Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Is weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-08 12:04
Als je yapi weer even opent in een incognito scherm of andere browser, dan verschijnt die weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:47
waalkachel2 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:29:
[...]

Als je yapi weer even opent in een incognito scherm of andere browser, dan verschijnt die weer.
ha, ha ik mag dat wel, is tenminste geen saaie bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Novax schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:56:
[...]

Gaat overigens niet naar zomaar "een" Raisin tussenrekening, maar specifiek naar jouw Raisin tussenrekening op jouw naam. Die blijft hetzelfde.

Bij Nordax duurt het meestal 1 werkdag dus als het goed is heb je het vandaag op je tussenrekening en heel misschien als je het meteen doorstuurt dat het morgen op je tegenrekening staat.
Helaas is er niets meer gebeurt, zal dus op z'n vroegst na de kerst zijn :-(

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
Wat zijn nu de best renderende, maar qua risico vergelijkbaar met sparen, opties als je nog onder de belastingvrije voet zit qua spaargeld? Zijn van die geldmarktfondsen oid dan interessant omdat de verhoogde VRH hierop dan geen factor is? Of kleven hier toch weer veel meer risico's aan omdat ze niet onder DGS vallen?

[ Voor 40% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-12-2024 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:19

The Third Man

The Third Jellyfish

@Janpietertje89 geldmarktfondsen betalen inderdaad min of meer de ECB rente maar vallen niet onder DGS. Anderzijds staat je geld ook niet bij een partij die failliet kan gaan (investeringen moeten in een aparte bewaarfirma worden ondergebracht) dus is het niet hetzelfde risico als bij een ongedekte spaarbank als toen met IceSave. Wel heb je geldmarktfondsen die swap gebruiken, dan loop je daar weer wel een risico, goed checken dus.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:32
Janpietertje89 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:12:
Wat zijn nu de best renderende, maar qua risico vergelijkbaar met sparen, opties als je nog onder de belastingvrije voet zit qua spaargeld? Zijn van die geldmarktfondsen oid dan interessant omdat de verhoogde VRH hierop dan geen factor is? Of kleven hier toch weer veel meer risico's aan omdat ze niet onder DGS vallen?
Als je minder dan de belastingvrije voet aan spaargeld hebt dan kan je beter de beurs mijden. Ook geldmarktfondsen hebben koersrisico. Dan kan je beter crowdfund overwegen met hypothecair gedekte leningen. Die geven zo'n 7 tot 8% rendement.

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:49

SFA

Sander12 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:17:
[...]

Als je minder dan de belastingvrije voet aan spaargeld hebt dan kan je beter de beurs mijden. Ook geldmarktfondsen hebben koersrisico. Dan kan je beter crowdfund overwegen met hypothecair gedekte leningen. Die geven zo'n 7 tot 8% rendement.
Heb je meer info over zo’n crowdfund?

ID.4 1ST

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
Sander12 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:17:
[...]

De vraag gaat over "qua risico vergelijkbaar". Crowdfunded is dat beslist niet, zelfs niet als er een hypotheek achter zit.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Helemaal nieuw in dit om spaargeld binnen de eu buiten nederland te zetten..

Lees veel over Raisin. Maar eens goed verder inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:10:

Lees veel over Raising. Maar eens goed verder inlezen.
Raising is ook een goede naam voor investeringen, maar het is "Raisin" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC

Je hoeft niet persee buiten NL te gaan sparen. Er zijn andere opties, lees de laatste "paar honderd" posts eens door. Het belangrijkste is om BEWUST bezig te zijn en niet zomaar de kudde te volgen. Het gaat om jouw geld ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41

Welkom en veel plezier met je inlezen. Begin gewoon met de TS (Topic Start), dan zou je al een eind op weg moeten zijn. Aanvullingen/opmerkingen zijn van harte welkom.

Een aantal van de vergelijkeingssites in de TS hebben de optie om filters te zetten; je kunt dan banken in landen waar je niet heen witt uit de overzichten houden.

Als je dan je keuze gemaakt hebt voor een aantal opties, lees dan de specifieke posts over die banken/rekeningen door. Een aantal hebben een eigen topic en sommige een Pinned/Verzamelpost hier in dit topic (staan ook in de TS).

Start 2025 goed met een fijne spaarrente :+

• Sander12
SFA schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:45:
[...]

Heb je meer info over zo’n crowdfund?
Kijk eens bij Sameningeld of Collin Crowdfund.

• Sander12
DjoeC schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:48:
[...]

De vraag gaat over "qua risico vergelijkbaar". Crowdfunded is dat beslist niet, zelfs niet als er een hypotheek achter zit.
Sameningeld schijf 1a is 'safer dan de bank'.
I.t.t. geldmarktfondsen.

Maar ik ben het eens dat je een beperkt spaarsaldo in feite niet buiten sparen in moet zetten.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Bij die laatst genoemde is er nu er project voor 10% netto. Er is tot op heden nog niets misgegaan
En beperk het tot kleine bedragen (Vanaf 500 Euro)

[ Voor 20% gewijzigd door Juan op 26-12-2024 19:14 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
Juan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:13:
Bij die laatst genoemde is er nu er project voor 10% netto. Er is tot op heden nog niets misgegaan
10% en dan veiliger als sparen? Het rente percentage is een indicatie van het risico.

En nu weer terug naar het sparen, onderwerp van dit topic ;)

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Wat is er mis met sparen bij bunq? 3,36%
En rente per week uitbetaald.

[ Voor 27% gewijzigd door Bouwertje op 26-12-2024 21:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:09

Jerra

Beunhaas in wording

Dat de rente helemaal niet "zomaar" 3,36% is.
Dat het dan wel netjes is om te vermelden dat dit een niet-vrij-opneembaar spaarrekening betreft.
(Dat ik mijn geld niet bij een bedrijf wil neerzetten met zo'n visie...)

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:23
Bouwertje schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:15:
Wat is er mis met sparen bij bunq? 3,36%
En rente per week uitbetaald.
Nog 5 dagen. Meer informatie in het bunq draadje.

• GroteVoet459
Jerra schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:19:
...
Dat het dan wel netjes is om te vermelden dat dit een niet-vrij-opneembaar spaarrekening betreft.
(Dat ik mijn geld niet bij een bedrijf wil neerzetten met zo'n visie...)
Het is wel degelijk vrij opneembaar, maar die hoge rente krijg je maar een half jaar en dan alleen over extra geld t.o.v. het hoogste saldo in het voorliggende half jaar. En zoals gemeldt loopt die huidige periode maar tot 01-Jan en weten we nog niet wat er daarna gebeurd met de rente in die actie (genaamd: Mass Interest).

Over de manier van werken van bunq lun je je vragen stellen, maar als je gewoon hoge rente zoekt en voldoet aan de voorwaarden is het optie om in de gaten te houden.

Discussie over & Ervaringen met bunq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Ik heb maar 2 opnames per maand. Easy savings, nu bunq free. Kwestie van plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:09

Jerra

Beunhaas in wording

W1ck1e schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:53:
[...]

Ik heb maar 2 opnames per maand. Easy savings, nu bunq free. Kwestie van plannen.
Exact en voor mij persoonlijk ook nooit een probleem geweest toen ik het nog gebruikte.
Echter zo "vrij" is het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Juan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:13:
Da's wel een heel verkeerd voorbeeld waar je kan zien dat fout gaat aflopen. Te bouwen OG inSpanje. Het wordt niet voor niets niet volgeschreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
sander36 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:20:
[...]

Da's wel een heel verkeerd voorbeeld waar je kan zien dat fout gaat aflopen. Te bouwen OG inSpanje. Het wordt niet voor niets niet volgeschreven.
Leuk al die discussies over CrowdFunding, maar net als cryptos en beleggingen - die horen hier niet thuis.
Graag terug on-topic: sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
Moke11 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:16:
Spaarrekening bij Yapi kredi gaat naar 2,5%
Naar beneden dan

De 3 % 1 jaar is geen rente op rente
Wat zou het schelen bij een 2.5% wel rente op rente
Stel 10.000 euro

[ Voor 24% gewijzigd door Maxwp op 27-12-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Maxwp schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:14:
[...]

Naar beneden dan

De 3 % 1 jaar is geen rente op rente
Wat zou het schelen bij een 2.5% wel rente op rente
Stel 10.000 euro
Dat ligt aan de frequentie van de rente uitkering. Maar in ieder geval max 50 euro.
Bij dagelijkse rente uitkering wordt het 10253,14 euro
Dus dan 46,86 euro verschil met 10300 euro

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 27-12-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:13
Mijn 2 jaars deposito is verlengd tegen 2,75% ipv 2,95%. Dus ik denk dat ook de deposito's omlaag gaan en de banner niet helemaal juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
rechtsherstel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:43:
[...]
Mijn 2 jaars deposito is verlengd tegen 2,75% ipv 2,95%. Dus ik denk dat ook de deposito's omlaag gaan en de banner niet helemaal juist is.
Je kan nog annuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
Heb al doorgegeven dat ie niet verlengd moet worden. Maar wordt automatisch toch gedaan en dan handmatig gecorrigeerd. Wilde alleen maar aangeven dat de deposito's ook verlaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
rechtsherstel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:03:
Heb al doorgegeven dat ie niet verlengd moet worden. Maar wordt automatisch toch gedaan en dan handmatig gecorrigeerd. Wilde alleen maar aangeven dat de deposito's ook verlaagd worden.
Hoe heb je dat doorgegeven ?
Ik heb er ook een aantal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
TvanW schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:49:
[...]

Hoe heb je dat doorgegeven ?
Ik heb er ook een aantal lopen.
Per e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Bij groen sparen wordt de rente na 1 jaar variabel. Ik kan echter nergens een historie vinden van deze variabele rente. Heeft iemand hier ervaring mee, of een idee wat je kan verwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moke11
AOC schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:48:
Bij groen sparen wordt de rente na 1 jaar variabel. Ik kan echter nergens een historie vinden van deze variabele rente. Heeft iemand hier ervaring mee, of een idee wat je kan verwachten?
hier:

https://www.vanspaarbankv...keningen/157/groensparen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Laatst online: 06-09 02:54
Mijn 1 jarig deposito loopt over 2 weken af en wil nu weer via Raisin waar ik zit over op een spaar variant waar ik maandelijks mijn geld kan afboeken mocht dat nodig zijn.
Italie (1 maand deposito 3%) zit mij niet lekker en ga denk ik voor Klarna.
Klarna een goed alternatief voor spaar?

[ Voor 8% gewijzigd door hoihoi66 op 29-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
hoihoi66 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:36:
Mijn 1 jarig deposito loopt over 2 weken af en wil nu weer via Raisin waar ik zit over op een spaar variant waar ik maandelijks mijn geld kan afboeken mocht dat nodig zijn.
Als je dan naar een Klarna spaarrekening kijkt... je kunt ook rechtstreeks bij Klarna een spaarrekening openen, dan is de rente ook iets hoger AFAIK (doordat geen provisie naar Raisin hoeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
hoihoi66 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:36:
Let op: Die 1-maands deposito van Progetto heeft een minimum van €30K
Wat voelt er niet lekker bij? Het produkt op zichzelf, of de bank? Ik heb er al jaren diverse deposito's lopen - ze zijn vlot met uitbetalen en tot recent altijd bij de aanbieders met de hoogste rentes.

Maar als je het toch "vrij" (maandelijks) opneembaar wilt hebben, waarom stal je het dan niet bij de aanbieders met helemaal vrij opneembare die nog een aantrekkelijke nieuwe klanten rente hebben die hoger is dan de meeste deposito's? Behalve dat je dan niet via Raisin kunt aanvragen, uiteraard.

Je kunt nu alleen nog een inventarisatie maken van wat je eventueel wilt - de daadwerkelijke rentes zullen over 2 weken (zeker per 01-Jan nieuwe maand & jaar) allemaal anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
GroteVoet459 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:41:
[...]

Wat voelt er niet lekker bij? Het produkt op zichzelf, of de bank? Ik heb er al jaren diverse deposito's lopen - ze zijn vlot met uitbetalen en tot recent altijd bij de aanbieders met de hoogste rentes.

Maar als je het toch "vrij" (maandelijks) opneembaar wilt hebben, waarom stal je het dan niet bij de aanbieders met helemaal vrij opneembare die nog een aantrekkelijke nieuwe klanten rente hebben die hoger is dan de meeste deposito's? Behalve dat je dan niet via Raisin kunt aanvragen, uiteraard.

Je kunt nu alleen nog een inventarisatie maken van wat je eventueel wilt - de daadwerkelijke rentes zullen over 2 weken (zeker per 01-Jan nieuwe maand & jaar) allemaal anders zijn.
bunq krijg je een maandje 6% nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:29:
[...]

Volgens mij is dat bij Trade Republic. Onder voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:44:
[...]

Volgens mij is dat bij Trade Republic. Onder voorwaarden.
oh dat kan ook
was het dat

had het ergens gezien
niet dubbel gecontroleerd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:44:
[...]

oh dat kan ook
was het dat

had het ergens gezien
niet dubbel gecontroleerd
Beter wel doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
boyette schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:29:
[...]
Geen idee waar je die actie vandaan haalt - volgens mij is Mass Interest voor 3,36% het hoogste dat bunq op dit moment biedt en dat voor nog maar twee dagen (t/m 31-Dec).

Je krijgt bij Trade Republic 6,00% voor 1 maand tot het spaargeld van €10K (max €50) als je een verwijzing rond maakt en de andere persoon minimaal 3 beleggingen doet in de eerste 3 weken. En dan krijg je zelf ook nog €10 aan aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26
Coffeeroam schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:04:
De nieuwe groenvrijstelling is €26.000 (per persoon), en wel per 1 januari aanstaande. Dus alles wat je daarbovenop op 1 januari "groen" hebt staan, is ineens een gewone belegging/spaarrekening met bijpassend forfaitair rendement.
Inderdaad een goede reminder voor de mensen die op dit moment nog €26k+ op een (in dit geval Rabobank) groensparen rekening hebben staan. "Het tegoed op de rekening Rabo GroenSparen wordt gezien als een groene belegging" (bron)

Dus vandaag er nog ff afhalen, anders kost dit grapje je overmorgen in 1 klap 2.12% en heeft deze rekening je dit jaar dus netto meer geld gekost dan opgeleverd.. :X

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00

RobertowNL

For your gear!

SmiGueL schreef op maandag 30 december 2024 @ 02:21:
[...]

Inderdaad een goede reminder voor de mensen die op dit moment nog €26k+ op een (in dit geval Rabobank) groensparen rekening hebben staan. "Het tegoed op de rekening Rabo GroenSparen wordt gezien als een groene belegging" (bron)

Dus vandaag er nog ff afhalen, anders kost dit grapje je overmorgen in 1 klap 2.12% en heeft deze rekening je dit jaar dus netto meer geld gekost dan opgeleverd.. :X
Nee, toch? Want het geld staat op een door het DGS gegarandeerde rekening en valt dus onder de definitie sparen voor box 3.
Geld op deze rekening wordt automatisch beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Van 1 cent tot € 100.000 per persoon per bank. Omdat het geld bij Rabo Groen Bank B.V. staat en niet bij Rabobank, is dit een extra zekerheid.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40
[...]

Heeft toch soweiso geen zin financieel dan
Als je je geld op een tegen de 3% rente spaar zet heb je meer da het financiële voordel straks met de nieuwe belasting van 2025 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Moke11 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:16:
Spaarrekening bij Yapi kredi gaat naar 2,5%
Nog steeds niet gebeurd op maandag 30 dec in de vroege ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:51
[...]

Het is inderdaad knap verwarrend wat Rabo daar op zijn website schrijft, alsof het groen beleggen is. Maar het lijkt toch meer op groen sparen. Dus, als je forfaitair belast wordt en een Opgaaf Werkelijk Rendement voor jou geen zin heeft, dan geldt boven de groene vrijstelling het forfaitaire rendement van spaarrekeningen (voorlopig 1.44% voor 2025, maar zal afhangen van de ontwikkeling van de rente gedurende het jaar 2025).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09 04:11
Coffeeroam schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:57:
[...]

Het is inderdaad knap verwarrend wat Rabo daar op zijn website schrijft, alsof het groen beleggen is. Maar het lijkt toch meer op groen sparen. Dus, als je forfaitair belast wordt en een Opgaaf Werkelijk Rendement voor jou geen zin heeft, dan geldt boven de groene vrijstelling het forfaitaire rendement van spaarrekeningen (voorlopig 1.44% voor 2025, maar zal afhangen van de ontwikkeling van de rente gedurende het jaar 2025).
Inderdaad zeer verwarrend. Voor de zekerheid heb ik het maar afgeroomd tot
€52.624.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:06:
[...]

Nog steeds niet gebeurd op maandag 30 dec in de vroege ochtend.
Nu wel. Tenminste op het renteoverzicht. In mijn account is het nog steeds 2,6%

[ Voor 15% gewijzigd door rechtsherstel op 30-12-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:08:
[...]
Nu wel. Tenminste op het renteoverzicht. In mijn account is het nog steeds 2,6%
Inderdaad: hier
3 & 6 maanden is 0,25% gezakt en 12 maanden 0,15%

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 30-12-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Maxwp schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:03:
[...]

Heeft toch soweiso geen zin financieel dan
Als je je geld op een tegen de 3% rente spaar zet heb je meer da het financiële voordel straks met de nieuwe belasting van 2025 etc
Als je een relatief groot belegd portfolio hebt en je daarmee je vermogen bijna geheel richting de 57k kan drukken of heel dicht daarbij heb je natuurlijk veel meer financieel voordeel. Stel je hebt 70k vastgoed en 27k contant. Normaal zou je pakweg over 40k tov 97k aangeslagen worden. Als je groen gaat sparen dan maar over circa 14k tov 71k vanwege het aandeel in de rendements grondslag.
Enkel in de situatie waarin je dus veel overige bezittingen hebt en relatief dicht bij de 57k vrijstelling komt waardoor je aandeel in de rendements grondslag voldoende verlaagd wordt icm fictief rendement uit bv. Vastgoed is groen sparen financieel dus mogelijk interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
Lloyds op 15 januari van 2.5 naar 2.25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Sander12 schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:51:
Lloyds op 15 januari van 2.5 naar 2.25%.
Wat is je bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
MarcelNH schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:28:
[...]

Inderdaad zeer verwarrend. Voor de zekerheid heb ik het maar afgeroomd tot
€52.624.
klopt. €26.312 p.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
Het zal me erg benieuwen wanneer er renteverlagingen plaats gaan vinden bij grootbanken. Bijvoorbeeld Rabo tijdslotsparen staat al lang op 2,4% en is nu geneens zo'n slechte rente meer. De grootbanken zullen, verwacht ik dat pas laat doen, ze willen geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bericht in je mailbox als je inlogt op hun website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
user109731 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:25:
[...]

En als je die niet hebt :?
Het is toch met en voor elkaar :?

[ Voor 8% gewijzigd door TvanW op 30-12-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Nu las ik vandaag in het AD dat schulden af kan trekken van de waarde van de bezittingen.
Ook schulden vallen onder box 3. Deze kun je aftrekken van de waarde van je bezittingen.
Maar de hypotheekschuld kan daar toch niet onder vallen want er zijn maar weinig mensen die zoveel hebben dat na aftrek van de hypotheek meer dan 115k (met partner) hebben of zie ik het verkeerd?

Stel dat je 150k aan spaargeld hebt en 150k dan hypotheek heb je dan voor de belastingdienst €0 aan waarde van bezittingen of €150k?

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
Dibbuz schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:04:
Nu las ik vandaag in het AD dat schulden af kan trekken van de waarde van de bezittingen.

[...]

Maar de hypotheekschuld kan daar toch niet onder vallen want er zijn maar weinig mensen die zoveel hebben dat na aftrek van de hypotheek meer dan 115k (met partner) hebben of zie ik het verkeerd?

Stel dat je 150k aan spaargeld hebt en 150k dan hypotheek heb je dan voor de belastingdienst €0 aan waarde van bezittingen of €150k?
Volgens mij vallen huizen daar inderdaad niet onder. Daar krijg je apart hypotheekrente aftrek voor. En anders zouden de belastingdienst ook de waarde van je huis in box drie moeten belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 12:30
Dibbuz schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:04:

[...]
Huizen/hypotheken kunnen prima onder schulden van Box 3 vallen, maar het is OF box 1 OF box 3.

Je kan er dus prima voor kiezen om bijvoorbeeld aflossingsvrij te nemen, dan komt de hypotheek automatisch in box 3... .immers geen Box 1 "recht" omdat je niet aflost.

Echter het is OF ....
dus
OF 37% van de rente terug in box 1 Bij 150.000 euro ad. 2% rente = 3.000 * 37% = 1.110 euro
OF Totale schuld (minus kleine drempel) af van je Box 3 vermogen 150.000 - 6800 = 143.000 * 6,17% * 32% 2.823 euro

Als ik heb goed gedaan heb, het zal vast net even iets anders zitten.... maar zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
namliam_eht schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:26:
[...]

Huizen/hypotheken kunnen prima onder schulden van Box 3 vallen, maar het is OF box 1 OF box 3.

Je kan er dus prima voor kiezen om bijvoorbeeld aflossingsvrij te nemen, dan komt de hypotheek automatisch in box 3... .immers geen Box 1 "recht" omdat je niet aflost.

Echter het is OF ....
dus
OF 37% van de rente terug in box 1 Bij 150.000 euro ad. 2% rente = 3.000 * 37% = 1.110 euro
OF Totale schuld (minus kleine drempel) af van je Box 3 vermogen 150.000 - 6800 = 143.000 * 6,17% * 32% 2.823 euro

Als ik heb goed gedaan heb, het zal vast net even iets anders zitten.... maar zo ongeveer.
En het is natuurlijk niet een keus. Als het gaat om een schuld voor de eigen woning die voldoet aan de regels voor aftrek in box 1, dan valt de schuld (en de renteaftrek) in box 1. Voldoet de schuld daar niet aan, dan valt de schuld in box 3.

Je rekenvoorbeeld geeft aan waarom sommige mensen met veel vermogen en een lage rente er voor kiezen om hun schuld niet te laten voldoen aan de regels voor de hypotheekrenteaftrek. Omdat de schuld dan in box 3 valt en er bij hen dan meer voordeel aan zit.

(Overigens heb je nog te maken met eigenwoningforfait en het box 3 tarief ligt wat hoger (36%), maar het principe klopt wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
namliam_eht schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:26:
[...]

Echter het is OF ....
dus

Het zou leuk zijn als het zo zou werken. Maar voor schulden is er ander forfait%. Je kan je bezittingen en schulden dus niet verrekenen. In box 3 kan je schulden, na een drempel, aftrekken tegen ongeveer 2,5%. En beleggingen worden aangeslagen voor 6%.

Voor mij wel ideaal want ik heb een box3 hypotheek waarvoor ik 1,5% rente betaal. En die mag ik aftrekken voor 2,5%......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
Als je bij ABN belegt moet dat via een abn beleggersspaarrekening: https://www.abnamro.nl/nl...-spaarrekening/index.html

Maar telt het geld dat daar op staat dan niet ook mee voor beleggen ipv sparen? Want er zit letterlijk beleggers in de naam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Drag0nizer schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:18:
Als je bij ABN belegt moet dat via een abn beleggersspaarrekening: https://www.abnamro.nl/nl...-spaarrekening/index.html

Maar telt het geld dat daar op staat dan niet ook mee voor beleggen ipv sparen? Want er zit letterlijk beleggers in de naam
Dat hebben andere banken ook. Het geld op zo'n rekening is gewoon spaargeld waar je rente op krijgt. Btw: er staat ook spaar in de naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
W1ck1e schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:31:
[...]

Dat hebben andere banken ook. Het geld op zo'n rekening is gewoon spaargeld waar je rente op krijgt. Btw: er staat ook spaar in de naam ;)
Haha ja daarom twijfelde ik. Maar abn is toch duurder dan ibkr dus ik ga er nog maar geen gebruik van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
GroteVoet459 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:41:
[...]

Bedrag van ongeveer 37k wilde ik er stallen. Maar omdat het Italie is dacht ik van verrek dat is toch best ver weg van huis :). Staat nu in Belgie, dichterbij iig.

Ik wil aan de ene kant bij Raisin blijven, wil niet voor een paar tientjes aan rente inkomsten weer een rekening openen via Bunq, Klarna, etc. Raisin vind ik zat .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
Raisin is wel weer een tussenpartij.

Net Klarna geopend en dat gaat erg snel. Rekening is al aangemaakt en storting (klein bedrag) staat er direct op. Terug via Klarna saldo ook na een paar uur weer op de eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Vorige week een deposito via Raisin afgesloten bij CA Autobank (Italië) voor 1 jaar met 3.05% rente. Nu telkens de melding dat het afsluiten enkele dagen langer in beslag gaat nemen. Tevens staat er bij de deposito: 12 maanden 2.70% p.j. - in behandeling.

In de documenten staat wel degelijk 3.05% rente. Iemand dit al eens meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
hoihoi66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:37:
[...]

Bedrag van ongeveer 37k wilde ik er stallen. Maar omdat het Italie is dacht ik van verrek dat is toch best ver weg van huis :). Staat nu in Belgie, dichterbij iig.
Wilde je met de auto die kant op gaan als het fout gaat dan :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@ColeJ : Ja. Uiteindelijk wordt tegen 3,05% geopend. Rente die je in de behandeling ziet laat de huidige rente zien niet de rente bij jouw opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
ColeJ schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:11:
[...]

Wilde je met de auto die kant op gaan als het fout gaat dan :o
Ja misschien wel 😁. Voor de deur staan met een koffertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Laatst online: 12:53
Ik ben aan het kijken naar een deposito erkenning aangezien de rentes aan het dalen zijn. Ik wil het geld twee jaar vastzetten, en twijfel tussen Quintet Private Bank (2,75% ) en Nordax bank (2,71%)

Wat zijn jullie ervaringen met deze banken?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Kal-Ell schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:45:
Ik ben aan het kijken naar een deposito erkenning aangezien de rentes aan het dalen zijn. Ik wil het geld twee jaar vastzetten, en twijfel tussen Quintet Private Bank (2,75% ) en Nordax bank (2,71%)

Wat zijn jullie ervaringen met deze banken?
Alvast bedankt
Quintet Private Bank is het vroegere Kredietbank Luxembourg, je weet wel van die Nederlandse zwartspaarders. Altijd goede ervaringen mee gehad, heb er een paar deposito's lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
user109731 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:25:
[...]

In de middag kreeg ik ook een mail in mijn gewone e-mailbox.
Lloyds Bank wijzigt de rente op uw Internet Spaarrekening.
De spaarrente wordt 2,25%

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente verder verlaagd. Deze verlaging heeft gevolgen voor de spaarrentes, ook in Nederland. Bij Lloyds Bank daalt de spaarrente op 15 januari 2025 van 2,50% naar 2,25%.
Had ik nét een groot gedeelte bij Lloyds gezet (ze staan - afgezien van eenmalige acties) nu bovenaan in spaarinformatie.nl .....
In ieder geval zeggen ze dat mooi op tijd. Tegen de 15e maar weer zien waar het dán naar toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:58:

Had ik nét een groot gedeelte bij Lloyds gezet (ze staan - afgezien van eenmalige acties) nu bovenaan in spaarinformatie.nl .....
In ieder geval zeggen ze dat mooi op tijd. Tegen de 15e maar weer zien waar het dán naar toe moet.
Nu gelijk aan yapi kredi. In januari minder dan yapi, die wijzigen niet zo vaak. Prima bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moke11
Min 10 euro laten staan bij Lloyds, anders gooien ze de rekening dicht na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Moke11 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:36:
Min 10 euro laten staan bij Lloyds, anders gooien ze de rekening dicht na 2 jaar.
Wist ik niet, dank voor de waarschuwing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Coffeeroam schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:58:
Er missen gewoon te veel banken op die site. O.a. Trade Republic, MeDirect, OpenBank en alles wat je via Raisin kunt openen. Daarom verwijderd uit de Topic Start.

Bij Van Spaarbank Veranderen staat Lloyds niet eens in de Top 10.

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-12-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drag0nizer schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:18:

Dat is de naam die ze aan dat produkt gegeven hebben - er moet nu eenmaal een label aan die IBAN.
Is hoogstens een tussenstation voor je geld van/naar je beleggingen.
Want wie laat z'n spaargeld nu voor slechts1,50% bij de ABN AMRO staan ... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
dutchgio schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:09:
Raisin is wel weer een tussenpartij.

Net Klarna geopend en dat gaat erg snel. Rekening is al aangemaakt en storting (klein bedrag) staat er direct op. Terug via Klarna saldo ook na een paar uur weer op de eigen rekening.
Ik ook zojuist bijna in zijn geheel geregistreerd.
De spaarvariant is zo te zien 3,05%.

Is het openen van een spaarrekening ook zo gepiept dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
hoihoi66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:01:
[...]

waarom zou je dat doen?
dat heeft toch geen enkele meerwaarde met die rente

en wel een nadeel want het duurt een eeuwigheid voor je bij je geld kunt

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 30-12-2024 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moke11
hoihoi66 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:01:
[...]

geld komt binnen op Klarna saldo. Daar moet je het niet laten staan want daar krijg je maar 1% over. Je kunt het nu een flex rekening openen (maximaal 3) en daar krijg je op dit moment 3,05% over. Of deposito's, met Klarna vast. Tussen Klarna saldo en flex is instant payment, het staat er direct op vv. Dus NIET op saldo laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
Moke11 schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:08:
[...]
geld komt binnen op Klarna saldo. Daar moet je het niet laten staan want daar krijg je maar 1% over. Je kunt het nu een flex rekening openen (maximaal 3) en daar krijg je op dit moment 3,05% over. Of deposito's, met Klarna vast. Tussen Klarna saldo en flex is instant payment, het staat er direct op vv. Dus NIET op saldo laten staan.
In de instellingen van de flex rekening heb je ook een IBAN nummer, als je het daar naar overmaakt staat het er direct op.
Enkel terug gaat dan nog via het Klarna saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
dutchgio schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:51:
[...]

In de instellingen van de flex rekening heb je ook een IBAN nummer, als je het daar naar overmaakt staat het er direct op.
Enkel terug gaat dan nog via het Klarna saldo.
ok, dankjewel. Dat wist ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bdekok
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 09:21
Advanzia blijft op 3,35% (eff 3,40%) in jan-2025. Dat valt niet tegen ;-)

"* The special effective interest rate of 3.40% p.a. (nominal interest rate 3.35% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on January 31, 2025."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
GroteVoet459 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:49:
[...]

Er missen gewoon te veel banken op die site. O.a. Trade Republic, MeDirect, OpenBank en alles wat je via Raisin kunt openen. Daarom verwijderd uit de Topic Start.

Bij Van Spaarbank Veranderen staat Lloyds niet eens in de Top 10.
Zoals wel bekend in dit forum, beperkt spaarinformatie.nl zich tot banken met een vergunning van DNB en produkten die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen. Dat kan voor een aantal mensen van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
bdekok schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:49:
Advanzia blijft op 3,35% (eff 3,40%) in jan-2025. Dat valt niet tegen ;-)

"* The special effective interest rate of 3.40% p.a. (nominal interest rate 3.35% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on January 31, 2025."
Dan dus maar weer gauw opzeggen bij Advanzia, en opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06
Coffeeroam schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:48:
[...]

Dan dus maar weer gauw opzeggen bij Advanzia, en opnieuw aanmelden.
Zo te zien heb je geen verlengingsmail gehad (3M) met deze %?

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kal-Ell
Santander bank biedt nu 2,95% rente.

https://www.santandercons...#spaarrekening-calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06
was (al) aangepast van 3.10% naar 2.95% rond 26 november. Hadden daar eerder mailing over gehad dat ze het percentage zouden gaan verlagen.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
Sjowhan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:37:
[...]

was (al) aangepast van 3.10% naar 2.95% rond 26 november. Hadden daar eerder mailing over gehad dat ze het percentage zouden gaan verlagen.
Ok, excuses. Ik ben nu pas actief aan het zoeken naar een bank met hogere rente en kwam dit nu pas tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Sjowhan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:52:
[...]

Zo te zien heb je geen verlengingsmail gehad (3M) met deze %?
Ik heb - om de een of andere reden - nog nooit een verlengingsaanbod ontvangen. Waarom, is mij een wild raadsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Coffeeroam schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:46:
[...]
Zoals wel bekend in dit forum, beperkt spaarinformatie.nl zich tot banken met een vergunning van DNB en produkten die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen. Dat kan voor een aantal mensen van belang zijn.
Lloyds valt onder het Duitse DGS, niet het Nederlandse. Argenta (die ook bij spaarinformatie.nl staat) valt onder het Belgische DGS. Dus jouw opmerking over NL DGS klopt niet.

Die site maakt gewoon een selectie en is dus niet compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moke11
Argenta is een vreemde eend in de bijt. Ze vallen onder het Belgisch DGS maar afhandeling daarvan vindt plaats via DNB mocht dat nodig zijn. Ik heb daarover gebeld met DNB en de reden is dat de afhandeling dan in het Nederlands plaats kan vinden. Ze hebben wel een bijkantoor in Nederland, je krijgt dan gewoon Nederlanders aan de lijn. Daarom betaal je geen bronbelasting bij Argenta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Moke11 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:28:
Argenta is een vreemde eend in de bijt. Ze vallen onder het Belgisch DGS maar afhandeling daarvan vindt plaats via DNB mocht dat nodig zijn. Ik heb daarover gebeld met DNB en de reden is dat de afhandeling dan in het Nederlands plaats kan vinden. Ze hebben wel een bijkantoor in Nederland, je krijgt dan gewoon Nederlanders aan de lijn. Daarom betaal je geen bronbelasting bij Argenta.
Dat geldt uiteraard voor alle banken met een vestiging in een ander land. Bij Santander is het België, omdat de Belgische vestiging zich op de Nederlandse markt richt, terwijl het een Spaanse bank is. En een andere officiële bevestiging van dit gegeven is TR waarbij er navraag is gedaan bij het Ierse DGS van Citibank waar iemand de achterliggende rekening van TR had. En het Ierse DGS gaf daarbij ook aan dat TR samenwerkt met de Duitse vestiging van Citibank en daardoor de afhandeling door het Duitse DGS wordt gedaan maar zij het geld ontvangen van het Ierse DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
.

[ Voor 98% gewijzigd door Kal-Ell op 31-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
GroteVoet459 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:17:
[...]

Lloyds valt onder het Duitse DGS, niet het Nederlandse. Argenta (die ook bij spaarinformatie.nl staat) valt onder het Belgische DGS. Dus jouw opmerking over NL DGS klopt niet.

Die site maakt gewoon een selectie en is dus niet compleet.
O ja, ze zeggen inderdaad "tenzij expliciet anders aangegeven", en bij Lloyds wordt inderdaad expliciet aangegeven dat het het Duitse DGS is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

wpm

Coffeeroam schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:24:
[...]

O ja, ze zeggen inderdaad "tenzij expliciet anders aangegeven", en bij Lloyds wordt inderdaad expliciet aangegeven dat het het Duitse DGS is.
Duitsland heeft verschillende DGS-en. Zie ook het DGS topic. Ik heb hier alle versies al vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
wpm schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:31:
[...]

Duitsland heeft verschillende DGS-en. Zie ook het DGS topic. Ik heb hier alle versies al vermeld.
Linkje er bij is handig: Het Deposito Garantie Stelsel Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Dank. Dat is zeker handig!
Pagina: 1 ... 117 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling