• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48
Frankenstein schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:51:
[...]

Voor mij is de logische tegenvraag eigenlijk, wat maakt 3,5-4% vrij opneembaar of 1 jaar vast dan wel interessant? De onzekerheid over de toekomstige rente.
Je geeft zelf het antwoord al:
Beleggingen doen 10% per jaar (maar sterk variërend per jaar) en spaargeld 3,5%...
Voor mij is spaargeld kortlopend, met maximaal 3 jaar vast in deposito’s. (Veel) langere looptijden wordt beleggen steeds interessanter, maar dat moet bij jouw eigen risicoprofiel passen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
Frankenstein schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:51:
[...]
Misschien zal ik ooit wel een flink deel van mijn vermogen belegd hebben. Op het moment is het maar net 10%. Dus 90% spaar ik nu. Met de jaren kan en wil ik het gewicht van de beleggingen laten groeien, maar in principe rustig aan. Van fouten uit het verleden geleerd.
Heel begrijpelijk hoor, een menselijke reactie; "once bitten, twice shy". Maar imo maak je nu de fout door te behoudend te zijn als je 90% spaart en 10% belegt.

Onderzoeken laten zien dat mensen die de crashes tussen 2000-2010 actief hebben meegemaakt daarna vaak te defensief werden en dat dit ze rendement kostte. Is wel eens aan bod gekomen in de podcast van Ben Felix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:13:
[...]
7-10 jaar vast vind ik voor sparen echt lang, dan komt beleggen toch om de hoek kijken, bijvoorbeeld obligaties of Rabo certificaten.
Obligaties zijn natuurlijk niet interessant onder de huidige belastingregels. Rabocertficaten vind ik sowieso grafproducten, zowel onder de huidige belastingregels als de toekomstige. Deze zijn trouwens uitvoerig besproken in het beleggingstopic.

Zodra we belast worden op werkelijk rendement wordt ik weer positiever over obligaties (niet over Rabo certificaten).

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 15-12-2023 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:38
Wat vinden jullie hiervan. Al is dit misschien officieel beleggen.

https://www.meesman.nl/onze-fondsen/rentefonds/

Heb nu ongeveer 1/3 in EFT, 1/3 Raisin deposito en de rest dan nu sinds kort dit rentefonds. Dat geld stond op de bankrekening tegen lage rente. Voordeel vind ik van dit fonds dat je het meteen kunt opnemen. (Met wat vertraging)
Dit is dus eigenlijk mijn buffer en dan nog maar klein beetje reserve (2 a 3 maanden salaris) op de bank

[ Voor 13% gewijzigd door aalekss op 15-12-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:24
aalekss schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:19:

Heb nu ongeveer 1/3 in EFT, 1/3 Raisin deposito en de rest dan nu sinds kort dit rentefonds. Dat geld stond op de bankrekening tegen lage rente. Voordeel vind ik van dit fonds dat je het meteen kunt opnemen. (Met wat vertraging)
Dit is dus eigenlijk mijn buffer en dan nog maar klein beetje reserve (2 a 3 maanden salaris) op de bank
Nu ga ik heel bot klinken maar waarom zou je 35bps betalen voor een rentefonds? Wat zijn nu de rentes voor Euro deposito's in Nederland? Als die beetje redelijk zijn dan zou ik echt geen 35bps willen betalen. Je hebt immers al 2-3 maanden aan salaris als extra liquiditeit

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:27

Van die website:
Het Meesman Rentefonds belegt in een breed gespreide portefeuille van deposito’s en heel veilige obligaties die in euro’s noteren.
Dit is dan dus geen gewoon spaarproduct. En dat bevestigen ze zelf ook, verderop:
Let op: belastingheffing onduidelijk
Hoe het Rentefonds de komende jaren in box 3 wordt belast is nog onduidelijk. Dat weten we pas volgend jaar. De kans bestaat dat het Rentefonds zwaarder wordt belast dan spaargeld.
Lijkt me geen product voor dit topic, in ieder geval tot ze zelf kunnen bevestigen dat het wel als sparen gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:03
aalekss schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:19: Voordeel vind ik van dit fonds dat je het meteen kunt opnemen. (Met wat vertraging)
Onder normale omstandigheden zul je inderdaad met inachtneming van de inkooptermijnen snel genoeg uitbetaald krijgen. Lees echter ook goed bijvoorbeeld par. 4.6 van het prospectus. Onder bijzondere omstandigheden (denk terug aan de kredietcrisis) kan zo een fonds tijdelijk de inkoop opschorten. Het risico dat zoiets gebeurt zal niet groot zijn, maar wees je er van bewust. Beleggen in een fonds met het profiel van een spaarrekening, maakt het nog steeds geen spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:03
Trenchdog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:14:
[...]

Onder normale omstandigheden zul je inderdaad met inachtneming van de inkooptermijnen snel genoeg uitbetaald krijgen. Lees echter ook goed bijvoorbeeld par. 4.6 van het prospectus. Onder bijzondere omstandigheden (denk terug aan de kredietcrisis) kan zo een fonds tijdelijk de inkoop opschorten. Het risico dat zoiets gebeurt zal niet groot zijn, maar wees je er van bewust. Beleggen in een fonds met het profiel van een spaarrekening, maakt het nog steeds geen spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Totaal niet interessant. Je kan bij diverse banken vergelijkbare rente krijgen op een echte spaarrekening. Belastingtechnisch ook voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:38
ok! Goed om jullie mening te horen. Altijd goed om kritisch te blijven.
Ik heb ik de loop van het jaar wat meer geld vrij gemaakt uit aandelen omdat we (overwegen) in de komende jaren te verhuizen. Toen kwam toevallig dit langs, maar ik moet bekennen dat het een iets wat impulsief besluit was. Ik had nog een (inactief) account daar, dus geld overmaken en klaar. In plaats van zoeken en ergens weer een account maken ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door aalekss op 15-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
aalekss schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:42:
Ik heb ik de loop van het jaar wat meer geld vrij gemaakt uit aandelen omdat we (overwegen) in de komende jaren te verhuizen.
Er zijn ook deposito's die je gratis mag openbreken als je een huis gaat kopen. O.a. bij CEB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 02:06:
[...]

Obligaties zijn natuurlijk niet interessant onder de huidige belastingregels. Rabocertficaten vind ik sowieso grafproducten, zowel onder de huidige belastingregels als de toekomstige. Deze zijn trouwens uitvoerig besproken in het beleggingstopic.

Zodra we belast worden op werkelijk rendement wordt ik weer positiever over obligaties (niet over Rabo certificaten).
Ik noem obligaties als alternatief, als je aandelen te volatiel vindt. Als je kiest voor beleggen, is belastingtechnisch de split aandelen of obligaties irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar er is voorlopig gewoon een belastingtechnisch aantrekkelijker alternatief: aandelen en deposito's/spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:53:
Er zijn ook deposito's die je gratis mag openbreken als je een huis gaat kopen. O.a. bij CEB.
Maar vaak wel met verlies van opgebouwde rente toch?

In dat geval kan een spaarrekening alsnog interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:49:
Maar er is voorlopig gewoon een belastingtechnisch aantrekkelijker alternatief: aandelen en deposito's/spaargeld.
Aandelen zijn belastingtechnich niet aantrekkelijker dan obligaties. Dat is prcies het punt dat ik maakte.

[ Voor 68% gewijzigd door wibblemoo op 15-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

wibblemoo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:58:
Aandelen zijn belastingtechnich niet aantrekkelijker dan obligaties.
Zijn punt is vast dat het potentiële extra rendement van obligaties tov een spaarrekening of deposito grotendeels zal verdwijnen door de hogere belasting die daarvoor geldt. En dan is de normale reden om te spreiden over aandelen en obligaties (minder hoog risico, maar meer rendement dan spaargeld) ineens niet zo heel sterk meer.

Als het nettorendement daardoor inderdaad niet noemenswaardig verschilt is het inderdaad niet gek om obligaties dan helemaal te mijden en in plaats daarvan meer te sparen, zoals @Pistachenootje ook suggereerde. Spaargeld heeft tenslotte nog minder risico op verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 15-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
We gaan off topic, maar om obligaties te allen tijde links te laten liggen voor de samenstelling van je beleggingsportefeuille puur vanwege de fiscale behandeling (die gelijk is aan aandelen) is onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
ACM schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:58:
[...]

Maar vaak wel met verlies van opgebouwde rente toch?

In dat geval kan een spaarrekening alsnog interessanter zijn.
Uhm, CEB keert op deposito's de rente jaarlijks uit*. En gezien er geen boete is (in het scenario van aankopen woning en een aantal andere redenen) behoud je die sowieso. Of de in dat jaar opgebouwde rente nog wordt uitgekeerd durf ik niet te zeggen, maar ik denk van wel.

* bij 7 en 10 jaar looptijd met minimale inleg van 20k kun je ook kiezen voor maandelijkse uitkering. Als ze al de opgebouwde rente niet uitkeren is het verlies dan nog kleiner.

Bij een aantal (?) banken bij Raisin klopt dat weer wel. Dan is de rente uitbetaling einde looptijd en mag je wel opzeggen bij aankoop woning maar is er geen renteuitkering. (Bij Coop mag (/mocht?) je sowieso open breken bij aankoop woning. Aantal andere banken is opzeggen ter beoordeling van de bank en dan ook vaak rente uitkering einde looptijd en geen uitkering bij vervroegd opzeggen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Juan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
ik heb de Rabo eens keer een veeg uit de pan gegeven, met een dergelijk verzoek (...)

Uiteindelijk, wel een excuusbrief gehad (...)
Ik heb de ING ook een veeg gegeven, maar geen excuus gekregen. Ik heb verder wel netjes de informatie waar ze om vroegen meegestuurd, en daarnaast contact opgenomen voor wat vragen van mijn kant via het speciale email adres voor specifiek dit verzoek, geen reactie. Drie maanden later ontving ik de zelfde vragen, en heb toen wel een beetje geïrriteerd verwezen naar de antwoorden op het vorige verzoek.
Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:21:
Opmerkelijk dat je ze bij buitenlandse banken als Openbank of Advanzia niet hoort klagen over vergelijkebare bedragen.
Dat komt omdat buitenlandse banken kijken naar verdachte transacties, maar Nederlandse banken kijken naar ongebruikelijke transacties. Heel veel mensen, ook niet-criminelen, vinden dat irritant.

Hier ging laatst een aflevering van Radar (27-11-2023) over:
Banken houden hun klanten op grote schaal in de gaten. De wet verplicht hen om je te ondervragen als ze iets 'ongebruikelijks' zien gebeuren op je rekening, want dat kan betekenen dat je geld witwast. Als klant moet je dan je onschuld bewijzen met allerlei documenten. De bank vertelt daarentegen weinig. Het blijft vaak onduidelijk waarom je wordt gecontroleerd of wat de gevolgen kunnen zijn.

Uit een enquête van Radar onder mensen die ervaring hebben met witwascontroles blijkt dat ruim zestig procent vindt dat de vragen van de bank te ver gaan en voelen zich onder druk gezet. Wie beschermt klanten tegen hun bank? En hoe ver mogen de banken gaan?een aflevering van Radar over, en er hoort
Er hoort een petitie bij die oproept om minder irritant te zijn met die verzoeken, en burgers zonder verdenking van criminele activiteit iets meer in hun waarde te laten.
Simon Lelieveldt werkte als toezichtexpert bij De Nederlandsche Bank en de Nederlandse Vereniging van Banken. Nu vecht hij met zijn Stichting Human Rights in Finance voor privacyrechten in de financiële wereld. De stichting is een petitie gestart om de politiek op te roepen om witwascontroles door banken in te perken, 'zodat burgers en bedrijven niet onnodig het hemd van het lijf wordt gevraagd.'

De petitie luidt: In Nederland moet de meldplicht ongebruikelijke transacties per direct aangepast naar melding verdachte transacties (net zoals in andere landen), zodat burgers en bedrijven niet onnodig het hemd van het lijf wordt gevraagd. Het recht op (behoud van) betaalrekening moet voor burger en bedrijf in de wet verankerd worden.
Op HRIF.EU staat de irritatie beter beschreven:
En dan vraagt de bank met heel korte tijdlijnen om gedetailleerd allerlei privé-informatie aan te leveren. Doe je niet mee dan kan je rekening worden opgezegd. En alles onder de toon van: u moet bewijzen dat u geen witwasser or terrorist bent. De grote irritatie die dit in Nederland bij klanten veroorzaakt is terecht.

[ Voor 31% gewijzigd door Sando op 15-12-2023 12:46 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:53
Ik werd beticht van de handel in crypto. Dit terwijl ik helemaal niets met crypto doe. Gevraagd om uitleg. Nooit een antwoord gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:15
mpandroid schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:55:
Ook ik heb gisteren een 1 jaars deposito Klarna aangevraagd.
Wordt wel spannend want ik wil mijn deposito Younited dat morgen (de 14e) vrij komt gebruiken als inleg.

Nu maar hopen dat Younited op tijd uit is met uitbetaling. Hij staat binnen Raisin al sinds de 11e als beeindigd.
Ondanks dat ik gisterochtend om 0:40 uur een mailtje van Raisin had ontvangen dat mijn Younited deposito terugbetaald was op mijn Raisin rekening stond het geld om 15:00 uur nog niet op de rekening. Voor de zekerheid maar even gebeld met de klantenservice en werd gezegd dat het wel 1 a 2 werkdagen kon duren. :F

Heel toevallig stond het een half uur later op de rekening.

Vanochtend is het 1 jarig Klarna deposito geopend tegen een tent van 4,16%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
mpandroid schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:01:
Gisteren 12 december eindelijk mijn CKV vrij opneembaar geopend. Op 6 december was alles compleet.
Op dezelfde datum ook Distingo aangevraagd maar deze is nog steeds niet geopend.
Dit terwijl de aanvraag voor de Nordax rekening op 7 december al verwerkt was en de rekening geopend.

Het verschil zit echt wel bij de betreffende banken.

Heb hieruit wel geleerd, mede op aangeven van mede Tweakers, om de rekening voor een minimum bedrag te openen en daarna pas bij te storten want dat zal allicht sneller moeten gaan. Scheelt een hoop rente!
Vanochtend is eindelijk ook mijn Distingo rekening geopend. Mocht even (9 dagen) duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Jeff5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:38:
Een vraag. Ik besef terdege, dat het antwoord deels afhankelijk is van persoonlijke situaties, maar toch stel ik 'm graag. Stel het te sparen bedrag is €200000. Welk deel zou je redelijkerwijs wegzetten op een spaarrekening en hoe zouden jullie het spreiden over 1, 2 en 3 jarige deposito? Dank voor het meedenken.
Zoals jij en anderen al hebben gezegd is dag heel persoonlijk.
Denk dat dit bepaald wordt door het doel waarvoor je spaart en jouw leeftijd, persoonlijke omstandigheden en risico bereidheid.

Persoonlijk wil ik mijn geld niet te lang vastzetten, dus ik zou een klein deel vrij opneembaar plaatsen en de rest verdelen over deposito's met verschillende looptijden afhankelijk van de rentevoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff5
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-02 09:48
mpandroid schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:09:
[...]

Zoals jij en anderen al hebben gezegd is dag heel persoonlijk.
Denk dat dit bepaald wordt door het doel waarvoor je spaart en jouw leeftijd, persoonlijke omstandigheden en risico bereidheid.

Persoonlijk wil ik mijn geld niet te lang vastzetten, dus ik zou een klein deel vrij opneembaar plaatsen en de rest verdelen over deposito's met verschillende looptijden afhankelijk van de rentevoet.
Dank tot nu toe voor alle reacties. Ga binnenkort met pensioen dus ben nu wat meer met spaargeld wegzetten bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ACM schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:02:
[...]

Zijn punt is vast dat het potentiële extra rendement van obligaties tov een spaarrekening of deposito grotendeels zal verdwijnen door de hogere belasting die daarvoor geldt. En dan is de normale reden om te spreiden over aandelen en obligaties (minder hoog risico, maar meer rendement dan spaargeld) ineens niet zo heel sterk meer.

Als het nettorendement daardoor inderdaad niet noemenswaardig verschilt is het inderdaad niet gek om obligaties dan helemaal te mijden en in plaats daarvan meer te sparen, zoals @Pistachenootje ook suggereerde. Spaargeld heeft tenslotte nog minder risico op verlies.
Waar zit het verlies als je hierin je geld zet de afgelopen 10 jaar https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx had weggezet? Gemakkelijk en goedkoop aan te kopen, grote risicospreiding en een veeeeeeeeeeeel hoger rendement dan sparen. Laat mij dan maar wat meer belasting betalen en onderaan de streep een beter rendement hebben. Kijk even wat je al bent mis gelopen afgelopen jaar tegen je 4% rente op sparen. :'( En weer over op sparen maar hier, maar moest het even kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:42:
[...]

Waar zit het verlies als je hierin je geld zet de afgelopen 10 jaar https://www.iex.nl/Belegg...MSCI-World-UCITS-ETF.aspx had weggezet? Gemakkelijk en goedkoop aan te kopen, grote risicospreiding en een veeeeeeeeeeeel hoger rendement dan sparen. Laat mij dan maar wat meer belasting betalen en onderaan de streep een beter rendement hebben. Kijk even wat je al bent mis gelopen afgelopen jaar tegen je 4% rente op sparen. :'( En weer over op sparen maar hier, maar moest het even kwijt.
Je geeft een ETF dat een index in aandelen volgt als voorbeeld... ik had het over "obligaties + hoge belasting" vs "sparen + lage belasting" ;)

Daar bestaan vast ook voorbeelden voor waarbij je meer rendement haalt, maar is daarin wel veel minder gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Jeff5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:23:
[...]

Dank tot nu toe voor alle reacties. Ga binnenkort met pensioen dus ben nu wat meer met spaargeld wegzetten bezig.
Aan het begin van mijn pensioen zou ik het wel fijn vinden wat passief inkomen vanuit sparen/beleggen te krijgen, hier passen mijns inziens dan juist weer wat langere depositos of dividendfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 15:15
mpandroid schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:26:
[...]
Vanochtend is het 1 jarig Klarna deposito geopend tegen een tent van 4,16%.
Ook geprobeerd deze ochtend, in het hoofdscherm staat i.d.d. 4,16% maar als je verderop goed oplet staat daar 3,76%.... nog steeds concurrerend maar niet heel netjes.

Ik heb raisin al om opheldering gevraagd, ben benieuwd hoe dat bij jou is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
wibblemoo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:50:
[...]

Aan het begin van mijn pensioen zou ik het wel fijn vinden wat passief inkomen vanuit sparen/beleggen te krijgen, hier passen mijns inziens dan juist weer wat langere depositos of dividendfondsen.
Zonder gedetailleerde informatie over vermogen, levenssituatie en planning kunnen we hier sowieso niet vertellen wat elke van ons denkt dat de beste optie/verdeling is voor iemand. En dat zal dan nog steeds (te) veel verschillende reacties geven, omdat er een heel stuk gevoel bij zit in bijvoorbeeld hoeveel risico er genomen kan/mag worden..

Prima als mensen voor een vorm van beleggen willen kiezen, maar dit is het Spaartopic.
Dus laten we de discussie hier houden aan spaarvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
namliam_eht schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ook geprobeerd deze ochtend, in het hoofdscherm staat i.d.d. 4,16% maar als je verderop goed oplet staat daar 3,76%.... nog steeds concurrerend maar niet heel netjes.

Er was al een paar dagen geleden gecommuniceerd dat Klarna per vandaag de rente zou verlagen.
Hansi55 in "Het spaartopic - Deel 4"

Mogelijk dat nog niet alle pagina's bijgewerkt zijn, maar een aanvraag voor de oude rente moest (per de melding van Raisin) vóór vandaag compleet zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
GroteVoet459 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:59:
[...]

Zonder gedetailleerde informatie over vermogen, levenssituatie en planning kunnen we hier sowieso niet vertellen wat elke van ons denkt dat de beste optie/verdeling is voor iemand. En dat zal dan nog steeds (te) veel verschillende reacties geven, omdat er een heel stuk gevoel bij zit in bijvoorbeeld hoeveel risico er genomen kan/mag worden..

Prima als mensen voor een vorm van beleggen willen kiezen, maar dit is het Spaartopic.
Dus laten we de discussie hier houden aan spaarvormen.
Ik schrijf ook 'zou ik'. Is geen advies gewoon een overweging. Overigens is sparen ook een vorm van beleggen. Je zult altijd bij het bespreken daarvan raakvlakken houden met andere vormen van beleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door wibblemoo op 15-12-2023 15:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:19:
[...]

De Distingo rekening op 29-11 geopend, en gisteren 11-12 is deze eindelijk actief geworden.

Voordat ik de rekening opende, had ik 50,- hiervoor gestort.
Daarna de rekening geopend, en bij het openen deze 50,- ingelegd.

Vervolgens op 7-12 een vraag gesteld waarom het openen nog op in behandeling staat, dit gisteren herhaald en gelijk extra geld gestort.

Eindelijk is deze gisteren ook daadwerkelijk geopend.

Wat zou de reden zijn geweest dat dit zo lang duurde?
Moet ik meer dan 50,- klaar hebben staan voor een spaarrekening van 50,-
Of toch omdat ik tweemaal een bericht heb gestuurd (zonder antwoord terug), eenmaal Engels en eenmaal in NL
Zojuist een berichtje van Raisin.

Geachte klant, vanwege een (reeds opgelost) technisch probleem heeft de opening van uw spaarrekening significant meer tijd dan gebruikelijk in beslag genomen...... Binnen 2 weken ontvangt u daarom coulancehalve een vergoeding van 5 euro op uw Raisin rekening.
Onze excuses enz.

Best netjes :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Laatst online: 03-05 22:13
GroteVoet459 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:06:
[...]

Er was al een paar dagen geleden gecommuniceerd dat Klarna per vandaag de rente zou verlagen.
Hansi55 in "Het spaartopic - Deel 4"

Mogelijk dat nog niet alle pagina's bijgewerkt zijn, maar een aanvraag voor de oude rente moest (per de melding van Raisin) vóór vandaag compleet zijn.
Correct. Ik heb gisteren op de valreep het Klarna deposito (1 jaar) tegen 4,16% kunnen openen....
Net op tijd.
Doorlooptijd was 1 dag: woensdag op Raisin rekening gestort en gisteren door Klarna geopend. Had reeds op 12 december de aanvraag ingediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Sando schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:22:
[...]

Ik heb de ING ook een veeg gegeven, maar geen excuus gekregen. Ik heb verder wel netjes de informatie waar ze om vroegen meegestuurd, en daarnaast contact opgenomen voor wat vragen van mijn kant via het speciale email adres voor specifiek dit verzoek, geen reactie. Drie maanden later ontving ik de zelfde vragen, en heb toen wel een beetje geïrriteerd verwezen naar de antwoorden op het vorige verzoek.

[...]

Dat komt omdat buitenlandse banken kijken naar verdachte transacties, maar Nederlandse banken kijken naar ongebruikelijke transacties. Heel veel mensen, ook niet-criminelen, vinden dat irritant.

[...]

Er hoort een petitie bij die oproept om minder irritant te zijn met die verzoeken, en burgers zonder verdenking van criminele activiteit iets meer in hun waarde te laten.
[...]

[...]

--------
NIBC chanteert door je niet meer bij de online spaarrekening te laten, zonder de inmiddels gebruikelijke vragen te beantwoorden. Waarvan er een aantal totaal onzinnig zijn.
Vreemde manier van communiceren met de klant, saldo gijzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
namliam_eht schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:55:
[...]

Bij mij staat in het deposito overzicht 4,16%.
Dit staat ook in de overeenkomst.
Maar ik had hem de 12e al aangevraagd en gisteren geld op de Raisin rekening gestort vanuit vervallen Younited deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
henkNL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:02:
[...]

Zojuist een berichtje van Raisin.

Geachte klant, vanwege een (reeds opgelost) technisch probleem heeft de opening van uw spaarrekening significant meer tijd dan gebruikelijk in beslag genomen...... Binnen 2 weken ontvangt u daarom coulancehalve een vergoeding van 5 euro op uw Raisin rekening.
Onze excuses enz.

Best netjes :)
Inderdaad best netjes.
Ik had dezelfde mail maar krijg een vergoeding van 25 euro.
Ik vermoed dat het verschil door de hoogte van de eerste inleg veroorzaakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockel83
  • Laatst online: 05-04 16:45
Sando schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:22:

[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de petitie. Ook meteen ondertekend.

En het is inderdaad irritant.
In mijn geval nemen ze wellicht genoegen met een jaarafrekening van de Rabo. Enerzijds frustreert het een beetje, en anderzijds omdat je weer verplicht wordt om weer e.e.a. aan te tonen. En ik wil ze ergens ook weer niet teveel persoonlijke info toesturen waar ze niets mee te maken hebben.

Nu valt zo'n jaaropgave nog wel mee, die had ik toch nog in een mapje op het bureaublad staan vanwege de aangifte IB. Volgens CEB zou dat voldoende zijn omdat ze dan konden zien dat het bedrag een jaar lang op de rekening gestaan heeft.
Maar je zult maar net om de 3 maanden overspringen naar een nieuwe bank omdat je huidige actierente verlopen is. Dan kan het wel eens erg vervelend gaan worden om telkens de afkomst weer aan te tonen.
En echt 100% waterdicht hebben ze het toch nooit. Want jaaropgaves en salarisstrookjes geven ook maar beperkte info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
Hansi55 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:06:
Ik heb gisteren op de valreep het Klarna deposito (1 jaar) tegen 4,16% kunnen openen....
Net op tijd.
Doorlooptijd was 1 dag: woensdag op Raisin rekening gestort en gisteren door Klarna geopend. Had reeds op 12 december de aanvraag ingediend.
Mijn Klarna deposito staat al sinds 6 december op in behandeling, waarbij het bedrag door Raisin is gereserveerd. De behandeling door Klarna lijkt me dus vrij willekeurig. Heb ook al navraag gedaan bij Raisin, maar daar komt ook geen reactie op. Mag hopen dat dit wel nog tegen de toenmalige condities (4,17%) zal ingaan, maar wat wordt dan de startdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Laatst online: 03-05 22:13
@rnrn
Ik kreeg van Raisin te horen dat het bedrag UITERLIJK gisteren 14 dec op de Raisin rek moest staan.
Anders zou het vandaag 3,76% worden of ik zou de aanvraag moeten terugtrekken voor vandaag.

Op 15.12.2023 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 3,76 % p.j. Wilt u het termijndeposito niet openen tegen dit rentetarief? Dan kunt u uw aanvraag intrekken in uw Raisin Online Banking omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29
Banca Progetto werkt weer.. en nog 4,2% voor 1 jaar..

Nog maar eentje in gang gezet.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Laatst online: 05-04 16:45
Juan schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:46:
Banca Progetto werkt weer.. en nog 4,2% voor 1 jaar..

Nog maar eentje in gang gezet.
Kortlopend 3 maanden is ook nog steeds 4%, netjes :)
Mooi dat die weer terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29
Nu de rente in elkaar stort, maar snel profiteren..

Er staat ook geen aankondiging van een verlaging bij de aanvraag.. daar was toch sprake van?

Hopelijk blijft die 4,2% nog heel dit jaar..

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Juan schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:14:
Nu de rente in elkaar stort, maar snel profiteren..

Er staat ook geen aankondiging van een verlaging bij de aanvraag.. daar was toch sprake van?

Hopelijk blijft die 4,2% nog heel dit jaar..
rente op instorten is ook overdreven.
echt heel hoog is hij niet geweest dat is bijna nooit met spaar rente
de financiële situatie wereldwijd met de oorlogen en na kosten nog van corona etc lijkt me dat op termijn deze rente weer gaan stijgen echt lage rentes zullen we voorlopig niet meer gaan zien.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:58:
[...]
Aandelen zijn belastingtechnich niet aantrekkelijker dan obligaties. Dat is prcies het punt dat ik maakte.
Dat klopt natuurlijk. Maar het punt dat ik maak is dat als iemand minder volatiliteit wil, hij dat beter dan bereiken met een mix van aandelen en deposito's(/spaargeld) dan met obligaties. Tenminste dat is zo zo lang de huidige belastingregels gelden. Het is dus volledig rationeel om obligaties op dit moment links te laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
MotorBeast schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:42:
[...]
En begin nu je 10 jaar eens in 1999 of 2000. Dan doet sparen het dus veeel beter dan aandelen.

Maar gelukkig is sparen/beleggen geen zwart wit keuze. De meest logische optie voor de meeste mensen is om het allebei te doen. Maar dit is je al een stuk of twintig keer uitgelegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 15-12-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:43:
[...]

Dat klopt natuurlijk. Maar het punt dat ik maak is dat als iemand minder volatiliteit wil, hij dat beter dan bereiken met een mix van aandelen en deposito's(/spaargeld) dan met obligaties. Tenminste dat is zo zo lang de huidige belastingregels gelden. Het is dus volledig rationeel om obligaties op dit moment links te laten liggen.
Je noemt minder volatiliteit en adviseert aandelen boven obligaties, in dezelfde zin nota bene. Ik houd m’n mond verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
wibblemoo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:02:
[...]

Je noemt minder volatiliteit en adviseert aandelen boven obligaties, in dezelfde zin nota bene. Ik houd m’n mond verder.
Zonder percentages natuurlijk lastig over te praten. Zou 10% aandelen, 80% deposito's en 10% op spaarrekening meer of minder volatiel zijn dan 90% obligaties en 10% spaarrekening? Eerstgenoemde zal in ieder geval een stuk voordeliger zijn v.w.b. VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:02:
[...]
Daarom schreef ik "een mix van aandelen en deposito's(/spaargeld)". Door de percentages aan te passen kun je de gewenste volatiliteit bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aangezien de rente nu niet meer zal stijgen, is dit misschien het moment om toch een deposito te open. Spaar nu het volledig vermogen via Openbank tegen 3,65% (nog 5 maanden te gaan).

Ik wil een groot deel vastleggen bij Banco Progetto voor minimaal 1 jaar. Maar zou ook voor 3 jaar kunnen kiezen. Ik lees even zo snel niets over boete bij openbreken. Is dat bij iemand bekend?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
THE_BASE schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:48:
Aangezien de rente nu niet meer zal stijgen, is dit misschien het moment om toch een deposito te open. Spaar nu het volledig vermogen via Openbank tegen 3,65% (nog 5 maanden te gaan).

Ik wil een groot deel vastleggen bij Banco Progetto voor minimaal 1 jaar. Maar zou ook voor 3 jaar kunnen kiezen. Ik lees even zo snel niets over boete bij openbreken. Is dat bij iemand bekend?
Staat in de algemene voorwaarden, die je sowieso hoort te lezen.

At best is openbreken ter gratie van de bank en krijg je geen rente. Maar ter gratie van de bank betekent gewoon "gaat niet gebeuren" (tenzij het de bank veel geld bespaard? Als de rente in elkaar stort, ook op lenen, zal een deposito openbreken met 0% rente goedkoper zijn dan einde looptijd 4,xx% moeten betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:23:
[...]

Staat in de algemene voorwaarden, die je sowieso hoort te lezen.

At best is openbreken ter gratie van de bank en krijg je geen rente. Maar ter gratie van de bank betekent gewoon "gaat niet gebeuren" (tenzij het de bank veel geld bespaard? Als de rente in elkaar stort, ook op lenen, zal een deposito openbreken met 0% rente goedkoper zijn dan einde looptijd 4,xx% moeten betalen).
Bedankt.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08
Andrehj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:17:
Gisteravond geld overgemaakt naar de Garantibank. Net ingelogd daar, zie ik dat het nog niet binnen is. Blijkt het bedrag terug te zijn gestort naar de Rabo.
Er staat het volgende bij:
[...]
Iemand al eens zoiets meegemaakt of een idee waardoor dit komt? Morgen maar eens bellen.
Dit is opgelost. Bleek aan mezelf te liggen. Ik had het geld vanaf een rekening met andere tenaamstelling overgemaakt, en dat werd door de ontvangende bank geweigerd. Niet zo slim van mezelf. |:(
Maar een wat duidelijker foutmelding (iets als "overboeking door ontvangende bank geweigerd") had hier wel veel kunnen helpen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Ik heb het allemaal eventjes niet in de gaten gehouden, maar is het al zeker ja dat rente niet meer gaat stijgen? Anders idd nog een deposito openen.

Laatste x dat ik bij banco Progetto een bedrag heb vastgezet was het nog 4,3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Laatst online: 20:58
Denk aan de spaanse erfbelasting als je niet getrouwd bent. Die kan schijnbaar wel 82% bedragen.
Voor mij was dit genoeg reden om de rekening weer op te heffen.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hans Denhaag schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:40:
[...]

Denk aan de spaanse erfbelasting als je niet getrouwd bent. Die kan schijnbaar wel 82% bedragen.
Voor mij was dit genoeg reden om de rekening weer op te heffen.
Ik ben getrouwd, geen idee wat dan precies de consequenties zijn bij overlijden. Ik weet van de erfbelasting bij Openbank, maar vind het ook een hele fijne bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gisteren heb ik ook dat formulier vanuit de Consorsbank ontvangen. De Erklaring Steuerlicher Hauptwohnsitz heb ik ingevuld en gaat via een scan en mail retour. Heeft iemand ervaring dat dat via de email goed verliep?
Daarnaast de SecurePlus App geinstalleerd. Als ik het goed begrijp creëert deze tan-codes die je gebruikt om via de website in te kunnen loggen.
Ik neem aan dat mijn 'Kontonummer' daarmee nog niet geopend is en dat dat pas plaatsvindt als het gemailde formulier is goedgekeurd? Beetje onduidelijk. Weet iemand hoe de verdere procedure werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Je kunt pas inloggen als je het ‘welkomspakket’ binnen hebt, drie(?) brieven met je rekeningnummer en eenmalige pincode.

Ik heb alle formulieren per mail gestuurd en dat is goed verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55

Bij Raisin partners is voortijdig beeindigen gewoonlijk alleen mogelijk bij overlijden van de rekeninghouder. Of je krijgt domweg geen rente.

Bij andere banken zijn er meer mogelijkheden, kijk hier maar:
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

Zelf overweeg ik 10 jaar vast bij CB of 7 jaar bij CEB. Dat zou ik niet doen als er geen mogelijkheden waren voor voortijdige beeindiging.

Bij CEB kan je bijna gratis uitstappen als de actuele rente niet hoger is als die van het deposito. Bij CKV 10 jaar vast is de rente 25 procentpunt hoger, maar eerder eruit kan niet.

Nu men verwacht dat de rente komend jaar langzaam wat zal dalen, lijkt me een daling bij 10 jaar vast ook mogelijk. Komen er later toch weer stijgingen, kun je eventueel uitstappen als de actuele rente weer gelijk is aan die van het deposito. Je kunt dan niet verliezen!

[ Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 16-12-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:08:
Je kunt pas inloggen als je het ‘welkomspakket’ binnen hebt, drie(?) brieven met je rekeningnummer en eenmalige pincode.

Ik heb alle formulieren per mail gestuurd en dat is goed verlopen.
En zonet kreeg ik vanuit Consors inderdaad alsnog de laatste brief binnen met de resterende gegevens. Daarmee heb ik, in combinatie met de app, kunnen inloggen. De rente is bij mij op 4% gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Netjes van de bank. De verlaging is 12 november ingegaan. Op welke dag is jouw rekening geopend (dagtekening van de openingsbrief)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Frankenstein schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:26:
[...]

Netjes van de bank. De verlaging is 12 november ingegaan. Op welke dag is jouw rekening geopend (dagtekening van de openingsbrief)?
Ik denk dat je 12 december bedoeld. De dagtekening van mijn openingsbrief met alle IBAN-gegevens is 13 december. Achterop die brief staan de actievoorwaarden en ook daar staat 4%. Je hoort mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@Bar_en_boos Dat bedoel ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowichan
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05 23:37
Nu Banca Progetto weer beschikbaar is zit ik te denken aan de deposito daar. Iemand die weet hoe lang het openen van een rekening duurt daar, even aangenomen dat het geld beschikbaar is op de raisin rekening? Als het bijv. meer dan 5werkdagen duurt neem ik liever een extra Klarna deposito die je kan openen in minder dan 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
cowichan schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:18:
Nu Banca Progetto weer beschikbaar is zit ik te denken aan de deposito daar. Iemand die weet hoe lang het openen van een rekening duurt daar, even aangenomen dat het geld beschikbaar is op de raisin rekening? Als het bijv. meer dan 5werkdagen duurt neem ik liever een extra Klarna deposito die je kan openen in minder dan 24 uur.
Progetto is best snel maximaal
48 uur doordeweeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
In mijn ervaring ~24 uur. En volgens mij waren ze nu "even weg geweest" om technische verbeteringen door te voeren zodat aanvragen sneller behandeld konden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-05 06:52
Ik wil er ook geld stallen nu de meesten via Raisin onder de 4% zijn uitgekomen.
Wilde liever een Franse bank ivm een hoge rating dan een Italiaanse vank maar volgens mij zitten we wel safe zolang het bedrag omder de 100k blijft.

Moet ik ergens rekening mee houden bij deze bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
hoihoi66 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:49:
[...]
zolang het bedrag omder de 100k blijft.
100k per rekeninghouder, inclusief de opgebouwde of op te bouwen rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:57
Frankenstein schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:20:
[...]

Bij Raisin partners is voortijdig beeindigen gewoonlijk alleen mogelijk bij overlijden van de rekeninghouder. Of je krijgt domweg geen rente.

Bij andere banken zijn er meer mogelijkheden, kijk hier maar:
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

Zelf overweeg ik 10 jaar vast bij CB of 7 jaar bij CEB. Dat zou ik niet doen als er geen mogelijkheden waren voor voortijdige beeindiging.

Bij CEB kan je bijna gratis uitstappen als de actuele rente niet hoger is als die van het deposito. Bij CKV 10 jaar vast is de rente 25 procentpunt hoger, maar eerder eruit kan niet.

Nu men verwacht dat de rente komend jaar langzaam wat zal dalen, lijkt me een daling bij 10 jaar vast ook mogelijk. Komen er later toch weer stijgingen, kun je eventueel uitstappen als de actuele rente weer gelijk is aan die van het deposito. Je kunt dan niet verliezen!
@Frankenstein
Kan je bij ceb (naast de bekende geijkte redenen ) ook zonder reden uitstappen, indien de actuele rente niet hoger is dan die van de deposito? Hm dat wist ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:20:
[...]
Bij CEB kan je bijna gratis uitstappen als de actuele rente niet hoger is als die van het deposito.
Alleen gratis met een speciale reden toch? (Zoals werkeloosheid of aankoop huis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
hoihoi66 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:49:
[...]

Ik wil er ook geld stallen nu de meesten via Raisin onder de 4% zijn uitgekomen.
Wilde liever een Franse bank ivm een hoge rating dan een Italiaanse vank maar volgens mij zitten we wel safe zolang het bedrag omder de 100k blijft.

Moet ik ergens rekening mee houden bij deze bank?
orange kon je 4.25
binnen 24 uur geregeld

nee progretto is ook prima
zitten de amerikanen tot hun nek in dus die valt niet om
en geen bronbelasting

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 17-12-2023 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Hendriks1 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:37:
[...]

@Frankenstein
Kan je bij ceb (naast de bekende geijkte redenen ) ook zonder reden uitstappen, indien de actuele rente niet hoger is dan die van de deposito? Hm dat wist ik niet...
Alternatief bij Raisin is natuurlijk ook nog de Civi bank voor de wat korter durende deposito's. Altijd tussentijds opzegbaar (maar dan geen rente) en maximaal 4% voor 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:04
Weet iemand wanneer Raisin rente van een deposito uitkeert? Is dit jaarlijks op een vaste datum?
Kan het nergens terugvinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Het Fantoom schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:57:
Weet iemand wanneer Raisin rente van een deposito uitkeert? Is dit jaarlijks op een vaste datum?
Raisin keert geen rente uit.

De bank keert rente uit, en wanneer dat plaatsvind staat mogelijk in het productinformatieblad en zeer zeker in de algemene voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het Fantoom schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:57:
Via je pc op de volledige website is het makkelijk terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:04
RobertMe schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:00:
[...]

Raisin keert geen rente uit.

De bank keert rente uit, en wanneer dat plaatsvind staat mogelijk in het productinformatieblad en zeer zeker in de algemene voorwaarden.
De bank keert het jaarlijks uit staat in die voorwaarden, maar wanneer dat is krijg ik niet gevonden. Al maakt het ook weinig uit, want kan sowieso niet bij het geld voordat de depositoperiode afloopt. Bij leaseplanbank bv zie je het er dagelijks bijstaan hoeveel rente je hebt opgebouwd, vind ik wel handig. Maar dan zal ik mijn eigen berekening moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het Fantoom schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:18:
[...]

De bank keert het jaarlijks uit staat in die voorwaarden, maar wanneer dat is krijg ik niet gevonden. Al maakt het ook weinig uit, want kan sowieso niet bij het geld voordat de depositoperiode afloopt.
Bij Raisin kun je volgens mij altijd pas bij de rente na afloop van de deposito. In Nederland zijn er wel banken waar je jaarlijks de rente krijgt uitgekeerd, bijvoorbeeld bij CEB. Bij de 7 en 10 jaars deposito van CEB kun je ook voor maandelijks kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vanochtend heel vroeg een groot bedrag overgemaakt van CEB naar Rabo. Ik dacht dat het dan zo rond 1 uur binnen komt?

Heeft het dan nog zin om gelijk naar Consors door te boeken (geen instant pay), of beter een nachtje LPB(wel instant pay) en dan 's ochtends vroeg via Rabo naar Consors?

Gaat om een paar euro's maar imo toch leuk om het zo goed mogelijk te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 18-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:36:
Gisteren heb ik ook dat formulier vanuit de Consorsbank ontvangen. De Erklaring Steuerlicher Hauptwohnsitz heb ik ingevuld en gaat via een scan en mail retour. Heeft iemand ervaring dat dat via de email goed verliep?
Volgens mij stond in de brief per post of per fax. Ik heb de laatste gedaan via gratis HP mobile fax app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bar_en_boos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:36:
Geen ervaring mee maar aangezien alles via email steeds goed aankomt zal dit ook wel goed aankomen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Pistachenootje schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:06:
Vanochtend heel vroeg een groot bedrag overgemaakt van CEB naar Rabo. Ik dacht dat het dan zo rond 1 uur binnen komt?

Heeft het dan nog zin om gelijk naar Consors door te boeken (geen instant pay), of beter een nachtje LPB(wel instant pay) en dan 's ochtends vroeg via Rabo naar Consors?

Blijft een sport om geen rente mis te lopen :)

Meen gelezen te hebben dat LPB IP tot een bepaald bedrag te ondersteunen.
Denk wel dat je daar even rekening mee moet houden omdat je aangeeft dat het om een groot bedrag gaat.

Zou zonde zijn als je alsnog de rente mis zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@mpandroid goede tip! Geldt dat ook van Rabo naar LPB of alleen andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Pistachenootje schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:33:
@mpandroid goede tip! Geldt dat ook van Rabo naar LPB of alleen andersom?
Volgens de website van LPB tot 10.000 euro.
Overboekingen tot een bedrag van €10.000 worden 24 uur per dag en 7 dagen per week verwerkt, mits uw bank Instant Payments ondersteunt. Een overboeking boven €10.000 die voor 13:00 uur is geplaatst, wordt op dezelfde werkdag verwerkt. Een overboeking boven €10.000 die na 13:00 uur is geplaatst, wordt op de volgende werkdag verwerkt. Het is afhankelijk van de bank van uw tegenrekening hoe snel het bedrag vervolgens op uw tegenrekening staat.
Bron:https://www.leaseplanbank...rweisung-in-Auftrag-geben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
En vervolgens kun je meerdere boekingen doen. 2x 10k van LPB naar Rabo gaat instant kan ik uit ervaring vertellen.

Edit:
Van Rabo naar LPB heb ik overigens al lang geen geld over gemaakt. Dus "dat weet ik niet".

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 18-12-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Pistachenootje schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:06:

Waarom niet 50/50? Weet je ook meteen of het op tijd aankomt bij Consors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
wibblemoo schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:43:
[...]
Waarom niet 50/50? Weet je ook meteen of het op tijd aankomt bij Consors.
Heb nu gewoon alles naar Consors overgemaakt. Had geen zin meer om morgen weer twaalf transacties te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:05
RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:00:
[...]

Correct, Revolut, en ook Wise, zetten het (spaar)geld in een geldmarktfonds (meen beide dat van Blackrock?) waardoor het dus niet op een zogenaamd "deposit account" (lees: een spaar/betaalrekening) staat. Bij Revolut is het tegoed op de betaalrekening wel gewoon gedekt door het DGS en is het echt een deposit account. Bij Wise weet ik niet hoe dat on elkaar zit. En naast DGS heeft dit inderdaad ook wwer invloed op de belastingaangifte. Doordat het geen (spaar)rekening is wordt het als overige bezitting gezien en valt het onder het hogere belastingtarief.

Andere vreemde eend in de bijt is Trade Republic. Zij zetten het geld op een omnitrust rekening bij Citibank. Daardoor is het geen rekening op jou naam. Wat ook weer lijdt tot veel onduidelijkheid v.w.b. zowel DGS als de VRH.
Ik heb navraag gedaan bij Trade Repulic, hieronder het antwoord:

Bedankt voor je vraag over de status van de kasrekening.

Het saldo van je kasrekening en de marktwaarde van alle effecten zullen we gescheiden weergeven in het jaarlijks fiscaal overzicht, die je van ons ontvangt. In de toelichtingen zal ook een uitleg gegeven worden over de veronderstelde opbrengst van zowel het gespaarde geld (op je kasrekening) als je beleggingen (op je effectenrekening).

Je saldo op je kasrekening wordt dus fiscaal behandeld als spaartegoed.

Mocht je verdere vragen hebben, twijfel dan niet om contact met me op te nemen. Daarnaast kun je ook een kijkje nemen in ons Help Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
RobertMe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:12:
[...]

Het maakt niet uit of het beleggen is. Alles dat niet sparen is geldt het hoge rendement voor. En sparen is het alleen bij een spaarrekening / deposito op eigen naam. Al zou Meesman het geld 1 op 1 in een spaarrekening / deposito stoppen, dan nog geldt het voor de VRH niet als spaargeld. Het is dan meer een direct opvraagbare lening dan sparen. Immers maakt het voor de IB niet uit wat de "lener" met het geld doet.

In zoverre komt dit dus ook enigszins overeen met de Trade Republic discussie, waarbij het geld op een omnibus spaarrekening wordt gezet. "Leuk dat het gels uiteindelijk op een spaarrekening staat, maar het is niet jou spaarrekening".
Ik heb hierover zelf even contact gezocht met de Belastingdienst. Het frappante is dat zij het zelf ook niet weten en zij mij doorverwezen naar de betreffende bank/finanicele instelling. Trade Republic zelf dus.

Van hen hem ik onderstaand antwoord gekregen:

Het saldo van je kasrekening en de marktwaarde van alle effecten zullen we gescheiden weergeven in het jaarlijks fiscaal overzicht, die je van ons ontvangt. In de toelichtingen zal ook een uitleg gegeven worden over de veronderstelde opbrengst van zowel het gespaarde geld (op je kasrekening) als je beleggingen (op je effectenrekening).

Je saldo op je kasrekening wordt dus fiscaal behandeld als spaartegoed.

Mocht je verdere vragen hebben, twijfel dan niet om contact met me op te nemen. Daarnaast kun je ook een kijkje nemen in ons Help Center.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ Heb je geen fuk aan. Belastingdienst stelt zwart op wit dat een derdengeldenrekening niet als spaargeld wordt gezien.

https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pastafan
Pistachenootje schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:40:
^ Heb je geen fuk aan. Belastingdienst stelt zwart op wit dat een derdengeldenrekening niet als spaargeld wordt gezien.

https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/
En wie zegt dat een derdenrekening van een notaris hetzelfde wordt behandeld als een kasrekening bij een financiele instelling?

Heb je daar een onderbouwing van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:43:
[...]
En wie zegt dat een derdenrekening van een notaris hetzelfde wordt behandeld als een kasrekening bij een financiele instelling?
TR geeft zelf toe dat het een derdengeldenrekening is. Het probleem is dat die rekening bij Citibank niet op jouw naam staat maar op naam van TR.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pastafan
Pistachenootje schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:47:
[...]

TR geeft zelf toe dat het een derdengeldenrekening is. Het probleem is dat die rekening bij Citibank niet op jouw naam staat maar op naam van TR.
Ik vrees toch dat je er naast zit met je redenatie.

Zojuist de Belastingdienst weer gesproken, zij stelde letterlijk: als er niet belegd wordt met de betreffende rekening, wordt het gezien als een spaarrekening. Als er wel met het saldo wordt belegd, zal het worden gezien als een beleggingsrekening.

Logisch, en dat komt ook nog eens overeen met de uitleg van Trade Republic zelf.

Van 2 onafhankelijke partijen hetzelfde bericht gehoord: voor mij is het nu duidelijk.

Kort samengevat:

* Het saldo op de kasrekening bij Trade Republic wordt gezien als spaartegoed, en belast tegen 0,01% VRH.
* Het sadlo op een beleggingsrekening bij Trade Repucli wordt zien als belegd kapitaal, en wordt belast tegen 6,17% VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

sanook

_/-\o_

.

[ Voor 149% gewijzigd door sanook op 22-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:06
Tja die vragen zijn al eerder besproken, en het bleef onduidelijk omdat er geen eenduidig antwoord was.
Vervolgens had Trade Republic ook nog perikelen met stortingen waar meerdere gebruikers die weken later het geld nog altijd niet terug konden vinden, en waar je maar moeilijk met ze over in contact kon komen.
Al met al voor velen genoeg reden om die partij te mijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:58:
[...]
Zojuist de Belastingdienst weer gesproken, zij stelde letterlijk: als er niet belegd wordt met de betreffende rekening, wordt het gezien als een spaarrekening.
Ik en twee anderen hebben ook gebeld met de Belastingdienst. Zie VRH topic. Ons werd verteld dat een derdengeldenrekening niet als spaargeld kan worden gezien. Lees het eerder gelinkte artikel maar goed: als de rekening niet op jouw naam staat kan het voor box 3 geen spaargeld zijn. Zo staat het trouwens ook in de WFT, zie definitie deposito.

Allemaal al tig keer besproken trouwens, in het juiste topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 18-12-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:10:
[...]
The proof is in the pudding, laat je het resultaat hier tzt weten?
Zegt ook weinig want de kans is groot dat je niet eens gecontroleerd wordt. Ik speel op safe en zet alles op echte bankrekeningen die op mijn naam staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 18-12-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ieder z'n keuze en ik hoop voor @pastafan dat het voor hem goed uitkomt!

Voor mij persoonlijk is het wel duidelijk: er zijn tegenstrijdige berichten en als je pech hebt ziet een belastinginspecteur het niet als spaargeld. Je kan dan technisch gezien misschien wel gelijk hebben, maar daarvoor zal je eerst een hele strijd moeten aangaan met de Belastingdienst. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben! :) (Daarnaast zou ik het ook nog eens een onnodige strijd vinden, want ik kan mij die potentiële moeite gewoon besparen: er zijn letterlijk spaarrekeningen en deposito's die een vergelijkbaar rendement bieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Nu dan toch ook een daling van deposito rentes bij Rietumu Bank, vanaf 21 december:
  • 6 maanden: 3,85% naar 3,83%
  • 1 jaar: 4,35% naar 3,78%
  • 2 jaar: 4,45% naar 3,71%
  • 3 jaar: 4,45% naar 3,26%
  • 4 jaar: 4,20% naar 3,01%
  • 5 jaar: 4,10% naar 2,91%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Vraag, wat is nu de beste bank om wat spaargeld vast neer te zetten (makkelijkste)? Zie dat de rentes aan het dalen zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31
dutchnltweaker schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:12:
Vraag, wat is nu de beste bank om wat spaargeld vast neer te zetten (makkelijkste)? Zie dat de rentes aan het dalen zin.
Heb je al gezocht in dit topic? Denk dat er wel wat informatie over te vinden is. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

sanook

_/-\o_

.

[ Voor 99% gewijzigd door sanook op 22-12-2023 15:14 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 140 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling