Ik heb de ING ook een veeg gegeven, maar geen excuus gekregen. Ik heb verder wel netjes de informatie waar ze om vroegen meegestuurd, en daarnaast contact opgenomen voor wat vragen van mijn kant via het speciale email adres voor specifiek dit verzoek, geen reactie. Drie maanden later ontving ik de zelfde vragen, en heb toen wel een beetje geïrriteerd verwezen naar de antwoorden op het vorige verzoek.
Dat komt omdat buitenlandse banken kijken naar
verdachte transacties, maar Nederlandse banken kijken naar
ongebruikelijke transacties. Heel veel mensen, ook niet-criminelen, vinden dat irritant.
Hier ging laatst
een aflevering van Radar (27-11-2023) over:
Banken houden hun klanten op grote schaal in de gaten. De wet verplicht hen om je te ondervragen als ze iets 'ongebruikelijks' zien gebeuren op je rekening, want dat kan betekenen dat je geld witwast. Als klant moet je dan je onschuld bewijzen met allerlei documenten. De bank vertelt daarentegen weinig. Het blijft vaak onduidelijk waarom je wordt gecontroleerd of wat de gevolgen kunnen zijn.
Uit een enquête van Radar onder mensen die ervaring hebben met witwascontroles blijkt dat ruim zestig procent vindt dat de vragen van de bank te ver gaan en voelen zich onder druk gezet. Wie beschermt klanten tegen hun bank? En hoe ver mogen de banken gaan?een aflevering van Radar over, en er hoort
Er hoort
een petitie bij die oproept om minder irritant te zijn met die verzoeken, en burgers zonder verdenking van criminele activiteit
iets meer in hun waarde te laten.
Simon Lelieveldt werkte als toezichtexpert bij De Nederlandsche Bank en de Nederlandse Vereniging van Banken. Nu vecht hij met zijn Stichting
Human Rights in Finance voor privacyrechten in de financiële wereld. De stichting is een
petitie gestart om de politiek op te roepen om witwascontroles door banken in te perken, 'zodat burgers en bedrijven niet onnodig het hemd van het lijf wordt gevraagd.'
De petitie luidt:
In Nederland moet de meldplicht ongebruikelijke transacties per direct aangepast naar melding verdachte transacties (net zoals in andere landen), zodat burgers en bedrijven niet onnodig het hemd van het lijf wordt gevraagd. Het recht op (behoud van) betaalrekening moet voor burger en bedrijf in de wet verankerd worden.
Op
HRIF.EU staat de irritatie beter beschreven:
En dan vraagt de bank met heel korte tijdlijnen om gedetailleerd allerlei privé-informatie aan te leveren. Doe je niet mee dan kan je rekening worden opgezegd. En alles onder de toon van: u moet bewijzen dat u geen witwasser or terrorist bent. De grote irritatie die dit in Nederland bij klanten veroorzaakt is terecht.
[
Voor 31% gewijzigd door
Sando op 15-12-2023 12:46
]