Nou helemaal prima, dan doen ze dat tochGroteVoet459 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:30:
[...]
"Doorgeslagen" past ook wel een beetje op jouw antwoord - als dat daadwerkelijk is wat jij gestuurd heb zou ik je als bank direct uit mijn bestand verwijderen. Hier is je geld terug en niet meer langskomen a.u.b.
Plus uiteraard een melding naar de overheid dat jij geweigerd hebt mee te werken aan een verplichte controle, dus vast fout bezig bent ...![]()
Die vragen krijg je bij buitenlandse banken ook. Bij Raisin zit dat in het aanvraagproces verwerkt, alwaar je moet aangeven waar het geld vandaan komt (arbeid, spaargeld, erfenis, etc.). Dat de controles (bewijs aanleveren) nog niet zo direct gesteld wordt is volgens mij gewoon een kwestie van tijd.
Distingo is op 15 november als nieuwe bank beschikbaar gekomen en direct met een hoge rente.henkNL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:19:
[...]
Wat zou de reden zijn geweest dat dit zo lang duurde?
Denk dat het aantal aanvragen gewoon heel hoog gelegen heeft.
Het overstappen voor een betere rente is wel een beetje los gegaan bij een aantal mensen; die verhuizen blijkbaar elke week alles voor 0,02% rente extra bij die andere bank ....
Deze email ontving ik afgelopen juli vanuit Advanzia:Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:21:
[...]
Doorgeslagen is een goed woord, zoals met vele zaken in NL.
Opmerkelijk dat je ze bij buitenlandse banken als Openbank of Advanzia niet hoort klagen over vergelijkebare bedragen.
"We are contacting you today regarding the funds on your Advanzia account.
In view of the current total amount of your deposits on your Advanzia account, we are obliged by law, as a Luxembourg Bank, to request information on the origin of the funds deposited.
Therefore, we would be grateful if you could indicate the source of the funds deposited on your account, e.g., savings, inheritance, property sales or financial investments, and provide us with supporting documents.
We kindly invite you to reply to us by e-mail or post.
If you have any further questions regarding the present request, please do not hesitate to contact us. We will be pleased to provide you with all the necessary explanations."
Dus ook vanuit buitenlandse banken vindt er een check plaats. Ik heb een korte standaard reactie gemaild en nooit meer wat van gehoord.
Ah prima om te horen. Ook zonder bijlagen o.i.d.?Bar_en_boos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:03:
[...]
Deze email ontving ik afgelopen juli vanuit Advanzia:
In view of the current total amount of your deposits on your Advanzia account, we are obliged by law, as a Luxembourg Bank, to request information on the origin of the funds deposited.
Therefore, we would be grateful if you could indicate the source of the funds deposited on your account, e.g., savings, inheritance, property sales or financial investments, and provide us with supporting documents.
If you have any further questions regarding the present request, please do not hesitate to contact us. We will be pleased to provide you with all the necessary explanations."
Dus ook vanuit buitenlandse banken vindt er een check plaats. Ik heb een korte standaard reactie gemaild en nooit meer wat van gehoord.
Van Advanzia heb ik tot op heden nog niets gehoord. Misschien komt het ook nog wel. En misschien is het wel gewoon steekproefsgewijs.
Moet zeggen dat ik die mail van Advanzia persoonlijk ook wel al wat schappelijker vind overkomen. Maar kan een gevoel/interpretatiekwestie zijn.
Lange tekst maar 'het komt van mijn Rabo rekening' is geen antwoord waar ze naar op zoek zijn. Je wordt naar de herkomst van het geld gevraagd. Dit doen alle banken steekproefsgewijs.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:18:
[...]
Had ze inderdaad al van reactie voorzien
"Beste heer/mevrouw,
Bedankt voor uw bezorgdheid.
Zoals jullie wellicht gewoon kunnen zien komt het geld gewoon in 2 storting van €*** van mijn tegenrekening bij de Rabobank. De rentes zijn daar niet heel interessant zoals u wellicht weet. Ik doe ieder jaar gewoon netjes mijn belastingaangiften. En volgens mij hebben jullie daar gewoon genoeg informatie aan.
Wanneer het antwoord u niet bevalt, dan laat het gerust even weten. Dan laat ik mijn vermogen wel op een andere spaarrekening renderen en zeg ik deze gewoon op.
Hopende u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,"
Een valide antwoord is bijvoorbeeld: 'de herkomst is inkomen'. Of een erfenis, etc.
Het blijft allemaal een wassen neus natuurlijk, die WFT onderzoekjes. Want als je inderdaad zegt dat de bron 'inkomen', 'sparen', of 'erfenis' is, dan is daarmee de kous wel weer af. Stuur je nog een bankafschrift mee en klaar. Enfin, je hebt er maar aan mee te werken anders blokeren ze je geld of weigeren ze je als klant.
En je denkt dat dit indruk op ze maakt? Gaat gewoon rechtstreeks de prullenbak of de Karen folder in.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:18:
[...]
"Beste heer/mevrouw,
Zoals jullie wellicht gewoon kunnen zien komt het geld gewoon in 2 storting van €*** van mijn tegenrekening bij de Rabobank. De rentes zijn daar niet heel interessant zoals u wellicht weet. Ik doe ieder jaar gewoon netjes mijn belastingaangiften. En volgens mij hebben jullie daar gewoon genoeg informatie aan.
Wanneer het antwoord u niet bevalt, dan laat het gerust even weten. Dan laat ik mijn vermogen wel op een andere spaarrekening renderen en zeg ik deze gewoon op.
Met vriendelijke groet,"
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het is niet zo dat het geld ineens van een of andere onbetrouwbare of lugubere bron gestort word. Een Rabo is ook gewoon een betrouwbare bank die wellicht ook gewoon structureel haar eigen onderzoek zal doen. Daarnaast is de tenaamstelling ook nog eens hetzelfde. Het geld komt niet van een of andere Taghi af.Pistachenootje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:19:
[...]
Lange tekst maar 'het komt van mijn Rabo rekening' is geen antwoord op de vraag. Je wordt simpelweg naar de herkomst van het geld gevraagd. Dit doen alle banken steekproefsgewijs.
Een valide antwoord is bijvoorbeeld: 'de herkomst is inkomen'. Of een erfenis, etc.
En ook al zou het van een of andere Taghi afkomen, dan zou het toch wel vreemd zijn als ineens een simpele terugkoppeling als "spaargeld" of "inkomen" voldoet?
Al zou de combinatie van "inkomen" en "Taghi" wellicht al een dubbele red-flag moeten opwerpen
Misschien kan ik dan om de manager vragen.Jeroenneman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:28:
[...]
En je denkt dat dit indruk op ze maakt? Gaat gewoon rechtstreeks de prullenbak of de Karen folder in.
Ik kan mij zomaar voorstellen dat de bank dan wel aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:29:
... dan zou het toch wel vreemd zijn als ineens een simpele terugkoppeling als "spaargeld" of "inkomen" voldoet? ...
Gewoon een mailtje gestuurd met het voor de hand liggende antwoord dat het gaat om spaargeld opgebouwd uit inkomen. En verder geen bijlagen als bewijs toegevoegd. Ik zou ook niet weten wat voor meerwaarde een bewijs van inkomen zou hebben. Bewijs van hoog inkomen? Of een bewijs dat je weinig uitgeeft en veel spaart? Wat een onzin. Hun reactie:Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:18:
[...]
Ah prima om te horen. Ook zonder bijlagen o.i.d.?
Van Advanzia heb ik tot op heden nog niets gehoord. Misschien komt het ook nog wel. En misschien is het wel gewoon steekproefsgewijs.
Moet zeggen dat ik die mail van Advanzia persoonlijk ook wel al wat schappelijker vind overkomen. Maar kan een gevoel/interpretatiekwestie zijn.
Thank you for the information about the origin of the funds.
We have noted this accordingly in our system.
Alle argumenten die je hier noemt maken niet uit; steekproefsgewijs kun je nog steeds aan de beurt komen.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:29:
[...]
Het is niet zo dat het geld ineens van een of andere onbetrouwbare of lugubere bron gestort word. Een Rabo is ook gewoon een betrouwbare bank die wellicht ook gewoon structureel haar eigen onderzoek zal doen. Daarnaast is de tenaamstelling ook nog eens hetzelfde. Het geld komt niet van een of andere Taghi af.
Ook "spaargeld" is geen herkomst. Inkomen wel. Als je dat noemt kun je naar bewijs gevraagd worden.En ook al zou het van een of andere Taghi afkomen, dan zou het toch wel vreemd zijn als ineens een simpele terugkoppeling als "spaargeld" of "inkomen" voldoet?
Ze kunnen best wel ver gaan hoor, met enkel iets als ' mijn geld komt van spaargeld ' met een bankafschrift gaan ze niet zomaar akkoord.wibblemoo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:26:
Het blijft allemaal een wassen neus natuurlijk, die WFT onderzoekjes. Want als je inderdaad zegt dat de bron 'inkomen', 'sparen', of 'erfenis' is, dan is daarmee de kous wel weer af. Stuur je nog een bankafschrift mee en klaar. Enfin, je hebt er maar aan mee te werken anders blokeren ze je geld of weigeren ze je als klant.
Dan kunnen ze vragen waar dát geld dan vandaan komt / hoe dat is ontstaan.
Waarschijnlijk kom je in de meeste gevallen dan uit op inkomen, uitkering of een erfenis.
Dan willen ze daar dan ook weer bewijs van hebben ( loonstrookje, uitkeringspecificatie, recht van erfrecht bijvoorbeeld )
En hierop kunnen ze dan ook weer verder gaan, met name als er wat zaken zijn die ' verdacht ' zijn zoals een inkomen die onlogisch kan lijken bij het vermogen dat je wilt onderbrengen.
Dan mag je daar ook weer een plausibel verhaal over uitleggen.
Wat je in iedergeval níét moet doen is met zo'n arrogante houding gaan communiceren zoals desbetreffende hier een paar posts boven heeft gedaan en je ze wat onder druk probeert te zetten.
Dan kun je er op rekenen dat je nog meer vragen krijgt.
In vino veritas, in aqua sanitas
De bank is niet gebaat bij het antwoord, maar moet de vraag wel stellen om aan de wet te voldoen.
Als je een logische verklaring hebt inclusief bewijs zal dat wel afdoende zijn.
Als je die niet hebt of niet geeft is het wellicht aanleiding voor verder onderzoek. Misschien halen ze er op die manier wel wat zaken naar boven.
Maar als je een valide reden hebt is zo'n controle toch niet zo'n probleem?
Als je een logische verklaring hebt inclusief bewijs zal dat wel afdoende zijn.
Als je die niet hebt of niet geeft is het wellicht aanleiding voor verder onderzoek. Misschien halen ze er op die manier wel wat zaken naar boven.
Maar als je een valide reden hebt is zo'n controle toch niet zo'n probleem?
Zal voor de meeste mensen niet om enorme bedragen gaan, maar spaarrente is gewoon een bron van inkomen.
Of in het meest extreme een melding maken volgens de wet en je rekening tijdelijk blokkeren ...JohanNL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:38:
[...]
Dan kun je er op rekenen dat je nog meer vragen krijgt.
[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 12-12-2023 15:41 ]
Dan is het dus geen spaargeld maar rente inkomsten. Dat is al wat anders. Grote kans als jij claimt dat je bijvoorbeeld 10k aan rente inkomsten hebt verdiend dat er om bewijzen worden gevraagd.GroteVoet459 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:40:
[...]
Zal voor de meeste mensen niet om extreme bedragen gaan, maar spaarrente is gewoon een bron van inkomen.
Juist... En stel je hebt een tonnetje op je rekening. Zogezegd spaargeld uit inkomen. De meeste mensen sparen dat niet maar zo maar even bij elkaar. Wat salarisstrookjes van de afgelopen 12 maanden zullen dan vast ook niet heel veelzeggend zijn.Pistachenootje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:38:
[...]
Alle argumenten die je hier noemt maken niets uit. Steekproefsgewijs kun je nog steeds aan de beurt komen.
[...]
Ook "spaargeld" is geen herkomst. Inkomen wel. Als je dat noemt kun je naar bewijs gevraagd worden.
Als jij aantoont dat je de laatste 12 maanden goed verdiend hebt dan zal de bank het ook wel aannemelijk vinden dat je daarvoor ook goed verdiend hebt.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:45:
[...]
Juist... En stel je hebt een tonnetje op je rekening. Zogezegd spaargeld uit inkomen. De meeste mensen sparen dat niet maar zo maar even bij elkaar. Wat salarisstrookjes van de afgelopen 12 maanden zullen dan vast ook niet heel veelzeggend zijn.
Ik heb al vaker met dit soort KYC onderzoeken te maken gehad. Zodra ik met een redelijk bewijsstuk op de proppen kwam was de kous af.
Als deze houding blijft en je met name herhaaldelijk niet de informatie geeft waarom ze vragen kan dat zeker.GroteVoet459 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:41:
[...]
Of in het meest extreme een melding maken volgens de wet en je rekening tijdelijk blokkeren ...
De regel hierin is om het gewoon zakelijk te houden en een dichtgetimmerd antwoord te geven waarin je ze precies verteld of aanlevert waarom ze vragen en niet meer dan dat.
Dat voorkomt dat er nog meer vragen komen, waar niemand op zit te wachten, de banken doen het namelijk ook alleen maar door de wetgeving en de boetes die erop staan als deze niet wordt nageleefd.
In vino veritas, in aqua sanitas
Mja, wat is goed verdienen? Iemand die "goed verdiend" kan aan het einde van de maand minder over hebben dan iemand die "gemiddeld verdiend".Pistachenootje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:47:
[...]
Als jij aantoont dat je de laatste 12 maanden goed verdiend hebt dan zal de bank het ook wel aannemelijk vinden dat je daarvoor ook goed verdiend hebt.
Ik heb al vaker met dit soort KYC onderzoeken te maken gehad. Zodra ik met een redelijk bewijsstuk op de proppen kwam was de kous af.
Ja en dan maakt de bank dus een inschatting of ze jouw claim aannemelijk vinden. Zo niet, dan wordt er om aanvullend bewijs gevraagd. Kan ook een aangifte IB zijn bijvoorbeeld.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:59:
[...]
Mja, wat is goed verdienen? Iemand die "goed verdiend" kan aan het einde van de maand minder over hebben dan iemand die "gemiddeld verdiend".
ik heb de Rabo eens keer een veeg uit de pan gegeven, met een dergelijk verzoekRockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:18:
[...]
"Beste heer/mevrouw,
Met vriendelijke groet,"
In het kort, geef een fatsoenlijke rente, en iets minder bonussen, minder jaarlijkse verbouwingen aan kantoorpanden, dan trek ik mijn Rabo spaarrekening niet leeg.
Uiteindelijk, wel een excuusbrief gehad, maar ze konden niet anders ivm wet geving (was een jaar of 10 geleden of zo)
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Je hebt zeker gelijk. Zoals anderen ook. Zo'n bank is natuurlijk ook gewoon aan regels gebonden. Al komt me zo'n mail van Advanzia mij al heel anders over. Wellicht ook omdat Advanzia ook een buitenlandse bank is en wellicht niet zo heel erg bekend is met de Rabobank uit NL.Juan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:07:
[...]
ik heb de Rabo eens keer een veeg uit de pan gegeven, met een dergelijk verzoek
In het kort, geef een fatsoenlijke rente, en iets minder bonussen, minder jaarlijkse verbouwingen aan kantoorpanden, dan trek ik mijn Rabo spaarrekening niet leeg.
Uiteindelijk, wel een excuusbrief gehad, maar ze konden niet anders ivm wet geving (was een jaar of 10 geleden of zo)
Grote kans dat ik daar dan ook heel anders op gereageerd zou hebben.
Ik heb dus ooit van de Rabo een melding gehad, en 2x van Advanzia.
En snap ik aan een kant nog wel, als je ineens 60k of 70k verstouwd.. ik probeer dat meestal in stukjes te doen, maar blijkbaar valt het dan nog steeds op
En snap ik aan een kant nog wel, als je ineens 60k of 70k verstouwd.. ik probeer dat meestal in stukjes te doen, maar blijkbaar valt het dan nog steeds op
Zou ook gek zijn als je het makkelijk kon omzeilen door 6x 10k over te makenJuan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:27:
Ik heb nog nooit om die reden een grote overboeking gesplitst in meerdere kleinere. Ik houd mij alleen aan de daglimiet van de betreffende banken.Juan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:27:
Zelf alweer jaren terug ineens gebeld geworden door Knab. Of ik tijd had en dat ze een aantal vragen voor me hadden. "Nee, eigenlijk niet.", of ze dan kon terugbellen, "Nee, geen interesse". Of ze het dan op de mail kon zetten "want het is wel belangrijk". Meteen na het gesprek gecontroleerd of het nummer daadwerkelijk van Kbab was. Intussen kwam mail ook al binnen, die goed gecontroleerd op herkomst, en bleek dus ook over Wwft te gaan. Terug gemaild dat ze konden zien wat mijn salaris was ("werkgever is ..."), en dat ik nog bij ouders woonde en ze (daarbij) ook konden zien hoe weinig er werd afgeschreven. Vervolgens nooit meer iets van gehoord.
Heeft ook als reden het IP limiet bij LPB.. daar moet je wel in stukjes van 10k doen.RobertMe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:30:
[...]
Zou ook gek zijn als je het makkelijk kon omzeilen door 6x 10k over te maken
Anders krijg je het niet in 24 uur verstuurd van bv Advanzia naar Raisin.
Gaat meetal als volgt
- Leegtrekken Advanzia op dag 1
- Komt binnen in de ochtend op dag 1, parkeren op LPB op dag 1 (1 dag LPB rente)
- Leegtrekken LPB op dag 2
- Overboeken naar Raisin op dag 2
- Komt eind van de dag aan op dag 2 bij Raisin. geen renteverlies, alleen wat minder rente.
Ik heb het zelf ook in 2 losse stortingen moeten doen, omdat ik gewoon aan het daglimiet zat. Volgens mij had ik één storting net voor middennacht en de andere net er na.Juan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:27:
Maar kennelijk kijken ze bij mij nu naar het totaal. Dat was in ieder geval het bedrag wat men benoemde in de mail.
Er is eigenlijk ook best een tijdje overeen gegaan voordat ik kennelijk opviel.
Als ik de comments hier zo lees lijkt je bij Nordax het snelst een rekening te kunnen openen zodra het geld beschikbaar is op de Raisin rekening (<1dag). Voor een vrij opneembare rekening betaalt Nordax elk kwartaal uit. Wat als je eerder je geld eraf haalt? Krijg je dan gewoon naar rato je rente bijgestort?
Het is ook KYC, als je normale patroon elke maand 100k verstouwen is, dan is het "normaal", maar als zoiets heel sporadisch is dan gaan ze natuurlijk kijken.Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:37:
[...]
Ik heb het zelf ook in 2 losse stortingen moeten doen, omdat ik gewoon aan het daglimiet zat. Volgens mij had ik één storting net voor middennacht en de andere net er na.
Maar kennelijk kijken ze bij mij nu naar het totaal. Dat was in ieder geval het bedrag wat men benoemde in de mail.
Er is eigenlijk ook best een tijdje overeen gegaan voordat ik kennelijk opviel.
Ik schuif best vaak, dus is jaren goed gegaan, de laatste 2x was Advanzia wel extreem, had alles eraf gehaald, want het tarief van de vrouw was 3,2% of zo, en kreeg 3,8% op mijn account, dus de moeite om alles over te pompen van Advanzia 1 naar Advanzia 2.. ja en 115k.. valt op natuurlijk..
En recentelijk weer naar Consors.. 4% t/m 17 april 2024
Maar nooit meer iets vernomen toen ik dat uitlegde.
Uiteraard. Rente wordt per dag berekend (saldo middernacht). Dat is niet anders dan bij de Nederlandse (groot)banken, en daar krijg je de rente zelfs maar 1x per jaar.cowichan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:38:
Als ik de comments hier zo lees lijkt je bij Nordax het snelst een rekening te kunnen openen zodra het geld beschikbaar is op de Raisin rekening (<1dag). Voor een vrij opneembare rekening betaalt Nordax elk kwartaal uit. Wat als je eerder je geld eraf haalt? Krijg je dan gewoon naar rato je rente bijgestort?
Enige "dingetje" is de rekenmethode. ACT/ACT vs 365/ACT vs 365/365 etc. (Dus hoeveel rentedagen er in een jaar zijn vs uit hoeveel dagen een jaar bestaat, waarbij ACT dus actual is).
Ja, maar je ontvangt die rente wel aan het eind van het kwartaal/begin volgend kwartaal, tenzij je de gehele rekening op zegt. Want Nordax weet niet of je het geld alleen maar tijdelijk verhuisd hebt.cowichan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:38:
Voor een vrij opneembare rekening betaalt Nordax elk kwartaal uit. Wat als je eerder je geld eraf haalt? Krijg je dan gewoon naar rato je rente bijgestort?
Is niet anders dan wat er bij je thuisbank gebeurd met de jaarlijkse of maandelijkse rente, of de wekelijkse bij Bunq.
Behalve bij de rekeningen waar dat niet zo is:RobertMe schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:43:
,,, Dat is niet anders dan bij de Nederlandse (groot)banken, en daar krijg je de rente zelfs maar 1x per jaar.
...
anadolu rente direct: dagelijks !
andere: maandelijks of per kwartaal.
Die Anadolu-rekening is een gimmick, meer niet. 2,45% effectieve jaarrente ...W1ck1e schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:57:
[...]
Behalve bij de rekeningen waar dat niet zo is:
anadolu rente direct: dagelijks !
Ging mij er vooral om dat mensen naar rentebetaling "per kwartaal" kijken en dan ineens denken dat er iets anders gebeurd dan dat er al jaren bij hun huisbank gebeurd, wat dus niet zo is.
Bij een vrij opneembare spaarekening wordt de rente aan het einde van de periode (dag, week, maand, kwartaal, jaar) uitbetaald, ook als je de rekening tussentijds leeg trekt. En dan kan "einde van de periode" nog daadwerkelijk de laatste dag zijn (zoals bijvoorbeeld MeDirect) of de eerste dag van de volgende periode.
@GroteVoet459 Ik reageerde op RobertMe. Ik heb trouwens geen idee hoeveel spaarders er zijn met een "anadolu rente direct" rekening. Ik ben er niet een van.
Ook tijd terug gehad, korte mail retour verzonden dat het spaargeld betrof (geen verdere toelichting gegeven).Bar_en_boos schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:03:
[...]
Deze email ontving ik afgelopen juli vanuit Advanzia:
Werkdag of 2 later reply vanuit Advanzia met mededeling dat het zo in orde was..
Nou, ik heb zowaar vandaag een positief getinte email vanuit Consors ontvangen. Het heeft even geduurd, maar het heeft hen behaagd voor mij een Konto te openen. Binnenkort ontvang ik een welkomstpakket. Zou mijn mild-kritische email (en de woonplaatsverklaring vanuit de Belastingdienst) dan toch geholpen hebben? Hopelijk gaat het vanaf nu van een leien dakje.
CKV 10 jaar 3,75% doet me het meest. Hoogst voor die looptijd.Novax schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:36:
Aantal stijgingen. Bij CKV zijn naast de spaarrekening met variable rente 3,25% ook de deposito rentes omhoog gegaan van 3,5% naar 3,6% en van 10 jaar vast naar 3,75%
En bij Inbank is 2 jaar vast van 3,9% naar 4,1% gegaan en 3 jaar vast van 3,5% naar 3,75%
De nieuwe klanten rente bij Consorsbank zakt per vandaag van 4% naar 3,75%.
Heb je een lopende aanvraag? Dan geldt het percentage op de datum van opening van de rekening.
Heb je al 4%? Dan blijft dat 4%.
Heb je een lopende aanvraag? Dan geldt het percentage op de datum van opening van de rekening.
[ Voor 45% gewijzigd door Frankenstein op 12-12-2023 20:34 ]
Kreeg net bericht van Raisin dat per de 15e december de rente bij Klarna's 1 jaars deposito verlaagd wordt van 4,16% naar 3,76%:
Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 4,16 % p.j. moet uiterlijk de werkdag vóór 15.12.2023 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn. U vindt de voorwaarden in het productinformatieblad, onder ‘Informatie m.b.t. het openen van een termijndeposito’. Daarnaast moet het spaarbedrag ontvangen zijn op uw Raisin-rekening.
Op 15.12.2023 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 3,76 % p.j. Wilt u het termijndeposito niet openen tegen dit rentetarief? Dan kunt u uw aanvraag intrekken in uw Raisin Online Banking omgeving.
Ben sinds vanmorgen gestart een nieuw deposito te openen. Gaat waarschijnlijk nog net lukken tegen de 4,16%......
Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 4,16 % p.j. moet uiterlijk de werkdag vóór 15.12.2023 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn. U vindt de voorwaarden in het productinformatieblad, onder ‘Informatie m.b.t. het openen van een termijndeposito’. Daarnaast moet het spaarbedrag ontvangen zijn op uw Raisin-rekening.
Op 15.12.2023 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 3,76 % p.j. Wilt u het termijndeposito niet openen tegen dit rentetarief? Dan kunt u uw aanvraag intrekken in uw Raisin Online Banking omgeving.
Ben sinds vanmorgen gestart een nieuw deposito te openen. Gaat waarschijnlijk nog net lukken tegen de 4,16%......
Is er ook iets gezegd over het verlengen van 6 naar 12 maanden? Als je start met 4%, is dan de verlenging ook tegen 4%?Frankenstein schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:00:
Dat was zo. Of dat nog zo is, weet ik niet. De verlengrente is nu 3,75%, voor klanten met 3,75% nieuwe klanten rente. Of het 4% blijft voor klanten met 4% nieuwe klanten rente weet ik niet.wibblemoo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:39:
[...]
Is er ook iets gezegd over het verlengen van 6 naar 12 maanden? Als je start met 4%, is dan de verlenging ook tegen 4%?
In de voorwaarden staat nu dat de verlengrente verlaagd kan worden als de ECB-rente daalt onder 3,75%.
Wat daar voor de verlaging stond weet ik eerlijk gezegd niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 12-12-2023 22:36 ]
Ik heb bij Klarna alles op 5 december gedaan: eerste aanvraag, storting, bevestiging opening.cowichan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:38:
Mooi sinterklaas cadeau. Ik heb gisteren tegen de middag ook Klarna aangevraagd, ben benieuwd of t net zo snel zal gaan. Hopelijk vandaag al open.Pistachenootje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 01:03:
[...]
Ik heb bij Klarna alles op 5 december gedaan: eerste aanvraag, storting, bevestiging opening.
Ook ik heb gisteren een 1 jaars deposito Klarna aangevraagd.
Wordt wel spannend want ik wil mijn deposito Younited dat morgen (de 14e) vrij komt gebruiken als inleg.
Nu maar hopen dat Younited op tijd uit is met uitbetaling. Hij staat binnen Raisin al sinds de 11e als beeindigd.
Wordt wel spannend want ik wil mijn deposito Younited dat morgen (de 14e) vrij komt gebruiken als inleg.
Nu maar hopen dat Younited op tijd uit is met uitbetaling. Hij staat binnen Raisin al sinds de 11e als beeindigd.
Raisin aanmaken ging snel, video call verificatie Ook geen probleem. Daarna heb ik mijn energie rekening opgestuurd voor adres verificatie, dit staat al dik 2.5 dagen niets te doen. Dat is een normale gang van zaken toch?
Dat kan inderdaad even duren. Is mede afhankelijk van de hoeveelheid aanmeldingen.Dacuuu schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:01:
Raisin aanmaken ging snel, video call verificatie Ook geen probleem. Daarna heb ik mijn energie rekening opgestuurd voor adres verificatie, dit staat al dik 2.5 dagen niets te doen. Dat is een normale gang van zaken toch?
Hier staat het account al 4d op controleren van documenten.Dacuuu schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:01:
Pistachenootje schreef op woensdag 13 december 2023 @ 01:03:
[...]
Ik heb bij Klarna alles op 5 december gedaan: eerste aanvraag, storting, bevestiging opening.
Net vroeg in de ochtend de bevestiging gekregen dat mijn rekening bij klarna is geopend! Lekker snel gegaan, duurde minder dan een dag.cowichan schreef op woensdag 13 december 2023 @ 01:23:
[...]
Mooi sinterklaas cadeau. Ik heb gisteren tegen de middag ook Klarna aangevraagd, ben benieuwd of t net zo snel zal gaan. Hopelijk vandaag al open.
Nu hopen dat t tweede deposito ook snel opent.
Interessante sidenote: voor de 2 verschillende depositos die ik heb aangevraagd worden servicemails verstuurd van 2 verschillende raisin emailadressen.
[ Voor 10% gewijzigd door cowichan op 13-12-2023 08:51 ]
Alleen hoe moet je de herkomst verklaren als het spaargeld is van een paar jaar bijvoorbeeld?Rockel83 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:09:
Zojuist een mailtje gekregen van CEB, moet niet gekker worden...
"Geachte heer,
Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn banken verplicht om de transacties op hun rekeningen regelmatig te controleren. Wij maken gebruik van software die ons attent maakt op opvallende transacties of transacties die verschillen van eerdere mutaties op je rekening.
Op 31.10.2023 is een totaal van € *** bijgeschreven op uw Credit Europe Spaarrekening met het rekeningnummer *****. Aangezien wij als bank geen toegang hebben tot de gegevens van tegenrekeningen, kunnen we niet beoordelen wat de herkomst van deze gelden is. Daarom vragen we u vriendelijk om nadere informatie te verstrekken over de herkomst en het doel van bovengenoemde transacties.
Behalve een verklaring over de herkomst en het doel, hebben wij in ieder geval ondersteunende documentatie nodig, die de herkomst bevestigen.
U kunt de documentatie per E-Mail aan dit adres terugsturen. Ook heeft u de mogelijkheid om de documenten direct in onze online banking portal/App uploaden. U klikt dan na het inloggen in uw online banking portal op de drie streepjes rechtsboven, selecteert contactformulier en kiest dan het boven genoemde referentienummer. Hier kunt u vervolgens bestanden uploaden.
Als u de documenten liever per post aanlevert kunt u de documentatie ook opsturen naar Credit Europe Bank NV, Antwoordnummer 255, 1100 VB Amsterdam, onder vermelding van het bovenstaande referentienummer. Voor het gebruik van de informatie houden wij ons aan de geldende privacyregelgeving.
Graag ontvangen we u reactie, bij voorkeur via het onderstaande e-mailadres, met vermelding van referentienummer: *******
Met vriendelijke groet,"
Wat een gedoe zeg.
Ik heb 7 dagen geleden het document opgestuurd waar CKV om vroeg (adres verificatie). Aanvraag is nog steeds in behandeling... Zojuist maar eens een berichtje naar de klantenservice van Raisin gedaan.PSP123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:23:
[...]
Hier staat het account al 4d op controleren van documenten.
Jaarafschriften van meerdere jaren. Maar dan moet een bank wel aanleiding hebben om dat allemaal te checken, in de meeste gevallen zal dat niet nodig zijn. Maar die wwft begint wel bizarre vormen aan te nemen. Het grootste risico van banken is nu niet meer of hun klanten de leningen wel kunnen terugbetalen, maar of ze wel genoeg controles uitvoeren om geen boetes te krijgenImperium schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:03:
[...]
Alleen hoe moet je de herkomst verklaren als het spaargeld is van een paar jaar bijvoorbeeld?
Wat een gedoe zeg.

Gisteren 12 december eindelijk mijn CKV vrij opneembaar geopend. Op 6 december was alles compleet.
Op dezelfde datum ook Distingo aangevraagd maar deze is nog steeds niet geopend.
Dit terwijl de aanvraag voor de Nordax rekening op 7 december al verwerkt was en de rekening geopend.
Het verschil zit echt wel bij de betreffende banken.
Heb hieruit wel geleerd, mede op aangeven van mede Tweakers, om de rekening voor een minimum bedrag te openen en daarna pas bij te storten want dat zal allicht sneller moeten gaan. Scheelt een hoop rente!
Op dezelfde datum ook Distingo aangevraagd maar deze is nog steeds niet geopend.
Dit terwijl de aanvraag voor de Nordax rekening op 7 december al verwerkt was en de rekening geopend.
Het verschil zit echt wel bij de betreffende banken.
Heb hieruit wel geleerd, mede op aangeven van mede Tweakers, om de rekening voor een minimum bedrag te openen en daarna pas bij te storten want dat zal allicht sneller moeten gaan. Scheelt een hoop rente!
[ Voor 3% gewijzigd door mpandroid op 13-12-2023 11:07 ]
Krijg je eigenlijk een bevestiging van het verlengen van deze periode, nadat je 'wertpapiere' hebt gekocht?Frankenstein schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:17:
[...]
Dat was zo. Of dat nog zo is, weet ik niet. De verlengrente is nu 3,75%, voor klanten met 3,75% nieuwe klanten rente. Of het 4% blijft voor klanten met 4% nieuwe klanten rente weet ik niet.
In de voorwaarden staat nu dat de verlengrente verlaagd kan worden als de ECB-rente daalt onder 3,75%.
Wat daar voor de verlaging stond weet ik eerlijk gezegd niet.
Laatste x bij ING heb ik m'n jaaropgave(s) van m'n werk doorgegeven in Amerika. Die vroegen ook (2 jaar na dato) waar m'n 200k vandaan kwamImperium schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:03:
[...]
Alleen hoe moet je de herkomst verklaren als het spaargeld is van een paar jaar bijvoorbeeld?
Wat een gedoe zeg.
Van mijn laatste storting weet ik eerlijk gezegd ook niet precies afkomst, ik weet niet welke euro ik dertig jaar over hield en welke vorig jaar, bovendien heb ik afschriften en sal.spec alleen van laatste paar jaar.Il 2 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:37:
[...]
Jaarafschriften van meerdere jaren. Maar dan moet een bank wel aanleiding hebben om dat allemaal te checken, in de meeste gevallen zal dat niet nodig zijn. Maar die wwft begint wel bizarre vormen aan te nemen. Het grootste risico van banken is nu niet meer of hun klanten de leningen wel kunnen terugbetalen, maar of ze wel genoeg controles uitvoeren om geen boetes te krijgen
Meestal stuur ik dus maar afschrift van spaarrekening waarvan opgenomen. Tot nu toe is nog nooit afschrift of salarisstroken van laatste vijftig jaar opgevraagd, hoewel ik eigenlijk allleen daarmee afkomst kan aantonen.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Mja precies dat dus. Daarom schoot het me gister ook allemaal een beetje in het verkeerde keelgat. Als Nederlandse bank zal ze de Rabobank ook niet heel vreemd in de oren klinken. Ze zien notabenen dat het geld daar vandaan komt. De Rabo heeft nooit ergens moeilijk over gedaan. Mede ook omdat ze het vermogen wellicht over de jaren hebben zien groeien.Imperium schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:03:
[...]
Wat een gedoe zeg.
Het zou dan ook veel makkelijk zijn wanneer bank-B een X bedrag van bank-A binnen ziet komen, dat men dan gewoon direct aan bank-A zou kunnen vragen "hoe lang staat dit geld al bij jullie", "is er een logische opbouw geweest", "zijn er andere vreemde of opvallende zaken". Om maar wat te nomen. Maar zaken zijn m.b.t. de Wet op de privacy ook wel heel lastig geworden natuurlijk. Met banken in het buitenland zou ik het al wat vanzelfsprekender vinden dat men even de herkomst wilt controleren.
Al heb ik bij Openbank b.v. wel eens grotere bedragen gehad en heen en weer geschoven. En nog nooit iets over gehoord. Bij Advanzia tot op heden ook niet, maar misschien dat dit ook nog wel kan komen.
En misschien was mijn reactie ook niet helemaal netjes. Maar ze zien maar wat ze er mee doen. Heb nog niets vernomen en zolang ze gewoon de rente bij blijven opbouwen vind ik het wel prima.
Ik heb ze nogmaals kort laten weten dat het spaargeld uit salaris betreft. En wanneer ze alsnog willen dat ik een en ander verklaar om weer bij mijn geld te kunnen komen. Dan is dit ook gewoon prima. al hebben ze daarna wel gewoon snel een lege rekening.
Gelukkig dat hier uit de reacties van meerdere mensen blijkt dat vele banken het kennelijk met een korreltje zout nemen en dat een een simpele toelichting al voldoende is.
[ Voor 4% gewijzigd door Rockel83 op 13-12-2023 15:15 ]
Net nieuw maar nu al een aangekondigde daling bij TF Bank vanaf 18 december:
- 1 jaar deposito: 3,90% naar 3,65%
- 2 jaar deposito: 3,65% naar 3,40%
Hallo! Ik probeer een rekening te openen bij Klarna, maar blijkbaar moet ik dit doen via raisin.nl. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Team anti-scalp - wauw..
Dat klopt, eerst account openen bij Raisin, identificatie voltooien, en dan Klarna aanvragen.5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:43:
Hallo! Ik probeer een rekening te openen bij Klarna, maar blijkbaar moet ik dit doen via raisin.nl. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Mocht je een Klarna Deposito willen aanvragen in plaats van de gewone spaarrekening houdt er dan rekening mee dat Klarna vanaf 15 december de rentes verlaagt.
[ Voor 18% gewijzigd door Novax op 13-12-2023 17:51 ]
.
[ Voor 101% gewijzigd door sanook op 22-12-2023 15:15 ]
Bij mij heeft het meer dan een week geduurd. Sinds maandag kan ik in raisin.Dacuuu schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:01:
Dat duurt wel ffe lang zeg, ben gewend dat zoiets sneller gaat.kevi-n1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:17:
[...]
Bij mij heeft het meer dan een week geduurd. Sinds maandag kan ik in raisin.
Er staat geen enkele bank of platform vermeldt in de OP, tenzij er een speciale posting of een ander topic voor is.sanook schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:05:
[...]
Eigenklijk wel apart dat Raisin niet genoemd wordt in de openingspost, M.i. best wel een belangrijk platform als het gaat om sparen/deposito's bij buitenlandse banken.
Als je de verschillende vergelijkingssites bekijkt verwijzen die allemaal naar de betreffende bank- of platform-site, dus totdat iemand hier een "bewaarpost" of topic over Raisin start is dat waar mensen hun details kunnen vinden.
Het lijkt er trouwens op dat je ook bij de Duitse BB Bank als Nederlander terecht kunt met je spaargeld. Ze bieden nieuwe klanten 3,55% voor de periode van 6 maanden tot een bedrag van 100k. Geen topactie, maar misschien als betrouwbaar Duits alternatief?
Rechtstreeks je postcode invullen werkt trouwens niet (Duitse postcode bevat 5 cijfers), maar via locatieherkenning wordt alles automatisch wel goed ingevuld. Ook een Nederlands telefoonnummer wordt geaccepteerd.
https://www.bbbank.de/gel...=657a3164e25cc2b2248b4701
Rechtstreeks je postcode invullen werkt trouwens niet (Duitse postcode bevat 5 cijfers), maar via locatieherkenning wordt alles automatisch wel goed ingevuld. Ook een Nederlands telefoonnummer wordt geaccepteerd.
https://www.bbbank.de/gel...=657a3164e25cc2b2248b4701
Ik kreeg van Consors een aantal brieven vrijwel tegelijk, waaronder deze.
:strip_exif()/f/image/RbyigiP83g1Y6jgIeEedak8S.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt het dat ik deze nog moet invullen? Ik heb namelijk ook al een recente woonplaatsverklaring opgestuurd en in de andere brieven staat dat mijn rekening al geopend is.
En klopt het dat het deze keer niet per email mag? Dat wordt wat lastiger aangezien ik in Azië zit.
:strip_exif()/f/image/RbyigiP83g1Y6jgIeEedak8S.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt het dat ik deze nog moet invullen? Ik heb namelijk ook al een recente woonplaatsverklaring opgestuurd en in de andere brieven staat dat mijn rekening al geopend is.
En klopt het dat het deze keer niet per email mag? Dat wordt wat lastiger aangezien ik in Azië zit.
Geen idee wat er precies gevraagd wordt, maar ik zie duidelijk optie "per fax" staan. Dat moet te doen zijn vanuit Azië toch?Pistachenootje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:07:
[Afbeelding]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Vind ik toch wel een aparte actie van ze dan, als ik zo eerlijk mag zijn. Ik heb dus een lopende aanvraag (sinds twee weken), maar je doet als consument specifiek een aanvraag voor het op dat moment geldende percentage. En niet voor een eventueel lager percentage. Beetje smerig trucje dit. Als ik dit geweten had, dan had ik de aanvraag nooit gedaan. Ik blijf wel lekker bij Advanzia en CEB dan. Voor het minieme verschil in rente heb ik het geld liever in NL bij CEB staan, dan bij een bank die vreemde regels hanteert en waarbij het een maand (of soms zelfs veel langer nog) duurt voordat er een rekening geopend is. Consors kan m'n rug op! 😛Frankenstein schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:00:
Zag ik ook ja. Ook dat wordt lastig op het eiland waar ik zit maar ik zou een online service kunnen gebruiken.rockhopper schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:12:
[...]
Geen idee wat er precies gevraagd wordt, maar ik zie duidelijk optie "per fax" staan. Dat moet te doen zijn vanuit Azië toch?
Eerste vraag is of het insturen van het formulier echt nodig is omdat het gekruist zou kunnen hebben met mijn woonplaatsverklaring en mijn rekening al geopend is.
Beste allen
Even een vraag, mocht je tussentijds een langlopende deposito bij CEB willen beëindigen, vanwege een onverwachte onderstaande gebeurtenis.
Hoe moet ik dit dan lezen:
Art22
Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de
voortijdige beëindiging plaatsvindt:
a. gedurende de eerste veertien (14) kalenderda-
gen van de contractuele looptijd van het Inter-
net Termijndeposito; of
b. binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen na-
dat zich tijdens de contractuele looptijd één van
de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
i. bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van
(één van) de Rekeninghouder(s);
ii. bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de
Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen wo-
ning’ wordt een woning verstaan die eigen-
dom is van de Rekeninghouder en die de
Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat ge-
bruiken;
iii. bij overlijden van (één van) de Rekeninghou-
ders;
iv. in geval van arbeidsongeschiktheid (conform
de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsver-
mogen, WIA) van (één van) de Rekeninghou-
der(s); en
v. in geval van werkloosheid (conform de Werk-
loosheidswet, WW) van (één van) de Reke-
ninghouder(s).
Kortom stel je sluit nu ik noem maar wat een 5 jarige deposito af, kan je dan bij bovenstaande gewichtige redenen, zoals bijvoorbeeld werkloosheid, er alleen nog maar kosteloos van af, binnen die eerste180 dgn (6mnd) na afsluiting van de deposito? Lijkt mij niet toch?
Dus stel je wordt bijvoorbeeld werkloos na 2 jaar dan is dit niet meer kosteloos mogelijk?
Of lees ik het verkeerd? En treedt de clausule ik dacht 0.25% boete per resterend kwartaal dan in werking?
En zo niet hoe zit het met al dan wel/niet uitbetalen van rente bij een bovenstaand genoemde legitieme reden? Krijg je deze dan gewoon uitgekeerd?
Dank voor jullie gewaardeerde antwoorden
Mvg
Even een vraag, mocht je tussentijds een langlopende deposito bij CEB willen beëindigen, vanwege een onverwachte onderstaande gebeurtenis.
Hoe moet ik dit dan lezen:
Art22
Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de
voortijdige beëindiging plaatsvindt:
a. gedurende de eerste veertien (14) kalenderda-
gen van de contractuele looptijd van het Inter-
net Termijndeposito; of
b. binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen na-
dat zich tijdens de contractuele looptijd één van
de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
i. bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van
(één van) de Rekeninghouder(s);
ii. bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de
Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen wo-
ning’ wordt een woning verstaan die eigen-
dom is van de Rekeninghouder en die de
Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat ge-
bruiken;
iii. bij overlijden van (één van) de Rekeninghou-
ders;
iv. in geval van arbeidsongeschiktheid (conform
de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsver-
mogen, WIA) van (één van) de Rekeninghou-
der(s); en
v. in geval van werkloosheid (conform de Werk-
loosheidswet, WW) van (één van) de Reke-
ninghouder(s).
Kortom stel je sluit nu ik noem maar wat een 5 jarige deposito af, kan je dan bij bovenstaande gewichtige redenen, zoals bijvoorbeeld werkloosheid, er alleen nog maar kosteloos van af, binnen die eerste180 dgn (6mnd) na afsluiting van de deposito? Lijkt mij niet toch?
Dus stel je wordt bijvoorbeeld werkloos na 2 jaar dan is dit niet meer kosteloos mogelijk?
Of lees ik het verkeerd? En treedt de clausule ik dacht 0.25% boete per resterend kwartaal dan in werking?
En zo niet hoe zit het met al dan wel/niet uitbetalen van rente bij een bovenstaand genoemde legitieme reden? Krijg je deze dan gewoon uitgekeerd?
Dank voor jullie gewaardeerde antwoorden
Mvg
@Hendriks1 je vraagt een beetje naar de bekende weg. Het staat er toch vrij duidelijk? "binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen nadat zich tijdens de contractuele looptijd één van de onderstaande gevallen heeft voorgedaan".
Dat zegt mijn vrouw nou ook altijd. Toch is het fijn om een bevestiging te krijgen...Pistachenootje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:36:
@Hendriks1 je vraagt een beetje naar de bekende weg. Het staat er toch vrij duidelijk? "binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen nadat zich tijdens de contractuele looptijd één van de onderstaande gevallen heeft voorgedaan".
Kortom je kan er dus bij onverhoopt genoemde gewichtige redenen altijd van de deposito af, als je CEB het maar kenbaar maakt binnen 180 dgn na dat je werkloos bent geworden cq een huis hebt gekocht etc....
Dank @Pistachenootje
Ik denk wel dat je deze nog moet invullen. Het is een verklaring dat je belastingplichtig bent in het land waar je woonachtig bent. Ik denk dat Consors deze nodig heeft voor de Duitse belastingdienst.Pistachenootje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:07:
[Afbeelding]
Zoals al opgemerkt door @rockhopper kan het ook per fax.
Ik heb deze ook gehad, ruim nadat ik de steuererklarung had toegestuurd. Deze maar weer braaf ingevuld en retour gestuurd per mail.Pistachenootje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:07:
[Afbeelding]
Ik heb dit document gekregen nadat mijn rekening was geopend en heb hem ook per e-mail ondertekend retour gestuurd. Dat was een ongeveer een week geleden en er tot op heden niets van weer gehoord. Mocht dat veranderen laat ik dat hier wel eventjes wetenwibblemoo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:45:
[...]
Ik heb deze ook gehad, ruim nadat ik de steuererklarung had toegestuurd. Deze maar weer braaf ingevuld en retour gestuurd per mail.
Ik had ook de bevestiging reeds ontvangen dat mijn rekening geopend was, maar kreeg dit formulier voordat ik de openingsbescheiden had ontvangen.
In ander nieuws: de rentevooruitzichten zien er slecht uit voor de spaarders: de US verwacht 3 renteverlagingen in 2024 en in Europa beweegt de markt overeenkomstig. Verwacht dat de tijd van 4% depositos snel voorbij is..
In ander nieuws: de rentevooruitzichten zien er slecht uit voor de spaarders: de US verwacht 3 renteverlagingen in 2024 en in Europa beweegt de markt overeenkomstig. Verwacht dat de tijd van 4% depositos snel voorbij is..
11dec aanvraag gedaan voor 1jr dep bij klarna bank via raisin.
Tot vandaag nog niks gehoord wel hebben ze mail gestuurd dat op 15dec de rentes verlaagd worden en dat vandaag alles geregeld moet zijn, Ben bang dat dit niet meer gaat lukken. Is het normaal dat de doorlooptijd 4 dagen is?
Baal er wel beetje van, heb ze geprobeerd telefonisch te benaderen maar klantenservice heeft een wachtijd van meer dan 20 min....
Tot vandaag nog niks gehoord wel hebben ze mail gestuurd dat op 15dec de rentes verlaagd worden en dat vandaag alles geregeld moet zijn, Ben bang dat dit niet meer gaat lukken. Is het normaal dat de doorlooptijd 4 dagen is?
Baal er wel beetje van, heb ze geprobeerd telefonisch te benaderen maar klantenservice heeft een wachtijd van meer dan 20 min....
Nee. Ter referentie: gisterochtend 9u een 1j dep Klarna via Raisin aangevraagd. Geld gestort vanuit ABN, stond gister 14.30 op mn Raisin rekening. Deposito aanvraag verder behandeld en kreeg de bevestiging dat alles rond is vanochtend 6u. Dus totale doorlooptijd minder dan 24u.
apexia0087 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:52:
Ben je als klant al bekend bij Klarna, of is dit je eerste product bij die bank?apexia0087 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:52:
Je hebt op 11 december de aanvraag gedaan - stond het benodigde geld toen ook al op je Raisin-rekening? Zo niet, wanneer was dat er dan wel?
Heb je al een bevestiging van Raisin dat ze de aanvraag naar Klarna doorgezet hebben?
hier hangt het op sinds 11dec ochtend:GroteVoet459 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:37:
[...]
Ben je als klant al bekend bij Klarna, of is dit je eerste product bij die bank?
Je hebt op 11 december de aanvraag gedaan - stond het benodigde geld toen ook al op je Raisin-rekening? Zo niet, wanneer was dat er dan wel?
Heb je al een bevestiging van Raisin dat ze de aanvraag naar Klarna doorgezet hebben?
Uw gegevens/document(en) worden gecontroleerd
Indien alles in orde is, wordt uw Raisin-rekening binnen enkele werkdagen geopend. U wordt hier automatisch per e-mail van op de hoogte gesteld.
Dat is dus je aanmelding bij Raisin zelf - dat duurt momenteel inderdaad enkele werkdagen.apexia0087 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:02:
[...]
hier hangt het op sinds 11dec ochtend:
Uw gegevens/document(en) worden gecontroleerd
Indien alles in orde is, wordt uw Raisin-rekening binnen enkele werkdagen geopend. U wordt hier automatisch per e-mail van op de hoogte gesteld.
Je bent niet de enige, gezien alle nieuwe avatars in dit forum ...
Reken er op dat als je daarna via het Raisin-platform spaarproducten gaat openen bij de partnerbanken daar ook nog een vertraging optreedt. Die is per bank anders. Sommige maar 1 of 2 dagen, maar bijvoorbeeld bij nieuwkomer en topscorer Distingo wel een week.
En voordat Raisin je aanvraag door zet moet het benodigde geld op jouw Raisin-rekening staan; doe dat 's ochtends vroeg, dan staat het er meestal dezelfde dag nog op.
[ Voor 29% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-12-2023 13:49 ]
bedankt voor feedback, geduld zal het wel zijn danGroteVoet459 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:09:
[...]
Dat is dus je aanmelding bij Raisin zelf - dat duurt momenteel inderdaad enkele werkdagen.
Je bent niet de enige, gezien alle nieuwe avatars in dit forum ...
Reken er op dat als je daarna via het Raisin-platform spaarproducten gaat openen bij de partnerbanken daar ook nog een vertraging optreedt. Die is per bank anders. Sommige maar 1 of 2 dagen, maar bijvoorbeeld bij nieuwkomer en topscorer Distingo wel een week.
En voordat Raisin je aanvraag door zet moet het benodigde geld op jouw Raisin-rekening staan; doe dat 's ochtends vroeg, dan staat het er meestal dezelfde dag nog op.
Voor degenen met een rekening bij Consors, als ik vrijdagochtend heel vroeg geld overmaak vanaf Rabo, hoe groot is dan de kans dat het er vrijdag nog opstaat?
99% ;-) ging bij mij 3x goed binnen 1 dag.
[ Voor 71% gewijzigd door wibblemoo op 14-12-2023 15:52 ]
Consors boekt tot eind (tot 18.00 ongeveer) van een werkdag bij, dus in de namiddag in dat geval op de vrijdag.Pistachenootje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:45:
Voor degenen met een rekening bij Consors, als ik vrijdagochtend heel vroeg geld overmaak vanaf Rabo, hoe groot is dan de kans dat het er vrijdag nog opstaat?
Ik werd vandaag gebeld door CEB. Prettig gesprek verder.
Het zou kennelijk al voldoen wanneer ik de jaaropgave 2022 van de Rabo in zou sturen i.c.m. het eerder verklaarde "spaargeld".
Dat is nog wel te overzien natuurlijk. Al zegt dat natuurlijk ook niet veel.
Maar ach, als ze maar tevreden zijn
Het zou kennelijk al voldoen wanneer ik de jaaropgave 2022 van de Rabo in zou sturen i.c.m. het eerder verklaarde "spaargeld".
Dat is nog wel te overzien natuurlijk. Al zegt dat natuurlijk ook niet veel.
Maar ach, als ze maar tevreden zijn

CEB vind ik een prettige bank om wat geld te parkeren. Alles werkt ook naar behoren. Vooralsnog ruim tevreden.
Wiskunde is de taal van de natuur.
1 en 2 jaar vast 6%, dat was gaaf met CEB, zo'n 15 jaar geleden, of iets langer.Hans Denhaag schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:10:
CEB vind ik een prettige bank om wat geld te parkeren. Alles werkt ook naar behoren. Vooralsnog ruim tevreden.
Velen verwachten dat de rente gaat dalen. Zal ik een tranche 7 of 10 jaar vast zetten bij CEB of Centraal Beheer?
De FED heeft aangegeven in 2024 de rente drie keer met een kwartpunt te verlagen. De ECB heeft vandaag bekend gemaakt de rente nu niet te verhogen omdat de prijsstijgingen dalen.Frankenstein schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:26:
[...]
<knip>
Velen verwachten dat de rente gaat dalen.
Rentedaling is waarschijnlijker dan een stijging......
7-10 jaar vast vind ik voor sparen echt lang, dan komt beleggen toch om de hoek kijken, bijvoorbeeld obligaties of Rabo certificaten. Als je dat niet wilt dan is het gezien de marktverwachting geen slecht moment nu.Frankenstein schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:26:
[...]
Velen verwachten dat de rente gaat dalen. Zal ik een tranche 7 of 10 jaar vast zetten bij CEB of Centraal Beheer?
Gisteravond geld overgemaakt naar de Garantibank. Net ingelogd daar, zie ik dat het nog niet binnen is. Blijkt het bedrag terug te zijn gestort naar de Rabo.
Er staat het volgende bij:
Er staat het volgende bij:
Iemand al eens zoiets meegemaakt of een idee waardoor dit komt? Morgen maar eens bellen.Via
Terugboeking Eurobetaling
Reden
Om een technische of administratieve reden is deze opdracht niet uitgevoerd. Voer de opdracht niet nogmaals in en controleer op een later moment of de opdracht alsnog is uitgevoerd. Is dat niet het geval: controleer de gegevens en maak de opdracht opnieuw aan. Blijf je deze melding zien? Neem dan contact met ons op.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een vraag. Ik besef terdege, dat het antwoord deels afhankelijk is van persoonlijke situaties, maar toch stel ik 'm graag. Stel het te sparen bedrag is €200000. Welk deel zou je redelijkerwijs wegzetten op een spaarrekening en hoe zouden jullie het spreiden over 1, 2 en 3 jarige deposito? Dank voor het meedenken.
Mijn mix bestaat uit sparen en beleggen, waarbij ook op een termijn van vijf tot tien jaar (en langer) voor sparen de nodige middelen ter beschikking staan. Met het spaargeld kan je de vrij opneembare rente blijven volgen of regelmatig korte deposito's openen. Maar het geeft geen enkele zekerheid over de rente die je over een paar jaar ontvangt. Dus langer lopende deposito's openen op een moment dat de spaarrente hoog is. Timen is lastig.wibblemoo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:13:
[...]
7-10 jaar vast vind ik voor sparen echt lang, dan komt beleggen toch om de hoek kijken, bijvoorbeeld obligaties of Rabo certificaten. Als je dat niet wilt dan is het gezien de marktverwachting geen slecht moment nu.
Kijk eens naar de grafiek van CEB internetsparen 10 jaar in de volgende link:
https://www.spaarinformat...rope-Bank-Termijndeposito
Daar had je in het verleden kunnen inleggen tegen 4,5% en hoger. Je had daarmee heel wat jaren de korte rente verslagen.
Daar valt echt helemaal niks over te zeggen om precies de reden die je zelf al geeft. Als je binnen nu en 6 maanden een huis wilt komen is dat heel anders dan dat je bv al een huis hebt gekocht en afbetaald.Jeff5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:38:
Een vraag. Ik besef terdege, dat het antwoord deels afhankelijk is van persoonlijke situaties, maar toch stel ik 'm graag. Stel het te sparen bedrag is €200000. Welk deel zou je redelijkerwijs wegzetten op een spaarrekening en hoe zouden jullie het spreiden over 1, 2 en 3 jarige deposito? Dank voor het meedenken.
Als je het geld echt echt echt niet nodig hebt kun je het ook langer vastzetten tegen een hoge rente. Of beleggen for that matter. Maar heb je het echt echt echt niet nodig? En als je het misschien over 3 jaar nodig hebt (want...), kan dat dan alsnog eerder vallen? Of totaal niet? Ergo: voor een buitenstaander niks over te zeggen.
Voor iemand die dat geld nergens voor nodig heeft op die termijn zou mijn advies zijn om het (veel) langer vast te zetten. (dan ga ik er vanuit dat die persoon al voldoende belegt in passieve indexfondsen)Jeff5 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:38:
[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 14-12-2023 22:03 ]
Zonder een hele discussie te willen starten over sparen vs beleggen; mijns inziens is 3.50% voor 7-10 jaar niet zo interessant. Allicht als je de rente als passief inkomen wilt gebruiken.Frankenstein schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:41:
[...]
Mijn mix bestaat uit sparen en beleggen, waarbij ook op een termijn van vijf tot tien jaar (en langer) voor sparen de nodige middelen ter beschikking staan. Met het spaargeld kan je de vrij opneembare rente blijven volgen of regelmatig korte deposito's openen. Maar het geeft geen enkele zekerheid over de rente die je over een paar jaar ontvangt. Dus langer lopende deposito's openen op een moment dat de spaarrente hoog is. Timen is lastig.
Kijk eens naar de grafiek van CEB internetsparen 10 jaar in de volgende link:
https://www.spaarinformat...rope-Bank-Termijndeposito
Daar had je in het verleden kunnen inleggen tegen 4,5% en hoger. Je had daarmee heel wat jaren de korte rente verslagen.
Voor mij is de logische tegenvraag eigenlijk, wat maakt 3,5-4% vrij opneembaar of 1 jaar vast dan wel interessant? De onzekerheid over de toekomstige rente.wibblemoo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:25:
[...]
Zonder een hele discussie te willen starten over sparen vs beleggen; mijns inziens is 3.50% voor 7-10 jaar niet zo interessant. Allicht als je de rente als passief inkomen wilt gebruiken.
Misschien zal ik ooit wel een flink deel van mijn vermogen belegd hebben. Op het moment is het maar net 10%. Dus 90% spaar ik nu. Met de jaren kan en wil ik het gewicht van de beleggingen laten groeien, maar in principe rustig aan. Van fouten uit het verleden geleerd.
De spaarrente gaat naar verluid dalen komend jaar. Voor de opleving van de spaarrente in de afgelopen 15 maanden ging de spaarrente jarenlang langzaam, maar zeker, omlaag.
Beleggingen doen 10% per jaar (maar sterk variërend per jaar) en spaargeld 3,5%... dalijk zakt de spaarrente en levert mijn spaargeld niks meer op. En heb ik daardoor slapeloze nachten...
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling