Bouwertje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:31:
Beste ervaringsdeskundigen, net als de meeste hier vind ik de spaarrente’s in Nederland niet heel hoog. Ik wil daarom ook mijn spaargeld elders stallen maar ben nu nog vrij traditioneel ...
... kan je een groot bedrag in 1 x overmaken naar een buitenlandse bank? ...
Tot januari dit jaar was ik ook 'traditioneel' (in de vele jaren ervoor leverde sparen op een LPB rekening en de hypotheek aflossen, in mijn situatie, als (nog) niet belegger, veel meer op).
In de specifieke draad over Bunq (begin dit jaar aantrekkelijk) heb ik vragen gesteld, en ben vervolgens 'volledig elektronisch' gegaan (2,01% waarna ophoging naar 2,46%, waar ze zijn blijven steken); daarover later meer.
Ja, je kan een groot bedrag in 1x overmaken naar een buitenlandse bank, maar het is appeltje eitje om het eerst met 1 euro heen en weer te doen, zoals pas eerder opgemerkt.
In de drie maanden dat ik hier mee lees heb ik alleen een tijdelijk probleem (met buitenlandse 'banken') opgemerkt met Trade Republic, wat uiteindelijk ook opgelost werd.
Een groot bedrag overmaken binnen ons bekrompen landje kan nog wel eens meer problemen opleveren; daarover later meer.
Goede keuze naar mijn idee, 3,55% zonder voorwaarden voor een half jaar; nu heb je rustig de tijd je in te lezen (met in het achterhoofd zakkende rentes, m.n. voor langduriger depositos).
...
/losse flodders n.a.v. onderwerpen die ik de laatste week, of zo, voorbij heb zien komen
/en zondag middag gedachten
/en, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ! (check out your karma)
Bunq Bank: men is er lyrisch over of men veracht het ding. Simpel gezegd, 'duizend' sub-accounts kunnen worden aangemaakt, potjes hier, potjes daar, je kan zelfs 'bomen planten'.
Open een gratis 'Easy Savings' rekening, en je krijgt een betaalde rekening; je moet dit actief dit in de app 'terug draaien'.
Klik in de onnodig (naar mijn mening) gecompliceerde app niet het verkeerde vinkje aan (je moet aangeven op welk sub-account je rente wil ontvangen), anders krijg je geen rente; het is hier op tweakers reeds beschreven, het is mensen overkomen.
Dan, twee keer per maand een overschrijving kunnen doen, daarmee ben ik zelf 'in de knel gekomen' met het verplaatsen van geld de afgelopen weken.
Voordat ik in januari/februari dit jaar een rekening bij ze opende, met eerst 'horror verhalen' over geblokkeerde rekeningen gelezen te hebben (AI die jouw eruit pikt omdat de herkomst van het geld onbekend is, bij hen althans), heb ik ze een mail gestuurd: "Hé, hoe zit dat?".
De AI/chatbot/whatever reageerde snel, met een link naar de Bunq 'help pagina's', die geen antwoord gaven op mijn vraag.
Ik heb ze terug gemaild: "Hé, dat is geen antwoord op mijn vraag". ---> ik kreeg de volgende dag een antwoord terug
van een mens waar ik even over moest nadenken.
De volgende dag wilde ik antwoorden ---> er was een tweede email van hen: de call was gesloten ---> verwacht geen actieve support van 'deze jongen(s)'.
Terug denkend aan een post die meneer pistachenootje recent maakte (TV programma Radar) ---> schrijnend hoe onze grootbanken ons (kunnen) 'vervolgen', door door hen geinterpreteerde regels opgelegd door 'de overheid' (je moet de aflevering zien om het te geloven); in de tussentijd maken ze 40 miljard winst op onze spaarcenten, door 'geen' rente uit te betalen, en
ik ze heb gered (iets meer dan tien jaar geleden), van mijn belasting centen;
"de ratten" die de 'gewone man', zoals ik, opvreten, noem ik ze; maar dat terzijde
Ik ben er in februari/maart j.l. 'uitgepikt' door de Bunq computer: de helft van het spaargeld naar Bunq overgemaakt (week 1), no problemo.
De tweede helft overgemaakt de week erop: in de app kreeg ik een melding dat ik bewijsmateriaal moest overleggen waar het geld vandaan kwam.
Dat was makkelijk (jaaroverzicht geupload van voorgenoemde LPB bank).
Vandaag staat er nog 1 cent op Bunq bank, en kan ik elke morgen lekker aan 'het rad van fortuin' draaien.
...
Yapi Kredi is een ander verhaal: in de laatste pagina's van Spaartopic deel 3 (of in de eerste paar van deze 4de opvolger) heb ik beschreven hoe ik de elekronische aanvraag heb verklooit.
Een tijdje terug in de tijd: het was april/mei, wilde een spaarrekening openen bij hen, kon niet 'via de computer'. Aanvraag formulieren aangevraagd, kreeg een dik pakket papieren via de post (met een 'millioen' vragen). De algemene voorwaarden zaten er ook bij, met een 'keurige' foto op het voorblad ---> grof korrelig uitgeprint, en tezamen aan elkaar geniet (kwam erg professioneel over ...); ik ben er toen niet 'mee verder gegaan'.
Nadat ik een week of 2/3 geleden de electronische aanvraag via hun app had verklooit, gebeld met de help desk: een meisjes stem stond mij te woord, onderbrak mij te vaak voordat ik mijn verhaal kon vertellen, met heel veel stemmen op de achtergrond (callcenter) die behoorlijk stoorden.
Na 'aandringen' doorverbonden (Hallo, ik bel niet om 10 euro te storten) ---> elektronisch aanmelden was niet meer mogelijk ---> stuur gegevens per post.
Aangetekende brief verzonden met daarin mijn gegevens en die van de vrouw des huizes, aparte rekeningen ---> drie of vier dagen later was mijn rekening geopend (alles bevestigd via email), dagen later heb ik weer gebeld met 'het schreeuwerige meisje' of de rekening van mijn eega inmiddels ook geopend/actief was; daar namelijk geen bevestiging via email van gekregen ---> ja meneer, die is ook geopend/actief, U krijgt er vanmiddag nog een bevestiging van via email.
OK, done, centen overgemaakt, we kunnen de depositos gaan openen via de telefoon-app (beschikbaar sinds juli/augustus) ---> no way, buiten 'openingstijden' krijg je een rode banner met de woorden (vrij vertaald): due to time restrictions, not possible.
OK, volgende dag, na het ontbijt, inloggen; lets get it done.
JA het lukt, NEE toch niet ---> twee mogelijkheden: rente uitbetaling per jaar of einde looptijd (inmiddels is de online browser omgeving (niet telefoon-app) overgeschakeld van Nederlands naar Engels (OK, I deal with it).
Ik kies voor jaarlijkse uitbetaling, iets minder rente, maar dat is mijn keuze ---> volgende pagina, klik op bevestigen ... ja maar wacht eens even, ik heb gekozen voor jaarlijkse uitbetaling en nu vragen jullie mij te bevestigen dat de uitbetaling einde looptijd is ...
Drie keer geprobeerd, zowel met als input jaarlijkse alswel einde looptijd uitbetaling van de rente ---> elke keer moet ik bevestigen met uitbetaling rente einde looptijd ---> WTF.
'k Ga maar ff bellen, verwachtend het schreeuwrige meisje in het callcenter weer aan de lijn te krijgen (inmiddels staat er een 'reasonble' bedrag op mijn Yapi spaarrekening om in deposito's weg te zetten) ---> ik krijg een uiterst beleefde jonge man aan de lijn met een Duitse tongval, geen callcenter gevoel, geen ruis van vele andere stemmen op de achtergrond: ja meneer, ja meneer, ja meneer U heeft gelijk ---> ICT heeft wat problemen maar het gaat opgelost worden ---> ik kan U nu helpen, ik kan de gewenste deposito's nu voor U openen.
Nu komt ie ... 2 deposito's geopend, aan de telefoon. Toen ik de vriendelijke jongeman aan de lijn kreeg heb ik mijn naam genoemd, die hij niet heeft geverifieerd (adres, geboortedatum, et cetera); de enige andere informatie die ik moest geven na ons gesprek (over de niet goed fuctioneerdende app/online omgeving, ik zweer dat hij mijn naam alweer was vergeten, minuten later) was mijn klantnummer en postcode ...
...
Anyway ... het openen van een Raisin rekening duurde bij mij 5 en bij de vrouw des huizes 3 dagen. Overboekingen en het openen van deposito's in het buitenland (Zweden, Frankrijk) is binnen 24u geregeld; EZPZ
...
Happy Sunday, medelanders!