Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchFakeTuber
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-04 16:12
Argenta verlaagt vanaf 1 november de rentes voor termijndeposito's naar:
6 maanden 2,25%
1 jaar 2,55%
2 jaar 2,65%
3 jaar 2,65%
4 jaar 2,70%
5 jaar 2,70%

Dit staat momenteel nog niet op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GroteVoet459 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Dat was in juni - een eeuwigheid geleden ... :+

Zou me echt niet verbazen als OpenBank die hogere rente(s) niet meer aanbiedt, zeker met de recente ECB-verlaging.
Die kans is altijd aanwezig :+ Vragen staat vrij, nee heb je, ja kan je krijgen. En krijg je nee van medewerker 1, bel later terug, misschien wil medewerker 2 het wel doen ;) Er staat genoeg info in het Openbank.NL topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
Vraagje. Ik wil spaargeld van nordax naar distingo overzetten ivm de deposito en uitkering in Euros. Rente is nu 0.01% lager, geen probleem.

Moet ik mijn verhuizing van spaargeld nog timen ivm rente opbouw of uitbetaling? Dank alvast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,07% p.j. naar 3,00% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 05.11.2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TheProf82 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Vraagje. Ik wil spaargeld van nordax naar distingo overzetten ivm de deposito en uitkering in Euros. Rente is nu 0.01% lager, geen probleem.

Moet ik mijn verhuizing van spaargeld nog timen ivm rente opbouw of uitbetaling? Dank alvast
Moeten? Ik ga jou niet vertellen wat je wel en niet moet doen ;) Ik zou zeggen, maak de zelfde berekening die ik hier heb gepost, en heb je een antwoord op je vraag. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
RaZ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Die kans is altijd aanwezig :+ Vragen staat vrij, nee heb je, ja kan je krijgen. En krijg je nee van medewerker 1, bel later terug, misschien wil medewerker 2 het wel doen ;) Er staat genoeg info in het Openbank.NL topic ;)
Oh ik had ze gebeld hoor, vandaar dat ik zei dat openbank niet hoger wilde. Heb niet superveel spaargeld er staan misschien speelde dat mee. Vanaf 100k konden ze een ander tarief aanbieden haalde ik een beetje uit het gesprek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:48
Ik zag het ook helaas; bij Rabo nog wel 2% maar die zullen dan snel volgen vermoed ik? Wellicht verstandig om nog gauw in te stappen voor jaartje aan 2% daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Ja, 3, 6, 9 12 maanden tegen 3.4% bij Banca Progetto.
Je kan ook altijd nog tijdelijk vrij opneembare voor 3% doen in afwachting van andere opties.

Doe jij overigens nog wat met de rating van de bank? Zie dat progetto BBB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:57
Slechdt schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Je kan ook altijd nog tijdelijk vrij opneembare voor 3% doen in afwachting van andere opties.

Ik doe nauwelijks iets met de rating. Deze bank is klein genoeg voor het DGS naar mijn idee. En met korte looptijden kan ik er elke maand ook weer geld uithalen. Bij Icesave was het geld ook vrij snel weer terug - inclusief rente over de periode nadat ze omgevallen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 22:53
Slechdt schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:19:
[...]
Die rating is geen bankrating, maar het is de landenrating, in dit geval Italië - BBB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander36
Renault bank renteverlaging per 4-11-24
3 jaar van 3,3% naar 3,1%
4 jaar van 3,25% naar 3,15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:27
TheProf82 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Vraagje. Ik wil spaargeld van nordax naar distingo overzetten ivm de deposito en uitkering in Euros.
Ook bij Nordax keert het DGS in euro's uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55
Xavorius schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:37:]
Vwb de Rabo trouwens ook nog hele reeks rentewijzigingen aangekondigd dat ingaat per 23 oktober. Was nog niet aangegeven op spaarinformatie forum.
Mijn flexibele deposito's bij Doelsparen zijn dus weer iets in waarde toegenomen :-)

Het feestje gaat beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 31-10-2024 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Welke Banken zijn nu nog het meeste interessant om te sparen? https://www.actuelerentes...en/hoogste-spaarrente.asp geeft niet echt een goed beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
Pistachenootje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:12:
[...]

Ook bij Nordax keert het DGS in euro's uit.
Klopt maar de max is wel vastgesteld op een aantal kronen itt euros bij andere rekeningen. Ik had begrepen (ben een leek) dat dat in theorie een risico is wanneer bijv de Zweedse koers enorm keldert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amargedon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Vanmorgen iets vreemds bij Raisin. Ik heb een aantal deposito's lopen (ladder) welke ik tot nu toe verlengd heb via de verleningsoptie. Echter, degene die op 1-11 afloopt is nu zodanig lager qua rente dat ik deze wilde laten aflopen om vervolgens een andere aanbieder te kiezen; dus de verlengingsoptie niet gebruikt.

Heb ik vanmorgen een email in mijn inbox dat de verlengingsaanvraag is doorgestuurd naar de huidige aanbieder...Gelijk maar even een berichtje naar Raisin gedaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:43
dutchnltweaker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:53:
Welke Banken zijn nu nog het meeste interessant om te sparen? https://www.actuelerentes...en/hoogste-spaarrente.asp geeft niet echt een goed beeld.
GarantiBank waar je paar weken terug op gewezen bent is intussen in ieder geval wederom minder interessant omdat het dichter bij de bekende einddatum van 31-12 is ;)

En daarnaast heb je ook toen volgens mij vele suggesties gekregen van vele banken met hoge rentes waaronder actierentes. Vervolgens zul je toch echt zelf een bank moeten kiezen. Want uiteindelijk blijft het een persoonlijke voorkeur in wat je wilt. Wel of niet op een actie stappen, wel of niet via een tussenpartij (/Raisin), welke landen wel of niet, ....

Je kunt hier dus wel wekelijks blijven vragen, maar beter helpen dan de vorige keer kunnen we toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-04 09:06
Is deze site wel echt actueel? Er staat dat deze dagelijks wordt bijgewerkt, maar TR staat nog op 3,5%. Ik mis bv ook een bank als n26.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@gloopie Is niet actueel. Deze is wel : https://www.spaarrente.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 00:31
Deze site is van opzet veranderd sindsdien klopt er hout meer van. Trade republic staat bijv nog steeds met 3.5%
Advertenties voor 3.75%. Gecontroleerd op 31 oktober..... Van de depositorentes klopt ook niet veel meer. Kan door het putje.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander12 op 31-10-2024 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:03
Daarom staan er in de OP meerdere sites die je kunt gebruiken.
Net als een lijstje met punten die je kunnen helpen om te bepalen wat voor jou "meest interessant" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:09
GroteVoet459 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Daarom staan er in de OP meerdere sites die je kunt gebruiken.
Net als een lijstje met punten die je kunnen helpen om te bepalen wat voor jou "meest interessant" is.
Vooral dat laatste is ontzettend subjectief. En daarmee voer voor een hoop off-topic discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
De laatste EU statistieken laten zien dat de inflatie o.a. in Duitsland toch weer lichtjes stijgt. Hogere inflatie en lagere rente gaan niet goed samen. Benieuwd waar de rente's over een half jaar staan.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 15:03
DjoeC schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:02:
De laatste EU statistieken laten zien dat de inflatie o.a. in Duitsland toch weer lichtjes stijgt. Hogere inflatie en lagere rente gaan niet goed samen. Benieuwd waar de rente's over een half jaar staan.....
Ik denk toch dat het wel erg uit de klauwen moet gaan lopen willen ze weer gaan verhogen, minder (snel) verlagen is ook inflatiebestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:01
DjoeC schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:02:
Mijn redenering is als volgt:

lage leenrente : goedkoop lenen, meer kopen => meer inflatie
lage spaarrente : sparen loont niet, dan maar uitgeven, meer kopen => meer inflatie

hoge leenrente : lenen is duur, minder kopen => minder inflatie
hoge spaarrente : sparen loont, dan maar sparen, minder kopen => minder inflatie

in het kader van dit topic hoop ik op een hogere rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26

aex351

I am the one

Mijn Welkomstspaarrekening bij Openbank loopt af. De vorige keer heb ik het kunnen verlengen. Alleen dat doen niet meer. Aldus de medewerker.

De rente op een andere manier matchen of dat van Santander, kon niet.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42
aex351 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:51:
Mijn Welkomstspaarrekening bij Openbank loopt af. De vorige keer heb ik het kunnen verlengen. Alleen dat doen niet meer. Aldus de medewerker.

Hier ook afgelopen, ook opzoek naar een alternatief.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 21:54
Hier net een Welkom Spaarrekening geopend en gisteren rond 16.00 uur de eerste rechtstreekse storting gedaan vanaf ING Bank. Het stond er vandaag rond 12.30 uur op en netjes via de app een notificatie dat er een overboeking was ontvangen.

Wat mij betreft helemaal prima en nu dus de rest van onze liquide (spaar)middelen overhevelen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltjekat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:42
Heb zojuist een 6 maanden 3% deposito geopend bij de ING. Wat mij opvalt is dat ik het rentetarief nergens terug kan vinden. Niet in het openingsbericht in mijn postvak en ook niet als ik op het deposito klik. Enkel het inlegbedrag en de einddatum. Kijk ik nu ergens overeen? Had verwacht dat het toepasselijke rentetarief toch wel expliciet bevestigd zou worden of in de app zichtbaar zou zijn. Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 15:03
aex351 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:51:

Hmm, ik heb 3,2% gekregen na de 3,65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:26

aex351

I am the one

-Muncky- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Hmm, ik heb 3,2% gekregen na de 3,65%.
Wanneer was dat?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

A3-D schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:44:
Hier net een Welkom Spaarrekening geopend en gisteren rond 16.00 uur de eerste rechtstreekse storting gedaan vanaf ING Bank. Het stond er vandaag rond 12.30 uur op en netjes via de app een notificatie dat er een overboeking was ontvangen.

Wat mij betreft helemaal prima en nu dus de rest van onze liquide (spaar)middelen overhevelen.
Als je die overboeking s'ochtends doet, dan staat het geld einde van de middag bij Openbank, En pak je die dag nog mee aan rente.

Vrijdag ochtend geld overmaken, is vrijdag middag geld op je Openbank, 3 rente dagen in the pocket!
Vrijdag middag geld overmaken, is maandag geld op je Openbank, jammer van die 3 rente dagen.

Misschien iets om rekening mee te houden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Heb een overzicht van de meeste recente rentewijzigingen van de ECB toegevoegd aan de OP.

[ Voor 31% gewijzigd door GroteVoet459 op 31-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnS72
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
kareltjekat schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:59:
Heb zojuist een 6 maanden 3% deposito geopend bij de ING. Wat mij opvalt is dat ik het rentetarief nergens terug kan vinden. Niet in het openingsbericht in mijn postvak en ook niet als ik op het deposito klik. Enkel het inlegbedrag en de einddatum. Kijk ik nu ergens overeen? Had verwacht dat het toepasselijke rentetarief toch wel expliciet bevestigd zou worden of in de app zichtbaar zou zijn. Iemand anders hier ervaring mee?
Dit viel mij ook op toen ik mijn moeder hielp dat deposito via de pc te openen: nergens wordt duidelijk bevestigd tegen welk tarief je nu eigenlijk een deposito hebt geopend.

Maar nu, een aantal dagen later, kan ze in de app wel het rentetarief zien (en de inmiddels opgebouwde rente). Dus waarschijnlijk kan jij het morgen ook in de app zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Als je die overboeking s'ochtends doet, dan staat het geld einde van de middag bij Openbank, En pak je die dag nog mee aan rente.

Vrijdag ochtend geld overmaken, is vrijdag middag geld op je Openbank, 3 rente dagen in the pocket!
Vrijdag middag geld overmaken, is maandag geld op je Openbank, jammer van die 3 rente dagen.

Daar had ik inderdaad rekening mee gehouden, echter kom ik er net achter dat onze huidige bank (Ayvens, voorheen LeasePlan Bank) voor bedragen tot 10K instant payment hanteert en bedragen daarboven niet.

In hun app staat echter dat als je een overboeking naar je tegenrekening van >10K voor 13.00 uur aanbiedt, zij die dezelfde dag nog verwerken. Het blijkt echter dat die verwerking niet via IP gaat waardoor ik dus een groot deel pas morgen op mijn rekening van ING ontvang.

Als ze dit wat duidelijker hadden aangegeven in de app dan had ik het bedrag opgesplitst in delen <10K en had ik het direct naar de Welkom rekening kunnen overmaken (had mijn daglimiet bij ING ook al verhoogd).

Nu loop ik inderdaad wat dagen aan rente mis.... |:(

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
A3-D schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Nu loop ik inderdaad wat dagen aan rente mis.... |:(
OpenBank Welkom: 3,65% / jaar
Ayvens (vh LeasePlan): 2,20% / jaar
Verschil: 1,45% / jaar
Per dag: 0,0039%

Het moet wel om een heel erg groot bedrag gaan dat je hier echt "last" van hebt, behalve een negatief gevoel.
Zelfs bij de DGS-limiet van €100K gaat het om minder dan €4,-./ dag minder "winst".

Je maakt i.i.g. nooit meer goed wat je al sinds 23-okt-2023 (datum dat OB naar 3,65% ging) mis bent gelopen.

Limieten in overboekingen zijn hier al meerdere keren genoemd, en die van LPB zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door GroteVoet459 op 31-10-2024 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

OpenBank Welkom: 3,65% / jaar
Ayvens (vh LeasePlan): 2,20% / jaar
Verschil: 1,45% / jaar
Per dag: 0,0039%

Het moet wel om een heel erg groot bedrag gaan dat je hier echt "last" van hebt, behalve een negatief gevoel.
Zelfs bij de DGS-limiet van €100K gaat het om minder dan €4,-./ dag minder "winst".

Je maakt i.i.g. nooit meer goed wat je al sinds 23-okt-2023 (datum dat OB naar 3,65% ging) mis bent gelopen.

Limieten in overboekingen zijn hier al meerdere keren genoemd, en die van LPB zeker.
Dan ben ik vast Dagobert Duck: Veel kleintjes maken 1 grote. Elke cent extra is er 1 waar je kapitaal mee groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
DjoeC schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Dan ben ik vast Dagobert Duck: Veel kleintjes maken 1 grote. Elke cent extra is er 1 waar je kapitaal mee groeit.
Zeker waar, met geld maak je geld. Het is ook een beetje een dooddoener wat @GroteVoet459 aangeeft
"Je maakt i.i.g. nooit meer goed wat je al sinds 23-okt-2023 (datum dat OB naar 3,65% ging) mis bent gelopen"
Dat snap ik, zo lust ik er ook nog wel een paar. Overigens wel geheel gelijk voor wat betreft de limieten en overboekingen. Daar had ik wat beter onderzoek naar kunnen doen in dit topic.

Saillant detail is overigens dat het bedrag nu wel op mijn ING rekening staat en ik dus tot aan mijn daglimiet vandaag naar OpenBank gestort heb.

Valt het renteverlies toch nog enigszins mee en kan de rest morgenochtend worden overgemaakt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]

Dagobert laat zijn geld dan ook niet verstoffen bij LPB/Ayvens.
Daar staat het hoogstens te overnachten tussen twee IP acties door ..

Waar het mij om ging is dat je je niet blind moet staren op minimale "verliezen".
Kijk eerder naar de winst die je nu gaat maken t.o.v. waar het geld stond.

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 31-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Of je gebruikt een fatsoenlijke bank. Mijn NL grootbank doet gewoon instant payment naar OpenBank (OpenBank internationaal uitgaand is nooit IP, / totdat ze het verplicht wel gaan doen nu die wetgeving er is). Ik kan dus ook prima 's avonds of in het weekend geld over maken naar OB.
A3-D schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Daar had ik inderdaad rekening mee gehouden, echter kom ik er net achter dat onze huidige bank (Ayvens, voorheen LeasePlan Bank) voor bedragen tot 10K instant payment hanteert en bedragen daarboven niet.
Kun je de overboeking niet intrekken? Meen dat ik dat eens gedaan heb. Ingetrokken en daarna 10k per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
[...]

Met elke cent groeit je kapitaal inderdaad wel. Gezien de inflatie gaat je koopkracht gewoon door het putje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
GroteVoet459 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

En als je op 23 oktober 2023 Bitcoins had gekocht dan .... stond je nu bij de Porsche dealer. (ohnee Lambo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninatje
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:35
Bij Ayens kun je inderdaad de opdracht in trekken. Heb ik ook eens gedaan. Eerst 50k en daarna meteen ingetrokken toen ik merkte dat het niet via IP ging. Daarna via IP 5 keer 10k over gemaakt naar ing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ColeJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Met elke cent groeit je kapitaal inderdaad wel. Gezien de inflatie gaat je koopkracht gewoon door het putje.
Ja, da's een een mooie dooddoener :P Kennis van mij zegt precies het zelfde:
"Als ik nu 100 euro op een spaarrekening zet (ING 1,5% rente) heb ik volgend jaar 100 euro + 1,50 aan rente = 101,50. De inflatie is hoger, dus loop ik achter de feiten aan, dus ik spaar niet".

"Als ik 100 euro in de maand kan sparen, kan ik ook 100 euro in de maand aflossen, ik financier alles. Ik ga niet 2 jaar sparen om 2.400 euro uit te geven, ik financier het wel, en dan heb ik het nu. Jij moet eerst 100 euro in de maand sparen voordat je het kan kopen. Hahaha, sukkel!"

Nee, ik haal die 2.400 euro gewoon van m'n spaarrekening af, en in 1 jaar heb ik die stuivers weer terug, want ik spaar 200 euro in de maand. En wie is hier nu de sukkel.

Geld op een spaarrekening zetten is geld wat je simpelweg "over" hebt. Die kennis van mij moet elke maand al z'n geld uitgeven. Liever elke maand nieuwe schoenen van 100 euro, dan een buffer. En dan gaat de wasmachine stuk. Hij is al 30 jaar een trouwe klant van de Wehkamp ;)

Liever 14% rente betalen op jaarbasis, dan 1,5% rente krijgen.

En mijn spaarrekening stijgt vele malen harder dan de inflatie is, ik zit momenteel op 15% groei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
Zo kun je het ook bekijken ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:20:
...
En mijn spaarrekening stijgt vele malen harder dan de inflatie is, ik zit momenteel op 15% rendement ;)
Rendement is volgens mij bedrag aan rente vergeleken met saldo.
Die 15% is volgens mij (inkomen - uitgaven + rente) vergeleken met saldo, nog een goede score.

of heb je ergens 15% rente op een spaarrekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Rendement is volgens mij bedrag aan rente vergeleken met saldo.
Die 15% is volgens mij (inkomen - uitgaven + rente) vergeleken met saldo, nog een goede score.

of heb je ergens 15% rente op een spaarrekening ?
Nee, ik staar mij niet suf op de rente, ik zet elke maand een vast bedrag op m'n spaarrekening, en die tel ik ook mee ;)

Ik heb daar een tooltje voor gemaakt, en de uitkomst daarvan is:
Cumulatief na 1 jaar

Begin Saldo : 20.000

Bijschrijvingen : 2.400
Rente : 691,47

Totaal : 3.091,47

Eind Saldo: 23.091,47

Percentage : 15.46%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Nee, ik staar mij niet suf op de rente, ik zet elke maand een vast bedrag op m'n spaarrekening, en die tel ik ook mee ;)

[...]
Het jammere is natuurlijk dat je bij gelijkblijvende inleg volgend jaar een lager "rendement" zult hebben. Dat wordt dus extra inleggen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[...]
Noem het dan gewoon groei en geen rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Ninatje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:16:
Bij Ayens kun je inderdaad de opdracht in trekken. Heb ik ook eens gedaan. Eerst 50k en daarna meteen ingetrokken toen ik merkte dat het niet via IP ging. Daarna via IP 5 keer 10k over gemaakt naar ing.
Kleine nuance, dat moet je dan wel doen voor 13.00 uur. Als de opdracht eenmaal verwerkt is dan gaat je dat niet meer lukken na 13.00 uur.....

Gelukkig stond het wat later toch bij mij op mijn ING rekening, dus geen enkel probleem meer (alleen dat ik nu moet wachten om na 00.00 uur weer wat over te maken omdat ik aan mijn daglimiet zat bij ING 8)7 ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Percentage : 15.46%
[...]
Een heel simpele berekening, maar met zo'n eindpercentage wel een leuke. Kom zelf op iets meer dan 21% - klinkt lekker
DjoeC schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:10:
[...]
Het jammere is natuurlijk dat je bij gelijkblijvende inleg volgend jaar een lager "rendement" zult hebben. Dat wordt dus extra inleggen ;)
Maar daar leg je dus al één variabele vast. Mogelijk door aflossing hypotheek, salarisverhoging, oversluiten verzekeringen, etc. gaat de inleg omhoog. En maak je dan samen met het hogere startbedrag de lagere rente toch nog goed.

Mischien ga je verbouwen of koop je een auto - dan zit er een dikke deuk in de stijging.
Maar ben je waarschijnlijk toch blij met het resultaat :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Noem het dan gewoon groei en geen rendement.
Zit wat in, post aangepast ;) Thanx :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 00:31
kareltjekat schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:59:
staat er morgen bij. Dan komt er een kopje bij met de opgebouwde rente en het tarief van 3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 14:16
[...]

@A3-D bij de ABN zijn overboekingen direct, ook in het weekend. Binnen een minuut zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
[...]

"Als ik nu 100 euro op een spaarrekening zet (ING 1,5% rente) heb ik volgend jaar 100 euro + 1,50 aan rente = 101,50. De inflatie is hoger, dus loop ik achter de feiten aan, dus ik spaar niet".

"Als ik 100 euro in de maand kan sparen, kan ik ook 100 euro in de maand aflossen, ik financier alles. Ik ga niet 2 jaar sparen om 2.400 euro uit te geven, ik financier het wel, en dan heb ik het nu. Jij moet eerst 100 euro in de maand sparen voordat je het kan kopen. Hahaha, sukkel!"

Nee, ik haal die 2.400 euro gewoon van m'n spaarrekening af, en in 1 jaar heb ik die stuivers weer terug, want ik spaar 200 euro in de maand. En wie is hier nu de sukkel.

Geld op een spaarrekening zetten is geld wat je simpelweg "over" hebt. Die kennis van mij moet elke maand al z'n geld uitgeven. Liever elke maand nieuwe schoenen van 100 euro, dan een buffer. En dan gaat de wasmachine stuk. Hij is al 30 jaar een trouwe klant van de Wehkamp ;)

En mijn spaarrekening stijgt vele malen harder dan de inflatie is, ik zit momenteel op 15% groei ;)
Wil je hem echt te slim af zijn, ga dan een deel beleggen ;) .

Ik spaar alleen een buffer, het grote geld wordt belegd voor de langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bdekok
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-04 12:12
Nieuwe Advanzia rente 3,40% eff (3.35% nom) voor periode van 3 maanden, uiteraard voor nieuwe klanten.
Mss nog verlengacties voor bestaande klanten...

[ Voor 18% gewijzigd door bdekok op 31-10-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

michaeltb schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Wil je hem echt te slim af zijn, ga dan een deel beleggen ;) .

Ik spaar alleen een buffer, het grote geld wordt belegd voor de langere termijn.
Ik beleg niet. Ik snap het niet, wil er ook geen moeite in stoppen om het wel te snappen. "U kunt uw inleg kwijtraken". Ja, bij het casino ook :+ Ik hou het wel bij sparen ;) Ik probeer er wel elke cent uit te persen door het saldo zo hoog mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Ik beleg niet. Ik snap het niet, wil er ook geen moeite in stoppen om het wel te snappen. "U kunt uw inleg kwijtraken". Ja, bij het casino ook :+ Ik hou het wel bij sparen ;) Ik probeer er wel elke cent uit te persen door het saldo zo hoog mogelijk te houden.
Bij sparen kun je het geld ook kwijt raken, door inflatie bv.

offtopic:
En beleggen in werelswijde indexen voor een periode van 20 jaar of langer is relatief veilig (als in: kans dat je inleg verliest is waarschijnlijk net zo groot als de kans dat de bank omvalt en DSG niet uitkeert).

En volgens mij hebben ook spaarrekeningen risico indicaties op dezelfde schaal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RaZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Ik beleg niet. Ik snap het niet, wil er ook geen moeite in stoppen om het wel te snappen. "U kunt uw inleg kwijtraken". Ja, bij het casino ook :+ Ik hou het wel bij sparen ;)
Voor een wereldwijd gespreid beleggingsfonds/ETF is die waarschuwing van het zelfde kaliber als waarschuwen dat je bij een verkeersongeluk dood kunt gaan. Het is zeker een risico, maar de kans er op is zeer klein. Dus dan zou je, om het verhoogde risico op de dood te voorkomen, ook niet buiten moeten gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:40:
[...]

Bij sparen kun je het geld ook kwijt raken, door inflatie bv.

[
Dat is niet correct (onzin zelfs), door inflatie kan je spaargeld misschien minder waard worden maar je raakt niks kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39

sanook

_/-\o_

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:37:
[...]

Voor een wereldwijd gespreid beleggingsfonds/ETF is die waarschuwing van het zelfde kaliber als waarschuwen dat je bij een verkeersongeluk dood kunt gaan. Het is zeker een risico, maar de kans er op is zeer klein. Dus dan zou je, om het verhoogde risico op de dood te voorkomen, ook niet buiten moeten gaan?
NT fondsen bij je huisbank is een goed voorbeeeld van beleggen met een beperkt risico. Zie: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sander36
Een aardig artikel met Spaanse voorbeelden van de gevaren om in Spanje banktegoeden aan te houden i.v.m. erfrecht.

https://financialfocus.ab...800&utm_medium=email&cid=

Buitenlandse bankrekening

Minder bekend is dat bepaalde landen ook het schenken of nalaten van vermogen op een bankrekening in dat land belasten. Ongeacht waar de schenker of erflater en waar de verkrijger woont. Spanje en Frankrijk zijn daar voorbeelden van. Stel dat u als inwoner van Nederland geld hebt staan op een rekening bij een bank in Spanje. Bij uw overlijden zal Nederland hierover erfbelasting heffen, vanwege uw woonplaats in Nederland. Maar ook Spanje zal er in beginsel erfbelasting over heffen met als gevolg dat dubbele heffing optreedt bij de verkrijger.

Anders dan bij onroerend goed het geval is, komt de Spaanse erfbelasting dan niet (grotendeels) in mindering op de Nederlandse aanslag erfbelasting. Het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001 staat in dit geval namelijk slechts toe dat de verkrijger de Spaanse erfbelasting als schuld in mindering brengt op de waarde van zijn verkrijging. Voor een echtgenoot of kind blijft de voorkoming van dubbele belasting dan beperkt tot maximaal 20% (toptarief erfbelasting voor verkrijgers in groep I) van de Spaanse belastingaanslag.

[ Voor 59% gewijzigd door sander36 op 01-11-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:46

The Third Man

The Third Jellyfish

sanook schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:25:
[...]

Dat is niet correct (onzin zelfs), door inflatie kan je spaargeld misschien minder waard worden maar je raakt niks kwijt.
In Goodbye Lenin zit een scene dat ze erachter komen dat ze te laat zijn om mama’s Oost-Duitse spaargeld om te wisselen, waarna ze het maar als gestoorde weldoeners van het balkon smijten. En er zijn nog legio voorbeelden van extreme inflatie waarbij het geld in wezen verdampt. Bij een belegging, zeker verdeeld over wereldmarkten, is dat risico sterker afgekaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:56
Vandaag is mijn Advanzie actieperiode afgelopen. Helaas geen bericht gehad van Advanzia. Leegboeken dan maar? Of wachten totdat het overzicht over enkele dagen komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
zunrob schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:21:
Vandaag is mijn Advanzie actieperiode afgelopen. Helaas geen bericht gehad van Advanzia. Leegboeken dan maar? Of wachten totdat het overzicht over enkele dagen komt?
Niet vandaag, vanwege weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:08

Eix

sander36 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:45: Spanje en Frankrijk zijn daar voorbeelden van.
Heeft iemand allicht een overzicht van de regels per land?

Spanje was mij inderdaad bekend waardoor ik o.a. Openbank maar oversla. Tegelijkertijd lees ik dat Zweden wel oké is en daarmee bijvoorbeeld een bank als Klarna een prima keuze kan zijn. Maar een overzicht welke landen dit issue speelt lijkt me wel handig. :)

-edit: ik zie wel in de pinned posts de nodige info per bank, dat komt al aardig in de buurt bij wat ik zoek.

[ Voor 10% gewijzigd door Eix op 01-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:37:
[...]

Ik wil verhuizen, en verhuizen kost geld. Als ik nu voor 15k aandelen koop, ik reageer op een woning via loting (sociale huur), en ik kan over 2 maanden verhuizen, heb ik die 15k nodig. Die aandelen kunnen in 2 maanden tijd gestegen zijn, maar ze kunnen ook minder waard zijn geworden.

Beleggen is iets voor de lange termijn voor geld wat je kan missen en een lange tijd niet nodig hebt. Ik spaar dus niet voor m'n ouwe dag ofzo. Ik spaar niet voor een uitbouw of een dakkapel of een verbouwing ;)

Een pensioen heb ik niet, heeft voor mij nu ook 0,0 nut om daar nu nog mee te beginnen. Voor mij straks alleen een alleenstaande AOW + huur- en zorgtoeslag. Da's 4 tientjes minder dan ik nu heb. Ga ik volgende maand met pensioen, kan ik geen 200 in de maand sparen, maar 160. Goed en wel, ik ga niet volgende maand met pensioen, dat duurt nog 20 jaar. Alles wat ik nu in een pensioen gooi, kost mij nu geld, en dat geld krijg ik nooit meer terug. Een aanvullend pensioen zeg 75 euro netto meer, is 60 euro minder huur- en zorgtoeslag.

* RaZ is 100% arbeidsongeschikt, sinds 2009 heb ik werkwoorden en carriere in het woordenboek net zo zwart gelakt als de belastingdienst dat ook heel goed kan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
RaZ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:03:
[...]

Ik wil verhuizen, en verhuizen kost geld. Als ik nu voor 15k aandelen koop, ik reageer op een woning via loting (sociale huur), en ik kan over 2 maanden verhuizen, heb ik die 15k nodig. Die aandelen kunnen in 2 maanden tijd gestegen zijn, maar ze kunnen ook minder waard zijn geworden.

Beleggen is iets voor de lange termijn voor geld wat je kan missen en een lange tijd niet nodig hebt. Ik spaar dus niet voor m'n ouwe dag ofzo. Ik spaar niet voor een uitbouw of een dakkapel of een verbouwing ;)

Een pensioen heb ik niet, heeft voor mij nu ook 0,0 nut om daar nu nog mee te beginnen. Voor mij straks alleen een alleenstaande AOW + huur- en zorgtoeslag. Da's 4 tientjes minder dan ik nu heb. Ga ik volgende maand met pensioen, kan ik geen 200 in de maand sparen, maar 160. Goed en wel, ik ga niet volgende maand met pensioen, dat duurt nog 20 jaar. Alles wat ik nu in een pensioen gooi, kost mij nu geld, en dat geld krijg ik nooit meer terug. Een aanvullend pensioen zeg 75 euro netto meer, is 60 euro minder huur- en zorgtoeslag.

* RaZ is 100% arbeidsongeschikt, sinds 2009 heb ik werkwoorden en carriere in het woordenboek net zo zwart gelakt als de belastingdienst dat ook heel goed kan :P
offtopic:
En da's precies mijn probleem: mensen die heerlijk leven, alles opmaken, en vervolgens profiteren van het idiote toeslagen, kortingen en sociale verzekeringensysteem dat we in dit kand hebben opgetuigd. Ik ben voor een sociaal vangnet maar voor sommigen kan dat best wel wat minder zodat voor jezelf zorgen toch wat meer gestimuleerd wordt.....

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:28:
offtopic:
En da's precies mijn probleem: mensen die heerlijk leven, alles opmaken, en vervolgens profiteren van het idiote toeslagen, kortingen en sociale verzekeringensysteem dat we in dit kand hebben opgetuigd. Ik ben voor een sociaal vangnet maar voor sommigen kan dat best wel wat minder zodat voor jezelf zorgen toch wat meer gestimuleerd wordt.....
Arbeidsongeschikt zijn is geen keuze. Wil je ruilen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Zeker kan het minder worden. Daar moet je uiteraard rekening mee houden. Maar dat is heel wat anders dan zeggen: "U kunt uw inleg kwijtraken" O jee, in dat geval hou ik het wel bij sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:28
Hoe doen jullie dit? Ik heb drie kinderen, waarbij ik het merendeel van hun spaargeld (alle kinderbijslag zetten we apart) onderbreng in een deposito of tijdelijke spaarrekening via Raisin (momenteel even Nordax 3,07%). Dit doe ik samen met een deel van mijn eigen spaargeld, waardoor ik alles op één hoop heb.

Alle mutaties voor stortingen en rentebijschrijving houd ik nu in een Excel-bestand bij, om de verdeling van die grote hoop in kaart te houden. Hoe pakken anderen dit aan?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:53
Slappyjoez schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:16:
Hoe doen jullie dit? Ik heb drie kinderen, waarbij ik het merendeel van hun spaargeld (alle kinderbijslag zetten we apart) onderbreng in een deposito of tijdelijke spaarrekening via Raisin (momenteel even Nordax 3,07%). Dit doe ik samen met een deel van mijn eigen spaargeld, waardoor ik alles op één hoop heb.

Alle mutaties voor stortingen en rentebijschrijving houd ik nu in een Excel-bestand bij, om de verdeling van die grote hoop in kaart te houden. Hoe pakken anderen dit aan?
Ik heb gewoon een aparte spaarrekening voor mijn zoon op Raisin (Collector) en een eigen spaarrekening (Distingo momenteel).
Zo houd ik het gescheiden.
Denk dat je zelfs wel 2 rekeningen voor dezelfde bank kunt openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:58

Hoe doe je dat dan? Krijgen ze dit dan als ze 18 zijn? En moet je dan geen schenkbelasting betalen? Of blijf je onder dat bedrag?

Ik zoek ook nog steeds naar een goede manier van rendement op naam van de kinderen. Ik heb nu een aantal maanden terug bij de Rabo doelsparen voor 5 jaar geopend voor de kinderen. Dat was toen nog 3 procent per jaar. Dat deel vind ik prima weg gezet voor de komende 5 jaar. Maar wat ik nu ga doen weet ik nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Tsja, en toch zit ie straks naast jou in het verzorgingscentrum. Jij betaald het vanuit je eigen vermogen (eerst opeten) en hij krijgt het van de staat. Wie is hier nou de sukkel?

Ik sta aan jouw kant overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 14:08
ColeJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:33:
[...]

Tsja, en toch zit ie straks naast jou in het verzorgingscentrum. Jij betaald het vanuit je eigen vermogen (eerst opeten) en hij krijgt het van de staat. Wie is hier nou de sukkel?

Ik sta aan jouw kant overigens :)
Het is nog erger, die sukkel (waaronder ook ik), heeft ook nog meer belasting(box3) betaald.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sipjohn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:54:
[...]

Het is nog erger, die sukkel (waaronder ook ik), heeft ook nog meer belasting(box3) betaald.
Als je btw, vennootschapsbelasting, etc. even vergeet idd.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retroguy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 22:53
ColeJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:33:
[...]
Nou, de 'sukkel' is dan zeker niet de sukkel, want hij kan het zich veroorloven om in een particulier verzorgingstehuis te zitten en de ander zit in een overheidsinstelling. Ik weet van dichtbij dat je dat laatste niet wilt. Overigens, als je in een verzorginstehuis wordt opegenomen, weet je dat zelf niet eens meer. Daar ben je dan al geestelijk te ver voor heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:33
[...]

En dan maar hopen dat er tegen de tijd dat je met pensioen gaat nog zoiets bestaat als een huur- en zorgtoeslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zit hier ook wel mee eerlijk gezegd. Ik zou het liefste beleggen voor onze 3 kinderen, maar dan betaal je 3x bankkosten. En de bedragen zijn niet dermate hoog dat dat zin heeft.

Ik heb nu voor ieder kind een spaarrekening op hun eigen naam waar maandelijks een (klein) vast bedrag naartoe gaat dat ik jaarlijks indexeer.
Het overige gaat via beleggingen op mijn naam en kan jaarlijks met vrijstelling geschonken worden.

Wil ook niet dat ze met 18 jaar een enorm bedrag ter beschikking hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2024 10:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:02
Sport_Life schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik zit hier ook wel mee eerlijk gezegd. Ik zou het liefste beleggen voor onze 3 kinderen, maar dan betaal je 3x bankkosten. En de bedragen zijn niet dermate hoog dat dat zin heeft.

Ik heb nu voor ieder kind een spaarrekening op hun eigen naam waar maandelijks een (klein) vast bedrag naartoe gaat dat ik jaarlijks indexeer.
Het overige gaat via beleggingen op mijn naam en kan jaarlijks met vrijstelling geschonken worden.

Ik lees wat dat betreft even mee. Ik doe momenteel exact hetzelfde als jou (op het indexeren na), maar merk ook dat dit niet een ideale oplossing is. Ik heb een tijd geleden gekeken naar Meesman indexbeleggen voor de kinderen (https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-uw-kind/) en zie dat nog wel als een goede methode, alleen hebben ze nu nog geen eigen betaalrekening wat dan wel benodigd zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:05
retroguy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:39:
[...]

Nou, de 'sukkel' is dan zeker niet de sukkel, want hij kan het zich veroorloven om in een particulier verzorgingstehuis te zitten en de ander zit in een overheidsinstelling. Ik weet van dichtbij dat je dat laatste niet wilt. Overigens, als je in een verzorginstehuis wordt opegenomen, weet je dat zelf niet eens meer. Daar ben je dan al geestelijk te ver voor heen.
Als je het van dichtbij hebt meegemaakt, dan zou je ook moeten weten dat er in een verzorgingstehuis niet alleen maar afdelingen zijn voor mensen die "geestelijk ver heen" zijn (psychogeriatrie), maar ook afdelingen voor een chronisch lichamelijke ziekte (somatiek).

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:09:
[...]

Volgens mij heb je bij veel beleggingsrekeningen geen vaste bankkosten, maar zijn die een percentage van de waarde. Dan zijn drie rekeningen niet echt duurder dan een grote rekening met drie keer het saldo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Mr_Blobby schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:21:
[...]
Als je het van dichtbij hebt meegemaakt, dan zou je ook moeten weten dat er in een verzorgingstehuis niet alleen maar afdelingen zijn voor mensen die "geestelijk ver heen" zijn (psychogeriatrie), maar ook afdelingen voor een chronisch lichamelijke ziekte (somatiek).
Maar het is toch veel makkelijker om te denken dat wat jij meemaakt in jouw bubbel overal zo is ;)
Komt naar mijn mening te veel voor binnen tweakers (en daarbuiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:47
Ebbao schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:20:
[...]

Ik lees wat dat betreft even mee. Ik doe momenteel exact hetzelfde als jou (op het indexeren na), maar merk ook dat dit niet een ideale oplossing is. Ik heb een tijd geleden gekeken naar Meesman indexbeleggen voor de kinderen (https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-uw-kind/) en zie dat nog wel als een goede methode, alleen hebben ze nu nog geen eigen betaalrekening wat dan wel benodigd zal zijn.
Hier min of meer hetzelfde, Meesman leek me de beste optie voor kind beleggen maar de verplichte maandelijkse storting staat me tegen. Heb nu gekozen voor brand new day waar we inleggen als er ruimte voor is en in mindere tijden kunnen we pauzeren. Voordeel is ook dat er gewoon een eigen iban aan hangt zodat opa’s en oma’s ook mee kunnen sparen. Onze pubers ook duidelijk gemaakt dat ze er het meeste voordeel uithalen door er niet naar om te kijken en het niet bedoeld is om de nieuwste iPhone van te kopen, als we dat merken stoppen wij met inleggen. De tijd zal het leren of ze de verleiding kunnen weerstaan om het te laten groeien tot iets moois.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
retroguy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:39:
[...]

Nederland of België? En zijn alle particuliere instellingen trouwens dan zo veel beter dan alle publieke instellingen?

Ik heb prima ervaringen met een verzorgingshuis (nl). En ik zou er ook geen problemen mee hebben om daar later ook te moeten zitten. Maar bij het oriënteren merkten wij wel dat er een grote verschil zit tussen de verzorgingshuizen onderling.

Wat dat betreft zie ik je opmerking eerder als vergelijkbaar met ervaringen met bijvoorbeeld scholen, waarbij je op basis van een paar slechte ervaringen het hele publieke schoolstelsel af zou doen als fout. En alleen nog prive scholen zou willen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit is het spaartopic dus graag vanaf hier weer ontopic verder en de discussie van verzorgingshuizen ergens anders te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Juan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:36:
Had iemand al gezien dat de website actuelerentestanden.nl compleet compleet veranderd is.? Het is er niet beter op geworden. Onhandige navigatie, kan niet meer vinden wat ik zoek. Ook lijkt niet alles te werken. Laatste rentewijzingen pagina is leeg
En niet alleen dat, maar de rentepercentages worden sindsdien ook niet meer geactualiseerd. In elk geval niet de deposito percentages die ik checkte. Ik heb de site verwijderd uit mijn bookmarks.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GroteVoet459
Een beetje zoals verwacht gingen gisteren (01-Nov) een reeks banken naar beneden met hun spaarrentes:
Advanzia: 3,35% (3,40% effektief) (-0.30%)
Inbank (via Raisin): 2,95% (-0.25%)
Collector (via Raisin): 3,09% (-0.02%)
Evi van Lanschot 2,00% (-0.25%)

Nordax (via Raisin) ging 29-Okt naar 3,07% (-0.04%) maar dat was maar een tussenstap; ze gaan dinsdag 05-Nov naar 3,00%

Ook de laatste wijzigingen op de Zinstickers op https://www.tagesgeldvergleich.net/tagesgeldvergleich/ en https://www.biallo.de/tagesgeld/ zijn allemaal dalingen ...

[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 02-11-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Moeilijk hoor: een deposito biedt nauwelijks meer rente dan een flexibele spaarrekening, maar als ik bij een Duitse bank een deposito voor 5 jaar open. Dan krijg ik de komende 5 jaren 3.10% terwijl als ik nu weer een jaartje doe? Krijg ik 3.20% rente, alleen volgend jaar zal de rente dan vast rond de 2% liggen.

Volgens mij lukken de plannetjes van het ECB wel: deste lager de rente, deste minder ben ik geneigd het vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:55
Bijzonder, 2 aparte rekeningen bij Advanzia. Bij de 1 netjes rente bijgeschreven en bij de ander niet en er was nog geld overgemaakt, daar een bevestigingsmail van gehad, maar ook niet zichtbaar op die rekening. En die overmaking was van 5 dagen geleden. Raar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:32
ebk71 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:27:
Bijzonder, 2 aparte rekeningen bij Advanzia. Bij de 1 netjes rente bijgeschreven en bij de ander niet en er was nog geld overgemaakt, daar een bevestigingsmail van gehad, maar ook niet zichtbaar op die rekening. En die overmaking was van 5 dagen geleden. Raar weer.
Hier ook 2 rekeningen, bij beide is de rente bijgeschreven, alleen bij de 2e staat 5k op, plus rente, maar de bijschrijving van 5k op 30 oktober, is niet zien, net als de rente, wel bijgeschreven maar geen mutaties

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
RaZ schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:36:
...
Daar krijg ik een leuke rente voor terug, over een gemiddeld saldo van 312 euro.
...
Toch een euro per maand (omhoog afgerond)

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

W1ck1e schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:45:
[...]

Toch een euro per maand (omhoog afgerond)
Precies :Y

En de rente die dat oplevert is hoger dan het vaste bedrag van 200 euro, die er wel op blijft staan.

200 x 0,032 / 12 = 0,5333
En daar komt dan nog bij:
312 x 0,032 / 12 = 0,8333

En als je ook nog een budget hebt voor buiten de deur, of voor brandstof, of whatever, stal het - tijdelijk - op een spaarrekening, armer ga je er niet van worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Laatst online: 14-05 19:04
Ik heb een vraag over Advanzia. Ik had tot december 2023 een rekening bij de Advanzia en nu sinds 3 weken weer. Het valt me op dat wanneer ik geld overmaak vanaf mijn Revolut rekening op een avond dit bedrag pas na 2 dagen op de Advanzia aankomt. Ook andersom is dat zo dat wanneer ik van de Advanzia rekening een bedrag overmaak naar mijn Revolut rekening dit pas na 2 dagen aankomt. Dit was een jaar eerder binnen een dag. Wanneer ik het in de morgen overmaakte, kreeg ik het in de middag op mijn rekening. Is dat meerdere personen ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:03
smily01 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:54:
Ik heb een vraag over Advanzia. Ik had tot december 2023 een rekening bij de Advanzia en nu sinds 3 weken weer. Het valt me op dat wanneer ik geld overmaak vanaf mijn Revolut rekening op een avond dit bedrag pas na 2 dagen op de Advanzia aankomt. Ook andersom is dat zo dat wanneer ik van de Advanzia rekening een bedrag overmaak naar mijn Revolut rekening dit pas na 2 dagen aankomt. Dit was een jaar eerder binnen een dag. Wanneer ik het in de morgen overmaakte, kreeg ik het in de middag op mijn rekening. Is dat meerdere personen ook opgevallen?
En als je het nu in de ochtend overmaakt ?
Het is maar net hoe laat ze dat scriptje draaien. Meestal 2 keer per dag. In de ochtend en in de middag. Na 17.00 uur wordt het de volgende ochtend verwerkt.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Laatst online: 14-05 19:04
Wanneer ik in het ochtend overmaak komt het ook na 2 dagen binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Post kwijt? Dan was deze offtopic of een reactie op offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:03
smily01 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:37:
Wanneer ik in het ochtend overmaak komt het ook na 2 dagen binnen.
Misschien zit er een weekend tussen. Dan gebeurt er niks.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vorige week donderdag Openbank account geopend voor de 'Welkom spaarrekening'. Deze zie ik echter nog niet staan in mijn account. Komt dat vanzelf of moet ik even aan de telefoon gaan hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MrAcid schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:00:
Vorige week donderdag Openbank account geopend voor de 'Welkom spaarrekening'. Deze zie ik echter nog niet staan in mijn account. Komt dat vanzelf of moet ik even aan de telefoon gaan hangen?
Voorheen werd die automatisch aangemaakt de dag na "akkoord". Dus pas als je door het volledige verificatie proces bent en OB je als klant accepteert, en dan pas een dagje erna.
Pagina: 1 ... 104 ... 142 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling