• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12 19:29
Biggg schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:45:
https://nos.nl/artikel/25...kte-zonnestroom-meer-zelf

En weer een campagne van de energieleveranciers. NOS.nl die dit klakkeloos overneemt:

[...]

Wat ik nou zo interessant vind: Waarom staat in dit soort artikelen nou nooit een lobby of campagne om het energietarief van publieke laadpalen dynamisch te maken? Dat lijkt me nou echt zoden aan de dijk zetten.

Als iedereen over elkaar heen valt om z'n auto 'gratis' of zelfs 'betaald' te mogen opladen, dan is dat overschot aan duurzame stroom rond het middaguur zo weg.

Wie het antwoord weet mag het zeggen.. :X
We discussiëren hier eindeloos over energiemaatschappijen dat is prima. Maar de uitgangs punten zijn zo uiteenlopend oa van de haves an have nots, mensen die Co2 willen reduceren mensen die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen, mensen die een veel efficiënter energie markt willen zien die uitgaan dat energie een noodzakelijke voorziening is. Ondanks dat ik het me kan veroorloven zit in dat laatste kamp. Betekent simpel weg privatisering ongedaan maken links of rechts om. Stop met de potsierlijke overhead kosten van jawel 61 energie maatschappijen directeuren en personeel salarrisen lease auto's en als belangrijkste winstmaximalisatie maatregelen waar onder TERUGleverboetes. Stop dat gigantische bedrag in lagere tarieven en/of infrastructuur electranet stop gewoon uiteindelijk met overwinst en wellicht miljardairs kweken. Het gaat hier om een noodzakelijke voorziening dus geen luxe dingetje waarmee je kan speculeren wanneer krijgt die politiek dat door. SP de enige blijkbaar. Even duidelijk ik ben niet tegen commerciële bedrijven of winst maken integendeel maar wel alls het een noodzakelijke voorziening betreft.
.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

En weer een campagne van de energieleveranciers. NOS.nl die dit klakkeloos overneemt:

[...]

Wat ik nou zo interessant vind: Waarom staat in dit soort artikelen nou nooit een lobby of campagne om het energietarief van publieke laadpalen dynamisch te maken? Dat lijkt me nou echt zoden aan de dijk zetten.

Als iedereen over elkaar heen valt om z'n auto 'gratis' of zelfs 'betaald' te mogen opladen, dan is dat overschot aan duurzame stroom rond het middaguur zo weg.

ten eerste is de tekst "De huidige salderingsregeling dwingt het energiebedrijf een ruime vergoeding te geven voor stroom die op dat moment niets waard is. De kosten hiervan worden verdeeld over alle klanten, ook die zonder zonnepanelen." niet compleet juist.
Het is waar dat de dag-prijs van dat tijdstip wel erg laag is, alleen wat iedereen schijnt te vergeten is dat die energieboeren helemaal niet het overgrote deel van hun stroom tegen deze prijs aan het inkopen zijn. De door hun ingekochte stroom is maanden tot wel een jaar eerder al op de termijn-markt ingekocht.
Ten tweede houden de energieboeren rekening mee met de teruggeleverde stroom van hun klanten want die hoeven ze dus dan ook niet meer in te kopen.
Daarvoor hebben zij dus complexe modelen en forcasts voor om dat zo nauwkeurig te voorspellen. Alleen een klein deel van de stroom wordt dus op de day market gekocht.
dus het verschil is helemaal niet zo groot als ze zelf willen laten geloven.

en dan de opmerking over publieke laadpalen.
de naam is eigenlijk al verkeerd, want deze zijn helemaal niet in eigendom van het publiek, maar behoren bij een of ander bedrijf (wat winst wil maken) en deze hebben dus ook hele andere prijzen voor stroom dan wij als consumenten.
Het enige wat publiek aan deze palen is dat deze publiekelijk toegankelijk zijn voor die mensen die de juiste pasjes hiervoor hebben (dus vaak niet eens voor iedereen).
En wie weet wat voor contract dat bedrijf heeft, dat zou ook zo maar een soort dynamisch contract kunnen zijn, nergens verteld een dergelijk bedrijf namelijk hoeveel zij voor die stroom betalen, dat is het geheim van de smit.
dan de vraag waar staan die laadpalen en waar staat die EV op dat moment, dat laatste waarschijnlijk op de parkeerplaats van de werkgever van die beste man, en wat blijkt, juist daar vind je dus geen "publieke laadpaal".

nu zie je wel dat steeds meer werkgevers laadpalen op hun parkeerruimtes gaan plaatsen. vaak is dat echter te weinig voor het aantal voertuigen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

[...]

Omdat publieke laadpalen voornamelijk binnen woonwijken staan. En hoewel stroom van jouw panelen theoretisch in Noorwegen verbruikt kan worden zit netcongestie voornamelijk lokaal, dus aan de 230V kant van het trafo-huisje.

• MacD007
bgrr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:12:
[...]

Klopt bij jou dan het bedrag voor teruglevering ?(oranje/geel)

Op mijn contract staat 0,05 euro voor teruglevering en dat klopt totaal niet met het bedrag wat in de grafiek staat. Die in de grafiek is veeeeel te enthousiast haha
de TLV kan je helemaal niet op een dergelijke grafiek weergeven.

teruglevering wat jij bedoeld (TLV) komt pas op het eind van het contractjaar want dat wordt bepaald op basis van je saldering en verbruik.
formule (op jaarbasis)
terugleververgoeding (kWh) = teruglevering totaal (kWh) -/- verbruik totaal (kWh)
[ dat is dus wat van je saldering overblijft ] (totaal = is over één jaar)

om te kijken wat je in euro's dan terugkrijgt vermenigvuldig dezer hoeveelheid (kWh) met je vergoeding per kWh (bv die genoemde 5ct)
dat is dus positief als je teruglevering > verbruik is
en is nul als je teruglevering < je verbruik is.

• MacD007
phicoh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Dan maak je dus een fout om aan PV van klanten de waarde van een termijncontract te hangen als zo'n termijncontract duurder zou zijn dan de day-ahead markt.

Klanten met PV kunnen geen termijncontract leveren. Het omzet van PV van klanten omztten in zekerheid is toegevoegde waarde van de energieleverancier. Daarom is de PV van klanten minder waard dan een termijncontract.
Nee, wat ik wilde aangeven is dat de prijsopbouw van inkoop van stroom door de energieboeren dermate complex is en waar ze ook behoorlijk geheim over doen want daar schuilt namelijk hun enig kapitaal in.
De waarde van een enegieboer, die heeft namelijk eigenlijk geen assets, hij heeft geen fabrieken, grond, gebouwen ed wat een bepaalde waarde vertegenwoordigen, infeite is het een grote luchtballon waar je ook zo door heen kunt prikken. hat hebben we de afgelopen jaren nu toch al diverse keren gezien dat het met deze cowboys echt goed fout kan gaan. De enige waarde die ze hebben is de voorraad klanten, de ingekochte energie, de aandelen die ze zelf bezitten en het geld wat ze op hun rekening hebben staan. Meer niet.
Zelfs grote jongens zoals E-ON (duits) die dus bv Essent en vdBron bezitten, die hebben de laatste jaren heel veel van hun oude eigendommen verkocht.
Als klant bekijk ik het simpel: Vattenfall en Essent (om er eens twee te noemen) rekenen een hoger leveringstarief dan dynamisch en geven (als gevolg van de TLK) minder voor mijn ingevoede stroom dan dynamisch. Dus het zijn gewoon geen interessante partijen om en contract af te sluiten. Pas als de TLK onder de 7 cent/kWh daalt wordt het misschien interessant.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
Snarfie31 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:44:
[...]

We discussiëren hier eindeloos over energiemaatschappijen dat is prima. Maar de uitgangs punten zijn zo uiteenlopend oa van de haves an have nots, mensen die Co2 willen reduceren mensen die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen, mensen die een veel efficiënter energie markt willen zien die uitgaan dat energie een noodzakelijke voorziening is. Ondanks dat ik het me kan veroorloven zit in dat laatste kamp. Betekent simpel weg privatisering ongedaan maken links of rechts om. Stop met de potsierlijke overhead kosten van jawel 61 energie maatschappijen directeuren en personeel salarrisen lease auto's en als belangrijkste winstmaximalisatie maatregelen waar onder TERUGleverboetes. Stop dat gigantische bedrag in lagere tarieven en/of infrastructuur electranet stop gewoon uiteindelijk met overwinst en wellicht miljardairs kweken. Het gaat hier om een noodzakelijke voorziening dus geen luxe dingetje waarmee je kan speculeren wanneer krijgt die politiek dat door. SP de enige blijkbaar. Even duidelijk ik ben niet tegen commerciële bedrijven of winst maken integendeel maar wel alls het een noodzakelijke voorziening betreft.
.
Want de overheid werkt altijd efficient? Topambtenaren krijgen niet veel betaald? Welke prikkel zit er aan de kant van de overheid in om op een efficiente manier het op te zetten?

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-12 17:36
Snarfie31 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:44:
Stop met de potsierlijke overhead kosten van jawel 61 energie maatschappijen directeuren en personeel salarrisen lease auto's en als belangrijkste winstmaximalisatie maatregelen waar onder TERUGleverboetes.
Ik snap het sentiment. Maar je hoeft toch niet teveel te gaan betalen.

De kosten die Tibber rekent zijn 5,99 euro per maand voor hun eigen kosten en 2.5 cent/kWh voor onbalans GvO, etc.

Dat gaat echt niet veel goedkoper worden als de overheid het overneemt. Alleen al het hebben van een elktriciteitsmeter kost 3 euro per maand.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 15:20

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Er staat ook geen bron bij dit artikel. Terugleververgoeding wordt totaal niet genoemd. Ze lijken groen maar intussen zal het weren/ontmoedigen van zonnepanelen juist leiden tot een minder groen energiebeeld in NL en minder snel halen van de doelstellingen.

En idd, wetgeving die dit afdwingt voor laadpalen (overridebaar voor de consument) zou erg waardevol zijn. Ook wetgeving die het voor thuis afdwingt.

Zonneboilers kunnen op zich ook wel waardevol zijn trouwens hoor, vooral voor pieken in de ochtend en late middag (warm water voor bij het koken).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:29
Ondernemersdynamiek met onder andere het streven naar rijk willen worden en daar risico willen voor nemen.

In combinatie met een sterke overheid die zorgt voor een stevig wettelijk kader waarin die ondernemers hun dingen kunnen doen.

Iets beter en efficiënter kan ik zelf niet bedenken.

Een voortdurend en bij momenten hevig debat over dat kader hoort er (gelukkig) bij.

Dat dit bij momenten best vermoeiend is en dat er nooit een eindoplossing in zicht is. Dat is de prijs die we er moeten voor over hebben.

In verhouding tot het inkomen is energie nog nooit zo goedkoop geweest als vandaag.

• Snarfie31
Oilman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Want de overheid werkt altijd efficient? Topambtenaren krijgen niet veel betaald? Welke prikkel zit er aan de kant van de overheid in om op een efficiente manier het op te zetten?
Je geeft het antwoord al wat dachtje van die van Nieuwenhuizen die nu opeens een topfunctie heeft in de energiesector. https://nos.nl/artikel/25...tor-voor-ze-lobbyist-werd

En het gaat eindeloos door erg goed dat privatiseren dan maar een overheid die ambtenaren heeft die tegenwoordig ook opgeleid zijn met de modernste managment automatisering technieken en inzichten overheid policy kunnen uitvoeren. Neoliberalisme het is een voorwaarde voor corrupt gedrag. En ja de overheid is ook niet perfect.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Artikel viel mij ook op vanmorgen, net als de voor de zoveelste keer genoemde non-oplossingen:
Als de zon volop schijnt, moeten volgens energiebedrijven daarom de wasmachine en de vaatwasser aan. Mensen met een elektrische auto zouden die - indien mogelijk - thuis moeten opladen op momenten dat zonnepanelen op piekvermogen draaien.

Elektrische boilers kunnen de overtollige stroom gebruiken voor het verwarmen van water waarmee in de avond en ochtend wordt gedoucht. Met een flinke investering zou er ook een thuisbatterij kunnen worden aangeschaft, om daarin stroom op te slaan.
De wasmachine? 1 kWh per wasbeurt zet niet echt zoden aan de dijk. Moet er wel iemand thuis zijn om hem uit te laden. Vaatwasser: sure, maar 99% van die dingen zijn niet "smart", zonde om een werkend apparaat te vervangen. EV opladen: die heb ik niet, en als ik die wel zou hebben, heb ik geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal, noch om hem de hele dag aan een openbare te hangen, als die al thuis zou staan.

Elektrische boiler... Lekker COP1 affikken, ja, dat zouden ze wel willen. En daar is ook die farce van de thuisbatterij weer.

WTF is dit voor artikel?

Ik snap dat er een gedragsverandering nodig is om meer van de opgewekte stroom direct te gebruiken, maar de oplossingen die hier genoemd worden, zijn wel erg vergezocht voor het gemiddelde huishouden.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 16-07-2024 12:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:24
phicoh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Ik snap het sentiment. Maar je hoeft toch niet teveel te gaan betalen.

De kosten die Tibber rekent zijn 5,99 euro per maand voor hun eigen kosten en 2.5 cent/kWh voor onbalans GvO, etc.

Dat gaat echt niet veel goedkoper worden als de overheid het overneemt. Alleen al het hebben van een elktriciteitsmeter kost 3 euro per maand.
Hier 2 EM's voor de prijs van 1. Foutje bedankt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:29
MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:31:
[...]

"hoeverre hebben energie cowboys überhaupt recht op een teruglever vergoeding" (TLV) :?
volgens mij is een TLV heel iets anders, namelijk dat is dat deel wat van je totale teruglevering overblijft (+) na saldering.
Ik neem aan dat jet echter de terugleverkosten (TLK) cq de wat ook door bepaalde mensen de terugleverboete (TLB) wordt genoemd, beide zijn gewoon het zelfde. Boete in deze is in feite verkeerd, omdat een boete eigenlijk een straf betekend, terwijl terugleveren gewoon wettelijk is toegestaan.

wat ik ook niet snap is wat je met "Die vergoeding is vrijwel altijd evenredig met de teruglevering", bedoeld.
Als namelijk de kosten gebaseerd zijn op per kWh dan is dat altijd evenredig met :?
Het ging inderdaad over TLK. De hoogte daarvan is meestal evenredig met de teruglevering, al dan niet met staffels. Dus met een slechte zomer is je teruglevering minder maar worden de TLK ook evenredig minder.

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-12 17:50
CodeCaster schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Artikel viel mij ook op vanmorgen, net als de voor de zoveelste keer genoemde non-oplossingen:

[...]

De wasmachine? 1 kWh per wasbeurt zet niet echt zoden aan de dijk. Moet er wel iemand thuis zijn om hem uit te laden. Vaatwasser: sure, maar 99% van die dingen zijn niet "smart", zonde om een werkend apparaat te vervangen. EV opladen: die heb ik niet, en als ik die wel zou hebben, heb ik geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal, noch om hem de hele dag aan een openbare te hangen, als die al thuis zou staan.

Elektrische boiler... Lekker COP1 affikken, ja, dat zouden ze wel willen. En daar is ook die farce van de thuisbatterij weer.

WTF is dit voor artikel?

Ik snap dat er een gedragsverandering nodig is om meer van de opgewekte stroom direct te gebruiken, maar de oplossingen die hier genoemd worden, zijn wel erg vergezocht voor het gemiddelde huishouden.
Om heet tapwater (boiler) verhaal even in perspectief te plaatsen:

100 l water opwarmen met 50 C => 100 kg x 4200 J/kg/K x 50 K (C) = 2.1E7 J. 1 kWh = 3.6E6 J, dus de hoeveelheid energie om dat water op te warmen (zonder verliezen) = 5.83 kWh.

Dat is niet niks, maar ook echt niet veel. Op een mooie dag haal je zo 20 kWh uit je zonnepanelen, uiteraard afhankelijk van aantal en Wp. Warm je je water op met een warmtepomp dan heb je slechts ca 30% van dit vermogen electrisch nodig omdat de rest uit lucht of grond komt.

Met een stel pubers in huis die zich elke dag helemaal het leplazerus douchen kom je misschien wel aan 10 kWh per dag met verwarmingselement. Maar als je een wat normaler gebruikspatroon hebt, niet elke dag douchen en besparende douchekop dan verbruik je voor warm water maar enkele kW's per dag, en misschien nog minder via een warmtepomp. Dat vind ik het kwalijke van dit soort suggestieve campagnes: weinig aandacht voor de feiten en de spreiding in verbruiks cases. Wanneer loont het?

Dus wanneer wordt het aanleggen van een zonneboiler economisch aantrekkelijk? https://www.zonneboiler-a...ugverdientijd-zonneboiler

Ik zie veel meer in investeren in energiebuffers door energiemaatschappijen. Dan wordt piekmoment zonnestroom vanzelf weer wat waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Crapton op 16-07-2024 17:40 ]

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
https://solarmagazine.nl/...kortingen-voor-batterijen

Lijkt iemand te snappen dat er een langere termijn planning moet komen. Ben wel benieuwd naar de antwoorden en of dit ook voor thuisbatterijen moet gaan gelden na het afschaffen van salderen, gezien de netbeheerders ook graag de thuisbatterijen willen beheren.

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-12 17:50
UdiBenLudi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:44:
https://solarmagazine.nl/...kortingen-voor-batterijen

Lijkt iemand te snappen dat er een langere termijn planning moet komen. Ben wel benieuwd naar de antwoorden en of dit ook voor thuisbatterijen moet gaan gelden na het afschaffen van salderen, gezien de netbeheerders ook graag de thuisbatterijen willen beheren.
Uiterst zinnige vragen, die eigenlijk al veel eerder gesteld en beantwoord hadden moeten worden. Regeren is vooruitzien en doen. Ondertussen groeit verbruik de pan uit dankzij NIET bestaand regerings beleid (TABOE want racisme en zo) onze bevolking met een grote stad per jaar - erbij, nog afgezien van de groei van de industrie. Aan aanbod kant de al ingezette groei van zonneenergie (ook bij bedrijven!) en windmolens. Wordt met dit beleid de onbalans minder?

Ik begrijp dat andere landen o.a. België al eerder hebben ingezet op een stimuleringsbeleid via de netbeheerder (Tennet) dmv veel lagere tarieven waardoor de business case voor grote batterijen een stuk aantrekkelijker is. Dat betalen we dan allemaal samen, maar het moet helder zijn dat we dat ook terug moeten verdienen --> transparantie! Daarnaast verplicht bij elk zonnepark een mega batterij.

Voor particulieren is een thuis batterij slechts aantrekkelijk zolang onbalans handel lonend is. Op normaal thuis verbruik is het absoluut niet lonend. Zonneplan belooft nu 4-5 jaar. Maar dat kan over een paar jaar heel anders liggen. Doen of niet? Moet je eerst al minimaal 5000 € op de plank hebben liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crapton op 16-07-2024 17:58 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:52
UdiBenLudi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:44:

Lange termijn planning zal er nooit komen. Iedere 4 jaar een nieuwe verkiezingen, 1 jaar soebatten om kabinet te vormen, 2 jaar nodig om plannen (goed) uit te werken, dan moeten ze nog door 2e en 1e kamer met allerlei tegengestelde belangen.
Half jaar voor de verkiezingen alleen maar mooie praatjes.
De overheid hoef je niets van te verwachten.
Go with the flow en besluit zelf wat jij belangrijk vindt, of de beste keuze lijkt, op het moment dat je iets wilt/gaat/moet beslissen.
Zolang we geen glazen bol hebben moet je niet verder kijken dan 2 a 3 jaar.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
https://www.rtl.nl/nieuws...epaneelbezitters-neem-een

Het volgende waanzinnige idee van de energieboeren.

En dan 2500 eu durven te vragen voor een 120ltr boiler met een schakeling gekoppeld aan je p1 meter.

Zoiets bouw je zelf voor een fractie van de prijs als je je er iets meer in verdiept

Helemaal gek die e-boeren / graai boeren

Had Vattenfall vorig jaar geen winst van 300 miljoen over de ruggen van hun klanten ?

• John245
Pietje555 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Lange termijn planning zal er nooit komen. Iedere 4 jaar een nieuwe verkiezingen, 1 jaar soebatten om kabinet te vormen, 2 jaar nodig om plannen (goed) uit te werken, dan moeten ze nog door 2e en 1e kamer met allerlei tegengestelde belangen.
Go with the flow en besluit zelf wat jij belangrijk vindt, of de beste keuze lijkt, op het moment dat je iets wilt/gaat/moet beslissen.
Hier proberen we bij alle beslissingen wel minstens 10 jaar vooruit te kijken. En dan leuk om te zien hoe alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar vallen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-10 15:55
Ik heb laatst een nieuwe energie leverancier uitgezocht. En voor de grap ook gekeken wat de kosten zouden zijn zonder zonnepanelen.

Ik denk door alle extra kosten dat het maar 300 euro per jaar scheelde. En dan wordt er nog gesaldeerd.

Dus klopt het dat ik denk dat als de saldering ophoud je helemaal weinig terugverdiend met je panelen als je een basic setup hebt?

En ik was dus de prijzen aan het uitzoeken en zover ik het begreep betaal je dus extra als je teveel terug levert. Dus moet ik mijn verbruik en teruglevering in de gaten houden, en als ik dan een terugleveringsplusbuffer heb, de zonnepanelen uitschakelen, als ik kosten wil besparen?

Het is zulke lastige materie.

[ Voor 5% gewijzigd door Taipau666 op 17-07-2024 09:52 ]

• MacD007
[...]

Zit niet juist daar ons probleem, zowel bij ons kiezers die geen lange termijn denken, wensen en doelstellingen hebben en dus ook daarna handelen en onze keuze mn laten bepalen door dat korte termijn wensdenken?

Er wordt veelal vergeten dat wij de overheid zijn, want wij hebben deze mensen gekozen.
En als wij ook alleen onze keuze bepalen door deze korte termijn wensen krijgen we exact wat we wilden namelijk een overheid die alleen op korte termijn uit is.

Willen we dus een overheid en regering die op lange termijn gericht is zullen we dus ook dat moeten willen en eisen.
Dus de als nu onbetrouwbare overheid bestempeld is eerder de onbetrouwbare kiezer die alleen uit is op eigen korte termijnvisie cq wensen en eisen. Onze politieke wereld speelt daar ook bewust op in.
Dus zullen we zelf moeten veranderen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:23
bgrr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:27:

En dan 2500 eu durven te vragen voor een 120ltr boiler met een schakeling gekoppeld aan je p1 meter.

Zoiets bouw je zelf voor een fractie van de prijs als je je er iets meer in verdiept

Had Vattenfall vorig jaar geen winst van 300 miljoen over de ruggen van hun klanten ?
Je reageert wel wat negatief op het idee. Waarschijnlijk om de richtprijs van €2500.
Zo gek is die prijs echter niet. Een normale kwaliteitsboiler kost al de helft. Als je echt zo nauwkeurig mogelijk overtollige stroom daarvoor wilt gebruiken gaat die boiler meer kosten.

Als het echt goedkoper kan, komt de concurrentie vanzelf wel. Misschien een idee voor jou.

Zelf speel ik ook wel met het idee, maar ik ben niet erg handig om dat zelf te gaan bouwen. Voor mij dus gewoon via een schakelklok op tijd. Ook dat zal voor mij niet lonend zijn t.o.v een dynamische contract en gewoon terugleveren wat over is.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Zit niet juist daar ons probleem, zowel bij ons kiezers die geen lange termijn denken, wensen en doelstellingen hebben en dus ook daarna handelen en onze keuze mn laten bepalen door dat korte termijn wensdenken?

Er wordt veelal vergeten dat wij de overheid zijn, want wij hebben deze mensen gekozen.
En als wij ook alleen onze keuze bepalen door deze korte termijn wensen krijgen we exact wat we wilden namelijk een overheid die alleen op korte termijn uit is.

Willen we dus een overheid en regering die op lange termijn gericht is zullen we dus ook dat moeten willen en eisen.
Dus de als nu onbetrouwbare overheid bestempeld is eerder de onbetrouwbare kiezer die alleen uit is op eigen korte termijnvisie cq wensen en eisen. Onze politieke wereld speelt daar ook bewust op in.
Dus zullen we zelf moeten veranderen.
Volgens mij hebben "wij" niet deze overheid gekozen. Alleen maar elk 1 stem op 1 partij uitgebracht; met een programma wat (vaak) niet helemaal uitgevoerd wordt of kan worden (i.v.m. meerdere partijen in de regering, en dus verwatering van programma's). Die lange termijnvisie komt er inderdaad nooit, tenzij we overgaan tot regeerperioden van b.v. 10 jaar (en geen 26-ish aantal splinterpartijen).
De afstand tussen stemmende burger en politiek is niet te meten zo ver. Alleen tijdens Fortuin werd dat wat geslecht; los van hoe je over de ideeën van die man denkt. (Heb nog met die man gewerkt bij een uitgeverij. Komisch gewoon af en toe.)

Het wordt pas anders als er referenda komen op grotere onderwerpen; dan krijg je een meer directe stem en zou je b.v. zo'n invoedingsboete kunnen wegstemmen. Of de discussie aan kunnen gaan tussen weer een nutsvoorziening te creëren voor energie, of dit halfbakken systeem wat we nu hebben.

Dus eigenlijk een andere vorm van een thuisbatterij. Alleen beperkt tot douchen en wwv. Als ze dat nou gelijk ook aangepast zouden hebben voor op een warmtepomp, zouden ze het misschien nog kunnen verkopen. Dan kun je met je panelen rechtstreeks je vloerverwarming voeden.

[ Voor 24% gewijzigd door Tao op 17-07-2024 10:14 ]

Diablo3

• bgrr
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Je reageert wel wat negatief op het idee. Waarschijnlijk om de richtprijs van €2500.
Zo gek is die prijs echter niet. Een normale kwaliteitsboiler kost al de helft. Als je echt zo nauwkeurig mogelijk overtollige stroom daarvoor wilt gebruiken gaat die boiler meer kosten.

Als het echt goedkoper kan, komt de concurrentie vanzelf wel. Misschien een idee voor jou.

Zelf speel ik ook wel met het idee, maar ik ben niet erg handig om dat zelf te gaan bouwen. Voor mij dus gewoon via een schakelklok op tijd. Ook dat zal voor mij niet lonend zijn t.o.v een dynamische contract en gewoon terugleveren wat over is.
Het reduceren van het vermogen zodat alleen de daadwerkelijke overproductie in de boiler gaat is alleen mogelijk met een domme ketel en een extern apparaat welke het vermogen knijpt.

Allen moderne ketels zijn hiervoor al niet geschikt vanwege interne electronica.

De ouderwetse ketels zoals bijv Bosch 120ltr 4000t is gewoon simpel geschakeld dmv een thermostaat en kan prima geknepen worden op vermogen.

Deze kost 300 eu

Bouw je het kastje om het vermogen te beperken niet zelf voor +/- 100 eu kun je ook een solar iboost kopen voor +/- 600 eu

In beide gevallen blijft je onder de 1000 eu.

Wel even zelf ophangen of een loodgieter vragen om deze voor je cv te zetten met een paar koppelingen

Die zal geen 1500 eu rekenen voor paar knelfittingen en paar stukjes buis

En je krijgt van Vattenfall heus niks anders voor een veel duurdere prijs / winst

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 17-07-2024 10:29 ]

• MacD007
Tao schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Volgens mij hebben "wij" niet deze overheid gekozen. Alleen maar elk 1 stem op 1 partij uitgebracht; met een programma wat (vaak) niet helemaal uitgevoerd wordt of kan worden (i.v.m. meerdere partijen in de regering, en dus verwatering van programma's). Die lange termijnvisie komt er inderdaad nooit, tenzij we overgaan tot regeerperioden van b.v. 10 jaar (en geen 26-ish aantal splinterpartijen).
De afstand tussen stemmende burger en politiek is niet te meten zo ver. Alleen tijdens Fortuin werd dat wat geslecht; los van hoe je over de ideeën van die man denkt. (Heb nog met die man gewerkt bij een uitgeverij. Komisch gewoon af en toe.)
kijk, je maakt nu juist die afweging dat je het hebt over "ik", terwijl ik het had over "wij", dus wij als gemeenschap moeten veranderen als we dat willen, wil je niet, ook prima, maar dan krijg je exact wat ik hierboven beschreven had en blijf je in je korte termijn denken hangen.

De kracht zit hem in dan ook in de groep en veel minder in een enkel persoon, en juist de huidige maatschapij is veel te veel gefocuserd op de eigen persoon. "meer in de vorm van ike, ike, ike en de rest kan stikke.":
wat je eigenlijk zegt, we stemmen op de verkeerde mensen ? Is dat zo, of doet een politiek persoon niet juist dat wat van hem verwacht wordt ? Wil je dus andere personen zul je dus ook zelf aktief moeten worden.
Het wordt pas anders als er referenda komen op grotere onderwerpen; dan krijg je een meer directe stem en zou je b.v. zo'n invoedingsboete kunnen wegstemmen. Of de discussie aan kunnen gaan tussen weer een nutsvoorziening te creëren voor energie, of dit halfbakken systeem wat we nu hebben.

[...]

Dus eigenlijk een andere vorm van een thuisbatterij. Alleen beperkt tot douchen en wwv. Als ze dat nou gelijk ook aangepast zouden hebben voor op een warmtepomp, zouden ze het misschien nog kunnen verkopen. Dan kun je met je panelen rechtstreeks je vloerverwarming voeden.
Dat is er al ruim 35 jaar, het heet de zonnecollector, mooi systeem, iets duurder maar zeker in combinatie met zonnepanelen een prima combinatie, het enige nadeel het is niet geschikt voor lange termijn opslag.
ik denk meer in deze richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyNMcwSrpShFHt4n_7hST2rTaU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVfVxu3NEhVDNO9lVk4Y0ApF.webp?f=fotoalbum_large bron: https://www.energystorage...ergienet-is-noodzakelijk/

• John245
MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:41:
[...]
kijk, je maakt nu juist die afweging dat je het hebt over "ik", terwijl ik het had over "wij", dus wij als gemeenschap moeten veranderen als we dat willen, wil je niet, ook prima, maar dan krijg je exact wat ik hierboven beschreven had en blijf je in je korte termijn denken hangen.

De kracht zit hem in dan ook in de groep en veel minder in een enkel persoon, en juist de huidige maatschapij is veel te veel gefocuserd op de eigen persoon. "meer in de vorm van ike, ike, ike en de rest kan stikke.":
wat je eigenlijk zegt, we stemmen op de verkeerde mensen ? Is dat zo, of doet een politiek persoon niet juist dat wat van hem verwacht wordt ? Wil je dus andere personen zul je dus ook zelf aktief moeten worden.

[...]

Dat is er al ruim 35 jaar, het heet de zonnecollector, mooi systeem, iets duurder maar zeker in combinatie met zonnepanelen een prima combinatie, het enige nadeel het is niet geschikt voor lange termijn opslag.
[Afbeelding] bron: https://www.energystorage...ergienet-is-noodzakelijk/
Als er net zoals hier bronbemaling nodig is bij de aanleg dan wordt het wel meer als iets duurder. Je kan wel mooi al je PV kwijt in de bronbemaling. :)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:14

En ergste van alles, gewoon een Cop1 boiler. We moeten verduurzamen en gaan nu stroom gewoon verbrassen ipv effectief inzetten. 8)7 :'( En wij hier op Tweakers maar bezig zijn met WP's en die zo zuinig mogelijk laten draaien. Advies in dat artikel: Wie van plan is om op termijn een volledig elektrische warmtepomp aan te schaffen, kan beter kiezen voor een 200 liter boilervat. Drama!!!!

• Snarfie31
[...]

Helaas is dat realiteit goed samengevat.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Het is 'weer een groot apparaat' dat je ergens kwijt moet, huizen worden steeds kleiner en die op te offeren kamer moet je meerekenen in de virtuele TVT.

Panelen op het dak kost geen ruimte en was tot voor kort een no-brainer, een kleine thuisbatterij kan ergens onder het bureau of in de kast. Dit soort installaties zijn gewoon te groot voor veel bestaande huizen. Komt bij dat de TVT gewoon lang is, als je vooraf iets weet is dat bij teveel van dit soort dingen ze een manier vinden om je extra te belasten.

Nee, ben wel even klaar.
3 jaar GC zonder TLB en in 2027 zie ik wel verder. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• John245
hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Het is 'weer een apparaat' dat je ergens in huis kwijt moet, huizen worden steeds kleiner en die op te offeren kamer moet je meerekenen in je virtuele TVT.
Ja en dat is toch >6000 euro / m2.

• MacD007

wat wil je anders dan van die buitenlanders, had je anders verwacht ? :?

Een ander probleem is dat de beste journalist helemaal geen verstand heeft waarover hij schrijft.
wat een blamage.
"Gemiddeld gebruiken zonnepaneelbezitters maar 30 procent van de opgewekte stroom zelf en de rest wordt teruggeleverd aan het overvolle stroomnetwerk."
Dit deel klopt nog redelijk, los van het feit dat dat overvolle stroomnet wel lokaal verschillend is, dus niet overal hebben we dat probleem (mn voor huishoudens, voor bedrijven is dat weer anders).
"De omvormers van zonnepanelen schakelen steeds vaker uit om overbelasting van het net te voorkomen." Ja, in die locaties waar dit speelt is dat zo, echter ook is in veel gebieden gewoon de verdeling van de fases vaak verkeerd, mn bij oudere wijken is dat niet goed uitgevoerd, voor de netbeheerders is dat echter geen prioiteit, vaak kun je als je bv nog een 1-fase huisaansluiting hebt (maar veelal wel 3-fases worden aangeleverd) door van fase te wisselen het probleem al verholpen kan worden (dat moet dan wel door de netbeheerder gedaan worden).
"Bij veel energiebedrijven betaal je inmiddels een terugleververgoeding.", ja dat is zo voor nieuwe contracten, oude contracten hebben daar nog helemaal geen last van. , je moet je echter wel aanvragen of dat nu echte kosten zijn of gewoon een extra winstpotje voor de energieboer, ik vrees een combinatie van beide waarbij het overgrote deel in de tweede categrorie valt.
" Én je krijgt ook nog maar 5 cent per kilowattuur voor je zonne-energie."nee, en hier gaat hij helemaal in de fout, die 5ct krijg je voor de stroom die je na salderen nog over hebt en het net terug hebt gestuurd. Dat is veelal maar een klein deel van je zonnestroom, mensen die niet meer dan 100% kunnen salderen omdat zij een hoger verbruik hebben dan ze terug geleverd hebben hebben niets over en krijgen daarom ook niets, ze krijgen echter wel voor hun andere teruggeleverde stroom de volle mep van circa 30ct. dat is toch andere koek.

"Als in 2027 de salderingsregeling ook nog wordt afgeschaft", hoho, zo ver zijn we nog niet, er is nog helemaal niets beslist, er is alleen een wensdenken (dat doet deze regering wel vaker) om van de saldering af te komen, maar beslist wordt dat in de TK en EK, en juist in die EK heeft deze regering helemaal geen meerderheid. dus dat kan nog wel eens erg lastig worden.

"wordt het nog belangrijker om je stroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken." Ja, hoe meer je zelf verbruik hoe beter het is, niet alleen voor je zelf maar ook voor iedereen.
"Energieleverancier Vattenfall biedt vanaf september de zonnestroomboiler aan voor hun klanten met zonnepanelen. Voor 2500 euro inclusief installatie heb je een 120 liter boilervat. Helaas zit er in tegenstelling tot een traditionele zonneboiler geen subsidie op zo'n zonnestroomboiler.", het probleem is dat je met 120l niet erg ver komt, mn in de winter wordt dat dan namelijk een probleem, of je zou in de winter geen warm water willen hebben. :?
Nee, dit is geen oplossing voor het probleem wat mensen hebben, het is alleen een oplossing voor de energieboer die dan minder stroom terugkrijgt.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
[...]

Je stelt het basis principe van vrije democratische verkiezingen ter discussie. Wie bepaald wat "wij" als doel hebben. Ik kan alleen maar bepalen welke partij of persoon het beste bij mijn lange termijn visie past en daar zal ik op stemmen.

Het is nu eenmaal een eigenschap van de mens in zijn algemeenheid dat ze verschillend tegen zaken aankijken met als gevolg een versplintering in meerdere partijen. Hoe slecht het eind resultaat ook mag zijn het is in mijn ogen vele malen beter dan het alternatief van een centraal geregelde samenleving waar je als burger niets te vertellen hebt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:47

de Peer

under peer review

Taipau666 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:50:

Dus klopt het dat ik denk dat als de saldering ophoud je helemaal weinig terugverdiend met je panelen als je een basic setup hebt?
Dat weet niemand, want het hangt er van af welke regeling er voor terug komt.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:15
[...]

Is een simpele e-boiler niet bij uitstek iets dat je goed aan kan sturen met slimme stekkers? Wij doen dat hier en het gaat erg goed. Onze boiler was niet goedkoop, rond de 600 euro voor 30ltr, maar dan nog lijkt het goedkoper dan wat ik hier lees. Bovendien, als je de boiler en het aansturingssysteem gescheiden houdt lijkt mij dat prettig voor het geval 1 van de 2 stuk gaat? Zo'n stekker is zo vervangen.

• phicoh
Klinks als heel veel moeite voor een inefficient systeem. In de zomer produceren een paar zonnepanelen genoeg stroom voor een woning. Een accu ernaast en je hebt de hele dag stroom. Een WP kan daar heel efficient warm water van maken.

In de winter leveren windturbines heel efficient stroom. Dan moet wel het elektriciteitsnet verzwaard worden, maar dat is veel eenvoudiger dan alles open graven voor warm water.

Blijft alleen over het probleem dat er in de winter soms geen wind is. Als je dan warmwater op wil slaan, dan zou het voor een week zijn. Maar wat doe je in die tijd met auto's, industrie, etc.?

• Sjamo
Ik heb laatst een nieuwe energie leverancier uitgezocht. En voor de grap ook gekeken wat de kosten zouden zijn zonder zonnepanelen.

Ik denk door alle extra kosten dat het maar 300 euro per jaar scheelde. En dan wordt er nog gesaldeerd.

En ik was dus de prijzen aan het uitzoeken en zover ik het begreep betaal je dus extra als je teveel terug levert. Dus moet ik mijn verbruik en teruglevering in de gaten houden, en als ik dan een terugleveringsplusbuffer heb, de zonnepanelen uitschakelen, als ik kosten wil besparen?

Heb je in je berekening ook je directe verbruik meegenomen? Dat wat je rechtstreeks voor de meter van je zonne-energie verbruikt?

• MacD007
hanev001 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Je stelt het basis principe van vrije democratische verkiezingen ter discussie. Wie bepaald wat "wij" als doel hebben. Ik kan alleen maar bepalen welke partij of persoon het beste bij mijn lange termijn visie past en daar zal ik op stemmen.
nee, waarom, het enige wat ik zeg dat je focus niet zo zeer op alleen je zelf maar beter op "wij alle"gedaan kan worden, want dan profiteer je zelf ook mee. Nee, de vrije keuze stel ik helemaal niet ter diskussie, echter wel het proces om tot je eigen vrije keuze te komen.
Het is nu eenmaal een eigenschap van de mens in zijn algemeenheid dat ze verschillend tegen zaken aankijken met als gevolg een versplintering in meerdere partijen. Hoe slecht het eind resultaat ook mag zijn het is in mijn ogen vele malen beter dan het alternatief van een centraal geregelde samenleving waar je als burger niets te vertellen hebt.
ja, alleen schieten wij hierbij te veel door (15 partijen die slechts 150 zetels met elkaar moeten verdelen, dat is 10 zetels gemiddeld per partij, heb je 8 partijen nodig om een meerderheid te krijgen 8)7 ) , hierdoor moeten er te veel consessies gedaan worden zodat er te weinig overblijft. ik zou veel meer met minimaal 3-5% drempel willen werken, dit zou resulteren dat alle partijen onder 5 zetels niet in de TK zouden komen. Als ik dan kijk naar de verkiezingen zouden we nog steeds 8 partijen over houden. meer dan genoeg. Waarschijnlijk krijg je dan ook nog dat partijen zich zamenvoegen, dus dat zou uiteindelijk op circa 10 uitkomen, meer dan genoeg. eigenlijk nog te veel.
Maar dit gaat nu wel erg off-topic.
Dus graag weer terug naar de boete, en voor dat zie ik in de huidige politiek gewoon geen animo voor, blijkbaar vinden ze het allenmaal goed 8)7 of is het probleem gewoon te klein in hun ogen en spelen op dit moment andere problemen een grotere rol. :?
ik vrees dat we voorlopig daar niets van hoeven te verwachten. tot dat het punt komt dat ze de saldering toch niet wegkrijgen omdat deze in de EK sleuvelt (hebben we al eerder gezien) en dan begint dat probleem wel hopelijk belangrijk te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2024 11:43 ]

• phicoh
MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:17:
ja, alleen schieten wij hierbij te veel door, hierdoor moeten er te veel consessies gedaan worden zodat er te weinig overblijft. ik zou veel meer met minimaal 3-5% drempel willen werken, dit zou resulteren dat alle partijen onder 5 zetels niet in de TK zouden komen. Als ik dan kijk naar de verkiezen zouden we nog steeds 8 partijen over houden. meer dan genoeg. Waarschijnlijk krijg je dan ook nog dat partijen zich zamenvoegen, dus dat zou uiteindelijk op circa 10 uitkomen, meer dan genoeg. eigenlijk nog te veel.
Maar dit gaat nu wel erg off-topic.
Dus graag weer terug naar de boete, en voor dat zie ik in de huidige politiek gewoon geen animo voor, blijkbaar vinden ze het allenmaal goed 8)7 of is het probleem gewoon te klein in hun ogen en spelen op dit moment andere problemen een grotere rol. :?
ik vrees dat we voorlopig daar niets van hoeven te verwachten. tot dat het punt komt dat ze de saldering toch niet wegkrijgen omdat deze in de EK sleuvelt (hebben we al eerder gezien) en dan begint dat probleem wel hopelijk belangrijk te worden.
Dat klinkt heel mooi, maar dat lost het fundamentele probleem niet op dat een enorm grote groep kiezers stemmen op patrijen die vinden dat vervuiling er nu eenmaal bij hoort.

Dat gaat het meest op voor BBB. Maar de andere partijen in coalitie vinden dat de energietransitie liefst niets mag kosten. Dus als niet vervuilen op korte termijn duurder is dan wel vervuilen, dan blijven we gewoon vervuilen.

Om even bij het onderwerp van zonnepanelen te blijven: mensen met genoeg geld (dat ze niet naar de voedselbank hoeven) zouden zonnepanelen op hun dak kunnen leggen ook als ze daar verlies op leiden. Gewoon om de samenleving te helpen. Maar gemiddeld genomen, als we niet kunnen verdienen op PV dan doen we het niet.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Dat zelf actief worden ben ik met je eens.
En niet alleen actief worden, maar dan juist ook zo duurzaam mogelijk (zodoende ben ik voor een duur Sunpower systeem gegaan met 40 jr garantie -> minder e-waste dan een cheap setje wat je na 10 - 15 jaar moet vervangen). En dat vergt ook omdenken bij al je dagelijkse gewoonten.
Punt is alleen dat de politiek daarin nogal grillig wel of niet meewerkt: eerst stimuleren, dan weer niet. Wel reguleren, dan weer niet. En die ACM is gewoon een lachertje (eerder een aanfluiting, maar dat is mijn mening).
[...]
Nee dank je. Heb net mijn tuin aangelegd 8)7 :)
Wel een goed idee; bij nieuwbouw dan he...

/edit als reactie op hoevenpe hieronder: bonsai boompjes all the way!!!!! :)

Diablo3

• hoevenpe
phicoh schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:31:
Om even bij het onderwerp van zonnepanelen te blijven: mensen met genoeg geld (dat ze niet naar de voedselbank hoeven) zouden zonnepanelen op hun dak kunnen leggen ook als ze daar verlies op leiden. Gewoon om de samenleving te helpen. Maar gemiddeld genomen, als we niet kunnen verdienen op PV dan doen we het niet.
Sommige verduurzaming levert comfort op, zonnepanelen puur en alleen financieel voordeel. Of je de samenleving ermee helpt is de vraag: zie energiemaatschappijen met boetes en andere teruglever ontmoedigende maatregelen. Alleen directverbruik blijkbaar nuttig.

Die hele transitie is niet goed doordacht, tot een paar jaar geleden was leveringszekerheid geen enkel issue. Onze oosterburen gaan van nucleair naar gas en wij van gas naar nucleair, dat is gewoon niet uit te leggen. Ook mensen met geld kunnen elke euro maar één keer uitgeven, dan liever aan vakantie. :)

• MacD007
phicoh schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Klinks als heel veel moeite voor een inefficient systeem. In de zomer produceren een paar zonnepanelen genoeg stroom voor een woning. Een accu ernaast en je hebt de hele dag stroom. Een WP kan daar heel efficient warm water van maken.

In de winter leveren windturbines heel efficient stroom. Dan moet wel het elektriciteitsnet verzwaard worden, maar dat is veel eenvoudiger dan alles open graven voor warm water.

Blijft alleen over het probleem dat er in de winter soms geen wind is. Als je dan warmwater op wil slaan, dan zou het voor een week zijn. Maar wat doe je in die tijd met auto's, industrie, etc.?
Nee, dit soort systemen, moet je denken aan 1.000-3.000 liter en meer, kunnen in feite de hele winter je cv systeem bv via een warmtepomp van verwarming en SWW voorzien. En ja, is ideale oplossing bij nieuwbouwwoningen, want ben je toch al aan het graven.

• hoevenpe
Tao schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:45:
Nee dank je. Heb net mijn tuin aangelegd 8)7 :)
Wel een goed idee; bij nieuwbouw dan he...
Totdat je in je tuin een boom of iets anders wilt planten...

• phicoh
hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:47:
Sommige verduurzaming levert comfort op, zonnepanelen puur en alleen financieel voordeel. Of je de samenleving ermee helpt is de vraag: zie energiemaatschappijen met boetes en andere teruglever ontmoedigende maatregelen. Alleen directverbruik blijkbaar nuttig.
Meer PV betekent gewoon meer groene stroom. En dan is goed voor de samenleving.

Inderdaad, dan kan je beter voor jezelf kiezen en een vliegvakantie boeken naar de zon. Dat is Nederland op dit moment. Uitzonderingen daar gelaten.

• John245
hoevenpe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Totdat je in je tuin een boom of iets anders wilt planten...
Dit leg je natuurlijk onder je oprit :)

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
John245 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:10:
[...]

Dit leg je natuurlijk onder je oprit :)
De vraag is welke oprit. Er bestaan ook gewoon rijtjeshuizen met misschien een klein strookje groen. Er zijn geen algemeen toepasbare oplossingen.

• John245
hanev001 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:52:
[...]

De vraag is welke oprit. Er bestaan ook gewoon rijtjeshuizen met misschien een klein strookje groen. Er zijn geen algemeen toepasbare oplossingen.
Rijtjeshuis lijkt me zeker een uitdaging. Waar ga je het water van je bronbemaling lozen (daar heb je ook een vergunning voor nodig).

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:05

Je vraag is nog niet helemaal beantwoord, meen ik.
Zoals @de Peer aangeeft, hoe het na salderen is, weet niemand zeker. Maar tegen die tijd heb je een basic set er al voor een aardig deel uit.
Deels ook door, zoals @Sjamo aangeeft, je directe verbruik.
In de vergelijkers vul jij nu waarschijnlijk het verbruik in dat op je meter staat, maar met zonnepanelen heb je een stuk verbruik (ik meen dat men uitgaat van 30%) wat niet eens over de meter gaat. Dus zou je om in de vergelijkers een juist vergelijk te maken die 30% nog mee moeten nemen.
Zodra salderen eraf gaat is het afwachten wat gebeurd, voornamelijk met de terugleververgoeding (en mogelijke terugleverkosten).

Vwb de terugleverkosten, die gaan over alles wat je aan het net (dus over de meter) teruglevert. Dus niet alleen wat er na het salderen overblijft, maar alles. Dus een plusbuffer of de zonnepanelen uitschakelen helpt niet en zorgt er alleen maar voor dat je nog minder krijgt.

• MotorBeast
Ik heb na enig nadenken over het artikel over de Cop1 boiler nog een mooie oplossing. Allemaal de airco aan vandaag met de deuren en ramen open. Dan maak je je huis koel met optimaal/hoog verbruik van je zonnestroom en ontlast je het net maximaal. Even mijn idee doorsturen naar de nieuwsbladen. Einde cynisme.

• bgrr
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:33:
Ik heb na enig nadenken over het artikel over de Cop1 boiler nog een mooie oplossing. Allemaal de airco aan vandaag met de deuren en ramen open. Dan maak je je huis koel met optimaal/hoog verbruik van je zonnestroom en ontlast je het net maximaal. Even mijn idee doorsturen naar de nieuwsbladen. Einde cynisme.
Bij meer als 15 panelen ook de oven aan en dat deurtje ook open laten staan. Haha

• MotorBeast
bgrr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Bij meer als 15 panelen ook de oven aan en dat deurtje ook open laten staan. Haha
Goed idee man. En de koelkastdeur ook openzetten. Wij zijn briljant. 8)

• Pietje555
MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Nee, dit soort systemen, moet je denken aan 1.000-3.000 liter en meer, kunnen in feite de hele winter je cv systeem bv via een warmtepomp van verwarming en SWW voorzien. En ja, is ideale oplossing bij nieuwbouwwoningen, want ben je toch al aan het graven.
Denk het niet. Een 3000 l tank waar je een dT van 50 gr (55->5 gr) op zet levert slecht 630 kW.
In de zomer heb ik de tank al in 10 dagen opgewarmd als ik het met een WP met COP 4 doe. en kost slecht 150 kW aan stroom.
Is dus totaal zinloos want je kunt niet meer warmte uit een tank water halen dan erin zit. De COP is gewoon 1.
Wat wel zinvol is ijskelders te plaatsen. Door de enthalpie verandering (bij overgang van water naar ijs en omgekeerd) is heel veel energie nodig.
Ik heb het systeem al een keer toegepast in combinatie met PVT panelen en het draait eigenlijk zonder problemen.
Maar de investering is wel erg groot voor woningbouw. Als centrale voorziening voor appartementen complex of een woonwijk gaat wel.
https://www.solareis.nl/system

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• John245
bgrr schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Ik kan mijn vijver nog opwarmen met 6kW.

• MotorBeast
John245 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Vissen in een hottub. :D

Dat eigen verbruik gezwets is gewoon zulke onzin. Ik knal hier nu ruim 5000W en de drie L/L units doen 300W. Schiet allemaal lekker op.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 17-07-2024 13:47 ]

• John245
Gaat denk ik tegenvallen. 6 kW op 30m3 water.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
MotorBeast schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Vissen in een hottub. :D

Dat eigen verbruik gezwets is gewoon zulke onzin. Ik knal hier nu ruim 5000W en de drie L/L units doen 300W. Schiet allemaal lekker op.
Dit, zelf verbruik, een grote grap, al zou ik het willen, ik heb de ruimte en mogelijkheden niet.

Geen elektrische auto, geen airco (mag ik ook niet plaatsen), dus wasje draaien, vaatwasser en oven. Ik ga de wereld redden, moment.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:41

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik houd al enige tijd mijn verbruik bij en heb ook berekend wat mijn percentage zelfverbruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfCh-dVYgphxkrd-PGzxaQC8wj0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQrLdnVZyfBu1u1GO2tp4x84.jpg?f=user_large

Om het zelfverbruik te verhogen, vooral in de zomermaanden, dan kan dat door de zonnepanelen omvormer te begrenzen. Dan heb ik wel een lagere TLV opbrengst.
Als de saldering afgeschaft gaat worden en je minder TLV krijgt, dan zou ik zelfs denken, dat de zonnepanelen meer moeten produceren om dezelfde TLV opbrengst te kunnen krijgen.
Ze zouden dan, om de belasting van het net te verminderen, eigenlijk de TLV moeten verhogen :+
En de TLB gaat dan hopelijk verdwijnen...

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Pietje555
Segafreak83 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Dit, zelf verbruik, een grote grap, al zou ik het willen, ik heb de ruimte en mogelijkheden niet.

Geen elektrische auto, geen airco (mag ik ook niet plaatsen), dus wasje draaien, vaatwasser en oven. Ik ga de wereld redden, moment.
Ik kwam er afgelopen weekend achter dat mijn wasdroger door een energiemanager aangestuurd kan worden (EEBUS). Dus dat hij start als ik begin terug te leveren.
Helaas is het een warmtepomp droger, gebruikt maar 400 W en hij kan niet automatisch de was erin en eruit halen.
Daarnaast kost een energiemanager € 500-800,-
Mijn laadpaal schijnt ook zoiets te kunnen (OCPP), maar mijn hybride gaat maar 10 kWh 1 fase in en ik ben er overdag mee onderweg.
Leuke op papier, maar praktijk allemaal compleet onrealistisch en tegen veel te hoge realisatiekosten.

• Truus01
Segafreak83 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Het kromme is zelfs dat we wel aan de warmtepomp/airco willen en die willen we zuinig. Alle aparatuur in huis willen we zo zuinig mogelijk. (En 'we' is dan niet alleen wij als gebruikers, maar ook degene die het zo goed mogelijk voor het milieu willen en duurzaamheid en de overheid, dus allemaal.)
Maar zuinige apparaten verbruiken veel te weinig om echt een deuk te kunnen slaan in de opwek van zonnepanelen.
We worden dadelijk nog geadviseerd om de onzuinigste koelkasten en diepvriezen aan te schaffen en die massaal aan te zetten rond het middag uur (op de dagen dat Oranje moet voetballen, of met een ander excuus). Of inderdaad de deurtjes open gaan zetten.
Of op hete dagen de elektrische verwarming (liefst COP1) aan te zetten.

Enige (of een van de weinige dingen waar ik van weet) wat significant verbruik heeft tov de opwek is een EV.
Ook een COP1-boiler trekt nog veel te weinig. Of je moet niet een 100L-vat ofzo willen verwarmen, maar een zwembad.

Vaatwasser, wasmachine, airco, oven, waterkoker, stofzuiger, zet allemaal niet genoeg zoden aan de dijk.
Maar... Alle beetjes helpen. En als de hele straat het doet terwijl er maar een huishouden zonnepanelen heeft, helpt dat vast ook wel.

Maar. Er moeten vooral andere oplossingen komen. Op (kleinste niveau) buurt/wijk, niet huishouden, maar het liefst op een hoger niveau, bij de centrales of bij zonneweides, etc.

• phicoh
Truus01 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:17:
Het kromme is zelfs dat we wel aan de warmtepomp/airco willen en die willen we zuinig.

Maar. Er moeten vooral andere oplossingen komen. Op (kleinste niveau) buurt/wijk, niet huishouden, maar het liefst op een hoger niveau, bij de centrales of bij zonneweides, etc.
Het eerste wat ik zou doen is kijken naar je spanning. Als die niet fors oploopt, dan is er helemaal geen probleem. Dan wordt de stroom gewoon gebruikt.

Er kan dan op papier wel een probleem zijn, maar het heeft weinig zin om technische maatregelen te nemen om een administratief probleem op te lossen.

Als er wel een probleem is, dan is een effectieve (maar op dit moment dure) oplossing een thuisaccu.

• Martin7182
PeteSplit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:11:
Ik houd al enige tijd mijn verbruik bij en heb ook berekend wat mijn percentage zelfverbruik is.

[Afbeelding]

Om het zelfverbruik te verhogen, vooral in de zomermaanden, dan kan dat door de zonnepanelen omvormer te begrenzen. Dan heb ik wel een lagere TLV opbrengst.
Als de saldering afgeschaft gaat worden en je minder TLV krijgt, dan zou ik zelfs denken, dat de zonnepanelen meer moeten produceren om dezelfde TLV opbrengst te kunnen krijgen.
Ze zouden dan, om de belasting van het net te verminderen, eigenlijk de TLV moeten verhogen :+
En de TLB gaat dan hopelijk verdwijnen...
Het gemiddelde kan haast niet correct zijn want je deelt de opgetelde percentages door het aantal maanden. De wintermaanden hebben een heel hoog zelfverbruik, maar over langere tijd moeten die paar kWh natuurlijk niet harder tellen dan van andere maanden.

• Sjamo
[...]

Het kromme is zelfs dat we wel aan de warmtepomp/airco willen en die willen we zuinig. Alle aparatuur in huis willen we zo zuinig mogelijk. (En 'we' is dan niet alleen wij als gebruikers, maar ook degene die het zo goed mogelijk voor het milieu willen en duurzaamheid en de overheid, dus allemaal.)
Maar zuinige apparaten verbruiken veel te weinig om echt een deuk te kunnen slaan in de opwek van zonnepanelen.
We worden dadelijk nog geadviseerd om de onzuinigste koelkasten en diepvriezen aan te schaffen en die massaal aan te zetten rond het middag uur (op de dagen dat Oranje moet voetballen, of met een ander excuus). Of inderdaad de deurtjes open gaan zetten.

Enige (of een van de weinige dingen waar ik van weet) wat significant verbruik heeft tov de opwek is een EV.
Ook een COP1-boiler trekt nog veel te weinig. Of je moet niet een 100L-vat ofzo willen verwarmen, maar een zwembad.

Vaatwasser, wasmachine, airco, oven, waterkoker, stofzuiger, zet allemaal niet genoeg zoden aan de dijk.
Maar... Alle beetjes helpen. En als de hele straat het doet terwijl er maar een huishouden zonnepanelen heeft, helpt dat vast ook wel.

Zelfverbruik verhogen is inderdaad lastig denk ik. Wij zijn hier redelijk fanatiek op het verhogen van ons directe verbruik, maar ook daarmee bereiken we op de meeste dagen weinig in het significant minder terug leveren.

Naast dat we het interessant vinden hebben we ook om die reden hier oa besloten een kleine batterij te gaan gebruiken. Zolang we nog kunnen salderen en we geen of nauwelijks terugleverkosten betalen, kost het gebruik daarvan ons geld. Wanneer salderen stopt draaien we waarschijnlijk geen verlies meer. We gaan niet handelen in energie. Dat is een keuze. Ook het gebruik van een batterij xal hier geen enorme impact hebben, daar is in de zomer onze afname te laag voor. Maar het doet altijd wat, en we nemen minder af op een piekmoment als de avondspits.

Verder hebben we onze installatie klaar gemaakt voor de optie zero export voor het moment dat we dat nodig gaan hebben. Ik denk nu dat daar voor ons waarschijnlijk een financiele prikkel voor zal moeten komen om dat te gaan gebruiken. Maar mochten terugleverboetes ook voor ons (over ruim 3 jaar) een ding gaan worden dan kan het.

Als laatste hebben we nog besloten bij veel opwek ongegeneerd gebruik te maken van onze eigen energie, en het vaak gelezen principe dat je zuinig moet zijn met elke kWh, ook de zelf opgewekte, overboord te gooien. We laten de keukenboiler vaker opladen bij voldoende opwek en genieten van meer warmte en koelte (airco) wanneer we daar behoefte aan hebben. Wat we afnemen van het net wordt er niet meer van, dus ik vind het prima.

Op onderstaande foto (de maand juli is uiteraard nog niet compleet) is duidelijk te zien dat bij ons een batterij nooit meer dan een heel klein beetje kan bijdragen aan het afvlakken van pieken in verbruik. Om eventuele toekomstige terugleverkosten te voorkomen of in ieder geval laag te houden, verwachten wij meer van het, waar nodig inzetten van zero-export.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Ivsqv4d-yh7r0xYTlRxZzqkgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1vglRzJ3pMDdMYl66Tm8lGf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sjamo op 17-07-2024 16:35 ]

• Pietje555
Iedereen aan de elektrische barbecue. Schijnt de zon dan direct gebruiken. Laat de buurt feesten maar komen.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02:21
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:22:
Even drie voorbeelden, gezocht naar pakketten zonder overdreven cashbacks. Daar kwam GC telkens het beste uit.

Zonder PV:
[Afbeelding]

Huidige situatie met klapperende PV
[Afbeelding]

Situatie als mijn PV-panelen wel wat opleveren overdag (ca. 3000 kWh extra)
[Afbeelding]

Die 3.000 kWh extra levert op jaarbasis dus 86 euro op. Een 2,9 ct/kWh.
Overall een verschil van 936,60 per jaar. Met alle investeringen is de TvT al 12-13 jaar en tel er maar een jaar bij op voor de omvormer te vervangen. Denk niet dat ik ze dan nog op mijn dak had gelegd. Is wel een enorm beslag op mijn spaargeld geweest.
Terug verdienen is niet voldoende. Tel er op zijn minst 2,5% GEMIST rendement per jaar op bij het bedrag dat je moet terugverdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Henkoes op 17-07-2024 18:36 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-12 23:51
Henkoes schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Terug verdienen is niet voldoende. Tel er op zijn minst 2,5% GEMIST rendement per jaar op bij het bedrag dat je moet terugverdienen.
Dat hoeft niet persé. Dat hangt af van je aanvankelijke bedoeling PV's te nemen. Als je verwachtte eraan te verdienen heb je gelijk. Als je een bijdrage wilde leveren aan de energietransitie (tegen een bescheiden eigen rendement), niet.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:29
[...]

We verbruiken te weinig en we produceren teveel, wat een luxe-probleem :)

2024 zal in de geschiedenis herinnert worden als het jaar waarin de (westerse) wereld de stap maakt naar energie abundance.

Het enige waar we nog moeten aan werken is aan de faseverschuiving tussen opwek en verbruik. Maar daarvoor zijn de oplossingen gekend en is het kwestie van uitvoeren.

En dan kunnen we eindelijk met behulp van al die beschikbare energie eens beginnen met al onze rommel van de afgelopen industriële periode beginnen opkuisen. De oceanen, de gronden, de lucht,...

Nog werk genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 18-07-2024 08:21 ]

• jaaoie17
  • Laatst online: 00:58
Rojado schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:42:
Greenchoice heeft vanaf vandaag de App aangepast en nu bij de kosten ook de terugleverkosten (alleen geldig als die in het contract staan maar wel voor iedereen ongeacht de afspraak in het contract zichtbaar zijn). Zo voelt het alsof de werkelijkheid er een keer aan zit te komen 😊)
[Afbeelding]
Sindsdien heb ik weer normaal en dal tarief, Dat stond op enkel tarief.

Klopt dit. Ook al staat er enkel tarief bij Mijn Contract. Dat er bij Mijn Verbruik gewoon nog normaal en dal staat?

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-12 15:55
Pietje555 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:20:
Iedereen aan de elektrische barbecue. Schijnt de zon dan direct gebruiken. Laat de buurt feesten maar komen.
je bedoelt, allemaal je éigen BBQ en éigen koelkastje en éigen ventilator meebrengen? d:)b

dan heb je helemaal gelijk, sámen de schouder(karbonade)s er onder op,
om het terugleveren terúg te dringen. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-12 14:10
Zoals ik eerder al zei: Jacuzzi of Zwembad verwarmen pakt makkelijk 7,5 KWh

• Truus01
jaaoie17 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:20:
[...]

Sindsdien heb ik weer normaal en dal tarief, Dat stond op enkel tarief.

Klopt dit. Ook al staat er enkel tarief bij Mijn Contract. Dat er bij Mijn Verbruik gewoon nog normaal en dal staat?
Even met GC bellen of appen en je weet het. En je kunt het zelfs gelijk aan laten passen als het niet goed staat.

• jaaoie17
  • Laatst online: 00:58
Truus01 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Even met GC bellen of appen en je weet het. En je kunt het zelfs gelijk aan laten passen als het niet goed staat.
Heb ze toen al geappt om naar enkel te gaan. Waarom ze het weer veranderen. Ik app ze wel weer.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-12 08:40
Zijn hier al tweakers die een (eigen) zoutbatterij hebben voor opslag voor gebruik in de winter (maand of 2) met een warmtepomp?
Ik zou dit heel graag willen zodat ik mijn 54 zonnepanelen kan gebruiken voor een flinke zoutbatterij.

• de Peer

de Peer

under peer review

DmC1982 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:41:
Zijn hier al tweakers die een (eigen) zoutbatterij hebben voor opslag voor gebruik in de winter (maand of 2) met een warmtepomp?
Ik zou dit heel graag willen zodat ik mijn 54 zonnepanelen kan gebruiken voor een flinke zoutbatterij.
Hoe zie je dit voor je? In de winter is er nauwelijks zon. Batterijen zijn er niet om seizoenen te overbruggen he..

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12 16:39
‘Terugverdientijd zonnepanelen na afschaffen salderingsregeling 9 tot 15 jaar’
Zodra de salderingsregeling per 1 januari 2027 wordt afgeschaft, bedraagt de terugverdientijd van zonnepanelen 9,1 tot 15,5 jaar. Dat stelt Vereniging Eigen Huis op basis van nieuw onderzoek van Berenschot.

Volgens het onderzoek van Berenschot is de huidige terugverdientijd voor wie nú zonnepanelen koopt – met de wetenschap dat salderen wordt afgeschaft – 7,2 tot 13,7 jaar met een gemiddelde terugverdientijd van 9 jaar. Zou het salderen níet worden afgeschaft, dan zou de terugverdientijd voor consumenten die nú zonnepanelen kopen slechts 4,8 tot 5,6 jaar zijn. Wie in 2027 zonnepanelen koopt heeft volgens het onderzoek een terugverdientijd van 9,1 tot 15,5 jaar.

Bron: https://solarmagazine.nl/...ngsregeling-9-tot-15-jaar

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-12 08:40
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Hoe zie je dit voor je? In de winter is er nauwelijks zon. Batterijen zijn er niet om seizoenen te overbruggen he..
Een paar kuub zout, dit in de zomer verwarmen/drogen/opladen en dit in de winter gebruiken.

• hoevenpe
marktweakt schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:16:
Zodra de salderingsregeling per 1 januari 2027 wordt afgeschaft, bedraagt de terugverdientijd van zonnepanelen 9,1 tot 15,5 jaar.
Lijkt me einde PV-businessmodel, in die 10-15 jaar genoeg onzekerheid wat de TVT een grote gok maakt.

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Lijkt me einde PV-businessmodel, in die 10-15 jaar genoeg onzekerheid wat de TVT een grote gok maakt.
Heb je het onderzoek al gelezen dan? Niet alles klakkeloos aannemen he.

Hier is trouwens de pdf van het onderzoek:
https://www.eigenhuis.nl/...%20salderingsregeling.pdf

Ze gaan wel uit van flink dure PV-installaties. Dus goed om te beseffen dat het allemaal veel goedkoper kan.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 10:35 ]

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-12 07:49
John245 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Hoe smaakt dat gekookte Koi karper? 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:40:
[...]

6 kW is bijna niets, in 30 m3. Koude karpers.

• hoevenpe
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:32:
Ze gaan wel uit van flink dure PV-installaties. Dus goed om te beseffen dat het allemaal veel goedkoper kan.
1,15 euro per wp, bij een betrouwbare degelijke leverancier met microomvormers niet verkeerd.
Heb liever geen zzp'er op mijn dak, als over 5 jaar iets stuk gaat moet dat bedrijf nog steeds bestaan.

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:48:
[...]

1,15 euro per wp, bij een betrouwbare degelijke leverancier met microomvormers niet verkeerd.
Ja, het gaat hier echter om stringomvormers (nogmaals, lees het onderzoek, niet alleen de click-bait titels), en dan is dat véél te duur. Kan prima voor de helft.

Dus tsja ik begrijp dat ze uitgaan van gemiddeldes en bovenkant van de markt, maar als (slimme) consument ga je kritischer kijken naar wat je koopt en onderhandelen, juist omdat dit zo belangrijk is voor je terugverdientijd.

Dit soort uitkomsten zijn dus ook niet echt van toepassing op tweakers want die vinden toch wel betere deals en/of die leggen de panelen zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 11:05 ]

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Heb liever geen zzp'er op mijn dak, als over 5 jaar iets stuk gaat moet dat bedrijf nog steeds bestaan.
In 2011. 24 panelen laten plaatsen vorige woning via vereniging eigenhuis. zeer groot bedrijf.
Panelen goed gemonteerd (door ingehuurde zzp'ers) monitoring werkte niet goed door verkeerd geadviseerd systeem , nooit een oplossing voor gekomen.
10 jaar garantie, met eind controle na 10 jaar.
Jammer genoeg was het bedrijf een jaar later op de fles.
En zijn er niet nog een paar hele grote PV installateurs het laatste jaar op de fles gegaan?

Bij mij mag de Zzp'er met goede referenties gerust het dak op.
De laatste 3300WP hier geplaatst koste 0,65 per Wp

• John245
Doggieman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Moet denk ik wel heel lekker zijn voor die prijs :)

• John245
Peterhardenberg schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:09:
[...]

2011 panelen laten plaatsen vorige woning via vereniging eigenhuis. zeer groot bedrijf.
Heb jij zo'n groot dak dat je 2011 panelen kwijt kan? :)

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
John245 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Heb jij zo'n groot dak dat je 2011 panelen kwijt kan? :)
oeps. goed opgemerkt. ;). bericht aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 18-07-2024 11:25 ]

• Magpie
  • Laatst online: 19-12 21:56
Best interessant onderzoek, dank voor het delen! Het percentage eigen verbruik heeft de grootste impact op de terugverdientijd, mogelijk dat de businesscase voor een thuisaccu steeds interessanter wordt (zeker als de prijs steeds lager wordt). Ook interessant is dat bij een hoog stroomverbruik in de voorbeelden de terugverdientijd bij met name een kleine set panelen (maar ook bij een grote set) nauwelijks toeneemt bij afschaffing salderen. Dus de warmtepomp en EV zijn vanuit dit perspectief extra rendabel (zeker als EV ook nog eens percentage eigen verbruik opkrikt).

Al met al zeker geen volledig negatief verhaal naar mijn mening. Je moet gewoon wat actiever in oplossingen denken, de tijd van 2020/2021 met terugverdientijd korter dan vijf jaar zonder verder omkijken is voorbij.

En ja, eens met @de Peer dat bij slim inkopen de terugverdientijd ook in 2024 in de basis nog flink verbeterd kan worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Het hele aspect terugleverkosten en welk tarief ze rekenen voor terugleveren kwam ik zo snel niet tegen, dat is heel relevant in dit soort berekeningen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Magpie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:36:
Best interessant onderzoek, dank voor het delen! Het percentage eigen verbruik heeft de grootste impact op de terugverdientijd, mogelijk dat de businesscase voor een thuisaccu steeds interessanter wordt (zeker als de prijs steeds lager wordt). Ook interessant is dat bij een hoog stroomverbruik in de voorbeelden de terugverdientijd bij met name een kleine set panelen (maar ook bij een grote set) nauwelijks toeneemt bij afschaffing salderen. Dus de warmtepomp en EV zijn vanuit dit perspectief extra rendabel (zeker als EV ook nog eens percentage eigen verbruik opkrikt).
Dat bij een hoog verbruik de terugverdientijd weinig verandert zegt niet dat daarmee een EV of WP meer rendabel wordt. In veel gevallen worden die WP en EV ten slotte niet overdag gebruikt, maar in de tijden dat er juist weinig opwek is. Waarbij de WP vooral in de winter veel gebruikt als er dus weinig opwek is.
Al met al zeker geen volledig negatief verhaal naar mijn mening. Je moet gewoon wat actiever in oplossingen denken, de tijd van 2020/2021 met terugverdientijd korter dan vijf jaar zonder verder omkijken is voorbij.
Ik vind 15 jaar terugverdientijd anders aardig negatief. Aangezien mensen gemiddeld iedere 10 jaar verhuizen is dat te lang om in te investeren.
En ja, eens met @de Peer dat bij slim inkopen de terugverdientijd ook in 2024 in de basis nog flink verbeterd kan worden.
Als Tweaker zijnde die dit helemaal uitpluist klopt dat, maar gezien de prijs die ze gebruiken is die redelijk gebruikelijk voor een consument die naar een willekeurige partij gaat om die PV te laten leggen. En naar mijn idee moeten we het toch vooral over die consument hebben. Want als je zelf de installatie doet en de panelen van een goedkope markt haalt zal de terugverdientijd altijd laag blijven.

[removed]

• Magpie
@redwing de grote set panelen in combinatie met een hoog verbruik, ging uit van een realistische 30% eigen verbruik. Echt, dit onderzoek geeft precies aan waar de draaiknoppen zitten om het rendement van de investering te verhogen.

@Señor Sjon het model gaat ervan uit dat de terugleverkosten verdwijnen bij afschaffen salderen in 2027.

• redwing
Magpie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:38:
@redwing de grote set panelen in combinatie met een hoog verbruik, ging uit van een realistische 30% eigen verbruik. Echt, dit onderzoek geeft precies aan waar de draaiknoppen zitten om het rendement van de investering te verhogen.
Die 30% is inderdaad realistisch, maar wel gelijk ook ongeveer het max voor de meeste mensen. Leuk dus dat ze de draaiknoppen benoemen, maar als die draaiknoppen voor de gemiddelde Nederlander al op maximaal staan,houdt het snel op. Oftewel de gemiddelde Nederlander zal uitkomen op die 15 jaar.

Neem als voorbeeld die EV en WP,als je die hebt is de kans inderdaad groot dat de terugverdientijd van de PV wat omlaag gaat. Maar daar staat tegenover dat de voordelen van die WP/EV juist hard omlaag gaan. Veel mensen rekenen nl. met dubbele winst, terwijl dat niet realistisch is. Stroom die je bij de terugleverkosten van de PV hebt gebruikt kun je niet nog een keer gebruiken om net te doen of die EV/WP zo goedkoop in gebruik is.
@Señor Sjon het model gaat ervan uit dat de terugleverkosten verdwijnen bij afschaffen salderen in 2027.
Waardoor het model al onbetrouwbaar is. Want tenzij de regering wat gaat doen, zullen die terugleverkosten niet gaan verdwijnen. Er is geen enkele incentive voor de leveranciers om dat te doen, die zijn veel liever helemaal van die consumenten PV af.. Oftewel die 15 jaar zal nog langer worden als er niet snel iets verandert.

[removed]

• phicoh
redwing schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:32:
Dat bij een hoog verbruik de terugverdientijd weinig verandert zegt niet dat daarmee een EV of WP meer rendabel wordt. In veel gevallen worden die WP en EV ten slotte niet overdag gebruikt, maar in de tijden dat er juist weinig opwek is. Waarbij de WP vooral in de winter veel gebruikt als er dus weinig opwek is.

Ik vind 15 jaar terugverdientijd anders aardig negatief. Aangezien mensen gemiddeld iedere 10 jaar verhuizen is dat te lang om in te investeren.
De WP kan ook SWW doen. Afhankelijk van de situatie kan het best zin hebben om een SWW run midden op de dag te doen. Veel mensen werken een paar dagen per week thuis. Dan kan je ook al aardig baat hebben van PV om een EV op te laden.

Met PV en WP kan je een lage energierekening laten zien. Dat kan in sommige gevallen een flink voordeel geven bij het verkopen van een woning. Dus is de PV misschien nog niet afbetaald, maar als je daardoor je woning beter kan verkopen is het ook winst.

• de Peer

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:29:
Het hele aspect terugleverkosten en welk tarief ze rekenen voor terugleveren kwam ik zo snel niet tegen, dat is heel relevant in dit soort berekeningen.
Zit er wel in hoor dacht ik. Ze gingen uit van 270 euro per jaar zo uit mijn hoofd t/m 2027

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-12 15:55
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:42:
[...]

6 kW is bijna niets, in 30 m3. Koude karpers.
Sous-Vide?? O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• redwing
phicoh schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:21:
[...]
De WP kan ook SWW doen. Afhankelijk van de situatie kan het best zin hebben om een SWW run midden op de dag te doen. Veel mensen werken een paar dagen per week thuis. Dan kan je ook al aardig baat hebben van PV om een EV op te laden.
Kan, maar wil je dat effectief combineren zul je al moeten gaan automatiseren waarbij je controleert of er voldoende zon is om die run te doen. En dat thuiswerken is natuurlijk leuk, maar als je een lease-auto hebt (want dat is voorlopig nog de voornaamste reden dat mensen een EV hebben), werk je meestal niet zoveel thuis.
En begrijp me goed, ik ben voorstander van EVs, WPs en PV, maar in de huidige markt is de business-case slechter aan het worden ipv beter. 2 jaar geleden was het haast een no-brainer als je het geld ervoor kon uitgeven, maar nu zitten er toch heel wat mitsen en maren aan. En dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een slechte optie is, maar zeker voor de niet-tweaker (en soortgelijk denkenden natuurlijk) begint de keuze steeds eerder richting de niet-rendabel kant te vallen.
Met PV en WP kan je een lage energierekening laten zien. Dat kan in sommige gevallen een flink voordeel geven bij het verkopen van een woning. Dus is de PV misschien nog niet afbetaald, maar als je daardoor je woning beter kan verkopen is het ook winst.
Maar dat verandert de terugverdientijd niet. Met die 15 jaar is er een heel groot risico dat er iets in die tijd kapot gaat en heb je maar weinig jaren echt winst. En bij verkoop van je huis is het maar de vraag of je iets van je geld terug ziet. Je moet dus goed investeren in de hoop er ooit iets van terug te zien.

Ik zie dit alleen veranderen op het moment dat accu's een stuk goedkoper worden, want daarmee kun je buiten de wintermaanden wel al je verbruik uit eigen opwek halen (of bij en kleinere installatie juist al je opwek voor eigen gebruik gebruiken). Maar dan zijn we weer wat jaren verder.

[removed]

• phicoh
redwing schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:11:
En begrijp me goed, ik ben voorstander van EVs, WPs en PV, maar in de huidige markt is de business-case slechter aan het worden ipv beter. 2 jaar geleden was het haast een no-brainer als je het geld ervoor kon uitgeven, maar nu zitten er toch heel wat mitsen en maren aan. En dat wil niet zeggen dat het voor iedereen een slechte optie is, maar zeker voor de niet-tweaker (en soortgelijk denkenden natuurlijk) begint de keuze steeds eerder richting de niet-rendabel kant te vallen.
We hebben het over iets wat gesubsidieerd wordt en enorm populair is. Dan wordt vrijwel altijd de subsidie minder. Het enige vervelende is dat we na een heel lange periode van stabiliteit nu in een periode van chaos zitten.

Die chaos zorgt ervoor dat de vorige wijsheid, gooi gewoon je dak vol, ook wat op het noorden ligt verdien je moeiteloos terug, vervangen wordt door een ingewikkelder verhaal. Maar dat is niet erg.

• Magpie
In navolging van @phicoh : het is wat ingewikkelder, maar die terugverdientijd is wel degelijk te verkorten door slim inkopen, eigen verbruik beïnvloeden en op termijn een thuisaccu. En vergeet niet: zonnepanelen zijn een hedge tegen stijgende energieprijzen, dus ook de risicomijdende consument kan hier een voordeel uit halen. En ja, dan valt een deel van de populatie af, maar als geld verdienen eenvoudig was, zaten we allemaal op de Bahama's. En vergeet niet, de mensen die zonnepanelen overwegen, zijn vaak in staat geweest al zeker 10k te sparen, dan is wat uitzoekwerk hoe deze 10k te investeren ook mogelijk.

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:23
[...]

Uiteindelijk is dat natuurlijk onzin. Als het zo ver komt dat terugleveren potentieel geld kost, hebben veel inverters al de mogelijkheid "0" het net in te duwen.

Ik kan m'n solargedge inverter aansturen via tcp over modbus om minder energie te leveren. Als ik dat combineer met de P1 van m'n slimme meter en en controller tussen die twee, dan lever ik zelfs op de zonnigste momenten geen watt terug het net in.

Home Assistant kijkt simpelweg naar je opwek, hoeveel watt er overschot is en stuurt je inverter aan om maar zoveel aan te leveren. Zet daar een thuisbatterij bij in die oplaadt tot 'ie vol is en je levert 0 aan 't net en je verbruikt volledig je eigen opgewekte stroom. Pas als je batterij leeg is dan ga je uit 't net trekken.

Maar ik heb een heel klein vermoeden dat als we DAT allemaal gaan doen, energieleveranciers ineens moord en brand gaan schreeuwen dat er zoveel stroom weer ingekocht moet worden en de kwh prijzen omhoog gaan. Dit keer is het dan de schuld van de batterij bezitters (die zijn next natuurlijk)

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 15:20

Sorcerer8472

Mens sana?

de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Je zou een soort filosofie kunnen hebben dat je genoeg capaciteit zou moeten hebben om iig op zonnige winterdagen genoeg op te slaan zodat je in een zonnige week volledig op zon en batterijen kunt draaien. Daarvoor heb je flink wat panelen nodig.

Zijn er trouwens al Tweakers die van plan zijn een rechtszaak aan te spannen? Dit erg interessante topic over het juridische kader van de salderingsregeling doet vermoeden dat terugleverkosten niet toegestaan zijn omdat het in feite een manier is om saldering teniet te doen. Men lijkt ook bewust met staffels te werken ipv met kWh-tarieven om dat feit te verdoezelen: Het juridisch kader van de salderingsregeling

Dat de kosten zouden verdwijnen nadat saldering is afgeschaft is een mooie gedachte, maar de vraag is dan wie er nou de regels bepaalt. De overheid doet dat toch? Of accepteren we dat energiemaatschappijen bepalen wat de regels zijn?

Bestaande jurisprudentie doet vermoeden dat een zaak redelijk kansrijk kan zijn. Zou een groot gevolg hebben voor de hele markt.

Het kan trouwens altijd nog erger. Kijk hier naar wat er op Curaçao gebeurde en hoe ze in één klap van salderen naar terugleverboetes gingen, dankzij een -net als in Nederland- onbetrouwbare overheid 8)7
https://www.dynaf.com/nl/...niet-zomaar-uit-diep-dal/

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Martin7182
Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Zijn er trouwens al Tweakers die van plan zijn een rechtszaak aan te spannen? Dit erg interessante topic over het juridische kader van de salderingsregeling doet vermoeden dat terugleverkosten niet toegestaan zijn omdat het in feite een manier is om saldering teniet te doen. Men lijkt ook bewust met staffels te werken ipv met kWh-tarieven om dat feit te verdoezelen: Het juridisch kader van de salderingsregeling

Dat de kosten zouden verdwijnen nadat saldering is afgeschaft is een mooie gedachte, maar de vraag is dan wie er nou de regels bepaalt. De overheid doet dat toch? Of accepteren we dat energiemaatschappijen bepalen wat de regels zijn?

Bestaande jurisprudentie doet vermoeden dat een zaak redelijk kansrijk kan zijn. Zou een groot gevolg hebben voor de hele markt.
Nog geen concrete plannen, maar ik speel wel met het idee. De huidige gang van zaken kan niet blijven bestaan. Ik vind het prima als saldering afgeschaft wordt, maar dan netjes via de wet. Anders kan ik net zo goed -binnen de grenzen van de wet- de energieleverancier op kosten gaan jagen zonder dat het mij iets kost. Vind ik ook niet netjes, maar ja mazen in de wet mag je blijkbaar ten volle benutten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Je zou een soort filosofie kunnen hebben dat je genoeg capaciteit zou moeten hebben om iig op zonnige winterdagen genoeg op te slaan zodat je in een zonnige week volledig op zon en batterijen kunt draaien. Daarvoor heb je flink wat panelen nodig.
Haha ja zo'n filosofie zou je kunnen hebben, maar is weinig realistisch omdat er dus echt vrijwel geen zonlicht is in de winter, en meestal wel verbruik.

Verwijderd

Ik baal wel beetje. Ik heb in 2023 een tweede set zonnepanelen laten leggen, voor rond de €6000. Dat waren er 19, nu in totaal ongeveer 40. Dus ik lever behoorlijk veel terug. Echt een aantal weken na deze tweede set begonnen de discussies over terugleveren en de problemen die dat opleverde voor energie maatschappijen. Eind vorig jaar kwamen de terug lever boetes en als klap op de vuurpijl het afschaffen, compleet, vd salderingsregeling per 2027. Ik had die extra panelen natuurlijk nooit gekocht als ik dit had geweten vantevoren. Ik ben wel gasloos nu en overweeg(de) een electrische auto maar een ev gaat nu natuurlijk veel stroom kosten, vooral in de winter. Dus dat twijfel ik ook over nu. Ik heb nog wel op tijd een goed contact afgesloten dat loopt tot en met 2027, dus nog zonder tlv.

Is het slim om 2027 dan zonnepanelen te koop te zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2024 20:43 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 164 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)