phicoh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:59:
[...]
Het is een standaard truc om eerst een globaal doel vast te stellen (100k huizen bouwen) en daarna te komen met de vervelende aspecten van de realisatie. Daarbij is het altijd een afweging, misschien worden er mensen boos als het doel niet gehaald wordt. Maar er worden andere mensen boos over de maatregelen die nodig zijn om het doel wel te halen. Dat is altijd zoeken naar balans.
Terug naar de particuliere PV. Ik heb weinig zicht op de bedragen die de overheid gaat uitgeven aan andere PV, maar stel dat particuliere PV inderdaad veel minder subsidie nodig heeft, waarom wil men dan het salderen zo graag afschaffen? Welke groepen willen graag af van particuliere PV?
heel even om jullie hier uit de droom te helpen.
Het afschaffen, tenminste de intentie daartoe is uitsluitend gebasserd op dat de huidige regering geld nodig heeft om hun andere speeltjes te kunnen betalen. Ze denken dat één van de meest makkelijke manieren hiervoor het direct schrappen van de saldering per 2027 zal zijn.
Dit is duidelijk door verschillende bronnen bevestigd, dus daar schuilt geen geniale idee over vernieuwing van de energiemarkt achter of wat dan ook maar is gewoon een melkkoe waar geld uit komt.
Ondertussen is al duidelijk dat waarschijnlijk deze actie minder geld in het laadje brengt dan oorspronkelijk gedacht is en er nog een aantal behoorlijk negatieve bijeffecten zouden kunnen gaan opspelen waar je ook vraagtekens bij kunt zetten of dat nu echt zo'n goed idee is geweest.Maar helaas dergelijk doordenken is vrees ik niet aan dit kabinet besteed, ze kunnen zelfs nog geen dag vooruit denken ben ik bang.
Waar de nieuwe regering echter geen rekening mee gehouden heeft is dat zij in de EK helemaal geen meerderheid hebben en ze hebben eigenlijk het CDA nodig om dit voorelkaar te krijgen. En de huidige modus binnen het CDA is niet bepaald pro huidige regering.
Maar ja, zo ver heeft men nog niet gedacht.
Dus groote kans dat dit een wensdenken van deze nieuwe regering blijft, en we moeten nog maar eens afwachten wat de levensvatbaarheid van dat stelletje ongeregeld ook echt is. Ik verwacht dat we volgend jaar weer naar de stembus kunnen gaan.
de landelijke overheid zelf heeft eigenlijk geen pv installaties met uitzonderingen van die die op overheidsgebouwen staan, bv via de rijksgebouwendienst.
Er zijn drie groepen denk ik: de regionale netbeheerders, energieleveranciers met eigen PV, onafhankelijke partijen die zich bezighouden met grootschalige PV.
Dus misschien heeft een van die groepen zo'n sterke lobby dat particuliere PV hoe dan ook ontmoedigd moet worden.
regionale netbeheerders mogen helemaal geen PV installaties in eigen beheer hebben, dat is per wet verboden. zij houden zich uitsluitend bezig met beheer en transport van deze energie. en Ja, de energiesector heeft een behoorlijk grote lobby.
[
Voor 9% gewijzigd door
MacD007 op 12-07-2024 10:22
]