Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:12
Markk50 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:17:
Wij lopen komende periode uit ons contract en zijn opzoek naar een nieuw contract. Maar met die terugleverkosten zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Hebben 8 panelen en leveren gesaldeerd gezien nauwelijks terug, iemand ervaring met goede opties zonder al te veel tlb
Eigenlijk ben je nu al te laat, in mei waren er nog mooie opties zonder giga TLK, maar onder tussen heb je die eigenlijk miet meer.
Maar wat is je verbruik en teruglevering.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Eigenlijk ben je nu al te laat, in mei waren er nog mooie opties zonder giga TLK, maar onder tussen heb je die eigenlijk miet meer.
Jawel, Eneco jaarcontract en modelcontract

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
remco_k schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Jawel, Eneco jaarcontract en modelcontract
ja, een modelcontract kan bij iedereen wel, maar daar moet je wel uitkijken met de tarieven. grote kans dat je dan de boete via hogere tarieven alsnog betaald.
Bij eneco vast weet ik niet of je dan toch niet ook een TLK gaat krijgen, volgens mij, maak ik zou dat moeten controleren, zitten dze TLK wel al in de contracten alleen worden deze bij vast nog niet in rekening gebracht, maar kan op een later tijdstip dus dan wel. dus goed controleren of deze ook echt TLK vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:15:
[...]

ja, een modelcontract kan bij iedereen wel, maar daar moet je wel uitkijken met de tarieven. grote kans dat je dan de boete via hogere tarieven alsnog betaald.
Bij eneco vast weet ik niet of je dan toch niet ook een TLK gaat krijgen, volgens mij, maak ik zou dat moeten controleren, zitten dze TLK wel al in de contracten alleen worden deze bij vast nog niet in rekening gebracht, maar kan op een later tijdstip dus dan wel. dus goed controleren of deze ook echt TLK vrij zijn.
Volgens site Eneco, met zonnepanelen alleen 1 jaars kontrakt met € 0,05 tlv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Mickel moen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:01:
Helemaal mee eens.

Hoewel we hier op Tweakers zitten, ben ik helemaal niet van het steeds maar aan de knoppen draaien.

Met isolatie, een warmtepomp en zonnepanelen hoop ik een klein steentje bij te dragen aan klimaat en milieu.
De thermostaat voor de warmtepomp/CV heb ik zo ingesteld, dat ik daar eigenlijk geen omkijken meer naar heb. Dat regelt zichzelf naar onze comfortwensen.

Blijft over de keuze voor de energieleverancier. Dat laat ik mooi door Ben Woldering uitrekenen. Zien we een jaar later wel weer. Noem het zen, noem het stressloos, noem het simpel.

Het heeft geen zin je druk te maken over zaken, waar je geen invloed op hebt.
Als ik Ben de zaak laat uitrekenen kom ik op 15.99/maand bij GreenChoice.
Ga ik zelf iets verder kijken kom ik bijoorbeeld met een Essent modelcontract op -50/maand.

Ben vergelijkt alleen de contracten waarvan de gegevens worden aangeleverd door e-boeren, dus mist een hoop.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Helemaal mee eens.

Hoewel we hier op Tweakers zitten, ben ik helemaal niet van het steeds maar aan de knoppen draaien.

Met isolatie, een warmtepomp en zonnepanelen hoop ik een klein steentje bij te dragen aan klimaat en milieu.
De thermostaat voor de warmtepomp/CV heb ik zo ingesteld, dat ik daar eigenlijk geen omkijken meer naar heb. Dat regelt zichzelf naar onze comfortwensen.

Blijft over de keuze voor de energieleverancier. Dat laat ik mooi door Ben Woldering uitrekenen. Zien we een jaar later wel weer. Noem het zen, noem het stressloos, noem het simpel.

Afgelopen halfjaar was het zo dat de beste vaste contracten voor stroom niet bij de vergelijkers vandaan kwamen (GC energiecoöperatie, Essent MediaMarkt) Dit had te maken met de verwachting dat alle energieleveranciers terugleverkosten zouden gaan rekenen. Dat is nu uitgekomen en is het allemaal weer meer van hetzelfde en dus kom je weer uit bij de vergelijkers. Zou dan niet alleen gaslicht.com gebruiken maar ook de anderen zoals pricewise.nl, overstappen.nl, etc. De aanbiedingen zelf zijn vaak gelijk maar soms mist er bij een vergelijker een aanbieding.

En als je nog gas gebruikt kan het soms ook voordeliger zijn om dat apart te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Srednier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Als ik Ben de zaak laat uitrekenen kom ik op 15.99/maand bij GreenChoice.
Ga ik zelf iets verder kijken kom ik bijoorbeeld met een Essent modelcontract op -50/maand.

Ben vergelijkt alleen de contracten waarvan de gegevens worden aangeleverd door e-boeren, dus mist een hoop.
Sowieso altijd naar minimaal 3 vergelijking sites kijken. Kan op hetzelfde moment totaal verschillend zijn. Ik vermoed dat dat te maken heeft met provisieregelingen. Die sites bestaan niet van lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Sowieso altijd naar minimaal 3 vergelijking sites kijken. Kan op hetzelfde moment totaal verschillend zijn. Ik vermoed dat dat te maken heeft met provisieregelingen. Die sites bestaan niet van lucht.
Ik denk dat de vergelijkers uberhaupt geen modelcontracten meenemen, maar met veel PV komen die nu wel als beste uit de bus omdat ze (nog) geen TLK rekenen.
Essent model is wel een leuke, hoge vaste lasten maar wel een TLV van 5,5 cent. Dus echt een aanrader als je een flinke overmaat PV hebt liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Srednier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat de vergelijkers uberhaupt geen modelcontracten meenemen, maar met veel PV komen die nu wel als beste uit de bus omdat ze (nog) geen TLK rekenen.
Essent model is wel een leuke, hoge vaste lasten maar wel een TLV van 5,5 cent. Dus echt een aanrader als je een flinke overmaat PV hebt liggen
Lijkt me geen aanrader. Ze kunnen toch gewoon op ieder moment de tarieven aanpassen? Vandaag feest, morgen ellende.

Variabele tarieven staan ook op de vergelijkers.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 30-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Lijkt me geen aanrader. Ze kunnen toch gewoon op ieder moment de tarieven aanpassen? Vandaag feest, morgen ellende.
Normale omstandigheden 2 keer per jaar bij model, als ze het tussentijds willen aanpassen moeten ze met een deugdelijke uitleg komen. En om TLK bij een modelcontract in te bouwen moet de ACM de model-standaard veranderen. Dat zal zo snel nooit gaan, als dat al zou gebeuren.
Lijkt me dus in elk gevan een betere aanrader als waar Ben mee aan komt, dat was ook maar 1 jaar namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:27:
Voor nieuwe contracten wel, voor bestaande contracten moeten ze dat 30 dagen van tevoren aankondigen en vaak doen ze dat voor modelcontracten alleen op 1 januari en 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Voor nieuwe contracten wel, voor bestaande contracten moeten ze dat 30 dagen van tevoren aankondigen en vaak doen ze dat voor modelcontracten alleen op 1 januari en 1 juli.
Dat weet ik maar je kan dus ieder 1/2 jaar alsnog gepakt worden.

Heb voor de gein even gekeken als je 1000kWh teruglevert na salderen. Komen de dynamische tarieven als beste eruit. Lijkt me nogal vreemd want wie kan voorspellen wat die doen in de toekomst, per uur, per dag, per maand .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Dat weet ik maar je kan dus ieder 1/2 jaar alsnog gepakt worden.

Heb voor de gein even gekeken als je 1000kWh teruglevert na salderen. Komen de dynamische tarieven als beste eruit. Lijkt me nogal vreemd want wie kan voorspellen wat die doen in de toekomst, per uur, per dag, per maand .....
Dat is helemaal niet zo raar, gemiddeld wordt er nu zo'n 10 cent TLK gerekend. Dat is meer als het dag-nacht verschil op dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:15:
[...]
Bij eneco vast weet ik niet of je dan toch niet ook een TLK gaat krijgen, ...
zitten dze TLK wel al in de contracten alleen worden deze bij vast nog niet in rekening gebracht, maar kan op een later tijdstip dus dan wel.
Nee, gaat niet gebeuren. Er zit geen TLK in het contract. Er werd bij afsluiten wel gesproken dat vanwege het ontbreken van TLK er een iets hoger leveringstarief geldt. In het contract staat verder dat het leveringstarief gedurende de looptijd niet wordt gewijzigd.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:23
remco_k schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Nee, gaat niet gebeuren. Er zit geen TLK in het contract. Er werd bij afsluiten wel gesproken dat vanwege het ontbreken van TLK er een iets hoger leveringstarief geldt. In het contract staat verder dat het leveringstarief gedurende de looptijd niet wordt gewijzigd.
Hier ook 1 jaar Eneco afgesloten en staat niets over TLK in het contract en/of voorwaarden.

Zat ook te twijfelen over modelcontract. Maar wil er even een jaar vanaf zijn. Kom van Engie en daar was het elk half jaar in de pen kruipen om te krijgen waar je recht op had 🥲

[ Voor 16% gewijzigd door sjoerdvd op 30-06-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Ik heb gisteren nieuwe tarieven van Oxxio gekregen per 1 augustus, inclusief de 0,115 euro per kWh salderingsboete. Bij Oxxio ben ik begin mei automatisch op een variabel contract gezet. Ik had natuurlijk direct een nieuw vast contract moeten kiezen, maar dat heb ik helaas nagelaten.

In alle boosheid en irritatie direct maar uitgezocht wat voor mij de beste opties zijn. Als ik het goed begrijp kan ik bij Oxxio en Eneco een nieuw jaarcontract afsluiten (per 1 augustus) zonder terugleverkosten. Ik heb dat gezien de 14 dagen bedenktijd direct in gang gezet en nu dus bij beide partijen een contract afgesloten (niet vergeten natuurlijk om er tijdig eentje op te zeggen).

Ik baal er wel van dat mijn contract nu halverwege de zomer begint, in plaats van het begin van het voorjaar. Ik wilde eigenlijk pas op 1 mei 2025 een nieuw contract laten starten.

Toch nog wat vragen aan de community O+

- Wat doet Oxxio qua saldering bij omzetten contract van variabel naar vast? Ik ga er vanuit dat ik het overschot krijg uitbetaald en per 1 augustus weer op 0 zal beginnen. Klopt dat?

- Zit er een fundamenteel verschil tussen Eneco of Oxxio waardoor ik voor de ene of de andere zou moeten kiezen?

- Zijn er nog slimme trucjes om toch een betere deal of bijvoorbeeld een driejarig contract te krijgen met goede voorwaarden? Contact opnemen met leveranciers? Heeft het zin om mijn slimme meter administratief uit te laten zetten om zo bijvoorbeeld toch te kunnen salderen zonder boete? En als ik mijn zonnepanelen tijdelijk zou afmelden, nieuw driejarig contract afsluit met gunstige voorwaarden en pas na het starten van het contract mijn panelen weer zou activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Blockchain schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:46:
Toch nog wat vragen aan de community O+

- Wat doet Oxxio qua saldering bij omzetten contract van variabel naar vast? Ik ga er vanuit dat ik het overschot krijg uitbetaald en per 1 augustus weer op 0 zal beginnen. Klopt dat?
Dat zou je voor de zekerheid beter aan Oxxio zelf kunnen vragen. Meestal blijft het tijdstip van je jaarrekening (en dus ook de saldering) hetzelfde.
- Zit er een fundamenteel verschil tussen Eneco of Oxxio waardoor ik voor de ene of de andere zou moeten kiezen?
Lijkt er niet op. Als je de nieuwe voorwaarden van beide bekijkt zijn deze vrijwel identiek.
- Zijn er nog slimme trucjes om toch een betere deal of bijvoorbeeld een driejarig contract te krijgen met goede voorwaarden? Contact opnemen met leveranciers? Heeft het zin om mijn slimme meter administratief uit te laten zetten om zo bijvoorbeeld toch te kunnen salderen zonder boete? En als ik mijn zonnepanelen tijdelijk zou afmelden, nieuw driejarig contract afsluit met gunstige voorwaarden en pas na het starten van het contract mijn panelen weer zou activeren?
Nee, Nee, Nee, en Nee ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-04 10:11
Helemaal mee eens.

Tja iedereen zijn eigen aanpak. Als het jou rust oplevert om tot een bepaald moment zelf te stoppen met nadenken en daar een partij voor kiest die het vergelijken van jou overneemt, prima toch.

Ik vind het een kleine moeite om te bepalen wat voor mij ECHT interessante aanbiedingen zijn, zeker met een community die deze kennis actief met elkaar delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03

Mickel moen

mickelmoen.nl

Misschien heb je wel gelijk. Ik ben benieuwd of het ook echt wat uitmaakt.

Weet je, tegen de tijd dat ik op zoek ga naar een nieuwe leverancier zal ik hier nog een uitzoeken wat interessant is of op bevragen en dat naast de resultaten van de vergelijkers leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mickel moen op 30-06-2024 21:13 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
@Mickel moen Weet wel zeker dat het wat uit maakt. Had je een paar weken geleden even meegelezen had je 3 jaar geen boete betaald bij GC. Scheelt mij zo'n €600,- per jaar. Weet je hoeveel biertjes dat op een terras zijn? Dat is pas relaxed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Je energiecontract is natuurlijk juist iets waar je wel veel invloed op hebt en wat je soms wel duizenden euro's kan schelen op jaarbasis, door op het juiste moment het juiste contract af te sluiten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mickel moen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:11:
Misschien heb je wel gelijk. Ik ben benieuwd of het ook echt wat uitmaakt.

Weet je, tegen de tijd dat ik op zoek ga naar een nieuwe leverancier zal ik hier nog een uitzoeken wat interessant is of op bevragen en dat naast de resultaten van de vergelijkers leggen.
Waarschijnlijk niet, diegenen die via hier de nog voordelige contracten hebben afgesloten hebben dat 6 maanden van tevoren gedaan en sommige zelfs met boete omdat hun huidige contracten dan nog doorliepen. Als Eneco straks ook de zonnepanelen boete per kWh voor vaste contracten heeft zie ik voorlopig hier geen speciale linkjes meer met betere aanbiedingen en is het weer kijken bij de vergelijkers wie het voordeligst is. Voordeel kan zijn dat ze elkaar weer meer gaan beconcurreren op prijs en dat de cashbacks weer hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Ik zie dat ik nog een tientje per maand zou kunnen besparen door gas en elektra bij twee partijen onder te brengen, dan zou ik met gas naar bijvoorbeeld Greenchoice kunnen gaan voor ongeveer 90,- euro per maand (vast contract) en stroom met zonnepanelen nog een jaartje zonder salderingsboete vastzetten bij Oxxio voor ongeveer een tientje per maand. Ziet iemand hier een probleem in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Blockchain schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:27:
Ik zie dat ik nog een tientje per maand zou kunnen besparen door gas en elektra bij twee partijen onder te brengen, dan zou ik met gas naar bijvoorbeeld Greenchoice kunnen gaan voor ongeveer 90,- euro per maand (vast contract) en stroom met zonnepanelen nog een jaartje zonder salderingsboete vastzetten bij Oxxio voor ongeveer een tientje per maand. Ziet iemand hier een probleem in?
Nee. Ik zou het eerder onlogisch vinden om het bij 1 partij af te sluiten

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Blockchain schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:27:
Nee, voorheen was dat nooit echt aan de orde om het apart te doen, nu met de terugleverkosten bij stroom wel. En het kan prima naast elkaar ook met andere looptijden en soorten contracten (variabel, dynamisch) . Greenchoice heeft geloof ik nu het goedkoopste tarief maar afhankelijk van je verbruik zou je die ook moeten vergelijken met de gas deals op pricewise.nl en overstappen.nl die hoge cashbacks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Je energiecontract is natuurlijk juist iets waar je wel veel invloed op hebt en wat je soms wel duizenden euro's kan schelen op jaarbasis, door op het juiste moment het juiste contract af te sluiten.
Kijk en dit is nu net waar ik wat kriegelig van wordt. Ik lees al heel wat weken mee en het paniekvoetbal druipt er hier regelmatig vanaf. Duizenden euro,s op het juiste moment..........

Daar wil ik helemaal niet aan mee doen. Want wat is het juiste moment?

Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Drie jaar geleden op het juiste moment, eind september, een driejarig contract afgesloten ingaande mits december, met de tarieven van die zomer. Vlak voordat de energiepaniek uitbrak. Dat zat dus mee. Dat was maar een maandje eerder dan mijn reguliere jaarlijkse overstap. Drie jaar later kan ik zeggen, dat dat het juiste moment was.

Ik ga me niet laten opjagen door de paniekgeluiden van anderen ook al wordt dat gebracht als veel wijsheid.

Kortom eind september maar eens kijken hoe de energiewereld dan in elkaar steekt. Maar ik ga de uitdaging aan iets verder te kijken, dan alleen de vergelijkers en de dan actuele kennis van het forum meenemen in mijn vergelijking op basis van mijn geschatte verbruiks- en teruglevergegevens.

Ik kom er dus op terug.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mickel moen schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Kijk en dit is nu net waar ik wat kriegelig van wordt. Ik lees al heel wat weken mee en het paniekvoetbal druipt er hier regelmatig vanaf. Duizenden euro,s op het juiste moment..........

Drie jaar geleden op het juiste moment, eind september, een driejarig contract afgesloten ingaande mits december, met de tarieven van die zomer. Vlak voordat de energiepaniek uitbrak. Dat zat dus mee. Dat was maar een maandje eerder dan mijn reguliere jaarlijkse overstap.

Ik ga me niet laten opjagen door de paniekgeluiden van anderen ook al wordt dat gebracht als veel wijsheid.

Kortom eind september maar eens kijken hoe de energiewereld dan in elkaar steekt. Maar ik ga de uitdaging aan iets verder te kijken, dan alleen de vergelijkers en de dan actuele kennis van het forum meenemen in mijn vergelijking op basis van mijn geschatte verbruiks- en teruglevergegevens.

Ik kom er dus op terug.
Je hoeft niets. Vrije keuze. Kop in het zand mag ook.

Maar er zijn goede redenen waarom wij hier wel actief mee bezig zijn. Er valt veel te winnen /besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:31
MotorBeast schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:18:
@Mickel moen Weet wel zeker dat het wat uit maakt. Had je een paar weken geleden even meegelezen had je 3 jaar geen boete betaald bij GC. Scheelt mij zo'n €600,- per jaar.

Weet je hoeveel biertjes dat op een terras zijn

? Dat is pas relaxed. :+
Veel te weinig >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Enkele weken terug (en de 3 maanden ervoor) was het juiste moment, daar is iedereen het wel over eens denk ik.

Zo moeilijk is het niet hoor. Als aangekondigd wordt dat de terugleverboetes komen is het niet meer dan logisch om nog snel een 3jr contract zonder boete af te sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 30-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Enkele weken terug (en de 3 maanden ervoor) was het juiste moment, daar is iedereen het wel over eens denk ik.

Zo moeilijk is het niet hoor. Als aangekondigd wordt dat de terugleverboetes komen is het niet meer dan logisch om nog snel een 3jr contract zonder boete af te sluiten.
Zou kunnen hoor. Maar is wel afhankelijk van hoeveel je teruglevert. Verder weet je niet wat de tarieven gaan doen. Bovendien, waar @Novax ook al op duidt, de cashbaks/bonussen. Het zal mij niets verbazen, dat jaarlijks overstappen weer gaat lonen. Zou zo maar kunnen, dat in mijn situatie dat voordeliger is dan dat ik drie maanden geleden mijn contract had opengebroken en dat driejaarlijkse contract afgesloten had waar iedereen het hier blijkbaar over eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:28
de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Eens, maar het behoeft wel enige nuance; als ik nu GC afsluit, dan krijg ik naast de saldeerboete een lager vastrecht en €92.50 korting. Na salderen netto €0.03/kWh TLV. Bij elkaar genomen in onze situatie iets duurder, maar zeker geen duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:13:
[...]

Eens, maar het behoeft wel enige nuance; als ik nu GC afsluit, dan krijg ik naast de saldeerboete een lager vastrecht en €92.50 korting. Na salderen netto €0.03/kWh TLV. Bij elkaar genomen in onze situatie iets duurder, maar zeker geen duizenden euro's.
Tsja. Met betere timing had je een TLV van 11,5 cent voor 3 jaar. En met veel PV kan het voordeel dan flink oplopen.

Voor wie echt fanatiek is, valt er ook echt wat te scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Dat komt ook omdat die betere contracten voortvloeien uit dit topic Wat is nu de beste terugleververgoeding? . Dat topic is/was voornamelijk interessant voor mensen die veel terugleveren en die hebben ook het meest te verliezen met de terugleverkosten. Dat die terugleverkosten er bij alle energie leveranciers zouden komen was wel duidelijk na het afschieten van de afbouw van de salderingsregelings in februari.

Dat was het moment om nog een 3 jarig stroom contract af te sluiten (met nog lager vastrecht dan nu en een TLV van €11,5) Daarna is alleen maar in kleine stapjes minder geworden en werd het verschil of het iets uitmaakte ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Vastrecht word door de netbeheerder bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:34:
Vastrecht word door de netbeheerder bepaald.
Nee, dat zijn de netbeheerkosten, vastrecht wordt ook wel "Vaste leveringskosten" genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vastrecht komt uit het verleden toen je nog alleen betaalde voor het verbruik en voor de aansluiting met daarover BTW.

A. Leveringskosten
1. Variabele/verbruikskosten
2. Vaste leveringskosten

B. Netbeheerkosten
3. Periodieke aansluitvergoeding of vastrecht voor aansluiting
4. Capaciteitstarief
5. Meettarief

C. Belastingen en overheidsheffingen
6. Energiebelasting
7. Vermindering energiebelasting
8. Opslag duurzame energie
9. Btw

D. Overige kosten en overzichten
10. Overigen
11. Verrekening termijnbedragen
12. Overzicht betaalde bedragen
13. Nieuw voorschotbedrag
14. Overzicht verbruik
15. Vergelijking eerdere perioden

Bron: https://www.consumentenbo...rgelijken/energierekening

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 30-06-2024 22:45 . Reden: Link naar bron ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Tsja. Met betere timing had je een TLV van 11,5 cent voor 3 jaar. En met veel PV kan het voordeel dan flink oplopen.

Voor wie echt fanatiek is, valt er ook echt wat te scoren.
Dat ontken ik ook niet, maar de voordelen van 3 jaar vast zonder boete worden hier wel eens overdreven. Wij salderen zo'n 1000 kWh, dat kost bij GC €116. Vastrecht tussen de €12 en €60 goedkoper, korting €92.50. Er zijn vast wel meer van zulke huishoudens. Ook huishoudens met veel meer verbruik/PV en dan moet je maar hopen dat salderen niet voor 2027 al stopt. Ik zou sowieso niet aan een 3-jarig contract vast willen zitten, maar ik snap ook dat anderen er wel voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Helemaal eens.

In al die jaren, dat ik nu op diverse fora meedraai, heb ik geleerd dat velen de eigen situatie als norm nemen en de eigen oplossingen als het beste propageren.

Ik zie dat ook weer in de reacties op mijn postings hier.

Ik heb echter hier mijn verbruik en teruglevering nooit vermeld. Dus wel sterk als er hier beweerd wordt dat ik slimmer had kunnen zijn.

En wat jij ook al aangeeft. Een contract voor drie jaar is koffiedikkijken. Of het het waard geweest is kun je pas na drie jaar zeggen.

En dan kom je op wat ik al eerder vermeld heb. Soms zit het mee en soms tegen.

(Ik weet het, het is al laat,maar ik zit hier nu op de camping in het VK, uurtje vroeger.)

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 01-07-2024 00:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Lol, ik weet nu al dat mijn driejarige contract bij GC een goede deal is. Waarom? Zodra er een betere deal komt (hoogstwaarschijnlijk niet) in die drie jaar, dan stap ik lekker over, zonder dat het een boete oplevert.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:50
GioStyle schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:50:
Lol, ik weet nu al dat mijn driejarige contract bij GC een goede deal is. Waarom? Zodra er een betere deal komt (hoogstwaarschijnlijk niet) in die drie jaar, dan stap ik lekker over, zonder dat het een boete oplevert.
Precies dit, als je meer opwekt dat je nodig hebt, kun je elk contract afsluiten, want de boete wordt gebaseerd op de misgelopen inkomsten voor de aanbieder.
Ik betaal de komende 3 jaar niets aan elektra, tenzij de saldering ergens stopt, en als er een betere aanbieding komt stap ik gewoon probleemloos over.

Ik ben niet iemand die snel gokt of risico's neemt, maar het afsluiten van het 3 jarige contract was een inkoppertje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:06
[...]

Drie jaar geleden op het juiste moment, eind september, een driejarig contract afgesloten ingaande mits december, met de tarieven van die zomer. Vlak voordat de energiepaniek uitbrak. Dat zat dus mee. Dat was maar een maandje eerder dan mijn reguliere jaarlijkse overstap. Drie jaar later kan ik zeggen, dat dat het juiste moment was.

Ik kom er dus op terug.
Het beste wat jij in jouw situatie kunt doen, om er niet aan mee te doen, kriegelig te worden en niet op te laten jagen, is niet op dit forum dit soort topics te lezen (en in deel te nemen), maar lekker wachten tot september en dan kijken wat er uit de vergelijkers komt en of er op het forum iemand nog wat zinnigs heeft.
En ik meen dit serieus, want nu zie je anders alsnog zaken voorbij komen waardoor je je wellicht kriegelig of opgejaagd gaat voelen.

Alvast succes voor dan.

(Wie weet heeft de nieuwe regering dan al ingegrepen... Hahaha. Dit is wel een grapje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
De aanbiedingen van Eneco en Oxxio zonder terugleverkosten per kWh zijn er nog steeds. Met name interessant als je veel teruglevert. (Bij overschot is het wellicht mogelijk om de teruglevering gelijk aan het verbruik door te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
.

.

[ Voor 96% gewijzigd door Rincon op 01-07-2024 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:32
Vorige week bij mij 36x440 geplaatst :)

Als ik uitga van een opwek van 12MWh/jaar (vrij conservatief) en de kostprijs van de installatie uitsla over de opwek op basis van levensduur*:
5 jaar: €0.16/kWh
10 jaar: €.08/kWh
15 jaar: €.05/kWh
20 jaar: €.04/kWh
25 jaar: €.03/kWh
(*exclusief rentederving, onderhoud en eventuele vervanging omvormer bij de langere periode)

Misschien wordt teruglevering waardeloos, misschien gecurtailed. Het doet met allemaal niet zo veel, als ze maar lang genoeg liggen is het vrijwel zeker dat ze zinvol zijn; ook financieel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00bzZpicL0vFxCXa_-35U-u2lkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azqWUk3SCuuo07E4T3RGYDMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBHspuvpn08foNXi96Lk9Sbmm5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAfQr6s6KvnrniLqChqDgulG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 02-07-2024 12:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Kijk uit met het delen van satire, de werkelijkheid is vaak al bizar genoeg waardoor het onderscheid maken steeds moeilijker wordt.

Zonder de satirische context erbij is het al snel nepnieuws.
Het is nu niet duidelijk of iemand er intrapt of de grap gewoon te ver doorvoert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:40
Novax schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:47:
De aanbiedingen van Eneco en Oxxio zonder terugleverkosten per kWh zijn er nog steeds. Met name interessant als je veel teruglevert. (Bij overschot is het wellicht mogelijk om de teruglevering gelijk aan het verbruik door te geven)
Ik moet ook overstappen. Op dit moment PowerPeers maar na dit contract heb ik 850 EUR zonnepanelenboete aan mijn broek hangen (dus vanaf eind deze maand). Nu zie ik Eneco en Oxxio op Independer nog zonder deze boete staan. Als ik op de Oxxio website zelf kijk berekenen ze wel al de boete. Hoe weet ik nu welk contract ik krijg? Is de berekening van independer slechts indicatief of bindend of kan ik wellicht best overstappen naar dynamische tarieven?

Aanvullend korte schets van ons verbruik: Enkel stroom, geen gas, we vebruiken ca. 10500 Kwh per/jaar en dit wordt meer (i.v.m. aanschaf plug-in hybrid) en we wekken ca. 10000 Kwh per/jaar op met onze zonnepanelen. We verbruiken echter slechts 20-25 % direct zodoende dat de terugleverboete fors is (berekend op ca. 7000-8000 Kwh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:18
_Piwi_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Is de berekening van independer slechts indicatief of bindend
Je hebt sowieso 14 dagen bedenktijd. Overstappen op één van deze twee lijkt me dan voor komend jaar sowieso een goed idee?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik moet ook overstappen. Op dit moment PowerPeers maar na dit contract heb ik 850 EUR zonnepanelenboete aan mijn broek hangen (dus vanaf eind deze maand). Nu zie ik Eneco en Oxxio op Independer nog zonder deze boete staan. Als ik op de Oxxio website zelf kijk berekenen ze wel al de boete. Hoe weet ik nu welk contract ik krijg? Is de berekening van independer slechts indicatief of bindend of kan ik wellicht best overstappen naar dynamische tarieven?

Aanvullend korte schets van ons verbruik: Enkel stroom, geen gas, we vebruiken ca. 10500 Kwh per/jaar en dit wordt meer (i.v.m. aanschaf plug-in hybrid) en we wekken ca. 10000 Kwh per/jaar op met onze zonnepanelen. We verbruiken echter slechts 20-25 % direct zodoende dat de terugleverboete fors is (berekend op ca. 7000-8000 Kwh).
Je kan bij zowel oxxio.nl als eneco.nl het online aanvragen en als het goed is krijg je dan het aanbod zonder terugleverkosten per kWh. Wel voor verbruik maximaal 10000 kWh invullen (ik weet niet wat er gebeurd als je daarboven komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Novax schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Je kan bij zowel oxxio.nl als eneco.nl het online aanvragen en als het goed is krijg je dan het aanbod zonder terugleverkosten per kWh. Wel voor verbruik maximaal 10000 kWh invullen (ik weet niet wat er gebeurd als je daarboven komt).
Juist ja, al geeft Oxxio nu wel het bedrag incl. terugleverkosten weer (en dat is forst hoger, namelijk 60 euro per/maand). Bij Eneco krijg ik een negatief bedrag, maar ik vermoed dus dat dit bedrag niet klopt. Iemand van Eneco gaat mij morgen terugbellen, maar ik denk dat deze aanbieders de terugleverkosten wél berekenen maar nog niet is verwerkt in hun rekentool op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
_Piwi_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:35:
Juist ja, al geeft Oxxio nu wel het bedrag incl. terugleverkosten weer (en dat is forst hoger, namelijk 60 euro per/maand). Bij Eneco krijg ik een negatief bedrag, maar ik vermoed dus dat dit bedrag niet klopt. Iemand van Eneco gaat mij morgen terugbellen, maar ik denk dat deze aanbieders de terugleverkosten wél berekenen maar nog niet is verwerkt in hun rekentool op de website.
Net even geprobeerd en krijg bij beide ongeveer hetzelfde aanbod voor een vast contract zonder terugleverkosten. Dat bedrag van €60 per maand klopt ongeveer wel bij 10000 verbruik en 7000 teruglevering.

Misschien bij Eneco 10000 ingevuld voor teruglevering? Dan wordt het inderdaad negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:25
Als ik bij de vergelijkers mijn verbruik en opwek invul dan komen Oxxio en Eneco beiden negatief uit.
Verbruik 5000kWh en opwek is vrijwel gelijk dus heb ik ook maar 5000kWh ingevuld.
Oxxio € -4,71 en Eneco € -4,21 per maand

Ik maak zo'n 1500kWh direct op uit m'n opwek (zo'n 30% zou dat moeten zijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LhLYMU1q0akZ-VPuo3SrUC4ufw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IVKzIv8m69yHEgu7AyneeuSn.png?f=fotoalbum_large

Geen TLK dus, maar wel hogere leveringskosten (+/+ €72,- per jaar)
Niet echt iets om van wakker te liggen dan, deze boete...

Edit: dit is dus bij Eneco ;)

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:57
[...]

Powerpeers rekent vanaf 1 jul tot eerste jaar afrekening, dus het kan zijn dat je je eerste jaar nog goed wegkomt (ik ga misschien net onder de 1000kWh blijven in die periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Titus schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Powerpeers rekent vanaf 1 jul tot eerste jaar afrekening, dus het kan zijn dat je je eerste jaar nog goed wegkomt (ik ga misschien net onder de 1000kWh blijven in die periode)
Mijn jaarcontract loopt helaas deze maand af dus ik morlet iets… eneco en oxxio kom je negatief uit maar als ik doorklik dan klopt die berekening volgens mij niet vanwege ontbreken terugleverkosten. Morgen belt iemand van eneco om het me uit te leggen, ik ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 14:23
_Piwi_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Mijn jaarcontract loopt helaas deze maand af dus ik morlet iets… eneco en oxxio kom je negatief uit maar als ik doorklik dan klopt die berekening volgens mij niet vanwege ontbreken terugleverkosten. Morgen belt iemand van eneco om het me uit te leggen, ik ben benieuwd ;)
Ah ik denk dat ik em snap. Je krijgt bij eneco alleen een dynamisch contract aangeboden en volgens mij wordt dit dan een zogenaamd model contract. Daarbij mag men nog geen terugleverkosten rekenen. Dus dit klopt wel. Alleen een beetje wazig aangegeven.

Jaar of langer contract krijg ik in elk geval niet aangeboden bij eneco wanneer ik invul dat ik meer teruglever dan afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:25
Remar65 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:05:
Als ik bij de vergelijkers mijn verbruik en opwek invul dan komen Oxxio en Eneco beiden negatief uit.
Verbruik 5000kWh en opwek is vrijwel gelijk dus heb ik ook maar 5000kWh ingevuld.
Oxxio € -4,71 en Eneco € -4,21 per maand

Ik maak zo'n 1500kWh direct op uit m'n opwek (zo'n 30% zou dat moeten zijn)
[Afbeelding]

Geen TLK dus, maar wel hogere leveringskosten (+/+ €72,- per jaar)
Niet echt iets om van wakker te liggen dan, deze boete...

Edit: dit is dus bij Eneco ;)
Sinds vandaag is dit over.
Terugleverkosten zijn nu 11,5 cent per kWh bij Eneco.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Daarom moet je die boel ook gelijk aanvragen en daarna uitzoeken hoe het zit en of het klopt, je hebt toch 14 dagen bedenktijd.

Als het goed is hebben nu alle leveranciers terugleverkosten per kWh (obscure leverancier buiten beschouwing gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
UdiBenLudi schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:23:
Ah ik denk dat ik em snap. Je krijgt bij eneco alleen een dynamisch contract aangeboden en volgens mij wordt dit dan een zogenaamd model contract. Daarbij mag men nog geen terugleverkosten rekenen. Dus dit klopt wel. Alleen een beetje wazig aangegeven.
Bij een Modelcontract zitten inderdaad geen terugleverkosten maar dat is wat anders dan dynamisch, daar zijn ook geen terugleverkosten want het tarief kan negatief worden en dan betaal je dus al als je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:00
Bijna een verdubbeling in 11 jaar, gaat lekker:
Tennet: consumenten en bedrijven gaan meer betalen voor levering stroom

Consumenten en bedrijven gaan de komende tien jaar naar verwachting meer betalen voor hun stroom. Netbeheerder TenneT meldt in een prognose dat de transporttarieven tot 2035 jaarlijks met zo'n 5 procent stijgen.

In 2025 en 2026 zal nog sprake zijn van een lichte daling. TenneT gaf eerder al aan dat door de gedaalde elektriciteitsprijs de transportkosten eerst nog iets omlaag gaan. Voor een gemiddeld huishouden gaat dit volgend jaar om een daling van 124 euro per jaar naar 119 euro, voor een mkb-bedrijf van 776 naar 742 euro.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:18
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Bij een Modelcontract zitten inderdaad geen terugleverkosten maar dat is wat anders dan dynamisch, daar zijn ook geen terugleverkosten want het tarief kan negatief worden en dan betaal je dus al als je teruglevert.
En dit is hoe Coolblue het momenteel heeft "opgelost" in het modelcontract.
Vaste leveringskosten stroom (zonder zonnepanelen) per maand € 7,50
Vaste leveringskosten stroom (met zonnepanelen opwek tot 5.000 kWh) per maand € 25,00
Vaste leveringskosten stroom (met zonnepanelen opwek minimaal 5.000 kWh) per maand € 57,50
Hoezo geen terugleverkosten met modelcontract....

Onderstaand zijn enkele leveringskosten modelcontract van anderen, waarbij dus geen onderscheid gemaakt wordt met of zonder panelen.
eneco €33,99
engie €40,20
vattenfall €14,99
essent €34,99

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
@hoevenpe
Voorlopige conclusie voor mezelf: zolang ze nog maar niet iets bedenken om het direct eigenverbruik van PV te belasten, dan is iedere kWh die ik zelf kan opwekken in de donkere maanden winst.
Dus ik wil nog steeds meer goedkope PV installaties op en rond m'n huis en tegen die tijd ook eens kijken of een kleine thuis accu dan rendabel is/wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 04-07-2024 13:16 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
il-Principe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:58:
[...]

[...]

alleen mag dat volgens mij niet in een modelcontract, je mag alleen getalletjes invullen, geen extra opties bedenken. Bij de meeste andere leveranciers zie je daarom dat de leveringskosten elektra gewoon voor iedereen hoog zijn bij een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Terugleverkosten mogen niet als apart tarief in het modelcontract staan, dat is bij Coolblue niet het geval al weet ik niet of de ACM de constructie van Coolblue accepteert. Zie ook esphome in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[...]

Onderstaand zijn enkele leveringskosten modelcontract van anderen, waarbij dus geen onderscheid gemaakt wordt met of zonder panelen.
eneco €33,99
engie €40,20
vattenfall €14,99
essent €34,99
is iemand het opgevallen dat ze hier dus niet eens spreken over teruglevering (capaciteit zonnepanelen) maar dit baseeren op de daadwerkelijke opwek van de zonnepanelen, dus je betaald zelfs hierdoor iets via je eigen intern gebruik.
er zou eigenlijk een zwarte lijst moeten komen en dit soort praktijken aan de schadpaal moeten zetten.

Voor mij een reden om nooit meer ook maar iets bij coolblue te kopen, deze komt nu in mijn eigen zwarte lijst, en dan ook voor alles. coolblue is coolblue. 8)7 mij zijn ze dus als klant kwijt en dat dus voor alles met coolblue als blijkt dat di klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Terugleverkosten mogen niet als apart tarief in het modelcontract staan, dat is bij Coolblue niet het geval al weet ik niet of de ACM de constructie van Coolblue accepteert. Zie ook esphome in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
De vraag is of er binnen het model contract er verschil van tarieven van vaste kosten mag zijn op basis van andere factoren dan van de energie/stroom. ?
Als dat niet mag is coolblue hier in overtreding en ik hoop dat de ACM hier ook direct een mega boete voor uitdeelt, want dit soort bedrijven hou je alleen onder de duim met de hoogst mogelijke boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik vraag me af of die pagina wel actueel is, de prijzen zijn vanaf 1 januari 2024 en de voorwaarden verwijzen naar https://servicehouse.nl . Die heeft op https://servicehouse.nl/modelcontract geen verhoogde vaste kosten voor zonnepanelen en zijn vanaf 25 mei 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ik vraag me af of die pagina wel actueel is, de prijzen zijn vanaf 1 januari 2024 en de voorwaarden verwijzen naar https://servicehouse.nl . Die heeft op https://servicehouse.nl/modelcontract geen verhoogde vaste kosten voor zonnepanelen en zijn vanaf 25 mei 2024.
juist, en daar staat alleen één bedrag, namelijk 20 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT_gL89Sm4QeoLfV7x5jiHi4axI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyKPsyM8UIWQtEjCQ1aBsK09.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mochten dat wel de huidige tarieven van CoolBlue zijn dan voor wie zich geroepen voelt https://www.consuwijzer.n...-uw-rechten-als-consument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
[...]

De vraag is of er binnen het model contract er verschil van tarieven van vaste kosten mag zijn op basis van andere factoren dan van de energie/stroom. ?
Als dat niet mag is coolblue hier in overtreding en ik hoop dat de ACM hier ook direct een mega boete voor uitdeelt, want dit soort bedrijven hou je alleen onder de duim met de hoogst mogelijke boete.
Nee, dat mag inderdaad niet. De ACM stelt de voorwaarden van het modelcontract samen, de energieleverancier alleen de prijs. Ze mogen wel ook andere contracten aanbieden (al dan niet met andere voorwaarden):
https://www.acm.nl/nl/pub...modelcontracten-aanbieden

Leveranciers mogen de tarieven voor een modelcontract zelf vaststellen en aanpassen maar moeten bij het modelcontract wel allemaal dezelfde modelvoorwaarden hanteren. Het modelcontract is een contract voor onbepaalde tijd en heeft variabele tarieven. Het modelcontract is echter niet altijd het voordeligste contract dat leveranciers aanbieden. Leveranciers mogen namelijk zelf bepalen welke contracten zij nog meer aanbieden en welke voorwaarden zij daarbij hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Overigens heeft Vandebron ook een gestapeld tarief op basis van hoeveelheid in het modelcontract. Maar dat gaat dan om de TLV bij overschot: € 0,10 voor de eerste 2000 kWh, daarna € 0,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:37:
Nee, dat mag inderdaad niet. De ACM stelt de voorwaarden van het modelcontract samen, de energieleverancier alleen de prijs. Ze mogen wel ook andere contracten aanbieden (al dan niet met andere voorwaarden):
Maar dat is ook de onduidelijkheid, de voorwaarden zijn namelijk wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:03:
Daarom moet je die boel ook gelijk aanvragen en daarna uitzoeken hoe het zit en of het klopt, je hebt toch 14 dagen bedenktijd.

Als het goed is hebben nu alle leveranciers terugleverkosten per kWh (obscure leverancier buiten beschouwing gelaten)
Ik heb gisteravond iemand nog proberen te wijzen op Eneco/Oxxio, maar kon eea zo snel niet vinden. Vandaag uit proberen te zoeken voor hem, helaas.
(En ik baal een beetje dat ik hem destijds niet op GC heb gewezen, want de anderen die er toen wel waren luisterde niet en hij had wel willen luisteren, maar was er niet en later niet meer aan gedacht.)

Is er duidelijk welk modelcontract het gunstigste is nu?
Is er toevallig een overzicht ergens?
In het TLV-topic in ieder geval niet.

[ Voor 72% gewijzigd door Truus01 op 04-07-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:43:
Is er duidelijk welk modelcontract het gunstigste is nu?
Is er toevallig een overzicht ergens?
In het TLV-topic in ieder geval niet.
Volgens mij voor stroom met overschot Vandebron https://vandebron.nl/modelcontract

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 04-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Deze lijkt me niet aan te raden https://www.zonneplan.nl/modelcontract ;) (Die verplichting voor het aanbieden van een modelcontract heeft niet veel zin zo, zeker niet voor dynamische aanbieders :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:48:
Deze lijkt me niet aan te raden https://www.zonneplan.nl/modelcontract ;) (Die verplichting voor het aanbieden van een modelcontract heeft niet veel zin zo, zeker niet voor dynamische aanbieders :+ )
In het begin hadden de dynamische aanbieders het nog niet zo door. Zaten er tussen met hele hoge levertarieven, maar wel gekoppeld aan de TLV die dus ook heel hoog was.
Ondertussen heeft ook alles en iedereen door dat het modelcontract het enige 'escape' voor zonnepaneelhouders en zijn vooral de vast leveringskosten erg hoog.
En benieuwd wat dat en de tarieven 1-1-2025 zullen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:55:
Ondertussen heeft ook alles en iedereen door dat het modelcontract het enige 'escape' voor zonnepaneelhouders en zijn vooral de vast leveringskosten erg hoog.
En benieuwd wat dat en de tarieven 1-1-2025 zullen doen.
Daarom vind ik het opvallend dat Vandebron die als eerste met de terugleverkosten kwam nog een modelcontract heeft met nog lage vaste kosten, had wel verwacht dat ze dat per 1 juli wel aangepast zouden hebben.

Greenchoice heeft overigens ook geen aanpassing gedaan per 1 juli en hebben ook nog lage vaste kosten https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240301.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Daarom vind ik het opvallend dat Vandebron die als eerste met de terugleverkosten kwam nog een modelcontract hebben met nog lage vaste kosten, had wel verwacht dat ze dat per 1 juli wel aangepast zouden hebben.

Greenchoice heeft overigens ook geen aanpassing gedaan per 1 juli en hebben ook nog lage vaste kosten https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240301.pdf
Vandebron is ook een tijdje de 'beste' geweest op vergelijkingssites zelfs met TLK.

Misschien zijn zij alle, doordat ze de eerste waren, alle zonnepaneelhouders kwijtgeraakt en maken nu zoveel winst dat die paar die via het modelcontract terugkomen wel op te vangen zijn... :+

Ik zit te denken of we nu een overzicht van 'gunstigste modelcontracten' moeten beginnen, in of ipv het beste TLV-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Maar dat is ook de onduidelijkheid, de voorwaarden zijn namelijk wel hetzelfde.
Nee toch? De voorwaarden voor een modelcontract zien er als het goed is voor alle leveranciers hetzelfde uit. Behalve de prijs dan. Volgens mij mag een leverancier dan niet de prijs uitsplitsen of andere posts zoals een boete verzinnen.

Ik zie het modelcontract als een template-document met lege vakjes waar de energieleverancier alleen zijn prijzen mag invullen. En dus niet de begeleidende tekst mag aanpassen. Maar goed, dit is slechts mijn mening.

[ Voor 20% gewijzigd door Martin7182 op 04-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:32:
Nee toch? De voorwaarden voor een modelcontract zien er als het goed is voor alle leveranciers hetzelfde uit. Behalve de prijs dan. Volgens mij mag een leverancier dan niet de prijs uitsplitsen of andere posts zoals een boete verzinnen.

Ik zie het modelcontract als een template-document met lege vakjes waar de energieleverancier alleen zijn prijzen mag invullen. En dus niet de begeleidende tekst mag aanpassen. Maar goed, dit is slechts mijn mening.
Ja dat is het ook, zie hier (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-65844.pdf) Maar de prijs die CoolBlue dan invult bij "- Vaste leveringskosten: € ... per maand" is anders voor mensen met zonnepanelen. De voorwaarden zelf zijn nog hetzelfde, er is geen tarief bijgekomen. Of ze dit onderscheid mogen maken bij het aanbod van het modelcontract is nu de onduidelijkheid, daar staat verder niets expliciet over geschreven maar zoals ik de ACM begrijp is dat niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:23
MacD007 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:32:
[...]

juist, en daar staat alleen één bedrag, namelijk 20 euro.
[Afbeelding]
sterker nog...

Neem je PV-investering...... €.€€€
Bijbehorende kWh /jaar........x.xxx (x20 jaar?)
Jaren afschrijving 20?
En je weet grofweg je kWh kostprijs.... zit je ver weg van 5ct?

Dus als je nog eens 3 ct/kWh moet bij-betalen (over groot deel..)
do i have to say more?

ok,
wat is de kostprijs per kWh van-de-grote-jongens????
en dan blijkt dat ze wel héél goedkoop kunnen "inkopen" bij de consumenten... :r

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Remar65 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:48:
[...]

Sinds vandaag is dit over.
Terugleverkosten zijn nu 11,5 cent per kWh bij Eneco.
Ik zie het... te laat... dan maar een dynamisch contract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Novax schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Ja dat is het ook, zie hier (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-65844.pdf) Maar de prijs die CoolBlue dan invult bij "- Vaste leveringskosten: € ... per maand" is anders voor mensen met zonnepanelen. De voorwaarden zelf zijn nog hetzelfde, er is geen tarief bijgekomen. Of ze dit onderscheid mogen maken bij het aanbod van het modelcontract is nu de onduidelijkheid, daar staat verder niets expliciet over geschreven maar zoals ik de ACM begrijp is dat niet de bedoeling.
Ik probeer het te snappen maar volgens mij moet en mag een energieleverancier maar één modelcontract aanbieden (dus met dezelfde prijzen voor alle klanten). Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:52:
[...]

Ik probeer het te snappen maar volgens mij moet en mag een energieleverancier maar één modelcontract aanbieden (dus met dezelfde prijzen voor alle klanten). Of zie ik dat verkeerd?
Dat dacht ik ook maar als je daar op gaat zoeken kan ik daar geen regel voor vinden. Leveranciers moeten een modelcontract aanbieden met de voorwaarden van de ACM. De tarieven mogen ze zelf bepalen. Er staat niet expliciet dat met die een maximaal één bedoeld wordt. Ik zie nergens dat een leverancier niet meerdere modelcontracten met andere tarieven mag aanbieden (zolang de voorwaarden maar gelijk zijn).

Bovenstaande lijkt me niet de bedoeling maar dan zou iemand de ACM om opheldering moeten vragen over het modelcontract aanbod van CoolBlue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
voutje 1

[ Voor 121% gewijzigd door Peterhardenberg op 04-07-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:38:
Heeft iemand een linkje naar een modelcontract van Coolblue met speciale voorwaarden voor PV bezitters?
Dat is dus de discussie, het gaat niet om speciale voorwaarden, het gaat om een ander tarief voor de vaste kosten. Voorwaarden zijn hetzelfde.
Vaste leveringskosten stroom (zonder zonnepanelen) per maand € 7,50
Vaste leveringskosten stroom (met zonnepanelen opwek tot 5.000 kWh) per maand € 25,00
Vaste leveringskosten stroom (met zonnepanelen opwek minimaal 5.000 kWh) per maand € 57,50
Volgens mij en iedereen hier mag dit ook niet, maar kan er gek genoeg niets specifieks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
voutje 2

[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 04-07-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Truus01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Vandebron is ook een tijdje de 'beste' geweest op vergelijkingssites zelfs met TLK.

Misschien zijn zij alle, doordat ze de eerste waren, alle zonnepaneelhouders kwijtgeraakt en maken nu zoveel winst dat die paar die via het modelcontract terugkomen wel op te vangen zijn... :+

Ik zit te denken of we nu een overzicht van 'gunstigste modelcontracten' moeten beginnen, in of ipv het beste TLV-topic.
Lastige is dat het voor iedereen anders is, bij veel overschot gewoon hoogste TLV. weinig overschot spelen de vaste kosten een grotere rol. Meer afname dan levering is het weer het levertarief.
Maar ik ben wel voor want de vergelijkingssites nemen ze volgens mij dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Srednier schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Lastige is dat het voor iedereen anders is, bij veel overschot gewoon hoogste TLV. weinig overschot spelen de vaste kosten een grotere rol. Meer afname dan levering is het weer het levertarief.
Maar ik ben wel voor want de vergelijkingssites nemen ze volgens mij dus niet mee.
Dan misschien zonder sortering op gunstigste/beste, maar wel met de belangrijkste gegevens, levertarief, vaste leveringskosten en TLV. Dan kan ieder voor zich uitrekenen wat het gunstigste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 24-04 16:01
Om de discussie beetje over een andere boeg te gooien:

TLB bestaat hoofdzakelijk uit:
1. onbalanskosten
2. salderingskosten (verschil stroomprijs zomer-winter)

Terzijde: vreemd is dat die TLB wordt gerekend over de totaal teruggeleverde stroom, dat is soms (veel) meer dan de saldering. En die onbalans is er ook echt niet over de hele teruglevering.

In dicussie met mijn energiebedrijf DELTA geven die aan dat zonneparken GEEN onbalans opleveren omdat die bij overaanbod worden afgeschakeld --> dat moet dan ook kunnen voor particulieren en een deel onbalanskosten moet te vermijden zijn door terugregeling PV.

Door minder teruglevering op piekmomenten verandert ook de balans zomer-winter dus ook invloed op salderingskosten. Immers relatief groter aandeel duurdere stroom, net als zonneparken.

Vragen:
- Is het terecht of onterecht dat particulieren mbt onbalans anders behandeld worden dan zonneparken, te meer daar binnen dynamische contracten (Zonneplan Powerplay https://www.zonneplan.nl/...ie-powerplay-zonnepanelen) er al remote afgeschakeld wordt?
- Is dit discriminatie van particuliere PV bezitters tov grote investeerders? Gelijke stroom = gelijke behandeling zou ik verwachten..
Subvraag: waarom zijn grote energieleverancieers niet veel innovatiever (net als Zonneplan) om het probleem op te lossen? Bij DELTA snappen ze er in elk geval he-le-maal niets van, of doen ze alsof.
- Zou ACM hier wat aan moeten doen? Heeft iemand deze casus ooit al aangekaart? Maak ik een denkfout?

Uiteraard kan iedereen naar een dynamisch contract waarbij je uit eigenbelang zelf terugregelt bij negatieve prijzen. Waarom kan bij een vast contract geen rekening worden gehouden met teruglever beperking op piekmomenten? Slimme meter levert elk uur (of kwartier) data dus verbruik en teruglevering is exact te volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Crapton op 05-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-04 20:29
Crapton schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:35:
Vragen:
- Is het terecht of onterecht dat particulieren mbt onbalans anders behandeld worden dan zonneparken, te meer daar binnen dynamische contracten (Zonneplan Powerplay https://www.zonneplan.nl/...ie-powerplay-zonnepanelen) er al remote afgeschakeld wordt?
- Is dit discriminatie van particuliere PV bezitters tov grote investeerders? Gelijke stroom = gelijke behandeling zou ik verwachten..
Subvraag: waarom zijn grote energieleverancieers niet veel innovatiever (net als Zonneplan) om het probleem op te lossen? Bij DELTA snappen ze er in elk geval he-le-maal niets van, of doen ze alsof.
- Zou ACM hier wat aan moeten doen? Heeft iemand deze casus ooit al aangekaart? Maak ik een denkfout?

Uiteraard kan iedereen naar een dynamisch contract waarbij je uit eigenbelang zelf terugregelt bij negatieve prijzen. Waarom kan bij een vast contract geen rekening worden gehouden met teruglever beperking op piekmomenten? Slimme meter levert elk uur (of kwartier) data dus verbruik en teruglevering is exact te volgen.
Jij wilt een contract dat op dit moment niet bestaat. Dat is prima. Maar dat is gewoon een commerciele overweging van de energieleveranciers.

De ACM hoeft niets te doen zolang de markt als geheel min of meer normaal functioneert. Verschil tussen particuliere PV en grote zonneparken is prima. Dat mag de 'markt' oplossen.

De energieleveranciers kijken hoeveel voordeel ze zouden halen met zo'n contract. Mijn gok is heel weinig. Dus daarom is zo'n contract er niet.

En er is al dynamisch. Dus een deel van de groep die je zou kunnen bereiken met zo'n nieuw contract zit daar al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Enexis schakelt ook nu omvormers af bij mensen thuis maar dan op de manier zoals het ooit bedacht is. Zij verlagen op veel plaatsen niet meer kunstmatig het voltage als er veel productie was. Het probleem is, dat de zekeringen doorslaan als er teveel stroom productie plaatsvindt tussen het transformatorhuisje en de wijk met de klanten.

Het mes snijdt aan twee kanten, eerst vergroot je de capaciteit door het voltage te laten ophogen en mocht echt hoog oplopen dan schakelen omvormers af als het voltage hoger wordt dan 253 volt. Dat laatste is echt een noodrem die liever niet gebruikt moet worden.
Enexis moet op meerdere plaatsen in Nederland de spanning op het stroomnet weer verhogen. Die was juist verlaagd om uitvallen van omvormers van zonnepanelen te voorkomen, maar nu smelten zekeringen in stroomhuisjes.
Dit is echt mitigeren en niet het pappen en nat houden wat tegenwoordig zo in is. Er is dan tijd om alles te gaan verzwaren.
Enexis bouwt de komende 7 jaar meer dan 15.000 nieuwe elektriciteitsstations om het stroomnet uit te breiden en onder meer de groei van het aantal zonnepanelen te faciliteren.
Bron Solarmagzine: https://solarmagazine.nl/...-zonnepanelen-te-beperken

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 05-07-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:08:
Enexis schakelt ook nu omvormers af bij mensen thuis maar dan op de manier zoals het ooit bedacht is. Zij verlagen op veel plaatsen niet meer kunstmatig het voltage als er veel productie was. Het probleem is, dat de zekeringen doorslaan als er teveel stroom productie plaatsvindt tussen het transformatorhuisje en de wijk met de klanten.
Ik snap niet wat je hier probeert te zeggen. Het probleem is dat de spanning te snel oploopt, dat omvormers zichzelf uitschakelden en dat men dan geen opbrengst had van PV.

Oplossing, verlaging van de spanning, maar dat geeft weer problemen als er veel vraag is.

Als een netbeheerder omvormers gaat uitschakelen dan kan dat alleen voor dat de spanning te hoog oploopt. Gevolg, nog minder opbrengst.

Voor wie is dit nu gunstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Als je een boete verzint dan moet je die binnen een modelcontract ook opleggen aan diegenen die geen boete verliezen.

Vergelijk het met dat een auto voorbij over de vluchtstrook een file rijdt en de politie ziet dat en bekeurt de vluchtstrook rijden. Dan krijgen de auto's in de file, ook dezelfde boete thuis gezonden omdat zij werden voorbij gereden door die vluchtstrook rijder.

Zo werkt een modelcontract en als je ook maar één klant een andere prijs rekent dan geldt die andere prijs voor iedereen.

Er kan immers geen onderscheid gemaakt worden tussen klanten binnen een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:23:
Als je een boete verzint dan moet je die binnen een modelcontract ook opleggen aan diegenen die geen boete verliezen.

Er kan immers geen onderscheid gemaakt worden tussen klanten binnen een modelcontract.
Je kan geen boete verzinnen binnen het modelcontract. De voorwaarden van het modelcontract staan vast. Alleen de prijzen mogen wisslen.

Waar staat dat een leverancier precies één modelcontract aan moet bieden aan alle klanten? Misschien mag de leverancier per klant een andere prijs afspreken zolang de voorwaarden maar gelijk zijn.

Ik kan niet snel vinden of de ACM daar zich over uitgelaten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:23:
[...]
Ik snap niet wat je hier probeert te zeggen. Het probleem is dat de spanning te snel oploopt, dat omvormers zichzelf uitschakelden en dat men dan geen opbrengst had van PV.

Oplossing, verlaging van de spanning, maar dat geeft weer problemen als er veel vraag is.

Als een netbeheerder omvormers gaat uitschakelen dan kan dat alleen voor dat de spanning te hoog oploopt. Gevolg, nog minder opbrengst.

Voor wie is dit nu gunstig?
hmmm, ik schreef dat Enexis tot nu toe kunstmatig het voltage laag hield om omvormers niet te laten afschakelen.

Als de zekering in het transformatorhuisje doorslaat dan is er helemaal geen stroom meer in het stroomnet voor klanten, anders dan de stroom die op dat moment wordt opgewerkt door de zonnepanelen.
De vraag is hoelang gaat dat goed zonder in voeding vanuit het middenspanning stroomnet.

Voor wie is het gunstig, voor niemand omdat de capaciteit nu te laag en daarom bouwt Enexis de komende 7 jaar meer dan 15.000 nieuwe elektriciteitsstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
phicoh schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Je kan geen boete verzinnen binnen het modelcontract. De voorwaarden van het modelcontract staan vast. Alleen de prijzen mogen wisslen.

Waar staat dat een leverancier precies één modelcontract aan moet bieden aan alle klanten? Misschien mag de leverancier per klant een andere prijs afspreken zolang de voorwaarden maar gelijk zijn.

De voorwaarden doen er niet toe als de energieleverancier per klant een willekeurige prijs mag rekenen. Er zijn in NL ongeveer 8.3 miljoen huishoudens, in principe zijn er dus 8.3M modelcontracten met allemaal dezelfde voorwaarden en mogelijk elk een andere prijs 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:44:
hmmm, ik schreef dat Enexis tot nu toe kunstmatig het voltage laag hield om omvormers niet te laten afschakelen.

Als de zekering in het transformatorhuisje doorslaat dan is er helemaal geen stroom meer in het stroomnet voor klanten, anders dan de stroom die op dat moment wordt opgewerkt door de zonnepanelen.
De vraag is hoelang gaat dat goed zonder in voeding vanuit het middenspanning stroomnet.
Ja, het is dom om de spanning zo laag in te stellen dat de zekeringen in de transformatorhuisjes doorslaan. Dan doet de net beheerder gewoon zijn werk niet.

Dat heeft weinig met het actief uitschakelen van omvormers te maken. Het actief uitschakelen van omvormers is vooral iets voor energieleveranciers op momenten dat ze die stroom niet kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Martin7182 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:47:
De voorwaarden doen er niet toe als de energieleverancier per klant een willekeurige prijs mag rekenen. Er zijn in NL ongeveer 8.3 miljoen huishoudens, in principe zijn er dus 8.3M modelcontracten met allemaal dezelfde voorwaarden en mogelijk elk een andere prijs 8)7
Dat klopt. Het doel van het modelcontract is dat een consument verschillende leveranciers kan vergelijken. Dat kan goed met het modelcontract omdat die allemaal dezelfde voorwaarden hebben, alleen de prijs is anders.

Het is helemaal geen doel van modelcontracten dat alle consumenten dezelfde prijs aangeboden krijgen.

Hoe dan ook varieert de prijs omdat netbeheerders verschillende kosten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:49
esphome schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:44:
[...]

Volgens mij knalt je omvormer ook uit als er geen stroomnet is, dus die vlieger gaat niet op, alles ligt dan plat :) (en je wekt dan dus niets op en je hebt geen stroom in huis)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Ik ben heel benieuwd of de ACM gaat handhaven.
Pagina: 1 ... 94 ... 142 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)