Als de onbalanskosten verminderen door meer thuisaccu's en grid accu's zullen de onbalanskosten en dus rendement van bv Zonneplan en Tibber onbalanshandel thuisaccu sterk verminderen.Kalentum schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:09:
[...]
Beheersing van de onbalanskosten.
Dit is heel goed. Hopelijk komt het ook ooit voor particulieren. Dan kun je zo'n ding in huis nemen en dan ben je van je zonnepaneelboete af.
Verder is bij een aantal inverters het terugregelen van de opbrengst heel eenvoudig. Ik heb een SMA en kan dat nu direct via online Sunny Portal handmatig doen. Met home automation of extern signaal is het simpel. Krijgen particulieren dan ook een stilleg vergoeding net als de zonneparken (=onbalanskosten)?
Als reeds gepost bij energieleverancier Delta doet men alsof men het niet snapt op mijn vraag over particulier PV terugregeling. En al zeker niet mbt TLB en onbalanskosten. Eneco komt nu wel over de brug. Terwijl ze zelf net een zonnepark van 200.000 panelen in Woensdrecht plaatsen, wordt nu gebouwd. Hoe gek kan het zijn.
Daarnaast blijft bijstook met aardgas nodig ivm netstabiliteit (50 Hz), zelf, of juist, met overaanbod hernieuwbare energie. Die stoomturbines en gasturbines worden precies op toerental gestuurd en is dus een wisselspanning anker. Wat voor oplossing kunnen we daarvoor bedenken?
https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie WKK staat hier trouwens ook bij maar vraag me welke dat zijn: Amercentrale?
[ Voor 25% gewijzigd door Crapton op 28-06-2024 10:40 ]