Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:52:
Newsflash: Mensen die volledig full electric zijn en geen gasaansluiting meer hebben gaan meer betalen want zij belasten onevenredig het stroomnetwerk. Mensen die op gas stoken krijgen korting. Einde cynisme. 8)
Offtopic maar ik heb dit onderbuik gevoel enorm; bijna de neiging om de warmepomp te annuleren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
silverball schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Offtopic maar ik heb dit onderbuik gevoel enorm; bijna de neiging om de warmepomp te annuleren.
Ik ben al 2 jaar bezig een fatsoenlijke installateur te vinden met normale prijzen en heb besloten ....... een mooie nieuwe Intergas Extreme te nemen voor €2400,- incl installatie. En dat alleen voor SWW want stook reeds 4 jaar met L/L. En slinger dan de ketel wel aan als het met echte vorst eens echt koud wordt. De lol is van vergroening bij mij er wel af. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41
silverball schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:03:
Als je geen haast hebt zou ik wachten, waarschijnlijk gaat er net zo'n overschot ontstaan als bij PV. Daalt de prijs de komende tijd en krijg je een betere deal.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Ik ben al 2 jaar bezig een fatsoenlijke installateur te vinden met normale prijzen en heb besloten ....... een mooie nieuwe Intergas Extreme te nemen voor €2400,- incl installatie. En dat alleen voor SWW want stook reeds 4 jaar met L/L. En slinger dan de ketel wel aan als het met echte vorst eens echt koud wordt. De lol is van vergroening bij mij er wel af. :'(
Kom je kwa businesscase niet rond met een cop1 boilertje, dan?
hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Als je geen haast hebt zou ik wachten, waarschijnlijk gaat er net zo'n overschot ontstaan als bij PV. Daalt de prijs de komende tijd en krijg je een betere deal.
Een beetje wel, op het moment heb ik geen van beide :P

[ Voor 23% gewijzigd door silverball op 27-05-2024 13:11 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:36
bgrr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:35:
Net bij de Mediamarkt geweest maar van essent variabel contract nu omzetten naar 3 jaar vast met de Mediamarkt actie is niet meer mogelijk.

Postcode en huisnummer ingevoerd door medewerker en geen aanbod beschikbaar:-(
Oké dat is lekker dan, andere mensen hier met de zelfde ervaring?
Zou ergens wel te verwachten zijn nu Essent zijn kosten bekend gemaakt heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door eltweako op 27-05-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Kom je kwa businesscase niet rond met een cop1 boilertje, dan?
Heb geen overschot stroom. Verbruik nu ongeveer 6000kWh en saldeer er zo'n 5500. En bij echte koude is L/L niet fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eltweako schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:11:
[...]

https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ En nu snel zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
silverball schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:10:
Een beetje wel, op het moment heb ik geen van beide :P
Maar waarom zoveel geld uitgeven als de verwachting is dat prijzen sterk gaan dalen?

Als warmtepompen het prijsniveau van PV en EV volgen zit er een forse prijsdaling in de pijplijn. Overproductie en sterk teruglopende vraag, eerst maar eens zien waar dit heengaat.

My 2 ct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

hoevenpe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]

Maar waarom zoveel geld uitgeven als de verwachting is dat prijzen sterk gaan dalen?

Als warmtepompen het prijsniveau van PV en EV volgen zit er een forse prijsdaling in de pijplijn. Overproductie en sterk teruglopende vraag, eerst maar eens zien waar dit heengaat.

My 2 ct...
Dat snap ik, maar een warmtebron in huis is wel lekker aankomende winter. Er staat nu letterlijk niks, want de cv was onherstelbaar defect en heel oud. In principe is alles redelijk klaar voor l/w kwa afgifte, nieuwe vvw met ltv verdeler.

Alternatief is deze winter stoken op cop1 of iets als petroleum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
silverball schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:24:
Alternatief is deze winter stoken op cop1 of iets als petroleum.
Oké, dan aan de WP dus :)

Maar wel opnieuw onderhandelen, kan best nog wat van de prijs af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:36
Ik heb 3 jaar vast staan bij GC, maar voor anderen hier die de teruglever boete willen vermijden was de Essent route wel interesant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
trangelang schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Met andere woorden, je moet voor 31 mei je contract afnemen om hier onderuit te komen. Conclusie, ik denk dat het de komende dagen druk kan worden.
Maar als ik nu een aanvraag doe, dan heb ik nog niet voor 1 juni het nieuwe contract of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Volgens deze post gaat GC zoals verwacht ook veranderingen doorvoeren.

Elias2020 in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Ik kan daar niet aangeven dat ik zonnepanelen heb, wat gewoon vreemd is, want er staat ook nergens dat je geen zonnenpanelen mag hebben. Desondanks vraag ik me af of dit goed gaat, zeker omdat de start van levering dan pas na 1 juni is, of maakt dat dan weer niet uit, omdat de aanvraag voor 1 juni was?

Herstel, ik zie dat voor de terugleververgoeding verwezen wordt naar een document van 1 juni 2022, die zouden dan gelden neem ik aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Michiel1978 op 27-05-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Michiel1978 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Ik kan daar niet aangeven dat ik zonnepanelen heb, wat gewoon vreemd is, want er staat ook nergens dat je geen zonnenpanelen mag hebben. Desondanks vraag ik me af of dit goed gaat, zeker omdat de start van levering dan pas na 1 juni is, of maakt dat dan weer niet uit, omdat de aanvraag voor 1 juni was?
lees het topic even. dit is al 200x besproken. ja gaat gewoon goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gdemont
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:53
eltweako schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Ik kom net van de MediaMarkt. Overstap (van andere maatschappij) per 1 augustus naar 3 jaar vast is gelukt.
Contract nog niet binnen maar mogelijkheid om af te sluiten was er in ieder geval nog wel.
Volgens betreffende verkoper had hij ook niets anders te horen gekregen dan dat het aanbod tot 1 juni mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Michiel1978 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:49:

Herstel, ik zie dat voor de terugleververgoeding verwezen wordt naar een document van 1 juni 2022, die zouden dan gelden neem ik aan.
Meer info en meer links hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
gdemont schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:52:
Ik kom net van de MediaMarkt. Overstap (van andere maatschappij) per 1 augustus naar 3 jaar vast is gelukt.
Contract nog niet binnen maar mogelijkheid om af te sluiten was er in ieder geval nog wel.
Volgens betreffende verkoper had hij ook niets anders te horen gekregen dan dat het aanbod tot 1 juni mogelijk was.
Goed om te weten, ik heb dat aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
boxlessness schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:34:
[...]

Nou, die lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk omdat dat een actieve ontmoediging zou zijn vanuit de overheid en haaks staat op allerlei klimaatdoelen waar een handtekening onder staat.

.....
:X _O- _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:54
Het moet niet veel gekker worden...

Ook terugleveren fossiele energie kost voortaan geld
Na terugleverkosten voor zonne-energie gaan energiebedrijven ook kosten in rekening brengen aan klanten die fossiele energie terugleveren. Dat is nadelig voor huishoudens die zelf energie opwekken uit steenkool of hout.

en

De maatregel is nadelig voor consumenten met een eigen kolencentrale, zoals Bert Houterts uit Oldenzaal. "Ja, balen natuurlijk", zegt hij. "Ik woon in een oud huis en deze kolencentrale zat er al in. Vroeger had iedereen een kolengestookte centrale in huis. Mijn centrale levert veel meer stroom dan ik zelf gebruik. Als ik terugleverkosten moet gaan betalen, kost mij dat honderdvijftig euro per maand extra."

Trucje
Houterts heeft inmiddels een trucje gevonden om de terugleverkosten te vermijden: "Kernenergie valt buiten de regel. Dat is namelijk geen zonne-energie en ook geen fossiele energie. Volgende week komen ze hier een kleine thuisreactor installeren. Het uranium haal ik voor een paar tientjes uit China."

Bron: https://nieuwspaal.nl/ook...energie-gaat-geld-kosten/

Kijk een thuisreactor; dat is nog eens een ander trucje dan een 'verborgen' link op de Greenchoice website om terugleverkosten te vermijden...

[ Voor 52% gewijzigd door marktweakt op 27-05-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
marktweakt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:13:
Het moet niet veel gekker worden...
Ook terugleveren fossiele energie kost voortaan geld
Na terugleverkosten voor zonne-energie gaan energiebedrijven ook kosten in rekening brengen aan klanten die fossiele energie terugleveren. Dat is nadelig voor huishoudens die zelf energie opwekken uit steenkool of hout.

en

De maatregel is nadelig voor consumenten met een eigen kolencentrale, zoals Bert Houterts uit Oldenzaal. "Ja, balen natuurlijk", zegt hij. "Ik woon in een oud huis en deze kolencentrale zat er al in. Vroeger had iedereen een kolengestookte centrale in huis. Mijn centrale levert veel meer stroom dan ik zelf gebruik. Als ik terugleverkosten moet gaan betalen, kost mij dat honderdvijftig euro per maand extra."
Trucje
Houterts heeft inmiddels een trucje gevonden om de terugleverkosten te vermijden: "Kernenergie valt buiten de regel. Dat is namelijk geen zonne-energie en ook geen fossiele energie. Volgende week komen ze hier een kleine thuisreactor installeren. Het uranium haal ik voor een paar tientjes uit China."

Bron: https://nieuwspaal.nl/ook...energie-gaat-geld-kosten/
Ik heb in de tijden van hoge energieprijzen/teruglevertarieven gekeken of er geld te verdienen was met een dieselaggregaat: ja, maar alleen grotere aggregaten waren efficient genoeg om de dieselkosten er uit te halen.
Maar ik vond de investering te hoog en risicovol en had weinig trek in een ronkend aggregaat in de tuin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marktweakt
boxlessness schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Ik heb in de tijden van hoge energieprijzen/teruglevertarieven gekeken of er geld te verdienen was met een dieselaggregaat: ja, maar alleen grotere aggregaten waren efficient genoeg om de dieselkosten er uit te halen.
Maar ik vond de investering te hoog en risicovol en had weinig trek in een ronkend aggregaat in de tuin.
Sjonge, ik ben blij dat ik niet bij jou in de straat woon, denk ik...

Naast ons op nummer 3 overwegen ze ook zo'n thuisreactor na het lezen van dat artikel. En buurman Henk op nummer 7 zag er wel brood in om dat kernafval van nummer 3 te gaan opslaan in zijn kelder... :)

[ Voor 16% gewijzigd door marktweakt op 27-05-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Subigo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:56:
Helaas gaat Powerpeers ook terugleverkosten in rekening brengen.

FAQ

[Afbeelding]

[...]

In mijn geval :

[Afbeelding]

gaat het me dus 825 euro op jaarbasis extra kosten...... Dat is niet mis.

[...]
Ah, deze post even gemist. Het is bijna juni en ik heb nog niets van ze ontvangen. In mijn verlengaanbod bij ze staat het inderdaad al wel mooi erbij.

Toch maar weer even gaan nadenken wat ik ga doen nu.

Blijft bizar dat als je tegen een grens aan zit je beter even je panelen een paar dagen uit kan zetten om zo niet opeens in een staffel te vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Titus op 27-05-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Titus schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:44:
[...]

Ah, deze post even gemist. Het is bijna juni en ik heb nog niets van ze ontvangen. In mijn verlengaanbod bij ze staat het inderdaad al wel mooi erbij.

Toch maar weer even gaan nadenken wat ik ga doen nu,
Daar heb je niet veel tijd meer voor, maar je hebt 14 dagen bedenktijd voor contracten dus je zou nu al kunnen aanvragen en dan 14 dagen nadenken of het wel een goed keuze is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Titus Om het plaatje compleet te maken, welke terugleververgoeding wordt in je verlengaanbod genoemd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
Misschien mis ik jouw grap maar je bekend met Nieuwspaal toch?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

boxlessness schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:29:
Ik denk ook niet dat de buurt hier al te blij mee was geweest ;)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Proton_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:05:
@Titus Om het plaatje compleet te maken, welke terugleververgoeding wordt in je verlengaanbod genoemd?
Even gekeken, € -0,130000. Dat is nog best flink, al win je er dus niets mee als je ongeveer rond je opbrengst verbruikt in een jaar en alles dus saldeert.
In mijn staffel zit je op TLK van €0.096, dus dan blijft er ook niet zo veel van over. Bij hogere staffels wordt de TLK hoger zo te zien, dus dat werkt dan nog meer in je nadeel.

[ Voor 19% gewijzigd door Titus op 27-05-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:46
marktweakt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:13:
Kijk een thuisreactor; dat is nog eens een ander trucje dan een 'verborgen' link op de Greenchoice website om terugleverkosten te vermijden...
Het is helemaal geen verborgen link; via de thuispagina zet je geen vinkje bij panelen en bekijk je je aanbod. Daar zit de genoemde 3-jaar link bij, evenals voor 1-jaar en 2-jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:58
Joostje123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:16:
[...]

https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Wij hebben op jaarbasis 3300 wat we terugleveren aan Essen (ieder geval vorig jaar)t.
In de juni maand was dit vorig jaar 630.

Bij terugleverkosten van essent staat als je in schaal:
Tussen 3250 en 3500 kWh
3.251 t/m 3.500 kWh € 1,19889 € 36,57

Dan betalen we dus straks 36 euro in de maand?

Of is die schaal per maand?
Dus in juni:
7 euro per maand?
501 t/m 750 kWh € 0,22217 € 6,78

---
Er mist bij die pagina gewoon informatie.
Want staat nergens waar die schaal is het per jaar of per maand?
in de kollom staat boven aan "kosten per maand"dus 36 per maand ja 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
[...]
Bedankt voor het delen, ik ga zo na het werk als een speer naar MM in Hengelo.
Betreft overstap van een andere maatschappij.
Zal even laten weten of dit gelukt is :*)

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:21
zou wel opvallend zijn dat een overstap om nieuwe klant binnen te halen wel geaccepteerd zou worden maar bestaande klanten het nakijken krijgen, die laatste paar dagen. En tegelijktertijd ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Je hebt voldoende groene stroom nodig voor de minste momenten en momenteel hebben we alleen voldoende groene stroom op de echte piekmomenten. Dus voordat we alles af kunnen dekken zijn we nog wel een hoop zonnepanelen en windmolens verder.
En de problematiek komt niet door de vele zonnepanelen, maar door het gebrek aan coördinatie. Al had je die nl. wel gehad, was het 10 jaar geleden al verplicht geweest om je zonnepanelen aan te laten sturen door de leveranciers/netbeheerder (of andere partij). En dan had je in de piekmomenten terug kunnen schakelen in vermogen en in de dal momenten juist alles vol aan kunnen zetten en daarmee geen problemen gehad. En het mooiste hiervan is dat het zelfs nu nog zou kunnen als de wil er zou zijn. De meeste omvormers hebben dit nl. standaard er in zitten of kunnen het simpel toevoegen/aanzetten.

[...]

Zoals ik al zei zijn ze momenteel puur bezig met hiermee winst te maken en ervoor te zorgen dat ze het monopolie op de markt weer terug krijgen door de partikulier weg te jagen.
zodra er te veel word terug geleverd word de spanning "te hoog" en zal je eigen thuis omvormer uitschakelen
dat doen ze niet allemaal tegelijk maar verschilt ook wat per merk en zelfs per wijk afhankelijk van de bekabeling e.d.
dus die regeling is er in zekere zin al
het probleem ligt er ook niet zo zeer bij de prive bezitters maar dat de maatschappijen geld verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Er komt volgens mij vanzelf een rechtszaak over ongelijkheid. Hoe zouden ze dat doen bij mij met een Ferrarismeter? Kan niet.
is hier al wat over bekend? mensen met een rechtsbijstand die samen gaan om collectief hier tegen in te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
dva78 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:12:
Gisteren bij de MM een 3 jarig Essent contract afgesloten per 1 juli. De Essent medewerker vertelde me wel dat ze die terugleverkosten mogen aanpassen/toevoegen in een vast contract, maar dat Essent dat niet ging doen.....
Vanmorgen nog maar even met Essent gebeld. De eerste dame vertelde me ook doodleuk dat ik terugleverkosten moest gaan betalen. Daarna nog een keer gebeld en de tweede dame nam even de tijd om het te uitzoeken en vertelde uiteindelijk dat aangezien ik het contract voor 1 juni had afgesloten geen terugleverkosten ging betalen.
Nog niet heel duidelijk dus, de tijd zal het leren.
dus dan neem ik aan dat je het contract kan breken op moment dat ze dat doen ( zonder dat je daar een boete voor hoeft te betalen ) want ze veranderen d voorwaarde tijdens de looptijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:06
Per 1 November ga ik over naar Essent via de Mediamarkt actie. Mijn vattenfall contract verloopt op 1 december. Ik krijg dus wel 50 euro boete.

Maar ik ben gasloos met een full electric WP en bijna 8kwp aan panelen. Dus ik lever nog veel terug ondanks thuisbattterij.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:03:
[...]
zodra er te veel word terug geleverd word de spanning "te hoog" en zal je eigen thuis omvormer uitschakelen
dat doen ze niet allemaal tegelijk maar verschilt ook wat per merk en zelfs per wijk afhankelijk van de bekabeling e.d.
dus die regeling is er in zekere zin al
Klopt, maar terugschakelen in vermogen kan ervoor zorgen dat je vraag en aanbod beter in de hand kunt houden, maar vooral de onbalans-kosten zijn veel beter te voorspellen/regelen. Je hebt dan nl. wat extra marge waarin je zelf kunt op/afschakelen voordat je op energie moet kopen/verkopen. Daarbij is dat iets wat de meeste omvormers prima kunnen. Apart dus dat ze daar niet op sturen, maar liever allerlei boetes verzinnen. Gezien hun eigen verhalen zou je toch verwachten dat ze het beste voor het net willen en dus naar dit soort oplossing zouden kijken?
het probleem ligt er ook niet zo zeer bij de prive bezitters maar dat de maatschappijen geld verliezen
Dat zeggen ze inderdaad, maar voorlopig draaien ze allemaal goede winsten. Iets wat ik niet zou verwachten als de nood zo hoog is. En ik kan je ook garanderen dat ze dit jaar weer goede winsten gaan behalen, wat gezien de verhalen dus niet logisch is. Want dan zouden ze al jaren verlies moeten draaien.

Ach ik ben blij dat ik het gas heb laten liggen en de houtkachel het ook nog prima doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 27-05-2024 16:19 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:55:
[...]

in de kollom staat boven aan "kosten per maand"dus 36 per maand ja 8)7
Ja alleen er staat nergens per schaal of dat per jaar is of per maand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
Martin7182 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Het is helemaal geen verborgen link; via de thuispagina zet je geen vinkje bij panelen en bekijk je je aanbod. Daar zit de genoemde 3-jaar link bij, evenals voor 1-jaar en 2-jaar.
Maar dan kom je er dus alleen als je al hebt aangevinkt dat je geen panelen hebt....dat lijkt me best een argument voor Greenchoice om te zeggen dat dit niet mag als je dus wel panelen hebt, ondanks dat het niet in de voorwaarden staat.

Ik heb net een aanvraag gedaan, omdat ik niet doorhad dat ik een link volgde van iemand die er gekomen was door niet op zonnepanelen te drukken, maar twijfel nu wel heel erg wat ik er mee moet. Ik weet ook niet wat Greenchoice dan als alternatief gaat doen, aangezien ik nergens anders voor getekend heb dan het "zonder zonnepanelen" contract.

[ Voor 25% gewijzigd door Michiel1978 op 27-05-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Michiel1978 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Maar dan kom je er dus alleen als je al hebt aangevinkt dat je geen panelen hebt....dat lijkt me best een argument voor Greenchoice om te zeggen dat dit niet mag als je dus wel panelen hebt, ondanks dat het niet in de voorwaarden staat.

Ik heb net een aanvraag gedaan, omdat ik niet doorhad dat ik een link volgde van iemand die er gekomen was door niet op zonnepanelen te drukken, maar twijfel nu wel heel erg wat ik er mee moet. Ik weet ook niet wat Greenchoice dan als alternatief gaat doen, aangezien ik nergens anders voor getekend heb dan het "zonder zonnepanelen" contract.
contract lijkt me leidend... de weg er naar toe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
[...]

Lijkt me sterk dat ze dit nog kunnen wijzigen. Die link kun je ook van iemand krijgen en het waarheidsgetrouw invullen. Ik had direct mijn contract binnen en in theorie zouden ze direct al mijn info moeten hebben, omdat ik al klant was. Volgens mij boeit het ze niet zoveel dat een paar procent het via deze route afsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirandajh
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06-2024
Deze link vraagt niet om zonnepanelen: https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/

(En incognito openen, als je al eerder bij GC hebt ingevuld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

maar nbu wachten op dat contract want lees dat men onder de voorwaarden tijdnes de looptijd alsnog kosten kan gaan rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:46
mirandajh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:34:
Deze link vraagt niet om zonnepanelen: https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/

(En incognito openen, als je al eerder bij GC hebt ingevuld...)
Klopt, maar het is helemaal geen verborgen link. Je komt hier ook eenvoudig via de 'normale' weg als je het vinkje zonnepanelen uitzet. Maar zoals @de Peer opmerkt, het contract is leidend, niet de weg er naartoe. In de voorwaarden staat zelfs iets over de terugleververgoeding, dan kunnen ze er bij GC niet mee aankomen dat deze voorwaarden niet voor zonnepaneelbezitters gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
[...]

Hier direct in de mail gekregen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar terugschakelen in vermogen kan ervoor zorgen dat je vraag en aanbod beter in de hand kunt houden, maar vooral de onbalans-kosten zijn veel beter te voorspellen/regelen. Je hebt dan nl. wat extra marge waarin je zelf kunt op/afschakelen voordat je op energie moet kopen/verkopen. Daarbij is dat iets wat de meeste omvormers prima kunnen. Apart dus dat ze daar niet op sturen, maar liever allerlei boetes verzinnen. Gezien hun eigen verhalen zou je toch verwachten dat ze het beste voor het net willen en dus naar dit soort oplossing zouden kijken?

[...]

Dat zeggen ze inderdaad, maar voorlopig draaien ze allemaal goede winsten. Iets wat ik niet zou verwachten als de nood zo hoog is. En ik kan je ook garanderen dat ze dit jaar weer goede winsten gaan behalen, wat gezien de verhalen dus niet logisch is. Want dan zouden ze al jaren verlies moeten draaien.

Ach ik ben blij dat ik het gas heb laten liggen en de houtkachel het ook nog prima doet :)
minder winst word als verlies draaien gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Ik begrijp je twijfel maar wacht even tot je het contract binnen hebt. Er staats niets over zonnepanelen boetes in omdat Greenchoice hun voorwaarden daarover helemaal niet heeft aangepast.

Bovendien zijn de getallen die je invult bij Greenchoice of bij prijsvergelijkers helemaal niet belangrijk* want ze krijgen de echte getallen gewoon van je netbeheerder. Die getallen zijn er alleen maar zodat jij als consument goed kan vergelijken met andere energieleveranciers. Dat ze die getallen zijn gaan gebruiken om onderscheid te maken tussen wel en niet zonnepanelenbezitters is eigenlijk misbruik door de energieleveranciers.

*het kan wel invloed hebben op bepaalde actievoorwaarden van cashbacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Klopt, maar het is helemaal geen verborgen link. Je komt hier ook eenvoudig via de 'normale' weg als je het vinkje zonnepanelen uitzet. Maar zoals @de Peer opmerkt, het contract is leidend, niet de weg er naartoe. In de voorwaarden staat zelfs iets over de terugleververgoeding, dan kunnen ze er bij GC niet mee aankomen dat deze voorwaarden niet voor zonnepaneelbezitters gelden.
Zoals al eerder gezegd, dat is niet de enige link, er zijn er nog meer waar je niet via de normale weg komt. Met betere tarieven. En @marktweakt had verborgen ook tussen haakjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 27-05-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:03
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:39:
[...]

maar nbu wachten op dat contract want lees dat men onder de voorwaarden tijdnes de looptijd alsnog kosten kan gaan rekenen
Dit staat in mijn nieuwe contract van Essent :
Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.

Volgens mij is dat dus in 2027, wanneer saldering ( misschien ) wordt afgeschaft.

Ik weet niet of iemand de voorwaarden van de GC contracten heeft doorgespit….( verplichting om teruglevering te melden )

[ Voor 10% gewijzigd door pjotter1965 op 27-05-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Laatst online: 16:40
John245 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Dat is wel een heel klein paneel :)
ehm ja de M ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik volg met grote belangstelling Zonneplan. Die sturen nu alleen nog maar hun zelf geconfigureerde omvormers aan maar willen dat ook doen voor andere merken. Je moet dan wel een dynamisch contract nemen bij Zonneplan.

Ik neem aan dat Vandebron en andere aanbieders van dynamisch daar ook naar gaan kijken.

Maar goed, je kan niet alle merken omvormers even makkelijk remote gaan aansturen en monitoren, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
Kalentum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Ik volg met grote belangstelling Zonneplan. Die sturen nu alleen nog maar hun zelf geconfigureerde omvormers aan maar willen dat ook doen voor andere merken. Je moet dan wel een dynamisch contract nemen bij Zonneplan.

Ik neem aan dat Vandebron en andere aanbieders van dynamisch daar ook naar gaan kijken.

Maar goed, je kan niet alle merken omvormers even makkelijk remote gaan aansturen en monitoren, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Voor zoiets moet je als klant wel heel veel vertrouwen hebben in je energieleverancier, en laat het nou net daaraan in toenemende mate ontbreken bij de gemiddelde zonnepanelen bezitter gezien de recente ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
is er al en excehl sheetje of zo door iemand gemaakt waarbij e kan uitrekenen wat het gunstigste is van wanneer de omvormers uitschakelen e.d.?

als ik de omvormers uitschakel dan verbruik ik op dat moment ook 100% stroom van het net dus snijd ik me weer in de vingers met salderen.
op moment verbruik ik 3000 en lever ik 5000 terug met zn 250kub aan gas.
alleen de maand juli is al 1000 terug geleverd.
zit te denken is het dan verstandig juli uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdemont
  • Laatst online: 08:53
TheWalrus schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Hier direct in de mail gekregen.
Hmm ik heb nog niets ontvangen. Maar even afwachten anders morgen terug. "Binnen 24u" had hij het over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Bushie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:07:
Ik vind deze casus ook wel "grappig"
https://www.nu.nl/tech/63...fer-van-energiechaos.html
Woningbouw plaatst zonnepanelen, huurder betaald een vergoeding aan woningbouw voor lagere energielasten.
Wie gaat nu die "teruglever-boete"betalen zodat het nul-op-de-meter woning blijven.
Jeps, heb ik dus ook. De vergoeding is hier minimaal (twee euro per paneel per maand en ik heb maar drie panelen) maar het voelt toch een beetje oneerlijk. Jaren geen panelen gehad. Verhuurder doet een mooie inventarisatie. Alles wordt netjes aangelegd. Het staat hier nog geen maand aan en of ik straks even wil gaan betalen voor terugleveren. Zucht.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:03
Zojuist ook mail gehad van Essent:

Mijn terugleverkosten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iAEwMZoeHpvfpMt-rsZmgTjVDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzd1t4bdMWRwCVSJZcEwDLbY.png?f=fotoalbum_large

De terugleverkosten per kWh zijn dus (55,51*12)/5001 = 13,3 cent / kWh

De leverkosten per kWh (zonder belasting) zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX-N9Z08C35sGQcco3m2BtoVSWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/09musagOzn5QjDrbkvOxtTqB.png?f=user_large

Deze zijn dus bijna gelijk aan elkaar, wat dus betekent dat er voor de consument geen enkel voordeel meer zit in de salderingsregeling als je kijkt naar de kale kosten. Alleen het belastingvoordeel blijft over.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
gdemont schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Hmm ik heb nog niets ontvangen. Maar even afwachten anders morgen terug. "Binnen 24u" had hij het over..
Ja idd gelijk actie ondernemen. Straks zit je vast aan dat terugleveren kosten geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
Kalentum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Nou ja, ik zou dit dus verwachten vanuit een centrale regeling. Want inderdaad zijn niet alle omvormers even makkelijk aan te sturen, maar van de grote merken hebben de meeste omvormers (zeker de modernere) deze optie er wel in zitten. En aangezien het aantal zonnepanelen de laatste jaren pas echt omhoog is gevlogen, zijn de meeste omvormers hooguit een paar jaar oud. Ik zou er raar van opkijken als je niet minstens drie kwart van alle omvormers met minimale inspanning aan zou kunnen sturen.

En je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom dit alleen bij een dynamisch contract is. De onbalanskosten zijn ten slotte onafhankelijk van de gekozen contractvorm.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Roeloffzen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:06:
Deze zijn dus bijna gelijk aan elkaar, wat dus betekent dat er voor de consument geen enkel voordeel meer zit in de salderingsregeling als je kijkt naar de kale kosten. Alleen het belastingvoordeel blijft over.
En dat is dan ook precies waar de energieleveranciers naar streven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Zojuist bij de MM in Hengelo de Essent actie afgesloten, ingangsdatum 1 juli.
3 jaar vast, geen TL kosten, volgens onderstaande tarieven.

Wel even puntje van aandacht, weet niet of dat bij iedereen bekend is;
Als je binnen de looptijd van je contract opzegt, betaal je nog voor de stroom welke ‘voor jou is ingekocht’, dus bij een verbruik van 5000kWh/jaar en je zegt na 1 jaar op, betaal je nog 10.000kWh aan Essent
Zie ook Essent opzegboete
8)7 Waar is de goede oude tijd van €50 boete per product.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy2UIiO3Kj1WjXos0zV9ZnTHaLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvL7zTGNCwcxnQoIJcIULqYa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar afwachten of de 3 jaar vast lucratief zal zijn, nu wet en regelgeving nog zoveel wijzigt.
Hoop dat het niet hebben van TL-kosten veel waard is.

[ Voor 40% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 27-05-2024 18:58 . Reden: Opzegboete rectificatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
marktweakt schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:23:
[...]

En dat is dan ook precies waar de energieleveranciers naar streven...
Wat bepaalt bij Essent in welke schaal je komt?
Is dat hoeveel je teruglevert vanaf 1 juli tot einde periode (1 april volgend jaar in mijn geval)?
of
Is dat van 1 april dit jaar tot 1 april volgend jaar? (Met terugwerkende kracht)

Als ik naar mijn schaal kijk (door Essent bepaald) is het met terugwerkende kracht en gaat Essent ook van 1 april tot 1 juli mee rekenen om mijn schaal te bepalen. Dus totale teruglevering van 1 april 2024 tot 1 april 2025 in mijn geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
_Slick_Rick_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:24:

Wel even puntje ban aandacht, weet niet of dat bij iedereen bekend is;
Als je binnen de looptijd van je contract opzegt, betaal je nog voor de stroom welke ‘voor jou is ingekocht’, dus bij een verbruik van 5000kWh/jaar en je zegt na 1 jaar op, betaal je nog 10.000kWh aan Essent 8)7 Waar is de goede oude tijd van €50 boete per product.

[Afbeelding]

Nu maar afwachten of de 3 jaar vast lucratief zal zijn, nu wet en regelgeving nog zoveel wijzigt.
Het is 3 jaar zekerheid tegen alle gekkigheid, dus dat lijkt me een vrij goede deal toch? Ik kan je nu al op een briefje geven dat die saldering never nooit in 2027 is afgeschaft, dus als ze een kans zien om nog meer van jouw taart te snoepen gaan ze dat zeker doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roeloffzen
Mensen met een Ferrarismeter hebben geluk en betalen geen terugleverkosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6n_YwX7GplxE4b4AVTYLT79nzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s2CNZ0j0XBSMik0nm6dVDo7R.png?f=user_large

Mag dit? Is dit geen ongelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Roeloffzen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:46:
Mensen met een Ferrarismeter hebben geluk en betalen geen terugleverkosten
[Afbeelding]

Mag dit? Is dit geen ongelijkheid?
Ja, dat was top. Ik kreeg op den duur een brief "uw meter is afgekeurd, telt niet goed", heeft jarenlang geen enkel probleem opgeleverd. Al sinds 1980 of zo niet.

Toen was ie opeens niet meer goed. Nu heb ik dus idd een meter die teruglevering registreert (digitale, geen slimme). Had een reden uiteraard. Want de meter was echt nog wel prima.

Voelt ook weer heel fout dit. Dan zou je eigenlijk per direct alle Ferraris meters (en andere meters die geen teruglevering registreren) moeten afkeuren en moeten vervangen.

En dat had ik ook gezegd als ik er zelf nog wel een had hangen: je moet met gelijke maten meten.

Mensen met zonnepanelen anders behandelen dan mensen zonder (terwijl zij het probleem niet zijn).
En dan ook nog eens de mensen die toevallig nog een heel oude meter hebben "belonen" door die mensen niet te straffen.
Bizarre wereld zo.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:35

Wel even puntje ban aandacht, weet niet of dat bij iedereen bekend is;
Als je binnen de looptijd van je contract opzegt, betaal je nog voor de stroom welke ‘voor jou is ingekocht’, dus bij een verbruik van 5000kWh/jaar en je zegt na 1 jaar op, betaal je nog 10.000kWh aan Essent 8)7 Waar is de goede oude tijd van €50 boete per product.
Volgens mij alleen prijsverschil tussen contractprijs en prijs van vergelijkbaar produkt op moment van opzeggen.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
sipjohn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Volgens mij alleen prijsverschil tussen contractprijs en prijs van vergelijkbaar produkt op moment van opzeggen.
Ja klopt, Essent heeft daar een speciale pagina voor: https://www.essent.nl/energie/referentieproducten opvallend is dat de TLV er blijkbaar niet toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
bij vattenval gaan ze pas TLV doen na salderen lees ik

--

We verrekenen je eigen opwek met de stroom die wij je leveren op momenten dat je niks opwekt ('s nachts bijvoorbeeld). Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer stroom van ons hebt afgenomen dan andersom, dan betaal je nog een restbedrag aan ons. Hier zie je een rekenvoorbeeld:
---

dus niet zoals bij essent dat zou dan een stuk goedkoper kunne zijn?

edit
laat maar ze zijn nog erger ze rekenen zowel per kwh als oo knog een vast bedrag per schaal etc

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 27-05-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:24
Novax schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Voor 3 jaar vast met zonnepanelen en zonder terugleverkosten is er nu ook een tijdelijke aanbieding tot 1 juni* van Essent bij de MediaMarkt, ook voor bestaande klanten en 6 maanden van tevoren af sluiten, zie SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en https://www.mediamarkt.nl/nl/service/essent
*Essent heeft maandag aangekondigd terugleverkosten te gaan rekenen vanaf 1 juni, deze aanbieding valt daar niet onder maar let daar wel op bij de aanvraag
  • Stroom € 0,29984
  • Stroom Vaste leveringskosten € 11,99
  • Netto terugleververgoeding € 0,055
  • Gas: € 1,28660 vanwege dit hoge tarief is het wellicht beter om gas apart ergens anders te nemen
  • Gas Vaste leveringskosten € 8,99
Er zit ook een korting bij van minimaal €75 als cashback of als cadeaubon van de Mediamarkt. (Deze moet je terugbetalen als je het contract eerder opzegt)

Zie beneden waarom je deze 3 jaar vast aanbieding van Essent wel of niet zou moeten nemen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De links van Greenchoice: Er is een mogelijkheid dat Greenchoice deze week (voor 1 juni) een wijziging met terugleverheffing doorvoert, let dus op bij de aanvraag of je nog onder de oude voorwaarden valt.

https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ "3 Jaar Vast" pid: 248
  • Stroom € 0,31661
  • Vaste leveringskosten € 14,79
  • Gas: € 1,27213
https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ "NL Windstroom 3 jaar" pid: 27
  • Stroom € 0,31661
  • Vaste leveringskosten € 10,26
  • Gas: € 1,27213
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 2 Jaar" pid: 255
  • Stroom € 0,26654 € 0,28255
  • Gas: € 1,17997 € 1,19007
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 1 Jaar" pid: 1
  • Stroom € 0,22778 € 0,23803
  • Gas: € 1,15733€ 1,19882
Vaste leveringskosten voor gas zijn overal € 8,19
Netto terugleververgoeding is overal € 0,05
Contracten zijn 6 maanden van tevoren af sluiten

Er zijn ook nog
https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/ "2 Jaar Vast" pid: 245
https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-2-jaar/ "NL Windstroom 2 jaar" pid: 241

Het punt bij Greenchoice is nu dat je bij bovenstaande links niet (meer) kan aangeven dat je teruglevert* maar er staat verder nergens dat deze aanbiedingen niet bedoeld zijn voor zonnepanelen bezitters. De terugleververgoeding van € 0,05 is gewoon te zien en de voorwaarden van de contracten zijn nog hetzelfde als voor de zonepanelenboetes.
*Krijg je wel een veld voor teruglevering te zien en een rode error dan heb je al eerder ergens anders op greenchoice.nl het "Ik heb zonnepanelen" vinkje aangezet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 3 jaar vast aanbiedingen zijn voornamelijk interessant voor alleen stroom en als je het grootste gedeelte daarvan saldeert. Dan maakt het relatief hoge tarief van € 0,31661 namelijk niet uit. Is je verbruik een stuk hoger dan wat je teruglevert dan kunnen andere aanbiedingen voordeliger zijn. Heb je helemaal geen zonnepanelen dan is 3 jaar vast met deze tarieven niet aan te raden.

Ook hebben de 3 jaar vast aanbiedingen relatief hoge gas tarieven. Het is voordeliger om dan alleen stroom voor 3 jaar vast af te sluiten en gas apart ergens anders te nemen met betere tarieven. Het kan ook beide apart bij Greenchoice: 3 jaar vast stroom en 2 jaar gas tegen het lagere tarief van € 1,17997 € 1,19.

Voor discussie over deze aanbiedingen kan je het beste reageren in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Let op: Het nieuwe kabinet is van plan om de salderingsregeling voor klein verbruikers met ingang van 1 januari 2027 te beëindigen zonder afbouw. Het is nu nog veel te vroeg om te zeggen dat het daadwerkelijk gaat gebeuren, maar mocht het zo zijn dan overlappen de 3 jaar vast aanbiedingen het jaar 2027. Of je het laatste gedeelte van je looptijd dan nog kan salderen of dat je boetevrij kan opzeggen zal van een aantal factoren afhangen. Om eventuele onzekerheid daarover te vermijden zou je dan "Nederlands Groen 2 Jaar" via de Greenchoice welkom-terug link kunnen nemen.

Bijbehorende tarieven zijn laatst gecontroleerd op 27 mei
Heb op 25 april die 3jarig contract aangevraagd bij Greenchoice En het gaat in op 21-juni. Dan heb ik toch sowieso geen last van terug leverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
jaaoie17 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:22:
Heb op 25 april die 3jarig contract aangevraagd bij Greenchoice En het gaat in op 21-juni. Dan heb ik toch sowieso geen last van terug leverkosten?
Nee, maar ik heb dat nog even verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:04:
is er al en excehl sheetje of zo door iemand gemaakt waarbij e kan uitrekenen wat het gunstigste is van wanneer de omvormers uitschakelen e.d.?

als ik de omvormers uitschakel dan verbruik ik op dat moment ook 100% stroom van het net dus snijd ik me weer in de vingers met salderen.
op moment verbruik ik 3000 en lever ik 5000 terug met zn 250kub aan gas.
alleen de maand juli is al 1000 terug geleverd.
zit te denken is het dan verstandig juli uit te zetten?
Wat is jouw situatie? Huurwoning dus dat je ook een vast bedrag betaald aan de verhuurder? Of eigen?
Welk contract heb je?

Voor alsnog is het met de meeste contracten niet gunstiger om je panelen uit te zetten. Alleen bij dynamische contracten kan dit zo zijn. En blijkbaar bij Essent, na 1-6.
Je kunt daarom beter nu nog een 3 jarig GC contract aangaan, of het 3 jarig contract van Essent bij Mediamarkt, dan je nu al druk lopen maken over wanneer je panelen uit moet zetten. Daar hoef je dan in ieder geval de komende 3 jaar nog niet aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Ja klopt, Essent heeft daar een speciale pagina voor: https://www.essent.nl/energie/referentieproducten opvallend is dat de TLV er blijkbaar niet toe doet.
En de TLK?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:39:
[...]

Wat is jouw situatie? Huurwoning dus dat je ook een vast bedrag betaald aan de verhuurder? Of eigen?
Welk contract heb je?

Voor alsnog is het met de meeste contracten niet gunstiger om je panelen uit te zetten. Alleen bij dynamische contracten kan dit zo zijn. En blijkbaar bij Essent, na 1-6.
Je kunt daarom beter nu nog een 3 jarig GC contract aangaan, of het 3 jarig contract van Essent bij Mediamarkt, dan je nu al druk lopen maken over wanneer je panelen uit moet zetten. Daar hoef je dan in ieder geval de komende 3 jaar nog niet aan te denken.
GC krijg ik op de site inmiddels een foutmelding en morgen maar eens kijken bij de mediamarkt die is nu dicht maar lees dat inmiddels dat trukje ook niet meer overal werkt,

eigen woning essent variable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:45:
[...]

GC krijg ik op de site inmiddels een foutmelding en morgen maar eens kijken bij de mediamarkt die is nu dicht maar lees dat inmiddels dat trukje ook niet meer overal werkt,

Deze werkt gewoon https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Je leest van alles, behalve dit topic blijkbaar.
alle info is gewoon prima in dit topic te vinden.

Eerst lezen, dan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
sipjohn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Novax schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Bedankt! Ja bestaat uit 2 componenten inderdaad (link YT):
Vanaf 1 juni 2023 hangt de hoogte van je opzegboete af van:

de hoeveelheid energie die je nog zou afnemen
het prijsverschil tussen jouw contract en een nieuw vergelijkbaar contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Goede vraag, even kijken of ze die referentie producten vanaf 1 juni veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus

Wel even puntje van aandacht, weet niet of dat bij iedereen bekend is;
Als je binnen de looptijd van je contract opzegt, betaal je nog voor de stroom welke ‘voor jou is ingekocht’, dus bij een verbruik van 5000kWh/jaar en je zegt na 1 jaar op, betaal je nog 10.000kWh aan Essent
Zie ook Essent opzegboete
8)7 Waar is de goede oude tijd van €50 boete per product.

[Afbeelding]

Grappig ik heb dezelfde deal maar mijn stroom is 1 cent goedkoper. Ik kom van een oud 3 jaar contract dus voor mij wel 50 euro boete, maar kan makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ook gekeken naar het grote rood vlak er onder ": Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
de Peer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Je leest van alles, behalve dit topic blijkbaar.
alle info is gewoon prima in dit topic te vinden.

Eerst lezen, dan handelen.
daarom heb ik ook uit dit topic en waar ik over schrijf in jou reactie over mediamakt en dat ik daaar dus morgen eens heen ga maar ook HIER lees dat er al plekken zijn waar het niet meer wordn aangeboden
tot zo ver hier niet lezen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:45:
[...]

ook gekeken naar het grote rood vlak er onder ": Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw."
Lezen hier aub. Bij mij geen enkel probleem. Kan gewoon aanmelden. Firefox gebruik ik.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Lezen hier aub. Bij mij geen enkel probleem.
zoals ik schrijf ( dus ook lezen? ) als ik die link open krijg ik als ik de gegevens invul een groot rood vlak en kan ik niet doorgaan de melding is dus "Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw." ben dat nu al uren aan het strak later proberen
dus blijkbaar werkt het niet bij iedereen of heb je niet naar beneden gescrolled? daar komt dat vlak dan te voorschijn

edit ook firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:53:
[...]

zoals ik schrijf ( dus ook lezen? ) als ik die link open krijg ik als ik de gegevens invul een groot rood vlak en kan ik niet doorgaan de melding is dus "Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw." ben dat nu al uren aan het strak later proberen
dus blijkbaar werkt het niet bij iedereen of heb je niet naar beneden gescrolled? daar komt dat vlak dan te voorschijn
Lezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Bij mij geen probleem. Cookies eruit gooien wellicht.

https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ Ook geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGIi8V2dP-Rw7jtIuDVV1pcnVZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uYpCHkYnWB2UHU6AGOl0Vsc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
thx voor de screenshots _/-\o_
dat heb ik ook bij 3 jaar zoals in die link. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 27-05-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:32
Dit komt omdat je op https://www.greenchoice.nl/ het vinkje bij "Ik heb zonnepanelen" aan hebt staan. Even naar Greenchoice.nl gaan, opnieuw "Bereken je termijnbedrag" doen en het vinkje daarna uitzetten. Opnieuw op "Bekijk je aanbod klikken" en daarna naar de link gaan (https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/).

Zojuist afgesloten en had binnen 15 minuten mijn contract per e-mail. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Ik stop ermee. Mensen bedanken die het blijkbaar niet goed doen en mij verwijten dat ik niet lees. ;w

Succes verder. Typisch...dit sfeertje is ook altijd in het L/L topic. :'(

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 17:45
Maxwp schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Hokus Pokus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MVFoQcRKnn10G5MqtuHUNDYEzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1kvQHS1HTUDjA2tl7CJQYPYn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Huub Huub, Barba Truuk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
Werkt die GC welkom terug ook als je al bij GC bent? Iemand toevallig al geprobeerd?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:15:
Werkt die GC welkom terug ook als je al bij GC bent? Iemand toevallig al geprobeerd?
De ervaringen daarmee verschillen, bij @MotorBeast was het blijkbaar geen probleem, bij anderen weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Ik heb 3 jaar windstroom genomen en heb als ingangsdatum precies de einddatum van mijn huidige contract ingevuld. Dus geen dag later.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:08
Ik heb wel aangevraagd een week geleden.
Heb alleen een email gekregen met bedankt met je aanmelding bij GC.
Verders niks meer gehoord helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
LordFather schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb wel aangevraagd een week geleden.
Heb alleen een email gekregen met bedankt met je aanmelding bij GC.
Verders niks meer gehoord helaas.
Dan is het mislukt. Ik kreeg onmiddellijk na aanmelding een contract er achteraan. Nieuwe poging doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tridder505
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-08 14:44
Dit werkt dus ook als je zonnepanelen hebt? Als ik het dus goed begrijp ontkom je hiermee aan de terugleverkosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Tridder505 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Dit werkt dus ook als je zonnepanelen hebt? Als ik het dus goed begrijp ontkom je hiermee aan de terugleverkosten?
Ik denk dat @de Peer het opgegeven heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:08
MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Dan is het mislukt. Ik kreeg onmiddellijk na aanmelding een contract er achteraan. Nieuwe poging doen.
Bedankt, zal het nog is proberen.
Misschien keer in de middag. Weet niet of dat helpt.
De vorige keer was om 22:00 in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LordFather schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Bedankt, zal het nog is proberen.
Misschien keer in de middag. Weet niet of dat helpt.
De vorige keer was om 22:00 in de avond.
Einddatum oud contract = ingangsdatum nieuw. Volgens mij gewoon geautomatiseerd proces. Had hem echt in seconden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tridder505
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-08 14:44
MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Ik denk dat @de Peer het opgegeven heeft. :+
Dan zou ik jou willen vragen of jij het antwoord weet. Als ik een stroomcontract afsluit via die link terwijl ik wel zonnepanelen heb, Ontkom ik dan aan de terugleverkosten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Tridder505 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Dan zou ik jou willen vragen of jij het antwoord weet. Als ik een stroomcontract afsluit via die link terwijl ik wel zonnepanelen heb, Ontkom ik dan aan de terugleverkosten?
Waarom denk je dat ik dit antwoord geef en @de Peer lijkt ondertussen op een hangende plaat? Daar draait ondertussen het hele topic om en het antwoord is .......ja. Even wat moeite doen. Deze vraag komt om de zoveel tijd hier terug.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 27-05-2024 20:47 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)