De kosten van stroom in de zomer (en zeker overdag) zijn beduidend lager dan die in de winter. En dat komt volledig door zonnestroom (wind is er in de winter meer) en dus door zonnepanelen.). Dus dat heeft weinig met een messias complex te maken, maar is heel makkelijk met harde cijfers aan te tonen.Amos_x schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:07:
[...]
Dat wordt hier vaak als mantra gebracht, gewoon veel mensen die elkaar napraten. Het is wel een feel-good statement natuurlijk. Maar daar 'geloof ik' niets van (dat is al even onderbouwd als het geroep dat het wel zo zou zijn, ik voel me dan ook niet geroepen om mijn stelling te staven, de bewijslast ligt bij diegenen die de originele stelling poneren). Ik vermoed dat macro-economische tendensen, gelieerd aan geopolitiek, veel en veel zwaarder doorwegen. Of er wordt selectief vergeleken met periodes zoals covid en het eerste jaar van de oorlog in Ukraine om een daling vast te stellen, en die toe te schrijven aan de PV eigenaars.
Het bekt natuurlijk wel lekker bij de 'do-gooders' PV eigenaars met een soort messias complex, "zie ons onbaatzuchtig ons dak vol leggen te behoeve van de medeburger". Right, gewoon een 'cynisch' TCO spelletje enkel voor henzelf, die nu wat minder gunstig is, met veel huilen en sakkeren als gevolg.
Tja, net als bijstand en alle andere subsidie-regelingen. Als de regering vindt dat dat niet meer moet, zijn zij degene die dat aan moeten pakken. Nu zijn het de bedrijven die tegen overheidsbeleid in gaan.Blijft een feit dat PV eigenaars gebruik maken van een volledig 'gekunstelde' artificiële 'boekhoudkundige' regeling die puur fysisch/wetenschappelijk geen steek houdt.
Dat klopt, maar dat is een probleem van de netbeheerder, leveranciers en de regering. Wat er nu echter (zoals zo vaak) gebeurd is dat de fouten bij de maatschappijen/regering, nu bij de consument worden neergelegd ipv met goede oplossingen te komen. En de maatschappijen buiten dit graag uit omdat voor hun partikuliere PV helemaal geen waarde heeft. Zij zijn de leveranciers en werken veel liever met wat grote bedrijven (zeker omdat er onderling nogal wat verbanden liggen). Als ze de particulier van het net kunnen dwingen is dat alleen maar voordelig. Ze kunnen er nu nl. geld mee vangen en uiteindelijk hebben ze zelf de energiemarkt weer in handen. Want bedenk dat zodra de accu's nog wat goedkoper worden, je met zonnepanelen al snel 9 van de 12 maanden helemaal niets meer met het net te maken hebt (en de leveranciers dus ook geen verdiensten hebben)Iedereen wordt nu met de neus op de feiten gedrukt dat niet gebufferde, weer afhankelijke renewables geen oplossing zijn voor de energieproblematiek, alle wensdenken en zichzelf rijk rekenen ten spijt. Dat zullen ze ook nooit kunnen zijn. En dat energie uit de zomer (overdag) wegstrepen tegen energie in de winter absurd is.
Tijd om dit vraagstuk te herdenken met realpolitik, en niet groene idealistische politiek. Er zijn best wel oplossingen, maar de huidige richting botst op z'n limieten.
Het hele probleem blijft dan ook dat de regering, samen met de netbeheerders en leveranciers eens met een lange termijn plan moet komen zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. De huidige boetes gaan ten slotte hard tegen het salderen in, maar ook tegen de energietransitie als geheel. We hebben uiteindelijk toch echt nog veel meer zonnepanelen nodig om aan de vraag te kunnen voldoen.
[removed]