FreakNL schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:39:
[...]
Ja dan ook. Maar omdat je panelen hebt is het ineens okay?
Consuminderen is de oplossing voor het milieu, niet 40 panelen op je dak leggen en dan 20kwh per dag in je WP stoppen en 50k/jaar met je EV rijden. Daar is echt niks groens aan. Er is verder niks mis mee (vrij land en het milieu is toch niet te redden) maar erken gewoon dat je niet groen bezig bent. Ik wordt moe van dat hypocriete gedrag.
Ja en nee, Consuminderen kan één van de vele oplossingen zijn, echter in combinatie met al die andere maatregelen.
heel simpel; zolang die 20kWh geheel groene stroom is en je die ook nodig hebt om je huis te verwarmen kan dat best een zeer groene bezigheid zijn. Net als dat je voor je werk die 50k met je EV moet gaan rijden, want doe je dat met een sterk vervuilende diesel dan is dat een heel stuk minder groen dan via de EV.
tuf je echter die 50k rond puur als tijdsverdrijf komt je consuminderen weer om de hoek kijken en moet je afvragen of het mogelijk iets minder kan. overigens zou je ook bij je werk moeten afvragen of een rit wel nog zo nodig is, ik heb dat in het verleden zelfs vaak meegemaakt dat je gaat vliegen om een overleg van 2 a 3 uur te hebben, dat kan ondertussen ook anders, en ja bedrijven zijn zich dat ook bewust, en wordt veel minder vaak gevlogen.
met de PV boete is echter iets vreemd aan de hand, we hebben jaren lang daar niets over gehoord en niemand, mn vooral de energieboeren hielden zich stil tot dat in de eerste kamer dit jaar plots beslist werd dat de saldering toch maar niet werdt afgeschaft. En dat laatste had blijkbaar niemand verwacht, want de diverse lobbypartijen waren toch vol op stoom en zouden dat varkenje wel even wassen? Hoe anders is het gelopen en iedereen was plosseling verrast. En toen was de wereld te klein.
Want die arme energieboeren stonden aan de rand van .... (soms zou je zelf denken waren ze daar maar in gesprongen, maar deze gedachten mag je natuurlijk niet uitspreken, dus zullen we dat dan ook maar niet doen) en stonden ze dus voor giga problemen met kosten die ploseling uit het niets opkwamen en blijkbaar niemand daar rekening mee had gehouden.
Of zit de steel toch iets anders inelkaar ? Juist, de energieboeren zijn al ruim 15 jaar bekend met de kosten van salderen en hebben daar de laatste 15 jaar (of langer) daar prima mee kunnen leven, zeker gezien hun winstperentages van de afgelopen jaren.
Zijn er kosten dan ? ja, die zijn er natuurlijk, weten we wat deze kosten zijn, ook dat is bekend, in 2022 heeft de RVO dat zelf berekend, ng sterker, ze doen dat elk jaar. dat zijn (getal uit 2022) circa 3ct/kWh wat door PV wordt veroorzaakt. De ecologische winst, namelijk minder CO2, behalen van de milieudoelen is hier dus nog niet in meegerekend.
Dus 3ct voor een beter milieu en minder CO2 lijkt me geen verkeerde insteek, want daar profiteren dus ook de mensen die geen PV installatie hebben net zo veel mee als die mensen met een PV installatie. met name deze insteek mis is volledig.
dus kosten van 3ct versus de 11,5 ct die bv Eneco wil hebben als boete ? blijkbaar mis ik iets in deze berekening ?

, of het moet zo berekend worden dat 1 + 1 = 11 is, zelfs binair zou dat echter nog niet kloppen want dan kom ik op 10 uit. De berekening zou kunnen kloppen alleen door gemis aan transparantie is dat helaas niet te controleren en roept daardoor vragen op.

, in deze tijd geen vreemde zaak.