Je gaat voorbij aan het feit dat zonneparken vaak stuurbaar zijn, dus daar kan de onbalans enigszins worden opgevangen. Daarnaast vangen deze over het algemeen de actuele stroomprijs Voor PV thuis is dit nog niet het geval.Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Dat lijkt al helemaal een manier te zijn om de wet te omzeilen imo.
Maar ook in andere gevallen gaat het in tegen de geest van de wet die over saldering gaat, en de eis om een redelijke terugleververgoeding te leveren.
Zeker in combinatie met het zelf exploiteren en zelfs nog steeds bouwen van zonnevelden door een aantal van deze aanbieders, lijkt het toch echt niet in de haak. Uiteindelijk worden andere kleinere aanbieders ook gedwongen dit te doen omdat zij anders alleen eigenaars van zonnepanelen nog in hun bestand hebben.
De salderingsregeling is inderdaad niet ideaal en moedigt niet aan om te focussen op energieopslag of het maken van brandstoffen zoals SAF, maar een boete zoals deze gaat weer de andere kant op en maakt het te makkelijk voor de energiemaatschappijen die zelf intussen wel lekker zonnevelden kunnen uitrollen en die investering wat meer op kunnen pompen.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Heftig hoor.. waar gaat het naartoe. Denk dat de popo wel wat beters te doen heeft.Microkid schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
En met een flinke knipoog
https://nieuwspaal.nl/man...energie-via-zonnepanelen/
Bedankt, begint de morgen toch nog een beetje goed.Microkid schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
Alle gekheid op een stokje, we zijn inmiddels wel zo ver dat ik van de week van de buren de opmerking kreeg "Jij zult nu wel spijt hebben van die panelen op het dak of niet?" met een glimlach er bij.
Mensen, en dan vooral de gene zonder panelen, worden blijkbaar inmiddels zo gek gemaakt dat ze werkelijk waar denken dat zonnepaneel bezitters de oorzaak zijn van hoge energietarieven.
Ik krijg ook vaak te horen of ik geen spijt heb dat ik mijn dak helemaal vol heb gelegd, en dat ze zelf zo blij zijn dat ze precies hun eigen verbruik hebben afgedekt. Tijd om het gesprek af te breken denk ik dan al snel.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Die mensen hebben dan ook niet door dat de terugleverkosten veelal ook voor hun geldt? Of denken ze echt dat hun "precies verbruik afdekken" installatie nooit teruglevert.Skynett schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:02:
Ik krijg ook vaak te horen of ik geen spijt heb dat ik mijn dak helemaal vol heb gelegd, en dat ze zelf zo blij zijn dat ze precies hun eigen verbruik hebben afgedekt. Tijd om het gesprek af te breken denk ik dan al snel.
offtopic:
Al moet ik eerlijk gezegd wel een beetje grinniken voor een zeker familielid wie al jaren klaagt dat iedereen het fout deed met zonnepanelen en persé wou wachten op meer capaciteit panelen (ondanks dat hij een laag stroomverbruik heeft). Uiteraard nu zijn dak vol laat leggen.
Al moet ik eerlijk gezegd wel een beetje grinniken voor een zeker familielid wie al jaren klaagt dat iedereen het fout deed met zonnepanelen en persé wou wachten op meer capaciteit panelen (ondanks dat hij een laag stroomverbruik heeft). Uiteraard nu zijn dak vol laat leggen.
Volgende week komen 27 zonnepanelen. 😂 maar mijn huis gaat misschien ook de verkoop in. Ik ga het sowieso doen maar het is toch jammer als er eventuele kopers afhaken als ze daardoor bang worden. 😂
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Fantastische site!Microkid schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
Deze is ook erg leuk:
Bron: https://nieuwspaal.nl/jor...-natuurlijk-schaam-ik-me/Joris (43) leverde stroom terug aan het net: “Natuurlijk schaam ik me”
Inmiddels heeft Joris zijn leven gebeterd. De zonnepanelen zijn van het dak gehaald en hij heeft nu een keurig grijs energiecontract. Ik lever niets meer terug. Geen enkel wattje meer. Maar ik weet dat andere mensen het nog wel doen. Ik wil niemand verlinken, maar verderop in de straat is nog iemand met vijftien zonnepanelen volop aan het salderen. Walgelijk.
Ja een A label is niet best tegenwoordig. Hoop niet dat je ook een warmtepomp hebt want anders kom je straks niet van je huis af.Ecological schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:45:
Volgende week komen 27 zonnepanelen. 😂 maar mijn huis gaat misschien ook de verkoop in. Ik ga het sowieso doen maar het is toch jammer als er eventuele kopers afhaken als ze daardoor bang worden. 😂
Hahaha, weet je wie pas moeite hebben om van hun huis af te komen:MotorBeast schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Ja een A label is niet best tegenwoordig. Hoop niet dat je ook een warmtepomp hebt want anders kom je straks niet van je huis af.
Bron: https://nieuwspaal.nl/hon...-niemand-kan-dit-betalen/Honderden miljonairs vast in peperduur koophuis: “Niemand kan dit betalen, behalve ik”
Door de gigantische prijs van zijn villa zit er voor Baerdenhof-Wiltingh niets anders op dan blijven zitten waar hij zit. Een inpandig zwembad, een gigantische eetkamer, tien slaapkamers en vier badkamers. Soms weet ik gewoon niet waar ik moet douchen, moppert hij. Wij willen dolgraag naar iets kleiners, maar dat zit er voorlopig niet in. Er is bijna niemand die dit huis kan betalen. Er zijn maar weinig mensen zo vermogend als ik.
Toch vindt Baerdenhof-Wiltingh dat hij niet mag klagen: Ik heb maar één villa, maar ik ken ook miljonairs die drie of vier van dit soort villa's bezitten. Dat zijn de échte slachtoffers van deze huizengekte.
Toch is dat het geluid wat je steeds breder in de maatschappij hoort: niet voor niets dat EV en WP verkopen fors teruggelopen zijn, mensen zien deze PV-chaos en kijken de kat uit de spreekwoordelijke boom.eltweako schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:57:
Alle gekheid op een stokje, we zijn inmiddels wel zo ver dat ik van de week van de buren de opmerking kreeg "Jij zult nu wel spijt hebben van die panelen op het dak of niet?" met een glimlach er bij.
Mensen, en dan vooral de gene zonder panelen, worden blijkbaar inmiddels zo gek gemaakt dat ze werkelijk waar denken dat zonnepaneel bezitters de oorzaak zijn van hoge energietarieven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Maar is het ook waar? Klinkt als fake nieuws.hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:41:
[...]
Toch is dat het geluid wat je steeds breder in de maatschappij hoort: niet voor niets dat EV en WP verkopen fors teruggelopen zijn, mensen zien deze PV-chaos en kijken de kat uit de spreekwoordelijke boom.
graag stoppen met het verspreiden daarvan zonder fact-check
een tijdje geleden op Radio 1 een item over energie. Daar gaf een hoogleraar aan dat door de zonnepanelen de tarieven voor elektriciteit lager zijn en dat daar de niet-zonnepanelenbezitters van profiteren.eltweako schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:57:
[...]
Bedankt, begint de morgen toch nog een beetje goed.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
EV verkoopt al een tijdje minder goed, verhoudingsgewijs een sterkere daling en fabrikanten richten zich meer op hybride en benzine. Bij WP zijn de geluiden vergelijkbaar, genoeg artikelen over tegenvallende verkopen.de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:45:
Maar is het ook waar? Klinkt als fake nieuws.
[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 24-05-2024 10:52 ]
Ik zie ze hier nog steeds in aantal busjes uitbreiden en ze zoeken nog steeds personeel. Alleen de doorlooptijden (WP en PV) zijn wat minder extreem.de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:45:
[...]
Maar is het ook waar? Klinkt als fake nieuws.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
“De maatschappij” heeft het vaker fout dan goed, daarnaast krijgen de grootste schreeuwers de meeste aandacht en is verandering eng. Onze opvattingen komen uit onze omgeving, en weinig van onze opvattingen bedenken we zelf.hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:41:
[...]
Toch is dat het geluid wat je steeds breder in de maatschappij hoort: niet voor niets dat EV en WP verkopen fors teruggelopen zijn, mensen zien deze PV-chaos en kijken de kat uit de spreekwoordelijke boom.
Jij noemt het PV chaos, maar als ik dynamisch neem, weet ik precies wat ik betaal. Daarnaast als ik een vijf minuten de tijd neem weet ik ook bij een vast bedrag wat ik betaal.
Vaak hoor ik ook dat “de overheid” dit heeft veroorzaakt, maar ook dat is democratie. Blijkbaar wilde Nederland 20 jaar dit.
Dat mensen PV en warmtepompen wat minder kopen lijkt me een goed iets, dat zorgt dat ik nu voor een hele mooie prijs zonnepanelen heb kunnen kopen. Nature is healing
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 22:02 ]
Op zich met die mensen kan ik nog wel praten. Werd toentertijd ook zo aangeraden door alle adviseurs en verkopers. En 2 jaar geleden toen ik ze wilden ook nog. En volgens mij is dat altijd gezegd.Skynett schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:02:
Maar ja, ik keek even op Tweakers en heb wat meer.
Jammer is wel dat nog steeds de meeste mensen denken dat de TLK niet gelden voor het saldeergedeelte, terwijl dat juist wel is.
Maar mensen die nu blij zijn dat ze toch maar geen panelen hebben, of nu bestellingen annuleren, of zo. Daar ben ik snel klaar mee.
Althans, toch niet zo snel, ik probeer ze toch van de voordelen te overtuigen, maar eigenlijk moet ik daar sneller mee stoppen.
Dit ging om extra panelen naast een bestaande set, die businesscase is met een paar cent per teruggeleverde kWh best gammel. Zelfs als je in de randen van de dag 25% direct verbruikt is de TVT meer dan 10 jaar.Truus01 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:57:
Maar mensen die nu blij zijn dat ze toch maar geen panelen hebben, of nu bestellingen annuleren, of zo. Daar ben ik snel klaar mee.
Althans, toch niet zo snel, ik probeer ze toch van de voordelen te overtuigen, maar eigenlijk moet ik daar sneller mee stoppen.
Voor mensen die nog geen PV hebben is dit het moment om 2,5 jaar vol te salderen, dan is een groot deel van je investering terugverdiend.
Haha, China goed beleid....Ecological schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:56:
[...]
In Noorwegen worden nauwelijks meer benzine auto’s verkocht, in China ook niet. Dus het kan wel met goed beleid. Ze profiteren daar nu van minder nare ziektes, minder geluid, lagere Total Cost of Ownership. Ik praat al 12 jaar over EVs, en de meeste mensen die geen EV rijden kunnen al hun meningen niet voor hun houden, echter zijn die meningen vaak factueel onjuist.
https://www.energievergel...x-de-nederlandse-uitstoot
Was meer als voorbeeld dat ik toch niet het gesprek direct afkap, maar toch nog even mensen de voordelen probeer te laten zien.hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Dit ging om extra panelen naast een bestaande set, die businesscase is met een paar cent per teruggeleverde kWh best gammel. Zelfs als je in de randen van de dag 25% direct verbruikt is de TVT meer dan 10 jaar.
Voor mensen die nog geen PV hebben is dit het moment om 2,5 jaar vol te salderen, dan is een groot deel van je investering terugverdiend.
DeBaroN schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:03:
[...]
Haha, China goed beleid....
https://www.energievergel...x-de-nederlandse-uitstoot
offtopic:
Ik had het alleen over EVs, dit is off-topic voor hier maar ik vind het prima om door te gaan in het klimaat topic. Mocht je meer willen weten dit is een goede starter: YouTube: How China is winning the GREEN ENERGY race.
That said, Ben wel heel blij dat ik niet in een autoritair regime woon hoor
Ik had het alleen over EVs, dit is off-topic voor hier maar ik vind het prima om door te gaan in het klimaat topic. Mocht je meer willen weten dit is een goede starter: YouTube: How China is winning the GREEN ENERGY race.
That said, Ben wel heel blij dat ik niet in een autoritair regime woon hoor
Ik werd 11 jaar geleden ook uitgelachen toen ik panelen legde. Toch lekker zo'n 12% rendement per jaar op mijn geld. Wie lachte er het hardst?eltweako schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:57:
[...]
Al die 'voordelen'/minder nadelen die je noemt, heb je het dan echt over China?Ecological schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:56:
In Noorwegen worden nauwelijks meer benzine auto’s verkocht, in China ook niet. Dus het kan wel met goed beleid. Ze profiteren daar nu van minder nare ziektes, minder geluid, lagere Total Cost of Ownership. Ik praat al 12 jaar over EVs, en de meeste mensen die geen EV rijden kunnen al hun meningen niet voor hun houden, echter zijn die meningen vaak factueel onjuist.
Als het gaat om Noorwegen, daar zal eea echt niet komen door EV. Het land is gewoon schoner. Oa 2,57x meer bos dan in NL, en er wonen gemiddeld 16 personen/km² vs 418 personen/km².
(https://versus.com/nl/nederland-vs-noorwegen)
Oh en het feit dat benzine er duur is en stroom spotgoedkoop zal ook wel wat te maken hebben met de groei van EV.
Toch kan ik je verzekeren dat in een groot deel van het land, het noorden, de meeste mensen geen EV hebben en ook niet willen. Maar ja, daar wonen niet de meeste mensen.
(En het beleid wordt gemaakt in (en door) het zuiden.)
Maar inderdaad, nogal Off-topic.
op basis van VOORLOPIGE CORRECTIEBEDRAGEN 2022 VOOR DE SDE++ van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
bron: https://www.rvo.nl/sites/...agen_2022_SDEplusplus.pdf
en bijlage B (voorbeeld berekening)
n bronvermelding: Muller, M. en Henriquez, C. (2023), Voorlopige correctiebedragen 2024 ten behoeve van desubsidieregelingen SDE++ en SCE, Den Haag: Planbureau voor de Leefomgeving.
kom ik op een extra kosten (2022) (=Correctiebedrag) door onbalans en pofiel kosten op: tabel 73 en tabel 74 van bijlage B: Profiel- en onbalans ZON PV klein.
Zon-pv(15-100kW) = 0,05661 €/kWh x 0,625 = 0,0354 €/kWh
dus bovenop de EPEX gem. prijs van 0,05661 €/kWh er 0,0354 €/kWh er boven op komen en dus op 0,09201 €/kWh liggen.
en dat bij een energieprijs van (jan-2022 bron CBS) van 0,31666 €/kWh excl. ODE en Belastingen
dus het brutto verschil tussen verkoop aan de consument en de inkoop (op basis van de EPEX-basislastprijs+correctie PV)
inkoop 0,09201 €/kWh
verkoop 0,31666 €/kWh ( dat was de variabele leveringsprijs excl. ODE en belastingen).
verschil dus brutto ebit + bedrijfskosten = 0,224649 €/kWh dit een factor 2,441 tov de inkoopprijs. dat is dus een mooie 244 %!
en voor 2024 :
VOORLOPIGE CORRECTIEBEDRAGEN 2024 ten behoeve van de subsidieregelingen SDE++ en SCE
https://www.pbl.nl/sites/...e-plus-plus-2024-5036.pdf
hoe kijken jullie naar deze gegevens en zien jullie dat mogelijk anders cq heb ik zelf hier een foutieve berekening gemaakt, graag jullie reactie hierover.
bron: https://www.rvo.nl/sites/...agen_2022_SDEplusplus.pdf
en bijlage B (voorbeeld berekening)
n bronvermelding: Muller, M. en Henriquez, C. (2023), Voorlopige correctiebedragen 2024 ten behoeve van desubsidieregelingen SDE++ en SCE, Den Haag: Planbureau voor de Leefomgeving.
kom ik op een extra kosten (2022) (=Correctiebedrag) door onbalans en pofiel kosten op: tabel 73 en tabel 74 van bijlage B: Profiel- en onbalans ZON PV klein.
Zon-pv(15-100kW) = 0,05661 €/kWh x 0,625 = 0,0354 €/kWh
dus bovenop de EPEX gem. prijs van 0,05661 €/kWh er 0,0354 €/kWh er boven op komen en dus op 0,09201 €/kWh liggen.
en dat bij een energieprijs van (jan-2022 bron CBS) van 0,31666 €/kWh excl. ODE en Belastingen
dus het brutto verschil tussen verkoop aan de consument en de inkoop (op basis van de EPEX-basislastprijs+correctie PV)
inkoop 0,09201 €/kWh
verkoop 0,31666 €/kWh ( dat was de variabele leveringsprijs excl. ODE en belastingen).
verschil dus brutto ebit + bedrijfskosten = 0,224649 €/kWh dit een factor 2,441 tov de inkoopprijs. dat is dus een mooie 244 %!
en voor 2024 :
VOORLOPIGE CORRECTIEBEDRAGEN 2024 ten behoeve van de subsidieregelingen SDE++ en SCE
https://www.pbl.nl/sites/...e-plus-plus-2024-5036.pdf
hoe kijken jullie naar deze gegevens en zien jullie dat mogelijk anders cq heb ik zelf hier een foutieve berekening gemaakt, graag jullie reactie hierover.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Je lacht er om maar er zit wel een kern van waarheid in. Het gaat om de kosten die je kwijt bent per maand aan vaste lasten. Dan zegt zo A label nu niet zoveel meer. Terwijl dat nu juist wel belangrijk is voor mensen die een huis kopen.MotorBeast schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Ja een A label is niet best tegenwoordig. Hoop niet dat je ook een warmtepomp hebt want anders kom je straks niet van je huis af.
[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 24-05-2024 11:21 ]
Op basis van welk contract/stroomprijs? Met een dynamisch contract kan bijleggen op b.v. een noord-dak best wel wat opleveren. Juist in de randen van de dag als de stroom duur is, je verbruik hoog en de zoninstraling op noord relatief hoog. Ook met bewolkt weer doet een set met noordorientatie niet onder voor een bestaande set op zuid/oost/west.hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Dit ging om extra panelen naast een bestaande set, die businesscase is met een paar cent per teruggeleverde kWh best gammel. Zelfs als je in de randen van de dag 25% direct verbruikt is de TVT meer dan 10 jaar.
Dynamische contacten zijn (nog) niet de norm, dagelijks van uur tot uur je verbruik monitoren zal nooit voor de massa zijn. Die willen gewoon stroom voor een redelijke prijs.Martin7182 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:23:
Op basis van welk contract/stroomprijs? Met een dynamisch contract kan bijleggen op b.v. een noord-dak best wel wat opleveren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Schat toch in als ik mijn huis nu zou verkopen en kopers vertel dat ik €62,- per maand aan voorschot betaal om 140m2 om te verwarmen (20/21 graden beneden en 19 boven), koken en SWW dat ik er zo vanaf ben. Ik heb dus ook een A-label op een woning uit 1978.TheDudez schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:21:
[...]
Je lacht er om maar er zit wel een kern van waarheid in. Het gaat om de kosten die je kwijt bent per maand aan vaste lasten. Dan zegt zo A label nu niet zoveel meer. Terwijl dat nu juist wel belangrijk is voor mensen die een huis kopen.
Wat wel ironisch is dat alle weerstand van mensen in dit topic deze chaos mede heeft gecreëerd.
In de eerste kamer lang een mooi voorstel:
Stap voor stap geleidelijk afschaffen van de salderingsregeling.
Geen terugleverkosten te bekennen.
Een minimum teruglevergoeding van 8 cent (met garantie van de overheid op terugverdienen zonnenpanelen in 7 jaar - om de zoveel jaar werd de vergoeding geevalueerd).
Het veto van de eerste kamer werd in dit topic onthaald als overwinning.
Toen de terugleverkosten kwamen werden we boos (het is een 'boete' - over miscommunicatie gesproken).
En nu is er een voorstel aangenomen dat de terugleververgoeding niet negatief mag zijn (ver weg van de 8 cent die eerder werd genoemd).
Misschien moeten we hier eens de hand in eigen boezem steken.
Het is niet de overheid of de energieleveranciers.
Maar vooral wij hier die de chaos hebben veroorzaakt, door te lobbyen in de publieke opinie (politiek), voor doorzetten van een regeling die geen toekomst meer had - en technisch niet meer mogelijk was, het energienetwerk is geen batterij.
Een minimum teruglevergoeding van 8 cent (met garantie van de overheid op terugverdienen zonnenpanelen in 7 jaar - om de zoveel jaar werd de vergoeding geevalueerd).
Toen de terugleverkosten kwamen werden we boos (het is een 'boete' - over miscommunicatie gesproken).
En nu is er een voorstel aangenomen dat de terugleververgoeding niet negatief mag zijn (ver weg van de 8 cent die eerder werd genoemd).
Maar vooral wij hier die de chaos hebben veroorzaakt, door te lobbyen in de publieke opinie (politiek), voor doorzetten van een regeling die geen toekomst meer had - en technisch niet meer mogelijk was, het energienetwerk is geen batterij.
Laatste keer dat ik checkte was het toch vooral de politiek die hierover ging.JMfx schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:12:
Wat wel ironisch is dat alle weerstand van mensen in dit topic deze chaos mede heeft gecreëerd.
Afschaffing salderingsregeling poging 1: gestrand op val Rutte III
Afschaffing salderingsregeling poging 2: ondanks val van het kabinet toch gestrand in EK en wel om aanvullende eisen PvdA/GL en politiek gekonkel van de PVV
En nu komt afschaffing salderingsregeling poging 3 eraan.
Ik ben overigens groot voorstander van afschaffing van de salderingsregeling, ik vind je post grote onzin. Ook is er helemaal geen voorstel aangenomen om teruglevertarieven onder 0 te verbieden. Er is nog niet eens gestemd.
en hier nog zo'n eentje :ook met een flinke knipoog, of in dit geval een knip-driehoek. https://nieuwspaal.nl/ned...-stelling-van-pythagoras/Microkid schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
Nederland erkend stelling van Pythagoras. mn voor de plaatsing van zonnepanelen van belang.
Ze kunnen de vaste leveringskosten verhogen van het modelcontract, de meeste mensen zonder panelen kozen daar toch al niet voor, want de tarieven zijn over het algemeen iets hoger.esphome schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:52:
Dan is er altijd nog een modelcontract waar dan geen onderscheidt gemaakt kan worden tussen klanten met zonnepanelen en klanten zonder zonnepanelen.
Energiemaatschappijen kunnen dan wel leveringskosten verhogen maar dan gaan ook klanten zonder zonnepanelen die extra kosten betalen. Dat was nu juist één van de argumenten dat klanten zonder zonnepanelen meebetaalden aan klanten met zonnepanelen.
Ook kunnen ze aparte contracten met hoge vaste leveringskosten geven aan mensen met zonnepanelen, zoals GC doet/deed.
JMfx schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:12:
Members only:
Inloggen
Hoe kijken tweakers die
a) nog niet al te lang geleden het hele dak hebben volgelegd
b) hierdoor een enorme overcapaciteit hebben
en c) deze nog lang niet hebben terugverdiend
aan tegen deze nieuwe ontwikkelingen?
a) mijn 8700Wp is minder dan een jaar oud, en ben b) blij dat ik nog t/m september 11,5ct TLV krijg, en daarna nog 3 jaar 5ct via GC. c) icm full electric huis zou ik alleen op de 1/3e eigen verbruik afdekken de panelen al terug verdienen binnen een redelijke tijd, dus ik vind t allemaal wel prima. De komende 3+ jaar zit ik sowieso gebakken.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik denk dat die combinatie niet veel voorkomt.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
Want vele Tweakers die a en b hebben, hebben deze al grotendeels terugverdiend.
Ikzelf heb 2 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft, niet het hele dak vol, want daar was geen geld voor, maar ik heb, even uit mijn duim (weet ik in juli preciezer) ik denk 2 derde al terugverdiend. Het kon juist de laatste jaren heel snel gaan.
Of bedoel je met a echt heel recent, dit jaar nog, of zo?
Of wat dacht je van de huurders in sociale huurwoningen.Truus01 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Ik denk dat die combinatie niet veel voorkomt.
Ikzelf heb 2 jaar geleden zonnepanelen aangeschaft, niet het hele dak vol, want daar was geen geld voor, maar ik heb, even uit mijn duim (weet ik in juli preciezer) ik denk 2 derde al terugverdiend. Het kon juist de laatste jaren heel snel gaan.
Ouders hebben 8 panelen sinds begin dit jaar, betalen daar 30 euro per maand voor, als je dan ook nog boete krijgt, dan had je het beter niet kunnen doen.
Gelukkig hebben ze een Tweaker als zoon en heb ik een contract bij Green Choice afgesloten een aantal maanden geleden. Dus in totaal drie jaar salderen zonder boete.
Laten we zeggen vanaf zo'n 1,5-2 jaar geleden tot nu. Destijds waren de panelen ook erg prijzigTruus01 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:48:
[...]
Noorwegen is een slecht voorbeeld. Hele transitie wordt betaald met olie verkoop aan de rest van de wereld.Truus01 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Al die 'voordelen'/minder nadelen die je noemt, heb je het dan echt over China?
Als het gaat om Noorwegen, daar zal eea echt niet komen door EV. Het land is gewoon schoner. Oa 2,57x meer bos dan in NL, en er wonen gemiddeld 16 personen/km² vs 418 personen/km².
(https://versus.com/nl/nederland-vs-noorwegen)
Oh en het feit dat benzine er duur is en stroom spotgoedkoop zal ook wel wat te maken hebben met de groei van EV.
Toch kan ik je verzekeren dat in een groot deel van het land, het noorden, de meeste mensen geen EV hebben en ook niet willen. Maar ja, daar wonen niet de meeste mensen.
(En het beleid wordt gemaakt in (en door) het zuiden.)
Maar inderdaad, nogal Off-topic.
Net als Slochteren weer open gooien, gas aan het buitenland verkopen en alle baten voor de transitie gebruiken.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Inderdaad, voor huurders die daar een vast bedrag voor moeten betalen, ligt de situatie een stuk anders en helaas meestal niet zo gunstig.Zenix schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:51:
Of wat dacht je van de huurders in sociale huurwoningen.
Ouders hebben 8 panelen sinds begin dit jaar, betalen daar 30 euro per maand voor, als je dan ook nog boete krijgt, dan had je het beter niet kunnen doen.
Gelukkig hebben ze een Tweaker als zoon en heb ik een contract bij Green Choice afgesloten een aantal maanden geleden. Dus in totaal drie jaar salderen zonder boete.
Hopen dat daar meer Tweakers tussen zitten en/of Tweakers kids.
Terzijde, ikzelf heb lang getwijfeld (en nog een beetje) om niet gebruik te maken van een aanbod van de gemeente. Ik kan mijn noodzijde volleggen en eea wordt betaald door de gemeente en ik betaal dan in 15 jaar maandelijks een x bedrag om dit af te lossen. Eerder aflossen mag ook.
Maar daar zijn toch een aantal maarren waarom ik er vanaf zie. Het gaat dus om de noordzijde, dus sowieso al wat minder opbrengst. Alles is overschot, ook al heb ik nog 3 jaar 11,5ct is dat ook weer niet heel veel. En de gemeente gaat in zee met een leveranciers, dus ik heb weinig keuze en kan ook niet zoeken naar de beste/goedkoopste. Op het maandelijks bedrag heb ik dan dus ook geen invloed want dat ik de bepaalde prijs gedeeld door 15jr (*12mdn). Ik weet dus eigenlijk niet of ik vooraf weet of ik het maandelijks kan (en wil) betalen, of het niet, in mijn (en mede-Tweakers) ogen, een te dure installatie is en of ik het wel binnen een voor mij redelijke termijn kan terugverdienen (met puur de TLV).
Al denk ik wel dat ik na een offerte altijd nog nee zou mogen zeggen, doe ik het nu vooraf al toch maar niet.
Er is geen sprake van overcapaciteit, maar ondercapaciteit. In de winter heb je vaak nog wel 10x zo veel panelen nodig om je verbruik af te dekken.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
En tsja recente ontwikkelingen. Eerst zien dan geloven. Ik zou het allemaal met een korrel zout nemen.
offtopic
[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 21:59 ]
Er is ook nog een heel groot verschil of je je dak zelf hebt volgelegd of dat je dat hebt laten doen. En dan niet alleen vanwege de installatie kosten maar ook dat je zelf betere panelen met een gunstigere prijs kan uitzoeken.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
Ik heb mijn dak volgelegd om de eenmalige kosten ook daadwerkelijk eenmalig te hebben. Verder anticipeerde ik op een EV als toekomstige lease-auto en mogelijk een WP. Dus nu zou ik ca. 11-12.000 kWh aan bruto opwerk per jaar hebben bij een (huidig) verbruik van ca. 5-6.000/jaar. Na een jaar gebruik ik ca 1/3e gelijktijdig, dus neem nog ca 4.000 af.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
Het zou alleen helpen dat ik de boel ook het net op krijgt. Tussen 11.00 en 16.00 ligt ie het grootste deel van de tijd plat. De netbeheerder gaat mogelijk volgend jaar pas aan het werk hier. Dan is het meh met terugverdienen. Wel zonde, want mijn gunstig energiecontract loopt nog 2 jaar. Precies de periode dat ik rustig 30% op een dag verlies. Waren topdagen eerst 70-75 kWh, met alle buren nu aan de panelen kom ik net boven de 45 kWh op gelijke dagen. Dat kost mij over een jaar ca. 2-3.000 kWh tegen daltarief.
De hele installatie was iets van 10-12k incl. nieuwe meterkast. Het verschil in maandbedrag met/zonder is wel iets van 200 euro. Dus heb ca 50-60 maanden nodig.
Maar goed, eerst maar zien wat er uit Den Haag komt.
[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 24-05-2024 16:23 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
reactie op offtopic post
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 22:00 ]
Ik heb ze nu 8 maanden liggen, eigen verbruik 2500kWh per jaar denk ik. 6000Wp op het zuiden, voor 6800,-. Dat zal voor huidige begrippen wel relatief prijzig zijn maar ik heb dan ook al een winter achter de rug waarin ik aardig wat heb teruggewonnen. 2700kWh opgewerkt. 1860kWh afgenomen. Zal wel een paar 100kWh direct verbruikt zijn... dus zeg dat ik 2000kWh heb afgenomen tegen 5 cent (mislopen TLV) ipv 33 cent. Dat is al 600,-.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Laten we zeggen vanaf zo'n 1,5-2 jaar geleden tot nu. Destijds waren de panelen ook erg prijzig
Strakjes nog 2,5 jaar om 6200,- terug te verdienen.. Zal niet helemaal lukken
Zou ik nu nog zonnepanelen nemen? Tja, het is nog steeds de moeite waard voor de juiste prijs denk ik.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
April 2023 heb ik mijn dak vol gelegd, in totaal 19 panelen.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
Hoe kijken tweakers die
Wat ik er van vind? Ik denk wat er de rest ook van vind.
Mijn doel was/is: energiekosten van 0,-
[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 24-05-2024 18:13 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ja hoor. Ze liggen er nu een jaar op, als onderdeel van het kopen / inrichten van een nieuwbouw. Ruime overcapaciteit omdat we een EV en/of accu zouden aanschaffen. Verbruik van het huis zonder de EV is zo’n 6500 kWu en dan zou ik zonder panelen ongeveer 1500 euro per jaar betalen. Nu krijg ik tussen de 500 en 1000 euro per jaar terug. Terugverdientijd zou 6 jaar zijn, met de boete is dat rond de 10 jaar zijn.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Laten we zeggen vanaf zo'n 1,5-2 jaar geleden tot nu. Destijds waren de panelen ook erg prijzig
Edit: de hoeveelheid panelen is ‘te veel’. Ik had het huis meer verbruik toebedeeld, 7500. De pomp doet het wat efficiënter dan gedacht, maar de winter was ook niet schokkend koud. Liggen er nu 29 op en had met 26 beter in het reken plaatje gepast. Nu moet ik 4500 kWu teveel wegwerken. Dat gaat deels in de EV (2000 kWu) en beetje in de accu (1000), maar die 1500 is echt ‘teveel’. Misschien maar wat panelen uit zetten in de zomer om wat te balanceren of de buurman laten laden
Maar het totaalplaatje moet je ook meenemen en niet blind staren op wat je kan verdienen. We rijden nu gratis. Laden thuis en als het kan direct vanaf de panelen. Met 12.000 km per jaar scheelt dat om en nabij 1500 euro aan benzine tov het golfje. Rij je toch wat vaker een stukje verder. We betalen geen kosten voor energie, geen maand termijn. Dat het na 2027 dan voorbij is en we ‘maar’ 3.5 jaar hebben terugverdiend ipv 6 en dus de panelen er niet “uit” hebben, zie ik anders. Net zoals we een nieuw bankstel of een keuken hebben gekocht voor het huis zie ik de panelen ook onderdeel daarvan. Een CV ketel kost ook geld qua aanschaf en hoeft van niemand wat op te leveren, waarom panelen per se dan wel? Gemak en ontlasting van vaste lasten zijn ook wat waard
En ja, eind 2026 zie ik wel een thuisaccu aangeschaft worden, dit omdat we 7 maanden per jaar neutraal kunnen leven. De ROI daarop is ook 9 a 10 jaar, die dus gaat ook gemak opleveren ipv pure winst.
[ Voor 13% gewijzigd door Holk op 24-05-2024 19:11 ]
reactie op offtopic post
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2024 22:01 ]
Ik snap dat argument van 'gemak' niet. Wat is er nou zo gemakkelijk aan een hoop extra technische apparaten in je huis die bakken met geld kosten, een hoop extra ruimte innemen, je halve huis voor overhoop moet en dan ook nog eens allemaal (voortijdig) stuk kunnen gaan?Holk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:07:
[...]
Ja hoor. Ze liggen er nu een jaar op, als onderdeel van het kopen / inrichten van een nieuwbouw. Ruime overcapaciteit omdat we een EV en/of accu zouden aanschaffen. Verbruik van het huis zonder de EV is zo’n 6500 kWu en dan zou ik zonder panelen ongeveer 1500 euro per jaar betalen. Nu krijg ik tussen de 500 en 1000 euro per jaar terug. Terugverdientijd zou 6 jaar zijn, met de boete is dat rond de 10 jaar zijn.
Edit: de hoeveelheid panelen is ‘te veel’. Ik had het huis meer verbruik toebedeeld, 7500. De pomp doet het wat efficiënter dan gedacht, maar de winter was ook niet schokkend koud. Liggen er nu 29 op en had met 26 beter in het reken plaatje gepast. Nu moet ik 4500 kWu teveel wegwerken. Dat gaat deels in de EV (2000 kWu) en beetje in de accu (1000), maar die 1500 is echt ‘teveel’. Misschien maar wat panelen uit zetten in de zomer om wat te balanceren of de buurman laten laden
Maar het totaalplaatje moet je ook meenemen en niet blind staren op wat je kan verdienen. We rijden nu gratis. Laden thuis en als het kan direct vanaf de panelen. Met 12.000 km per jaar scheelt dat om en nabij 1500 euro aan benzine tov het golfje. Rij je toch wat vaker een stukje verder. We betalen geen kosten voor energie, geen maand termijn. Dat het na 2027 dan voorbij is en we ‘maar’ 3.5 jaar hebben terugverdiend ipv 6 en dus de panelen er niet “uit” hebben, zie ik anders. Net zoals we een nieuw bankstel of een keuken hebben gekocht voor het huis zie ik de panelen ook onderdeel daarvan. Een CV ketel kost ook geld qua aanschaf en hoeft van niemand wat op te leveren, waarom panelen per se dan wel? Gemak en ontlasting van vaste lasten zijn ook wat waard
En ja, eind 2026 zie ik wel een thuisaccu aangeschaft worden, dit omdat we 7 maanden per jaar neutraal kunnen leven. De ROI daarop is ook 9 a 10 jaar, die dus gaat ook gemak opleveren ipv pure winst.
Als het je om 'gemak' gaat dan laat je gewoon de cv-ketel hangen en doe je verder lekker niets.
CV ketel is een ding met aanschaf kosten die ruimte inneemt maar nooit besparing oplevert. Panelen liggen op je dak en 1 kabel naar je meterkast neemt geen ruimte in. Ik denk dat je eerst even moet inlezen wat panelen (en zeker bij een nieuwbouw woning) inhoud voordat je dingen gaat zeggen wat niet kloptmarktweakt schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:28:
[...]
Ik snap dat argument van 'gemak' niet. Wat is er nou zo gemakkelijk aan een hoop extra technische apparaten in je huis die bakken met geld kosten, een hoop extra ruimte innemen, je halve huis voor overhoop moet en dan ook nog eens allemaal (voortijdig) stuk kunnen gaan?
Als het je om 'gemak' gaat dan laat je gewoon de cv-ketel hangen en doe je verder lekker niets.
Helaas gaat Powerpeers ook terugleverkosten in rekening brengen.
FAQ
/f/image/Egmw3B3zW4286BCW6B3fNK3H.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JFb28tBZ9mg7x7Yx98DfYRUR.png?f=user_large)
gaat het me dus 825 euro op jaarbasis extra kosten...... Dat is niet mis.
FAQ
/f/image/Egmw3B3zW4286BCW6B3fNK3H.png?f=fotoalbum_large)
In mijn geval :Gelden vaste terugleverkosten voor of na salderen?
Terugleverkosten worden berekend over alle stroom die je teruglevert aan het net. Het is dus niet gekoppeld aan de salderingsregeling waarbij je jouw verbruik kunt wegstrepen tegen wat je hebt teruggeleverd. Het werkt dus zo: Stel je wekt 2200 kWh op, dan betaal je daarover terugleverkosten. Vervolgens geldt dat je vebruik van 2100 kWh mag worden weggestreept. Netto lever je 100 kWh terug, over dat deel ontvang je een terugleververgoeding.
Ondanks de vaste terugleverkosten mag je dus nog steeds blijven salderen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JFb28tBZ9mg7x7Yx98DfYRUR.png?f=user_large)
Vanaf welke datum gelden de vaste terugleverkosten en voor wie gelden ze?
Terugleverkosten gelden voor:
klanten die op of na 16 mei 2024 een vast contract hebben afgesloten.
klanten met een variabel contract vanaf f 1 juli 2024. Je ontvangt eind mei persoonlijk bericht met informatie over de terugleverkosten.
Heb je een modelcontract? Dan gelden geen terugleverkosten. Ook als je vóór 16 mei 2024 een vast contract hebt afgesloten brengen we geen terugleverkosten in rekening tot het einde van de looptijd van je contract.
Heb je zonnepanelen en lever je minder dan 1000 kWh terug? Dan brengen we geen terugleverkosten in rekening.
[ Voor 38% gewijzigd door Subigo op 24-05-2024 21:01 ]
Dat is bij de meeste zo.Subigo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:56:
Het lijkt hier dus niet te gaan om de hoeveelheid stroom die je netto over een jaar teruglevert na aftrek van eigen stroom verbruik maar om de bruto teruglevering.
Dat zal aan je contractvorm liggen. Bij een vast contract en het modelcontract kunnen ze dat niet invoeren, bij een variabel contract wel.Ik kan nog niet vinden wanneer dit ingaat en of dit ook voor bestaande klanten is.
[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 24-05-2024 21:02 ]
Waarom was je nog niet overgestapt naar greenchoice of essent 3 jaar vast zonder boete?Subigo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:56:
Helaas gaat Powerpeers ook terugleverkosten in rekening brengen.
FAQ
[Afbeelding]
[...]
In mijn geval :
[Afbeelding]
[...]
Bingo. December 2021 gekocht, juli 22 geplaatst. 26x sunpower voor €15k (netto, na teruggave btw). Gelukkig jaarrekening in februari dus m'n verbruik van 22 nog volledig gesaldeerd en m'n overschot van 23 voor goed geld kunnen verkopen. Zodoende (ongeveer) tot nu toe ongeveer €6k terug, boven verwachting veel (40% in 1,5j) maar voordat dat laaste deel terug is ben ik nog wel even bezig.Atomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Toch heb ik altijd rekening gehouden met de afbouw van de salderingsregeling en sta ik daar nog altijd achter. Het eerder afschaffen heeft ook niet heel veel invloed op het rekenmodelletje wat ik voor mezelf had gemaakt, de enorme daling van de leveringstarieven (aanname 25+2% inflatie per jaar), netto terugleververgoeding (0,07) wel. De teruglever'boete' komt helemaal niet voor in m'n Excel
Waar zit eigenlijk dat duimpje omlaag? - Dat over een eigen oprit met laadpaal geef ik je gelijk, maar ik ga echt nooit terug naar ICE, traag, steeds tanken, kosten, ... ik zie eigenlijk geen nadeel van EV. Heb jij niet gewoon de verkeerde auto?Amos_x schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Praat je al 12 jaar over EV's? Fijn. In mijn ervaring zijn het net de EV evangelisten die 'hun mening niet voor zich kunnen houden'. Net zoals veganisten. Vooral erg moraliserend.
"Factueel" (Feitelijk in het Nederlands) onjuist is ook erg overdreven. Wie ben jij om hun SUBJECTIEVE ervaring 'onjuist' te noemen. Er is geen juist of niet juist aan. Sommige tools passen beter of slechter bij bepaalde situaties en use-cases. Het is algemeen geweten dat EV's een stuk 'behapbaarder' zijn met eigen oprit en eigen paal. "Feit". Soms wel een beetje meer in de echte wereld komen ipv de beschutte wereld van de thuiswerkende ambtenaar.
En voor je begint dat ik geen EV rijd, ik rijd al anderhalf jaar een 68 kWh EV. En hoewel ik een eigen laadpaal heb, en me er in 99% van de gevallen prima mee red (maar wel VEEL te vaak stekkeren, ook op verplaatsing) kan ik niet wachten tot die lease afloopt en ik terug een ICE kan halen. (is gelinkt aan werkgever, en op dit moment niet aan de orde). Ik heb reeds een ICE ernaast, en waarschijnlijk tegen deze zomer een tweede.
Uitgaven en TCO kan me niets schelen. Plezier, gemak en bruikbaarheid hebben ook een 'prijs'. Onderhoudskosten, verbruik, allemaal prima. Ik ga geen excel bijhouden om te berekenen dat een km EV rijden me 5,4309 cent kost ipv 10 cent op E95. En dit geldt ook voor wel of geen PV, en verwarmen op gas. En zo kijkt de meerderheid er tegen aan. Niet met allerhande 'terugverdien' berekeningen en het idee dat je met zoveel mogelijk geld in je kist moet gaan liggen op het eind.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Ik ben in 2012 begonnen met mijn huis te verduurzamen en op zuid oost 15 panelen gelegd, huis waar mogelijk was extra geïsoleerd, is een begin jaren 90 woning. In 2016 wp geïnstalleerd en 7 panelen bijgelegd, 2019 warmte terugwin met 300l sww boiler en 10 panelen op west bijgelegd. 3 jaar bijna nu op de meter en sinds vorig jaar een plug-in auto gekocht waardoor mijn verbruik weer 3000kW wordt. Als ik terugkijk op de hele periode ben ik zeer tevreden, voor het milieu en mijn eigen portemonnee. Komende 2 jaar wil ik 25 kW aan accu’s gaan installeren als de prijs zo’n 250€ per kW is.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
De politiek is goed in het hebben van meningen. Degene die het hardst schreeuwt wordt gehoord. Vaak nemen mensen die meningen over zonder een factcheck te doen. Leg jouw energiefactuur naast de zijne. Waarschijnlijk kun jij de opmerking plaatsen "jammer buurman dat jij ze nog steeds niet hebt? " uiteraard met een brede lach 😀eltweako schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:57:
[...]
De volgorde is niet zo handig 🤣🤣. Die investering wordt je huis niet meer waard. Zonde geld. Beter op je nieuwe huis kunnen leggen.Ecological schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:45:
Ik heb dit probleem dus ook. Ik wilde nooit zonnepanelen huren van de woningbouw maar door die energiecrisis ben ik toch overstag gegaan. Het was of dat, of ik zou in de schulden belanden met mijn minimum wao uitkerinkje. Ik betaal 20 euro voor 8 panelen maar die huur stijgt elk jaar mee. Gelukkig vorig jaar nog een 3 jarig contract bij gc afgesloten én ik heb de terugdraaimeter nog maar ik hou mijn hart vast over 2 jaar. Dan betaal ik dus en de huur (die elk jaar omhoog gaat), en de terugleverboete van ruim 900 overschot. Airco kan ik helaas in mijn tussenwoninkje nergens kwijt dus dat overschot blijft. Het is om te janken. Vraag me af hoe de woningbouwverenigingen hier op gaan reageren maar ik vrees het ergste.Zenix schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Of wat dacht je van de huurders in sociale huurwoningen.
Behoorlijk off topic hier.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Dat is 240 euro per jaar. Terugleverboete erbij op een later moment. Je energie rekening moet per maand nu wel minimaal 20 euro zakken anders heb je er totaal niks aan. Daarnaast vind ik dat net zoals in de koopsector belachelijke prijzen betaald moeten worden. Ik heb koop maar als ik hoor wat sommige huurders per maand alleen aan huur betalen dan heb ik er maar 1 woord voor over "asociaal"Madeliefxxx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:00:
[...]
Ik heb dit probleem dus ook. Ik wilde nooit zonnepanelen huren van de woningbouw maar door die energiecrisis ben ik toch overstag gegaan. Het was of dat, of ik zou in de schulden belanden met mijn minimum wao uitkerinkje. Ik betaal 20 euro voor 8 panelen maar die huur stijgt elk jaar mee. Gelukkig vorig jaar nog een 3 jarig contract bij gc afgesloten én ik heb de terugdraaimeter nog maar ik hou mijn hart vast over 2 jaar. Dan betaal ik dus en de huur (die elk jaar omhoog gaat), en de terugleverboete van ruim 900 overschot. Airco kan ik helaas in mijn tussenwoninkje nergens kwijt dus dat overschot blijft. Het is om te janken. Vraag me af hoe de woningbouwverenigingen hier op gaan reageren maar ik vrees het ergste.
Is wel wat off topic hier.Madeliefxxx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:00:
[...]
Vraag me af hoe de woningbouwverenigingen hier op gaan reageren maar ik vrees het ergste.
Maar is een commerciële partij, wetgeving zal nodig zijn voor hun anders handelen.
Is wel off topicDevke schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:09:
[...]
Dat is 240 euro per jaar. Terugleverboete erbij op een later moment. Je energie rekening moet per maand nu wel minimaal 20 euro zakken anders heb je er totaal niks aan. Daarnaast vind ik dat net zoals in de koopsector belachelijke prijzen betaald moeten worden. Ik heb koop maar als ik hoor wat sommige huurders per maand alleen aan huur betalen dan heb ik er maar 1 woord voor over "asociaal"
We hebben allemaal "last" van resultaten & de gevolgen uit het verleden. Moeten we op micro niveau mee zien te dealen, leuker kan ik het (helaas) niet maken.

@Madeliefxxx
Maak je niet druk voor over 2 jaar, zonde van je energie, er kan nog zo veel gebeuren in die tijd.
Tegen die tijd kun je eens kijken naar bijvoorbeeld een dynamisch contract of de andere vormen die er dan zijn.
On topic: boeboe boete

Inderdaad. De mensen in sociale huur hebben naast eigen verbruik verhogen minder mogelijkheden om echt iets met die overtollige energie te doen, waardoor de impact van de boete groter is. Bij mijn ouders is het een vast bedrag gelukkig, maar in jou geval doet de inflatie extra pijn. Ik hoop dat de coalitie daar nog iets aan gaat doen.Madeliefxxx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:00:
[...]
Ik heb dit probleem dus ook. Ik wilde nooit zonnepanelen huren van de woningbouw maar door die energiecrisis ben ik toch overstag gegaan. Het was of dat, of ik zou in de schulden belanden met mijn minimum wao uitkerinkje. Ik betaal 20 euro voor 8 panelen maar die huur stijgt elk jaar mee. Gelukkig vorig jaar nog een 3 jarig contract bij gc afgesloten én ik heb de terugdraaimeter nog maar ik hou mijn hart vast over 2 jaar. Dan betaal ik dus en de huur (die elk jaar omhoog gaat), en de terugleverboete van ruim 900 overschot. Airco kan ik helaas in mijn tussenwoninkje nergens kwijt dus dat overschot blijft. Het is om te janken. Vraag me af hoe de woningbouwverenigingen hier op gaan reageren maar ik vrees het ergste.
dacht ik ook, maar kijk maar eens op de lijst van eneco, blad 2, sta je versteld van.John245 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:01:
[...]
Duizenden lijkt me overdreven. Gemiddeld gezin 4300 kWh. 30% zelfverbruik, dus maximaal 3000 kWh terugleveren. Dan betaal je 1 - xx euro per kWh.
We wonen ook gehuurd via een woningbouwvereniging en hebben ook zonnepanelen. In ons contract mbt de zonnepanelen staat dat:Madeliefxxx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:00:
[...]
1. de kosten voor de zonnepanelen wordt niet geïndexeerd;
2. de huurder er per jaar er financieel niet op achteruit mag gaan.
Jullie niet dan?
:strip_exif()/f/image/G9BPhYxoeeL6ivD9wmYVAhgG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb precies dezelfde voorwaarden van mijn verhuurderCrawl NL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:38:
[...]
We wonen ook gehuurd via een woningbouwvereniging en hebben ook zonnepanelen. In ons contract mbt de zonnepanelen staat dat:
Jullie niet dan?
[Afbeelding]
remmuz schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:41:
schaamteloos van X gekopieerd, sorry kon het niet laten 😂[Afbeelding]
Microkid schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:25:
Maar ja, is ook wel geinig.
Terug verdienen is naar mijn mening zeer betrekkelijk. Je word gewoon gedwongen om naar alternatieven te kijken/overwegen. Met een kuub gas prijs van bijna 1,40 heb ik voor de beneden verdieping waar ik 90% zit een efficiënte airco van 2K aangeschaft met een zeer gunstige COP. En ja heb dit jaar al iets van 800,- euri terug verdient op een prijs van 1,40 per kuub maar dacht je dat ik bij 0,60 cent per kuub 3 jaar geleden een dergelijke investering zou overwegen natuurlijk niet. Ergste is februari na EK salderen heeft gehandhaafd is er een behoorlijke investerings golf geweest in PV en vervolgens word je door coalitie partijen waarvan 3 VOOR de salderings regeling waren weer belazerd. Het blijft maar doorgaan.Truus01 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:48:
[...]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nee, hier staat specifieke in dat er niks gedaan gaat worden mocht het ongunstig worden, dus andersom.Crawl NL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:38:
[...]
We wonen ook gehuurd via een woningbouwvereniging en hebben ook zonnepanelen. In ons contract mbt de zonnepanelen staat dat:
Jullie niet dan?
[Afbeelding]
Bij mij wel vaste huur: € 15,17 per maand (10 x 365Wp).peptalk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Ik heb precies dezelfde voorwaarden van mijn verhuurder
Maar geen opbrengstgarantie, zelfs uitdrukkelijk:"Wijzigingen van de energietarieven geven geen recht op een extra vergoeding of verrekening."
Als ik huurbedagen hierboven zie, is mijn huur wel vrij gunstig, maar dat betekend toch wel dat uitgaande van 3000 Kwh per jaar de opbrengst per Kwh minimaal € 0,06(182/3000) moet zijn(misschien € 0,05 i.v.m. deel eigen gebruik). En dat zonder terugleverboete, met terugleverboete veelvoudige(0,30?), gezien de bedragen die ik hier lees. Dus vrees ook verlies in de toekomst, ondanks relatief gunstige huur.
Nu nog wel rendabel met eigen gebruik 300Kwh, saldering 1300Kwh, restant TLV 11,5ct en (nog) geen terugleverboete.
Maar bij opbrengsten lager dan nu veel voorkomende € 0,05 ???
(Overigens verwacht ik wel daling terugleverkosten na afschaffing saldering, maar dan moet opbrengst nog steeds 0,06+terugleverkosten zijn om uit de kosten te komen.)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Bij mij stond dat je er minimaal 1 euro aan over moest houden maar ik kan dat hele contract niet meer terug vinden. Moet daar maandag eens voor gaan bellen. Die huurverhoging van de panelen stond bij mij wel vermeld.Crawl NL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:38:
[...]
Jullie niet dan?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/M4AgrJGpv0pqfr7xdrdDzehc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8bJMIYkSKm0sFCqG7Fb3h2dQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Madeliefxxx op 25-05-2024 12:38 ]
Leuk businessmodel van verhuurder. 20 jaar 20 euro per maand. Ik denk niet dat hij dat geld kwijt is aan die paar panelen. Dat x het aantal woningen dat ze verhuren.Madeliefxxx schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:29:
[...]
Bij mij stond dat je er minimaal 1 euro aan over moest houden maar ik kan dat hele contract niet meer terug vinden. Moet daar maandag eens voor gaan bellen. Die huurverhoging van de panelen stond bij mij wel vermeld.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat salderen niet houdbaar is, is me duidelijk. Maar zou salderen per uur niet moeten blijven bestaan? Als je straks een dynamisch contract hebt zonder salderen, en in 1 uur 2 kWh teruglevert en in hetzelfde uur ook 2 kWh uit het net trekt, betaal je dus energiebelasting over 2 kWh. En als je geen PV hebt, maar op tijden van negatieve stroomprijzen je EV gaat laden, betaal je ook energiebelasting over duurzaam opgewekte stroom.
Wordt het niet tijd de energiebelasting per uur te laten fluctueren, afhankelijk van de energiemix op dat moment? 's Nachts veel stroom verbruiken als het niet waait = meer belasting betalen dan overdag veel stroom verbruiken als er een overschot aan PV is.
Wordt het niet tijd de energiebelasting per uur te laten fluctueren, afhankelijk van de energiemix op dat moment? 's Nachts veel stroom verbruiken als het niet waait = meer belasting betalen dan overdag veel stroom verbruiken als er een overschot aan PV is.
Members only:
Inloggen
@esphome
Als je als woningzoekende in 2024 een huurwoning aangeboden krijgt mag je je handen dichtknijpen, met of zonder panelen... 😉
Als je als woningzoekende in 2024 een huurwoning aangeboden krijgt mag je je handen dichtknijpen, met of zonder panelen... 😉
Ik heb vorig jaar een upgrade van ±3kWp naar ±6kWp gedaan na aanschaf EV. Ik had berekend dat we ongeveer dat nodig zouden hebben voor 20.000 kilometer op jaarbasis + huisverbruik. De installatie is half juni in bedrijf gesteld, en omdat er nog een ferrarismeter met één telwerk hangt, is het leuk om te zien dat we nu nog ± 100kWh terug moeten draaien voordat ie weer op de beginstand van vorig jaar staat. Het moet gek lopen in de aankomende weken, wil dat niet lukken. M'n berekening was dus spot on (ik ben heel slecht in dit soort dingen, misschien had ik gewoon gelukAtomius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Dus tja, we hadden voor ± €2000 benzine kunnen tanken, maar na investeren €3K in extra panelen dus op eigen (gesaldeerde) zonnestroom 20K gereden. Die zijn dus redelijk vlot terugverdiend.
Ik heb de indruk dat nogal wat Tweakers in de tech- of dienstensector werken, en een redelijk bovengemiddeld inkomen hebben. Zulke investeringen kunnen dus gedaan worden zonder dat men in de problemen komt als het niet rendeert. Dat het financieel zo gunstig mogelijk moet, is volgens mij voor veel Tweakers meer voor de sport dan voor de noodzaak, mijzelf inbegrepen. Een luxepositie, dat besef ik me terdege.
Maar goed, er moet ook gepionierd worden in de energietransitie, en daaraan geen gebrek hier. Dat is waardevol, ook al rendeert het niet altijd.
De argumenten om niet op jaarbasis te salderen gelden net zo goed (maar minder) voor salderen per uur. Het is een papieren tijger. Het is terecht dat je straks niet meer per uur kunt salderen.RemcoDelft schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:22:
Dat salderen niet houdbaar is, is me duidelijk. Maar zou salderen per uur niet moeten blijven bestaan? Als je straks een dynamisch contract hebt zonder salderen, en in 1 uur 2 kWh teruglevert en in hetzelfde uur ook 2 kWh uit het net trekt, betaal je dus energiebelasting over 2 kWh. En als je geen PV hebt, maar op tijden van negatieve stroomprijzen je EV gaat laden, betaal je ook energiebelasting over duurzaam opgewekte stroom.
je neemt van het net af, of niet. Je kunt je stroom niet 'parkeren' zonder dat er grootschalige opslag is gerealiseerd.
Ik vind juist dat salderen wel moet blijven. Energie wordt in de hoogtij uren bijna gratis aangeleverd door ons op het net. Dure fossiel gestookte centrales kunnen fors terug, lees grote besparing stookkosten en maatschappijen kunnen lekker blijven leveren a €0,28 per kWh aan diegene die geen panelen hebben. Kassa! Ik krijg als beloning voor die stroom in de winter mijn aandeel. Of geef me dan in ieder geval in de winter stroom voor een fractie van de prijs. Dan is er een eerlijke verdeling.de Peer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:12:
[...]
De argumenten om niet op jaarbasis te salderen gelden net zo goed (maar minder) voor salderen per uur. Het is een papieren tijger. Het is terecht dat je straks niet meer per uur kunt salderen.
je neemt van het net af, of niet. Je kunt je stroom niet 'parkeren' zonder dat er grootschalige opslag is gerealiseerd.
Ik zou zeggen neem een dynamisch contract. Dan kun je nu al de eerlijke prijs krijgen.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:39:
[...]
Ik vind juist dat salderen wel moet blijven. Energie wordt in de hoogtij uren bijna gratis aangeleverd door ons op het net. Dure fossiel gestookte centrales kunnen fors terug, lees grote besparing stookkosten en maatschappijen kunnen lekker blijven leveren a €0,28 per kWh aan diegene die geen panelen hebben. Kassa! Ik krijg als beloning voor die stroom in de winter mijn aandeel. Of geef me dan in ieder geval in de winter stroom voor een fractie van de prijs. Dan is er een eerlijke verdeling.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Bijna gratis, ja omdat het op dat moment ook vrij waardeloos is, niemand zit te wachten op die stroom. Je hebt de leverancier dus eigenlijk niets nuttigs te bieden.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:39:
[...]
Ik vind juist dat salderen wel moet blijven. Energie wordt in de hoogtij uren bijna gratis aangeleverd door ons op het net.
Niet echt, die doen (volgens mij?) sowieso al niet zo heel veel in die hoogtij momenten die jij beschrijft.Dure fossiel gestookte centrales kunnen fors terug
Het blijft dus een papieren tijger.
Nee dank u. Lijkt me niet echt goedkoop met WP als ik in de winter 24/7 aan het stoken ben. En lekker negatief prijzen als ik in de zonnige dagen aan het terugleveren ben. Ik laat mijn Ferraris voorlopig maar lekker terugdraaien en geniet van mijn contract zonder boete.John245 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:47:
[...]
Ik zou zeggen neem een dynamisch contract. Dan kun je nu al de eerlijke prijs krijgen.
Niemand zit te wachten op die stroom? Industrie draait gewoon door. EV worden gewoon opgeladen. Airco's in kantoren pruttelen gewoon door enz enz. Die stroom wordt gewoon verkocht aan grootverbruikers. En op termijn meer en meer met overstappen van fossiel naar stroom.de Peer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:57:
[...]
Bijna gratis, ja omdat het op dat moment ook vrij waardeloos is, niemand zit te wachten op die stroom. Je hebt de leverancier dus eigenlijk niets nuttigs te bieden.
[...]
Niet echt, die doen (volgens mij?) sowieso al niet zo heel veel in die hoogtij momenten die jij beschrijft.
Het blijft dus een papieren tijger.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2024 19:02 ]
Wat jij vraagt voor jouw stroom (1 gratis kWh mogen gebruiken in de winter) is geen marktconforme prijs, maar veeeeel hoger. Daarom wil men jouw stroom niet. Je bent te duur.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Niemand zit te wachten op die stroom? Industrie draait gewoon door. EV worden gewoon opgeladen. Airco's in kantoren pruttelen gewoon door enz enz. Die stroom wordt gewoon verkocht aan grootverbruikers. En op termijn meer en meer met overstappen van fossiel naar stroom.
Daarom is het logischer om de factor tijd gewoon mee te nemen in de beprijzing, dan krijg je eerlijke prijzen waar mee te handelen valt.
Kijk naar dynamische contracten, dan zie je hoe vraag en aanbod er echt uitziet.
De factor tijd kan niet verwaarloosd worden.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 25-05-2024 19:24 ]
@MotorBeast Welkom in het topic 
Om een herhaling van zetten te voorkomen raad ik aan de pdf van https://www.acm.nl/nl/pub...-voor-energieleveranciers te lezen voor wat achtergrond.
Er blijft dan nog een heleboel te bediscussiëren over, maar zolang Allocatie 2.0 niet (financieel) wordt teruggedraaid is salderen dood.
Het verband is in de tweede kamer niet gelegd (0 hits op 'allocatie') dus dat gaat niet gebeuren.
Sterker nog, het grote nieuws van het debat was dat er daar mensen rondlopen die niet eens helder hebben wat de terugleverboete ís , laat staan dat ze plannen kunnen maken om de boel beter te maken...
Om een herhaling van zetten te voorkomen raad ik aan de pdf van https://www.acm.nl/nl/pub...-voor-energieleveranciers te lezen voor wat achtergrond.
Er blijft dan nog een heleboel te bediscussiëren over, maar zolang Allocatie 2.0 niet (financieel) wordt teruggedraaid is salderen dood.
Het verband is in de tweede kamer niet gelegd (0 hits op 'allocatie') dus dat gaat niet gebeuren.
Sterker nog, het grote nieuws van het debat was dat er daar mensen rondlopen die niet eens helder hebben wat de terugleverboete ís , laat staan dat ze plannen kunnen maken om de boel beter te maken...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is het probleem. Overheden moeten afdwingen dat energiebedrijven bijvoorbeeld deze energie opslaan. Zoals eerder al gezegd bijv. SAF en andere brandstoffen maken op piektijden.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Niemand zit te wachten op die stroom? Industrie draait gewoon door. EV worden gewoon opgeladen. Airco's in kantoren pruttelen gewoon door enz enz. Die stroom wordt gewoon verkocht aan grootverbruikers. En op termijn meer en meer met overstappen van fossiel naar stroom.
De energietransitie is een serieus probleem en we zitten aan de ene kant fossiel nog steeds te subsidiëren, en aan de andere kant is salderen dan weer niet okee?
Boetes e.d. maken het vooral makkelijker voor energiebedrijven om niet te investeren door consumenten af te remmen ipv dat het juist omarmd wordt en er meer wordt gedaan aan energieopslag en energieomzetting naar bijv. kunstmatige brandstoffen of groene waterstof (tuurlijk: makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat geldt voor de hele transitie).
Maar goed, dit is intussen ook alweer vaak genoeg gezegd hier I guess
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Wat bedoelje met allocatie 2.0Proton_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:25:
@MotorBeast Welkom in het topic
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Check de 1e hit op Google eens.?
Dit is dus precies waarom salderen niet houdbaar isMotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:58:
[...]
Nee dank u. Lijkt me niet echt goedkoop met WP als ik in de winter 24/7 aan het stoken ben. En lekker negatief prijzen als ik in de zonnige dagen aan het terugleveren ben. Ik laat mijn Ferraris voorlopig maar lekker terugdraaien en geniet van mijn contract zonder boete.

Salderen van energiebelasting en BTW is net-technisch goed houdbaar, afschaffen een politieke keuze.FreakNL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:34:
Dit is dus precies waarom salderen niet houdbaar is
Wel als je mijn argumentatie leest. Maar ik wens ze veel succes met nieuwe regelingen als er nog zo'n 200.000 Ferraris meters zijn in Nederland en ik heb begrepen dat ze te weinig mensen hebben om dit op te pakken. Lang leven gebrek aan technische vakmensen.FreakNL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:34:
[...]
Dit is dus precies waarom salderen niet houdbaar is
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:39:
[...]
Wel als je mijn argumentatie leest. Maar ik wens ze veel succes met nieuwe regelingen als er nog zo'n 200.000 Ferraris meters zijn in Nederland en ik heb begrepen dat ze te weinig mensen hebben om dit op te pakken. Lang leven gebrek aan technische vakmensen.
Heb het even snel doorgelezen wat een totale onzin en practische onleesbaar.
Begint al met "Dat stimuleert gebruikers ook om hun verbruik aan te passen." Verkeerd onhaalbaar uitgangspunt.
Dan hou ik al op verder te lezen. Heb genoeg papers gelezen (lijkt beetje op een introductie van een paper ik kijk dan eerst naar uitgangspunten en eventuele secundaire gegevens/onderzoek) onderschijd te maken of ze de moeite waard zijn om ze serieus te lezen. Doet me sterk denken aan een soort van lobby werk. Ja ja ICE consultants en hun toegevoegde waarde daar zit het probleem vermoed ik. En wat de NEDU betreft Tja hun uitgangs punten zou je ook eens goed moeten doorlichten zij hebben ook geen glazen bol. En hun website bereik is ook niet best https://www.nedu.nl/wat-is-allocatie-2-0-eigenlijk/
https://www.ice-up.eu/nie...voor-de-energietransitie/
[ Voor 20% gewijzigd door Snarfie31 op 26-05-2024 12:36 ]
Zakkenvullen is de prioriteit.
Als mijn vrouw haar kosten zou gaan verdelen naar rato naar wat de klant opbrengt dan is zijn binnen notime al haar kleine klanten kwijt (en vele kleine maken toch 1 grote). Dat is wat de energiemaatschappijen dus doen. Is alleen 1 verschil. Als mijn vrouw dat doet heb jij als klant keuze uit heel veel andere die dat niet doen. De energiemaatschappijen zijn er geen honderden en dan is er nog vind ik een vorm van kartelvorming doordat ze allemaal zonnepanelenhouders pakken.
Ik zit bij Tibber met 26 zonnepanelen. Ik wordt niet gepakt. Ik krijg gewoon de eerlijke prijs en betaal ook de eerlijke prijs. Geen boetes, geen extra abonnementskosten, gewoon geen verschil tussen mensen met en zonder PV.MotorBeast schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:49:
[...]
Zakkenvullen is de prioriteit.
Als mijn vrouw haar kosten zou gaan verdelen naar rato naar wat de klant opbrengt dan is zijn binnen notime al haar kleine klanten kwijt (en vele kleine maken toch 1 grote). Dat is wat de energiemaatschappijen dus doen. Is alleen 1 verschil. Als mijn vrouw dat doet heb jij als klant keuze uit heel veel andere die dat niet doen. De energiemaatschappijen zijn er geen honderden en dan is er nog vind ik een vorm van kartelvorming doordat ze allemaal zonnepanelenhouders pakken.
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic