Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Misschien geen boete, maar misschien toch ook wel?

https://www.rtlnieuws.nl/...aneelhouders-hoger-tarief

"Essent rekent soms stiekem hoger tarief voor zonnepaneelhouders"

@Spasm

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 25-01-2024 21:27 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
@Cobb is al gepost vanmiddag :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
spacewagon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Zojuist heb ik een driejarig vast contract met enkeltarief en salderen zoals het hoort afgesloten bij Vattenfall. De prijs was nog iets gezakt, naar 31 cent per kWh.
Bedankt voor de tip, dit net ook gedaan. Betaal 20,- per maand meer dan mijn huidige 3 jarige contract bij pure energie die over 3 maanden afloopt. _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

jurgen purgen schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:59:

Het is een transitie. Net als van een rups die heeft naar een vlinder. De huidige situatie is een van een balans vinden. De stimulering is nu niet meer nodig. Het werkt zelfs averechts nu, dus tijd om te stoppen. Anders blokker je evolutie.

my 2 cts

Ik sta achter @RemcoDelft in deze. d:)b
Stimulering is keihard nodig, We hebben veel te weinig PV. Er moet nog veel meer bijkomen.
Jou reden om panelen te nemen was het milieu, dan zou je juist voor het milieu een voorstander moeten zijn van het stimuleren, want uiteindelijk gaat het daarom volgens jou redenatie. Als mensen daar dan wat aan kunnen verdienen is daar toch niks mis mee? Zolang het milieu maar kan profiteren, want dat is het doel.

Er zal dit jaar een stuk minder PV bijkomen, want Henk en Ingrid leest al het nieuws en die gaan er echt niet meer aan beginnen. PV heeft een slechte naam gekregen en de energiemaatschappijen hebben het voor elkaar gekregen om de partijen tegen elkaar op te stoken.

Helaas is de enige winnaar in dit verhaal de energiemaatschappijen, want daar gaat het alleen om de winsten. Niet om het milieu, dus in dat opzicht zijn die net zo slecht als diegene die blijkbaar alleen naar de TVT kijken.

Wat wel een feit is, dat het milieu de grootste verliezer is. En dat is het grootste probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Het schoonste? Een WP haalt het grootste gedeelte van de warmte uit de lucht. Dat is schoner dan houtstook. En wel eens van fijnstof gehoord? Ik vind het ook fijn, maar schoon is het niet. Dan hou je jezelf voor de gek.
Hier in bezit van beide.

Hout cv kachel in de woonkamer ziet eruit als een nostalgische gietijzer kachel met een mooi groot raam.
Echt super om te stoken lekker warm en dat stukje extra stralingswarmte heerlijk gewoon.
We stoken nu meestal zaterdag en zondag avond een paar blokjes hoofdzaak omdat het hout in de weg ligt en het is ook gewoon wel even lekker.
Restwarmte verdwijnt in een buffervat en wordt de volgende dag dan weer gebruikt.

Maar ik heb een fijnstof meter en ik kan op die meter dan ook zien waneer de buren de houtkachel aansteken.
Windrichting plus de meter kan ik ook zien welke buren en hoe laat.

Nu wonen wij op een streekje waar 80% inclusief mijzelf een houtkachel heeft dus klachten zijn er niet maar dat het niet schoon is is wel duidelijk.

Dus wat luchtkwaliteit betreft voorkeur warmtepomp wat betreft even lekker genieten heeft de houtkachel de voorkeur.

Het is hier volgens mijn meters gemiddeld 22 graden in huis met de wp met de houtkachel wil het nog wel eens naar de 25 lopen.

Tja wat moet je er van zeggen die houtkachel geeft net even dat beetje extra sfeer en warmte maar de wp voldoet echt prima.
En zolang het salderen bestaat is het verreweg het goedkoopste in gebruik als je hout moet inkopen...

Kun je heel goedkoop aan hout komen en niet in bezit van wp en zonnepanelen zijn ziet dat er weer heel anders uit.
Een goed ingeregelde wp met een juist afgifte systeem kan overigens nog goed de concurrentie aan met gas zelfs zonder zonnepanelen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
Zenix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:39:Wat wel een feit is, dat het milieu de grootste verliezer is.
Het milieu was al de verliezer met salderen: Ik probeer elektriciteit zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Maar er zijn wel eens mensen - met zonnepanelen - die zeggen: “Elektriciteit kost mij niets, ik krijg zelfs geld terug, dus ik laat een lamp/pc van 100W 24/7 gewoon lekker aanstaan. Heerlijk, zo’n verwarming in de zomer”. En de meeste PV-eigenaren hebben dat de afgelopen tien jaar gedaan, vermoed ik. Hoe is het beter voor het milieu? Dat is een fundamenteel verkeerde benadering, met de subsidie.

Weet je wanneer het het beste was voor het milieu? Toen elektriciteit 50 cent was. Plotseling - zonder enige regeling! - veel mensen werden “bewust” en het hele land had 20% minder consumptie.

En laten wij eerlijk zijn: Dit hele onderwerp gaat over geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

andru123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 03:10:
[...]
Het milieu was al de verliezer met salderen: Ik probeer elektriciteit zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Maar er zijn wel eens mensen - met zonnepanelen - die zeggen: “Elektriciteit kost mij niets, ik krijg zelfs geld terug, dus ik laat een lamp/pc van 100W 24/7 gewoon lekker aanstaan. Heerlijk, zo’n verwarming in de zomer”. En de meeste PV-eigenaren hebben dat de afgelopen tien jaar gedaan, vermoed ik. Hoe is het beter voor het milieu? Dat is een fundamenteel verkeerde benadering, met de subsidie.

Weet je wanneer het het beste was voor het milieu? Toen elektriciteit 50 cent was. Plotseling - zonder enige regeling! - veel mensen werden “bewust” en het hele land had 20% minder consumptie.

Wat is dat voor rare vergelijking. De meeste mensen met PV gaan gewoon normaal om met energie. Hoe kan meer PV niet beter zijn voor het milieu? Meer PV is minder gas en kolen, als er veel meer PV komt hebben we wat meer duurzame energie in de maanden dat we te weinig opwekken. Dat heeft zeker een goede invloed.

Waarom denk je dat de overheid PV zo belangrijk vind? Omdat het slecht is voor het milieu?

Stimuleren moet maximaal gedaan worden, of dat verstandig is met salderen is de vraag. Maar dat we nog veel meer duurzame energie nodig hebben is een feit. Want vergeet niet dat de huishoudens verantwoordelijk zijn voor 14% van het gebruik. Dus die paar lampen in de zomer zijn het probleem niet. Klein denken wel.

Het gaat bij de zonnepanelen boete inderdaad om de winstgevendheid van de energieleveranciers. Het is de vraag of de meeste leveranciers wel bestaansrecht hebben. Op een paar na zijn het allemaal administratiekantoren.

Het zijn ook altijd de mensen zonder panelen die een hekel krijgen aan mensen met panelen, precies zoals de energieleveranciers graag zien. Twee groepen tegen elkaar opzetten en ondertussen profiteren. Pure ontwetendheid.

Ik snap ook niet waarom mensen zonder panelen hier reageren. Als je geen PV hebt, dan is de boete niet van toepassing, waar maak je dan druk om? De bonus van de topmannen van de leveranciers?

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 26-01-2024 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Zenix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 03:48: Als je geen PV hebt, dan is de boete niet van toepassing, waar maak je dan druk om?
ik was van plan de 6 panelen te installeren, daarom. Voorlopig zie ik af.
(Mensen krijgen hekel niet van de panelen, maar van de houding van enkele paneleigenaren “kijk, ik doe het voor het milieu!” Yeah, right ;) maar dat is natuurlijk mijn eigen opinie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46
[...]
Ehm, we hebben de meeste zonnepanelen van de wereld door deze regeling. Hoe kun je dan stellen dat het een slechte regeling is? Dat de regeling aangepast moet worden klopt natuurlijk, maar dat staat er los van dat de regeling prima heeft gedaan wat er van verwacht werd.

En waarom ga je er van uit dat mensen bewust energie verstoken? De meesten staan amper stil bij hun zonnepanelen en doen niets anders dan normaal. En als ze wel al extra verstoken moet het heel wat meer zijn dan een 100W lampje omdat gemiddeld 1/3e tot de helft van de opgewekte stroom zelf verbruikt wordt. Zolang je daar onder blijft zijn zonnepanelen dus hoe dan ook beter.
En toen moesten er ook per direct allerlei regelingen komen omdat veel mensen dat niet konden betalen. Het is sowieso algemeen bekend dat stimulans beter werkt dan afstraffen.
Het is altijd een combinatie. Veel mensen nemen milieu ook echt wel mee in het achterhoofd, maar het moet wel betaalbaar blijven. Het isoleren van een huis wordt b.v. op dezelfde manier gedaan, het is beter voor het comfort maar als het alleen maar duizenden euro's zou kosten zou het ook veel minder worden gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Zenix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 03:48:
[...]
Het gaat bij de zonnepanelen boete inderdaad om de winstgevendheid van de energieleveranciers. Het is de vraag of de meeste leveranciers wel bestaansrecht hebben. Op een paar na zijn het allemaal administratiekantoren.
Maar is dat wel zo? We hebben net een paar jaar gehad met hele hoge prijzen, maar ook hele hoge terugleververgoedingen. Als ik de jaarcijfers zie hebben de energieboeren daar bar weinig last van gehad en hebben ze eerder meer winst dan ooit gemaakt. Dus hoezo hebben ze er echt last van? Voor zover ik kan zien is deze hele zonnepanelen-boete dan ook puur om nog meer winst te maken en heeft het weinig te maken met het hoofd boven water te houden.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50

crisp

Devver

Pixelated

[...]

[...]
Hoeveel procent van de PV-bezitters heeft een systeem waarmee ze hun hele jaarlijkse electriciteitsgebruik kunnen afdekken?

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen nog niet erg bewust omgaan met energieverbruik, maar over het algemeen is dat meer uit onwetendheid en niet met opzet.

Intentionally left blank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Stoken met een WP is altijd goedkoper dan op hout.....en schoner.

Verbod komt er wel. Let maar op. Simpel toch. Iedere kachelpijp is verboden op je dak. Controleren in wijken......boete.
Tot enkele jaren geleden was houtstook iets van in de avond, nu stinkt het buiten de hele dag door naar rook. Door de stad fietsen is ondertussen ongezond, en houtstook kost duizenden levens per jaar. Ter vergelijking: de gaswinning in Groningen werd gestopt vanwege 6 (statistische stress)doden per jaar. Hoog tijd dus om dit aan banden te leggen, want het wordt steeds erger.
Houtstook is prima als je in het bos woont, niet in een woonwijk met piepkleine kavels en hele lage schoorstenen waardoor tientallen huizen in jouw rook staan.

Er staan huizen in de wijk met gesubsidieerde PV op het dak, gesubsidieerde EV op de oprit, en een berg accijnsvrij brandhout om geen accijns op aardgas te hoeven betalen. Dat heeft niets met het milieu te maken maar is wel volledig veroorzaakt door beleid. Aardgas is nog steeds de schoonste brandstof die er bestaat, en dat wordt zwaar belast.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 26-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-07 11:46
Spasm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:42:
Naar aanleiding van dat RTL artikel even mijn huis met panelen met dat van de buren vergeleken zonder panelen.
Hetzelfde gedaan nadat ik mijn voorstel wel erg hoog vond. Ook hier een stijging voor zowel electra en gas. En ook geen tijdelijke glitch, het prijsverschil is al dagen ongewijzigd.
Voor mij rede genoeg om over te stappen na de contractperiode volgende maand, zelfs al zou ik elders meer betalen (wat niet het geval is). Voor elektra snap ik het dan nog enigszins, maar dat we een hogere prijs voor gas moeten betalen kan er bij mij niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
fw10 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Hetzelfde gedaan nadat ik mijn voorstel wel erg hoog vond. Ook hier een stijging voor zowel electra en gas. En ook geen tijdelijke glitch, het prijsverschil is al dagen ongewijzigd.
Voor mij rede genoeg om over te stappen na de contractperiode volgende maand, zelfs al zou ik elders meer betalen (wat niet het geval is). Voor elektra snap ik het dan nog enigszins, maar dat we een hogere prijs voor gas moeten betalen kan er bij mij niet in.
Wij stappen morgen over van Essent naar Vattenfal voor 1 jaar. Daarna zien we verder en kijken wat ervaringen zijn van mensen nu al overstappen naar Zonneplan. Los van dat ik daadwerkelijk daar rendement wil halen staat het mij zeer aan dat bij Zonneplan je bijdrage kunt leveren tegen de onbalans op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Tot enkele jaren geleden was houtstook iets van in de avond, nu stinkt het buiten de hele dag door naar rook. Door de stad fietsen is ondertussen ongezond, en houtstook kost duizenden levens per jaar. Ter vergelijking: de gaswinning in Groningen werd gestopt vanwege 6 (statistische stress)doden per jaar. Hoog tijd dus om dit aan banden te leggen, want het wordt steeds erger.
Houtstook is prima als je in het bos woont, niet in een woonwijk met piepkleine kavels en hele lage schoorstenen waardoor tientallen huizen in jouw rook staan.

Er staan huizen in de wijk met gesubsidieerde PV op het dak, gesubsidieerde EV op de oprit, en een berg accijnsvrij brandhout om geen accijns op aardgas te hoeven betalen. Dat heeft niets met het milieu te maken maar is wel volledig veroorzaakt door beleid. Aardgas is nog steeds de schoonste brandstof die er bestaat, en dat wordt zwaar belast.
Aardgas is niet het schoonste. Stroom die duurzaam wordt opgewekt en waarmee ik middels een WP mijn huis verwarm is het schoonste. Blijkbaar ben je niet op de hoogte van hoe een WP werkt. Die haalt 75/80 % van zijn warmte uit buitenlucht. Wat is er schoner dan buitenlucht waarbij geen enkele verbranding nodig is? Niets. Ik dek met mijn zonnepanelen ondertussen bijna mijn gehele stroomverbruik af. Dat is schoon. Niet het affakkelen van gas. Terecht dat gas wat ondertussen met schepen moet worden aangevoerd zwaar wordt belast. Van mij mag de prijs verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Aardgas is niet het schoonste. Stroom die duurzaam wordt opgewekt en waarmee ik middels een WP mijn huis verwarm is het schoonste. Blijkbaar ben je niet op de hoogte van hoe een WP werkt.
Blijkbaar ben jij niet op de hoogte wat een brandstof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:33:
[...]

Maar is dat wel zo? We hebben net een paar jaar gehad met hele hoge prijzen, maar ook hele hoge terugleververgoedingen. Als ik de jaarcijfers zie hebben de energieboeren daar bar weinig last van gehad en hebben ze eerder meer winst dan ooit gemaakt. Dus hoezo hebben ze er echt last van? Voor zover ik kan zien is deze hele zonnepanelen-boete dan ook puur om nog meer winst te maken en heeft het weinig te maken met het hoofd boven water te houden.
Dat geven ze aan, dat het veel geld kost. Maar het punt is inderdaad, geen cijfers. Geen enkele leverancier geeft inzicht in de cijfers en waarom ze die boete moeten geven. Misschien valt het inderdaad reuze mee en is het de zoveelste manier om winst te maken.

Leveranciers die een hele hoge TLV gaven heb ik ook geen medelijden mee, want die hadden ook een hoge prijs waar genoeg klanten toen ook ingestapt zijn vanwege de onzekerheid. Een partij als Innova bijvoorbeeld, maar die hebben geen boete. Dus blijkbaar viel dat ook wel mee.
andru123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 04:54:
[...]
(Mensen krijgen hekel niet van de panelen, maar van de houding van enkele paneleigenaren “kijk, ik doe het voor het milieu!” Yeah, right ;) maar dat is natuurlijk mijn eigen opinie)
Zie je er vanaf vanwege de boete? Ik doe het niet voor het milieu, dat heb ik ook niet aangegeven, mijn punt was dat het wel goed is voor het milieu. En daarom is het stimuleren goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 26-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Zenix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Dat geven ze aan, dat het veel geld kost. Maar het punt is inderdaad, geen cijfers. Geen enkele leverancier geeft inzicht in de cijfers en waarom ze die boete moeten geven. Misschien valt het inderdaad reuze mee en is het de zoveelste manier om winst te maken.

Leveranciers die een hele hoge TLV gaven heb ik ook geen medelijden mee, want die hadden ook een hoge prijs waar genoeg klanten toen ook ingestapt zijn vanwege de onzekerheid. Een partij als Innova bijvoorbeeld, maar die hebben geen boete. Dus blijkbaar viel dat ook wel mee.
De cijfers die je kunt bekijken zijn de jaarcijfers (winst/verlies), en dan zie je dat de leveranciers die op een normale manier zaken doen (dus tijdig inkopen) een heel goede winst hebben gehad. Ik geloof dus helemaal niets van het verhaal dat het zoveel kosten oplevert (sowieso, waarom leggen ze dan zelf wel zonneparken aan :? )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Blijkbaar ben jij niet op de hoogte wat een brandstof is.
Dit topic gaat over zonnepanelen en de boete. Jij stelt dat aardgas onterecht duurder wordt. Ik stel dat het terecht is dat gas duurder wordt en vind dat stroom, zeker van zonnepanelen, goedkoper moet zijn omdat het DE vervanger is van aardgas. We moeten juist van alles af wat brandstof is.

Helaas is voor de meeste mensen er maar 1 prikkel om te verduurzamen. Pijn in hun budget en dan pas gaan ze van fossielen brandstof af. Oftewel omhoog met die gasprijs. NB: moeten ook wel de verhuurders gedwongen tot maatregelen want minima mogen niet het slachtoffer worden. Die kunnen niets en zijn afhankelijk. Ook die worden ondertussen gepakt door de zonnepanelen maatregelen overigens want ondertussen komen er ook meer huurhuizen met panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
andru123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 04:54:
[...]
Niet zo slim. Het is hier nu 21 graden binnen en dat met stroom van de zonnepanelen. Zon schijnt hier. ;) Stroom gaat op dit moment 1 op 1 in de WP. Straks gaat de wasmachine aan. Draait ook op die stroom. Uiteindelijk ben je altijd goedkoper uit. En ja....schoon bezig.
En iedere dag die je wacht kan je zeker niet meer salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSchets
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2024
Maar welke leverancier hanteert nu nog GEEN terugleverkosten?
Momenteel zit ik bij Energie VanOns, en die gaan dus per 01-03 terugleverkosten in rekening brengen.
Ik lever per jaar zo'n 4.500 kWh terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@TSchets Daikin, MHI, ME, Vaillant en steeds meer automerken. Die rekenen geen terugleverkosten. 8) Opstoken die stroom en je huis en boiler mee verwarmen en je auto mee gaan voeden. Het zal niet 1 op 1 lukken en je zal altijd iets blijven terugleveren maar schelen doet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TSchets
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2024
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:26:
@TSchets Daikin, MHI, ME, Vaillant en steeds meer automerken. Die rekenen geen terugleverkosten. 8) Opstoken die stroom en je huis en boiler mee verwarmen en je auto mee gaan voeden. Het zal niet 1 op 1 lukken en je zal altijd iets blijven terugleveren maar schelen doet het.
Waarom zou ik zelf al mijn energie moeten verbruiken? Die energie wordt opgewekt en gaat het net op. Iemand anders kan deze energie gebruiken. Maar nee, als die persoon energie verbruikt, dan gaat de teller lopen bij de energieleverancier. Dus die leverancier laat mij betalen omdat ik teruglever, maar die zelfde leverancier vraagt wel geld aan mijn buurman, voor (bij wijze van) "mijn" stroom? Ik ben energieproducent, dus ik wil betaald worden voor de energie die ik lever. Of moeten van die afgrijselijk lelijke weilanden vol zonnepanelen ook betalen om hun stroom aan het net te leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
TSchets schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Of moeten van die afgrijselijk lelijke weilanden vol zonnepanelen ook betalen om hun stroom aan het net te leveren?
Nee, die krijgen betaald om juist niet te leveren....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:21
TSchets schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:22:
Momenteel zit ik bij Energie VanOns, en die gaan dus per 01-03 terugleverkosten in rekening brengen.
Zoek eventjes op Vattenfall op de laatste pagina’s van dit topic 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
TSchets schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Waarom zou ik zelf al mijn energie moeten verbruiken? Die energie wordt opgewekt en gaat het net op. Iemand anders kan deze energie gebruiken. Maar nee, als die persoon energie verbruikt, dan gaat de teller lopen bij de energieleverancier. Dus die leverancier laat mij betalen omdat ik teruglever, maar die zelfde leverancier vraagt wel geld aan mijn buurman, voor (bij wijze van) "mijn" stroom? Ik ben energieproducent, dus ik wil betaald worden voor de energie die ik lever. Of moeten van die afgrijselijk lelijke weilanden vol zonnepanelen ook betalen om hun stroom aan het net te leveren?
Dat is nu juist DE reden dat jij moet gaan betalen. Omdat je het niet zelf verbruikt en daarmee het net aan het overbelasten bent en leveranciers niets aan je verdienen. Verder is het financieel voordelig voor je om het zelf te gaan verbruiken. Ik verwarm al 4 jaar met L/L WP en ook zonder salderen/terugleveren is dat voordeliger dan met gas. Zonnepanelen maken het alleen nog mooier. Maar lees even terug hier en dan heb je het antwoord op je vraag. Anders vervalt het topic in herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:41
TSchets schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:22:
Of Greenchoice, 3jr vast, 11,5ct TLV via coöperatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:50

crisp

Devver

Pixelated

MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Dat is nu juist DE reden dat jij moet gaan betalen. Omdat je het niet zelf verbruikt en daarmee het net aan het overbelasten bent en leveranciers niets aan je verdienen.
Zonnepanelen overbelasten het netwerk niet, die schakelen af wanneer het voltage te hoog oploopt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
crisp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Zonnepanelen overbelasten het netwerk niet, die schakelen af wanneer het voltage te hoog oploopt.
En waarom loopt het voltage te hoog op? 8)7 Omdat..... het netwerk overbelast wordt door al je buren die er de laatste 3 jaar bij zijn gaan leggen. 10 jaar geleden toen er weinig panelen waren was dit probleem er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
crisp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Ik geloof die overbelastings verhalen niet zo. De leveranciers verdienen helemaal niks aan jan en alleman die een paar zonnepaneeltjes op hun dak leggen, sterker nog in veel gevallen moeten ze die nog geld geven ook. Ze zijn meer geïnteresseerd in energie te leveren waar hun een goede marge op kunnen maken. (lees, van grote gas/kolen/whatever centrales)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
stylezzz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Ik geloof die overbelastings verhalen niet zo. De leveranciers verdienen helemaal niks aan jan en alleman die een paar zonnepaneeltjes op hun dak leggen, sterker nog in veel gevallen moeten ze die nog geld geven ook. Ze zijn meer geïnteresseerd in energie te leveren waar hun een goede marge op kunnen maken. (lees, van grote gas/kolen/whatever centrales)
Oh nee? Verklaar dan eens waarom er aan de afnamekant ook problemen zijn met nieuwe aansluitingen die niet kunnen omdat er geen ruimte meer is op ons net. We zitten met een complete onbalans op ons net.

Dat laatste klopt wel. Ze verdienen te weinig aan ons met panelen. Dat zijn 2 zaken die spelen,

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:10:
[...]

En waarom loopt het voltage te hoog op? 8)7 Omdat..... het netwerk overbelast wordt door al je buren die er de laatste 3 jaar bij zijn gaan leggen. 10 jaar geleden toen er weinig panelen waren was dit probleem er nog niet.
Alleen als je puur naar het net kijkt is dit helemaal geen probleem. Het netwerk wordt dus helemaal niet overbelast. Want heel simpel gesteld schakelen de omvormers af voordat het netwerk overbelast wordt.

In principe is de enige die hier een probleem mee heeft de eigenaar van de zonnepanelen omdat die nu uit zijn en hij er dus geen voordeel van heeft. Voor het net maakt het echter geen ene bal uit.

Het probleem zit dan ook veel meer de andere kant op. We gaan meer verbruiken en ook dat moet het net aankunnen. En in tegenstelling tot zonnepanelen, kun je niet zomaar wat verbruikers uitschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 26-01-2024 13:18 ]

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Oh nee? Verklaar dan eens waarom er aan de afnamekant ook problemen zijn met nieuwe aansluitingen die niet kunnen omdat er geen ruimte meer is op ons net. We zitten met een complete onbalans op ons net.

Dat laatste klopt wel. Ze verdienen te weinig aan ons met panelen. Dat zijn 2 zaken die spelen,
Dat is een heel ander probleem, wat ik dan wel weer geloof.(het elektriciteitsverbruik neemt immers toe) Maar de leveranciers (budget energie etc. etc. etc.) hebben helemaal geen belang bij of er wel of niet ergens overcapaciteit (of ondercapaciteit) is op het net. Het zijn eigenlijk hele simpele bedrijfjes. Ze kopen energie in tegen bedrag x, en kunnen die aan consumenten verkopen voor bedrag Y. Zoals elk bedrijf willen ze de winst maximaliseren.... En dat kan door de energie zo goedkoop mogelijk in te kopen, en voor zoveel mogelijk geld te verkopen. Ze zitten helemaal niet te wachten op zonnepanelen, want daar verdienen ze niks aan en per saldo moeten ze er nog geld voor geven ook. Dag omzet :) Ze gebruiken (naar mijn mening onterechte) argumenten als overbelasting en overschotten om financiele penalty's uit te delen. Of nog populistischer... Mensen met zonnepanelen zijn rijker, dus die kunnen die terugleververgoeding wel missen. :) (om vervolgens die penalty in eigen zak of die van de CEO te steken ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 26-01-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

fw10 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Voor mij rede genoeg om over te stappen na de contractperiode volgende maand,
Je kunt nu al overstappen, gewoon de startdatum laten starten na het andere contract, geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Het netwerk zit met 254V aan de bovenkant van de norm, zodra dat gebeurt schakelen omvormers uit zodat de norm niet wordt overschreden.

Alles binnen de normen dus en geen overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:46
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Niet zo slim. Het is hier nu 21 graden binnen en dat met stroom van de zonnepanelen. Zon schijnt hier. ;) Stroom gaat op dit moment 1 op 1 in de WP. Straks gaat de wasmachine aan. Draait ook op die stroom. Uiteindelijk ben je altijd goedkoper uit. En ja....schoon bezig.
En iedere dag die je wacht kan je zeker niet meer salderen.
Ff een vraagje dan..

Als de stroom uit de zonnepanelen goed is om de wp te voeden in de winter, waarom is het dan slecht om dat te doen in de zomer met een airco? Ik zelf snap dat je het met een warme buitentemperatuur nog warmer maakt door je warmte ook nog daarheen te sturen.
Thuis ben ik bezig te sparen voor een airco want ik lever bijna 4 mWh terug. Als ik die stroom dan verbruik in een airco doe ik toch hetzelfde als jij in de winter?

Vroeg ik me af omdat je daar geen antwoord gegeven had.

Btw: Ik wil zelf geen buitenunit maar een buffervat om de warmte uit de airco in op te slaan. Dus ik stuur het dan niet naar buiten.
Heb zelf ook een wp met pvt dus dubbel winst mogelijkheid vandaag.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Alleen als je puur naar het net kijkt is dit helemaal geen probleem. Het netwerk wordt dus helemaal niet overbelast. Want heel simpel gesteld schakelen de omvormers af voordat het netwerk overbelast wordt.

In principe is de enige die hier een probleem mee heeft de eigenaar van de zonnepanelen omdat die nu uit zijn en hij er dus geen voordeel van heeft. Voor het net maakt het echter geen ene bal uit.

Het probleem zit dan ook veel meer de andere kant op. We gaan meer verbruiken en ook dat moet het net aankunnen. En in tegenstelling tot zonnepanelen, kun je niet zomaar wat verbruikers uitschakelen.
Juist in de periode dat zonnepanelen het meest opwekken verbruiken gaan wij/ik juist weer minder verbruiken. Minder verlichting, minder warmtevraag middels WP, Het energiesysteem is afgestemd op verbruik/levering van tientallen jaren geleden en het nieuwe verbruik/levering is daar gewoon niet meer op afgestemd. Onze omvormers schakelen uit omdat jouw lokale verdeelpunt die toevloed van zonnestroom gewoonweg niet aankan. Daar is het niet op afgestemd. Vermoed zelfs dat zelfs de kabels die er ondergronds liggen zelfs dit niet aankunnen. Waarom denk je dat je ook niet met een lullig dun kabeltje van je panelen naar je groepenkast kan? Omdat dan de weerstand en verlies te groot worden en het zelfs brandgevaarlijk wordt.

Het net is reeds een probleem en dan wordt alleen maar groter met het meer en meer gebruik van WP, elektrische auto's en het meer en meer leveren van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

jurgen purgen schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Btw: Ik wil zelf geen buitenunit maar een buffervat om de warmte uit de airco in op te slaan. Dus ik stuur het dan niet naar buiten.
Een airco zonder buitenunit met buffervat? Heh, wat heb je op het oog dan?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
jurgen purgen schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Ff een vraagje dan..

Als de stroom uit de zonnepanelen goed is om de wp te voeden in de winter, waarom is het dan slecht om dat te doen in de zomer met een airco? Ik zelf snap dat je het met een warme buitentemperatuur nog warmer maakt door je warmte ook nog daarheen te sturen.
Thuis ben ik bezig te sparen voor een airco want ik lever bijna 4 mWh terug. Als ik die stroom dan verbruik. In een airco doen ik toch hetzelfde als jij in de winter?

Vroeg ik me af omdat je daar geen antwoord gegeven had.

Het is niet slecht te voeden om te koelen. Maar wat ik wel slecht vindt is koelen terwijl het niet nodig is. Ik ben blij met 23 graden in de zomer binnen met mijn L/L maar om nu te gaan koelen naar 20 graden om zo maar meer op te stoken terwijl het elders nuttiger gebruikt kan worden ben ik geen voorstander van. Ik zei niet voor niets sarcasme. Verbruiken om te verbruiken gaat natuurlijk nergens over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
silverball schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Een airco zonder buitenunit met buffervat? Heh, wat heb je op het oog dan?
https://www.itecluchtrein...denswaterpomp-aansluitkit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:16:
[...]

wat ik wel slecht vindt is koelen terwijl het niet nodig is. Ik ben blij met 23 graden in de zomer binnen met mijn L/L maar om nu te gaan koelen naar 20 graden om zo maar meer op te stoken terwijl het elders nuttiger gebruikt kan worden ben ik geen voorstander van.
Ik hoor dit vaker maar dat is toch raar?

Aan de ene kant boetes betalen om het terugleveren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken (tja onbalans, overbelasting, overschot groene stroom blabla), maar het dan maar zelf verbruiken is ook slecht want dan had het ineens wel elders gebruikt kunnen worden :?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Ik hoor dit vaker maar dat is toch raar?

Aan de ene kant boetes betalen om het terugleveren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken (tja onbalans, overbelasting, overschot groene stroom blabla), maar het dan maar zelf verbruiken is ook slecht want dan had het ineens wel elders gebruikt kunnen worden :?
Wel als het goed in balans zou zijn. Hoe mooi zou het zijn dat we gewoon een nette prijs krijgen voor onze stroom (salderen hoeft van mij niet) en als ze die overtollige stroom nuttig zouden gebruiken. Industrie, aanmaken waterstof etc etc. Dat moet de toekomst zijn. Niet verspillen want dan zijn we weer terug bij af. Als ik teveel hout heb liggen ga ik toch ook mijn houtkachel niet hoger stoken om het maar op te maken. Teveel geld zet ik ook op een spaarrekening om het later nuttig aan te wenden. Enz...

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Het is niet slecht te voeden om te koelen. Maar wat ik wel slecht vindt is koelen terwijl het niet nodig is. Ik ben blij met 23 graden in de zomer binnen met mijn L/L maar om nu te gaan koelen naar 20 graden om zo maar meer op te stoken terwijl het elders nuttiger gebruikt kan worden ben ik geen voorstander van. Ik zei niet voor niets sarcasme. Verbruiken om te verbruiken gaat natuurlijk nergens over.
Ah zo. Ok (y)

Ik houdt via de wp regeling ook de dynamische tarieven in de gaten en bij negatieve prijzen verbruik ik wat ik kan aangezien niemand d3 stroom wil/kan verbruiken.

Zelf wil ik idd ook niet te ver koelen maar heb op de zolder wel het probleem dat door de omvormer het warm kan worden. De vloerkoeling trekt dat niet meer recht dan. En wil de warmte dus oogsten. Niet bijdragen aan verwarmen vd buitenruimte.

PS. Ook geen fan van verbranden van materie voor warmte. We leven in 2014 niet in 1224

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Juist in de periode dat zonnepanelen het meest opwekken verbruiken gaan wij/ik juist weer minder verbruiken. Minder verlichting, minder warmtevraag middels WP, Het energiesysteem is afgestemd op verbruik/levering van tientallen jaren geleden en het nieuwe verbruik/levering is daar gewoon niet meer op afgestemd. Onze omvormers schakelen uit omdat jouw lokale verdeelpunt die toevloed van zonnestroom gewoonweg niet aankan. Daar is het niet op afgestemd. Vermoed zelfs dat zelfs de kabels die er ondergronds liggen zelfs dit niet aankunnen. Waarom denk je dat je ook niet met een lullig dun kabeltje van je panelen naar je groepenkast kan? Omdat dan de weerstand en verlies te groot worden en het zelfs brandgevaarlijk wordt.
Misschien moet je je iets meer in de werking en de problemen verdiepen, want dit is een beetje een klok en klepel verhaal.

Want omvormers schakelen inderdaad, maar dat doen ze juist om problemen voor te zijn. Dat is dus geen enkel probleem voor het net omdat die omvormers uit staan voordat ze een probleem zouden kunnen vormen.

De kabels die ondergronds liggen zijn hier op afgestemd en hebben daarmee ook geen enkel probleem. Wederom zijn de omvormers al van het net ruim voordat die kabels er iets van merken.

En dat kabeltje van de panelen naar de groepenkast heeft gewoon eisen waaraan ie moet voldoen om veilig te kunnen werken (net als dat al je kabels in huis ook soortgelijke eisen hebben). De reden waarom je die kabel echter dikker dan noodzakelijk wil hebben heeft niets met (brand)veiligheid te maken, maar met verliezen. Want die verliezen zorgen enerzijds voor minder opbrengst, maar daarnaast ook voor een spanningsval waardoor je omvormer eerder uitschakelt (wat voor het net juist extra veilig is omdat de omvormers al afschakelen voordat dat nodig is.)

Dus nogmaals, de zonnepanelen hebben totaal niets te maken met overbelasting van het net. Want zoals al gezegd schakelen omvormers automatisch af voordat ze een probleem kunnen vormen.
Het net is reeds een probleem en dan wordt alleen maar groter met het meer en meer gebruik van WP, elektrische auto's en het meer en meer leveren van de zonnepanelen.
En nogmaals, die zonnepanelen zijn daar dus geen factor in. Het enige wat daarmee gebeurt is dat mensen gaan klagen omdat ze automatisch uitschakelen. Maar voor het netwerk zelf is het geen enkel probleem.
De verbruikers die je noemt zijn dat trouwens wel, omdat je die niet automatisch uit kunt laten schakelen.

Maar aangezien het in dit topic alleen over zonnepanelen gaat, is veiligheid van het net hier gewoon geen factor.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Misschien moet je je iets meer in de werking en de problemen verdiepen, want dit is een beetje een klok en klepel verhaal.

Want omvormers schakelen inderdaad, maar dat doen ze juist om problemen voor te zijn. Dat is dus geen enkel probleem voor het net omdat die omvormers uit staan voordat ze een probleem zouden kunnen vormen.

De kabels die ondergronds liggen zijn hier op afgestemd en hebben daarmee ook geen enkel probleem. Wederom zijn de omvormers al van het net ruim voordat die kabels er iets van merken.

En dat kabeltje van de panelen naar de groepenkast heeft gewoon eisen waaraan ie moet voldoen om veilig te kunnen werken (net als dat al je kabels in huis ook soortgelijke eisen hebben). De reden waarom je die kabel echter dikker dan noodzakelijk wil hebben heeft niets met (brand)veiligheid te maken, maar met verliezen. Want die verliezen zorgen enerzijds voor minder opbrengst, maar daarnaast ook voor een spanningsval waardoor je omvormer eerder uitschakelt (wat voor het net juist extra veilig is omdat de omvormers al afschakelen voordat dat nodig is.)

Dus nogmaals, de zonnepanelen hebben totaal niets te maken met overbelasting van het net. Want zoals al gezegd schakelen omvormers automatisch af voordat ze een probleem kunnen vormen.

[...]

En nogmaals, die zonnepanelen zijn daar dus geen factor in. Het enige wat daarmee gebeurt is dat mensen gaan klagen omdat ze automatisch uitschakelen. Maar voor het netwerk zelf is het geen enkel probleem.
De verbruikers die je noemt zijn dat trouwens wel, omdat je die niet automatisch uit kunt laten schakelen.

Maar aangezien het in dit topic alleen over zonnepanelen gaat, is veiligheid van het net hier gewoon geen factor.
Dus jij vindt het in een energietransitie waarbij we moeten overgaan naar schoon geen probleem dat omvormers afschakelen zodat we geen groene energie opwekken en we de centrales laten doorstomen? 8)7 Volgens mij begrijp jij het niet helemaal. En de energieleveranciers/netbeheerders ook niet. Dat is het probleem en daar kunnen wij als groene jongens voor bloeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Dus jij vindt het in een energietransitie waarbij we moeten overgaan naar schoon geen probleem dat omvormers afschakelen zodat we geen groene energie opwekken en we de centrales laten doorstomen? 8)7
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal. En de energieleveranciers ook niet. Dat is het probleem en daar kunnen wij als groene jongens voor bloeden.
Die omvormers schakelen uit op het moment dat het aanbod een stuk hoger is dan de vraag (want daarom gaat de spanning omhoog). Op dat moment stomen de centrales niet door, die staan dan al grotendeels uit (op wat backup die altijd aanstaat na).

Dus AUB niet aankomen met dat ik het niet begrijp als je zelf niet weet hoe het technisch in elkaar steekt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@MotorBeast Je praat jezelf nogal tegen. Pro-tip(gratis): stop deze discussie, je gaat het niet winnen (terecht).

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Wat als zonnepanelen massaal op hetzelfde moment afschakelen vanwege negatieve prijzen? Als er straks opeens een paar GW wegvalt (of bijkomt) dankzij automatische timers wordt dat een dreun die het net niet aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Die omvormers schakelen uit op het moment dat het aanbod een stuk hoger is dan de vraag (want daarom gaat de spanning omhoog). Op dat moment stomen de centrales niet door, die staan dan ook grotendeels uit (op wat backup die altijd aanstaat na).

Dus AUB niet aankomen met dat ik het niet begrijp als je zelf niet weet hoe het technisch in elkaar steekt.
Vraag is niet minder. De verdeelkasten kunnen het gewoonweg niet afvoeren naar waar het wel nuttig is. Ik knal in de zomer gewoon even 5000W eruit. Als mijn buren dat ook doen en met mij vele op hetzelfde verdeelpunt kan het net dat lokaal niet aan. Daarom stopt je omvormer. De vraag lokaal is er niet, dat klopt. Maar elders wel. Zet alle centrales maar uit. Wedden dat we dan niet genoeg groene stroom hebben om dat op te vangen?

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2024 16:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Wat als zonnepanelen massaal op hetzelfde moment afschakelen vanwege negatieve prijzen? Als er straks opeens een paar GW wegvalt (of bijkomt) dankzij automatische timers wordt dat een dreun die het net niet aankan.
Dan gaat de spanning omlaag en schakelt er een gedeelte van de omvormers weer in. Dat gaat nl. op de spanning van het net en niet op automatische timers.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 20:45
mortal schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ik had vorige week mijn contract afgesloten voor 3jaar op 33 cent. Maar na een telefoontje deze kunnen omzeten naar 31cent omdat ik nog in de bedenktijd zat. Keurig geregeld daar.
Clean Energy 3 jaar vast lijkt goedkoper, of zie ik iets over het hoofd?
Wel wisselende reviews, wellicht het prijsverschil niet waard.

Verder weinig aanbieders voor drie jaar vast lijkt het (delta energie, gewoon energie, green choice) en allemaal duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Pon-e op 26-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Vraag is niet minder. De verdeelkasten kunnen het gewoonweg niet afvoeren naar waar het wel nuttig is. Ik knal in de zomer gewoon even 5000W eruit. Als mijn buren dat ook doen en met mij vele op hetzelfde verdeelpunt kan het net dat lokaal niet aan. Daarom stopt je omvormer. De vraag lokaal is er niet, dat klopt. Maar elders wel. Zet alle centrales maar uit. Wedden dat we dan niet genoeg groene stroom hebben om dat op te vangen?
Er zal vast wel ergens ver weg iemand zijn die het wel kan gebruiken, maar dat is dan jammer. Maar het is gewoon geen probleem voor de veiligheid of capaciteit van het net. Je kunt zonnepanelen misschien nog wat efficiënter gebruiken (al schakelen ze meestal uit als energieprijzen al negatief zijn en er dus al een grote overcapaciteit is).

Hoe dan ook hadden we het over problemen op en voor het netwerk en daar is dit er gewoon geen van. Even heel cru gezegd zou iedereen zijn dak zonder problemen vol kunnen gooien met als enig gevolg dat er heel vaak een gedeelte automatisch uit zou staan. Het netwerk zelf zou daar echter geen enkel pijntje van hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Dan gaat de spanning omlaag en schakelt er een gedeelte van de omvormers weer in. Dat gaat nl. op de spanning van het net en niet op automatische timers.
Ik had het over negatieve (dynamische) prijzen. Dat zal nu nog niet automatisch gaan, maar kan in de toekomst nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Ik had het over negatieve (dynamische) prijzen. Dat zal nu nog niet automatisch gaan, maar kan in de toekomst nog komen.
Dat zou kunnen, maar dan moeten er eerst heel veel mensen massaal overstappen naar extra meters (om eigen verbruik te vergelijken met opwek) en elektronica om dit te regelen. Voor de verre toekomst kan dat een probleem zijn, maar daarom moet er ook eens een overkoepelend plan komen voor de energietransitie. Maar voor waar dit topic over gaat (zonnepanelen-boete) is er geen enkele link te vinden tussen jouw toekomstig probleem en de boete.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Er zal vast wel ergens ver weg iemand zijn die het wel kan gebruiken, maar dat is dan jammer. Maar het is gewoon geen probleem voor de veiligheid of capaciteit van het net. Je kunt zonnepanelen misschien nog wat efficiënter gebruiken (al schakelen ze meestal uit als energieprijzen al negatief zijn en er dus al een grote overcapaciteit is).

Hoe dan ook hadden we het over problemen op en voor het netwerk en daar is dit er gewoon geen van. Even heel cru gezegd zou iedereen zijn dak zonder problemen vol kunnen gooien met als enig gevolg dat er heel vaak een gedeelte automatisch uit zou staan. Het netwerk zelf zou daar echter geen enkel pijntje van hebben.
Het netwerk heeft er geen probleem mee...logisch want de boel schakelt af. Het netwerk zelf is dus wel een probleem want zoals je zelf aangeeft het kan niet getransporteerd worden en niet naar elders kan. Dat is niet jammer....dat is pure verspilling van groene energie. Dat was mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
Pon-e schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Clean Energy 3 jaar vast lijkt goedkoper, of zie ik iets over het hoofd?
Wel wisselende reviews, wellicht het prijsverschil niet waard.

Verder weinig aanbieders voor drie jaar vast lijkt het (delta energie, gewoon energie, green choice) en allemaal duurder.
Die had ik inderdaad ook gezien, maar als ik mij 3 jaar aan een bedrijf conformeer dan doe ik dat graag bij een grote speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Het netwerk heeft er geen probleem mee...logisch want de boel schakelt af. Het netwerk zelf is dus wel een probleem want zoals je zelf aangeeft het kan niet getransporteerd worden en niet naar elders kan. Dat is niet jammer....dat is pure verspilling van groene energie. Dat was mijn punt.
Dat kan wel jouw punt zijn, maar het heeft niets met de discussie die we hadden te maken (je had het over overbealsting, kabels die het niet aan kunnen e.d.) en is ook erg offtopic hier.

En sowieso is dit geen issue omdat je het hier over de pieken hebt. En op de pieken is er nu al regelmatig voldoende groene stroom en dat wordt alleen nog maar meer. Oftewel je zult op de pieken hoe dan ook een overschot krijgen waar je niets mee kunt, terwijl je voorlopig voor de dalen nog heel veel extra zonnepanelen/andere groene stroom wil hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
redwing schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:09: En op de pieken is er nu al regelmatig voldoende groene stroom en dat wordt alleen nog maar meer.
Dat is ook mijn gevoel. Op zonnige dagen blijkt er een overschot aan zonne-energie te zijn, waardoor panelen niet meer nodig zijn. Nu vormen distributie en energieopslag het knelpunt. Het zou mij niets verbazen als de overheid stopt met het 'stimuleren' van nog meer panelen en zich meer gaat richten op het distributienetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
andru123 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:37:
[...]
Dat is ook mijn gevoel. Op zonnige dagen blijkt er een overschot aan zonne-energie te zijn, waardoor panelen niet meer nodig zijn. Nu vormen distributie en energieopslag het knelpunt. Het zou mij niets verbazen als de overheid stopt met het 'stimuleren' van nog meer panelen en zich meer gaat richten op het distributienetwerk.
Nou ja, het probleem blijft natuurlijk dat je ook in de mindere uren/maanden voldoende groene stroom wil hebben. Dus je zult een combinatie moeten krijgen van meer opwek, maar ook dat je opslag hebt voor de piekmomenten zodat je het later kunt gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:37
[...]
Dat zou wel weer heel kortzichtig zijn. We zijn nog veel meer duurzaam opgewekte energie nodig. Op de piekmomenten moet je het overschot gebruiken om bijv. waterstof te maken. Ook al vraagt dat nu nog een behoorlijke hoeveelheid energie. Als je die toch over hebt, is dat niet erg. We staan nog maar aan het begin van de transitie. Als iederéén straks een warmtepomp heeft en een EV en heel veel bedrijven ook meer elektriciteit vragen, dan kunnen we elk stukje vrij dak goed gebruiken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]
Het lijkt mij stug dat we nu al alle centrales compleet uit kunnen zetten en dat kunnen dekken met groene energie. Als dat al zo is dat kunnen we dat exporteren naar landen waar dat niet zo is en die zijn er zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-08 23:46
Ben je gasloos, dan kan je bij Essent gemiddeld 10 cent extra voor je stroom betalen tov andere klanten.
Misschien ook handig om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pon-e
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 20:45
mortal schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Die had ik inderdaad ook gezien, maar als ik mij 3 jaar aan een bedrijf conformeer dan doe ik dat graag bij een grote speler.
Yep, zojuist ook bij Vattenfall 3 jarig afgesloten. Prijzen zakken wellicht nog, maar ook risico dat er zodadelijk geen aanbieders voor 3 jarig met panelen en alleen stroom meer zijn…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
Pon-e schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Yep, zojuist ook bij Vattenfall 3 jarig afgesloten. Prijzen zakken wellicht nog, maar ook risico dat er zodadelijk geen aanbieders voor 3 jarig met panelen en alleen stroom meer zijn…
Je kan over 12 dagen nog eens de actuele tarrieven bekijken. Als deze zijn gezakt kan je je contract nog ontbinden en opnieuw aanvragen. Heb je daarna nog weer eens 14 dagen bedenktijd :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
mortal schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Je kan over 12 dagen nog eens de actuele tarrieven bekijken. Als deze zijn gezakt kan je je contract nog ontbinden en opnieuw aanvragen. Heb je daarna nog weer eens 14 dagen bedenktijd :P
Ik verwacht eigenlijk dat de overheid wel moet gaan ingrijpen. Het wordt op deze manier een complete cowboy markt waar consumenten op geen enkele manier nog enige transparantie meer kunnen zien en over geleverd zijn aan allerlei maffe constructies.

Ik heb nog een jaar de tijd van mijn 3 jarig contract met extreem lage tarieven. Ik ga het zien tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
De regering zegt al jaren dat de saldering geleidelijk wordt afgeschaft. En de tijdlijn verandert elke paar jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
andru123 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 04:48:
De regering zegt al jaren dat de saldering geleidelijk wordt afgeschaft. En de tijdlijn verandert elke paar jaar.
Wat dat betreft zijn we goed af met wat er nu in den haag gebeurd. Zowel pvv als bbb (en zelfs nsc) zijn tegen het afschaffen van het salderen. Fingers crossed.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
stylezzz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Wat dat betreft zijn we goed af met wat er nu in den haag gebeurd. Zowel pvv als bbb (en zelfs nsc) zijn tegen het afschaffen van het salderen. Fingers crossed.....
Leuk. Maar hoe dan? De politieke belangen worden steeds groter naarmate er meer mensen gebruik van maken, maar de technische beperkingen met salderen nemen daardoor ook toe. De wal gaat het schip keren, en geen politieke stemming gaat daar iets aan veranderen.

Ik stel voor: nog 8 jaar onbeperkt salderen per uur, daarna onbeperkt salderen per kwartier. Per jaar salderen is stomweg niet houdbaar.
Schaf de energiebelasting af op uren dat >90% van de stroom uit duurzame bronnen komt, en verdubbel deze op uren dat <20% duurzaam wordt opgewekt.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 28-01-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 21:11
De energiebelasting salderen kan ook al interessant zijn misschien, met bv voorwaarde dat niet meer dan eigen gebruik mag worden gesaldeerd. Heb je overschot dan de markt zijn werk laten doen (snap niet dat jaren geaccepteerd werd dat je als particulier duizenden kWh overproductie kon leveren).

Iemand zin om een rekenvoorbeeld te maken? Misschien is het wel een heel slecht idee 😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
RemcoDelft schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:13:
Schaf de energiebelasting af op uren dat >90% van de stroom uit duurzame bronnen komt, en verdubbel deze op uren dat <20% duurzaam wordt opgewekt.
Waarom wil jij de consument laten betalen voor iets wat de energiemaatschappijen in de hand hebben?
Ik kan geen zonnevelden uitzetten, windparken laten bouwen of besluiten een kolencentrale te sluiten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Zolang de huidige werkwijze van de energiemaatschappijen wordt toegestaan maakt het geen bal uit of dat salderen er wel of niet blijft. Uiteindelijk betaal je dan met zonnepanelen even veel vanwege alle extra toeslagen die worden bedacht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
redwing schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Zolang de huidige werkwijze van de energiemaatschappijen wordt toegestaan maakt het geen bal uit of dat salderen er wel of niet blijft. Uiteindelijk betaal je dan met zonnepanelen even veel vanwege alle extra toeslagen die worden bedacht.
Alleen als alle energieleveranciers de terugleverboete gaan invoeren (of iets soortgelijks). Op dit moment kun je nog steeds bij een paar maatschappijen terecht waar je een 3-jarig contract kunt afsluiten zonder boetes met redelijke tarieven. Je mist inderdaad dan wel de bonus.

Als alle energieleveranciers de terugleverboete gaan invoeren wordt er wel ingegrepen (hoop ik dan maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

ErikKo

Rippie

Jojan265 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Alleen als alle energieleveranciers de terugleverboete gaan invoeren (of iets soortgelijks). Op dit moment kun je nog steeds bij een paar maatschappijen terecht waar je een 3-jarig contract kunt afsluiten zonder boetes met redelijke tarieven. Je mist inderdaad dan wel de bonus.

Als alle energieleveranciers de terugleverboete gaan invoeren wordt er wel ingegrepen (hoop ik dan maar).
Met een 3-jarig contract ben ik bang dat na 1 jaar de saldering wordt afgebouwd en dan zitten we nog 2 jaar vast aan een relatief hoge kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jojan265 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Bijna alle leveranciers hebben al iets bedacht, dus als er ingegrepen zou worden was dat al gebeurd. Ga er dus maar van uit dat die laatste paar die nog over zijn de komende maanden ook trucjes gaan verzinnen (geen welkomstkorting, hogere tarieven, terugleverboetes e.d.) En ook goede kans dat die impact hebben op lopende contracten waardoor het weer een hoop extra werk kost om uiteindelijk je recht te halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
redwing schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:10:
[...]

Bijna alle leveranciers hebben al iets bedacht, dus als er ingegrepen zou worden was dat al gebeurd. Ga er dus maar van uit dat die laatste paar die nog over zijn de komende maanden ook trucjes gaan verzinnen (geen welkomstkorting, hogere tarieven, terugleverboetes e.d.) En ook goede kans dat die impact hebben op lopende contracten waardoor het weer een hoop extra werk kost om uiteindelijk je recht te halen.
Hoe kunnen dit soort praktijken dan invloed hebben op lopende contracten? Ik heb een 3-jarig contract afgesloten welke 1 januari 2024 is ingegaan. Ik ga ervan uit dat ik weet waar ik aan toe ben afgezien van de mogelijke afbouw van de salderingsregeling. Met dat laatste heb ik wel terdege rekening gehouden en de gevolgen daarvan beperken zich tot ca. € 30,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ErikKo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Met een 3-jarig contract ben ik bang dat na 1 jaar de saldering wordt afgebouwd en dan zitten we nog 2 jaar vast aan een relatief hoge kWh prijs.
Ik heb er terdege rekening mee gehouden dat de salderingsregeling mogelijk wordt afgebouwd. Dat resulteert in mijn geval dan een € 30,- per maand hogere energierekening. Een iets lager tarief van bijv. € 0,02/kWh heeft in mijn geval ca. € 5,- per maand invloed. Dat risico heb ik bewust genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Aan een lopend contract mogen ze niks doen. Maar ze zullen het niet nalaten het toch te proberen, ben ik bang.
En je recht dan halen, is veel (juridisch) werk.
(Althans, als ik lees wat er voor nodig was bij Engie door Floppus, en het nog niet openbaar is gemaakt en zo...)
ACM zal niks doen. En de politiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Truus01 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:16:
Aan een lopend contract mogen ze niks doen. Maar ze zullen het niet nalaten het toch te proberen, ben ik bang.
En je recht dan halen, is veel (juridisch) werk.
(Althans, als ik lees wat er voor nodig was bij Engie door Floppus, en het nog niet openbaar is gemaakt en zo...)
ACM zal niks doen. En de politiek...
Je kunt niet ineens een nieuw kostencomponent toevoegen, dan moet dat op de bestaande tarieven en vaste kosten. Die heb je echter vastgezet voor drie jaar. Gaat moeilijk zijn om daar onderuit te komen als leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
ELD schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Je kunt niet ineens een nieuw kostencomponent toevoegen, dan moet dat op de bestaande tarieven en vaste kosten. Die heb je echter vastgezet voor drie jaar. Gaat moeilijk zijn om daar onderuit te komen als leverancier.
Voordat je zo'n uitspraak doet zou ik eerst je hele contract met voorwaarden doorlezen. Wellicht hebben ze ondertussen daar ook een escape ingebouwd.....als de marktomstandigheden veranderen kunnen wij tussendoor enz enz. Ik weet het niet, maar sta ondertussen nergens meer van te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Voordat je zo'n uitspraak doet zou ik eerst je hele contract met voorwaarden doorlezen. Wellicht hebben ze ondertussen daar ook een escape ingebouwd.....als de marktomstandigheden veranderen kunnen wij tussendoor enz enz. Ik weet het niet, maar sta ondertussen nergens meer van te kijken.
Ik ook niet. Voor mezelf heb ik het idee dat dit het beste is wat ik kon doen. Ik heb de voorwaarden doorgelezen en ben van mening dat ik 3 jaar lang weet waar ik aan toe ben.

Mochten ze de voorwaarden wel veranderen kan ik wel kosteloos van het contract af, alleen kun je dan waarschijnlijk nergens meer heen voor een fatsoenlijk contract. Ook komt dit dan waarschijnlijk op een moment dan mijn saldering van de zonne energie ongunstig is en het dus nog meer geld gaat kosten.

Ik zal dan in ieder geval tot het uiterste wat in mijn macht ligt (en tot een betaalbaar risico) aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jojan265 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Hoe kunnen dit soort praktijken dan invloed hebben op lopende contracten? Ik heb een 3-jarig contract afgesloten welke 1 januari 2024 is ingegaan. Ik ga ervan uit dat ik weet waar ik aan toe ben afgezien van de mogelijke afbouw van de salderingsregeling. Met dat laatste heb ik wel terdege rekening gehouden en de gevolgen daarvan beperken zich tot ca. € 30,- per maand.
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd mogen ze ook met termijnen werken. Zetten ze die termijnen per half jaar, kwartaal of nog korter, dan ben je per direct je hele salderen kwijt omdat winter en zomer dan los worden gekoppeld. Daarbij kunnen ze hierom tarieven aan gaan passen en daarmee proberen je contract open te breken. En je ziet aan de vele topics/posts hier op tweakers hierover dat dat nu al gebeurd. En juridisch mag dat vaak niet, maar dan mag jij er weer achteraan om het goed te zetten, waarbij de energiemaatschappij pas gaat luisteren als er echt een jurist op wordt gezet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
redwing schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Als de salderingsregeling wordt afgebouwd mogen ze ook met termijnen werken. Zetten ze die termijnen per half jaar, kwartaal of nog korter, dan ben je per direct je hele salderen kwijt omdat winter en zomer dan los worden gekoppeld. Daarbij kunnen ze hierom tarieven aan gaan passen en daarmee proberen je contract open te breken. En je ziet aan de vele topics/posts hier op tweakers hierover dat dat nu al gebeurd. En juridisch mag dat vaak niet, maar dan mag jij er weer achteraan om het goed te zetten, waarbij de energiemaatschappij pas gaat luisteren als er echt een jurist op wordt gezet.
Juist om deze reden heb ik ervoor gezorgd om een 3-jarig vast contract per 1 januari aan te gaan. Zo hoop ik maar 1 tariefperiode te hebben per jaar (even afwachten wanneer eventuele wijzigingen in de energiebelasting gaan plaatsvinden). Ik geef ook geen meterstanden door behalve voor de jaarafrekening.

Ik mag toch hopen dat ze niet zomaar in een vast contract extra tariefperiodes kunnen invoeren. Behalve dan als de energiebelasting wijzigt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Denk dat het tijd wordt dat net als tegen woekerpolissen er zaken gevoerd gaan worden. Als eenling ga je het vrees ik niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08 20:07
[verkeerd topic]

[ Voor 89% gewijzigd door Benja_219 op 28-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:51

Punkrocker

Mostly harmless

Jojan265 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Ik ook niet. Voor mezelf heb ik het idee dat dit het beste is wat ik kon doen. Ik heb de voorwaarden doorgelezen en ben van mening dat ik 3 jaar lang weet waar ik aan toe ben.
....
Geldt dat ook voor de netwerkkosten?
Daar is de leverancier slechts een doorgeefluik naar de netwerkbeheerder...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Punkrocker schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Geldt dat ook voor de netwerkkosten?
Daar is de leverancier slechts een doorgeefluik naar de netwerkbeheerder...
Ik ben geen jurist, maar ik zou denken van niet. Er wordt in het contract ook in een aparte regel iets over gezegd, maar niet dat het een tarief is van de energieleverancier:
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.
En vaak is het ook zo, dat deze tarieven wijzigen per 1 januari en dan maakt het voor mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
dimi_v schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:58:
De energiebelasting salderen kan ook al interessant zijn misschien, met bv voorwaarde dat niet meer dan eigen gebruik mag worden gesaldeerd. Heb je overschot dan de markt zijn werk laten doen (snap niet dat jaren geaccepteerd werd dat je als particulier duizenden kWh overproductie kon leveren).
Meer dan je eigen verbruik op jaarbasis kun je sowieso niet salderen.
Particulieren met (flink) netto overproductie per jaar krijgen daar een TLV voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Volgens mij mogen ze niet zomaar ineens met termijnen gaan werken bij een vast contract.
Ik meen ook dat degenen die nu dat soort problemen hebben, dat dat niet bij vaste, maar variabele contracten is.
(En ik heb mijn Ferrarismeter, dus ik wens ze veel succes er mee... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Volgens mij mogen ze niet zomaar ineens met termijnen gaan werken bij een vast contract.
Ik meen ook dat degenen die nu dat soort problemen hebben, dat dat niet bij vaste, maar variabele contracten is.
Ze kunnen nu al een knip leggen op 1 januari vanwege overheidsheffingen en zo zijn er vast wel meer trucjes te bedenken.
(En ik heb mijn Ferrarismeter, dus ik wens ze veel succes er mee... ;) )
UC vraagt al per kwartaal de stand op en saldeert bij de afrekening ook vrolijk per kwartaal. Ze zijn hiermee al niet de enige en zolang het toegestaan wordt zullen er alleen maar meer volgen. Je ziet nu al een enorme wildgroei aan allerlei extra kosten, waaronder meerdere termijnen, hogere electra en gasprijzen, welkomstkortingen die verdwijnen, vastgoedkosten die hoger zijn e.d.
Ga er maar van uit dat zolang er niet ingegrepen wordt door de regering/ACM dat niemand veilig is.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
Verschillende belangenorganisaties roepen 1e kamer op om niet akkoord te gaan met het afbouwen van de salderingsregeling door zonnepanelenboetes.
Zie: https://nos.nl/artikel/25...et-in-met-afbouw-salderen en https://solarmagazine.nl/...aranties-voor-consumenten

[ Voor 29% gewijzigd door marktweakt op 30-01-2024 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aartstyle
  • Laatst online: 16:34
Ik denk dat voor veel mensen het salderen niet het probleem is. Dat wisten we vantevoren en als dat langzaam wordt afgebouwd zoals de plannen zijn voorgesteld is dat wat mij betreft prima. Maar ik ga er dan wel vanuit dat dit op jaarbasis gebeurd en niet op basis van termijnen idd.

Maak mij veel drukker over die terugleveringsvergoeding. Mijns inzien kan VEH of de consumentenbond zich beter daar druk over maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Aartstyle schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:01:
Ik denk dat voor veel mensen het salderen niet het probleem is. Dat wisten we vantevoren en als dat langzaam wordt afgebouwd zoals de plannen zijn voorgesteld is dat wat mij betreft prima. Maar ik ga er dan wel vanuit dat dit op jaarbasis gebeurd en niet op basis van termijnen idd.

Maak mij veel drukker over die terugleveringsvergoeding. Mijns inzien kan VEH of de consumentenbond zich beter daar druk over maken.
Die terugleververgoeding is ook niet iets om je druk over te maken. Dat is wat je per kwh krijgt na salderen. Als je overproductie niet te groot of er niet is kun je dat dus verwaarlozen.

Wat veel kwalijker is zijn de terugleverkosten. Die betaal je over alles wat je teruglevert en niet over het geen wat overblijft na salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aartstyle
  • Laatst online: 16:34
Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Die terugleververgoeding is ook niet iets om je druk over te maken. Dat is wat je per kwh krijgt na salderen. Als je overproductie niet te groot of er niet is kun je dat dus verwaarlozen.

Wat veel kwalijker is zijn de terugleverkosten. Die betaal je over alles wat je teruglevert en niet over het geen wat overblijft na salderen.
Sorry dat bedoel ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
Door die terugleverkosten zit ik er sterk aan te denken om straks de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken en ze op marktplaats te slingeren...

Heb momenteel 4 zonnepanelen (300wp) op 2 omvormers (600w) in de achtertuin staan die via een stekker het stopcontact in gaan. Nog 2 jaar te gaan en ik heb ze er uit zonder terugleverkosten.. Met terugleverkosten krijg ik ze er nooit uit...

Ik zat er aan te denken om 20+ panelen in de tuin te gooien (mijn dak is niet geschikt) maar dat is voor nu ook op de lange baan geschoven. Nog even los van het feit dat ik er waarschijnlijk geen vergunning meer voor kan krijgen want agrarische grond ook al is het voor mij gewoon een achtertuin...
Eerst kijken hoe dit verder uitspeelt voor ik een grote investering ga doen die ik misschien wel nooit terug verdien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
Door die terugleverkosten zit ik er sterk aan te denken om straks de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken en ze op marktplaats te slingeren...

Heb momenteel 4 zonnepanelen (300wp) op 2 omvormers (600w) in de achtertuin staan die via een stekker het stopcontact in gaan. Nog 2 jaar te gaan en ik heb ze er uit zonder terugleverkosten.. Met terugleverkosten krijg ik ze er nooit uit...

Ik zat er aan te denken om 20+ panelen in de tuin te gooien (mijn dak is niet geschikt) maar dat is voor nu ook op de lange baan geschoven. Nog even los van het feit dat ik er waarschijnlijk geen vergunning meer voor kan krijgen want agrarische grond ook al is het voor mij gewoon een achtertuin...
Eerst kijken hoe dit verder uitspeelt voor ik een grote investering ga doen die ik misschien wel nooit terug verdien.
Alvast excuses dat ik enigszins offtopic ga:
Voordat je je zonnepanelen weg doet vanwege die terugleverboete bekijk dit topic eens op Tweakers: Hansieo in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Hier wordt de batterij van Zonneplan op het moment uitvoerig besproken. Zonneplan geeft aan dat ze via hun systeem met Nexus batterij en Powerplay geen terugleverboete hanteren (zonnepanelen-boete).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Ruben26 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Alvast excuses dat ik enigszins offtopic ga:
Voordat je je zonnepanelen weg doet vanwege die terugleverboete bekijk dit topic eens op Tweakers: Hansieo in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Hier wordt de batterij van Zonneplan op het moment uitvoerig besproken. Zonneplan geeft aan dat ze via hun systeem met Nexus batterij en Powerplay geen terugleverboete hanteren (zonnepanelen-boete).
Voor een batterij heb je geen zonnepanelen nodig. Een flexcontract volstaat. Met goedkoop of negatief tarief vol laden en met duur tarief terugleveren.
Maar ook dat valt of staat met wat de regering/energie maatschappijen nu weer verzinnen.. Kan ik beter ergens anders in investeren momenteel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Terugleververgoeding is juist wel relevant als salderen wordt afgeschaft. Dan heb je altijd overprodutie of je moet wiet gaan kweken. En ja, ook de terugleverkosten. Maar dat zijn 3 verschillende items en discussies die nu actueel zijn en niemand weet meer waar we aan toe zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 31-01-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Voor een batterij heb je geen zonnepanelen nodig. Een flexcontract volstaat. Met goedkoop of negatief tarief vol laden en met duur tarief terugleveren.
Maar ook dat valt of staat met wat de regering/energie maatschappijen nu weer verzinnen.. Kan ik beter ergens anders in investeren momenteel..
Investeringen geven altijd risico. Aandelen, vastgoed, zelfs sparen, ondernemer worden etc etc. Je hebt maar 1 garantie in het leven.....dood gaan.

Iedere dag wachten weet je in ieder geval dat je weer een dag salderen hebt gemist. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 31-01-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
MotorBeast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Investeringen geven altijd risico. Aandelen, vastgoed, zelfs sparen, ondernemer worden etc etc. Je hebt maar 1 garantie in het leven.....dood gaan.

Iedere dag wachten weet je in ieder geval dat je weer een dag salderen hebt gemist. ;)
Ik saldeer prima met die 4 paneeltjes op dit moment ;) Maar al zou ik niet salderen, een dag niet salderen is een heel erg minimaal verlies ten opzichte van de momenteel risicovolle investering in zonnepanelen of een accu.

In November loopt mijn 5 jarig contract bij Essent af, daarna gaat stroomverbruik en gasverbruik pas echt pijn doen.
Als ik de zonnepanelen er uit trek kan ik hopelijk nog een 3 jarig contract tegen hopelijk gunstige tarieven kiezen. Laat ik ze zitten dan kan ik sowieso een gunstig meerjarig contract op mijn buik schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Ik saldeer prima met die 4 paneeltjes op dit moment ;) Maar al zou ik niet salderen, een dag niet salderen is een heel erg minimaal verlies ten opzichte van de momenteel risicovolle investering in zonnepanelen of een accu.

In November loopt mijn 5 jarig contract bij Essent af, daarna gaat stroomverbruik en gasverbruik pas echt pijn doen.
Als ik de zonnepanelen er uit trek kan ik hopelijk nog een 3 jarig contract tegen hopelijk gunstige tarieven kiezen. Laat ik ze zitten dan kan ik sowieso een gunstig meerjarig contract op mijn buik schrijven.
Stroom en gas worden nooit meer goedkoop. WP plaatsen en stoken maar op je paneeltjes. Op termijn een accu erin opgelost. Die worden vanzelf ook goedkoper.
Pagina: 1 ... 7 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)