Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:00
En jij maar iedere dag rond 13:00h naar huis om te douchen :D

[ Voor 12% gewijzigd door denneappel op 19-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
denneappel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Je hebt dus al 11 jaar lang gebruik kunnen maken van een regeling die niet houdbaar is als er teveel mensen gebruik van maken. Ik doe dat nu ~5 jaar. Alles is hier al lang terugverdient en het is prima dat het feestje een keer ophoudt. Fijn dat we groen bezig zijn.
Ik vind afbouw salderen geen probleem (al heb ik net 2 maanden nog bijgelegd). Ik vind het een probleem dat ik benadeeld wordt tov mensen die geen panelen hebben. Als het zo doorgaat had ik dan beter geen panelen kunnen nemen en een dynamisch contract kunnen nemen. Slaat natuurlijk nergens op dat mensen die hun spaargeld verbrassen aan bijvoorbeeld een verre vakantie meer voordeel hebben dan ik die heeft geinvesteerd in groene stroom. Gratis stroom in het weekend want u heeft geen zonnepanelen. U bent goed bezig meneer. 8)7

Overigens is het geen feestje want ik heb duizenden euro's aan energieverbruik voor gefinancierd waar ik ook rente over had kunnen vangen en/of beleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
denneappel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:59:
En jij maar iedere dag rond 13:00h naar huis om te douchen :D
Kom nou eens met concrete getallen en wat je ermee bereikt?
Iedereen, ook particulieren mogen best het verbruik wat meer verschuiven naar gunstige momenten. Een grote eigenschap van hernieuwbare energie is dat het aanbod varieert van tijd tot tijd. Er komen steeds meer momenten waarop er voldoende energie beschikbaar is en we een deel niet gebruiken.

Dat komt doordat we aan de aanbod kant flink aan de weg aan het timmeren zijn dankzij allerhande vormen van subsidie. Het wordt tijd om ook de vraag kant mee te laten bewegen met het steeds groter wordende aandeel duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:36
Waarom wordt er geen mogelijkheid gecreëerd door TenneT om overschot op het laagspanningsnet naar het midden- of hoogspanningsnet door te voeren?

Zal vast moeilijker zijn dan het klinkt, maar in mijn omgeving, met veel industrie, havens, ziekenhuizen, scholen, zwembaden etc. etc. is m.i. altijd vraag aanwezig.

Nou weet ik de details niet qua aansluiting bij bovengenoemde voorbeelden, maar er zit vast deels midden- en hoogspanning bij.
In deze regio wordt nagenoeg 24/7/365 stroom verbruikt, ergo kan een evt. overschot toch beter daar heen dan te worden afgefakkeld in de zomer of überhaupt niet eens te worden opgewekt door prijsprikkels?

Logischerwijs dient er zakelijk wel ietwat opslag qua tarieven/belastingen te worden betaald.
Maar dat is naar mijn mening nù al noodzakelijk, ook zakelijk NL moet investeren in de energietransitie.
Die rekening kan toch niet alleen bij particulieren en nog eens extra bij PV bezitters worden neergelegd?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:41
Volgens mij kun je nu bij Vattenfall nog terecht met je zonnepanelen voor een vast contract van drie jaar. Voor zover ik kan nagaan, salderen ze zoals het hoort. En zijn er geen “teruglever-boetes” of andere hoge kosten. De stroom kost 0,33 euro per kWh op enkeltarief.

Of zie ik wat over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY4FjH5OgtZZkT2O11xJS3ZyAgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sBol8ftbzkMrOmPD4cM8hZN0.png?f=fotoalbum_large

Mijn situatie is dat ik 9.900 kWh afneem en 4.500 kWh teruglever. Ik heb een all-electric huis en een elektrische auto die ik thuis oplaad.

Mijn huidige vaste contract (bij Vandebron, voor 0,39 euro per kWh) loopt tot mei. Ik denk er over na om dat open te breken en naar Vattenfall te gaan. Omdat ik vrees dat er straks geen langlopende contracten meer zijn waarbij goed gesaldeerd wordt. Maar ja, wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
MotorBeast schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Ik vind afbouw salderen geen probleem (al heb ik net 2 maanden nog bijgelegd).
Ik vind het ook geen probleem. Sinds 2014 zijn er meerdere pogingen gedaan om het salderen af te bouwen. Iedere keer is er geen meerderheid of wordt het controversieel verklaard. Op 6 februari stemt de 1e kamer en het ziet er niet naar uit dat het nu wel gebeurt.

Het is daarmee gewoon realiteit dat een bedrijf dat als doel heeft winst maken ongunstig wil zijn voor klanten die geld kosten. Dat is niet leuk voor ons PV eigenaar maar wel realiteit. Van de Bron vond een maas in de wet. Begon er mee; en daardoor moesten andere leveranciers wel volgen. Doen ze dat niet dan loopt het aandeel klanten dat geld kost op en daarmee wordt de business case onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:07:
[...]

Kom nou eens met concrete getallen en wat je ermee bereikt?

[...]
Vind het hier wat offtopic worden dus heb het elders geplaatst: denneappel in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Ik quote mezelf even vanuit een ander topic, hij past hier ook (cq beter) volgens mij.
Nhz schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 05:56:
Ik zat zojuist aan het ontbijt eens te denken, gaat die terugleverboete niet voorbij aam het gelijkheidsbeginsel?

Er zijn nog veel huishoudens met een ferraris meter. Tenzij ze daar elke dag de meterstanden van gaan opvragen hebben die mensen enorm voordeel van hun oude meter.

Stel daf je 5000kWh van het net afneemt en ongeveer 4000kWh op andere momenten weer teruglevert. Aan het eind van het jaar is dat netto 1000kWh gebruikt. De ferraris eigenaar zal dan geen terugleverboete ontvangen, terwijl de 'slimme meter eigenaar' deze wel krijgt.

Valt dit niet onder onderscheid maken op een punt waar de klant zelf geen invloed op heeft?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

Nhz schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 06:39:
Ik quote mezelf even vanuit een ander topic, hij past hier ook (cq beter) volgens mij.

[...]
Voor zover dat nog niet gebeurt, zullen energieleveranciers wel hun linkje met energieleveren.nl gaan gebruiken.
Met een standaard aanname van 85% van het opgegeven vermogen zullen ze dat in hun jaaropgaven (nog gaan) vermelden.
Dat zou een logisch gevolg zijn van de huidige handelwijze t.a.v. zonnepaneelbezitters.
Linksom of rechtsom wil men van ferrarismeters af namelijk.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tao schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Voor zover dat nog niet gebeurt, zullen energieleveranciers wel hun linkje met energieleveren.nl gaan gebruiken.
Met een standaard aanname van 85% van het opgegeven vermogen zullen ze dat in hun jaaropgaven (nog gaan) vermelden.
Dat zou een logisch gevolg zijn van de huidige handelwijze t.a.v. zonnepaneelbezitters.
Linksom of rechtsom wil men van ferrarismeters af namelijk.
Niet nodig. Elk huis heeft met een slimme meter een profiel waarop het energiegebruik staat geregistreerd.

Je leverancier weet al op het moment dat jij een prijsofferte opvraagt hoeveel jij afneemt en invoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Wolly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Niet nodig. Elk huis heeft met een slimme meter een profiel waarop het energiegebruik staat geregistreerd.

Je leverancier weet al op het moment dat jij een prijsofferte opvraagt hoeveel jij afneemt en invoedt.
Dat is waar, mits je dus een slimme meter hebt. En bij een ferraris meter is die niet aanwezig...
Ik had er graag een gekregen in m'n nieuwbouwhuis, maar het is niet anders.

/edit: off-topic rant verwijderd :)

[ Voor 76% gewijzigd door Tao op 20-01-2024 11:52 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik was net op het punt om zonnepanelen te bestellen, maar ik heb net 1-jaar contract met BudgetEnergie verlengd. Ga ik voorlopig panelen niet doen - ik zie niet veel waarde in de investering meer. Ik verbruik max 1780 kWh, en dan gewone gas ketel. Met 6 panelen (5000€) het wordt lastig,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
andru123 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:59:
Ik was net op het punt om zonnepanelen te bestellen, maar ik heb net 1-jaar contract met BudgetEnergie verlengd. Ga ik voorlopig panelen niet doen - ik zie niet veel waarde in de investering meer. Ik verbruik max 1780 kWh, en dan gewone gas ketel. Met 6 panelen (5000€) het wordt lastig,
Volgende maand weten we of salderen wordt afgeschaft. Ben geen BBB stemmer maar schat in dat de boeren dit niet lollig gaan vinden dat hun schuurdaken nu veel minder gaan opleveren. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
MotorBeast schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:18:
Volgende maand weten we of salderen wordt afgeschaft. Ben geen BBB stemmer maar schat in dat de boeren dit niet lollig gaan vinden dat hun schuurdaken nu veel minder gaan opleveren. Fingers crossed.
dus het is beter iets afwachten. Zelfs dan het is twijfelachtig of zonnepanelen goede investering, het “scheef” salderingregeling gaat niet lang bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
andru123 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:45:
[...]
dus het is beter iets afwachten. Zelfs dan het is twijfelachtig of zonnepanelen goede investering, het “scheef” salderingregeling gaat niet lang bestaan.
Waar koop jij die glazen bol? 8)

Ook zonder saldering zullen zonnepanelen geld opleveren. Net als met WP blijft iedereen maar op gas stoken en zo blijf je achter de feiten aan lopen. Zowel met je energiekosten als het klimaat. Niet korte termijn denken, maar lange termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:08
Waarom niet gewoon salderen tot bij wijze van het gemiddelde energieverbruik van een huishouden? Of gewoon in de wet vastleggen dat het saldo van een energierekening niet negatief mag zijn?

Of gewoon een 'boete' bij een overproductie op jaarbasis van 1000+ kWh?

En de boeren en parken hebben toch weinig baat bij het salderen?

[ Voor 16% gewijzigd door President op 20-01-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Laatst online: 15:24
Wellicht dat jullie het weten:

Mijn vaste 3 jarig vast Oxxio contract stopt begin februari en ik heb een nieuwe afgesloten vast bij Oxxio voor een jaar. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of ze ook die vaste kosten in gingen voeren maar daarop was het antwoord nee. Nou heb ik dus eind november dit nieuwe contract afsloten en dat gaat dus volgende maand in. Ze kunnen nu die wijziging dan toch niet zomaar invoeren bij mijn nieuwe vaste jaarcontract? Als dat wel het geval is ga ik kijken of ik juridisch gezien daar wat mee kan doen. Want hoe dan ook na nu nog 1 jaar vast te pakken ga ik het jaar erop wellicht voor een dynamisch contract. Dan heb je dit gedonder niet…

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
cypress3d schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:37:
Ze kunnen nu die wijziging dan toch niet zomaar invoeren bij mijn nieuwe vaste jaarcontract?
Oxxio heeft toch helemaal geen boete op terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

En al zouden ze die nu gaan invoeren, dan kan dat niet met terugwerkende kracht op reeds afgesloten contracten.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31
Peet-je schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:41:
Waarom wordt er geen mogelijkheid gecreëerd door TenneT om overschot op het laagspanningsnet naar het midden- of hoogspanningsnet door te voeren?

Zal vast moeilijker zijn dan het klinkt, maar in mijn omgeving, met veel industrie, havens, ziekenhuizen, scholen, zwembaden etc. etc. is m.i. altijd vraag
Die mogelijkheid is er, AC transformatoren werken altijd “bidirectioneel”. Het knelpunt (congestie) zit alleen bijna altijd in de bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 17:43
Roekeloos schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Die mogelijkheid is er, AC transformatoren werken altijd “bidirectioneel”. Het knelpunt (congestie) zit alleen bijna altijd in de bekabeling.
Congestie zit juist vaak in de transformatoren tegenwoordig. “Vroeger” konden er makkelijk 200 woningen op een enkel station, tegenwoordig zit het met 50 vol. Dat is ook de reden dat de storingsdienst van de netbeheerders op zonnige dagen continu zekeringen aan het wisselen zijn in de transformatoren, en dat je bij werkzaamheden van netbeheerders naast het kabelleggen ook vrijwel altijd ziet dat er een nieuw compactstation bijgeplaatst wordt.

Om de vraag van @Peet-je te beantwoorden, voor zover dat mogelijk is gebeurt dat al. Als jij vlak naast een energie-intensieve haven woont is de kans groot dat jouw opgewekte elektriciteit al door de haven gebruikt wordt. Ingewikkelder wordt het om de elektriciteit van iemand vanuit het binnenland ook bij diezelfde haven te krijgen langs alle potentiële bottlenecks: LS bekabeling > LS/MS transformator > MS bekabeling > MS/HS transformator > HS bekabeling > HS/MS transformator > MS bekabeling > afnemer. En dan is dit nog zelfs de meest eenvoudige route die er mogelijk is. Vervolgens moet de opwek ook nog eens worden afgestemd op die vraag van de afnemer, of de elektriciteit moet grootschalig worden opgeslagen.

Zie hier ook de complexiteit van variabele opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
DaFreakR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Geen 'boete' gebaseerd op hoeveel je teruglevert, maar wel een 'boete' in de zin van dat je geen cashback krijgt als nieuwe klant met zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 21-01-2024 11:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:17
marktweakt schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Geen 'boete' gebaseerd op hoeveel je teruglevert, maar wel een 'boete' in de zin van dat je geen cashback krijgt als nieuwe klant met zonnepanelen.
Dat is een hele goed zaak. Die optie zou geen enkele leverancier moeten bieden. Idem voor welkom bonussen
Ik vind dit een hel slechte zaak die mensen die niet elke keer van leverancier wisselen op extra kosten jaagd.
Dat een leverancier wil concureren met andere bedrijven is prima maar doe dat dan met de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Laatst online: 15:24
DaFreakR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Klopt hoor maar mijn nieuwe contract moet nog ingaan. Wel al afgesloten dus vandaar dat ik me dat afvroeg. Ik ben geen nieuwe klant ik heb nu net 3 jaar vast gehad.

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
andru123 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:59:
6 panelen voor €5000 euro is trouwens behoorlijk prijzig. Zelfs met micro-omvormers. Maar goed, da's off-topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
marcop23 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:36:
6 panelen voor €5000 euro is trouwens behoorlijk prijzig. Zelfs met micro-omvormers. Maar goed, da's off-topic hier.
3000 voor panelen en 2000 voor nodige meterkast aanpassingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
@cypress3d Een afgesloten overeenkomst kan niet zomaar worden ontbonden. In ingangsdatum doet er daarbij niet toe. Het gaat om de overeenkomst die je sluit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
andru123 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:29:
[...]
3000 voor panelen en 2000 voor nodige meterkast aanpassingen
2 mille voor meterkast aanpassing? 8)7 Jouw aantal kan gewoon op 1 fase. Groepje bij prikken en klaar. Ik zou even verder gaan in zonnepanelen topic. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
denneappel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Je hebt dus al 11 jaar lang gebruik kunnen maken van een regeling die niet houdbaar is als er teveel mensen gebruik van maken. Ik doe dat nu ~5 jaar. Alles is hier al lang terugverdient en het is prima dat het feestje een keer ophoudt. Fijn dat we groen bezig zijn.
Met je opmerking dat het feestje een keer ophoudt, ben je behoorlijk kort door de bocht. Want voor wie moet het feestje ophouden dan?

Her argument van Motorbeast om de vervuilende leveranciers te laten afschalen t.g.v. de overcapaciteit van consumenten is anders zéér plausibel.

De overheid gaat het om de doelstelling van EU te halen qua CO2-uitstoot en doel van consumenten is kostenverlaging en milieu. Doel van energiemaatschappij is met die boetes overduidelijk alleen winstmaximalisatie, wat volgens jouw reacties die ik zo lees je blijkbaar prima vindt?

Hopelijk grijpt overhed in zodra kabinet niet meer demissionair is, zodat de overcapaciteit bij consumenten weer naar juiste waarde wordt geschat en dat die energie efficiënter wordt benut.

Het is de wereld op zijn kop dat iedereen voor het milieu investeringen doet, maar dat energiemaatschappijen beleid doorvoeren waardoor consumenten, zoals Motorbeast, zich genoodzaakt voelen hun overtollige zonne-energie uit te zetten.

Dat je daar tegen ageert, roept bij mij vraag op of je wellicht bij Essent werkt of zo? ;)

PS: Verder vind ik het redelijk dat alléén bij negatieve energieprijzen energiemaatschappijen de consument motiveren dat lokaal op te slaan i.p.v. terug te leveren. Desnoods zal consument hun systeem uitzetten, maar hoe zonde is dat als er elders vervuilende energie wordt geleverd. Boetes bij positieve energieprijzen waarbij energiemaatschappij je energie wenst te hebben is onredelijk en wereld op zijn kop.

edit: typo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
spacewagon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Volgens mij kun je nu bij Vattenfall nog terecht met je zonnepanelen voor een vast contract van drie jaar. Voor zover ik kan nagaan, salderen ze zoals het hoort. En zijn er geen “teruglever-boetes” of andere hoge kosten. De stroom kost 0,33 euro per kWh op enkeltarief.

[Afbeelding]

Mijn situatie is dat ik 9.900 kWh afneem en 4.500 kWh teruglever. Ik heb een all-electric huis en een elektrische auto die ik thuis oplaad.

Mijn huidige vaste contract (bij Vandebron, voor 0,39 euro per kWh) loopt tot mei. Ik denk er over na om dat open te breken en naar Vattenfall te gaan. Omdat ik vrees dat er straks geen langlopende contracten meer zijn waarbij goed gesaldeerd wordt. Maar ja, wat is wijsheid?
Geen idee hoe hoog de afkoop boete is. maar ik zo inderdaad zsm switchen. Dan kan je in ieder geval nog 3 jaar boetevrij afnemen.

[ Voor 11% gewijzigd door mortal op 22-01-2024 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ruben26 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:56:
[...]

........................... zie hierboven :)
PS: Verder vind ik het redelijk dat alléén bij negatieve energieprijzen energiemaatschappijen de consument motiveren dat lokaal op te slaan i.p.v. terug te leveren. Desnoods zal consument hun systeem uitzetten, maar hoe zonde is dat als er elders vervuilende energie wordt geleverd. Boetes bij positieve energieprijzen waarbij energiemaatschappij je energie wenst te hebben is onredelijk en wereld op zijn kop.

edit: typo.
Het wordt m.i. tijd om overschotten en onbalans op Europees niveau op elkaar af te stemmen.
Daarmee kan m.i. nog (veel?) winst behaald worden.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:05
[...]

Salderen geldt toch alleen voor consumenten aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
roltor schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Salderen geldt toch alleen voor consumenten aansluitingen?
U kunt gebruikmaken van de salderingsregeling als u een kleinverbruikersaansluiting (maximaal 3x80A) heeft met uw onderneming of organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:17
Wel apart van Essent. Ik zit nu een half jaar in mijn één jaar vast contract met enkeltarief voor stroom. Dat ging toen standaard maar na ingang kon je het zelf op dubbeltarief zetten. Dat heb ik niet gedaan.
Nu (al) een verlengaanbod met dubbeltarief en een rekenvoorbeeld in de details waarbij ik wel iets ga betalen voor daltarief afname . Wij hebben panelen en komen normaal op nul afname uit na saldering.
Is Essent ergens op aan het voorsorteren?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tao schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Het wordt m.i. tijd om overschotten en onbalans op Europees niveau op elkaar af te stemmen.
Daarmee kan m.i. nog (veel?) winst behaald worden.
Dat gebeurt al tientallen jaren. Dat noemen we het koppelnet. Waar de Europese landen dmv 220kV en 380 kV leidingen met elkaar verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Uhuruburu schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Dat gebeurt al tientallen jaren. Dat noemen we het koppelnet. Waar de Europese landen dmv 220kV en 380 kV leidingen met elkaar verbonden zijn.
En desondanks blijven we onbalans- etc. kosten betalen....
Kennelijk kan dat nog wat meer geoptimaliseerd worden(?)
Maar daar heb ik geen verstand van >:)

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:52
Tao schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:44:
Er spelen denk ik een aantal dingen mee. Het aanleggen van hoogspanning leidingen is niet iets wat zonder protest zal gebeuren. Veder is de hoeveelheid PV in Nederland enorm gegroei, dus het is de vraag of je het hoogspanningsnet in hetzelfde tempo uit kan breiden.

Maar het meer fundamentele probleem is, is er in andere landen genoeg vraag naar onze PV opbrengst? Vergeet niet, als je lukraak tientallen GW aan hoogspanningsleidingen aan gaat leggen dan komt dat ook terug in ieders energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ik ben even geschrokken van budget, per maand 20 euro boete omdat ik 2100 kwu lever.
Rekensommetje.
10 panelen 8000, 15 jaar levensduur. 44,44 maandlasten.
Budget energy 20 euro
Servicekosten 3 euro
Verzekering 2 euro
Gederfde rente 20 euro
89 euro per maand kosten.
teruglevering opbrengst bij 0.29 50,75
Netto boete zonnepanelen nu dus 38 euro per maand.
Zonder saldering ga ik nog meer erop achteruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Eric-Peric schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:12:
Ik ben even geschrokken van budget, per maand 20 euro boete omdat ik 2100 kwu lever.
Rekensommetje.
Budget energy 20 euro
Servicekosten 3 euro
Verzekering 2 euro
Gederfde rente 20 euro
Jij betaald service kosten voor je eigen zonnepanelen? Wat voor service is dat?
Verzekering? Ik neem aan dat de panelen op het dak liggen, dan valt het gewoon onder de inboedelverzekering.

En tja te veel betalen bij aanschaf dat rekent altijd door in iedere rekensom. 8k voor 10 panelen, voor dat bedrag had ik er in de dure periode (voorjaar 2023) 30 kunnen leggen, moet ik ze wel zelf installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Tao schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:44:
[...]

De onbalanskosten zijn gerelateerd aan de mate van voorspelbaarheid van vraag/aanbod. Bij electriciteit moet vraag en aanbod exact in balans zijn. Omdat elk jaar de invloed van het weer op de productie toeneemt, neemt ook de onvoorspelbaarheid toe. En de onbalanskosten zullen dus stijgen naar mate we meer wind/zon gebruiken voor energieproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
OosterF schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:20:
Congestie zit juist vaak in de transformatoren tegenwoordig.
@Roekeloos werken de AC/AC transformatoren altijd bi-directioneel? Of zijn er heleboel andere componenten dat belemmeren? De spanning op ene kant moet hoger worden dan op de andere om energie in de andere richting stromen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:52
andru123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:56:
@Roekeloos werken de AC/AC transformatoren altijd bi-directioneel? Of zijn er heleboel andere componenten dat belemmeren? De spanning op ene kant moet hoger worden dan op de andere om energie in de andere richting stromen, toch?
De beperking is dat de spanning op het laagspanningsnetwerk een maximale waarde heeft, anders schakelt de omvormer uit.

Dus in principe is een AC/AC trafo bidirectioneel. Maar als de trafo zo ingesteld is dat de spanning op het laagspanningsnet erg hoog is, dan zal er in de praktijk geen mogelijkheid zijn om stroom de andere kant op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:22

crisp

Devver

Pixelated

Eric-Peric schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:12:
Rekensommetje.
Budget energy 20 euro
Servicekosten 3 euro
Verzekering 2 euro
Gederfde rente 20 euro
Ik neem aan dat je totale opwek meer is, en dat je dus ook nog een deel direct zelf verbruikt; dat moet je ook nog meerekenen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 08:56
Er komen hier veel vragen en meningen voorbij over de vraag of het wel is toegestaan dat energieleveranciers zonnepanelenboetes in rekening brengen.
@alfatrion heeft in het volgende Topic op dit forum een uitgebreid stuk geschreven over 'Het juridische kader van de salderingsregeling' en waarbij ook zaken als terugleverkosten ed. wordt besproken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900

Wat mij betreft zeker een aanrader als je in de juridische aspecten van de salderingsregeling geinteresseert bent. En wie is dat nou niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
mortal schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Geen idee hoe hoog de afkoop boete is. maar ik zo inderdaad zsm switchen. Dan kan je in ieder geval nog 3 jaar boetevrij afnemen.
De boete is 50 euro.

Overigens is het “goed” dat ik nog even wachtte. De kWh prijs is nu 31 in plaats van 33 cent.

Dan is nog de vraag: zou dit nog verder zakken de komende maanden? Of de zekerheid gewoon nú pakken omdat het voordeel van normaal salderen opweegt tegen de kans dat je morgen nergens meer terecht kunt zonder zonnepanelen-boete?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
[...]

[Afbeelding]

Ik zit met dezelfde twijfel. We hebben een variabel contract bij Essent en ik zie dat Essent 'n gasprijs rekent sinds november 1 cent hoger dan wat de topicstarter al deed delen.

Als ik www.keuze.nl invul zie ik dat daar nog steeds o.a. VandeBron tussenstaat als een van de goedkoopste. Blijkbaar houdt www.keuze.nl geen rekening met terugleverboetes?

Ik heb mij inmiddels een aanbod laten emailen van Vattenfal (overweeg 3 jaar vast), maar is er een overzicht met energiemaatschappijen die (nog) geen terugleverboete hanteren?

PS: Zijn er energiemaatschappijen en/of coöperaties bekend die daadwerkelijk het milieu voorop stellen? Of dat in meer of mindere mate doen t.o.v. de bedrijven waarvan overduidelijk is dat ze nagenoeg alleen winstmaximalisatie nastreven?
PPS: Kun je je ergens aanmelden waar consumenten zich verenigen en als één geheel energie afnemen/terugleveren? Hoe groter de speler hoe groter de invloed zal zijn op het geheel.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben26 op 24-01-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:51
volgens mijn zitten de extra kosten bij terug leveren in het duurdere maandelijkse vastrecht, dede bedraagt een 9,99 Euro maandelijks.
Ook als je tegelijkertijd gas afneemt zit je op deze hoge maandelijkse vastrechtkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ik heb zelf vandaag verlengd bij Vattenfall voor drie jaar. Ze hebben net de tarieven iets verder verlaagd naar 31c per kwh en 1,278 per m3 , dus redelijk competitief.

Ik kom ongeveer na laden van de auto op 0 stroom verbruik uit, dus het tarief voor stroom interesseert mij niet. Voor jouw situatie is dat inderdaad anders. Maar hiermee zorg je er wel voor dat je geen boete of andere truken hoeft te verwachten om zonnepaneel eigenaren te straffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-09 19:17
Gisteren ook Vattenfall voor drie jaar afgesloten. Ik heb gekozen voor dal/normaal (29 resp 33 cent). In ieder geval nu drie jaar geen omkijken naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
HansL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:06:
Gisteren ook Vattenfall voor drie jaar afgesloten. Ik heb gekozen voor dal/normaal (29 resp 33 cent). In ieder geval nu drie jaar geen omkijken naar.
Ik had vorige week mijn contract afgesloten voor 3jaar op 33 cent. Maar na een telefoontje deze kunnen omzeten naar 31cent omdat ik nog in de bedenktijd zat. Keurig geregeld daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:29
Vraagje, bij 3 jarig contract dezelfde tarieven? Dat is heel mooi. Maar hoe gaat het als de salderingsregeling er wel af gaat, ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Weet iemand dat? Is namelijk overwegen waard voor mij om ook vast te leggen voor 3 jaar in de toekomst.

[ Voor 30% gewijzigd door hortens9273 op 25-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
hortens9273 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:22:
Vraagje, bij 3 jarig contract dezelfde tarieven? Dat is heel mooi. Maar hoe gaat het als de salderingsregeling er wel af gaat, ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Weet iemand dat? Is namelijk overwegen waard voor mij om ook vast te leggen voor 3 jaar in de toekomst.
Stel dat hij helemaal verdwijnt naar 0%. Dan krijg je voor je overcapaciteit in de zomer de terugleververgoeding en moet je in de winter gewoon de normale tarieven gaan betalen.

Maar dat staat helemaal los van je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:29
Dus contract blijft hetzelfde bij Fattenfall met dezelfde salderingsregeling ook al gaat deze volgend jaar naar 64%
dan nog steeds 100% salderen?

[ Voor 18% gewijzigd door hortens9273 op 25-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Nee, dat wordt namelijk geregeld via de wet (Elektriciteitswet 1998, artikel 31c): https://wetten.overheid.n...z=2024-01-01&g=2024-01-01 Als salderen binnen nu en 3 jaar afgebouwd zal worden zal het niet uitmaken of je een contract hebt voor die periode (voor het salderen zelf, voor de duidelijkheid). De lever- en teruglevertarieven zet je wel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
djiwie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:45:
Nee, dat wordt namelijk geregeld via de wet (Elektriciteitswet 1998, artikel 31c): https://wetten.overheid.n...z=2024-01-01&g=2024-01-01 Als salderen binnen nu en 3 jaar afgebouwd zal worden zal het niet uitmaken of je een contract hebt voor die periode (voor het salderen zelf, voor de duidelijkheid). De lever- en teruglevertarieven zet je wel vast.
Ik ben inmiddels overtuigd van overstappen (we hebben nog Essent) maar twijfel tussen Vattenfal en Zonneplan (icm Nexus batterij). Omdat Zonneplan pas sinds kort is gestart met de batterij neig ik naar overstappen naar Vattenfal.

Door de verwachte afbouw van de salderingsregeling neig ik bij Vattenfal naar 'n 1-jarig contract ipv 3 jaar. Dan kan ik ieder jaar beoordelen en zien hoe Zonneplan het doet met hun batterij en welke fase de afbouw van de salderingsregeling zich bevindt en of nog 'n jaar Vattenfal rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
[...]

Als saldering niet afgebouwd wordt gaan de energiemaatschappijen zelf regels verzinnen zoals vastrecht verhogen (vandebron) wat nu al gebeurd, rest gaat volgen gezien er teveel zonnepanelen zijn en de energieleveranciers dat niet gaan ophoesten om stroom met verlies te verkopen.

Ze beginnen nu al met zonnepanelen heffingen, rest gaat volgen.
TVT gaat sowieso omhoog, partijen die nog 100% saldering doen zie je dat ze een hoger vastrecht hebben of de gasprijzen hoger hebben.

De boeren weten dat ook wel, de regeling wordt onhoudbaar op deze manier.
Op zonnige zomerdag panelen uitschakelen kan maar zomaar realiteit worden als er geen thuisaccu of boiler is(nu kan ik de airco inschakelen maar die verbruikt fors minder dan mijn panelen opleveren), vaatwasser via timer inschakelen is leuk om een paar cent te besparen.

Opladen met EV is leuk maar meestal staat de auto niet thuis als de panelen op vollast draaien, iets wat vaak vergeten wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2024 12:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

mr_evil08 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Als saldering niet afgebouwd wordt gaan de energiemaatschappijen zelf regels verzinnen zoals vastrecht verhogen (vandebron) wat nu al gebeurd, rest gaat volgen gezien er teveel zonnepanelen zijn en de energieleveranciers dat niet gaan ophoesten om stroom met verlies te verkopen.
We hebben een nieuwe tweede kamer, die kunnen na een mogelijke afwijzing van het huidige voorstel, prima een wetsvoorstel indienen waarbij discriminatie bij tarieven tussen zonnepaneelhouders en normale afnemers verboden is en dat er geen extra heffingen mogen plaatsvinden.

Alles is dus nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54

SolidD

Heeft iemand advies wat momenteel verstandig is om te doen kwa nieuw energiecontract, als je in de nabije toekomst van plan bent zonnepanelen te nemen?

Wij hebben een huis gekocht en krijgen in februari de sleutel. Er gaat e.e.a. verduurzaamd worden en het plan is wel om aan de zonnepanelen te gaan, alleen de termijn en wat er precies mogelijk is (i.v.m. dakkapel, schaduw, etc.) zal later pas duidelijk worden.

Natuurlijk moeten we al wel een energiecontract afsluiten. Doen we er goed aan om nu ook al een langlopend vast contract bij b.v. Greenchoice te nemen om zo in ieder geval terugleverboetes voor te zijn. Of zal het hier zo'n vaart niet mee lopen en zit je beter met iets kortlopends of variabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

mr_evil08 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:58:
Ze beginnen nu al met zonnepanelen heffingen, rest gaat volgen.
TVT gaat sowieso omhoog, partijen die nog 100% saldering doen zie je dat ze een hoger vastrecht hebben of de gasprijzen hoger hebben.
100% salderen is volgens de wet verplicht, juist daarom verzinnen ze trucs als hoger vastrecht, terugleverkosten of hogere tarieven. Bedoelde je denk ik ook als ik de rest van je reactie lees :) maar juist het feit dat ze verplicht alles nog moeten salderen (wat steeds meer geld kost) en de regeling na jaren discussie nog steeds niet aangepast is, maakt dat leveranciers dit soort dingen in zijn gaan voeren.

IMHO is salderen in de huidige vorm niet houdbaar, ook de tweede kamer zal (al dan niet op termijn) inzien dat er geen andere mogelijkheid is dan de regeling af te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djiwie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:45:
... Als de leverancier zich op die wetgeving beroept, en niet gewoon zelf een berekening opneemt die hun werkwijze beschrijft die niet strijdig is met de wet in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
Voor gas betaal ik €1,45 / m3. Variabel tarief. Vorige week heb ik gebeld met Essent. Helaas geen jaarcontract bij die club omdat ik geen stroom afneem. €1,32 voor gas alleen bij jaarcontract gas + stroom.

Koppelverkoop wanneer je gas en stroom als 2 verschillende producten ziet.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

CeeBee schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Voor gas betaal ik €1,45 / m3. Variabel tarief. Vorige week heb ik gebeld met Essent. Helaas geen jaarcontract bij die club omdat ik geen stroom afneem. €1,32 voor gas alleen bij jaarcontract gas + stroom.

Koppelverkoop wanneer je gas en stroom als 2 verschillende producten ziet.
Waarom zou je voor essent willen gaan.... de tarieven die zij hanteren is voor 1 jaar contract al hoger dan die bij Vattenfall en Greenchoice.....

Gewoon vermijden die club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 21:11
marktweakt schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:45:

Update 25-01-2024 Essent rekent toch weer wel hogere stroomprijzen en gasprijzen voor nieuwe klanten met zonnepanelen

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/...aneelhouders-hoger-tarief Dank aan @Possible voor deze link.
Wat een smeerlappen zeg, zag het ook op de video van ketel klets, ik kon bijna niet geloven dus ging checken met letterlijk mijn buren (dus niet: 20 meter verder, huis zit aan mijne vast en heeft geen PV installatie). Zonder PV aangevinkt hetzelfde bedrag (vandaag, morgen wellicht ook zonder aan te geven een hoger tarief), met opwek zomaar 10 cent per kWH duurder (plus duurder gas en geen 300 bonus). Op deze manier kun je nog in ieder geval 'eerlijk' zien wat verschil zonder en met panelen is.

Ik heb bijna 2 jaar panelen liggen dus nog niet terugverdient en dat zal wel gaan lukken maar met grofweg 50 euro per maand hogere kosten wordt het een lange adem. Ik zou momenteel echt niks laten installeren. Wat een gedoe.

[ Voor 7% gewijzigd door dimi_v op 25-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Paneleigenaars kosten meer voor de energiebedrijven.
Een 3-fase aansluiting kost ook meer van netbeheer; waarom er is geen ophef over dat? Iedereen vindt dat redelijk, blijkbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
andru123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:33:
Een 3-fase aansluiting kost ook meer van netbeheer; waarom er is geen ophef over dat? Iedereen vindt dat redelijk, blijkbaar.
De ophef zou moeten zijn van kleinverbruikers die onevenredig veel betalen voor hun stroomaansluiting. Ik veroorzaak de toenemende kosten van het netbeheer niet, maar draai er wel voor op.

PV-bezitters komen nogal verwend over. Ook vorig jaar weer 30% meer huizen met panelen. Het kan niet zo zijn dat een op de drie huizen de hele winter gratis stroom heeft en twee op de drie daar voor betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 25-01-2024 15:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:58
andru123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:33:
Al was het maar omdat de regering juist salderen in het leven heeft geroepen om meer zonnepanelen te krijgen. Dan is het natuurlijk raar als de energiemaatschappijen dat beleid actief mogen tegenwerken door de mensen met zonnepanelen juist op extra kosten te jagen.

Oftewel eerst worden we massaal naar de zonnepanelen gelokt om de energie-transitie mogelijk te maken waarna de energiemaatschappijen die hele stap weer in de grond gaan boren. Da's toch iets heel anders dan de keuze van 1- en 3-fase

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:37:
[...]

De ophef zou moeten zijn van kleinverbruikers die onevenredig veel betalen voor hun stroomaansluiting. Ik veroorzaak de toenemende kosten van het netbeheer niet, maar draai er wel voor op.

PV-bezitters komen nogal verwend over. Ook vorig jaar weer 30% meer huizen met panelen. Het kan niet zo zijn dat een op de drie huizen de hele winter gratis stroom heeft en twee op de drie daar voor betalen.
Maar je vindt het zeker wel kunnen dat die twee op de drie in de zomer een stuk goedkopere stroom hebben vanwege investeringen van die 1 op de 3?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Maar je vindt het zeker wel kunnen dat die twee op de drie in de zomer een stuk goedkopere stroom hebben vanwege investeringen van die 1 op de 3?
Het staat PV-bezitters natuurlijk helemaal vrij om hun zelfopgewekte stroom helemaal zelf te gebruiken. Deden ze dat maar, dan was er geen probleem met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:53
Het is geen gratis stroom, ook in de zomer vertegenwoordigd het een waarde. Los daarvoor zijn het vooral belasting en heffingen die je kunt verrekenen, de energiemaatschappij krijgt een klein deel.

Het is een succesvolle businesscase geweest, wat men vooral bereikt dat het met verdere verduurzaming niet zo'n vaart zal lopen. Waarom zouden optimistische TVT berekeningen dan wel stand houden?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Al was het maar omdat de regering juist salderen in het leven heeft geroepen om meer zonnepanelen te krijgen. Dan is het natuurlijk raar als de energiemaatschappijen dat beleid actief mogen tegenwerken door de mensen met zonnepanelen juist op extra kosten te jagen.

Oftewel eerst worden we massaal naar de zonnepanelen gelokt om de energie-transitie mogelijk te maken waarna de energiemaatschappijen die hele stap weer in de grond gaan boren. Da's toch iets heel anders dan de keuze van 1- en 3-fase
De regering heeft de salderingsregeling niet in het leven geroepen. Dit was een initiatief van de Tweede Kamer.

Voor zover ik weet is de regering er nooit een groot fan van geweest en is in elk geval vanaf 2017 geprobeerd er vanaf te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:50:
[...]
Het staat PV-bezitters natuurlijk helemaal vrij om hun zelfopgewekte stroom helemaal zelf te gebruiken. Deden ze dat maar, dan was er geen probleem met salderen.
Het staat jou ook vrij om zelf zonnepanelen te leggen. Alleen is dit geen antwoord op wat ik vroeg, want jij klaagt over de extra kosten die je zou hebben in de winter. Dus wat vind je dan van de lagere kosten die je hebt in de zomer (waarbij je met een dynamisch contract nagenoeg gratis de zomer door komt zonder enige investering)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kalentum schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:53:
[...]
De regering heeft de salderingsregeling niet in het leven geroepen. Dit was een initiatief van de Tweede Kamer.

Voor zover ik weet is de regering er nooit een groot fan van geweest en is in elk geval vanaf 2017 geprobeerd er vanaf te komen.
Om wetten te maken moet de regering toch echt meewerken, dus die waren het er mee eens. En dat ze er vanaf 2017 al vanaf proberen te komen zeggen ze inderdaad, maar als je het proces een beetje hebt gevolgd kun je niet ontkennen dat er nooit enige druk/urgentie achter gezet is.

Vandaar ook dat ik steevast aangeef dat het probleem naar mijn idee bij de regerende partijen ligt. Die hadden al lang het beleid aan moeten passen, maar zouden er ook voor moeten zorgen dat wat de energiemaatschappijen nu doen afgestraft wordt. Want aan de ene kant willen we meer zonnepanelen en willen we er voor zorgen dat je die in een jaar of 7 kunt terugverdienen. Maar aan de andere kant zorgen de energiemaatschappijen er nu voor dat die zonnepaneelhandel grotendeels stil zal komen te liggen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Het staat jou ook vrij om zelf zonnepanelen te leggen. Alleen is dit geen antwoord op wat ik vroeg, want jij klaagt over de extra kosten die je zou hebben in de winter. Dus wat vind je dan van de lagere kosten die je hebt in de zomer (waarbij je met een dynamisch contract nagenoeg gratis de zomer door komt zonder enige investering)
Jij weet ook wel dat met name piekstroom duur is. Fossiele opwekcapaciteit die in de zomer niet gebruikt wordt kost ook geld.
Het is allemaal vrij eenvoudig: als de overheid zich er niet mee zou bemoeien, zou marktverstorend salderen allang niet meer bestaan. Maar het staat je vrij om een eigen energiebedrijf op te richten waar klanten voor altijd kunnen salderen. PV-bezitters willen anderen voor hun panelen laten betalen, en hoe jammer ze het ook vinden, dat systeem is niet houdbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
[...]

Wow, je polariseert nogal op deze manier. Mensen met zonnepanelen, warmtepomp oid hebben daarvoor toch ook vaak duizenden euro's geïnvesteerd?
Je reageert verderop ook gewoon fout op @redwing 's reactie. Hij bedoelt niet dat de PV-bezitters hun eigen stroom 's zomers goedkoop hebben, maar dat gebruikers zonder PV deze stroom goedkoper/gratis aangeboden krijgen dankzij een overschot.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:05:
[...]
Jij weet ook wel dat met name piekstroom duur is. Fossiele opwekcapaciteit die in de zomer niet gebruikt wordt kost ook geld.
Dus waarom is er niet al lang een regeling die de omvormer beperkt op 60 of 80% van de max opwek van de zonnepanelen?
Het is allemaal vrij eenvoudig: als de overheid zich er niet mee zou bemoeien, zou marktverstorend salderen allang niet meer bestaan.
Klopt, maar het is aan de regering om daar iets me te doen, omdat als de overheid zich er niet mee zou bemoeien, we nog niet de helft van de zonnepanelen zouden hebben als nu. En laat de doelstelling toch echt zijn dat we meer zonnepanelen willen.
Maar het staat je vrij om een eigen energiebedrijf op te richten waar klanten voor altijd kunnen salderen. PV-bezitters willen anderen voor hun panelen laten betalen, en hoe jammer ze het ook vinden, dat systeem is niet houdbaar.
Het probleem wordt steevast op de verkeerde plek gelegd. Dit is iets dat de regering moet oplossen en niet de energiemaatschappijen. Nu wordt continue net gedaan of de zonnepaneeleigenaren het probleem zijn. Alleen het probleem ligt toch echt bij de regering die geen omvattend plan heeft voor de energietransitie in zijn algemeen en de zonnepanelen specifiek.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Heel veel schuurdaken zijn gewoon verhuurt aan externe investeerders. Die boeren vangen daar een vast bedrag voor. Dus afschaffen van de salderingsregeling maakt voor hun niets uit. Daarnaast zijn er sowieso ook heel veel boeren die geen panelen hebben. En die weten echt wel dat zij meer betalen door anderen die wel panelen hebben.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Het probleem wordt steevast op de verkeerde plek gelegd. Dit is iets dat de regering moet oplossen en niet de energiemaatschappijen. Nu wordt continue net gedaan of de zonnepaneeleigenaren het probleem zijn. Alleen het probleem ligt toch echt bij de regering die geen omvattend plan heeft voor de energietransitie in zijn algemeen en de zonnepanelen specifiek.
De politiek is nogal huiverig om kiezers te verliezen. Het werkt veel beter om met geld te strooien dan om iets af te pakken, ondanks dat het netto op hetzelfde neerkomt.
Zolang de gemiddelde politicus het verschil tussen een kW en een kWh niet begrijpt, verwacht ik daar geen oplossing voor de energietransitie van. Netbeheerders zijn nu al voorzichtig visjes aan het uitgooien met: "we kunnen niet meer altijd zo veel stroom gebruiken als we willen op het moment dat we willen", en dat wordt de inconvenient toekomst van duurzaam.

Ik snap best dat ik nogal wat mensen tegen de haren instrijk hier, want de financiele belangen zijn groot in topic. :+

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 25-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:17:
[...]
De politiek is nogal huiverig om kiezers te verliezen. Het werkt veel beter om met geld te strooien dan om iets af te pakken, ondanks dat het netto op hetzelfde neerkomt.
Zolang de gemiddelde politicus het verschil tussen een kW en een kWh niet begrijpt, verwacht ik daar geen oplossing voor de energietransitie van. Netbeheerders zijn nu al voorzichtig visjes aan het uitgooien met: "we kunnen niet meer altijd zo veel stroom gebruiken als we willen op het moment dat we willen", en dat wordt de inconvenient toekomst van duurzaam.

Ik snap best dat ik nogal wat mensen tegen de haren instrijk hier, want de financiele belangen zijn groot in topic. :+
Ze zijn vooral huiverig om iets te moeten doen aangezien ze op geen enkel vlak echt beleid lijken te maken.

Hoe dan ook ging mijn punt er vooral om dat veel mensen klagen dat ze zoveel extra kosten zouden hebben vanwege de zonnepanelen, maar er steevast vergeten wordt dat de stroomprijs zeker in de zomer juist een stuk lager is door diezelfde zonnepanelen. Waarbij de zonnepaneeleigenaren ook nog vaak de 'schuld' hiervan krijgen terwijl die niets anders hebben gedaan dan wat er van ze verwacht werd.

Verder ben ik er van overtuigd dat de kosten van het salderen uiteindelijk wel meevallen omdat ik nog geen enkele maatschappij met een goede onderbouwing heb gezien. Iets dat ze zeker zouden doen als het echt een probleem zou zijn. Wel verwacht ik daarbij dat het wel een probleem zou kunnen worden in de toekomst als het aandeel zonnepanelen nog groter zou worden.

Wat mij betreft valt dit hele gedoe dan ook in hetzelfde straatje als de toeslagenaffaire, Groningen en soortgelijke zaken. Puur een regering die de kop in het zand steekt en hoopt dat alles vanzelf een keertje beter zal gaan 8)7

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben26
[...]

Netbeheerders zijn nu al voorzichtig visjes aan het uitgooien met: "we kunnen niet meer altijd zo veel stroom gebruiken als we willen op het moment dat we willen",
Dan hoop ik dat netbeheerders en/of energieleveranciers stoppen met zelf te investeren in zonneweides.

Verder mag er afgeschaald worden op fossiele energiebronnen zodat overcapaciteit bij de zonnepanelen efficiënter ingezet kunnen worden. Is er dan nog overcapaciteit dan dient het probleem evenredig verdeeld te worden over alle spelers naar ratio van hun inbreng.

Verder dienen alle spelers (incl. consumenten) gemotiveerd te worden zoveel mogelijk lokaal op te slaan op eigen accu's.

PS: Wat ook helpt, is stoppen met wijzen naar de ander en hand in eigen boezem steken door te kijken wat iedereen zelf al kan doen want polarisatie zal niet veel constructiefs opleveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Als ik dan toch niet meer mag salderen en boetes moet gaan betalen komt er toch maar een jacuzzi buiten en die lekker warm opstoken. Is dat dan de bedoeling van de energietransitie? Airco gaat dan ook maar aan in mei t/m september op 20 graden. Als zij het niet kunnen verbruiken dan ik zelf maar. Verspillen maar. Einde sarcasme. :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Als ik dan toch niet meer mag salderen en boetes moet gaan betalen komt er toch maar een jacuzzi buiten en die lekker warm opstoken. Is dat dan de bedoeling van de energietransitie? Airco gaat dan ook maar aan in mei t/m september op 20 graden. Als zij het niet kunnen verbruiken dan ik zelf maar. Verspillen maar. Einde sarcasme. :'(
Hoe vaak ik hier op Tweakers al niet heb gelezen over het "affakkelen" van PV-overschot... Mogelijk gemaakt dankzij het salderen!
Als jij je airco aan wilt zetten op momenten dat de stroom uit je eigen zonnepanelen komt moet je dat natuurlijk vooral doen. Graag zelfs, bij negatieve prijzen, en dan de wasmachine en vaatwasser ook meteen. Dat is heel wat anders dan 's winters een ventilatorkachel aanzetten op stroom uit een gascentrale omdat je in de zomer nog een overschot had. Want dat laatste is nu de realiteit, en is inderdaad niet de bedoeling van de energietransitie. Net als dubbele meters, om via de ene meter terug te leveren en via de andere meter zelf te verbruiken trouwens. Juist die politieke geintjes maken uitwassen mogelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• redwing
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Hoe vaak ik hier op Tweakers al niet heb gelezen over het "affakkelen" van PV-overschot... Mogelijk gemaakt dankzij het salderen!
Nope, je draait de boel om. Dat affakkelen wordt vooral gedaan als er juist niet gesaldeerd mag worden. Want dan levert de extra stroom niets op of kost zelfs extra. Zolang je nog kunt salderen is dat affakkelen juist niet handig want dan kost het je veel geld.
Als jij je airco aan wilt zetten op momenten dat de stroom uit je eigen zonnepanelen komt moet je dat natuurlijk vooral doen. Graag zelfs, bij negatieve prijzen, en dan de wasmachine en vaatwasser ook meteen. Dat is heel wat anders dan 's winters een ventilatorkachel aanzetten op stroom uit een gascentrale omdat je in de zomer nog een overschot had. Want dat laatste is nu de realiteit, en is inderdaad niet de bedoeling van de energietransitie. Net als dubbele meters, om via de ene meter terug te leveren en via de andere meter zelf te verbruiken trouwens. Juist die politieke geintjes maken uitwassen mogelijk.
Wederom doe je net of dit zo vaak gebeurt terwijl de meesten met zonnepanelen juist hun stroom goed gebruiken. Waarbij het trouwens vanuit de overheid zelfs gewenst gedrag is om van gas naar elektra te gaan (zelfs dat COP1 kacheltje) omdat we zo nodig van het gas af moeten. Je blijft dus echt over de verkeerde dingen klagen, want steevast is dit gedrag dat vanuit de regering wordt gestimuleerd en waarvan de regering ook zegt dat ze dat willen. Dan moet je dus niet klagen over de zonnepaneel-eigenaren, maar over het beleid.

Want dat is dus waarom ik vooral op dit soort posts reageer. Want dat salderen er af moet ben ik het 100% mee eens, maar dat de zonnepaneel-eigenaar een probleem veroorzaakt ben ik het niet mee eens. Die doet puur wat er van hem verwacht wordt, en als jij vindt dat dat verkeerd gedrag is, moet je je af gaan vragen waarom dat verkeerde gedrag gestimuleerd wordt en vooral door wie dat wordt gestimuleerd. En dan moet je daar gaan klagen en niet bij degenen die precies doen wat er van ze wordt gevraagd (en nu door de energiemaatschappijen daarvoor worden afgestraft 8)7 )

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
RemcoDelft schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Vriendelijke toon met dat uitroepteken ;) Ik schreef volgens mij sarcasme. Ik weet het niet maar door salderen stook ik in de winter reeds 4 jaar met een L/L en dus schoon. Door zonnepanelen draag ik reeds 11 jaar bij aan een schoner klimaat. Ik voel me nergens schuldig aan. :N Wat doe jij? In ieder geval hier trappen naar mij die het beste met de toekomst van mijn kinderen voor heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2024 18:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 16:14
Naar aanleiding van dat RTL artikel even mijn huis met panelen met dat van de buren vergeleken zonder panelen.

Mijn adres:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQB5g968NNxYHV4Day0P5jKo-aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFrjeA4uWIPru2DHJsfTGYpb.jpg?f=fotoalbum_large

Directe buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH_U3G8bHTlqa_LGbtzZf4CZwaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9cwOYDHl8AMCGOsxA7jNr5G.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

1. Het is maar de vraag of het effect van consumenten met zonnepanelen voor al die onbalans- en netbeheerkosten zorgen. Consumenten leveren iets rond de 35 - 40% van zonne-energie op dacht ik(?). Dat betekent dat zonneweides en windparken 60 - 65% opleveren. En dus veel meer invloed op die onbalans hebben. En ja, energieleveranciers die hun kosten normaliter doorbelasten aan mensen met of zonder panelen, die hebben vaak ook (aandelen in) zonneweides/windparken. En laten ze nou ook in groten getale zonnepaneelhouders extra gaan belasten.
Dus wat klaag je nou dat niet-bezitters betalen voor hogere netbeheerkosten?

Dan heb ik het nog niet eens over alle overheden die eigenaren zijn van de netbeheerders die jarenlang alle winsten hebben opgestreken en netverzwaring maar bleven uitstellen...

2. PV-bezitters verwend? Die hebben hiervoor zelf geïnvesteerd. En in de hele verduurzaming en elektrificatie dragen die hun steentje bij. Dat niet iedereen dat kan (opbrengen), is een gegeven, maar wordt niet-bezitters ook niet verweten.
Dan merk je op dat die salderingsregeling (een stimulans van de overheid) oneerlijk is t.a.v. niet-bezitters.
Daar wil ik je op antwoorden dat:
- kinderbijslag niet door mij ontvangen wordt, maar ik betaal er wel belasting voor
- zorgtoeslag niet door mij ontvangen wordt, maar ik betaal er wel belasting voor
En zo kan ik nog wel een heel riedeltje overheidsmaatregelen noemen, waar ik niet van profiteer maar wel voor moet betalen.
Dat noemen we in Nederland de verzorgingsstaat. Je betaalt met z'n allen voor z'n allen.
Soms heb je er profijt van, en soms niet.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
ELD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:08:
[...]

We hebben een nieuwe tweede kamer, die kunnen na een mogelijke afwijzing van het huidige voorstel, prima een wetsvoorstel indienen waarbij discriminatie bij tarieven tussen zonnepaneelhouders en normale afnemers verboden is en dat er geen extra heffingen mogen plaatsvinden.

Alles is dus nog mogelijk.
Dan wordt vastrecht gewoon weer duurder.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Spasm schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:42:
Naar aanleiding van dat RTL artikel even mijn huis met panelen met dat van de buren vergeleken zonder panelen.

Mijn adres:
[Afbeelding]

Directe buren:
[Afbeelding]
Ik snap vooral niet waarom gas dan ook duurder wordt en hoe dat uitgelegd wordt?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Ik snap vooral niet waarom gas dan ook duurder wordt en hoe dat uitgelegd wordt?
Wellicht omdat veel mensen met panelen schoon stoken met een hybride en dan pakken ze op SWW weer wat extra winst. It's all about the money! Ik verbruik door SWW ook nog maar 450M3. Op naar full electric. Zaterdag komt hier een installateur. Haal ik in ieder geval 75/80% van mijn energie uit de lucht en die is en blijft gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:48:
[...]
Wellicht omdat veel mensen met panelen schoon stoken met een hybride en dan pakken ze op SWW weer wat extra winst. It's all about the money! Ik verbruik door SWW ook nog maar 450M3. Op naar full electric. Zaterdag komt hier een installateur. Haal ik in ieder geval 75/80% van mijn energie uit de lucht en die is en blijft gratis.
Ik snap inderdaad wel waarom ze er geld op willen verdienen. Ik snap alleen niet dat de regering/ACM hier mee in blijven stemmen. Hoe kun je nu de gasprijs af laten hangen van wel/niet zonnepanelen?

Ik weet iig wel dat ik volgend jaar een extra kuubje hout ga regelen :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:46
ik zelf heb ook zonnepanelen, gedaan om idd mee te helpen aan de energietransitie. Het kunnen salderen is idd leuk en heeft ervoor gezorgd dat ik al ruim 2 jaar een negatieve energierekening heb. Maar dat was voor mij niet de reden om de panelen te plaatsen.
M.i zijn er 2 soorten panelen bezitters
1: degeen die het deden voor het milieu en wilde helpen om er aan bij te dragen dat bv kolencentrales voor een deel vh jaar niet hoefde te draaien en om hun eigen verbruik om een DEEL vh jaar af te dekken.
En 2: je hebt dan degeen die zag dat er een paar anderen er een centje aan overhielden en dat ook wilde.
Zoals ik het ervaar is voor deze mensen de tvt en saldering belangerijker. Het wordt gebracht onder het mom van milieubewust enzo maar dan komt het steeds terug op de investering die gedaan is.
Ik zag het zelf niet als investering maar als uitgave. Tvt is voor mij niet van belang. Ik ben zelf ook voor het afschaffen van de salderingsregeling. Ik vergelijk het met gebruik maken van een snelweg zonder te betalen. En dan de tol niet willen betalen omdat ze zelf op de camping ook een straatje gelegd hebben.

Tuurlijk besef ik dat mijn stroom die ik teveel het net op gooi door anderen gebruikt kan worden. Er is alleen nu niemand die die stroom wil of kan gebruiken. Waardoor de prijs negatief wordt. Als er voldoende vraag zou zijn dan zou ik ook meer willen opbrengen en met mijn aanbod die vraag willen meehelpen te dekken. Die situatie is er nu gewoon nog niet. En dus ben je het net tot last. En het terughalen van de kWh's in de winter is allesbehalve schoon want dat komt maar deels uit wind en zon.

Zelf de stroom gebruiken om de airco te voeden vind ik juist een goed iets. Heeft niks te maken met affakkelen. Je zorgt voor comfort in de woning en je ontlast het net, of eigenlijk belast je het net niet. Ik heb mijn zwembadpomp en filter en zout-elektrolyse apparaat aan om mijn zwembad schoon te houden. En ook al verbruikt mijn wasmachine niet veel maar die gebruik ik liever overdag dan nadat ze zon onder is. Ik heb geen droger, maar vaak kookt mijn vrouw ook eerder op de dag want dat komt allemaal uit de opbrengst van de zonnepanelen.

De stimulering om zonnepanelen te plaatsen is zijn doel voorbij geschoten vind ik persoonlijk. Het is idd nodig dat er meer fossiel-vrije energie opgewekt wordt en dan is de zon, voor een normaal burger, de makkelijkste manier. Ik denk niet dat het de bedoeling was om de grote aantallen die we hebben om een klein aantal daken te leggen, maar om het te verdelen en te spreiden. Waarom moet men meer dan 5 uur lang 4 kW op het net duwen zonder dat daar vraag naar is?

Het mooiste zou zijn als de zonnepanelen of eigenlijk de omvormers bij vraag zouden activeren. Als de wasmachine en de pompen en filters voor het zwembad aanslaan, de omvormer in deze vraag voorziet. Ook zo als je bv de auto wil laden. Als het bv via de netbeheerder gevraagd wordt, zou een omvormer moeten kunnen activeren zodat er idd een kolen of gas centrale niet hoeft te starten. Dat is m.i. de beste manier om zonne-energie te gebruiken. Dat levert een bijdrage aan het gemeenschappelijke systeem.

Volgens mij is he idd ONDER ANDERE de schuld van mensen die op jacht zijn naar compensatie en de tvt waardoor energieleveranciers deze trukendoos uit de kast hebben getrokken. Veel van de leveranciers zijn ook gewoon administratiekantoren die stroom in en verkopen. Het liefst aan mensen die ze voor een lange tijd aan een contract hebben gebonden. En dat zij geenverlies willen maken snap ik volledig. Wie van ons gaat naar zijn werkgever en brengt daar elke maand erna geld heen? Je werkt voor een vergoeding en dat doen zij ook.
Vanwege de zogenaamde energie crisis was de prijs even hoog en hebben mensen zich massaal bij vandebron gemeld want er was geld te verdienen. Nu de prijzen weer gezakt zijn naar wat de tijd daarvoor normaal was gaat men klagen over het handelen van vandebron. Ze doen het niet om je te pesten maar om je uit hun bestand te duwen. Ze wilde jou toen ze je nodig hadden en u willen ze je niet meer. Blijf je? Ook goed, Maar dan draag jij je eigen lasten.

Het is een transitie. Net als van een rups die heeft naar een vlinder. De huidige situatie is een van een balans vinden. De stimulering is nu niet meer nodig. Het werkt zelfs averechts nu, dus tijd om te stoppen. Anders blokker je evolutie.

my 2 cts

Ik sta achter @RemcoDelft in deze. d:)b

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Ik snap inderdaad wel waarom ze er geld op willen verdienen. Ik snap alleen niet dat de regering/ACM hier mee in blijven stemmen. Hoe kun je nu de gasprijs af laten hangen van wel/niet zonnepanelen?

Ik weet iig wel dat ik volgend jaar een extra kuubje hout ga regelen :+
Als je dat moet inkopen schiet het ook niet op. Prijs is bij mij voor hout van €60,- per kuub naar €100,- gegaan en dat is nog goedkoop. Stoken is lekkere warmte en gezellig maar om te besparen bij kopen schiet het ook niet op. Er ook daar gaan weer verboden op komen binnenkort. Let maar op. Ik ben blij dat ik al jaren geleden mijn jaren 70 hok heb geisoleerd en bijna niets meer verbruik. Daar zit in de toekomst de winst, zo min mogelijk verbruiken. Of krijgen we dan de "u verbruikt weinig boete"? >:)

@jurgen purgen Zonder dat er vraag is? 8)7 Industrie draait gewoon door. HET probleem is, de vervuilende kolen en gascentrales draaien ook door. Die moeten gewoon op dat moment afschalen. Opgelost.

En airco voeden goed? Normaal ben ik tevreden met 23 graden binnen dus ik moet hem volgens jou maar laten vervuilen en op 20 zetten? Ja lekker schoon. :N Normaal draai ik alleen in een hete zomer, Niet in het voorjaar.

Betoog rammelt aan alle kanten.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Als je dat moet inkopen schiet het ook niet op. Prijs is bij mij voor hout van €60,- per kuub naar €100,- gegaan en dat is nog goedkoop. Stoken is lekkere warmte en gezellig maar om te besparen bij kopen schiet het ook niet op. Er ook daar gaan weer verboden op komen binnenkort. Let maar op. Ik ben blij dat ik al jaren geleden mijn jaren 70 hok heb geisoleerd en bijna niets meer verbruik. Daar zit in de toekomst de winst, zo min mogelijk verbruiken. Of krijgen we dan de "u verbruikt weinig boete"? >:)
Hier is het ook wel geïsoleerd, maar het blijft een jaren 30 huis. De afgelopen jaren heb ik met zo'n 2.5 kuub het gasverbruik terug gebracht van 1500 naar 800m3. Mede omdat de houtkachel veel beter stookt waar de warmte echt nodig is. En aangezien alle kamers ook airco hebben, worden die alleen warm gestookt als er echt iemand bezig is, en is de CV ook daarvoor zelden nodig.

Met een kuubprijs voor hout van 100-150 euro en voor gas van ruim boven de 1 euro bespaar je dan makkelijk door hout te stoken (waarbij dat stoken ook gewoon lekker en gezellig is :) ). Ik zie ze dat trouwens niet snel verboden worden, want hoe willen ze dat ooit gaan controleren?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Hier is het ook wel geïsoleerd, maar het blijft een jaren 30 huis. De afgelopen jaren heb ik met zo'n 2.5 kuub het gasverbruik terug gebracht van 1500 naar 800m3. Mede omdat de houtkachel veel beter stookt waar de warmte echt nodig is. En aangezien alle kamers ook airco hebben, worden die alleen warm gestookt als er echt iemand bezig is, en is de CV ook daarvoor zelden nodig.

Met een kuubprijs voor hout van 100-150 euro en voor gas van ruim boven de 1 euro bespaar je dan makkelijk door hout te stoken (waarbij dat stoken ook gewoon lekker en gezellig is :) ). Ik zie ze dat trouwens niet snel verboden worden, want hoe willen ze dat ooit gaan controleren?
Stoken met een WP is altijd goedkoper dan op hout.....en schoner.

Verbod komt er wel. Let maar op. Simpel toch. Iedere kachelpijp is verboden op je dak. Controleren in wijken......boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@MotorBeast
ik ben het volkomen met je eens dat de stroom idd naar de plekken moet waar er stroom gebruikt wordt op dat moment. Ik werk zelf in de haven en zie idd de grote energievraag daar. Maar zijn jij en ik dan de enige. Ik betwijfel dat. Als de stroom erheen zou kunnen, zou dat al niet allang gebeurd zijn? Ik weet niet waarom. Laat hem die het weet dat even komen vertellen AUB. Want als dat mogelijk is leg ik nog meer panelen op de garage bij. Het is misschien te makkelijk om even te zeggen : laat TATA of de Rotterdamse haven oid even mijn stroom afnemen.. Zou het misschien komen omdat zij de stroom inkopen voor een prijs die wij niet willen accepteren? Zeg t maar want ik stuur er graag de gehele zomer nog 5 kW heen.

En hoezo is een airco aan het vervuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@jurgen purgen Er is overschot doordat centrales niet afschalen. Als ze die dingen helemaal zouden uitzetten hebben we niet genoeg aan zonnepanelen en wind stroom. Dan loopt alles vast. Onze zonnepanelen stroom dekt nooit de hele lading. Men moet het gewoon in balans brengen maar dat zal technisch wellicht een probleem zijn. Die kennis heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Stoken met een WP is altijd goedkoper dan op hout.....en schoner.
Hout blijft het schoonste mits het duurzaam is verbouwd. Alle CO2 die vrij komt is ten slotte voorheen al uit de lucht gehaald tijdens het groeien. Elektra wordt hoe dan ook gedeeltelijk door fossiele brandstoffen gemaakt.
Verbod komt er wel. Let maar op. Simpel toch. Iedere kachelpijp is verboden op je dak. Controlle in wijken......boete.
De schoorsteen hier op het dak wordt door zowel de CV/airco als houtkachel gebruikt. No way dat die verwijderd kan/zal worden.

Maar hoe dan ook merk je wel dat wat de energiemaatschappijen nu aan het doen zijn niet echt zorgt voor het gewenste resultaat voor de energietransitie. Als ze zo nog even doorgaan zijn we binnenkort achteruit ipv vooruit aan het gaan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Hout blijft het schoonste mits het duurzaam is verbouwd. Alle CO2 die vrij komt is ten slotte voorheen al uit de lucht gehaald tijdens het groeien. Elektra wordt hoe dan ook gedeeltelijk door fossiele brandstoffen gemaakt.

[...]

De schoorsteen hier op het dak wordt door zowel de CV/airco als houtkachel gebruikt. No way dat die verwijderd kan/zal worden.

Maar hoe dan ook merk je wel dat wat de energiemaatschappijen nu aan het doen zijn niet echt zorgt voor het gewenste resultaat voor de energietransitie. Als ze zo nog even doorgaan zijn we binnenkort achteruit ipv vooruit aan het gaan.
Het schoonste? Een WP haalt het grootste gedeelte van de warmte uit de lucht. Dat is schoner dan houtstook. En wel eens van fijnstof gehoord? Ik vind het ook fijn, maar schoon is het niet. Dan hou je jezelf voor de gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
MotorBeast schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:17:
@jurgen purgen Er is overschot doordat centrales niet afschalen. Als ze die dingen helemaal zouden uitzetten hebben we niet genoeg aan zonnepanelen en wind stroom. Dan loopt alles vast. Onze zonnepanelen stroom dekt nooit de hele lading. Men moet het gewoon in balans brengen maar dat zal technisch wellicht een probleem zijn. Die kennis heb ik niet.
Precies. Jij en ik beschikken beiden niet over die kennis ( geen aanval op jou). Maar als het zou kunnen was het al wel geregeld denk ik. Ik ben sws juist voor het afschalen en uitlaten van de energiecentrales en geloof meer in een Virtuele Energie Centrale waar wij als zonnepanelenbezitters een deel van uit moeten maken. Zodat wij als bezitters SAMEN naar voren werken. Het zijn de administratiekantoren die stroom in-en-verkopen die ons misbruiken. En volgens mij niet zo zeer de regering. Dat de ideeen van Jetten niet uitpakken zoals hij het voor ogen had, omdat de leveranciers de mazen in de wet gevonden hebben zorgt voor de ellende. Totaal geen Jetten fan. Maar meer een anti-fan van de leveranciers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
[...]

[Afbeelding]

Zojuist heb ik een driejarig vast contract met enkeltarief en salderen zoals het hoort afgesloten bij Vattenfall. De prijs was nog iets gezakt, naar 31 cent per kWh.
Pagina: 1 ... 6 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)