Nope, het zijn er 2: death & taxes....MotorBeast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]
Je hebt maar 1 garantie in het leven.....dood gaan.
.......
Gas wordt nooit meer goedkoop maar dat ligt aan de overheidMotorBeast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Stroom en gas worden nooit meer goedkoop. WP plaatsen en stoken maar op je paneeltjes. Op termijn een accu erin opgelost. Die worden vanzelf ook goedkoper.
Maar ik kijk niet gek op dat de kWh'tjes gratis worden. Dan betaal je alleen nog maar voor de infrastructuur.
Waarom stap je niet over op een dynamisch contract? Dan heb je geen last van terugleverkosten/boetes.Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
Door die terugleverkosten zit ik er sterk aan te denken om straks de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken en ze op marktplaats te slingeren...
Heb momenteel 4 zonnepanelen (300wp) op 2 omvormers (600w) in de achtertuin staan die via een stekker het stopcontact in gaan. Nog 2 jaar te gaan en ik heb ze er uit zonder terugleverkosten.. Met terugleverkosten krijg ik ze er nooit uit...
Of een modelcontract. Of een ander contract zonder boete.Catdogsf schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:37:
[...]
Waarom stap je niet over op een dynamisch contract? Dan heb je geen last van terugleverkosten/boetes.
hier zitten nog veel mensen die er actief mee bezig zijn, gros van de consumenten (ook met zonnepanelen) durf ik van te beweren dat ze geen weet hebben van modelcontracten en hoe dynamisch nu echt werkt.
Die gaan nu dus niet meer investeren, de winnars zijn (en waren waarschijnlijk al) de zonneparkaanbieders. Die lijken overal goed weg mee te komen, de verduurzamingsbehoefte is nu onbedoeld voor particulieren minder interessant geworden.
Maar ach, de markt doet zijn werk wel
Die gaan nu dus niet meer investeren, de winnars zijn (en waren waarschijnlijk al) de zonneparkaanbieders. Die lijken overal goed weg mee te komen, de verduurzamingsbehoefte is nu onbedoeld voor particulieren minder interessant geworden.

Ik snap niet helemaal je logica.Acidrain schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
Door die terugleverkosten zit ik er sterk aan te denken om straks de stekker uit mijn zonnepanelen te trekken en ze op marktplaats te slingeren...
Heb momenteel 4 zonnepanelen (300wp) op 2 omvormers (600w) in de achtertuin staan die via een stekker het stopcontact in gaan. Nog 2 jaar te gaan en ik heb ze er uit zonder terugleverkosten.. Met terugleverkosten krijg ik ze er nooit uit...
Ik zat er aan te denken om 20+ panelen in de tuin te gooien (mijn dak is niet geschikt) maar dat is voor nu ook op de lange baan geschoven. Nog even los van het feit dat ik er waarschijnlijk geen vergunning meer voor kan krijgen want agrarische grond ook al is het voor mij gewoon een achtertuin...
Eerst kijken hoe dit verder uitspeelt voor ik een grote investering ga doen die ik misschien wel nooit terug verdien.
Door terugleverkosten maak je minder winst, maar nog zeker winst ten opzichte van alle stroom moeten inkopen tegen de volle prijs.
Wat voor berekening heb je gemaakt?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Eens.Jeroenneman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Ik snap niet helemaal je logica.
Door terugleverkosten maak je minder winst, maar nog zeker winst ten opzichte van alle stroom moeten inkopen tegen de volle prijs.
Wat voor berekening heb je gemaakt?
Volgens deze berekening is zonnepanelen nog steeds interessanter dan geen zonnepanelen.
Stel, je hebt een kleine installatie en wekt 2000kWh per jaar op.
Dan is dit waarschijnlijk 2,2kWp geinstalleerd vermogen (900 zonuren per jaar)
Dan kostte deze installatie in worst-case EUR 1,5 per Wp, zeg: EUR 3.300
Je huidige stroom tarief is vermoedelijk ergens tussen 30-40 cent per kWh.
Je jaarlijkse besparing op stroomverbruik is dan EUR 600-800.
Laten we EUR 700 pakken.
Dan is je terugverdientijd van de installatie: 4,7 jaar.
Nu moet je ineens terugleverkosten gaan betalen.
Laten we uitgaan van EUR 10 per maand voor de 2000kWh per jaar
Dat is EUR 120 per jaar.
Dan bespaar je nog steeds EUR 580 per jaar (ipv 700).
Je terugverdientijd gaat dan omhoog naar 5,7 jaar.
Echter, er spelen 2 dingen mee.
Ten eerste: als de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan is de opgenomen vs teruggeleverde stroom niet meer tegen dezelfde prijs en gaat je jaarlijkse besparing teruglopen.
Dit scenario wordt nog problematischer voor mensen die zonnepanelen huren en/of huurders die (al dan niet verplicht) extra huur moeten betalen, omdat ze zonnepanelen hebben liggen.
Ten tweede: de terugleverkosten kan echt gezien worden als een boete.
Zonnepanelen belasten het electriciteitsnet, maar de terugleverkosten worden NIET gebruikt om het electriciteitsnet te stabilieren.
Oftewel: ondanks dat je een boete betaald, krijg je hiermee bijvoorbeeld geen garantie dat je uberhaupt kan terugleveren (te hoog voltage op het net)
Het is pure winst voor de energie leverancier.
Daarom voelt dit best als oneerlijk aan.
Tenminst, wel voor mij.
Ik zou veel liever zien dat de terugleverboete wordt gekoppeld aan het tijdstip waarop je terugleverd.
Dit spoort mensen aan om hun zonnepanelen van een accu te voorzien, overdag het stroomnet wat te ontlasten en 's nachts terug te leveren.
De hoogte van de boete, zou dan gekoppeld moeten worden aan de actuele belasting van het electriciteitsnet.
Dat zou ik een stuk eerlijker vinden.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Zeker eerlijker,maar de lobby van de stroomboeren is een van de betere
Helaas
Zij de lusten, wij de lasten
En Den Haag knikte
Helaas
En Den Haag knikte
Dan betaal ik nog liever belasting.Luzeklap schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:37:
Zeker eerlijker,maar de lobby van de stroomboeren is een van de betere
Helaas
En Den Haag knikte
Dan gaat het geld naar de staatskas en help ik de asielzoekers en dak- en thuislozen.
Nu gaat het naar de aandeelhouders en directeuren en verdwijnt het geld in de benzinetank van zijn porsche / ferrari.
Edit: overigens....
als je de zonnepaneel eigenaren een boete geeft voor het terugleveren van stroom en daarmee potentieel het elektriciteitsnet destabiliseert...
Dan moet je ook een boete geven aan:
- warmtepomp eigenaren die 's winters het elektriciteitsnet destabiliseren met hun enorm grote afname van stroom.
- EV eigenaren die 's avonds (na thuiskomst) het elektriciteitsnet destabiliseren met het opladen van hun auto.
[ Voor 30% gewijzigd door GarBaGe op 01-02-2024 11:59 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik heb het proberen te berekenen op basis van wat nu bekend is. (Conclusie, het kan wel uit..)GarBaGe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:24:
[...]
Eens.
Volgens deze berekening is zonnepanelen nog steeds interessanter dan geen zonnepanelen.
Stel, je hebt een kleine installatie en wekt 2000kWh per jaar op.
Dan is dit waarschijnlijk 2,2kWp geinstalleerd vermogen (900 zonuren per jaar)
Dan kostte deze installatie in worst-case EUR 1,5 per Wp, zeg: EUR 3.300
Je huidige stroom tarief is vermoedelijk ergens tussen 30-40 cent per kWh.
Je jaarlijkse besparing op stroomverbruik is dan EUR 600-800.
Laten we EUR 700 pakken.
Dan is je terugverdientijd van de installatie: 4,7 jaar.
Nu moet je ineens terugleverkosten gaan betalen.
Laten we uitgaan van EUR 10 per maand voor de 2000kWh per jaar
Dat is EUR 120 per jaar.
Dan bespaar je nog steeds EUR 580 per jaar (ipv 700).
Je terugverdientijd gaat dan omhoog naar 5,7 jaar.
Echter, er spelen 2 dingen mee.
Ten eerste: als de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan is de opgenomen vs teruggeleverde stroom niet meer tegen dezelfde prijs en gaat je jaarlijkse besparing teruglopen.
Dit scenario wordt nog problematischer voor mensen die zonnepanelen huren en/of huurders die (al dan niet verplicht) extra huur moeten betalen, omdat ze zonnepanelen hebben liggen.
Ten tweede: de terugleverkosten kan echt gezien worden als een boete.
Zonnepanelen belasten het electriciteitsnet, maar de terugleverkosten worden NIET gebruikt om het electriciteitsnet te stabilieren.
Oftewel: ondanks dat je een boete betaald, krijg je hiermee bijvoorbeeld geen garantie dat je uberhaupt kan terugleveren (te hoog voltage op het net)
Het is pure winst voor de energie leverancier.
Daarom voelt dit best als oneerlijk aan.
Tenminst, wel voor mij.
Ik zou veel liever zien dat de terugleverboete wordt gekoppeld aan het tijdstip waarop je terugleverd.
Dit spoort mensen aan om hun zonnepanelen van een accu te voorzien, overdag het stroomnet wat te ontlasten en 's nachts terug te leveren.
De hoogte van de boete, zou dan gekoppeld moeten worden aan de actuele belasting van het electriciteitsnet.
Dat zou ik een stuk eerlijker vinden.
4 zonnepanelen van 300 wp op 2 omvormers 600 elk.
Zit tussen de 900 en de 1000 kwh per jaar terugleveren. (Laten we uit gaan van 1000 voor de berekeningen).
Keer 20 cent (5 jaar contract Essent die in november afloopt) bespaar ik rond de 200 per jaar.
3 jaar geleden gekocht voor 1100 euro en in 3 jaar dus 600 bespaart.
Als ik straks 10 euro per maand boete moet betalen kom ik op 80 euro per jaar besparen.
(Tot november dan verloopt mijn bijzonder gustige contract helaas - 0,20/kwh en 1,03/m3)
Echter, bij Essent krijg je met zonnepanelen (nog) geen boete maar een contract wat 10 cent per kwh duurder is dan iemand zonder zonnepanelen. (Vergelijking voorstel contract wat ik heb gehad 0,42/kwh en contract wat mijn pa heeft zonder zonnepanelen. 0,32/kwh)
Mijn verbruik zit net iets boven de 2000kwh per jaar. (840 bij 0,42/kwh en 640 bij 0,32/kwh)
Van de 1000 kwh die ik zelf opwek vreet ik 500 zelf op en 500 lever ik terug.
1500 kwh haal ik bij Essent.
Zonder zonnepanelen zou het 2000 * 0,32 = 960 euro
Vanaf nu kun je 2 scenarios berekenen, 1 met saldering en 1 zonder saldering.
Met saldering, ik haal na salderen 1000 kwh op bij Essent en betaal 1000 * 0,42 = 420 euro
Zonder saldering ik haal 1500 bij Essent voor 630 euro (a 0,42 cent)
Ik lever 500 voor 27,5 (a 0.055 cent)
Eindresultaat 602,5 betalen aan Essent
Als Essent er nog een boete overheen gaat gooien a 10 euro per maand 120 euro per jaar dan zit ik met salderen op 540 euro en zonder salderen op 722,50 euro.
Met salderen een besparing van 420 per jaar
Zonder salderen een besparing van 237,50 per jaar
De optie om weg te gaan bij Essent bestaat ook nog. En bijvoorbeeld vast contract afsluiten bij leverancier die niet rekent met hogere tarieven voor mensen met zonnepanelen. Maar je wekt bij mij de indruk je keuze om de pannelen van de hand te doen al gemaakt te hebben en tegelijk geen vertrouwen meer te hebben in alle energieleveranciers.Acidrain schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Ik heb het proberen te berekenen op basis van wat nu bekend is. (Conclusie, het kan wel uit..)![]()
4 zonnepanelen van 300 wp op 2 omvormers 600 elk.
Zit tussen de 900 en de 1000 kwh per jaar terugleveren. (Laten we uit gaan van 1000 voor de berekeningen).
Keer 20 cent (5 jaar contract Essent die in november afloopt) bespaar ik rond de 200 per jaar.
3 jaar geleden gekocht voor 1100 euro en in 3 jaar dus 600 bespaart.
Als ik straks 10 euro per maand boete moet betalen kom ik op 80 euro per jaar besparen.
(Tot november dan verloopt mijn bijzonder gustige contract helaas - 0,20/kwh en 1,03/m3)
Echter, bij Essent krijg je met zonnepanelen (nog) geen boete maar een contract wat 10 cent per kwh duurder is dan iemand zonder zonnepanelen. (Vergelijking voorstel contract wat ik heb gehad 0,42/kwh en contract wat mijn pa heeft zonder zonnepanelen. 0,32/kwh)
Mijn verbruik zit net iets boven de 2000kwh per jaar. (840 bij 0,42/kwh en 640 bij 0,32/kwh)
Van de 1000 kwh die ik zelf opwek vreet ik 500 zelf op en 500 lever ik terug.
1500 kwh haal ik bij Essent.
Zonder zonnepanelen zou het 2000 * 0,32 = 960 euro
Vanaf nu kun je 2 scenarios berekenen, 1 met saldering en 1 zonder saldering.
Met saldering, ik haal na salderen 1000 kwh op bij Essent en betaal 1000 * 0,42 = 420 euro
Zonder saldering ik haal 1500 bij Essent voor 630 euro (a 0,42 cent)
Ik lever 500 voor 27,5 (a 0.055 cent)
Eindresultaat 602,5 betalen aan Essent
Als Essent er nog een boete overheen gaat gooien a 10 euro per maand 120 euro per jaar dan zit ik met salderen op 540 euro en zonder salderen op 722,50 euro.
Met salderen een besparing van 420 per jaar
Zonder salderen een besparing van 237,50 per jaar
Je cynisme begrijp ik wel en voor mij is inmiddels duidelijk dat het gros van de energiemaatschappijen helemaal niet blij is met mensen met zonnepanelen en het liefst hun winsten weer willen maximaliseren. Wij zijn onlangs overgestapt van Essent naar jaar vast bij Vattenfal en volgen ontwikkeling bij Zonneplan zo goed mogelijk (mede via dat andere topic op Tweakers).
Sinds we zonnepanelen hebben in 2017 is onze energierekening aanzienlijk lager en sinds november hebben we 'n warmtepomp. Omdat Essent hogere tarieven voor zonnepanelen bezitters hanteert zijn we overgestapt op Vattenfal. Voor komend jaar zitten we in ieder geval nog goed en voor zolang salderen nog volledig kan. Maar volgende stap gaat 'n accu worden, al dan niet slim via Zonneplan.
@Ruben26 Ellende is alleen dat die accu je niet gaat helpen in de winter met je WP. Panelen knallen vanaf maart t/m oktober en dan heb je niets aan dat overschot aan stroom wat je wil gebruiken voor je WP in de winter. Er is geen accu die die hoeveelheid stroom gaat kunnen opslaan voor een particulier.
Mijn advies....nog helemaal niets doen want er komt vanzelf opstand middels juridische procedures en/of regelingen vanuit Den Haag.
Mijn advies....nog helemaal niets doen want er komt vanzelf opstand middels juridische procedures en/of regelingen vanuit Den Haag.
Dat accu's je niet door winter heen helpen is no brainer. Daarom is 'n accu de volgende stap.MotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:39:
@Ruben26 Ellende is alleen dat die accu je niet gaat helpen in de winter met je WP. Panelen knallen vanaf maart t/m oktober en dan heb je niets aan dat overschot aan stroom wat je wil gebruiken voor je WP in de winter. Er is geen accu die die hoeveelheid stroom gaat kunnen opslaan voor een particulier.
Acties van energiemaatschappijen op initiatief van VandeBron worden gedaan tijdens dat het kabinet demissionair is, dus het is inderdaad even afwachten hoe overheid gaat reageren op acties van deze energiemaatschappijen. Kan me namelijk niet voorstellen dat overheid heel blij is met hen.
Hoe de overheid ermee omgaat is al behoorlijk duidelijk.
Minister jetten gaat er niks aan doen. Ligt bij de markt.
Acm gaat ook niks doen.
Verder hebben/willen jetten en de netbeheerders het plan om een meldingsplicht te doen voor o.a. accu’s en laadpalen. Opmaat naar meer.
Verder hebben/willen jetten en de netbeheerders al plannen om omvormers te kunnen afschalen cq uit te zetten. Bij drukte. (Dus niet via spanningsverhoging)
M.a.w. run Forrest run. Je geld moet/kun je beter anders inzetten. Gezien de status nu en de plannen.
*eerst maar eens 6 februari afwachten. (Salderings wet in 1ste kamer)
Minister jetten gaat er niks aan doen. Ligt bij de markt.
Acm gaat ook niks doen.
Verder hebben/willen jetten en de netbeheerders het plan om een meldingsplicht te doen voor o.a. accu’s en laadpalen. Opmaat naar meer.
Verder hebben/willen jetten en de netbeheerders al plannen om omvormers te kunnen afschalen cq uit te zetten. Bij drukte. (Dus niet via spanningsverhoging)
M.a.w. run Forrest run. Je geld moet/kun je beter anders inzetten. Gezien de status nu en de plannen.
*eerst maar eens 6 februari afwachten. (Salderings wet in 1ste kamer)
@internet4me Jetten is demissionair. Logisch dat hij weinig/niets doet. En ligt bij de markt? Die kan als het de spuigaten uit gaat lopen alsnog gereguleerd gaan worden. Op dit moment is het voor iedereen een glazen bol. Niet zo gek als je dit bekijkt: https://nos.nl/op3/video/...n-dit-ga-jij-ervan-merken
Het is gewoon 1 grote puinbak aan het worden.
Het is gewoon 1 grote puinbak aan het worden.
@MotorBeast "Ellende is alleen dat die accu je niet gaat helpen in de winter met je WP" is wel wat zwart-wit uitgedrukt. Het hangt uiteraard erg van de situatie en wensen af, maar ook in de wintermaanden kun je profijt hebben van een batterij als je het liefst zo min mogelijk wilt terugleveren en afnemen van het net.
Met het weer van de laatste tijd en flink wat zonnepanelen ben ik bijvoorbeeld in januari meerdere dagen zelfvoorzienend geweest inclusief verbruik van de warmtepomp. De laatste volle week van januari (22-28 jan) was mijn zelfvoorzieningsgraad 84% (exclusief EV).
In het geval van een boete omdat er op jaarbasis veel wordt teruggeleverd, zal de thuisbatterij in het voorjaar/zomer maar beperkt helpen. De verhouding opbrengst en verbruik zal dan simpelweg vaak te groot zijn. Indien mogelijk strategisch overdag laden van een EV zal dan meer zoden aan de dijk zetten, mits je ook redelijk wat rijdt natuurlijk.
Met het weer van de laatste tijd en flink wat zonnepanelen ben ik bijvoorbeeld in januari meerdere dagen zelfvoorzienend geweest inclusief verbruik van de warmtepomp. De laatste volle week van januari (22-28 jan) was mijn zelfvoorzieningsgraad 84% (exclusief EV).
In het geval van een boete omdat er op jaarbasis veel wordt teruggeleverd, zal de thuisbatterij in het voorjaar/zomer maar beperkt helpen. De verhouding opbrengst en verbruik zal dan simpelweg vaak te groot zijn. Indien mogelijk strategisch overdag laden van een EV zal dan meer zoden aan de dijk zetten, mits je ook redelijk wat rijdt natuurlijk.
In de wintermaanden zullen de meeste WP verstokers ala minute hun opbrengst er doorheen jagen en tekort komen aan stroom. De meerderheid van ons hebben geen 25 plus aantallen liggen. Ik reageerde op WP in combi met panelen.Franciesco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:03:
@MotorBeast "Ellende is alleen dat die accu je niet gaat helpen in de winter met je WP" is wel wat zwart-wit uitgedrukt. Het hangt uiteraard erg van de situatie en wensen af, maar ook in de wintermaanden kun je profijt hebben van een batterij als je het liefst zo min mogelijk wilt terugleveren en afnemen van het net.
@ Ruben26 Je bent overgestapt naar Vattenfall, maar dan heb je denk ik dus een hoger standaard vergoeding te voldoen aan je standaard levering kosten, ook mocht je gas nog bij ze afnemen, dus beide een hoge standaard maandelijkse bijdrage.
Alhoewel je als je veel kWh uren te verekenen hebt je maand vergoeding dan wel positiever uitkomt denk ik ten opzichte van de meerprijs per kWh?
Alhoewel je als je veel kWh uren te verekenen hebt je maand vergoeding dan wel positiever uitkomt denk ik ten opzichte van de meerprijs per kWh?
ik ookMotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Ik reageerde op WP in combi met panelen.
Ik heb niet de keuze gemaakt om de zonnepanelen die ik reeds heb van de hand te doen? Ik heb met de berekening aangetoond dat het nu met het huidig contract uit kan en straks met het nieuwe contract zeker uit kan?Ruben26 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:29:
[...]
De optie om weg te gaan bij Essent bestaat ook nog. En bijvoorbeeld vast contract afsluiten bij leverancier die niet rekent met hogere tarieven voor mensen met zonnepanelen. Maar je wekt bij mij de indruk je keuze om de pannelen van de hand te doen al gemaakt te hebben en tegelijk geen vertrouwen meer te hebben in alle energieleveranciers.
Je cynisme begrijp ik wel en voor mij is inmiddels duidelijk dat het gros van de energiemaatschappijen helemaal niet blij is met mensen met zonnepanelen en het liefst hun winsten weer willen maximaliseren. Wij zijn onlangs overgestapt van Essent naar jaar vast bij Vattenfal en volgen ontwikkeling bij Zonneplan zo goed mogelijk (mede via dat andere topic op Tweakers).
Sinds we zonnepanelen hebben in 2017 is onze energierekening aanzienlijk lager en sinds november hebben we 'n warmtepomp. Omdat Essent hogere tarieven voor zonnepanelen bezitters hanteert zijn we overgestapt op Vattenfal. Voor komend jaar zitten we in ieder geval nog goed en voor zolang salderen nog volledig kan. Maar volgende stap gaat 'n accu worden, al dan niet slim via Zonneplan.
Weg gaan bij Essent moet ik nog berekenen, ik zit momenteel ruim 10 jaar bij Essent dus heb goud status en dus 10% korting.
Mijn eerste beweringen waren op onderbuik gevoel en frustratie. Mijn laatste reactie was toen ik het uiteindelijk doorgerekend heb.
Blijf er wel bij dat ik voorlopig afwacht met het uitbreiden van de zonnepanelen. Ook omdat er dan extra kosten bij gaan komen met een dikke grondkabel van minimaal 30 meter wat momenteel gewoon een uitgerolt verlengsnoer is.
Mijn situatie, oude niet goed geisoleerde boerderij (isoleren wordt aan gewerkt) gekocht in 2019.
(Geen spouwmuren en geen kruipruimte).
Warmtepomp (lucht/water) kan dus niet uit, sterker nog op de cv krijg ik het in de winter niet hoger dan 18 graden in de woonkamer met een verbruik van 12m3 per dag...
Momenteel stook ik op een houtkachel, die krijgt het hele huis warm (woonkamer 22 graden tm de bijkeuken 17 graden). Die kost in de wintermaanden 1m3 hout per maand (a 160 euro). Gas verbruik is nu 12m3 per maand voor warm water.
In de maanden april/mei tm augustus/september (afhankelijk van hoe de temp buiten is) stook ik helemaal niet.
Om toch van het gas af te kunnen zit ik voor warm water te kijken naar een boiler (douche en afwas). Kruipruimte is er niet dus vloerverwarming is een hele lastige klus (meerdere mogelijkheden die allen niet optimaal zijn).
Lucht/Lucht warmtepomp voor de slaapkamers en kantoor is nog wel in overweging.
Eerst maar eens beginnen met isoleren...
[ Voor 5% gewijzigd door Acidrain op 02-02-2024 11:55 ]
Stroomprijzen Vattenfal zitten tussen €0,185287 tot €0,309639dinandus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:28:
@ Ruben26 Je bent overgestapt naar Vattenfall, maar dan heb je denk ik dus een hoger standaard vergoeding te voldoen aan je standaard levering kosten, ook mocht je gas nog bij ze afnemen, dus beide een hoge standaard maandelijkse bijdrage.
Stroomprijzen Essent zaten tussen €0,37871 tot €0,39161
Gasprijs Vattenfal is €1,241956
Gasprijs Essent was €1,44995
Ik zie mijzelf als particulier ook als een winnaar. Deels door mijn eigen hersencellen die niet zomaar de negatieve verhalen voor waarheid aannemen maar gewoon te rekenen. Deels ook door fora als Tweakers.net.dimi_v schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:41:
de winnars zijn (en waren waarschijnlijk al) de zonneparkaanbieders. Die lijken overal goed weg mee te komen, de verduurzamingsbehoefte is nu onbedoeld voor particulieren minder interessant geworden.
Door de afgelopen jaren juist gebruik te maken van salderen, ISDE subsidies en idioot hoge TLVs (

Mijn huis is een stuk comfortabeler en duurzamer geworden en hoge energie tarieven zullen vanaf nu minder invloed hebben op mij.
En je maandelijkse vaste kosten bijdrage bij zowel Vattenfall en Essent?
Heb ook zonnepanelen en gebruik nog klein beetje gas, en ben per 1 november 2023 ingaande mijn nieuwe 3 jaar contract 9,95 per maand voor zowel gas als electriciteit vaste kosten gaan betalen bij hen.
Electriciteit weet ik zo niet, lever al sinds 2019, start zonnepanelen meer terug dan afneem.
gas is me een 1,42 inclusief per m3 gaan kosten, eveneens 3 jaar vast.
Heb ook zonnepanelen en gebruik nog klein beetje gas, en ben per 1 november 2023 ingaande mijn nieuwe 3 jaar contract 9,95 per maand voor zowel gas als electriciteit vaste kosten gaan betalen bij hen.
Electriciteit weet ik zo niet, lever al sinds 2019, start zonnepanelen meer terug dan afneem.
Eens. Je moet investeren nu in zonnepanelen vergelijken destijds met de overstap van een oude gasketel naar een HR gasketel. Daar werd je ook niet ook rijk van maar je verbruik daalde en onderaan de streep was je goedkoper uit. Met een gasketel had niemand het over terugverdientijd. En tja, ik werd 11 jaar geleden uitgelachen toen ik mijn eerste set legde. Wie lacht er nu?denneappel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:53:
[...]
Ik zie mijzelf als particulier ook als een winnaar. Deels door mijn eigen hersencellen die niet zomaar de negatieve verhalen voor waarheid aannemen maar gewoon te rekenen. Deels ook door fora als Tweakers.net.
Door de afgelopen jaren juist gebruik te maken van salderen, ISDE subsidies en idioot hoge TLVs () zijn de investeringen terugverdient en maak ik mij helemaal niet druk over de toekomst. Rendement is mooi maar het hoeft geen melkkoe te worden.
Mijn huis is een stuk comfortabeler en duurzamer geworden en hoge energie tarieven zullen vanaf nu minder invloed hebben op mij.
Vastrecht voor gas en elektra zitten max €2,- verschil tussen waarbij die bij een gunstig is en ander ongunstiger. Sinds aanschaf warmtepomp liggen verbruik en opbrengst van zonnepanelen gelijk aan elkaar (2023 +100W).dinandus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:55:
En je maandelijkse vaste kosten bijdrage bij zowel Vattenfall en Essent?
3 Jaar vast heb ik ook overwogen maar ik wil enige flexibiliteit houden voor geval op korte termijn salderen wordt afgebouwd.
Zodra salderen wordt afgebouwd en/of Vattenfal ook terugleverboete gaat hanteren of discriminerende tarieven zoals Essen gaat invoeren ga ik overwegen accu aan te schaffen of over te stappen naar bijv. Zonneplan.
Eventuele upgrade van zonnepanelen (+60%) en oude panelen naar achter is ook nog optie maar alleen als ik bijvoorbeeld met abonnement bij Zonneplan een terugleverboete (vooral zomer) kan voorkomen. Met die +60% wordt te kort in winter wat kleiner. Uiteraard gebeuren deze investeringen alleen als kostenbesparing per jaar/maand aanzienlijk is.
Iedereen die zijn investering al (bijna) terugverdiend heeft hoeft niet te klagen, maar heb je net geld uitgegeven dan is de rekensom gewoon minder interessant. Juist als je al >7 jaar enorm van belachelijk hoge TLV's genoten hebt, heb je het goed gedaan.MotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Eens. Je moet investeren nu in zonnepanelen vergelijken destijds met de overstap van een oude gasketel naar een HR gasketel. Daar werd je ook niet ook rijk van maar je verbruik daalde en onderaan de streep was je goedkoper uit. Met een gasketel had niemand het over terugverdientijd. En tja, ik werd 11 jaar geleden uitgelachen toen ik mijn eerste set legde. Wie lacht er nu?
Je vergelijking over vervangen van een VR voor HR ketel gaat wel mank. Los van dat meestal vervanging nodig was ivm einde levensduur (of als je de rekensom maakte hoe snel de investering zich terugverdiende door minder verbruik) werd je natuurlijk niet als dank getrakteerd op hogere gastarieven, hogere vastrechtkosten of kreeg je als straf geen welkomstbonus meer als je een nieuw contract afsloot. Zaken die nu, zeker voor gemiddelde consumenten (dus niet tweakers) heel waarschijnlijk zijn geworden als ze panelen hebben.
Het zal uiteindelijk wel weer op een of andere manier gunstiger gaan uitpakken, wellicht reageert de markt overspannen, maar voor nu keek ik als consument nog even de kat uit de boom. Een dag niet gesaldeerd zal best, maar 10 cent per kWh meer betalen dan een ander en 300 euro korting mislopen plus met beetje pech 10-20 euro per maand aan terugleververgoeding betalen is echt wel minder leuk.
Hoge TLVs zagen we alleen de afgelopen 2 jaar en zijn inmiddels flink op hun retour. Met 11,5 cent/kWh hoef je het voor het hoge rendement niet te doen maar meer panelen is altijd beter vind ik ;-)dimi_v schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Iedereen die zijn investering al (bijna) terugverdiend heeft hoeft niet te klagen, maar heb je net geld uitgegeven dan is de rekensom gewoon minder interessant. Juist als je al >7 jaar enorm van belachelijk hoge TLV's genoten hebt, heb je het goed gedaan.
Daar hoor je de ACM dan weer niet over...Acidrain schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:48:
[...]
Weg gaan bij Essent moet ik nog berekenen, ik zit momenteel ruim 10 jaar bij Essent dus heb goud status en dus 10% korting.
Want wie betaalt die 10% korting eigenlijk?
Toch niet die arme buurvrouw met net een nieuw Essentcontract en dus zonder goudstatus?
Dat kan haar zomaar enkele tientallen euro's per maand schelen!
(Als van de bron daar achterkomt...
Die korting betaal ik o.a. zelf elk jaar door niet over te stappen en geen bonus te ontvangen...gAzu schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Daar hoor je de ACM dan weer niet over...
Toch niet die arme buurvrouw met net een nieuw Essentcontract en dus zonder goudstatus?
(Als van de bron daar achterkomt...)
De manier van Essent om niet alleen de nieuwkomers die met een jaar weer weg zijn maar ook de trouwe klanten iets te geven.
Daarnaast zal de korting betaald worden door 'partners' van Essent die mij doodgooien met reclame over o.a. spouwmuurisolatie
Mijn post was natuurlijk gericht aan de ACM, die aan cherrypicking doet als het gaat om de energiebedrijven een kapstok te geven de financiële gevolgen van de door hen aangepaste regelgeving voor de onbalansmarkt te verhalen op een groep netgebruikers die voor hun verweer daartegen weer afhankelijk zijn van diezelfde ACM.Acidrain schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:06:
[...]
Die korting betaal ik o.a. zelf elk jaar door niet over te stappen en geen bonus te ontvangen...
De manier van Essent om niet alleen de nieuwkomers die met een jaar weer weg zijn maar ook de trouwe klanten iets te geven.
Daarnaast zal de korting betaald worden door 'partners' van Essent die mij doodgooien met reclame over o.a. spouwmuurisolatie

Ze komen er nog wel van terug, over een tijdje zijn we weer hardstikke nodig met onze paneeltjes.
Ik lees net dat de Europese Commissie een voorstel voorbereid waarin de energiesector (stroom, gas en warmte) al in 2040 100% CO² neutraal moet zijn.
Geniet ondertussen gerust van je gouden status.
(Al zou je kunnen stellen dat je net zo goed kan overstappen, als je die toch grotendeels zelf financiert...
Is ook niet zo'n hoog bedrag hoor want alleen over stroom.gAzu schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:25:
[...]
Daar hoor je de ACM dan weer niet over...
(Als van de bron daar achterkomt...)
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Lees even dit stuk voor de satirisch-relevante achtergrondinformatie...henkzelf schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Is ook niet zo'n hoog bedrag hoor want alleen over stroom.
https://www.acm.nl/system...titie-afbouw-salderen.pdf
Oja,...
Het ACM stuk is ondertussen gefactcheckt middels een WOOverzoek en blijkt niet gebaseerd op cijfers of feiten maar op aannamen en de onderbuik.
Vervolgens wordt het nog erger:
https://www.zelfenergiepr...ffing-salderingsregeling/
De minister haalt het stuk aan als "onderzoek" in zijn betoog voor de eerste kamer, presenteert de gegevens als feiten en geeft het zo een officieel tintje.
Ondertussen is er hier op tweakers al een terabyte volgeschreven over de salderingsregeling waarbij de kern van de zaak grotendeels wordt gemist, namelijk de two pager van begin 2023 met de niet-onderbouwde beweringen en de aanpassing van de onbalansmarkt (voorjaar 2023) waarbij het verdienmodel van de energieadministratiekantoortjes werd aangetast.
Beide afkomstig van de ACM.
Het ACM stuk is ondertussen gefactcheckt middels een WOOverzoek en blijkt niet gebaseerd op cijfers of feiten maar op aannamen en de onderbuik.
Vervolgens wordt het nog erger:
https://www.zelfenergiepr...ffing-salderingsregeling/
De minister haalt het stuk aan als "onderzoek" in zijn betoog voor de eerste kamer, presenteert de gegevens als feiten en geeft het zo een officieel tintje.
Ondertussen is er hier op tweakers al een terabyte volgeschreven over de salderingsregeling waarbij de kern van de zaak grotendeels wordt gemist, namelijk de two pager van begin 2023 met de niet-onderbouwde beweringen en de aanpassing van de onbalansmarkt (voorjaar 2023) waarbij het verdienmodel van de energieadministratiekantoortjes werd aangetast.
Beide afkomstig van de ACM.
Heb voor mijzelf eens uitgerekend wat verschil in totale stroomverbruik zomermaanden en wintermaanden met WP is.
juni t/m september : maand verbruik gemiddeld 370 kWh, is inclusief warm water WP boiler
november t/m januari: maand verbruik gemiddeld 1330 kWh per maand.
Heb helemaal niets aan een batterij, want panelen leveren amper wat op in de wintermaanden.
Probeer alle verbruik al zoveel mogelijk overdag te doen en boiler opwarmen gebeurt ook overdag. Zou niet weten hoe ik nog meer overdag kan gebruiken, heb daarin het maximale al bereikt. Hebben panelen maar komen toch wat tekort. Wilden eerst nog wat bijleggen maar doen dit nu niet. Als salderingsregeling eraf gaat? Heeft het geen zin.
juni t/m september : maand verbruik gemiddeld 370 kWh, is inclusief warm water WP boiler
november t/m januari: maand verbruik gemiddeld 1330 kWh per maand.
Heb helemaal niets aan een batterij, want panelen leveren amper wat op in de wintermaanden.
Probeer alle verbruik al zoveel mogelijk overdag te doen en boiler opwarmen gebeurt ook overdag. Zou niet weten hoe ik nog meer overdag kan gebruiken, heb daarin het maximale al bereikt. Hebben panelen maar komen toch wat tekort. Wilden eerst nog wat bijleggen maar doen dit nu niet. Als salderingsregeling eraf gaat? Heeft het geen zin.
Andersom juist. Als je niet meer kunt salderen heb je baat bij zoveel mogelijk panelen. Ze zijn bovendien spotgoedkoop nuhortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:07:
Als salderingsregeling eraf gaat? Heeft het geen zin.
Zo spotgoedkoop vind ik het niet, of is deze prijs dat wel?de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:14:
[...]
Andersom juist. Als je niet meer kunt salderen heb je baat bij zoveel mogelijk panelen. Ze zijn bovendien spotgoedkoop nu
[ Voor 52% gewijzigd door Catdogsf op 03-02-2024 14:27 ]
Zo spotgoedkoop vind ik het niet, of is deze prijs dat wel?de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:14:
[...]
Andersom juist. Als je niet meer kunt salderen heb je baat bij zoveel mogelijk panelen. Ze zijn bovendien spotgoedkoop nu
/f/image/X0LJqfrnWOdOmyKycyUflBu6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/trNSA9N83pQ2YA3lzNiMTsWI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Catdogsf op 03-02-2024 14:25 ]
Op dit moment moet je makkelijk op €0,90 per WP uitkomen.Catdogsf schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Zo spotgoedkoop vind ik het niet, of is deze prijs dat wel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh serieus joh, dat zou betekenen in dit geval dat ik rond de €3100 zou moeten kunnen uitkomen, nou ik ga maar eens onderhandelen dan met ze :-)MotorBeast schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Op dit moment moet je makkelijk op €0,90 per WP uitkomen.
Bij mij wordt aanstaande maandag 4500Wp geïnstalleerd voor e4500,- inclusief een SolarEdge omvormer. Dus met een standaard string omvormer moet je een stuk lager uit kunnen komen.
70-80 euro per zonnepaneel zie je nu in de webshops. uiteraard excl. installatiekosten.Catdogsf schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:24:
[...]
Zo spotgoedkoop vind ik het niet, of is deze prijs dat wel?
Ik snap de redenering niet van nog meer panelen aanschaffen, zou nu bij Budget Energie nu al 52,00 euro per maand moeten betalen voor opwek. Schrijven van ze over gehad, als ik meer panelen leg moet ik toch nog meer voor opwek betalen? Hoe moet ik dit dan zien, heel graag uitleg, want snap het werkelijk niet. Of het toch verstandig is om meer bij te leggen.
[ Voor 20% gewijzigd door hortens9273 op 03-02-2024 17:32 ]
Je moet dan ook niet bij Budget energie blijven maar kiezen voor een energieleverancier zonder boete.hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:29:
Schrijven van ze over gehad, als ik meer panelen leg moet ik toch nog meer voor opwek betalen?
Je kunt bijvoorbeeld 3 jaar vast zetten bij Greenchoice. Dan heb je in ieder geval 3 jaar lang nog geen gedoe met boetes.
Sowieso betaal je alleen 'boete' als je teruglevert dus je kunt er ook voor zorgen dat je panelen uit gaan bij (te) veel teruglevering.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 03-02-2024 17:35 ]
Ja, dat heb ik ook gedaan, maar denk dat over een tijd bijna alle maatschappijen dit doen, maar dan nog waarom verstandig om nog meer panelen te leggen? ik lever niet terug, dit is wat wij gebruiken voor de winter, (salderen) komen nog steeds tekort over een jaar. Hebben niet over van de panelen. Dit is de boete van BE voor opwek zomer die je normaal gesproken in de winter zou kunnen salderen.
Bij green choice kon ook maar 1 jaar vast. geen 3 jaar.
[ Voor 52% gewijzigd door hortens9273 op 03-02-2024 18:26 ]
Dan kijk je niet goed.hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:52:
Meer panelen is minder stroom zelf inkopen, zeker als je straks eventueel niet meer kunt salderen.
Je levert wel terug. Boete wordt (meestal) berekend op basis van je bruto teruglevering, niet netto.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 03-02-2024 19:08 ]
Heb verschillende vergelijkingssites bekeken en ook Green choice zelf, vul keurig alles in maar krijg alleen aanbod van 1 jaar. Hoe kan dit dan, neem van de meter ongeveer 7000 kWh en wek op iets over de 5000 kWh
Netto toch minder?
Netto toch minder?
[ Voor 29% gewijzigd door hortens9273 op 03-02-2024 19:10 ]
Ik heb het even geprobeerd, je hebt gelijk het is max 1 jaar nu.hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:08:
Heb verschillende vergelijkingssites bekeken en ook Green choice zelf, vul keurig alles in maar krijg alleen aanbod van 1 jaar.
Ik kon een paar weken geleden nog bij Greenchoice drie jaar selecteren. Ik heb zelf voor 3 jaar Vattenfall gekozen. Ik had er haast mee omdat ik al het idee had dat leveranciers 3 jaar onmogelijk gingen maken.
Ben helaas net een paar dagen te laat geweest, blij dat jij het ook kon zien ELD
Vattenfall kan nog steeds.hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:13:
Ben helaas net een paar dagen te laat geweest, blij dat jij het ook kon zien ELD
Ok, dank je wel maar heb toevallig net bij Engie afgesloten. Ben gewoon te laat geweest.
Nee hij heeft geen gelijk en jij kijkt dus ook niet goed.ELD schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:12:
[...]
Ik heb het even geprobeerd, je hebt gelijk het is max 1 jaar nu.
3 jaar is gewoon mogelijk bij GC. Kies een coöperatie en sluit 3 jaar af.
Lees het topic even door. Bruto teruglevering is altijd hoger natuurlijk. Je levert vrijwel elke dag terug.hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:08:
Heb verschillende vergelijkingssites bekeken en ook Green choice zelf, vul keurig alles in maar krijg alleen aanbod van 1 jaar. Hoe kan dit dan, neem van de meter ongeveer 7000 kWh en wek op iets over de 5000 kWh
Netto toch minder?
Gebruik geen vergelijkingssite, maar sluit die 3 jaar gewoon bij GC zelf af.
Vind dit wel jammer, wil helemaal geen discussie maar alleen advies wat nu het beste is
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/hortens9273 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:19:
Vind dit wel jammer, wil helemaal geen discussie maar alleen advies wat nu het beste is
Beetje zelf moeite doen mag ook wel he
Lees de startpost even! Dan zie je hoe de boete (bij van de bron) werkt. wel belangrijk om het bruto /netto concept te begrijpen.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 03-02-2024 19:25 ]
Ik wist helemaal niet dat er verschillende coöperaties waren van Green Choice, ben gewoon naar hun site gegaan.
Ik dacht dat ik ondertussen toch wel redelijk was ingevoerd maar je blijft hier leren.de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:21:
[...]
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Lees de startpost even! Dan zie je hoe de boete (bij van de bron) werkt. wel belangrijk om het bruto /netto concept te begrijpen.
In het 'Hoge TLV topic' gaat het hier continu over. GC heeft het beste aanbod. En op het gebied van boete voorkomen is die 3 jaar dus erg prettig.MotorBeast schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:30:
[...]
Ik dacht dat ik ondertussen toch wel redelijk was ingevoerd maar je blijft hier leren.
Zolang je kunt salderen maakt het toch niet uit welk tarief je betaalt?[b]Acidrain in "De zonnepanelen-boete"
Kareem Abdul-Jabbar
Ja, maar alleen als je je volledige verbruik saldeert. Dat kan niet iedereen.Kareem schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:32:
[...]
Zolang je kunt salderen maakt het toch niet uit welk tarief je betaalt?
Lees niet alle topics.de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:32:
[...]
In het 'Hoge TLV topic' gaat het hier continu over. GC heeft het beste aanbod. En op het gebied van boete voorkomen is die 3 jaar dus erg prettig.

Mijn contract loopt pas over 10 maanden af na 3 jaar dus ben er nog niet zo mee bezig. Kom dan volgens GC op 9 tientjes per maand. Ik zou daar heel tevreden mee zijn.
Dank voor de tip! Had al aanvraag gedaan voor 3 jaar bij Vattenfall, maar Greenchoice is goedkoper. Kan gelukkig nog switchen.de Peer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:21:
[...]
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Maakt het bij GC uit welke cooperatie je kiest?
Ik denk het niet. Maar misschien logisch om er 1 uit je regio te kiezen?mister_S schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:40:
Thanks voor de tip! Heb nog een contract tot half mei bij Engie lopen, maar heb nu al kunnen verlengen met 3 jaar bij GC. Heb een klein overschot op jaarbasis aan panelen hier liggen. Geloof nooit dat ik daar veel slechter mee uit ga zijn ongeacht wat de uitkomst gaat zijn qua saldering, verandering van tarieven en zonnepanelenboetes.
Tsja, even doorheen gelezen, klinkt wel een beetje als de standaard energieleverancier klachten. Zou er een energieleverancier positieve reviews scoren? In het verleden bij Greenchoice gezeten en dat ging prima, in hun voorwaarden staat salderen keurig uitgerekend met voorbeelden.
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?francoski schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:10:
Tsja, even doorheen gelezen, klinkt wel een beetje als de standaard energieleverancier klachten. Zou er een energieleverancier positieve reviews scoren? In het verleden bij Greenchoice gezeten en dat ging prima, in hun voorwaarden staat salderen keurig uitgerekend met voorbeelden.
141.000 views
2.033 reacties
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit gaat over verschillende tariefperiodes. Bij een vast contract geen sprake van, hooguit een breek op kalenderjaar. Minder problematisch, en er ACM heeft zich daarover duidelijk uitgesproken.True schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
141.000 views
2.033 reacties
Duidelijk nee. Alleen dat ze het gedogen omdat de markt zijn werk moet doen.francoski schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Dit gaat over verschillende tariefperiodes. Bij een vast contract geen sprake van, hooguit een breek op kalenderjaar. Minder problematisch, en er ACM heeft zich daarover duidelijk uitgesproken.
Markt= men staat vrij om over te stappen naar energieleveranciers die het wel correct doen. M.a.w. daar heb je geen acm voor nodig. Wat effectief de onwil aangeeft van de acm en van denhaag.
hou je er wel rekening mee dat de prijzen nu in het algemeen een stuk hoger zijn dan in mei.francoski schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:45:
Thanks voor de tip! Heb nog een contract tot half mei bij Engie lopen, maar heb nu al kunnen verlengen met 3 jaar bij GC. Heb een klein overschot op jaarbasis aan panelen hier liggen. Geloof nooit dat ik daar veel slechter mee uit ga zijn ongeacht wat de uitkomst gaat zijn qua saldering, verandering van tarieven en zonnepanelenboetes.
Algemeen kun je stellen, mits er niet nog een grote crisis cq oorlog gaan uitbreken, dat de prijzen tussen mei en augustus lager zijn dan in de wintermaanden.
het is maar een tip.
soms is het dus handig om even tijdelijk om even een variabel contract te hebben zodat je later in een meer gunstige periode kunt komen, maar het blijft een gok.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het risico dat ook GC in die tijd iets gaat doen was mij te hoog. Ze hadden al de maandelijkse vaste kosten iets verhoogd, in de tijd dat ik (moest) wachten.MacD007 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:03:
hou je er wel rekening mee dat de prijzen nu in het algemeen een stuk hoger zijn dan in mei.
Algemeen kun je stellen, mits er niet nog een grote crisis cq oorlog gaan uitbreken, dat de prijzen tussen mei en augustus lager zijn dan in de wintermaanden.
het is maar een tip.
soms is het dus handig om even tijdelijk om even een variabel contract te hebben zodat je later in een meer gunstige periode kunt komen, maar het blijft een gok.
Ik vermoed dat een iets lager levertarief uiteindelijk niet opweegt tegen (allerlei vormen van) zonnepaneelboetes...
Veel mensen die hier overstappen op Vattenfall, maar weten jullie of Vattenfall bij een variabel contract per tariefperiode saldeert?
Afgelopen jaar saldeerde Vattenfall netjes over de hele periode. Ik weet niet wat ze doen met dag en nachttarief. Ik had voor de zekerheid enkeltarief.hallom schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:30:
Veel mensen die hier overstappen op Vattenfall, maar weten jullie of Vattenfall bij een variabel contract per tariefperiode saldeert?
De gene die overstappen naar vattenfall gaan voor het driejarige contract, niet voor variabel. Daarnaast is het alleen echt interessant als je al je opwek kan salderen door bijvoorbeeld een EV of hybride.hallom schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:30:
Wat ik al zij, het blijft een gok. Pas achteraf weet je of je het goed gedaan hebt.Truus01 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Het risico dat ook GC in die tijd iets gaat doen was mij te hoog. Ze hadden al de maandelijkse vaste kosten iets verhoogd, in de tijd dat ik (moest) wachten.
Ik vermoed dat een iets lager levertarief uiteindelijk niet opweegt tegen (allerlei vormen van) zonnepaneelboetes...
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Waarom alleen bij alles salderen? Teruglever vergoeding te slecht of?ELD schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:16:
[...]
De gene die overstappen naar vattenfall gaan voor het driejarige contract, niet voor variabel. Daarnaast is het alleen echt interessant als je al je opwek kan salderen door bijvoorbeeld een EV of hybride.
Water-Escape
Jetten zei gisteren in het tv-programma Radar dat hij niet kan garanderen dat de zonnepanelen-boete kan worden afgeschaft als de saldering verdwijnt.
Zie hier fragment van Radar in gesprek met Jetten.
Ja. Dat heet dreigen.
Men moet de wet toepassen. Dan is de zonnepaneel boete zo weg.
*daarvoor moet je ballen hebben. Die missen bij jetten en bij de acm.
Men moet de wet toepassen. Dan is de zonnepaneel boete zo weg.
*daarvoor moet je ballen hebben. Die missen bij jetten en bij de acm.
Maar hij gaf ook aan dat alleen gemaakte kosten in rekening mogen worden gebracht. Politici zijn slecht in toezeggingen en als ze toezeggingen maken dan is de kans groot dat dat verloren gaat in een compromis.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:34:
Jetten zei gisteren in het tv-programma Radar dat hij niet kan garanderen dat de zonnepanelen-boete kan worden afgeschaft als de saldering verdwijnt.
Als het salderen kan worden afgestreept dan is het voor de energieleverancier ook weer mogelijk om inkomsten uit de import/export richting de pv-bezitter te halen en is die teruglever"boete" ineens nergens meer op gebaseerd. Of zie ik dat verkeerd?
Aan de andere kant is de energieleverancier gewoon een commercieel bedrijf en zullen zij niet al te gemakkelijk hun inkomstenbron opgeven.
Eerste Kamer stemt tegen afbouw salderingsregeling
Zie: https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html
Zie: https://www.nu.nl/politie...jaren-niet-afgebouwd.html
Ik vrees best wel dat ze deze boetes nu echt fors gaan verhogen. Hoop echt dat er politieke partijen zijn die dit in de gaten houden en desnoods met initiatiefwetten in elk geval beperken. Anders is het hele idee van salderen nog slechts een wassen neus.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik weet niet hoe het bij de andere coöperaties is, maar bij de coöperatie hier uit de buurt betaal ik geen energiebelasting maar een contributie (scheelt weer ca. 4 ct/kWh), maar wellicht is dat bij alle coöperaties van toepassing? Dan is er wellicht nog een verschil in contributie per coöperatie?mister_S schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:40:
Vanuit Keuze.nl (werk ik voor) hebben we vandaag uitgerekend wat een leverancier eigenlijk kwijt is aan salderen, om de "boetes" voor eigenaren van zonnepanelen wat beter in perspectief te kunnen plaatsen. Zeker nu de komende jaren salderen wel blijft bestaan, waarbij ik (net als @ArthurMorgan) verwacht dat ze die kosten wel op een andere manier terug proberen te halen van de klanten met zonnepanelen.
Hangt natuurlijk uiteindelijk af hoe vaak de zon schijnt en hoe laag of hoe hoog de stroomprijs is, maar op basis van data van afgelopen jaar hebben we een redelijk inschatting kunnen maken van de kosten die ze maken. Met als kanttekening dat wij EPEX day-ahead hebben gebruikt, en dat een leverancier waarschijnlijk gunstiger kan inkopen en verkopen dan de spotprijs.
Wat hebben we gedaan:
- berekening gemaakt hoeveel per maand er ingevoed wordt op het netwerk (na direct verbruik)
- verkoopprijs voor leverancier over berekend (deze kan ook negatief zijn, dan betalen ze om deze stroom te dumpen)
- berekend hoeveel stroom je afneemt van het netwerk, met aanname dat je in de winter meer verbruikt (we hebben de verdeling over het jaar aangehouden zoals vorig jaar door de overheid werd gehanteerd voor het prijsplafond)
- berekend hoeveel de leverancier moest betalen om deze stroom in te kopen
- verschil berekend tussen verkoopkosten en inkoopkosten
Wat vooral opviel is dat de spreiding tussen het meest gunstige en het meest ongunstige scenario best groot was, ruim 1000 euro voor een normaal huishouden. Voor gemiddeld huishouden (met niet al te veel panelen) komen we voor afgelopen jaar uit op ~ 126 euro kosten die een leverancier heeft gemaakt, voor een groter huishouden op 177 euro. Als je dat afzet tegen extra kosten die veel leveranciers rekenen lijkt het alsof die dan teveel rekenen maar je kunt je natuurlijk afvragen of dat niet een (ruime) risico opslag is. Immers als het in de zomer zeer zonnig (en winderig) is en in de winter erg koud kunnen ze snel meer kosten maken.
Ik vond het in ieder geval nice om eens uit te rekenen hoevéél kosten er nu echt gemaakt worden voor salderen (door een leverancier). Vooral omdat de discussie tot nu toe altijd vrij generiek is gebleven (er wòrden kosten gemaakt) of omdat het ging over de extra kosten ("boete") die een leverancier rekent aan zijn klanten.
Linkje: https://www.keuze.nl/nieu...eren-voor-een-leverancier
Hangt natuurlijk uiteindelijk af hoe vaak de zon schijnt en hoe laag of hoe hoog de stroomprijs is, maar op basis van data van afgelopen jaar hebben we een redelijk inschatting kunnen maken van de kosten die ze maken. Met als kanttekening dat wij EPEX day-ahead hebben gebruikt, en dat een leverancier waarschijnlijk gunstiger kan inkopen en verkopen dan de spotprijs.
Wat hebben we gedaan:
- berekening gemaakt hoeveel per maand er ingevoed wordt op het netwerk (na direct verbruik)
- verkoopprijs voor leverancier over berekend (deze kan ook negatief zijn, dan betalen ze om deze stroom te dumpen)
- berekend hoeveel stroom je afneemt van het netwerk, met aanname dat je in de winter meer verbruikt (we hebben de verdeling over het jaar aangehouden zoals vorig jaar door de overheid werd gehanteerd voor het prijsplafond)
- berekend hoeveel de leverancier moest betalen om deze stroom in te kopen
- verschil berekend tussen verkoopkosten en inkoopkosten
Wat vooral opviel is dat de spreiding tussen het meest gunstige en het meest ongunstige scenario best groot was, ruim 1000 euro voor een normaal huishouden. Voor gemiddeld huishouden (met niet al te veel panelen) komen we voor afgelopen jaar uit op ~ 126 euro kosten die een leverancier heeft gemaakt, voor een groter huishouden op 177 euro. Als je dat afzet tegen extra kosten die veel leveranciers rekenen lijkt het alsof die dan teveel rekenen maar je kunt je natuurlijk afvragen of dat niet een (ruime) risico opslag is. Immers als het in de zomer zeer zonnig (en winderig) is en in de winter erg koud kunnen ze snel meer kosten maken.
Ik vond het in ieder geval nice om eens uit te rekenen hoevéél kosten er nu echt gemaakt worden voor salderen (door een leverancier). Vooral omdat de discussie tot nu toe altijd vrij generiek is gebleven (er wòrden kosten gemaakt) of omdat het ging over de extra kosten ("boete") die een leverancier rekent aan zijn klanten.
Linkje: https://www.keuze.nl/nieu...eren-voor-een-leverancier
Vraag. Is dat op basis van een variabel contract, vast contract, modelcontract of dynamisch contract. Het voelt als dit op basis van een dynamisch contract is. Mensen die salderen hebben vaker een vast contract.
Vast contract is al duurder dan een dynamisch contract. Per kWh.
Vast contract is al duurder dan een dynamisch contract. Per kWh.
Goede vraag. Dit is op basis van een vast contract (zelfde tarieven in de zomer als in de winter). Bij een dynamisch contract betaal je zelf het prijsverschil, worst case moet je dan betalen om terug te leveren aan het net.
Ik heb een contract vanaf 20 dec 2023. Echter kan ik nu goedkoper en boetevrij overstappen. Maar is dit slim? Want de vele KWH van december en januari zijn nog niet opgewekt/gesaldeerd. Wachten tot halverwege juni?
Mooie vraag,jellybrah schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:40:
Ik heb een contract vanaf 20 dec 2023. Echter kan ik nu goedkoper en boetevrij overstappen. Maar is dit slim? Want de vele KWH van december en januari zijn nog niet opgewekt/gesaldeerd. Wachten tot halverwege juni?
Wat is van belang om je antwoord te kunnen geven.
Hoeveel was het verbruik in de maanden december, januari en februari,
Wat is de looptijd van het huidige contract?
wat zijn de tarieven van je huidige contract.
Naar welk contract wil je overstappen.
Hoeveel wek je op per jaar?
Hoeveel lever je daar netto van terug?
Wat is de verbruik voor het komende jaar?
Als je deze getallen hebt kun je iets zinnigs zeggen of het verstandig is om over te stappen.
(resultaten uit het verleden........)
Het blijft een beetje glazenbol kijken.
En wat als mijn opgewekte kWh nu eens aan mensen met een een vast contract worden verkocht?djiwie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:35:
Goede vraag. Dit is op basis van een vast contract (zelfde tarieven in de zomer als in de winter). Bij een dynamisch contract betaal je zelf het prijsverschil, worst case moet je dan betalen om terug te leveren aan het net.
Dan hoeft er minder fossiel te worden ingekocht en gaat " Wanneer bijvoorbeeld de zon erg veel schijnt in een jaar, zal de stroomprijs erg laag zijn en verdienen leveranciers minder aan je opgewekte stroom. " zoals het in jullie beschrijving staat toch helemaal niet op?
Wat een geweldige topic start.
Kan iemand mij die 143 euro verklaren/beamen? Ik heb sinds juni een contract en betaal 11 euro vastrecht per maand. Is dat stiekem verhoogd?
Kan iemand mij die 143 euro verklaren/beamen? Ik heb sinds juni een contract en betaal 11 euro vastrecht per maand. Is dat stiekem verhoogd?
Je bedoelt dat jij een dynamisch contract hebt met zonnepanelen? En dat je in de zomer stroom teruglevert tegen negatieve stroomprijs?gAzu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:10:
[...]
En wat als mijn opgewekte kWh nu eens aan mensen met een een vast contract worden verkocht?
Dan hoeft er minder fossiel te worden ingekocht en gaat " Wanneer bijvoorbeeld de zon erg veel schijnt in een jaar, zal de stroomprijs erg laag zijn en verdienen leveranciers minder aan je opgewekte stroom. " zoals het in jullie beschrijving staat toch helemaal niet op?
Ja, die stroom kan dan inderdaad theoretisch verkocht worden aan iemand met een vast contract. Maar ook aan een fabriek, of iemand met een dynamisch contract. Ook als je een vast contract hebt moet de energieleverancier op de handelsmarkt stroom inkopen en verkopen, en hoewel ze dat niet doen met de day-ahead prijzen maar met contracten voor langere termijn is er wel een prijsverschil.
Die opgewekte stroom is namelijk zo goedkoop omdat er meer aanbod is dan vraag. Als je het energienetwerk niet wilt laten crashen moet die stroom gebruikt worden (vraag vergroten) of moet het aanbod omlaag (productie afschakelen). Dat laatste is lastig; zonnepanelen bij huishoudens kun je niet zo makkelijk uitzetten als netbeheerder, en de fossiele centrales hebben lange opstart- en cooldown tijd dus de 'base load' daarvan wordt meestal stabiel gehouden; die kan niet 100% uit. Blijft over dat de vraag gestimuleerd moet worden en dat doen ze door (op de groothandelsmarkt) zeer lage prijzen te rekenen. Voor een energie-intensieve fabriek loont het dan om flink te produceren wanneer er zoveel stroom is.
Maar bottom line verdient de leverancier wel minder aan die stroom die je op die (piek)momenten teruglevert. Als je een vast contract hebt afgesloten maakt een leverancier op zo'n moment verlies, of verdient hij in ieder geval heel weinig. Terwijl diezelfde leverancier in de winter wel kosten maakt om stroom te kopen die je dan gebruikt.
Lopende contracten worden niet aangepast tijdens de afgesproken contracttermijn.mrVroom schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:39:
Wat een geweldige topic start.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 63% gewijzigd door Peet-je op 14-02-2024 01:18 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Wij, als particuliere worden gepakt met boetes bij het plaatsen van zonnepanelen. Want er zou teveel stroom worden opgewekt….
Tegelijk vind Eneco het nodig een nieuw zonnepark met 88.000 zonnepanelen te gaan aanleggen. Dan hebben de boetes toch alleen maar te maken met het compenseren van de inkomsten van de energie maatschappijen, en niks met een vol stroomnet…..
https://solarmagazine.nl/...ij-windpark-kabeljauwbeek
Tegelijk vind Eneco het nodig een nieuw zonnepark met 88.000 zonnepanelen te gaan aanleggen. Dan hebben de boetes toch alleen maar te maken met het compenseren van de inkomsten van de energie maatschappijen, en niks met een vol stroomnet…..
De boete heeft niets met netcongestie te maken. Netcongestie is regionaal of lokaal.R van Lune schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 06:30:
Wij, als particuliere worden gepakt met boetes bij het plaatsen van zonnepanelen. Want er zou teveel stroom worden opgewekt….
Zie bv de uitleg van Budgetenergie https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 14-02-2024 08:22 ]
Dus als je 'n probleem hebt met verdergaande schaalvergroting door zonneparken aan de aanbodzijde dan is jouw advies om je daar zelf ook in te gaan kopen? Wat is daar je gedachte achter, "als je iets n probleem vindt, zorg ervoor dat je daar dan 'n radertje in wordt"?Kalentum schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:03:
[...]
De boete heeft niets met netcongestie te maken. Netcongestie is regionaal of lokaal.
Zie bv de uitleg van Budgetenergie https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
En grote zonneparken zijn goed. 88.000 panelen, daar heb je minstens 4000 daken van woningen voor nodig.
Als je problemen hebt met winst makende energieboeren: je ook ook zelf investeren in zulke parken of aansluiten bij lokale coöperaties die zonneparkjes exploiteren.
Je hebt gelijk. Post aangepast. Ik proef ook verder geen aversie bij @R van Lune tegen verdergaande schaalvergroting door zonneparken aan de aanbodzijde. Alleen de verkeerde aanname dat de zonnepanelenboete is om netcongestie tegen te gaan. Wat niet klopt.Ruben26 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:18:
[...]
Dus als je 'n probleem hebt met verdergaande schaalvergroting door zonneparken aan de aanbodzijde dan is jouw advies om je daar zelf ook in te gaan kopen? Wat is daar je gedachte achter, "als je iets n probleem vindt, zorg ervoor dat je daar dan 'n radertje in wordt"?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dus jij denkt dat 88.000 zonnepanelen geen netcongestie kunnen veroorzaken aan de aanbodkant?Kalentum schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:23:
[...]
Je hebt gelijk. Post aangepast. Ik proef ook verder geen aversie bij @R van Lune tegen verdergaande schaalvergroting door zonneparken aan de aanbodzijde. Alleen de verkeerde aanname dat de zonnepanelenboete is om netcongestie tegen te gaan. Wat niet klopt.
Op zich is het natuurlijk uitstekend dat er zoveel groene stroomproductie bijkomt.
Ik lees echter geen woord over hoe zij denken dat Eneco helpt aan het reduceren van netcongestie.
Worden er dan grote accu's geplaatst of zo? Zonder buffering van stroom namelijk vergroot dit inderdaad alleen de aanbodzijde.
En het gehuil van energieleveranciers dat zij zoveel kosten hebben aan consumenten met zonnepanelen is wel erg belachelijk wanneer zijzelf zoveel zonnepanelen in (een) park(en) hebben. Zij willen hun weide(s) best uitschakelen (krijgen ze immers curtailment vergoeding voor). Dat is namelijk pas bijdragen aan het verkleinen van netcongestie.
Wiens aandeel is dan groter in het veroorzaken van congestie: "al" die consumenten met hun paneeltjes op hun dak, of die MEGA parken van allerlei leveranciers? Wanneer gaan we over tot een systeem dat consumenten ook een vergoeding krijgen van netbeheerders als ze hun panelen uitschakelen in de zomerperiode? Gaat niet gebeuren; dat snappen we wel.
Maar zinnen in dat verhaal van Eneco als
"Met de aanleg van een zonnepark rondom een windpark kunnen we de beschikbare ruimte en de bestaande aansluiting op het stroomnet beter benutten. Met deze ontwikkeling helpen we dus meer netcongestie te voorkomen en kunnen we op meer momenten groene stroom gaan leveren."
komen natuurlijk belachelijk over. Puur marketing bullshit. Nogmaals, los van het feit dat dit wel bijdraagt aan meer duurzaamheid.
Het gaat mij nu even over netcongestie en het opleggen van kosten als gevolg ervan. Ze kunnen zelf hun weides uitzetten in de zomer. Is gelijk de congestie FORS verminderd. Lokaal of regionaal (pun intended, want uiteindelijk op landelijk niveau bekeken is er toch meer stroom op het net dan afgenomen wordt).
Die 'kosten' die ze in rekening brengen voor die congestie kun je dus best een boete noemen vanuit de consument bekeken. Het is gewoon een manier om hun winsten verder te maxi-/optimaliseren.
Waarom denk jij dat ik dat denk.Tao schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Dus jij denkt dat 88.000 zonnepanelen geen netcongestie kunnen veroorzaken aan de aanbodkant?
Ik wijs er alleen maar op dat de terugleververgoedingen niet zijn bedoeld om de netcongestie op te lossen.
Netcongestie is een probleem van de netbeheerder. Om daar iets aan te doen is per 1 januari (in elke geval bij mij) de netwerkkosten die Enexis in rekening brengt gestegen. Dat staat los van de contracten die kleinverbruikers met leveranciers afsluiten. Of je nu wel of geen zonnepanelen hebt, die maandelijke kosten voor netbeheer betaal je.
Ik snap deze rant niet. Eneco is geen netbeheerder en brengt geen kosten voor netcongestie in rekening.Op zich is het natuurlijk uitstekend dat er zoveel groene stroomproductie bijkomt.
Ik lees echter geen woord over hoe zij denken dat Eneco helpt aan het reduceren van netcongestie.
Worden er dan grote accu's geplaatst of zo? Zonder buffering van stroom namelijk vergroot dit inderdaad alleen de aanbodzijde.
En het gehuil van energieleveranciers dat zij zoveel kosten hebben aan consumenten met zonnepanelen is wel erg belachelijk wanneer zijzelf zoveel zonnepanelen in (een) park(en) hebben. Zij willen hun weide(s) best uitschakelen (krijgen ze immers curtailment vergoeding voor). Dat is namelijk pas bijdragen aan het verkleinen van netcongestie.
Wiens aandeel is dan groter in het veroorzaken van congestie: "al" die consumenten met hun paneeltjes op hun dak, of die MEGA parken van allerlei leveranciers? Wanneer gaan we over tot een systeem dat consumenten ook een vergoeding krijgen van netbeheerders als ze hun panelen uitschakelen in de zomerperiode? Gaat niet gebeuren; dat snappen we wel.
Maar zinnen in dat verhaal van Eneco als
"Met de aanleg van een zonnepark rondom een windpark kunnen we de beschikbare ruimte en de bestaande aansluiting op het stroomnet beter benutten. Met deze ontwikkeling helpen we dus meer netcongestie te voorkomen en kunnen we op meer momenten groene stroom gaan leveren."
komen natuurlijk belachelijk over. Puur marketing bullshit. Nogmaals, los van het feit dat dit wel bijdraagt aan meer duurzaamheid.
Het gaat mij nu even over netcongestie en het opleggen van kosten als gevolg ervan. Ze kunnen zelf hun weides uitzetten in de zomer. Is gelijk de congestie FORS verminderd. Lokaal of regionaal (pun intended, want uiteindelijk op landelijk niveau bekeken is er toch meer stroom op het net dan afgenomen wordt).
Die 'kosten' die ze in rekening brengen voor die congestie kun je dus best een boete noemen vanuit de consument bekeken.
Netbeheerders brengen kosten in rekening aan energieleveranciers voor het oplossen van deze congestie. Die kosten worden doorberekend door hen aan hun klanten.Kalentum schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Waarom denk jij dat ik dat denk.
Ik wijs er alleen maar op dat de terugleververgoedingen niet zijn bedoeld om de netcongestie op te lossen.
Netcongestie is een probleem van de netbeheerder. Om daar iets aan te doen is per 1 januari (in elke geval bij mij) de netwerkkosten die Enexis in rekening brengt gestegen. Dat staat los van de contracten die kleinverbruikers met leveranciers afsluiten. Of je nu wel of geen zonnepanelen hebt, die maandelijke kosten voor netbeheer betaal je.
[...]
Ik snap deze rant niet. Eneco is geen netbeheerder en brengt geen kosten voor netcongestie in rekening.
Vandaar dat media stellen dat consumenten die geen panelen hebben de kosten daarvan ook moeten ophoesten, zonder dat ze profiteren van opwek.
[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 14-02-2024 10:55 ]
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic