Ze liggen er pas sinds eind mei dit jaar op, dus nee. Maar ik gok erop dat salderen nog wel even blijft zoals het nu is. Komende 3 jaar nog een gunstig contract dus de verwachting is dat het binnen 3,5-4 jaar terugverdiend zal zijn.Ruben26 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:42:
[...]
Heb je op beide zijde zonnepanelen liggen? Heb je toevallig ook de opbrengst wat de panelen doen hartje winter op zuid(ish) en noord(ish)?
Ik wil namelijk op termijn de zonnepanelen upgraden en de oude dan naar achter verplaatsen. Huis ligt voor 98% met dak op zuid en zo'n waaier van 'n verkoper liet destijds zien dat de jaarlijkse opbrengst in mijn geval op noord nog 58% was. Dat is natuurlijk vooral dankzij de zomer waarbij de zon nog hoog staat als die achterkant in het 'zicht' krijgt, maar dat is in de winter natuurlijk fors minder. Ik ben benieuwd naar de resultaten van mensen die al zonnepanelen op noord hebben liggen.
Volgende investeringen zijn:
Upgrade panelen
Batterij (al dan niet via Zonneplan, Sessy etc)
Verder is doel om opwekking in winter te maximaliseren zodat afhankelijk van energiemaatschappij zo laag mogelijk wordt.
Edit: Ik heb net even mijn handtekening aangepast voor meer details
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW