Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15
Ruben26 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Heb je op beide zijde zonnepanelen liggen? Heb je toevallig ook de opbrengst wat de panelen doen hartje winter op zuid(ish) en noord(ish)?

Ik wil namelijk op termijn de zonnepanelen upgraden en de oude dan naar achter verplaatsen. Huis ligt voor 98% met dak op zuid en zo'n waaier van 'n verkoper liet destijds zien dat de jaarlijkse opbrengst in mijn geval op noord nog 58% was. Dat is natuurlijk vooral dankzij de zomer waarbij de zon nog hoog staat als die achterkant in het 'zicht' krijgt, maar dat is in de winter natuurlijk fors minder. Ik ben benieuwd naar de resultaten van mensen die al zonnepanelen op noord hebben liggen.

Volgende investeringen zijn:
Upgrade panelen
Batterij (al dan niet via Zonneplan, Sessy etc)
Verder is doel om opwekking in winter te maximaliseren zodat afhankelijk van energiemaatschappij zo laag mogelijk wordt.
Ze liggen er pas sinds eind mei dit jaar op, dus nee. Maar ik gok erop dat salderen nog wel even blijft zoals het nu is. Komende 3 jaar nog een gunstig contract dus de verwachting is dat het binnen 3,5-4 jaar terugverdiend zal zijn.

Edit: Ik heb net even mijn handtekening aangepast voor meer details :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:22
@de Peer bij een aantal berichten kom ik tegen dat 1000 kWh meer verbruik tov de zonnepanelen opbrengst ongeveer het omslagpunt is voor een gunstig keuze voor GC. Waar reken je dan mee qua kosten en is het dan een vast contract van 1 jaar of een variabel contract?

Als ik ga rekenen zijn de jaarlijkse kosten bij welke andere leverancier al snel 300 euro hoger. Als ik dat vergelijk met het goedkoopste jaarcontract scheelt het max 0.05 en dus de grens op 6000 kWh. Wat mis ik qua berekening.

Uitgaande van terug levering van 7500 kWh

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:44:
@de Peer bij een aantal berichten kom ik tegen dat 1000 kWh meer verbruik tov de zonnepanelen opbrengst ongeveer het omslagpunt is voor een gunstig keuze voor GC. Waar reken je dan mee qua kosten
puur natte vingerwerk. Ik heb niets uitgerekend. Echter ik heb wel een aantal keer een 1-jaar contract voorbij zien komen in dit topic dat qua kosten goedkoper is dan het Greenchoice contract, doordat het inkooptarief daar een stuk lager is.

Hoe meer verbruik (na salderen) hoe zwaarder dat inkooptarief gaat meetellen voor je jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:44:
@de Peer bij een aantal berichten kom ik tegen dat 1000 kWh meer verbruik tov de zonnepanelen opbrengst ongeveer het omslagpunt is voor een gunstig keuze voor GC. Waar reken je dan mee qua kosten en is het dan een vast contract van 1 jaar of een variabel contract?

Als ik ga rekenen zijn de jaarlijkse kosten bij welke andere leverancier al snel 300 euro hoger. Als ik dat vergelijk met het goedkoopste jaarcontract scheelt het max 0.05 en dus de grens op 6000 kWh. Wat mis ik qua berekening.

Uitgaande van terug levering van 7500 kWh
Dé vraag is denk ik niet of GC nu het beste voorstel heeft, maar of je erop wil gokken of dit over 1-2 jaar wel of niet het geval is.

Gezien ook GC nu officieel niet meer aanbiedt wat nog via via mogelijk af te sluiten is, is voor mij een bevestiging dat die kans steeds groter is.

Garanties zijn er natuurlijk niet. Ik gok erop dat ik over 3 jaar blij ben met deze keuze. Of dat zo zal zijn blijft natuurlijk koffiedik kijken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Dé vraag is denk ik niet of GC nu het beste voorstel heeft, maar of je erop wil gokken of dit over 1-2 jaar wel of niet het geval is.

Gezien ook GC nu officieel niet meer aanbiedt wat nog via via mogelijk af te sluiten is, is voor mij een bevestiging dat die kans steeds groter is.

Garanties zijn er natuurlijk niet. Ik gok erop dat ik over 3 jaar blij ben met deze keuze. Of dat zo zal zijn blijft natuurlijk koffiedik kijken.
hij heeft een flink verbruik na salderen. dan is het wel een wat ander verhaal. Goedkoop inkopen wordt dan mogelijk belangrijker dan boetevrij of boete-arm salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:53:
[...]

hij heeft een flink verbruik na salderen. dan is het wel een wat ander verhaal. Goedkoop inkopen wordt dan mogelijk belangrijker dan boetevrij of boete-arm salderen.
Maar het salderen wordt in veel gevallen toch niet eens meegenomen? Stel ik heb de terug levering van 7500 kWh en ook een verbruik van 7500 kWh. Ik betaal dan toch bij veel leveranciers rond de 500 per jaar voor de totale terug levering. Ik zie ook voorwaarden als in het betalen van hetgeen dat je kan salderen. Stel je verbruik is dus maar 7000 dan betaal je toch alsnog voor 7000 kWh aan terug levering?

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
@de Peer dat snap ik, maar het blijft de vraag of dat achteraf bekeken slim was. Stel dat de kWh prijzen stijgen dan ben je na 1 jaar lagere tarieven je voordeel kwijt.

Zit er dan bij elke partij een (fikse) terugleverboete bij dan ga je er nog meer op achteruit.

Het kan natuurlijk ook meevallen! Maar dat is het dus; niemand die het weet. Ik vermoed dat ook energiebedrijven het (nog) niet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:11
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Hahaha, boete-arm. GC is de 'light' onder de boetes?! Of de 2.0? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Thalaron schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:01:
@de Peer dat snap ik, maar het blijft de vraag of dat achteraf bekeken slim was. Stel dat de kWh prijzen stijgen dan ben je na 1 jaar lagere tarieven je voordeel kwijt.
Er zijn ook andere energiemaatschappijen die je een 2- of 3-jaar-vast contract aanbieden, inclusief boete.
Maar alles staat wel 3 jaar vast. En die kunnen bij een hoog verbruik echt wel gunstiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:00:
Maar het salderen wordt in veel gevallen toch niet eens meegenomen? Stel ik heb de terug levering van 7500 kWh en ook een verbruik van 7500 kWh. Ik betaal dan toch bij veel leveranciers rond de 500 per jaar voor de totale terug levering. Ik zie ook voorwaarden als in het betalen van hetgeen dat je kan salderen. Stel je verbruik is dus maar 7000 dan betaal je toch alsnog voor 7000 kWh aan terug levering?
In de meeste gevallen wordt juist het terugleveren wat gebruikt wordt om te salderen beboet.
In jouw beide stellingen betaal je kosten over 7500kWh bruto teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Truus01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:07:
[...]

In de meeste gevallen wordt juist het terugleveren wat gebruikt wordt om te salderen beboet.
In jouw beide stellingen betaal je kosten over 7500kWh bruto teruglevering.
Maar in mijn laatste voorbeeld gebruik ik die 500 niet om te salderen. Dan is 7000 toch het totaal waarover kosten worden berekend.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:09:
Maar in mijn laatste voorbeeld gebruik ik die 500 niet om te salderen. Dan is 7000 toch het totaal waarover kosten worden berekend.
Dat ligt eraan bij welke leverancier. BudgetEnergie (meen ik) laat je inderdaad alleen betalen over wat je saldeert. Daar betaal je dan over die laatste 500kWh niet en krijg je een TLV (4,5ct?). Bij anderen, Eneco bv betaal je echt over alles, dus ook over die 500kWh. Daar betaal je 11,5ct over alles, maar krijg je wel een TLV van 14,5ct. Heb je effectief dus nog maar 3ct TLV.

En zo heeft iedere leverancier wel weer andere regels. Velen werken bv met staffels en als je dan bv 7499/7500/7501 bruto teruglevert zou heel veel uit kunnen maken in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Truus01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Dat ligt eraan bij welke leverancier. BudgetEnergie (meen ik) laat je inderdaad alleen betalen over wat je saldeert. Daar betaal je dan over die laatste 500kWh niet en krijg je een TLV (4,5ct?). Bij anderen, Eneco bv betaal je echt over alles, dus ook over die 500kWh. Daar betaal je 11,5ct over alles, maar krijg je wel een TLV van 14,5ct. Heb je effectief dus nog maar 3ct TLV.

En zo heeft iedere leverancier wel weer andere regels. Velen werken bv met staffels en als je dan bv 7499/7500/7501 bruto teruglevert zou heel veel uit kunnen maken in kosten.
Maar daarom denk ik dat het aantal kWh wat je daadwerkelijk terug levert ook enorm belangrijk is in de berekening of het GC contract gunstig is. Het daadwerkelijk jaarverbruik door verbouwing en in gebruik name van een Hybride warmtepomp is hier niet bekend, de terug levering in 2023 was 7500 kWh. Ondanks de hogere kosten per kWh die GC rekent, denk ik dat ik met de lage terug lever kosten makkelijk weg kom met GC in vergelijking met een andere leverancier.

Het kantelpunt is dus niet alleen vast te zetten op x aantal kWh meer verbruik dan terug levering maar dient ook rekening te houden met totaal aantal terug geleverde kWh.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:00:
[...]

je mag gewoon salderen hoor, maar je betaalt ook een boete bij de meeste aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:23:
[...]

je mag gewoon salderen hoor, maar je betaalt ook een boete bij de meeste aanbieders.
I know, het enige wat ik probeer te valideren is dat de kostenpost voor terug lever kosten bij een opbrengst van > 7500 kWh dusdanig is dat je beter de hogere tarieven van GC voor stroom levering kan accepteren dan de concurrent die een hogere terug lever kosten door berekend.

In bovenstaande geval kan je volgens mij gemakkelijk 3000 kWh bij GC afnemen en nog goedkoper uit zijn tov welke andere aanbieder met een vast tarief jaarcontract.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59

nwagenaar

God, root. What's the differen

MotorBeast schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:10:
[...]
Vast contract is hetzelfde als verzekeringspremie betalen. Dynamisch is glazen bol. Dat is natuurlijk altijd je eigen keuze. Je kan er ook voor kiezen je huis niet te verzekeren. Reken daar maar eens de kans voor uit dat het afbrand. 8) Je betaalt met vast dus niet teveel. Je betaalt premie voor zekerheid.
Vaste contracten bieden meer zekerheid, variabele contracten wordt als een tussenstap gezien terwijl we in 2022/2023 hebben kunnen ervaren dat dit ook een glazenbol was.

We betaalden in het 1e kwartaal van 2023 het bedrag van € 0,82 per KwH (Essent met een variabel prijscontract) boven het prijsplafond, in die periode was het gemiddelde bedrag bij een Dynamisch Energie contract rond de € 0,35 tot € 0,30 per KwH incl. alles.

Met 2000 KwH boven het prijs plafond in dat kwartaal had ons dat minimaal € 800,- aan kosten bespaard, effectief het bedrag wat wij moesten bijbetalen :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
nwagenaar schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Vaste contracten bieden meer zekerheid, variabele contracten wordt als een tussenstap gezien terwijl we in 2022/2023 hebben kunnen ervaren dat dit ook een glazenbol was.

We betaalden in het 1e kwartaal van 2023 het bedrag van € 0,82 per KwH (Essent met een variabel prijscontract) boven het prijsplafond, in die periode was het gemiddelde bedrag bij een Dynamisch Energie contract rond de € 0,35 tot € 0,30 per KwH incl. alles.

Met 2000 KwH boven het prijs plafond in dat kwartaal had ons dat minimaal € 800,- aan kosten bespaard, effectief het bedrag wat wij moesten bijbetalen :+
Ik betaalde toen en nu nog steeds €0,22 met een vast contract van 3 jaar. Je moet natuurlijk ook niet vastzetten als er een uitzonderlijke situatie is door een oorlog met absurde prijzen. Je sluit ook geen deposito als de rente 1% voor een aantal jaren. Op stroom zit bij mij na salderen toch de winst niet met 500kWh verbruik. Als ik nu afsluit betaal ik €5,- per maand voor stroom. Gas is gewoon waardeloos. Ik betaal nu €0,86 per m3 en dat wordt straks €75,- per maand ongeveer voor 450m3.. Kom na bijleggen panelen november vorig jaar net zo duur uit als ervoor met zo'n €85,- per maand. Klote gas. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:37
Het lijkt me een simpele kwestie van risico nemen of niet. Ik denk dat elke kwh straks gewoon beboet wordt bij alle aanbieders (eneco constructie) en ik zie de stroomprijs de komende jaren niet omlaag gaan, dus daardoor voor 3 jaar gegaan voor de relatief hoge stroomkosten. Is het slim? Geen idee, zien we over een jaar of twee wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 07-05-2024 13:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mister_S schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:12:
Het lijkt me een simpele kwestie van risico nemen of niet. Ik denk dat elke kwh straks gewoon beboet wordt bij alle aanbieders (eneco constructie) en ik zie de stroomprijs de komende jaren niet omlaag gaan, dus daardoor voor 3 jaar gegaan voor de relatief hoge stroomkosten. Is het slim? Geen idee, zien we over een jaar of twee wel :)
Mijn mening:
Ik zie de stroomprijs wel omlaag gaan, eerst (komende 3-5 jaar) richting de 15-20 cent per kWh en op de langere termijn richting de 0-5 cent per kWh. En daarna denk ik dat stroom een 'service' wordt net zoals je glasvezelabonnement dat is. Dan gaat het dus niet meer om hoeveel je afneemt maar welke bandbreedte.

Dus ik denk dat we de komende 20 jaar steeds verder omlaag gaan. Echter gaan er wel tijdelijke verstoringen optreden door oorlogen of zaken als een pandemie. En die komen altijd onverwacht.
dat maakt de keuze 1 of 3 jaar vast dus altijd lastig.

Maargoed dat is slechts mijn glazen bol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtwFMtyuFYvX_kPIlPD4PFL8ezU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8znOPnykrYS4phMBc00KGjSd.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 07-05-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:18
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:18:
Dus ik denk dat we de komende 20 jaar steeds verder omlaag gaan. Echter gaan er wel tijdelijke verstoringen optreden door oorlogen of zaken als een pandemie. En die komen altijd onverwacht.
Belasting en BTW is het grootste deel van de prijs, significante daling zal imo gedempt worden door belastingverhoging.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Belasting en BTW is het grootste deel van de prijs, significante daling zal imo gedempt worden door belastingverhoging.
Ja. De elektraprijs zelf wordt 0 of negatief, wat overblijft is een service-abbo + btw.

Vervolgens is het aan de politiek hoe ze de beprijzing precies willen gaan regelen. Moeilijk te voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:11
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Ja. De elektraprijs zelf wordt 0 of negatief, wat overblijft is een service-abbo + btw.

Vervolgens is het aan de politiek hoe ze de beprijzing precies willen gaan regelen. Moeilijk te voorspellen.
Ik ga voor de categorie: met een maximale afname van 2kW

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:48
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Mijn mening:
Ik zie de stroomprijs wel omlaag gaan, eerst (komende 3-5 jaar) richting de 15-20 cent per kWh en op de langere termijn richting de 0-5 cent per kWh. En daarna denk ik dat stroom een 'service' wordt net zoals je glasvezelabonnement dat is. Dan gaat het dus niet meer om hoeveel je afneemt maar welke bandbreedte.

Maargoed dat is slechts mijn glazen bol.

[Afbeelding]
Als product zou het kunnen, maarrrrr
Natuurkundige verschijnselen maken dat het niet gaat. De balans moet 0 (nul) zijn.
Behalve de spanninghuishouding in de netten heb je ook te maken met de frequentie van 50 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
Zoals ik het bekijk heb ik met mijn GC contract 3 jaar zekerheid.
Stel dat door spontane wereldvrede de prijs zakt naar 15 cent, dan zou ik dus 3 jaar lang 15cent de kwh te veel betalen, dat is in mijn geval maximaal zo'n 2.500 kWh á €0,15 dat ik te veel betaal. Dan betaal ik dus €375 te veel door mijn 3 jarige contract...
Zelfs als de stroom gratis zou worden betaal ik maximaal €750 te veel, voor dat geld kan ik ook alvast 4 panelen er bij leggen en wordt dat risico €0.

Dan kan ik na die 3 jaar mijn energie bij Ziggo afnemen als alles-in-een voor een vast bedrag per maand. Zijn we weer terug bij af (Essent Kabelcom iemand?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Als product zou het kunnen, maarrrrr
Natuurkundige verschijnselen maken dat het niet gaat. De balans moet 0 (nul) zijn.
Behalve de spanninghuishouding in de netten heb je ook te maken met de frequentie van 50 Hz.
dit snap ik niet. ik heb het alleen over de prijs van het product inderdaad. En dus wel een 'cap' op het vermogen dat afgenomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

eltweako schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:51:
Zoals ik het bekijk heb ik met mijn GC contract 3 jaar zekerheid.
Stel dat door spontane wereldvrede de prijs zakt naar 15 cent, dan zou ik dus 3 jaar lang 15cent de kwh te veel betalen, dat is in mijn geval maximaal zo'n 2.500 kWh á €0,15 dat ik te veel betaal. Dan betaal ik dus €375 te veel door mijn 3 jarige contract...
Zelfs als de stroom gratis zou worden betaal ik maximaal €750 te veel, voor dat geld kan ik ook alvast 4 panelen er bij leggen en wordt dat risico €0.

Dan kan ik na die 3 jaar mijn energie bij Ziggo afnemen als alles-in-een voor een vast bedrag per maand. Zijn we weer terug bij af (Essent Kabelcom iemand?).
Tsja, in mijn geval kan ik ook gewoon gratis het GC contract opzeggen en per direct overstappen naar dynamisch. Dus ik ben volledig flexibel en zit nergens aan vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-10 20:57
De boetes zijn niet alleen ingevoerd om de kosten van salderen terug te vorderen, maar vooral ook om de sterk gestegen kosten voor onbalans af te dekken.

De door de ACM ingevoerde Allocatie 2.0 kom ik al een tijdje niet meer tegen in de discussie hier.

Meer onbalans door veel panelen en wolkjes voor de zon klopt ongetwijfeld.

Nu zit ik het realtime te kijken naar wat electrische grootverbruikers en die zijn ook verre van stabiel in hun verbruik.
Wasmachine, droger, magnetron, inductiekookplaat, allen schakelen van hoog vermogen naar laag en weer hoog.
Van een paar honderd Watt naar 3000 en terug.

Nu vraag ik me af, worden nu alle onbalanskosten afgewenteld op zonnepaneelbezitters (lekker makkelijk) of krijgen huishoudens zonder panelen maar met huishoudelijke apparaten ook hun fair share van de kosten voor hun kiezen?
Want die veroorzaken toch ook gewoon een hoop onbalans op dure momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Tsja, in mijn geval kan ik ook gewoon gratis het GC contract opzeggen en per direct overstappen naar dynamisch. Dus ik ben volledig flexibel en zit nergens aan vast.
Ik bedenk me nu pas dat als ik mijn verbruik naar 0 breng de opzegboete bij GC ook naar 0 gaat. Dat bied nog meer flexibiliteit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

gAzu schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:53:
De boetes zijn niet alleen ingevoerd om de kosten van salderen terug te vorderen, maar vooral ook om de sterk gestegen kosten voor onbalans af te dekken.

De door de ACM ingevoerde Allocatie 2.0 kom ik al een tijdje niet meer tegen in de discussie hier.

Nu zit ik het realtime te kijken naar wat electrische grootverbruikers en die zijn ook verre van stabiel in hun verbruik.
Wasmachine, droger, magnetron, inductiekookplaat, allen schakelen van hoog vermogen naar laag en weer hoog.
Van een paar honderd Watt naar 3000 en terug.

Nu vraag ik me af, worden nu alle onbalanskosten afgewenteld op zonnepaneelbezitters (lekker makkelijk) of krijgen huishoudens zonder panelen maar met huishoudelijke apparaten ook hun fair share van de kosten voor hun kiezen?
Want die veroorzaken toch ook gewoon een hoop onbalans op dure momenten.
Ik denk op beiden, en ik denk ook dat het niet inzichtelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:51:
[...]

dit snap ik niet. ik heb het alleen over de prijs van het product inderdaad. En dus wel een 'cap' op het vermogen dat afgenomen kan worden.
Dat snap ik, had ik door O-)

Als er te veel MWh productie is (dus boven de 0 totaal) gaat de net frequentie omhoog.
Als er te weinig MWh productie is (dus onder de 0 totaal) gaat de netfrekwentie omlaag.
Het is ook een utopie dat het precies 0 is, maar blijft wel een doel, vandaar dat de onbalansmarkt er is met uitschieters in de prijs.
De centrales met een "dynamo" draaien op een constant toerental en kunnen daar maar marginaal van afwijken.
Over een dag (24 uur) is het ook altijd gemiddeld 50 Hz anders gaan er een hoop apparaten de mist in die de 50Hz als referentie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
RudyL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:18:
Het kantelpunt is dus niet alleen vast te zetten op x aantal kWh meer verbruik dan terug levering maar dient ook rekening te houden met totaal aantal terug geleverde kWh.
Daarom schreef ik (wel in een ander topic, maar de delen hiervan ook hier):
Truus01 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:49:
Een langdurig vast contract, dat is momenteel belangrijk voor zonnepaneelhouders, zodat er niet onverwacht kosten of hogere kosten kunnen komen.
- Met overschot, is het GC 3 jr vast.
- Met salderen, opwek en verbruik bijna gelijk, kom je ook (bijna altijd) uit op GC 3 jr. (Tenzij het verbruik heel laag is, want dan spelen de vaste leverkosten een te grote rol.)
- Met een veel hoger verbruik dan opwek, zijn anderen interessant en per situatie afhankelijk wie. Al zijn er net zo goed maar weinig die 3 jaar aanbieden. En vreemd genoeg komt dan Vandebron ook vaak als gunstig(ste) naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Dat snap ik, had ik door O-)

Als er te veel MWh productie is (dus boven de 0 totaal) gaat de net frequentie omhoog.
Als er te weinig MWh productie is (dus onder de 0 totaal) gaat de netfrekwentie omlaag.
Het is ook een utopie dat het precies 0 is, maar blijft wel een doel, vandaar dat de onbalansmarkt er is met uitschieters in de prijs.
De centrales met een "dynamo" draaien op een constant toerental en kunnen daar maar marginaal van afwijken.
Over een dag (24 uur) is het ook altijd gemiddeld 50 Hz anders gaan er een hoop apparaten de mist in die de 50Hz als referentie gebruiken.
Oke, maar wat heeft dit met de te verwachte stroomprijs te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:53:
Gas is gewoon waardeloos. Ik betaal nu €0,86 per m3 en dat wordt straks €75,- per maand ongeveer voor 450m3.. Kom na bijleggen panelen november vorig jaar net zo duur uit als ervoor met zo'n €85,- per maand. Klote gas. :X
Dat gas kan wel goedkoper per maand hoor. Je moet geen gas als onderdeel van het 3 jaar vast contract nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Dat gas kan wel goedkoper per maand hoor. Je moet geen gas als onderdeel van het 3 jaar vast contract nemen.
Airco nemen om te verwarmen.....

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
worldfastest schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:50:
Airco nemen om te verwarmen.....
Dat doet @MotorBeast al, ik bedoel meer het tarief van het contract + cashback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:46
gAzu schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:53:

Ik ben wel benieuwd hoe groot deze post daadwerkelijk is voor particulieren met panelen.
Voor een individu met PV is het natuurlijk een groot verschil als er wolk over komt. Maar het totaal van de woonhuizen ligt best verspreid over het land en zo'n wolk beweegt zich er dan overheen. Dan lijkt me dat dit op het totaal redelijk mooi uitmiddelt en ook zeer goed te voorspellen is.

Dit geldt dan weer niet voor een zonnepark of een bedrijf met zeer veel panelen. Daar is de onbalans impact van een wolk veel groter omdat de panelen veel dichter op elkaar staan.

Is er iemand die hier cijfers over kent of meer informatie over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL
Truus01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:10:
[...]

- Met een veel hoger verbruik dan opwek, zijn anderen interessant en per situatie afhankelijk wie. Al zijn er net zo goed maar weinig die 3 jaar aanbieden. En vreemd genoeg komt dan Vandebron ook vaak als gunstig(ste) naar boven.

[...]
Het enige wat mij nog niet geheel duidelijk was, was wat is de definitie van een veel hoger gebruik. Bij een opbrengst < 5000 kWh zit je veel eerder aan de 'hoge tarieven' van GC zijn ongunstig tov een opbrengst > 7500. Dat is voor mensen die mogelijk nog denken het GC contract te kunnen krijgen wel relevante informatie.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:00
Zolang je alles saldeert is dit GC 3 jaar contract toch prima.
Ik zie de prijs per kwh de komende 3 jaar ook wel omlaag gaan, maar mij boeit het niet omdat ik toch alles wegsaldeer en uiteindelijk rond de +250 kwh moet afnemen of netto 250 kwh terug lever over een jaar gezien.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:53
Ik vroeg me af of er ergens wettelijk (of anderzins) is vastgelegd welke kosten energieleveranciers moeten/mogen verrekenen in hun vastrecht en welke kosten er in de kWh prijs zou moeten zitten. Heb me door de energiewet heen geworsteld en het nodige bekeken op de site van de ACM maar ben nog niks tegen gekomen. Jullie wel?

Reden voor mijn vraag is dat ik een strohalm zoek om succesvol bezwaar te maken tegen de verhoging van het vastrecht vanwege onbalanskosten en te bepleiten dat deze kosten in het kWh tarief zouden moeten zitten wat mij betreft.

Ik snap namelijk de gedachtegang achter het hogere vastrecht niet aangezien je dan alle zonnepaneelbezitters even hard 'straft' in plaats van dat je de mensen die het meeste terugleveren (op de dure momenten) het meeste laat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:14
@Pietje555

Voor mij geldt inderdaad hetzelfde (hebben een tussenmeter op de laadpaal en krijg elke maand geldt gestort van de werkgever). Dit is indirect gewoon een hele lucratieve manier van salderen. Wat mij betreft kan de kWh prijs niet hoog genoeg zijn.

ps, heb gisteravond een 3-jarig contract bij Greenchoice via de welbekende link afgesloten, vanmorgen het contract per mail ontvangen :)

[ Voor 22% gewijzigd door paul-s83 op 07-05-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:35:
Ik vroeg me af of er ergens wettelijk (of anderzins) is vastgelegd welke kosten energieleveranciers moeten/mogen verrekenen in hun vastrecht en welke kosten er in de kWh prijs zou moeten zitten. Heb me door de energiewet heen geworsteld en het nodige bekeken op de site van de ACM maar ben nog niks tegen gekomen. Jullie wel?
https://www.acm.nl/nl/ene...s#tarief-per-dag-of-maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Dit heb ik dus al gelezen, daaruit lijkt te blijken dat de onbalanskosten niet zomaar in het vastrecht mogen worden opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Qosmic schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:22:
Zolang je alles saldeert is dit GC 3 jaar contract toch prima.
Ik zie de prijs per kwh de komende 3 jaar ook wel omlaag gaan, maar mij boeit het niet omdat ik toch alles wegsaldeer en uiteindelijk rond de +250 kwh moet afnemen of netto 250 kwh terug lever over een jaar gezien.
Prijs stroom omlaag??? Ik verwacht juist van niet. Meer en meer EV en WP's. Kosten netwerk vliegen omhoog voor stroom (moet zwaar geinvesteerd worden). Als gasverbruik gaat teruglopen moet ergens de winst en belastingen vandaan komen......op stroom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Dat doet @MotorBeast al, ik bedoel meer het tarief van het contract + cashback
Gas elders maakt ook volgens mij niet heel veel uit met mijn verbruik van maar 400/450m3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:54:
Gas elders maakt ook volgens mij niet heel veel uit met mijn verbruik van maar 400/450m3.
met het tarief niet veel, maar met de cashbacks wel, kijk maar even op pricewise.nl. Zeker €10 tot €15 per maand goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:44
[...]

Dat de kale prijs nul wordt is een economisch onmogelijkheid. Voor de produktie zijn installaties nodig die geld kosten en dat geld zal dus terug verdient moeten worden.

Als dat niet meer mogelijk is worden er geen installaties gebouwd en is er geen of onvoldoende produktie en dat zorgt automatisch voor een (hogere) prijs als gevolg van concurrentie voor wat wel beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:04:
[...]

met het tarief niet veel, maar met de cashbacks wel, kijk maar even op pricewise.nl. Zeker €10 tot €15 per maand goedkoper.
Zal er naar kijken. Toch kratje :9B per maand. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
[...]

Ik denk eerder dat het de huidige situatie zal blijven + een capaciteitstarief (+ een terugleverboete als het aan de energiemaatschappij ligt en de wet het toelaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Oke, maar wat heeft dit met de te verwachte stroomprijs te maken?
Op onpopulaire momenten zal er toch geproduceerd moeten worden.
Iets of iemand moet dat doen, zal niet goedkoop zijn. Dat bonnetje moet betaald worden.
Zal dus in de abonnementsprijs worden verwerkt.
Kan je wel per kWh niets betalen maar dat zit dan wel ergens in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Zal er naar kijken. Toch kratje :9B per maand. :P
Je kunt overwegen om tijdelijk een variabel contract bij bijv. Frank te pakken, daar kost gas nu €1,0971, en dan in de zomer waar meestal de tarieven wat lager zijn een vast contract voor een jaar te pakken.
Voordeel is dan dat volgend jaar je contract ook weer in de zomer afloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:34
Hier ook het GC contract voor 3 jaar afgesloten. Heb nu een klein overschot aan stroom maar dat zal toenemen als de kleine straks uit de wasbare luiers is en de machine niet zo veel meer draait.

Ik had bij het aanmelden een fout gemaakt bij het invullen van mijn mail adres waardoor ik het contract niet had ontvangen. Via de telefoon het aanbod gekregen voor drie jaar vast met zonnepanelen zonder de 4 euro extra vaste kosten per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Eijsbeer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:28:
@Novax Ja dat scheelt toch weer zo’n 50 euro per jaar, betaal een maandelijks voorschot van 0 euro :) Ik had het 3-jaar-vast contract gekozen.
Lol, dan zou ik de naam van die medewerker even onthouden :) (staat misschien bij de aanvraag omdat het telefonisch gegaan is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
eltweako schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Je kunt overwegen om tijdelijk een variabel contract bij bijv. Frank te pakken, daar kost gas nu €1,0971, en dan in de zomer waar meestal de tarieven wat lager zijn een vast contract voor een jaar te pakken.
Voordeel is dan dat volgend jaar je contract ook weer in de zomer afloopt.
Moet nog een 1/2 jaar en 7 dagen gaan op oude GC contract. Hoop de 3 jaar te kunnen pakken in ieder geval op stroom. Tik, tak, tik, tak ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Dat de kale prijs nul wordt is een economisch onmogelijkheid. Voor de produktie zijn installaties nodig die geld kosten en dat geld zal dus terug verdient moeten worden.
Dat kan toch prima gedekt worden met de opbrengsten van de gratis stroom. Je kunt daarmee arbeid verrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:15
@de Peer Je vergeet wel dat de installaties gewoon standby staan om het volledige net te kunnen dekken als er een wolkenveld binnen drijft. Personeel loopt gewoon rond, afschrijving van de investering gaat door en de aandeelhouders willen aan het eind van het jaar geld zien.
Zou een centrale uitgeschakeld worden dan duurt het een paar dagen om de vuurhaard weer op temperatuur te krijgen. Daarom stoken ze op 50% door en produceren ze altijd voor het net wat dus de grote overschotten levert omdat de wisselende producenten (PV, wind) slecht kunnen regelen. Gasturbines regelen snel, maar zijn heel duur en kosten veel onderhoud. Ook deze moeten blijven draaien omdat ze vast gaan zitten bij afkoelen.
Overigens gaan windmolens bij storm ook uit want daar zijn ze niet op berekend.
Kortom, niemand is gebaat bij PV en wind en daar krijg je nu de rekening van en die zal nog veel hoger worden. De productiekosten om een kWh te produceren zijn niet heel erg relevant. De kosten zitten in alles eromheen en die blijven steeds hoger worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:43:
Moet nog een 1/2 jaar en 7 dagen gaan op oude GC contract. Hoop de 3 jaar te kunnen pakken in ieder geval op stroom. Tik, tak, tik, tak ........
Ik heb nu al wel een paar keer gelezen dat als je al klant bent bij GC en je dan online een aanvraag doet met de ingangsdatum ver in de toekomst dat GC die datum negeert en het huidige contract opzegt en het nieuwe contract de volgende dag in laat gaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Ik heb nu al wel een paar keer gelezen dat als je al klant bent bij GC en je dan online een aanvraag doet met de ingangsdatum ver in de toekomst dat GC die datum negeert en het huidige contract opzegt en het nieuwe contract de volgende dag in laat gaan :X
Dat is ook mijn ervaring. Er werd duidelijk gezegd in december dat nieuwe klanten een datum tot 6 maanden vooruit konden prikken, maar dat bestaande klanten direct een aanbieding krijgen waarvoor ze 3 dagen hebben om te accepteren. Blijkbaar gaat het contract dan automatisch direct in om middernacht na het accepteren.

Althans, zo was het. Misschien is het inmiddels veranderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Luierpraat is erg interessant maar verrassend genoeg offtopic hier.
Verplaatst.

Doe je medeTweakers een plezier en houd het onderwerp in acht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 16:55
banaliteit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:03:
[...]

Gewoon proberen. Als je contract binnenkomt weet je het. Heb deze gisteren nog afgesloten.
30-4 aangevraagd bij Greenchoice, wel een bevestigingsmail gehad maar verder nog niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
firecaps30 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:07:
30-4 aangevraagd bij Greenchoice, wel een bevestigingsmail gehad maar verder nog niets..
En als je inlogt bij greenchoice.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 16:55
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:17:
[...]

En als je inlogt bij greenchoice.nl ?
Niet aan gedacht, maar daar zie ik nog mijn huidige contractgegevens en niets over een nieuwe overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
[...]

Ik heb het 29-4 aangevraagd met als ingangsdatum 1-6-24, contract had ik een half uurtje later in mijn mailbox.
Contract staat ook in mijn account van GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Heb in februari of maart toen de boete ellende begon een aanvraag gedaan. Kreeg bevestiging van de aanvraag, contract nooit gezien. Nooit meer iets van gehoord. Week of 3 geleden over gebeld. Mail stond niet eens in hun systeem. Kwijt. :?

En ik wil mijn 1/2 jaar eigenlijk wel uitdienen met de zalig lage tarieven. Gokje dan maar.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Dat had ik toen dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Pietje555 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:28:
@de Peer Je vergeet wel dat de installaties gewoon standby staan om het volledige net te kunnen dekken als er een wolkenveld binnen drijft. Personeel loopt gewoon rond, afschrijving van de investering gaat door en de aandeelhouders willen aan het eind van het jaar geld zien.
Zou een centrale uitgeschakeld worden dan duurt het een paar dagen om de vuurhaard weer op temperatuur te krijgen. Daarom stoken ze op 50% door en produceren ze altijd voor het net wat dus de grote overschotten levert omdat de wisselende producenten (PV, wind) slecht kunnen regelen. Gasturbines regelen snel, maar zijn heel duur en kosten veel onderhoud. Ook deze moeten blijven draaien omdat ze vast gaan zitten bij afkoelen.
Overigens gaan windmolens bij storm ook uit want daar zijn ze niet op berekend.
Kortom, niemand is gebaat bij PV en wind en daar krijg je nu de rekening van en die zal nog veel hoger worden. De productiekosten om een kWh te produceren zijn niet heel erg relevant. De kosten zitten in alles eromheen en die blijven steeds hoger worden.
8)7
Het duurt geen dagen om een centrale "op het net" te krijgen. Afhankelijk van het type en soort brandstof hooguit een paar uur.
En centrales kunnen en gaan gewoon uit en daarna gewoon weer "aan". Als er wat gaat vastzitten na het uitzetten heb je het onderhoud "wat" te lang uitgesteld :X
Je had vroeger wel veel meer lokale centrales die draaide voor de netondersteuning, die tijden zijn al een poosje voorbij.

Wind, PV, fossiel en andere bronnen gaat prima, je moet alleen wel zorgen dat de mix klopt.
Het is wel handig als het donker is en windstil dat het licht het blijft doen. :+

En inderdaad alles heeft een "bonnetje" op wat voor manier dan ook -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:15
@Simpel360 Goh, laat ik nu met mijn vorige werkt inbedrijfsteller geweest zijn van grote centrale (>800 MW) en WKO's met gasturbines (>150MW).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:04
Je hoort inderdaad het contract per email te ontvangen met de titel "Alsjeblieft, jouw Greenchoice contract!". Ik ontving deze vrij snel na aanmelding.

Als je al meer dan week wacht zou ik bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Dat kan toch prima gedekt worden met de opbrengsten van de gratis stroom. Je kunt daarmee arbeid verrichten.
Welke opbrengst? Als de klant niets betaald voor de stroom zijn er toch geen inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Pietje555 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:57:
@Simpel360 Goh, laat ik nu met mijn vorige werkt inbedrijfsteller geweest zijn van grote centrale (>800 MW) en WKO's met gasturbines (>150MW).
d:)b
Altijd leuk om te kijken wie er het meeste gelijk heeft oOo
Laat ik het zo zeggen, ik moet dan decennia lang in deze sector hebben zitten snurken :+

Maar ff to the point.
Kom op zeg, dagen bezig om op het net te komen, hoeveel storingen heb je dan wel niet moeten oplossen en gasturbines die door hun aslager zakken of een as die krom trekt, vergeten "tornen" aan te zetten zeker.

Maar is wel gierend off topic zo.

Lang leve PV *O* en BOE terugleverboete :(
Op de PAP Tibberen en salderen ennn nog 3 Jr GC 11,5cnt op de SAP voor het overschot, had ik hier maar eerder voor gekozen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet handig om de welbekende linkjes vast te klikken ergens in de topic, ik zie namelijk de zelfde vragen 100x voorbij komen. Dus het linkje van FNV-3-2 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:51:
Is het niet handig om de welbekende linkjes vast te klikken ergens in de topic, ik zie namelijk de zelfde vragen 100x voorbij komen. Dus het linkje van FNV-3-2 jaar.
Het gebruik van die linkjes van de FNV en het niet aangeven van teruglevering bij andere linkjes is toch een beetje op eigen risico dus lijkt het me niet een goed idee om die vast te klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Simpel360 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 01:23:
[...]

8)7
Het duurt geen dagen om een centrale "op het net" te krijgen. Afhankelijk van het type en soort brandstof hooguit een paar uur.
En centrales kunnen en gaan gewoon uit en daarna gewoon weer "aan". Als er wat gaat vastzitten na het uitzetten heb je het onderhoud "wat" te lang uitgesteld :X
Je had vroeger wel veel meer lokale centrales die draaide voor de netondersteuning, die tijden zijn al een poosje voorbij.
@Pietje555 heeft gelijk, zeker bij kolen en bio en gas centrales (die centrales die dus nog een ketel en stoomtubines hebben duurt de opstart en ook uitzetten enkele dagen en wil je dat eigenlijk niet omdat het stilstaan alleen de onderhoudskosten en storinggevoeligheid verhoogd.
Gasturbines kunnen redelijk snel opstarten, maar zijn zeker nu behoorlijk duur in verbruik, dit was toen deze veel werden geplaatst heel anders, toen was namelijk het gas spotgoedkoop en makte het zeer hoge verbruik eigenlijk niets uit. Ondertussen zijn de rollen echter omgedraaid. Deze staan ondertussen veelal stil en blijven vaak ook uit, en als ze draaien wil men deze dan ook graag laten draaien, om de reden die @Pietje555 heeft genoemd.
voorbeeld is bv de Clauscentrale die nu weer in bedrijf is, echter behoorlijk lang (2014 - 2020) geheel buiten bedrijf was. dit is een combi centrales met gasturbines en een restwarmte ketel met een stoomturbine.
Wind, PV, fossiel en andere bronnen gaat prima, je moet alleen wel zorgen dat de mix klopt.
Het is wel handig als het donker is en windstil dat het licht het blijft doen. :+

En inderdaad alles heeft een "bonnetje" op wat voor manier dan ook -O-

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
hanev001 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Welke opbrengst? Als de klant niets betaald voor de stroom zijn er toch geen inkomsten.
Ietsje verder kijken, met gratis stroom kun je allerlei dingen doen die geld opleveren. B.v. een fabriek laten draaien. Of cryptovaluta mijnen. Je kunt ook een computer met AI laten draaien en wachten totdat die iets anders nuttigs verzint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Martin7182 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Ietsje verder kijken, met gratis stroom kun je allerlei dingen doen die geld opleveren. B.v. een fabriek laten draaien. Of cryptovaluta mijnen. Je kunt ook een computer met AI laten draaien en wachten totdat die iets anders nuttigs verzint ;)
Zo werkt economie niet. Je zult dan nog steeds een overdracht (geld of goederen) moeten doen om de producenten van die stroom te compenseren, zonder compensatie krijg je geen stroom. De gebruikers van die "gratis" stroom moeten dus een deel van hun opbrengst afstaan aan de leveranciers van die "gratis" stroom daar is een woord voor "Betalen" Het basis principe is: Gratis bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
hanev001 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Zo werkt economie niet. Je zult dan nog steeds een overdracht (geld of goederen) moeten doen om de producenten van die stroom te compenseren, zonder compensatie krijg je geen stroom. De gebruikers van die "gratis" stroom moeten dus een deel van hun opbrengst afstaan aan de leveranciers van die "gratis" stroom daar is een woord voor "Betalen" Het basis principe is: Gratis bestaat niet.
Gaat het niet de kant op dat we alleen nog maar vaste lasten betalen. Dus transport- en (hopelijk) opslagkosten en nog een beetje voor administratie (en service?...). Die leverancier heeft verder ook geen kosten, als iets gratis verkregen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Truus01 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Gaat het niet de kant op dat we alleen nog maar vaste lasten betalen. Dus transport- en (hopelijk) opslagkosten en nog een beetje voor administratie (en service?...). Die leverancier heeft verder ook geen kosten, als iets gratis verkregen wordt.
Ik heb dat al eerder gezegt, dat kan niet. Hoe komt de leverancier aan de "gratis" stroom. Ergens moet die stroom gemaakt worden, de installaties daarvoor kosten geld. Als de producent geen vergoeding daarvoor krijgt waarom zou deze dan geld uitgeven voor een installatie. Er is maar een conclusie mogelijk er moet betaald worden of je krijgt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MacD007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:08:
[...]
@Pietje555 heeft gelijk, zeker bij kolen en bio en gas centrales (die centrales die dus nog een ketel en stoomtubines hebben duurt de opstart en ook uitzetten enkele dagen en wil je dat eigenlijk niet omdat het stilstaan alleen de onderhoudskosten en storinggevoeligheid verhoogd.
Gasturbines kunnen redelijk snel opstarten, maar zijn zeker nu behoorlijk duur in verbruik, dit was toen deze veel werden geplaatst heel anders, toen was namelijk het gas spotgoedkoop en makte het zeer hoge verbruik eigenlijk niets uit. Ondertussen zijn de rollen echter omgedraaid. Deze staan ondertussen veelal stil en blijven vaak ook uit, en als ze draaien wil men deze dan ook graag laten draaien, om de reden die @Pietje555 heeft genoemd.
voorbeeld is bv de Clauscentrale die nu weer in bedrijf is, echter behoorlijk lang (2014 - 2020) geheel buiten bedrijf was. dit is een combi centrales met gasturbines en een restwarmte ketel met een stoomturbine.

[...]
Als een centrale 6 jaar niet heeft gedraaid, de Claus in jouw voorbeeld, die heeft dan geconserveerd gestaan. Die moet dan uit een heel andere status gehaald worden en dat is niet in een paar uur gebeurd, dat klopt.

Dus gasturbines die na uitzetten standaard niet meer op het net kunnen is de norm..... bijzonder, heel bijzonder en komt niet overeen met mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnyboy24
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-07-2024
Goedemiddag,

Ik weet niet of het hier al voorbij is gekomen:

Ben zelf gas-loos en heb 10.000 kwh opbrangst en ook 10.000 kwh verbruik.
Ik heb nog een oude meter en een variabel contract bij vattenfall.
Ik verwacht dat Vattenfall zometeen dezelfde constructie als Eneco gaat toepassen.
Hoe zullen de leveranciers hier mee omgaan met mensen met een oude draai-meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Ik geloof wel dat het huidige "Pay-per-use" vervangen kan worden door het "flat-fee" concept zodra als energie "nagenoeg" gratis is.
Energieleveranciers willen inkomsten hebben, en die zien ze nu verdampen, dat is waarom de terugleverboete komt.
Salderen vinden ze al vervelend, en nu er geen vooruitzicht is dat dit voorlopig gaat veranderen, komen ze met deze boetes.

Maar stel, dat je voor een vast bedrag per maand, laten we zeggen €35 per maand, "energie" kunt afnemen. op basis van "faire-use". Dan verdient de leverancier er nog altijd goed aan.

Hoewel de vergelijking natuurlijk niet helemaal op gaat, is het zelfde met internet gebeurt. Vroeger betaalde je een vast bedrag per maand waar je verbruik nog eens boven op kwam. Je betaalde zowel aan de PTT(KPN) voor de telefoontikken als je internetprovider. Dat veranderde in databundels en werd later pas onbeperkt.

Als de energieprijs blijft dalen is dit een interessant model voor de leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 13:54

Trebbors

Failure is no option!

Eijsbeer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:23:
Hier ook het GC contract voor 3 jaar afgesloten. Heb nu een klein overschot aan stroom maar dat zal toenemen als de kleine straks uit de wasbare luiers is en de machine niet zo veel meer draait.

Ik had bij het aanmelden een fout gemaakt bij het invullen van mijn mail adres waardoor ik het contract niet had ontvangen. Via de telefoon het aanbod gekregen voor drie jaar vast met zonnepanelen zonder de 4 euro extra vaste kosten per maand :)
Ik dacht laat ik ook eens bellen om het 3j contract iets voordeliger te maken. Maar bij de vraag om het aan te passen naar 10,26: "Heeft u zonnepanelen..dan doen we dat niet."

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 08-05-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
eltweako schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:25:
Ik geloof wel dat het huidige "Pay-per-use" vervangen kan worden door het "flat-fee" concept zodra als energie "nagenoeg" gratis is.
Energieleveranciers willen inkomsten hebben, en die zien ze nu verdampen, dat is waarom de terugleverboete komt.
Salderen vinden ze al vervelend, en nu er geen vooruitzicht is dat dit voorlopig gaat veranderen, komen ze met deze boetes.

Maar stel, dat je voor een vast bedrag per maand, laten we zeggen €35 per maand, "energie" kunt afnemen. op basis van "faire-use". Dan verdient de leverancier er nog altijd goed aan.

Hoewel de vergelijking natuurlijk niet helemaal op gaat, is het zelfde met internet gebeurt. Vroeger betaalde je een vast bedrag per maand waar je verbruik nog eens boven op kwam. Je betaalde zowel aan de PTT(KPN) voor de telefoontikken als je internetprovider. Dat veranderde in databundels en werd later pas onbeperkt.

Als de energieprijs blijft dalen is dit een interessant model voor de leveranciers.
Klopt nog steeds niet. De leveranciers zijn de tussenhandelaren. Het gaat om betaling van de producenten en dat kan alleen maar op basis van productie in relatie met de kosten die daarvoor gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
De ACM heeft zojuist een einde gemaakt aan het nut van deze discussie.

https://solarmagazine.nl/...bedrijven-voldoen-aan-wet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martin7182
Haha, de wc-eend ACM ;)
De geest van de wet is wel anders. Anders gezegd: de wet moet scherper geformuleerd worden (niet eens essentieel anders). En dan voldoen de leveranciers opeens niet meer.

De discussie blijft zinvol, ook met de weinig zeggende mening van ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
De publicatie van de ACM over hun onderzoek.
https://www.acm.nl/nl/pub...neelhouders-niet-verboden
Het onderzoek zelf:
https://www.acm.nl/system...tarieven-in-transitie.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door Homer-Simpson op 08-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:56
hanev001 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:00:
De ACM heeft zojuist een einde gemaakt aan het nut van deze discussie.

https://solarmagazine.nl/...bedrijven-voldoen-aan-wet
En binnen 2 weken hebben alle energie leveranciers het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:23

Zenix

BOE!

Ik mis toch de onderbouwing en de cijfers, waarop is het onderzoek gebaseerd? Ik kan er namelijk niet vanuit gaan dat de ACM het onderzoek gedegen heeft uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Titus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:57:
[...]

En binnen 2 weken hebben alle energie leveranciers het!
Yes ik denk dit het moment is waar leveranciers op gewacht hebben. Zal niet lang meer duren voordat de andere grote leveranciers met hun plannen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb dat al eerder gezegt, dat kan niet. Hoe komt de leverancier aan de "gratis" stroom. Ergens moet die stroom gemaakt worden, de installaties daarvoor kosten geld. Als de producent geen vergoeding daarvoor krijgt waarom zou deze dan geld uitgeven voor een installatie. Er is maar een conclusie mogelijk er moet betaald worden of je krijgt het niet.
Waarom zou je niet kunnen betalen met 2% van de stroom die je opwekt? Dus met die 2% dek je de maintenance kosten van de 98% stroom die je gratis weggeeft.
Of zeg je dan dat de terminologie niet klopt en het dus niet echt gratis is maar gratis 'lijkt'? Daar zou ik het dan wel weer mee eens kunnen zijn. kwestie van definities.

Het is vooral allocatie volgens mij, wie betaalt wat en waarmee.

Stroom die (bijna) gratis wordt, wordt echt de nieuwe industriele revolutie. Dat gaat de wereld echt veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 08-05-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04:34
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Waarom zou je niet kunnen betalen met 2% van de stroom die je opwekt? Dus met die 2% dek je de maintenance kosten van de 98% stroom die je gratis weggeeft.
Of zeg je dan dat de terminologie niet klopt en het dus niet echt gratis is maar gratis 'lijkt'? Daar zou ik het dan wel weer mee eens kunnen zijn. kwestie van definities.

Het is vooral allocatie volgens mij, wie betaalt wat en waarmee.

Stroom die (bijna) gratis wordt, wordt echt de nieuwe industriele revolutie. Dat gaat de wereld echt veranderen.
Waarschijnlijk omdat stroom geen vaste waarde heeft. Stroom is heel slecht houdbaar (omdat de hoeveelheid opslag bij lange na niet groot genoeg is). Dus op sommige momenten van de dag kan jouw stroom gigantisch veel waard zijn, en op andere momenten is het niks waard (of zelfs minder dan niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 08:45
als ik 10.000 opwek en 10.000 verbruik. Moet ik dan betalen als het saldo 0 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sonja12s schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:25:
ja je betaalt dan boete over het deel dat je saldeert (bij Eneco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonja12s schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:25:
Idealiter zou je al je opwek ook daadwerkelijk meteen moeten gebruiken (dus niet je huis uit laten gaan). Dan is er niets aan de hand.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kakaisan schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Waarschijnlijk omdat stroom geen vaste waarde heeft. Stroom is heel slecht houdbaar (omdat de hoeveelheid opslag bij lange na niet groot genoeg is). Dus op sommige momenten van de dag kan jouw stroom gigantisch veel waard zijn, en op andere momenten is het niks waard (of zelfs minder dan niks).
Ik heb het even niet over de huidige situatie waarin we nog niets voor opslag geregeld hebben. Ik heb het over de situatie (20 of 30 jaar verder) waarbij opslag geen probleem meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tanuki schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Idealiter zou je al je opwek ook daadwerkelijk meteen moeten gebruiken (dus niet je huis uit laten gaan). Dan is er niets aan de hand.
dat is alleen onmogelijk in een doorsnee huishouden. 30% daarvan zelf gebruiken is een realistisch getal. dus over 70% boete betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-05-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:27:
[...]

dat is alleen onmogelijk in een doorsnee huishouden. 30% daarvan is een realistisch getal.
Mee eens, maar het beantwoordt haar vraag en laat meteen zien hoe pijnlijk het is. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Tja, ik heb er een beetje op geanticipeerd door een e-boiler in plaats van een wp boiler te nemen. Daarmee kan ik net wat meer salderen. Of dat opweegt tegen het extra gebruik, we shall see. Ook kan ik mijn huis nu kennelijk beter gaan koelen dan terug te leveren….

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martin7182
kbuntu schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:43:
Tja, ik heb er een beetje op geanticipeerd door een e-boiler in plaats van een wp boiler te nemen. Daarmee kan ik net wat meer salderen. Of dat opweegt tegen het extra gebruik, we shall see. Ook kan ik mijn huis nu kennelijk beter gaan koelen dan terug te leveren….
Denk je werkelijk dat extra stroomverbruik voordeliger is? Een e-boiler verbruikt 3× zoveel als een wp-boiler. Met panelen is dat vooral in de winter nadelig. Met een wp kun je altijd nog affakkelen, accu laden of de panelen uitzetten indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-10 18:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Toch maar voor een drie jarig GreenChoice contract gegaan zojuist n.a.v. nieuwsbericht dat ACM aangeeft dat de terugleverkosten niet verboden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Het is me onduidelijk of de teruglever vergoeding nu betaald wordt over elke KWH die er terug geleverd wordt (dus inclusief saldering) of enkel hetgeen wat na de saldering terug wordt geleverd. Help! :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kbuntu schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:43:
Tja, ik heb er een beetje op geanticipeerd door een e-boiler in plaats van een wp boiler te nemen. Daarmee kan ik net wat meer salderen.
Haha lol dat is ook een manier om in oplossingen te denken :D :D

Weet je wat ook een manier is om minder terugleverboetes te betalen? Door je panelen van het dak te halen, of door je huis te verkopen.

Salderen is geen doel op zich. WP boiler is (bijna) altijd te verkiezen boven de e-boiler.
Pagina: 1 ... 50 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)