Je kunt dat wel claimen, maar dat moet volgens nederlands recht dus via je installateur, die is tenslotte je eerste aanspreekpunt.
nu blijkt deze niet meer te bestaan, gebeurt wel eens in deze branche.
oke, geen probleem, meld je het aan de fabrikant in China, mail geschreven, maar welk mail adres ?
krijg je een mail terug, als je geluk hebt, die aangeeft dat je dat via je installateur moet doen, die is er dus niet.
weer nieuwe mail, weer 3 maanden later moet je maar aantonen dat de fout onder de garantie valt ? lastig , kun je dus niet. dus zou je naar een rechtbank in china moeten, doe je natuurlijk niet, zeker niet voor een schadepost van nog geen 50 euro.
dus onder de streep zal een dergelijke garantie niet echt veel waard zijn, los van het feit dat je dus, zeker bij oudere modelen, deze niet meer kunt krijgen. het wordt al lastig om een vervanging te krijgen van panelen van 6 mnd oud, laat staan van panelen van 6 jaar, kun je dus gewoon vergeten. hooguit op marktplaats of dergelijke.
dus je hebt recht op garantie, maar zie dat maar eerst eens te krijgen, ik wens je heel veel succes.
[...]
Ja, dat zei ik.
Ik wil wel eens ervaringen hierover horen. Want volgens mij speelt dit helemaal (nog) niet.
Ook heb je niet alleen recht op een vergelijkbaar product. Ze moeten het in eerste instantie repareren. Kan dat niet, moeten ze het vervangen met hetzelfde; kan dat niet, met iets iets vergelijkbaars; kan dat niet met iets beters; kan dat niet, kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je dus je geld terug. (En waarschijnlijk kun je dan ook nog met succes bepaalde verliezen claimen.)
repareren van een zonnepaneel

jij gelooft blijkbaar in sprookjes, hobbymatig is e.e.a. mogelijk nog te repareren, maar bedrijfsmatig totaal onzinnig, zal dus ook niet vaak gebeuren.
en om te claimen zul je naar een rechtbank moeten, aangezien je eigenlijke aanspreekpunt er niet meer is, is dus ook een NL rechtbank hier veelal niet meer de aangesproken punt waar je dit kunt voorleggen, veelal gaat dat dus China worden, op dat punt is het dus gewoon einde verhaal, de kosten hiervoor wegen dus niet op voor de schadepost.
[
Voor 7% gewijzigd door
MacD007 op 04-05-2024 12:39
]