Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:52:
@Toniy
Als je nog geen panelen hebt, dan lekker shoppen en de beste (voordeligste) deal pakken. Heb nog nooit gehoord van de "ik ben niet van plan panelen te pakken" clausule.
@de Peer
Echt spotgoedkoop, zie op internet 410Wp panelen voor €60 te koop staan, en minder bekende merken voor nog minder. Als je nog maar een paar kWh te kort komt en je hebt de plek, dan zie ik geen reden om niet uit te breiden, winterdag is elke Watt welkom.
Link naar die 60 euro panelen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:11:
[...]

Op dit moment ben je als je goede panelen inkoopt met een fatsoenlijke string voor €0,80 a €0,85 per WP klaar incl leggen. Ik ben van 2500WP naar 7310WP NO/ZW gegaan 1/2 jaar geleden voor €0,90 per WP Jinko's 430 en Goodwe. Oude panelen ook nog verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:50
[...]

https://www.solar-bouwmarkt.nl/410wp-full-black.html

Ik zit te denken om nog 2 op de overkapping van de jacuzzi te gooien samen met optimizers. Prijs is behoorlijk laag, maar zal het nog meer gaan dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Op dit moment ben je als je goede panelen inkoopt met een fatsoenlijke string voor €0,80 a €0,85 per WP klaar incl leggen.
Das prijzig hoor. Moet ook onder de 0.4 kunnen. Zeker bij een wat grotere installatie

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-05-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-06 07:10
President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Mja, zonder die panelen betaalde je 8000 x 0,25 bijvoorbeeld per kWh. Oftewel: je bespaart door je zonnepanelen met een dergelijke boete toch nog 1.080 euro per jaar!
Maar mag je ook nog enigzins vooruit denken of is dat ook verboden?
Voor niets gaat de zon op he. En als je daar van kan profiteren waarom niet.

Ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen panelen gelegd hebben met het oog op besparen voor de eigen portemonnee maar stiekem denken sommige mensen dat ze Fransje Timmermans zijn en willen dat ook uitdragen. Kijk eens hoe goed ik bezig ben🤮

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:50
Smeerkeezz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen panelen gelegd hebben met het oog op besparen voor de eigen portemonnee maar stiekem denkt iedereen dat ie Fransje Timmermans is en wil dat ook uitdragen. Kijk eens hoe goed ik bezig ben🤮
Blijkbaar ben ik niet de zeldzame 10%. De enige reden dat ik PV heb geïnstalleerd en recent heb bijgeplaatst is en was om financiële redenen.

Als het geen voordelen gaf op financieel vlak dan had ik wel een 85” OLED gekocht voor dat geld…

Edit; iets met percentages:)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-06 07:10
Thalaron schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Blijkbaar ben ik de zeldzame 10%. De enige reden dat ik PV heb geïnstalleerd en recent heb bijgeplaatst is en was om financiële redenen.

Als het geen voordelen gaf op financieel vlak dan had ik wel een 85” OLED gekocht voor dat geld…
Je zit binnen mijn 90 procent waar ik ook in zit😆, 2 posts geleden iets aangepast waardoor het vermoedelijk duidelijker word.

[ Voor 8% gewijzigd door Smeerkeezz op 03-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:02:
[...]

Das prijzig hoor. Moet ook onder de 0.4 kunnen. Zeker bij een wat grotere installatie
De meeste leggen geen 20000WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:34
Vermoed dat die 90% weinig met Timmermans heeft, wie het vooral voor het klimaat doet maakt zich niet druk over een terugleverboete... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 13:06
[...]

Voor €73 heb je panelen van 535Wp

https://blijmetzonnepanel...sparant-jkm535m-72hl4-tv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen panelen gelegd hebben met het oog op besparen voor de eigen portemonnee maar stiekem denken sommige mensen dat ze Fransje Timmermans zijn en willen dat ook uitdragen. Kijk eens hoe goed ik bezig ben🤮
Voor mij beide. Groen en geld besparen. Mooi toch, snijdt het mes aan 2 kanten. De mensen die allemaal 2 jaar geleden zijn gaan leggen en teveel betaalt hebben die zijn zoals jij zegt en ik lachte me rot om hen.

Ik probeer zoveel mogelijk lange termijn te kijken. Zowel voor mijn kosten als het klimaat voor mijn kinderen en kleinkinderen. Beter dat dan een Edje Nijpels zijn die nu zogenaamd een groene rakker werd middels voorzitter van de Klimaatberaad etc Kijk eens hoe goed ik bezig als VVD-er. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Binnenkort bij de bouwmarkt kun je panelen per strekkende meter kopen.
Maar om on-topic te blijven, als je de boete weet te beperken door het bijv. via het vastrecht te doen, dan is dit het moment om panelen bij te leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door eltweako op 03-05-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:04:
[...]

Binnenkort bij de bouwmarkt kun je panelen per strekkende meter kopen.
Maar om on-topic te blijven, als je de boete weet te beperken door het bijv. via het vastrecht te doen, dan is dit het moment om panelen bij te leggen.
Wie weet is dit nog wel het énige moment dat het nog rendabel kan (binnen een acceptabele tijd de investering terugverdienen dus). Als het zo doorgaat en de politiek geen maatregelen neemt dan ben ik benieuwd/ bang hoe het er over 3 jaar uitziet met het aanbod.

Nu kost het bij sommige aanbieders in combinatie met salderen nog net geen geld om terug te leveren…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Thalaron schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:14:
Als het zo doorgaat en de politiek geen maatregelen neemt dan ben ik benieuwd/ bang hoe het er over 3 jaar uitziet met het aanbod.

Nu kost het bij sommige aanbieders in combinatie met salderen nog net geen geld om terug te leveren…
Zou je het nu nog aandurven?

De kans om er op termijn geld aan te verdienen wordt met de dag kleiner, wie weet wat ze over een paar jaar bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:11
Thalaron schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:14:
Het levertarief is gemiddeld 28,6ct/kWh, welke aanbieders zijn er die zo'n hoge terugleverkosten hebben?
OK, als je heel weinig verbruikt en dus saldeert en je hebt er een met hele hoge vast leverkosten, omgerekend misschien wel.
Maar voor degene die per staffel of per kWh rekenen zitten die echt nog (hopelijk lang) niet op het gemiddelde levertarief.
En daarom is het, zolang het icm salderen is, altijd nog voordelig.
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:22:
[...]

De kans om er op termijn geld aan te verdienen wordt met de dag kleiner, wie weet wat ze over een paar jaar bedenken.
Ik wel.
En wellicht dan met een instelling dat ik er geen geld aan verdien, maar wel de investering terugverdien.
Maar ik denk dat je er nog lang geld mee verdient, nadat je ze hebt terugverdiend, in de zin van dat het besparend werkt op je energierekening.
En, dus, nogmaals, vooral zolang het salderen blijft.

Echt geld verdienen, in de zin van terugverdiend, je rekening op nul en dan nog geld erbij uit krijgen, dat zal langer duren, maar ik denk dat dat toch ook zeker binnen de levensduur van zonnepanelen (jr) zal zijn.
In ieder geval met salderen.

Voor alsnog kun je ze, door het salderen, nog altijd vrij snel terugverdienen en je rekening op 0 hebben (en dus al aan verdienen) en zelfs, bij overschot nog wat aan verdienen ook nog.

De termijn dat je er echt netto aan gaat verdienen schuift alleen steeds verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:28:
In ieder geval met salderen.
Ik verwacht dat binnen nu en 3-5 jaar salderen verleden tijd is, samen met terugleverboetes wordt het een financieel lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Ik verwacht dat binnen nu en 3-5 jaar salderen verleden tijd is, samen met terugleverboetes wordt het een financieel lastig verhaal.
Dat valt nog maar te bezien. En als dat afgeschaft wordt, zal er iets terug voor 'moeten' komen (bv een relatief hoge TLV), of op z'n minst die terugleverboetes afschaffen (vanuit overheidswege, want ik verwacht niet dat de energiemaatschappijen dat uit zichzelf zullen doen, zodra salderen afgeschaft zal worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Ik moet zeggen dat, zou ik nog geen enkele PV installatie hebben gehad, en ik nog geen EV in gebruik zou hebben, dat ik zou gaan twijfelen.

Maar zou ik het opnieuw doen? Denk het wel maar dan wel nú. Nu is het relatief goedkoop om aan te schaffen én als je wat geluk of goed opgelet hebt is de komende 3 jaar nog zonder boete en met salderen (zolang de overheid het niet gaat aanpassen).

Over 3 jaar? Geen idee. Ik ga er wel vanuit dat het nooit duurder zal worden met een bestaande PV installatie dan zonder, en dat de terugverdientijd binnen ten minste de levensduur blijft liggen. Zou het meer gaan kosten dan zonder dan trekt immers iedereen er direct de stekker uit. Maar of ik het na dit contract van 3 jaar opnieuw zou doen en het voldoende rendabel zal zijn is een grote vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 03-05-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:44:
En als dat afgeschaft wordt, zal er iets terug voor 'moeten' komen (bv een relatief hoge TLV), of op z'n minst die terugleverboetes afschaffen (vanuit overheidswege, want ik verwacht niet dat de energiemaatschappijen dat uit zichzelf zullen doen, zodra salderen afgeschaft zal worden).
Waarom zou dat 'moeten'?

Het oorspronkelijke idee was dat salderen van heffingen en btw afgebouwd zou worden, energiemaatschappijen voor hun deel (1/2-1/3) een redelijke vergoeding van grofweg 80% zouden blijven geven.

Dat plan is afgeschoten, door terugleverboetes vergoeden energiemaatschappijen ongeveer 20% van hun kale tarief (de drie cent van Eneco) wat minder opvalt omdat het overheidsdeel nog verrekend mag worden. Als dat ook wegvalt hou je een paar cent over voor alles wat je niet voor de meter gebruikt, de rest weer volledig belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:20
MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Op dit moment ben je als je goede panelen inkoopt met een fatsoenlijke string voor €0,80 a €0,85 per WP klaar incl leggen. Ik ben van 2500WP naar 7310WP NO/ZW gegaan 1/2 jaar geleden voor €0,90 per WP Jinko's 430 en Goodwe. Oude panelen ook nog verkocht.
Zelf gelegd of laten leggen door installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Waarom zou dat 'moeten'?
Omdat de overheid, alle partijen, verduurzaming met zonnepanelen wel willen. Eigenlijk is daarom juist de stekker uit die nieuwe wet en de afbouw van saldering getrokken.
Als er niks voor in de plaats komt, worden zonnepanelen oninteressant en als de boetes blijven, kunnen ze zelfs geld gaan kosten. Als niemand ze meer wil kopen, stopt de verduurzaming, terwijl de overheid dat dus toch wel wilt.
Dus zal er iets voor in de plaats 'moeten' komen.

*Edit: volgens mij zeggen we hetzelfde, maar praten we net langs mekaar heen...

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 03-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:53:
Hogere energieprijs, dan wordt zelf opwekken weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:32
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Zelf opwekken is nu ook interessant zijn hier series aan het kijken om hier in de toekomst 6000 wp bij te leggen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Juist niet als salderen is afgeschaft en de TLV rond de 5ct blijft. En zeker niet als de terugleverboetes blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Zelf kabel getrokken en omvormer tegen de muur geschroefd, het zweethandenwerk uitbesteed. 41 cent per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Wees blij dat de energieprijs weer lager dan 7 cent is. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Zelf kabel getrokken en omvormer tegen de muur geschroefd, het zweethandenwerk uitbesteed. 41 cent per Wp.
Ik zou haast overwegen alles te vervangen en te laten doen. 41 ct is laag. Dat is snel weer terugverdiend. Maar zoek maar eens een installateur die de boel alleen legt maar niet levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Niet helemaal: bewonder je vertrouwen in de politiek, ik geloof niet (meer) in hun goede bedoelingen.

Het deel dat je zelf direct verbruikt is het enige waar je vanuit mag gaan, al het andere zal je imo linksom of rechtsom subsantieel over gaan betalen. Daarom de focus op thuisbatterijen, zo kan je het directe deel grofweg verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
@John245
Zeker, bijna niemand heeft voldoende plek om panelen neer te leggen die eigen gebruik dekken.
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Juist niet als salderen is afgeschaft en de TLV rond de 5ct blijft. En zeker niet als de terugleverboetes blijven.
Als salderen afgeschaft wordt en je 4.75 per kWh betaalt in de winter is elk paneel op het dak welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:00:
Als salderen afgeschaft wordt en je 4.75 per kWh betaalt in de winter is elk paneel op het dak welkom.
Typo?

Bij bijna 5 euro per kWh is Nederland failliet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
[...]

Omdat de overheid, alle partijen, verduurzaming met zonnepanelen wel willen. Eigenlijk is daarom juist de stekker uit die nieuwe wet en de afbouw van saldering getrokken.
Als er niks voor in de plaats komt, worden zonnepanelen oninteressant en als de boetes blijven, kunnen ze zelfs geld gaan kosten. Als niemand ze meer wil kopen, stopt de verduurzaming, terwijl de overheid dat dus toch wel wilt.

De regering zal het dan wel goed moeten dichttimmeren met wetgeving. Anders krijg je straks gewoon;

Contract met tarieven voor zowel klanten met als ook zonder PV installatie..
Heeft u PV? Dit zijn uw tarieven;
100 cent per kWh
80 cent terugleververgoeding (80%)

Heeft u geen PV? Dit zijn uw tarieven;
20 cent per kWh

Dan is er geen boete maar simpelweg een hoger tarief. Je krijgt netjes 80% van het kale tarief. U heeft natuurlijk flink voordeel mét PV door eigen verbruik. Als je netto nog wat durft af te nemen dan is dat de prijs ter compensatie dat u als klant soms niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Ik zou haast overwegen alles te vervangen en te laten doen. 41 ct is laag. Dat is snel weer terugverdiend. Maar zoek maar eens een installateur die de boel alleen legt maar niet levert.
Daarvoor moet je het zoeken bij de jongens en meisjes die groot zakelijke weides aanleggen. Daar zit een hoofdaannemer bij die het werk uitbesteed aan allerlei poppetjes met een busje en wat gereedschap. Die klussen met alle liefde materiaal wat je zelf levert in elkaar a 60.- per uur. Die hebben geen zin in offertes, materialen inkopen en achteraf gedoe met garantie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:59:
[...]

Niet helemaal: bewonder je vertrouwen in de politiek, ik geloof niet (meer) in hun goede bedoelingen.

Het deel dat je zelf direct verbruikt is het enige waar je vanuit mag gaan, al het andere zal je imo linksom of rechtsom subsantieel over gaan betalen. Daarom de focus op thuisbatterijen, zo kan je dit directe deel grofweg verdubbelen.
Ik heb geen vertrouwen in de politiek. Maar wat zonnepanelen betreft zeggen/zeiden ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Dat ze dat wel willen stimuleren. Allemaal wilden ze een mooie terugverdientijd zien. (Al zat daar ook nog een paar jaar verschil in. 5 of 7, meen ik.) Alleen om daar te komen zei een partij bv 'salderen is de beste oplossing' waar een andere zei 'salderen afschaffen en 80% TLV ervoor terug'.
Wat dat betreft zeg ik dus dat de overheid, willen ze dat inderdaad blijven stimuleren, dat er iets voor terug moet komen.

Ja, met je eens, maar daarom, zolang er salderen is, is dat niet/stukken minder van belang.

Misschien komt er tzt juist wel een flinke subsidie op accu's, zodat daar een interessante TVT op komt, om zo eea te blijven stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Thalaron schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:02:
De regering zal het dan wel goed moeten dichttimmeren met wetgeving. Anders krijg je straks gewoon;
Inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Typo?

Bij bijna 5 euro per kWh is Nederland failliet :+
Geen typo, al was het misschien iets te ver uit de bocht gevlogen. :P Bij 80 cent per m3 gas stond menig woning op standje bejaardenhuis, maar toen de gasprijs even richten de 4 euro ging deed zelfs de Quote500 hun thermostaat een tikje lager. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Daarvoor moet je het zoeken bij de jongens en meisjes die groot zakelijke weides aanleggen. Daar zit een hoofdaannemer bij die het werk uitbesteed aan allerlei poppetjes met een busje en wat gereedschap. Die klussen met alle liefde materiaal wat je zelf levert in elkaar a 60.- per uur. Die hebben geen zin in offertes, materialen inkopen en achteraf gedoe met garantie. :+
Leveren die website's alleen de panelen of ook het installatiemateriaal. Denk aan de dakconstructie materialen, kabels etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:06:
Geen typo, al was het misschien iets te ver uit de bocht gevlogen.
Gemiddelde eengezinswoning doet 4000 kWh, dat is 20k per jaar alleen stroom. Warmtepomp en EV helemaal een drama, dan blijven mensen gewoon gas en benzine stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:00:
@John245
Ik snap wat je bedoeld, maar de zonnepanelen zetten dan te weinig zoden aan de dijk om echt impact te hebben. Of iedereen moet wel heeeeeeel veel ruimte (en geld om te investeren) hebben.
Ja, ze zijn dan waarschijnlijk snel terugverdiend, misschien zelfs binnen een jaar, maar maar een hele kleine groep kan dan de energierekening die er is en/of overblijft betalen. En dus is er ook geen geld om te investeren voor die grote groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Gemiddelde eengezinswoning doet 4000 kWh, dat is 20k per jaar alleen stroom. Warmtepomp en EV helemaal een drama, dan blijven mensen gewoon gas en benzine stoken.
Dan gaan mensen inderdaad op zoek naar alternatieven. Waarschijnlijk zelfs open vuren in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Leveren die website's alleen de panelen of ook het installatiemateriaal. Denk aan de dakconstructie materialen, kabels etc
Ik heb het los aangeschaft maar er zijn handelaren die voorverpakte setjes verkopen.
www.stralendgroen.nl heeft zo'n wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:11:
Dan gaan mensen inderdaad op zoek naar alternatieven. Waarschijnlijk zelfs open vuren in huis.
Dat was vroeger heel normaal: weer gezellig met een dekentje bij de open haard... *;

Probleem is dat panelen hartje winter bijna niets doen, op een slechte dag haal ik met 5500Wp slechts 0,4 kWh. 100 panelen schiet je weinig mee op, als je de ruimte al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:15:
[...]

Dat was vroeger heel normaal: weer gezellig met een dekentje bij de open haard... *;

Probleem is dat panelen hartje winter bijna niets doen, op een slechte dag haal ik met 5500Wp slechts 0,4 kWh. 100 panelen schiet je weinig mee op, als je de ruimte al hebt.
Inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
[...]

Ik was 2 jaar terug, €0,90 per WP kwijt met installatie door installateurs, GoodWe omvormer en LONGi panelen.
Als je het vandaag de dag zelf doet, lukt dat al voor minder dan de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:17:
[...]

Ik was 2 jaar terug, €0,90 per WP kwijt met installatie door installateurs, GoodWe omvormer en LONGi panelen.
Hier 14 jaar geleden euro 4,85 per Wp. Beste investering ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:17:
Vraag me af wat 25 jaar garantie nog waard is: met deze prijzen gaan er leveranciers en producenten omvallen, is er nog winst te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Installateurs en was inclusief afhalen oude panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MacD007 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:03:
[...]

Kijk, in Belgie, maar helaas wonen we in het oorspronkelijke Nederland en niet in dat afgesplitste Nederlandse deel wat nu blijkbaar als Belgie word aangeduid. :)F of toch :)B :S

Hier in NL mag dat dus niet. :S
En nog een betere deal hebben. Kun je nagaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:24:
[...]

De buurman zonder PV krijgt niet opeens lagere tarieven als de zon schijnt. Nog steeds is er een normaal en daltarief waarbij het normaaltarief hoger is, terwijl met AL die zonnestroom die op huisjes ligt dit dus eigenlijk niet zo zou moeten zijn.
Als hij een dynamisch contract heeft wel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Vraag me af wat 25 jaar garantie nog waard is: met deze prijzen gaan er leveranciers en producenten omvallen, is er nog winst te maken?
25 jaar garantie... Elk jaar leveren panelen meer op.
Als een paneel van 400 WP over 10 jaar stuk gaat, wat zegt garantie dan? Krijg je dan een 700WP paneel onder garantie geleverd? En ga je iemand het dak op sturen om dat 1e oude paneel te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Devke schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:58:
[...]

https://www.solar-bouwmarkt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Ik heb geen vertrouwen in de politiek. Maar wat zonnepanelen betreft zeggen/zeiden ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Dat ze dat wel willen stimuleren. Allemaal wilden ze een mooie terugverdientijd zien. (Al zat daar ook nog een paar jaar verschil in. 5 of 7, meen ik.) Alleen om daar te komen zei een partij bv 'salderen is de beste oplossing' waar een andere zei 'salderen afschaffen en 80% TLV ervoor terug'.
Wat dat betreft zeg ik dus dat de overheid, willen ze dat inderdaad blijven stimuleren, dat er iets voor terug moet komen.

Ja, met je eens, maar daarom, zolang er salderen is, is dat niet/stukken minder van belang.

Misschien komt er tzt juist wel een flinke subsidie op accu's, zodat daar een interessante TVT op komt, om zo eea te blijven stimuleren.
Nou dat lijkt mij niet de toekomst en zeker niet 'duurzaam'. Zou liever een accu op wijkniveau willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 16:21

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Ondanks dat wij de energieleveranciers sponsoren verloopt de energietransitie toch positief als we de NOS mogen geloven ;)
https://nos.nl/l/2518263

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Sten2017 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:23:
Nou dat lijkt mij niet de toekomst en zeker niet 'duurzaam'. Zou liever een accu op wijkniveau willen hebben.
Een accu op wijkniveau zit voor de meter, ben je nog steeds overgeleverd aan externe partijen en de overheid. Zie stadsverwarming, op papier voordelig maar kost het individu een godsvermogen.

En 'duurzaam', hoeveel mag dat je echt kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sten2017 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:23:
Ik ben het (deels) met je eens. Het was maar een voorbeeld van wat zou kunnen.
Maar ik ben het ook met @hoevenpe eens.

Al denk ik zelf dat grote accuparken, daar waar het ook opgewekt wordt, de betere oplossing is.
Dus bij de grote zonneparken en windmolenparken. En dan in eigendom/beheer van de netbeheerders, niet van energieleveranciers.

Dat beetje wat wij als particulier terugleveren moet dan ook makkelijk in zo'n accupark erbij kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Als een paneel van 400 WP over 10 jaar stuk gaat, wat zegt garantie dan? Krijg je dan een 700WP paneel onder garantie geleverd? En ga je iemand het dak op sturen om dat 1e oude paneel te vervangen?
De panelen worden ook groter en daardoor leveren ze meer op.
Dus dat 700Wp paneel gaat zeer waarschijnlijk niet eens passen waar je originele 400Wp paneel zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-06 15:28
eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Daarnaast is de garantie in Nederland via de verkopende partij geregeld. Garantie van de fabrikant zegt niets. Heb je een verklaring van de winkel/installateur dat hij 25 jaar garantie geeft?
Een fabrikant aanklagen gaat vrijwel niet als consument.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-06 16:16
John245 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Zelf opwekken is nu ook interessant zijn hier series aan het kijken om hier in de toekomst 6000 wp bij te leggen.
lol, 6000wp bijleggen? (dus niét als éérste basis panelen!!)

6.000wp netto > netto 5.500kWh?
1 kWh OVERPRODUCTIE > (bijna) alles dus TLV á 5ct?
(ex. staffels etc.) ofwel 5.500x0,05ct ~ 275,= /jaar

wat kost het jóu (bij gratis leggen) panelen+rails+kabels+omvormer(s) +meterkast ~€ 3.000?

terugverdientijd grofweg (voor de gratis leggers..) €3.000 / €275,=..... tadaaaa... 10,9 jaar!!!

tuurlijk, jij kan /hebt wat meer zelf... dus nog net wat lager...

en bij deze onzekere PV toekomst??? durf je dat aan??

Of beter wachten met je €3.000 of er een betere fiets voorbij komt? (batterij?? over 3 jaar?)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hansieo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:12:
Of beter wachten met je €3.000 of er een betere fiets voorbij komt? (batterij?? over 3 jaar?)
Vooral dit: met een 3 jarig GC contract kijken wat half 2027 aan storage beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Pietje555 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:09:
[...]

Daarnaast is de garantie in Nederland via de verkopende partij geregeld. Garantie van de fabrikant zegt niets. Heb je een verklaring van de winkel/installateur dat hij 25 jaar garantie geeft?
Aanklagen en garantie claimen zijn wel wat andere dingen.

En bij fabrieksgarantie, mag je gerust garantie bij een fabrikant claimen. Zeker als de verkopende partij er niet meer is. Maar je begint met de claim bij de verkopende partij. Ook voor de fabrieksgarantie. (Die is overigens 'extra' op wettelijke garantie.)

In het product data sheet van mijn zonnepanelen staat oa:
Product Warranty (yrs) 20 25 25
Power Warranty (yrs) 25 25 25
Labor Warranty (yrs) 0 25 10
Daar mag en kun je echt wel rechten aan ontlenen. En dus in eerste instantie richting de verkoper.

En zelfs als het tot aanklagen zou komen, waarom zou je als consument een fabrikant niet kunnen aanklagen? Is net als een verkoper ook gewoon een ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Truus01 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Aanklagen en garantie claimen zijn wel wat andere dingen.

En bij fabrieksgarantie, mag je gerust garantie bij een fabrikant claimen. Zeker als de verkopende partij er niet meer is. Maar je begint met de claim bij de verkopende partij. Ook voor de fabrieksgarantie. (Die is overigens 'extra' op wettelijke garantie.)

In het product data sheet van mijn zonnepanelen staat oa:
Product Warranty (yrs) 20 25 25
Power Warranty (yrs) 25 25 25
Labor Warranty (yrs) 0 25 10
Daar mag en kun je echt wel rechten aan ontlenen. En dus in eerste instantie richting de verkoper.

En zelfs als het tot aanklagen zou komen, waarom zou je als consument een fabrikant niet kunnen aanklagen? Is net als een verkoper ook gewoon een ondernemer.
hier is weer het agio "recht hebben versus recht krijgen"van toepassing, zeker ook nog eens met onze rechtspraak. kijk maar naar de laaste rechtelijke uitspraken, een familie uitmorden krijg je amper een paar jaar voor, maar als je de belasting voor een paar duizend euro benadeeld loop je zo de kans op 10 jaar en meer. |:(

daarnaast heb je het probleem dat wat hier ook al is gezegd een nieuw paneel helemaal niet meer past, en je eigenlijk alleen recht hebt oop een vergelijkbaar product, die zijn er echter niet meer. Dus een defecte panel vervangen is vaak onbegonnen werk.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
maar stiekem denken sommige mensen dat ze Fransje Timmermans zijn en willen dat ook uitdragen. Kijk eens hoe goed ik bezig ben🤮
Nee hoor, niet stiekem. Ik speel 100% Fransje Timmermans, openlijk, voor de hobby en inderdaad: omdat ik geloof dat het het juiste is dat we moeten doen. Ik legde in 2005 2003 al m'n eerste setje zonnepanelen op m'n dak, en inmiddels drie (zelf-)installaties verder. Want het is als Tweaker leuk om te doen, je eigen stroom opwekken door wat meuk aan elkaar te knutselen. En het is groen, dus waarom zou je 't niet doen? Ik kijk nooit naar kosten/baten, want wie doet dat bij z'n hobby's? :+

Van zo'n grafiekje van eergisteren wordt ik dan blij, auto met slimme laadpaal keurig wisselend tussen 1- en 3-fase op eigen 100% zonnestroom opgeladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17JiQ9kNO-ApVRFd3j7XvoJeG0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cFIkqZtb6H3ZvUv4wInUEe3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar uiteraard kijk ik wel met een schuin oog naar wat onze commerciële vrienden energieboeren allemaal verzinnen, en probeer ik daar ook te besparen. Voor dat uitgespaarde geld kun je weer panelen leggen. En dat is leuk, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pietje555 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:09:
[...]

En dan nog kan er wel garantie op de producten zijn, maar is geen zekerheid dat het vervangen ook onder de garantie valt…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:53:
hier is weer het agio "recht hebben versus recht krijgen"van toepassing, zeker ook nog eens met onze rechtspraak. kijk maar naar de laaste rechtelijke uitspraken, een familie uitmorden krijg je amper een paar jaar voor, maar als je de belasting voor een paar duizend euro benadeeld loop je zo de kans op 10 jaar en meer. |:(
Vreemde uitspraak die je doet. Slaat ook als een tang op een varken. Wat heeft dit met garantie te maken?
daarnaast heb je het probleem dat wat hier ook al is gezegd een nieuw paneel helemaal niet meer past, en je eigenlijk alleen recht hebt oop een vergelijkbaar product, die zijn er echter niet meer. Dus een defecte panel vervangen is vaak onbegonnen werk.
Ja, dat zei ik.
Ik wil wel eens ervaringen hierover horen. Want volgens mij speelt dit helemaal (nog) niet.
Ook heb je niet alleen recht op een vergelijkbaar product. Ze moeten het in eerste instantie repareren. Kan dat niet, moeten ze het vervangen met hetzelfde; kan dat niet, met iets iets vergelijkbaars; kan dat niet met iets beters; kan dat niet, kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je dus je geld terug. (En waarschijnlijk kun je dan ook nog met succes bepaalde verliezen claimen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Laatst online: 23-06 16:26
Klein vraagje, volgens mij is bij GC via welkom terug nog een 2 jaar contact of te sluiten. Echter de optie zonnepanelen aanvinken is er niet, wat in te vullen aan kWh? Aangezien meer wordt opgewekt dan verbruikt. En is foute opgaaf kWh'en dit reden voor GC om het contract te ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

MZwier schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:55:
Klein vraagje, volgens mij is bij GC via welkom terug nog een 2 jaar contact of te sluiten. Echter de optie zonnepanelen aanvinken is er niet, wat in te vullen aan kWh? Aangezien meer wordt opgewekt dan verbruikt. En is foute opgaaf kWh'en dit reden voor GC om het contract te ontbinden?
ik zou 0 of 1 invullen. Of je verbruik zonder salderen.

Nee in principe is het alleen maar omdat ze richting jou de plicht hebben om een voorbeeldberekening te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Truus01 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Vreemde uitspraak die je doet. Slaat ook als een tang op een varken. Wat heeft dit met garantie te maken?
Je kunt dat wel claimen, maar dat moet volgens nederlands recht dus via je installateur, die is tenslotte je eerste aanspreekpunt.
nu blijkt deze niet meer te bestaan, gebeurt wel eens in deze branche.
oke, geen probleem, meld je het aan de fabrikant in China, mail geschreven, maar welk mail adres ?
krijg je een mail terug, als je geluk hebt, die aangeeft dat je dat via je installateur moet doen, die is er dus niet.
weer nieuwe mail, weer 3 maanden later moet je maar aantonen dat de fout onder de garantie valt ? lastig , kun je dus niet. dus zou je naar een rechtbank in china moeten, doe je natuurlijk niet, zeker niet voor een schadepost van nog geen 50 euro.
dus onder de streep zal een dergelijke garantie niet echt veel waard zijn, los van het feit dat je dus, zeker bij oudere modelen, deze niet meer kunt krijgen. het wordt al lastig om een vervanging te krijgen van panelen van 6 mnd oud, laat staan van panelen van 6 jaar, kun je dus gewoon vergeten. hooguit op marktplaats of dergelijke.
dus je hebt recht op garantie, maar zie dat maar eerst eens te krijgen, ik wens je heel veel succes.
[...]

Ja, dat zei ik.
Ik wil wel eens ervaringen hierover horen. Want volgens mij speelt dit helemaal (nog) niet.
Ook heb je niet alleen recht op een vergelijkbaar product. Ze moeten het in eerste instantie repareren. Kan dat niet, moeten ze het vervangen met hetzelfde; kan dat niet, met iets iets vergelijkbaars; kan dat niet met iets beters; kan dat niet, kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je dus je geld terug. (En waarschijnlijk kun je dan ook nog met succes bepaalde verliezen claimen.)
repareren van een zonnepaneel :? jij gelooft blijkbaar in sprookjes, hobbymatig is e.e.a. mogelijk nog te repareren, maar bedrijfsmatig totaal onzinnig, zal dus ook niet vaak gebeuren.

en om te claimen zul je naar een rechtbank moeten, aangezien je eigenlijke aanspreekpunt er niet meer is, is dus ook een NL rechtbank hier veelal niet meer de aangesproken punt waar je dit kunt voorleggen, veelal gaat dat dus China worden, op dat punt is het dus gewoon einde verhaal, de kosten hiervoor wegen dus niet op voor de schadepost.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-06 20:57
Wasgij schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:46:
Ik ben ook geïnteresseerd in het GC 3 jaar vast contract. Ik heb nog een contract bij ENGIE t/m februari 2025. Stel dat ik vandaag het contract afsluit om in te gaan in oktober, zouden tussentijdse wijzigingen mbt terugleverkosten kunnen worden doorgevoerd omdat het contract nog niet is ingegaan?

Extra info: all electric, panelen leveren ongeveer 4000 kWh op en verbruik is ongeveer 6000 kWh per jaar, er is dus geen sprake van vergoeding voor terugleveren, enkel salderen.
Ik heb vandaag even een berekening gemaakt aangezien we de panelen deze week een jaar op het dak hebben liggen. Mijn schatting zat er ver vanaf.

Totaal verbruik afgelopen 12 maanden was 3858 en de opbrengst 3555. We zullen per jaar dus zon 300 kWh moeten bijkopen afhankelijk van de hoeveelheid zon.

Ik zal nog even teruglezen m.b.t. de geschiktheid van het GC contract aangezien we een stuk minder hoeven te kopen dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06 14:33
MacD007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:35:
Je kunt dat wel claimen, maar dat moet volgens nederlands recht dus via je installateur, die is tenslotte je eerste aanspreekpunt.
oke, geen probleem, meld je het aan de fabrikant in China, mail geschreven, maar welk mail adres ?
krijg je een mail terug, als je geluk hebt, die aangeeft dat je dat via je installateur moet doen, die is er dus niet.
Voordat ik brieven naar de fabrikant in China ga schrijven zou ik toch eerst even een claim bij de importeur van de Chinese panelen neerleggen als de installateur/verkoper niet meer bestaat...

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 04-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
marktweakt schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Voordat ik brieven naar de fabrikant in China ga schrijven zou ik toch eerst even een claim bij de importeur van de Chinese panelen neerleggen als de installateur/verkoper niet meer bestaat...
als je die kunt vinden is dat ook een optie, maar vergeet niet dat heel veel via diverse kanalen het land in komen, en gezien de installateur ook niet meer bestaat weet je ook niet via welk kanaal deze het land zijn ingekomen.
mogelijk dat de oficeele importeur, als deze voor jou werk bestaat, e.e.a. via S/N kan natrekken. dat kan. maar het blijft gewoon zeer lastig. daarom ook mijn begin post je staat wel in je recht, maar het is een lange weg om het ook te krijgen.

maar toch graag weer terug naar on-topic aspect; door een defect paneel wordt wel je je mogelijke boete iets minder, dus dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.

in ieder geval beter dan de oplossing die hier ook soms voorbijkomt om dan maar de zonnepanelen uit te zetten, ze gaan dan wel aan het feit voorbij dat je dan daarover geen saldering krijgt dus onder de streep je nog meer aan je energierekening gaat betalen dan met een boete. dus dat lijkt me zeker geen goede optie.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 04-05-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
marktweakt schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Bij mijn oude panelen bestond de fabrikant niet eens meer. Overigens 0 degradatie in 11 jaar. Zal allemaal niet zo'n vaart lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:35:
[...]
weer nieuwe mail, weer 3 maanden later moet je maar aantonen dat de fout onder de garantie valt ? lastig , kun je dus niet. dus zou je naar een rechtbank in china moeten, doe je natuurlijk niet, zeker niet voor een schadepost van nog geen 50 euro.
dus onder de streep zal een dergelijke garantie niet echt veel waard zijn, los van het feit dat je dus, zeker bij oudere modelen, deze niet meer kunt krijgen. het wordt al lastig om een vervanging te krijgen van panelen van 6 mnd oud, laat staan van panelen van 6 jaar, kun je dus gewoon vergeten. hooguit op marktplaats of dergelijke.
dus je hebt recht op garantie, maar zie dat maar eerst eens te krijgen, ik wens je heel veel succes.
Dit heb je aan den lijve ondervonden?! Want ik verwacht niet dat het zo werkelijk gaat of gaat gebeuren.
repareren van een zonnepaneel :? jij gelooft blijkbaar in sprookjes, hobbymatig is e.e.a. mogelijk nog te repareren, maar bedrijfsmatig totaal onzinnig, zal dus ook niet vaak gebeuren.
Ik gaf aan wat de volgorde is. Als ze willen, mogen ze het eerst proberen te repareren. Jij mag zelfs niet eisen dat je liever een nieuwe wilt, als zij willen repareren, dan mogen (moeten) ze dat doen.
en om te claimen zul je naar een rechtbank moeten, aangezien je eigenlijke aanspreekpunt er niet meer is, is dus ook een NL rechtbank hier veelal niet meer de aangesproken punt waar je dit kunt voorleggen, veelal gaat dat dus China worden, op dat punt is het dus gewoon einde verhaal, de kosten hiervoor wegen dus niet op voor de schadepost.
Echt? Jij gaat direct naar een rechtbank? Nou, dan inderdaad veel succes. Er zijn echt wel meerdere wegen om je recht op garantie op te eisen.
En omdat jij in Nederland woont, mag je dus juist wel naar een NL rechtbank.

Overigens komen mijn zonnepanelen uit Noorwegen. Misschien was dat voor jou ook makkelijker geweest.

(En misschien, voordat je dingen zegt, even uitzoeken hoe het echt zit. Want het klopt gewoon niet wat je zegt. Beetje zonde als anderen dat voor waarheid aan zouden nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:56:
Bij mijn oude panelen bestond de fabrikant niet eens meer. Overigens 0 degradatie in 11 jaar. Zal allemaal niet zo'n vaart lopen.
Dat meen ik dus ook. Ik heb nog nergens gehoord over zonnepanelen die (onder garantie) defect zijn gegaan.
Ze geven ook niet voor niks die garanties.
Als ze weten dat de boel maar 5 jaar meegaat zullen ze echt geen garantie van 25 jaar afgeven.

Ben dus nog altijd erg benieuwd of iemand wel al ervaring heeft met het claimen onder garantie.

In een ander topic wel over optimizers en of arbeidsloon onder garantie valt ja/nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:07:
Als ik een vergelijking bij bijvoorbeeld gaslicht maak, worden dan de eventuele boetes/kosten hierin meegerekend? Dit snap ik niet helemaal. Ik heb trouwens geen overschot.
kan, maar hoeft dus niet, uiteraard willen ze als de beste uit de bus willen komen, dus alles gewoon in de kleine lettertjes zetten, want die leest toch niemand. oha ja, die verstoppen we dan ook maar, ze staan er wel, maar je leest in 99% van de gevallen er gewoon overhee
Als iemand dan klaagt, sorry, maar ze staan er toch gewoon, waar klaag je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ben ik nu gek of werkt de 3 jaars link weer gewoon? Bij mij wel in ieder geval. Of heb ik iets gemist in het topic? https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:38:
Ben ik nu gek of werkt de 3 jaars link weer gewoon? Bij mij wel in ieder geval. Of heb ik iets gemist in het topic? https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Heeft al die tijd gewerkt. Alleen de laatste paar dagen zonder vinkje en teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:08
Ik kreeg net de optie om terug levering op te geven. Heb de cookies van de specifieke site weg gegooid en nu is die optie weer verdwenen. Lijkt erop dat er een cookie gezet word als je eenmaal aanvinkt op de site dat je zonnepanelen hebt dan word dit ook in het formulier in deze link meegenomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Puddi Puddin op 04-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Truus01 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:02:
[...]

Heeft al die tijd gewerkt. Alleen de laatste paar dagen zonder vinkje en teruglevering.
Heb het dus gemist. Nog 10 dagen te gaan voor me. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-06 19:51
Hier alleen in incognito mode. Ben ook aan het zoeken. Zitten bij Eneco tot 1 augustus dus ook de mail met verhoging gehad.
Zitten nu op 650 kWh normaal en 250 kWh dal teruglevering en 850 kWh normaal en 1000 kWh dal verbruik. Opwek was 1400 kWh in die periode. Dus 600 meteen opgemaakt ongeveer.
Maar panelen lagen er eind mei op dus ik verwacht een jaaropbrengst van 2500 kWh te halen, en dus een netto teruglevering van 1500 te hebben. Is lastig omdat ik 3 maanden mis door de overstap. Gasverbruik is 1200 m3 ongeveer. Dus dat zal de grootste kostenpost zijn. Twijfel tussen de GC 2 jaar want lagere gaskosten of de 3 jaar optie. Hoop dat ze beide nog zullen werken….. Ga even zoeken naar een goedkope gas optie dan kan stroom los van gas,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Geen idee in hoeverre dit nu echt de gunstigste is, maar als je nog geen zonnepanelen hebt en de boetes voor wilt zijn, uit het TLV-topic:
JMS-2 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:50:
Vergeten jullie niet 3 jaar GC via de fnv link, deze is er ook nog steeds.

Vinkje uit en je ziet ook gewoon de 5 cent tlv.
Vaste leveringskosten €6,67 p/m.

Bij deze nogmaals de link.

www.greenchoice.nl/fnv/
In ieder geval lage vaste leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:43
Wunk schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:12:
[...]

Let wel op dat 't winstmodel van Quatt een abonnements dienst is om de uitgebreide instellingen aan te zetten en remote de boel uit te kunnen lezen. Dus daar zou je ineens best wat geld kwijt kunnen zijn aan sluip abonnementje

Gevalletje eneco toon thermostaat zeg maar. Zonder abbo zetten we bepaalde lokale functies uit.

Dan heb je 't bij mij als bedrijf al verspeeld. Ik hou 't dan liever bij een iets duurdere warmtepomp zonder verplichtte cloud ( :X ) dienst er achter
Off topic, maar ik moet toch echt even reageren....

Hoe kom jij tot de wijsheid dat bij Quatt een abonnements dienst nodig is om de uitgebreide instellingen aan te zetten en remote de boel uit te kunnen lezen?

Dat is klinkklare onzin!

Ik heb nu 1 jaar een Quatt en ik kan bevestigen -uit eerste hand- dat er geen abonnement nodig is om de warmtepomp te draaien. Alles is beschikbaar, instelbaar en uit te lezen. Dat kan zowel via de app van Quatt, als via een integratie met Home Assistant.

Het klopt dat er een abonnement komt, waarbij je -na de initiële 2 jaar- verlengde garantie en service kan afnemen. Dat is bovendien optioneel. Je kunt dus kiezen om het niet af te nemen.... wat jij schrijft klopt van geen kant.

Waar heb je deze info eigenlijk vandaan?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:20
verguldebarman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Hoe kom jij tot de wijsheid dat bij Quatt een abonnements dienst nodig is om de uitgebreide instellingen aan te zetten en remote de boel uit te kunnen lezen?

Dat is klinkklare onzin!

Ik heb nu 1 jaar een Quatt en ik kan bevestigen -uit eerste hand- dat er geen abonnement nodig is om de warmtepomp te draaien. Alles is beschikbaar, instelbaar en uit te lezen. Dat kan zowel via de app van Quatt, als via een integratie met Home Assistant.

Het klopt dat er een abonnement komt, waarbij je -na de initiële 2 jaar- verlengde garantie en service kan afnemen. Dat is bovendien optioneel. Je kunt dus kiezen om het niet af te nemen.... wat jij schrijft klopt van geen kant.

Klinkklare onzin zou ik het niet noemen. Dit was in eerste instantie toch echt het plan van Quatt. Ze zijn hier inmiddels op teruggekomen en nu bieden ze inderdaad alleen servicecontracten aan.
De silent mode en ook smart home integratie zou achter een betaalmuur komen. Dat is ook meteen de reden dat er in ons nieuwe huis geen Quatt meer is gekomen.

Ik hoop voor je dat het zo blijft en dat ze niet alsnog besluiten een abbonementsmodel te zetten op de basic functies. Door deze onzekerheid en de 'black box' CIC waar je niets aan kan aanpassen zorgen er toch voor dat ik niemand een Quatt zal aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Dat is klinkklare onzin!

helemaal mee eens, ik had hier ookal (met kans op off-topic) gereageerd, echter @Wunk heeft hier niet verder op gereageerd. hij baseert zich waarschijnlijk op geruchten op het Quatt deel 1 forum, wat later heel duidelijk ontkracht is. dus ik kan je alleen hier gelijk geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TCMR
Truus01 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:35:
Ben dus nog altijd erg benieuwd of iemand wel al ervaring heeft met het claimen onder garantie.
Off-topic: mijn lullige 4 paneeltjes uit 2003 (410Wp, totaal! 8)) waren van Shell Solar, en die hadden na 17 jaar behoorlijk wat delaminatie (kwam wel gewoon nog prik uit). Voor de lol ben ik eens gaan kijken voor garantie, die zou namelijk 25 jaar zijn. Shell Solar bestond al lang niet meer (want: Shell en groene energie, no way!), en de activiteiten waren al in 2006 overgenomen door een Duits bedrijf (SolarWorld). Van wat ik me kan herinneren hebben die wel bij wat mensen onder garantie Shell Solar panelen vervangen, maar ik heb me de moeite maar bespaard. Zeker nadat ik dit verhaal tegenkwam: Shell accused of abandoning solar power buyers in the developing world

Kortom: ja, panelen kunnen echt wel kapot, en ja, je kunt soms echt wel fluiten naar je garantie. Maar iets zegt me dat panelen uit 2003 toch wel iets minder betrouwbaar in elkaar zaten dan moderne panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:35
TCMR schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Off-topic: mijn lullige 4 paneeltjes uit 2003 (410Wp, totaal! 8)) waren van Shell Solar, en die hadden na 17 jaar behoorlijk wat delaminatie (kwam wel gewoon nog prik uit). Voor de lol ben ik eens gaan kijken voor garantie, die zou namelijk 25 jaar zijn. Shell Solar bestond al lang niet meer (want: Shell en groene energie, no way!), en de activiteiten waren al in 2006 overgenomen door een Duits bedrijf (SolarWorld). Van wat ik me kan herinneren hebben die wel bij wat mensen onder garantie Shell Solar panelen vervangen, maar ik heb me de moeite maar bespaard. Zeker nadat ik dit verhaal tegenkwam: Shell accused of abandoning solar power buyers in the developing world

Kortom: ja, panelen kunnen echt wel kapot, en ja, je kunt soms echt wel fluiten naar je garantie. Maar iets zegt me dat panelen uit 2003 toch wel iets minder betrouwbaar in elkaar zaten dan moderne panelen.
Iets in mij zegt dat je gewoon voor garantie had moeten gaan.
Had je een echt eigen verhaal in plaats van linkjes met een relaas van anderen met een Shell uit een ver land. (Hoe triest die ook zijn). Misschien had Solarworld ook jou wel gewoon nieuwe panelen gegeven. Nu is het slechts speculeren en een laten we Shell weer een bashen verhaal. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
TCMR schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Ja maar Shell maakt alles kapot. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
President schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:39:
[...]

Over een jaar zullen alle energieleveranciers 11,5 cent per opgewekte zonnestroom kwh in rekening brengen.... Dan heeft geen enkel bedrijf laat van concurrentie op dit gebied, dus hebben ze er echt geen last van omdst ook jij gewoon een leverancier nodig hebt...
met dus kans dat dan de ACM gaat ingrijpen, want je hebt dan geen uitwijkmogelijkheid meer.
ik vraag me nog steeds af hoe ze dit bedrag ook kunnen onderbouwen, zeer waarschijnlijk niet. zeker als je ziet dat bij andere dus ook anders kan gaan.
ik geloof er niets van.
Overigens wordt een thuisaccu hierdoor mogelijk wel zinvoller
geloof je in sprookjes; ga maar eerst eens kijken hoeveel een batterijsysteem moet kosten om rendabel te zijn met de huidige stroomprijzen, ik vrees dat je kunt gaan zoken tot je een ons weegt om een rendabele batterij te vinden, met de huidige technologie is dat een no-go.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:28
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:10:
[...]
met dus kans dat dan de ACM gaat ingrijpen, want je hebt dan geen uitwijkmogelijkheid meer.
ik vraag me nog steeds af hoe ze dit bedrag ook kunnen onderbouwen, zeer waarschijnlijk niet. zeker als je ziet dat bij andere dus ook anders kan gaan.
ik geloof er niets van.

[...]

geloof je in sprookjes; ga maar eerst eens kijken hoeveel een batterijsysteem moet kosten om rendabel te zijn met de huidige stroomprijzen, ik vrees dat je kunt gaan zoken tot je een ons weegt om een rendabele batterij te vinden, met de huidige technologie is dat een no-go.
De acm? Is er een wet die bedrijven verplicht om geen vergoeding te vragen voor opgewekte zonnestroom? En is er een wet waarin staat dat niet 100% van de energiebedrijven een vergoeding mag vragen maar dat maar 80% van de aanbieders een vergoeding mag vragen?

Het enige waar de acm onderzoek naar kan doen is of de bedrijven dit met elkaar hebben afgesproken (kartelvorming), maar ook dat zie ik niet gebeuren... Eerder dat ze een goed idee overnemen waar al eerder over is nagedacht, maar waar een bedrijf het initiatief moet nemen om in te voeren...

Ik zie de prijs van stroom toch echt niet zakken in de komende jaren, eerder toenemen. Los van prijstechnisch weet ik ook niet of men het over een aantal jaren verplicht gaat stellen voor nieuwbouwwoningen, net zoals warmtepompen dat nu zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Simpel360 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:23:
Misschien had Solarworld ook jou wel gewoon nieuwe panelen gegeven. Nu is het slechts speculeren en een laten we Shell weer een bashen verhaal. |:(
Grote kans dat hij gewoon 4 nieuwe panelen had gekregen, aangezien 100 Wp per paneel niet meer bestaat waarschijnlijk een grote gratis upgrade. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
President schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:31:
Ik zie de prijs van stroom toch echt niet zakken in de komende jaren, eerder toenemen.
De prijs van stroom zal vooral toenemen op donkere en windstille dagen. Op een mooie zomerdag kan iedereen straks waarschijnlijk gratis de airco aanzetten of EV laden om het net te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:10:
[...]
ik geloof er niets van.

[...]

Wie weet wat de toekomst brengt, over het verleden/geschiedenis is al discussie terwijl die toch helder zou moeten zijn 8)7

De rest is inschatten en/of hopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
President schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:31:
[...]

De amc? Is er een wet die bedrijven verplicht om geen vergoeding te vragen voor opgewekte zonnestroom? En is er een wet waarin staat dat niet 100% van de energiebedrijven een vergoeding mag vragen maar dat maar 80% van de aanbieders een vergoeding mag vragen?
geen idee wat Amsterdam Medisch Centrum (aangeduid met AMC) hier mee te maken heeft, dit tot tegenstelling van de ACM (Autoriteit Consument & Markt).
de ACM is overigens de onafhankelijke toezichthouder voor oa ook Concurrentie en marktwerking, dus niet alleen wat in wetten staat.
Het enige waar de amc onderzoek naar kan doen is of de bedrijven dit met elkaar hebben afgesproken (kartelvorming), maar ook dat zie ik niet gebeuren... Eerder dat ze een goed idee overnemen waar al eerder over is nagedacht, maar waar een bedrijf het initiatief moet nemen om in te voeren...
AMC onderzoekt mensen ivm medische onderzoeken.
Ik zie de prijs van stroom toch echt niet zakken in de komende jaren, eerder toenemen. Los van prijstechnisch weet ik ook niet of men het over een aantal jaren verplicht gaat stellen voor nieuwbouwwoningen, net zoals warmtepompen dat nu zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:28
MacD007 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:45:
[...]
geen idee wat Amsterdam Medisch Centrum (aangeduid met AMC) hier mee te maken heeft, dit tot tegenstelling van de ACM (Autoriteit Consument & Markt).
de ACM is overigens de onafhankelijke toezichthouder voor oa ook Concurrentie en marktwerking, dus niet alleen wat in wetten staat.

[...]
AMC onderzoekt mensen ivm medische onderzoeken.

[...]
Oei, zet ik daar zomaar twee letters in de verkeerde volgorde waardoor @MacD007 er helemaal niets meer van begrijpt :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
President schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:56:
[...]

Oei, zet ik daar zomaar twee letters in de verkeerde volgorde waardoor @MacD007 er helemaal niets meer van begrijpt :-(
zelfs met de letters in de juiste volgorde snap ik nog niet al te veel van je verhaal, kijk maar eerst eens wat de ACM bij de HEM (= redelijk oneerlijke energieboer) heeft gedaan, die moest dus het boetekleed aantrekken.

dus niet alles wat die energieboeren uitvreten wordt geacepteerd, het duurt bij de ACM alleen een beetje lang, veel te lang naar mijn smaak, dat dan wel weer. Maar dat is een ziekte die je wel bij meer toezichthouders ziet, is blijkbaar overdraagbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2024 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Ik verwacht niet dat de ACM iets doet zo lang er "keuze" is, dus als mensen kunnen kiezen tussen een leverancier die 0,115 de kWh vraagt en een andere die 0,089 de kWh vraagt i.c.m. een hoger vastrecht.

De leveranciers moeten het wel heel bont maken wilt de ACM ingrijpen, en dat het lang duurt weten we ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Simpel360 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:23:
Iets in mij zegt dat je gewoon voor garantie had moeten gaan.
Ja, dat had ik zeker moeten doen. Die installatie kostte indertijd volgens mij in totaal € 250 (Nuon Mijn Zonnestroomcentrale). Moest je alleen zelf leggen en de Soladin omvormertjes zelf in het stopcontact steken. En zeker met dit soort berichten...

"Im ZDF-Wirtschaftsmagazin WISO sagte Verbraucherschützer Holger Schneidewind: »Wir haben festgestellt, dass nahezu alle Hersteller sehr schlechte Garantiebedingungen haben.« Besonders die Kunden von Shell Solar gelten bei Solarworld als »Kunden zweite Klasse«. Shell Solar wurde im Jahr 2006 durch Solarworld übernommen."

...had ik natuurlijk goeie kans gemaakt op een setje gloednieuwe panelen van SolarWorld.

Get real.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
eltweako schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:58:
Ik verwacht niet dat de ACM iets doet zo lang er "keuze" is, dus als mensen kunnen kiezen tussen een leverancier die 0,115 de kWh vraagt en een andere die 0,089 de kWh vraagt i.c.m. een hoger vastrecht.

De leveranciers moeten het wel heel bont maken wilt de ACM ingrijpen, en dat het lang duurt weten we ook.
Ja, en dan komt ACM alleen in actie... omdat Kassa of Radar ze achter de vodden aan zit.. Compleet inactieve organisatie. Met smoesjes van, we hebben te weinig capciteit.
Nee, ze zitten niet aan de kant van de consument !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
TCMR schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Ja, dat had ik zeker moeten doen. Die installatie kostte indertijd volgens mij in totaal € 250 (Nuon Mijn Zonnestroomcentrale). Moest je alleen zelf leggen en de Soladin omvormertjes zelf in het stopcontact steken. En zeker met dit soort berichten...

"Im ZDF-Wirtschaftsmagazin WISO sagte Verbraucherschützer Holger Schneidewind: »Wir haben festgestellt, dass nahezu alle Hersteller sehr schlechte Garantiebedingungen haben.« Besonders die Kunden von Shell Solar gelten bei Solarworld als »Kunden zweite Klasse«. Shell Solar wurde im Jahr 2006 durch Solarworld übernommen."

...had ik natuurlijk goeie kans gemaakt op een setje gloednieuwe panelen van SolarWorld.

Get real.
Dus NUON is de verkoper & dus de garantieverlener :?

>:) Wel volgens de instructies gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Laatst online: 17-06 22:22
Ook hier aflopend contract bij VandeBron, tot mijn schrik al per 1 juni. Eigenlijk ben ik principieel tegen dit graaigedrag van energieleveranciers, maar als ik diverse vergelijkers mag geloven bijna onontkoombaar.

Wat er wel veel uitkomt is dat een dynamisch contract het voordeligste is. Die hebben geen terugleverboete. Het voelt alleen zeer onlogisch, het argument is dat je gemiddeld goedkoper uit bent met dynamisch. Want: 's zomers betaal ik overdag om mijn zonnestroom te leveren (negatieve prijs) en 's avonds gebruik ik bijna niets van de goedkope stroom. Vervolgens 's winters niets opwekken en de hoofdprijs betalen voor mijn warmtepomp. Hoezo kan dit ooit voordelig zijn tov een vast contract? Kan iemand dat uitleggen?

Owja: gasloos huis met dus een warmtepomp hier (en een P1 energiemeter). 6100kWh totaal verbruik (waarvan 4800kWh van het net), 3100kWh totale opwek, 1800kWh teruglevering per jaar. Ik verbruik dus al zelf direct 1300kWh per jaar (=42%), dit kan ik ook niet hoger krijgen. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door Evanesco op 06-05-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:20
@Evanesco Als je gedetailleerde logging hebt van afgelopen jaar, dan kun je berekenen hoeveel een dynamisch contract gekost zou hebben. Het kan voordeliger zijn, maar het hangt van veel factoren af. Met name de saldering van belasting+energieheffingen tikt hard aan. Maar dan moet je wel genoeg panelen hebben. Met 4800 kWh afname en 1800 kWh teruglevering zou je over 3000 kWh belasting en energieheffing moeten betalen.
Pagina: 1 ... 48 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)