volgens mij is de GC website nu aangepast, ik kan niet meer doorklikken in ieder geval..
Hier werkte het ook even niet meer, maar nu wel weer.Henkielip schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:12:
[...]
volgens mij is de GC website nu aangepast, ik kan niet meer doorklikken in ieder geval..
PSN: Redrafted
Anoniem: 1420638
Vindt het wel vreemd dat ze de 3 jarige contract nog niet uit de lucht hebben gehaald, en maar wel aangegeven dat het een foutje in het systeem is
Je hebt gelijk, nu heb ik het kunnen invullen en contract kunnen afsluiten..Xerox schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:14:
[...]
Hier werkte het ook even niet meer, maar nu wel weer.
Overigens zijn de prijzen ook niet verkeerd volgens mij?
GC welkom terug 1 jaar:
1600 kWh x € 0,22197
1059 m3 x € 1,14718
1059 m3 + vast kosten = €1559
Mijn Vandebron verleng aanbod:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,29344 en voor daltarief € 0,26321.
De leverprijs per m³ is € 1,20840
jaartotaal 1059m3 € 1628,18
GC welkom terug 1 jaar:
1600 kWh x € 0,22197
1059 m3 x € 1,14718
1059 m3 + vast kosten = €1559
Mijn Vandebron verleng aanbod:
De leverprijs per kWh voor normaaltarief is € 0,29344 en voor daltarief € 0,26321.
De leverprijs per m³ is € 1,20840
jaartotaal 1059m3 € 1628,18
Is dat wel zo? In feite zit veelal het net niet echt vol, dat veelal alleen administratief zo omdat bedrijven op voorhand bepaalde capaciteiten hebben ingepland maar deze veelal nog helemaal niet gebruiken
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
inderdaad, alleen hier en daar zit het lokaal wel echt vol en dat haalt de kranten.MacD007 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:37:
[...]
Is dat wel zo? In feite zit veelal het net niet echt vol, dat veelal alleen administratief zo omdat bedrijven op voorhand bepaalde capaciteiten hebben ingepland maar deze veelal nog helemaal niet gebruiken
Hier valt het wel mee. Mijn omvormer gaf eergisteren 234V aan terwijl de zonnepanelen knetterde. 31kWh het net op gestuurd (nog zonder boete).de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:38:
[...]
inderdaad, alleen hier en daar zit het lokaal wel echt vol en dat haalt de kranten.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2024 11:47 ]
Daar hebben de energieleveranciers niets mee van doen. De netcapaciteit wordt door de netbeheerder geregeld en die geven geen hogere tarieven afhankelijk van teruglevering. Het gaat alleen om een inkoop verlies voor de energieleveranciers wat volgens hun door PV panelen bij particulieren wordt veroorzaakt.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Denk vooral dat men liever 3 huishoudens heeft met elk 10 panelen dan 1 huishouden met 30.MacD007 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:37:
Die 3 huishoudens zullen veel meer zelf direct gebruiken dan iemand met een groot overschot.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
We zitten in het topic zonnepaneel-boete, het lijkt me dan ook wel on-topic om eens na te denken over hoe je energie kunt opslaan zonder het gebruik van accu's.
Hoe nuttig kan het zijn om bijvoorbeeld een warmwaterboiler alleen overdag, als de panelen opwekken, in te schakelen om warm water te maken, zodat je in de avond warm kunt douchen?
Hoe nuttig kan het zijn om bijvoorbeeld een warmwaterboiler alleen overdag, als de panelen opwekken, in te schakelen om warm water te maken, zodat je in de avond warm kunt douchen?
de impact daarvan is verwaarloosbaar. die 3 huizen zitten gewoon op dezelfde kabel hoor.hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Denk vooral dat men liever 3 huishoudens heeft met elk 10 panelen dan 1 huishouden met 30.
Die 3 huishoudens zullen veel meer zelf direct gebruiken dan iemand met een groot overschot.
minimaal nuttig. In de zomer wek ik op 1 dag ongeveer 120-130 kWh op. En mijn warmtepompboiler warmt dan ook volledig op, dat kost me 0,8 kWh. Nu nog iets verzinnen voor die andere 119,2-129,2 kWh.eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:
Is allemaal lokaal verschillend en afhankelijk van hoog, midden of laagspanningsnet.MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:46:
[...]
Hier valt het wel mee. Mijn omvormer gaf eergisteren 234V aan terwijl de zonnepanelen knetterde. 31kWh het net op gestuurd (nog zonder boete).
Ik had eergisteren 69 kWh, terwijl mijn buurman er zo'n 1800 op gedrukt heeft. Mijn spanning komt ook niet boven de 236 V. Hij zit op het MS net en ik op het LS.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik denk dat hier in de wijk 3/4 nog geen panelen hebben dus die kunnen mijn overschot gewoon gebruiken. Wat is het probleem?hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Denk vooral dat men liever 3 huishoudens heeft met elk 10 panelen dan 1 huishouden met 30.
Niet. Als ik de wasmachine en WP droger aanzet met 5500W max uit de panelen is de impact minimaal. En koelen met de L/L WP doet ook geen moer.eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:
We zitten in het topic zonnepaneel-boete, het lijkt me dan ook wel on-topic om eens na te denken over hoe je energie kunt opslaan zonder het gebruik van accu's.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2024 12:03 ]
Anoniem: 78739
Die 'boete' wordt toch afgetrokken van het saldeerbedrag? Op het einde van de rit heb je dan toch nog steeds een terugleververgoeding? Als Belg heb ik me niet zo goed geïnformeerd over de situatie in NL, maar hier kan je al een tijdje niet meer salderen (terugdraaiende teller) en voor wie dat wel nog kan loopt het in 2025 af. Zonnepanelen zijn sowieso nog rendabel.
ja klopt, bij Eneco blijft er dan een TLV van 3 cent per kWh over.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:04:
Die 'boete' wordt toch afgetrokken van het saldeerbedrag? Op het einde van de rit heb je dan toch nog steeds een terugleververgoeding?
Ok, bij mij (Ecopower, BE) is dat 7 cent en 12 cent als afnameprijs. Maar in BE hebben we dan wel weer veel andere kosten in de elektriciteitsfactuur (bvb. groenestroomcertificaten) + goedkoper gas, wat ook niet goed is in het kader van de transitie. Toch blijven zonnepanelen (en in mindere mate een WP) een goed idee.de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:05:
[...]
ja klopt, bij Eneco blijft er dan een TLV van 3 cent per kWh over.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-05-2024 12:10 ]
Los dat een boiler maar weinig vermogen per dag nodig heeft is het erg lastig om prioriteiten aan de apparaten te hangen. Wanneer mag welk apparaat inschakelen bij welk PV vermogen. Voldoende vermogen voor een boiler, kom thuis met mijn EV. Moet dan de boiler uit? Ik lever immers niets meer terug want de EV kan met 32A laden. En hoe als er geen zon is? moet de boiler dan uitblijven?eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:
Regelinstallaties kunnen niet rationeel denken zoals een mens, dus zit je de hele dag vermogen te sturen en beslissingen te nemen.
En dat is nou meteen een mooi voorbeeld wat het voordeel is van huishoudens die zonnepanelen min of meer op maat hebben liggen denk ik.de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:57:
[...]
minimaal nuttig. In de zomer wek ik op 1 dag ongeveer 120-130 kWh op. En mijn warmtepompboiler warmt dan ook volledig op, dat kost me 0,8 kWh. Nu nog iets verzinnen voor die andere 119,2-129,2 kWh.
Je verbruikt dan zowel meer zelf van je eigen opwek waardoor het net minder belast wordt, plus dat meer huizen de mogelijkheid hebben een gedeelte van hun verbruik rechtstreeks te verbruiken van hun zonnepanelen.
Wij verbruiken zo'n 3000kWh/jaar en hebben 12 panelen. Bij ons is het overdag verwarmen van warm water niet te verwaarlozen maar het is een behoorlijk deel.
Wat een onzin. Want wat noem jij dan 'op maat'? Het stroomverbruik op jaarbasis? Dat is nu juist iets waar we vanaf moeten.Sjamo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:09:
[...]
En dat is nou meteen een mooi voorbeeld wat het voordeel is van huishoudens die zonnepanelen min of meer op maat hebben liggen denk ik.
Hoe meer panelen, hoe beter want dan kun je het hele jaar zoveel mogelijk eigen verbruik afdekken.
Ja procentueel, maar niet in absolute zin! Dus dat is echt een verkeerde manier om het probleem te benaderen. Minder panelen leggen om het percentage eigen verbruik te verhogen, het moet niet gekker worden. Je zou ook 1 paneel kunnen leggen, dan heb je het hoogste percentage eigen verbruik!Je verbruikt dan zowel meer zelf van je eigen opwek

Er is hier totaal geen hoge netbelasting, dus dat is niet een goed argument.waardoor het net minder belast wordt,
12 panelen is dan wel wat weinig. Want als je straks niet meer kunt salderen zit jij erg krap in de herfst en winter, en bovendien moet je dan meer stroom gaan inkopen. Dus dan kun je je panelen weer gaan uitbreiden omdat je destijds te weinig hebt gelegd.Wij verbruiken zo'n 3000kWh/jaar en hebben 12 panelen. Bij ons is het overdag verwarmen van warm water niet te verwaarlozen maar het is een behoorlijk deel.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-05-2024 12:52 ]
Nee, dat is niet zo. Als je zonnepanelen op maat hebt liggen wek je nog steeds 12% op in juli en 1% in december. Dat betekent dat je in juli dus niets opschiet met 1kWh geschakeld verbruik op de dag.Sjamo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:09:
[...]
En dat is nou meteen een mooi voorbeeld wat het voordeel is van huishoudens die zonnepanelen min of meer op maat hebben liggen denk ik.
Je verbruikt dan zowel meer zelf van je eigen opwek waardoor het net minder belast wordt, plus dat meer huizen de mogelijkheid hebben een gedeelte van hun verbruik rechtstreeks te verbruiken van hun zonnepanelen.
Wij verbruiken zo'n 3000kWh/jaar en hebben 12 panelen. Bij ons is het overdag verwarmen van warm water niet te verwaarlozen maar het is een behoorlijk deel.
Omdat in salderen nu nog de echte winst zit. 3ct TLV, zoals bij Eneco door de terugleverkosten, daar krijg je je 'teveel' aan panelen niet bepaald snel mee terugverdiend. Vandaar (denk ik) dat Ben Woldring adviseert om je eigen jaarverbruik af te dekken.Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:28:
[...]
Het net zit alleen vol op bepaalde plekken. Daarnaast zeggen ze dat je door de terugleverkosten dus niet meer dan nodig aan panelen moet leggen.
Dat begrijp ik niet, het is tot nu toe toch altijd zo dat je bij een netto teruglevering geld terugkrijgt?
Ik snap ook niet zo waarom het 'boete' genoemd wordt (als Nederlander in BelgieAnoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:04:
Die 'boete' wordt toch afgetrokken van het saldeerbedrag? Op het einde van de rit heb je dan toch nog steeds een terugleververgoeding? Als Belg heb ik me niet zo goed geïnformeerd over de situatie in NL, maar hier kan je al een tijdje niet meer salderen (terugdraaiende teller) en voor wie dat wel nog kan loopt het in 2025 af. Zonnepanelen zijn sowieso nog rendabel.
Als early adopter heb je bepaalde voordeeltjes om het te stimuleren en als iedereen het heeft dan is dat niet meer houdbaar en moet dat worden afgebouwd. Hetzelfde met electrische auto's en wegenbelasting, of warmtepompen en subsidie.
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 03-05-2024 12:19 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Idd, daarnaast mogen we ons ook niet laten vangen door de Jevons paradoxMarzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Ik snap ook niet zo waarom het 'boete' genoemd wordt (als Nederlander in Belgie). Het is gewoon een kostprijs voor transport waar rekening mee gehouden wordt omdat dit anders gedragen moet worden door de steeds kleiner wordende groep zonder zonnepanelen. En dan gaat het nog alleen over het overschot per jaar (waar Belgie per kwartier rekent)
Als early adopter heb je bepaalde voordeeltjes om het te stimuleren en als iedereen het heeft dan is dat niet meer houdbaar en moet dat worden afgebouwd. Hetzelfde met electrische auto's en wegenbelasting, of warmtepompen en subsidie.
Wij hebben sinds vorig jaar 12 panelen (zonder accu) en zijn van het gas af, maar toch nemen we nog minder van het net af dan sommigen met grotere installaties die nog gas verbruiken.
/f/image/7ukmeRDB363OmL1OMwQoteI9.png?f=fotoalbum_large)
Deels omdat dit (groten)deels niet waar is.Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Ik snap ook niet zo waarom het 'boete' genoemd wordt (als Nederlander in Belgie). Het is gewoon een kostprijs voor transport waar rekening mee gehouden wordt omdat dit anders gedragen moet worden door de steeds kleiner wordende groep zonder zonnepanelen.
Deels omdat we mee moeten doen met de energietransitie, maar de voordelen worden dan plots wergekaapt. Door bedrijven die zelf wel subsidies krijgen op hun zonneparken.
Daarom voelt het als boete.
En is het ook echt meer een winstgevend iets voor de bedrijven dan dat er kosten worden afgedekt. Die echt niet onterecht bij andere klanten verhaald worden.
Probleem is wel dat 'eigen verbruik afdekken' lastig in te schatten is: in 2022 wekte ik 4920 kWh op, in 2023 4330 kWh om over 2024 tot nu toe maar te zwijgen...Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:17:
Omdat in salderen nu nog de echte winst zit. 3ct TLV, zoals bij Eneco door de terugleverkosten, daar krijg je je 'teveel' aan panelen niet bepaald snel mee terugverdiend. Vandaar (denk ik) dat Ben Woldring adviseert om je eigen jaarverbruik af te dekken.
Het lastige is dat dat eigen verbruik op jaarbasis wordt berekend, maar je wekt grofweg 80% daarvan op in de 5 maanden rond de zomer.Truus01 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:17:
[...]
Omdat in salderen nu nog de echte winst zit. 3ct TLV, zoals bij Eneco door de terugleverkosten, daar krijg je je 'teveel' aan panelen niet bepaald snel mee terugverdiend. Vandaar (denk ik) dat Ben Woldring adviseert om je eigen jaarverbruik af te dekken.
Wil je in de winter zelfvoorzienend zijn, zullen de meesten niet eens genoeg ruimte hebben voor het aantal panelen dat je dan nodig hebt.
Wat ik vaak niet terughoor in de discussie is dat de kWh prijs door groene energie over de gehele linie lager ligt, ook voor niet panelen bezitters. En ja, zonne-energie heeft als specifiek nadeel het sterke seizoenspatroon met de (lokale) overbelasting van het net. In het grotere geheel gezien is dit een tijdelijk probleem en moet het aandeel groene energie verder omhoog om de kWh prijs verder te drukken en bijvoorbeeld omzetting van een deel naar waterstof rendabel te maken. Dus indien mogelijk dak vol en ja, ondertussen dynamische energiecontracten om eigen verbruik (EV's e.d.) en slimme opwek (oost-west opstelling e.d.) te stimuleren. Denk vanuit het grotere plaatje!
Snap ik. Beetje meer lijkt me dan beter. En het verschil waar jij het over hebt is 1 hooguit 2 panelen. Niet nog bv de andere dakhelft vol leggen.hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Probleem is wel dat 'eigen verbruik afdekken' lastig in te schatten is: in 2022 wekte ik 4920 kWh op, in 2023 4330 kWh om over 2024 tot nu toe maar te zwijgen...
Toch zou ik denk ik dat mensen nog altijd adviseren. Juist omdat salderen er ooit vanaf gaat.
En omdat de kosten (zeker op dit moment) meer in de installatie zitten dan in de panelen. Dus paar panelen extra zou ik zeker doen.
Wanneer ik in de zomer 20kWh opwek op een dag, dan betekent het overdag verwarmen van water (hier rond de 1,5kWh/dag in de zomer) een leuk deel van onze opwek. Zeker als ik het combineer met nog een paar andere dingen, zoals airco en/of het draaien van een was.Wolly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:15:
[...]
Nee, dat is niet zo. Als je zonnepanelen op maat hebt liggen wek je nog steeds 12% op in juli en 1% in december. Dat betekent dat je in juli dus niets opschiet met 1kWh geschakeld verbruik op de dag.
Wanneer ik 100kWh opwek op diezelfde dag dan verkleint dat het percentage zelfverbruik behoorlijk.
Wat ik er mee wil zeggen is, dat de kans groot is dat bij honderd panelen verdeeld over 8 tot 10 huishoudens, meer van de opgewekte energie rechtstreeks verbruikt kan worden dan wanneer diezelfde 100 panelen bij 1 huishouding horen. En daarmee wordt dan ook het net minder belast.
Ik laat elektrische auto's even buiten beschouwing.
Aan de andere kant: had vorig jaar 1000 kWh over, leverde 90 euro op. Met het nieuwe Eneco voorstel nog maar 30 euro, dan is die Quooker of airco een no-brainer.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:21:
Idd, daarnaast mogen we ons ook niet laten vangen door de Jevons paradox
Ja, precies, daarom zal dat ook nu het advies zijn. Nu salderen er nog is.BounceMeister schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:24:
[...]
Het lastige is dat dat eigen verbruik op jaarbasis wordt berekend, maar je wekt grofweg 80% daarvan op in de 5 maanden rond de zomer.
Wil je in de winter zelfvoorzienend zijn, zullen de meesten niet eens genoeg ruimte hebben voor het aantal panelen dat je dan nodig hebt.
Het gaat, als het advies echt van Ben Woldring komt, meer om de kosten en terugverdientijd icm met die terugleverkosten, dan om duurzaamheid of hoe na salderen.
Denk ik...
Tenminste, zo heb ik dat stukje geïnterpreteerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 03-05-2024 12:28 ]
Wij koelen ook vaak in de zomer, maar het is dan wel de kunst om dit vooral met eigen stroom te doen, zodat je 's avonds en 's nachts niets extra van het net moet halen. Met een accu is dat makkelijk, maar zonder accu moet je wel een goed geïsoleerd huis en zonnewering hebben.hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Aan de andere kant: had vorig jaar 1000 kWh over, leverde 90 euro op. Met het nieuwe Eneco voorstel wordt dat 30 euro, dan is die Quooker of airco een no-brainer.
Maar zelfs een hele dag 2 airco's slaat nog geen deuk in een pakje boter (dagopbrengst). Dit is dan nog niet eens zo'n grote installatie (4,4 kWp). Vanaf 11u kwam daar ook onze WP-boiler bij:
/f/image/6z36Q88Vn0cPEVXfOxPbzUM3.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren voor het eerst de nieuwe airco uitgeprobeerd: hele middag koel kunnen thuiswerken voor 0,8 kWh, minder dan 3 cent.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:32:
Maar zelfs een hele dag 2 airco's slaat nog geen deuk in een pakje boter (dagopbrengst)Dat is dan nog niet eens zo'n grote installatie (4,4 kWp):
In de winter kan dat ding ook verwarmen, ga zeker proberen mijn dure stadsverwarming er deels door te vervangen.
Wij verwarmen het hele huis met 1 airco (3,5 kW) en de unit op de slaapkamer (2 kW) dient vooral om te koelen. Ook in de winter helpen de panelen gratis te verwarmen: De wintermaanden (nov-feb) van 2019 tot 2022 hadden een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 155 kWh (met verwarming, warm water en koken op gas), nu is dat 139 kWh (afname) zónder gasaansluiting. Zonder panelen zou dat 200-300 kWh zijn.hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Gisteren voor het eerst de nieuwe airco uitgeprobeerd: hele middag koel kunnen thuiswerken voor 0,8 kWh, minder dan 3 cent.![]()
In de winter kan dat ding ook verwarmen, ga zeker proberen mijn dure stadsverwarming er deels door te vervangen.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-05-2024 12:37 ]
Dat is dus niet waar. De meerderheid hier in de wijk en in Nederland heeft geen zonnepanelen. Door mij kunnen ze dus groen hun wasje etc draaien. Mijn stroom vloeit gewoon naar hun. Of dacht je dat er op het stroomnet een apart weggetje loopt voor grijze/vieze stroom van de centrale en mijn groen stroom? Het komt allemaal op 1 hoop. Ik verbruik 6000kWh op jaarbasis en wek 5500kWh op waarvan ik een deel saldeer. Ik belast het net niet, dat doen de centrales die gewoon doordraaien als ik groen teruglever.Sjamo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Wanneer ik in de zomer 20kWh opwek op een dag, dan betekent het overdag verwarmen van water (hier rond de 1,5kWh/dag in de zomer) een leuk deel van onze opwek. Zeker als ik het combineer met nog een paar andere dingen, zoals airco en/of het draaien van een was.
Wanneer ik 100kWh opwek op diezelfde dag dan verkleint dat het percentage zelfverbruik behoorlijk.
Wat ik er mee wil zeggen is, dat de kans groot is dat bij honderd panelen verdeeld over 8 tot 10 huishoudens, meer van de opgewekte energie rechtstreeks verbruikt kan worden dan wanneer diezelfde 100 panelen bij 1 huishouding horen. En daarmee wordt dan ook het net minder belast.
Ik laat elektrische auto's even buiten beschouwing.
Het is 11 graden buiten, ik ben koel aan het thuiswerken zonder aircohoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Gisteren voor het eerst de nieuwe airco uitgeprobeerd: hele middag koel kunnen thuiswerken voor 0,8 kWh, minder dan 3 cent.![]()
/▌
Heb je überhaupt gelezen waar het over ging?MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Dat is dus niet waar. De meerderheid hier in de wijk en in Nederland heeft geen zonnepanelen. Door mij kunnen ze dus groen hun wasje etc draaien. Mijn stroom vloeit gewoon naar hun. Of dacht je dat er op het stroomnet een apart weggetje loopt voor grijze/vieze stroom van de centrale en mijn groen stroom? Het komt allemaal op 1 hoop. Ik verbruik 6000kWh op jaarbasis en wek 5500kWh op waarvan ik een deel saldeer. Ik belast het net niet, dat doen de centrales die gewoon doordraaien als ik groen teruglever.
Zojuist ook een Greenchoice driejarig stroomcontract afgesloten per juli, gezien er bij ons over twee weken zonnepanelen komen. Ik was even bang dat door dat geintje van Eneco met hun terugleververgoeding het me jaren gaat kosten om ze terug te verdienen, maar nu verdien ik ze in drie jaar voor zo'n 80% terug verwacht ik. (Ja, ja, niet eerlijk voor niet-zonnepanelenbezitters, etc. Maar uiteindelijk wil iedereen het goedkoopst uit zijn toch).
Gas sluit ik los met een jaarcontract wel af gezien we binnen nu en twee jaar van het gas af willen.
Gas sluit ik los met een jaarcontract wel af gezien we binnen nu en twee jaar van het gas af willen.
Maar laten we even realistisch zijn. Energie transitie: ja, zal moeten. Bewust energie verbruiken.
Een airco om het huis te koelen is dan natuurlijk niet de bedoeling.
Daarnaast snap ik dat het onwenselijk is als de 1000 huizen in een wijk allemaal 40 zonnepanelen hebben liggen, dus de oproep voor 'verbruik naar eigen gebruik' is vooral bedoeld zodat die 1000 huishoudens elk bij wijze van 10-15 zonnepanelen hebben liggen. Dat scheelt toch al snel 25.000-30.000 aan zonnepanelen, dus flink wat stroom op de zonnige dagen.
Salderen mag wat mij betreft beperkt worden (bijvoorbeeld alleen de eerste 3.000 kwh, het gemiddelde jaarverbruik) of worden afgeschaft. En dan ook gewoon geen vergoeding (maar ook geen kosten) geven voor opwek > 6000 bij wijze van (3000 gemiddelde + 3000 voor warmtepomp en elektrische auto)
Daarnaast snap ik dat het onwenselijk is als de 1000 huizen in een wijk allemaal 40 zonnepanelen hebben liggen, dus de oproep voor 'verbruik naar eigen gebruik' is vooral bedoeld zodat die 1000 huishoudens elk bij wijze van 10-15 zonnepanelen hebben liggen. Dat scheelt toch al snel 25.000-30.000 aan zonnepanelen, dus flink wat stroom op de zonnige dagen.
Salderen mag wat mij betreft beperkt worden (bijvoorbeeld alleen de eerste 3.000 kwh, het gemiddelde jaarverbruik) of worden afgeschaft. En dan ook gewoon geen vergoeding (maar ook geen kosten) geven voor opwek > 6000 bij wijze van (3000 gemiddelde + 3000 voor warmtepomp en elektrische auto)
100 panelen op een enkel huis of verdeeld over tien huizen op een rijtje maakt elektrotechnisch weinig uit want die 100 panelen van dat enkele huis voeden met zo goed die andere negen als wanneer de panelen verspreid zijn. Ze zitten op dezelfde kabel onder de stoep met elkaar verbonden en deze kabel is in 99% van de gevallen toereikend.Sjamo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:49:
[...]
Ja, maar jij reageert niet inhoudelijk op wat ik zei. Vandaar de vraag.
Enige wat tien huizen met tien ieder tien panelen als voordeel hebben is dat ze onderling minder stroom van elkaar hoeven te kopen.
Hoezo niet eerlijk? Goed bezig!!! Dan ben ik helemaal een boefje. Ik saldeer al 11 jaar omdat ik denk ik beter kon rekenen dan mijn buren. Sterker nog, ze lachte mij destijds uit om mijn zonnepanelen.Thy... schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:52:
Zojuist ook een Greenchoice driejarig stroomcontract afgesloten per juli, gezien er bij ons over twee weken zonnepanelen komen. Ik was even bang dat door dat geintje van Eneco met hun terugleververgoeding het me jaren gaat kosten om ze terug te verdienen, maar nu verdien ik ze in drie jaar voor zo'n 80% terug verwacht ik. (Ja, ja, niet eerlijk voor niet-zonnepanelenbezitters, etc. Maar uiteindelijk wil iedereen het goedkoopst uit zijn toch).
Daar is weinig mis mee hoor. Airco verbruikt sowieso maar weinig stroom en dat overlapt vaak ook nog eens perfect met zonnestroom dus bijna altijd komt de stroom direct uit de panelen.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Maar laten we even realistisch zijn. Energie transitie: ja, zal moeten. Bewust energie verbruiken.
En waarom wel verwarmen in de winter? Is dat dan ook niet de bedoeling? Dat is veel minder duurzaam en dus veel schadelijker hoor.
We moeten juist meer panelen leggen, niet minder!! Je ziet een probleem dat er niet is, en creëert daarmee een nieuw probleem: halfvolle daken!Daarnaast snap ik dat het onwenselijk is als de 1000 huizen in een wijk allemaal 40 zonnepanelen hebben liggen, dus de oproep voor 'verbruik naar eigen gebruik' is vooral bedoeld zodat die 1000 huishoudens elk bij wijze van 10-15 zonnepanelen hebben liggen. Dat scheelt toch al snel 25.000-30.000 aan zonnepanelen, dus flink wat stroom op de zonnige dagen.
Wat wel belangrijk kan zijn, is om niet al die panelen continu 100% te laten terugleveren. Vandaar dus negatieve stroomprijzen en nieuwe richtlijnen om dit te reguleren.
Maar het zou van de zotte zijn als we nu bewust onze daken niet vol gaan leggen. kortetermijnvisie! en dat is precies wat de salderingsregeling tot nu toe als gevolg had. Dat mensen hun productie matchen aan hun jaarverbruik. Nogal onzinnig aangezien dat een willekeurig administratieve grens is die ver afstaat van een duurzaam doel.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 03-05-2024 13:02 ]
Die dingen kan je prima afknijpen zodat je met 100 panelen in de zomer slechts 2kW het net op stuurt, net zo veel als de buren met zes panelen. Niemand verplicht je om ze ten alle tijden vol gas aan te slingeren.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
L/L koelen hier op 23 graden op 140m2 hele seizoen kost me zo'n 300kWh met een opwek van 5500kWh. Ik zou niet weten waar ik me voor moet schamen. Het was juist wel mijn bedoeling het zo te doen. En ik moet toch meer verbruiken om zogenaamd het net te ontlasten?President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2024 13:05 ]
Wat betreft de airco, ik heb daar, mits bewust gebruikt, absoluut geen problemen mee.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Wij gebruiken zelf rond de 150kWh per zomer om te koelen, heerlijk. Zo'n 10% daarvan wordt afgenomen van het net. Daar komt het net over 3 a 4 maanden verdeeld wel overheen denk ik
Dus volgens mij zit het probleem meer in hoe je airco gebruikt, dan of je airco gebruikt.
Wat je zegt over de panelen ben ik het mee eens.
En wat nou als die 1000 huizen gewoon wel elk 40 panelen hebben? Ja dan schakelt het in de zomer heel vaak af vanwege teveel stroom, en? Die andere 70% van de tijd / jaar is PV nog steeds rendabel en elke extra Kwh scheeld dan gas verbruik in een energiecentrale. En over 10 jaar als het stroom net verbeterd is kan die stroom alsnog direct richting een groene waterstof centrale toch.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
dit is iets wat veel mensen blijkbaar niet kunnen bevatten. Mensen zitten vast in het administratieve 'jaaropwek' als gevolg van de salderingsregeling.Gerco-M schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:03:
[...]
En wat nou als die 1000 huizen gewoon wel elk 40 panelen hebben? Ja dan schakelt het in de zomer heel vaak af vanwege teveel stroom, en? Die andere 70% van de tijd / jaar is PV nog steeds rendabel en elke extra Kwh scheeld dan gas verbruik in een energiecentrale. En over 10 jaar als het stroom net verbeterd is kan die stroom alsnog direct richting een groene waterstof centrale toch.
Afschakelen is zeer ongewenst. Allereerst is er slechts een overschot op wijkniveau, ten tweede sta je op dat moment 100% in te kopen en niet eens meer je eigen verbruik te dekken
Idealiter een omvormer die teruglevering beperkt, ongeacht of je zelf 500w of 5kW gebruikt.jadjong schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:57:
Die dingen kan je prima afknijpen zodat je met 100 panelen in de zomer slechts 2kW het net op stuurt, net zo veel als de buren met zes panelen. Niemand verplicht je om ze ten alle tijden vol gas aan te slingeren.
Dan is die airco of zwembadverwarming geen enkel probleem, doe je volledig achter de meter.
Airco om te koelen (mits zonnepanelen, goede isolatie en zonwering) is juist een heel goed idee. Het helpt het stroomnet ontlasten, dat bij hoge temperaturen nog meer afziet dan anders. Dat gebeurt ook meestal in een periode dat mensen in het buitenland op vakantie zijn en bedrijven sluiten, dus minder stroomvraag.
Je gebruikt hem dan best wel niet 's avonds en 's nachts, zoals ik al eerder postte, daarom heb je dus ook goede isolatie nodig, anders moeten er op zwoele nachten gas/steenkoolcentrales aangezet worden. Die paarse piek was waarschijnlijk onze tv
Je gebruikt hem dan best wel niet 's avonds en 's nachts, zoals ik al eerder postte, daarom heb je dus ook goede isolatie nodig, anders moeten er op zwoele nachten gas/steenkoolcentrales aangezet worden. Die paarse piek was waarschijnlijk onze tv
/f/image/6z36Q88Vn0cPEVXfOxPbzUM3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-05-2024 13:21 ]
Afschakelen wel ja, maar terugschroeven (naar je verbruik) is dan weer wel gewenst.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:05:
Afschakelen is zeer ongewenst. Allereerst is er slechts een overschot op wijkniveau, ten tweede sta je op dat moment 100% in te kopen en niet eens meer je eigen verbruik te dekken
Wat ik wel jammer vindt is dat de terugleverboete een vast bedrag is, maar omdat dit erg gerelateerd aan onbalans is zou dat meer daarmee moeten variëren.
Ik heb zo het idee dat Oost West opstelling beter voor de stabiliteit zijn dan alles op zuid. Maar op dit moment wordt je daar nog helemaal niet voor beloond (behalve misschien meer eigen gebruik dus lagere terug levering).
Ook maakt het nu niet uit of je in de zomer terug levert of in de winter. Maar dat lijkt me toch ook uitmaken.
Kortom eigenlijk zouden dynamische prijzen verplicht moeten worden en dan nog steeds de belasting salderen, zoals het eigenlijk nu ook werkt.
Wil je profiteren van het salderen en moet je maar verplicht een slimme meter.
Ik heb zo het idee dat Oost West opstelling beter voor de stabiliteit zijn dan alles op zuid. Maar op dit moment wordt je daar nog helemaal niet voor beloond (behalve misschien meer eigen gebruik dus lagere terug levering).
Ook maakt het nu niet uit of je in de zomer terug levert of in de winter. Maar dat lijkt me toch ook uitmaken.
Kortom eigenlijk zouden dynamische prijzen verplicht moeten worden en dan nog steeds de belasting salderen, zoals het eigenlijk nu ook werkt.
Wil je profiteren van het salderen en moet je maar verplicht een slimme meter.
Goede isolatie tegen de warmte? De goede isolatie hier die ik heb aangebracht maakt juist dat ik in de zomer niet meer zonder koelen kan. Huis koelt echt niet meer af als de warmte eenmaal binnen zit (okee dat duurt wat langer) 24/7 aan hier zodra de dagtemperaturen boven de 25/26 graden komen en blijven. Pruttelt gewoon lekker door. NB: heb zelfs warmtewerend glas op Zuid.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:09:
Airco om te koelen (mits zonnepanelen, goede isolatie en zonnewering) is juist een heel goed idee. Het helpt het stroomnet ontlasten, dat bij hoge temperaturen nog meer afziet dan anders. Dat gebeurt ook meestal in een periode dat mensen in het buitenland op vakantie zijn en bedrijven sluiten, dus minder stroomvraag.
Je gebruikt hem dan best wel niet 's avonds en 's nachts, zoals ik al eerder postte, daarom heb je dus ook goede isolatie nodig, anders moeten er op zwoele nachten gas/steenkoolcentrales aangezet worden.
[Afbeelding]
Bij Greenchoice is het een vast maandbedrag (4,50 per maand)chielsen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:09:
Wat ik wel jammer vindt is dat de terugleverboete een vast bedrag is
Bij Eneco zit het in de verbruikskosten (11,5 cent per kWh). variabel dus.
en je hebt de keuze om voor dynamisch te gaan.
Er is dus voor ieder wat wils!
Je moet het 's nachts wel voldoende laten afkoelen, bij ons gingen vroeger alle ramen en een schuifdeur open (met horren). Dit was voor we airco hadden, de warmste en 2e warmste dag in de Belgische geschiedenis, dankzij goede isolatie en zonwering:MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:12:
[...]
Goede isolatie tegen de warmte? De goede isolatie hier die ik heb aangebracht maakt juist dat ik in de zomer niet meer zonder koelen kan. Huis koelt echt niet meer af als de warmte eenmaal binnen zit (okee dat duurt wat langer) 24/7 aan hier zodra de dagtemperaturen boven de 25/26 graden komen en blijven. Pruttelt gewoon lekker door.
:strip_exif()/f/image/ViZDXQhNijsGLkiOu95AKbQH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AU8vZjG9n6lbRnG44V8K2857.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze zuiderkant is nochtans een bakoven en we hebben een zwart dak (voor de zonnepanelen ook geen beschutting daarvan):
:strip_exif()/f/image/ge6x930L6pLPLs0UgWOZDost.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-05-2024 13:19 ]
Je moet even doorlezen. Vast als in het maakt niet uit wanneer je teruglevert.de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:13:
[...]
Bij Greenchoice is het een vast maandbedrag (4,50 per maand)
Bij Eneco zit het in de verbruikskosten (11,5 cent per kWh). variabel dus.
en je hebt de keuze om voor dynamisch te gaan.
Er is dus voor ieder wat wils!
Maar dan vervalt de mogelijkheid van het salderen.de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Afschakelen wel ja, maar terugschroeven (naar je verbruik) is dan weer wel gewenst.
We zitten in een overgangsfase en niemand durft te besluiten welke kant we op moeten. We plakken alleen pleisters op de wonden (waarbij de energieleveranciers wel erg veel zelfmedelijden hebben)
Is er geen salderen meer dan zijn accu's en dynamisch opwekken de richting, Kun je wel salderen en kan het net het aan dan zoveel mogelijk produceren en volleggen. Prijs kan negatief zijn, maar dat is alleen een gevolg van logge opwekkers op het net. Opgewekte stroom wordt altijd verbruikt, al maak je er waterstof van of pompt een stuwmeer op.
Met warme nachten 18 graden of zelfs hoger tegenwoordig koelt mijn huis daar niet meer van af. Zelfs de nacht 2 dagen geleden deed geen bal op koeling met de ramen open. Goede isolatie blijft de warmte gewoon in de muren zitten. Top in de winter, drama in de zomer....zonder L/L. Waar hebben we het over .....300kWh. Peanuts. Die win ik in de winter door de isolatie.Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Je moet het 's nachts wel voldoende laten afkoelen, bij ons gingen vroeger dan alle ramen en een schuifdeur open (met horren). Dit was voor we airco hadden, de warmste en 2e warmste dag in de Belgische geschiedenis, dankzij goede isolatie en zonnewering:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar hebben ze zonwering (of vroeger luiken) voor uitgevonden. De warmte komt niet binnen door de goede isolatie, maar omdat er teveel zon binnen komt.MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:18:
[...]
Met warme nachten 18 graden of zelfs hoger tegenwoordig koelt mijn huis daar niet meer van af. Zelfs de nacht 2 dagen geleden deed geen bal op koeling met de ramen open. Goede isolatie blijft de warmte gewoon in de muren zitten. Top in de winter, drama in de zomer....zonder L/L.
Ik heb zonwering EN zonwerend glas. Ik woon hier 20 jaar en weet zelf het effect wel van mijn isolatie. Eenmaal binnen......blijft het binnen. Duurt alleen langer voordat het opwarmt.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
[...]
Daar hebben ze zonwering (of vroeger luiken) voor uitgevonden. De warmte komt niet binnen door de goede isolatie, maar omdat er teveel zon binnen komt.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2024 13:23 ]
Maar door het huidige doen van de energie maatschappijen is dit wel iets wat wordt gestimuleerd. Zorg dat wanneer je zonnepanelen stroom opwekken je het gaat gebruiken.. Als de zon schijnt dan is het hier warm binnen.. dus mijn airco standaard aan wanneer de zon schijnt. Voor verwarmen of koelen.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
You only live once, so enjoy the ride.
Wij ook. Daarnaast sloeg mijn uitspraak over isolatie ook op 's avonds / 's nachts warmte buitenhouden, na een hele dag koelen met airco.MotorBeast schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Ik heb zonwering EN zonwerend glas. Ik woon hier 20 jaar en weet zelf het effect wel van mijn isolatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-05-2024 13:26 ]
Vanuit de energieleveranciers is het denk ik wel positief dat we lekker koelen met L/L, op warme dagen zit hij bij mij lekker te blazen. Huis uit 2020, met een gasverbruik van 300m3, maar daardoor krijg je de warmte ook niet weg. Zonnewering is een stuk kostbaarder dan een L/L warmtepomp en werkt maar deels. Daarnaast gebruik ik ook de dry modus, waardoor luchtvochtigheid omlaag gaat. Bij mij gaan de ramen pas laat open, omdat ik hooikoorts heb. Als ik eigen verbruik moet verhogen, om de boete omlaag te krijgen, dan is het een goede oplossing die voor meer comfort zorgt. Het geeft ook nog opties om te gaan minen in de zomer, want met bijna 5000W continu en 5000kWh overschot is het in geval van Eneco gewoon rendabel om te doen.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:20:
[...]
Daar hebben ze zonwering (of vroeger luiken) voor uitgevonden. De warmte komt niet binnen door de goede isolatie, maar omdat er teveel zon binnen komt.
Vorig jaar was ik nog zuinig met een TLV van 0,92cent, nu maakt het mij niks meer uit. De boetes zorgen er zeker niet voor dat mensen zuiniger gaan worden en jagen dat gedrag aan.
Dat is juist wel de bedoeling nu de zomers warmer worden, iedereen aan de airco en panelen op het dak.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
De winters worden ook warmer, dus win-win omdat je dan minder hoeft te stoken in seizoenen waar duurzame energie minder beschikbaar is.
Hier hebben we markiezen en die houden de warmte heel goed buiten.Zenix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:49:
[...]
Vanuit de energieleveranciers is het denk ik wel positief dat we lekker koelen met L/L, op warme dagen zit hij bij mij lekker te blazen. Huis uit 2020, met een gasverbruik van 300m3, maar daardoor krijg je de warmte ook niet weg. Zonnewering is een stuk kostbaarder dan een L/L warmtepomp en werkt maar deels. Daarnaast gebruik ik ook de dry modus, waardoor luchtvochtigheid omlaag gaat. Bij mij gaan de ramen pas laat open, omdat ik hooikoorts heb. Als ik eigen verbruik moet verhogen, om de boete omlaag te krijgen, dan is het een goede oplossing die voor meer comfort zorgt. Het geeft ook nog opties om te gaan minen in de zomer, want met bijna 5000W continu en 5000kWh overschot is het in geval van Eneco gewoon rendabel om te doen.
Vorig jaar was ik nog zuinig met een TLV van 0,92cent, nu maakt het mij niks meer uit. De boetes zorgen er zeker niet voor dat mensen zuiniger gaan worden en jagen dat gedrag aan.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja. de stroom is simpelweg ongewenst. dat accepteren hoort er ook bij.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Maar dan vervalt de mogelijkheid van het salderen.
tsja logisch toch, je neemt of een vast contract (met boete) of je gaat voor dynamisch. Je kunt niet alleen de lusten en niet de lasten hebben.chielsen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Je moet even doorlezen. Vast als in het maakt niet uit wanneer je teruglevert.
Degene waar je op reageert wordt afgerekend per kwartier (waar jullie hier klagen over een afrekening per jaar). Succes met het alle kwartieren dat de zon schijnt optimaal benutten van je panelenhoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Aan de andere kant: had vorig jaar 1000 kWh over, leverde 90 euro op. Met het nieuwe Eneco voorstel nog maar 30 euro, dan is die Quooker of airco een no-brainer.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 03-05-2024 14:03 ]
/▌
ff tussendoor hoor, maar als je bij GreenChoice een vaste boete van 50 piek per jaar betaald, dan valt dat toch alleszins mee en is dat toch geen reden om voor 3 jaar vast te zetten? Of mis ik nu iets?
Zie BOLD gedeelte..President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
En wát dan met alle huizen die NIET geschikt zijn voor PV?? monumenten, trapgevel, flats etc etc...
Dat zijn er écht niet weinig....
en dan je: Een airco om het huis te koelen is dan natuurlijk niet de bedoeling.
en wat dachten we (overheid?...) daar tegen te gaan doen huh? tegen zo'n flut vergoeding?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De boete valt mee dus zet je voor 3 jaar vast omdat het in de toekomst wellicht hoger wordtRecklezz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:12:
ff tussendoor hoor, maar als je bij GreenChoice een vaste boete van 50 piek per jaar betaald, dan valt dat toch alleszins mee en is dat toch geen reden om voor 3 jaar vast te zetten? Of mis ik nu iets?
Maar waarom? Want eigenlijk is dit wat wel nodig is. Want het bedrijventerrein naast die wijk kan die stroom heel goed gebruiken. Bij wijze van spreken.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Daarnaast snap ik dat het onwenselijk is als de 1000 huizen in een wijk allemaal 40 zonnepanelen hebben liggen,
We zijn er nog lang niet. We hebben nog lang niet genoeg zonne-/duurzame stroom.
En toch moeten wij als particulieren de lasten dragen.
Juist vanwege de zeer lage boete bij GC willen we dat 3 jaar vastleggen bij GC. Anders betaal je >500 euro bij Eneco.Recklezz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:12:
Hmm hoop reacties en ik begrijp het ergens wel
Vervolgens kijk ik hoe het eigenlijk zit met elektriciteit:
Waarbij de bedrijven overdag ook veel gebruiken en ook nog eens korting krijgen op energie. Tel daarbij de winkels op waarbij ik in de winter de voordeur open zie staan en het binnen lekker warm is en dan vraag ik mij toch af wat er in de andere sectoren gebeurt. Zorgen alleen de zonnepanelen voor zoveel kosten?
https://www.clo.nl/indica...0totale%20energieverbruik.De industrie is de grootste afnemer van het totale energieverbruik. Dit is ruim veertig procent van het totale Nederlandse energieverbruik. Huishoudens hebben een aandeel van 14 procent van het totale energieverbruik.
Waarbij de bedrijven overdag ook veel gebruiken en ook nog eens korting krijgen op energie. Tel daarbij de winkels op waarbij ik in de winter de voordeur open zie staan en het binnen lekker warm is en dan vraag ik mij toch af wat er in de andere sectoren gebeurt. Zorgen alleen de zonnepanelen voor zoveel kosten?
Het zou wel eens juist anders om kunnen zijn, die mensen met meer panelen hebben veelal ook veel meer apparatuur wat stroom nodig heeft dan een klein rijtjeshuis met zijn 10 panelen.hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Dat zie je ook bij huurders, die komen vaak niet boven de 20-25% eigen direct gebruik uit, terwijl de grotere installaties vaak 35-40% eigen driect verbruik laten zien.
Dus onder de streep zijn juist die kleine die dus voor meer teruglevering zorgen.
Met een dynamisch contract ga je dan ook nog meeprofiteren. Wat wil je nog meer.Pietje555 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:05:
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Bij mijn weten ging het gesprek over enerzijds mensen met een aantal zonnepanelen proportioneel voor hun gebruik, en anderzijds mensen met een bovenproportionele hoeveelheid zonnepanelen. Het ging minder tot niet over het absolute aantal zonnepanelen.MacD007 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Het zou wel eens juist anders om kunnen zijn, die mensen met meer panelen hebben veelal ook veel meer apparatuur wat stroom nodig heeft dan een klein rijtjeshuis met zijn 10 panelen.
Dat zie je ook bij huurders, die komen vaak niet boven de 20-25% eigen direct gebruik uit, terwijl de grotere installaties vaak 35-40% eigen driect verbruik laten zien.
Dus onder de streep zijn juist die kleine die dus voor meer teruglevering zorgen.
De situatie die jij schetst is iemand die veel panelen heeft, maar blijkbaar wel proportioneel gezien het verbruik. Dat lijkt mij een andere kwestie.
De buurman zonder PV krijgt niet opeens lagere tarieven als de zon schijnt. Nog steeds is er een normaal en daltarief waarbij het normaaltarief hoger is, terwijl met AL die zonnestroom die op huisjes ligt dit dus eigenlijk niet zo zou moeten zijn.Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Ik snap ook niet zo waarom het 'boete' genoemd wordt (als Nederlander in Belgie). Het is gewoon een kostprijs voor transport waar rekening mee gehouden wordt omdat dit anders gedragen moet worden door de steeds kleiner wordende groep zonder zonnepanelen. En dan gaat het nog alleen over het overschot per jaar (waar Belgie per kwartier rekent)
En bij de EV iemand het dak op om 3.000 kWh erbij te leggen. WP voor gas ook zoiets. Dus 3x iemand je dak op? Niet alleen dat, maar ik probeer ook piekgebruikers geheel te dekken, zoals de 4-5 kW die de kookplaat op max trekt, of de PHEV die 10 uur lang met 2 kW ging opladen.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Woonwijken zijn veelal uitgelegd op een gas/stadswarmte + elektra systeem. Nu gaan we elektrisch steeds meer doen met 2-3 grote verbruikers. De inductieplaat, EV en warmtepomp. Daar gaat het mis in de woonwijken (zeker bij mijPresident schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:34:
Hmm hoop reacties en ik begrijp het ergens wel
[...]
https://www.clo.nl/indica...0totale%20energieverbruik.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mijn airco die de hele zomer als 't warm is draait, word overdag volledig op eigen opgewekte stroom gedraaid. Waarom zou dat niet de bedoeling zijn?President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:53:
Ik lever rond de 8000 kWh terug per jaar, maar na salderen kom ik netjes rond de 0 kWh uit. Bewust ingezet met een warmtepomp en daarvoor genoeg panelen geplaatst.de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Juist vanwege de zeer lage boete bij GC willen we dat 3 jaar vastleggen bij GC. Anders betaal je >500 euro bij Eneco.
Vandaar 3 jaar GC gekozen.
Anders dus 8000 x 0.115 centjes boete per jaar. Is toch een schrikbarende €920
De enige die slecht aan de energietransitie mee willen werken zijn de maatschappijen die over de rug van ons allemaal meer en meer geld willen verdienen door steeds opnieuw regels proberen te ontduiken... kijk maar naar het salderen per 3 maanden van budgetenergie bijvoorbeeld. Het mooie is dat door de 3 jaar GC wij nu lekker tussen de regels van GC doorfietsen... prima toch💪💪
[ Voor 4% gewijzigd door Smeerkeezz op 03-05-2024 15:42 ]
Wat proportioneel is, daar zal iedereen anders over denken. Jij hebt daar blijkbaar een oordeel over op basis van de salderingsregeling die toch een keer ten einde zal gaan komen. Ik hanteer: hoe meer PV, hoe beter. Bovenproportioneel bestaat wat mij betreft niet, uitzonderingen daargelaten.Sjamo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:20:
[...]
Bij mijn weten ging het gesprek over enerzijds mensen met een aantal zonnepanelen proportioneel voor hun gebruik, en anderzijds mensen met een bovenproportionele hoeveelheid zonnepanelen. Het ging minder tot niet over het absolute aantal zonnepanelen.
De situatie die jij schetst is iemand die veel panelen heeft, maar blijkbaar wel proportioneel gezien het verbruik. Dat lijkt mij een andere kwestie.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 03-05-2024 15:38 ]
Ik kan het plan weer 3 jaar in de ijskast zetten omdat ik nu bij Greenchoice zit, maar ik heb na zitten denken om een geïsoleerde watertank van 5 kuub in de kruipruimte te leggen. Daar kan je ontzettend veel energie in opslaan met warmte-elementen en dat is heel lang te bewaren. Met overschot verwarmen en het daarna voor de vloerverwarming te gebruiken.eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:54:
In 20cm PIR geeft water van 90 graden maar 180W verlies. Veel zinvoller dan een accu. Ik gebruik in de winter alleen al 30kWh per dag aan verwarming.
"Het is gewoon een kostprijs voor transport waar rekening mee gehouden wordt omdat dit anders gedragen moet worden door de steeds kleiner wordende groep zonder zonnepanelen."Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:18:
[...]
was het dat maar, maar er zijn juist zeer grote vraagtekens bij deze "kostprijs", meer in de trend van 10% kosten en 90% winstverhoging, juist door het gemis aan transparantie die de energieboeren weigeren te geven geloof ik niet in deze onzin, als het echte kosten zou zijn zou de nodige transparantie voor de onderbouwing van de "zogenaame kosten"ook geen problem.
Echter blijkt dit juist niet te gebeuren.
Ook als je de brandbreedte van deze kosten bij de verschillende energieboeren ziet, met een brandbreedte van meer dan 500 euro euro lijkt hier dus meer aan de hand. Een verschil van een paar tientjes zou mogelijk en verklaarbaar zijn, maar een kostenpost (verschil) van meer dan 500 euro is dat zeker niet.
kun je al klant en klaar kopen.SRB12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Ik kan het plan weer 3 jaar in de ijskast zetten omdat ik nu bij Greenchoice zit, maar ik heb na zitten denken om een geïsoleerde watertank van 5 kuub in de kruipruimte te leggen. Daar kan je ontzettend veel energie in opslaan met warmte-elementen en dat is heel lang te bewaren. Met overschot verwarmen en het daarna voor de vloerverwarming te gebruiken.
In 20cm PIR geeft water van 90 graden maar 180W verlies. Veel zinvoller dan een accu. Ik gebruik in de winter alleen al 30kWh per dag aan verwarming.
Mja, zonder die panelen betaalde je 8000 x 0,25 bijvoorbeeld per kWh. Oftewel: je bespaart door je zonnepanelen met een dergelijke boete toch nog 1.080 euro per jaar!Smeerkeezz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:36:
[...]
Ik lever rond de 8000 kWh terug per jaar, maar na salderen kom ik netjes rond de 0 kWh uit. Bewust ingezet met een warmtepomp en daarvoor genoeg panelen geplaatst.
Vandaar 3 jaar GC gekozen.
Anders dus 8000 x 0.115 centjes boete per jaar. Is toch een schrikbarende €920
In Belgie kun je er ook voor kiezen de stroom aan iemand anders te verkopen (Decathlon bijvoorbeeld) maar ook aan je ouders ofzo. Maar dan nog lijken zonnepanelen in Nederland met deze boete me een stuk meer rendabel.MacD007 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:45:
[...]
"Het is gewoon een kostprijs voor transport waar rekening mee gehouden wordt omdat dit anders gedragen moet worden door de steeds kleiner wordende groep zonder zonnepanelen."
was het dat maar, maar er zijn juist zeer grote vraagtekens bij deze "kostprijs", meer in de trend van 10% kosten en 90% winstverhoging, juist het gemis aan transparantie die de energieboeren weigeren te geven geloof ik niet in deze onzin, als het echte kosten zou zijn zou de nodige transparantie voor de onderbouwing van de "zogenaame kosten"ook geen problem.
/▌
Bij mijn weten begon het gesprek nav een stuk waarin werd gesteld dat het beter zou zijn wanneer mensen panelen zouden leggen ongeveer adhv hun verbruik. Ik meen me te herinneren dat werd genoemd dat mensen met een verbruik van rond de 2500kWh/jaar vaak met 8 panelen goed uitkomen, mensen met rond de 3500kWh rond de 12-14 panelen?de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:36:
[...]
Wat proportioneel is, daar zal iedereen anders over denken. Jij hebt daar blijkbaar een oordeel over op basis van de salderingsregeling die toch een keer ten einde zal gaan komen. Ik hanteer: hoe meer PV, hoe beter. Bovenproportioneel bestaat wat mij betreft niet, uitzonderingen daargelaten.
Ik kortte dat nu in het kader van minder tekst af naar proportioneel. Uitgaande van eerder genoemde tekst.
Verder ben ik niet zo met salderen bezig als je lijkt te denken
[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 03-05-2024 16:05 ]
Kijk, in Belgie, maar helaas wonen we in het oorspronkelijke Nederland en niet in dat afgesplitste Nederlandse deel wat nu blijkbaar als Belgie word aangeduid.Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:00:
[...]
In Belgie kun je er ook voor kiezen de stroom aan iemand anders te verkopen (Decathlon bijvoorbeeld) maar ook aan je ouders ofzo. Maar dan nog lijken zonnepanelen in Nederland met deze boete me een stuk meer rendabel.

Hier in NL mag dat dus niet.
Zo'n installatie zal zo rond de 10-12k gekost hebben (en nee, niet iedereen klimt zelf het dak op en doet alles zelf), waarmee de tvt al snel over de 10 jaar gaat.President schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:49:
[...]
Mja, zonder die panelen betaalde je 8000 x 0,25 bijvoorbeeld per kWh. Oftewel: je bespaart door je zonnepanelen met een dergelijke boete toch nog 1.080 euro per jaar!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Denk dat daar ook vooral de pijn ligt bij veel mensen die recent zonnepanelen hebben genomen. Die hebben zich blind gestaard op onrealistische(?) verwachtingen.
De verkoper komt graag over de vloer, berekenende een installatie die 30 tot 40 procent duurder was vanwege de drukte, en rekende vervolgens een terugverdientijd uit op basis van een hoge kWh-prijs en 100% salderen zonder boete.
Nu zitten die mensen met een dure installatie op het dak, een lage kWh-prijs en ook nog eens een boete in het vooruitzicht.
Mijn installatie is 2 jaar oud en is al bijna terugverdient door de gunstige ligging en de hoge prijzen in de tussentijd.
De verkoper komt graag over de vloer, berekenende een installatie die 30 tot 40 procent duurder was vanwege de drukte, en rekende vervolgens een terugverdientijd uit op basis van een hoge kWh-prijs en 100% salderen zonder boete.
Nu zitten die mensen met een dure installatie op het dak, een lage kWh-prijs en ook nog eens een boete in het vooruitzicht.
Mijn installatie is 2 jaar oud en is al bijna terugverdient door de gunstige ligging en de hoge prijzen in de tussentijd.
ja en de zonnepaneelprijzen zijn gehalveerd. echt spotgoedkoop nu.eltweako schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:34:
Het plan was 12 panelen op het dak te leggen met een verwachte opbrengst van 4200kWh en een verbuik van 3000kWh. Maar nu ik al deze teruglever kosten tegen kom slaat de twijfel wel toe. Ik kan nu nog wel een greenchoice 3 jarig contract afsluiten als ik aanvink dat ik geen zonnepanelen heb, wat ook niks gelogen is. Ik vraag mij wel af hoe ze er mee omgaan als ik in korte termijn toch wel zonnepanelen op het dak leg na het contract is ingegaan.
Dit zijn de tarieven, zal ik hier goed aan doen?
Variabele leveringskosten (per kWh)
€ 0,31391
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 10,26000
€ 0,31391
€ 0,05000
€ 10,26000
Je zou dan ook voor Delta kunnen gaan denk ik, 3 jaar vast normaaltarief 0,310413, daltarief 0,293655 en vaste kosten 9.50 per maand (TLV 0,09).Toniy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:43:
Het plan was 12 panelen op het dak te leggen met een verwachte opbrengst van 4200kWh en een verbuik van 3000kWh. Maar nu ik al deze teruglever kosten tegen kom slaat de twijfel wel toe. Ik kan nu nog wel een greenchoice 3 jarig contract afsluiten als ik aanvink dat ik geen zonnepanelen heb, wat ook niks gelogen is. Ik vraag mij wel af hoe ze er mee omgaan als ik in korte termijn toch wel zonnepanelen op het dak leg na het contract is ingegaan.
€ 0,31391
€ 0,05000
€ 10,26000
Is niet afsluitbaar met zonnepanelen maar die heb je nog niet dus zou moeten kunnen dan toch?
Yep, zit te rekenen om het laatste deel van mijn dak nog ca. 3.500 Wp vol op Noord te leggen. Ongeveer 60% opbrengst slechts, maar goedkoop in aanschaf nu en bij mijn dynamisch contract dure kWh's om zelf te gebruiken of te verkopen. Terugverdientijd nog steeds 4-5 jaar (ook omdat infrastructuur er al is). Nu nog even mijn vrouw overtuigen...de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:40:
[...]
ja en de zonnepaneelprijzen zijn gehalveerd. echt spotgoedkoop nu.
@Toniy
Als je nog geen panelen hebt, dan lekker shoppen en de beste (voordeligste) deal pakken. Heb nog nooit gehoord van de "ik ben niet van plan panelen te pakken" clausule.
@de Peer
Echt spotgoedkoop, zie op internet 410Wp panelen voor €60 te koop staan, en minder bekende merken voor nog minder. Als je nog maar een paar kWh te kort komt en je hebt de plek, dan zie ik geen reden om niet uit te breiden, winterdag is elke Watt welkom.
Als je nog geen panelen hebt, dan lekker shoppen en de beste (voordeligste) deal pakken. Heb nog nooit gehoord van de "ik ben niet van plan panelen te pakken" clausule.
@de Peer
Echt spotgoedkoop, zie op internet 410Wp panelen voor €60 te koop staan, en minder bekende merken voor nog minder. Als je nog maar een paar kWh te kort komt en je hebt de plek, dan zie ik geen reden om niet uit te breiden, winterdag is elke Watt welkom.
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic