Arbeidsloon bij garantie PV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:24
via google en ook op forum search kom ik er niet uit.

begin deze maand hadden we onze 49 panelen precies 2 jaar liggen, geïnstalleerd door een bekende lokale speler welke hier om de hoek zit en waar we al jaren zaken mee doen voor elektra werkzaamheden.

Tot nu toe dik tevreden, het hele traject van offerte, installatie en nazorg was dik in orde. Voor deze klus, maar ook voor alle voorgaande klussen.

Echter nu is er onder garantie een optimizer vervangen, kan gebeuren op dit aantal panelen, niets aan de hand.

Tot mijn verrassing krijg ik wel een factuur voor 1,5 uur arbeidsloon voor het vervangen van de optimizer.

Ik heb de offerte even bekeken, en voor garantie voorwaarden wordt verwezen naar de algemene voorwaarden. Ik heb even op de website gekeken maar deze zijn niet zo 123 te vinden. Ik heb deze voor het weekend opgevraagd, nog niet ontvangen.

Mijn vraag; is het gebruikelijk om arbeidsloon in rekening te brengen bij het uitvoeren van garantie door het bedrijf dat de panelen ook geleverd en geplaatst heeft?

Afhandeling is meer WON =>schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 29-04-2024 09:16 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Beste antwoord (via borgdaville op 01-05-2024 16:34)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

borgdaville schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:23:
volgens welke wet mag dit niet? kan ik ergens aan refereren als ik mijn beklag doe?

Is dat dan tijdens de gehele periode van garantie, op onze panelen zit 15 jaar.
15 jaar is al best lang, dat had ik even gemist. Dikke kans dat de gewone garantieperiode al is afgelopen, dan gaat het consumentenrecht spelen. Maar! Heb je de panelen wel als consument aangeschaft? Als je de BTW hebt verrekend, en je levert stroom terug aan het net, kan het zijn dat je beschouwd wordt als zakelijke klant. Dan geldt het consumentenrecht incl. de bepalingen over non-conformiteit niet.

Ik zou het in dit geval erbij laten zitten. Het is afhankelijk van de exacte omstandigheden misschien zelfs wel heel netjes dat ze je de kosten van de onderdelen niet in rekening brengen, dus gewoon het arbeidsloon betalen en genieten van de kWh-tjes die je gaat opwekken.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Nee, is niet gebruikelijk en mag ook niet. Herstel onder garantie moet kostenloos en zonder grote overlast voor de koper gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
volgens welke wet mag dit niet? kan ik ergens aan refereren als ik mijn beklag doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 12:23

killercow

eth0

Het maakt niet uit of het in de algemene voorwaarden stond als ze je die niet overhandigd hebben bij aankoop. dan ben je immers niet akkoord gegaan met die voorwaarden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
normaal gesproken teken je een contract voor een offerte, of een goedkeuring.
Heel veel installateurs geven fabrieksgarantie op onderdelen, maar moet je wel voorrijkosten/arbeidsloon betalen als dit beschreven staat in de voorwaarde. Dit doet bijv ook echt elke keukenzaak/leverancier voor spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Volgens mij maakt wel uit of je de panelen hebt laten plaatsen als consument of zakelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

borgdaville schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:23:

15 jaar is al best lang, dat had ik even gemist. Dikke kans dat de gewone garantieperiode al is afgelopen, dan gaat het consumentenrecht spelen. Maar! Heb je de panelen wel als consument aangeschaft? Als je de BTW hebt verrekend, en je levert stroom terug aan het net, kan het zijn dat je beschouwd wordt als zakelijke klant. Dan geldt het consumentenrecht incl. de bepalingen over non-conformiteit niet.

Ik zou het in dit geval erbij laten zitten. Het is afhankelijk van de exacte omstandigheden misschien zelfs wel heel netjes dat ze je de kosten van de onderdelen niet in rekening brengen, dus gewoon het arbeidsloon betalen en genieten van de kWh-tjes die je gaat opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:50
Wat interessante links (vooral in de reactie van HeremietKreeft):
https://kassa.bnnvara.nl/...l-dat-onder-garantie-valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43
Ongeacht btw-regeling is dit een consumentenaankoop.

Of er sprake is van garantie hangt af van de aard van de communicatie rond de aanschaf. Elke onduidelijkheid dient in het voordeel van de consument uitgelegd te worden. In dit geval bijvoorbeeld door in elke uiting helder te stellen garantie op materiaal, niet op arbeidsloon. Vaak is dag lastig omdat merken zelf ook garantieuitingen doen zonder zo'n disclaimer.

Daarnaast is er conformiteit. En dat is helder want een stuk elektronica op je dak hoort een technische levensduur van ruim meer dan 2 jaar te hebben. De verkoper moet dat dus kosteloos vervangen.

PV-boeren weten dondersgoed dat micro omvormers en optimizers onderhoudstechnisch een drama zijn. De kans dat er minimaal een stuk gaat in de beginperiode is vrij groot. Dat risico accepteren ze vanwege de grotere verkoopmarge en afschuifmethoden op de klant.

Onder normale omstandigheden stopt niemand tientallen fragiele stukken electronica op een moeilijk bereikbare plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Er zit garantie op die optimizer, niet op het demonteren en herplaatsen.
Maar een SE gecertificeerd bedrijf kan de kosten bij SE claimen. Dus flauw als ze jou dan ook factureren, of ze zijn niet SE gecertificeerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn installateur heeft bij mij CSUN zonnepanelen geleverd en geïnstalleerd die vroegtijdig stuk gingen. Eerst was het heel moeilijk om een afspraak met hem in te plannen voor herstel, en uiteindelijk kwam de installateur ermee dat in de algemene voorwaarden stond dat er maar 6 maanden garantie zit op arbeid.

Ik heb zelf een aangetekende brief gestuurd, maar uiteindelijk is de installateur het pas komen herstellen nadat een jurist een aangetekende brief heeft gestuurd.

Je moet zelf schriftelijk communiceren. Een aangetekende brief nemen ze vaak serieuzer dan een mail, laat staan een telefoontje. Geef een redelijke hersteltijd, maar stel wel een duidelijke termijn. Leg telefonische afspraken ook schriftelijk vast ter bevestiging.

Hier als voorbeeld een (aangetekende) brief die je zelf kan sturen zonder jurist:
Onderwerp: Ingebrekestelling zonnepanelen-installatie

Beste Installateur,
Op xx-xx-xx kocht ik bij jou zonnepanelen met installatie voor € xxxx,xx. Helaas voldoet de zonnepanelen-installatie niet aan mijn verwachtingen. Op xx-xx-xxxx heb ik je geïnformeerd over een aardfout in de zonnepanelen-installatie met het verzoek dit probleem te verhelpen. Je hebt me dat ook toegezegd. Naderhand kwam je daarop terug met de mededeling dat er slechts 6 maanden garantie is op de installatie. Dit lijkt me een ongebruikelijk korte periode. Mijn vraag is of je de aardfout wilt oplossen binnen 4 weken. En anders om de kwestie voor te leggen aan een geschillencommissie in deze branche. Graag ontvang ik je reactie op dit voorstel binnen 14 dagen.
Hopelijk kunnen we deze zaak zo snel mogelijk oplossen.

Met vriendelijke groet,
Dre
06-xxxxxxxx
Hier kreeg ik geen reactie op. Daarna een brief van de jurist en toen was het ineens mogelijk om het te herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 30-04-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
Bedankt voor alle reacties, in de algemene voorwaarden staat dat het arbeidsloon alleen de eerste 18 maanden onder garantie vallen.

Helaas is de 2e ondertussen ook vervangen.

Ik heb besloten me erbij neer te leggen. Ik had zelf de voorwaarden beter moeten checken en een goede relatie met de elektricien uit de buurt is me ook wat waard.

Hopelijk gaan de andere niet kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:55
No Hands schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:25:
Er zit garantie op die optimizer, niet op het demonteren en herplaatsen.
Maar een SE gecertificeerd bedrijf kan de kosten bij SE claimen. Dus flauw als ze jou dan ook factureren, of ze zijn niet SE gecertificeerd.
Wanneer de installatie is geleverd en geïnstalleerd door dezelfde partij, dan zit er garantie op de gehele installatie. En die garantie moet gewoon door de installateur geleverd worden.

Hoe de installateur het verder met de fabrikant, importeur of groothandel regelt is voor de consument niet relevant.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:55
borgdaville schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:36:
Bedankt voor alle reacties, in de algemene voorwaarden staat dat het arbeidsloon alleen de eerste 18 maanden onder garantie vallen.

Helaas is de 2e ondertussen ook vervangen.

Ik heb besloten me erbij neer te leggen. Ik had zelf de voorwaarden beter moeten checken en een goede relatie met de elektricien uit de buurt is me ook wat waard.

Hopelijk gaan de andere niet kapot.
Je hebt nog altijd recht op wettelijke garantie, op basis van een normale levensduur van het geheel. Er is nu tussen 10 en 20% van de normale levensduur van PV omvormers voorbij.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1