Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Maxwp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:40:
[...]
"redelijke vergoeding. "essent doet 5 cent per kwh boven je saldering.
wat is dan redelijk in de zomer is het negatief voor hun maar in de donkere maanden ( ook al lever je dan minder terug ) krijg je nog steeds die lage 5 cent.
plus echt negatief is het maar beperkt
eigenlijk is 5 cent voor de zomer redelijk maar de rest van het jaar is redelijk veel hoger
Voor mensen die nagenoeg 95%-100% kunnen salderen is dat nu juist een prima oplossing. Onder de streep zal je te betalen stroom nagenoeg cq nul zijn, dus dan maakt die 5 ct meer helemaal niets uit.
Nog sterker al zou het verschil 50 ct zijn, heeft dat nog nauwelijks effect.
Voor mensen met 6 panelen die nog niet eens 50% van hun jaarverbruik kunnen salderen is het een mindere keuze, die kunnen beter naar een andere aanbieder gaan kijken. Of je gaat nu met de zeer lage prijzen je dak meer vol leggen. Keuzes genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 15-03-2024 21:29 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Voor mensen die 5ct/kWh terugleververgoeding te laag vinden is de oplossing simpel: neem een dynamisch leveringscontract en je krijgt altijd de echte day-ahead prijs, en betaalt een van te voren afgesproken service fee voor de dienstverlening en het afdekken van de (onbalans)risico's. Super transparant.

Heeft er al iemand zijn werkelijke jaarprofiel tegen de day-ahead tarieven aangehouden? Ik gok dat als je zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp hebt dat het je tegen gaat vallen. Dan is een vaste prijs met een iets verhoogde vaste maandcomponent voor teruglevering opeens helemaal zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Marinos83 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:11:
Voor mensen die 5ct/kWh terugleververgoeding te laag vinden is de oplossing simpel: neem een dynamisch leveringscontract en je krijgt altijd de echte day-ahead prijs, en
Jij denkt dat die hoger is dan 5 ct? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:54
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:53:
[...]

Volgens mij is de netto energieprijs geen 3 cent, dynamische tarieven doen hier zo wie zo niet aan mee, dus andere prijzen.
Dat het niet veel is ben ik het wel met eens.
5.x cent is meer reeel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric_J
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-09 10:21
Marinos83 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:11:
Voor mensen die 5ct/kWh terugleververgoeding te laag vinden is de oplossing simpel: neem een dynamisch leveringscontract en je krijgt altijd de echte day-ahead prijs, en betaalt een van te voren afgesproken service fee voor de dienstverlening en het afdekken van de (onbalans)risico's. Super transparant.

Heeft er al iemand zijn werkelijke jaarprofiel tegen de day-ahead tarieven aangehouden? Ik gok dat als je zonnepanelen in combinatie met een warmtepomp hebt dat het je tegen gaat vallen. Dan is een vaste prijs met een iets verhoogde vaste maandcomponent voor teruglevering opeens helemaal zo slecht nog niet.
Ja, Proton_ b.v. hier: Proton_ in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sorry, maar ik had het dus over de netto stroomprijs, dat is dus de stroomprijs excl. BTW en ecxl. energiebelasting.
even een rekensom

stel stroomprijs is brutto 0,30 euro.
om naar netto te komen gaat er dus eerst de energiebelasting er van af : € 0,132 per kWh, dit is incl. de BTW van de enegiebelasting.
dus blijft = 0,30 - 0,132 = 0,168 stroomprijs incl. BTW over = trek daar de BTW er van af = (0,168/121)*100 blijft er dus 0,139 euro over, cq 13,9 ct per kWh. 80% van deze 13,9 ct = 0,111 Euro. dus 11,1 ct. dat lijkt me toch duidelijke meer dan de hier genoemde getallen.

echter we moeten nog zien, want dit was onderdeel van de afgeschoten wetsvoorstel voor afbouw van de saldering, dus die 80% is dus net zo goed afgeschoten als de afbouw van de saldering zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:41:
[...]

sorry, maar ik had het dus over de netto stroomprijs,
Tsja die is niet relevant natuurlijk. Want je krijgt alleen bruto uitbetaald als tlv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Marinos83
als ik deze dataset gebruik en uitbreid naar welke prijs ik krijg op de momenten dat de P1 een negatief vermogen registreer komt daar dit uit:
code:
1
2
3
netYield: 1076.3207 kWh
profitNetYield: 73.7665 euro
profitNetYield/netYield: 0.0685 euro/kWh

en alleen de momenten met positief vermogen
code:
1
2
3
netConsumptionTotal: 5864.4388 kWh
costNetConsumption: 760.1799 euro
costNetConsumption / netConsumptionTotal: 0.1296 euro/kWh

(ex belasting, btw etc. Alleen de epex prijs).
Merk op dat de meeste dynamische clubs iets van 2 cent opslag per kWh rekenen (raad eens: voor balancering etc) dus dat komt in de praktijk op minder dan 5 cent/kWh voor mij voor de teruggeleverde stroom.
En je ziet dat ik, zonder dat ik er moeite voor doe, vrij hoog eigenverbruik heb door eigenlijk veel te weinig PV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Tsja die is niet relevant natuurlijk. Want je krijgt alleen bruto uitbetaald als tlv.
Nee, die is juist netto, omdat daar geen belasting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Nee, die is juist netto, omdat daar geen belasting op zit.
Ja maar je zegt 'stel de bruto stroomprijs is 30 cent'
dat is hij natuurlijk niet als het zonnig is. Eerder 0-5 cent bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Ja maar je zegt 'stel de bruto stroomprijs is 30 cent'
dat is hij natuurlijk niet als het zonnig is. Eerder 0-5 cent bruto.
Ik heb het helemaal niet over een dynamisch tarief, maar gewoon wat het grootste deel van de consumenten hebben namelijk variabel cq vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
Dynamisch zou hier ook alles behalve handig zijn. Even los van salderen.. onze werkgever betaald de kosten van het laden van onze EV. Tarief is iets dat ik kan instellen. Dat kan ik elke keer gaan lopen aanpassen maar ze kijken naar een ingestelde prijs per periode, dus niet per laadbeurt.. dat schiet natuurlijk niet op.

Is denk ik toch snel zo’n €1.000-1.250 op jaarbasis uitgaande van de huidige vaste tarieven. Ook weinig zin om constant op te letten.

[ Voor 14% gewijzigd door Thalaron op 15-03-2024 23:09 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:08:
Dynamisch zou hier ook alles behalve handig zijn. Even los van salderen.. onze werkgever betaald de kosten van het laden van onze EV. Tarief is iets dat ik kan instellen. Dat kan ik elke keer gaan lopen aanpassen maar ze kijken naar een ingestelde prijs per periode, dus niet per laadbeurt.. dat schiet natuurlijk niet op.

Is denk ik toch snel zo’n €1.000-1.250 op jaarbasis uitgaande van de huidige vaste tarieven. Ook weinig zin om constant op te letten.
Je mag gewoon een schatting doen hoor ipv telkens aanpassen. En dan reken je 10 procent marge in je voordeel.
Vond ik juist een voordeel van dynamische tarief en declaratie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
de Peer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Jij denkt dat die hoger is dan 5 ct? :P
Nee juist niet dus, ik denk dat er hier een aantal mensen zijn die heel beledigd lopen te doen omdat ze de dienstverlening van leveranciers te duur vinden / vinden dat ze te weinig terug krijgen voor hun opgewekte stroom, maar dat die mensen geen reëel beeld hebben van hoe de markt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:54
MacD007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:41:
[...]

sorry, maar ik had het dus over de netto stroomprijs, dat is dus de stroomprijs excl. BTW en ecxl. energiebelasting.
even een rekensom

stel stroomprijs is brutto 0,30 euro.
om naar netto te komen gaat er dus eerst de energiebelasting er van af : € 0,132 per kWh, dit is incl. de BTW van de enegiebelasting.
dus blijft = 0,30 - 0,132 = 0,168 stroomprijs incl. BTW over = trek daar de BTW er van af = (0,168/121)*100 blijft er dus 0,139 euro over, cq 13,9 ct per kWh. 80% van deze 13,9 ct = 0,111 Euro. dus 11,1 ct. dat lijkt me toch duidelijke meer dan de hier genoemde getallen.

echter we moeten nog zien, want dit was onderdeel van de afgeschoten wetsvoorstel voor afbouw van de saldering, dus die 80% is dus net zo goed afgeschoten als de afbouw van de saldering zelf.
Ik had het ook over de netto stroomprijs. Kijk maar eens war er op de lange termijnmarkt is afgesloten. Dat ligt echt niet in de buurt van de 11 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 06:46:
[...]

Ik had het ook over de netto stroomprijs. Kijk maar eens war er op de lange termijnmarkt is afgesloten. Dat ligt echt niet in de buurt van de 11 cent.
Oké, alleen daar heb jij niets aan, kun je hooguit iets zien over de winstmarges van de energieboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:33
Marinos83 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:43:
[...]

Nee juist niet dus, ik denk dat er hier een aantal mensen zijn die heel beledigd lopen te doen omdat ze de dienstverlening van leveranciers te duur vinden / vinden dat ze te weinig terug krijgen voor hun opgewekte stroom, maar dat die mensen geen reëel beeld hebben van hoe de markt werkt.
Zolang ik kan salderen krijg ik wat mij betreft niets terug voor de overgebleven stroom. Ik heb zon 700 over per jaar maar dit is werkelijk geen drol waard.
Gaat salderen eraf dan moeten we toch echt een meer serieuze vergoeding gaan zien en ga ik 5 cent niet acceptabel vinden terwijl het kale levertarief 15 cent is.

Feit is wel dat bijplaatsen nu gewoon niet gaat gebeuren hier omdat ik het nooit en te nimmer meer terug kan verdienen.

Ik wou 3 panelen bijplaatsen op de schuur. Kosten 725 euro. Dat is met 5 cent tlv 15.5 jaar terugverdientijd en met vervangen omvormer in die tijd komt daar nog 5.25 jaar bij totaal dus bijna 21 jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 16-03-2024 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:26
De ACM zou met grote scepsis de leveranciers moeten doorlichten. Dit zijn dezelfde bedrijven die oude mensjes op hun vaste nummer bellen om ze vervolgens een duurder energiecontract door de strot te duwen dan je krijgt op een vergelijkingssite. Dat soort bedrijven moet je dan ook echt nooit op hun blauwe ogen geloven en maximaal doorlichten. Daar zie ik het nu al misgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
computerjunky schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:03:
Ik wou 3 panelen bijplaatsen op de schuur. Kosten 725 euro. Dat is met 5 cent tlv 15.5 jaar terugverdientijd en met vervangen omvormer in die tijd komt daar nog 5.25 jaar bij totaal dus bijna 21 jaar.
Wat als je besluit in plaats van 100% van deze stroom het net op te dumpen deze gewoon zelf te gebruiken? :?
Heb je ze na 2 a 3 jaar terugverdient. *O*

Dat het niet praktisch is snap ik ook wel, maar als je deze stroom voor veruit het grootste deel zelf niet kunt gebruiken (net als miljoenen andere PV eigenaren overdag in de zomer) moet je ook kunnen snappen dat die stroom op die momenten niet zo gek veel waarde heeft. ;)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:40
kbuntu schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:22:
De ACM zou met grote scepsis de leveranciers moeten doorlichten. Dit zijn dezelfde bedrijven die oude mensjes op hun vaste nummer bellen om ze vervolgens een duurder energiecontract door de strot te duwen dan je krijgt op een vergelijkingssite. Dat soort bedrijven moet je dan ook echt nooit op hun blauwe ogen geloven en maximaal doorlichten. Daar zie ik het nu al misgaan.
Je slaat echt zo gigantisch hard de plank mis...
Allereerst zijn dit vaak callcenters, soms ingehuurd door de maatschappijen en soms complete cowboys. Ten tweede, als je ook maar iets had gelezen met betrekking tot dit topic dan had je geweten dat de ACM allerlei onderzoeken aan het doen is, data opvraagt, vervolggesprekken voert etc etc.
Ten derde heeft jouw post 0.0 te maken met waar het hier over gaat. Het is gewoon ongerelateerd klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
SmiGueL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Wat als je besluit in plaats van 100% van deze stroom het net op te dumpen deze gewoon zelf te gebruiken? :?

Dat het niet praktisch is snap ik ook wel, maar als je deze stroom voor veruit het grootste deel zelf niet kunt gebruiken (net als miljoenen andere PV eigenaren overdag in de zomer) moet je ook kunnen snappen dat die stroom op die momenten niet zo gek veel waarde heeft. ;)
Daar heb ik naar gekeken maar ik heb mijn huidige verbruik al afgedekt en een boiler gebruikt meer als de 3 extra panelen die ik kan plaatsen+ huidige overschot plus dat het minder comfort geeft als een CV.
En alle vormen van huis verwarmen ga ik nooit en te nimmer terugverdienen met mijn karige 275 M3 gas voor verwarming.
Om het nog maar niet te hebben over de extra ruimte die deze dingen nodig hebben die ik niet heb.

De enige motivatie voor bijplaatsen was einde salderen (wat ik denk dat er nog steeds gaat komen) en met panelen op noordwest meer eigen verbruik realiseren maar daar heb ik helaas ook een degelijk TLV voor nodig.

Wat betreft de waarde van de stroom. De momenten waarop het niet veel waard is zijn echt minimaal en op die tijden kan er nog flink geschaald worden met fossiel en biomassa wat nu niet gebeurt odat het schalen niet snel genoeg gaat door verouderde installaties. Er moet dus geïnvesteerd worden in dat deel van de infra om zonnestroom effectiever te kunnen gebruiken en het moet gewoon opgeslagen/omgezet worden ipv in rook op gaan. Als die opslag /omvorming gerealiseerd is dan is er juist veel meer vraag om die installaties gaande te houden en zijn meer zonnepanelen en wind weer een wens ipv minder zoals nu. Ik denk dat we ook netbeheerders meer vrijheden moeten geven voor deze technieken om het net stabiel te houden. Nu mag dat helaas nog niet omdat ze dan opslaan en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 11:51
Wat ik mij nu al enige tijd afvraag is of er niet enorme kansen voor energieleveranciers liggen door in opslagcapaciteit (lees batterijen) te gaan investeren.

Je zou denken dan kunnen ze dat 'enorme overschot' aan teruglevering door PV-bezitters gedurende de dag, en waar ze nu van zeggen dat hun dat heel veel geld kost, opslaan en even later (als de zon onder is) weer voor veel geld verkopen.
Zit daar niet een goed verdienmodel in voor energieleveranciers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:26
Kakaisan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:44:
[...]

Je slaat echt zo gigantisch hard de plank mis...
Allereerst zijn dit vaak callcenters, soms ingehuurd door de maatschappijen en soms complete cowboys. Ten tweede, als je ook maar iets had gelezen met betrekking tot dit topic dan had je geweten dat de ACM allerlei onderzoeken aan het doen is, data opvraagt, vervolggesprekken voert etc etc.
Ten derde heeft jouw post 0.0 te maken met waar het hier over gaat. Het is gewoon ongerelateerd klagen...
Ten eerste wie huurt die callcenters in denk je?
Ten tweede gegeven het antwoord op mijn eerste vraag geeft dit aan met wat voor soort bedrijven je te maken hebt. Dan moet je wat mij betreft een dataset zeer zorgvuldig bekijken en dit vergelijken met andere sets. De ACM heeft geen goed track record als het op particulieren aankomt, dus jouw reactie vind ik echt aan de felle kant, terwijl ik feitelijk constateer waar we mee te maken hebben hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
marktweakt schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:27:
Wat ik mij nu al enige tijd afvraag is of er niet enorme kansen voor energieleveranciers liggen door in opslagcapaciteit (lees batterijen) te gaan investeren.
Ach, nu wordt echt iedere opgewekte kWh door zon verkocht aan afnemers. Daar moet hij betaald worden. Stroom kan niet lopen zonder afname (vraag) namelijk.
Opslaan in accu en later ontladen geeft verlies. Denk wel minder verlies als dat wij particulieren allemaal zelfstanding een thuisaccu aan zouden schaffen.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik denk het niet. Ze laten anderen lekker de investering doen en het risico lopen en pakken zelf lekker een percentage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SmiGueL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Laat je dat nu juist met salderen dus doen, dus je pv installatie zo dimensioneren dat je circa 105-110% van je verbruik hebt afgedekt.
Die 5-10% extra is om minder opbrengst door een slechte zomer nog aan je eigen verbruik te komen.

Met bv een Essent contract is dus een “boete” niet bestaand omdat Essent deze in haar kWh prijs heeft verwerkt, met 100% salderen heb je daar dus geen last van en is je installatie in no time terugverdient.
Bij een verbruik van 6000 kWh is je jaarlijkse winst circa 2000 euro. Niet slecht lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13
MacD007 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Laat je dat nu juist met salderen dus doen, dus je pv installatie zo dimensioneren dat je circa 105-110% van je verbruik hebt afgedekt.
Die 5-10% extra is om minder opbrengst door een slechte zomer nog aan je eigen verbruik te komen.

Met bv een Essent contract is dus een “boete” niet bestaand omdat Essent deze in haar kWh prijs heeft verwerkt, met 100% salderen heb je daar dus geen last van en is je installatie in no time terugverdient.
Bij een verbruik van 6000 kWh is je jaarlijkse winst circa 2000 euro. Niet slecht lijkt me.
Maar pas op, er zit mogelijk een verstopte boete in de gasprijs als je zonnepanelen hebt. Je hoeft je panelen niet eens aangesloten te hebben, ze zien het aan het adres dat je opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:04:
[...]

Maar pas op, er zit mogelijk een verstopte boete in de gasprijs als je zonnepanelen hebt. Je hoeft je panelen niet eens aangesloten te hebben, ze zien het aan het adres dat je opgeeft.
Ja, daar heb je helemaal gelijk, echter wie verplicht mij om ook gas bij Essent af te nemen, gas kun je ook bij heel veel aanbieders los krijgen, dus daar zie ik geen probleem bij. Overigens is mijn gasverbruik behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:56

Je zou denken dan kunnen ze dat 'enorme overschot' aan teruglevering door PV-bezitters gedurende de dag, en waar ze nu van zeggen dat hun dat heel veel geld kost, opslaan en even later (als de zon onder is) weer voor veel geld verkopen.
Zit daar niet een goed verdienmodel in voor energieleveranciers?
nee die liggen er niet echt. het prijsverschil is (gelukkig) te laag om dit soort extra systemen te betalen. Gelukkig maar. Het is ook niet zo dat nu op een zonnige dag in juli de helft van alle zonnestroom weggeflikkerd wordt heh, die wordt ook gewoon gebruikt en betaalt door afnemers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-10 07:07
energieleveranciers zijn feitelijk gewoon een administratiekantoor met een hele grote excel en een paar dobbelstenen om gebruik en teruglevering in te schatten. Laten we die nou niet ook nog met belangrijke infrastructuur laten rommelen.

Voor de kabelaars ligt hier wel een kans om bv grote accu's in de wijk en bij zonneparken aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MacD007 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:26:
[...]

Ja, daar heb je helemaal gelijk, echter wie verplicht mij om ook gas bij Essent af te nemen, gas kun je ook bij heel veel aanbieders los krijgen, dus daar zie ik geen probleem bij. Overigens is mijn gasverbruik behoorlijk laag.
Ze kunnen de 'boete' ook in de vaste leveringskosten stoppen. Ik zag op de website verschillende leveringskosten afh. van het adres en ingevuld verbruik. Hoe dan ook, ik zou oppassen met een club die je privacy schendt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Ze kunnen de 'boete' ook in de vaste leveringskosten stoppen. Ik zag op de website verschillende leveringskosten afh. van het adres en ingevuld verbruik. Hoe dan ook, ik zou oppassen met een club die je privacy schendt.

***members only***
Volgens mij ben je verplicht om je zonnepanelen aan te melden juist ivm het kunnen salderen, dit is dus een informatie waar iedere energieboer gewoon over mag beschikken.
Je hebt wel helemaal gelijk dat je dus heel bewust op niet alleen de prijs maar ook naar de andere aspecten van de prijs opbouw moet gaan letten.
Het verandert ook steeds dus dat maakt het ook niet makkelijker.
Maar ik vind dat je met een slimme keuze je onder de streep met zonnepanelen nog steeds goedkoop uit kunt zijn, zeker met de huidige lage prijzen voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:47
[...]

***members only***
Wie zal het zeggen, de dynaclub hoeft dat niet direct te doen, die geven immers het actuele bedrag terug voor het moment van overschot. De onbalans die ze (altijd) hebben is wel een dingetje, echter die hebben ze ook als ze 0 (nul) PV klanten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
[...]

***members only***
Er kan ook een legitieme reden zijn voor een verschil in totale kosten als je verschillende adressen invult. De tarieven van de netwerkbeheerders zijn niet overal gelijk. Als je dus een adres gebruikt dat in een ander beheer gebied valt dan waar je mee vergelijkt kan dat een verschil in de prijs verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
Ik overweeg ook zonnepanelen te gaan laten leggen. Als ik nu op energievergelijkingssites ga kijken dan valt het mij op dat mijn maandlasten zowel met als zonder panelen vrijwel gelijk zijn.

Mijn stroomverbruik is op het moment 1300kwh per jaar. Met panelen wordt dit verbruik volledig afgedekt

Ik zie dat met zonnepanelen ik nergens meer een welkomstbonus krijg en er allemaal extra kosten worden gerekend.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik nog wel panelen moet gaan leggen. Het lijkt erop alsof de terugverdientijd in deze situatie oneindig is

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marktweakt
Dr. Ap schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:46:
Ik overweeg ook zonnepanelen te gaan laten leggen. Als ik nu op energievergelijkingssites ga kijken dan valt het mij op dat mijn maandlasten zowel met als zonder panelen vrijwel gelijk zijn.

Mijn stroomverbruik is op het moment 1300kwh per jaar. Met panelen wordt dit verbruik volledig afgedekt

Ik zie dat met zonnepanelen ik nergens meer een welkomstbonus krijg en er allemaal extra kosten worden gerekend.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik nog wel panelen moet gaan leggen. Het lijkt erop alsof de terugverdientijd in deze situatie oneindig is
De enige die dat nog kan uitleggen is Minister Jetten en de ACM. :o
Die blijven stug volhouden dat de terugverdientijd van zonnepanelen nog steeds 6 a 7 jaar is, maar bijna iedereen hier weet inmiddels wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:09
marktweakt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:56:
Die blijven stug volhouden dat de terugverdientijd van zonnepanelen nog steeds 6 a 7 jaar is, maar bijna iedereen hier weet inmiddels wel beter.
Ok, we nemen even een installatie die 3000 kwh oplevert

3000 kwh x 0,30 stroom prijs is 900 euro op jaarbasis

6 jaar betekent dat de installatie 5400 euro mag kosten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:00:
[...]

En dan laat je voor het gemak dus even alle boetes en terugleverkosten buiten beschouwing? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Situatie: ik wek jaarlijks ongeveer 8000kWh op en verbruik er 6000kWh. Geen gasaansluiting. Mijn huidige jaarcontract bij Greenchoice loopt tot half september. Met alle recente ontwikkelingen ben ik het spoor wat bijster.

Vraagje: is het, met de kennis van nu, vanuit financieel oogpunt verstandig om te zoeken naar een partij die nog meerjarige contracten aanbied zónder zonnepaneeltaks en dit snel afsluiten?

Of zijn er andere nog enigzins lucratieve mogelijkheden?

Het wordt er allemaal niet transparanter op in ieder geval... 8)7

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat vul je in, bij welke vergelijker?

Als ik 1300 verbruik invul kom ik op € 222,55/jaar bij een reguliere club voor 1 jaar vast.
Als ik 900 verbruik + 900 teruglevering invul kom ik op € 70,28/jaar, ook voor 1 jaar vast.

Het verschil extrapoleren naar 7 jaar komt op €1064 => €0,81/Wp ongeveer. Niet onmogelijk maar op deze kleine schaal alleen haalbaar obv dhz of supersimpel dak.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
[...]

Je vergeet o.a dat:
- mogelijk niet alles gesaldeerd kan worden
- de terugleveringskosten die in rekening worden gebracht
- de cashback die je niet meer krijgt
- de hogere stroomprijs die gerekend wordt
- zelfs de hogere gasprijs die gerekend wordt
- mogelijk hogere vaste leveringskosten

Ga zelf deze situatie maar eens vergelijken op een vergelijkingssite zoals @Dr. Ap heeft gedaan en overtuig jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

power_user schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:08:

Vraagje: is het, met de kennis van nu, vanuit financieel oogpunt verstandig om te zoeken naar een partij die nog meerjarige contracten aanbied zónder zonnepaneeltaks en dit snel afsluiten?
Jazeker. Maar dat had je dan eigenlijk een paar weken terug moeten doen. Nu ben je vrij laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
[...]

Als ik online contracten ga vergelijken dan kom ik voor mijn situatie in het beste geval op €10 minder per maand na aftrek van alle boetes en misgelopen overstapbonus.

Dan zou de installatie maximaal €840 mogen kosten om die in 7 jaar terug te verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Als ik 1300 verbruik invul kom ik op € 222,55/jaar bij een reguliere club voor 1 jaar vast.
Als ik 900 verbruik + 900 teruglevering invul kom ik op € 70,28/jaar, ook voor 1 jaar vast.

Het verschil extrapoleren naar 7 jaar komt op €1064 => €0,81/Wp ongeveer. Niet onmogelijk maar op deze kleine schaal alleen haalbaar obv dhz of supersimpel dak.
Als je eerlijk wilt vergelijken dan moet je toch invullen:
1) 1300 kWh verbruik + gas verbruik
2) 1300 kWh verbruik + 1300 kWh teruglevering + gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Kijk op overstappen.nl

Stroomverbruik per jaar 1300kwh, gasverbruik 800m3. Teruglevering 1300kwh

Krijg zonder teruglevering maandbedragen van ongeveer €100, met teruglevering zit ik rond de €90

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marktweakt Dankzij direct eigenverbruik komen je meterstanden met dekkende PV lager uit.
Over gasverbruik is niets gezegd, @Dr. Ap kan stadsverwarming, houtkachel of iets dergelijks hebben.

Edit dank, wel gas dus, maar alsnog mag je ongeveer 30% eigenverbruik rekenen.
Al het eigenverbruik houd je in eigen zak en wordt niet bemeten, beboet of belast.

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
de Peer schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Jazeker. Maar dat had je dan eigenlijk een paar weken terug moeten doen. Nu ben je vrij laat.
Er is idd weinig keuze in de online vergelijkers. Een partij als 'Mega' klinkt ook niet echt betrouwbaar. Iemand nog een tip die in dezelfde situatie zit?

PSN: Oldzkoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:21:
@marktweakt Dankzij direct eigenverbruik komen je meterstanden met dekkende PV lager uit.
Over gasverbruik is niets gezegd, @Dr. Ap kan stadsverwarming, houtkachel of iets dergelijks hebben.

Edit dank, wel gas dus, maar alsnog mag je ongeveer 30% eigenverbruik rekenen.
Al het eigenverbruik houd je in eigen zak en wordt niet bemeten, beboet of belast.
Klopt, direct eigen verbruik had ik niet meegenomen en dit moet natuurlijk wel voor een eerlijke vergelijking.

Let wel op dat sommige energieleveranciers hogere vaste leveringskosten in rekening brengen bij PV-bezitters. En deze staan dus los van hoeveel je verbruikt en teruglevert.

[ Voor 13% gewijzigd door marktweakt op 17-03-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik mag hopen dat dat meegenomen is in de vergelijkingssites :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Er kan ook een legitieme reden zijn voor een verschil in totale kosten als je verschillende adressen invult. De tarieven van de netwerkbeheerders zijn niet overal gelijk. Als je dus een adres gebruikt dat in een ander beheer gebied valt dan waar je mee vergelijkt kan dat een verschil in de prijs verklaren.
Dat is hier niet aan de orde, ik heb twee huizen naast elkaar in dezelfde straat genomen. De ene met panelen en de andere zonder. En voor beide exact hetzelfde ingevuld, vinkje "ik heb zonnepanelen" niet geselecteerd.
Ik vind het wel kwalijk, straks gaan ze dit misschien allemaal doen. Je zou maar verhuizen, de panelen van het dak rossen, en dan erachter komen dat er alleen onaantrekkelijke contracten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 15:25
Dubbel

[ Voor 217% gewijzigd door Snarfie31 op 17-03-2024 18:43 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:36
marktweakt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:56:
[...]

De enige die dat nog kan uitleggen is Minister Jetten en de ACM. :o
Dan wil ik het toch graag even voor die minister opnemen. Hij had graag de salderingsregeling willen afbouwen en heeft beloftes gedaan over terugleverkosten etc.
De politiek is wat onbetrouwbaar gebleken. Ook voor de leveranciers die niet meer langer wilden betalen.
Ik denk dat voor velen hier gunstiger was geweest dat die regeling afgebouwd werd en er niet zo massaal terugleverkosten kwamen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 16:12
Gerardus1956 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:39:
[...]

Dan wil ik het toch graag even voor die minister opnemen. Hij had graag de salderingsregeling willen afbouwen en heeft beloftes gedaan over terugleverkosten etc.
De politiek is wat onbetrouwbaar gebleken. Ook voor de leveranciers die niet meer langer wilden betalen.
Ik denk dat voor velen hier gunstiger was geweest dat die regeling afgebouwd werd en er niet zo massaal terugleverkosten kwamen.
Dat had dan misschien iets uitgemaakt voor de verrekening zomerstroom/winterstroom.
(Beetje minder kosten voor het stroomadministratiekantoor)

De hogere verplichte TLV had daar dan weer wat roet in het eten gegooid.
(Beetje meer kosten dan nu voor datzelfde kantoor)

En voor de profilerings- en onbalanskosten had het niks uitgemaakt.
(De invoeding is wat hij is, daar veranderd op korte termijn niet veel aan )

Dus de boetes waren hoe dan ook gekomen wegens de nieuwe allocatieregels die de ACM april vorig jaar heeft ingevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door gAzu op 17-03-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05

djiwie

Wie?

Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:08:
Ik mag hopen dat dat meegenomen is in de vergelijkingssites :)
Ik kan er voor instaan dat we in de vergelijker van Keuze.nl dat netjes verwerkt hebben voor alle leveranciers die dat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Martin7182 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Dat is hier niet aan de orde, ik heb twee huizen naast elkaar in dezelfde straat genomen. De ene met panelen en de andere zonder. En voor beide exact hetzelfde ingevuld, vinkje "ik heb zonnepanelen" niet geselecteerd.
Ik vind het wel kwalijk, straks gaan ze dit misschien allemaal doen. Je zou maar verhuizen, de panelen van het dak rossen, en dan erachter komen dat er alleen onaantrekkelijke contracten zijn.
Er zijn een paar leveranciers die verschillende tarieven rekenen aan de hand van je postcode/huisnr. Maar de meeste doen dat nog niet, dus dan is dit inderdaad een goede manier om het verschil te bekijken. Je kunt ook gewoon hetzelfde adres pakken en zonnepanelen aan/uit zetten, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
gAzu schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:53:
[...]

Dat had dan misschien iets uitgemaakt voor de verrekening zomerstroom/winterstroom.
(Beetje minder kosten voor het stroomadministratiekantoor)

De hogere verplichte TLV had daar dan weer wat roet in het eten gegooid.
(Beetje meer kosten dan nu voor datzelfde kantoor)
[...]
Ik geloof dat dat niet zo'n grote invloed zou hebben. We hebben het laatste jaar een race naar de buttom gehad, omdat er geen leverancier was waar zo veel klanten met PV welkom waren. Liever wegpesten. Zonder salderingsregeling zou de TLV veel hoger kunnen zijn. Misschien wel in de buurt van de 80 %.
En voor de profilerings- en onbalanskosten had het niks uitgemaakt.
(De invoeding is wat hij is, daar veranderd op korte termijn niet veel aan )

Dus de boetes waren hoe dan ook gekomen wegens de nieuwe allocatieregels die de ACM april vorig jaar heeft ingevoerd.
Wel toevallig dat binnen een maand na afschieten van de afbouw salderingsregeling zoveel terugleverboetes er zijn bij gekomen.

Blijft over mijn vraag: Zouden velen niet beter af zijn met de afbouw van de salderingsregeling ipv de huidige boeteregelingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:44:
[...]

Wel toevallig dat binnen een maand na afschieten van de afbouw salderingsregeling zoveel terugleverboetes er zijn bij gekomen.

Blijft over mijn vraag: Zouden velen niet beter af zijn met de afbouw van de salderingsregeling ipv de huidige boeteregelingen?
Dat is uiteraard niet toevallig en ja de afbouw was veel beter geweest. Ik was dan ook erg teleur gesteld dat de afbouw niet door ging.

Om mezelf te beschermen heb ik dus maar een 3-jarig contract zonder boete afgesloten. Daarna kijk ik wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Salderen is maar één van de drie grote meerkosten van PV.
Ook zonder salderen heb je de profilerings- en onbalanskosten.
En het ligt sterk aan de regels die je er voor terug krijgt.

Om een betere prijs voor PV-stroom te krijgen is volgens mij op korte termijn subsidie nodig (om de reele kosten die de leveranciers extra op pv-klanten maken te dekken) en op langere termijn andere regelgeving (A2.0 alleen technisch, niet boekhoudkundig toepassen bijvoorbeeld).
Op de nog langere termijn zal grootschalige uitrol van accu's gaan helpen, maar daarvoor zal eerst de energiebelastingstructuur aangepast moeten worden om er een zinvolle businesscase van te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2024 21:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 12:00
Ach, waar ik niemand over hoor: zelfs als de salderingsregeling WEL was afgeschaft (de 1e kamer was akkoord gegaan) dan waren er zeer waarschijnlijk nog steeds creatieve energieleveranciers geweest met terugleverboetes omdat de onbalans etcetera nog steeds bestaat en we in de eerstkomende jaren toch nog steeds iets konden salderen. Ik kan het uiteraard niet hard maken maar ik durf er veel geld op in te zetten dat er zelfs dan nog beperkingen zouden zijn ingesteld…..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het kost de energieleverancier extra geld zeggen ze allemaal daarom de boete, echter hoor ik van het weekend energie direct adverteren met gratis stroom in de zomer..... ahum! Wie zijn stroom?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

met een jaarverbruik van 1300 kWh verbruik je nu niet erg veel, de vraag die je echter moet stellen, zal dat niet de komende tijd niet meer worden, bv koken op inductie ipv op gas.

er zijn heel veel energieboer maar dus ook heel veel verschillende manieren hoe deze hiermee omgaan, hoe dat in de toekomst echter gaat lopen weet niemand.
met zonnepanelen gaat je in ieder geval los van de "boete" of hoe de energieboeren dit ook noemen als je alles via salderen kunt wegschrijven geen kosten per kWh maken.
gemiddeld betaal je bij een dergelijk lage teruglevering, een deel ( circa 30% ga je door de eigen direct gebruik al helemaal niet terugleveren en dus salderen); dus waarschijnlijk zul je zelfs onder de 1.000 kWh hoeven te salderen.
Bv bij vanderBron zou je dan in de kosten schaal (voor salderen) op circa 4 euro per maand komen, dus je kosten zijn dan 48 euro. Je besparing voor de 1.300 kWh / jaar zijn echter circa 450 euro.
Dus je netto winst zal circa 400 euro per jaar bedragen.
als ik zo bekijk zou je met 4-5 panelen van 430Wp (de meest voorkomende in deze tijd) al voldoende capaciteit hebben. Deze zouden ruwweg circa 1.500 euro kosten ( BTW vrij) incl. omvormer. Dus binnen 4-5 (slechte ligging) jaar zou je deze terugverdient moeten hebben.
Dus niet oneinig maar slechts 4 a 5 jaar, daarna zal je stroom rekening vrijwel nul zijn, omdat de vaste lasten kleiner zijn dan de energiebelasting korting die je ook nog krijgt ( ruim 600 euro per jaar). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
djiwie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Er zijn een paar leveranciers die verschillende tarieven rekenen aan de hand van je postcode/huisnr. Maar de meeste doen dat nog niet, dus dan is dit inderdaad een goede manier om het verschil te bekijken. Je kunt ook gewoon hetzelfde adres pakken en zonnepanelen aan/uit zetten, dan weet je het zeker.
In deze schimmige wereld is niks zeker. Als ik mijn eigen adres pak en het vinkje uitzet dan doet dat niks, want ze weten via een achterdeurtje dat ik toch panelen heb. Gepersionaliseerde prijzen zie je online wel vaker, je hebt het alleen niet zo snel door. Normaal gesproken kun je dan b.v. met een ander ip-adres proberen te winkelen, maar met energie heeft dat natuurlijk geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:52:
Het kost de energieleverancier extra geld zeggen ze allemaal daarom de boete, echter hoor ik van het weekend energie direct adverteren met gratis stroom in de zomer..... ahum! Wie zijn stroom?
Energie direct probeert hier juist te sturen op meer verbruik op momenten waarop veel geproduceerd wordt en anders ook veel energie overtollig is. Eigenlijk een best goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kakaisan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Energie direct probeert hier juist te sturen op meer verbruik op momenten waarop veel geproduceerd wordt en anders ook veel energie overtollig is. Eigenlijk een best goede ontwikkeling.
Ja maar wel weg geeft. De opgewekte stroom van hun paneel bezitter klanten die ze niets meer geven voor overlevering.

Edit:
Als je naar gezinnen kijkt is overdag meestal laag verbruik ivm werk en dat soort zaken, al zijn er ook veel mensen die ploegen werken.
Echter bedrijven draaien toch grotendeels overdag, het lijkt me toch sterk dat die met alles minder energie vragen dan de huishoudens in de avond. :|

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 17-03-2024 23:39 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Veel leveranciers zaten te wachten op de uitkomst van de stemming. Een aantal hing letterlijk een dag later aan de lijn om terugleverkosten te bespreken. Dus nee, geen toeval inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
[...]

Ze zien gewoon een leuk marketing-item waarbij ze op de momenten waar het om gaat toch voldoende gratis stroom krijgen die ze mooi door kunnen schuiven. Daarbij komt ook nog eens dat daar regelmatig momenten tussen zitten waarbij die gratis stroom ze zelfs geld oplevert (negatieve stroomprijzen).

Het klinkt dus leuk, maar stelt eigenlijk weinig voor. Zeker omdat het de klant hooguit iets zal opleveren als die in de weekenden overdag veel verbruik kan verbruiken en zelf geen zonnepanelen heeft (b.v. een EV opladen). Ik meen gelezen te hebben dat als je geen EV hebt en je verbruik niet aanpast het je een tientje opleverde en als je wel je verbruik aanpaste je dat verdubbelde. Of dit dus echt de consument aanzet op een gedragsverandering betwijfel ik.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

Compleet onrealistisch. Enige wat ik kan doen is een straalkachel buiten aanzetten of een jacuzzi kopen. Mijn verbruik is wat het is en daar valt niets meer te halen of anders te verbruiken zonder 5k+ aan splinternieuwe bestuurbare apparatuur die veelal nog niet eens bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:39
jeroenvanderl schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Ik ben niet werkzaam in de sector maar bij een bedrijfsmodel met 0 risico ben ik bereid dit te heroverwegen. Mocht je achteraf geen gelijk hebben, kan ik dan ergens aankloppen? :)
0 risico over die stroom die je tertug levert bedoel ik uiteraard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• computerjunky
Absoluut niet de boete kost me rond de 60 euro per jaar met een 2 jarig contract dat net in gegaan is. Afbouw salderen had me in 2025 en 2026 met salderen
op 65% alleen al 2x 160 euro gekost. Verder vooruit kan ik niet kijken maar dit is hoe het nu is. Maar die 60 euro extra vastlevertarief had ik denk ik toch wel betaald ook als salderen afgebouwd werd. Die boete hadden ze toch wel ingevoerd. Het gaat namelijk meer om winst maximalisatie dan ook echte onbalans compensatie en ik laat niemand me wat anders wijs maken!

Toen ik hiervoor nog een contract had met 4.8 cent lever tarief voor belasting was het geen probleem en was de stroom to gas ratio prijs 3x zo ongunstig voor ze als dat het nu is en was het geen probleem en nu ze meer winst maken per kWh dan ooit is een verdubbeling in pv eigenaren ineens een probleem maar is het geen probleem als ze zelf windparken met 60k panelen neer plempen.

Laat je niet bedonderen dit heeft niets maar dan ook niets met onbalans te maken. Die feiten zijn overal te zien. Het verschil tussen lange contracten voor ze en winter en zomer kan je gewoon in zien. Dat verschilt minimaal.

Ze proberen mensen te bedonderen en investeren zelf in wind en pv om te laten lijken dat ze geen winst boeken. Maar over een paar jaar zal de aap uit de mouw komen wanneer ze de winst niet meer weg kunnen moffelen.

Hun hele boekhouding is nog creatiever als een brei clubje.

Lang leven de aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

computerjunky schreef op maandag 18 maart 2024 @ 00:57:
[...]
Het verschil tussen lange contracten voor ze en winter en zomer kan je gewoon in zien. Dat verschilt minimaal.
Ik vind €26/MWh verschil wel significant eigenlijk. Of kijk jij ergens anders?
zie ook deze post

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@djiwie Hoe weten die energieleveranciers, die op basis van postcode/huisnr al weten dat er zonnepanelen op het dak liggen (en hoogstwaarschijnlijk ook hoe groot de opwek-capaciteit is) dat eigenlijk?

Kunnen ze dat opvragen bij de netbeheerder en leveren ze vervolgens die data aan bij de vergelijkingssites of hebben de vergelijkingssites zelf die data al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Proton_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Ik vind €26/MWh verschil wel significant eigenlijk. Of kijk jij ergens anders?
zie ook deze post
Je moet niet naar gas kijken maar naar de prijs die ze betalen voor inkoop stroom. Die is tussen zomer en winter relatief stabiel gebleven. De producenten van stroom met gas kopen ook gewoon voor langere termijn in en hebben dus die gas schommelingen niet net als wij die niet hebben met een vast contact. Die betalen gewoon een jaar gemiddelde en kunnen dus voor een redelijk constante prijs stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
computerjunky schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Je moet niet naar gas kijken maar naar de prijs die ze betalen voor inkoop stroom. Die is tussen zomer en winter relatief stabiel gebleven. De producenten van stroom met gas kopen ook gewoon voor langere termijn in en hebben dus die gas schommelingen niet net als wij die niet hebben met een vast contact. Die betalen gewoon een jaar gemiddelde en kunnen dus voor een redelijk constante prijs stroom leveren.
Als je langere termijn lijkt zie je vooral trends naar boven/ beneden en veel minder seizoensinvloeden. Op zich ook niet zo gek omdat in de winter de windparken het juist goed doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten; ik linkte niet naar gas maar naar https://www.ice.com/produ...a?marketId=6142481&span=1 wat baseload elektriciteit is, per maand ingekocht. Volgens mij is dat het meest relevante product. Je ziet daar een flink verschil tussen levering Aug24 en levering Dec24.
Je kunt ook naar de peak kijken, daar is het verschil nog groter.
https://www.ice.com/produ...a?marketId=6142690&span=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ze hebben nog meer bedacht bij dat bedrijf, zoals het weigeren van vaste contracten voor mensen met zonnepanelen.
bd-casemod schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:07:
Energiedirect geeft geen vaste contracten af wanneer je meer dan 4000kwh teruglevert.

Ik wou mijn vaste contract verlengen en helaas kreeg ik geen verlengaanbod meer omdat ik meer dan 4000kwh VOOR het salderen teruglever.

Ik heb Zonnepanelen, Warmtepomp en een EV en neem zelfs 2000kwh meer af op jaar basis en alsnog krijgt men dan geen vast contract meer.. wat een kansloze bedoeling is het aan het worden zeg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
computerjunky schreef op maandag 18 maart 2024 @ 00:44:
[...]

Compleet onrealistisch. Enige wat ik kan doen is een straalkachel buiten aanzetten of een jacuzzi kopen. Mijn verbruik is wat het is en daar valt niets meer te halen of anders te verbruiken zonder 5k+ aan splinternieuwe bestuurbare apparatuur die veelal nog niet eens bestaat.
Voor jou niet, voor andere mogelijk wel. Mochten meer leveranciers dit invoeren, dan kan ik me voorstellen dat dit ook weer innovatie gaat pushen in de vorm van het makkelijk aansturen van grotere verbruiksitems.
computerjunky schreef op maandag 18 maart 2024 @ 00:57:
[...]

{...}

Laat je niet bedonderen dit heeft niets maar dan ook niets met onbalans te maken. Die feiten zijn overal te zien. Het verschil tussen lange contracten voor ze en winter en zomer kan je gewoon in zien. Dat verschilt minimaal.

Ze proberen mensen te bedonderen en investeren zelf in wind en pv om te laten lijken dat ze geen winst boeken. Maar over een paar jaar zal de aap uit de mouw komen wanneer ze de winst niet meer weg kunnen moffelen.

Hun hele boekhouding is nog creatiever als een brei clubje.

Lang leven de aandeelhouders.
[...]

En deze twee posts tonen aan dat je geen idee hebt over hoe de energiemarkt nu daadwerkelijk werkt. Niet helemaal raar, de energiemarkt is ook best ingewikkeld zodra je op de details inzoomt. Ik raad je aan het recente rapport van de ACM een keertje te lezen, waar ze onbalans best decent uitleggen. Of mijn post eerder in dit topic: Kakaisan in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
power_user schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:08:
Situatie: ik wek jaarlijks ongeveer 8000kWh op en verbruik er 6000kWh. Geen gasaansluiting. Mijn huidige jaarcontract bij Greenchoice loopt tot half september. Met alle recente ontwikkelingen ben ik het spoor wat bijster.

Of zijn er andere nog enigzins lucratieve mogelijkheden?

Het wordt er allemaal niet transparanter op in ieder geval... 8)7
Rokz in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
GC, 3jr, 6mnd van tevoren mogelijk af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:36:
Edit:
Als je naar gezinnen kijkt is overdag meestal laag verbruik ivm werk en dat soort zaken, al zijn er ook veel mensen die ploegen werken.
Echter bedrijven draaien toch grotendeels overdag, het lijkt me toch sterk dat die met alles minder energie vragen dan de huishoudens in de avond. :|
Ik denk dat de grootverbruikers 24/7 draaien en dan maken dus uiteindelijk wel de huishoudens het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-10 13:37
Iemand info over Powerpeers en zonnepanelenboete?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
jellybrah schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:12:
Iemand info over Powerpeers en zonnepanelenboete?
In de tabel onder mijn Update 4-3-2024 in mijn openingspost wordt Powerpeers ook genoemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

marktweakt schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:10:
@djiwie Hoe weten die energieleveranciers, die op basis van postcode/huisnr al weten dat er zonnepanelen op het dak liggen (en hoogstwaarschijnlijk ook hoe groot de opwek-capaciteit is) dat eigenlijk?

Kunnen ze dat opvragen bij de netbeheerder en leveren ze vervolgens die data aan bij de vergelijkingssites of hebben de vergelijkingssites zelf die data al?
Wij hebben op dit moment voor 3 leveranciers (ik mag niet zeggen welke) een postcodetabel waarin je als klant in een 'segment' wordt ingedeeld. Wij weten verder niet waar die segmenten op gebaseerd zijn, historisch was dat vaak op basis van hoe snel ze (denken dat) je weer overstapt maar het zou me niet verbazen als ze op een luchtfoto van Nederland alle zonnepanelen hebben ingetekend. Misschien kijken ze naar open data van de netbeheerders (op postcode-6 niveau). Maar: dat weten we dus niet en ze houden dat ook strikt geheim.

Voor alle andere leveranciers gaan we uit van wat je als gebruiker invult bij je verbruiksgegevens. Wij (en ook andere vergelijkers) halen dus geen gegevens op bij de netbeheerder. Het enige dat wij opvragen bij EDSN is wie je netbeheerder is zodat we de juiste netbeheerkosten kunnen laten zien en het correcte maandbedrag uit kunnen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Ik zit vandaag even te kijken naar de vergoeding van EasyEnergy, maar de marktprijzen vandaag (weinig wind, vooruit) zijn met ~7-8 Eurocent/kWh hoger dan de 5 die je nu van Eneco krijgt.. Ik verbruik zelf 1.5MWh en lever ~15MWh terug, dus saldering is voor mij minder interessant dan de meesten..

Voor mij iig geen reden meer om aan de 'normale' markt (en dan heb ik het over maand-/jaar- contracten) mee te doen, met alle additionele kosten en 'boetes'.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
campr112 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:
Ik zit vandaag even te kijken naar de vergoeding van EasyEnergy, maar de marktprijzen vandaag (weinig wind, vooruit) zijn met ~7-8 Eurocent/kWh hoger dan de 5 die je nu van Eneco krijgt.. Ik verbruik zelf 1.5MWh en lever ~15MWh terug, dus saldering is voor mij minder interessant dan de meesten..

Voor mij iig geen reden meer om aan de 'normale' markt (en dan heb ik het over maand-/jaar- contracten) mee te doen, met alle additionele kosten en 'boetes'.
Toch leuk dat je dankzij saldering geen heffingen betaalt over je 1.5 MWh verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
campr112 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:35:

sorry, verkeerd gelezen, M versus k, maar 1,5 MWh is behoorlijk weinig verbruik. ik zelf zit op jaarbasis op circa 6 MWh.
Ja, dus voor jou is het salderen niet zo interessant omdat je toch maximaal die 1,5 MWh kunt salderen, de rest krijg je een TLV voor. (circa 675 euro bij 0,05 euro/kWh), echter die prijs is afhankelijk van de uur/dag prijs, dus wat is jou gemiddelde TLV dan, en zelfs met de gemiddelde zul je nog moeten corrigeren, want tijdens je meeste opbrengst zal ook de dagprijs het laagst zijn ( mogelijk zelfs negatief ). ben je dan echt nog zo veel beter uit ? ik vraag me dat toch echt wel af.

[ Voor 46% gewijzigd door MacD007 op 18-03-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Dat er maar 1500 kWh verbruik is kan ook komen, omdat er ook in de winter overdag voldoende opbrengst is. Goed punt dat prijs ook negatief kan zijn of onder de 5 cent. Met dynamisch zul je wel de boel een beetje in de gaten moeten houden en soms de omvormer uit. Heel goed voor het net.

Ik verbaas mij er eigenlijk over dat op dit forum veel aandacht blijft voor de TLV. Terwijl veelopwekkers beter kunnen switchen naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gerardus1956 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:20:
Dat er maar 1500 kWh verbruik is kan ook komen, omdat er ook in de winter overdag voldoende opbrengst is. Goed punt dat prijs ook negatief kan zijn of onder de 5 cent. Met dynamisch zul je wel de boel een beetje in de gaten moeten houden en soms de omvormer uit. Heel goed voor het net.

Ik verbaas mij er eigenlijk over dat op dit forum veel aandacht blijft voor de TLV. Terwijl veelopwekkers beter kunnen switchen naar dynamisch.
In de winter is de opbrengst overdag nihil.
Daarnaast moet je toch niet willen dat wij simpele burgers de omvormer gaan uitschakelen gebaseerd op stroomprijzen. Dat is a) praktisch niet te doen, b) niet te doen voor een deel van de mensen en c) slecht voor de omvormers om dit zomaar te schakelen als dit niet softwarematige te doen is.

"Goed voor het net" 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• campr112
Laat dat nou _precies_ zijn wat ik doe. SMA inverters kunnen 'dynamisch' hun vemogen aanpassen door een modbus berichtje. Ik lees ook de P1 meter uit.
1. Ik lees iedere 24hr de prijzen uit de 'markt' en zet die in InfluxDB.
2. Ieder uur, kijk ik naar de stroomprijs,
3. Als die nagatief is, ga ik iedere 10s kijken naar de P1 meter.
4. Ik zet de het vermogen van de 3x 6kw inverters op het aantal gewilde W (gedeeld door drie)
5. Iedere 10s herhaal ik hetzelfde truukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki2r4eGKYa0z0BcGS7BpwNNpR3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbu9QoLXm6PKThgbjhlHYMq0.png?f=fotoalbum_large
Nod-red a rescute.
Dus ja, ik kan de boetes 'ontlopen' en de negatieve prijzen ook.
10 maart was de prijs voor het laatst negatief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rBVU23QEHJRte93Z70Vo-5Iisw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGrSzR5Xyo6wuuDPVSptM5Wj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuSo130ZTjMOerDUBfPceWes7-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83rPbJANMbAPZOV638Z8TJtU.png?f=fotoalbum_large
De teruglevering is als volgt gegaan (jaarafrekening):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoQWUiUi1QqWDTEbLSbmK2U68-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/clT3dNbY7CIo2JTEuXt5sZkR.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door campr112 op 18-03-2024 18:22 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:55:
[...]

In de winter is de opbrengst overdag nihil.
Daarnaast moet je toch niet willen dat wij simpele burgers de omvormer gaan uitschakelen gebaseerd op stroomprijzen. Dat is a) praktisch niet te doen, b) niet te doen voor een deel van de mensen en c) slecht voor de omvormers om dit zomaar te schakelen als dit niet softwarematige te doen is.

"Goed voor het net" 8)7
Deze winter heb ik niet een dag zonder opbrengst gehad. Op 24 dec was het bijna nihil. Kan mij niet voorstellen dat dat in Twente veel anders is dan in Salland.
Volgens mij kan er met mijn installatie (Solar Edge ) ook zoiets als uitschakelen. Ik ben dat eigenlijk helemaal niet van plan. Het zijn maar een beperkt aantal dagen/uren. Als ik daar deels wat verbruik naar verplaats gaat dat niet in de papieren lopen.

En inderdaad: goed voor het net. Moesten meer mensen gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gerardus1956 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Deze winter heb ik niet een dag zonder opbrengst gehad. Op 24 dec was het bijna nihil. Kan mij niet voorstellen dat dat in Twente veel anders is dan in Salland.
Volgens mij kan er met mijn installatie (Solar Edge ) ook zoiets als uitschakelen. Ik ben dat eigenlijk helemaal niet van plan. Het zijn maar een beperkt aantal dagen/uren. Als ik daar deels wat verbruik naar verplaats gaat dat niet in de papieren lopen.

Ik kan hiervan (december):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNkGR9byPxHmTf9BVINMW6t7pZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfqpuGfIVHQd11LsgKyALvDI.png?f=fotoalbum_large

En hiervan (januari):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpXYafETTujovE7_-1VFbnkHWs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pef1YB820MzFDUFQH45cnenq.png?f=fotoalbum_large

Echt geen thuiswerkplek mee voorzien in stroom.
Ja als ik die hele zonnige dagen meeneem en lekker ga uitmiddelen, ja zeker. Maar dan zijn we aan het terugleveren en het salderen wat beboet wordt.
Ergo, de opwek in de winter is niet goed genoeg, niet consistent genoeg, niet betrouwbaar genoeg en dus niet voldoende om het consistent zelf te gebruiken.

En nee. Het is volstrekt van de pot gerukt dat consumenten maar hun PV-installatie moeten gaan uitschakelen omdat het goed is voor het net. Als het net overbelast is dan hebben we een heel slim trucje: dan gaat de PV-installatie automatisch uit omdat het voltage boven 253V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Niet alleen via het voltage zijn inverters te regelen, frequency shift is ook mogelijk. https://www.victronenergy...0charging%20the%20battery. Maar dat kan ook problemen opleveren: https://www.provisionsola...ic-of-frequency-shifting/

[ Voor 21% gewijzigd door campr112 op 18-03-2024 20:33 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
True schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:00:
[...]

Ik kan hiervan (december):
[Afbeelding]

En hiervan (januari):
[Afbeelding]

Echt geen thuiswerkplek mee voorzien in stroom.
Ja als ik die hele zonnige dagen meeneem en lekker ga uitmiddelen, ja zeker. Maar dan zijn we aan het terugleveren en het salderen wat beboet wordt.
Ergo, de opwek in de winter is niet goed genoeg, niet consistent genoeg, niet betrouwbaar genoeg en dus niet voldoende om het consistent zelf te gebruiken.

En nee. Het is volstrekt van de pot gerukt dat consumenten maar hun PV-installatie moeten gaan uitschakelen omdat het goed is voor het net. Als het net overbelast is dan hebben we een heel slim trucje: dan gaat de PV-installatie automatisch uit omdat het voltage boven 253V komt.
Je stelde dat je in de wintermaanden nihil opbrengst had. Nihil is echt helemaal niets. Zo`n dag heb jij dus ook niet. Dat slimme trucje gaat alleen niet overal op. Nog nooit is mijn omvormer uitgeschakeld door een te hoge spanning. De spanning komt met zonnig weer hier nauwelijks boven de 232Volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gerardus1956 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Je stelde dat je in de wintermaanden nihil opbrengst had. Nihil is echt helemaal niets. Zo`n dag heb jij dus ook niet. Dat slimme trucje gaat alleen niet overal op. Nog nooit is mijn omvormer uitgeschakeld door een te hoge spanning. De spanning komt met zonnig weer hier nauwelijks boven de 232Volt.
We kunnen natuurlijk deze discussie verder gaan voeren puur op semantiek, maar dat heeft geen discussiewaarde voor dit topic.

Ik sla 'm plat voor je: jij post dat het 1500 kWh verbruik (wat ingestoken is op 'laag verbruik') ook kan komen omdat in de winter een vorm van eigen gebruik is.

Mijn reactie:
In de praktijk is dat in de winter gewoon niet het geval. Je hebt een hand vol dagen met zon en dan heb je 20-25 dagen met bijna geen opbrengst. Je gaat niet toevallig je wekelijkse was doen op die ene dag dat het zonnig is begin december. 8)7

Resumé:
De opbrengst in de wintermaanden is zo onregelmatig en niet relevant voor enige berekening dat het serieus iets is wat je kunt meenemen in 'eigen gebruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Gerardus1956 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Dan is het net bij jou dus nooit overbelast. Even los van de prijs. Als er geen verbruikers zijn maar wel aanbod, dan gaat vanzelf de spanning omhoog. Als je moet betalen om terug te leveren duidt dat er in feite op dat jouw stroom wordt verkocht aan anderen en er dus twee keer aan verdiend wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
djiwie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Wij hebben op dit moment voor 3 leveranciers (ik mag niet zeggen welke) een postcodetabel waarin je als klant in een 'segment' wordt ingedeeld. Wij weten verder niet waar die segmenten op gebaseerd zijn, historisch was dat vaak op basis van hoe snel ze (denken dat) je weer overstapt maar het zou me niet verbazen als ze op een luchtfoto van Nederland alle zonnepanelen hebben ingetekend. Misschien kijken ze naar open data van de netbeheerders (op postcode-6 niveau). Maar: dat weten we dus niet en ze houden dat ook strikt geheim.

Voor alle andere leveranciers gaan we uit van wat je als gebruiker invult bij je verbruiksgegevens. Wij (en ook andere vergelijkers) halen dus geen gegevens op bij de netbeheerder. Het enige dat wij opvragen bij EDSN is wie je netbeheerder is zodat we de juiste netbeheerkosten kunnen laten zien en het correcte maandbedrag uit kunnen rekenen.
Maar voor het bepalen van de terugleveringskosten op basis van een staffel moet je toch ook de capaciteit van een zonnepanelen installatie weten? Enig idee hoe dit dan gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:46
[...]

ik, van WC-Duck, zeg.... WTF??

particulieren afschakelen/verlagen zodat grote jongens méér kunnen plaatsen en binnenharken????

het moet niet gekker worden, maar natuurlijk fijn dat jíj dat doet........ vooral blijven doen,
zullen je buren erg blij mee zijn... O-)

en ondertussen het échte probleem onder een dikke laag van tapijten schuiven.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Salderingsregeling zonnepanelen: energiebedrijven teleurgesteld over rapport ACM
De titel van het artikeltje is opmerkelijk maar de inhoud daarentegen is dan weer wel heel voorspelbaar
Zie: https://solarmagazine.nl/...rgesteld-over-rapport-acm

En een artikel in Solarmagazine van 12-3-2024 wat nader ingaat op de gevolgen van de zonnepanelenboetes:
Enquête installateurs: ‘Salderingsregeling voor zonnepanelen heeft hoger aanzien dan terugleverboete, voorlopig althans’ Zie: https://solarmagazine.nl/...erboete-voorlopig-althans

[ Voor 38% gewijzigd door marktweakt op 19-03-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
[...]

Ik geloof dat sommige solaredge installaties ook de optie hebben om (via hun API) slechts de teruglevering 'af te knijpen', maar nog steeds te blijven produceren voor eigen gebruik. Misschien interessant :-)
Hansieo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
[...]

ik, van WC-Duck, zeg.... WTF??

particulieren afschakelen/verlagen zodat grote jongens méér kunnen plaatsen en binnenharken????

het moet niet gekker worden, maar natuurlijk fijn dat jíj dat doet........ vooral blijven doen,
zullen je buren erg blij mee zijn... O-)

en ondertussen het échte probleem onder een dikke laag van tapijten schuiven.
Oke, en wat is volgens jou het "echte" probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

marktweakt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Maar voor het bepalen van de terugleveringskosten op basis van een staffel moet je toch ook de capaciteit van een zonnepanelen installatie weten? Enig idee hoe dit dan gebeurt?
Voor de berekening in een prijsvergelijker en voor een aanbod-op-maat op de website van de leverancier gaan ze uit van de informatie die je invoert bij het aanmelden. Als je je vervolgens daadwerkelijk aanmeldt, vragen ze meestal het standaard jaarverbruik (SJV) op bij de netbeheerder om een termijnbedrag uit te rekenen. Voor de jaarafrekening pakken ze uiteindelijk de echte (slimme) meterdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:50
Volgens mij is het echte probleem dat alle problemen maar op een hoop gegooid worden en naar hoe het uitkomt uitgelegd wordt in de richting welke diegene maar goed uitkomt.
wijkniveau: trafos te klein en berekend op een veel te lage gelijktijdigheid. Hierdoor schakelen de PV installaties uit door overspanning, maar in de toenemende mate ontstaat ook onderspanning door gelijktijdig gebruik door EV, warmtepompen en kooktoestellen. Dit heeft niets met de net congestie te maken.
Op middenspanning niveau heb je wel net congestie door teveel gebruikers. Kantoren moeten massaal over op warmtepompen en laadpalen. Daarnaast overproductie door zeer onvoorspelbare en controleerbare leveranciers zoals Zonneweiden, windparken en beperkt modulerende centrales en kantore met grote PV oppervlakken.
Daarnaast heb je als derde probleem dat door overproductie nog kans is dat de stroomprijs negatief is. Dit kost energiebedrijven geld wat ze niet leuk vinden.
Wat ik niet snap is hoe men verwacht dat particulieren met kleine installaties verspreid over het hele land de schuld kunnen krijgen op knopen in het MS net in bepaalde regio's.
En daarnaast de overheid roept dat op alle kantoren de daken verplicht vol moeten leggen met PV panelen.
Afschaffen van de salderingsregeling lost de netproblemen in iedergeval niet op. Ook de negatieve stroomprijs blijft dan bestaan, waarvan ik betwijfel hoeveel dagen per jaar dit een probleem is tegenover het aantal dagen dat je de hoofdprijs betaald.
Een de terugleverkosten voor particulieren wordt natuurlijk dik gecompenseerd door de prijzen die je in de winter betaald. Bedrijven bufferen naar verhouding veel meer tegen veel lagere tarieven.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
Pietje555 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:18:
Volgens mij is het echte probleem dat alle problemen maar op een hoop gegooid worden en naar hoe het uitkomt uitgelegd wordt in de richting welke diegene maar goed uitkomt.
wijkniveau: trafos te klein en berekend op een veel te lage gelijktijdigheid. Hierdoor schakelen de PV installaties uit door overspanning, maar in de toenemende mate ontstaat ook onderspanning door gelijktijdig gebruik door EV, warmtepompen en kooktoestellen. Dit heeft niets met de net congestie te maken.
Op middenspanning niveau heb je wel net congestie door teveel gebruikers. Kantoren moeten massaal over op warmtepompen en laadpalen. Daarnaast overproductie door zeer onvoorspelbare en controleerbare leveranciers zoals Zonneweiden, windparken en beperkt modulerende centrales en kantore met grote PV oppervlakken.
Daarnaast heb je als derde probleem dat door overproductie nog kans is dat de stroomprijs negatief is. Dit kost energiebedrijven geld wat ze niet leuk vinden.
Wat ik niet snap is hoe men verwacht dat particulieren met kleine installaties verspreid over het hele land de schuld kunnen krijgen op knopen in het MS net in bepaalde regio's.
En daarnaast de overheid roept dat op alle kantoren de daken verplicht vol moeten leggen met PV panelen.
Afschaffen van de salderingsregeling lost de netproblemen in iedergeval niet op. Ook de negatieve stroomprijs blijft dan bestaan, waarvan ik betwijfel hoeveel dagen per jaar dit een probleem is tegenover het aantal dagen dat je de hoofdprijs betaald.
Een de terugleverkosten voor particulieren wordt natuurlijk dik gecompenseerd door de prijzen die je in de winter betaald. Bedrijven bufferen naar verhouding veel meer tegen veel lagere tarieven.
Ook voor jou zou ik je aanraden om of het recente ACM rapport te lezen, of bijvoorbeeld mijn eerdere post: Kakaisan in "De zonnepanelen-boete"

Het specifieke probleem waar het hier over gaat is onbalans.
Pagina: 1 ... 28 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)