rutgerdrum123 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:42:
[...]
"we" willen niet per se meer PV. we willen minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Er zijn meerdere wegen die bewandeld worden, het pad van Saldering was prima, maar de trein loopt al en loopt best goed. Van spoor wisselen lijkt mij geen verkeerde keuze willen we dat de energietransitie voor iedereen interessant is/blijft. Daarbij lopen de stroomnetten momenteel vol, en zullen we moeten kijken naar alternatieven, naast dat we PV panelen blijven plaatsen.
1. inderaad door PV en wind aantrekkelijk te maken. Dat is gelukt. PV is significant goedkoper geworden, en zonder saldering nog rendabel. de salderingsregeling was in 2004 ingevoerd om de toen zeer prijzige PV panelen rendabel te maken. Als we kunnen afspreken dat die energiebedrijven geen boetes gaan rekenen en duidelijk
En dat laatste is nu net wat er miste aan het nu afgeschoten wetsvoorstel. Had Jetten ervoor gezorgd dat er garanties in zaten dat PV rendabel zou blijven dan hadden we nu deze hele discussie niet gehad. Precies daarom dat ik ook steevast de regering de schuld geef van dit probleem. Als die zijn werk had gedaan en wel een goed meerjarenvoorstel had gehad waren we nu klaar.
2. Door te besparen. Aangezien we nog een enorme vastgoedportofuille hebben die momenteel nog voor ruim 80% afhankelijk is van fossiel voor verwarming. Een groot deel daarvan is ernstig verouderd en slecht geisoleerd. er is momenteel geen trigger voor verhuurders om te isoleren. en huurders hebben helemaal geen kans om invloed uit te oefenen . Dan hoeven in de toekomst ook die woningen met een warmtepomp minder hard te werken, met stroombesparing tot gevolg.
Ook dit had in dat meerjarenplan moeten zitten. Veel van de woningen zijn relatief simpel een heel stuk beter te krijgen, maar dan moet daar wel de stimulans voor zijn.
3. Slim gebruik. Mensen (en bedrijven) aansporen om op een ander moment energie te gebruiken. om optimaal gebruik te maken van groene energie, én het net te ontlasten door pieken te vermijden. Door bvb een timer op de wasmachine te zetten, zodat die aan is op momenten van overvloed (of goedkope energie) daarmee ontlast je het net mee, én zorg je dat de eventuele groene energie beter wordt benut (anders dat het in de zomer verdwijnt naar het buitenland tegen beroerde prijzen) Saldering doet hier niets aan, of sterker, houdt deze ontwikkeling tegen want er is geen noodzaak in de ogen van de PV-bezitters. Er ontstaat daardoor geen, of beperkte markt, voor slimme apparaten/technieken. Te denken valt aan bvb de homewizard schakeling voor dynamische tarieven. Dat laatste is interessant, maar nu nog een beetje voor "onze nerds" want ik zie m'n schoonmoeder niet met haar smartphone een stekker in te stellen, want ze heeft er niets aan.
Hier win je dan weer amper iets mee. Zolang je je EV niet overdag thuis kunt opladen en je je WP vooral in de winter gebruikt ga je dat eigenverbruik niet veel hoger krijgen. Je houdt dan inderdaad die wasmachine en eventueel een droger over, maar op het geheel hebben die maar weinig impact. Ik heb hier wel eens wat nagerekend en normaal zit ik op 35% eigen verbuik en als ik alles smart zou maken zou dat rond de 40% uitkomen. En ook al is dat weer een paar procent zet het verder weinig zoden aan de dijk.
Waarmee ik niet zeg dat salderen er niet af moet, want dat moet naar mijn idee wel. Maar dan wel met dat meerjarenplan zodat iedereen weet waar ie aan toe is.
4. opslag in tijden van overvloed dat kan op de schaal van de stad, mega batterijen, maar ook bvb slimme warmtepompen die bij de pieken van het stroomaanbod, of dalen van de stroomprijsde, temperatuur van het buffervat extra aanzetten, of de vloerverwarming net even uit te stellen/vervroegen. Maar ook V2H batterijen voor auto's en bijbehorende laadpalen. Of kleinere batterijpacks in woningen die de onbalans in het huis kunnen opvangen. Je geeft aan dat dat nog te duur was. Klopt.. maar dat was PV in 2004 ook. Hoe zou het komen dat PV zo gegroeid is? Het is tijd te zoeken naar een nieuwe markt die de transitie helpt en niet tegenwerkt. Voor opslag is nu geen markt voor, omdat er geen enkele aanleiding toe is juist door saldering. Dat houdt innovatie tegen en zorgt dat die innovaties niet dezelfde prijsontwikkeling kunnen doormaken als PV sinds 2004 heeft kunnen doen.
Ook hier is het probleem dat je een buffer moet hebben die zomerstroom kan opslaan voor de winter. En dan heb je het dus over minstens een paar MWh per huis. Iets dat nu nog heel ver weg is, en waarvan je je af kunt vragen of we dat ooit gaan halen. De enige optie zou omzetten naar waterstof zijn, maar dan heb je grote verliezen en moet je dat waterstof ergens veilig op kunnen slaan.
Opslag wordt trouwens wel degelijk al volop aan gewerkt en heeft weinig te maken met saldering. De enige opslag die je per huis zult gaan doen is opslag voor max. een paar dagen zodat je in de zomer ook 's avonds geen stroom uit het net nodig hebt en je in de winter al je opgewekte kWh ook kunt gebruiken (zeker goed voor november/februari). Maar echte opslag waar een netbeheerder wat aan heeft staat helemaal los van salderen en is wel waar de grootste behoefte aan is.
Politiek is een keuze in tijden van schaarste. Er is een beperkte som geld, en moeten kijken waar de invloed het grootst is om vooruitgang mogelijk te maken én dragelijk te maken voor de maatschappij. Momenteel zijn er tal van regelingen die de huizenbezitters meekrijgen in de energietransitie. 1,5 miljoen woningen hebben pv panelen, goede zaak! missie goed bezig! Maar nu moeten we met dat geld door.
Feit is dat we nog een hopeloze woningvoorraad hebben die slecht geisoleerd is, waar een grote hap uit het energie. Als je wil besparen op fossiel. is de eerste stap een warme jas voor alle woningen. Er is al subsidie, voor, maar die zou best nog wel wat beter kunnen en bvb ook verhuurders kunnen aansporen om hun woningen te isoleren.
Nogmaals, hier ben ik het volledig mee eens. Alleen moet de regering dan wel met een plan komen om dit voor elkaar te krijgen. En de wet die weggestemd is had dit er allemaal niet of maar halfslachtig inzitten. En dat is precies waarop ik ageer. De regering heeft jaren de tijd gehad om met een goede wet (bij voorkeur wetten) te komen, maar komt niet verder dan een gedrocht die niet doet wat hij zou moeten doen (en daarom dus terecht is weggestemd)
Je hebt gelijk dat de HRA geen donder met de energietransitie te maken heeft, maar wel met het draagvlak dat ontstaat door de verschillen te vergroten. ik haalde de HRA aan en subsidies juist aan, omdat ik denk dat die energietransitie nu vooral voordeel heeft voor huiseigenaren. De mensen in huurwoningen zien mensen met een woning HRA (290 per maand) krijgen die ze niet kunnen krijgen, Subsidie op de warmtepomp (3k), Subsidie op de isolatie (ca 6k voor een volledig huis), Subsidie op de pv panelen (21% dus zeg gemiddeld 1,5k) en Subsidie op de onbalans. Terwijl de woningen van huiseigenaren er comfortabeler onder worden, de vaste lasten lager worden, blijft de huurder in de kou (pun intended). En dat veroorzaakt een sentiment waardoor het draagvlak van de energietransitie afgebroken wordt en we dus allerlei schreeuwende mensen krijgen in het kabinet die zeggen dat al die energiemaatregelen maar onzin zijn. Waardoor al het beleid afgetakeld wordt en stilstand (of iig stagnatie) zal volgen.
Maar dit gaat weer puur over polarisering. Bedenk b.v. dat iemand die in de bijstand zit ieder jaar 12k gratis bijstand krijgt. Doe daar nog 2.5k huurtoeslag bij en zo heb je nog een rits toeslagen. Prima natuurlijk, maar ga dan niet klagen dat de mensen die al heel veel belasting betalen om dat te bekostigen ook eens een graantje mee kunnen pikken. En dan ook nog eens omdat we daarmee de energietransitie mogelijk maken en zo'n subsidie minder kost dan wat de regering anders voor maatregelen zouden moeten nemen.
Het slaat dus al helemaal nergens op dat de discussie vaak getrokken wordt naar een 'oneerlijke' verdeling. Als puntje bij paaltje komt krijg ik uiteindelijk nog geen fractie terug van wat ik aan belasting betaal. En nogmaals, dat is prima, ik ben voor een sociaal stelsel, maar kom dan niet met argumenten dat de regering een keer een subsidie heeft die toevallig vooral bij de werkenden terecht komt.
Maar ik deel volledig je visie dat de overheid fatsoenlijk keuzes zou moeten maken en eens stabiel die keuzes uit te voeren.
En dat is uiteindelijk vooral mijn punt, samen met dat de regering de leveranciers zou moeten stoppen met al deze fratsen. De rest gaat puur om de invulling en hoe dingen gebracht worden. heel simpel gezegd, zou de regering een meerjarenplan hebben en dat ook in wetten geregeld hebben, dan hadden we dit topic al na 2 posts af kunnen sluiten.