sanane schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:59:
[...]
Kort samengevat betekent dat de overheid heeft zitten slapen. We zijn al jaren bezig met de installatie van groene energie. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit niet wisten. Dan hadden ze maar moeten investeren om pieken en dalen in het stroomnet op te vangen. Nu wordt het probleem bij de consument neergelegd.
Slapen? Of is het gewoon 'niet meer mogelijk'? Iedereen roept hier wel nogal gemakkelijk dat er niet 'geanticipeerd is', of vooruitgekeken of niet geïnvesteerd.
Nogal gemakkelijk om vanuit de luie zetel de vinger te wijzen naar 'de overheid'.
Maar weet je ook wat het betekent? Half Nederland terug open graven om kabels bij te leggen, of te verstevigen. Kost een godsvermogen, en ik ben eens benieuwd hoeveel steun er dan nog zal zijn van diegenen die nu roepen: "hadden ze maar iets moeten doen". Ok, laten we iets doen, beginnen bij jouw stoep open graven. En dan 100.000 andere stoepen.
De enige manier om met volatiele, onmogelijk op te slaan, van weer afhankelijke, fluctuerende renewables om te gaan, is om die stroom gemakkelijk te kunnen verplaatsen. Daarom liggen de klassieke productiefaciliteiten ook aan de grote hubs/dikke aders, zodat je het zelfs aan Duitsland kan verkopen bijvoorbeeld.
Doe eens een berekening van wat je zelf nodig hebt om drie dagen te 'bufferen'/salderen naar een batterij. En dat opschalen naar landelijk niveau. Daarnet stond er op de frontpage nog een goede berekening. Duizelingwekkende, onmogelijke, niet te bevatten cijfers. Nog los van het beslag op natuurlijke grondstoffen (lithium) en waar je ze kwijt moet.
Behalve een meer oppompen zie ik persoonlijk echt niet hoe je kan bufferen. Maar dat zal aan m'n beperkt verbeeldingsvermogen liggen. Als stockeren niet kan, dan maar het netwerk opschalen. En dan zit je weer aan NIMBY toestanden. Of kabels bovengronds (alweer NIMBY)
Er had gewoon nooit zoveel renewable moeten liggen. Of nog veel meer inzetten om direct consumeren. Of bijvoorbeeld in de buurt van grote, constante verbruikers zoals datacenters en industrie zodat je goed kan balancen naar een constante afname.
Nucleair is eigenljjk al 30 jaar de oplossing. Maar dat is off-topic