Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:21
Even een oproep aan iedereen die een linkje naar een krantenartikel hier plaatst:

Ik zou zo'n link graag opnemen in mijn openingspost, maar als het achter een betaalmuur zit dan doe ik dat niet. Dus graag een linkje naar het artikel wat niet achter een betaalmuur zit (als je dat hebt) zodat iedereen het artikel kan lezen en we aldus een gezamenlijk kennisniveau ontwikkelen. Dat bevorderd de kwaliteit van de discussie.

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 01-03-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

Snarfie31 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
De Gelderlander over invoerboetes totaal onzin.
Gaat om beperkt aantal uren (300 uur in 2023) en 1 op de 15 heeft er voorals last van mbt die beperkte uren. Tevens schakelt de omvormer af en word er NIKS ingevoerd.

https://www.gelderlander....onnigste-dagen~a207a536b/

Honderdduizenden zoninstallaties vallen uit op zonnigste dagen
Zonnepanelen vallen steeds vaker uit op zonnige dagen doordat het elektriciteitsnet de groene stroom niet kwijt kan en de netspanning te hoog oploopt. Zo'n 200.000 zoninstallaties gaven er vorig jaar geregeld de brui aan, ruim twee keer meer dan twee jaar geleden. ,,Het aantal installaties met uitval zal toenemen”, zegt Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Ton Voermans.
In plaats van de installaties uit te zetten zou een wijkaccu opladen of waterstof produceren met die extra energie veel slimmer zijn maargoed, dat kost natuurlijk weer geld voor de netbeheerders of energiemaatschappijen. Tijd dat de overheid gaat verplichten dat energiemaatschappijen moeten voorkomen dat omvormers uitschakelen en de overtollige energie opgeslagen wordt. Op deze manier heb je in de zomer tijdens de piekmomenten geen klap aan zonneenergie en heb je tijdens de dalmomenten te weinig en gaat het probleem ook nooit opgelost worden.
Als wijkaccu's voor de piekbelasting vol zitten kun je de stroom ook nog omzetten in waterstof en opslaan voor de donkere maanden. ALLES is beter dan het maar gewoon wegfikken of de boel uitzetten. Aangezien de markt het nog niet opgepakt heeft is dat blijkbaar nog steeds goedkoper maar zo kom je nergens met de energietransitie. Ik ben helemaal voor een vrije markt economie maar in dit geval faalt de markt. Nouja, eigenlijk faalt die niet, dit is gewoon economisch op dit moment het slimst maar we willen ergens naartoe met zijn allen en dat gaat alleen met investeringen die nu niets opleveren maar wel nodig zijn dus is er regelgeving nodig.
Ik ben om die reden dan ook vóór het behouden van de salderingsregeling (als de loopholes gedicht worden). Dat is een mooie financiele incentive voor de energiemaatschappijen om te gaan investeren in opslag en voor particulieren om te blijven investeren in meer zonneenergie.

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 01-03-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Metro2002 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:37:
[...]

In plaats van de installaties uit te zetten zou een wijkaccu opladen of waterstof produceren met die extra energie veel slimmer zijn maargoed, dat kost natuurlijk weer geld voor de netbeheerders of energiemaatschappijen. Tijd dat de overheid gaat verplichten dat energiemaatschappijen moeten voorkomen dat omvormers uitschakelen en de overtollige energie opgeslagen wordt.
Je kan geen installaties bouwen voor enkele uren per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Als de gas en kolencentrales uitgaan heb je het over enkele weken (als je pech hebt maanden) per jaar.
Voor het opvangen van pieken op lokaal niveau heb je natuurlijk ook geen enorme installaties nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Snarfie31 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
De Gelderlander over invoerboetes totaal onzin.
Gaat om beperkt aantal uren (300 uur in 2023) en 1 op de 15 heeft er voorals last van mbt die beperkte uren. Tevens schakelt de omvormer af en word er NIKS ingevoerd.

https://www.gelderlander....onnigste-dagen~a207a536b/

Honderdduizenden zoninstallaties vallen uit op zonnigste dagen
Zonnepanelen vallen steeds vaker uit op zonnige dagen doordat het elektriciteitsnet de groene stroom niet kwijt kan en de netspanning te hoog oploopt. Zo'n 200.000 zoninstallaties gaven er vorig jaar geregeld de brui aan, ruim twee keer meer dan twee jaar geleden. ,,Het aantal installaties met uitval zal toenemen”, zegt Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Ton Voermans.

De installaties slaan af als netspanning in de wijk hoger wordt dan 253 Volt, 10 procent hoger dan de reguliere spanning van 230 Volt. De omvormers van de zoninstallaties slaan dan uit vanwege de veiligheid. Als ze bij de te hoge spanning blijven werken gaan ze kapot of er ontstaat brandgevaar..

Salderen blijft, maar wie zonnepanelen heeft, zal linksom of rechtsom, toch honderden euro's per jaar moeten gaan betalen.

De zonnepanelen leveren geen stroom meer als de omvormer er de brui aan geeft. Pas als de spanning in de wijk is gedaald, doordat de zon minder fel schijnt of het elektriciteitsverbruik toeneemt, gaan de omvormers weer aan.

De netbeheerders kregen vorig jaa.r 15.000 klachten over te hoge spanning waardoor de zonnepanelen uitvallen; dat is ruim een verdubbeling ten opzichte van 2021. Het gros van de mensen met zonnepanelen heeft niet door dat de installatie het op de zonnigste momenten niet meer doet. Alleen door op de app de opbrengst van de zonnepanelen te bekijken is te zien dat op de zonnigste uren de panelen geen stroom leveren.

1 op de 15 heeft problemen
Twee jaar geleden had één op de twintig zonnestroominstallaties te kampen met uitval doordat de zondvloed aan zonnestroom de netspanning te hoog opstuwde. ,,Nu slaat, schatten we, inmiddels één op de vijftien omvormers af op de zonnigste dagen’’, zegt Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis.
De problemen nemen toe doordat er afgelopen twee jaar 600.000 huizen met zonnepanelen zijn bijgekomen. Op de daken van 2,6 miljoen woningen wordt nu elektriciteit opgewekt. En hoe meer huizen met zonnepanelen in een straat of wijk, hoe groter de kans dat er installaties uitvallen vanwege te hoge netspanning.
Wist je dat een aanzienlijk deel van het zonlicht niet in stroom omgezet kan worden?

Hoe halen we alle energie uit de zon?
Twee jaar geleden was er uitval bij 75.000 installaties, nu inmiddels bij zo'n 200.000 zonnedaken. En dat aantal loopt snel op. Als er niet wordt ingegrepen gaat het over zes jaar om 750.000 zonnepaneleninstallaties die op de zonnigste momenten niets doen. ,,Het aantal installaties met uitval zal toenemen. We kunnen de storingen ook niet langer in een paar weken verhelpen. Dat gaan we onze klanten ook vertellen. Als een probleem in de wijk in kaart is gebracht, hebben wij straks enkele zomers nodig om de problemen te verhelpen.’’

De problemen zijn op te lossen door dikkere kabels in de grond of door extra of zwaardere transformatorhuisjes. Welke zoninstallaties en hoeveel er uitvallen in een straat of wijk is niet te voorspellen. Wie dichtbij een transformatorhuisje woont en dus dichtbij de ‘uitgang’ heeft minder kans op uitval dan iemand die verderop woont.
Geen compensatie
Doorgaans duurt de uitval enkele uren. De omvormer, dat is het apparaat tussen de meterkast en de zonnepanelen dat van gelijkstroom wisselstroomt maakt, schakelt automatisch weer in. Oudere omvormers kunnen soms urenlang uitblijven. Volgens Netbeheer Nederland is het verlies aan stroom te overzien. Zo zou maar 1 procent van de huishoudens die met uitval kampen meer dan 5 procent zonuren en daarmee minimaal 60 euro per jaar mislopen, maar dat kan in voorkomende gevallen ook veel meer zijn. Er is geen financiële compensatieregeling, omdat het om ‘overmacht’ gaat.

Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis en hoogleraar slimme netwerken aan de TU Eindhoven verwacht dat komende jaren nog veel meer zonnepaneelinstallaties het niet zullen doen. © Frans Paalman
Netbeheerders brengen de overspanningsmeldingen van slimme meters in kaart om de grootste problemen op te lossen en zo mogelijk preventief het net te verzwaren. Wie zonnepanelen aan wil schaffen en enige zekerheid wil dat ze het ook op de zonnigste momenten blijven doen, kunnen bij de netbeheerders aan de hand van de postcode controleren of er spanningsproblemen in de wijk zijn of klachten over uitvallende installaties.

De opbrengst die je verliest is beperkt
Han Slootweg
Slootweg benadrukt dat de problemen geen reden zijn om af te zien van zonnepanelen. ,,De installatie werkt een beperkt aantal uren niet. Als het twee jaar duurt voordat wij het probleem in de wijk hebben opgelost, dan heb je nog heel veel jaren nergens last van. Panelen neem je voor 15 jaar of langer. De opbrengst die je verliest is beperkt. En ligt lager dan de terugleververgoeding die steeds meer energiebedrijven in rekening brengen. Als je naar de feiten kijkt is de uitval dus geen reden om af te zien van zonnepanelen, zeker als je ziet dat de energieprijzen stijgen en de zonnepanelen goedkoper worden.’’
Hij pleit er ook voor om stroom te gebruiken als de zon schijnt, ook dat kan de uitval beperken. ,,Laad die auto op als je thuiswerkt en het zonnig is. Doe dat ook als je geen zonnepanelen hebt, want je helpt heel het netwerk ermee.’’ Netbeheerder Stedin startte deze week een publiekscampagne met dezelfde strekking: gebruik de zonnestroom als die er is.
Mooi geschreven echter wil ik daar wel nog enkele nuttige aanvullingen op doen.

De netstructuur in de straat is altijd 3-fasig aangelegd.
dit betekend ook dat afhankelijk waar je huis is aangesloten (en met name ook het gebruik en teruglevering in jouw straat/buurt) effect heeft op het spanningsniveau van elk van deze 3-fases.
Het is dus ook best mogelijk dat er best hoge spanningsverschillen tussen de fases mogelijk is.
Kijk daar dus eens naar.
vraag of een buurman bv ook problemen heeft. heeft deze namelijk hier geen last van zit hij dus op een andere fase of hij heeft een 3-fase aansluiting.

heb je zetlf een 1-fase aansluiting en je zit in de zomer steeds te hoog en klapt je omvormer om de haverklap er uit dan zou je een verzoek aan je netbeheerder kunnen doen om a) het spanningsniveau op de verschillende fase te meten, kunnen ze vaak op afstand doen en b) als andere fases meer hoofdruimte bezitten (ik heb in de zomer soms wel tot 10V verschil gemeten) je hoofdaansluiting op een andere fase te plaatsen.

heb je zelf al een 3-fase aansluiting maar zit je omvormer op 1-fase zou je dus ook kunnen overwegen deze op een andere fase te zetten. Laat dit wel door een deskundige doen.

hiermee voorkom je helaas niet een boete of hogere kosten maar je kunt wel hierdoor meer zonneenergie generen en dus een deel hiervan terugverdienen (incl. het hogere eingenverbruik).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02
@marktweakt
Je zou de tarieven van Innova ook kunnen toevoegen aan de OP.

https://www.innovaenergie.nl/vaste-terugleveringskosten/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ik vind dat toch altijd wel een goede grap: als er een overschot is deze energie omzetten in waterstof. De investering voor deze electrolyzers is enorm waarbij je echt niet zo makkelijk de boel aan en uit kunt zetten. Deze investeringen zijn nauwelijks rendabel als ze op 100% van de capaciteit kunnen draaien, laat staan als ze maar een aantal dagen per jaar aan staan. Naast electrolyzers heb je namelijk ook nog een hele infrastructuur erom heen nodig, zoals compressoren, opslag tanks, eventuele pijpleidingen voor waterstof in de toekomst, enz enz.
Vergelijk het maar met de aanschaf van een EV (inclusief laadpaal etc) die je alleen maar oplaadt als er piekbelasting optreedt op het net. Helpt het met het reduceren van het overschot? Ja. Ga je 50000 euro investeren in een auto die je een paar dagen per jaar kunt gebruiken omdat de batterij leeg is en je geen andere optie heb qua opladen? Nee

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Pietje555 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:08:
Pieken afvlakken met een slim grid in huis is technisch al goed mogelijk.
Ik heb zitten kijken naar een SMA Home Manager. Ik zou hier ook best in willen investeren, maar het probleem is dat er geen bebruikers (wasmachine, vaatwasser, boiler, warmtepomp, EV) is welke hiervoor geschikt is.
Er zijn wel stopcontactschakelaars, maar daar gaat mijn vaatwasser nog niet een programma mee starten, hij gaat alleen aan.
Het probleem is dat er meestal geen standaard koppelvlakken voor zijn. Elke fabrikant heeft z'n eigen beschermde ecosysteempje die uiteraard niet samenwerkt met de rest. Dat is ergens uit commercieel oogpunt nog wel te begrijpen als het bijvoorbeeld om al je witgoed gaat, dan wordt je gestimuleerd om alles van één merk en dus in één app/cloud te hebben. Maar de witgoedjongens maken geen omvormers en warmtepompen, dus daar houdt het dan op.

Maar er kan echt al heel veel, als je iets verder kijkt. Daar maak ik dan wel onderscheid in wat je kan maken met "OEM" oplossingen die je kan laten onderhouden door- en verkopen aan een derde en wat meer soft- en hardwarematig geknutsel, wat prima werkt, maar waarbij dat allemaal wat lastiger ligt.

- Warmtepomp, Boiler: Veel WP modellen hebben potentiaal vrije smart-grid contacten, die zijn te schakelen met (al dan niet dubbele) schakelrelais die de omvormerfabrikanten (en bijv. homewizard) aanbieden. SMA en SolarEdge hebben deze relais iig. Dat is dus vrij eenvoudig te regelen en dit kan aangelegd en daarna onderhouden worden door een ander. Daarnaast hebben ze in steeds meer gevallen een API, maar daar ken ik zelf geen door de fabrikanten ondersteunde koppelingen voor, hoewel je met bijv. home assistant of homey dan een heel eind komt. Daar valt nog veel te verbeteren.

- Wasmachine, Vaatwasser: Die zijn vaak prima te schakelen met een slimme stekker. Je moet ze toch al met de hand vullen en er wasmiddel indoen (Miele twin/autodos uitgezonderd), dus het is dan niet heel boeiend om ook even op start te drukken. De schakelaar laat je dan het programma na de start onderbreken (even testen hoe het verbruik verloopt en dan kan je makkelijk een goed moment/wattage bepalen) en vervolgens weer starten op een gewenst moment. Deze apparaten hebben tegenwoordig buiten het onderste segment allemaal een app. Ook hier is weer veel mogelijk met een API en HA, maar officiele softwarekoppelingen zijn er niet of nauwelijks. Ook hier hebben ze nog wat te doen.

- EV: Er zijn echt meer dan genoeg laadpalen te koop die de laadsnelheid automatisch kunnen aanpassen aan het zonne-overschot (met de nodige beperkingen adhv de geladen auto). Ook hebben de meeste auto's een API waar je de laadsnelheid mee kan regelen.

Kortom, hoewel er zeker nog heel veel te verbeteren valt op dit vlak, vooral door softwarematige koppelingen ipv allerlei dure kastjes, meters en relais, kan dit voor wie dit wil toch echt allemaal al lang en ook grotendeels op een nette, door derden onderhoudbare manier.

Of het rendabel is is weer een heel andere discussie. Hoewel ik niet de illusie heb dat dit soort ontwikkelingen op Nederland worden toegespitst, zal de drang om het eigen verbruik te verhogen om boetes te verlagen c.q. minder te salderen, wel de vraag hiernaar richting fabrikanten doen toenemen. Je ziet best wat van dit soort oplossingen die specifiek voor Duitsland zijn, omdat er daar wél een sterke(re) business case voor is.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 01-03-2024 14:40 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Waar kan ik het beste vinden welke energieleverancier nog geen terugleverboete hanteert?

Ik produceer ongeveer evenveel als ik afneem en saldeer dus alles (op m'n pap). Liefst tegen zo laag mogelijke kosten.

Het forum beste tlv is hiervoor niet van toepassing en hier vind ik op TS wel een aantal boetes. Ook in de vorm van 'geen cashback'.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Is dat per 1 maart ingegaan? Of al eerder?
Heb toevallig gisteren een 4-jarige verlenging ingeschoten bij ze, maar daar zag (en zie) ik niets over TLV-boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

marktweakt schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:30:
Even een oproep aan iedereen die een linkje naar een krantenartikel hier plaatst:

Ik zou zo'n link graag opnemen in mijn openingspost, maar als het achter een betaalmuur zit dan doe ik dat niet. Dus graag een linkje naar het artikel wat niet achter een betaalmuur zit (als je dat hebt) zodat iedereen het artikel kan lezen en we aldus een gezamenlijk kennisniveau ontwikkelen. Dat bevorderd de kwaliteit van de discussie.
en een archive.ph link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Is dat per 1 maart ingegaan? Of al eerder?
Heb toevallig gisteren een 4-jarige verlenging ingeschoten bij ze, maar daar zag (en zie) ik niets over TLV-boete.
Dan ben je misschien net op tijd, controleer je contract even. Dit is vandaag rondgemaild. Ik had me voorgenomen dit weekend iets vast te gaan zetten maar ben dus te laat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 09:18
@RonJ De SMA smart home module werkt met een EEBus.
Er zijn al best veel leveranciers die bij deze alliantie zijn aangesloten, waaronder best grote jongens. Het is dus geen eigen eco systeem.
O.a. Siemens, Bosch, Vaillant, AEG, SMA, Edimax, Niko, Shelly, Loxxone, Siebel Etron, Menneks, KNX en EVBox

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Ja dat is prima. Als iedereen maar de tekst kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Metro2002 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik rij in een zuinige EV (Hyndai ioniq) en zeker in de zomer haal ik die < 130Wh/km met 2 vingers in de neus en is het vaak eerder < 120Wh/km en dan rij ik echt niet als een oude sok, dat ding is gewoon zuinig. Winterverbruik schommelt tussen de 16 en 17Kwh/100km Gemiddeld over het hele jaar zit ik ongeveer op 150Wh/km wat met 7000km per jaar wat ik het afgelopen jaar gereden heb uitkom op 1000Kwh. Hiervan is ongeveer 900Kwh thuis geladen en de rest via snelladers / openbare palen.

Een collega van mij rijdt een Tesla model 3 en die verbruikt weliswaar iets meer maar komt ook al aardig in de buurt van mijn verbruik dus zo heel uitzonderlijk is dat verbruik ook niet en vergis je niet in de forse verschillen tussen EV's. De duitse en franse merken verbruik steevast véél meer, een peugeot E-208 is een klasse kleiner en verbruikt eerder richting de 20Kwh/100km en de 'dikke duitse SUV's' doen zonder blikken of blozen richting de 25Kwh/100km, dat maakt nogal een verschil op je jaarkilometers.
offtopic:
Ja dat klopt wel, als je alleen naar het dashboard kijkt tenminste. ;)

Je schreef 7-8kkm, dus ik rekende met 7500, dan kom je op 133Wh/km, wat wel echt héél weinig is als je de seizoenen middelt. Zelfs met een Ioniq, wat zo ongeveer de zuinigste EV is, redelijk vergelijkbaar met mijn M3 LR RWD.

Je mist dan alleen een behoorlijk stuk van het daadwerkelijke verbruik uit het net. Allereerst mis je in het verbruik op de boordcomputer het oplaadverlies, wat al snel een procent of 5 a 6 bedraagt. Daarnaast mis je het stilstandsverbruik van een EV. De connectiviteit met je app e.d. is weliswaar ontzettend handig, maar zorgt ervoor dat ie continu stroom verbruikt. Nou schijnt dat bij de Ioniq behoorlijk goed te zijn, zo'n 1-2% per week, maar dat is toch alweer een halve tot hele acculading per jaar. Bij Tesla, zeker bij de oudere HW1/2 modellen, is dat al snel het dubbele. Sentry Mode hebben we het dan maar helemaal niet over.

Dan heb je nog het verbruik om de accu te koelen- en verwarmen op hete zomer- en koude winterdagen. Dat is ook zo 100-150kWh/jaar wanneer de auto buiten stilstaat is mijn ervaring (lastig te meten, want hij doet dit vanuit de accu en laadt dan weer bij). Dat is dan weer een klein voordeel van de first-gen EV's zoals de Leaf en eGolf, die geen temperatuurmanagement op de accu doen, met het nadeel dat de accu's veel minder lang meegaan.

Als je dan even die 1000kWh pakt, met 5% laadverlies is dat 1050kWh. 1,5% stand-by verbruik is nog eens 50kWh erbij en laten we 100kWh nemen voor het accubeheer, dan zit je al op 1200kWh ipv 1000, dus al zo'n 20% meer dan je denkt.
Onderschat ik het stroom verbruik van het gemiddelde huishouden of val jij, net als veel tweakers met thuisnetwerken, domotica en dikke game pc's gewoon niet onder het gemiddelde huishouden? ;)

Zowel het door jou opgegeven stroom als gasverbruik is voor een gezin van 4 personen van toepassing maar dat is niet 'het gemiddelde huishouden' in Nederland. Gemiddeld verbruikt een huishouden 2.479 kWh en 1169 m3 per jaar
Ook het door jou opgegeven jaarkilometrage is voor particuliere autorijders een factor 2 te hoog en heeft de overgrote meerderheid (71%) geen airco

Als we van die cijfers uitgaan wordt de berekening toch even iets anders. (en ik pak jouw cijfers er voor het gemak even bij)

Basisverbruik 2479Kwh
Electrisch koken (inductie ipv gas) 200kWh
Goede warmtepomp (obv gasverbruik van 1169m3) 2338kWh
BEV #1 (10kkm/jr bij 180Wh/km voor de gemiddelde EV): 1800kWh
BEV #2 (10kkm/jr bij 150Wh/km voor een kleinere EV): 1500kWh
WTW ventilatie (~60watt) 500kWh

Afhankelijk van het al dan niet aanwezig zijn van een gamende puber en 1 of 2 EV's kom je dan uit op ergens tussen de 7300Kwh en 10.000Kwh. Jij zit daar ongeveer 2 gemiddelde niet-gasloze huishoudens aan stroomverbruik boven.. En ja als je een gezin met 4 mensen hebt én 2 EV's én je rijdt ook nog veel dan ga je inderdaad richting de 15MWh per jaar maar dat is dus niet het gemiddelde huishouden maar de bovenkant van de verbuikers.
Dat is simpelweg het verschil tussen een gezin met een persoon of 3,5 en een huishouden, dat nog maar uit 2,1 personen bestaat. Natuurlijk verbruikt een huishouden met een alleenstaande of twee gepensioneerden die niet meer naar het werk hoeven veel minder. Daar komt ook die 10kkm vandaan, dat is correct als je de auto alleen (nog) voor de leuk gebruikt, maar als je naar je werk moet met de auto is 20k al weinig.

Het hele punt was, dat wil dan dus niet zeggen dat een gezin met 2 kinderen en/of 2 auto's een of andere extreme situatie c.q. "de bovenkant" is. Dat is dus gewoon een heel normaal verbruik en dat behoeft dan ook niet extra beboet of bestraft te worden.
Uiteraard is PV interessant om een deel van je verbruik mee af te dekken maar uiteindelijk blijft minder verbruiken gewoon beter omdat je dan ook stomweg minder hoeft op te wekken, minder hoeft op te slaan etc.

Dan maar geen lichten die zelf aanfloepen of zelfdenkende gordijnen, liever een efficiente EV dan een grote SUV en mijn game laptop die aan een extern beeldscherm, toetsenbord en muis hangt speelt mijn spellen ook prima alleen dan op medium ipv high settings tov een dikke game pc maar wel met een factor 4 tot 5 lager stroomverbruik.

Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken en misschien zijn wij heel extreem in de ogen van anderen maar zo ervaren wij dat zelf helemaal niet. We letten op het verbruik bij de aanschaf van apparaten maar gebruiken die ook gewoon wanneer we dat willen alleen hebben we geen (in onze ogen) onnodige dingen in huis.
Dat is zeker waar. Vooral domotica telt best wel door, ook al verbruikt een slimme schakelaar, sensor of lamp maar 1-2Watt, als je er daar zo 100 van hebt hangen in een huis, tikt dat aardig aan. Gordijnen verbruiken dan weer bijna niks, die werken hier op accu's die 1x per jaar opgeladen worden met 10-15Wh.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Pietje555 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:16:
Er zijn al best veel leveranciers die bij deze alliantie zijn aangesloten, waaronder best grote jongens. Het is dus geen eigen eco systeem.
O.a. Siemens, Bosch, Vaillant, AEG, SMA, Edimax, Niko, Shelly, Loxxone, Siebel Etron, Menneks, KNX en EVBox
Opzich een goede ontwikkeling. Maar de producten die er daadwerkelijk mee werken zijn er dus (nog) niet?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Pejdref schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Dan ben je misschien net op tijd, controleer je contract even. Dit is vandaag rondgemaild. Ik had me voorgenomen dit weekend iets vast te gaan zetten maar ben dus te laat helaas.
Ah, balen. Hopelijk heb ik mazzel en nog vier jaar geen invoedstraf. Ik wacht het even af.

Zie dat je nu bij Mega nog 2 jaar vast zonder boete kunt krijgen. Denk dat ik die ook even aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
RonJ schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Het probleem is dat er meestal geen standaard koppelvlakken voor zijn. Elke fabrikant heeft z'n eigen beschermde ecosysteempje die uiteraard niet samenwerkt met de rest. Dat is ergens uit commercieel oogpunt nog wel te begrijpen als het bijvoorbeeld om al je witgoed gaat, dan wordt je gestimuleerd om alles van één merk en dus in één app/cloud te hebben. Maar de witgoedjongens maken geen omvormers en warmtepompen, dus daar houdt het dan op.

Maar er kan echt al heel veel, als je iets verder kijkt. Daar maak ik dan wel onderscheid in wat je kan maken met "OEM" oplossingen die je kan laten onderhouden door- en verkopen aan een derde en wat meer soft- en hardwarematig geknutsel, wat prima werkt, maar waarbij dat allemaal wat lastiger ligt.

- Warmtepomp, Boiler: Veel WP modellen hebben potentiaal vrije smart-grid contacten, die zijn te schakelen met (al dan niet dubbele) schakelrelais die de omvormerfabrikanten (en bijv. homewizard) aanbieden. SMA en SolarEdge hebben deze relais iig. Dat is dus vrij eenvoudig te regelen en dit kan aangelegd en daarna onderhouden worden door een ander. Daarnaast hebben ze in steeds meer gevallen een API, maar daar ken ik zelf geen door de fabrikanten ondersteunde koppelingen voor, hoewel je met bijv. home assistant of homey dan een heel eind komt. Daar valt nog veel te verbeteren.

- Wasmachine, Vaatwasser: Die zijn vaak prima te schakelen met een slimme stekker. Je moet ze toch al met de hand vullen en er wasmiddel indoen (Miele twin/autodos uitgezonderd), dus het is dan niet heel boeiend om ook even op start te drukken. De schakelaar laat je dan het programma na de start onderbreken (even testen hoe het verbruik verloopt en dan kan je makkelijk een goed moment/wattage bepalen) en vervolgens weer starten op een gewenst moment. Deze apparaten hebben tegenwoordig buiten het onderste segment allemaal een app. Ook hier is weer veel mogelijk met een API en HA, maar officiele softwarekoppelingen zijn er niet of nauwelijks. Ook hier hebben ze nog wat te doen.

- EV: Er zijn echt meer dan genoeg laadpalen te koop die de laadsnelheid automatisch kunnen aanpassen aan het zonne-overschot (met de nodige beperkingen adhv de geladen auto). Ook hebben de meeste auto's een API waar je de laadsnelheid mee kan regelen.

Kortom, hoewel er zeker nog heel veel te verbeteren valt op dit vlak, vooral door softwarematige koppelingen ipv allerlei dure kastjes, meters en relais, kan dit voor wie dit wil toch echt allemaal al lang en ook grotendeels op een nette, door derden onderhoudbare manier.

Of het rendabel is is weer een heel andere discussie. Hoewel ik niet de illusie heb dat dit soort ontwikkelingen op Nederland worden toegespitst, zal de drang om het eigen verbruik te verhogen om boetes te verlagen c.q. minder te salderen, wel de vraag hiernaar richting fabrikanten doen toenemen. Je ziet best wat van dit soort oplossingen die specifiek voor Duitsland zijn, omdat er daar wél een sterke(re) business case voor is.
Dat veel technisch al kan is redelijk waar maar daar zit niet het echte probleem, dat zijn de gebruikers en dan bedoel ik niet de hobby wereld of techneuten maar de gewone Jan en Truus Modaal.

Wie heeft in de tijd van de video recorders niet eens een wanhopig telefoontje gehad van een ouder omdat het weer niet het favorieten programma van moeder had opgenomen en je de vrije zaterdag middag kon besteden aan het nogmaals uitleggen hoe het werkten

Het zelfde nu met telefoons. Bijna iedereen heeft een smartphone maar hoeveel mensen weten echt wat ze er allemaal me kunnen doen.

Als je dan aan dit soort home-besturing wil gaan doen zal dat toch eerst het nivo van plug en play moeten bereiken voordat het breed inzetbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:34
*snip

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2024 19:44 . Reden: niet de bedoeling ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:34
Pietje555 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:16:
Leuk, maar eigenlijk zijn alleen auto-laders geschikt om echt aan smart-grid te doen.

Een voorbeeld: De warmtepomp heeft een elektrische bijverwarmer in het SWW vat. Die is 2700 Watt. Dus pas als je 2700 Watt invoedt heeft het zin om die aan te zetten (en dan nog maar even, want na een uur of twee is het water warm).

Een wasmachine verbruikt alleen stroom om water warm te maken bij het opstarten en dan ook even 2000 Watt, een vaatwasser ook. Daarna is het stroomverbruik minimaal, want alleen een pomp of motor verbruikt nauwelijks iets. Een warmtepomp wasdroger gebruikt sowieso weinig stroom.

Alleen een EV lader kan zijn laadvermogen echt regelen (strikt genomen regelt de auto het afgenomen vermogen, maar swa). Dus daarmee kun je sturen. Verder heeft het hele smart-grid gebeuren achter de eigen meter helemaal geen zin.

Het is wel zinvol op wijkniveau, zodat niet alle vaatwassers tegelijk aan gaan, maar dat helpt niet om terugleverboete te vermijden, want dan gaat de stroom alsnog door twee meters.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Blihi Ben ik niet met je eens. Alle beetjes helpen.
Daarnaast heb ik in Februari 320 kWh opgewekt met mijn panelen, terwijl ik tijdens het opwekken maar 187 kWh heb verbruikt.
We letten er best wel op om zoveel mogelijk tijdens opwekken te verbruiken, maar automatisch zou dit mogelijk wel beter kunnen.
Uiteindelijk scheelt het weer in de teruglever boete als ik minder teruglever.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik lees in dit stuk dat het voor alle klanten gaat gelden, maar dat zal wel een typo zijn (had "nieuwe" tussen moeten staan) toch?

In elk geval heb ik daar nog 4 jaar vast contract te gaan met 18000kWh aan teruglevering per jaar. Wat ik wel byzonder vindt is dat de boete zo'n 10 cent ex BTW per kWh is. Terwijl de TLV op 7 cent zit. Dat is dus 3 cent per kWh betalen die je teruglevert.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

RemcoDelft schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Je bouwt ze ook voor de piekafname in de ochtend en de middag/vroegavond. Daarnaast kun je in de nacht ook bufferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ursusMaritimus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:04:
Waar kan ik het beste vinden welke energieleverancier nog geen terugleverboete hanteert?

Ik produceer ongeveer evenveel als ik afneem en saldeer dus alles (op m'n pap). Liefst tegen zo laag mogelijke kosten.

Het forum beste tlv is hiervoor niet van toepassing en hier vind ik op TS wel een aantal boetes. Ook in de vorm van 'geen cashback'.
Essent hanteerd hogere prijzen ipv een boete of extra kosten, als je alles saldeerd maken die extra hoge prijzen dus niets uit.
Helaas is dit ook op gas, dus alleen stroom via essent en gas ergens anders ?

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 01-03-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:04
MacD007 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Essent hanteerd hogere prijzen ipv een boete of extra kosten, als je alles saldeerd maken die extra hoge prijzen dus niets uit.
Helaas is dit ook op gas, dus alleen stroom via essent en gas ergens anders ?
Stroom en gas apart. En sowieso wegblijven bij Essent. Zojuist nog even vergeleken met de buren die geen panelen hebben; exact hetzelfde verbruik ingevuld en "geen panelen" aangevinkt. Scheelt toch bijna 25%. Rara hoe kan dat ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Stroom en gas apart. En sowieso wegblijven bij Essent. Zojuist nog even vergeleken met de buren die geen panelen hebben; exact hetzelfde verbruik ingevuld en "geen panelen" aangevinkt. Scheelt toch bijna 25%. Rara hoe kan dat ;w
snap ik, maar als je dus zoals aangegeven op nul of zelfs negatief uitkomt, wat maakt dan een hoge prijs nog uit, je gaat dan sws alles salderen, dus blijven alleen de vaste kosten over. al kost 1 kWh dan 2 euro, je betaald dan nog steeds alleen je vaste kosten.
En daarmee omzijl je dus een teruglever-boete.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 01-03-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
MacD007 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:53:
[...]

snap ik, maar als je dus zoals aangegeven op nul of zelfs negatief uitkomt, wat maakt dan een hoge prijs nog uit, je gaat dan sws alles salderen, dus blijven alleen de vaste kosten over. al kost 1 kWh dan 2 euro, je betaald dan nog steeds alleen je vaste kosten.
Ik begrijp dat de terugleverboete gebasseerd is op wat je op het net terug levert. Dit staat los van salderen, want het gaat niet over wat je na salderen nog over hebt. Daar is de teruglever vergoeding weer voor. Het zijn dus 3 aparte onderdelen van je afrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
Pietje555 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:08:
@Blihi Ben ik niet met je eens. Alle beetjes helpen.
Daarnaast heb ik in Februari 320 kWh opgewekt met mijn panelen, terwijl ik tijdens het opwekken maar 187 kWh heb verbruikt.
We letten er best wel op om zoveel mogelijk tijdens opwekken te verbruiken, maar automatisch zou dit mogelijk wel beter kunnen.
Uiteindelijk scheelt het weer in de teruglever boete als ik minder teruglever.
F###... 320kWh opwek? Waar woon jij dat je zoveel zon hebt gehad.
Ik, NO Groningen en bruto 10.710wp (4.860-ZO en 5.850-ZW) kom op ......228kWh opwek. :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 20:06
[...]
Dat hangt er wel van af of je te maken hebt met een teruglever- of een invoedboete.

Bij een invoedboete telt alles wat je niet direct zelf voor de meter gebruikt mee voor de boete, ook al valt het geheel van de opwek binnen je saldering.

En alle opwek direct zelfverbruiken valt echt niet mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Hansieo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:00:
[...]

F###... 320kWh opwek? Waar woon jij dat je zoveel zon hebt gehad.
Ik, NO Groningen en bruto 10.710wp (4.860-ZO en 5.850-ZW) kom op ......228kWh opwek. :'(
Zou inderdaad zeg.. hier ook even gekeken en ik kom met 5,49kWp op praktisch volle bak zuid uit op 135kWh. 320/135 komt uit op een factor 2,4 verschil… dan zou ik dus ~13kWp moeten neerleggen om op hetzelfde uit te komen -O-

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
jij: vol zuid (max opwek, in lijn met verwachting) 135/5.490 = 2.46%

ik: gemengd (breder, maar minder max/piek) 230/10.710 = 2.15%

Pietje555: (positie??) 320/10.440 = 3.07%
vandaar dat ik dacht... wtf... wat is er bij mij mis gegaan :'( (tikvoud? 320=230?)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topper6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-03 15:48
Srednier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Ik lees in dit stuk dat het voor alle klanten gaat gelden, maar dat zal wel een typo zijn (had "nieuwe" tussen moeten staan) toch?

In elk geval heb ik daar nog 4 jaar vast contract te gaan met 18000kWh aan teruglevering per jaar. Wat ik wel byzonder vindt is dat de boete zo'n 10 cent ex BTW per kWh is. Terwijl de TLV op 7 cent zit. Dat is dus 3 cent per kWh betalen die je teruglevert.
Ik heb ook 4 jaar vast stroom verlengd bij innova paar weken terug hierover staat niks in mijn contract dus mag aannemen dat het idd alleen voor nieuwe klanten opgaat per 1 maart of zo. Adverteren destijds op de site bij de verlenging ook dat er geen wijzigingen op de tarieven zijn tijdens contract.

Na die 4 jaar kan ik beter mijn zonnepanelen uit schakelen denk ik aangezien ik ze verplicht moest huren van de woningbouw als ik dit huis wilde en nu 17 cent per opgewekte kwh apart nog moet betalen aan wocozon. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Dat maakt allemaal niet uit als de energieleverancier via een omweg zijn geld binnenhaalt. In dit geval was er sprake van €250 bonus of geen bonus. Ze zetten gewoon de vaste kosten op €19 per maand geven dat geld weer terug via de bonus als je geen panelen hebt. De vaste kosten laten ze zien als €0.26 en €0.36 per dag. Daar lees je makkelijk overheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Zo hier weer een nieuw stuk rood vlees voor in de arena :-)

SDE++ 2024: 11,5 miljard euro subsidie, extra geld zonnepanelen op zwakke daken en natuurinclusieve zonneparken
Zie: https://solarmagazine.nl/...uurinclusieve-zonneparken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:49
Hansieo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:02:

vandaar dat ik dacht... wtf... wat is er bij mij mis gegaan :'( (tikvoud? 320=230?)
Half tweakerland doet nu dit sommetje :)
Ik: zuid Holland, 4 oost, 6 zuid en 4 west had 135/5600 = 2,41%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:07
@marktweakt
Ze kunnen beter 11,5 miljard in het elektriciteitsnet en opslag steken voordat we nog meer PV toevoegen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
gAzu schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Dat hangt er wel van af of je te maken hebt met een teruglever- of een invoedboete.

Bij een invoedboete telt alles wat je niet direct zelf voor de meter gebruikt mee voor de boete, ook al valt het geheel van de opwek binnen je saldering.

En alle opwek direct zelfverbruiken valt echt niet mee. :)
Juist, alleen heb je het helaas niet begrepen wat Essent doet, die hebben geen aparte terugleverboete of hoe je dat ook wilt noemen maar verrekenen dat gewoon in een hogere kWh prijs en m3 pas voor gas.

je betaald dan indirect die boete, echter als je dus al je verbruik volledig kunt salderen, dan maakt die hogere prijs totaal niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ

Hier ook dan maar even, ik kom (11x Z, 26x O/W) precies uit op jouw percentage. 339,2/15,750=2,15%

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555

Jullie wonen toch in een verkeert deel van .Nederland. Woon in de buurt van Tilburg.
De 320 klopt. Wat mij zelf meer verbaast is dat Januari dit jaar de hoogste opbrengst had, 333 kWh. Normaal is rond de 250.
Overigens is de 320 voor februari een slecht jaar. Normaal zit ik op 600-700 kWh voor februari.
Vandaag ook lekker dagje met 64 kWh in een dag.
Hieruit blijkt ook wel dat bij mij je eigenverbruik verhogen geen haalbare oplossing is.
36 Panelen, 10,4 kWP op zuid met 35 gr azimuth. Max netspanning op omvormer vandaag 238 V om 13.15.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBYtn387CckM3k3bUoxmY-Nt_-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XXaLi0HKZMUuXAirohByYeLt.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pietje555 op 02-03-2024 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit is het zonnepanelen-boete topic. Waterstof en of discussie over politiek (niet gerelateerd aan zonnepanelen) is compleet offtopic. De posts en reacties zijn dus ook verdwenen
@Snarfie31 Als je wilt discussieren over waterstof of politiek zijn er andere topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Hoe zit het eigenlijk met een terugleverboete voor zakelijke klanten?
Ik lever ongeveer 10.000 kWh aan het net, maar om mij heen zijn diverse stallen met >500 PV panelen.
Ik neem aan dat die geen vergoeding krijgen om af te schakelen.
Ik baal er wel van dat ik wel extra kosten krijg terwijl hier helemaal geen overbelasting van het net is.
Met al die panelen bij de buren blijft het net stabiel tussen 235 en 238 V. Waar hebben we over?! Energie bedrijven verdienen gewoon niets als andere ook energie produceren. Ze beschermen alleen hun eigen toko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:34
Pietje555 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:25:
Hoe zit het eigenlijk met een terugleverboete voor zakelijke klanten?
Ik lever ongeveer 10.000 kWh aan het net, maar om mij heen zijn diverse stallen met >500 PV panelen.
Ik neem aan dat die geen vergoeding krijgen om af te schakelen.
Ik baal er wel van dat ik wel extra kosten krijg terwijl hier helemaal geen overbelasting van het net is.
Met al die panelen bij de buren blijft het net stabiel tussen 235 en 238 V. Waar hebben we over?! Energie bedrijven verdienen gewoon niets als andere ook energie produceren. Ze beschermen alleen hun eigen toko
Je moet onderscheid maken tussen zakelijke gebruikers op een kleinverbruikersaansluiting en die op een grootverbruikersaansluting. Ik denk dat er voor de kleinverbruikers geen verschil is met contracten voor consumenten

Die boeren met hun dikke installaties, die zouden in principe op een grootverbruikersaansluiting kunnen terugleveren en dan aanvullende afspraken voor curtailment (afschakelen) hebben gemaakt. Ik weet dat in elk geval Vandenbron zulke contracten aanbiedt, maar dan moet je wel 150.000 kWh kunnen produceren.

Overigens heeft overbelasting van het net niets met terugleververgoedingen te maken. Overbelasting van het net (netcongestie) is een lokaal probleem. Het is een probleem van de eigenaren van de kabels, dus de netbeheerders.

En verder, iedereen wil verdienen aan energie. Anders kon dit topic wel dicht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Pietje555 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Jullie wonen toch in een verkeert deel van .Nederland. Woon in de buurt van Tilburg.
De 320 klopt. Wat mij zelf meer verbaast is dat Januari dit jaar de hoogste opbrengst had, 333 kWh. Normaal is rond de 250.
Overigens is de 320 voor februari een slecht jaar. Normaal zit ik op 600-700 kWh voor februari.
Vandaag ook lekker dagje met 64 kWh in een dag.
Hieruit blijkt ook wel dat bij mij je eigenverbruik verhogen geen haalbare oplossing is.
36 Panelen, 10,4 kWP op zuid met 35 gr azimuth. Max netspanning op omvormer vandaag 238 V om 13.15.
[Afbeelding]
Nou heeft niet heel Nederland zulke grote aantallen panelen liggen. Veel mensen wonen in rijtjeshuizen en hebben systemen in de orde grootte 2000-3000Wp liggen. Of bewust voor een kleiner systeem gekozen. En met dat soort systemen (heb zelf ook zo'n systeem) is een beetje slim omgaan met je apparatuur nog wel van invloed. Ik zit zonder mijn best te doen op 30% eigen verbruik op jaarbasis. En ik kan dat wel ophogen als ik mijn best doe (maar ja niet echt zinvol op dit moment dankzij de salderingsregeling)

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 02-03-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Het verschil in grootte van installaties bij kleinverbruikers gaat volgens mij de komende periode een hot item worden.

Als energieleveranciers allemaal richting variabele terugleveringskosten gaan dan zou dat 'eerlijker' zijn voor de particulier met een kleine installatie aangezien je dan betaald naar terugleveringscapaciteit. Maar variabele terugleveringskosten zijn waarschijnlijk juridisch niet rechtmatig.

Als dat laatste echt juridisch wordt vastgesteld dan zou dat betekenen dat energieleveranciers alleen nog echte vaste terugleveringskosten in rekening zouden mogen brengen. En dit zou dan weer betekenen dat de particulier met een kleine installatie zal gaan meebetalen aan de terugleveringskosten voor de installatie van z'n buurman die het hele dak heeft vol gelegd met panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
marktweakt schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:06:
Zo hier weer een nieuw stuk rood vlees voor in de arena :-)

SDE++ 2024: 11,5 miljard euro subsidie, extra geld zonnepanelen op zwakke daken en natuurinclusieve zonneparken
Zie: https://solarmagazine.nl/...uurinclusieve-zonneparken
Even kijken... Wát waren de kosten voor de salderingsregeling in 2024 ook al weer? :?

En hadden we nu ook al weer méér of minder PV nodig? Ben het even kwijt...

(Als ze maar niet denken dat ik hun invoedboete ga betalen... O wacht, ik betaal al mee aan de subsidie |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Juist, alleen heb je het helaas niet begrepen wat Essent doet, die hebben geen aparte terugleverboete of hoe je dat ook wilt noemen maar verrekenen dat gewoon in een hogere kWh prijs en m3 pas voor gas.

je betaald dan indirect die boete, echter als je dus al je verbruik volledig kunt salderen, dan maakt die hogere prijs totaal niets uit.
Ken je die truc van de goochelaar? Die maakt met zijn ene hand een beweging en jij denkt hem door te hebben.
Zoals ik eerder zei, de winst voor deze energieleverancier zit ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Laatst online: 05:12
Martin7182 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Ken je die truc van de goochelaar? Die maakt met zijn ene hand een beweging en jij denkt hem door te hebben.
Zoals ik eerder zei, de winst voor deze energieleverancier zit ergens anders.
Oke, leg maar uit waar. Graag met bronnen e.d. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Kakaisan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:58:
[...]

Oke, leg maar uit waar. Graag met bronnen e.d. :-)
Bron: essent.nl _O-

Stap 1: kies twee aangrenzende woningen waarvan de ene panelen heeft en de andere niet.
Stap 2: vul voor beide woningen exact hetzelfde verbruik in en selecteer "geen zonnepanelen". Ik koos 2000 kWh stroom en 500 m3 gas.
Stap 3: de woning zonder panelen krijgt €250 bonus.

Rara hoe doet goochelaar Essent dit :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Stap 1: kies twee aangrenzende woningen waarvan de ene panelen heeft en de andere niet.
Stap 2: vul voor beide woningen exact hetzelfde verbruik in en selecteer "geen zonnepanelen". Ik koos 2000 kWh stroom en 500 m3 gas.

heel eenvoudig, als ik voor mijn energie uiteindelijk alleen nog de vaste lasten hoef te betalen, die ik overigens toch al nagenoeg volledig terug krijg door de korting energiebelasting van ruim 600 euro per jaar boeit me die 250 euro niet echt.
zeker als het alternatief is dat je de energieboer ook nog voor jou geleverde energie, ook nog moet betalen. nee bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Martin7182 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:14:
[...]

Tja ik moet 30 maart afrekenen heb sinds 1 maart nog 350.kwh over en slechts 60 kuub gas. Kom zo schat ik uit op 64 kuub gas en + 100 kwh electra. = 89,60 teruglever kosten electra -5,- = 84,60 pakweg
Die 250,- die mis ik echter mn buurman heeft een rekening van pakweg 800,- euri stroom en 700,- euri gas = 1500,- - 250,- = 1250,- Ik vermoed dat die buurman graag met mij wilt ruilen en die 250,- bonus dan niks boeit.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:10

Esumontere

Floep, banaan.

Ik ben inmiddels de weg kwijt... Ik heb 18 panelen die ~6 MWh per jaar produceren. Ons verbruik is ~2500 kWh. Mijn jaarcontract bij Engie loopt tot eind mei, dus daarna zal ik verder moeten kijken. Welke leverancier biedt er nu nog een contract zonder of met de laagste boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badmeerkoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:16
Ik zou ook wel een overzicht willen zien welke leverancier op dit moment juist wél aantrekkelijk is. Ik weet nu vooral waar ik weg moet blijven (wat overigens ook zeer gewaardeerd wordt). Zijn er al leverciers geweest die hebben aangegeven niet van plan te zijn om een boete in te gaan voeren bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Esumontere schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:31:
Ik ben inmiddels de weg kwijt... Ik heb 18 panelen die ~6 MWh per jaar produceren. Ons verbruik is ~2500 kWh. Mijn jaarcontract bij Engie loopt tot eind mei, dus daarna zal ik verder moeten kijken. Welke leverancier biedt er nu nog een contract zonder of met de laagste boete?
Heb 3 weken geleden 3 jarig contract bij vattenfall afgesloten zonder terugleverboete. Keek net ze doen nu nog 1 jaar zo te zien nog steeds zonder teruglever boete.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
@Kakaisan zou het wat uit kunnen maken voor de totale jaarlijkse kosten die nu gemoeid zijn met het net in balans houden als we een paar woorden aan het mandaat van de netbeheerders toevoegen?

Bv dat ze " op jaarbasis geen netto energieleverancier mogen zijn."
(Ipv. Geen energieleverancier punt)

Dat zou ze in staat stellen om buffercapaciteit aan te leggen op plekken in het net waar dat nodig is en zelf meer directe controle te hebben op de netbalans.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een poging de profileringskosten van PV voor de inkopers te kwantificeren, met mijn N=1.
Mijn huishouden zal wat atypisch zijn: full electric (warmtepomp, EV) en relatief weinig PV.
Bij een typisch huishouden met PV zal het aandeel zonneopbrengst hoger zijn en dus een groter verschil opleveren.

Methodologie: voor elk uur in 2023 het gemiddeld vermogen vermenigvuldigen met de kale EPEX prijs.
Daarna hetzelfde met de PV opbrengst er weer bij opgeteld om tot het bedrag te komen dat ik gehad zou hebben zonder pv.
We kijken door de bril van de inkoper, dus belastingen spelen geen rol.

Ik nodig iedereen uit met zijn eigen data hetzelfde sommetje te maken.

code:
1
2
3
4
5
6
consumption: 4788.1181 kWh
consumptionWithoutSolar: 7360.2407 kWh
costWithSolar: 686.4134 euro
costWithoutSolar: 905.7067 euro
costWithSolar / consumption: 0.1434 euro/kWh
costWithoutSolar / consumptionWithoutSolar: 0.1231 euro/kWh

In mijn geval zou zonder PV de stroom die de leverancier in moet kopen gemiddeld 2 cent goedkoper zijn geweest.
Anders gezegd: omdat ik PV heb verbruik ik minder stroom op goedkope momenten. Het is dus logisch dat ze mij niet dezelfde vaste prijs willen aanbieden als een buurman zonder PV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/

Wel lagere tlv en hogere maandelijkse kosten dan eerder. Scheelt veel zeker jouw tl. Maar meer is er niet denk ik momenteel. Je bent eigenlijk gewoon een maand te laat. Toen was er nog keuze genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 03-03-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:10

Esumontere

Floep, banaan.

Davidrrr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Wel lagere tlv en hogere maandelijkse kosten dan eerder. Scheelt veel zeker jouw tl. Maar meer is er niet denk ik momenteel. Je bent eigenlijk gewoon een maand te laat. Toen was er nog keuze genoeg.
Interessant, dank je wel! Momenteel krijg ik €0.23556 per kWh dus alles wat ik nu afsluit is lager. Denk dat het gebrek aan terugleverboete inmiddels interessanter is dan de hoogste TLV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Als je het belangrijkst vind dat je zo goedkoop mogelijk uit bent en je geen principiële bezwaren hebt tegen een 'zonnepanelenboete', dan kun je het beste gewoon je gegevens van je laatste jaarafrekening op een energie-vergelijkingssite invullen en dan zie je precies bij wie je moet zijn.

Heb je wel principiële bezwaren tegen een 'zonnepanelenboete' dan wordt het een stuk lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
[...]

Geen cashback krijgen is ook een vorm van een zonnepanelenboete.
Verder heb je gelijk dat in jouw geval een hogere stroomprijs niet zoveel uitmaakt. Maar dit is wel een probleem voor anderen die een kleinere installatie hebben en niet alles kunnen salderen.

Daarbij kun je je afvragen hoe 'eerlijk' dit systeem is als die anderen 'jouw' terugleveringskosten moeten ophoesten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Proton_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:54:
Methodologie: voor elk uur in 2023 het gemiddeld vermogen vermenigvuldigen met de kale EPEX prijs.
Daarna hetzelfde met de PV opbrengst er weer bij opgeteld om tot het bedrag te komen dat ik gehad zou hebben zonder pv.
We kijken door de bril van de inkoper, dus belastingen spelen geen rol.

Ik nodig iedereen uit met zijn eigen data hetzelfde sommetje te maken.
Ik zou wel willen maar waar heb jij die uurprijzen vandaan?

[ Voor 44% gewijzigd door Kalentum op 03-03-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MacD007 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:29:
[...]

heel eenvoudig, als ik voor mijn energie uiteindelijk alleen nog de vaste lasten hoef te betalen, die ik overigens toch al nagenoeg volledig terug krijg door de korting energiebelasting van ruim 600 euro per jaar boeit me die 250 euro niet echt.
zeker als het alternatief is dat je de energieboer ook nog voor jou geleverde energie, ook nog moet betalen. nee bedankt.
Misschien snap je niet dat je indirect toch een boete van €250 betaalt. Maar goed, prima als je dat niet uitmaakt. Alleen een beetje vreemde redenering dat een boete niet erg is omdat huishoudens zonder panelen sowieso meer betalen :F

De vraag hoe Essent aan je verdient met panelen zit o.a. in de vaste kosten; €12 p.m. voor stroom is precies het dubbele van wat ik nu elders betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Kalentum
offtopic:
ik leen EasyEnergy Jeroen in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." Ik denk dat 1 request per jaar wel onder fair use valt ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb met Gaslicht mijn situatie eens laten uitrekenen. Ik heb gas, elektra en PV nodig.
Goedkoopste gas Greenchoice € 2330,- p/j
Goedkoopste elektra Powerpeers € 195,- p/j
Goedkoopste gas+elektra Oxxio € 2623,- p/j
Het loskoppelen scheelt dus al € 100,- per jaar
Greenchoice scheelt tussen wel of geen PV €0,22 en wel PV €0,25 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Pietje555 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:34:
Ik heb met Gaslicht mijn situatie eens laten uitrekenen. Ik heb gas, elektra en PV nodig.
Heb je bij de vergelijking ook een adres in de buurt opgegeven waarvan je zeker weet dat daar geen zonnepanelen zijn?
Sommige aanbieders houden geen rekening met wat je invult bij de vraag of je zonnepanelen hebt, maar 'weten' op een andere manier dat een bepaald adres zonnepanelen heeft (o.a. Essent).

En waar zit dit verschil dan in?
Vooral bij gas kwam ik enkele maanden geleden nog tot de conclusie dat over het algemeen de kuub prijs lager was als je ook stroom afneemt bij dezelfde aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Esumontere schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Interessant, dank je wel! Momenteel krijg ik €0.23556 per kWh dus alles wat ik nu afsluit is lager. Denk dat het gebrek aan terugleverboete inmiddels interessanter is dan de hoogste TLV...
Uiteindelijk moet je ook een streep zetten onder oudere aanbiedingen, het is wat het is. Zo kun je altijd een betere aanbieding vinden in het verleden. Deze GC is de enige met vaste kosten voor 3 jaar en geeft iig wat zekerheid. Ik verwacht zelf wel dat andere partijen binnenkort met wat dingen komen. Ik zag bij eneco bv alleen dynamisch met zp. Kan ik mij niet voorstellen en ik denk dat ze met nieuwe tarieven gaan komen. Maar goed, misschien ook weer niet. Je kan altijd sluiten en dan binnen 14 dagen annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Proton_ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:33:
@Kalentum
offtopic:
ik leen EasyEnergy Jeroen in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." Ik denk dat 1 request per jaar wel onder fair use valt ;)
Bedankt, Ik krijg het sowieso niet voor elkaar want ik heb mijn P1 data niet in een database zitten,

Het verhaal is bovendien complexer: voor klanten met vaste contracten wordt de energie sowieso al eerder ingekocht en dat is meestal duurder.

En ik weet niet helemaal hoe een energieleverancier klanten met terugleveroverschot behandelt, zouden daar ook langere termijn contracten voor worden afgesloten? Of is dat te onvoorspelbaar.... Een Dutch Power Peak Future moet per kwartier geleverd worden, dan moet een energieboer dat wel waar kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Steeds meer mensen twijfelen over zonnepanelen
Zie: https://www.nu.nl/uit-and...en-over-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
marktweakt schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Heb je bij de vergelijking ook een adres in de buurt opgegeven waarvan je zeker weet dat daar geen zonnepanelen zijn?
Sommige aanbieders houden geen rekening met wat je invult bij de vraag of je zonnepanelen hebt, maar 'weten' op een andere manier dat een bepaald adres zonnepanelen heeft (o.a. Essent).

En waar zit dit verschil dan in?
Vooral bij gas kwam ik enkele maanden geleden nog tot de conclusie dat over het algemeen de kuub prijs lager was als je ook stroom afneemt bij dezelfde aanbieder.
Ik heb voor de zekerheid idd een adres opgegeven in de buurt waar ik zeker weet dat geen panelen liggen en een adres waar wel panelen liggen. Zat geen verschil tussen.
Ik heb de berekening ook bij mijn huidige contract gedaan (Coolblue) en die kwamen met E+PV € 400,- hoger uit en G+E+PV op € 3166,- Dat is € 545,- hoger dan Oxxio voor all-in.
Onze liefde wordt denk ik komend jaar niet voortgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kalentum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Het verhaal is bovendien complexer: voor klanten met vaste contracten wordt de energie sowieso al eerder ingekocht en dat is meestal duurder.
Klopt, maar ook voor de beslissing hoeveel energie vooruit in te kopen doet het profiel er toe.
Ik wilde twee dingen onderzoeken:
* Levert een gebruiksprofiel met PV inderdaad een significant verschil in prijs op
* Is die prijs dan hoger of lager
Voor mijzelf heb ik daar nu een antwoord op, maar hoe universeel dat is weet ik niet.
Mocht dit universeel zijn, dan gaat het beter profileren met de P1 data (cf allocatie 2.0 de onbalans verminderen) de boetes niet voorkomen maar eerder beter onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste Tweaker die via https://www.energieleveren.nl/ de PV-installatie laat verwijderen deze (tijdelijk) loskoppelt een contract aanvraagt zonder zonnepanelen en dan weer zonnepanelen 'neemt'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Laatst online: 05:12
True schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:33:
Ik zit eigenlijk te wachten op de eerste Tweaker die via https://www.energieleveren.nl/ de PV-installatie laat verwijderen deze (tijdelijk) loskoppelt een contract aanvraagt zonder zonnepanelen en dan weer zonnepanelen 'neemt'.
Had dan op zijn minst de voorwaarden van de leveranciers doorgenomen, waarin staat dat de extra kosten aan het eind van de periode alsnog worden meegenomen.

En je moet ze sws weer aanmelden bij energieleveren.nl als je wilt salderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kakaisan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Had dan op zijn minst de voorwaarden van de leveranciers doorgenomen, waarin staat dat de extra kosten aan het eind van de periode alsnog worden meegenomen.

Dat tweede is logisch, dat eerste had ik zo snel niet bij stil gestaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
De teruglever boete is ook op nacalculatie. Als je meer blijkt terug te hebben geleverd dan je op hebt gegeven betaal je bij je eindafrekening bij. Omgekeert geldt ook, heb je teveel opgegeven dan krijg je terug. het is een voorschot wat je maandelijks betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Misschien snap je niet dat je indirect toch een boete van €250 betaalt. Maar goed, prima als je dat niet uitmaakt. Alleen een beetje vreemde redenering dat een boete niet erg is omdat huishoudens zonder panelen sowieso meer betalen :F

De vraag hoe Essent aan je verdient met panelen zit o.a. in de vaste kosten; €12 p.m. voor stroom is precies het dubbele van wat ik nu elders betaal.
ik zie niet dat je het niet krijgen van een korting a 250 euro ook direct als boete ziet, ik zie dat in iedergeval niet. Voor mij zijn echter boetes die je bv bij vdB (ook een dochter van Essent) wel dus echte boetes, of je nu wel of niet een welkomst bonus krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ik denk dat de media daar ook nog zijn steentje bijdraagd, als je bovengenoemd stukje leest snap ik wel dat mensen het niet meer snappen. Helaas worden daar ook weer halve waarheden en helaas ook onwaarheden verteld en de engie duidelijke statement in dit stuk sneeuwt daardoor volledig onder.

vergeet niet, de gemiddelde consument is echt niet zo slim (tweakers daargelaten) dat ze dat allemaal kunnen maar vooral ook willen snappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:02
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:59:
[...]

ik zie niet dat je het niet krijgen van een korting a 250 euro ook direct als boete ziet, ik zie dat in iedergeval niet. Voor mij zijn echter boetes die je bv bij vdB (ook een dochter van Essent) wel dus echte boetes, of je nu wel of niet een welkomst bonus krijgt.
Waarom is die 250 euro geen boete? Uiteindelijk krijg je met zonnepanelen die 250 euro minder. En of dat nu 250 euro van een welkomstkorting is, of omdat ze de tarieven omhoog gooien of je op een andere manier 250 euro extra laten betalen maakt dan niets uit.
Naar mijn idee moet je dan ook naar het totaal kijken en dan vergelijken wat het verschil is met/zonder zonnepanelen. Want waar ze dat verschil precies instoppen maakt natuurlijk geen bal uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pietje555 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:34:
ik snap je verhaal niet. je hebt het over Greenchoice als gasleverancier en heeft dan aan dat er een verschil is tussen wel of niet PV 0,22 euro/kWh en 0,25 euro/kWh is, leeuk dat ik weet wat het verschil in kWh bij een gaslevering die in m3 normaal wordt aangegeven, en ik denk niet dat je gas voor die prijzen kunt krijgen.
Zit daar een eventuele boete voor je salderen al bij?

heb je een SAP dan kun je bij powerpeers overigens niet terecht: "Gaat het echter om een gesplitste aansluiting (die worden een primair en secundair aansluitpunt genoemd), dan is aanmelden bij Powerpeers helaas niet mogelijk."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Davidrrr schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Ook nog maar even aangevraagd. Drie jaar geen boete alleen al is heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Waarom is die 250 euro geen boete? Uiteindelijk krijg je met zonnepanelen die 250 euro minder. En of dat nu 250 euro van een welkomstkorting is, of omdat ze de tarieven omhoog gooien of je op een andere manier 250 euro extra laten betalen maakt dan niets uit.
Naar mijn idee moet je dan ook naar het totaal kijken en dan vergelijken wat het verschil is met/zonder zonnepanelen. Want waar ze dat verschil precies instoppen maakt natuurlijk geen bal uit.
kijk, eerste eens wat de definitie van een boete is:
"Boete wordt ook in een bredere zin gebruikt: het inlossen van een bepaalde schuld die ontstaan is door een verkeerde handeling. Die verkeerde handeling heeft een andere partij benadeeld. Degene die de verkeerde handeling verrichtte moet boete "doen", een bepaalde handeling verrichten om de verkeerde handeling te compenseren, met het oog op de benadeelde andere partij. "

in de ogen van de energieboeren (sommige) zien in het terugleveren van de stroom eigenlijk als verkeerde handeling waardoor hun winst wordt bedreigd en dus hun benadeeld. Dit dit natuurlijk volledige onzin is omdat het terugleveren volledig wettelijk is toegestaan en dus zeker geen verkeerde handeling kan zijn.
alleen al daarom zijn de huidige terugleverboetes volledig onwettig en zou de ACM hier heel streng tegen moeten optreden, de salderingsregeling was al lang bekend en de energieboeren haden daarop al lang kunnen anticiperen, echter omdat zij op het verkeerde paard hebben gewed, tenslotte de afbouw van de saldering is mn door de lobby van die energieboeren ontstaan, zitten ze nu te kermen. Sorry maar dat is gewoon bedrijfsrisico en niets anders.
als ze nu eens zouden komen met een stevige financiele onderbouwing was dat een ander ding, echter hebt blijkt dat de argumenten van die energieboeren eigenlijk alleen op los zand is gebouwd en een stevige controle niet kan weerstaan.
en ja, salderen kost de energieboeren geld, dat wisten ze ook zelf, en deze kosten zijn echter totaal niet in verhoudig met wat ze nu gaan claimen.

Wat jij bedoelt is wat er onder de streep overblijft; dat is echter een heel andere discussie en heeft met een boete eigenlijk niets te maken, deze boete beinvloed echter wel wat er onder de streep uitkomt. Net zo of je een welkomst kado krijgt (of niet),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
@MacD007
sry potatoes potatos, Boete, bonus, welkoms geschenk, premie , we hebben het allemaal over hetzelfde, dat de omschrijving ander naampje heeft maakt voor resultaat niet uit.
En dát is toch waar het om gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 03-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
@MacD007 Leuk verhaal en taaltechnisch heb je natuurlijk gelijk. In de praktijk maakt het echter geen bal uit of je 250 extra betaalt omdat je zonnepanelen hebt, of 250 minder korting krijgt omdat je zonnepanelen hebt.

Uiteindelijk is het enige wat van belang is, hoeveel je moet betalen. En dan heeft het dus wel veel met een boete te maken. Want wat er onder de streep over blijft is een stuk minder omdat je zonnepanelen hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:37:
@MacD007 Leuk verhaal en taaltechnisch heb je natuurlijk gelijk. In de praktijk maakt het echter geen bal uit of je 250 extra betaalt omdat je zonnepanelen hebt, of 250 minder korting krijgt omdat je zonnepanelen hebt.

Uiteindelijk is het enige wat van belang is, hoeveel je moet betalen. En dan heeft het dus wel veel met een boete te maken. Want wat er onder de streep over blijft is een stuk minder omdat je zonnepanelen hebt.
Die welkostpremie is heel vaak gewoon een kado uit je eigen doos, denk je nu echt dat je deze gratis krijgt?

overigens als je goed leest heb ik ook geschreven "wat er onder de streep overblijft", dus ik vind dat je wel het beestje bij de juiste naam moet gaan noemen. aders kunnen we alles wel ding gaan noemen, dat valt namelijk heel veel onder en ook weer niet.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 03-03-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:16:
[...]

ik snap je verhaal niet. je hebt het over Greenchoice als gasleverancier en heeft dan aan dat er een verschil is tussen wel of niet PV 0,22 euro/kWh en 0,25 euro/kWh is, leeuk dat ik weet wat het verschil in kWh bij een gaslevering die in m3 normaal wordt aangegeven, en ik denk niet dat je gas voor die prijzen kunt krijgen.
Zit daar een eventuele boete voor je salderen al bij?

heb je een SAP dan kun je bij powerpeers overigens niet terecht: "Gaat het echter om een gesplitste aansluiting (die worden een primair en secundair aansluitpunt genoemd), dan is aanmelden bij Powerpeers helaas niet mogelijk."
Greenchoice kan ook alleen elektra (zonder gas leveren). Zonder PV kost dat €0,22 per kWh, met PV € 0,25 per kWh.
Greenchoice kan ook alleen gas leveren. Daarin zijn ze de goedkoopste € 1,090 per m³
Neem ik dan Powerpeers voor alleen elektra met PV dan is deze de goedkoopste.
Het wordt dan GC voor gas en PP voor E+PV.
Deze combi heb ik vroeger ook al eens gehad.
Prijzen zijn compleet inclusief eventuele boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Kakaisan schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Volgens mij is dit niet bij elke energieleverancier zo.
Als je bijvoorbeeld de voorwaarden van Greenchoice leest dan kunnen zij geen terugleveringskosten in rekening brengen als je gedurende de looptijd van een vast contract panelen in gebruik gaat nemen.
En volgens mij zijn hun voorwaarden gebaseerd op de standaard voorwaarden van de brancheorganisatie wat zou betekenen dat dit voor veel meer energieleveranciers zou gelden.

Het lijkt mij verstandig om de voorwaarden en je contract er op na te slaan...

[ Voor 16% gewijzigd door marktweakt op 03-03-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Die welkostpremie is heel vaak gewoon een kado uit je eigen doos, denk je nu echt dat je deze gratis krijgt?
Nee is niet uit eigen doos. Maar uit andermans doos. Namelijk de mensen die niet overstappen en al x jaar bij dezelfde aanbieder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Nee is niet uit eigen doos. Maar uit andermans doos. Namelijk de mensen die niet overstappen en al x jaar bij dezelfde aanbieder zitten.
ja, dat ook, maar ze hebben dus wel de keuze, maar ja mensen zijn gewoonte dieren, dus is dat gewoon normaal gedrag, dat zien de energieboeren ook graag zo. ze hebben eigenlijk aan die jumpers een hele grote hekel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
redwing schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Het is juist een prima zaak dat er geen bonus meer wordt gegeven.

De hele discussie over het wel of niet juist zijn van de zonnepanelen heffing is discutabel omdat er geen eenduidige onderbouwing voor is maar het bonus systeem is zonder enige twijfel nadelig voor andere klanten die hem niet krijgen omdat de leverancier de kosten daarvan wel via de tarieven moet dekken.

Als er iets is waar het ACM onmiddellijk zou moeten ingrijpen is het de instelling van een verbod op wekombonussen of kortingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
MacD007 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Nee, maar als je daar in het ene geval voor betaalt en als welkomstpremie terug krijgt en in het andere geval betaalt en niet terugkrijgt is het toch een verschil.
overigens als je goed leest heb ik ook geschreven "wat er onder de streep overblijft", dus ik vind dat je wel het beestje bij de juiste naam moet gaan noemen. aders kunnen we alles wel ding gaan noemen, dat valt namelijk heel veel onder en ook weer niet.
Elke leverancier rekent op een andere manier extra kosten. Dan kunnen we het generiek over een boete hebben, of je gaat elke optie een ander naampje geven (hogere electra/gasprijs, ontbrekende welkomstpremie, extra kosten voor terugleveren, terugleververgoeding nihil etc.). Naar mijn idee wordt het juist niet duidelijker als je alles apart wilt gaan benoemen. Zeker omdat het uiteindelijk toch alleen maar om de uiteindelijke kosten gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hanev001 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Het is juist een prima zaak dat er geen bonus meer wordt gegeven.

De hele discussie over het wel of niet juist zijn van de zonnepanelen heffing is discutabel omdat er geen eenduidige onderbouwing voor is maar het bonus systeem is zonder enige twijfel nadelig voor andere klanten die hem niet krijgen omdat de leverancier de kosten daarvan wel via de tarieven moet dekken.

Als er iets is waar het ACM onmiddellijk zou moeten ingrijpen is het de instelling van een verbod op wekombonussen of kortingen.
Iin dit geval ging het er om dat je hem wel/niet krijgt afhankelijk van zonnepanelen of niet. Maar dat het eigenlijk helemaal afgeschaft zou moeten worden ben ik het helemaal mee eens.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
hoevenpe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:01:
@marktweakt
Ze kunnen beter 11,5 miljard in het elektriciteitsnet en opslag steken voordat we nog meer PV toevoegen.
Volledig eens!

Maar waarom zouden ze dat doen? Netbeheerders en energiemaatschappijen leggen de kosten gewoon bij de zonnepaneelbezitters neer en bovenstaande investeringen leveren hun geld op.

Hoezo rood vlees voor de arena.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
marktweakt schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Geen cashback krijgen is ook een vorm van een zonnepanelenboete.
Verder heb je gelijk dat in jouw geval een hogere stroomprijs niet zoveel uitmaakt. Maar dit is wel een probleem voor anderen die een kleinere installatie hebben en niet alles kunnen salderen.

Daarbij kun je je afvragen hoe 'eerlijk' dit systeem is als die anderen 'jouw' terugleveringskosten moeten ophoesten...
Dit is 2e keer dat je eerlijkheid aanhaalt tussen behandeling zonnepaneelbezitters en nu wil ik toch even reageren. Is dit niet exact wat de energiemaatschappijen willen? Energiemaatschappijen proberen tweespalt te creëren tussen mensen met en zonder panelen door indruk te wekken dat zonnepanelenbezitters oorzaak van het probleem zijn. Tweespalt creëren tussen zonnepanelenbezitters onderling zal hen vast ook niet slecht uit komen denk ik.....

Wat is uiteindelijke doel van de energietransitie en bereiken we dat als we dit pad blijven bewandelen wat de energiemaatschappijen graag willen en/of wat jij (en wellicht anderen?) 'eerlijk' vinden.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marktweakt
@Ruben26 Feit is dat er nu door bijna iedere energieleverancier 'zonnepanelenboetes' in rekening worden gebracht. En het ziet ernaar uit dat dit op korte termijn niet gaat veranderen. Sterker nog, steeds meer leveranciers gaan dit ook doen en de boetes zullen waarschijnlijk ook steeds hoger worden.

Dus als we dit even als nieuwe werkelijkheid zien (los van wat je daar ook van vind) dan gaat mijn voorkeur uit naar een boete die zo 'eerlijk' mogelijk is. En dat betekend volgens mij dat mensen die meer terugleveren ook een hogere 'boete' moeten betalen dan iemand die een stuk minder teruglevert. Anders krijgen degene die weinig terugleveren ook nog eens een deel van de 'boete' op hun bordje van degene die veel meer terugleveren. En die laatsten hebben dan wel de lusten maar niet de lasten van een grote installatie, terwijl de mensen met een kleine installatie wel de lasten maar niet de lusten van een grote installatie hebben.

En laat ik nou zelf een relatief kleine zonnepaneleninstallatie hebben... ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidrrr
Gewoon tlv naar 0 en alles tot gebruik salderen toestaan. Meer terugleveren en dan te maken krijgen met hogere kosten is ondernemersrisico.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• marktweakt
9 op 10 energieleveranciers ‘straft’ eigenaar zonnepanelen
Met een beknopt overzicht van wie wat voor soort 'boete' op dit moment in rekening brengt volgens Overstappen.nl:

Maatregelen volgens Overstappen.nl

Energiebedrijf

Geen enkele maatregel

Clean Energy
Next Energy
Tibber

Vaste terugleverkosten zonnepaneelbezitters

BudgetEnergie
Gewoon Energie
Innova
MEGA
OM (Samen Om)
Vandebron
Vrijopnaam

Geen meerjarig contract voor zonnepaneelbezitters

DELTA
Energiedirect.nl
Essent
Powerpeers

Geen aanbod bij nettoteruglevering (meer opwek dan verbruik)

Coolblue Energie
Eneco
ENGIE
Oxxio
Pure Energie
United Consumers

Geen korting voor klanten met zonnepanelen,
of een ongunstiger aanbod

Frank Energie
Greenchoice
Vattenfall

Let op: wat hier 'vaste' terugleverkosten worden genoemd zijn in werkelijkheid vaak kosten die afhankelijk zijn van hoeveel stroom je teruglevert.
Zie: https://solarmagazine.nl/...aft-eigenaar-zonnepanelen

[ Voor 54% gewijzigd door marktweakt op 04-03-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
marktweakt schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:32:
@Ruben26 Feit is dat er nu door bijna iedere energieleverancier 'zonnepanelenboetes' in rekening worden gebracht. En het ziet ernaar uit dat dit op korte termijn niet gaat veranderen. Sterker nog, steeds meer leveranciers gaan dit ook doen en de boetes zullen waarschijnlijk ook steeds hoger worden.

Dus als we dit even als nieuwe werkelijkheid zien (los van wat je daar ook van vind) dan gaat mijn voorkeur uit naar een boete die zo 'eerlijk' mogelijk is. En dat betekend volgens mij dat mensen die meer terugleveren ook een hogere 'boete' moeten betalen dan iemand die een stuk minder teruglevert. Anders krijgen degene die weinig terugleveren ook nog eens een deel van de 'boete' op hun bordje van degene die veel meer terugleveren. En die laatsten hebben dan wel de lusten maar niet de lasten van een grote installatie, terwijl de mensen met een kleine installatie wel de lasten maar niet de lusten van een grote installatie hebben.

En laat ik nou zelf een relatief kleine zonnepaneleninstallatie hebben... ;-)
Elders deelde je een link waarbij mensen twijfelen of ze nog zonnepanelen willen aanschaffen. Dat is ook een feit waar men niet omheen kan.

Het is geen toeval dat VandeBron kwam met hun maatregel in de tijd dat het kabinet demissionair was en dat rest volgde toen aanpassing salderingsregeling werd afgeschoten. Vraag is nu of er nu dus doorgepakt moet worden met regels maken die het volgens jou en je likes 'eerlijker' wordt? Ik denk dat dat korte termijn denken is, waarbij als overheid straks wel met een passende oplossing komt het maar zeer de vraag is of alles wat energiemaatschappijen daarvoor heeft doorgevoerd terug draait.

Ik vrees dat hun maatregelen dan blijven bestaan en zodra salderen is afgeschaft de zonnepanelenbezitter qua maandkosten terug is naar de situatie vóórdat ze panelen hadden. Ik vrees dat de overheid en energiemaatschappijen 1-2'tjes maken waar zij vooral profijt van hebben en waarbij de rekening volledig gelegd wordt bij de mensen die de investeringen doen.

Die terugleverboete dient overigens te gebeuren over de teruglevering zodra aanbod groter is dan vraag (marktconform is dat als prijs het laagst (negatief) is). Terugleverboete betalen over stroom die energiemaatschappijen wensen te hebben voor andere klanten is wereld op zijn kop. Als daar onderscheid tussen wordt gemaakt, kan ik daar mij leven.

Overigens, op termijn ga ik investeren in batterijen zodra die betaalbaarder zijn zodat ik vanaf halverwege februari tot november zelfvoorzienend ben (en zonnepanelen uitzet om nul op de meter te houden) en van begin november tot halverwege februari sowieso gros tot alle netto-opwekking naar de batterij laat gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben26 op 04-03-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:07
Geen aanbod bij nettoteruglevering (meer opwek dan verbruik)

Dus Eneco schopt me er over een half jaar gewoon uit, ook al zit ik verplicht vast aan hun stadsverwarming? 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56

Wuursj

want worst is al bezet

Als ik de vergelijkers geloof, kan ik beter een bitcoinminer aansschaffen voor die ~200kwh overproductie die ik ga hebben 8)7
Dan ben ik goedkoper uit als ik net op 0 uitkomt (en bovendien 0,0000001 bitcoin).
Of toch maar de verwarming 0,5 graad hoger zetten in het resterende jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 04-03-2024 10:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-10 16:09
Wuursj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:58:
Als ik de vergelijkers geloof, kan ik beter een bitcoinminer aansschaffen voor die ~200kwh overproductie die ik ga hebben 8)7
Dan ben ik goedkoper uit als ik net op 0 uitkomt (en bovendien 0,0000001 bitcoin).
Of toch maar de verwarming 0,5 graad hoger zetten in het resterende jaar.
Ja ik zit nu het zelfde te denken, ik kom nu met 10 panelen uit op ongeveer 4MWh, maar we gebruiken maar 2MWh. Zijn we dan goedkoper uit als we de rest wegstoken met een airco of elektrische verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Davidrrr schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:42:
Gewoon tlv naar 0 en alles tot gebruik salderen toestaan. Meer terugleveren en dan te maken krijgen met hogere kosten is ondernemersrisico.
Hoe gaat dit ook maar iets oplossen. :?

In plaats van dat de mensen met een (klein) overschot nu nog een paar cent TLV krijgen, gaat dan de verwarming de hele winter een graad hoger en hoeft de jacuzzi thuis ook nooit meer uitgezet te worden.
Dit werkt verspilling wel érg in de hand..

Op de langere termijn moet afname van het net gewoon weer belast worden. Indien je zonnepanelen hebt bijvoorbeeld i.c.m. 50% saldering om ze te blijven stimuleren, maar er móet een incentive komen om stroom te gebruiken op de momenten dat er overschot is en niet op de piek momenten van afname.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Wat voor mij een leuke optie zou zijn, gezien de EV nu eenmaal niet altijd thuis op de oprit opgeladen kan worden wanneer ik energie kan opwekken via PV; geef mij de optie om op afstand te salderen!!

Nu is het voor ons niet relevant omdat de werkgever het opladen betaald, maar wanneer ik de auto elders kan laden terwijl ik thuis aan het opwekken ben, dan zou dat voor veel mensen wellicht al een goede optie zijn om wanneer er opwek is te laden zonder dat je op je eigen oprit moet staan.

Maar tsja… dan verdient de laadpaal exploitant er natuurlijk niets meer aan. Maar daar valt wellicht nog wat op te verzinnen.

Nu levert het ons geld op wanneer we thuis laden. Dus waarom zou ik elders laden? Los van dat de werkgever verwacht dat ik zoveel als mogelijk thuis laad ivm lagere kosten. Als dat niets uit zou maken (eventueel op bepaalde tijden).

Volgens mij is het opladen van alle auto’s rond/ na etenstijd in ieder geval een probleem dus dat zou in theorie flink kunnen schelen(?).

Salderen op afstand lijkt mij wat verleggen van verbruik overdag in ieder geval een leuke optie wat betreft netcongestie, efficiency wat groen opgewekte stroom en de energietransitie.

Maar tsja, dat gaat iemand dat extra geld kosten of minder opleveren dus dat zal wel niet gaan gebeuren..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1 ... 21 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)