Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-09 14:10
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Een stekkerbatterij kan je overal kwijt: in een hoek van de werkkamer of onder de trap. Elk huis heeft wel een verloren hoekje in een rommelhok.
Hallo verbrand huis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien interessant in de context van zonnepanelen terugverdienen, afschrijven, uitzetten, afschakelen, afknijpen etc.
"1 op de 3 consumenten heeft zijn zonnepanelen al terugverdiend".
Onder tweakers vermoedelijk/hopelijk wat meer dan 1 op 3, of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-08-2025 16:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09 12:40
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Nee dit is onjuist. Je bedoelt: ik weet niet hoe ik dat moet doen.
De oplossing is: daar zou je je in kunnen verdiepen.
Toch geef ik (m2C) @computerjunky wel gelijk.

De goedkoopste oplossing is gewoon een (paar) "kringloop" kacheltjes neerzetten
en dan gewoon die "doordraai" kWh tjes wegblazen (buiten dan wel hé ;) )

ikzelf heb een (kringloop) 3F bouwkachel klaar staan (en kleintjes), laat de idiote boetes maar komen.

En natuurlijk alleen indien je omvormer(s) géén mogelijkheid hebben om terug te regelen.

Voordeel is dat, omdat e-boeren minder gratis "doordraai-stroom" gaan krijgen,
de TLV iets omhoog zal gaan, en daar zijn batterij mensen (en jij) dan weer blij mee. win-win-lose(eboeren)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Nee ik bereken gewoon het verloop van de investering. En dat kan alleen door berekenen hoe anders het financiële plaatje geweest was.

En gas kon los maar dan had ik alleen maar een 1 jarig contract kunnen krijgen al met al om het even dus en ik heb echt een hekel aan me bezig houden met energie contracten. Ik sluit het liefst een 10 jaar contract af zodat ik me er niet meer aan hoef te ergeren en weet waar ik aan toe ben.
En het gaat "goed". Het duurt alleen steeds langer voordat het loont ten opzichte van mijn geld op de deposito verlengen. Bij aanschaf was dit juni 2029 terugverdiend en eind 2036 beter af als een deposito die dan 20 jaar tot 2042 zou lopen. Nu is dat dus 2046 en dus had ik beter af geweest geen panelen te hebben en had ik in 2042 voor waarschijnlijk minder geld wat panelen kunnen nemn .ocht het dan rekenkundig lonen.
Hoe raar het ook klinkt as is had ik liever geen panelen genomen. De vraag is hoe het gaat aflopen qua prijzen en boetes natuurlijk omdat dat het scenario veranderd. Misschien vetalen we over 5 jaar wel 45 cent om wat voor reden dan ook en dan verandert het plaai snel natuurlijk.
Het huidige plaatje is iig ruk.
Ik heb wel het idee dat je de lat voor opbrengsten heel hoog legt (niet enkel terugverdienen, maar ook met rente gelijk aan deposito), en daarnaast erg risico avers bent (10 jarige contracten, impact van toekomstige veranderingen)

Dat is geen goede combinatie voor investeringen doen, dat gaat altijd samen met risico nemen. Dan weet je dat ook voor de toekomst...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb wel het idee dat je de lat voor opbrengsten heel hoog legt (niet enkel terugverdienen, maar ook met rente gelijk aan deposito), en daarnaast erg risico avers bent (10 jarige contracten, impact van toekomstige veranderingen)

Dat is geen goede combinatie voor investeringen doen, dat gaat altijd samen met risico nemen. Dan weet je dat ook voor de toekomst...
Als je echt investeringen wil doen ontkom je er niet aan om zowel terugverdienen als die rente deposito mee te nemen. Je vergelijkt ten slotte de situatie als je de investering niet zou doen (dus je geld in deposito stoppen) vs. wel de investering doen. Daarbij moet je ook de toekomstige veranderingen zo goed mogelijk inschatten.

Ik ben het er wel mee eens dat de zekerheid willen hebben van 10 jaar niet ee nlogische combinatie is met investeren. Maar aan de andere kant zet je daarmee wel de toekomstie veranderingen vast en is het makkelijker om te bekijken of een investering het waard is.

Want met de huidige markt is het gewoon onmogelijk om een echt onderbouwde investering te doen voor zonnepanelen (beter gezegd, voor 95% van de mensen is nu investeren in zonnepanelen gewoon geld weg gooien)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
Voor mij persoonlijk is investeren in zonnepanelen, accu's en airconditioners een project om af te komen van de afhankelijkheid van gasprijzen en elektriciteitsbelastingen, wat zichzelf in ongeveer 12 jaar terugverdient. Maar het zal me wel diepe morele voldoening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:18

Sorcerer8472

Mens sana?

Ipv een accu kun je ook leuke dingen doen met warmtepomp:
https://content.weheat.nl...atterij_ontlast_stroomnet

Nou is WeHeat misschien niet het beste voorbeeld (je kunt er vrij weinig instellen en moet maar hopen dat ze hun magische AI ooit releasen), maar geeft wel een idee hoe je slimme warmte-opwekking en -opslag kunt gebruiken ipv een batterij.

Dus heel contra-intuitief stook je in de middag terwijl je nog op je werk zit het huis juist een stukje warmer, in de avond laat je het wat afkoelen. In totaal kost dat meer energie en is het minder efficiënt, maar je gebruikt zo wel je eigen elektriciteit en vermindert je uitstoot.

Met een slim systeem kun je per dag variëren of je dit wel of niet doet, of in meer of mindere mate.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:44
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:22:
Want met de huidige markt is het gewoon onmogelijk om een echt onderbouwde investering te doen voor zonnepanelen (beter gezegd, voor 95% van de mensen is nu investeren in zonnepanelen gewoon geld weg gooien)
Weggooien zou ik het niet willen noemen, uiteindelijk verdien je het binnen de verwachte levensduur wel terug.

Probleem is dat je een investering doet met een aantal risico's (regelgeving, faillissement installateur, etc) waar je vooraf lastig op kunt anticiperen. Dat moet eigenlijk de ROI fors omhoog om het interessant te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jesaul schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:25:
Voor mij persoonlijk is investeren in zonnepanelen, accu's en airconditioners een project om af te komen van de afhankelijkheid van gasprijzen en elektriciteitsbelastingen, wat zichzelf in ongeveer 12 jaar terugverdient. Maar het zal me wel diepe morele voldoening geven.
Alleen zullen de meeste mensen nooit voldoende zonnepanelen/accu's kunnen zetten om hun jaar verbruik af te dekken. Voor de helft van het jaar zal het veel huishoudens wel lukken, 3/4 van de tijd als je een groot dak hebt, maar de wintermaanden doorkomen zonder netaansluiting zal zelden lukken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Als je echt investeringen wil doen ontkom je er niet aan om zowel terugverdienen als die rente deposito mee te nemen. Je vergelijkt ten slotte de situatie als je de investering niet zou doen (dus je geld in deposito stoppen) vs. wel de investering doen. Daarbij moet je ook de toekomstige veranderingen zo goed mogelijk inschatten.

Ik ben het er wel mee eens dat de zekerheid willen hebben van 10 jaar niet ee nlogische combinatie is met investeren. Maar aan de andere kant zet je daarmee wel de toekomstie veranderingen vast en is het makkelijker om te bekijken of een investering het waard is.

Eens, en om het dan nog even verder door te trekken.

Als je echt investeringen wil doen, moet je ook de milieubaten voor jezelf kwantitatief maken. Bv dat €1000 euro aan investering worden gecompenseerd door baten voor het milieu (of ander bedrag wat het jou waard is).

Niemand doet dat echter op die manier, of het milieu is 0€ waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sorcerer8472 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:27:
Ipv een accu kun je ook leuke dingen doen met warmtepomp:
https://content.weheat.nl...atterij_ontlast_stroomnet

Nou is WeHeat misschien niet het beste voorbeeld (je kunt er vrij weinig instellen en moet maar hopen dat ze hun magische AI ooit releasen), maar geeft wel een idee hoe je slimme warmte-opwekking en -opslag kunt gebruiken ipv een batterij.

Dus heel contra-intuitief stook je in de middag terwijl je nog op je werk zit het huis juist een stukje warmer, in de avond laat je het wat afkoelen. In totaal kost dat meer energie en is het minder efficiënt, maar je gebruikt zo wel je eigen elektriciteit en vermindert je uitstoot.

Met een slim systeem kun je per dag variëren of je dit wel of niet doet, of in meer of mindere mate.
Het klinkt leuk voor in de zomer, maar dan kan een accu die de helft kost hetzelfde en beter. Onzinnig in de winter omdat die paar kWh die je dan opwekt niet voldoende is om echt iets zinnigs mee te doen. En wederom, als je goedkoop in wil kopen om een paar kWh overdag duur te verkopen kan een accu dat beter.

Het idee is natuurlijk leuk, maar je levert in aan comfort en het is duurder dan een accu die hetzelfde maar dan beter en efficienter kan. Daarbij is hun vergelijking ook wel heel krom. Ze gaan er vanuit dat je het hele systeem al in huis hebt inclusief een 300l water opslag, en gaan dat dan vergelijken met een accu die 8k kost (waarom eentje van meer dan 20kWh :? ). Dan zetten ze hun stuk op dynamisch contract en vergelijken ze met een vast contract. Om dan op een winst van 120euro per jaar uit te komen. Maar dan alleen als de terugleverprijzen nog hoog zijn (7 cent), want anders is het alleen maar duurder omdat ze 15% meer van het net afnemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Alleen zullen de meeste mensen nooit voldoende zonnepanelen/accu's kunnen zetten om hun jaar verbruik af te dekken. Voor de helft van het jaar zal het veel huishoudens wel lukken, 3/4 van de tijd als je een groot dak hebt, maar de wintermaanden doorkomen zonder netaansluiting zal zelden lukken.
Over een aantal jaar zullen ze daarom de netwerktarieven anders gaan verdelen, waarbij de meeste kosten worden gerekend gedurende die 3 maanden.

En de andere 9 maanden bijna gratis.

Anders kunnen ze de uitbreiding van het netwerk niet meer betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Weggooien zou ik het niet willen noemen, uiteindelijk verdien je het binnen de verwachte levensduur wel terug.
Als je je geld op een deposito neer zet houd je aan het einde meer over. Want die rente is iets dat je echt niet meer terugverdient momenteel (iig niet binnen levensduur van je systeem)
Probleem is dat je een investering doet met een aantal risico's (regelgeving, faillissement installateur, etc) waar je vooraf lastig op kunt anticiperen. Dat moet eigenlijk de ROI fors omhoog om het interessant te maken.
Precies.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Over een aantal jaar zullen ze daarom de netwerktarieven anders gaan verdelen, waarbij de meeste kosten worden gerekend gedurende die 3 maanden.

En de andere 9 maanden bijna gratis.

Anders kunnen ze de uitbreiding van het netwerk niet meer betalen.
Dat verwacht ik ook, en er is een grote kans dat ze daarbij accu's ook gaan belasten. Ik ben alleen benieuwd hoe ze dat willen doen, omdat je daar vanaf het net helemaal niets van ziet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Dat verwacht ik ook, en er is een grote kans dat ze daarbij accu's ook gaan belasten. Ik ben alleen benieuwd hoe ze dat willen doen, omdat je daar vanaf het net helemaal niets van ziet.
Misschien indirect, ze doen het nu ook met de WOZ waarde die hoger wordt door zonnepanelen.

Echter denk ik dat achter de meter wel afgeschermd blijft, daar ga je niet snel voor betalen.

Ze hebben nog genoeg mogelijkheden om eerst de subsidies voor thuisbatterijen in te trekken, zoals 0% BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
[...]

Er is geen wettelijke basis om batterijen te belasten. Ze kunnen nieuwe wetten maken die van toepassing zijn op nieuwe installaties met batterijen. (Daarom maak ik nu een 30 kWh-systeem, totdat het verboden wordt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Als je je geld op een deposito neer zet houd je aan het einde meer over. Want die rente is iets dat je echt niet meer terugverdient momenteel (iig niet binnen levensduur van je systeem)

[...]

Precies.
Wat helaas vaak niet aan bod kom bij opmerkingen /reacties is:

-het verschil tussen (beperkt) PV neerleggen terwijl je nog NIETS hebt...
en ja, je kan nog met redelijke termijn terugverdienen....

-uitbreiden van je huidige (redelijke) set,
waarbij terugverdienen eigenlijk niet meer mogelijk is (lees: wel érg lange tvt)

en dan komt soms nog de opmerking er achteraan....
je moet ook een batterij nemen.... alsof dát geen tvt gaat beïnvloeden.... :henk

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

met IR camera's langs de huizen, en hotspots vaststellen??? 7(8)7 _O-

waarbij wij als tegenactie onze airco lucht langs de batterijen gaan leiden.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

Ik voel al weer een afsplitsing aankomen van dit topic: de Batterij-boete. voor al uw speculatie en beklag over de overheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

en dan komt soms nog de opmerking er achteraan....
je moet ook een batterij nemen.... alsof dát geen tvt gaat beïnvloeden.... :henk
inderdaad, daarmee wordt het voor veel mensen juist moeilijker om het ooit terug te verdienen. En dan over 3 jaar zeggen: ja om de batterijboete te verminderen moet je een plug-in waterstofmodule kopen :D want daar kan de overheid geen WOZ over heffen. Neem er ook gelijk nachtpanelen bij die op maanlicht werken. Verdient zich terug als de planeten precies achter elkaar op 1 lijn staan.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 11-08-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Het klinkt leuk voor in de zomer, maar dan kan een accu die de helft kost hetzelfde en beter. Onzinnig in de winter omdat die paar kWh die je dan opwekt niet voldoende is om echt iets zinnigs mee te doen. En wederom, als je goedkoop in wil kopen om een paar kWh overdag duur te verkopen kan een accu dat beter.

Het idee is natuurlijk leuk, maar je levert in aan comfort en het is duurder dan een accu die hetzelfde maar dan beter en efficienter kan. Daarbij is hun vergelijking ook wel heel krom. Ze gaan er vanuit dat je het hele systeem al in huis hebt inclusief een 300l water opslag, en gaan dat dan vergelijken met een accu die 8k kost (waarom eentje van meer dan 20kWh :? ). Dan zetten ze hun stuk op dynamisch contract en vergelijken ze met een vast contract. Om dan op een winst van 120euro per jaar uit te komen. Maar dan alleen als de terugleverprijzen nog hoog zijn (7 cent), want anders is het alleen maar duurder omdat ze 15% meer van het net afnemen.
In de winter kun je ook gebruik maken van dynamische tarieven: in ieder geval je eigenverbruik maximaliseren, en de piekmomenten vermijden.

In theorie hoef je niet in te leveren op comfort als je dit doet. Je boiler is altijd warm genoeg, en je stookt juist overdag meer zodat je in de avond hetzelfde comfort als voorheen behoudt, maar dan zonder energie op piekmomenten te gebruiken. Je boiler wordt wellicht wat warmer en koelt langzaam af naar een normalere temperatuur de uren erna, of je laat hem juist wat lager dippen en de thermostaatkraan van de douche lost het verder op, merk je niet als het goed is (wtw-pijp bij je douche helpt daar ook weer bij).

Het voordeel ontstaat idd als je het systeem al hebt, maar sowieso is een warmtepomp geen slecht idee en één van de betere manieren om te verduurzamen en investeren in je huis imo. Verdient zichzelf sneller terug dan een thuisaccu. In de toekomst zie ik idd thuisaccu's wel nog (veel) goedkoper worden, mooi moment om er dan iets mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

inderdaad, daarmee wordt het voor veel mensen juist moeilijker om het ooit terug te verdienen. En dan over 3 jaar zeggen: ja om de batterijboete te verminderen moet je een plug-in waterstofmodule kopen :D want daar kan de overheid geen WOZ over heffen. Neem er ook gelijk nachtpanelen bij die op maanlicht werken. Verdient zich terug als de planeten precies achter elkaar op 1 lijn staan.
off-topic:
ik ben al hamsters aan het fokken/africhten, om daarna hun tredmolens te koppelen aan het net.
Die beesten zijn juist s'nachts actief.... *O* _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ze hebben al ergens een mooie database waar je 'officieel' gezien die al moet registreren ;)
(vanaf bepaalde kWh opslag capaciteit)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 11-08-2025 15:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:37
[...]

Ooit werd er geopperd dat e-mails belast moesten worden want er werden steeds minder brieven verstuurd.

Net zoals het internet de manier van communiceren volledig veranderd heeft ivgl met brievenpost, telefoon gestuurd door hele grote centrale spelers zal de opkomst van steeds meer PV/windmolens/batterij ook het volledige systeem volledig veranderen ivgl met de grote systemen gebaseerd op fossiel.

Alles wordt steeds meer decentraal met heel veel kleine en grote spelers die hun ding doen.

Dat wil niet zeggen dat alles gratis wordt maar wel dat het volledige systeem goedkoper en robuuster wordt. Ook omdat vele zaken complementair zijn.

Ook warmtepomp, EV's spelen steeds meer hun rol in het volledige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het lobbywerk voor de verkiezingen is ondanks het zomereces begonnen.
"Brancheorganisatie pleit voor lokale flexvergoedingen buurt- en thuisbatterijen"
Ik zou zeggen trek je eigen conclusies, maar reken je voorlopig niet rijk.
De opslag moet idd. eerst goedkoper worden en is er een betere aansturing van de thuisaccu's nodig.
Ik ben trouwens benieuwd in welke verkiezingsprogramma's de terugleverkosten terug komen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Moet het eigen gebruik exact inzichtelijk zijn, om de zonnepanelen niet uit te zetten?

Ook intuïtief weet je dat zonnepanelen aan laten staan meer loont dan de €3.
Dus die schakelaar is denk ik nergens voor nodig tot 2027. (kost ze alleen maar geld)
De door de minister aangehaalde pluspunt na het salderen blijft onzichtbaar maar je moet je wel vastklampen aan die strohalm.

Die schakelaar is goede investering vanuit de blik van de klant aangezien die zo de keuze krijgt om wel of niet terug te leveren. Echt jammer dat ik hier moet lezen dat de klant hier geen zeggenschap in mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
storm-biker schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Je begint nu een beetje te roeptoeteren op niets af. Er is door meerdere mensen netjes en onderbouwd antwoord gegeven op je verhaal. Vervolgens ben je daar doof voor met o.a. met het argument "dat eigen gebruik niet inzichtelijk is voor 99%".
Dat betekend niet dat het niets oplevert, alleen als je dat exact wil berekenen moet je daar inderdaad wat moeite voor doen.
Het gebeurd voor de meter dus is jou verantwoordelijkheid. Wil je daar geen moeite voor doen is dat prima, maar dan verder ook niet zeuren.

Je suggestie om het gebruik voor de meter dan maar inzichtelijk te krijgen via de netbeheerders is helemaal de omgekeerde wereld, daar heeft de energieleverancier of de overheid niks mee te maken en dat is maar goed ook. Anders kunnen we daar straks ook voor gaan betalen...
Dus jij denkt dat alle klanten dus ook een Tweaker zijn, die dat inzichtelijk kunnen maken?

Waarom niet mogelijk maken, de minister hamert er steeds op het eigen interen verbruik en zo ook "meerder mensen".
Waarom regelen wij dat (gewoon) niet!? Diegenen die geen Tweaker zijn of diegenen niet die gegevens willen verstrekken kunnen dat dan uitzetten (fysiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

De omvormer communiceert helemaal niet meer de meter dus hoe weet de omvormer of er export is?
GoodWe heeft de optie in hun aanbod en die heet CT90 en dat is spoel die tussen de hoofdschakelaar en de kWh-meter rond de L stroomleiding geplaatst wordt. De 5 meter aan kabel wordt dan met de omvormer verbonden en je kunt dan een export profiel instellen. Helaas is het mij nog steeds niet duidelijk of die "export" setting over alleen de totale export op een dag regelt. Of ook live de power gemoduleerd kan worden is onduidelijk en kan dat zo niet uit hun APP halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:46:
Die schakelaar is goede investering vanuit de blik van de klant aangezien die zo de keuze krijgt om wel of niet terug te leveren. Echt jammer dat ik hier moet lezen dat de klant hier geen zeggenschap in mag hebben.
Dat zou wel moeten maar een schakelaar om de omvormer ineens uit te schakelen als deze stroom produceert lijkt me niet verstandig. En als het niet fatsoenlijk via de app kan dan vraag ik me af of je de verhuurder van de zonnepanelen niet kan verplichten om dit op een veilige manier te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 13:48
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Een stekkerbatterij kan je overal kwijt: in een hoek van de werkkamer of onder de trap. Elk huis heeft wel een verloren hoekje in een rommelhok.
Nope ik woon niet heel groot en alles staat al volgebouwd. Al ben ik bezig met plannen voor een vliering in de slaapkamer omdat daar een hoog plafond is. Maar dat is pas na 2027 omdat ze hier gaan verbouwen.

Maar dan nog moeten die eerst goedkoper worden om het waard te zijn. Vooralsnog zijn ze te duur om het rendabel te maken. 4.5 kwh aan stekker avcus is al snel 2600. Dat is met de extra te realiseren eigen verbruik van 600 kWh gewoon niet terug te verdienen (bijna 20 jaar as is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

De door de minister aangehaalde pluspunt na het salderen blijft onzichtbaar maar je moet je wel vastklampen aan die strohalm.

Uit je reactie haal ik dat je het gevoel hebt de controle te zijn verloren, dat andere (energiemaatschappijen) voor jou beslissen.

Zonnepanelen met een schakelaar uitzetten blijft nog steeds niet de rationeel beste keuze. Maar goed, ratio gaat ook maar zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Het is onmogelijk om mijn teruglevering te verlagen tenzij ik cop 1 kachels buiten aan ga zetten. Nogal idioot. Een accu is niet terug te verdienen momenteel dus dat is ook geen optie. Dus nee dat is een onoplosbaar probleem tenzij ik gewoon mijn verlies neem en de panelen uit zet.
Je kunt die kachels ook slim gebruiken als zij maar dom genoeg zijn. Je kunt dan die zo regelen dat je nog wel jouw eigen verbruik geheel of gedeeltelijk kunt dekken. Bij gedeeltelijk dekken dan staat die kachel immers neit te stoken.

De technische oplossingen staan hier al op Tweakers en zo ook zelf te knutselen. Mooier zou zijn dat er een bedrijf dit zou gaan maken dan zien de energieleveranciers het verdienmodel van gratis stroom verdampen.

Hopelijk komen zij weer tot hun verstand nog voordat het iedereen zo'n doordraaier in de meterkast heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

Eens, en om het dan nog even verder door te trekken.

Als je echt investeringen wil doen, moet je ook de milieubaten voor jezelf kwantitatief maken. Bv dat €1000 euro aan investering worden gecompenseerd door baten voor het milieu (of ander bedrag wat het jou waard is).

Niemand doet dat echter op die manier, of het milieu is 0€ waard...
Het milieu is voor mij nul waard ja. Dit was totaal geen overweging voor mij. Mijn impact is al heel laag. Eigen groenten, 1500km per jaar, minder overal consumptie geen vakantie. Dus die 325 m3 gas ik ik verstook zal me echt een worst zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesaul
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Ik wil jullie eraan herinneren dat niet iedereen hier een gewoon mens is. Wij zijn nerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Dat zou wel moeten maar een schakelaar om de omvormer ineens uit te schakelen als deze stroom produceert lijkt me niet verstandig. En als het niet fatsoenlijk via de app kan dan vraag ik me af of je de verhuurder van de zonnepanelen niet kan verplichten om dit op een veilige manier te faciliteren.
De omvormer gaat niet ineens uit, die detecteert een "utility loss" stopt dan met de productie. Dit doet de omvormer ook als het voltage in het lokale stroomnet boven de 253 Volt komt.

Of het nu via de APP gaat of via de schakelaar maakt niet uit en de omvormer. Ik ben alleen niet blij dat het nu nog met behulp van de aardlek gedaan wordt. Maar daar wordt nu aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

De omvormer gaat niet ineens uit, die detecteert een "utility loss" stopt dan met de productie. Dit doet de omvormer ook als het voltage in het lokale stroomnet boven de 253 Volt komt.

Of het nu via de APP gaat of via de schakelaar maakt niet uit en de omvormer. Ik ben alleen niet blij dat het nu nog met behulp van de aardlek gedaan wordt. Maar daar wordt nu aan gewerkt.
Volgens mij kan mijn growatt na in de instellingen kijken helemaal niets. Ik kan alleen per output limiteren. Dat ding is een best domme omvormer. Er is ook geen koppeling met de meter dus hij kan oom niet weten wanneer er stroom het net op gaat. (Growatt 3300 tl-x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Het milieu is voor mij nul waard ja. Dit was totaal geen overweging voor mij. Mijn impact is al heel laag. Eigen groenten, 1500km per jaar, minder overal consumptie geen vakantie. Dus die 325 m3 gas ik ik verstook zal me echt een worst zijn.
Dat is wel een goed punt. De gehele dag krijgen wij via de media informatie binnen dat wij als mens aan het milieu moeten denken en ook handelen. Dan nog maar te zwijgen over de gefocusde media aandacht voor natuurrampen, waar ook op de wereld, dan horen wij dat tot wij er horendol van worden.

Bij zonnepanelen, goed voor het milieu...dat is nu even niet belangrijk en hebben wij het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Je kunt die kachels ook slim gebruiken als zij maar dom genoeg zijn. Je kunt dan die zo regelen dat je nog wel jouw eigen verbruik geheel of gedeeltelijk kunt dekken. Bij gedeeltelijk dekken dan staat die kachel immers neit te stoken.

De technische oplossingen staan hier al op Tweakers en zo ook zelf te knutselen. Mooier zou zijn dat er een bedrijf dit zou gaan maken dan zien de energieleveranciers het verdienmodel van gratis stroom verdampen.

Hopelijk komen zij weer tot hun verstand nog voordat het iedereen zo'n doordraaier in de meterkast heeft zitten.
Ja ik heb voor de winter dit jaar 2 kleine 250 watt versies en die ga ik met WiFi stekkers schakelen geregeld door een temperatuur sensor via WiFi. Dit geheel zet ik op de gewenste temperatuur en de CV thermostaat zet ik een halve graad lager om bij te warmen wanneer nodig. Ik wil mijn laatste 600 kWh optimaal salderen. Voor dit laatste jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

Dat is wel een goed punt. De gehele dag krijgen wij via de media informatie binnen dat wij als mens aan het milieu moeten denken en ook handelen. Dan nog maar te zwijgen over de gefocusde media aandacht voor natuurrampen, waar ook op de wereld, dan horen wij dat tot wij er horendol van worden.

Bij zonnepanelen, goed voor het milieu...dat is nu even niet belangrijk en hebben wij het niet over.
Ja er gaan aan alle kanten milieu subsidies uit die een veelvoud kosten van salderen maar salderen was te duur ondanks dat het effect veel groter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:00
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Nope ik woon niet heel groot en alles staat al volgebouwd. Al ben ik bezig met plannen voor een vliering in de slaapkamer omdat daar een hoog plafond is. Maar dat is pas na 2027 omdat ze hier gaan verbouwen.

Maar dan nog moeten die eerst goedkoper worden om het waard te zijn. Vooralsnog zijn ze te duur om het rendabel te maken. 4.5 kwh aan stekker avcus is al snel 2600. Dat is met de extra te realiseren eigen verbruik van 600 kWh gewoon niet terug te verdienen (bijna 20 jaar as is)
Is die vliering wel rendabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Volgens mij kan mijn growatt na in de instellingen kijken helemaal niets. Ik kan alleen per output limiteren. Dat ding is een best domme omvormer. Er is ook geen koppeling met de meter dus hij kan oom niet weten wanneer er stroom het net op gaat. (Growatt 3300 tl-x)
Kijk eens op deze pagina: https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Een snelle scan leert dat je alleen aan en uit kunt zetten. Dan is het wachten op de "doordraaier" voor jou want die geheel onafhankelijk van de omvormer en benodigd een CT spoel tussen de hoofdschakelaar en de kWh-meter om te weten hoeveel stroom er teruggeleverd wordt als de kWh-meter geen P1 poort heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

https://www.pvo-int.com/w...watt-MIC-750-3300TL-X.pdf Hoofdstuk 6.7.
Even ct spoelen plaatsen of een meter er tussen zetten en je kan alleen wat je verbruikt van het dak halen.
Heb dat hier laatst even getest en werkt prima :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:36:
[...]

Is die vliering wel rendabel?
Tenzij jij voor vrijwel hetzelfde geld een grotere woning te huur hebt zeer zeker... Veel goedkoper als een opslagruimte huren of een flinke huur ALS je al een ander huis kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tinusvolkel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

https://www.pvo-int.com/w...watt-MIC-750-3300TL-X.pdf Hoofdstuk 6.7.
Even ct spoelen plaatsen of een meter er tussen zetten en je kan alleen wat je verbruikt van het dak halen.
Heb dat hier laatst even getest en werkt prima :)
Dat werkt alleen als je een verbinding naar je meterkast legt. En als dat makkelijk kan, zal het prima werken. Maar zoals de handleiding al aangeeft moet je dan wel qualified zijn en heel goed weten wat je aan het doen bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
esphome schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Dan doel je denk ik op een lastscheider? Dat is inderdaad al beter dan het schakelen in de meterkast maar ook niet de beste manier om het te doen (raden ze bij die doe-duurzaam.nl site ook af). Het is ook niet helemaal hetzelfde als het voltage boven de 253 Volt komt, dat is namelijk softwarematig (op basis van het gridprofiel) en wordt door de omvormer zelf geregeld.

Maar als het wel een lastscheider wordt, ben ik wel benieuwd of dat onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Dat werkt alleen als je een verbinding naar je meterkast legt. En als dat makkelijk kan, zal het prima werken. Maar zoals de handleiding al aangeeft moet je dan wel qualified zijn en heel goed weten wat je aan het doen bent.
Ik vond mijzelf wel qualified genoeg :) en heb meteen een netwerkkabel getrokken naar de omvormer toen ik ook de “net” kabel trok.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tinusvolkel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

Ik vond mijzelf wel qualified genoeg :) en heb meteen een netwerkkabel getrokken naar de omvormer toen ik ook de “net” kabel trok.
Ik denk dat veel (nieuwere) omvormers de mogelijkheid via CT-spoelen aanbieden de netinvoeding te meten en de pv-productie passend te dimmen om nul invoeding/afname te realiseren.
Ook mijn Goodwe 5000D-NS (4 jaar oud) heeft deze optie standaard.
En idd. een split-core CT-spoel plaatsen en aansluiten is geen rocket-science (geen electriciën voor nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Mijn omvormer hangt in mijn meterkast echter is dit wel boven mijn pet dus niet echt een optie. Laten doen kost dermate veel geld dat het weer niet rendabel is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Mijn omvormer hangt in mijn meterkast echter is dit wel boven mijn pet dus niet echt een optie. Laten doen kost dermate veel geld dat het weer niet rendabel is.
Precies mijn punt, leuk dat er wat tweakers zijn die dit makkelijk zelf kunnen doen, maar zodra je dit moet laten doen is het al niet rendabel meer. Zeker niet als de omvormer op zolder of op een andere plek staat zonder directe verbinding naar de meterkast. En laten we wel wezen, het gros van de huishoudens zal zoiets niet zelf kunnen/durven/willen doen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:00
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Precies mijn punt, leuk dat er wat tweakers zijn die dit makkelijk zelf kunnen doen, maar zodra je dit moet laten doen is het al niet rendabel meer. Zeker niet als de omvormer op zolder of op een andere plek staat zonder directe verbinding naar de meterkast. En laten we wel wezen, het gros van de huishoudens zal zoiets niet zelf kunnen/durven/willen doen.
Maar zit je dan als niet Tweaker niet op het verkeerde forum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:48:
[...]

Je moet er dan ook nog maar net zin in hebben.
Hier hangen 5 omvormers dus ik ga daar niet eens aan beginnen.
Ik zal tzt eerder kiezen om bepaalde setjes voor een periode uit te zetten.

Maar dat zien we dan wel weer, eerst maar eens afwachten wat er komen gaat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:28
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Ik geef toe: heb me er nog niet in verdiept, maar het is toch tientjeswerk?

Ik verbruik en wek op ongeveer 5000 kWh per jaar, nu 30% direct straks met een batterij rond de 60%. Dan moet ik vanaf 2027 2000-2500 kWh per jaar inkopen, zeg 30ct per kWh met een traditioneel vast contract dus 600-750 euro per jaar.

Een variabel contract is lijkt me goedkoper op zonnige zomerdagen en duurder in de winter en tijdens dunkelflaute. Laat ik precies in die dure tijd mijn 2000-2500 kWh nodig hebben, in de zomer doet mijn batterij het werk. Waarom zou dynamische winterstroom veel goedkoper zijn dan een flat fee van ongeveer 30ct?
Dynamisch 30ct is vrij duur met een thuisaccu & PV
Afgelopen 12 maanden 8300kWh afname 23,76ct/kWh all-in prijs.
Voor de teruglevering is gem. 32,32ct/kWh binnen salderen (excl EB 20,05ct/kWh)
Bij 6100-6200kWh gaat jaarrekening door nul.
En sinds 2022 gaat jaarrekening steeds eerder door nul, de gemiddelde afname prijs is nauwelijks opgelopen, maar door toename van de gemiddelde spread wel de terugleveringsprijs.
Mijn gevoel zegt dat netcongestie een flinke rol daarbij speelt en accu's nog gezien worden als verbruikers en geen verschuivers in tijd.

Wat je wel moet realiseren is een thuisaccu is niet alleen een investering is, maar ook een verbruik heeft (eigen verbruik en omzet verliezen, een modern net systeem zit rond 9-10% overall verlies)
De thuisaccu markt is nog pril in NL en wordt nog veel met nodige overal verlies aangeboden, bijv Duitsland die al 5 jaar verder is, daar wordt inmiddels al op efficientie gelet en maken met veel overall verlies niet zoveel kans meer. In Duitsland is de gebruik strategie wat anders, maar komt 1% minder effecient overeen met ca 26 euro/jaar voor gemiddelde toepassing.

En verder als je eigen PV hebt met teruglevering zijn dynamische op te delen in 4 groepen voor NL.
-Dynamische die leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering:
-Dynamische die leveringskosten alleen binnen salderen uitbetalen bij teruglevering
-Dynamische die leveringskosten alleen binnen salderen uitbetalen bij teruglevering, en buiten salderen een verkoopvergoeding vragen.
-Dynamische die zowel binnen als buiten salderen een verkoopvergoeding vragen

De laatste in het rijtje is met thuisaccu en nodige PV over algemeen de meest ongunstigste,
Maar daar zitten wel de gustigste aanbieders als je GEEN teruglevering hebt, als ook die soms een cashback kunnen aanbieden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Je kunt altijd in de zomer een dynamisch contract nemen dat per maand opzegbaar is en daarna in de winter een "normaal" contract dat per maand opzegbaar is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:25:
Je kunt altijd in de zomer een dynamisch contract nemen dat per maand opzegbaar is en daarna in de winter een "normaal" contract dat per maand opzegbaar is :+
In de zomer zal afname voor mensen met PV en een batterij praktisch nul zijn, zie niet in hoe je daar tzt geld mee kan verdienen/besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hoevenpe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:54:
[...]

In de zomer zal afname voor mensen met PV en een batterij praktisch nul zijn, zie niet in hoe je daar tzt geld mee kan verdienen/besparen.
Vanuit welke kant bekijk je dit.
Als prosumer heb je teruglevertarief als inkomsten ~10ct/kWh, afhankelijk van wat voor type thuisaccu gebruiker je bent.

-thuisaccu voor zomers eigenverbruik
-thuisaccu voor ook winters eigenverbruik te kunnen voorzien
-thuisaccu voor uitgestelde PV invoeding, om de negatieve marktprijs uren te overbruggen (|10-17 uur)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Domba schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 01:11:
Als prosumer heb je teruglevertarief als inkomsten ~10ct/kWh, afhankelijk van wat voor type thuisaccu gebruiker je bent.
Ben al blij als ik vanaf 2027 niet hoef te betalen voor teruglevering, 10 cent lijkt me op zonnige zomerdagen een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:31
hoevenpe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:54:
[...]

Door teruglevering tijdens duurdere uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Simpel360 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:53:
[...]

Ik kan het zelf zonder problemen doen (ware het niet dat ik nog een Ferrarismeter heb ;) ) , maar het lijkt mij zinvoller om een discussie te voeren over de werkelijke maatschappij dan over wat een paar tweakers zouden kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
deejeebv schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:01:
[...]

En door 's avonds en 's nachts stroom uit de accu te gebruiken. Want 's nacht schijnt de zon niet en is de stroom meestal dus niet gratis.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
deejeebv schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:01:
In de winter lever je amper wat terug, alleen overdag bij overschot op zonnige zomerse dagen.

Natuurlijk kan je gaan prutsen met je batterij voor een paar dubbeltjes per dag, de meeste mensen inclusief ondergetekende, willen dat ding gewoon aanzetten en er verder niet aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:47:
En door 's avonds en 's nachts stroom uit de accu te gebruiken. Want 's nacht schijnt de zon niet en is de stroom meestal dus niet gratis.
Maar dat vang je in de zomer dus af met die batterij, onafhankelijk van je type contract. Neem aan dat een vast jaarcontract grofweg duurder is in de zomer en goedkoper in de winter, dynamisch lijkt me juist voordeliger voor mensen zonder PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:18

Ersus

Zuid-Limburg

hoevenpe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

In de winter lever je amper wat terug, alleen overdag bij overschot op zonnige zomerse dagen.

Natuurlijk kan je gaan prutsen met je batterij voor een paar dubbeltjes per dag, de meeste mensen inclusief ondergetekende, willen dat ding gewoon aanzetten en er verder niet aan denken.
Ik denk dat een paar dubbeltjes afhankelijk is van de grootte van je opslag en de dan geldende uurtarieven.
Als er voldoende verschil zit tussen laag en hoog met voldoende tijd dan rammel je iets meer als een paar dubbeltjes uit de opslag.

**
Ik ben er in het begin veel mee aan de slag 'geweest', inmiddels draait het volledig zelfstandig en regelt naar tevredenheid.
**

[ Voor 9% gewijzigd door Ersus op 12-08-2025 10:38 . Reden: ** toegevoegd ** ]

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

Maar dat vang je in de zomer dus af met die batterij, onafhankelijk van je type contract. Neem aan dat een vast jaarcontract grofweg duurder is in de zomer en goedkoper in de winter, dynamisch lijkt me juist voordeliger voor mensen zonder PV.
Je hebt gelijk, ik had het stuk waar het over gaat verkeerd gelezen. Inderdaad zul je in de zomer normaal gesproken helemaal geen stroom van het net nodig hebben met PV+accu.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-09 14:41
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:06:
[...]

Mijn aanname is dat thuisbatterijen erg goedkoop gaan worden, denk aan 50% reductie in prijs per 2030.
En dat veel consumenten met zonnepanelen die gaan kopen.

Dan worden dynamische contracten erg aantrekkelijk, omdat het meer zekerheid geeft dan een vast contract.
Je kan immers uitschieters afvlakken, en de gemiddelde dagprijs is lager.

Bij dynamische tarieven is concurrentie tussen energieaanbieders transparanter dan bij vast/variabel.
Puur omdat energiemaatschappijen de marktprijs volgen met een mark-up (dat zien we nu al in de markt).
Ipv een vaste prijs een jaar vooruit die wel of niet realistisch is, en terugleverkosten rekenen. Bij dynamisch zitten de TLK al in de prijs verwerkt.

Dus twee trends die bij elkaar komen, na afschaffen van de salderingsregeling.
Nu is van bovenstaande nog geen sprake.

Mijn aanname is dus dat energieaanbieders in een veel transparanter/concurrerend speelveld terecht gaan komen, waardoor ook hun mogelijkheden om trucjes toe te passen afneemt.

Door de thuisbatterij en dynamische contracten, verschuift de macht deels van leverancier naar consument.

.
PS: Onder de nieuwe energiewet 2026 zou je ook een vast contract kunnen afsluiten voor afname, en een dynamisch contract voor terugleveren (met 'geen export' profiel voor negatieve prijzen). Er is minder 'lock-in' mogelijk door energieleveranciers.
Meer thuisbatterijen zullen de duck-curve vlakker maken. De mega-batterijen die de komende jaren gebouwd gaan worden doen daar nog een schepje bovenop.

Bij een vlakker wordende curve ontgaat me het nut van een dynamisch contract. Voor de energiemaatschappijen blijft het aantrekkelijk(er) om dynamische contracten aan te bieden. Vooral wanneer je contract 261 onbegrijpelijke afkortingen bevat en de prijs per kwartier kan wijzigen.

De consument wil een begrijpelijke energierekening. Door de vergrijzing verwacht ik dat de vraag naar vaste contracten (dus niet variabele contracten) juist zal toenemen. Waar vraag is, ontstaat aanbod. Ik verwacht daarom juist het omgekeerde. Door de komst van meer batterijen (thuis of industrieel) zal de vraag naar vaste contracten toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-09 14:41
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:00:
Ik voel al weer een afsplitsing aankomen van dit topic: de Batterij-boete. voor al uw speculatie en beklag over de overheid
Daar hebben we het eerder over gehad, de overheid is niet de enige die nadelen gaat ondervinden. Dus ja, als het topic "De batterij-boete" zou ontstaan, is dat niet verbazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:31
hoevenpe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ik reageerde juist op de opmerking
Dat ging niet dus over de winter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• computerjunky
Simpel360 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:53:
[...]

Er zijn tal van soorten Tweakers. Niet iedereen houdt zich bezig met software, hardware, electronica, multimedia enz. enz.

De meterkast is gewoon een ruimte waar ik me niet in thuis voel en velen met mij maar met het tweaken van windows heb ik al 20 jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sonero schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Daar hebben we het eerder over gehad, de overheid is niet de enige die nadelen gaat ondervinden. Dus ja, als het topic "De batterij-boete" zou ontstaan, is dat niet verbazingwekkend.
Ik denk dat een batterij boete simpelweg onmogelijk is. Ik ga jantje overheid niet braaf vertellen dat ik een accu heb net als dat we niet vertellen dat we cash of crypto hebben. Ik heb gewoon. Nieuwe zuinigere apparatuur waardoor ik efficiënt ben en minder stroom gebruik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

De meterkast is gewoon een ruimte waar ik me niet in thuis voel
Het is gewoon even wennen.
Gordijntje, kleedje, plantje doet wonderen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:37
computerjunky schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Ik denk dat een batterij boete simpelweg onmogelijk is. Ik ga jantje overheid niet braaf vertellen dat ik een accu heb net als dat we niet vertellen dat we cash of crypto hebben. Ik heb gewoon. Nieuwe zuinigere apparatuur waardoor ik efficiënt ben en minder stroom gebruik.
Ik zou toch liever een netbeheerder hebben die zich baseert op zo correct mogelijke cijfers als het over lange termijninvesteringen gaat.

Dat is het nut van registratie van batterijen, PV, laadpalen,...

Trafohuisjes van 630kVA zijn duurder dan die van 400kVA, kabels 50mm² zijn duurder dan 35mm²,....

Iedereen die kan zit volop te investeren in eigen opwek en opslag, de netbeheerders weten van niets dus die baseren zich op schattingen. En op een dag komt men tot de constatie dat er overgeïnvesteerd is en waarom komt dat nu toch, wie heeft er zijn job niet gedaan, wie heeft er zijn zakken gevuld, wie heeft dit niet zien aankomen, ze moesten,....

[ Voor 19% gewijzigd door Wozmro op 12-08-2025 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

het is simpel. leveranciers mogen kun kosten doorrekenen.
Het is de vraag hoe je kosten mag doorrekenen. Ik vind zelf eigenlijk dat vaste kosten en variabele kosten per kWh voor iedereen gelijk zouden moeten zijn. Net als in de supermarkt waar iedereen hetzelfde voor een bepaald produkt betaalt.
Aan de andere kant kun je het ook zien als een compleet vrije markt waar onderhandelen loont en iedereen een andere prijs betaalt. Maar hoe is dat te rijmen met de energiewet waarin staat dat eerst gesaldeerd moet worden? Eigenlijk impliceert de wet dat het geen compleet vrije markt is. Want als je salderen effectief dood kunt maken met TLK, bonussen etc. dan heeft de wet dus geen effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

en sommige zijn zó mooi.... die zijn een glazen wand waardig :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Martin7182 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Het is de vraag hoe je kosten mag doorrekenen. Ik vind zelf eigenlijk dat vaste kosten en variabele kosten per kWh voor iedereen gelijk zouden moeten zijn. Net als in de supermarkt waar iedereen hetzelfde voor een bepaald produkt betaalt.
Aan de andere kant kun je het ook zien als een compleet vrije markt waar onderhandelen loont en iedereen een andere prijs betaalt. Maar hoe is dat te rijmen met de energiewet waarin staat dat eerst gesaldeerd moet worden? Eigenlijk impliceert de wet dat het geen compleet vrije markt is. Want als je salderen effectief dood kunt maken met TLK, bonussen etc. dan heeft de wet dus geen effect.
Yup, en dan hebben we weliswaar een toezichthouder (de ACM), maar die mag alleen naar het geheel kijken en of de totale winst binnen de marges valt. Als een leverancier dus voor 1 groep de prijzen ruim boven de kostprijs legt maar dat compenseert door een andere groep juist korting te geven is er niets dat de ACM kan doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hansieo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

en sommige zijn zó mooi.... die zijn een glazen wand waardig :9~
Dat mag bij ons niet van de verzekering, het alarm moet achter een afgesloten deur zitten en mag niet zichtbaar zijn van buiten :(

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 15:57
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Een hoop mensen hier zijn tijdig geattendeerd op contracten zonder terugleverboete en kunnen tot 2027 nog onbeperkt salderen. Lang leve het 3 jaar GC contract van ruim een jaar geleden.
En Essent.
En modelcontracten zijn ook nog zonder terugleverkosten.

*Edit:Oeps, al heel wat meer reacties... Excuses als dit niet meer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:37:
Ideale plek voor een thuisbatterij als ze nog wat kleiner worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
Hoi Tweakers, mijn hersenen zijn al flink aan het kraken geweest, maar zoek voor de zekerheid toch even bevestiging.

Situatie
Energiecontract tot eind 2027 met TLK
Totaal electriciteitstarief € 0,19 per kWh
Teruglevering € 0,19 per kWh
Terugleverkosten per dag: Ingedeeld in staffels.

Opwek zonnepanelen 4800kWh
Direct verbruik 2000kWh
Afname net 4000kWh
Verwachte teruglevering 2800kWh

Ik wek dus minder op dan ik totaal verbruik (4800kWh tov 6000kWh verbruik).
Ik snap even niet wat ik het beste kan doen. Ik probeer al zoveel mogelijk direct zelf te verbruiken door mijn plug-in hybride auto op te laden. Maar alles wat ik niet direct zelf verbruik levert volgen mij niks op, omdat ik ook nog TLK betaal.

Klopt deze beredenering?

Zo ja, dan kan ik proberen zo min mogelijk terug te leveren door de output van mijn omvormers te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Jimster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:18:
Hoi Tweakers, mijn hersenen zijn al flink aan het kraken geweest, maar zoek voor de zekerheid toch even bevestiging.

Situatie
Energiecontract tot eind 2027 met TLK
Totaal electriciteitstarief € 0,19 per kWh
Teruglevering € 0,19 per kWh
Terugleverkosten per dag: Ingedeeld in staffels.

Opwek zonnepanelen 4800kWh
Direct verbruik 2000kWh
Afname net 4000kWh
Verwachte teruglevering 2800kWh

Ik wek dus minder op dan ik totaal verbruik (4800kWh tov 6000kWh verbruik).
Ik snap even niet wat ik het beste kan doen. Ik probeer al zoveel mogelijk direct zelf te verbruiken door mijn plug-in hybride auto op te laden. Maar alles wat ik niet direct zelf verbruik levert volgen mij niks op, omdat ik ook nog TLK betaal.

Klopt deze beredenering?

Zo ja, dan kan ik proberen zo min mogelijk terug te leveren door de output van mijn omvormers te beperken.
Dat ligt aan de TLK, als die minder dan € 0,19 is, levert elke kW nog wat op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:32
redwing schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Dat ligt aan de TLK, als die minder dan € 0,19 is, levert elke kW nog wat op.
Die is voor 2751 t/m 3000kWh teruglevering €1.02116 per dag dus ongeveer € 0,12.

Ah dan snap ik 'm.
Elke kWh die ik teruglever levert me dus ongeveer € 0,07 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonero schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Meer thuisbatterijen zullen de duck-curve vlakker maken. De mega-batterijen die de komende jaren gebouwd gaan worden doen daar nog een schepje bovenop.

Bij een vlakker wordende curve ontgaat me het nut van een dynamisch contract. Voor de energiemaatschappijen blijft het aantrekkelijk(er) om dynamische contracten aan te bieden. Vooral wanneer je contract 261 onbegrijpelijke afkortingen bevat en de prijs per kwartier kan wijzigen.

De consument wil een begrijpelijke energierekening. Door de vergrijzing verwacht ik dat de vraag naar vaste contracten (dus niet variabele contracten) juist zal toenemen. Waar vraag is, ontstaat aanbod. Ik verwacht daarom juist het omgekeerde. Door de komst van meer batterijen (thuis of industrieel) zal de vraag naar vaste contracten toenemen.
Kip en ei.

Eerste komen de batterijen en dynamische contracten.
daarna pas gaat de curve afvlakken.

(en dan zijn batterijen al zo goedkoop geworden, dat ze worden verkocht geïntegreerd met de omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Martin7182 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Het grootste probleem is belastingen. Voor grootverbruikers zijn die per kWh veel lager. Daarnaast zijn het absolute tarieven per kWh waardoor de prijsprikkel minder duidelijk is (eigenlijk is het vaker onder de nul).

Gelukkig wordt de belasting op elektriciteit licht verlaagd vanaf volgend jaar dus de prijsprikkel wordt steeds minder gedempt waardoor de marktwerking beter z'n ding kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jimster Je kunt inschatten in welke staffel je gaat raken (bv de 3000-3499 kWh staffel) en dan uitrekenen of het randje van de vorige staffel niet meer oplevert (bv bij 2995 kWh de omvormer op zero export zetten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Sonero schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
De marktprijs voor elektriciteit is geen lokale Nederlandse aangelegenheid, grootste deel van EU is aan elkaar gekoppeld. Als kerncentrales in Frankrijk onvoldoende koelwater hebben merken we dat hier ook in de uur/kwartierprijs.

Waarom denk je dat de energie van mega-batterijen op de Day ahead markt worden aangeboden.
Geef eens een onderbouwing.
Mega-batterijen, moeten gefinancieerd worden en die willen zekerheid zoals verhuur, door energieleverancier of grootverbruiker, bijna 2/3 van alle TWh's gaat buiten de markt om en hebben soms indirect invloed op de marktprijs vanwege lagere vraag.

Als je over duck-curve hebt, kijk eens naar de prijs ontwikkeling in California die hebben meer dan helft hernieuwbare en >11GW aan batterijen & >1,3 GW thuisaccu's en wordt het ook voornamelijk overgelaten aan vrij markt werking, hebben ook consumenten gereduceerd tarief (CARE) voor lage inkomens <$40880 en voor meer dan 2 personenhuishoudens voor elke persoon meer dan twee $10760
https://www.pge.com/asset...rgy-providers/scp-rcc.pdf

Afbeeldingslocatie: https://blog.gridstatus.io/content/images/size/w1000/2025/06/CAISO-Spring_Solar-2025-Slides-Finals--06.png
bron
CAISO=California Independent System Operator (min of meer vergelijkbaar met Tennet)
Geen idee waar het idee van een vlakkere curve vandaan komt, op moment is de netverzwaring net gestart en er staat nu nog >2x afname vraag op jaarbasis in de wachtrij, die op een aansluiting of verzwaring wachten, dat is komende 10 jaar nog niet volledig opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 12-08-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wozmro schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Trafohuisjes van 630kVA zijn duurder dan die van 400kVA, kabels 50mm² zijn duurder dan 35mm²,....
Alle kleine beetjes helpen.
Maar van de verwachte netverzwaring kosten is ~75% voor de hoog voltage spanningsniveau' s en maar ~25% voor middenspannings en laagspanningsniveau.

Door de pockets (40+) waar Tennet NL in aan het opdelen is, moet het ook al snel via de 220/ 380kV transportnet

Ik heb al eens aangegeven ik zit aan rand van een middenspanningstation gebied en in het buitengebied is dat nog buren en als mijn PV stroom 2 straten verder aan zou moeten komen, moet het via twee 380kV/150kV trafo's & 2 middenspanningstations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06:35
De terugleverkosten voor zonnepaneelhuishoudens blijven toenemen. Meerdere leveranciers rekenen nu meer kosten dan dat ze vergoeden voor een teruggeleverd kilowattuur. Stroom terugleveren na het salderen kan tientallen tot honderden euro's per jaar kosten.
https://www.nu.nl/economi...eerdere-leveranciers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:49
redwing schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Yup, en dan hebben we weliswaar een toezichthouder (de ACM), maar die mag alleen naar het geheel kijken en of de totale winst binnen de marges valt. Als een leverancier dus voor 1 groep de prijzen ruim boven de kostprijs legt maar dat compenseert door een andere groep juist korting te geven is er niets dat de ACM kan doen.
Volgens mij klopt dat niet, de ACM kan wel degelijk ingrijpen als een bepaalde groep consumenten wordt benadeeld t.o.v. een andere groep. Dat alles wel binnen de wettelijke kaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Batilan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:41:
[...]

Volgens mij klopt dat niet, de ACM kan wel degelijk ingrijpen als een bepaalde groep consumenten wordt benadeeld t.o.v. een andere groep. Dat alles wel binnen de wettelijke kaders.
In de laatste rapportages over zonnepanelen heeft de ACM verschillende keren gemeld dat ze alleen naar het totaal mogen kijken en dat ze niet het verschil tussen consumenten met en zonder zonnepanelen mogen beoordelen. Oftewel als de leveranciers ervoor zorgen dat de totale winst niet overdreven stijgt mogen ze de kosten voor mensen met PV gewoon verhogen. Iets wat je nu ook al ziet gebeuren getuige de link hierboven die al aangeeft dat bij sommige leveranciers de terugleverboete al hoger is dan de vergoeding.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06:35
Zogenaamd benadelen zonnepaneelbezitters, de niet-bezitters. Maar ik weet wel waar dat geld van de terugleverkosten heen gaat, vooral naar hoge overstapbonussen. Als het echt zo slecht was, zou er geen ruimte zijn voor absurd flinke overstapbonussen.

[ Voor 4% gewijzigd door FrostHex op 12-08-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee polls, benieuwd naar jullie inzichten:

Poll: Neem jij een thuisbatterij?
Nee
Heb ik al
Ja, binenkort/ rond 2027
De elektronen maken me gek-weet ik niet
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407185&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Hoe groot wordt jouw thuisaccu?
Geen accu
5kWh
10kWh
15kWh
20kWh of meer
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407186&layout=2&sort=prc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:48:

Nee
Heb ik al
Ja, binenkort/ rond 2027
[Afbeelding]

Geen accu
5kWh
10kWh
15kWh
20kWh of meer
[Afbeelding]
De resultaten worden niet bijgewerkt?

Ik zie overigens dat als ik daar bij dat poll gebeuren kijk naar polls waarop ik gestemd heb ook allemaal andere rare polls die ik niet ken...
Is dat ip gekoppeld dat een ander via mijn wifinetwerk ook als mij geregistreerd wordt? Of hoe werkt dat?

Off topic i know, maar niet dat er wat anders aan de hand is...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47

Alleen als het financieel verstandig is...

Ik zie een thuisbatterij als manier om eigen stroom te gebruiken, maar ook om het net te helpen. Ik hoef echt geen winst te maken op de onbalans markt, maar wil wel dat er een voordeel zit aan de financiële investering. Net zoals isolatie zich terug verdient in kosten en plezier, moet een accu voor mij ook wat persoonlijk opbrengen aangezien het ook weer de nodige ruimte in huis kost. Als ik in < 10 jaar de accu er financieel uit heb vind ik het prima, daarna hoef ik ook echt geen winst erop te maken en bespaart die alleen nog maar.

Maar ik ben ook van het 'nu met salderen vind ik het prima als mijn energierekening op 0 uitkomt ook al heb ik 700 kWh over; ik hoef niet geld te verdienen aan mijn panelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Alleen als het financieel verstandig is...

Ik zie een thuisbatterij als manier om eigen stroom te gebruiken, maar ook om het net te helpen. Ik hoef echt geen winst te maken op de onbalans markt, maar wil wel dat er een voordeel zit aan de financiële investering. Net zoals isolatie zich terug verdient in kosten en plezier, moet een accu voor mij ook wat persoonlijk opbrengen aangezien het ook weer de nodige ruimte in huis kost. Als ik in < 10 jaar de accu er financieel uit heb vind ik het prima, daarna hoef ik ook echt geen winst erop te maken en bespaart die alleen nog maar.

Maar ik ben ook van het 'nu met salderen vind ik het prima als mijn energierekening op 0 uitkomt ook al heb ik 700 kWh over; ik hoef niet geld te verdienen aan mijn panelen!
Dat inderdaad.
Ik hou wel een paar K kwh over maar als de rekening maar nul blijft dan boeit me dat niet.
Zou lullig zijn dat ik minder ga invoeren omdat het anders geld kost, dan slaan we de transitie plank ergens mis lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:07:
[...]

Dat inderdaad.
Ik hou wel een paar K kwh over maar als de rekening maar nul blijft dan boeit me dat niet.
Zou lullig zijn dat ik minder ga invoeren omdat het anders geld kost, dan slaan we de transitie plank ergens mis lijkt me.
Dat gaat zeker niet lukken.
in de winter gebruik je elektriciteit en dat kost geld. Energierekeningen van nul of negatief zijn niet meer na 2027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Dat gaat zeker niet lukken.
in de winter gebruik je elektriciteit en dat kost geld. Energierekeningen van nul of negatief zijn niet meer na 2027
Maar in een vast contract zit de schommeling tussen de zomer kosten en de winter kosten toch gewoon in het kWh bedrag inbegrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Maar in een vast contract zit de schommeling tussen de zomer kosten en de winter kosten toch gewoon in het kWh bedrag inbegrepen?
Je bedoelt dat de energieprijs gemiddeld over het jaar 0,00 is?

Stroom in de winter is duurder, en betaal je ook nog energiebelasting over.
Stroom in de zomer gaat steeds verder omlaag in prijs.
Dat gaat niet gemiddeld op 0, 00 uitkomen. En aangezien salderen dan niet meer bestaat... Kan je ook niks tegen elkaar wegstrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Mjah ik vraag me af wat ze nog uit de hoge hoed toveren.
Vorig jaar 4000kwh over en dit jaar nog wat meer denk ik.

Maar die kop uit het nieuws laat me denken dat ik dat of zelf moet op maken of in ieder geval niet op het net moet zetten.

Oftewel zolang mogelijk zelfvoorziening met behulp van accu’s en eventueel hout.
En het overschot in de zomer laten verdwijnen.
Dus op maken of afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Mjah ik vraag me af wat ze nog uit de hoge hoed toveren.
Vorig jaar 4000kwh over en dit jaar nog wat meer denk ik.

Maar die kop uit het nieuws laat me denken dat ik dat of zelf moet op maken of in ieder geval niet op het net moet zetten.

Oftewel zolang mogelijk zelfvoorziening met behulp van accu’s en eventueel hout.
En het overschot in de zomer laten verdwijnen.
Dus op maken of afschakelen.
Aircos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

Je bedoelt dat de energieprijs gemiddeld over het jaar 0,00 is?

Stroom in de winter is duurder, en betaal je ook nog energiebelasting over.
Stroom in de zomer gaat steeds verder omlaag in prijs.
Dat gaat niet gemiddeld op 0, 00 uitkomen. En aangezien salderen dan niet meer bestaat... Kan je ook niks tegen elkaar wegstrepen
Nouja, volgens mij zijn de pieken toch een probleem voor het net? Als veel mensen een accu kopen dan is er minder vraag, voor mijn part mag de energieleverancier dan ook wel op bepaalde momenten stroom uit mijn accu pakken en dat later weer terug de accu in sturen...

Tegelijkertijd betaal ik gewoon vastrecht volgens mij voor het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nee
Heb ik al
Ja, binenkort/ rond 2027
[Afbeelding]

Geen accu
5kWh
10kWh
15kWh
20kWh of meer
[Afbeelding]
Hoewel ik het idee van (deels) eigen gebruik best aardig vind , heb ik geen zin in de investering.
Daarbij vraag ik me (als leek) af of het nou echt zo 'groen' is al die batterijen in auto's en huizen. Het delven van de grondstoffen, in elkaar zetten, verschepen en na 5 jaar weer afvoeren als er inmiddels veel betere batterijen zijn lijkt me niet heel groen..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Nouja, volgens mij zijn de pieken toch een probleem voor het net? Als veel mensen een accu kopen dan is er minder vraag, voor mijn part mag de energieleverancier dan ook wel op bepaalde momenten stroom uit mijn accu pakken en dat later weer terug de accu in sturen...

Tegelijkertijd betaal ik gewoon vastrecht volgens mij voor het netwerk.
Jan goede, met accu zou je wel op 0 kunnen uitkomen, als je veel teruglevert tijdens de avondpiek?
Pagina: 1 ... 146 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)