Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Het gemak waarmee mensen die tegenwoordig op hangen... Alsof we niet in een huis kunnen wonen omdat het 60 graden binnen is... En 'omdat ik toch stroom opwek, dan ga ik het liever zelf gebruiken voor een airco dan dat ik het teruglever'.

Ik ben blij laatst een artikel te hebben gelezen over de nadelen van een airco, maar dat soort stroom verbruik (een airco om te koelen) mag van mij wel extra belast worden.. mjaaaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die draait hier al de hele dag maar dan komt het niet op.
Inclusief wasmachine droger en inductie.

Een ev zie ik ook niet zitten, dan ben je in de winter dubbel aan de beurt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Hoewel ik het idee van (deels) eigen gebruik best aardig vind , heb ik geen zin in de investering.
Daarbij vraag ik me (als leek) af of het nou echt zo 'groen' is al die batterijen in auto's en huizen. Het delven van de grondstoffen, in elkaar zetten, verschepen en na 5 jaar weer afvoeren als er inmiddels veel betere batterijen zijn lijkt me niet heel groen..
En kinderarbeid is ook een probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Hoewel ik het idee van (deels) eigen gebruik best aardig vind , heb ik geen zin in de investering.
Daarbij vraag ik me (als leek) af of het nou echt zo 'groen' is al die batterijen in auto's en huizen. Het delven van de grondstoffen, in elkaar zetten, verschepen en na 5 jaar weer afvoeren als er inmiddels veel betere batterijen zijn lijkt me niet heel groen..
Het gaat ook niet om groen het gaat om euro's.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Ligt eraan hoeveel je rijdt...

In de winter heb je ook regelmatig negatieve prijzen door wind, als je flexibel kan laden is dat goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Het gaat ook niet om groen het gaat om euro's.
Precies, dus heeft het niet zoveel zin allemaal.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Mjah ik vraag me af wat ze nog uit de hoge hoed toveren.
Vorig jaar 4000kwh over en dit jaar nog wat meer denk ik.

Maar die kop uit het nieuws laat me denken dat ik dat of zelf moet op maken of in ieder geval niet op het net moet zetten.

Oftewel zolang mogelijk zelfvoorziening met behulp van accu’s en eventueel hout.
En het overschot in de zomer laten verdwijnen.
Dus op maken of afschakelen.
Hier lust de warmtepomp/boiler best een aardige slok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Ligt eraan hoeveel je rijdt...

In de winter heb je ook regelmatig negatieve prijzen door wind, als je flexibel kan laden is dat goed
Ja dat is mooi voor de thuiswerkers etc.
Ik kijk vooral naar wat mijn pv doet in de wintermaanden en dat is bijzonder weinig.
We verwarmen met een warmtepomp dus dan is dynamisch ook niet ideaal of we moeten weer meer hout gaan stoken dat kan hier in het zelfde systeem met de houtcv op het buffervat.
Maar dat is ook niet echt mijn voorkeur.
Was net blij dat ik van dat gesleep met hout af was.
Was verder in principe ook gratis warmte hout bij de vleet...

Dat hele ev gebeuren zit ik al wel een poos op te broeden.
Investering 20K zo ongeveer.
Mrb komt er op en ze zijn vrij zwaar.
Voor woon werk staat er nu een picanto die nog best een 100k mee kan.
Dus tja om dan 20K stuk te slaan is ook zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Hier lust de warmtepomp/boiler best een aardige slok.
De wpb doet hier 550 kwh per jaar ongeveer.
De warmtepomp zit rond de 2300 kwh.
Best netjes voor een vrijstaand 1930 huis vind ik.
24/7 op 22 graden dus daar kan nog wat af als.het zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parsley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 19:17
Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Dan wellicht eens proberen om het verbruik verder omhoog te krikken door dynamisch extra verbruikers in te schakelen om teruglevering optimaal te minimaliseren: bijv een aantal electrische olieradiatoren slim aan te sturen om de buitenlucht op te warmen, omdat deze dat doen zonder geluidsoverlast te produceren. Een nieuwe manier van electrisch affakkelen 😁 Dit dus vanwege de (euro)- kosten, en helaas dan maar wat meer opwarming 😥

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ronald.42 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

De wpb doet hier 550 kwh per jaar ongeveer.
De warmtepomp zit rond de 2300 kwh.
Best netjes voor een vrijstaand 1930 huis vind ik.
24/7 op 22 graden dus daar kan nog wat af als.het zou moeten.
Dat is netjes, ik zit op 4500kWh voor een huis uit 2000 van zo'n 260m2.
Kan nog wel wat verder isoleren, maar met het salderen heeft dat financieel nog niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Parsley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Dan wellicht eens proberen om het verbruik verder omhoog te krikken door dynamisch extra verbruikers in te schakelen om teruglevering optimaal te minimaliseren: bijv een aantal electrische olieradiatoren slim aan te sturen om de buitenlucht op te warmen, omdat deze dat doen zonder geluidsoverlast te produceren. Een nieuwe manier van electrisch affakkelen 😁 Dit dus vanwege de (euro)- kosten, en helaas dan maar wat meer opwarming 😥
Dat vind ik wat te gek.
Als ik het niet kan gebruiken of zinvol kwijt kan dan schakel ik wel een paar omvormers uit.
Ik heb 5 pv omvormers en drie accu's.
Ik kan op zich wel uit de historische data bedenken welke omvormers in de zomermaanden dan uit kunnen zodat de accu's de boel ongeveer nul houden.
Eventueel zou er nog wel een element in het 1000 liter buffervat kunnen om daar nog wat overschot in te drukken.
Dat buffervat hangen de wp en de houtcv aan.
Maar ik gebruik hem ook om het water dat de warmtepompboiler ingaat al vast wat voor te verwarmen.
Dan kun je met een 150 liter wpb uit de voeten met een gezin van 4 met bad en een knappe straal in de douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Parsley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Dit is echt geen goede actie.
Je kan omvormer laten terugregelen, affakkelen kost extra geld en is slecht voor het milieu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

die verbruiken bijna geen stroom (te zuinig), dus daar schiet je weinig mee op. zelfde geldt voor de WPB.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-08-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:33

Ersus

Zuid-Limburg

Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Dat gaat zeker niet lukken.
in de winter gebruik je elektriciteit en dat kost geld. Energierekeningen van nul of negatief zijn niet meer na 2027
Als je voldoende overschot en opslag kunt realiseren en injecteren nog steeds mag, is een negatieve jaarafrekening zeker mogelijk.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parsley
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Je kan omvormer laten terugregelen, affakkelen kost extra geld en is slecht voor het milieu.
Helaas , kan dat niet met iedere omvormer, zoals met mijn SMA Sunny Boy uit 2012. Voorlopig zit ik nog goed met mijn driejarig GC contract tot 2027. Wat betreft de opwarming, het blijft schone zonne-energie die afgefakkeld wordt en die een aantal energieleveranciers liever zien gaan dan komen

Quatt-mono, 2 onder 1 kap ca 110m2 Zuid-Limburg bouwjaar 1989, default dubbelglas en isolatie conform 1989 - T21 radiatoren met speedcomfort -Tado V3+ thermostaat- vanaf 2013 ca 5Kw zonnepanelen verdeeld over oost en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Parsley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Helaas , kan dat niet met iedere omvormer, zoals met mijn SMA Sunny Boy uit 2012. Voorlopig zit ik nog goed met mijn driejarig GC contract tot 2027. Wat betreft de opwarming, het blijft schone zonne-energie die afgefakkeld wordt en die een aantal energieleveranciers liever zien gaan dan komen
In 2027 is die 15 jaar oud, wordt dus binnenkort vervangen. De meeste omvormers zullen dit kunnen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parsley
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:48:
[...]

In 2027 is die 15 jaar oud, wordt dus binnenkort vervangen. De meeste omvormers zullen dit kunnen straks.
Dat is inderdaad te verwachten. Ik denk dat ik bij de vervanging dan van de omvormer ik ook rekening wil/moet houden wat er mogelijk is gelet op het volgende wat GC op hun site heeft staan :
"...Daarnaast werken we bij Greenchoice aan een oplossing waarbij je omvormer vanaf 2027 automatisch samenwerkt met een Home Energy Management System (HEMS). Zo wordt de hoeveelheid opgewekte zonnestroom tijdelijk verlaagd of uitgeschakeld als terugleveren minder voordelig is. Tot die tijd is het slim om je opgewekte stroom zoveel mogelijk meteen te gebruiken...."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:51
de Peer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

die verbruiken bijna geen stroom (te zuinig), dus daar schiet je weinig mee op. zelfde geldt voor de WPB.
Idd, vandaag was het toch best warm hier ( max een graad of 33 ) en nu nog steeds 25.
En koste mij 3kwh om m’n matig geïsoleerde jarig 70 hoekwoning de beneden verdieping op een comfortabele 22 graden te houden.
Ev moest ook nog laden dus die begon mooi toen er genoeg kW van het dak kwam, dat zet itt airco’s meer zoden aan de dijk. Jammer dat er zoveel fabels in de rondte gaan over hoog verbruik van airco’s.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:08
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:48:
[...]

Ik heb diezelfde SMA Sunny Boy. Ook in 2012 geplaatst. Maar die gaat niet vervangen worden. Ik zie geen heil om nieuwe investeringen te doen t.b.v. zonnepanelen. Als mijn installatie echt op is gaat die van het dak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:28
President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
[...]

Ik ben blij laatst een artikel te hebben gelezen over de nadelen van een airco, maar dat soort stroom verbruik (een airco om te koelen) mag van mij wel extra belast worden.. mjaaaa
Luxe tax ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05:33
Met de ontwikkelingen op het net is het na de zonnepaneel-boete slechts wachten op de EV-boete en de thuisbatterij-boete, want het is toch zot dat nu iedereen in Nederland meebetaalt aan de onbalans/netcongestie die deze EV-bezitters/thuisbatterij bezitters veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:28
computerjunky schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Er zijn tal van soorten Tweakers. Niet iedereen houdt zich bezig met software, hardware, electronica, multimedia enz. enz.

De meterkast is gewoon een ruimte waar ik me niet in thuis voel en velen met mij maar met het tweaken van windows heb ik al 20 jaar ervaring.
True.
Maar denk in mogelijkheden.
Kun, mag of wil je de oplossingen niet, jammer en door, blijf er niet teveel in hangen. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vdvmark schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:02:
Met de ontwikkelingen op het net is het na de zonnepaneel-boete slechts wachten op de EV-boete en de thuisbatterij-boete, want het is toch zot dat nu iedereen in Nederland meebetaalt aan de onbalans/netcongestie die deze EV-bezitters/thuisbatterij bezitters veroorzaken?
Zonnepanelen-boete bestaat niet.
Het heet terugleverkosten, en daar vallen die zaken al onder.

Boete is als je een schikking krijgt van de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:42:
[...]

Ik heb diezelfde SMA Sunny Boy. Ook in 2012 geplaatst. Maar die gaat niet vervangen worden. Ik zie geen heil om nieuwe investeringen te doen t.b.v. zonnepanelen. Als mijn installatie echt op is gaat die van het dak af.
Gewoon doen.
blijft er meer ruimte op het net over voor de rest van ons.

Bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:23:

Netvervuilingsbijdrage dan, betalen om terug te 'mogen' leveren wordt helaas het nieuwe normaal.

Dacht dat wettelijk vastgelegd was dat je nooit zou hoeven te betalen, maar blijkbaar mag dat toch. Dat zou ik best een 'boete' voor het bezit van teveel PV willen noemen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:29:
[...]

Netvervuilingsbijdrage dan, betalen om terug te 'mogen' leveren wordt helaas het nieuwe normaal.

Dacht dat wettelijk vastgelegd was dat je nooit zou hoeven te betalen, maar blijkbaar mag dat toch. Dat zou ik best een 'boete' voor het bezit van teveel PV willen noemen.
Na salderen kan je altijd je omvormer op 'geen export' zetten bij negatieve prijzen. Dus dat gaat nooit gebeuren.

Met dynamisch contract teruglevering profiteer je dan wel van positieve prijzen, maar geen last van negatieve prijzen.
en ja: onder de nieuwe energiewet 2026 kan je apart vast contract afsluiten voor afname stroom, los van teruglevercontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Vertel, wat is er slecht aan het doordraaien van stroom. Als de omvormer niet kan terug regelen of de verhuurder wil jou geen toegang geven. Wat let je dan om via een stopcontact de zonnepaneel boete te ontlopen?

De klimaattransitie, laat mij niet lachen. De overheid en energiemaatschappijen hebben juist de stroom "zuur" gemaakt door goed gedrag te gaan bestraffen in plaats van te bevorderen.

Met het terug regelen of doordraaien van stroom komt er juist geen klimaat bevorderende stroom beschikbaar in het stroomnet.

Airco's lijken veel te verbruiken en dat klopt maar wat denk je dat AI (Artificiële intelligentie) ons aan stroom gaat kosten? Onze aller vriend Trump heeft zelf geroepen dat alle momenteel gebruikte stroom in de USA zal moeten verdubbelen om de datacenters te kunnen voeden om AI te kunnen aanbieden op jouw telefoon.

Een verdubbeling in stroom verbruik en dat is er nu nog niet maar kolencentrale worden uit de grond stampt daarvoor net als China dat doet. Er draaien buiten de datacenters gasturbines en niet een paar, hele parken aan die dingen. Alleen maar opdat wij AI kunnen vragen wat de beste oplossing is voor het klimaatprobleem!?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:23:
[...]

Het is in de ogen van de diegenen die er door getroffen worden is het wel degelijk een boete. Je wordt namelijk bestraft voor jouw gedrag. Gedrag wat als niet wenselijk wordt gevonden door de energieleveranciers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:24:
[...]

Gewoon doen.
blijft er meer ruimte op het net over voor de rest van ons.

Bedankt.
Bedankt overheid, bedankt energieleveranciers die de inzet van burgers/klanten zo om het zeep hebben geholpen terwijl zij de mond vol hebben over verantwoordelijkheid en de energietransitie.

Nu die kleine "zonneboertjes" alleen maar als lastig zijn verklaard gaan wij ze wijs maken dat het goed is dat zij alleen nog maar hun eigen verbruik moeten gaat dekken. Dank kunnen de energieleveranciers weer alleen heersen over de energiemarkt.

De kachel moet toch ergens van branden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Het is in de ogen van de diegenen die er door getroffen worden is het wel degelijk een boete. Je wordt namelijk bestraft voor jouw gedrag. Gedrag wat als niet wenselijk wordt gevonden door de energieleveranciers.
Je krijgt steeds vaker de daadwerkelijke waarde van je levering, en die is nu eenmaal geen drol waard gedurende grote delen van het jaar. Niet leuk om te horen, maar wel de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Bedankt overheid, bedankt energieleveranciers die de inzet van burgers/klanten zo om het zeep hebben geholpen terwijl zij de mond vol hebben over verantwoordelijkheid en de energietransitie.

Nu die kleine "zonneboertjes" alleen maar als lastig zijn verklaard gaan wij ze wijs maken dat het goed is dat zij alleen nog maar hun eigen verbruik moeten gaat dekken. Dank kunnen de energieleveranciers weer alleen heersen over de energiemarkt.

De kachel moet toch ergens van branden....
OK Calimero...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:34:
[...]

Na salderen kan je altijd je omvormer op 'geen export' zetten bij negatieve prijzen. Dus dat gaat nooit gebeuren.

Met dynamisch contract teruglevering profiteer je dan wel van positieve prijzen, maar geen last van negatieve prijzen.
en ja: onder de nieuwe energiewet 2026 kan je apart vast contract afsluiten voor afname stroom, los van teruglevercontract.
En je blijft maar dynamische contracten pushen. Zijn dynamische contracten wat de Nederlander wil of is het soms dat de Nederlander er toe gedwongen moet worden.

Ik zie de voordelen wel in van dynamische contracten voor de...Energieleveranciers en ook voor de Nederlanders die geen zonnepanelen hebben. Die laatsten plukken mee in de vruchten van de buren die zonnepanelen hebben. In de winter weer een ander contract met vaste prijzen en gaat dat cyclisch elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Je krijgt steeds vaker de daadwerkelijke waarde van je levering, en die is nu eenmaal geen drol waard gedurende grote delen van het jaar. Niet leuk om te horen, maar wel de waarheid.
OK als die geen drop waard zijn waarom worden dan de energieprijzen niet lager. O ja, wij moeten aan een dynamisch contract dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

Vertel, wat is er slecht aan het doordraaien van stroom. Als de omvormer niet kan terug regelen of de verhuurder wil jou geen toegang geven. Wat let je dan om via een stopcontact de zonnepaneel boete te ontlopen?

De klimaattransitie, laat mij niet lachen. De overheid en energiemaatschappijen hebben juist de stroom "zuur" gemaakt door goed gedrag te gaan bestraffen in plaats van te bevorderen.

Met het terug regelen of doordraaien van stroom komt er juist geen klimaat bevorderende stroom beschikbaar in het stroomnet.

Airco's lijken veel te verbruiken en dat klopt maar wat denk je dat AI (Artificiële intelligentie) ons aan stroom gaat kosten? Onze aller vriend Trump heeft zelf geroepen dat alle momenteel gebruikte stroom in de USA zal moeten verdubbelen om de datacenters te kunnen voeden om AI te kunnen aanbieden op jouw telefoon.

Een verdubbeling in stroom verbruik en dat is er nu nog niet maar kolencentrale worden uit de grond stampt daarvoor net als China dat doet. Er draaien buiten de datacenters gasturbines en niet een paar, hele parken aan die dingen. Alleen maar opdat wij AI kunnen vragen wat de beste oplossing is voor het klimaatprobleem!?
Duurzame energie groeit juist sneller dan de vraag
Ondanks de toegenomen vraag
https://solarmagazine.nl/...-stroom-naar-recordhoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De ACM met in het midden van afkorting Consumenten kan ook niets doen. Dus jij vind de ACM net als alle anderen een Calimero.

Autoriteit Camilero & Markt daar staat dan volgens jou de afkorting ACM voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het is meer een probleem met de natuurkunde, energienet moet in balans zijn.

Dus niet raar dat er een negatieve prijs is als iedereen op de piek van de dag zonnestroom aanbiedt.

Heeft niks met energieleveranciers te maken. Zij leveren niet die energie, dat doet de consument... De energie is simpelweg niks waard op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

De ACM met in het midden van afkorting Consumenten kan ook niets doen. Dus jij vind de ACM net als alle anderen een Calimero.

Autoriteit Camilero & Markt daar staat dan volgens jou de afkorting ACM voor?
ACM zorg ervoor dat er een eerlijk speelveld is op de markt, transparantie en keuze maken makkelijk maken. Niet dat jij als consument een mooie deal krijgt.

De ACM is er niet om de natuurkunde om te buigen. Zonnestroom teruglevering tijdens de piek van een zonnige dag na 2027, is waardeloos.......simpel omdat er grote overschotten zijn op dat moment.

Daar gaat de ACM helemaal niks aan veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2025 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

OK als die geen drop waard zijn waarom worden dan de energieprijzen niet lager. O ja, wij moeten aan een dynamisch contract dat was het.
Vorig jaar heb ik een contract afgesloten voor 19ct per kWh. Hierin zit al 12ct energiebelasting. Hoeveel goedkoper wil je het nog hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
JeroenNietDoen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:42:
[...]

Ja het is ook geen gezicht al die oude zonnepanelen op de daken, ik zou ze ook weghalen. Of zijn er andere redenen dat je ze verwijderd, zijn de panelen bijvoorbeeld te ver gedegradeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

En je blijft maar dynamische contracten pushen. Zijn dynamische contracten wat de Nederlander wil of is het soms dat de Nederlander er toe gedwongen moet worden.

Ik zie de voordelen wel in van dynamische contracten voor de...Energieleveranciers en ook voor de Nederlanders die geen zonnepanelen hebben. Die laatsten plukken mee in de vruchten van de buren die zonnepanelen hebben. In de winter weer een ander contract met vaste prijzen en gaat dat cyclisch elk jaar.
Snap je het nu echt niet, of loop je me te trollen?

Duurzame energiebronnen zijn variabel, je kan ze niet met een knop aan of uit zetten zoals een energiecentrale.

Daarom moet vraag en aanbod in een duurzaam electriciteitsnet worden gebalanceerd, op heel korte termijn telkens.

Private partijen (die stroom produceren en consumeren - daar gaat het om) kan je niks dwingen in Nederland, daarom de dynamische prijzen, zodat toch juiste beslissing wordt genomen over hoeveel wordt geproduceerd en geconsumeerd op moment X.

Een duurzaam elektriciteitsnet werkt enkel met dynamische tarieven, en nee, er is geen energieleverancier die dit aan de achterkant kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:34:
Ik weet niet welke omvormer jij hebt maar mijn Enphase Envoy Standard kan dat niet. Die heeft geen idee van mijn directverbruik laat staan dat hij realtime kennis heeft van de kosten/opbrengst van teruggeleverde stroom.
Alleen maar voordelen, geen nadelen? Waarom zou ik op een zonnige zomerdag wel geld krijgen voor mijn overtollige stroom, daar ga je ook gewoon voor betalen in dat geval.

If it sounds too good to be true it probably is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Dus niet raar dat er een negatieve prijs is als iedereen op de piek van de dag zonnestroom aanbiedt.

Heeft niks met energieleveranciers te maken. Zij leveren niet die energie, dat doet de consument... De energie is simpelweg niks waard op dat moment.
En wie gaat er over het stroomnet, de overheid via de netbeheerders. Die heeft liggen slapen en de burger mag dan weer de scherven oprapen wat de overheid die in dienste zou moeten zijn van de burger heet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Ik weet niet welke omvormer jij hebt maar mijn Enphase Envoy Standard kan dat niet. Die heeft geen idee van mijn directverbruik laat staan dat hij realtime kennis heeft van de kosten/opbrengst van teruggeleverde stroom.

[...]

Alleen maar voordelen, geen nadelen? Waarom zou ik op een zonnige zomerdag wel geld krijgen voor mijn overtollige stroom, daar ga je ook gewoon voor betalen in dat geval.

Zoek even op Google naar Enphase en geen export.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

ACM zorg ervoor dat er een eerlijk speelveld is op de markt, transparantie en keuze maken makkelijk maken. Niet dat jij als consument een mooie deal krijgt.

De ACM is er niet om de natuurkunde om te buigen. Zonnestroom teruglevering tijdens de piek van een zonnige dag na 2027, is waardeloos.......simpel omdat er grote overschotten zijn op dat moment.

Daar gaat de ACM helemaal niks aan veranderen.
Ik vind het toch wel goed aangedragen door jou. ACM staat van nu af aan bekend als Autoriteit Calimero & Markt.

De ACM is zo ingeperkt dat zij ook allen zingen in de richting van de overheid "zij zijn groot en ik is klein"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

En wie gaat er over het stroomnet, de overheid via de netbeheerders. Die heeft liggen slapen en de burger mag dan weer de scherven oprapen wat de overheid die in dienste zou moeten zijn van de burger heet gemaakt.
Chef, we kunnen het stroomnet nog 10x uitbreiden.

De zonnestroom, op een dag in mei, om 14 uur wordt er niet waardevoller van. Het energieverbruik is dan laag, en er wordt ontzettend veel stroom opgewekt.

Het enige wat kan helpen is energieopslag, maar die technologie zoals batterijen is nu pas in ontwikkeling, dus daar heeft niemand lopen slapen....

Uitbreiden stroomnet is goed voor de vraagpieken, in de avond, en in de winter. Aanbodpiekem van zonnestroom helpt het niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Ik vind het toch wel goed aangedragen door jou. ACM staat van nu af aan bekend als Autoriteit Calimero & Markt.

De ACM is zo ingeperkt dat zij ook allen zingen in de richting van de overheid "zij zijn groot en ik is klein"
😂😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

[...]

Communicerende vaten? Lokaal stroom opwekken, lokaal verbruiken. Laat die airco maar zoemen en laat auto maar lekker opladen. De transportweg is kort en de stroom ziet nooit een transformatorhuisje want die stroom is al helemaal lekker bereid en ook zo voor consumptie geschikt.

Jij krijgt dan een eerlijke prijs voor jouw geproduceerde stroom en de buur betaalt ook een eerlijke prijs voor de stroom en niet zoals nu een dumping prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:50
Je bent gewoon aan het voorsorteren op de slachtofferrol in plaats van te denken in oplossingen.

De veranderingen zijn er voor iedereen hoor. Van particulier tot bedrijf.

Ik was onlangs nog bij een bedrijf met iets van 1MWp op het dak. De technisch verantwoordelijke vertelde dat ze in sommige maanden tot 10.000€/maand betalen om terug te leveren.

Oplossingen:
- batterij van 1MWh geplaatst, reeds voorzien op een tweede.
- kWh prijs van de publiek beschikbare laadpalen lager gezet.

Uiteindelijk evolueren we in de richting van een decentraler , performanter, goedkoper energiesysteem.

Nee, niet perfect, wel beter.

Weg van fossiel uit de grond halen, de halve wereld rondvoeren, in brand steken, repeat. En ondertussen blootgesteld worden aan: geopolitieke spelletjes, klimaatverandering, gezondheidsrisico's,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:57:
Zoek even op Google naar Enphase en geen export.
Aan of uit in de app, alsof ik de schakelaar in de meterkast omzet. Dan ben je ook je directverbruik kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

[...]

Je begrijpt het niet. Het heet marktwerking en die is nu verstoord door kunstmatig ingrijpen.

De prijs zal zich herstellen en zo krijg jij ook een marktconforme prijs. Dat is nu helemaal kapot gemaakt omdat de energieleveranciers niet wilden wachten op het afschaffen van de salderingsregeling. Die hebben hun eigen plan getrokken vandaar dit zonnepanelen-boete topic.

Energie delen zal wel ergens tegen Sint Juttemis worden ingevoerd en zo voelt de burger zich nog steeds een Calimero, en terecht. De burger mag altijd de gemaakt rotzooi opruimen als het overheid en energieleveranciers uitje is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Aan of uit in de app, alsof ik de schakelaar in de meterkast omzet. Dan ben je ook je directverbruik kwijt.
Ja en daarom kan er een doordraaier gemaakt worden. Die laat je wel in het directverbruik voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:14:
Ja en daarom kan er een doordraaier gemaakt worden. Die laat je wel in het directverbruik voorzien.
Dat is een leuk concept voor mensen met een eigen oprit en EV, met alleen een airco schiet dat niet op. Sowieso is voor de meeste mensen weinig te sturen in verbruik, de wasmachine is maar 0,3 kWh per keer.

Wellicht dat ik tzt een paar terrasverwarmers aanschaf, met 1500w heb je tenminste genoeg vermogen om te verbranden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op Google staat je via de Manager een geen exportprofiel kan instellen. En er staat ook dat je dit niet altijd zelf kan doen, maar de installateur kan dat wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:23:
Op Google staat je via de Manager een geen exportprofiel kan instellen. En er staat ook dat je dit niet altijd zelf kan doen, maar de installateur kan dat wel....
Dan moet je wel de Envoy Metered hebben met CT klemmen, de basis versie heeft geen kennis over je teruglevering/verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
In veel landen is er altijd al een (gedeeltelijk) verbod geweest op injecteren op het net. Dus moesten de omvormers daar altijd al op voorzien geweest zijn om dit mogelijk te maken.

Waarschijnlijk iets met langetermijnvisie en zo, iets waar iedereen toch voorstander van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Dan moet je wel de Envoy Metered hebben met CT klemmen, de basis versie heeft geen kennis over je teruglevering/verbruik.
Je kan ook zelf wat proactieve zijn.

Ik heb het ChatGPT gevraagd:
Ah, dan heb je het over Enphase Envoy (de gateway voor je zonnepanelen).
"Basis" en "Metered" slaan daar op de firmware/licentieversie:

Envoy Basis → meet wel productie, maar geen verbruik (consumptie) van je huishouden.

Envoy Metered → kan zowel productie als verbruik meten, door gebruik van meetspoelen (CT-clamps).

Upgradepad:

1. Hardwarecheck – Je Envoy moet geschikt zijn voor metered-functionaliteit (bij sommige oude modellen is een nieuwe Envoy S Metered nodig).

2. CT-clamps plaatsen – Meetspoelen moeten rond je hoofdaansluiting en PV-strings worden gemonteerd.

3. Firmware/licentie activeren – Dit gebeurt via je installateur of Enphase-portal. Alleen Enphase-partners kunnen een "Basis" activeren naar "Metered".

4. Herconfiguratie – In de Installer Toolkit-app wordt ingesteld welke clamps waar zitten, zodat de Envoy het verbruik kan berekenen.

⚠️ Zelf upgraden zonder installateur is meestal niet mogelijk, omdat Enphase de configuratie in hun systeem vrij moet geven.

Ik kan voor je opzoeken of jouw huidige Envoy-model alleen softwarematig naar "Metered" kan, of dat er ook hardware vervangen moet worden.
Heb je het serienummer of model van je Envoy?
Er is dus een upgradepad door plaatsen CT-klemmen, en software/firmware upgrades. Moet een monteur bijkomen.

Of je ook hardwareupgrade moet hebben hangt af van je serienummer, maar kans is dat je omvormer dan sowieso tegen 2027 vervangen moet worden door ouderdom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:56
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:51:
[...]
Duurzame energiebronnen zijn variabel, je kan ze niet met een knop aan of uit zetten zoals een energiecentrale.
Dat is niet waar. Je kan ze makkelijk aan en uitzetten, zelfs sneller dan conventionele opwekking.

Wat variable is is de opbrengst, die is afhankelijk van zaken als wind en zon en dus ben je afhankelijk van moeder Natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:35:
Er is dus een upgradepad door plaatsen CT-klemmen, en software/firmware upgrades.

Of je ook hardwareupgrade moet hebben hangt af van je serienummer, maar kans is dat je omvormer dan sowieso tegen 2027 vervangen moet worden door ouderdom.
Nog eens honderden euro's uitgeven om maar niet terug te leveren. Moet niet gekker worden, het hele idee van Enphase was nou net 25 jaar geen kosten en gedoe meer (geen centrale omvormer).

Denk je werkelijk dat veel mensen nog geld aan hun PV installatie gaan uitgeven om energiebedrijven blij te maken? Dan gaat hier gewoon de schakelaar in de meterkast om, net als de rest van de energietransitie wat mij betreft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Conventionele opwekkers zijn ook variabel. Je weet het alleen pas achteraf.

Kwallen in de kerncentrale:
https://www.vrt.be/vrtnws...franse-kerncentrale-stil/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Nog eens honderden euro's uitgeven om maar niet terug te leveren. Moet niet gekker worden, het hele idee van Enphase was nou net 25 jaar geen kosten en gedoe meer (geen centrale omvormer).

Denk je werkelijk dat veel mensen nog geld aan hun PV installatie gaan uitgeven om energiebedrijven blij te maken? Dan gaat hier gewoon de schakelaar in de meterkast om, net als de rest van de energietransitie wat mij betreft... ;)
Gaap....

Uit elk nieuwsbericht blijkt dat zonne-energie wereldwijd hard groeit. Dat al onze elektriciteit duurzaam is tussen 2030 en 2035. Ook met de toename door AI

Het wisselen naar een duurzaam energiesysteem brengt veel veranderingen met zich mee. Dat vraagt dus ook aanpassing van jou als energie consument en producent.

Net doen alsof zonnepanelen een financiële catastrofe zijn wordt nu wel echt oud. Zo'n heeft voor suoerrendementen gezorgd. En zo'n + batterij nog steeds in de toekomst.

Als het voor jou te snel gaat stap je toch gewoon even uit, kan je over 5 jaar altijd weer instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik heb ook Enphase standard, en kan in de homewizzard app precies het direct verbruik zien.
P1 meter kost niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Ersus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Als je voldoende overschot en opslag kunt realiseren en injecteren nog steeds mag, is een negatieve jaarafrekening zeker mogelijk.
Kun je dat rekensommetje eens delen, ik neem aan dat je dat baseert op een bepaalde PV capaciteit, accu capaciteit en de dynamische tarieven over de afgelopen jaren? (of bedoel je middels handel op de onbalans markt, zoals de zoneplan batterij?). Ik heb ook geprobeerd dat rekensommetje rond te krijgen, maar is me nog niet gelukt. Je hebt het dan over de elektra rekening in een gasgestookte woning neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Dat is niet waar. Je kan ze makkelijk aan en uitzetten, zelfs sneller dan conventionele opwekking.

Wat variable is is de opbrengst, die is afhankelijk van zaken als wind en zon en dus ben je afhankelijk van moeder Natuur.
Uit inderdaad wel.
Aan op vol vermogen inderdaad niet omdat je afhankelijk bent van de opbrengst. Goede correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:44:
Ik heb ook Enphase standard, en kan in de homewizzard app precies het direct verbruik zien.
P1 meter kost niet zoveel...
Die heb ik ook, maar daar kan ik mijn microomvormers niet mee aansturen. Als ze exact zoveel zouden doorlaten als mijn directverbruik op dat moment geweldig maar zover CT klemmen en Envoy update via de installateur gaat dat niet werken.

Tot 2027 kunnen we nog salderen, tzt is de set vrijwel afbetaald en kan desnoods in de zomer de schakelaar om. Geld terug en een goede les voor de toekomst, vertrouw nooit mooie verhalen van de overheid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Die heb ik ook, maar daar kan ik mijn microomvormers niet mee aansturen. Als ze exact zoveel zouden doorlaten als mijn directverbruik op dat moment geweldig maar zover CT klemmen en Envoy update via de installateur gaat dat niet werken.

Tot 2027 kunnen we nog salderen, tzt is de set vrijwel afbetaald en kan desnoods in de zomer de schakelaar om. Geld terug en een goede les voor de toekomst, vertrouw nooit mooie verhalen van de overheid. :)
Wanneer heb jij de set aangeschaft? Als de set nog niet is terugverdiend dan is het vrij recent geweest dus was allang bekend dat salderen eraf ging. En anders heb je veel teveel betaald voor je set :9

Volgens mij is al een tijdje bekend dat salderen zou eindigen, details kwamen later.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Je kan ook zelf wat proactieve zijn.

Ik heb het ChatGPT gevraagd:

[...]

Er is dus een upgradepad door plaatsen CT-klemmen, en software/firmware upgrades. Moet een monteur bijkomen.

Je zei "Na salderen kan je altijd je omvormer op 'geen export' zetten bij negatieve prijzen." Als je daarvoor een installateur moet laten komen, extra hardware aan moet schaffen, of je hele omvormer moet vervangen is dat toch niet zo vanzelfsprekend als je omvormer op 'geen export' zetten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:52:
Wanneer heb jij de set aangeschaft?
Volgens mij is al een tijdje bekend dat salderen zou eindigen, details kwamen later.
2021, dat salderen zou eindigen was inderdaad bekend en onder de streep maakt het huidige abrupte stoppen weinig uit tov van het oorspronkelijke plan.

Wat wel veranderd is is het terugleveren van niet direct verbruikte kWh: tot twee jaar geleden zou dat ongeveer 80% van het kale levertarief opleveren, zeg 8-10ct per kWh bij een vast contract. Nergens was sprake van waardeloos overschot, laat staan dat je moest gaan betalen voor teruglevering.

Rekenvoorbeeld: Bij 5000 kWh opwek en verbruik per jaar en 30% directverbruik heb je het over ongeveer 300-350 euro minder opbrengst per jaar, los van eventuele nieuwe heffingen die ze verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:53:
Je zei "Na salderen kan je altijd je omvormer op 'geen export' zetten bij negatieve prijzen." Als je daarvoor een installateur moet laten komen, extra hardware aan moet schaffen, of je hele omvormer moet vervangen is dat toch niet zo vanzelfsprekend als je omvormer op 'geen export' zetten. ;)
Sterker nog: de Envoy Standard kan niet geupgrade worden lees ik nu, het hele systeem moet vervangen worden.
An Envoy-S Standard cannot be upgraded to an Envoy-S Metered. They are distinct devices with different capabilities. The Envoy-S Metered offers consumption metering, which the Standard version lacks, and is designed for comprehensive energy management with features like load management and smart grid functionalities. To get metering capabilities, you would need to replace the Envoy-S Standard with an Envoy-S Metered.
Volgens GeminiAI kost alleen de Envoy Metered al 609 dollar, daar komen de installatie- en overige kosten nog bij. Dat verdien je dus nooit terug...

[ Voor 25% gewijzigd door hoevenpe op 13-08-2025 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-09 17:55
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Heeft niks met energieleveranciers te maken. Zij leveren niet die energie, dat doet de consument...
De energie is simpelweg niks waard op dat moment.
stel:
-ons energienet was 10 jaar geleden prima up-to-date gebracht, met zelfs nog een flinke extra ruimte....
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen exporteren als groene stroom
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen gaan gebruiken om groot-verbruikers om te kunnen laten schakelen..

is dit (grotendeels) waar?

WIE is nu de schuldige?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Als er iemand 10 jaar geleden dit voorstel gedaan had.

Had jij dan gezegd: goed idee, we gaan er voor. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

stel:
-ons energienet was 10 jaar geleden prima up-to-date gebracht, met zelfs nog een flinke extra ruimte....
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen exporteren als groene stroom
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen gaan gebruiken om groot-verbruikers om te kunnen laten schakelen..

is dit (grotendeels) waar?

WIE is nu de schuldige?
Moet er een schuldige zijn?
Ik hoor je zeggen als, als, als. Maak eerst maar eens werk van grootverbruikers omzetten naar elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Ik hoor je zeggen als, als, als. Maak eerst maar eens werk van grootverbruikers omzetten naar elektriciteit.
* ja, er moet een schuldige zijn, en ís er ook, en dat zijn niét de kleine PV huizen...

** waarom zouden ze er uberhaupt zelfs maar aan denken? alles zit vol/vast.

Zou jij EV gaan rijden als er 5 laadpalen zijn in NL ?? Ik heb zo'n "vaag" vermoeden van niet.

Geen toekomst = geen verandering=geen investeringen.

Begin bij het begin... en vooral NIET te laat of doorschuiven.

Ik zeg AANPAKKEN voor het nóg erger gaat worden...

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 13-08-2025 10:28 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:15:
Als er iemand 10 jaar geleden dit voorstel gedaan had.

Had jij dan gezegd: goed idee, we gaan er voor. ?
ja, alle nood-signalen, rode lampen (niet de walletjes.. :F ) waren er al, maar ook de overheid deed niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Grootverbruikers zijn daar ook vollebak mee bezig. Ja, met vallen en opstaan maar dat is gewoon een normaal traject. Het zou raar zijn moest het anders zijn.

Denk aan stoomboilers op hoogspanning, industriële warmtepompen,...

Een kort stukje Ketelklets over hoe zonnepanelen een financiële hedge zijn:
YouTube: Solar hedge

Je krijgt er meer stabiele energieprijzen door. De plotse uitschieters die iedereen wel kent van bij fossiel worden er door gedempt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:03
[...]

Ik vind het eerder dat zonnepaneelhouders jaren lang gematst zijn, en nu redelijkerwijs recht getrokken wordt.
Jaren lang hebben de niet zonnepaneel houders extra betaald voor de pv'ers, want de fossiele elektriciteit moest gratis terug geleverd worden aan de pv houders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

waarom zouden ze er uberhaupt zelfs maar aan denken? alles zit vol/vast.

Zou jij EV gaan rijden als er 5 laadpalen zijn in NL ?? Ik heb zo'n "vaag" vermoeden van niet.

Geen toekomst = geen verandering=geen investeringen.

Begin bij het begin... en vooral NIET te laat of doorschuiven.

Ik zeg AANPAKKEN voor het nóg erger gaat worden...
Ja eens, aanpak is geboden.

Maar je draait heen om het originele punt. Zonnestroom om 14 uur op een dag in mei is waardeloos, en zal dat in de toekomst ook blijven.

Hoeveel grootverbruikers en evs er ook bij zullen komen. De reden is simpel, er komt nog veel meer zon aan, door extra panelen, maar ook doordat zonnepanelen de komende 10 jaar dubbel zo efficiënt worden als panelen uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

ja, alle nood-signalen, rode lampen (niet de walletjes.. :F ) waren er al, maar ook de overheid deed niets.
De overheid deed niets omdat er blijkbaar redelijk wat andere stemmen waren die dat voor hen geen goed idee vonden.

Onbetaalbaar, waarom iets veranderen dat nu goed werkt, wat met mijn verdienmodel,...

Je kan zelf wel bedenken wie dat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Dat gaat dus niet.
Wij wouden op de zaak van gas naar elektrisch maar dat was niet mogelijk. (Bolsward) en daar zijn meer bedrijven die niks kunnen want geen aansluiting te krijgen.
En toen ik hier laatst een rondje wandelde op het industrieterrein stond er bij een lasbedrijf een enorme generator buiten te loeien om de zaak van stroom te voorzien.(Heerenveen)
Ik kan die bij wijze van spreken zien vanuit de achtertuin.
Toch wil mijn stroom die kant niet op schijnbaar.
En hier achter is wel allemaal vrij recente bouw en aanleg van nuts.
Dus toen was er al geen voortschrijdend inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

. De reden is simpel, er komt nog veel meer zon aan, door extra panelen, maar ook doordat zonnepanelen de komende 10 jaar dubbel zo efficiënt worden als panelen uit het verleden.
Alleen dan niet meer op particuliere daken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Ja eens, aanpak is geboden.

Maar je draait heen om het originele punt. Zonnestroom om 14 uur op een dag in mei is waardeloos, en zal dat in de toekomst ook blijven.

Hoeveel grootverbruikers en evs er ook bij zullen komen. De reden is simpel, er komt nog veel meer zon aan, door extra panelen, maar ook doordat zonnepanelen de komende 10 jaar dubbel zo efficiënt worden als panelen uit het verleden.
Ja, maar er zullen wel (ondernemende) mensen zijn die zeggen: Hé, gratis energie om 14h, daar kan ik wel iets leuk mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Alleen dan niet meer op particuliere daken natuurlijk.
De cijfers zeggen een ander verhaal.
zo'n pv blijf stijgen en stijgen op consumentenzaken.

Alleen niet meer in het tempo van tropenjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Dat gaat dus niet.
Wij wouden op de zaak van gas naar elektrisch maar dat was niet mogelijk. (Bolsward) en daar zijn meer bedrijven die niks kunnen want geen aansluiting te krijgen.
En toen ik hier laatst een rondje wandelde op het industrieterrein stond er bij een lasbedrijf een enorme generator buiten te loeien om de zaak van stroom te voorzien.(Heerenveen)
Ik kan die bij wijze van spreken zien vanuit de achtertuin.
Toch wil mijn stroom die kant niet op schijnbaar.
En hier achter is wel allemaal vrij recente bouw en aanleg van nuts.
Dus toen was er al geen voortschrijdend inzicht.
Grootverbruikers sluiten niet aan het het laagspanningsnet. Eens dat het net moet worden uitgebreid, maar jij en ik als burger hebben daar 10 jaar geleden niet voor gestemd in de verkiezingen. We kunnen wel altijd wijzen naar de politiek, maar die doen ook maar wat de burger wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Je kan zelf wel bedenken wie dat zijn.
Uuh, burgers? Die optimaal gebruik maken van bezwaarprocedures? Die geen molen willen zien vanuit hun achtertuin, die evenmin molens op zee willen zien. geen extra transformatiehuisjes in de buurt willen? Landeigenaren die geen kabels door hun land willen laten leggen. Die geen verdeelstations willen naast hun perceel. Die liever projectontwikkelaars op hun land toelaten dan een windmolen bouwer. Die denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

De cijfers zeggen een ander verhaal.
zo'n pv blijf stijgen en stijgen op consumentenzaken.

Alleen niet meer in het tempo van tropenjaren.
Kosten voor stroom terugleveren hoger dan vergoeding bij meerdere leveranciers.

Dit soort nieuws berichten doen het goed op verjaardagen en in de kroeg.
Dus ik verwacht eerder dat het nog meer inkakt voor er weer een stijgende lijn particuliere pv komt.
Hooguit bij nieuwbouw waar het min of meer verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

* ja, er moet een schuldige zijn, en ís er ook, en dat zijn niét de kleine PV huizen...
.
Waarom moet er dan een schuldige zijn?

Gaan grote maatschappelijke veranderingen niet altijd zo? In horten en stoten, 1 stap terug, 2 vooruit.

Ik vind het geen constructieve gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Grootverbruikers sluiten niet aan het het laagspanningsnet. Eens dat het net moet worden uitgebreid, maar jij en ik als burger hebben daar 10 jaar geleden niet voor gestemd in de verkiezingen. We kunnen wel altijd wijzen naar de politiek, maar die doen ook maar wat de burger wil.
Klopt er staan bij ons 6 trafo's maar een nieuwe Hv lijn vanuit het Hv verdeelstation aan de overkant van de weg was geen ruimte voor.
Dat zit gewoon vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

Ja, maar er zullen wel (ondernemende) mensen zijn die zeggen: Hé, gratis energie om 14h, daar kan ik wel iets leuk mee doen.
Dat werkt alleen als het op grote schaal gebeurt.

En dan heb je dynamische energietarieven nodig, bij iedereen en alles, ook consumenten.
Dan is de cirkel weer rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Kosten voor stroom terugleveren hoger dan vergoeding bij meerdere leveranciers.

Dit soort nieuws berichten doen het goed op verjaardagen en in de kroeg.
Dus ik verwacht eerder dat het nog meer inkakt voor er weer een stijgende lijn particuliere pv komt.
Hooguit bij nieuwbouw waar het min of meer verplicht is.
De meeste daken die geschikt zijn voor zon, ligt nu wel zonnepanelen.

De grootste vraag naar zonnepanelen komt straks van nieuwbouw, en vervanging na 25 jaar. Nieuwe zonnepanelen hebben 2* zoveel opbrengst per paneel als toen. Dat gaat voor een gigantische stijging zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

De grootste vraag naar zonnepanelen komt straks van nieuwbouw, en vervanging na 25 jaar. Nieuwe zonnepanelen hebben 2* zoveel opbrengst per paneel als toen. Dat gaat voor een gigantische stijging zorgen.
Als men ze al vervangt Dan lijkt het me dat je dan voor minder panelen gaat om dezelfde opbrengst te houden.
Het overschot was immers waardeloos.

En voor de grijze winterdagen is het ook niet bijzonder nuttig.
Twee keer niks is nog steeds niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Met een TVT van 20 jaar zie ik weinig vervanging. Zolang je afgeschreven oude set iets oplevert laat je ze liggen, daarna is het wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Dat werkt alleen als het op grote schaal gebeurt.

En dan heb je dynamische energietarieven nodig, bij iedereen en alles, ook consumenten.
Dan is de cirkel weer rond.
Het gebeurt al op grote schaal. Het valt gewoon niet op.

Denk aan dynamische laadpalen, maar evengoed de particulier die denkt: het zonnetje schijnt ik ga een wasje draaien. (Nee, niet altijd, alleen als het goed uitkomt in de dagelijkse planning)

Maar ook bijvoorbeeld voedingsbedrijven en groothandels die hun eigen pv-installatie koppelen aan hun koelinstallaties en meer gaan koelen als er meer zon is. Terugverdientijd van een paar uur of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Het gebeurt al op grote schaal. Het valt gewoon niet op.

Denk aan dynamische laadpalen, maar evengoed de particulier die denkt: het zonnetje schijnt ik ga een wasje draaien. (Nee, niet altijd, alleen als het goed uitkomt in de dagelijkse planning)

Maar ook bijvoorbeeld voedingsbedrijven en groothandels die hun eigen pv-installatie koppelen aan hun koelinstallaties en meer gaan koelen als er meer zon is. Terugverdientijd van een paar uur of zo.
Zijn die er al dynamische laadpalen AC?

Ik heb nooit gesnapt waarom laadpalen een vaste prijs hebben voor de hele consesie? Maak die dynamisch, middags gratis opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Met een TVT van 20 jaar zie ik weinig vervanging. Zolang je afgeschreven oude set iets oplevert laat je ze liggen, daarna is het wel klaar.
Alleen zonnepanelen,... Tja daar is niet nuttig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Grootverbruikers sluiten niet aan het het laagspanningsnet. Eens dat het net moet worden uitgebreid, maar jij en ik als burger hebben daar 10 jaar geleden niet voor gestemd in de verkiezingen.
We kunnen wel altijd wijzen naar de politiek, maar die doen ook maar wat de burger wil.
ik (heel Nederland...), als burger zeg: afschaffen alle belastingen en géén MRB meer....
en dat gaat dan ook gebeuren?? dacht het niet.

Er is zo iets als politieke verantwoordelijkheid, en dat hadden ze moeten nemen, en doen ze nu NOG niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

en wat is er op tegen om PV velden weg te halen (verbieden nóg meer te plaatsen..)
bakken overschot zónder eigenverbruik dus tegengaan, en daarvoor windmolens te plaatsen, príma voor winter periodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

ik (heel Nederland...), als burger zeg: afschaffen alle belastingen en géén MRB meer....
en dat gaat dan ook gebeuren?? dacht het niet.

Er is zo iets als politieke verantwoordelijkheid, en dat hadden ze moeten nemen, en doen ze nu NOG niet...
En dan ook politie en zorg afschaffen?
Lekker onzin reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flaskk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Ik vind het eerder dat zonnepaneelhouders jaren lang gematst zijn, en nu redelijkerwijs recht getrokken wordt.
Jaren lang hebben de niet zonnepaneel houders extra betaald voor de pv'ers, want de fossiele elektriciteit moest gratis terug geleverd worden aan de pv houders....
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

En dan ook politie en zorg afschaffen?
Lekker onzin reactie
volgens mij begrijp je dóndersgoed wat ik bedoel, maar wíl je niet begrijpen. "het volk" kán niet alles beslissen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

en wat is er op tegen om PV velden weg te halen (verbieden nóg meer te plaatsen..)
bakken overschot zónder eigenverbruik dus tegengaan, en daarvoor windmolens te plaatsen, príma voor winter periodes?
Nee, we hebben juist meer duurzame energie nodig, ook zon. En dan met batterijen voor de avond.

Energiebehoefte gaat toenemen door AI
Pagina: 1 ... 147 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)