10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Verwijderd
JajaHansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
volgens mij begrijp je dóndersgoed wat ik bedoel, maar wíl je niet begrijpen. "het volk" kán niet alles beslissen ..
Dus de politiek moet de lastige keuzes maken voor meer duurzame energie, en als dan de consequentie is dat salderen moet verdwijnen, zegt de burger: oh maar dat had ik niet gewild, protest, onbetrouwbare overheid!!
Verwijderd
Zo'n moet enkel nog lonen in combinatie met een batterij. Zo'n op zichzelf is waardeloos, enkel als je het kan verplaatsen naar de avond heeft het waarde.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
100% eens, dus gaan we afstraffen of belonen?
Stimuleren kan dus door subsidie op thuisbatterij. En salderen versneld afschaffen, het is een ramp voor duurzame energie en ons elektriciteitsnet.
Tvt van enkel zonnepanelen is niet interessant
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2025 11:15 ]
Ik denk eerder dat er voortdurend panelen zullen bijgelegd worden tot er ook genoeg zijn voor in de wintermaanden.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
en wat is er op tegen om PV velden weg te halen (verbieden nóg meer te plaatsen..)
bakken overschot zónder eigenverbruik dus tegengaan, en daarvoor windmolens te plaatsen, príma voor winter periodes?
Ja, dat vereist creativiteit en aandacht voor het esthetische.
Maar voor de rest zie ik geen bezwaren.
en windmolens kunnen dat niet? als aanvulling?Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:15:
[...]
Ik denk eerder dat er voortdurend panelen zullen bijgelegd worden tot er ook genoeg zijn voor in de wintermaanden.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
dus wéér investeren? en afwachten wat de "boetes" gaan worden? Hallo ACM ??Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Zo'n moet enkel nog lonen in combinatie met een batterij. Zo'n op zichzelf is waardeloos, enkel als je het kan verplaatsen naar de avond heeft het waarde.
Stimuleren kan dus door subsidie op thuisbatterij. En salderen versneld afschaffen, het is een ramp voor duurzame energie en ons elektriciteitsnet.
Tvt van enkel zonnepanelen is niet interessant
Verwijderd
Deel misschien, maar niet in Nov, Dec en Jan.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:15:
[...]
Ik denk eerder dat er voortdurend panelen zullen bijgelegd worden tot er ook genoeg zijn voor in de wintermaanden.
Waarschijnlijk wordt overtollige zonne-energie in de zomer straks omgezet in waterstof en in de gasvelden gepompt, kan het in de winter worden gebruikt voor warmte en elektriciteit.
Dan is waterstof meteen een stuk efficiënter, omdat het niet vervoerd, en onderdruk hoeft worden gehouden.
het bold gedeelte moet je eens inlezen, en dan vooral efficiëntieVerwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:18:
[...]
Deel misschien, maar niet in Nov, Dec en Jan.
Waarschijnlijk wordt overtollige zonne-energie in de zomer straks omgezet in waterstof en in de gasvelden gepompt, kan het in de winter worden gebruikt voor warmte en elektriciteit.
Dan is waterstof meteen een stuk efficiënter, omdat het niet vervoerd, en onderdruk hoeft worden gehouden.
Verwijderd
Ja constant investeren.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
dus wéér investeren? en afwachten wat de "boetes" gaan worden? Hallo ACM ??
Of denk je dat de energietransitie er gaat komen zonder investeringen?
Achter de meter zijn geen boetes, weten ze niks van.
en wíe gaat investeren als de TvT te lang gaat worden?? jij??Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Ja constant investeren.
Achter de meter zijn geen boetes, weten ze niks van.
Verwijderd
Voor auto's zijn verliezen veel groter door transport en compressie. Dat hoeft niet bij langdurige opslag in gasveld. Daarnaast is de zonne-energie gratis tussen de middag.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
het bold gedeelte moet je eens inlezen, en dan vooral efficiëntie
Zo is het 'ons kiezers' niet verkocht, kan me niet herinneren dat er een partij was die vroeg of we 100 miljard aan het stroomnet willen uitgeven en rond 2028 black-outs als een hinderlijk ongemak accepteren.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:20:
Ja constant investeren.
Als het eerlijke verhaal was verteld had de overgrote meerderheid voor een fossiele toekomst gestemd. Daar zou het in oktober imo ook meer over moeten gaan: duurzaam waar het goedkoper is, de rest voorlopig zoals het nu is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
De toekomst wordt anders.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:21:
[...]
en wíe gaat investeren als de TvT te lang gaat worden?? jij??
De meeste consumentendaken ligt nu al PV.
In de toekomst wordt PV vooral gelegd icm batterij, en bij grote renovatie dak of nieuwbouw.
Dit betekent kostenvoordelen, installatiekosten vallen weg, want het wordt tegelijk met de rest gedaan. Batterij wordt erg goedkoop, evt subsidie erop. Batterij integratie met omvormer. Over de levensduur een gouden combi die veel geld gaat opleveren.
Let go!
Wat mij betreft zeker wel.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
en windmolens kunnen dat niet? als aanvulling?
Ik heb zelf wel de indruk dat windmolens meer nimby gevoelig zijn dan zonnepanelen.
Daar zal zullen dus steeds afwegingen moeten gemaakt worden.
Als ik naar de simulaties kijk van mijn eigen pv-installatie dan is de opbrengst in januari ongeveer 10% van deze in de beste maand.
Ik zou dus 10 keer meer zonnepanelen nodig hebben, die passen natuurlijk niet op mijn eigen dak in mijn eigen situatie.
Maar globaal beschouwd, als het elektriciteitsverbruik constant blijft dan zou het aantal zonnepanelen dus nog eens X10 moeten.
Dat kan door parkings te overkappen, serres met zonnepanelen, zonnepanelen op verticale wanden, op waterbuffers, fietspaden overkappen,...
Je kan daar vanalles van vinden maar niet dat het niet mogelijk is.
Verwijderd
Logisch dat dat niet is gezegd, anders had iedereen nee gestemd, en was de aarde kapot gegaan. Investeringen gaan voor de baat uit, daar zijn burgers niet het sterkste in...hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Zo is het 'ons kiezers' niet verkocht, kan me niet herinneren dat er een partij was die vroeg of we 100 miljard aan het stroomnet willen uitgeven en rond 2028 black-outs als een hinderlijk ongemak accepteren.
Als het eerlijke verhaal was verteld had de overgrote meerderheid voor een fossiele toekomst gestemd. Daar zou het in oktober imo ook meer over moeten gaan: duurzaam waar het goedkoper is, de rest voorlopig zoals het nu is.
En de investeringen komen altijd van de consument, of belastingen of direct.
Maar dan niet klagen als diezelfde kiezers massaal op populistische partijen stemmen. Dat krijg je als je niet het eerlijke verhaal verteld.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:34:
Logisch dat dat niet is gezegd, anders had iedereen nee gestemd, en was de aarde kapot gegaan. Investeringen gaan voor de baat uit, daar zijn burgers niet het sterkste in...
Ben momenteel op vakantie in verschillende landen aan de andere kant van deze aardkloot. Zoveel energieverspilling gezien dat zelfs deze (voormalige) VVD stemmer er jeuk van krijgt, bijna schattig hoe wij met 18 miljoen op 40k km2 denken de wereld te gaan redden...
Het is niet de schuld van de overheid dat je geen toekomstbestendige installatie hebt aangeschaft. Dat salderen ooit zou eindigen was altijd al een gegeven over de levensduur van je installatie. De manier waarop dat nu gaat vind ik ook van alles van, maar op een levensduur van 20-25 jaar maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Het in-één-keer goed doen door een metered envoy te plaatsen had precies 100 euro meer gekost toendertijd.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
...vertrouw nooit mooie verhalen van de overheid installateur.
De envoy is alleen de gateway, niet het "hele systeem". Die envoy metered kost overigens 263 euro (incl. 3e CT-klem). Vervangen is een kwestie van 3 klemmetjes plaatsen en wat draden omschroeven naar de nieuwe gateway. Als je dat niet zelf kan/mag/wil kost het je elektricien een half uurtje.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:06:
[...]
Sterker nog: de Envoy Standard kan niet geupgrade worden lees ik nu, het hele systeem moet vervangen worden.
Volgens GeminiAI kost alleen de Envoy Metered al 609 dollar, daar komen de installatie- en overige kosten nog bij. Dat verdien je dus nooit terug...
Als je daarmee meer zelf kan verbruiken en/of meer betaalde oplevering kan genereren over de rest van de levensduur is die business case snel gemaakt lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 13-08-2025 12:00 ]
All-electric.
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:34:
[...]
Logisch dat dat niet is gezegd, anders had iedereen nee gestemd, en was de aarde kapot gegaan.

All-electric.
Dan ook niet klagen dat 'Alles uit China komt', dat we te weinig innovatief zijn, dat industrie vertrekt,...hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Maar dan niet klagen als diezelfde kiezers massaal op populistische partijen stemmen. Dat krijg je als je niet het eerlijke verhaal verteld.
Ben momenteel op vakantie in verschillende landen aan de andere kant van deze aardkloot. Zoveel energieverspilling gezien dat zelfs deze (voormalige) VVD stemmer er jeuk van krijgt, bijna schattig hoe wij met 18 miljoen op 40k km2 denken de wereld te gaan redden...
Uiteindelijk is alles terug te leiden naar individuen die denken: de voordelen voor mij, de inspanningen voor een ander. Blijft niet duren.
Er kan dan nog best meer PV bij voor het voor- en najaar, maar dan hoort daar gewoon bij dat die extra capaciteit in de zomerperiode uitgeschakeld wordt.
Vooralsnog dient de investering zich dus vooral te richten op:
- Uitbreiding van het net, zodat bedrijven daadwerkelijk aansluitingen kunnen krijgen om te elektrificeren en zo voor meer vraag naar deze energie te zorgen (met de kanttekening dat ze die energie het hele jaar door nodig zullen hebben, installaties die alleen van mei-sep draaien renderen niet zo best).
- Opslag van deze enorme piek, zodat het gele vlak wordt uitgesmeerd. Dat zal grotendeels landelijk in het hoogspanningsnet moeten gebeuren en dat begint nu ook eindelijk te groeien, hetzij too little, too late. En deels bij de consument en bedrijven zelf in de vorm van kleinere accu's (en warmte bufferen, etc.)
Zie:
/f/image/8OmGi6VMJlD08nPlmVFu0w67.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Kun je dat artikel ook hier delen zodat de mensen die de aanschaf overwegen niet net zoals ik "de fout" maken een airco aan te schaffen. Ik ben me nu nog steeds niet bewust welke fout ik precies gemaakt heb.President schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Het gemak waarmee mensen die tegenwoordig op hangen... Alsof we niet in een huis kunnen wonen omdat het 60 graden binnen is... En 'omdat ik toch stroom opwek, dan ga ik het liever zelf gebruiken voor een airco dan dat ik het teruglever'.
Ik ben blij laatst een artikel te hebben gelezen over de nadelen van een airco, maar dat soort stroom verbruik (een airco om te koelen) mag van mij wel extra belast worden.. mjaaaa
OK, ze kosten geld, en het is de bedoeling dat de F-gassen in het circuit blijven, maar ik ben vooral blij met de koelcapaciteit deze dagen, en het feit dat ik geen koude vloer nodig heb met een vochtiger binnenklimaat om het koel te krijgen. Ook helpt het me straks (een heel klein beetje) om een eventuele zonnepanelen boete te beperken, gelukkig kan ik nog zonder boete salderen tot 2027 (het welbekende 3-jaars GC contract), daarna maar eens zien wat daadwerkelijk de stroom nog waard is. Als die prijs rond 0 of negatief is dan gaat het zero-export profiel aan op de Enphase gateway.
Dus "enlighten me".
Veel landbouwmachines, stroomgroepen, ijsjesmachines, sneeuwkanonnen, auto's, glasketels,...
Staan het grootste deel van de tijd niets te doen.
En toch is het blijkbaar de moeite waard om er in te investeren.
Haha, ja hoor. Mensen extra belasten die het lekker koel willen hebben in huis (afgunst?). Wij slapen heerlijk bij 16-17 graden. Stroom betalen we - op hetgeen we opwekken met onze zonnepanelen na dan - gewoon zelf en niemand heeft ons te vertellen wat we met die stroom gaan doenPresident schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Het gemak waarmee mensen die tegenwoordig op hangen... Alsof we niet in een huis kunnen wonen omdat het 60 graden binnen is... En 'omdat ik toch stroom opwek, dan ga ik het liever zelf gebruiken voor een airco dan dat ik het teruglever'.
Ik ben blij laatst een artikel te hebben gelezen over de nadelen van een airco, maar dat soort stroom verbruik (een airco om te koelen) mag van mij wel extra belast worden.. mjaaaa
Op herfst/winterdagen waar het >8 graden is verwarmen we ook met de airco. Scheelt weer gas. Dus juist milieuvriendelijk zou je zeggen
Ben overigens heel benieuwd wat ze vanaf 2027 gaan doen met die terugleverboetes e.d. Als de saldering wegvalt is het een beetje dubbelop om mensen extra te gaan 'straffen' omdat ze stroom terugleveren. Waarom fluit niemand die commerciële energiebedrijven terug? Die eten straks lekker van 2 walletjes.
Wij leveren stroom terug voor een habbekrats en zelf verkopen ze het weer voor € 0,25 per kWh aan de buurman zonder zonnepanelen. Die pieken overdag hadden ze allang (deels) kunnen opvangen door het plaatsen van accu's. Die stroom kan je dan 's nachts weer gebruiken. Kan prima per provincie geregeld worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 13-08-2025 12:23 ]
10-12 ct, de rest is energiebelastingDennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:21:
Wij leveren stroom terug voor een habbekrats en zelf verkopen ze het weer voor € 0,25 per kWh aan de buurman zonder zonnepanelen.
Dat doen ze dus voor het grootste deel helemaal niet, je buurman en zijn buurman zijn al voorzien en ze moeten dus geld betalen om er vanaf te komen (bij gebrek aan accu's, etc.)Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Wij leveren stroom terug voor een habbekrats en zelf verkopen ze het weer voor € 0,25 per kWh aan de buurman zonder zonnepanelen. Die pieken overdag hadden ze allang (deels) kunnen opvangen door het plaatsen van accu's. Die stroom kan je dan 's nachts weer gebruiken. Kan prima per provincie geregeld worden.
All-electric.
Ze kunnen uw stroom niet verkopen want ze hebben geen idee en zeker geen garantie op wat jij op enig moment produceert.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Haha, ja hoor. Mensen extra belasten die het lekker koel willen hebben in huis (afgunst?). Wij slapen heerlijk bij 16-17 graden. Stroom betalen we - op hetgeen we opwekken met onze zonnepanelen na dan - gewoon zelf en niemand heeft ons te vertellen wat we met die stroom gaan doen![]()
Op herfst/winterdagen waar het >8 graden is verwarmen we ook met de airco. Scheelt weer gas. Dus juist milieuvriendelijk zou je zeggenEigenlijk zouden we een bonus moeten krijgen voor deze heldendaad.
Ben overigens heel benieuwd wat ze vanaf 2027 gaan doen met die terugleverboetes e.d. Als de saldering wegvalt is het een beetje dubbelop om mensen extra te gaan 'straffen' omdat ze stroom terugleveren. Waarom fluit niemand die commerciële energiebedrijven terug? Die eten straks lekker van 2 walletjes.
Het enige wat ze kunnen doen is constateren dat hun voorspelling van wat ze op het net zetten (wat ze dagelijks verplicht een dag op voorhand aan de netbeheerder moeten doorgeven) afwijkt en dat ze daarvoor en boete zullen krijgen van de netbeheerder omdat die zelf, met spoed, aan de knoppen moet draaien om de boel in evenwicht te houden.
Ze verdienen genoeg aan ons, het is niet dat we medelijden hoeven te hebben.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:30:
Het enige wat ze kunnen doen is constateren dat hun voorspelling van wat ze op het net zetten (wat ze dagelijks verplicht een dag op voorhand aan de netbeheerder moeten doorgeven) afwijkt en dat ze daarvoor en boete zullen krijgen van de netbeheerder omdat die zelf, zonder uitstel aan de knoppen moet draaien om de boel in evenwicht te houden.
Och het is toch wel mooi dat hun incompetentie van het energie voorspel model gewoon afgewikkeld kan worden op de consument.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
Ze verdienen genoeg aan ons, het is niet dat we medelijden hoeven te hebben.
Doe maar zoveel ongeveer de rest schuiven we wel af

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Emoties spelen geen enkele rol in deze technische discussie.
Als ik met mijn auto rij dan voel ik ook geen medelijden omdat zijn motortje zo hard moet werken en zijn bandjes verslijten.
https://www.ad.nl/binnenl...t-blij-mee-zijn~adf501fb/Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:15:
[...]
Kun je dat artikel ook hier delen zodat de mensen die de aanschaf overwegen niet net zoals ik "de fout" maken een airco aan te schaffen. Ik ben me nu nog steeds niet bewust welke fout ik precies gemaakt heb.
OK, ze kosten geld, en het is de bedoeling dat de F-gassen in het circuit blijven, maar ik ben vooral blij met de koelcapaciteit deze dagen, en het feit dat ik geen koude vloer nodig heb met een vochtiger binnenklimaat om het koel te krijgen. Ook helpt het me straks (een heel klein beetje) om een eventuele zonnepanelen boete te beperken, gelukkig kan ik nog zonder boete salderen tot 2027 (het welbekende 3-jaars GC contract), daarna maar eens zien wat daadwerkelijk de stroom nog waard is. Als die prijs rond 0 of negatief is dan gaat het zero-export profiel aan op de Enphase gateway.
Dus "enlighten me".
Ter info: in het tussenseizoen gaat dit over een paar honderd Watt per airco. Een beetje game pc verbruikt meer.
Zet een boom in je tuin, geniaal dat we daar nou niet eerder op gekomen waren...
Overigens wat betreft zonwering en slim luchten ben ik het wel mee eens.
Hier in de avond als het buiten weer wat koeler is dan binnen gaat alles open.
En in de ochtend als het warmer wordt omgekeerd.
Dan gaat de boel dicht en screens naar beneden als het buiten weer warmer wordt.
En de airco aan natuurlijk, lekkere koele droge lucht in huis.
Ding verbruikt nagenoeg niks, gister net geen 3kwh en lekker 22 graden binnen.
Vandaag zal er wat meer doorgaan vermoed ik.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
AD. "Experts". Warmtepompen en airco's bewust als twee verschillende dingen zien. Niet bestaande airco's op propaan en CO2 aanprijzen. Dingen roepen als "alle slaapkamers naar het Noorden verplaatsen" en "een laken voor het raam hangen".
Oke, next.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 13-08-2025 12:47 ]
All-electric.
Verwijderd
Pas je even opRonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
Het is niet de schuld van de overheid dat je geen toekomstbestendige installatie hebt aangeschaft. Dat salderen ooit zou eindigen was altijd al een gegeven over de levensduur van je installatie. De manier waarop dat nu gaat vind ik ook van alles van, maar op een levensduur van 20-25 jaar maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Het in-één-keer goed doen door een metered envoy te plaatsen had precies 100 euro meer gekost toendertijd.
[...]
De envoy is alleen de gateway, niet het "hele systeem". Die envoy metered kost overigens 263 euro (incl. 3e CT-klem). Vervangen is een kwestie van 3 klemmetjes plaatsen en wat draden omschroeven naar de nieuwe gateway. Als je dat niet zelf kan/mag/wil kost het je elektricien een half uurtje.
Als je daarmee meer zelf kan verbruiken en/of meer betaalde oplevering kan genereren over de rest van de levensduur is die business case snel gemaakt lijkt me.
Zo maak je het wel heel makkelijk om de upgraden te doen voor €263.
Nu moet @hoevenpe weer een andere zondebok gaan vinden om de schuld te geven 🥚🥺
Tik dit op vakantie down under: vrijwel alle huisjes hebben alleen een 'airco' om te verwarmen (het is hier nu winter). Sowieso interessant met stadsverwarming, 'gratis' airco met salderen of dure 'niet duurder dan anders' GJ...Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:45:
Och, wordt leuk als al die mensen die een airco kochten voor koeling vaststellen dat je er ook mee kan verwarmen.
Ter info: in het tussenseizoen gaat dit over een paar honderd Watt per airco. Een beetje game pc verbruikt meer.
[ Voor 10% gewijzigd door FrostHex op 13-08-2025 12:52 ]
Graag een link want ik zie online alleen een volledig nieuwe Envoy. Sowieso verdien je dat niet terug, uitschakelen heeft alleen zin als je moet betalen en die 500€ incl installatie is bij 5ct per teruggeleverde kWh meer dan 10MWh voordat het lonend is.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:48:
Zo maak je het wel heel makkelijk om de upgraden te doen voor €263.
Verwijderd
De terugleverkosten gaan dalen vanaf 2027. In de wet is opgenomen dat kosten tav salderingsregeling niet meer mogen.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
.
Wel nog onbalanskosten tav zonnepanelen, dus ligt eraan hoeveel waardeloze zon prosumenten het net blijven opsturen tijdens de middagpiek, zo hoog zullen de kosten gaan worden. Daarvoor maakt het energiebedrijf immers kosten om er vanaf te komen (moet die voor betalen).
Sinds het hele dak vol ligt met panelen scheelt dat ook al een slok op een borrel met direct instraling van zon.Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Zet een boom in je tuin, geniaal dat we daar nou niet eerder op gekomen waren...
Dan gaat de boel dicht en screens naar beneden als het buiten weer warmer wordt.
Inderdaad. Het verbruik van zo'n airco is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is ook weer selectieve verontwaardiging.Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
En de airco aan natuurlijk, lekkere koele droge lucht in huis.
Ding verbruikt nagenoeg niks, gister net geen 3kwh en lekker 22 graden binnen.
Vandaag zal er wat meer doorgaan vermoed ik.
Het opladen van een EV kost bijvoorbeeld veel meer stroom. En wat dacht je van al die warmtepompen? Hoeveel energie kost dat wel niet op jaarbasis?
Maar nee, airco is de boosdoener. Want stel je voor dat mensen het comfortabel willen hebben.
Krijgen wij als consument dan ook de optie om energie op te slaan en op dure momenten het net weer op te gooien, of zal dat ook weer onmogelijk worden gemaakt door allerlei wetten en regels? Want dat is een mooi alternatief voor salderen dan. Of mogen wij zelf niet profiteren van onze eigen zonnestroom en is dat recht alleen voorbehouden aan de energieleveranciers.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
De terugleverkosten gaan dalen vanaf 2027. In de wet is opgenomen dat kosten tav salderingsregeling niet meer mogen.
Wel nog onbalanskosten tav zonnepanelen, dus ligt eraan hoeveel waardeloze zon consumenten het net blijven opsturen tijdens de middagpiek, zo hoog zullen de kosten gaan worden. Daarvoor maakt het energiebedrijf immers kosten om er vanaf te komen (moet die voor betalen).
Verwijderd
Link staat al in de vorige post, blijkbaar lees jij de reacties helemaal niet, goed om te weten.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Graag een link want ik zie online alleen een volledig nieuwe Envoy. Sowieso verdien je dat niet terug, uitschakelen heeft alleen zin als je moet betalen en die 500€ incl installatie is bij 5ct per teruggeleverde kWh meer dan 10MWh voordat het lonend is.
Verwijderd
En wat voor Nov, Dec en Jan, hoe komen we dan rond met duurzame energie?RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:58:
Vooralsnog is PV waardeloos en zelfs ongewenst midden op een zomerdag omdat er niet vooruitgedacht c.q. gehandeld op de enorme groei is, er is een enorme piek midden op de dag die ruim 2x de energievraag behelst. Landelijk. Dat moet ergens heen, dus dat wordt, vaak tegen betaling, gedumpt naar de buren (die met hetzelfde probleem zitten op de meeste dagen) of afgefakkelt met weerstanden.
Er kan dan nog best meer PV bij voor het voor- en najaar, maar dan hoort daar gewoon bij dat die extra capaciteit in de zomerperiode uitgeschakeld wordt.
Vooralsnog dient de investering zich dus vooral te richten op:
- Uitbreiding van het net, zodat bedrijven daadwerkelijk aansluitingen kunnen krijgen om te elektrificeren en zo voor meer vraag naar deze energie te zorgen (met de kanttekening dat ze die energie het hele jaar door nodig zullen hebben, installaties die alleen van mei-sep draaien renderen niet zo best).
- Opslag van deze enorme piek, zodat het gele vlak wordt uitgesmeerd. Dat zal grotendeels landelijk in het hoogspanningsnet moeten gebeuren en dat begint nu ook eindelijk te groeien, hetzij too little, too late. En deels bij de consument en bedrijven zelf in de vorm van kleinere accu's (en warmte bufferen, etc.)
Zie:
[Afbeelding]
Als je wat in een (grotere) thuisaccu hebt zitten kan je beter vanavond terugleveren:
marktprijs 20 uur - € 22,646 ct/kWh
Just my 2 mWh
P.S.: Gevaar van zonnesteken - ook hier op het forum.
Kan iemand misschien de grote fusiereactor wat dimmen?
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 13-08-2025 13:09 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op PV? Niet. Dat doen we op geïmporteerd gas en als het waait op wind, althans zolang men weigert kerncentrales te bouwen.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:01:
[...]
En wat voor Nov, Dec en Jan, hoe komen we dan rond met duurzame energie?
All-electric.
Niet, go dino of kernenergie...Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:01:
En wat voor Nov, Dec en Jan, hoe komen we dan rond met duurzame energie?
En nee, een Envoy vervangen en klemmen plaatsen duurt langer dan 30 minuten. Al zou het in die tijd kunnen, geen specialist die minder dan een paar uur rekent (brandstof, reistijd, etc.) Kaal €263 plus klemmen wordt dus grofweg €500.
Het gaat zelfs nog wat verder terug tot 2009.Hansieo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:12:
[...]
stel:
-ons energienet was 10 jaar geleden prima up-to-date gebracht, met zelfs nog een flinke extra ruimte....
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen exporteren als groene stroom
-hierdoor hadden we dan onze overcapaciteit /opwek kunnen gaan gebruiken om groot-verbruikers om te kunnen laten schakelen..
is dit (grotendeels) waar?
WIE is nu de schuldige?
De keuze voor vaste netwerkkosten, vanwege dat mogelijk CV met een 1-2kw sterlingmotor mogelijk aan zou slaan en netwerkbeheerders onvoldoende inkomsten zouden hebben.
De vaste netwerkkosten gaf de netwerkbeheerder enorm hoge zekerheid voor zijn inkomsten, ACM toen nog NMA (verandert in 2013) kon op geen meter te veel toezicht houden.
In 2012 was al duidelijk dat er verzwaring van laagspanningsnet nodig zou zijn, die in principe op 1,5kW gelijktijdigheid was uitgelegd.
Kort door de bocht, als een van de veranderingen, warmtepomp, EV, PV in aandeel meer dan 20% zou komen, zou er verzwaring van het distributienet nodig zijn.
En eigenlijk sinds 2012 is de discussie hoeveel die verzwaring wel zou moeten zijn en hoe netwerkbeheerders voldoende inkomsten kunnen behouden om het te verwezenlijken.
In principe zou moeten verzwaren naar een gelijktijdigheid van 5-10kW, maar die wordt 90-95% van de tijd niet vol benut, verzwaring van 3,5x of 6x heeft een verschillend prijskaart.
Wat nu gebeurt is dat simulatie wordt uitgevoerd en gebruikt voor mate van verzwaring en wordt vastgesteld dat er meer verzwaring nodig is deze door de autonome groei wordt ingehaald voor de deze verzwaring uit is gevoerd
Een andere was dat Nederland al hoge belasting heeft op elekltriciteit en door de switch van fossiel naar elektriciteit (deels hernieuwbaar) miljarden aan accijns en belastingen op gas en fossiele brandstof gaat missen.
Dat heeft ook steeds invloed gehad op de twee stromingen, meer lokaal (een meer "nodal electric network") wat met minder verzwaring kan of meer centraal (zonal netwerk wat we nu hebben), de laatste is makkelijker voor energieleverancier (landelijk actief, waar wederverkopers soms alleen regionaal werken) en overheid.
Met vaste netwerkkosten is Nederland solo gegaan, waar andere landen een koppeling hebben gehouden met de hoeveelheid die getransporteert werd.
Met tijdsgebonden nettarieven keren we terug in de staart van de grotere groep, maar door moties in de 2e kamer met zeer beperkt aantal blokken, wat eigenlijk niet veel meer is dan TOU (time of use) die andere landen al 20 jaar of lager hebben, terwijl die nu bezig zijn met dynamische netwerk tarieven en ook iets dat verwerkt zit in de EU richtlijnen.
Nederland is wel bezig met implantatie van die richtlijnen, maar loopt op sommige punten behoorlijk achter, zoals REDIII, waar we nog amper op 20% zijn.
Verwerken in regelgeving is een, werkbare oplossingen, zoals Energiewet mogelijkheid van afname en invoeding bij verschillende partijen of energiedelen, wat volgens EU in juli 2026 gerealiseerd moet zijn, is nog wat werk aan de winkel op het vlak wat betreft balansverantwoordelijkheid, aangezien veel "energieleveranciers" dat niet zelf doen en niet meer dan een administratiekantoor zijn, maar uitbesteedt hebben.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Ja dat kan en bestaat nu al.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Krijgen wij als consument dan ook de optie om energie op te slaan en op dure momenten het net weer op te gooien, of zal dat ook weer onmogelijk worden gemaakt door allerlei wetten en regels? Want dat is een mooi alternatief voor salderen dan. Of mogen wij zelf niet profiteren van onze eigen zonnestroom en is dat recht alleen voorbehouden aan de energieleveranciers.
Je eigen zonnestroom opslaan in een thuisbatterij en dan gedurende de avond terugleveren aan het net. Dan zijn de prijzen hoger en krijg je er goed voor betaald.
Als ie bij je (hoofd)meterkast zit is het echt zo gebeurd.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:09:
En nee, een Envoy vervangen en klemmen plaatsen duurt langer dan 30 minuten. Al zou het in die tijd kunnen, geen specialist die minder dan een paar uur rekent (brandstof, reistijd, etc.) Kaal €263 plus klemmen wordt dus grofweg €500.
Dan zijn het precies 3 draden losdraaien en weer 4+2 draden per kkem om aan te sluiten. Ding is precies even groot als de standaard, dus het is gewoon omwisselen van wat er al zit. Ik kan het fysieke stukje in minder dan 10 minuten denk ik. Heb je nog 20 minuten over om onder het genot van een kop koffie de software in te stellen.
All-electric.
Als GL/PvdA straks de grootste regeringspartij wordt dan wordt de kans alleen maar kleiner dat er nieuwe kerncentrales komen. Ik wil dan wel eens van ze horen hoe ze denken van fossiele brandstoffen af te komen.RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Op PV? Niet. Dat doen we op geïmporteerd gas en als het waait op wind, althans zolang men weigert kerncentrales te bouwen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dit en niet vergeten dat de netbeheerkosten niet zo hoog zijn vanwege noodzakelijke (achterstallige) investeringen in het stroomnet, maar omdat de winsten van netbeheerders voor een aanzienlijk deel als dividenden in de miljarden uitgekeerd aan de aandeelhouders: https://www.ftm.nl/artike...hun-dividend-bleven-innenDomba schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Het gaat zelfs nog wat verder terug tot 2009.
De keuze voor vaste netwerkkosten, vanwege dat mogelijk CV met een 1-2kw sterlingmotor mogelijk aan zou slaan en netwerkbeheerders onvoldoende inkomsten zouden hebben.
De vaste netwerkkosten gaf de netwerkbeheerder enorm hoge zekerheid voor zijn inkomsten, ACM toen nog NMA (verandert in 2013) kon op geen meter te veel toezicht houden.
In 2012 was al duidelijk dat er verzwaring van laagspanningsnet nodig zou zijn, die in principe op 1,5kW gelijktijdigheid was uitgelegd.
Kort door de bocht, als een van de veranderingen, warmtepomp, EV, PV in aandeel meer dan 20% zou komen, zou er verzwaring van het distributienet nodig zijn.
En eigenlijk sinds 2012 is de discussie hoeveel die verzwaring wel zou moeten zijn en hoe netwerkbeheerders voldoende inkomsten kunnen behouden om het te verwezenlijken.
In principe zou moeten verzwaren naar een gelijktijdigheid van 5-10kW, maar die wordt 90-95% van de tijd niet vol benut, verzwaring van 3,5x of 6x heeft een verschillend prijskaart.
Wat nu gebeurt is dat simulatie wordt uitgevoerd en gebruikt voor mate van verzwaring en wordt vastgesteld dat er meer verzwaring nodig is deze door de autonome groei wordt ingehaald voor de deze verzwaring uit is gevoerd
Een andere was dat Nederland al hoge belasting heeft op elekltriciteit en door de switch van fossiel naar elektriciteit (deels hernieuwbaar) miljarden aan accijns en belastingen op gas en fossiele brandstof gaat missen.
Dat heeft ook steeds invloed gehad op de twee stromingen, meer lokaal (een meer "nodal electric network") wat met minder verzwaring kan of meer centraal (zonal netwerk wat we nu hebben), de laatste is makkelijker voor energieleverancier (landelijk actief, waar wederverkopers soms alleen regionaal werken) en overheid.
Met vaste netwerkkosten is Nederland solo gegaan, waar andere landen een koppeling hebben gehouden met de hoeveelheid die getransporteert werd.
Met tijdsgebonden nettarieven keren we terug in de staart van de grotere groep, maar door moties in de 2e kamer met zeer beperkt aantal blokken, wat eigenlijk niet veel meer is dan TOU (time of use) die andere landen al 20 jaar of lager hebben, terwijl die nu bezig zijn met dynamische netwerk tarieven en ook iets dat verwerkt zit in de EU richtlijnen.
Nederland is wel bezig met implantatie van die richtlijnen, maar loopt op sommige punten behoorlijk achter, zoals REDIII, waar we nog amper op 20% zijn.
Verwerken in regelgeving is een, werkbare oplossingen, zoals Energiewet mogelijkheid van afname en invoeding bij verschillende partijen of energiedelen, wat volgens EU in juli 2026 gerealiseerd moet zijn, is nog wat werk aan de winkel op het vlak wat betreft balansverantwoordelijkheid, aangezien veel "energieleveranciers" dat niet zelf doen en niet meer dan een administratiekantoor zijn, maar uitbesteedt hebben.
Verwijderd
Kerncentrales gaan nooit het energiegat in de winter dichten. Dan zou je 20 kerncentrales moeten plaatsen. Ze kosten veel, en leveren vooral heel dure stroom.hansvk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:22:
[...]
Als GL/PvdA straks de grootste regeringspartij wordt dan wordt de kans alleen maar kleiner dat er nieuwe kerncentrales komen. Ik wil dan wel eens van ze horen hoe ze denken van fossiele brandstoffen af te komen.
Verwijderd
Dus naar de overheid, want die zijn de aandeelhouders.FrostHex schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Dit en niet vergeten dat de netbeheerkosten niet zo hoog zijn vanwege noodzakelijke (achterstallige) investeringen in het stroomnet, maar omdat de winsten van netbeheerders voor een aanzienlijk deel als dividenden in de miljarden uitgekeerd aan de aandeelhouders: https://www.ftm.nl/artike...hun-dividend-bleven-innen
Gewoon gascentrales dus, niets mis mee.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:29:
Kerncentrales gaan nooit het energiegat in de winter dichten. Dan zou je 20 kerncentrales moeten plaatsen. Ze kosten veel, en leveren vooral heel dure stroom.
Affakkelen is niet slecht, als je de omvormer laat terugregelen dan worden je panelen warmer. Ze leveren dan ongeveer net zoveel extra warmte als het affakkelen.Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Dit is echt geen goede actie.
Je kan omvormer laten terugregelen, affakkelen kost extra geld en is slecht voor het milieu.
Doe ik al een paar jaar.dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:06:
Ondanks dat er vandaag volop zon is (meer dan gisteren) is een kWh in de middag nog een paar cent waard.
Als je wat in een (grotere) thuisaccu hebt zitten kan je beter vanavond terugleveren:
marktprijs 20 uur - € 22,646 ct/kWh
Just my 2 mWh
P.S.: Gevaar van zonnesteken - ook hier op het forum.
Kan iemand misschien de grote fusiereactor wat dimmen?
Maar mijn thuisaccu heeft ook last van de hitte, met al boven de 30 graden, lukt het niet om 3x25A nog vol te maken en blijft het op 3 uur 11-12kw hangen rond zonsondergang.
Donderdag is nog iets beter, het is niet heel nieuw als je bijv naar California kijkt, die op veel zuidelijkere breedte graad ligt (die al lang TOU heeft met 30% hogere prijs tussen 16-21 uur/ gem 13 dolarcent meer).
Of wat dichterbij Spanje waar meer dan 35-40% van consumenten al geswitched zijn naar dynamisch contract in de laatste jaren.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zeker met de afschaffing saldering gaat de airco gewoon de gehele dag aan en is het overal in huis de gehele dag een comfortabele temperatuur. Er komt geen kWh van het net af om dat te faciliteren als ik het een beetje handig plan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Dan wel waterstofgas-centrales.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Gewoon gascentrales dus, niets mis mee.
De waterstof kan in de zomer worden geproduceerd met overbodige zonne-energie en worden opgeslagen in oude gasvelden.
Het energiegat is nu zo'n 9 tot 12MW als je baseload gas én steenkool grotendeels zou willen uitfaseren (en WKK + peakers op gas laat bestaan).Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Kerncentrales gaan nooit het energiegat in de winter dichten. Dan zou je 20 kerncentrales moeten plaatsen. Ze kosten veel, en leveren vooral heel dure stroom.
/f/image/SgDyRrOyqFTPv4IlLG4mGiGl.png?f=fotoalbum_large)
De nieuwe centrales die nu gesaboteerd gepland worden zouden een vermogen krijgen van 1200-1650MW. Reken voor het gemak met 1,5GW per stuk en je hebt er dus 6 tot 9 nodig. Dat is prima haalbaar, hoe meer we er bouwen hoe goedkoper en het land- en resourcevebruik is daarbij veel gunstiger dan bijv. wind icm opslag.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 13-08-2025 13:40 ]
All-electric.
Verwijderd
Dat is nu, maar over 10 jaar is de hoeveelheid elektriciteitsverbruik verdubbeld. Centrales zijn ook soms offline voor onderhoud. Dus 20 is niet een gekke schatting. Welke plaats woon jij? Plannen we daar even 3 centrales 😉RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Het energiegat is nu zo'n 9 tot 12MW als je baseload gas én steenkool grotendeels zou willen uitfaseren (en WKK + peakers op gas laat bestaan).
[Afbeelding]
De nieuwe centrales die nu gesaboteerd gepland worden zouden een vermogen krijgen van 1200-1650MW. Reken voor het gemak met 1,5GW per stuk en je hebt er dus 6 tot 9 nodig. Dat is prima haalbaar, hoe meer we er bouwen hoe goedkoper en het land- en resourcevebruik is daarbij veel gunstiger dan bijv. wind icm opslag.
Zie het niet gebeuren, vrijwel alle autobouwers stoppen met waterstof, grootschalige investeringen worden geschrapt.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:37:
De waterstof kan in de zomer worden geproduceerd met overbodige zonne-energie en worden opgeslagen in oude gasvelden.
Solid state batterijen is waar mijn hoop op gevestigd is.
Doen we dat. Enige reële optie als we alles willen elektrificeren en niet afhankelijk willen zijn van de buren. Zet maar in de spreekwoordelijke achtertuin hoor, liever dan enorme windmolens van >250m hoog die nog steeds geen deuk in een pakje boter slaan.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Dat is nu, maar over 10 jaar is de hoeveelheid elektriciteitsverbruik verdubbeld. Dus 20 is niet een gekke schatting. Welke plaats woon jij? Plannen we daar even 3 centrales 😉
All-electric.
Waterstof is niks, was niks en wordt niks. Iig niet voor transport. Dat is veel nuttiger in te zetten voor andere toepassingen, zoals bijv. in chemische processen en als langduriger opslag voor een energiecentrale (waar je dan weer je auto mee kan laden).hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Zie het niet gebeuren, vrijwel alle autobouwers stoppen met waterstof, grootschalige investeringen worden geschrapt.
De huidige batterijen (LFP + NMC) die zich elk jaar gestaag blijven verbeteren voldoen al meer dan prima voor vervoer en kortcyclische energieopslag. Solid state is vooral marketing en niet ineens de allesoplossende stap ofzo.
All-electric.
Verwijderd
Batterijen voor auto's zijn logisch, waterstof werkt daar niet. Dat komt omdat je er veel verlies is (compressie en transport) en je een complexe infrastructuur nodig hebt (tankstations). Batterijen zijn daar de beste oplossing.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:43:
[...]
Zie het niet gebeuren, vrijwel alle autobouwers stoppen met waterstof, grootschalige investeringen worden geschrapt.
Gascentrales is anders.
Zomer: zonne-energie -> electrolyse - > opslag in oud gasveld
Winter: gas naar boven halen - > fuelcell en leveren aan het netwerk. Done
Veel simpeler en grootschalig te realiseren
Dit is de discussie die ik mis, salderen van PV is (in de winter) gepriegel in de marge. Er is geen 'free lunch', zonder grootschalige opslag blijft fossiel onmisbaar.RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:44:
Enige reële optie als we alles willen elektrificeren en niet afhankelijk willen zijn van de buren.
Lijkt me een goed plan om al die wijken waar XR woont 100% duurzaam te maken, eens kijken hoe snel ze beginnen te piepen als het licht uitgaat...
https://www.hoogspannings...lapen-slopen-herbenutten/
'Met het gas kwam ook een industrie op gang om het te winnen, te raffineren (ontzwavelen), het op te slaan in ondergrondse aardgasbuffers en het te verpompen in een splinternieuw gasnet met hogedrupijpleidingen. Al die dingen vragen om stroom. Zware compressors van de Gasunie om gas met grote hoeveelheden onder hoge druk te verpompen of om ontstane warmte of kou door compressie en expansie van gas met drukverandering weer op te lossen zijn installaties die tientallen megawatts kunnen vragen. Met het groter worden van de aardgasindustrie, de winlocaties en de vermogensvraag werd het eind jaren 80 onhoudbaar op 20 kV. Hier moest een 110 kV-oplossing komen.'..
Zoals al eerder vermeld, afschaffing salderen was inderdaad al langer bekend maar is niet het probleem. probleem is de terugleverboete bij vaste contracten die vandebron pas eind 2023 als eerste introduceerde, oftewel dat je moest betalen voor teruglevering. Is ook de hele aanleiding van dit topic. Bij dynamisch had je al wel langer incidenteel negatieve prijzen, maar er was in 2021 nog niet het algemeen besef dat dit structureel zou worden voor vaste contracten, er was toen namelijk ook nog een energie crisis.RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:49:
Het is niet de schuld van de overheid dat je geen toekomstbestendige installatie hebt aangeschaft. Dat salderen ooit zou eindigen was altijd al een gegeven over de levensduur van je installatie. De manier waarop dat nu gaat vind ik ook van alles van, maar op een levensduur van 20-25 jaar maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Het in-één-keer goed doen door een metered envoy te plaatsen had precies 100 euro meer gekost toendertijd.
Maar afgezien daarvan is het niet altijd een goed idee of voordelig een "toekomstbestendige" installatie aan te schaffen. De ontwikkelingen op dit gebied staan ook niet stil, nu zou je bijvoorbeeld eerder een hybride omvormer nemen.
Kijk ook naar het traject die afgelegd wordt.hoevenpe schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Dit is de discussie die ik mis, salderen van PV is (in de winter) gepriegel in de marge. Er is geen 'free lunch', zonder grootschalige opslag blijft fossiel onmisbaar.
Lijkt me een goed plan om al die wijken waar XR woont 100% duurzaam te maken, eens kijken hoe snel ze beginnen te piepen als het licht uitgaat...
Ik hou zelf sedert 2015 mijn eigen cijfers bij over mijn woning.
In 2015: 10.000kWh/j nodig aan gas en elektriciteit om comfortabel te leven in de woning, alles inbegrepen.
Alles afgenomen van het net, in die tijd nog grotendeels fossiel (>500gr CO2/kWh?)
In 2025 zal ik op minder dan 2000kWh afname aan elektriciteit uit het net uitkomen (nog geen volledig jaar eigen zonnepanelen). Met gemiddelde CO2 van de stroommix die jaar na jaar dalende is.
Even comfortabel plus mogelijkheid tot koelen is er bij gekomen.
O ja, in die 10 jaar ben ik er financieel ook niet armer op geworden.
[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 13-08-2025 14:07 ]
Dank voor de heldere toelichtingDomba schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:16:
[...]
Het gaat zelfs nog wat verder terug tot 2009.
In theorie wel, maar in de praktijk zijn ze hier toch niet zo blij mee: https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen. Een lang artikel, maar uiteindelijk komt het erop neer dat consumenten gewoon niet mogen profiteren van hun verdienmodelVerwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Ja dat kan en bestaat nu al.
Je eigen zonnestroom opslaan in een thuisbatterij en dan gedurende de avond terugleveren aan het net. Dan zijn de prijzen hoger en krijg je er goed voor betaald.
Het is de toezichthouder die dat mogelijk heeft gemaakt en dat er geld op de plank blijft liggen.FrostHex schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Dit en niet vergeten dat de netbeheerkosten niet zo hoog zijn vanwege noodzakelijke (achterstallige) investeringen in het stroomnet, maar omdat de winsten van netbeheerders voor een aanzienlijk deel als dividenden in de miljarden uitgekeerd aan de aandeelhouders: https://www.ftm.nl/artike...hun-dividend-bleven-innen
En met geen meter te veel beleid ook hielp bij dat geld op de plank blijven liggen, door bijv een terrein voor een middenspanningstation geschikt voor 6 middenspanningstrafo's, maar 3 direct geplaatst worden, de overige 3 mogelijke opstel plaatsen niet al gereed gemaakt worden met het nodige funderingswerk (waarbij de werk zone spanningsvrij moet zijn en een uitbreiding op een later tijdstip in kwart van de tijd zou kunnen)
Daarvoor is nu een nieuwe procedure nodig en in planning opgenomen moet worden met een budget, die op later tijdstip al snel 3-4 jaar kost.
Verwijderd
Dat is handel op de onbalansmarkt. Gaat verdwijnen.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
In theorie wel, maar in de praktijk zijn ze hier toch niet zo blij mee: https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen. Een lang artikel, maar uiteindelijk komt het erop neer dat consumenten gewoon niet mogen profiteren van hun verdienmodelWat voor excuus ze er ook aan geven.
Jouw zonne-energie opslaan overdag, en avonds terugleveren blijft gewoon. Zit achter de meter, is prima.
Ik heb de opwek en het huis verbruik en de injectie per maand bijgehouden.Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Kun je dat rekensommetje eens delen, ik neem aan dat je dat baseert op een bepaalde PV capaciteit, accu capaciteit en de dynamische tarieven over de afgelopen jaren? (of bedoel je middels handel op de onbalans markt, zoals de zoneplan batterij?). Ik heb ook geprobeerd dat rekensommetje rond te krijgen, maar is me nog niet gelukt. Je hebt het dan over de elektra rekening in een gasgestookte woning neem ik aan?
Mij is bewust dat in het verleden behaalde kWh tarieven geen garantie voor de toekomstige kWh tarieven is.
Het is ook echt te hopen dat ze het injecteren met een dynamisch contract (Tibber) niet gaan belasten met kosten én dat injecteren nog steeds mag in de komende jaren.
Anders is een negatieve factuur wel heel lastig te realiseren.
Situatie:
- 2027 zonder salderingsregeling
- Nog steeds Gasloos
- Tibber Dynamisch
- De 150kWh opslag nog niet uitgebreid
- Zelfde dagverbruik ca 40kWh
- Installatie nog hetzelfde PV 24.3kWp 54x 450Wp (wordt ooit nog 8.1kWp 18x450Wp toegevoegd)
- Injecteren nog steeds mogelijk met vergoeding van ook de Tibber opslag
- Geen terugleverkosten voor dynamische contracten
- Grid kWh all in ca 18,10ct tot nu toe bereikt
- Injectie kWh kaal inkl.Tibber opslag ca 13,25ct tot nu toe bereikt
- Geen onbalans markt, alleen day ahead markt
Rekensom:
PV 85% opwek per jaar OW met wat lastige schaduw, een deel via Tripower x15-50 en een deel DC via SmartSolar 450/200
20656,67kWh
PV direct verbruik ca 50,54% per jaar
10439,88kWh
Huisverbruik per jaar
14483,01kWh
Overschot (efficiëntie ca 80%)
8173,43kWh tijd verschoven te injecteren tegen een kaal tarief incl. opslag van gemiddeld ca 13,25ct = -€1082,98
Grid gebruik (PV opwek - PV Directverbruik = Grid in de wintertijd)
4043,13kWh tijd verschoven te laden tegen een all in tarief van gemiddeld ca 18,10ct = €731,80
Grid gebruik + Overschot excl. vaste kosten
€ 731,80 + -€1082,98 = -€351,18
Dat is ook het hele doel geweest om, met een dynamisch contract, voor een omvangrijke installatie te gaan om zo de salderingsregeling, en de tijd dat teruglevering nog mag en zinvol is, mee te nemen voor een nette ROI.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Thx! Dat ga ik eens rustig bekijken, wat me wel duidelijk is dat je geen "gemiddelde" Tweaker bentErsus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Ik heb de opwek en het huis verbruik en de injectie per maand bijgehouden.
Mij is bewust dat in het verleden behaalde kWh tarieven geen garantie voor de toekomstige kWh tarieven is.
Het is ook echt te hopen dat ze het injecteren met een dynamisch contract (Tibber) niet gaan belasten met kosten én dat injecteren nog steeds mag in de komende jaren.
Anders is een negatieve factuur wel heel lastig te realiseren.
Situatie:
- 2027 zonder salderingsregeling
- Nog steeds Gasloos
- Tibber Dynamisch
- De 150kWh opslag nog niet uitgebreid
- Zelfde dagverbruik ca 40kWh
- Installatie nog hetzelfde PV 24.3kWp 54x 450Wp (wordt ooit nog 8.1kWp 18x450Wp toegevoegd)
- Injecteren nog steeds mogelijk met vergoeding van ook de Tibber opslag
- Geen terugleverkosten voor dynamische contracten
- Grid kWh all in ca 18,10ct tot nu toe bereikt
- Injectie kWh kaal inkl.Tibber opslag ca 13,25ct tot nu toe bereikt
- Geen onbalans markt, alleen day ahead markt
Rekensom:
PV 85% opwek per jaar OW met wat lastige schaduw, een deel via Tripower x15-50 en een deel DC via SmartSolar 450/200
20656,67kWh
PV direct verbruik ca 50,54% per jaar
10439,88kWh
Huisverbruik per jaar
14483,01kWh
Overschot (efficiëntie ca 80%)
8173,43kWh tijd verschoven te injecteren tegen een kaal tarief incl. opslag van gemiddeld ca 13,25ct = -€1082,98
Grid gebruik (PV opwek - PV Directverbruik = Grid in de wintertijd)
4043,13kWh tijd verschoven te laden tegen een all in tarief van gemiddeld ca 18,10ct = €731,80
Grid gebruik + Overschot excl. vaste kosten
€ 731,80 + -€1082,98 = -€351,18
Dat is ook het hele doel geweest om, met een dynamisch contract, voor een omvangrijke installatie te gaan om zo de salderingsregeling, en de tijd dat teruglevering nog mag en zinvol is, mee te nemen voor een nette ROI.
en dat je flink hebt geinvesteerd ("150kWh opslag"
Hm dat valt wel mee. Learning by doing, inlezen zoveel het gaat en andermans inzichten over de eigen data leggen.Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Thx! Dat ga ik eens rustig bekijken, wat me wel duidelijk is dat je geen "gemiddelde" Tweaker bent![]()
en dat je flink hebt geinvesteerd ("150kWh opslag")
We hebben gewoon geluk dat via het bouwdepot een behoorlijke som geld beschikbaar was dat ik mocht misbruiken. Investeren en daarmee de maandlasten verlagen was het devies.
Ik moet wel iedere maand rapporteren een de interne regering hier….
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
wat de "zonnepanelen-boete" na 1-1-2027 betreft.
@Verwijderd De regels (regeltoestanden) worden door TenneT bepaald.
Het verdienmodel voor particulieren wordt waarschijnlijk snel minder attractief, maar
dat betekent voorlopig nog niet dat de "onbalanshandel" verdwijnt.
@Domba weet hier vermoedelijk meer over.
En dat op dit moment nog niet achter de meter kan worden gekeken biedt geen garanties voor de toekomst.
In D is dit bijvoorbeeld al mogelijk voor energieleveranciers via de netbeheerder.
Ook is het (wettelijk) mogelijk dat in toekomst apparaten bijvoorbeeld grotere verbruikers extern kunnen worden aangestuurd, zoals Wärmepumpen, Hausakku's etc.. -
"Goed" voorbeeld doet volgen - of zoiets. Her en der zijn al signalen in NL.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Boilers en accumulatieverwarming worden al 50 jaar extern aangestuurd met een TF-signaal. Dat is ook om de gekende piekmomenten te ontwijken.
Strikt genomen stuur ik ook mijn omvormer in functie van een extern signaal.
En heb je al diverse programma's van energieleveranciers waar je op kan intekenen.
Dat de dienst consumentenzaken van de overheid daar toezicht op houdt kan misschien wel interessant zijn om mailtoestanden zoveel mogelijk te vermijden of aan te pakken.
Ik vind het prima dat saldering eraf gaat. Ik hoef zelfs geen eens een terugleververgoeding. Maar om dan te moeten betalen omdat ik opwek, dat vind ik erg wrang. Maar goed, zolang ze erop liggen.Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
Of zijn er andere redenen dat je ze verwijderd, zijn de panelen bijvoorbeeld te ver gedegradeerd?
Maar als het dan zover komt dat de installatie vervangen moet worden, die terugverdientijd van een nieuwe investering is echt niet interessant meer. Waarom zou ik dat nog doen
Maar ook het verschuiven van de doelpalen. Eerst zou alleen de saldering eraf gaan. Daarna kwam de terugleverboete welke tijdelijk zou zijn. Die terugleverboete is al van aangegeven dat die na het verdwijnen van de saldering zal blijven. En vanaf 2030 mogen energieleveranciers ook zelf de terugleververgoeding gaan bepalen.
Een drol, dat is het.
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenNietDoen op 13-08-2025 19:19 ]
Dat zou weer een volgende stap zijn. Opwekken is nu nog gratis. Alleen voor terug leveren via het net betaal je (afhankelijk van je contract).JeroenNietDoen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Maar om dan te moeten betalen omdat ik opwek, dat vind ik erg wrang.
Nu misschien niet, voor fossiele huizen. Maar hé straks hebben steeds meer mensen een all electric huis en dan is er nog steeds een prima business case voor zonnepanelen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Maar als het dan zover komt dat de installatie vervangen moet worden, die terugverdientijd van een nieuwe investering is echt niet interessant meer. Waarom zou ik dat nog doen
Ik heb gisteren beetje zitten puzzelen en ik ga 32000Wp op mijn nieuw gekochte huis leggen
Wel een grote batterij erbij plaatsen of 2 fulltime V2G auto’s in de oprit zetten. Even overleggen wat goedkoper is.de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:32:
[...]
Nu misschien niet, voor fossiele huizen. Maar hé straks hebben steeds meer mensen een all electric huis en dan is er nog steeds een prima business case voor zonnepanelen.
Ik heb gisteren beetje zitten puzzelen en ik ga 32000Wp op mijn nieuw gekochte huis leggen72x450Wp
Batterij begin ik de komende jaren nog niet aan (niet rendabel genoeg en niet duurzaam). Er zijn wel 2 EV's zonder V2GErsus schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Wel een grote batterij erbij plaatsen of 2 fulltime V2G auto’s in de oprit zetten. Even overleggen wat goedkoper is.
En laat je de omvormers flink aftoppen of ga je naar een zwaardere en duurdere meterkast aansluiting?de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Batterij begin ik de komende jaren nog niet aan (niet rendabel genoeg en niet duurzaam). Er zijn wel 2 EV's zonder V2G
Aftoppen. Ik blijf op 3x25ATinusvolkel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:52:
[...]
En laat je de omvormers flink aftoppen of ga je naar een zwaardere en duurdere meterkast aansluiting?
Ik ga voor alles op 1 omvormer, dan hoef ik er ook maar 1 aan te sturen.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 13-08-2025 19:54 ]
Dat signaal bestaat al een paar jaar niet meer.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:04:
Als er voordeel mee te halen valt dan zullen mensen dat doen.
Boilers en accumulatieverwarming worden al 50 jaar extern aangestuurd met een TF-signaal. Dat is ook om de gekende piekmomenten te ontwijken.
Strikt genomen stuur ik ook mijn omvormer in functie van een extern signaal.
En heb je al diverse programma's van energieleveranciers waar je op kan intekenen.
Dat de dienst consumentenzaken van de overheid daar toezicht op houdt kan misschien wel interessant zijn om mailtoestanden zoveel mogelijk te vermijden of aan te pakken.
Het is echt kul om bij 16-17 graden te slapen.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Haha, ja hoor. Mensen extra belasten die het lekker koel willen hebben in huis (afgunst?). Wij slapen heerlijk bij 16-17 graden. Stroom betalen we - op hetgeen we opwekken met onze zonnepanelen na dan - gewoon zelf en niemand heeft ons te vertellen wat we met die stroom gaan doen![]()
Op herfst/winterdagen waar het >8 graden is verwarmen we ook met de airco. Scheelt weer gas. Dus juist milieuvriendelijk zou je zeggenEigenlijk zouden we een bonus moeten krijgen voor deze heldendaad.
Ik onderken heus dat >26 oncomfortabel wordt (alhoewel ik persoonlijk prima slaap deze dagen, gewoon een ventilator in het raam die de inmiddels koudere lucht naar binnen zuigt) is 16-17 echt wel onzin. Een mens kan prima slapen bij 20.
@Verwijderd Onbalansmarkt gaat niet verdwijnen, het probleem zit bij passief (ongevraagd) meesturen, die niet officieel deelnemen aan de onbalansmarkt.Dennahz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
In theorie wel, maar in de praktijk zijn ze hier toch niet zo blij mee: https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen. Een lang artikel, maar uiteindelijk komt het erop neer dat consumenten gewoon niet mogen profiteren van hun verdienmodelWat voor excuus ze er ook aan geven.
Het veroorzaakte op het landelijke net oscilaties met een amplitude tot 2GW.
Aanleiding voor artikel was waarschijnlijk dat de balans info (balansdelta) met 5 minuten vertraagt werd.
Sinds vorige maand is die weer terug naar een vertraging van 2 minuten, wel zijn balansverantwoordelijke uitgenodigd om officieel deel te nemen en aangesproken dat passief meesturen niet zo wenselijk is.
Als ze zich niet gedragen en weer forse oscillatie veroorzaken, dat er dratische maatregelen volgen.
Bijv een energieleverancier als balansenergie (heeft eigen topic) wil officieel meedoen daarvoor hebben ze voor ze kunnen instappen ca 120 Deye 12kW met 48kWh opslag nodig.( een investering van ca 11 000 euro) en voor die officiele deelname aan de onbalansmarkt moeten ze zich kwalificeren en veel energieleveranciers voldoen niet aan de minimale vereisten en proberen het met ongevraagd meesturen en bewust onbalans te creeren in eigen portofolio.
De zonnepaneel bezitter hebben ook een investering moeten doen om gebruik te kunnen maken van de salderingsregeling. Dan heb je nog diegenen die maandelijks huur betalen voor hun zonnepanelen.flaskk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Ik vind het eerder dat zonnepaneelhouders jaren lang gematst zijn, en nu redelijkerwijs recht getrokken wordt.
Jaren lang hebben de niet zonnepaneel houders extra betaald voor de pv'ers, want de fossiele elektriciteit moest gratis terug geleverd worden aan de pv houders....
Jij praat de mediacampagne na die toen probeerde buren tegen elkaar op zetten. Gelukkig mislukte die opzet omdat de klanten wel beter wisten.
Helaas was er geen media campagne om de buren die geen zonnepanelen hadden te wijzen op de optie waar die goedkoop of zelfs geld konden toe krijgen op hun stroomverbruik.
OK burgers, u mag nog een keer aan de bak om geld te investeren in stroomopslag.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:10:
[...]
Nee, we hebben juist meer duurzame energie nodig, ook zon. En dan met batterijen voor de avond.
Energiebehoefte gaat toenemen door AI
En daarna gaan wij als energieleveranciers die ook afromen. Bedankt voor de investering met uw geld.
En niet te vergeten de zonnepanelen-boete waardoor het inderdaad een habbekrats is. Had je ondertussen toch moeten weten.
En zo nul export is de norm. Als de buurvrouwen en buurmannen dan stroom nodig hebben dan gooien ze maar een kolen/gas/kern-centrale daar voor aan.RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:28:
[...]
Dat doen ze dus voor het grootste deel helemaal niet, je buurman en zijn buurman zijn al voorzien en ze moeten dus geld betalen om er vanaf te komen (bij gebrek aan accu's, etc.)
EV verslijten hun banden sneller vanwege hun hogere gewicht en de weg slijt ook meer daardoor. En toch zijn die krengen gekocht met groot aandeel aan belastinggeld en dan ook nog een belasting korting.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:38:
Medelijden is zeker niet nodig.
Emoties spelen geen enkele rol in deze technische discussie.
Als ik met mijn auto rij dan voel ik ook geen medelijden omdat zijn motortje zo hard moet werken en zijn bandjes verslijten.
Het lijkt wel zonnepanelen met wielen eronder.
Sterker nog ik slaap slecht onder de 23 graden. Mijn lichaam verstijft en ik krijg spierpijn. Ik slaap geweldig deze dagen. Van mij part is het het hele jaar door minimaal 23 graden,FreakNL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:31:
[...]
Het is echt kul om bij 16-17 graden te slapen.
Ik onderken heus dat >26 oncomfortabel wordt (alhoewel ik persoonlijk prima slaap deze dagen, gewoon een ventilator in het raam die de inmiddels koudere lucht naar binnen zuigt) is 16-17 echt wel onzin. Een mens kan prima slapen bij 20.
Verwijderd
Interessant.Domba schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
@Verwijderd Onbalansmarkt gaat niet verdwijnen, het probleem zit bij passief (ongevraagd) meesturen, die niet officieel deelnemen aan de onbalansmarkt.
Het veroorzaakte op het landelijke net oscilaties met een amplitude tot 2GW.
Aanleiding voor artikel was waarschijnlijk dat de balans info (balansdelta) met 5 minuten vertraagt werd.
Sinds vorige maand is die weer terug naar een vertraging van 2 minuten, wel zijn balansverantwoordelijke uitgenodigd om officieel deel te nemen en aangesproken dat passief meesturen niet zo wenselijk is.
Als ze zich niet gedragen en weer forse oscillatie veroorzaken, dat er dratische maatregelen volgen.
Bijv een energieleverancier als balansenergie (heeft eigen topic) wil officieel meedoen daarvoor hebben ze voor ze kunnen instappen ca 120 Deye 12kW met 48kWh opslag nodig.( een investering van ca 11 000 euro) en voor die officiele deelname aan de onbalansmarkt moeten ze zich kwalificeren en veel energieleveranciers voldoen niet aan de minimale vereisten en proberen het met ongevraagd meesturen en bewust onbalans te creeren in eigen portofolio.
Wat is precies passief meesturen?
Is dat wanneer zonneplan de batterij van haar deelnemers ontlaadt tbv onbalans, en daar aan verdient? (hoe eigenlijk), en dat deelnemers daarvoor energiecredits/vergoeding krijgen.
Hoe gaat dit passief meesturen straks/nu voorkomen worden? Kunnen consumenten na 2027 nog indirect meedoen op de onbalansmarkt?
Verwijderd
Het is toch evident dat niet paneelbezitters en overheid hebben betaald voor wel paneelbezitters.esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:00:
[...]
De zonnepaneel bezitter hebben ook een investering moeten doen om gebruik te kunnen maken van de salderingsregeling. Dan heb je nog diegenen die maandelijks huur betalen voor hun zonnepanelen.
Jij praat de mediacampagne na die toen probeerde buren tegen elkaar op zetten. Gelukkig mislukte die opzet omdat de klanten wel beter wisten.
Helaas was er geen media campagne om de buren die geen zonnepanelen hadden te wijzen op de optie waar die goedkoop of zelfs geld konden toe krijgen op hun stroomverbruik.
Het geld moet ergens vandaan komen, is het niet.
Tot 2027 is het prima, daarna zullen we op eigen benen moeten staan. Geen saldering meer, nog wel BTW vrijstelling en andere cadeautjes.
Verwijderd
misschien even naar de feiten. Wanneer heb jij je panelen gelegd, en hoeveel ongeveer geïnvesteerd? Hoever ben je al uit de kosten?
Dat is al enkele jaren niet meer het geval.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:04:
Passief meesturen is het bewust voor het betreffende kwartier een onbalans te laten ontstaan in eigen portofolio tegenovergestelde van de systeembalans.Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:55:
[...]
Interessant.
Wat is precies passief meesturen?
Is dat wanneer zonneplan de batterij van haar deelnemers ontlaadt tbv onbalans, en daar aan verdient? (hoe eigenlijk), en dat deelnemers daarvoor energiecredits/vergoeding krijgen.
Hoe gaat dit passief meesturen straks/nu voorkomen worden? Kunnen consumenten na 2027 nog indirect meedoen op de onbalansmarkt?
De dag van te voren wordt een schatting gemaakt wat alle klanten (portofolio) per kwartier verwacht te gaan doen aan afname en invoeding op het net, deze dient bij indienen de dag van te voren om 12:00 in balans te zijn.
Nu zijn er twee manieren om deel te nemen, officieel door een bod uit te brengen en opgenomen worden in de biedladder en wanneer nodig door Tennet geactiveerd wordt.
Of om de balansdelta die met momenteel 2 minuten vertraging wordt gepubliceerd te volgen en proberen te voorspellen/gokken of het een kwartier met alleen af- of opregelen wordt.
Of dat buiten die Tennet activeert te veel andere zijn die ook op balansdelta reageren en deze doorschiet en Tennet binnen het zelfde kwartier in tegenovergestelde richting moet ingrijpen (regeltoestand 2)
Misschien geeft dit wat meer duidelijkheid
En als blijkt dat het kwartier regeltoestand 2 wordt, voor elke afwijking van balans portofolio betalen wordt, is het een rally om balans afwijking in eigen portofolio zoveel mogelijk voor einde van het kwartier dicht te lopen en met post- handel het opgelopen verlies zoveel mogelijk weg te poetsen.
Nu heeft Tennet beperkingen gesteld aan de ramprate van 20%/minuut mag veranderen en alleen die officieel meedoen mogen 100% ramprate aanbieden. Op zich is dat een lastige, want veel energieleverancier doen niet zelf de balansverantwoordelijkheid en hebben die uitbesteedt aan een BRP die ook nog een onbalanspool heeft. Of een partij aan de ramprate beperking houdt heeft nogal forse grijze zones
In oktober '24 is de 20% ramprate geintroduceert en dat bracht niet voldoende verbetering, het percentage aan kwartieren met regeltoestand 2 bleef toenemen. Waarop in december '24 het publiceren van de balansdelta tot 5 minuten vertraagd werd.
Intussen zijn er nog diverse andere aanpassingen geweest en sinds week 27 is de balansdelta met 2 minuten vertraging terug en wordt in september opnieuw bekeken of er ingegrepen moet worden.
Normaal is 9% van de kwartieren regeltoestand 2, maar sinds 2023 is die opgelopen en was die begin 2025 boven 20%.
Tennet heeft diverse manieren om verder in te grijpen door oa bijv de prijs van de balansdelta met een andere vertraging te publiceren voor een kwartier of post handel bij regeltoestand 2 niet meer mee te nemen in de onbalanskosten toewijzing (die post handel is al vele miljoenen per maand) voor vermogen dat niet door Tennet zelf is afgeroepen etc.
Die laatste heeft ook een keerzijde dat als een partij die niet officieel meedoet mis gokt en duidelijk wordt dat het regeltoestand 2 wordt (er zijn inmiddels zelfs diensten die helpen met die voorspelling) deze alles uit de kast trekt om voor het einde van kwartier als een poging om eigen portofolio nog in balans te brengen en zelfs de kans bestaat dat erin transportnet beveiligingen worden getriggert en in een regio het licht uitgaat.
Nee. Die krijgen PV uit een zonnepark, of van de overgrote meerderheid die (nog) niet op nul export draaien (zoals ik voorlopig want salderen). Er is landelijk >2x zoveel PV aanbod als de totale vraag, dáárom zijn de prijzen negatief en draaien dynamische klanten op nul-export en pakken zonneparken een curtailment vergoeding.esphome schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
En zo nul export is de norm. Als de buurvrouwen en buurmannen dan stroom nodig hebben dan gooien ze maar een kolen/gas/kern-centrale daar voor aan.
De enige reden dat er toch wat thermische centrales meedraaien is om wat inertia op het net te hebben (om Spaanse toenstanden te voorkomen).
NB
Dat hoeft hier wel een stuk minder dan in Spanje omdat we 1. midden in het europese net zitten en 2. Tennet statische compensatoren heeft geplaatst, met nog 2 installaties in de pijplijn per 2028. Dan hoeft er nauwelijks nog wat te blijven draaien op dat vlak. Nu zijn dat nog simpele motorgeneratoren met vliegwielen, dat wordt nu ook steeds vaker met supercondensators gedaan. Grote netgekoppelde batterij-installaties kunnen daar ook aan bijdragen.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 14-08-2025 08:48 ]
All-electric.
Nu zijn er goedkopere alternatieven.hoevenpe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 00:07:
[...]
Dat is al enkele jaren niet meer het geval.
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic