Een mooi voorbeeld om voor te leggen aan de ACM, maar die kunnen we beter omdopen tot "AM" lijkt het. In eerste instantie deden de leveranciers nog moeite om te verhullen dat de terugleverboete eigenlijk werd gebruikt om het salderen effectief de nek om te draaien. Dit is toch wel een bewijs dat dat is wat ze eigenlijk doen. Salderen bestaat dus effectief niet meer voor veel nieuwe contracten.esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:00:
Eens dit topic nieuw leven inblazen.
Gisteren bericht gekregen van een familielid want die had de jaarrekening ontvangen ban GreenChoice. Die jaarrekening viel zo mee dat meteen de aardlek van de zonnepanelen omging en ook niet meer in de aangaat.
Nu de taak aan mij om dat familielid te overtuigen om toch weer te gaan leveren en een technische oplossing te zoeken om alleen in het eigen verbruik voorzien voor zover de zon dit levert.
[Afbeelding]
De teruglevering is 1215 kWh (te salderen) en er is geen overproductie. Daarvoor geeft GreenChoice € 165,58 incl. de BTW. Daarover wordt dan een boete berekend van € 168,89 incl. BTW en zo moet er drie Euro toegelegd worden op de teruggeleverde stroom.
Extra zuur is dat de zonnepanelen via de verhuurder worden gehuurd en zo maandelijks een bedrag daarvoor betaald dient te worden.
Je kunt in Nederland jouw opgewekte stroom alleen via de energieleverancier aanbieden en er is geen alternatieve wijze van het verkopen van de jouw stroom. De energieleverancier verklaart hierboven dat alle stroom die teruggeleverd is zonder waarde is voor hun.
Dan gaat men roepen dat je nog kunt salderen tot 1 januari 2027. Ja maar wat is het kunnen salderen nu nog?
Wat was salderen ook al weer. Je kon jouw geproduceerde stroom wegstrepen tegen de stroom die afneemt van de energieleverancier. Produceerde meer dan je kon salderen dan kreeg je de leveringsprijs exclusief de belastingen voor jouw stroom.
Het nieuwe salderen is verworden tot verrekening van alleen de energiebelasingen en in het voorbeeld hierboven is die € 120,41 die moet worden afgedragen en die had zonder teruglevering hoger geweest. Dan was er nog een andere belasting die je mocht verrekenen....wat was die ook al weer. Ik weet het al, dat was de BTW die mocht je ook verrekenen.
Helaas is de kostenpost terugleverkosten BTW plichtig en zo kun je verrekening binnen het salderen ook wegstrepen.
Kortom, het salderen bestaat nog wel tot 1 januari 2027 maar is ondertussen zo uitgekleed zonder dat dat wettelijk geregeld is dat men als klant drastische maatregelen neemt zoals hier de schakelaar omzetten. Is het dat waard om één van de middelen in de klimaattransitie die door burgers zelf gedaan kunnen worden zo onaantrekkelijk te maken?
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen in eerste instantie geneigd zijn om dan maar de panelen uit te zetten. Maar daarmee gaat dan inderdaad ook het eigenverbruik verloren. In dit geval lijkt het rekensommetje me niet zo lastig? Als de kosten 3 euro zijn dan kun je waarschijnlijk wel inzichtelijk maken dat ze meer besparen aan eigenverbruik wat wegvalt als ze de panelen uitzetten, dat gaat dan dus geld kosten. Het is wel de vraag in hoeverre dat eigenverbruik de extra kosten van de huur-panelen gaat opbrengen. Ik neem aan dat dat bedrag inzichtelijk is?
Het lijkt me wel goed om de verhuurder daar op aan te spreken dat je nu moet betalen voor iets wat bijna geen waarde meer heeft (dan zou je besparing eigenverbruik - 'netto' terugleverkosten moeten weten).
Veel recentere omvormers bieden de mogelijkheid om zero-export te draaien, maar als ze die mogelijkheid al bieden is het nog maar de vraag of je als huurder de toegang hebt om dit in te stellen. Ik meen dat merken als APS, Enphase, Fronius, Goodwe, Growat, Huawei, SMA, en Solis allemaal zero-export kunnen ondersteunen. Lijkt me interessant om uit te zoeken en te kijken of je toegang hebt tot deze mogelijkheid.