Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:00:
Eens dit topic nieuw leven inblazen.

Gisteren bericht gekregen van een familielid want die had de jaarrekening ontvangen ban GreenChoice. Die jaarrekening viel zo mee dat meteen de aardlek van de zonnepanelen omging en ook niet meer in de aangaat.

Nu de taak aan mij om dat familielid te overtuigen om toch weer te gaan leveren en een technische oplossing te zoeken om alleen in het eigen verbruik voorzien voor zover de zon dit levert.

[Afbeelding]

De teruglevering is 1215 kWh (te salderen) en er is geen overproductie. Daarvoor geeft GreenChoice € 165,58 incl. de BTW. Daarover wordt dan een boete berekend van € 168,89 incl. BTW en zo moet er drie Euro toegelegd worden op de teruggeleverde stroom.

Extra zuur is dat de zonnepanelen via de verhuurder worden gehuurd en zo maandelijks een bedrag daarvoor betaald dient te worden.

Je kunt in Nederland jouw opgewekte stroom alleen via de energieleverancier aanbieden en er is geen alternatieve wijze van het verkopen van de jouw stroom. De energieleverancier verklaart hierboven dat alle stroom die teruggeleverd is zonder waarde is voor hun.

Dan gaat men roepen dat je nog kunt salderen tot 1 januari 2027. Ja maar wat is het kunnen salderen nu nog?

Wat was salderen ook al weer. Je kon jouw geproduceerde stroom wegstrepen tegen de stroom die afneemt van de energieleverancier. Produceerde meer dan je kon salderen dan kreeg je de leveringsprijs exclusief de belastingen voor jouw stroom.

Het nieuwe salderen is verworden tot verrekening van alleen de energiebelasingen en in het voorbeeld hierboven is die € 120,41 die moet worden afgedragen en die had zonder teruglevering hoger geweest. Dan was er nog een andere belasting die je mocht verrekenen....wat was die ook al weer. Ik weet het al, dat was de BTW die mocht je ook verrekenen.

Helaas is de kostenpost terugleverkosten BTW plichtig en zo kun je verrekening binnen het salderen ook wegstrepen.

Kortom, het salderen bestaat nog wel tot 1 januari 2027 maar is ondertussen zo uitgekleed zonder dat dat wettelijk geregeld is dat men als klant drastische maatregelen neemt zoals hier de schakelaar omzetten. Is het dat waard om één van de middelen in de klimaattransitie die door burgers zelf gedaan kunnen worden zo onaantrekkelijk te maken?
Een mooi voorbeeld om voor te leggen aan de ACM, maar die kunnen we beter omdopen tot "AM" lijkt het. In eerste instantie deden de leveranciers nog moeite om te verhullen dat de terugleverboete eigenlijk werd gebruikt om het salderen effectief de nek om te draaien. Dit is toch wel een bewijs dat dat is wat ze eigenlijk doen. Salderen bestaat dus effectief niet meer voor veel nieuwe contracten.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen in eerste instantie geneigd zijn om dan maar de panelen uit te zetten. Maar daarmee gaat dan inderdaad ook het eigenverbruik verloren. In dit geval lijkt het rekensommetje me niet zo lastig? Als de kosten 3 euro zijn dan kun je waarschijnlijk wel inzichtelijk maken dat ze meer besparen aan eigenverbruik wat wegvalt als ze de panelen uitzetten, dat gaat dan dus geld kosten. Het is wel de vraag in hoeverre dat eigenverbruik de extra kosten van de huur-panelen gaat opbrengen. Ik neem aan dat dat bedrag inzichtelijk is?

Het lijkt me wel goed om de verhuurder daar op aan te spreken dat je nu moet betalen voor iets wat bijna geen waarde meer heeft (dan zou je besparing eigenverbruik - 'netto' terugleverkosten moeten weten).

Veel recentere omvormers bieden de mogelijkheid om zero-export te draaien, maar als ze die mogelijkheid al bieden is het nog maar de vraag of je als huurder de toegang hebt om dit in te stellen. Ik meen dat merken als APS, Enphase, Fronius, Goodwe, Growat, Huawei, SMA, en Solis allemaal zero-export kunnen ondersteunen. Lijkt me interessant om uit te zoeken en te kijken of je toegang hebt tot deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 18:18
Voor zero export moet je weten wat je eigen verbruik is op elk moment en de PV daarop afregelen.

Ik heb een SMA maar die weet natuurlijk niet wat het eigen verbruik is. Je moet een P1 meter hebben en daarmee je PV afregelen.

Ik heb een Homewizard P1, een Homey en een SMA, alles gekoppeld. Ben van plan een flow te maken die bv elke 15 sec het P1 vermogen checked en dan de SMA regelt zodat het P1 verrmogen netto nul (net zero) wordt.

Het zou moeten kunnen. Ben benieuwd naar mensen die zoiets al gemaakt en getest hebben.

Ben er nog niet aan uit of het slim is. Een dynamisch contract werkt m.i. ook, en dan alleen terugregeling naar net zero als de stroomprijs negatief is en alleen om geen energie belasting te hoeven betalen op dat moment.

Ik hoop nog op een sprankeltje gezond verstand en meer maatschappelijke weerstand voor de verkiezingen. Bedenk dat er ondertussen nog MILJARDEN belastinggeld worden gestoken in nieuwe zonneparken om volledig risicovrij te kunnen beleggen op kosten van de belastingbetaler. Die beleggers kunnen ook buitenlanders zijn.

https://rom3d.maps.arcgis...a2235496395ce0a30355e61a5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 18:36

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Gisteren bericht gekregen van een familielid want die had de jaarrekening ontvangen ban GreenChoice. Die jaarrekening viel zo mee dat meteen de aardlek van de zonnepanelen omging en ook niet meer in de aangaat.

Nu de taak aan mij om dat familielid te overtuigen om toch weer te gaan leveren en een technische oplossing te zoeken om alleen in het eigen verbruik voorzien voor zover de zon dit levert.

[Afbeelding]

De teruglevering is 1215 kWh (te salderen) en er is geen overproductie. Daarvoor geeft GreenChoice € 165,58 incl. de BTW. Daarover wordt dan een boete berekend van € 168,89 incl. BTW en zo moet er drie Euro toegelegd worden op de teruggeleverde stroom.

Extra zuur is dat de zonnepanelen via de verhuurder worden gehuurd en zo maandelijks een bedrag daarvoor betaald dient te worden.

Je kunt in Nederland jouw opgewekte stroom alleen via de energieleverancier aanbieden en er is geen alternatieve wijze van het verkopen van de jouw stroom. De energieleverancier verklaart hierboven dat alle stroom die teruggeleverd is zonder waarde is voor hun.

Dan gaat men roepen dat je nog kunt salderen tot 1 januari 2027. Ja maar wat is het kunnen salderen nu nog?

Wat was salderen ook al weer. Je kon jouw geproduceerde stroom wegstrepen tegen de stroom die afneemt van de energieleverancier. Produceerde meer dan je kon salderen dan kreeg je de leveringsprijs exclusief de belastingen voor jouw stroom.

Het nieuwe salderen is verworden tot verrekening van alleen de energiebelasingen en in het voorbeeld hierboven is die € 120,41 die moet worden afgedragen en die had zonder teruglevering hoger geweest. Dan was er nog een andere belasting die je mocht verrekenen....wat was die ook al weer. Ik weet het al, dat was de BTW die mocht je ook verrekenen.

Helaas is de kostenpost terugleverkosten BTW plichtig en zo kun je verrekening binnen het salderen ook wegstrepen.

Kortom, het salderen bestaat nog wel tot 1 januari 2027 maar is ondertussen zo uitgekleed zonder dat dat wettelijk geregeld is dat men als klant drastische maatregelen neemt zoals hier de schakelaar omzetten. Is het dat waard om één van de middelen in de klimaattransitie die door burgers zelf gedaan kunnen worden zo onaantrekkelijk te maken?
Tsja… vaste en variabele contracten hanteren terugleverboetes. Een dynamisch contract en een modelcontract niet. Dat laatste is een heel goed alternatief als je terugleverboetes wilt voorkomen. De vaste kosten per maand zijn vaak wel iets hoger maar lager vergeleken met de terugleverboetes. Hier is op dit forum een apart topic voor, zeker interessant om eens in te duiken!

Verder kan eens gedacht worden aan plaatsen van een stekkerbatterij-systeem. Dan gaat een deel van de teruglevering toch via de batterij naar eigen verbruik en (weet ik zelf uit de praktijk) je hebt tussen maart/april en september/oktober geen teruglevering als de batterijgrootte minimaal gelijk is aan je jaarverbruik. Hiervoor is de Zendure (ook hier is een zeer goed uitgebreid topic over) een leuk betaalbaar modulair systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door PeepPeepPeep op 07-08-2025 09:59 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Ik zie een halfjaar rekening? Dat het familielid meteen de panelen uit wil zetten geeft maar aan dat die rekening totaal niet overzichtelijk meer is. Maar overtuiging lijkt me simpel, bij uitzetten kost het meer dan € 123.37 aan energiebelasting plus nog kosten voor meer eigenverbruik. En dat dan per half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Tsja… vaste en variabele contracten hanteren terugleverboetes. Een dynamisch contract en een modelcontract niet. Dat laatste is een heel goed alternatief als je terugleverboetes wilt voorkomen. De vaste kosten per maand zijn vaak wel iets hoger maar lager vergeleken met de terugleverboetes. Hier is op dit forum een apart topic voor, zeker interessant om eens in te duiken!

Verder kan eens gedacht worden aan plaatsen van een stekkerbatterij-systeem. Dan gaat een deel van de teruglevering toch via de batterij naar eigen verbruik en (weet ik zelf uit de praktijk) je hebt tussen maart/april en september/oktober geen teruglevering als de batterijgrootte minimaal gelijk is aan je jaarverbruik. Hiervoor is de Zendure (ook hier is een zeer goed uitgebreid topic over) een leuk betaalbaar modulair systeem.
ahummm, modelcontract geen zonnepanelenboete....weet je het zeker!?

Het heeft een ander naampje maar nog steeds is het jouw portemonnee die leeggetrokken wordt en die extra kosten zijn vaker nog hoger dan wat de zonnepanelen opbrengen. Dan is ACM al zover dat zij het nieuwe modelcontract kunnen voorstellen en daar zitten dan de terugleverkosten ook in.

De zonnepanelen boete wordt in het huidige modelcontract via de vaste leveringskosten geïnd (incl. BTW) en zo het maakt dan inderdaad niet uit of je door hond of de kat wordt gebeten.

Een accusysteem kost weer een investering en zo met de huidige stemming aldaar zeker niet een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:46:
Model contract is alleen interessant als je (veel) overproductie hebt. De stroomtarieven bij een modelcontract zijn vaak hoger maar dat maakt bij overproductie niet uit omdat je alles saldeert.

En er is inderdaad een kans dat er per 1 januari 2026 terugleverkosten in het modelcontract komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Ik zie een halfjaar rekening? Dat het familielid meteen de panelen uit wil zetten geeft maar aan dat die rekening totaal niet overzichtelijk meer is. Maar overtuiging lijkt me simpel, bij uitzetten kost het meer dan € 123.37 aan energiebelasting plus nog kosten voor meer eigenverbruik. En dat dan per half jaar.
Ik zag dat later ook maar ik heb dat zo gelaten.

Die rekening is eigenlijk te overzichtelijk. En ja ik heb gecommuniceerd dat inderdaad het enige voordeel van het salderen de energiebelasting is. De rest wordt afgeroomd door de energieleverancier en de overheid.

Hoe maak je eigen verbruik inzichtelijk voor iemand die alleen kan zien hoeveel watt er opdat moment wordt afgenomen of wordt teruggeleverd op de kWh-meter. Er moet dan weer een extra kWh-meter in de stroomleiding van de omvormer en er is geen P1 poort aanwezig en nog een tweede kWh-meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars.

Het mooist zou het zijn als de omvormer zelf kan zien of er geëxporteerd wordt naar het stroomnet en dan export verlaagt opdat er geen stroom geëxporteerd meer wordt (het nieuwe nul op de meter). Ik weet niet of dat met alleen CT spoelen gaat werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@esphome je kunt gewoon het sommetje maken.
Als ze nu de panelen uitzetten moeten ze volgend (half) jaar meer betalen:
Energiebelasting die nu (nog) gesaldeerd wordt 1215x0,1228634 = €150
Volledige tarief voor alles wat ze direct gebruiken, ik ga uit van 30%. 941x0.270786 = €255
Totaal dus €405... dat ze die schakelaar maar weer snel omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Model contract is alleen interessant als je (veel) overproductie hebt. De stroomtarieven bij een modelcontract zijn vaak hoger maar dat maakt bij overproductie niet uit omdat je alles saldeert.

En er is inderdaad een kans dat er per 1 januari 2026 terugleverkosten in het modelcontract komen.
Kennelijk gaat dat van veel overproductie niet meer op bij GreenChoice, in een modelcontract krijg je nog € 0.029 per kWh overproductie vanaf 1 juli 2025.

Zie de tarieven modelcontract GreenChoice: https://media.greenchoice...odelcontract-20250701.pdf

Hoe je ook draait, er staat altijd wel een muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:28:
Die rekening is eigenlijk te overzichtelijk.
Ik bedoel meer onoverzichtelijk in de zin van dat je alsnog met die eindcijfers moet gaan optellen en aftrekken om te rekenen wat je panelen opleveren.
En ja ik heb gecommuniceerd dat inderdaad het enige voordeel van het salderen de energiebelasting is. De rest wordt afgeroomd door de energieleverancier en de overheid.
Afgezien van salderen wordt gemiddeld 30% van de zonnepanelen zelf verbruikt, dat mis je dan ook nog als je ze uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Kennelijk gaat dat van veel overproductie niet meer op bij GreenChoice, in een modelcontract krijg je nog € 0.029 per kWh overproductie vanaf 1 juli 2025.

Zie de tarieven modelcontract GreenChoice: https://media.greenchoice...odelcontract-20250701.pdf

Hoe je ook draait, er staat altijd wel een muur.
Klopt, maar het gaat dan om een modelcontract bij een leverancier die nu nog wel een gunstig modelcontract hebben, bijvoorbeeld Essent vanwege de hoge TLV van €0,15, of Energiek vanwege de lage vaste kosten van € 12,50 p/m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 20:26
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:28:
Hoe maak je eigen verbruik inzichtelijk voor iemand die alleen kan zien hoeveel watt er opdat moment wordt afgenomen of wordt teruggeleverd op de kWh-meter.
Zien ze wat de panelen opwekken? In de app van de omvormer?
Het verschil tussen die opwek min wat ze zien op de kWh-meter is eigen verbruik.
(Schijnt niet helemaal correct te zijn, maar geeft in ieder geval een aardig idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:18

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

Wat een chaotische post. Wat is het probleem nu precies?
Ze hebben meer verbruikt dan geleverd gedurende 6 maanden, dan is het niet zo gek dat je ongeveer 400 euro moet betalen toch?

Wat inderdaad voor je kennis niet duidelijk is, is dat opwek niet hetzelfde is als terugleveren. En dat ze in werkelijkheid dus meer stroom hadden moeten inkopen zonder de zonnepanelen, en dan waren ze duurder uit geweest.
Lastig om dat goed uit te leggen idd.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-08-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Ze hebben meer verbruikt dan geleverd gedurende 6 maanden, dan is het niet zo gek dat je ongeveer 400 euro moet betalen toch?

Wat inderdaad voor je kennis niet duidelijk is, is dat opwek niet hetzelfde is als terugleveren. En dat ze in werkelijkheid dus meer stroom hadden moeten inkopen zonder de zonnepanelen, en dan waren ze duurder uit geweest.
Als je het getal uit de app van de omvormer kan zien, is dat wel weer uit te leggen denk ik :)
Maar die app van de omvormer is inderdaad weer niet altijd aanwezig, vooral niet bij zo'n huur/verhuur constructie?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Crapton schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:28:
Voor zero export moet je weten wat je eigen verbruik is op elk moment en de PV daarop afregelen.

Ik heb een SMA maar die weet natuurlijk niet wat het eigen verbruik is. Je moet een P1 meter hebben en daarmee je PV afregelen.

Ik heb een Homewizard P1, een Homey en een SMA, alles gekoppeld. Ben van plan een flow te maken die bv elke 15 sec het P1 vermogen checked en dan de SMA regelt zodat het P1 verrmogen netto nul (net zero) wordt.

Het zou moeten kunnen. Ben benieuwd naar mensen die zoiets al gemaakt en getest hebben.

[..]

https://rom3d.maps.arcgis...a2235496395ce0a30355e61a5
15 seconden is een behoorlijk lang interval voor zero export begrijp ik. Als je een DSMR 5.0 meter (of hoger) hebt krijg je iedere seconde een update. Ik begrijp dat de meeste hedendaagse zero-export regelingen gebruiken met een 1 seconde interval (of beter als de hardware het ondersteunt).

Ik heb nog niet een specifiek op SMA gerichte software oplossing voor de Homewizard P1 meting gezien, maar er zijn wel oplossingen die de HW P1 meter telegrammen omzetten naar Modbus TCP wat (als ik me niet vergis) gebruikt wordt door SMA om zero-export te realiseren.

Je zou eens naar zo'n oplossing kunnen kijken (bijvoorbeeld deze op github), maar er zijn er ongetwijfeld meer. Moet natuurlijk nog wel aangepast worden voor de SMA inverter, maar de code is redelijk eenvoudig, en voor 1 omvormer wordt deze zelfs nog eenvoudiger dan voor 2 of 3 batterijen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Als je naar de rekening kijkt zie je dat de terugleverkosten (€168,89) hoger zijn dan de vergoeding (€165.58). Als je alleen daar naar kijkt en verder niet goed in de materie zit, en wellicht wat wordt beïnvloed door (sociale) media, kan ik me voorstellen dat je denkt dat het beter is om je panelen uit te zetten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Batilan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

15 seconden is een behoorlijk lang interval voor zero export begrijp ik.
Mwah dat bepaal je zelf toch. Ik zou 15-30 seconden prima acceptabel vinden. Het hoeft ook niet 100% zero-export te zijn. Je houdt altijd een marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Mwah dat bepaal je zelf toch. Ik zou 15-30 seconden prima acceptabel vinden. Het hoeft ook niet 100% zero-export te zijn. Je houdt altijd een marge.
Natuurlijk bepaal je dat zelf :)
Ik zie alleen meer en meer 1-seconden/DSMR5 oplossingen verschijnen de laatste tijd.

Het blijft natuurlijk ook nog een kwestie van hoe snel de PV omvormer (of batterij omvormer) zich laat regelen.
Ik moet toegeven dat ik er nog niet aan gerekend heb, maar ik kan we wel voorstellen dat je altijd 'te laat' bent met bijvoorbeeld hoog vermogen / laag frequente PWM regelingen zoals een Quooker, magnetron of andere oven of inductiekookplaat.

Zelf gebruik ik een Homewizard P1 meter samen met een Victron MP2 via een open source dbus adapter en dan volgt de MP2 toch best aardig vlot de P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Batilan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Natuurlijk bepaal je dat zelf :)
Ik zie alleen meer en meer 1-seconden/DSMR5 oplossingen verschijnen de laatste tijd.

Het blijft natuurlijk ook nog een kwestie van hoe snel de PV omvormer (of batterij omvormer) zich laat regelen.
Ik moet toegeven dat ik er nog niet aan gerekend heb, maar ik kan we wel voorstellen dat je altijd 'te laat' bent met bijvoorbeeld hoog vermogen / laag frequente PWM regelingen zoals een Quooker, magnetron of andere oven of inductiekookplaat.

Zelf gebruik ik een Homewizard P1 meter samen met een Victron MP2 via een open source dbus adapter en dan volgt de MP2 toch best aardig vlot de P1 meter
dat wel ja, de vraag is hoe erg dat is. Een rustige regeling is ook wat waard en het gaat niet om grote geldbedragen die je er door misloopt (of moet betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Ik bedoel meer onoverzichtelijk in de zin van dat je alsnog met die eindcijfers moet gaan optellen en aftrekken om te rekenen wat je panelen opleveren.

[...]

Afgezien van salderen wordt gemiddeld 30% van de zonnepanelen zelf verbruikt, dat mis je dan ook nog als je ze uitzet.
Dan zou het juist de energieleveranciers sieren als zij in een apart deel dit zouden uitsplitsen en dan ook nog een benadrukken dat er nog voordeel voor de klant is door intern gebruik.

Maar goed, klantvriendelijkheid gaat bij hun niet verder dan wat ze moeten doen en dan ook geen millimeter verder.

Zij verhangen de bordjes en verwachten dat de klant ook alles heeft gevolgd wat er de afgelopen tijd is veranderd, zonder dat er wettelijk ook maar iets veranderd is. Alles wordt gedaan in de marge en zolang het niet wettelijk verboden is dan mag het.....die plaat is ook al aardig grijs gedraaid, ook door de ACM zelf.

De kinderen van het familie lid gaan proberen die persoon aan de APP te krijgen en dan vandaar uit de omvormer uit te zetten als er geen voldoende intern verbruik is. Dan kan de aardlek ook gezonder uit. Uit als je omvormer de volgende ochtend niet wil laten starten en zet je de aardlek niet om dan gaat in de ochtend het spel weer van vooraf aan en start de teruglevering/intern verbruik.

Dat is stap één en dan zie ik wel verder hoe het dan gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Klopt, maar het gaat dan om een modelcontract bij een leveranciers die nu nog wel een gunstig modelcontract hebben, bijvoorbeeld Essent vanwege de hoge TLV van €0,15, of Energiek vanwege de lage vaste kosten van € 12,50 p/m.
Eens kijken naar de vaste leveringskosten, onbepaalde tijd contract € 0,25 per dag en modelcontract € 1,30 en voor het gemak reken ik dan één euro per dag extra bij een model contract. Dat is elke maand dan 30 euro en voor een jaar 364 euro extra.

Ik dan niet in waarom de terugleververgoeding dan zo laag is met € 0,029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

15 seconden is een behoorlijk lang interval voor zero export begrijp ik. Als je een DSMR 5.0 meter (of hoger) hebt krijg je iedere seconde een update. Ik begrijp dat de meeste hedendaagse zero-export regelingen gebruiken met een 1 seconde interval (of beter als de hardware het ondersteunt).

Ik heb nog niet een specifiek op SMA gerichte software oplossing voor de Homewizard P1 meting gezien, maar er zijn wel oplossingen die de HW P1 meter telegrammen omzetten naar Modbus TCP wat (als ik me niet vergis) gebruikt wordt door SMA om zero-export te realiseren.

Je zou eens naar zo'n oplossing kunnen kijken (bijvoorbeeld deze op github), maar er zijn er ongetwijfeld meer. Moet natuurlijk nog wel aangepast worden voor de SMA inverter, maar de code is redelijk eenvoudig, en voor 1 omvormer wordt deze zelfs nog eenvoudiger dan voor 2 of 3 batterijen. :)
Ik heb eigen software geschreven voor een GoodWe en het uitlezen per seconde is mooi maar de omvormer regelt zichzelf niet zo snel. Als ik een waarde inschiet dan moet ik tijdje wachten voordat de omvormer ook die waarde het bereikt. De omvormer gaat in stappen naar die waarde en soms schiet die door en dan moet de productie weer omhoog. Ook zijn verschillende profielen waar de omvormer uit kiest om een maximale levering te bewerkstelligen en het kan zijn dat ik 200 watt wil regelen maar de omvormer moet vertellen om 350 te produceren om ook echt 200 watt te krijgen en geen 100 watt.

Er zijn ook al oplossingen die een stroom verbruiker in het stroomnet van het huis plaatsen en dan de overproductie in warmte omzetten in een warm water boiler bijvoorbeeld. Maar goed dat is een ander verhaal en die kan wel direct reageren op wisselend verbruik. Maar is de warmte buffer vol dan moet er op een andere wijze de overproductie worden gedumpt om geen export te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
@esphome Er valt de energieleveranciers best wat te verwijten m.b.t. het invoeren van terugleverkosten, maar mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Er zullen meerdere berichten zijn gestuurd met daarin wat het voor mensen betekend inclusief wat eigen gebruik/gebruik voor de meter is. Als mensen er voor kiezen dat niet te lezen en alleen nieuwskoppen te volgen als "Zonnepanelen geen cent meer waard" dan krijg je dit soort acties.

En dat energieleveranciers weg blijven van hoeveelheden/percentages qua eigen verbruik snap ik heel goed, dat kan heel erg verschillen per situatie.

M.b.t. Modelcontacten zou ik je aanraden om het topic daarover eens te lezen want alles daarover staat daar duidelijk beschreven. Er zijn bijv. nog leveranciers met normale vaste leveringskosten.
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

[ Voor 18% gewijzigd door storm-biker op 07-08-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

De kinderen van het familie lid gaan proberen die persoon aan de APP te krijgen en dan vandaar uit de omvormer uit te zetten als er geen voldoende intern verbruik is. Dan kan de aardlek ook gezonder uit. Uit als je omvormer de volgende ochtend niet wil laten starten en zet je de aardlek niet om dan gaat in de ochtend het spel weer van vooraf aan en start de teruglevering/intern verbruik.

Dat is stap één en dan zie ik wel verder hoe het dan gaat ontwikkelen.
Denk over die stap 1 nog even na, en lees eerst het bericht van @storm-biker even na: storm-biker in "De zonnepanelen-boete"
(Overigens kun je waarschijnlijk nog wel een klacht indienen tegen de saldeermethode van Greenchoice, maar daarvoor moet je dit topic even lezen: Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Aiolos schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Denk over die stap 1 nog even na, en lees eerst het bericht van @storm-biker even na: storm-biker in "De zonnepanelen-boete"
(Overigens kun je waarschijnlijk nog wel een klacht indienen tegen de saldeermethode van Greenchoice, maar daarvoor moet je dit topic even lezen: Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?)
Dat zijn 94 pagina's en als je wat specifieker kunt zijn dan is dat mooi. Het is een heel simpele half jaar rekening en er was geen overproductie.

Het familielid weet ook van intern verbruik maar het is nu nog niet inzichtelijk en de APP van de omvormer is eerste stap en dat is een hele grote stap voor diegene. Nu ziet die alleen nog een aan en uitschakelaar voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
storm-biker schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:25:
@esphome Er valt de energieleveranciers best wat te verwijten m.b.t. het invoeren van terugleverkosten, maar mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Er zullen meerdere berichten zijn gestuurd met daarin wat het voor mensen betekend inclusief wat eigen gebruik/gebruik voor de meter is. Als mensen er voor kiezen dat niet te lezen en alleen nieuwskoppen te volgen als "Zonnepanelen geen cent meer waard" dan krijg je dit soort acties.

En dat energieleveranciers weg blijven van hoeveelheden/percentages qua eigen verbruik snap ik heel goed, dat kan heel erg verschillen per situatie.

M.b.t. Modelcontacten zou ik je aanraden om het topic daarover eens te lezen want alles daarover staat daar duidelijk beschreven. Er zijn bijv. nog leveranciers met normale vaste leveringskosten.
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025
Die reactie van het familielid kwam niet vanuit de nieuwskoppen maar vanuit de rekening waar er nog geld op toegelegd moest worden (kort door de bocht gesteld) voor de teruggeleverde stroom.

Ik heb overigen nooit bericht gehad van mijn eigen leverancier anders dan het halfjaarlijkse voorstel van wijziging van de tarieven. Geen uitleg de "zonnepaneelboete", kennelijk mag je dat lekker zelf uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Dat zijn 94 pagina's en als je wat specifieker kunt zijn dan is dat mooi. Het is een heel simpele half jaar rekening en er was geen overproductie.
Simpel gezegd komt het er op neer dat Greenchoice niet saldeert op kWh basis (dus eerst de kWh's van levering en teruglevering van elkaar aftrekken), maar op euro basis met verschillende tarieven. Je ziet dat ook in de afrekening: voor de teruglevering krijg je minder terug dan je voor de levering betaalt.

Als je de laatste 2 a 3 pagina's in dat topic doorneemt, dan komen er een paar situaties voorbij waarbij het uitgelegd wordt.
esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb overigen nooit bericht gehad van mijn eigen leverancier anders dan het halfjaarlijkse voorstel van wijziging van de tarieven. Geen uitleg de "zonnepaneelboete", kennelijk mag je dat lekker zelf uitzoeken.
Greenchoice heeft het in een mail in juni 2024 overigens netjes uitgelegd toen de terugleverkosten werden ingevoerd, dat linkt naar deze pagina: https://www.greenchoice.nl/klantenservice/terugleverkosten

(Ik wil overigens de manier van de terugleverkosten niet goedpraten, maar wel duidelijk maken dat het uitzetten van de panelen er niet voor zorgt dat de rekening lager wordt)

[ Voor 33% gewijzigd door Aiolos op 07-08-2025 22:07 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aiolos schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Simpel gezegd komt het er op neer dat Greenchoice niet saldeert op kWh basis (dus eerst de kWh's van levering en teruglevering van elkaar aftrekken), maar op euro basis met verschillende tarieven. Je ziet dat ook in de afrekening: voor de teruglevering krijg je minder terug dan je voor de levering betaalt.

Als je de laatste 2 a 3 pagina's in dat topic doorneemt, dan komen er een paar situaties voorbij waarbij het uitgelegd wordt.

[...]

Greenchoice heeft het in een mail in juni 2024 overigens netjes uitgelegd toen de terugleverkosten werden ingevoerd, dat linkt naar deze pagina: https://www.greenchoice.nl/klantenservice/terugleverkosten

(Ik wil overigens de manier van de terugleverkosten niet goedpraten, maar wel duidelijk maken dat het uitzetten van de panelen er niet voor zorgt dat de rekening lager wordt)
ze salderen per tariefperiode inderdaad als je een variabel tarief hebt. Daarom adviseren we op tweakers altijd jaarcontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-10 21:40
Aiolos schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

[...]

En @esphome

Volgens mij mag dat niet (andere € voor teruglevering dan voor levering), want dan belast je de teruglevering nog eens.
Dit deel zou 1:1 moeten zijn, in ieder geval over het jaar bekeken.

Wat wel geldt/mogelijk is (en vrijwel overal zo ingezet) is dat de terugleverkosten (ook) gelden over te salderen / alle teruggeleverde kWh.

Nb: staat ook op de gelinkte GC pagina: “ Met de salderingsregeling krijg je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor de stroom die je op dat moment afneemt.”

[ Voor 7% gewijzigd door bart.koppers op 08-08-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-10 21:40
Aanvulling..

Nb: er staat op de gelinkte GC pagina: “ Met de salderingsregeling krijg je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor de stroom die je op dat moment afneemt.”

Dit is verwarrend / onjuist!
Saldereren is wegstrepen, en heeft niets te maken met eigen wel/niet op dat moment verbruik.

[ Voor 41% gewijzigd door bart.koppers op 08-08-2025 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 18:09

[Afbeelding]

Tja wellicht flauw maar die kon je van mijlen ver zien aankomen. Vandaar na stemming EK 2024 kamer direct met toen 100,- euri boete in mei ben over gegaan naar een 3 jarig contract bij Vattenfall zonder 1 cent teruglever kosten/boete.

Saint detail vorige week na bijna 7 jaar weer voor het eerst kwam Stedin langs stand om mn Ferraris meterstand op te nemen. Met hem gesproken of voor 1 januari 2027 mn Ferraris meter vervangen gaat worden ivm terugleveren zonnepaneel. Antwoord niet waarschijnlijk we hebben daar simpelweg niet het personeel voor en er moeten ook nog eens een paar miljoen oude slimme meters vervangen worden omdat het Gsm G1 netwerk uitgefaseerd word. _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 08-08-2025 10:25 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:03
Snarfie31 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Tja wellicht flauw maar die kon je van mijlen ver zien aankomen. Vandaar na stemming EK 2024 kamer direct met toen 100,- euri boete in mei ben over gegaan naar een 3 jarig contract bij Vattenfall zonder 1 cent teruglever kosten/boete.

Saint detail vorige week na bijna 7 jaar weer voor het eerst kwam Stedin langs stand om mn Ferraris meterstand op te nemen. Met hem gesproken of voor 1 januari 2027 mn Ferraris meter vervangen gaat worden ivm terugleveren zonnepaneel. Antwoord niet waarschijnlijk we hebben daar simpelweg niet het personeel voor en er moeten ook nog eens een paar miljoen oude slimme meters vervangen worden omdat het Gsm G1 netwerk uitgefaseerd word. _O-
Die Stedin medewerker kletst uit zijn nek. Het hebben van een meter met gescheiden telwerken is met de invoering van de nieuwste versie van de Energiewet een wettelijk verplichting.
Ook Stedin moet zich aan de wet houden dus het vervangen van Ferraris meters heeft voorrang op het vervangen van de oude type Slimme meters. Deze laatste blijven gewoon werken maar kunnen alleen niet meer de teller standen automatisch doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Die Stedin medewerker kletst uit zijn nek. Het hebben van een meter met gescheiden telwerken is met de invoering van de nieuwste versie van de Energiewet een wettelijk verplichting.
Ook Stedin moet zich aan de wet houden dus het vervangen van Ferraris meters heeft voorrang op het vervangen van de oude type Slimme meters. Deze laatste blijven gewoon werken maar kunnen alleen niet meer de teller standen automatisch doorgeven.
Laat dat nou die klanten zijn die een dynamisch contract hebben......daar is een werkende slimme meter ook verplicht. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
bart.koppers schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 01:08:
Aanvulling..

Nb: er staat op de gelinkte GC pagina: “ Met de salderingsregeling krijg je voor de stroom die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor de stroom die je op dat moment afneemt.”

Dit is verwarrend / onjuist!
Saldereren is wegstrepen, en heeft niets te maken met eigen wel/niet op dat moment verbruik.
Het familielid heeft zelf gevraagd om een halfjaar afrekening terwijl het een oud GreenChoice contract is. Dus terugleverkosten waren toen nog een natte droom van de energieleveranciers was. Dat zij dat ooit in de toekomst dat zo maar zouden kunnen doen hadden zij ook nooit gedacht.

Dus de boodschap is naar het familielid, wees niet ongerust/nieuwsgierig en reken jaarlijks af en dan wordt er gesaldeerd op de correcte manier. Het kan overigens nooit kwaad om CG te benaderen dat de klant onwetend was dat de manier van salderen door de halfjaar rekening anders verloopt dan per jaar.

Het is ook allemaal complex en een energieleverancier moet de klant juist ontzorgen en niet allerlei pikkels geven. Hoe goed bedoelt ook het mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

Truus01 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Zien ze wat de panelen opwekken? In de app van de omvormer?
Het verschil tussen die opwek min wat ze zien op de kWh-meter is eigen verbruik.
(Schijnt niet helemaal correct te zijn, maar geeft in ieder geval een aardig idee.)
Idd als de opwek 2000 is en de teruglevering 1200 hebben ze toch 800 zelf verbruikt. Dus de aardlek omzetten is niet slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

esphome schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Het familielid weet ook van intern verbruik maar het is nu nog niet inzichtelijk en de APP van de omvormer is eerste stap en dat is een hele grote stap voor diegene. Nu ziet die alleen nog een aan en uitschakelaar voor de zonnepanelen.
Gezien dat die teruglevering maar een paar euro kostte zou ik niet eens beginnen aan domme of slimme oplossingen. Gewoon voor lief nemen en die dingen aan laten staan. Is het allemaal niet waard lijkt me ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Idd als de opwek 2000 is en de teruglevering 1200 hebben ze toch 800 zelf verbruikt. Dus de aardlek omzetten is niet slim.
Op de rekening van de energieleverancier staat toch de waarden die overgenomen zijn van de kWh-meter. Als iemand ook het interne verbruik wil weten dan moet je complete opbrengst van de zonnepanelen minus de teruggeleverde aantal kWh op de kWh-meter. Er zit nog een heel klein beetje eigen verbruik in van de omvormer zelf als die opstart maar vooral als die in slaap gaat als er weinig licht is.

Hoeveel er zelf verbruikt wordt is onbekend en een indicatie is er in de APP want de omvormer geeft zelf de totale teruglevering aan sinds diens ingebruikstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Gezien dat die teruglevering maar een paar euro kostte zou ik niet eens beginnen aan domme of slimme oplossingen. Gewoon voor lief nemen en die dingen aan laten staan. Is het allemaal niet waard lijkt me ….
Dat echter is een misvatting. Als klant moet je het volle pond betalen voor elke kWh en als je verplicht aan energieleverancier terug moet leveren en die verklaart dan die stroom nietig en van geen waarde, dan denkt de klant zich het zijne/hare van. Dat is gewoon menselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Hoeveel er zelf verbruikt wordt is onbekend en een indicatie is er in de APP want de omvormer geeft zelf de totale teruglevering aan sinds diens ingebruikstelling.
De omvormer weet niets van teruglevering, die geeft alleen de totale productie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

De omvormer weet niets van teruglevering, die geeft alleen de totale productie aan.
En de kWh-meter geeft hetgeen er teruggeleverd is en als je in boekje regelmatig die beide waardes opschrijft dan kun dus het interne verbruik daaruit berekenen. Je moet er echter wel wat voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

En de kWh-meter geeft hetgeen er teruggeleverd is en als je in boekje regelmatig die beide waardes opschrijft dan kun dus het interne verbruik daaruit berekenen. Je moet er echter wel wat voor doen.
De rekening is voor een normaal persoon complex te lezen, met alle componenten die erin zitten. Ik moet zelf al gaan puzzelen om er soep van te maken.

Niet om de vinger te wijzen, maar is deze persoon toevallig wat ouder, groeit de complexiteit van de wereld boven het hoofd ook met andere zaken?

Ik herken het aan mijn ouders.
Die willen alles nog op detail bijhouden, uitrekenen .. zo zijn ze opgevoed. Alleen de leeftijd gaat ook tellen, en het allemaal zelf doorrekenen is tijdsintensief en vergt veel denkwerk.

De vraag is of meer detailinzicht en apps ze meer rust gaat geven (of het juist complexer gaat maken).

Jij zou het ook voor hun simpel kunnen maken op een bierviltje:
- Eigen gebruik zonnepanelen besparen (++)
- Overproductie terugleveren (0/+)
- Energiebelasting wegstrepen (++)
- Terugleverkosten betalen (--)

Netto positief voordeel van zonnepanelen aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:19
esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:10:
[...]

Het is ook allemaal complex en een energieleverancier moet de klant juist ontzorgen en niet allerlei pikkels geven. Hoe goed bedoelt ook het mag zijn.
De factuur is best complex, maar we wilden zelf allemaal transparantie.... Als je naar bv benzine kijkt, dan hoeven we die transparantie en complexiteit niet, dan is het gewoon wat een litertje kost en dat accepteren we. Mocht een factuur te complex zijn, dan zou ik met dus foucssen op dat laatste getal, dan is dat het.

Verder leggen alle leveranciers op hun website uit hoe de factuur opgebouwd is, incl GC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Energie Nederland heeft een verhelderende? infographic-tabel gemaakt waarin de
diverse (theoretisch) mogelijke energievoorzieningen voor consumenten/kleinverbruikers
met de indicatieve kosten in 2025 op een rijtje worden gezet.
Het gaat waarschijnlijk om een denkbeeldige (gemiddelde) consument.

De website Eindverbruikers met "Opbouw energierekening 2025" (pdf)

Hoe de terugleverkosten in de infographic precies tot stand komen kon ik op de website niet vinden

Helaas hebben ze ook geen extra kolom voor de combinatie zonnepanelen + warmtepomp gemaakt.
Maar volgens mij gaan de kosten hierdoor lager uitvallen, tenminste bij mij is dit zo.

Gelet op de komende ontwikkelingen in 2026 en vooral in 2027zal wel het e.e.a. onderling nog sterk verschuiven, duurder wordt het sowieso.
Motto: "Resultaten uit het verleden voorspellen niets goeds voor de toekomst."

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 22:45

djiwie

Wie?

emielbf schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

De factuur is best complex, maar we wilden zelf allemaal transparantie.... Als je naar bv benzine kijkt, dan hoeven we die transparantie en complexiteit niet, dan is het gewoon wat een litertje kost en dat accepteren we. Mocht een factuur te complex zijn, dan zou ik met dus foucssen op dat laatste getal, dan is dat het.

Verder leggen alle leveranciers op hun website uit hoe de factuur opgebouwd is, incl GC.
Of een onafhankelijke uitleg met plaatjes van facturen van verschillende leveranciers: https://www.keuze.nl/energie/opbouw-energie-jaarrekening

Wat ik in de praktijk merk is dat veel mensen al het verschil tussen termijnbedrag (voorschot) en je daadwerkelijke eindrekening al lastig vinden. Bijna iedereen kijkt in eerste instantie naar het termijnbedrag terwijl dat helemaal niet zo indicatief is als je bijv. een nieuwe leverancier overweegt.
esphome schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Dat echter is een misvatting. Als klant moet je het volle pond betalen voor elke kWh en als je verplicht aan energieleverancier terug moet leveren en die verklaart dan die stroom nietig en van geen waarde, dan denkt de klant zich het zijne/hare van. Dat is gewoon menselijk.
Dat kan wel menselijk zijn, maar rationeel niet het meest verstandige. Als tweaker een schone taak om onze vrienden en familie daarvoor te behoeden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
djiwie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:16:
Of een onafhankelijke uitleg met plaatjes van facturen van verschillende leveranciers: https://www.keuze.nl/energie/opbouw-energie-jaarrekening
Laat nou net de terugleverkosten daar heel summier worden besproken zonder voorbeeeldplaatje: ;)
Leveringskosten met zonnepanelen

Heb je zonnepanelen? Dan wordt de teruggeleverde stroom eerst afgetrokken van je verbruik (salderen). Dit verandert vanaf 2027, als de salderingsregeling verdwijnt.

Wek je meer op dan je verbruikt, dan krijg je een terugleververgoeding voor elke kWh die je teruglevert aan het net. Tevens worden er terugleverkosten in rekening gebracht. De hoogte hiervan wordt door de leverancier bepaald, dit kan een vast bedrag zijn, werken op basis van een staffel of per kWh worden berekend.
Bovendien lijkt het in bovenstaande paragraaf alsof terugleverkosten alleen in rekening worden gebracht wanneer je meer opwekt dan verbruikt. Dat kan beter in een aparte paragraaf boven de terugleververgoeding.

Overigens wordt met salderen op de jaarrekening (van Greenchoice) de teruggeleverde stroom niet afgetrokken van je verbruik, dat is alleen bij de energiebelasting. De teruglevering tot aan verbruik wordt vermenigvuldigt met hetzelfde tarief als de levering en dat bedrag wordt er vanaf getrokken.

[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 10-08-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ook de ACM zit met de handen in het haar want zij kunnen de zonnepaneelboete niet verwerken in hun overzichten en het lukt hun gewoonweg niet ondertussen al meer dan jaar.

Zij benoemen het als "dat er energieleveranciers zijn die extra terugleverkosten" bereken. Dat is het dan vanuit de ACM en berusten er in. Er zijn energieleverancier klanten die er niet in berustte maar al snel bleek dat in die niet in het blikveld stonden, ook niet de ACM.

Het mantra is, "is het niet verboden dan mag het" en daar moeten wij het dan maar mee doen.

Update vanuit de familie, de aan en uit schakelaar komt er. De APP liep tegen het wachtwoord aan van de omvormer, dus die moet worden opgevraagd bij de verhuurder.

Er staan nog twee trajecten uit voor het regelen van de export via de kWh-meter. Eerste traject is het direct regelen van de omvormer via een externe controller. De tweede is het extern doordraaien van stroom die, anders via de kWh-meter zou worden teruggeleverd en dan een boete met zich meebrengt.

Die twee trajecten kunnen overigens ook worden gecombineerd zodat het nog efficiënter gaat zijn. Het begrenzen in de omvormer en de fijnregeling via de "stroom doordraaier".
De GoodWe omvormers zijn soms een dag* offline met WiFi en dat merk je dan niet meteen. Dan is de achtervang van "stroom doordraaier" fijn aangezien die dat kan autonoom opvangen/overnemen.
Een ander voordeel is dat "stroom doordraaier" zo een lagere hoeveelheid stroom hoeft te verwerken en zo ook minder belasting/warmte genereren in het gehele systeem en in de omgeving.

*) GoodWe omvormers gaan uit als er geen zon is en start dan in de ochtend opnieuw en wordt ook de WiFi opnieuw gestart.

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 10-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
esphome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:24:
Update vanuit de familie, de aan en uit schakelaar komt er. De APP liep tegen het wachtwoord aan van de omvormer, dus die moet worden opgevraagd bij de verhuurder.
Lees bovenstaande berichten van diverse gebruikers nog eens, er moet niks uitgezet worden! Het salderen van de energiebelasting en dan de gebruikte kWh’s moeten terugkopen (de terugleverkosten), is goedkoper dan het volle pond moeten betalen. (En dan heb ik het nog niet over het eigenverbruik.)

En nu niet over een half jaar een topic gaan openen dat zonnepanelen niks opbrengen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@esphome "stroom doordraaier"? Heb je dat zelf uitgevonden?
- De powerlimiter (onder "Operating parameters") van mijn Goodwe ken ik.

Misschien interessanter voor de meeste mensen:
(Behalve op jeroen.nl is relevante info waarschijnlijk ook op keuze.nl te vinden.)

Hier worden per aanbieder de actuele terugleverkosten berekent bij een bepaalde teruglevering en netafname op jaarbasis. Ook deze website raadt dynamische tarieven tot het einde van de saldering af.

Met een (grotere) thuisaccu die andere mogelijkheden biedt (handelen m.n. op de onbalansmarkt) houdt zich keuze.nl volgens mij niet bezig. Is ook een andere tak van sport.

De terugleverkosten verschillen heel sterk - maar je moet ook de andere componenten in de gaten houden (o.a. kWh-tarieven, vaste leverancierskosten, bonus)

Bij mijn jaarcontract (sinds april via VEH) zijn de terugleverkosten bij een teruglevering
tussen 3600 kWh en 5000 kWh “nog” € 421,-. Nu volgens keuze.nl € 708,- voor de schaal 4000 - 5000 kWh. “The only way is up”?

Transparant? Ik weet het niet.

[ Voor 77% gewijzigd door dunklefaser op 10-08-2025 20:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:33
Kijk ook eens bij ‘datadame’, die heeft 29 interessante onderzoekjes gedaan en de link is die waar ze vast en dynamisch in haar situatie vergelijkt. Het is en blijft situationeel wat de beste oplossing is, en zeker nu salderen nog actueel is. Daarna ziet de wereld uiteraard weer anders uit🙃

https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/

Leuke site, ook voor andere energie uitleg 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Aiolos schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Lees bovenstaande berichten van diverse gebruikers nog eens, er moet niks uitgezet worden! Het salderen van de energiebelasting en dan de gebruikte kWh’s moeten terugkopen (de terugleverkosten), is goedkoper dan het volle pond moeten betalen. (En dan heb ik het nog niet over het eigenverbruik.)

En nu niet over een half jaar een topic gaan openen dat zonnepanelen niks opbrengen…
Waarom zou ik een topic openen over dat zonnepanelen niks opbrengen....dat is toch nu al geval. Dat is dat je alleen nog een teruggave van energiebelasting krijgt is omdat de overheid het salderen pas per 1 januari 2027 afschaft.

Die overheid heeft nu in ieder geval nu toch maar mooi voor elkaar dat zij nu ook niet meer de BTW aan de klant hoeft terug te geven want dat krijgt die nu via de omweg van terugleverkosten toch binnen.

Ik denk daar het mijne over zoals ik dat ooit eerder hier beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:18:
@esphome "stroom doordraaier"? Heb je dat zelf uitgevonden?
- De powerlimiter (onder "Operating parameters") van mijn Goodwe ken ik.
Ik kwam erop door een discussie hier over omvormers waarvan de productie niet kan worden geregeld, zonder zwaar te investeren in apparatuur van de omvormer fabrikant.

Het doordraaien van stroom is dan autonoom setup en zo geheel omvormer onafhankelijk.

Later vond ik een topic hier met de naam: "Domme boiler slim maken" en daar worden werkende oplossingen beschreven waar een boiler de overproductie van de zonnepanelen in warmte wordt omgezet.
In plaats van een boiler wordt dan separaat verwarmingselement gebruikt die de overproductie omzet in warmte en afgeeft aan de ruimte of de buitenshuis.

Daar is ook een commerciële oplossing in de vorm van Nestore: Nestore / Newton Energy Solutions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Rojado schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:55:
Kijk ook eens bij ‘datadame’, die heeft 29 interessante onderzoekjes gedaan en de link is die waar ze vast en dynamisch in haar situatie vergelijkt. Het is en blijft situationeel wat de beste oplossing is, en zeker nu salderen nog actueel is. Daarna ziet de wereld uiteraard weer anders uit🙃

https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/

Leuke site, ook voor andere energie uitleg 😉
Ik begrijp de push om naar een dynamisch energiecontract te gaan. Echter ik betaal een energieleverancier om het bedrijfsrisico te lopen. Zij zijn immers een bedrijf met aandeelhouders die hun afstraffen als zij hun werk niet goed doen.

Als een energieleverancier dat risico uit kan besteden, zoals zij dat nu doen met vaste energiecontract, dan staan de aandeel houders in rijen te applaudisseren. Het maakt het jaarlijkse te ontvangen dividend voorspelbaarder en zo is het aantrekkelijker om aandelen van een energieleverancier in de aandelen portefeuille te hebben.

ps. weet je wie er juist ook zouden profiteren van een dynamisch energiecontract?

De klanten zonder zonnepanelen!

Waarom? Een tijd geleden was er een mediacampagne om buren die geen zonnepanelen onvrede aan te praten over buren met zonnepanelen. Die zonnepaneel buren kregen van alles van de overheid en energieleverancier voor de teruggeleverde stroom. Die campagne was de opmaat naar wat wij nu "terugleveringskosten" noemen want de buren lieten zich niet zo gemakkelijk tegen elkaar opzetten. En zo moest plan B uit de kast komen.

Bij een dynamisch contract zijn de energieprijzen laag als er veel stroom in het stroomnet zit en zo kunnen de buren zonder zonnepanelen mee profiteren van investeringen van de buren met zonnepanelen. Een win win situatie.

Dat zou dan slecht zijn voor de energieleveranciers, want zij kunnen zo niet alle stroom tegen hun hogere kunnen prijzen verkopen en ook nog eens tandenknarsend moeten salderen en ook nog een terugleververgoeding betalen.

Dat is slecht voor hun winst....en zo is dit topic dan in het leven gekomen.

[ Voor 32% gewijzigd door esphome op 10-08-2025 21:43 . Reden: Positieve kant van dynamisch contract ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Waarom zou ik een topic openen over dat zonnepanelen niks opbrengen....dat is toch nu al geval. Dat is dat je alleen nog een teruggave van energiebelasting krijgt is omdat de overheid het salderen pas per 1 januari 2027 afschaft.

Die overheid heeft nu in ieder geval nu toch maar mooi voor elkaar dat zij nu ook niet meer de BTW aan de klant hoeft terug te geven want dat krijgt die nu via de omweg van terugleverkosten toch binnen.

Er zijn meer componenten waarom zonnepanelen geld opleveren:
1. Eigengebruik
2. Terugleveren overproductie (terugleververgoeding)
3. Salderen energiebelasting (tot 2027)

En terugleverkosten gaan daar vanaf inderdaad.

Zonnepanelen leveren dus wel geld op ... waar haal jij vandaan dat ze niks opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

1. Eigengebruik

Zonnepanelen leveren dus wel geld op ... waar haal jij vandaan dat ze niks opbrengen?
Hier: esphome in "De zonnepanelen-boete"

Het eigen verbruik is niet inzichtelijk voor 99% van de mensen en de netbeheerder kan dat ook niet omdat zij alleen voor de hoofdschakelaar meten. Er zou dan een nieuw type slimme meter moeten komen die via een CT spoel (Current Transformer) separaat productie van de zonnepanelen registreert.
Dit zou dan een incentive kunnen zijn voor diegenen met zonnepanelen om hun eigen verbruik te optimaliseren.

Staat ook mooi op de jaarafrekening als je een klant kunt complimenteren met het zelf verbruik, of aansporen tot het meer zelf verbruik als het percentage onder de wens van de minister ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Het eigen verbruik is niet inzichtelijk voor 99% van de mensen en de netbeheerder kan dat ook niet omdat zij alleen voor de hoofdschakelaar meten. Er zou dan een nieuw type slimme meter moeten komen die via een CT spoel (Current Transformer) separaat productie van de zonnepanelen registreert.
Dit zou dan een incentive kunnen zijn voor diegenen met zonnepanelen om hun eigen verbruik te optimaliseren.

Staat ook mooi op de jaarafrekening als je een klant kunt complimenteren met het zelf verbruik, of aansporen tot het meer zelf verbruik als het percentage onder de wens van de minister ligt.
Moet het eigen gebruik exact inzichtelijk zijn, om de zonnepanelen niet uit te zetten?

Ook intuïtief weet je dat zonnepanelen aan laten staan meer loont dan de €3.
Dus die schakelaar is denk ik nergens voor nodig tot 2027. (kost ze alleen maar geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

1. Eigengebruik

Een anekdotisch voorbeeld (per afrekenjaar):
opwek 6000 kWh - 2000 kWh voor de meter (30% eigenverbruik) = 4000 kWh teruglevering
4000 kWh x € 0,0605/kWh = € 242,- TLV (incl. btw)
2000 kWh x € 0,27/kWh = € 540,- eigengebruik (incl. btw)
netafname 4000 kWh x 0,27 = € 1080 (incl. btw)
= € 491,45 "salderingswinst" (besparing op EB incl. btw)
= € 588,55 leveringstarief (incl. btw)
Totale "winst" = € 1273,45

Hiervan gaan dan de TLK af - tussen ca. € 480,- en ca. € 710,- (quick&dirty via keuze.nl)
Blijft actueel tussen de € 793,45 en ca. € 563,45 over (ca. 61% - ca. 42%)

Vanaf 1-1-2027 zou dit dan ca. € 302 en ca. € 72 "winst" uit de panelen zijn (salderingswinst valt weg).
(Geen garantie op de voorbeeldberekening)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:52
Vind het wel grappig dat mensen nog steeds doen alsof salderen nog bestaat. De boete is zo goed al even hoog als wat salderen op levert dus effectief is salderen al dood.
Het rendement zit voor de meeste mensen in eigen verbruik en niet meer. En dat is zo veel helemaal niet omdat de tijden dat we het nodig hebben we niet thuis zijn.

En waarom zou het eigen verbruik niet inzichtelijk zijn. Dat is zo simpel als opwek - verbruik op factuur = eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Verbaast me dat dit nog steeds niet juridisch is aangevochten. Netto krijg je niks voor teruggeleverde stroom, da's in strijd met het redelijkheidsprincipe in de wet.

Maar wellicht schikken energiebedrijven hierover en gebeurt het daarom maar niet?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Een anekdotisch voorbeeld (per afrekenjaar):
opwek 6000 kWh - 2000 kWh voor de meter (30% eigenverbruik) = 4000 kWh teruglevering
4000 kWh x € 0,05/kWh = € 200,- TLV
2000 kWh x € 0,27/kWh = € 540,- eigengebruik
netafname 4000 kWh x 0,27 = € 1080
= € 491,45 "salderingswinst" (besparing op EB incl. btw)
= € 588,55 leveringstarief (incl. btw)
Totale "winst" = € 1231,45

Hiervan gaan dan de TLK af - tussen ca. € 480,- en ca. € 710,- (quick&dirty via keuze.nl)
Blijft actueel tussen de € 751,45 en ca. € 521,45 over (ca. 61% - ca. 42%)

Vanaf 1-1-2027 zou dit dan ca. € 260 en ca. € 30 "winst" uit de panelen zijn (salderingswinst valt weg).
(Geen garantie op de voorbeeldberekening)
Dat is een optie.
Een andere optie is dat onderstaande gebeurt.
--
Je hebt vanaf 2027 in ieder geval € 540 winst uit eigen gebruikt. Dat blijft.
TLV gaat waarschijnlijk niet veel meer zijn.

Bonus factor:
Weet je het % eigen gebruik te verhogen, dan kan je winst richting de €1000 euro per jaar gaan.
Dat kan door gebruikers overdag te plannen, en/of een thuisbatterij aan te schaffen.

Salderen zal dan niet meer bestaan. Dat valt dus weg.
Tergleverkosten zullen sterk zijn verlaagd - omdat die grotendeels met salderen samenhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

computerjunky schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:02:
Vind het wel grappig dat mensen nog steeds doen alsof salderen nog bestaat. De boete is zo goed al even hoog als wat salderen op levert dus effectief is salderen al dood.
Het rendement zit voor de meeste mensen in eigen verbruik en niet meer. En dat is zo veel helemaal niet omdat de tijden dat we het nodig hebben we niet thuis zijn.

En waarom zou het eigen verbruik niet inzichtelijk zijn. Dat is zo simpel als opwek - verbruik op factuur = eigen verbruik.
Innovatieve? berekening van het "eigen verbruik" [van de pv-stroom].
De berekening die ik ken: Opwek - teruglevering = eigen verbruik (voor de meter)
Totaal verbruik (in huis) = netafname (=verbruik op factuur) + eigen verbruik

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-08-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Dat is een optie.
Een andere optie is dat onderstaande gebeurt.
--
Je hebt vanaf 2027 in ieder geval € 540 winst uit eigen gebruikt. Dat blijft.
TLV gaat waarschijnlijk niet veel meer zijn.

Bonus factor:
Weet je het % eigen gebruik te verhogen, dan kan je winst richting de €1000 euro per jaar gaan.
Dat kan door gebruikers overdag te plannen, en/of een thuisbatterij aan te schaffen.

Salderen zal dan niet meer bestaan. Dat valt dus weg.
Tergleverkosten zullen sterk zijn verlaagd - omdat die grotendeels met salderen samenhangen.
in mijn voorbeeld zijn de (saldeerbare) leveringskosten lager dan de terugleverkosten.
Geloof je dat de TLK na 1-1-2027 zover gaan dalen c.q. helemaal verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunklefaser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

in mijn voorbeeld zijn de (saldeerbare) leveringskosten lager dan de terugleverkosten.
Geloof je dat de TLK na 1-1-2027 zover gaan dalen c.q. helemaal verdwijnen?
Niemand die het met zekerheid kan zeggen.
We zullen moeten afwachten tot in de loop van 2026.

Sommigen geloven sterk in de slechte intentie van energiemaatschappijen (dat het een kartel is).

Ik geloof wel in de concurrerende markt, en dat energiemaatschappijen aantrekkelijke aanbiedingen proberen neer te zetten om klanten te winnen. Zeker ook met dynamisch dat zonnepanelenklanten gaat trekken vanaf 2027, het gaat voor een nieuwe marktdynamiek zorgen.
Consumenten krijgen onder de nieuwe energiewet 2026 ook de mogelijkheid om een aparte afname en teruglevermaatschappij te kiezen voor energie.
En het kan ook zijn dat het deels een verschuiving wordt van kosten/baten, bv welkomstbonussen die verdwijnen om daarmee TLK te dekken.

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:53:
Zeker ook met dynamisch dat zonnepanelenklanten gaat trekken vanaf 2027, het gaat voor een nieuwe marktdynamiek zorgen.
Denk dat je overschat hoeveel mensen hun vaste contract willen inruilen voor een ondoorzichtig dynamisch product, vertrouw jij erop dat ze het eerlijk in het belang van de consument doorvoeren?

Iets met een ezel en een steen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:30:
[...]

Denk dat je overschat hoeveel mensen hun vaste contract willen inruilen voor een ondoorzichtig dynamisch product, vertrouw jij erop dat ze het eerlijk in het belang van de consument doorvoeren?

Mijn aanname is dat thuisbatterijen erg goedkoop gaan worden, denk aan 50% reductie in prijs per 2030.
En dat veel consumenten met zonnepanelen die gaan kopen.

Dan worden dynamische contracten erg aantrekkelijk, omdat het meer zekerheid geeft dan een vast contract.
Je kan immers uitschieters afvlakken, en de gemiddelde dagprijs is lager.

Bij dynamische tarieven is concurrentie tussen energieaanbieders transparanter dan bij vast/variabel.
Puur omdat energiemaatschappijen de marktprijs volgen met een mark-up (dat zien we nu al in de markt).
Ipv een vaste prijs een jaar vooruit die wel of niet realistisch is, en terugleverkosten rekenen. Bij dynamisch zitten de TLK al in de prijs verwerkt.

Dus twee trends die bij elkaar komen, na afschaffen van de salderingsregeling.
Nu is van bovenstaande nog geen sprake.

Mijn aanname is dus dat energieaanbieders in een veel transparanter/concurrerend speelveld terecht gaan komen, waardoor ook hun mogelijkheden om trucjes toe te passen afneemt.

Door de thuisbatterij en dynamische contracten, verschuift de macht deels van leverancier naar consument.

.
PS: Onder de nieuwe energiewet 2026 zou je ook een vast contract kunnen afsluiten voor afname, en een dynamisch contract voor terugleveren (met 'geen export' profiel voor negatieve prijzen). Er is minder 'lock-in' mogelijk door energieleveranciers.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vind het wel grappig dat mensen nog steeds doen alsof salderen nog bestaat.
salderen bestaat ook gewoon nog tot en met eind 2026. Terugleverkosten zijn een keuze, die hoef je niet of nauwelijks te betalen als je je teruglevering beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sorcerer8472 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:06:
Verbaast me dat dit nog steeds niet juridisch is aangevochten. Netto krijg je niks voor teruggeleverde stroom, da's in strijd met het redelijkheidsprincipe in de wet.

Maar wellicht schikken energiebedrijven hierover en gebeurt het daarom maar niet?
het is simpel. leveranciers mogen kun kosten doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sorcerer8472 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:06:
da's in strijd met het redelijkheidsprincipe in de wet.
hoezo? Jij doet de aanname dat die stroom iets waard is. Mogelijk is dat niet zo. Dan is het dus redelijk dat je er niet of nauwelijks iets voor terug krijgt.

Dit jaar weer 1000 euro teruggekregen aan terugleververgoeding. Heerlijk. Niet meer de grote bedragen van enkele jaren terug, maar toch leuk om dit jaar en volgend jaar nog 1000-2000 euro te verdienen met de zonnepanelen.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 11-08-2025 09:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
esphome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:52:
[...]

Je begint nu een beetje te roeptoeteren op niets af. Er is door meerdere mensen netjes en onderbouwd antwoord gegeven op je verhaal. Vervolgens ben je daar doof voor met o.a. met het argument "dat eigen gebruik niet inzichtelijk is voor 99%".
Dat betekend niet dat het niets oplevert, alleen als je dat exact wil berekenen moet je daar inderdaad wat moeite voor doen.
Het gebeurd voor de meter dus is jou verantwoordelijkheid. Wil je daar geen moeite voor doen is dat prima, maar dan verder ook niet zeuren.

Je suggestie om het gebruik voor de meter dan maar inzichtelijk te krijgen via de netbeheerders is helemaal de omgekeerde wereld, daar heeft de energieleverancier of de overheid niks mee te maken en dat is maar goed ook. Anders kunnen we daar straks ook voor gaan betalen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanev001
esphome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Iemand die zegt dat zonnepanelen nu niets opbrengen kan niet rekenen.

Alles wat je direct in huis verbruikt heeft als waarde het tarief per kwh dat je anders voor inkoop had moeten betalen.
Alles wat je teruglevert maar later in het jaar (dus tot 01-01-2027) kan salderen heeft de waarde van inkooptarief min terugleverheffing. Zo ver mij bekend bij alle leveranciers nog steeds een positief getal.

Alleen in het geval dat je op jaarbasis een netto overschot hebt kan het gebeuren dat het overschot geen waarde heeft of zelfs geld kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31

Mimiix

Professioneel Prutser

Het enige kromme is nog dat men die bonus geeft, die vaak de boete weer weghaalt. Maar effectief is het sigaar uit eigen doos.

Ik heb inmiddels gewoon dynamisch gekozen ipv een vast tarief. Ik heb ongeveer evenveel opbrengst als verbruik, maar ik weiger gewoon die boete te betalen. Scheelt dat ik thuis kan werken en dat ik de panelen kan afschakelen indien nodig.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Vind het wel grappig dat mensen nog steeds doen alsof salderen nog bestaat.
Een hoop mensen hier zijn tijdig geattendeerd op contracten zonder terugleverboete en kunnen tot 2027 nog onbeperkt salderen. Lang leve het 3 jaar GC contract van ruim een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Een hoop mensen hier zijn tijdig geattendeerd op contracten zonder terugleverboete en kunnen tot 2027 nog onbeperkt salderen. Lang leve het 3 jaar GC contract van ruim een jaar geleden.
Mooi - maar het blijven resultaten uit het verleden . . .
Hier voorlopig ook geen "terugleverboete" (zonder GC contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

salderen bestaat ook gewoon nog tot en met eind 2026. Terugleverkosten zijn een keuze, die hoef je niet of nauwelijks te betalen als je je teruglevering beperkt.
Het is onmogelijk om mijn teruglevering te verlagen tenzij ik cop 1 kachels buiten aan ga zetten. Nogal idioot. Een accu is niet terug te verdienen momenteel dus dat is ook geen optie. Dus nee dat is een onoplosbaar probleem tenzij ik gewoon mijn verlies neem en de panelen uit zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:30:
[...]

Ik heb een dynamisch contract bij een energiecoöperatie (waar ik dus met een paar aandelen mede-eigenaar van ben).

Al die gigantische winsten vliegen vanzelf naar mij toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
hanev001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Iemand die zegt dat zonnepanelen nu niets opbrengen kan niet rekenen.

Alles wat je direct in huis verbruikt heeft als waarde het tarief per kwh dat je anders voor inkoop had moeten betalen.
Alles wat je teruglevert maar later in het jaar (dus tot 01-01-2027) kan salderen heeft de waarde van inkooptarief min terugleverheffing. Zo ver mij bekend bij alle leveranciers nog steeds een positief getal.

Alleen in het geval dat je op jaarbasis een netto overschot hebt kan het gebeuren dat het overschot geen waarde heeft of zelfs geld kost.
Panelen zin niets dan vooruitbetaalde energie rekening. e leveren pas wat op als de hele aanschaf terugverdiend is en in feite zelfs pas als je ook de rente die de investering had verdiend op de spaarrekening terug verdiend is. Want met die rente had je immers effectief je rekening kunnen betalen en verlagen.

In mijn geval as is is dat dus 2032 voor terugverdienen panelen en 2046 voor even veel rendement als geen panelen en de rekeningen betalen met rente. Mensen lijken het ghele financiële plaatje nogal eens te vergeten.
De vraag is natuurlijk wat boetes, de stroomprijs, en teruglevering gaat doen met de jaren. Maar zoals mijn contract en nieuwe contracten nu zijn is dit mijn scenario. Dat beetje eigen verbruik van 600 kwh levert met mijn huidige contract 134 euro op. Dat is maar 14 euro meer als wat ik had gekregen had ik mijn deposito verlengd ipv panelen gekocht. Niet echt een geweldige investering dus dankzij de vroege boete. Met afbouwen salderen naar 2030 had ik 28% meer terugverdiend voor 2031.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Het is onmogelijk om mijn teruglevering te verlagen tenzij ik cop 1 kachels buiten aan ga zetten. Nogal idioot. Een accu is niet terug te verdienen momenteel dus dat is ook geen optie. Dus nee dat is een onoplosbaar probleem tenzij ik gewoon mijn verlies neem en de panelen uit zet.
Je kan de omvormer op profiel 'geen export' zetten.
Is bij de meeste omvormers mogelijk.

Alleen gaat je niks opleveren, want je hebt minder terugleverkosten, maar ook minder salderen. (situatie tot 2027)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Panelen zin niets dan vooruitbetaalde energie rekening. e leveren pas wat op als de hele aanschaf terugverdiend is en in feite zelfs pas als je ook de rente die de investering had verdiend op de spaarrekening terug verdiend is. Want met die rente had je immers effectief je rekening kunnen betalen en verlagen.

In mijn geval as is is dat dus 2032 voor terugverdienen panelen en 2046 voor even veel rendement als geen panelen en de rekeningen betalen met rente. Mensen lijken het ghele financiële plaatje nogal eens te vergeten.
De vraag is natuurlijk wat boetes, de stroomprijs, en teruglevering gaat doen met de jaren. Maar zoals mijn contract en nieuwe contracten nu zijn is dit mijn scenario. Dat beetje eigen verbruik van 600 kwh levert met mijn huidige contract 134 euro op. Dat is maar 14 euro meer als wat ik had gekregen had ik mijn deposito verlengd ipv panelen gekocht. Niet echt een geweldige investering dus dankzij de vroege boete. Met afbouwen salderen naar 2030 had ik 28% meer terugverdiend voor 2031.
Heb je dan veel meer panelen gelegd dan je eigen verbruik?
Welk jaar heb je ze gelegd als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Je kan de omvormer op profiel 'geen export' zetten.
Is bij de meeste omvormers mogelijk.

Alleen gaat je niks opleveren, want je hebt minder terugleverkosten, maar ook minder salderen. (situatie tot 2027)
De omvormer communiceert helemaal niet meer de meter dus hoe weet de omvormer of er export is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:33:
[...]

Heb je dan veel meer panelen gelegd dan je eigen verbruik?
Welk jaar heb je ze gelegd als ik vragen mag?
Nee mijn verbruik jaarlijks is 2200 en de opwek is 2600 +/- 150.

Gelegd in 2022 toen mijn geld vrij kwam. 4100 voor 3120wp 16 graden zzo.

Wat voor snel terugverdienen niet hielp is dat ik een 5 jaars energie contract had voor 18.9 cent tot maart 2024. Ik heb de prijzen gekte van energie dus gemist qua terugverdienen. Anderen hebben daar wel mee te maken gehad en roepen daarom ook dat het al terugverdiend is. Met 80 cent plus had dat idd snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

De omvormer communiceert helemaal niet meer de meter dus hoe weet de omvormer of er export is?
Even in de documentatie van je omvormer kijken hoe je dat kan regelen.
BV voor Solis:
https://suneco.be/support...len-op-je-solis-omvormer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Wozmro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:26:
Al die gigantische winsten vliegen vanzelf naar mij toe. :)
Ik geef toe: heb me er nog niet in verdiept, maar het is toch tientjeswerk?

Ik verbruik en wek op ongeveer 5000 kWh per jaar, nu 30% direct straks met een batterij rond de 60%. Dan moet ik vanaf 2027 2000-2500 kWh per jaar inkopen, zeg 30ct per kWh met een traditioneel vast contract dus 600-750 euro per jaar.

Een variabel contract is lijkt me goedkoper op zonnige zomerdagen en duurder in de winter en tijdens dunkelflaute. Laat ik precies in die dure tijd mijn 2000-2500 kWh nodig hebben, in de zomer doet mijn batterij het werk. Waarom zou dynamische winterstroom veel goedkoper zijn dan een flat fee van ongeveer 30ct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Je argument over voortuitbetaling is waar, het is een investering.

Echter als je de panelen hebt liggen en de investering dus is gedaan is het dom om ze uit te gaan zetten. Elke cent die ze opbrengen draagt bij aan dat terugverdienen. Zet je ze uit dan weet je zeker dat je niets terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:

Een variabel contract is lijkt me goedkoper op zonnige zomerdagen en duurder in de winter en tijdens dunkelflaute. Laat ik precies in die dure tijd mijn 2000-2500 kWh nodig hebben, in de zomer doet mijn batterij het werk. Waarom zou dynamische winterstroom veel goedkoper zijn dan een flat fee van ongeveer 30ct?
Way mij weerhoudt een variabel contract te nemen is de kans op negatieve prijzen en is dat juist niet vooral een probleem in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:43:
Way mij weerhoudt een variabel contract te nemen is de kans op negatieve prijzen en is dat juist niet vooral een probleem in de zomer?
Terugleveren staat hier los van, ook met een vast contract kost dat vanaf 2027 waarschijnlijk geld (het levert in ieder geval niets op, energieboeren kennende zullen we slapende panelenbezitters als extra inkomstenbron zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Nee mijn verbruik jaarlijks is 2200 en de opwek is 2600 +/- 150.

Gelegd in 2022 toen mijn geld vrij kwam. 4100 voor 3120wp 16 graden zzo.

Wat voor snel terugverdienen niet hielp is dat ik een 5 jaars energie contract had voor 18.9 cent tot maart 2024. Ik heb de prijzen gekte van energie dus gemist qua terugverdienen. Anderen hebben daar wel mee te maken gehad en roepen daarom ook dat het al terugverdiend is. Met 80 cent plus had dat idd snel gedaan.
Als je opwek zo goed als gelijk is aan verbruik, maakt dat tarief toch niet uit.

Je was dan nog op tijd in 2024 om een 3 jarig abo af te sluiten zonder terugleverkosten bij bv greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
hanev001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Je argument over voortuitbetaling is waar, het is een investering.

Echter als je de panelen hebt liggen en de investering dus is gedaan is het dom om ze uit te gaan zetten. Elke cent die ze opbrengen draagt bij aan dat terugverdienen. Zet je ze uit dan weet je zeker dat je niets terugverdiend.
Uitzetten is alleen slim als de boetes hoger worden als de opbrengst. En zeker met kleinere setups is daar helaas niet zo gek veel voor nodig. Er zijn nu al leveranciers met vaste boetes per teruglevering staffels ipv per kWh die mij meer geld zouden kosten dan dat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Als je opwek zo goed als gelijk is aan verbruik, maakt dat tarief toch niet uit.

Je was dan nog op tijd in 2024 om een 3 jarig abo af te sluiten zonder terugleverkosten bij bv greenchoice?
Nee er waren in maart 2024 alleen 1 en 2 jarige contracten. Ik heb een 2 jarig contract tot 1 maart 2026. Wel nog zonder teruglever boete maar helaas wel met een te hoge gas prijs en hoger vastlevering wat dus een verkapte boete is en door duurder gas eenzelfde scenario geeft financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Ik geef toe: heb me er nog niet in verdiept, maar het is toch tientjeswerk?

Ik verbruik en wek op ongeveer 5000 kWh per jaar, nu 30% direct straks met een batterij rond de 60%. Dan moet ik vanaf 2027 2000-2500 kWh per jaar inkopen, zeg 30ct per kWh met een traditioneel vast contract dus 600-750 euro per jaar.

Is in de winter dynamisch ook niet goedkoper dan vast, als je een batterij hebt?

Ook in de winter heb je regelmatig vlagen met veel goedkope, negatieve stroomprijs en door windenergie.

Dit geldt niet voor elk moment, elke dag, maar gemiddeld over de winter kom je denk ik wel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Het tarief maakt niet uit op zoch maar wel voor fe terugverdien berekening.
Met mijn oude contract was 1000 kwh opwek 189 wueo waard en met een nieuw contract tijdens de energie crisis ruim 800. Dat is dus een verschil in terugverdiening van 611 eueo ofwel ruim 4x zo snel. Ik ken zelfs mensen die variabel 1.04 eueo betaald hebben. Als je dan 4000 kwh kan salderen dan ben je natuurlijk snel klaar met je investering van 6000-8000 terugverdienen. Dat is immers de prijs die je zonder panelen had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Even in de documentatie van je omvormer kijken hoe je dat kan regelen.
BV voor Solis:
https://suneco.be/support...len-op-je-solis-omvormer/
En hoe weet je omvormer het verschil dan tussen eigen gebruik en terugleveren naar het net? Ik neem aan dat de Solis een verbinding heeft tussen de meter en de omvormer, maar het is niet gebruikelijk dat die er ligt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:51:
Is in de winter dynamisch ook niet goedkoper dan vast, als je een batterij hebt?
Ga vooralsnog uit van een max. 5 kWh stekkerbatterij, die slaat primair overtollige zonnestroom op. Handelen op de markt is een andere tak van sport, die aanschafprijs zie ik mezelf nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Het tarief maakt niet uit op zoch maar wel voor fe terugverdien berekening.
Met mijn oude contract was 1000 kwh opwek 189 wueo waard en met een nieuw contract tijdens de energie crisis ruim 800. Dat is dus een verschil in terugverdiening van 611 eueo ofwel ruim 4x zo snel. Ik ken zelfs mensen die variabel 1.04 eueo betaald hebben. Als je dan 4000 kwh kan salderen dan ben je natuurlijk snel klaar met je investering van 6000-8000 terugverdienen. Dat is immers de prijs die je zonder panelen had betaald.
Aha, maar ben je jezelf dan niet arm aan het rekenen?
Je rekent met lagere opbrengsten van 18 cent omdat je nog een gunstig contract had lopen. En daarna reken je de gasprijskosten als 'boete' voor de panelen.

Gas had je ook los kunnen afsluiten van elektriciteit. En je had ook kunnen oversluiten in 2022, en je hebt nu een contract zonder boete geef je aan.

Volgens mij gaat het nog wel goed met jouw panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

En hoe weet je omvormer het verschil dan tussen eigen gebruik en terugleveren naar het net? Ik neem aan dat de Solis een verbinding heeft tussen de meter en de omvormer, maar het is niet gebruikelijk dat die er ligt.
P1 meter gekoppeld aan wat simpele logica die de omvormer regelt? Veel omvormers hebben dit nu standaard, tip is om even de documentatie erop na te slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dat is zo simpel als opwek - verbruik op factuur = eigen verbruik.
...
Beetje begripsverwarring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Het is onmogelijk om mijn teruglevering te verlagen tenzij ik cop 1 kachels buiten aan ga zetten.
Nee dit is onjuist. Je bedoelt: ik weet niet hoe ik dat moet doen.
De oplossing is: daar zou je je in kunnen verdiepen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 11-08-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:01:
[...]
P1 meter gekoppeld aan wat simpele logica die de omvormer regelt? Veel omvormers hebben dit nu standaard, tip is om even de documentatie erop na te slaan...
Sommige hebben dat inderdaad, maar het is zeker nog geen standaard. Een accu lijkt me sowieso wat handiger als je zoiets wil, dan stop je gewoon met produktie als de accu vol zit. Want daarmee stuur je nooit wat het net op en heb je nog wat extra power ook. Zeker als salderen weg is zal dat een leuke optie worden.

Maar de Solis doet het sowieso heel raar, die heeft een aparte AC aansluiting en alleen wat daarop is aangesloten wordt met deze optie voorzien van stroom. Niet aan te raden voor normaal gebruik dus :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Aha, maar ben je jezelf dan niet arm aan het rekenen?
Je rekent met lagere opbrengsten van 18 cent omdat je nog een gunstig contract had lopen. En daarna reken je de gasprijskosten als 'boete' voor de panelen.

Gas had je ook los kunnen afsluiten van elektriciteit. En je had ook kunnen oversluiten in 2022, en je hebt nu een contract zonder boete geef je aan.

Volgens mij gaat het nog wel goed met jouw panelen...
Nee ik bereken gewoon het verloop van de investering. En dat kan alleen door berekenen hoe anders het financiële plaatje geweest was.

En gas kon los maar dan had ik alleen maar een 1 jarig contract kunnen krijgen al met al om het even dus en ik heb echt een hekel aan me bezig houden met energie contracten. Ik sluit het liefst een 10 jaar contract af zodat ik me er niet meer aan hoef te ergeren en weet waar ik aan toe ben.
En het gaat "goed". Het duurt alleen steeds langer voordat het loont ten opzichte van mijn geld op de deposito verlengen. Bij aanschaf was dit juni 2029 terugverdiend en eind 2036 beter af als een deposito die dan 20 jaar tot 2042 zou lopen. Nu is dat dus 2046 en dus had ik beter af geweest geen panelen te hebben en had ik in 2042 voor waarschijnlijk minder geld wat panelen kunnen nemn .ocht het dan rekenkundig lonen.
Hoe raar het ook klinkt as is had ik liever geen panelen genomen. De vraag is hoe het gaat aflopen qua prijzen en boetes natuurlijk omdat dat het scenario veranderd. Misschien vetalen we over 5 jaar wel 45 cent om wat voor reden dan ook en dan verandert het plaai snel natuurlijk.
Het huidige plaatje is iig ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
de Peer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Nee dit is onjuist. Je bedoelt: ik weet niet hoe ik dat moet doen.
De oplossing is: daar zou je je in kunnen verdiepen.
Buiten panelen schakelen is er simpelweg niets dat ik kan doen. Alles is al klik gestuurd en op timers om tijdens de zon aan te gaan en dat heeft me een whopping 150 kWh eigen verbruik opgeleverd.
Er is in mijn situatie (en die van velen) gewoon niets te doen. In theorie kan er een hoop maar in de praktijk gaat het simpelweg niet en is het niet rendabel.
Het beste voor meer eigen verbruik (x2) is een accu van minimaal 4.5 kWh echter zijn die A. niet rendabel en B. zou ik echt niet weten waar ik die grote dingen moet laten in mijn kleine huisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Buiten panelen schakelen is er simpelweg niets dat ik kan doen.
dan schakel je toch lekker je panelen.

Je spreekt jezelf al tegen want net zei je nog "Het is onmogelijk om mijn teruglevering te verlagen" en nu kan het toch?

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 11-08-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
computerjunky schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:12:
Het beste voor meer eigen verbruik (x2) is een accu van minimaal 4.5 kWh echter zijn die A. niet rendabel en B. zou ik echt niet weten waar ik die grote dingen moet laten in mijn kleine huisje.
Een stekkerbatterij kan je overal kwijt: in een hoek van de werkkamer of onder de trap. Elk huis heeft wel een verloren hoekje in een rommelhok.

Pagina: 1 ... 145 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)