Crapton schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Mag je dan in dit kader verwachten-eisen dat die terugleverkosten transparent zijn? Ik meen ergens gelezen te hebben dat terugleverkosten geen verdienmodel mogen zijn, dus aantoonbaar kosten moeten zijn.
Terugleverkosten zouden bestaan uit "onbalans" en "profilerings" kosten volgens die energieleveranciers. Waar staat dan een heldere berekening van die terugleverkosten? ACM zou voor de burgers moeten staan maar bakt er weinig van. Als salderen vervalt waarom dan nog terugleverkosten?
Overigens bestaan terugleverkosten in het buitenland helemaal niet. In veel landen om ons heen krijg je een vaste prijs per kWh, wel lager dan de leverprijs. Wij hadden natuurlijk het salderen, een wat luxere variant van die vaste prijs per kWh. Maar na afschaffing salderen schieten we door naar bizar lage vergoedingen, zonder enige transparantie.
Dat kan niet de bedoeling zijn. Dezelfde gekkigheid zien we bij EV's: eerst dikke subsidies en nu ineens wegenbelasting betalen. Er is geen enkel dempend effect in NL op beleids aanpassingen, eerst volle bak naar links en daarna net zo hard naar rechts omdat "de begroting kloppend moet". Wat is nou het doel wat jullie willen bereiken, politici? De mensen gek maken?
Energietransitie is een lange termijn strategie waarbij ik een een consistent gematigd beleid zou verwachten en geen wiebel beleid. O ja wiebelstroom, daarom

!
Ik denk dat je mag verwachten wat wettelijk geregeld is. Verder zou ik persoonlijk verwachten dat de energieleveranciers er creatief mee om gaan omdat dat gunstig zal zijn voor hen. Creatief betekent niet per definitie onwettig.
Het lastige is dat terugleverkosten de komende tijd in veel varianten voor gaan komen ivm nieuwe wettelijke regels die dacht ik nu nog niet gelden, en terugleverkosten tijdens en na saldering.
Verder heb ik begrepen dat in de nieuwe wet (?) er duidelijkere regels komen wat onder terugleverkosten mag vallen, en dat de ACM meer middelen gaat krijgen om er op toe te zien dat dat nageleefd wordt. Ik heb geen link paraat met heldere objectieve informatie hieromtrent, maar ik ga er vanuit dat hier veel mensen zitten die precies weten hoe het gaat werken. En misschien is het al verschillende keren uitgelegd ook.
En tja, terugleverkosten in het buitenland. Ik weet het niet. Ik weet wel dat saldering niet algemeen was en is in het buitenland. Dat er in verschillende landen verschillend met teruglevering wordt omgegaan. Het laatste wat ik er over las mbt de US was dat het daar zelfs per staat verschilt.
Maar bij mijn weten zijn er landen waar je gedeelten van de dag een negatieve vergoeding krijgt of kreeg, landen waar je bijvoorbeeld niet meer dan 1000W terug mag leveren, dat soort dingen. Maar het verandert allemaal zo snel dat het voor een leek als ik ben niet bij te houden is.
Wat mij betreft geldt dat je je nog 1,5 jaar heel boos kan maken over de terugleverkosten en het afschaffen van de saldering. Of je kijkt in de spiegel en vraagt jezelf af waarom je vorig jaar niet een contract hebt afgesloten voor enkele jaren zonder variabele terugleverkosten, of dat misschien voor de komende periode een contractvorm gevonden kan worden waarin je minder last hebt van terugleverkosten.
Of je probeert de resterende salderingstijd te gebruiken om je energieverbruik goed onder de loep te nemen en je zoveel mogelijk aan te passen aan de nieuwe situatie zoals die er aan gaat komen nadat het salderen is gestopt.
Dat energietransitie een lange termijn visie vraagt vanuit de overheid, en niet heeft gekregen, dat ben ik met je eens. Dat dat voor heel veel (onnodig?) slechte gevoelens heeft gezorgd ook, op verschillende fronten.
Maar ik denk zelf nog steeds dat het een goede zaak is dat saldering gaat stoppen, ongeacht of het motief van de huidige regering nou zo puur was. Je ziet nu dat mensen zich meer gaan richten op eigen verbruik en dat is goed. Dat er enige vertraging is gekomen in het plaatsen van zonnepanelen door particulieren daar zijn netbeheerders vast niet rouwig om. Denk ik.