Ad 1 ) doet ZPCrapton schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:50:
[...]
Precies dit. Zo kijk ik er ook naar. Ik kan mijn PV systeem (SMA) sturen op basis van de spot prijzen of whatever de dynamisch contract energie leverancier aanbiedt. Ik vind het wel van de zotte dat zonneenergie soort van afval wordt, terwijl er nog fossiele centrales staan te draaien. Jaja wegens netstabiliteit blabla, maar als ze grote GWh bufferstations zouden bouwen verdeeld over het land met een betere methode om die 50 Hz te borgen dan kunnen we op zonnige dagen meer renewable gebruiken en dus hogere prijs.
Tevens nadenken of en tegen welke condities we onze stroom aan buitenland leveren. Die betalen niet onze energiebelastingen maar hebben er wel voordeel aan. Als er overschot is dan zet ik liever mijn panelen uit dan gratis aan Duitsland of Belgie te leveren. Laat ze maar meebetalen aan onze klimaatsprookjes, ze profitieren er ook van.
Maar ik wil dat de politiek een stap verder gaat:
1. Curtailment - Als zonneparken een curtailment vergoeding krijgen dan heb ik daar ook recht op. De geleverde stroom is identiek. Ik heb ook geinvesteerd. Er hoort qua voorwaarden en prijzen mbt teruglevering een level playing field te zijn.
2. SDE++ luxepaard staatssteun - Reeds genoemd maar daar hoort ook bij dat staatssteun aan zonneparken op basis SDE++ (garantieprijs) afgeschaft hoort te worden. Die SDE++ vergoed het verschil spot prijs en de kostprijs aan de investeerders. Dus totaal risicovrij, altijd gegarandeerde opbrengst voor 12-15 jaar! Dit soort luxe condities krijgen particulieren niet, terwijl door de zonneparken de spotprijs omlaag wordt gedrukt.
Salderen afschaffen, dan SDE++ ook!
Ad 2 ) als je dat op tijd had aangevraagd had je dat kunnen hebben. Ik had 15 jaar SDE.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8