strandbal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Deze conclusie snap ik nooit zo goed. Mijn WP heeft 1m3 gas (~1,30) vervangen voor 2,2kWh stroom (~0,65). Dan halveer ik toch zonder zonnepanelen al mijn stookkosten? Laat staan elk kWh'tje wat de panelen nog leveren in de lente en herfst?
Terugverdientijd vind ik altijd een rare term op een verwarmingstoestel, een CV ketel verdien je ook niet terug. Mijn WP gaat over zijn levensduur wel flink goedkoper stoken.
Ik had een gasketel, nu een WP. Een vervanging van een goed werkende ketel door een WP is een investering als je al een gasketel hebt. Een zeer dure investering 15000 euro bovendien. Zelfs met prijsverschil gas-stroom kom je zonder salderen niet in de buurt van terugverdienen. Met salderen nog niet maar wel beter.
Dan had ik die aardgasketel wel kunnen laten hangen, bijstoken met hout. Kan best want deel van die stroom komt uit biomassa.
Financieel is WP + panelen een matige beslissing, terwijl het ook vrijwel niets bijdraagt aan klimaatverbetering. Zeker nu particulieren worden afgeknepen zonder enige regie vanuit de overheid voel ik mij wel genaaid, ja.
Afschaffen salderen was bekend maar dat zou over 5 jaar zijn uitgesmeerd tot 2030 of 2031. Nu ineens en vervroegd. Betrouwbare overheid?
Risico nemen. Prima. Maar niet meer als de regels tijdens de wedstrijd zo worden bijgesteld. Die terugleverkosten waren niet goed voorspelbaar, en ook die plotse afschaffing 2027 salderen niet. Toename aantal negatieve stroomprijs uren was niet te voorspellen. Ongelofelijk stijging netwerkkosten idem, zeker niet een 3-4 jaar of langer geleden. Dat men nog steeds niet grootschalig investeert in stroombuffers is ook vreemd.
Dit is gewoon politiek broddelwerk. Men houdt zich in den Haag liever bezig met oorlog voeren en het buitenland dan met fatsoenlijk degelijk onderbouwde wetgeving voor de eigen burgers mbt BASIS voorzieningen. Waardeloos politiek prutswerk zonder enige kennis van zaken.
Minster Hermans: je hoeft geen energie belasting te betalen voor eigen verbruik. OMG. Dat was niet en is nooit geweest. Daar verdien ik die panelen niet mee terug. Ondertussen zonneparken wel een rendement van > 5%??? Hoe dan en waarom?
Als je nu een particulier bent ga je toch niets investeren? Misschien een houtkachel, daarover kan de roverheid tenminste geen belasting heffen. Stookverbod en handhaving? Dan ook vuurwerk. We zullen zien...
[
Voor 8% gewijzigd door
Crapton op 14-03-2025 10:26
]