de Peer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:15:
[...]
Hoezo? Een bedrijf mag toch gewoon zijn kosten aan de consument doorrekenen, en dan mag een bedrijf toch gewoon flinke winst maken? Het is hier geen communistisch stelsel waar alles afgestaan moet worden.
En dit is nu net waar jij de mist in gaat. Bij de energiemarkt is afgesproken dat er een normale winst gemaakt mag worden, maar staat het de leverancier dus niet vrij om te vragen wat ie wil. Juist omdat het een 1e levensbehoefte is waar iedereen van afhankelijk is, is dit zo geregeld. En het ACM is ervoor om dit binnen de perken te houden. Het is b.v. ook de reden dat het ACM investeringen in het net moet goedkeuren om te voorkomen dat de kosten voor de consument te hoog worden.
Zou dit niet zo zijn, zouden morgen alle leveranciers een hogere prijs gaan vragen, want mensen moeten toch afnemen en wat concurrentie betreft zijn er uiteindelijk maar enkele grote partijen die de markt in handen hebben.
[...]
Mee eens. het beleid van de overheid zelf is/was 1 van de belangrijkste risico's die je neemt bij deze investering. Dus dat kon je incalculeren.
Volgens mij gaat er ergens iets goed fout als je de onbetrouwbaarheid van een regering in moet calculeren. Zeker als ze bij de bedrijven-PV wel veel betrouwbaarder zijn. Wat trouwens ook al veelzeggend is.
[...]
Maar daar doe je wel een uitspraak. Kost particuliere PV veel minder subsidie? ik weet niet of dat zo is als je de vergelijking goed maakt.
Als je de gehele saldering als kosten meeneemt zijn de subsidies om PV aan te leggen voor een consument al lager. Pak je daar nog de gegarandeerde energieprijzen bij wint de consumenten-PV het heel ruim. En de subsidies voor zonneparken gaan natuurlijk ook omlaag, maar bij consumenten-PV dus nog een stuk sneller.
deze kwestie is volgens mij veel complexer, het gaat niet alleen om de stroomprijs en subsidieprijs. Hier speelt veel meer.
[/quote]
Tuurlijk speelt er veel meer, hier zitten heel veel belangen bij, maar bovenal moet je voor de consument wetgeving maken, waarbij je bij de zonneparken nog iets makkelijker kunt werken met contracten. Maar als er een plan was geweest voor de energietransitie had dat geen probleem hoeven zijn.
[...]
Met niet piepen bedoelde ik dat je de risico's had moeten afwegen bij het doen van de investering. Je kunt niet gaan piepen als het tegenzit en wel gaan lopen pronken met dikke winsten als het toch wel goed uitpakt.
De onbetrouwbare overheid neem je als risico mee bij je investering. Tenminste, zo doe ik dat. Henk en Ingrid waarschijnlijk niet en dan snap ik dat je je bedrogen voelt.
Het probleem is dat je dat risico niet mee kunt nemen. Je moet een kostenafweging maken en als je terugverdienmodel niet vast ligt kun je dus ook geen afweging maken. Zeker niet als eerst gezegd wordt dat dat terugverdienmodel vast ligt (er was een plan om salderen af te bouwen), maar het daarna rechtstreeks wordt afgeschaft.
Zeker gezien we in een noodzakelijke energietransitie zitten, is dit gedrag van de regering gewoon dom. Uiteindelijk kan de conclusie alleen maar zijn dat zowel de regering als de leveranciers af willen van consumenten-PV. En van de leveranciers snap ik dat, maar van de regering totaal niet.