Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:04
Otto Jans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 05:55:
Artikel AD.nl zonder paywal gelukkig:

Zonnestroom is na 2027 geen cent meer waard dus paneelbezitters zijn de dupe
Zonnestroom is na het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 nauwelijks nog wat waard. Het eerste energiebedrijf met tarieven voor 2027 biedt netto slechts 0,25 cent per kilowattuur. Huishoudens met veel zonnepanelen zullen de energierekening met wel 1000 euro per jaar zien stijgen.

Energiebedrijf Greenchoice heeft volgens energievergelijker Keuze.nl als eerste de voorwaarden voor 2027 bekendgemaakt. De terugleverkosten - ook wel bekend als de terugleverboete - dalen vanaf 1 januari 2027 fors bij Greenchoice, van 15,2 naar 5,2 cent per kWh. Dat lijkt goed nieuws maar de terugleververgoeding - het bedrag dat je krijgt voor geleverde zonnestroom, daalt naar afgerond 5,4 cent. Onder de streep blijft er 0,25 cent per kWh positief resultaat over.

Bij eerdere schattingen werd nog uitgegaan van een netto waarde in 2027 van ongeveer 5 cent per kWh. Na 2027 lijkt teruggeleverde stroom dus nagenoeg waardeloos. ,,Wanneer je per jaar met 12 panelen 3200 kWh teruglevert, je dak vol dus, dan leveren je zonnepanelen nog maar 8 euro per jaar op’’, rekent energiedeskundige Geert Wirken van Keuze.nl voor. Tenminste zoveel krijg je dan betaald voor de teruggeleverde stroom. Als die 3200 kWh dit jaar nog volledig gesaldeerd kan worden is die stroom 1000 euro waard.

Energierekening 80 euro hoger
Het verschil is gigantisch. In het rekenvoorbeeld ziet dit huishouden de energierekening met ruim 80 euro per maand stijgen. Alleen door veel meer zonnestroom zelf te gebruiken op het moment dat het wordt gemaakt, is de financiële schade te beperken. Nu wordt doorgaans 30 procent van de energie meteen zelf verbruikt door de 3 miljoen huishoudens die zonnepanelen op het dak hebben.

De Tweede Kamer eiste vorig jaar dat groene stroom die aan het net wordt geleverd de particulier nooit geld mag kosten, maar met de kwart cent per kWh wordt daar maar heel nipt aan voldaan. Inclusief energiebelasting kost een kWh bij een energiebedrijf momenteel zo’n 32 cent per kWh.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt vindt het principe van terugleverkosten redelijk, mits die ook echt dienen om gemaakte kosten te dekken. ACM wil niet dat de terugleverkosten ‘een nieuw verdienmodel’ voor energiebedrijven worden. Er is aanvullend onderzoek gaande om te achterhalen hoe de energiebedrijven de kosten berekenen.

Ook energieleverancier Engie heeft al een tipje van de sluier opgelicht over de situatie in 2027. Per 1-1-27 kunnen klanten zonder overstapboete weg als de terugleververgoeding die Engie zal bieden tegenvalt. ,,Ik zou als je zonnepanelen hebt nu geen contract langer dan 1 jaar afsluiten bij andere energieleveranciers dan Greenchoice of Engie. Zij zijn transparant over de situatie na 2027”, zegt Wirken. ,,In de voorwaarden bij andere leveranciers staat namelijk opgenomen dat bij veranderingen in wet- en regelgeving de tarieven mogen worden aangepast. Ze zeggen niet hoeveel ze gaan vragen.”

Het slechte nieuws voor zonnestroom kan voor de zonnepanelenbranche niet op een slechter moment komen. De ingevoerde terugleverboetes en het overheidsbeleid rond het salderen - dan weer wel afschaffen, dan weer niet, dan weer wel - heeft de sector een kopje kleiner gemaakt. Vergeleken met de twee jaar geleden is het aantal panelen dat maandelijks wordt geïnstalleerd nog maar een derde van de toptijd twee jaar geleden.

Bron: https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/
toon volledige bericht
NIHIL... terug het net op na 2027 is mijn streven.
Een stevige instelbare 3F bouwkachel heb ik standby. (Ga ik dadels kweken in de tuin :9~ )

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
sipjohn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Nipt aan voldaan? Volgens helemaal niet.
Huidige situatie:
10 panelen, kosten huur 183 per jaar.
Opwek 3400 kwh jaar, waarvan eigen verbruik rond 300-400.
Dus opbrengst m.i.v. 2027:
Eigen verbruik 400 x 0,28 = 112 + teruglevering 3000x0.0025=8, toaal dus 120.
Dus per saldo wel degelijk kosten 183-120=63.

Waarschijnlijk nog wat om hoog te brengen door elektrisch te gaan koken(/verwarmen?)(met 0,0025/kwh mogelijk goedkoper dan gas), maar ja el. kook installatie kost ook geld.
Dat citaat refereert aan het specifieke onderdeel van de wet dat de terugleververgoeding gemiddeld over een periode van een maand niet negatief mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Als dit zo doorgaat, dan ben ik benieuwd in welke mate panelen weer van het dak gehaald gaan worden of liggen niks te doen als er een defect zit. Een reparatie is dan al bijna snel duurder dan wat ze op zouden leveren.

Als je geen EV hebt, dan is eigenverbruik verwaarloosbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Ik betaal nu nog 60 euro BTW forfait voor mijn 2610Wp zonnepanelen. Onder de streep is dat de helft van het voordeel dat ik ervan heb. Als straks de saldering verdwijnt en met terugleverkosten de vergoeding 0 wordt:

1000KWh * 0,24832 / 1,21 * 0,21 = 43,09 euro BTW zelfverbruik
2000KWh * 0,05184 / 1,21 * 0,21 = 17,99 euro BTW terugleverkosten

Dat wordt vanaf 2027 de werkelijke BTW uitrekenen, want ik ga geen 60 euro betalen als het 25 kan zijn.

(mijn 2610Wp op 30 graden zuid leverde vorig jaar 3000KWh op).

Mocht ik gaan uitbreiden op de schuur en ook het noorden vol leggen zodat ik in de winter meer dan 125W opwek heb, ga ik uiteraard niet meer dat forfait toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:13
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:25:
Als dit zo doorgaat, dan ben ik benieuwd in welke mate panelen weer van het dak gehaald gaan worden of liggen niks te doen als er een defect zit. Een reparatie is dan al bijna snel duurder dan wat ze op zouden leveren.

Wij plaatsen dan liever een dakkapel op het dak en de panelen er compleet af. We hebben ze al wat jaren dus dan is de keuze snel gemaakt, zoveel dakvlak hebben we ook al niet. En dan kunnen we meer met de zolder. Zou ook wel fijner zijn als de omvormer dan ook weer weg kan. Ik denk dat dit allemaal problematisch gaat zijn voor de energietransitie eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
CrystalViriS schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Wij plaatsen dan liever een dakkapel op het dak en de panelen er compleet af. We hebben ze al wat jaren dus dan is de keuze snel gemaakt, zoveel dakvlak hebben we ook al niet. En dan kunnen we meer met de zolder. Zou ook wel fijner zijn als de omvormer dan ook weer weg kan. Ik denk dat dit allemaal problematisch gaat zijn voor de energietransitie eigenlijk.
Wij hebben in september vorig jaar de panelen van het dak gehaald en een dakkapel laten plaatsen. Ik heb zitten wachten op deze berichten om te zien of een nieuwe set plaatsen rendabel gaat worden. (de oude set is verkocht)

Voorheen hadden we 5760 kWp op het dak liggen en 3840 op de garage. De eerste set is er vanaf. Over de jaren leverde we gemiddeld 8000kWh op met beide sets (garage ligt ongunstig tussen huizen, dus zo'n 5600 en 2400kWh) met een eigen verbruik met 2 EVs en airco van 35%. Hoeveel je ook probeert het eigen verbruik te verhogen, is dat best lastig. Zeker omdat de EV vaak nog vol genoeg zit of gewoonweg niet thuis is op dat moment.

Ik verwacht nu 75% direct te kunnen gebruiken met alleen de garage set, dus al met al moet ik 1000kWh extra kopen die ik voorheen zelf opwekte. De rest teruggeleverde energie is straks geen drol waard. Met het wegvallen van de saldering, verlies ik 250 euro per jaar, grote set op het pannendak erbij is de moeite dus niet. Ik laat het voor nu maar zo.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 16:35
[...]

Dit dus... op dit moment hebben we 10 panelen, door de saldering kwamen we nu ieder jaar uit op een paar honderd kwh verbruik. Nu salderen wegvalt, wordt het stroom verbruik weer veel meer en aangezien wij geen EV hebben, kunnen we net zo goed 6 panelen weghalen want die renderen toch niet meer.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:52

Wat een onzin, ik heb 50% eigenverbruik zonder al teveel moeite. Werk je veel thuis, zet je ondertussen de was, vaatwasser en airco aan en heb je een (zelfbouw)thuisaccu, maak je eigen brood dat warm is in de middag en kook je rond een uurtje of vijf op de inductieplaat, dan gaat het rap hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
[...]

Ik heb gewoon mijn zonnepanelen op mijn dakkapel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik uitga van een stroomprijs van 25 cent, dan bespaar ik met mijn zonnepanelen nog steeds ongeveer 700-750 euro per jaar als ik niks krijg voor wat ik teruglever.

En het verschil tussen 5 cent per kWh* en 0,25 cent per kWh is in mijn geval (2000 kWh gaat het net op ongeveer) is 95 euro op jaarbasis. Zeker een leuk bedrag, maar daar blijft het mijns inziens ook wel bij.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Wat een onzin, ik heb 50% eigenverbruik zonder al teveel moeite. Werk je veel thuis, zet je ondertussen de was, vaatwasser en airco aan en heb je een (zelfbouw)thuisaccu, maak je eigen brood dat warm is in de middag en kook je rond een uurtje of vijf op de inductieplaat, dan gaat het rap hoor.
Dat red ik niet... in de maanden april - september wekken wij de meeste stroom op. Laten wij bijvoorbeeld net in deze periode in totaal een maand op vakantie zijn. Daarnaast verbruiken we in deze maanden ook gewoon minder stroom dan in de andere maanden. Dit was voor ons juist altijd de periode die het gebrek aan zon in de rest van het jaar compenseerde... Maar als ik het niet meer hoef te compenseren, dan heb ik aan 3/4 panelen ook genoeg want die compenseren op een zomerse dag ook mijn gewone gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
frumper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Dat red ik niet... in de maanden april - september wekken wij de meeste stroom op. Laten wij bijvoorbeeld net in deze periode in totaal een maand op vakantie zijn. Daarnaast verbruiken we in deze maanden ook gewoon minder stroom dan in de andere maanden. Dit was voor ons juist altijd de periode die het gebrek aan zon in de rest van het jaar compenseerde... Maar als ik het niet meer hoef te compenseren, dan heb ik aan 3/4 panelen ook genoeg want die compenseren op een zomerse dag ook mijn gewone gebruik.
En zo zie je maar hoe persoonsafhankelijk het is. :)

Dus roepen dat eigengebruik zonder EV verwaarloosbaar is, dat is een stelling die veel te algemeen is.

[ Voor 7% gewijzigd door thatanas op 11-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:13
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Ik heb gewoon mijn zonnepanelen op mijn dakkapel :)
Er passen er geen 12 op de dakkapel gok ik.
Als je de dakkapel eerder al had snap ik dat het makkelijker is om ze dan maar ook daarop te laten plaatsen.

Ik zou ze niet (deels) laten terugplaatsen met de nieuwe inzichten als de dakkapel er komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Als ik in HomeWizard zie wat een vaatwasser e.d. doet, dan is het een paar piekjes, maar voor de rest vrij tam. A/C idem en een warmtepompdroger al helemaal. Zodra de boel eenmaal op temperatuur is, pruttelt het wat verder. De CV-ketel wordt straks gewoon weer een gasgestookte unit, want dan heb ik geen boiler van 3-400 liter nodig die ook weer een was/droogtoren inneemt. Dan maar luxe met onbeperkt warm water. Overigens is thuiswerken hier geen optie.

Ik had de installatie van 28 panelen in 2022 op de groei gekocht (en de sterk gestegen energieprijzen) ivm WP en EV. Afgelopen jaar zat ik op 4400 afnemen en 8000 terugleveren bij ~10k opwerk. Maar deze periode gaat een stuk slechter zijn aangezien de boel er overdag telkens uitklapt en ik ~30% extra verlies heb.

Mijn verbruik is ongeveer 1500 gedaald sinds ik PV heb (ca 15-20% eigenverbruik). We zijn overdag gewoon te weinig thuis en hebben overdag nauwelijks grootverbruikers. Zal straks de a/c maar weer overdag de boel tot een ijsklontje laten omvormen, want pieken op het net. 8)7 |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Als ik in HomeWizard zie wat een vaatwasser e.d. doet, dan is het een paar piekjes, maar voor de rest vrij tam. A/C idem en een warmtepompdroger al helemaal. Zodra de boel eenmaal op temperatuur is, pruttelt het wat verder. De CV-ketel wordt straks gewoon weer een gasgestookte unit, want dan heb ik geen boiler van 3-400 liter nodig die ook weer een was/droogtoren inneemt. Dan maar luxe met onbeperkt warm water. Overigens is thuiswerken hier geen optie.

Ik had de installatie van 28 panelen in 2022 op de groei gekocht (en de sterk gestegen energieprijzen) ivm WP en EV. Afgelopen jaar zat ik op 4400 afnemen en 8000 terugleveren bij ~10k opwerk. Maar deze periode gaat een stuk slechter zijn aangezien de boel er overdag telkens uitklapt en ik ~30% extra verlies heb.
Ja daar komt ie weer: 28 (!!!) panelen.

Ik heb er 13 van 310Wp (opbrengst +- 3700KWh). Mijn huisverbruik is op jaarbasis +- 4000KWh, waarvan ik er dus zo'n 1850 zelf geproduceerd weet te verbruiken.

Het blijft dus situatieafhankelijk, en daarmee ben ik het niet eens met de aanvankelijke steller die uitte dat eigen verbruik verwaarloosbaar is zonder EV. Het is casusspecifiek :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:09
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Dus roepen dat eigengebruik zonder EV verwaarloosbaar is, dat is een stelling die veel te algemeen is.
Inderdaad overal anders. Ik zou er niet over peinzen onze panelen weg te halen. We hebben dit jaar tot nu toe 348kWh uit eigen opwek gehaald. Dat is precies 30% en scheelt ons nu al meer dan 100 euro in ons huidige contract en dan is het jaar nog maar een ruime 2 maanden onderweg.

Geen ev hier, anders dan een electrische brommer. Wel verwarming en warm water electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Ja daar komt ie weer: 28 (!!!) panelen.

Ik heb er 13 van 310Wp (opbrengst +- 3700KWh). Mijn huisverbruik is op jaarbasis +- 4000KWh, waarvan ik er dus zo'n 1850 zelf geproduceerd weet te verbruiken.

Het blijft dus situatieafhankelijk, en daarmee ben ik het niet eens met de aanvankelijke steller die uitte dat eigen verbruik verwaarloosbaar is zonder EV. Het is casusspecifiek :).
Ja, want een opbrengst van rond 10-11.000 kWh zou dan opgaan naar huis, de toen dreigende warmtepomp (dus ipv gas) en de EV. Saldo zou dan hopelijk rond de 0 zijn. We zijn 3 jaar verder sinds die plannen.

In 2022 had nog niemand van terugleverkosten gehoord en de saldering zou stapsgewijs weggaan met een vergoeding tussen de 50 en 80% van het levertarief.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:57

frumper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Dit dus... op dit moment hebben we 10 panelen, door de saldering kwamen we nu ieder jaar uit op een paar honderd kwh verbruik. Nu salderen wegvalt, wordt het stroom verbruik weer veel meer en aangezien wij geen EV hebben, kunnen we net zo goed 6 panelen weghalen want die renderen toch niet meer.
Zonnepanelen weghalen (of uitzetten) is geld weggooien. Nieuwe plaatsen en dus een investering doen, is een ander verhaal.
Maar met de zonnepanelen die je al hebt liggen blijf je besparen. Je directe verbruik tijdens opwek (om de meter om), hoef je niet in te kopen. (Ik weet even niet heel zeker, is dat die 30% die genoemd wordt?!)
En voor alles wat je daarbovenop teruglevert krijg je die 0.25ct. OK, dat is bijna niks, maar het is niet niks. En waarom zou je dat dan niet willen krijgen van de energiemaatschappij?
Maar nogmaals, de grootste winst zal zitten in je directe eigen verbruik tijdens opwek.

Ik denk dat dit manieren zijn om ons proberen te dwingen naar een accu, maar die blijft onrendabel, al wordt het met dat soort prijsverschillen wel steeds interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ja, want een opbrengst van rond 10-11.000 kWh zou dan opgaan naar huis, de toen dreigende warmtepomp (dus ipv gas) en de EV. Saldo zou dan hopelijk rond de 0 zijn. We zijn 3 jaar verder sinds die plannen.

In 2022 had nog niemand van terugleverkosten gehoord en de saldering zou stapsgewijs weggaan met een vergoeding tussen de 50 en 80% van het levertarief.
Dat is gewoonweg gedeeltelijk onwaar. Het voorstel was in 2019 al als volgt (en 2020 aangepast).

Het scheelt dus "maarliefst" 3 jaar een relatief marginaal percentage. Nou nou zeg. Daar krijg je 100% salderen voor tot 1 januari 2027 voor terug. Al met al maakt het dus weinig verschil.

JaarDefinitieve daling (30 maart 2020)Eerste indicatie (28 oktober 2019)
2021100%100%
2022100%100%
202391%89%
202482%78%
202573%67%
202664%56%
202755%45%
202846%34%
202937%23%
203028%11%
20310%0%

Uitgangspunt was altijd al dat het salderen afgebouwd zou worden, volledig. En dat energiemaatschappijen bij toenemende zonproductie minder willen betalen voor stroom, had iedereen ook al kunnen lezen in de krant vanaf pakweg 2018. Die 50-80% garantievergoeding is nooit politiek sprake van geweest.

Verder was het met slim afsluiten van contracten al jaar en dag mogelijk om zonnepaneel-boetes te ontlopen (ik heb nu Greenchoice tot augustus 2027) en toont het AD.nl nieuwsbericht alleen maar aan dat dit ook vanaf 2027 mogelijk blijft :).

Ik ben dus tevreden!

[ Voor 19% gewijzigd door thatanas op 11-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Half jaar geleden nieuw huis gekocht met flink wat panelen verdeeld over twee omvormers.

Opwekking is zo’n 3.400 kWh en we verbruiken naar verwachting rond de 1.700 kWh (of zelfs minder). Er gaat dus 2.000 kWh terug naar het net of t.z.t. in een kleine thuisbatterij.

Ik kan toch gewoon een van die omvormers uitschakelen, zodat ik in elk geval minder opwek en teruglever?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Dat is gewoonweg gedeeltelijk onwaar. Het voorstel was in 2019 al als volgt (en 2020 aangepast)

JaarDefinitieve daling (30 maart 2020)Eerste indicatie (28 oktober 2019)
2021100%100%
2022100%100%
202391%89%
202482%78%
202573%67%
202664%56%
202755%45%
202846%34%
202937%23%
203028%11%
20310%0%

Uitgangspunt was altijd al dat het salderen afgebouwd zou worden, volledig. En dat energiemaatschappijen bij toenemende zonproductie minder willen betalen voor stroom, had iedereen ook al kunnen lezen in de krant vanaf pakweg 2018. Die 50-80% garantievergoeding is nooit politiek sprake van geweest.

Verder was het met slim afsluiten van contracten al jaar en dag mogelijk om zonnepaneel-boetes te ontlopen (ik heb nu Greenchoice tot augustus 2027) en toont het AD.nl nieuwsbericht alleen maar aan dat dit ook vanaf 2027 mogelijk blijft :).

Ik ben dus tevreden!
toon volledige bericht
In de politiek is zeker wel gesproken over de minimale vergoeding. Er was juist ophef over dat die vergoeding steeds lager en tijdelijker werd. Maar nog steeds had je dan geen terugleverkosten. Berichten uit die tijd zijn wel ruk terug te vinden, er is al jaren veel over geschreven.

Nu geeft GC je die vergoeding en jat met de kosten daar 99% weer van.

Mijn contract zonder terugleverkosten loopt nog een jaar door, alleen jammer dat de netbeheerder niet meewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Truus01 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:51:
[...]

[...]

Zonnepanelen weghalen (of uitzetten) is geld weggooien. Nieuwe plaatsen en dus een investering doen, is een ander verhaal.
Maar met de zonnepanelen die je al hebt liggen blijf je besparen. Je directe verbruik tijdens opwek (om de meter om), hoef je niet in te kopen. (Ik weet even niet heel zeker, is dat die 30% die genoemd wordt?!)
En voor alles wat je daarbovenop teruglevert krijg je die 0.25ct. OK, dat is bijna niks, maar het is niet niks. En waarom zou je dat dan niet willen krijgen van de energiemaatschappij?
Maar nogmaals, de grootste winst zal zitten in je directe eigen verbruik tijdens opwek.

Ik denk dat dit manieren zijn om ons proberen te dwingen naar een accu, maar die blijft onrendabel, al wordt het met dat soort prijsverschillen wel steeds interessanter.
Ik had het in een ander topic al gevraagd maar niet een reactie gekregen waar ik iets mee kan.
Vandaar mijn vraag nog eens in dit topic.

Stel, kale inkoopprijs per kWh is straks 10ct. Terugleververgoeding 5ct. En terugleverkosten 4,5ct. Ik neem willekeurige getallen.

Dan zou je denken dat de energieleverancier netjes op de 50% terugleververgoeding gaat zitten en ook terugleverkosten vraagt waardoor je per saldo per teruggeleverde kWh 0,5ct terugkrijgt. Maar is dat zo?

Ik heb ooit eens gelezen dat je over terugleverkosten btw moet betalen. Over terugleververgoeding ontvang je geen btw. Dus als dit kale prijzen zijn zou het best kunnen dat je op de eindnota, inclusief btw, moet betalen per teruggeleverde kWh?

Of klopt de informatie niet van het betalen van btw over terugleverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:57:
[...]

In de politiek is zeker wel gesproken over de minimale vergoeding. Er was juist ophef over dat die vergoeding steeds lager en tijdelijker werd. Maar nog steeds had je dan geen terugleverkosten.

Nu geeft GC je die vergoeding en jat met de kosten daar 99% weer van.

Mijn contract zonder terugleverkosten loopt nog een jaar door, alleen jammer dat de netbeheerder niet meewerkt.
"Gesproken over" is echt totaal wat anders dan een wetsvoorstel. Er wordt ook gesproken over een kopvoddentaks en het afschaffen van abortus, dus wat er geroepen wordt zonder concreet wetsvoorstel is niet zo relevant.

Het enige wat legislatie doorgekomen is, is wat telt.

[ Voor 3% gewijzigd door thatanas op 11-03-2025 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:23
THE_BASE schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:56:
.....

Ik kan toch gewoon een van die omvormers uitschakelen, zodat ik in elk geval minder opwek en teruglever?
Ja... dat kan gewoon. En dan in de winter gewoon weer aanzetten. Maar zoals eerder al aangegeven..... ook al krijg je maar 0,25 cent.... het is altijd meer dan nul. Dus waarom uitzetten?

Dus e.e.a. Is afhankelijk van je persoonlijke situatie en of je principes hebt😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:59:
[...]

"Gesproken over" is echt totaal wat anders dan een wetsvoorstel. Er wordt ook gesproken over een kopvoddentaks en het afschaffen van abortus, dus wat er geroepen wordt zonder concreet wetsvoorstel is niet zo relevant.
Dat zijn twee totaal ongerelateerde voorbeelden waarvan je weet dat het niet concreet is.

Welke opbrengstmodel er over blijft na salderen was zeker wat meer een ding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Doggieman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ja... dat kan gewoon. En dan in de winter gewoon weer aanzetten. Maar zoals eerder al aangegeven..... ook al krijg je maar 0,25 cent.... het is altijd meer dan nul. Dus waarom uitzetten?

€ 0,0025 is zo laag dat je je af kan vragen of je na 12 jaar je kapotte omvormer voor ~1.000 euro moet vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

thatanas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:15:
[...]

En ook gigantisch afhankelijk van hoeveel panelen er op je dak liggen. Want percentage eigengebruik is dus ook een functie van de totale hoeveelheid die je opwekt.

Volgens milieucentraal is 30% gemiddeld. Maar alleen al dit topic laat zien dat het alle kanten opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:57
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:58:
Of klopt de informatie niet van het betalen van btw over terugleverkosten?
Geen idee. Wat ik begrijp is dat de netto TLV niet negatief mag zijn en bij Greenchoice komt die dan neer op 0.25cent.
En meer als 0 is nog altijd (minder) mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:28
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:01:
Welke opbrengstmodel er over blijft na salderen was zeker wat meer een ding.
Alles wat je direct verbruikt scheelt grofweg 30 cent per kWh, de rest is waardeloos.

Bij een beperkt PV systeem is 30% haalbaar, 60%-70% met een kleine batterij en slim energieverbruik. Zwaar overgedimensioneerd blijft lager, zie niet hoe je dat nuttig kunt gebruiken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:03:
0,25 cent per kWh is amper een happy-meal per jaar, dat noem ik gewoon nul. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:23
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
[...]

€ 0,0025 is zo laag dat je je af kan vragen of je na 12 jaar je kapotte omvormer voor ~1.000 euro moet vervangen.
Zolang je ze toch al hebt liggen dan gewoon gebruiken (anders kapitaal vernietiging).

En tja... als er een omvormer kapot gaat dan wordt het een rekensommetje. Of op Marktplaats kijken voor een andere.

Ik blijf in iedergeval PV bijleggen (2e hands) Er komt genoeg vrij voor een prikkie de komende jaren denk ik😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 09:51
Ik weet niet of deze al gedeeld is.
Ik weet wel dat ik van 20 panelen terugga naar 10 panelen in 2026. Ben klaar met deze onzin.

Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe
Zonnestroom is na het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 nauwelijks nog wat waard. Het eerste energiebedrijf met tarieven voor 2027 biedt netto slechts 0,25 cent per kilowattuur. Huishoudens met veel zonnepanelen zullen de energierekening met wel 1000 euro per jaar zien stijgen.

https://www.ad.nl/economi...rer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

[ Voor 40% gewijzigd door Draconian op 11-03-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 09-05 21:32
Wij wekken zo’n 9.000 kWh per jaar op, waarvan we de helft direct gebruiken. Dus 4.500 kWh salderen we, wat neerkomt op een “korting van 6 cent per kWh.

Als we niet meer mogen salderen kost het dus 270 euro per jaar. Jammer, maar ook weer geen ramp. Een stuk minder dan de 80 euro per maand die het volgens het AD voorbeeld scheelt.

Teruggaan in panelen zie ik geen voordeel in. Ze liggen toch al en zorgen ervoor dat ik een hogere piek heb die ik kan gebruiken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:17:
Ik weet niet of deze al gedeeld is.
Ik weet wel dat ik van 20 panelen terugga naar 10 panelen in 2026. Ben klaar met deze onzin.

Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard, dus paneelbezitters zijn de dupe

https://www.ad.nl/economi...rer=https%3A%2F%2Ft.co%2F
Wel handig om je te realiseren denk ik, dat bij minder opwek door minder panelen, waarschijnlijk het percentage zelfvoorziening, dus het percentage dat je directe verbruik van eigen opwek uitmaakt van je totale verbruik, ook omlaag zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjamo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:22:
Wel handig om je te realiseren denk ik, dat bij minder opwek door minder panelen, waarschijnlijk het percentage zelfvoorziening, dus het percentage dat je directe verbruik van eigen opwek uitmaakt van je totale verbruik, ook omlaag zal gaan.
Het percentage zal stijgen, het absolute aantal direct verbruikte kWh zal echter fors dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Op de site van Solarmagazine nu artikel over de adviezen die ambtenaren hebben voor het kabinet:

Het advies van de ambtenaren staat in een nieuwe Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO’s) dat het kabinet moet helpen om de stijgende netkosten te drukken. Dit type onderzoeken worden uitgevoerd om de regering een ‘menukaart’ te geven om een bepaald beleidsdoel te behalen. Zo stelden ambtenaren het vorige kabinet 2 jaar geleden voor om extra normering in te voeren voor de uitrol van zonnepanelen en de installatie van batterijen bij nieuwe zonneparken te verplicht. Dat waren destijds 2 van de in totaal 292 voorgestelde maatregelen uit het toenmalige IBO Klimaat die moesten bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen.

Voorjaarsnota
Het nu gepubliceerde IBO Bekostiging Elektriciteitsinfrastructuur ‘Schakelen naar de toekomst’ telt 32 voorgestelde maatregelen en bevat meerdere concrete voorstellen die de energieopslag- en zonne-energiesector raken. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei zal bij de presentatie van de Voorjaarsnota – die uiterlijk 1 juni naar de Tweede Kamer wordt gestuurd – de kabinetsreactie op het IBO-rapport publiceren.

Het doel van het IBO is om meer inzicht in en grip te krijgen op de omvang van de investeringen in de elektriciteitsinfrastructuur tussen nu en 2040. Bovendien moet het leiden tot concrete beleidsopties.

Lees verder: https://solarmagazine.nl/...stroomgebruik-consumenten

De discussie over de 0,0025 euro vergoeding voor teruggeleverde stroom laat ik even voor wat het is. Ondertussen is het mij duidelijk geworden dat ik vanaf 1 jan 2027 geen stroom moet terugleveren via de meter. Al het positieve wat ik voelde bij zonnepanelen en wat het opleverde aan bespaarde CO2, is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hoevenpe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Het percentage zal stijgen, het absolute aantal direct verbruikte kWh zal echter fors dalen.
Ik heb het niet over eigen verbruik (het percentage dat direct verbruik uit eigen opwek uitmaakt van je totale opwek) maar over zelfvoorziening. Wat mij betreft dat waarvoor ik panelen heb.

Pas wanneer ik per teruggeleverde kWh moet gaan betalen zou dat een issue kunnen worden. Maar we kunnen onze installatie dan dacht ik wanneer dat zou gaan spelen op zero export zetten.

Wanneer je meer panelen hebt wek je meer vermogen op, ook in de vroege ochtend en de avond. Daardoor kan je een groter deel van je verbruik direct uit je opwek halen. En dus een hoger percentage zelfvoorziening.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frumper
[...]

Geen idee. Wat ik begrijp is dat de netto TLV niet negatief mag zijn en bij Greenchoice komt die dan neer op 0.25cent.
Mijn probleem is meer dat de leverancier mij 0.25 cent betaald, maar hem vervolgens wel aan mijn buren voor 27 cent weer verkoopt. Die verhouding is gewoon té krom en ik ben niet van plan om mijn leverancier te sponsoren hierin, want die worden hier straks heel rijk van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
frumper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Mijn probleem is meer dat de leverancier mij 0.25 cent betaald, maar hem vervolgens wel aan mijn buren voor 27 cent weer verkoopt. Die verhouding is gewoon té krom en ik ben niet van plan om mijn leverancier te sponsoren hierin, want die worden hier straks heel rijk van.
De prijs van 27ct die je noemt zal niet meer dan een ct of 10 voor de energiemaatschappij zijn. De rest is toeslagen en btw wat de energieleverancier weer afdraagt.

Als je naar een dynamisch contract gaat ben je min of meer van het 'oneerlijke" gevoel af? Dan betaal of ontvang je wat de stroom op dat moment waard is in de markt.

Over het algemeen worden de meeste kWh's van zonnepanelen teruggeleverd op momenten dat het in het hele land overvloedig wordt teruggeleverd, en zal de waarde laag of soms zelfs negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

frumper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Dat sentiment speelt bij mij ook.... eens kijken wat die maatschappijen gaan doen als straks het gros van de panelenbezitters de boel gewoon gaan afschakelen, kunnen ze zelf weer aan de bak en zijn ze terug bij af. Ik heb er best een tientje per jaar voor over om ze dwars te zitten :). Ik heb dan toevallig wel een EV maar met een kleine accu (max 38kwh bruikbaar aanwezig) en wel 36 panelen 50/50 op Oost/West dus best wel wat opwek. De warmtepomp draait in de zomer ook maar amper natuurlijk en airco hebben we eigenlijk niet (alleen een mobiele unit. Ik zal dus nog even moeten gaan aankijken wat ik nuttig met het overschot kan doen maar een kleine accu voor eigen nachtverbruik lijkt me sowieso wijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Ik overweeg hier een Zendure accu te kopen:
Het Zendure Hyper 2000 + AB2000(S) plug-in thuisaccu topic

Zijn nu 959 euro voor omvormer+2KWh accu, daarmee kan ik mijn eigengebruik van 30% naar 50% tillen. Terugverdientijd zou dan op een jaar of 5 zitten, wat acceptabel is.

Pluspunt is dat je op de omvormer van dat ding ook 2 MPPT's voor zonnepanelen hebt. Ik overweeg nog om 2 zonnepanelen op de dakkapel te leggen om de zon van het bitumendak af te houden, die zouden dan op die omvormer aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Doggieman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Zolang het meer opbrengt dan kost mogen ze ook gewoon ingeschakeld blijven, maar dat hangt dus van het contract t.z.t. af. In elk geval goed te weten dat er een omvormer uit kan. Thanks!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:13:
Ik overweeg hier een Zendure accu te kopen:
Het Zendure Hyper 2000 + AB2000(S) plug-in thuisaccu topic

Zijn nu 959 euro voor omvormer+2KWh accu, daarmee kan ik mijn eigengebruik van 30% naar 50% tillen. Terugverdientijd zou dan op een jaar of 5 zitten, wat acceptabel is.

Pluspunt is dat je op de omvormer van dat ding ook 2 MPPT's voor zonnepanelen hebt. Ik overweeg nog om 2 zonnepanelen op de dakkapel te leggen om de zon van het bitumendak af te houden, die zouden dan op die omvormer aangesloten kunnen worden.
Hier staat een Marstek 5,12 kwh.
En ondanks de opstart problemen ben ik er nu zeer tevreden mee.
Gisteren over 24 uur 0,7kwh van het net gebruikt de rest uit de accu en de panelen.
All electric woning.

Vandaag sprong de wp eigenlijk iets te vroeg aan dus voor vandaag is het tot nu 2kwh en de accu staat alweer dapper te laden en de wp pruttelt mooi door.

Tja en dan panelen afschakelen vind ik ergens zonde voor de verloren energie maar aan de andere kant inderdaad het sentiment dat een aandeelhouder ook niet hoeft te profiteren van mijn panelen.
Dan maar op zoek naar andere oplossingen om het rendabeler te maken.
Mischien nog een accu erbij of een kabeltje over de schutting weet ik veel er komen vast weer creatieve ideeën de komende tijd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ronald.42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Hier staat een Marstek 5,12 kwh.
En ondanks de opstart problemen ben ik er nu zeer tevreden mee.
Gisteren over 24 uur 0,7kwh van het net gebruikt de rest uit de accu en de panelen.
All electric woning.

Vandaag sprong de wp eigenlijk iets te vroeg aan dus voor vandaag is het tot nu 2kwh en de accu staat alweer dapper te laden en de wp pruttelt mooi door.

Tja en dan panelen afschakelen vind ik ergens zonde voor de verloren energie maar aan de andere kant inderdaad het sentiment dat een aandeelhouder ook niet hoeft te profiteren van mijn panelen.
Mischien nog een accu erbij of een kabeltje over de schutting weet ik veel er komen vast weer creatieve ideeën de komende tijd.
toon volledige bericht
Maar hoe zorg je er nou voor dat die mini accu niet 's nachts leeg getrokken wordt door een EV laadpaal en wel netjes de koelkast, verlichting en wifi in leven houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:49:
[...]

Maar hoe zorg je er nou voor dat die mini accu niet 's nachts leeg getrokken wordt door een EV laadpaal en wel netjes de koelkast, verlichting en wifi in leven houdt?
Het ligt er aan wat je persoonlijke doel is. Mijn doel is om overdag de EV te laden bij mooi weer, maar dan laad een accu natuurlijk niet bij. Wat eventueel afhankelijk van je PV installtie kunt doen, is uitrekenen hoeveel je ongeveer opwerkt tussen 14:00 en 18:00. Kan je in die tijd je accu vol krijgen? Dan zou je kunnen zeggen, ik laad de auto op van 9:00 en 14:00. Voor mijn persoonlijke situatie met slechts 6 panelen, is het al lastig om op dag basis meer dan 10 kWh terug te leveren, laat staan een 5Kwh accu vol te krijgen. Dan mag de auto om 11 11 uur al van de prik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:07
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Precies, hoe mooi zou het zijn om b.v. buren zonder PV mee te laten delen in de zomer. Die betalen anders het volle pond terwijl wij er niks voor krijgen. Accu's worden steeds goedkoper, je betaalt nu €0.16 / kWh. Dat is maar de helft wat je betaalt aan de energiecowboys + roverheid die duidelijk van twee walletjes proberen te eten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

maakt dat uit? stroom is stroom toch.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
Martin7182 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Precies, hoe mooi zou het zijn om b.v. buren zonder PV mee te laten delen in de zomer. Die betalen anders het volle pond terwijl wij er niks voor krijgen. Accu's worden steeds goedkoper, je betaalt nu €0.16 / kWh. Dat is maar de helft wat je betaalt aan de energiecowboys + roverheid die duidelijk van twee walletjes proberen te eten ;)
Daar is al iets voor, maar op de een of andere manier komt het in NL nog niet van de grond, namelijk Energyswap (https://energyswap.nl/). Hoef je ook niet met kabels naar je buren te kutten, het wordt simpelweg een administratief feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Dat maakt in principe niks uit toch.
Je hebt in mijn geval 5kwh beschikbaar dat gebruik je voor sluipverbruik of per ongeluk in je ev.
Beide keren gebruik je het.
Alleen is het slimmer om je ev uit je opwek te laden en niet uit een accu dat scheelt je een keer omzetverliezen.

Mocht je het beslist willen dan zijn er wel mogelijkheden voor.
Ik stuur de accu aan met een shelly welke gemonteerd is tussen hoofdschakelaar en meterkast dus die meet alles.
Zou je nu tussen de hoofdschakelaar en de shelly een aftakking maken voor een laadpaal groep dan ziet de shelly dat niet en zal er dan ook niet op reageren. Die ziet alleen wat er na de shelly gebeurd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Daar is al iets voor, maar op de een of andere manier komt het in NL nog niet van de grond, namelijk Energyswap (https://energyswap.nl/). Hoef je ook niet met kabels naar je buren te kutten, het wordt simpelweg een administratief feestje.
Leuk begin, maar ik had liever dat het delen van energie geheel bij de netbeheerder komt te liggen. Zij kunnen immers op de meter verrekenen (dan geen teruglever kosten). Financieel, kunnen het de partijen het zelf regelen of via een tussen persoon zoals Energyswap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
esphome schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:28:
Leuk begin, maar ik had liever dat het delen van energie geheel bij de netbeheerder komt te liggen. Zij kunnen immers op de meter verrekenen (dan geen teruglever kosten).
Buiten de meter = energiebelasting en BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
esphome schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Leuk begin, maar ik had liever dat het delen van energie geheel bij de netbeheerder komt te liggen. Zij kunnen immers op de meter verrekenen (dan geen teruglever kosten). Financieel, kunnen het de partijen het zelf regelen of via een tussen persoon zoals Energyswap.
Ja mee eens, maar dit soort initiatieven stemmen mij in ieder geval een beetje hoopvol voor de toekomst. Er is in ieder geval nog een andere manier om van overtollige energie af te komen en er ook nog wat voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Dat sentiment speelt bij mij ook.... eens kijken wat die maatschappijen gaan doen als straks het gros van de panelenbezitters de boel gewoon gaan afschakelen, kunnen ze zelf weer aan de bak en zijn ze terug bij af. Ik heb er best een tientje per jaar voor over om ze dwars te zitten :). Ik heb dan toevallig wel een EV maar met een kleine accu (max 38kwh bruikbaar aanwezig) en wel 36 panelen 50/50 op Oost/West dus best wel wat opwek. De warmtepomp draait in de zomer ook maar amper natuurlijk en airco hebben we eigenlijk niet (alleen een mobiele unit. Ik zal dus nog even moeten gaan aankijken wat ik nuttig met het overschot kan doen maar een kleine accu voor eigen nachtverbruik lijkt me sowieso wijs.
Je weet dat er energiemaatschappijen zijn die experimenteren om mensen te betalen om de panelen uit te zetten op zonnige momenten?! Mensen die de panelen uitzetten voor nop als ze anders veel zouden terugleveren is alleen maar extra gunstig! De realiteit is gewoon dat er veel zonneenergie word opgewekt die niks waard is, of zelfs een negatieve waarde heeft, en dat komt nu terug in de terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Je weet dat er energiemaatschappijen zijn die experimenteren om mensen te betalen om de panelen uit te zetten op zonnige momenten?! Mensen die de panelen uitzetten voor nop als ze anders veel zouden terugleveren is alleen maar extra gunstig! De realiteit is gewoon dat er veel zonneenergie word opgewekt die niks waard is, of zelfs een negatieve waarde heeft, en dat komt nu terug in de terugleververgoeding.
Dat is niet een landelijk ding natuurlijk.
Het ging bij dat experiment om probleemgebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Dat is niet een landelijk ding natuurlijk.
Het ging bij dat experiment om probleemgebieden.
Waarbij de helft van de lui in dat gebied er geen gehoor aan gaven om mee te werken ivm gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 15:46
[...]
Met een slimme laadpaal zoals een Zappi kun je bijvoorbeeld i.c.m. Sessy batterijen (en het fantastische script van @PimDoos) het laadvermogen via Home Assistant van de paal aftrekken van de ontlading van je batterijen. Je batterijen worden dan nagenoeg alleen maar gebruikt voor je huis, en niet voor de laadpaal. Ik heb dat al een tijdje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:21:
Wij wekken zo’n 9.000 kWh per jaar op, waarvan we de helft direct gebruiken. Dus 4.500 kWh salderen we, wat neerkomt op een “korting van 6 cent per kWh.

Als we niet meer mogen salderen kost het dus 270 euro per jaar. Jammer, maar ook weer geen ramp. Een stuk minder dan de 80 euro per maand die het volgens het AD voorbeeld scheelt.

Teruggaan in panelen zie ik geen voordeel in. Ze liggen toch al en zorgen ervoor dat ik een hogere piek heb die ik kan gebruiken.
Volgens mij klopt je berekening niet.

Je kan nu 100% salderen. Denk dus dat je bedoelt dat je naast wat je saldeert je een overschot hebt. Stel je saldeert van de 4500 verbruik 2000 dan ga je straks 2000 * 0.32 cent extra per jaar betalen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draconian
worldfastest schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Je kan nu 100% salderen. Denk dus dat je bedoelt dat je naast wat je saldeert je een overschot hebt. Stel je saldeert van de 4500 verbruik 2000 dan ga je straks 2000 * 0.32 cent extra per jaar betalen.
De meeste vergeten dat in 2027 je veel meer gaat terug leveren. Dus de boete wordt hoger. Nu is het zo dat je overdag veel meer opwekt dan het verbruik is. Ik werk overdag dus kan geen apparaten aanzetten. Dat gebeurd na het werk. Overdag met zonnige dagen pompt mijn systeem 5 kW/uur in het net. Maar verbruik is maar 400 watt. Met salderen maakt dat geen drol uit omdat je het toch kan wegstrepen over een heel jaar. Vanaf 2027 niet meer.
Dus bij vrijwel iedereen ga je veel meer terug leveren dan nu het geval is. Daarom zei ik al om de panelen van het dak te flikkeren. Investeren in een thuisaccu kost ook weer geld. Ben persoonlijk wel klaar met dat investeren. Terugleverboete had nooit in leven geroepen mogen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52
Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:03:
[...]

De meeste vergeten dat in 2027 je veel meer gaat terug leveren. Dus de boete wordt hoger. Nu is het zo dat je overdag veel meer opwekt dan het verbruik is. Ik werk overdag dus kan geen apparaten aanzetten. Dat gebeurd na het werk. Overdag met zonnige dagen pompt mijn systeem 5 kW/uur in het net. Maar verbruik is maar 400 watt. Met salderen maakt dat geen drol uit omdat je het toch kan wegstrepen over een heel jaar. Vanaf 2027 niet meer.
Dus bij vrijwel iedereen ga je veel meer terug leveren dan nu het geval is. Daarom zei ik al om de panelen van het dak te flikkeren. Investeren in een thuisaccu kost ook weer geld. Ben persoonlijk wel klaar met dat investeren. Terugleverboete had nooit in leven geroepen mogen worden.
Ook nu is je terugleverboete berekend op je bruto teruglevering, dus alles wat van je huis naar het net gaat. Ik zie niet in waarom dat per 2027 veel hoger zou worden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

Zenix

BOE!

Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Alsnog heb je meer aan die 28 panelen dan die 13 panelen. Want je wekt ook in de mindere maanden minder op, dus je bent veel duurzamer dan mensen die alleen maar panelen hebben op basis van de saldering. Die gaan straks in de mindere maanden meer betalen, dan mensen met een flink overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
big bang schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Ook nu is je terugleverboete berekend op je bruto teruglevering, dus alles wat van je huis naar het net gaat. Ik zie niet in waarom dat per 2027 veel hoger zou worden.
Je moet straks direct je zonnestroom overdag opmaken maar dat lukt vrijwel niet.

Hoe voorkom ik terugleverkosten?
Door al je zonnestroom direct op te maken. Ja, ook op dinsdagmiddag als je aan het werk bent. En dat telt aardig op. Eén zonnepaneel levert snel 300 Watt per uur op als de zon schijnt. Als je er 8 hebt moet je dus 2,4kW per uur verbruiken om niet terug te leveren. Dat is best veel. Je telefoon opladen of een wasje draaien helpt natuurlijk, maar is niet voldoende.

Je kan straks niet meer salderen dus einde van de streep ga je meer terugleveren dan nu het geval was. Je hebt meer overschot omdat je minder direct verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Je moet straks direct je zonnestroom overdag opmaken maar dat lukt vrijwel niet.

Hoe voorkom ik terugleverkosten?
Door al je zonnestroom direct op te maken. Ja, ook op dinsdagmiddag als je aan het werk bent. En dat telt aardig op. Eén zonnepaneel levert snel 300 Watt per uur op als de zon schijnt. Als je er 8 hebt moet je dus 2,4kW per uur verbruiken om niet terug te leveren. Dat is best veel. Je telefoon opladen of een wasje draaien helpt natuurlijk, maar is niet voldoende.

Je kan straks niet meer salderen dus einde van de streep ga je meer terugleveren dan nu het geval was. Je hebt meer overschot omdat je minder direct verbruikt.
Ik snap niet wat je bedoelt met dat je miv 2027 meer gaat terugleveren, tenzij je dan meer of betere panelen gaat leggen.

Volgens mij verandert einde salderen niets aan wat je teruglevert, alleen aan hoe eea verrekend wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:03:
[...]

De meeste vergeten dat in 2027 je veel meer gaat terug leveren.
nee dat blijft gewoon gelijk. Zal zelfs minder worden doordat mensen meer eigen opwek zelf gaan gebruiken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:34:
nee dat blijft gewoon gelijk. Zal zelfs minder worden doordat mensen meer eigen opwek zelf gaan gebruiken.
Vermoed dat hier niet gesaldeerd overschot bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
Hier kun je trouwens berekenen. Lol, dat is flink meer betalen eigenlijk bij Eneco.

https://www.keuze.nl/energie/terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:52:
Hier kun je trouwens berekenen. Lol, dat is flink meer betalen eigenlijk bij Eneco.

https://www.keuze.nl/energie/terugleverkosten
daarom is er dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat is maar zeer beperkt mogelijk. Zeker wanneer in de zomer de zon vol schijnt heb je de WP die niks doet, a/c verbruikt niet zoveel en na 3x dezelfde was is het ook wel leuk geweest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

[...]

Op TLV zit nooit btw. Over de TLK betaal je wel btw. Voor greenchoice is het netto verschil tussen TLV en de TLK_inc_btw exact 0,0025 per kWh.

De TLV is bij greenchoice net iets meer dan 50% van het leveringstarief voor stroom ex btw en ex energiebelasting. Waarmee ze dus netjes aan de wet voldoen (minstens 50% leveringstarief), maar via de TLK wordt dat alsnog gecorrigeerd naar wat de stroom werkelijk waard is. De overheid verdient nog een klein beetje via de btw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Dat is maar zeer beperkt mogelijk.
spreek voor jezelf. Gaat bij mij prima hoor. maar je gaat geen 90% halen natuurlijk.
Maar met een paar EV's en een accu bijvoorbeeld kom je best een eind met een beetje planning.

uiteraard heeft niet iedereen dat.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 11-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjona
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 15:06
Broodro0ster schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Mijn Huawei omvormer (en andere merken) kunnen mits installatie van hun bijhorende smart meter enkel voorzien voor eigen gebruik en injectie op 0 houden.
Met Home Assistant kan je wisselen tussen maximale productie en dus injecteren of enkel eigen verbruik dekken.
Dus wanneer de prijzen negatief zijn, kun je dan gewoon de injectie naar het net stoppen, maar wel stroom blijven opwekken voor eigen gebruik. Maar eigenlijk zouden hedendaagse omvormers gewoon zelf een optie voor day ahead prijzen moeten hebben. Zodat je daar kun aangeven dat de injectie moet stoppen bij negatieve prijzen ipv dit zelf te moeten knutselen met Home Asssistant of een andere software.
Ik bekijk momenteel offertes voor zonnepanelen, en het valt op dat de offertes met een Huawei omvormer een heel stuk goedkoper zijn dan bv. een SMA/SolarEdge.

Bij jou lukt het dus om via HomeAssistant automatisch de dynamische energieprijzen in te laden en de Huawei omvormer op negatieve injectiemomenten op 'enkel eigenverbruik' ipv volledige productie te zetten? En vanaf we de injectie weer iets oplevert, zou dit uiteraard terug automatisch ingeschakeld moeten worden.

Dit is eigenlijk het enige wat me momenteel weerhoudt om voor de Huawei te gaan, want negatieve terugleververgoedingen zullen er hoogstwaarschijnlijk komen in België en een manier om dit te automatiseren zou natuurlijk ideaal zijn.

Merci alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Draconian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Ook met salderen lever je dat al terug. Je mag het alleen administratief wegstrepen tegen dat wat je later verbruikt. Echter geld dat ook nu al niet voor de terugleverboete, die wordt berekend vóór het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RPiNut schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Het ligt er aan wat je persoonlijke doel is. Mijn doel is om overdag de EV te laden bij mooi weer, maar dan laad een accu natuurlijk niet bij. Wat eventueel afhankelijk van je PV installtie kunt doen, is uitrekenen hoeveel je ongeveer opwerkt tussen 14:00 en 18:00. Kan je in die tijd je accu vol krijgen? Dan zou je kunnen zeggen, ik laad de auto op van 9:00 en 14:00. Voor mijn persoonlijke situatie met slechts 6 panelen, is het al lastig om op dag basis meer dan 10 kWh terug te leveren, laat staan een 5Kwh accu vol te krijgen. Dan mag de auto om 11 11 uur al van de prik af.
Ik wil er niet de hele tijd aan hoeven denken danwel schroeven. Ja, ik plan alle verbruikers zo veel mogelijk overdag, maar alles in uren gaan plannen is waanzin en ook niet echt te doen met een druk gezinsleven. Mijn auto laad met max 5kw op één fase.

@Ronald.42

inderdaad laadverliezen (omvormer) maar ook overmatige (voortijdige) slijtage aan de thuisaccu.

@Signum666

ik heb een Zappi, maar de thuisaccu die ik overweeg (zo'n marstek geval) is een relatief dom apparaat die daar geen combinatie mee kan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

volgens mij doelt de schrijver op wat NIET meer onder de paraplu valt + het overschot, dat gaat dus flink oplopen... denk je niet?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:37:
[...]

volgens mij doelt de schrijver op wat NIET meer onder de paraplu valt + het overschot, dat gaat dus flink oplopen... denk je niet?
tsja als ik moet gaan speculeren wat iemand bedoeld zou kunnen hebben, wordt het er ook niet duidelijker op. Maar het zou kunnen dat hij dat bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 09-05 21:32
worldfastest schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Nee ik verbruik alles.

Nu betaal ik daarvoor 12 cent terugleverkosten per terug geleverde kWh die ik vervolgens gebruik voor salderen. Oftewel, gesaldeerde kWh kost me 12 cent.
Straks betaal ik het reguliere tarief van 18 cent voor deze kWh. En krijg ik een te verwaarlozen bedrag terug voor alles wat ik aan het net lever.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:45
superjona schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Ik bekijk momenteel offertes voor zonnepanelen, en het valt op dat de offertes met een Huawei omvormer een heel stuk goedkoper zijn dan bv. een SMA/SolarEdge.

Bij jou lukt het dus om via HomeAssistant automatisch de dynamische energieprijzen in te laden en de Huawei omvormer op negatieve injectiemomenten op 'enkel eigenverbruik' ipv volledige productie te zetten? En vanaf we de injectie weer iets oplevert, zou dit uiteraard terug automatisch ingeschakeld moeten worden.

Dit is eigenlijk het enige wat me momenteel weerhoudt om voor de Huawei te gaan, want negatieve terugleververgoedingen zullen er hoogstwaarschijnlijk komen in België en een manier om dit te automatiseren zou natuurlijk ideaal zijn.

Merci alvast :)
Ik gebruik het nog niet want ik heb die smart meter van Huawei niet om dit te kunnen. Maar volgens de documentatie van de Huawei integratie kan dit.

Zie hier: https://github.com/wlcrs/...ging-Active-Power-Control

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:03:
Maar met een paar EV's en een accu bijvoorbeeld kom je best een eind met een beetje planning.

Daar heb je wel een eigen oprit voor nodig, wie dat heeft heeft imo een luxeprobleem.

Met een beperkte batterij kom je hooguit de nacht door, heb je veel minder mogelijkheden om overtollige zonnestroom nuttig zelf te gebruiken/op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:00
hoevenpe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:15:
[...]
Daar heb je wel een eigen oprit voor nodig, wie dat heeft heeft imo een luxeprobleem.
Er zijn gemeentes die stoeptegels leggen met een kabelgoot voor het trottoir, als je buurt loopt eens op stoeptegels met rubberstrip letten
Met een beperkte batterij kom je hooguit de nacht door, heb je veel minder mogelijkheden om overtollige zonnestroom nuttig zelf te gebruiken/op te slaan.
een typische vast/variabel contract gebruiker thuisaccu, als je een dynamisch contract hebt wil je een thuisaccu waar 4-6 uur aan PV-opwek ingaat om de negatieve marktprijs periode te kunnen overbruggen.

Als ook een opvatting die je waarschijnlijk bijstelt, als later dit jaar meer over de netwerkkosten duidelijk wordt voor de volgende reguleringsperiode na 2026, die vrijwel zeker variabel worden per uur.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

spreek voor jezelf. Gaat bij mij prima hoor. maar je gaat geen 90% halen natuurlijk.

Daar noem je ook wat. De enige makkelijke grootverbruiker voor PV-stroom is een EV. Laat die nu op kantoor staan overdag en niet voor mijn deur als ik er al één had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

klopt,

ik ga proberen alle auto's in de straat bij mij te laten laden...
en dan kom ik op een mooi % mét natuurlijk wat planning...
maar uiteraard kan niet iedereen dat... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 21:43

Pixelmagic

Ubergeek

Je zelf opgewekte stroom gebruiken lijkt mij vrijwel onmogelijk zonder automatiseringen. Stel je zet een gebruiker aan van 3kwh bij volle zonneschijn en er komt een wolk voor nét als jij even een boodschap aan het doen bent, dan trek je dus lekker betaalde stroom uit het net.

Wij hebben ook een aardig overschot van ruim 2200kWh wat ik graag wil gebruiken maar zeker op een zonnige zomerdag gewoon niet lukt, ondanks de vaatwasser, boiler, batterij en wasser/droger.
Ons huis is behoorlijk geautomatiseerd dus kan best dingen regelen (doe ik al) maar zoek vooral naar een variabele afnemer die idealiter iets oplevert zodat ik de winter kWh's er mee kan betalen. Misschien is een miner rig een idee...?

Btw, ik wil zeker niet klagen, heb sinds 2012 een set liggen die in 2020 is vervangen en betaal vanaf 2012 €0 per maand aan electra. Had het liever door zien lopen maar was mooi zolang het duurde.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 01:08
Wel een aparte ontwikkeling dit.

Ik had zelf verwacht dat na 2027 de terugleverboetes kwamen te vervallen. Als ik op de website van greenchoice kijk naar het tabelletje met de kosten na 1-1-2027, zie ik dat in dat rekenvoorbeeld over elke geleverde kWh een terugleverboete betaald, maar omdat je niet meer kan salderen krijg je ook gelijk de teruglevergoeding. Met andere woorden zoals ik heb begrijp worden deze ALTIJD tegen elkaar weggestreept, waardoor je in dit voorbeeld op je teruglevering wel 7 euro overhoud.

Waarom staat dit er zo? Het is toch veel duidelijke als ze gewoon zeggen dat je 0,25 cent per terug geleverde KWh krijgt? Of begrijp ik het gewoon niet goed?

https://www.greenchoice.n...elden/nettoterugleveraar/

gelukkig al bezig met een "zelfbouw" thuisaccu van 16Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Richar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:12:

Waarom staat dit er zo? Het is toch veel duidelijke als ze gewoon zeggen dat je 0,25 cent per terug geleverde KWh krijgt? Of begrijp ik het gewoon niet goed?
Omdat de terugleververgoeding redelijk moet zijn. Maar de terugleverkosten moeten ook redelijk zijn. Ik denk dat deze verrekenen juridisch glad eis zou betekenen, omdat het niet duidelijk is of dat de terugleverkosten onderdeel mogen uitmaken van een "redelijke" teruglevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:00
<knip>
Al eens aan de variabele leveringskosten (enkeltarief) gerekend?
Als je dat met de huidige energiebelastiging tarief doet is het terugleververgoeding meer dan wettelijke 50% van levertarief. Greenchoice gaat er vanuit dat die verder zakt naar 9.65ct (exacte hoogte staat pas okt-dec 2026 vast) of de relatie is met verwachte terugleverkosten die ze beter kunnen inschatten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:08
[...]

Een batterij en een paar EV’s gaat dat lukken. Oeps en die staan dan zeker ook allemaal overdag thuis op je oprit. Dat heeft natuurlijk wel een voordeel, ze raken dan ook niet behoorlijk leeg.

Prima als jou dat gaat lukken maar dat is zeker in Nederland geen algemeenheid vrees ik.

Net op het nieuws wat greenchoice na 2026 gaat doen, ze gooien de TLK dermate op dat ze hierdoor nauwelijks (0,25 ct) per kWh teruglevering willen gaan. Ik hoop dat ze op die manier geen enkele klant overhouden. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:17
MacD007 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Een batterij en een paar EV’s gaat dat lukken. Oeps en die staan dan zeker ook allemaal overdag thuis op je oprit. Dat heeft natuurlijk wel een voordeel, ze raken dan ook niet behoorlijk leeg.

Prima als jou dat gaat lukken maar dat is zeker in Nederland geen algemeenheid vrees ik.

Net op het nieuws wat greenchoice na 2026 gaat doen, ze gooien de TLK dermate op dat ze hierdoor nauwelijks (0,25 ct) per kWh teruglevering willen gaan. Ik hoop dat ze op die manier geen enkele klant overhouden. :)
De andere leveranciers zullen volgen. En de mensen moeten toch ergens heen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:53
Tja Greenchoice moet toch ergens die 11.5 cent terugleververgoeding ( zonder boete ) mee compenseren die veel tweakers ( including me ) nog een paar jaar hebben >:)

Ach ik zie over 2 jaar wel hoe de regels dan zijn, m’n zonnepaneel systeem is er iig alvast op voorbereid met accu, 0 export setting en het handelen / regelen met dynamische energie prijzen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Ik hoop dat ze op die manier geen enkele klant overhouden. :)
Waarom die vijandigheid?
Misschien is dit wel een prima aanbod tegen die tijd.

Ik vind green choice een fijne partij. Heb daar veel gezeten de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

de Peer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Waarom die vijandigheid?

Ik vind green choice een fijne partij. Heb daar veel gezeten de afgelopen 10 jaar.
Enige reden dat ik nu blijf hangen is omdat ze makkelijk zijn met gas wegdoen en dat is hier binnenkort aan de orde. Daarna denk ik dat een dynamisch contract het beste uit kan pakken voor ons met veel panelen en mogelijkheden om veel overdag te gebruiken + een kleine nachtaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:17:
[...]

De andere leveranciers zullen volgen. En de mensen moeten toch ergens heen.
Ik vrees het ook, dan maar dynamisch gaan, maar wie weet vinden ze daar ook nog iets op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Waarom die vijandigheid?

Sorry, dat is gewoon een nieuwe geldmachine van deze jongens en dat is de enige macht die wij als consumenten nog hebben, omdat de instanties die hier eigenlijk op moeten toezien niet meer onafhankelijk zijn. Dus gewoon van dergelijke praktijken weg lopen is het enige wat wij nog kunnen.
En dat heeft niets met vijandigheid te maken, maar gewoon gezond verstand.
Ik vrees alleen als de ACM hier geen stokje voor steekt er meer zullen gaan volgen.
En als jij 10 jaar in deze tijden bij de zelfde partij bent gebleven heb je waarschijnlijk ook te veel betaald, juist door regelmatig over te stappen had je vermoedelijk goedkoper gezeten.
De energieboeren vinden dat natuurlijk prima, makkelijker kun je het hun niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Enige reden dat ik nu blijf hangen is omdat ze makkelijk zijn met gas wegdoen en dat is hier binnenkort aan de orde. Daarna denk ik dat een dynamisch contract het beste uit kan pakken voor ons met veel panelen en mogelijkheden om veel overdag te gebruiken + een kleine nachtaccu.
Je kunt nagenoeg be elke boer alleen stroom pakken, alleen gas is wat lastiger.
Maar de komende jaren zit ik nog goed, en dat zonder enige terugleverkosten of boete. :)
Als je echter bij de Telegraaf leest wat greenchoice zelf hierover aangeeft
“ Greenchoice hecht er naar eigen zeggen aan om consumenten nu al duidelijkheid te geven over de situatie in 2027. „Alleen als mensen weten waar ze aan toe zijn, kunnen ze zich voorbereiden op het aflopen van de salderingsregeling”, meldt de onderneming.” weet je dat het lalliekoek is, die 0,25ct is een lachertje terwijl je bij een openbare laadpaal rond de 70 ct betaald, ze hebben dus goud in hun handen.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 11-03-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
djiwie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
[...]

En ook gigantisch afhankelijk van hoeveel panelen er op je dak liggen. Want percentage eigengebruik is dus ook een functie van de totale hoeveelheid die je opwekt.

Volgens milieucentraal is 30% gemiddeld. Maar alleen al dit topic laat zien dat het alle kanten opgaat.
Klopt helemaal, plaatje zegt meer dan woorden
Kleine kanttekening wij verwarmen net airco. En dit jaar wat serieuzer verwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TytJVWQUfwAAwZ5_YEa6ql69zCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0YdzcuPloHD3yJurAKG3G7O.png?f=fotoalbum_large

AnimeAdicted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
big bang schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:23:
[...]

Omdat de terugleververgoeding redelijk moet zijn. Maar de terugleverkosten moeten ook redelijk zijn. Ik denk dat deze verrekenen juridisch glad eis zou betekenen, omdat het niet duidelijk is of dat de terugleverkosten onderdeel mogen uitmaken van een "redelijke" teruglevergoeding.
Helaas wilde juist onze huidige regering geen verbod op terugleverkosten vaststellen in de nieuwe energiewet, en de eerste kamer heeft hier ook geslapen. Op zich heeft @Richar gelijk en ontbreekt het grootste deel van deze zogenaamde kosten door de wegval van de saldering. Eigenlijk zou de ACM direct en met hele harde hand hier moeten ingrijpen, want dit kun je dus niet meer redelijk noemen. We zullen het zien.
Ik vrees namelijk dat dit gewoon een proefballon is om te kijken hoever ze kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Offens1490 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Klopt helemaal, plaatje zegt meer dan woorden
Kleine kanttekening wij verwarmen net airco. En dit jaar wat serieuzer verwarmt.

[Afbeelding]
Zonder een EV en een kleine thuis batterij kom je nu niet echt boven de 40% eigengebruik uit, met een grotere PV verleng je je effectieve gebruiksvergoeding maar het nadeel is dat in de zomer je weer meer gaat opwekken en je eigenverbruik percentage dus weer daalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wel een aparte ontwikkeling dit.

Ik had zelf verwacht dat na 2027 de terugleverboetes kwamen te vervallen. Als ik op de website van greenchoice kijk naar het tabelletje met de kosten na 1-1-2027, zie ik dat in dat rekenvoorbeeld over elke geleverde kWh een terugleverboete betaald, maar omdat je niet meer kan salderen krijg je ook gelijk de teruglevergoeding. Met andere woorden zoals ik heb begrijp worden deze ALTIJD tegen elkaar weggestreept, waardoor je in dit voorbeeld op je teruglevering wel 7 euro overhoud.

https://www.greenchoice.n...elden/nettoterugleveraar/

gelukkig al bezig met een "zelfbouw" thuisaccu van 16Kwh
Je betaalt net zo veel aan "terugleverkosten" als dat je ontvangt voor de stroom. In normaal Nederlands heet dat diefstal :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:17:
Op zich heeft @Richar gelijk en ontbreekt het grootste deel van deze zogenaamde kosten door de wegval van de saldering.
Door TLB krijg je momenteel amper iets voor teruggeleverde stroom, het kale levertarief is vergelijkbaar en soms zelfs lager dan de boete. Dat terugleveren nu (nog) interessant is komt vooral door het salderen van energiebelasting en BTW.

Een kwart cent is inderdaad lachwekkend, maar veel meer dan een paar cent was niet te verwachten. Je hebt het in het meest gunstige geval over een paar tientjes per jaar, daar kan je linksom of rechtsom geen TVT op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:12
hoevenpe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Door TLB krijg je momenteel amper iets voor teruggeleverde stroom, het kale levertarief is vergelijkbaar en soms zelfs lager dan de boete. Dat terugleveren nu (nog) interessant is komt vooral door het salderen van energiebelasting en BTW.

Een kwart cent is inderdaad lachwekkend, maar veel meer dan een paar cent was te verwachten. Je hebt het in het meest gunstige geval over een paar tientjes per jaar, daar kan je linksom of rechtsom geen TVT op baseren.
Die TVT moet dus vooral komen uit eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 01:08
naffffffffff schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:43:
[...]

Die TVT moet dus vooral komen uit eigen verbruik.
Daar komt het wel op neer en zolang er gerekend kan worden met 30% of meer, blijft het rendabel in de meeste gevallen. Maar op deze manier is er van een "eerlijke" vergoeding natuurlijk geen sprake.

Het is nog ver weg, maar ik ga me er zo goed mogelijk op voorbereiden. Qua dag/nacht valt er met een accu nog een hoop winst te halen, maar seizoenswisselingen zullen lastiger zijn om je op voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Helaas wilde juist onze huidige regering geen verbod op terugleverkosten vaststellen in de nieuwe energiewet, en de eerste kamer heeft hier ook geslapen. Op zich heeft @Richar gelijk en ontbreekt het grootste deel van deze zogenaamde kosten door de wegval van de saldering. Eigenlijk zou de ACM direct en met hele harde hand hier moeten ingrijpen, want dit kun je dus niet meer redelijk noemen. We zullen het zien.
Ik vrees namelijk dat dit gewoon een proefballon is om te kijken hoever ze kunnen gaan.
Is het niet willen en zitten slapen of zouden wetten, regelgeving en (on) mogelijkheden er ook mee te maken kunnen hebben?

https://solarmagazine.nl/...trijd-met-europese-regels
Pagina: 1 ... 131 ... 142 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)