• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 15:12
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Als dit dan de Henk en Ingrid tweakers, die je toch steeds meer ook hier ziet, gaan doen is het wachten op de eerste woningsbranden cq ongevallen door onkundig werken met ... .
Dus voor de gemiddelde Nederlander is dit gewoon geen goede oplossing, daarbij heb je ook wettelijk nog wel een dingetje, door zelf wijzigingen aan een CE apparaat te doen vervalt het CE van dat toestel en derhelve ook de formele gebruiksvoorwaarden. Gebeurt er dan iets en een bv verzekering kan dit aantonen rook je zelf dan wel een zeer zware pijp. Een verzekering kan bv dan besluiten om minder of zelfs geen uitkering te doen van de schadeclaim. oeps. :?
Waar zeg ik dat Henk en Ingrid dit moeten gaan doen. Heb je bijdragen in andere draadjes gelezen. Ik kan je waarschuwingen waarderen, maar weet voor mezelf echt wel wat ik doe en waar ik mee bezig ben.
Ik schat zo in dat je iets bij de brandweer doet? Dus ja... ik snap het dan wel. Niet lullig bedoel

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37
de Peer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Dit is natuurlijk omgekeerde logica. Het is niet 'goed' om 4 kWh op te slaan in een COP 1 boiler als je ook gewoon dezelfde hoeveelheid warmte kunt opwekken voor 0,5 kWh met de warmtepompboiler.
Als @esphome geen dynamisch contract heeft zou die misschien 300-400kWh meer op een vast of variabel contract kunnen terugleveren, indien ook nog eens buiten saldeervolume is, tegen misschien netto ~1,5ct/kWh als die bij een energieleverancier zit zonder TLK staffels en ontbreekt gewoon een economische prikkel om het effecienter te doen.
Bij de paar nieuwe tarieven voor variabel voor 2e kwartaal heb ik voor teruglevering boven saldeervolume al gezien dat TLK net iets meer kan zijn dan de TLV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Doggieman
Martin7182 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Dat snap ik, maar lees even terug waar ik op reageerde. Zo'n dimmer kan dus alleen op een COP 1 element!
Jazeker.... ik snap je wel. Maar een "verwarmings element" is altijd COP 1. Dat staat dus los van het feit of het een warmtepompboiler is ja of nee. Dit allesnkan dus ook gewoon met zo'n ding gerealiseerd worden als je zou willen.

En ja.... Ik ga dit straks ook niet meer met m'n WPB doen denk ik. Ik heb namelijk (nu) ook nog een losse elektrische boiler. Die kan ik schakelen zoals ik dat wil.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Als dit dan de Henk en Ingrid tweakers, die je toch steeds meer ook hier ziet, gaan doen is het wachten op de eerste woningsbranden cq ongevallen door onkundig werken met ... .
Dus voor de gemiddelde Nederlander is dit gewoon geen goede oplossing, daarbij heb je ook wettelijk nog wel een dingetje, door zelf wijzigingen aan een CE apparaat te doen vervalt het CE van dat toestel en derhelve ook de formele gebruiksvoorwaarden. Gebeurt er dan iets en een bv verzekering kan dit aantonen rook je zelf dan wel een zeer zware pijp. Een verzekering kan bv dan besluiten om minder of zelfs geen uitkering te doen van de schadeclaim. oeps. :?
Ik ben het volledig met je eens. In andere topics waarschuw ik ook wel eens voor het CE verhaal. Ik weet niet hoe zwaar de verzekeraars hieraan tillen.

Maar ik ben als expert betrokken bij geschillen tussen partijen die uitgevochten worden in de rechtszaak. In zulke gevallen heeft een bedrijf met gemak 50k of meer over om dit soort zaken te voeren.

En als je 2 onder in kap woon, rijtjeshuis, appartementencomplex kan ik mij voorstellen dat ze je helemaal gaan uitkleden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
John245 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Ik ben het volledig met je eens. In andere topics waarschuw ik ook wel eens voor het CE verhaal. Ik weet niet hoe zwaar de verzekeraars hieraan tillen.

Maar ik ben als expert betrokken bij geschillen tussen partijen die uitgevochten worden in de rechtszaak. In zulke gevallen heeft een bedrijf met gemak 50k of meer over om dit soort zaken te voeren.

En als je 2 onder in kap woon, rijtjeshuis, appartementencomplex kan ik mij voorstellen dat ze je helemaal gaan uitkleden.
We gaan wat off-topic, maar om niet ieder angst aan te praten, in mijn polisvoorwaarden bij Univé staat onder het kopje niet verzekerde schades:
Beschadigingen door ondeskundig of onjuist uitgevoerde
werkzaamheden bij reiniging, onderhoud en reparatie. Tenzij
hierdoor brand ontstaat, dan vergoeden wij de gevolgschade wel.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:04:
[...]

1) Gewoon omdat het kan. Hobby en intresse in spelen met Node-red.

2) Ik gun een energie leverancier straks na 2027 helemaal niets meer.

3) Ben er voor mezelf nog niet over uit of ik straks na 2027 wel een dynamisch contract wil afsluiten. Uit principe wil ik geen terugleverkosten betalen. Dus dan is het in dat geval zaak om zo weinig als mogenlijk terug te leveren. Mijn PV installaties zijn allemaal betaald en heb er jaren leuk aan verdient. Dus die fooi terugleververgoeding diebik dan uiteindelijk nog zou krijgen mogen ze dan houden.
niet alles wat kan is uiteindelijk ook slim. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:10
Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Jazeker.... ik snap je wel. Maar een "verwarmings element" is altijd COP 1. Dat staat dus los van het feit of het een warmtepompboiler is ja of nee. Dit allesnkan dus ook gewoon met zo'n ding gerealiseerd worden als je zou willen.

En ja.... Ik ga dit straks ook niet meer met m'n WPB doen denk ik. Ik heb namelijk (nu) ook nog een losse elektrische boiler. Die kan ik schakelen zoals ik dat wil.
Het ging dus over een dimmer waarop ik reageerde dat dat alleen voor COP 1 elementen kan. Vervolgens zeg jij dat dat niet helemaal juist is en haal je er andere dingen bij.

• Doggieman
Martin7182 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Het ging dus over een dimmer waarop ik reageerde dat dat alleen voor COP 1 elementen kan. Vervolgens zeg jij dat dat niet helemaal juist is en haal je er andere dingen bij.
Ik haal er geen andere dingen bij. Ik zeg alleen dat het niet helemaal juist is wat je beweerd over dimmen van warmtepomp boilers. Je zegt letterlijk:

Warmtepompboilers kun je niet dimmen van buitenaf. Want er zit een display op ;)

Wat heeft dat display er mee temaken? Ik geef toch aan dat als je het loskoppeld je het element dan gewoon wel kunt dimmen via Node red? Sterker nog.... je hele warmtepomp blijft verder gewoon werken hoor. Zonder problemen. Hij kan alleen zelf dan niet meer het element gebruiken wanneer hij dat zou willen. Dat kan een nadeel zijn in de winter als je buiten/buiten draait bij wat vorst.

Maar goed... allemaal wat off topic dus laat maar zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Ik haal er geen andere dingen bij. Ik zeg alleen dat het niet helemaal juist is wat je beweerd over dimmen van warmtepomp boilers. Je zegt letterlijk:

Warmtepompboilers kun je niet dimmen van buitenaf. Want er zit een display op ;)

Wat heeft dat display er mee temaken? Ik geef toch aan dat als je het loskoppeld je het element dan gewoon wel kunt dimmen via Node red? Sterker nog.... je hele warmtepomp blijft verder gewoon werken hoor. Zonder problemen. Hij kan alleen zelf dan niet meer het element gebruiken wanneer hij dat zou willen. Dat kan een nadeel zijn in de winter als je buiten/buiten draait bij wat vorst.

Maar goed... allemaal wat off topic dus laat maar zitten.
Ja, ik snap het al; ik had moeten zeggen: warmtepompen kun je niet dimmen. Ik reken het element er niet bij. De opmerking over het display was met ;); alles met een display is iets met een voeding erin en kun je dus niet dimmen.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De dimmer dimt niet de boiler, hij dimt de teruglevering aan het stroomnet.

...stuurt de dimmer de overtollige zonne-energie naar de boiler of een ander verwarmingselement. Dit verhoogt niet alleen het rendement van de zonnepanelen, maar verlaagt ook de totale energiekosten van een huishouden.

Trouwens de boiler die ik gebruik heeft een ESP32 als controler en ook nog een display. Er is een APP voor beschikbaar waaruit je van alles kunt instellen en regelen.

Prima ding en stookt ook lekker wat stroom weg. 8)

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05:29
esphome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:50:
De dimmer dimt niet de boiler, hij dimt de teruglevering aan het stroomnet.

...stuurt de dimmer de overtollige zonne-energie naar de boiler of een ander verwarmingselement. Dit verhoogt niet alleen het rendement van de zonnepanelen, maar verlaagt ook de totale energiekosten van een huishouden.

Trouwens de boiler die ik gebruik heeft een ESP32 als controler en ook nog een display. Er is een APP voor beschikbaar waaruit je van alles kunt instellen en regelen.

Prima ding en stookt ook lekker wat stroom weg. 8)
Ik weet niet of die dimmer voor iedereen geschikt is. Geheel afhankelijk natuurlijk hoe dat ding bestuurd wordt. Nu er nog gesaldeerd kan worden moet er niet teveel in de boiler komen. Dan bespaar je 10 cent aan TLK maar betaal je 30 cent voor stroom die je wel gebruikt, maar niet kunt salderen.
Na 1 jan 2027 wordt het anders. Overtollige stroom zal weinig opbrengen.

Andere nadelen: in de winter bijna geen overtollige stroom en in de zomermaanden is het peanuts.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb in de winter de omvormer zelfs dagen achter elkaar van het net genomen omdat er geen productie was. Er was alleen negatieve productie, omdat de omvormer zelf wel stroom gebruikt uit het net.

Er was al weinig stroom uit omdat er ook geen wind was om de molens te laten draaien. Dus alleen met het vrij maken van opgeslagen CO2, kon stroom worden geproduceerd. Duitsland moet dan juist veel stroom importeren omdat zij zich, in beide voeten hebben geschoten met een jachtgeweer.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37
esphome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:26:
Er was al weinig stroom uit omdat er ook geen wind was om de molens te laten draaien. Dus alleen met het vrij maken van opgeslagen CO2, kon stroom worden geproduceerd. Duitsland moet dan juist veel stroom importeren omdat zij zich, in beide voeten hebben geschoten met een jachtgeweer.
Die nieuwe gascentrales in D die ook later tot H2 omgebouwd kunnen worden gaat nog wel even duren, het aantal draaiuren per jaar is een klein issue waar ze op steun van de staat hopen.

Als je de afschakeling van de kerncentrale bedoelt met in de voet schieten bedoelt.
Los van besluit toen, ligt dat inmiddels toch wat lastiger, geen van de energieproducten wil er nog een opstarten. Ook die van Frankrijk zijn amper nog rendabel, het business model dat Frankrijk in winter konden voorzien en in zomer exporteren naar omringende landen, maar door meer zon en wind komende franse kerncentrale in de afgelopen 2-3 jaar nog maar gem ca 60% vol vermogen uren per jaar, waar 80-93% meer gebruikelijk is.
Een andere is Finland heeft half 2023 een nieuwe kerncentrale ingebruik genomen en in 2024 hadden ze met 721 negatieve marktprijs uren veruit de meeste terwijl voor rendabel draaien zeker ruim meer dan 5,5ct/kWh nodig hebben. Fraunhofer heeft in 2024 nog een LCOE's studie gedaan en durf ik wel de stelling aan dat inmiddels de stroom uit een nieuw te bouwen kerncentrale boven de 20ct/kwh komt te liggen als niet afhankelijk wil zijn voor de brandstofstaven van Rusland.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik doelde op de Braunkohleausstieg in Duitsland. Als je overal uitstapt omdat je zo graag al een heilige gezien wil worden, dan kan het wel eens jou in kont bijten...of beter gezegd de bevolking moet het maar uitlepelen.

In Nederland is er nu 195.000.000.000 Euro nodig om het stroomnet te moderniseren. Ik vraag mij dan af wat zou de hoogte van dat bedrag geweest, als er niet zo push was geweest om van het gas af te gaan en te verwarmen met elektra. Bedrijven gaan ook van het gas en gebruiken dan bakken aan extra stroom.

Zelf ben ik zeker twee keer meer aan stroom gaan gebruiken nadat ik van het gas ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
esphome schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:28:
Ik doelde op de Braunkohleausstieg in Duitsland. Als je overal uitstapt omdat je zo graag al een heilige gezien wil worden, dan kan het wel eens jou in kont bijten...of beter gezegd de bevolking moet het maar uitlepelen.

In Nederland is er nu 195.000.000.000 Euro nodig om het stroomnet te moderniseren. Ik vraag mij dan af wat zou de hoogte van dat bedrag geweest, als er niet zo push was geweest om van het gas af te gaan en te verwarmen met elektra. Bedrijven gaan ook van het gas en gebruiken dan bakken aan extra stroom.

Zelf ben ik zeker twee keer meer aan stroom gaan gebruiken nadat ik van het gas ging.
Bedoel je nu te zeggen dat we als een gek CO2 moeten blijven uitstoten. En als dat tot grootschalig rampen leid dan is dat jammer? Beter dan wat geld uitgeven om geen CO2 uit te stoten?

Het is al lang berekend dat we het geld dat we op korte termijn besparen door geen energietransitie te doen, vele malen extra uit moeten geven om te leven met de gevolgen van klimaatverandering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25
phicoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:45:
Het is al lang berekend dat we het geld dat we op korte termijn besparen door geen energietransitie te doen, vele malen extra uit moeten geven om te leven met de gevolgen van klimaatverandering.
offtopic:
Die klimaatverandering komt er toch wel, kan je dat geld imo beter uitgeven aan adaptatie en laaghangend fruit in plaats van ombouw naar een kwetsbaar systeem dat in het geval van oorlog eenvoudig plat te leggen is...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:25:
offtopic:
Die klimaatverandering komt er toch wel, kan je dat geld imo beter uitgeven aan adaptatie en laaghangend fruit in plaats van ombouw naar een kwetsbaar systeem dat in het geval van oorlog eenvoudig plat te leggen is...
Niet helemaal off-topic. Die oorlog kwam er en toen werd gas opeens erg duur. Oh ja, we waren ook even vergeten dat het leuk is om geld te verdienen aan de verkoop van gas maar dat je dan in Groningen ook iets moet doen tegen aardbevingen. Hetzelfde zal gebeuren met klimaatverandering. Nu goedkope industriële produkten, en in de toekomst zoeken ze de adaptatie maar uit. Het is niet alsof we daar nu een fonds voor oprichten.

Maar goed, het gevolg is, en de reden voor dit topic, dat hernieuwbare stroom nu veel goedkoper is dan gas.

Bedrijven gaan niet massaal over op elektriciteit omdat ze opeens iets aan het klimaat willen doen. Nee, stroom is nu in veel gevallen gewoon goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:35:
[...]
Maar goed, het gevolg is, en de reden voor dit topic, dat hernieuwbare stroom nu veel goedkoper is dan gas.
Hmmm, niet voor de consument en zeker niet als er straks niet meer mag worden gesaldeerd.

Over de gasprijs kunnen wij vast wel enkele boeken vol schrijven, gaan wij hier niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:45:
[...]
Bedoel je nu te zeggen dat we als een gek CO2 moeten blijven uitstoten. En als dat tot grootschalig rampen leid dan is dat jammer? Beter dan wat geld uitgeven om geen CO2 uit te stoten?

Klimaat houdt niet op bij de grens van Nederland. Lekker navelstaren en jezelf geselen terwijl iedereen jou daarbuiten uitlachten en dan nog een kolencentrale erbij zet en nog één en nog één en dan nog een paar duizend. De USA is net uit het Parijs akkoord gestapt en het motto is "drill baby drill".

De echte slagen worden ergens anders gemaakt maar dan contraproductief. Pak dat dan eerst aan, daarna kun je gaan micromanagen. Wat was het ook al weer, 28.000.000.000 Euro voor 0,000036 graden, we Jetten.

Als CO2 nu zo belangrijk is, waarom beboet men dan stroom vanuit zonnepanelen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
esphome schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Hmmm, niet voor de consument en zeker niet als er straks niet meer mag worden gesaldeerd.
Nog steeds wel als je gebruik maakt van warmtepompen. Alleen zijn zonnepaneel bezitters gewend aan geld krijgen i.p.v. betalen. Dus als je straks niks meer krijgt, dan voelt dat als een achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
esphome schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:01:
[...]

Als CO2 nu zo belangrijk is, waarom beboet men dan stroom vanuit zonnepanelen!!
Je mixt politiek met commercie. Energieleveranciers hebben geen last van CO2, wel van teruggeleverde zomerstroom die consumenten kunnen wegstrepen tegen hun winterverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:31:
[...]

Nog steeds wel als je gebruik maakt van warmtepompen. Alleen zijn zonnepaneel bezitters gewend aan geld krijgen i.p.v. betalen. Dus als je straks niks meer krijgt, dan voelt dat als een achteruitgang.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft!? Het gebruik van warmtepompen om te verwarmen en de productie van zonnepanelen zijn diametraal aan elkaar.

In de zomer is meer dan genoeg zon en hoef ik de warmtepomp niet aan te zetten om het nog warmer te maken. In de winter is er weinig of zelf geen zon om de warmtepomp te laten draaien. De benodigde stroom komt dan het stroomnet en niet uit de zonnepanelen op het dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Je mixt politiek met commercie. Energieleveranciers hebben geen last van CO2, wel van teruggeleverde zomerstroom die consumenten kunnen wegstrepen tegen hun winterverbruik.
Het is gemixt. De overheid overziet, bepaalt en controleert de energieleveranciers.

De vrijheden die de energieleveranciers hebben gekregen ondermijnen de samenhorigheid in de samenleving.

Mensen tegen elkaar opzetten in een mediacampagne en dan met de winst er vandoor gaan en die dan niet te geven aan diegenen waarvan zij zeiden, dat die slachtoffer waren van de zonnepaneel bezitters'.

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 01-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
esphome schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Ik weet niet in welke wereld jij leeft!? Het gebruik van warmtepompen om te verwarmen en de productie van zonnepanelen zijn diametraal aan elkaar.

In de zomer is meer dan genoeg zon en hoef ik de warmtepomp niet aan te zetten om het nog warmer te maken. In de winter is er weinig of zelf geen zon om de warmtepomp te laten draaien. De benodigde stroom komt dan het stroomnet en niet uit de zonnepanelen op het dak.
Even teruglezen: de stelling was dat hernieuwbare stroom nu veel goedkoper is dan gas. Daar sta ik volledig achter dankzij het gebruik van warmtepompen. Dat hernieuwbare stroom in de winter minder voorhanden is, doet er eigenlijk niet zoveel toe; de mix van hernieuwbare en niet-hernieuwbare stroom is óók goedkoper dan gas. In de winter heb je geen zon, maar nog steeds wind. Je kunt 1 kuub gas vervangen door 2 a 3 kWh stroom om dezelfde warmteopbrengst te hebben. Vroeger verbruikten wij ongeveer 500 kuub gas per jaar voor verwarmen/douchen/koken, nu 1000 a 1500 kWh stroom. Dat kostte vroeger ~€500, nu niks en als we geen zonnepanelen zouden hebben, nog steeds minder dan €500 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12
Martin7182 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Even teruglezen: de stelling was dat hernieuwbare stroom nu veel goedkoper is dan gas. Daar sta ik volledig achter dankzij het gebruik van warmtepompen. Dat hernieuwbare stroom in de winter minder voorhanden is, doet er eigenlijk niet zoveel toe; de mix van hernieuwbare en niet-hernieuwbare stroom is óók goedkoper dan gas. In de winter heb je geen zon, maar nog steeds wind. Je kunt 1 kuub gas vervangen door 2 a 3 kWh stroom om dezelfde warmteopbrengst te hebben. Vroeger verbruikten wij ongeveer 500 kuub gas per jaar voor verwarmen/douchen/koken, nu 1000 a 1500 kWh stroom. Dat kostte vroeger ~€500, nu niks en als we geen zonnepanelen zouden hebben, nog steeds minder dan €500 :)
Als je een vergelijking wil maken tussen een gas-CV en een warmtepomp moet je wel de juiste methode gebruiken.

Dus aanschaf kosten CV verdeeld over levensduur + gebruikskosten gas
Tegenover
Aanschaf kosten warmtepomp verdeeld over levensduur + gebruikskosten stroom
En je kan niet de stroom kosten op nul zetten als deze van zonnepanelen komt omdat je dan de kosten van de aanschaf van de zonnepanelen moet meetellen.

Ik zie dit wel vaker gebeuren dat mensen alleen naar de operationele kosten kijken maar de investeringskosten vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
hanev001 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Als je een vergelijking wil maken tussen een gas-CV en een warmtepomp moet je wel de juiste methode gebruiken.

Dus aanschaf kosten CV verdeeld over levensduur + gebruikskosten gas
Tegenover
Aanschaf kosten warmtepomp verdeeld over levensduur + gebruikskosten stroom
En je kan niet de stroom kosten op nul zetten als deze van zonnepanelen komt omdat je dan de kosten van de aanschaf van de zonnepanelen moet meetellen.

Ik zie dit wel vaker gebeuren dat mensen alleen naar de operationele kosten kijken maar de investeringskosten vergeten.
Klopt, maar ik had dat ongeveer al verrekend; mijn zonnepanelen en warmtepompen kostten ongeveer evenveel als een nieuwe ketel met appendages en 10 jaar vastrecht gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 14:24
Martin7182 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Klopt, maar ik had dat ongeveer al verrekend; mijn zonnepanelen en warmtepompen kostten ongeveer evenveel als een nieuwe ketel met appendages en 10 jaar vastrecht gas.
Dat is lastig te voorzien. Het vastrecht in mijn regio voor gas is voor dit jaar 20% (!) hoger dan 2024. Ik heb gas om die reden meteen laten afsluiten. Ik vroeg de installateur hoeveel aansluitingen er per dag verdwijnen, zijn antwoord: 16 per dag gemiddeld voor onze regio.

Die inkomsten die plots verdwijnen drukt de netbeheerder gewoon bij de rest van de gebruikers op. Vandaar dat we dit jaar een stijging van 20% kregen.

Hou je netbeheerder even in de gaten, meestal in het 3e of 4e kwartaal hebben ze een voorstel ingediend met de nieuwe tarieven. Die kun je dan ook als consument inzien.

PS: Sinds november geen centrale verwarming, om eerlijk te zijn is het enige wat ik echt mis warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:31
Azbest schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Dat is lastig te voorzien. Het vastrecht in mijn regio voor gas is voor dit jaar 20% (!) hoger dan 2024. Ik heb gas om die reden meteen laten afsluiten. Ik vroeg de installateur hoeveel aansluitingen er per dag verdwijnen, zijn antwoord: 16 per dag gemiddeld voor onze regio.

Die inkomsten die plots verdwijnen drukt de netbeheerder gewoon bij de rest van de gebruikers op. Vandaar dat we dit jaar een stijging van 20% kregen.

Hou je netbeheerder even in de gaten, meestal in het 3e of 4e kwartaal hebben ze een voorstel ingediend met de nieuwe tarieven. Die kun je dan ook als consument inzien.

PS: Sinds november geen centrale verwarming, om eerlijk te zijn is het enige wat ik echt mis warm water.
Huh? Heb je geen douche / boiler voor warm water?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
Nope. Lang verhaal, maar ik zal het kort proberen te houden. Direct na mijn besluit om de gas aansluiting te beëindigen heb ik een boiler besteld. Ik kreeg echter een verkeerd model die net niet paste op de plek waar de gasketel hing. De leverancier gaf wat korting als ik de boiler zou houden, dat heb ik geaccepteerd. Gedachtegang was: Ik krijg het passend of ik kan hem altijd nog doorverkopen.

Nou dat werd dus een kleine verbouwing en ik kon dus inderdaad de ruimte passend krijgen. Echter in de tijd dat ik aan het klussen was kwamen steeds meer ideeën en gedachten over de inrichting van het warm water verhaal.
  • Een COP van 0,95 is nou niet echt revolutionair. Kunnen we niet een warmtepomp het water laten voorverwarmen?
  • Waarom überhaupt tot 60 graden gaan, waarom niet lagere temps?
  • Stilstaand water is niet een heel goed idee, eigenlijk zou wat circulatie goed zijn.
Ondertussen was mijn lijf steeds meer gewend aan kou en was het koud water niet zo erg meer als voorheen. Sterker nog, ik vernam dat ik qua gedachten en organisatie een stuk opgeruimder was (dopamine). Ik begreep het Wim Hof verhaal opeens.

De installatie werd uiteindelijk 'iets' ingewikkelder:
Er komt een circulatie lusje tussen ingang en uitgang van de boiler. In deze lus zit een:
  • Een kleine pomp die het warm water in de boiler rond pompt.
  • water naar water warmtewisselaar die aangesloten is op het CV systeem. Thermostaten van de radiatoren zijn vervangen met een actuator. Wanneer er warm water wordt gevraagd gaat de warmtepomp aan en de radiatoren dicht.
  • UV behandeling. Wanneer de pomp draait gaat de UV lamp ook aan. Dit maakt het mogelijk om de boiler op lage temperaturen te houden zonder een al te hoog risico op legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:48

de Peer

under peer review

Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:33:
Nope. Lang verhaal, maar ik zal het kort proberen te houden. Direct na mijn besluit om de gas aansluiting te beëindigen heb ik een boiler besteld. Ik kreeg echter een verkeerd model die net niet paste op de plek waar de gasketel hing. De leverancier gaf wat korting als ik de boiler zou houden, dat heb ik geaccepteerd. Gedachtegang was: Ik krijg het passend of ik kan hem altijd nog doorverkopen.

Nou dat werd dus een kleine verbouwing en ik kon dus inderdaad de ruimte passend krijgen. Echter in de tijd dat ik aan het klussen was kwamen steeds meer ideeën en gedachten over de inrichting van het warm water verhaal.
  • Een COP van 0,95 is nou niet echt revolutionair. Kunnen we niet een warmtepomp het water laten voorverwarmen?
  • Stilstaand water is niet een heel goed idee, eigenlijk zou wat circulatie goed zijn.
Ondertussen was mijn lijf steeds meer gewend aan kou en was het koud water niet zo erg meer als voorheen. Sterker nog, ik vernam dat ik qua gedachten en organisatie een stuk opgeruimder was (dopamine). Ik begreep het Wim Hof verhaal opeens.

De installatie werd uiteindelijk 'iets' ingewikkelder:
Er komt een circulatie lusje tussen ingang en uitgang van de boiler. In deze lus zit een:
  • Een kleine pomp die het warm water in de boiler rond pompt.
  • water naar water warmtewisselaar die aangesloten is op het CV systeem. Thermostaten van de radiatoren zijn vervangen met een actuator. Wanneer er warm water wordt gevraagd gaat de warmtepomp aan en de radiatoren dicht.
  • UV behandeling. Wanneer de pomp draait gaat de UV lamp ook aan. Dit maakt het mogelijk om de boiler op lage temperaturen te houden zonder een al te hoog risico op legionella.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Koop gewoon een warmtepompboiler een lees de ervaringen daar mee.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:33:

En boiler moet 1 x per week boven de 60 graden komen ivm legionella. De rest van de week kun je hem gewoon lekker op 36 graden houden. Doe ik zelf ook.
Zelf knutselen is niet altijd een goed idee. Koop gewoon een warmtepompboiler en installeer deze volgens de geldende richtlijnen en je bent klaar. Circulatielusjes, UV etc, warmtewisselaars. allemaal niet nodig. Dit maakt het onnodig ingewikkeld en waarschijnlijk duurder in aanschaf en onderhoud en mogelijk juist nieuwe risico's.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-03-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
de Peer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Koop gewoon een warmtepompboiler een lees de ervaringen daar mee.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Helaas, gaat niet passen. Daarnaast zijn ze ook niet heel goedkoop (zelfs met subsidie) en viel mij de doorstroomcapaciteit tegen. Dat verklaard ook wel waarom er zo'n flinke buffer nodig is.
En boiler moet 1 x per week boven de 60 graden komen ivm legionella.
Moeten is voor de bedrijven, consumenten mogen (nog) veel zelf beslissen. Om legionella te bestrijden heb ik nu de UV behandeling.
Dit maakt het onnodig ingewikkeld en waarschijnlijk duurder in aanschaf en onderhoud en mogelijk juist nieuwe risico's.
De hele setup inclusief boiler, appendages en aansluitmateriaal was 330 euro. Het klopt wel dat dit een heel stuk ingewikkelder is maar ja, that's all in the name. Van A tot Z het beste 8).

Het mooie van een platenwisselaar is dat deze efficiënt, goedkoop en prima te reinigen is van kalk. De warmtepomp heeft daarnaast genoeg vermogen om continu warm water te leveren.

Onderhoud is in mijn situ juist makkelijker, ik heb nu één apparaat om te onderhouden (waar ik goed bij kan) en af en toe een UV lamp vervangen. Pompjes gaan bijna nooit stuk en als die de geest geeft dan verneem je dat snel genoeg = geen warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:31
Bedankt voor het delen van je verhaal @Azbest.

Ik vind warm douchen veel te lekker, maar ik vind het wel leuk als mensen zich niet conformeren aan de rest. Lekker doen wat je zelf het best vindt!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Doet er niet toe. Onze oosterburen kunnen daar wel een boompje over opzetten. Dagen zonder genoeg zonlicht en zonder noemenswaardige wind (donkerflauwte). De hernieuwbare stroom was er gewoonweg niet meer.

Met hangen en wurgen was er toch genoeg stroom, door die in het buitenland in te kopen. De oorzaak heb ik eerder genoemd dus die ga ik niet herhalen.

Daarnaast moet er nog eens 195 miljard euro worden uitgegeven om het stroomnet te versterken en wie mag dan die rekening voldoen? Ik denk dat wij dingen aan het doen zijn die niet verstandig en dat wij de huid van de beer verkopen voor hij geschoten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Legionella is inderdaad waar je goed rekening moet houden bij alle boilers. Inderdaad één keer in de week boven de 60 graden stoken of helemaal onder de 25 graden houden.

De boiler die ik heb doet de legionella run van zichzelf uit, net als warmtepomp boilers dat doen, die rond de 50 graden zitten. De extra temperatuur voor de legionella run komt waarschijnlijk dan uit een COP1 element.

Ik ben dan wel van het gas af maar de verhuurder gaf geen toestemming om de combiketel te laten verwijderen dus die hang er nog (wel van stroom af) met al het water nog in, ook nog in de radiatoren. Moeten zij weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
esphome schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:50:
[...]
Daarnaast moet er nog eens 195 miljard euro worden uitgegeven om het stroomnet te versterken en wie mag dan die rekening voldoen? Ik denk dat wij dingen aan het doen zijn die niet verstandig en dat wij de huid van de beer verkopen voor hij geschoten is.
Ik denk dat de push van de thuisbatterij daar vandaan komt, dat scheelt de netbeheerders een boel.

Anyway, de thuisbatterij is een voordeel. Ik heb mijn aansluiting laten verkleinen naar 10A (scheelt 20 euro per maand). De omvormer en batterij maakt het mogelijk dat ik toch 6.2Kw uit het stopcontact kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Azbest en voor anderen die met waterinstallaties willen werken kunnen hier alles daarover nalezen en zo correct werken.

https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen

En voor huishoudens:

https://www.infodwi.nl/ID...houdwaterinstallaties.pdf

Je zou ook zonder een pomp kunnen werken omdat warm water opstijgt en je kunt dan met kleppen de stroom op gang brengen.

Warm water klep half dicht naar UV -> naar koud water invoer boiler. Vraag warm water en een deel gaat naar UV. Zet nu de Warm klep helemaal dicht waardoor al het water naar de UV gaat en daarna de koud water invoer van de boiler. Dit zal dan doorgaan tot al het water in boiler is dezelfde temperatuur is of tot dat jij weer de klep open zet naar de warmwaterleiding en de UV leiding sluit. Na de UV moet er wel een terugslag klep zitten zodat water alleen van warm naar koud kan stromen.

De verplichte terugslagklep in de koude leiding moet natuurlijk onder de UV lus zitten. Er mag nooit water van de warm water kant of uit de boiler in de koud water aanvoer komen die naar koude tappunten loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Ik denk dat de push van de thuisbatterij daar vandaan komt, dat scheelt de netbeheerders een boel.

Anyway, de thuisbatterij is een voordeel. Ik heb mijn aansluiting laten verkleinen naar 10A (scheelt 20 euro per maand). De omvormer en batterij maakt het mogelijk dat ik toch 6.2Kw uit het stopcontact kan trekken.
Ik ben niet happig om zoveel energie in huis te hangen/plaatsen. Gaat het mis dan gaat het goed mis en ben je alles kwijt. Waarom zijn er geen behuizingen die je buitenhuis kunt plaatsen waar die dan veilig en diefstal veilig kunnen vertoeven.

https://www.bild.de/leben...-67c303125dedc57b1ae9a33d

Die LG Energy Solution ESS Battery Division (LGESEG) ruft diverse Heimbatterien zurück. Sie werden als Teil eines häuslichen Energiesolar-Systems installiert, um Energie zu erfassen und zu speichern.

Wie das Unternehmen mitteilt, können betroffene Batterien überhitzen und Feuer fangen, was zu erheblichen Sachschäden oder schweren Verletzungen führen kann. Es seien bereits Vorfälle mit Sachschäden gemeldet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Helaas, gaat niet passen. Daarnaast zijn ze ook niet heel goedkoop (zelfs met subsidie) en viel mij de doorstroomcapaciteit tegen. Dat verklaard ook wel waarom er zo'n flinke buffer nodig is.
Een boiler heeft geen doorstroomcapaciteit, het is een voorraadtoestel.
Die van mij was gratis (na aftrek subsidie)
Maar je moet idd wel ruimte hebben, dat kan een dingetje zijn.

[...]
Moeten is voor de bedrijven, consumenten mogen (nog) veel zelf beslissen. Om legionella te bestrijden heb ik nu de UV behandeling.
Ja dat mag, maar de richtlijnen zijn er wel degelijk ook voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
esphome schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben niet happig om zoveel energie in huis te hangen/plaatsen. Gaat het mis dan gaat het goed mis en ben je alles kwijt. Waarom zijn er geen behuizingen die je buitenhuis kunt plaatsen waar die dan veilig en diefstal veilig kunnen vertoeven.

https://www.bild.de/leben...-67c303125dedc57b1ae9a33d

Die LG Energy Solution ESS Battery Division (LGESEG) ruft diverse Heimbatterien zurück. Sie werden als Teil eines häuslichen Energiesolar-Systems installiert, um Energie zu erfassen und zu speichern.

Wie das Unternehmen mitteilt, können betroffene Batterien überhitzen und Feuer fangen, was zu erheblichen Sachschäden oder schweren Verletzungen führen kann. Es seien bereits Vorfälle mit Sachschäden gemeldet worden.
Dat zijn zo ver ik kan zien allemaal modellen met Lithium ion cellen. Die acht ik zelf ook gevaarlijk in die capaciteit. Voor mij kwam de omslag met LiFePO4 cellen, deze reageren heel anders op defecten. Wel brand en rook, maar geen explosieve reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-10 16:45
phicoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Mijn analyse is that je een accu in combinatie met PV en een dynamisch contract op 3 manieren kan gebruiken:
1) verhoging eigen gebruik van je PV. Dat is waarschijnlijk het meest rendabele gebruik vanwege de energiebelasting.
2) PV opslaan en 's avonds terug leveren. Dat kan vooral 's zomers als je zelf relatief weinig stroom nodig hebt.
3) In de winter, de accu 's nachts goedkoop opladen en dan 's ochtends en 's avonds die stroom gebruiken als de prijzen hoog zijn.
Een batterij zie ik zo 1-2-3 niet kosten/baten neutraal zijn (komen).
Wellicht dat va 2027 er "iets" binnen bereik gaat komen, maar dan denk ik nog steeds marginaal.

Zelf denk ik aan dynamisch nemen en als er flinke opwek is/verwacht, met daarbij negatieve uurprijzen,
dan gewoon afschakelen en de auto batterij laden met 11kW en dan nog geld toe krijgen ook.

Absurd?
jawel ... je eigen opwek stil gooien om dan uit het net te gaan slurpen..
hoe gek kan je het in nederland maken.. 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
de Peer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:42:
Dat klopt, maar in gasloze situaties mag je naar mijn mening ook kijken naar de doorstroom capaciteit. Zeker als je een gezin hebt of huisgenoten kan het voorkomen dat je niet uit komt qua warm water voorraad. Dat is zeker een voordeel van gas.
Dergelijke subsidies bestaan niet meer, is het nog nuttig om dan te verwijzen naar iets wat geweest is?
Nederlandse huizen zijn over het algemeen klein, je wil ook niet je hele huis vol zetten met apparatuur. Kan dus ook nog een overweging zijn met andere zaken. Ik ben van mening dat de warmtepomp het zware werk moet kunnen overnemen als we echt helemaal van het gas af willen.
Ja dat mag, maar de richtlijnen zijn er wel degelijk ook voor consumenten.
Zeker waar, en niets voor niets natuurlijk. Dat is ook een reden waarom verzekeraars tegenwoordig steeds meer invloed krijgen op dit soort zaken. Bedrijven moeten bij zonnepanelen bijvoorbeeld ook al voldoen aan de SCIOS 12 keuring, de kans is aanwezig dat dit overwaait naar de consumenten kant.

Als we het dan hebben over zonnepanelen die niet rendabel zijn, probeer eens de SCIOS 12 keuring los te laten op PV installaties bij consumenten. Ik garandeer dat de helft afgekeurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:21
Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Dat zijn zo ver ik kan zien allemaal modellen met Lithium ion cellen. Die acht ik zelf ook gevaarlijk in die capaciteit. Voor mij kwam de omslag met LiFePO4 cellen, deze reageren heel anders op defecten. Wel brand en rook, maar geen explosieve reacties.

[YouTube: LiFePO4 Puncture Test - Can these batteries catch fire? Is LiFePO4 Safe?]
Off topic, maar lfp batterijen zijn ook li-ion batterijen. Li-ion is een familie van batterijen waaronder de lfp hoort, en wat jij verstaat onder li-ion, maar wat je beter kan aanduiden als nmc batterij.

Gebruik van li-ion tegenover lfp kan verwarring in de hand werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Hansieo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:58:
Snap ik wel. Ik heb deze:
https://powmr.com/products/lifepo4-lithium-battery-100ah-51-2v

Ooit gekocht vanwege audio. Audio? Jep, hang maar eens een scope aan het net, lijkt nergens meer naar en dat hoor je dus terug in je geluid. Ik heb toen een zuivere sinus inverter gemaakt van een oude UPS en dat was een dusdanig verschil dat ik de gehele audio vanaf een accu wilde draaien.

Van het één kwam het andere idee en zodoende werd het hele huis bijna off-grid. De bovenstaande accu moet nog een jaartje, dan is ie terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Azbest schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Dat klopt, maar in gasloze situaties mag je naar mijn mening ook kijken naar de doorstroom capaciteit. Zeker als je een gezin hebt of huisgenoten kan het voorkomen dat je niet uit komt qua warm water voorraad. Dat is zeker een voordeel van gas.

[...]

Dergelijke subsidies bestaan niet meer, is het nog nuttig om dan te verwijzen naar iets wat geweest is?

[...]

Nederlandse huizen zijn over het algemeen klein, je wil ook niet je hele huis vol zetten met apparatuur. Kan dus ook nog een overweging zijn met andere zaken. Ik ben van mening dat de warmtepomp het zware werk moet kunnen overnemen als we echt helemaal van het gas af willen.
Dat er de nodige bouwkundige haken en ogen zitten aan spullen kopen en in huis hangen ben ik met je eens.

Maar subsidie is er toch nog voor warmtepompboilers?
U gebruikt de warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming. U krijgt geen subsidie voor een warmtepompdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Zelf eerst naar een doorstromer gekeken en ik had zeker twee groepen nodig om daar een beetje warm water uit te krijgen. Nu dus een 1800 watt boiler, bij het bereiken van 50 graden gaat die weer aan. Ook tijdens het douchen en zo is ook opwarming van water tijdens het gebruik. 1800 Watt is niet veel, maar alles helpt.

Na het douchen is de temperatuur van 65 graden naar 40 graden gezakt in de boiler en de temperatuur voeler zit ongeveer op twee derde van de pilootbuis. Ik ben erg tevreden met de boiler en ik stuur hem helemaal zelf via HA en bepaal wanneer die moet opwarmen en zo kan ik ook zonnestroom in de boiler stoppen als er straks overproductie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
esphome schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:50:
Doet er niet toe. Onze oosterburen kunnen daar wel een boompje over opzetten. Dagen zonder genoeg zonlicht en zonder noemenswaardige wind (donkerflauwte). De hernieuwbare stroom was er gewoonweg niet meer.

Met hangen en wurgen was er toch genoeg stroom, door die in het buitenland in te kopen. De oorzaak heb ik eerder genoemd dus die ga ik niet herhalen.

Ten eerste, wat ze in Duitsland doen is voor een groot deel hun probleem. Ja, wij hebben ook een probleempje, want we dachten, oh vrije markt, lage prijzen. En nu exporteren we onze goedkope stroom naar Duitsland.

Maar goed. Waar het gaat om gas of een WP voor verwarming maakt dat niet uit. Stel je neemt dure stroom, 40 cent/kWh, dan betekent dat met COP4 verwarming, je dus 10 cent/kWh warmte betaalt. Stel je haalt 10 kWh uit een m3 gas (dat haal je niet), dan zou een m3 gas dus 1 euro mogen kosten. Gas is een stuk duurder, stroom is een stuk goedkoper dus zelfs zonder zon en wind is verwarmen met een WP in verbruik gewoon gooedkoper.

Wij de rekening mag voldoen is een politieke keuze. We kiezen in Nederland graag partijen die bedrijven zoveel mogelijk uit de wind willen houden. Dus ik denk dat de burger er voor opdraait. Maar dat is gewoon een keuze die we met z'n alle maken.

Als we de kosten terug zouden rekenen tot een prijs per kWh dan zou iemand bijna geen stroom gebruikt ook weinig betalen aan het netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Hansieo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:58:
Wellicht dat va 2027 er "iets" binnen bereik gaat komen, maar dan denk ik nog steeds marginaal.

Zelf denk ik aan dynamisch nemen en als er flinke opwek is/verwacht, met daarbij negatieve uurprijzen,
dan gewoon afschakelen en de auto batterij laden met 11kW en dan nog geld toe krijgen ook.

Absurd?
jawel ... je eigen opwek stil gooien om dan uit het net te gaan slurpen..
hoe gek kan je het in nederland maken.. 7(8)7
Bij het laden krijg je geen geld toe, behalve in enorme uitzonderings situaties. De reden is dat je wel altijd energiebelasting betaalt. En de dynamische prijzen zijn bijna nooit zo negatief dat ze inclusief energiebelasting (en opslag van de leverancier) ook negatief zijn.

Ik zie het probleem niet met en thuisaccu na 2027. Je krijgt voor stroom vaak maar een paar centen terwijl je 's avond rustig meer dan 20 cent/kWh betaalt. Dat is genoeg marge om over een paar jaar een thuisaccu aantrekkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Kalentum schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Maar subsidie is er toch nog voor warmtepompboilers?
[...]
Zeker, maar geen die de volledige aanschafwaarde nog dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
esphome schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Zelf eerst naar een doorstromer gekeken en ik had zeker twee groepen nodig om daar een beetje warm water uit te krijgen. Nu dus een 1800 watt boiler, bij het bereiken van 50 graden gaat die weer aan. Ook tijdens het douchen en zo is ook opwarming van water tijdens het gebruik. 1800 Watt is niet veel, maar alles helpt.

Na het douchen is de temperatuur van 65 graden naar 40 graden gezakt in de boiler en de temperatuur voeler zit ongeveer op twee derde van de pilootbuis. Ik ben erg tevreden met de boiler en ik stuur hem helemaal zelf via HA en bepaal wanneer die moet opwarmen en zo kan ik ook zonnestroom in de boiler stoppen als er straks overproductie is.
Klinkt als een leuke setup. Wat voor inhoud heeft die boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Sjamo schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Off topic, maar lfp batterijen zijn ook li-ion batterijen. Li-ion is een familie van batterijen waaronder de lfp hoort, en wat jij verstaat onder li-ion, maar wat je beter kan aanduiden als nmc batterij.

Gebruik van li-ion tegenover lfp kan verwarring in de hand werken.
Ben ik geheel met je eens, wat ik echter zie bij marketing is dat wanneer er lfp cellen in een product verwerkt zijn men dit maar al te graag aanprijst. En wanneer er gangbare lithium cellen gebruikt zijn staat er li-ion vermeld in het foldermateriaal.

Ik kan dus niet met absolute zekerheid stellen dat de LG accu's de meer explosieve lithiumkobaltoxide of lithiumionmangaanoxide bevatten. Maar gezien het productiejaar (2016) en het ontbreken van marketing die lfp specifiek benoemt heeft het daar alle schijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:21
Azbest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Ben ik geheel met je eens, wat ik echter zie bij marketing is dat wanneer er lfp cellen in een product verwerkt zijn men dit maar al te graag aanprijst. En wanneer er gangbare lithium cellen gebruikt zijn staat er li-ion vermeld in het foldermateriaal.

Ik kan dus niet met absolute zekerheid stellen dat de LG accu's de meer explosieve lithiumkobaltoxide of lithiumionmangaanoxide bevatten. Maar gezien het productiejaar (2016) en het ontbreken van marketing die lfp specifiek benoemt heeft het daar alle schijn van.
Dat is dus het verwarrende. Nmc-batterijen (vooral telefoons, ebikes, veel ev's,) zijn een heel ander beest dan lfp-batterijen. Ik heb in het verleden ook sites gezien waar li-ion gemeld werd waar lfp bedoeld werd. Dat werkt niet goed.

Vandaar mijn eerdere opmerking. Een enkele opmerking is uiteraard nooit een probleem, maar daarmee blijft in bredere zin ook de verwarring hangen waar je nu eigenlijk mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Azbest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:27:
[...]
Klinkt als een leuke setup. Wat voor inhoud heeft die boiler?
Begint bij 50 liter tot 150 liter. Ik heb de stuurcodes via communicatie van de APP meegeschreven en ik heb geen officiële versie daarvan gezien. Ik heb er ook nog een Shelly in zitten om het stroom verbruik te zien en de boiler op afstand, indien nodig, helemaal uit te kunnen zetten of juist aan.

https://www.masterwatt.com/producten/e-smart-plus

Zij hebben ook nog boiler met twee aparte elementen die tot 90 graden kan stoken. Ik zag die net dus geen ervaring er mee.

https://www.masterwatt.com/producten/saga-xpress

En dan ook nog een thermische batterij, zij kijken bij zonnepanelen naar het voltage om overproductie gebruiken. Dat is niet altijd exact als de netbeheerder aan de hoogte van het voltage zit.
Verder is die ook geschikt voor dynamische stroom tarieven.
https://www.masterwatt.co...arge-thermische-batterij/

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 03-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 22:45

djiwie

Wie?

Greenchoice laat vanaf vandaag de tarieven weten vanaf 1 januari 2027 (TLK en TLV). (2/3 jaar contracten)
Netto vergoeding is vanaf 2027 0,0025 euro per kWh. Inkomsten: tientjeswerk dus..

https://www.keuze.nl/nieu...ancier-zet-de-eerste-stap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

djiwie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:35:
Greenchoice laat vanaf vandaag de tarieven weten vanaf 1 januari 2027 (TLK en TLV). (2/3 jaar contracten)
Netto vergoeding is vanaf 2027 0,0025 euro per kWh. Inkomsten: tientjeswerk dus..

Haha nou voor 10 euro moet je al flink wat terugleveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182

Ja, inkomsten € 10. Maar de uitgespaarde stroomaankopen zitten daar niet in verwerkt. B.v. 33% eigen verbruik van 3000 kWh is toch nog 1000 kWh die je niet hoeft in te kopen. Dat is zo'n € 250 waard.

Het is wel vreemd dat ze nog steeds praten over terugleververgoeding en terugleverkosten vanaf 01-01-2027. Beiden gaan over exact dezelfde stroom, dus je kunt er ook 1 term voor hanteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online

Dan is dan zo rond de 50% van het kale leveringstarief. Maar ja, die TLK daar zit geen maximum op dus die 50% is zinloos en dan lijkt dit dus helaas uit te komen Novax in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:59:
Het is wel vreemd dat ze nog steeds praten over terugleververgoeding en terugleverkosten vanaf 01-01-2027. Beiden gaan over exact dezelfde stroom, dus je kunt er ook 1 term voor hanteren :)
Dat is dus omdat de terugleververgoeding 50% moet zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 09:38
Novax schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Dat is dus omdat de terugleververgoeding 50% moet zijn :+
Lijkt het inderdaad op. En omdat er wel btw wordt geheven over de terugleverkosten maar niet over de terugleververgoeding blijft van de ruim 1 cent slecht 0,25 cent over. Lekker amendement van Grinwis...

Zie: https://www.greenchoice.n...dstroom-2-jaar-250307.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door miliomiliano op 07-03-2025 11:12 ]

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 05:53

Als je het tientje al haalt:
“ Bij Greenchoice blijft de netto vergoeding nog nét positief: 0,25 cent per kWh. Wanneer je per jaar 3200 kWh teruglevert (ca. 12 panelen) leveren je zonnepanelen nog maar 8 euro per jaar op.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
bart.koppers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Als je het tientje al haalt:
“ Bij Greenchoice blijft de netto vergoeding nog nét positief: 0,25 cent per kWh. Wanneer je per jaar 3200 kWh teruglevert (ca. 12 panelen) leveren je zonnepanelen nog maar 8 euro per jaar op.”
Dat is nog best veel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
Zolang ACM maar hard toezicht houdt op die 8€ komt het vast goed. Kunnen in ieder geval wat ambtenaren de hypotheek blijven betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
bart.koppers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:21:
Zolang ACM maar hard toezicht houdt op die 8€ komt het vast goed. Kunnen in ieder geval wat ambtenaren de hypotheek blijven betalen ;)
De administratiekosten van een verkeersboete zijn hoger... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Over de terugleververgoeding krijg je geen btw meer vanaf 2027. Als geen btw zou worden geheven over de terugleverkosten scheelt dat (percentueel) flink en zou je ruim 32 euro krijgen...

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
miliomiliano schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:21:
Over de terugleververgoeding krijg je geen btw meer vanaf 2027. Als geen btw zou worden geheven over de terugleverkosten scheelt dat (percentueel) flink en zou je ruim 32 euro krijgen...
We hebben het over een bedrag per jaar, met of zonder BTW is het vanaf 2027 voor de businesscase gewoon nul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 10:15
Wmb is het prima om helemaal niks meer terug te krijgen, zolang mijn eigen kosten maar gedekt zijn.
Oftewel, ik vind het prima om niks terug te krijgen, zolang ik er zelf niet bovenop hoef te betalen.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ment0 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:23:
Wmb is het prima om helemaal niks meer terug te krijgen, zolang mijn eigen kosten maar gedekt zijn.
Oftewel, ik vind het prima om niks terug te krijgen, zolang ik er zelf niet bovenop hoef te betalen.
zo werkt het niet, je gaat gewoon betalen vanaf 2027, net als iedereen die stroom afneemt van het net.
Dus je bent niet echt in de positie om eisen te stellen, zeg maar ;)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 07-03-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miliomiliano
hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:22:
[...]

We hebben het over een bedrag per jaar, met of zonder BTW is het vanaf 2027 voor de businesscase gewoon nul.
Dat is zeker waar, blijft weinig. Maar ergens ook wel bijzonder dat 75% van de nog resterende kleine terugleververgoeding naar de fiscus gaat. Toch maar die thuisbatterij dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:24:
Zonnepaneelbezitters als Zelenskys in het Oval Office van energiebedrijven... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Zonnepaneelbezitters als Zelenskys in het Oval Office van energiebedrijven... :P
Haha ja, je kwam voor een deal (geen netto kosten meer betalen want ik lever terug) maar met staart tussen de benen naar huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
miliomiliano schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Dat is zeker waar, blijft weinig. Maar ergens ook wel bijzonder dat 75% van de nog resterende kleine terugleververgoeding naar de fiscus gaat. Toch maar die thuisbatterij dan ;)
Tja, die hele energietransitie moet ergens van betaald worden toch?

Voor je overschot hoef je het in de toekomst niet meer te doen, daar is geen droog brood meer mee te verdienen. Ik ben vooral aan het kijken hoe ik mijn eigen verbruik zo veel mogelijk kan verhogen. Ofwel door een boiler te plaatsen en deze slim te sturen (6 KWh per dag) en/of een elektrische auto, alle andere maatregelen zetten qua verbruik niet echt zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 10:15
de Peer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:24:
[...]

zo werkt het niet, je gaat gewoon betalen vanaf 2027, net als iedereen die stroom afneemt van het net.
Betalen voor de stroom uit het net vind ik geen probleem. Ik heb wel een probleem met betalen voor de stroom die ik teruglever. En als ik het goed begrijp, zal dat bij bv greenchoice vanaf 27 iig niet het geval zijn.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

franssie

Save the albatross

Het probleem van veel van dit soort berichten is dat ik er niet goed uit kan halen wat er nu met de energiebelasting gebeurd.Ook https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling zwijgt hier verder over.

Wel lees ik overal dat het met name van belang is om je energie binnenshuis te houden. Maar kan ik daar nu uit afleiden dat als je 10% van je opbrengst zelf gebruikt en 90% teruglevert, maar je totaal verbruik 100% is (je wekt evenveel op als je zelf gebruikt) je dan over die 90% verbruik wel energiebelasting moet aftikken maar over de 90% teruglevering geen energiebelasting meer mag aftrekken?

In onze VVE hebben we een lift en die verbruikt natuurlijk enorme piekstromen, daar valt niet tegen op te leggen. En accu's die zoveel A kunnen leveren zijn er denk ik ook niet economisch gezien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Het probleem van veel van dit soort berichten is dat ik er niet goed uit kan halen wat er nu met de energiebelasting gebeurd.Ook https://www.rijksoverheid...-thuis/salderingsregeling zwijgt hier verder over.

Wel lees ik overal dat het met name van belang is om je energie binnenshuis te houden. Maar kan ik daar nu uit afleiden dat als je 10% van je opbrengst zelf gebruikt en 90% teruglevert, maar je totaal verbruik 100% is (je wekt evenveel op als je zelf gebruikt) je dan over die 90% verbruik wel energiebelasting moet aftikken maar over de 90% teruglevering geen energiebelasting meer mag aftrekken?
Dat is inderdaad het gevolg van de afschaffing van de saldering. Je betaalt energiebelasting over elke kWh die je afneemt. Dus over die 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:55:
Dat is salderen, dat mag vanaf 2027 inderdaad niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
miliomiliano schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Sinds wanneer is de BTW 75%. Niet overdrijven, het is 21% en ja dat zou ook niet moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Dat is salderen, dat mag vanaf 2027 inderdaad niet meer.
Salderen is n tweedimensionaal, bij mijn dynamisch contract krijg ik een uurprijs terug die meestal heel laag is als de zon schijnt, maar soit - ik krijg de energiebelasting nog wel terug.

In alle communicatie wordt nu gezwegen over juist die energiebelasting, wat de hoofdmoot van de rekenng is meestal (tenzij dynamisch 70ct is wat we afgelopen winter een paar keer gezien hebben).
Onbalanskosten etc snap ik ook en betaal ik. Maar dit is dus gewoon een belastingverhoging, waarschijnlijk dat het daarom een olifant in de kamer is in de overheidscommunicatie :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

deejeebv schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Dat is inderdaad het gevolg van de afschaffing van de saldering. Je betaalt energiebelasting over elke kWh die je afneemt. Dus over die 90%.
Duidelijk, dank. Dan nemen we als VVE geen zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Duidelijk, dank. Dan nemen we als VVE geen zonnepanelen.
Voordat je zo maar uit de hand een besluit neemt reken dat eerst eens door.

Een lift is een groot gebruiker en er zullen ook nog wel andere apparaten zijn die gebruiken.
Dus bepaal eens hoeveel kwh de VVE per dag gebruikt Leg dan zoveel panelen op het dak dat de opbrengst van een zonnige dag in juni ongeveer gelijk is aan het gebruik. Koppel dit met een batterij en je kan een fors deel van dat gebruik afdekken zonder dat je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hanev001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Een lift is een groot gebruiker en er zullen ook nog wel andere apparaten zijn die gebruiken.
Dus bepaal eens hoeveel kwh de VVE per dag gebruikt Leg dan zoveel panelen op het dak dat de opbrengst van een zonnige dag in juni ongeveer gelijk is aan het gebruik. Koppel dit met een batterij en je kan een fors deel van dat gebruik afdekken zonder dat je teruglevert.
Het is met name de lift, ding hangt aan 3x80A met een reden denk ik.
Hydrofoor is de enige constante verbruiker die we kunnen compenseren met zon denk ik (en dat ga ik uitrekenen). De CV en verlichting zijn typische verbruikers die juist verbruiken als er minder tot geen zon is dus dat is niet te compenseren zonder accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
hanev001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:53:
Vermoed dat de rest van de VVE overtuigen dat investeren in PV een rendabele businesscase is lastig wordt, het scheelt hooguit een paar euro per maand servicekosten tegen een initieel bedrag dat nu opgehoest moet worden.

Bespaar je de moeite zou ik zeggen, die vergaderingen zijn al lastig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Die gaan pas lopen na de overtreding - en maken daarvan heb je eerst zelf in de hand/voet.
De zon uitzetten ...lastig.

Panelen afschakelen / gas terugnemen wordt het.
Ik voorzie aanbod van NOM schakelingen, en veel aanbod van paneeltjes op MP. Ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Maar dit is dus gewoon een belastingverhoging, waarschijnlijk dat het daarom een olifant in de kamer is in de overheidscommunicatie :P
Het is meer een besparing omdat het cadeautje van EB niet meer wordt gegeven. Staat zo ook in de stukken. En daarmee is het grofweg 50% van het eerdere (terug)verdienmodel rond salderen weggesneden.

De ander 50% komt door de TLK/TLB.
<sarcasemode/>Want de energieleveranciers zijn zo zielig dat ze dat heel hard nodig hebben om het hoofd boven water te houden - oh nee, correctie, de buurman zonder paneeltjes met vast contract is oneerlijk duur uit
</sarcasemode>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miliomiliano
hanev001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Sinds wanneer is de BTW 75%. Niet overdrijven, het is 21% en ja dat zou ook niet moeten.
Het is 21%, maar effectief krijgt de overheid 75% van de inkomsten.
Als je kijkt naar de tarieven van Greenchoice hanteren zij voor de terugleververgoeding exact 50% van het levertarief. Daardoor worden de terugleverkosten hoger.

Omdat over de terugleververgoeding geen btw wordt uitgekeerd, maar over de terugleverkosten wel btw wordt gerekend krijg je maar 0,25 cent. Terwijl als Greenchoice het direct in mindering had kunnen brengen, zou je uitkomen op ruim 1 cent (excl. btw) en daar hier geen btw over wordt gerekend hou je dan meer over voor je teruglevering. Effectief gaat dus 0,75 cent van de cent per kWh naar de fiscus.

Maar goed, het is sowieso geen vetpot dus ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bart.koppers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Het is meer een besparing omdat het cadeautje van EB niet meer wordt gegeven. Staat zo ook in de stukken. En daarmee is het grofweg 50% van het eerdere (terug)verdienmodel rond salderen weggesneden.

De ander 50% komt door de TLK/TLB.
<sarcasemode/>Want de energieleveranciers zijn zo zielig dat ze dat heel hard nodig hebben om het hoofd boven water te houden - oh nee, correctie, de buurman zonder paneeltjes met vast contract is oneerlijk duur uit
</sarcasemode>
Het was niet echt een cadeau in mijn herinnering, maar een stimulans om particulieren zelf op te laten wekken.
Dat je als je teruglevert aan het net je minder krijgt snap ik helemaal, zeker juist omdat de mensen zonder panelen opdraaiden voor de onbalanskosten en het prijsverschil tussen winter en zomer (het elektriciteitstarief).
Maar als de energiebelasting niet meer dient aan het oorspronkelijke doel, dan kan die wel worden afgeschaft, maar tsja, het is het Kwartje van Wilders geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:40
hoevenpe schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Vermoed dat de rest van de VVE overtuigen dat investeren in PV een rendabele businesscase is lastig wordt, het scheelt hooguit een paar euro per maand servicekosten tegen een initieel bedrag dat nu opgehoest moet worden.

Bespaar je de moeite zou ik zeggen, die vergaderingen zijn al lastig genoeg.
Staat me bij dat appartementsgebouwen ook naar een zeker energielabel moesten toewerken? In dat geval is het niet alleen een financiële business case. Als VVe kun je toch lid zijn van een soort koepelorganisatie die allerlei expertise biedt, ook op dit vlak? En PV moet je toch in een MJP hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
bart.koppers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:22:
[...]

De zon uitzetten ...lastig.
Doen wij toch de 29ste deze maand. Effe aan de grote dimmer draaien.....

Op 29 maart 2025 zal er opnieuw een zonsverduistering in Nederland te zien zijn. Dit natuurfenomeen is echter niet alleen fascinerend en mooi, het kan in potentie de energievoorziening in gevaar brengen.

Hoe minder zon, hoe minder opwek van zonne-energie immers. En is de dip snel en fors, dan kunnen de gevolgen met de grote hoeveelheid zonnepanelen van nu groot zijn. Hoogspanningsnetbeheerder TenneT bereidt zich daarom al even voor op de komst van de eclips, en die zal zowel spannend als leerzaam zijn.

‘Waar we in aanloop naar deze zonsverduistering een mogelijke dip in de injectie van zonnestroom verwachtten op basis van het toenmalige rekenmodel, een reductie van zo’n 2,2 gigawatt, bleef die uit’, vertelt Krajenbrink. ‘Wat we wel zagen, was dat die vanaf 3,5 gigawatt invoeding begon af te vlakken om na de zonsverduistering de normale curve weer te volgen. Dat geeft ook aan hoe lastig deze terugval te voorspellen is. Tegelijkertijd is dat van groot belang. Wij zijn er om het licht in Nederland aan te houden, leveringszekerheid te garanderen. Daar zorgen we dan ook voor, tevens eind maart aanstaande.’

https://solarmagazine.nl/...n-dat-het-licht-aanblijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jailhouse wat je schrijft klopt wel deels bij verkoop van een appartement. In een MJOP moet duurzaamheid dacht ik wel benoemd worden, maar dat is comply or explain (kom even niet op de NL term sorry).
Bij verkoop heeft een appartementsrecht een label nodig, maar dat gaat bij ons niet via de VVE omdat de appartementen te verschillend zijn.

En dat maakt een VVE ook zo lastig met dit soort dingen, in een eigen woning is alles zoveel makkelijker (geen lift, dus wel accu ect) , ik overweeg serieus om te verhuizen, maar dit alles gaat voorbij aan het doel van dit topic.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 07-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:38
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Hydrofoor is de enige constante verbruiker die we kunnen compenseren met zon denk ik (en dat ga ik uitrekenen). De CV en verlichting zijn typische verbruikers die juist verbruiken als er minder tot geen zon is dus dat is niet te compenseren zonder accu.
Dan zou ik eerst eens kijken of je met een accu kan terugschalen naar 3x63 of zelfs 3x50A dmv peakshaving. Dat kan aardig geld schelen op jaarbasis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:09
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Heb je al een P1 meter om 1 minuut waarden te monitoren? Vaak is de netaansluiting flink overbemeten
Op onze jachthaven werd de 3x80A aansluiting als een bottleneck gezien terwijl na een jaar detailmeting blijkt dat we naar 3x35A kunnen.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

BarryH schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:30:
[...]

Heb je al een P1 meter om 1 minuut waarden te monitoren? Vaak is de netaansluiting flink overbemeten
Op onze jachthaven werd de 3x80A aansluiting als een bottleneck gezien terwijl na een jaar detailmeting blijkt dat we naar 3x35A kunnen.....
Ik ga die data nog opvragen, maar wellicht kan ik beter een eigen topic aanmaken, het drijft hiet wat af van het onderwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Jailhouse schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:00:
Staat me bij dat appartementsgebouwen ook naar een zeker energielabel moesten toewerken?
Het zijn geen bedrijven, nog los van de handhaving.

Als de TVT voor PV bij een VVE boven een jaar of 5 komt zou ik als appartementseigenaar nooit voor stemmen, het leven is al duur genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17
hanev001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Dat schrijft hij ook niet. 75% gaat naar de fiscus….energiebelasting en btw over destroom en diezelfde energiebelasting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
ment0 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Betalen voor de stroom uit het net vind ik geen probleem. Ik heb wel een probleem met betalen voor de stroom die ik teruglever. En als ik het goed begrijp, zal dat bij bv greenchoice vanaf 27 iig niet het geval zijn.
Technisch heb je gelijk maar je krijgt maar € 0.00250/kWh en dat is toch een redelijke benadering van het getal nul. Hier vindt je de tarieven voor 2027.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
cville schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Technisch heb je gelijk maar je krijgt maar € 0.00250/kWh en dat is toch een redelijke benadering van het getal nul. Hier vindt je de tarieven voor 2027.
Dat zijn tarieven voor wie nu een contract afsluit dat 2 jaar loopt. Bij Greenchoice

Eerst maar eens zien wat tweede helft van 2026 aan contracten beschikbaar komt. De kans is heel groot dat het allemaal weer anders wordt over 1,5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 20:00
Kalentum schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Dat zijn tarieven voor wie nu een contract afsluit dat 2 jaar loopt. Bij Greenchoice
Klopt; dat zijn de tarieven uit mijn verlengingsaanbod. Ik moet uiterlijk in juni een nieuw gascontract afsluiten.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:30
De wereld is nu zo volatiel dat plannen nagenoeg geen zin heeft mbt energie contracten TLB energie belasting etc. Realiseer je dat alle huidige maatregelen inclusief het privatiseren van een Noodzakelijke voorziening als Energie gebeurt is in een HOOG conjunctuur toen alles in de hemel groeide. Simpel dat is afgelopen betekend dus rigoreus terugdraaien als oa Co2 maatregelen ongebreideld Europeesche eurobonds uitschrijven ter grote van waarschijnlijk boven 1 triljoen (1.000 miljard) . De situatie is zo erg dat we wellicht in een soort van oorlogs economie terecht kunnen gaan komen. Dat betend nogal wat waaronder potentieel het nationaliseren van NOODzakelijk voorzieningen als vervoer energie etc. Geen idee of dat positief of negatief is gaat zo wie zo geld kosten. We gaan het mee maken het is wat het is echter neuzelen over TLB energie belasting in de huidige situatie gaat nergens meer over. Maar achterover leunen is ook geen optie meer lijkt me.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 22:45

djiwie

Wie?

miliomiliano schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Pedantry corner: nu krijg je ook al geen btw over de terugleververgoeding, dat is geen nieuwe regel vanaf 2027. Maar t/m 2026 uiteraard wel over gesaldeerde stroom die 1-op-1 het all-in leveringstarief matcht inc. energiebelasting (en btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-10 15:35
Artikel AD.nl zonder paywal gelukkig:
Zonnestroom is na 2027 geen cent meer waard dus paneelbezitters zijn de dupe
Zonnestroom is na het afschaffen van de salderingsregeling in 2027 nauwelijks nog wat waard. Het eerste energiebedrijf met tarieven voor 2027 biedt netto slechts 0,25 cent per kilowattuur. Huishoudens met veel zonnepanelen zullen de energierekening met wel 1000 euro per jaar zien stijgen.
*knip*
Bron: https://www.ad.nl/economi...rs-zijn-de-dupe~a4938d10/

[ Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2025 16:00 . Reden: Integraal kopiëren is niet de bedoeling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
Otto Jans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 05:55:
De Tweede Kamer eiste vorig jaar dat groene stroom die aan het net wordt geleverd de particulier nooit geld mag kosten, maar met de kwart cent per kWh wordt daar maar heel nipt aan voldaan. Inclusief energiebelasting kost een kWh bij een energiebedrijf momenteel zo’n 32 cent per kWh.
Nipt aan voldaan? Volgens helemaal niet.
Huidige situatie:
10 panelen, kosten huur 183 per jaar.
Opwek 3400 kwh jaar, waarvan eigen verbruik rond 300-400.
Dus opbrengst m.i.v. 2027:
Eigen verbruik 400 x 0,28 = 112 + teruglevering 3000x0.0025=8, toaal dus 120.
Dus per saldo wel degelijk kosten 183-120=63.

Waarschijnlijk nog wat om hoog te brengen door elektrisch te gaan koken(/verwarmen?)(met 0,0025/kwh mogelijk goedkoper dan gas), maar ja el. kook installatie kost ook geld.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Pagina: 1 ... 130 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)