Meningen en ervaringen worden niet op prijs gesteld
[ Voor 94% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:38 ]
GerkeP
[ Voor 94% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:38 ]
GerkeP
Kun je niet gewoon aangeven dat je dynamisch tarief hebt?GerkeP schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:25:
Enige issue wat ik heb is mijn laadpaal thuis, daar moet ik nu elke maand een gemiddelde kWh prijs voor doorgeven aan E-flux
[ Voor 83% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:38 ]
GerkeP
Hoeveel gaat zo'n geintje gemiddeld burger weer kosten?Franciesco schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:11:
Hoe de energiecontracten er in 2027 uit gaan zien weet nog geen mens. Dus ook of de terugleverkosten wel/niet verdwijnen of minder worden etc.
Wat wat mij betreft al wel duidelijk is, is dat het zal lonen om een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te hebben. Dat is in feite het verbruik wat je hebt zoveel mogelijk afdekken door eigen produktie en zo min mogelijk door netafname. En dat natuurlijk het liefst jaarrond. Uiteraard is dat in met name de wintermaanden (met een full electric woning) veel moeilijker dan in de maanden met veel zon en korte nachten. Maar wat mij betreft hoeft het (voor velen) onmogelijk zijn van 100% zelfvoorziening geen reden te zijn om niet te streven naar een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad.
Middelen hiervoor zijn met name: een zo laag mogelijk verbruik, plannen van gebruikers, een grote hoeveelheid Wp aan PV over het liefst meerdere windrichtingen en opslagcapacitet (thuisbatterij, EV). Niet gezegd hebbende dat je al deze zaken perse moet hebben, maar hoe meer en hoe beter het op elkaar afgestemd is, hoe hoger de zelfvoorzieningsgraad kan worden.
Indien terugleveren netto geld kost: dan ook een omvormer of ander systeem die kan terugregelen als er PV overschot is die dreigt het net op te gaan.
Voor de duidelijkheid: zelfvoorzieningsgraad is iets heel anders dan direct verbruik. Dit laatste is super gemakkelijk: neem 1 zonnepaneel, en jaarrond heb je een zeer hoog direct verbruik, maar financieel en energetisch schiet je daar weinig mee op. Idem voor 20 zonnepanelen waarbij je de gehele dag 1000 liter water aan de kook probeert te houden
[ Voor 3% gewijzigd door sanane op 20-02-2025 15:28 ]
het glas is halfvol of half leeg. Dat is het verschil tussen jou en de persoon waar je op reageert.sanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:26:
[...]
Hoeveel gaat zo'n geintje gemiddeld burger weer kosten?
Ik lees alleen maar zaken die qua kosten nadelig zijn voor ons.
1- Zo laag mogelijk verbruik. ( hoeveel moet ik nog bezuinigen? Ergens loop je tegen het limiet aan)
2- plannen van gebruikers. ( Dus ik moet nu mijn dag inplannen voor mijn stroomverbruik?)
3- Thuisbatterij ( kost duizenden euro's )
4- EV ( Kost duizenden euro's )
5- Omvormer ( Dus huidige werkende omvormer moet ik maar vervangen door een variant die hier slim mee omgaat?)
Wat ik hier zie is dat wij als burger weer duizenden euro's moet investeren omdat... ( de rest vul ik maar niet in)
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 20-02-2025 15:30 ]
Daar heb je wel een punt over dat steentje bijdragen. Ik zie helaas niet welke steentje Eneco of Vattenfall bijdraagt?de Peer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:28:
[...]
het glas is halfvol of half leeg. Dat is het verschil tussen jou en de persoon waar je op reageert.
Het is niet nodig om in wij en zij te denken en proberen een schuldige aan te wijzen. De energietransitie is een grote omslag waar iedereen zijn steentje bij zal moeten dragen. De leverancers en andere tussenpartijen zijn slechts de boodschapper met het (soms slechte) nieuws.
Nu ga je weer in wij en zij denken. Eneco en Vattenfall dragen ook steentjes bij. Zie de investeringen in PV- en windmolenparken bijvoorbeeld. Ze zijn best een belangrijke speler.sanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Daar heb je wel een punt over dat steentje bijdragen. Ik zie helaas niet welke steentje Eneco of Vattenfall bijdraagt?
Waarom worden burgers met zonnepanelen dan gestraft? Wat er momenteel gebeurt, is het volgende:de Peer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Nu ga je weer in wij en zij denken. Eneco en Vattenfall dragen ook steentjes bij. Zie de investeringen in PV- en windmolenparken bijvoorbeeld. Ze zijn best een belangrijke speler.
[ Voor 22% gewijzigd door sanane op 20-02-2025 15:38 ]
je wordt niet gestraft, je wordt met de werkelijkheid geconfronteerd, dat er grenzen zitten aan onbeperkt terugleveren. De energieleveranciers kunnen niet toveren. Je hebt te accepteren dat die stroom hartje zomer soms ongewild is en weinig waard.sanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Waarom worden burgers met zonnepanelen dan gestraft? Wat er momenteel gebeurt, is het volgende:
Van mij hoef je niet te investeren. Ik ga dat wel doen. Ik ga op mijn nieuwe woning 60 zonnepanelen leggen. een no-brainer wat mij betreft. Er zijn in Nederland nog altijd veel te weinig zonnepanelen.Dus waarom zou ik nog investeren?
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-02-2025 15:42 ]
Dat is omdat bedrijven in economische zin moeten groeien. Ze moeten elk jaar ook meer winst maken dan daarvoor. Misschien moeten de economische regels herschreven worden, we weten allemaal dat onbeperkte groei op een eindige planeet niet mogelijk issanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Waarom worden burgers met zonnepanelen dan gestraft? Wat er momenteel gebeurt, is het volgende:
Eneco en Vattenfall investeren in zonne- en windparken. Daarmee creëren zij in feite ook onbalans op het net.
Wij, als burgers, dragen ons steentje bij en investeren eveneens in zonnepanelen en andere duurzame oplossingen. Dit was al jarenlang bekend, en netbeheerders hebben ruim de tijd gehad om de onbalans in het net aan te pakken. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Nu worden wij als burgers gestraft, omdat het zogenaamd onze schuld is. Ondertussen profiteren Eneco en Vattenfall, gesteund door de overheid, en verdienen zij grof geld over de rug van de burgers.
Dus waarom zou ik nog investeren?
Wat ik niet begrijp, is dat wij, als burgers, nog steeds zullen terugleveren. De onbalans in het net wordt hiermee dus niet opgelost. Maar ik denk dat wij beiden verschillende prioriteiten hebben.de Peer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:41:
[...]
je wordt niet gestraft, je wordt met de werkelijkheid geconfronteerd, dat er grenzen zitten aan onbeperkt terugleveren. De energieleveranciers kunnen niet toveren. Je hebt te accepteren dat die stroom hartje zomer soms ongewild is en weinig waard.
[...]
Van mij hoef je niet te investeren. Ik ga dat wel doen. Ik ga op mijn nieuwe woning 60 zonnepanelen leggen. een no-brainer wat mij betreft. Er zijn in Nederland nog altijd veel te weinig zonnepanelen.
Economische groei is primaMartin7182 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:44:
[...]
Dat is omdat bedrijven in economische zin moeten groeien. Ze moeten elk jaar ook meer winst maken dan daarvoor. Misschien moeten de economische regels herschreven worden, we weten allemaal dat onbeperkte groei op een eindige planeet niet mogelijk is
Ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mij leveren de zonnepanelen nog altijd onder aan de streep jaar na jaar een lagere energierekening op. Ook met die terugleverkosten, die kosten mij ongeveer 50ct per dag.sanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Eneco en Vattenfall investeren in zonne- en windparken. Daarmee creëren zij in feite ook onbalans op het net.
Wij, als burgers, dragen ons steentje bij en investeren eveneens in zonnepanelen en andere duurzame oplossingen. Dit was al jarenlang bekend, en netbeheerders hebben ruim de tijd gehad om de onbalans in het net aan te pakken. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Nu worden wij als burgers gestraft, omdat het zogenaamd onze schuld is. Ondertussen profiteren Eneco en Vattenfall, gesteund door de overheid, en verdienen zij grof geld over de rug van de burgers.
Dus waarom zou ik nog investeren?
Op het moment dat terugleveren financieel onaantrekkelijk wordt gemaakt, gaat dat wel degelijk een effect hebben. Niet meteen, maar op den duur wel, met wat vertraging.sanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Wat ik niet begrijp, is dat wij, als burgers, nog steeds zullen terugleveren. De onbalans in het net wordt hiermee dus niet opgelost. Maar ik denk dat wij beiden verschillende prioriteiten hebben.
Ik leg die panelen zelf, een paneel kost nog maar 45 euro per stuk. dus 60 panelen heb je voor 2700 euro.Als jij in staat bent om 60 panelen op een woning te plaatsen, zullen de huidige maatregelen jou waarschijnlijk minder hard raken.
Je wordt niet genaaid, maar jij ervaart dat zo.[...]
Economische groei is primaMaar op dit moment worden we erbij genaaid, en dat is niet oké.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-02-2025 16:18 ]
[ Voor 95% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:38 ]
GerkeP
Het is het systeem, de inrichting die gekozen is vanaf ca 2000, zo is Nederland nu nog enigste EU-land dat nog geen prijsprikkels heeft voor kleinverbruikersanane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
TE vaak... zijn er hier mensen die maar bezig blíjven hun "persoonlijke" bluebird neer te kalken als zijnde dat IEDEREEN dat kan doen.GerkeP schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:10:
Ik ben het wel eens met @de Peer
Ik heb 27 panelen met omvormer. Alles bij elkaar heeft mij dat 9000 euro gekost.
BTW kreeg ik nog terug in 2022.
Die 9000 euro had ik in het eerste jaar al volledig terugverdiend dankzij teruglevering en het laden van mijn EV wat door de werkgever wordt betaald.
Voordat ik in mijn nieuwbouwhuis terecht kwam, had ik elke maand een energierekening (zonder de auto) van 280 euro.
Nu betaal ik per saldo niets, ik verdien dus elke maand 280 euro met mijn panelen waarvan de gehele investering al lang en breed terug is verdiend.
Ik heb dus in die 2 jaar ruim 6700 euro verdiend of bespaard en aan andere leuke dingen kunnen uitgeven 💪
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja als je voor rendement ga kun je inderdaad beter andere dingen doen. Hier een beetje Rheimetall gekocht in FEB 2022, daar kan ik nu de rest van mijn leven de energierekening mee betalen.Hansieo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Wedstrijdje verplassen? dan kan ik best meedoen...
Ik heb mijn (extra) uitbreiding van xx panelen NIET gedaan er daarvoor bitcoin gekocht... F$%$ mooi gestegen en weer verkocht... Véél meer winst/opbrengs dan PV...
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Tot 2030 moet het teruglevertarief minimaal 50% van het kale leveringstarief zijn. Denk dat je beter af kan vragen wat vanaf 2027 de terugleverkosten zijn.workzone schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:09:
Wat zou een redelijk netto teruglevertarief zijn in 2027?
Bij Eneco krijg je straks 1 cent per teruggeleverde kWh. Dat betekent dat je bij 3000 kWh teruglevering €30 ontvangt. Voor duurdere installaties zou het voordeliger kunnen zijn om de opwek terug te schroeven en de levensduur van de omvormer te verlengen.
Ik begrijp dat dit niet de meest duurzame keuze is, maar financieel gezien kan het in sommige gevallen logischer zijn.
Is 1 cent per kWh, over een heel jaar genomen, een redelijk bedrag?
[ Voor 95% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:39 ]
GerkeP
Ik heb het hier natuurlijk gewoon over wat er netto overblijft.Novax schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:23:
[...]
Tot 2030 moet het teruglevertarief minimaal 50% van het kale leveringstarief zijn. Denk dat je beter af kan vragen wat vanaf 2027 de terugleverkosten zijn.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Reken gewoon met nul, voor de businesscase maken die paar tientjes toch niet uit. Dat is één rondje in de après-ski.workzone schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:09:
Wat zou een redelijk netto teruglevertarief zijn in 2027?
Bij Eneco krijg je straks 1 cent per teruggeleverde kWh. Dat betekent dat je bij 3000 kWh teruglevering €30 ontvangt. Voor duurdere installaties zou het voordeliger kunnen zijn om de opwek terug te schroeven en de levensduur van de omvormer te verlengen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Voor mijn beeld, op hoeveel kWh heb jij die 9000 euro terugverdiend? Want dat kan dan bijna niet anders zijn dan met hoogtij-Oekraïne-tarieven?GerkeP schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:10:
Die 9000 euro had ik in het eerste jaar al volledig terugverdiend dankzij teruglevering en het laden van mijn EV wat door de werkgever wordt betaald.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
[ Voor 102% gewijzigd door GerkeP op 21-02-2025 10:39 ]
GerkeP
Ik frut, dus ik epibreer
Vraag me toch af hoe ver je kom op een mWh. Ik vermoed dat je MWh bedoel.GerkeP schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:54:
[...]
Opwek was in 2022 11 mWh.
Vast contract bij Eneco voor toen 40 cent per kWh.
Teruglevertarief was toen 18 cent.
BTW was rond de 1500 euro.
Zelf gebruikt van die 11 mWh was 8,5 mWh.
4 mWh gebruikt in de zakelijke EV.
Ongeveer 1 mWh in de prive EV.
Vooral de "winst" van de zakelijke EV is natturlijk een opsteker geweest.
Ik kon alleen bij Eneco terecht voor een vast contract, Essent en Vattenfal wilden daar niet aan. Eneco ook niet, maar ik was al bijna 30 jaar klant wasrdoor ik toch een jaarcontract kreeg. 3 jaar was helemaal geen optie
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Tja ik wil ook een gezonde wereld/milieu voor mn kinderen/kleinkinderen achter laten maar zal me ook bij de huidige geopolitieke en realpolitieke ontwikkelingen die nu 24/7 lijken te veranderen moeten schikken. En die lijken te wijzen op Zero vergroening en alle maatregen 100% terug draaien simpel weg we (Europa) kunnen het ons niet meer veroorloven ondanks alle milieu waarschuwingen. Tevens te zien in het instorten van de beurskoersen van groene aandelen https://www.tijd.be/markt...e-rode-zone/10576483.html Je pensioenfonds zal daar oa vanuit fatsoen/solidariteit maar boven gemiddeld in hebben belegd.de Peer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:41:
[...]
Ik ga op mijn nieuwe woning 60 zonnepanelen leggen. een pno-brainer wat mij betreft. Er zijn in Nederland nog altijd veel te weinig zonnepanelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 21-02-2025 08:39 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
tja, ik had nooit gedacht dat ik aan oorlogsspul "zou" verdienen,John245 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:19:
[...]
Ja als je voor rendement ga kun je inderdaad beter andere dingen doen. Hier een beetje Rheimetall gekocht in FEB 2022, daar kan ik nu de rest van mijn leven de energierekening mee betalen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Panelen zijn gratis omdat je ze betaald met de winst van aandelen? Dat is pas creatief rekenen...Hansieo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:49:
Uit/van die winst kan je nu prima panelen leggen en zijn dus "gratis" met nog geld toe...
zoals sommige graag roeptoeteren... panelen loont... en dát is nu precies mijn punt.
Dank voor het aanhalen.
Wat een onzinverhaal en niet nodig om het politiek te maken. Niet altijd anderen de schuld geven. Je kunt prima panelen leggen om je eigen verbruik te vergroenen. Allemaal een steentje bijdragen.Snarfie31 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:57:
[...]
Tja ik wil ook een gezonde wereld/milieu voor mn kinderen/kleinkinderen achter laten maar zal me ook bij de huidige geopolitieke en realpolitieke ontwikkelingen die nu 24/7 lijken te veranderen moeten schikken. En die lijken te wijzen op Zero vergroening en alle maatregen 100% terug draaien simpel weg we (Europa) kunnen het ons niet meer veroorloven ondanks alle milieu waarschuwingen. Tevens te zien in het instorten van de beurskoersen van groene aandelen https://www.tijd.be/markt...e-rode-zone/10576483.html Je pensioenfonds zal daar oa vanuit fatsoen/solidariteit maar boven gemiddeld in hebben belegd.![]()
Veel van ons zullen wakker moeten worden en aan realpolitieke moeten doen vrees ik Tweakers (gemiddeld) kunnen zich wat permitteren vermoed redelijke banen goed opgeleid dus meer efficiënte beslissingen ook vanuit financieel oogpunt kunnen nemen je bent de happy few totdat je geconfronteerd word met realpolitiek. Ben het met je eens klagen heeft geen zin als je geschoren word moet je stil zitten.
Heb geen glazen bol we gaan het mee maken.
https://omny.fm/shows/boe...rlog-in-oekra-ne-het-mach
Ik ben uitgestapt ondertussen. Een hele mooie winst gepakt. Er zijn makkelijkere manieren om geld te verdienen dan panelen leggen.Hansieo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:49:
[...]
tja, ik had nooit gedacht dat ik aan oorlogsspul "zou" verdienen,
maar wilde Rheimetall ook steunen, dus zit daar best (nog) stevig in.![]()
Uit/van die winst kan je nu prima panelen leggen en zijn dus "gratis" met nog geld toe...
zoals sommige graag roeptoeteren... panelen loont... en dát is nu precies mijn punt.
Dank voor het aanhalen.
dus volgens jou moet /kan iedereen het zelfde doen als wat jij doet /deed? geloof je dat zelf?GerkeP schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:23:
[...]
Verplassen?
Frustratie?
Ik geef alleen maar hoe het hier is gegaan. Dat jij daar maagzuur van krijgt kan ik niets aan doen.
Iedere situatie is anders. Dus doe er je voordeel mee of scroll door.
Dit soort reacties moet je gewoon lekker achterwege laten, daar heeft niemand iets aan.
Succes met je frustraties, ik hoop dat je je gram hebt gehaald.
Ik zal stoppen met reageren, dan heeft niemand iets aan mijn ervaringen.
Zullen we allemaal stoppen met die ervaringen? Dan heeft niemand er last van en kunnen anderen er ook hun voordeel niet mee doen.
En dát is de juiste benadering... dank voor ook déze toelichting.hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Panelen zijn gratis omdat je ze betaald met de winst van aandelen? Dat is pas creatief rekenen...![]()
Of nieuwe/extra panelen na 2027 nog lonen hangt helemaal van jouw persoonlijke situatie af. De tijd dat iedereen op elk dak een TVT van minder dan 7 jaar had liggen definitief achter ons.
Om in jouw voorbeeld te blijven: zou je het een goede deal vinden als jouw aandelen over 10-15 jaar exact evenveel waard zijn als nu? Dat is wat zo'n lange TVT voor PV betekent...
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Panelen zijn gratis omdat je ze betaald met de winst van aandelen? Dat is pas creatief rekenen...![]()
Of nieuwe/extra panelen na 2027 nog lonen hangt helemaal van jouw persoonlijke situatie af. De tijd dat iedereen op elk dak een TVT van minder dan 7 jaar had liggen definitief achter ons.
Om in jouw voorbeeld te blijven: zou je het een goede deal vinden als jouw aandelen over 10-15 jaar exact evenveel waard zijn als nu? Dat is wat zo'n lange TVT voor PV betekent...
Helemaal mee eens en sterkte.de Peer schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Ik leef blijkbaar in een hele andere wereld. Kwestie van perceptie.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
De oplossing is er ook niet gezien de aard van ons weer. In de zomer produceren we gewoon teveel energie, dat nergens heen kan en in de winter hebben zonnepanelen nauwelijks effect. Dus of thuisbatterijen of een zonneboiler effectief zijn is ook nog maar de vraag. Niet te vergeten in de zomer is het pas donker na 22:00 uur. Tegenwoordig hebben we led verlichting dat nauwelijks stroom vraagt, dus voor de verlichting hoef je het niet te doen. Constant elke dag 'wasjes' draaien doen we ook niet, of je moet al een gezien met 6 kinderen hebben.Franciesco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:37:
Tot nu toe heb ik hier geen reacties gelezen van iemand die pretendeert de oplossing voor iedereen te hebben. Die oplossing bestaat waarschijnlijk ook niet, net zoals one size fits all voor bijna niks van toepassing is.
Pardon? Het is maar goed dat er niet overal zomaar een windmolen geplaatst kan worden. Dat is namelijk nogal ingrijpend en heeft verregaande gevolgen voor de omwonenden, en voor de vogels. Je lijkt dit te onderschatten. Mogelijk doel je op kleine molentjes, die werken dus niet. Dat is al zo vaak de-bunked. Alleen écht grote molens hebben genoeg rendement om de moeite waard te zijn.Snowwie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:29:
[...]
Alleen jammer genoeg leven we in Nederland, het land met 15 miljoen men... regels waardoor niet iedereen overal een windturbine kan plaatsen.
Dan kun je tot in de eeuwigheid wachten. Dit is simpelweg niet mogelijk. Er kan niet getoverd worden. Je heb je te houden aan de natuurwettenHet wachten is op iemand die een innovatieve oplossing bedenkt
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-02-2025 14:33 ]
Een collectief verband dat bv. een hele straat of zelfs een kleine dorpskern de financien bijelkaar raapt om 'buiten' de straat/dorp een wat grotere windturbine te plaatsen. En de vlieger met vogels gaat niet op, dan moeten we ook massaal uit de auto, ivm met al die arme egeltjes die massaal doodgereden worden.de Peer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:33:
Pardon? Het is maar goed dat er niet overal zomaar een windmolen geplaatst kan worden. Dat is namelijk nogal ingrijpend en heeft verregaande gevolgen voor de omwonenden, en voor de vogels. Je lijkt dit te onderschatten. Mogelijk doel je op kleine molentjes, die werken dus niet. Dat is al zo vaak de-bunked. Alleen écht grote molens hebben genoeg rendement om de moeite waard te zijn.
Zonder de natuurwetten te omzeilen, kun je een huis ten eerste veel beter isoleren. Dat zie je tegenwoordig al heel goed bij nieuwbouw huizen en ten tweede, wat maakt het technologisch onmogelijk om zonnepanelen in muren, ramen of daken in te bouwen? Dat is technologisch gezien al eigenlijk niets nieuws meer. Dan heb je nog de optie aardwarmte. Hoeveel kost het om een leiding 50 meter de grond in te jagen en water te later circuleren, koud naar beneden, warm weer omhoog? Het zijn maar ideeën.Dan kun je tot in de eeuwigheid wachten. Dit is simpelweg niet mogelijk. Er kan niet getoverd worden. Je heb je te houden aan de natuurwetten
Het probleem van de afgelopen maanden waardoor de stroomprijs zo steeg was omdat er geen zon én geen wind was.Snowwie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:29:
De oplossing zou kunnen zijn om een andere vorm van een hernieuwbare bron te gebruiken die wel in ons klimaat past en niet afhankelijk is van zonneschijn en/of daglicht. En dat zou dan de windturbine moeten zijn. In de winter wil het meestal wel lekker waaien...
Iedereen is vrij om te vragen voor stroom wat diegene maar wil. Als iemand stroom alleen wil verkopen tegen 1 euro/kWh dan is dat geheel legaal.Crapton schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:48:
Ik vraag me daarbij ook af of die merit order wordt misbruikt om de stroomprijs hoger te houden dan werkelijk nodig is.
Waarom in een mix de zonne- en windstroom afrekenen tegen de prijs van een aardgascentrale?
Snowwie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
[...]
Dan heb je nog de optie aardwarmte. Hoeveel kost het om een leiding 50 meter de grond in te jagen en water te later circuleren, koud naar beneden, warm weer omhoog? Het zijn maar ideeën.
It's time to play the music, it's time to light the lights
LOL. Jij denkt dat er warm water komt van 50 meter diepte?Snowwie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
[...]
Een collectief verband dat bv. een hele straat of zelfs een kleine dorpskern de financien bijelkaar raapt om 'buiten' de straat/dorp een wat grotere windturbine te plaatsen. En de vlieger met vogels gaat niet op, dan moeten we ook massaal uit de auto, ivm met al die arme egeltjes die massaal doodgereden worden.
[...]
Zonder de natuurwetten te omzeilen, kun je een huis ten eerste veel beter isoleren. Dat zie je tegenwoordig al heel goed bij nieuwbouw huizen en ten tweede, wat maakt het technologisch onmogelijk om zonnepanelen in muren, ramen of daken in te bouwen? Dat is technologisch gezien al eigenlijk niets nieuws meer. Dan heb je nog de optie aardwarmte. Hoeveel kost het om een leiding 50 meter de grond in te jagen en water te later circuleren, koud naar beneden, warm weer omhoog? Het zijn maar ideeën.
Ooit, zo'n 30+ jaar geleden eens in Zolder (.be) geweest in de (toen nog actieve) kolenmijn.Snowwie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
Hoeveel kost het om een leiding 50 meter de grond in te jagen en water te later circuleren, koud naar beneden, warm weer omhoog?
Gelukkig boren ze ook een heel stuk dieper dan 50 meter.LooneyTunes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 00:33:
[...]
Ooit, zo'n 30+ jaar geleden eens in Zolder (.be) geweest in de (toen nog actieve) kolenmijn.
We zaten op ongeveer 900 meter diepte, en daar was het 'slechts' 27 graden.
Daar zou je je huis op kunnen verwarmen, maar dat ga je niet zo 1 2 3 regelen zonder aanpassingen.
Voor meer hitte zal je toch dieper moeten (of verkassen naar IJsland)
Met 50 meter ga je het in ieder geval niet redden.
Nou, dat valt hier wel mee.John245 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:10:
[...]
Gelukkig boren ze ook een heel stuk dieper dan 50 meter.
Ok Hier zijn ze wel door de kleilaag gegaan. Daar hebben ze dan weer speciaal spul ingegooid om de kleilaag af te dichten.Simpel360 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:19:
[...]
Nou, dat valt hier wel mee.
Max 35 mtr ivm een of andere ondergrondse waterloop en het niet mogen doorboren van een kleilaag.
Je krijgt hier gewoon geen vergunning voor die diepte.John245 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:30:
[...]
Ok Hier zijn ze wel door de kleilaag gegaan. Daar hebben ze dan weer speciaal spul ingegooid om de kleilaag af te dichten.
Hier geboord toen er alleen een meldplicht was. En de gemeente niet eens wist wat ze met zo'n melding moesten doen.Simpel360 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:40:
[...]
Je krijgt hier gewoon geen vergunning voor die diepte.
Er zijn van die mooie kaartjes waar je dat op kan zien. Wij zitten dan op 35 mtr en een wijk verder al weer dieper op 50 mtr. enz.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je combineert twee dingen die maar zijdelings met elkaar te maken hebben. Het eerste is subsidie. De overheid wil particulieren gewoon geen subsidie geven voor PV. Dat is een politieke realiteit. Pas als veel kiezers dat ander willen kan daar iets veranderen.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:14:
Op dit moment zijn er verschillende spelregels voor commerciële zonneparken en consumenten. Dit is mede het gevolg van de diverse ISDE+ en andere subsidies waarin compensatie vanuit een energieboer kan worden gegeven (afhankelijk van contracten) als een zonnepark moet terugschroeven (dit stond in een van de prospectussen bij Duurzaam Investeren, waarin je kan beleggen in dit soort parken). Daarbij vind ik het kwalijk dat er nu nog steeds heel veel parken worden ontwikkeld (denk aan omgeving Schiphol) terwijl er al piek-levering is in de zomer.
Bij Delta stijgen mijn administratieve terugleverkosten van 423 naar 614 euro. Omdat zij -ogenschijnlijk- de langere en korte termijn inkoop niet kunnen of willen stroomlijnen.
Ik denk dat je het hebt over TLK en niet over TLV zoals je het wel schrijft. Dat laatste zou prima nieuws zijn.cheiron schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:51:
Nou, bij Vattenfall gaat de vaste terugleververgoeding even van €431 naar €524 in mijn schaal. Gaat weer lekker.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Dat gaat natuurlijk niet op wat je zegt. Merit order betreft onderlinge afspraken op de energiemarkt, dat is een soort monopolie want ik kan geen andere energiemarkt kiezen.phicoh schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Iedereen is vrij om te vragen voor stroom wat diegene maar wil. Als iemand stroom alleen wil verkopen tegen 1 euro/kWh dan is dat geheel legaal.
Dus zonder merit order kunnen eigenaren van zonne- en windparken wel een inschatting maken of er stroom uit gas nodig is, en dan een prijs vragen die vlak onder de prijs van stroom uit gas ligt.
Er is natuurlijk wel wat aan te doen. Bijv. als de overheid subsidie geeft, dan zou je overheid hoge winsten ook af kunnen romen. Maar dat moet dan wel van te voren afgesproken worden.
merit order is een manier die hernieuwbare energie toegang tot de energiemarkt heeft gegeven, maar op de day ahead markt ben je vrij in het aanbieden. En zoals Phicoh al aangeeft is het goed net iets lager dan uit fossiele opwek aan te bieden.Crapton schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:54:
[...]
Dat gaat natuurlijk niet op wat je zegt. Merit order betreft onderlinge afspraken op de energiemarkt, dat is een soort monopolie want ik kan geen andere energiemarkt kiezen.
Hoe stel je dat voor >200 miljoen potentiele klanten (aantal huishoudens met een net aansluiting in EU) en als de centrale >600MW voor elk kwartier dien je een administratie zien bij te houden voor tot ca 0,5mln klanten die wat afnemen en die alle ook het transport moeten regelen.Je bent niet vrij als particulier om direct stroom te betrekken uit kerncentrales uit Frankrijk of Finland maar je bent gedwongen via energieleveranciers te werken met ofwel een vaste (hoge) prijs ofwel een sterk fluctuerende prijs dynamisch.
Als je beperkt tot Nederland, de SDE, is een onrendable top subsidie, een garantieprijs, is de marktprijs hoger of negatief (meerdere uren) dan wordt er geen subsidie verstrekt.Waarbij een deel van de stroom m.i. onterecht tegen te hoge kosten wordt afgerekend. Er wordt in veel gevallen subsidie gegeven voor zon- en windstroom. Bv de hoge netwerkkosten zee-windstroom komt uit de collectieve ruif en daar wordt nu over geklaagd - terecht.
Voor die periode is met de huidige gasprijzen en CO2-emissie kosten geen subsidie, de marktprijs is dan hoger dan van meeste beschikkingen.Stel er is naast windstroom nog aardgasstroom nodig die duurder is waarom moeten we dan voor de gesubsidieerde windstroom de aardgasprijs betalen?
Dat zit veel complexer in elkaar, de energieleverancier is verplicht om van kleinverbruikers met consumenten bescherming de teruglevering te accepteren.Andersom is het ook vreemd dat bij overaanbod van zonnestroom de prijs zelfs negatief wordt, in plaats van curtailment vergoeding aan te bieden.
Het zijn commerciele bedrijven met winst maximalisering en de boekhouding daarvan is niet openbaar, daar moet je op ACM vertrouwen, die ook de taak heeft dat er voldoende aanbieders zijn, voor enige concurrentie die prijs beperkt houdt.Zie zonnepanelen boete zuigt want veel te hoog, maar ook die hele marktwerking en prijsvorming zuigt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als u de oplossing met houtenjas bedoeld is dat nogal drastisch, niet?Snowwie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:43:
Het lijkt erop dat we maar beter gewoon ondergrond moeten gaan wonen.
[ Voor 9% gewijzigd door Simpel360 op 26-02-2025 07:01 ]
Yep. Vattenfall is heel er duidelijk mee waar ze nu het geld aan willen verdienen:cheiron schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:51:
Nou, bij Vattenfall gaan de vaste terugleverkosten even van €431 naar €524 in mijn schaal. Gaat weer lekker.
-edit-
Inderdaad, was het maar zo een feest dat dit de terugleververgoeding was
Nieuwe tarieven:Stroomtarief wijzigt
De inkoopprijzen van stroom zijn de afgelopen tijd opnieuw gestegen. Toch blijven uw variabele leveringskosten voor stroom gelijk. Uw vaste leveringskosten gaan wel omhoog.
Vaste terugleverkosten en terugleververgoeding gaan omhoog
Het bedrag dat u per schaal betaalt aan vaste terugleverkosten gaat omhoog. Dit komt omdat wij meer kosten maken voor teruglevering. Ook gaat uw terugleververgoeding omhoog. U krijgt dus meer terug voor de stroom die u netto aan ons teruglevert. In de bijlagen vindt u de nieuwe bedragen en het overzicht van alle schalen van vaste terugleverkosten.
[ Voor 29% gewijzigd door J.E. Weinor op 26-02-2025 13:03 ]
Waarom post je dit hier? Wat is de toegevoegde waarde voor het topic. Ik mis de toelichting.J.E. Weinor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:57:
Delta enegie
Per 1 April 2025 tarief wijzingen gaat alleen over stroom gas heb ik niet, zie overzicht.die ik in de mail heb ontvangen.
[Afbeelding]
Ik denk vanwege de TLK met bijna 288 euro +60% stijgtde Peer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Waarom post je dit hier? Wat is de toegevoegde waarde voor het topic. Ik mis de toelichting.
Dacht vanwege de gestegen prijzen op energie en vergelijking, als ik in de verkeerde topic zit zeg het maar, kon het 123 niet vinden.de Peer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Waarom post je dit hier? Wat is de toegevoegde waarde voor het topic. Ik mis de toelichting.
Je bedoelt de terugleverkosten? (niet de TLV)Domba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:04:
[...]
Ik denk vanwege de TLK met bijna 288 euro +60% stijgt
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 26-02-2025 13:27 ]
klopt, ik ben al paar jaar dynamische gebruiker en dan is TLK een vreemd begripde Peer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Je bedoelt de terugleverkosten? (niet de TLV)
edit: oh je hebt het al aangepast
Helder, mocht je dus 2750 kWh terugleveren buiten de saldering om dan houdt je daar netto bijna 35 euro aan over…….mooie businesscase 🥺, dat geeft ook een indruk van de getallen vanaf 2027.Danfoss schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Yep. Vattenfall is heel er duidelijk mee waar ze nu het geld aan willen verdienen:![]()
[...]
Nieuwe tarieven:
[Afbeelding]
Nieuwe terugleverkosten:
[Afbeelding]
Het plan van de nieuwe energiewet is dat je een losse leverancier kan kiezen voor invoeden. Dus bijv. een vast contract voor levering en een dynamisch contract voor invoeding zou mogelijk moeten worden.Rojado schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:20:
Helder, mocht je dus 2750 kWh terugleveren buiten de saldering om dan houdt je daar netto bijna 35 euro aan over…….mooie businesscase 🥺, dat geeft ook een indruk van de getallen vanaf 2027.
Waarom zou een gerenommeerd energiebedrijf dat straks aanbieden? Alleen invoeren zonder de winstmarge van vaste kosten en variabele tarieven, zie die businesscase voor hen niet.phicoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:42:
Het plan van de nieuwe energiewet is dat je een losse leverancier kan kiezen voor invoeden. Dus bijv. een vast contract voor levering en een dynamisch contract voor invoeding zou mogelijk moeten worden.
Ik zie het probleem niet voor bedrijven zoals Tibber. Stel ze vangen 1 cent/kWh voor invoeden en dan nog 5 euro per maand aan vaste kosten. Dat hoeft voor een klein bedrijf helemaal geen probleem te zijn.hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:50:
Waarom zou een gerenommeerd energiebedrijf dat straks aanbieden? Alleen invoeren zonder de winstmarge van vaste kosten en variabele tarieven, zie die businesscase voor hen niet.
Alles wat je niet direct verbruikt, al dan niet met batterij, is vanaf 2027 defacto waardeloos. Daar kunnen we maar beter aan wennen.
Die laatste zin mag je uitleggen, waarom zouden de day ahead prijzen drastisch veranderen?hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Waarom zou een gerenommeerd energiebedrijf dat straks aanbieden? Alleen invoeren zonder de winstmarge van vaste kosten en variabele tarieven, zie die businesscase voor hen niet.
Alles wat je niet direct verbruikt, al dan niet met batterij, is vanaf 2027 defacto waardeloos. Daar kunnen we maar beter aan wennen.
Rond zonsondergang doen je panelen net genoeg om eigen gebruik af te dekken, significant terugleveren zal toch echt rond het middaguur zijn.Domba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:10:
Waarom zou die kale marktprijs om 17-20 uur nu ineens na genoeg nul worden nastoppen van salderen (EB & BTW verrekenen stopt)
Mijn opmerking was vanwege "al dan niet met batterij" waar de opwek van rond middag uur in verdwijnt voor de duurste 3 uren, de rest tot die duurste uren kan je ook gewoon terugleveren.hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:13:
[...]
Rond zonsondergang doen je panelen net genoeg om eigen gebruik af te dekken, significant terugleveren zal toch echt rond het middaguur zijn.
Ik zie een batterij vooral als manier om directverbruik te verhogen, waarom zou je in de avond terugleveren als je daardoor snachts dure stroom (met belasting en BTW) van het net moet halen.Domba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:31:
Mijn opmerking was vanwege "al dan niet met batterij" waar de opwek van rond middag uur in verdwijnt voor de duurste 3 uren, de rest tot die duurste uren kan je ook gewoon terugleveren.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ehh, ???, ben je all-electric of verwarm je nog met gas?hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:34:
[...]
Ik zie een batterij vooral als manier om directverbruik te verhogen, waarom zou je in de avond terugleveren als je daardoor snachts dure stroom (met belasting en BTW) van het net moet halen.
Stadsverwarming, grofweg 4500 kWh per jaar opwek en verbruik.Domba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:27:
Ehh, ???, ben je all-electric of verwarm je nog met gas?
Ik zit ook naar een kleine batterij te kijken om inderdaad het nachtverbruik te overbruggen. Alleen ik wacht nog even 1.5 jaar, dan is er vast nog meer innovatie / concurrentie op het gebied van plug en play batterijen en waarschijnlijk gaat de prijs van die dingen dan ook steeds verder omlaag.hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:34:
[...]
Ik zie een batterij vooral als manier om directverbruik te verhogen, waarom zou je in de avond terugleveren als je daardoor snachts dure stroom (met belasting en BTW) van het net moet halen.
Dan liggen de verhoudingen anders en dan lijkt een kleine accu om de nacht te overbruggen wel passend, al zitten daar mogelijk nog wel wat haakjes aan.hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:33:
[...]
Stadsverwarming, grofweg 4500 kWh per jaar opwek en verbruik.
Het aantal dagen met significante hoeveelheden overschot in de avonduren is beperkt, imo niet interessant als businesscase voor het aanschaffen van een grote batterij. Een klein HW systeem zie ik wel komen, verder accepteer ik dat de rest vanaf 2027 vrijwel waardeloos is.
Het waren 6 mooie jaren...
Met een nachtverbruik kun je dagelijks van de accu niet redden dan zal je accu elke dag bijv, volledig met zonnepanelen moeten worden opgeladen, in de zomer zal het lukken maar in de winterperiode met minder daglicht minder zon meer bewolkt en regenachtig op een dag, gaat je dat niet lukken om de accu vol te laden, voor de nachtverbruik, de winterperiode verbruik je ook meer stroom dus te verwaarlozen.en niet rendabel.dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:46:
[...]
Ik zit ook naar een kleine batterij te kijken om inderdaad het nachtverbruik te overbruggen. Alleen ik wacht nog even 1.5 jaar, dan is er vast nog meer innovatie / concurrentie op het gebied van plug en play batterijen en waarschijnlijk gaat de prijs van die dingen dan ook steeds verder omlaag.
Mijn analyse is that je een accu in combinatie met PV en een dynamisch contract op 3 manieren kan gebruiken:J.E. Weinor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:45:
Met een nachtverbruik kun je dagelijks van de accu niet redden dan zal je accu elke dag bijv, volledig met zonnepanelen moeten worden opgeladen, in de zomer zal het lukken maar in de winterperiode met minder daglicht minder zon meer bewolkt en regenachtig op een dag, gaat je dat niet lukken om de accu vol te laden, voor de nachtverbruik, de winterperiode verbruik je ook meer stroom dus te verwaarlozen.en niet rendabel.
Wat betreft 3, je hebt dan wel forse prijsverschillen nodig omdat je marge relatief klein wordt door de energiebelasting. Wanneer je uit gaat van een verlies in de omvorming van AC naar DC en dan ook weer terug zit je denk ik zo op 20%. Op een kale energieprijs kan dat nog wel uit, maar kijk bv morgen incl. belasting zit je op 27 cent laagste tarief en 35 cent in de avondspits. Maar je moet dan dus wel 20% meer laden voor break-even, dus je marge om daarmee de batterij terug te verdienen wordt wel heel mager.phicoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Mijn analyse is that je een accu in combinatie met PV en een dynamisch contract op 3 manieren kan gebruiken:
3) In de winter, de accu 's nachts goedkoop opladen en dan 's ochtends en 's avonds die stroom gebruiken als de prijzen hoog zijn.
Punt 1 helpt ook met verlagen van de terugleverboete wat iets typisch is voor vast en variabel contractphicoh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Mijn analyse is that je een accu in combinatie met PV en een dynamisch contract op 3 manieren kan gebruiken:
1) verhoging eigen gebruik van je PV. Dat is waarschijnlijk het meest rendabele gebruik vanwege de energiebelasting.
2) PV opslaan en 's avonds terug leveren. Dat kan vooral 's zomers als je zelf relatief weinig stroom nodig hebt.
3) In de winter, de accu 's nachts goedkoop opladen en dan 's ochtends en 's avonds die stroom gebruiken als de prijzen hoog zijn.
20% overall verlies is een prima vuistregel, maar is niet voor alle systemen als ook dat een deel vast eigenverbruik verlies is dat minder zwaar weegt als er meer kWh's afname en teruglevering zijn.ASW1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:08:
[...]
Wat betreft 3, je hebt dan wel forse prijsverschillen nodig omdat je marge relatief klein wordt door de energiebelasting. Wanneer je uit gaat van een verlies in de omvorming van AC naar DC en dan ook weer terug zit je denk ik zo op 20%. Op een kale energieprijs kan dat nog wel uit, maar kijk bv morgen incl. belasting zit je op 27 cent laagste tarief en 35 cent in de avondspits. Maar je moet dan dus wel 20% meer laden voor break-even, dus je marge om daarmee de batterij terug te verdienen wordt wel heel mager.
Je trekt het wel wat uit de context; @ASW1 had het over punt 3: 's nachts laden en overdag ontladen. Dan heb je dus 20% verlies of meer.Domba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:49:
[...]
20% overall verlies is een prima vuistregel, maar is niet voor alle systemen als ook dat een deel vast eigenverbruik verlies is dat minder zwaar weegt als er meer kWh's afname en teruglevering zijn.
Een groot nadeel is dat het overall verlies niet uit de datasheets te halen is en ook nog afhankelijk is van het gebruik.
Voor november-december-januari
Verbruikers 3853kWh
PV-opwek 394kWh
Afname 4109 kWh
Teruglevering 175kWh
(Accubank IN 2515kWh UIT 2368kWh)
Overall verlies = (PV-opwek+ Afname) -(Verbruikers + Teruglevering)= 475kWh verlies (10,54%)
oktober & febrauri neem ik niet mee omdat deze elk al meer PV-opwek hebben dan deze 3 maanden samen
In deze maanden met amper ~10% PV-opwek hebben de slechtste efficientie in het jaar
Ik heb een DC gekoppeld PV-systeem, wat effcienter is dan van het net laden en het verlies van onder 9% zakt. DC-gekoppelde PV heeft 1 conversie minder AC>>DC als van net laden, wat al snel 3-4% scheelt.
In deze periode zet ik mijn 2e Deye ook nog enkel in voor EPEX handel en nog niet nodig voor het vermogen om de PV opwek in de accu te krijgen
Ik verbruik juist in de zomer meer stroom, ik heb helaas alleen een mobiele airco (wel met 2 slangen). Dus daar kan de batterij dan mee helpen in de zomer, juist in de avond en ook in de nacht. Maar je hebt gelijk, in de winter heb ik niet zoveel aan de batterij. Het is dus even de vraag wat straks een batterij kost van 2 - 3 kWh en of dat het waard is voor de periode maart - oktober.J.E. Weinor schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:45:
[...]
Met een nachtverbruik kun je dagelijks van de accu niet redden dan zal je accu elke dag bijv, volledig met zonnepanelen moeten worden opgeladen, in de zomer zal het lukken maar in de winterperiode met minder daglicht minder zon meer bewolkt en regenachtig op een dag, gaat je dat niet lukken om de accu vol te laden, voor de nachtverbruik, de winterperiode verbruik je ook meer stroom dus te verwaarlozen.en niet rendabel.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het werkt vooral als er 's nachts genoeg wind is om de prijzen laag te houden, maar niet genoeg wind om 's ochtends en 's avonds ook de prijzen laag te houden.ASW1 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:08:
[...]
Wat betreft 3, je hebt dan wel forse prijsverschillen nodig omdat je marge relatief klein wordt door de energiebelasting. Wanneer je uit gaat van een verlies in de omvorming van AC naar DC en dan ook weer terug zit je denk ik zo op 20%. Op een kale energieprijs kan dat nog wel uit, maar kijk bv morgen incl. belasting zit je op 27 cent laagste tarief en 35 cent in de avondspits. Maar je moet dan dus wel 20% meer laden voor break-even, dus je marge om daarmee de batterij terug te verdienen wordt wel heel mager.
Jup, en het zijn vooral besparingen op belasting die het hem doen, daar zit het belangrijkste verdienmodel voor een particulier met PV en accu als je het mij vraagt.phicoh schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:52:
[...]
Ik ga er vanuit dat je die accu voornamelijk terugverdient door je eigengebruik te verhogen, want dat levert het meeste op.
Als dat je enigste actie is, dan komt het op je sleep verbruik aan, het verbruik in periodes er tussen en hoe je conversie effecientie curve ligt.Martin7182 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:25:
[...]
Je trekt het wel wat uit de context; @ASW1 had het over punt 3: 's nachts laden en overdag ontladen. Dan heb je dus 20% verlies of meer.
Het werkt alleen bij COP 1 boilers met een 'domme' weerstand. Warmtepompboilers kun je niet dimmen van buitenaf. Want er zit een display opesphome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:30:
Je moet toch wat om niet teveel aan zonnepaneelboete te moeten betalen. Er is nu een zonnepaneel dimmer die energie opslaat in een bestaande warmwaterboiler.
Dit werkt natuurlijk het best als je die boiler van het COP1 type is want dan kun je tenminste voldoende stroom verstoken om de boete omlaag te brengen.
Dit is natuurlijk omgekeerde logica. Het is niet 'goed' om 4 kWh op te slaan in een COP 1 boiler als je ook gewoon dezelfde hoeveelheid warmte kunt opwekken voor 0,5 kWh met de warmtepompboiler.esphome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:30:
Je moet toch wat om niet teveel aan zonnepaneelboete te moeten betalen. Er is nu een zonnepaneel dimmer die energie opslaat in een bestaande warmwaterboiler.
Dit werkt natuurlijk het best als je die boiler van het COP1 type is want dan kun je tenminste voldoende stroom verstoken om de boete omlaag te brengen.
Zelf kan ik mijn COP1 boiler aansturen vanuit HA en dan hoef ik de omvormer straks minder omlaag te regelen opdat die het interne verbruik aan stroom matcht. De boiler kan zo'n 4kWh per dag opslaan en dat neemt de dagen daarop af aangezien ik niet zoveel warm water gebruik. Dat is dan ook weer een nadeel van deze vorm van opslag van energie, je kunt het niet meer omzetten in stroom. Stroom, die je wel constant gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-02-2025 11:13 ]
Hoe gaat dat is zijn werk als je een warmtepomp hebt, die in combinatie met je boiler werkt?esphome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:30:
Zelf kan ik mijn COP1 boiler aansturen vanuit HA en dan hoef ik de omvormer straks minder omlaag te regelen opdat die het interne verbruik aan stroom matcht. De boiler kan zo'n 4kWh per dag opslaan en dat neemt de dagen daarop af aangezien ik niet zoveel warm water gebruik. Dat is dan ook weer een nadeel van deze vorm van opslag van energie, je kunt het niet meer omzetten in stroom. Stroom, die je wel constant gebruikt.
Maar goed alle beetjes helpen om zo weinig mogelijk stroom terug te leveren waar je straks nog maar een schamele vergoeding voor krijgt. En wie weet is straks zelfs de boete hoger dan de vergoeding.
[Afbeelding]
De Elwa Dimmer werkt volledig automatisch en is eenvoudig te koppelen aan de slimme meter. Wanneer zonnepanelen meer stroom opwekken dan een huishouden op dat moment nodig heeft, stuurt de dimmer de overtollige zonne-energie naar de boiler of een ander verwarmingselement. Dit verhoogt niet alleen het rendement van de zonnepanelen, maar verlaagt ook de totale energiekosten van een huishouden.
Bovendien is het nieuwe product te zien op de Innovatieboulevard van de vakbeurs. Bestel hier gratis toegangskaarten voor de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam met de actiecode ‘SOLARMAG’.
Lees meer: https://solarmagazine.nl/...llige-stroom-zonnepanelen
dan kun je niet dimmen, maar wel het signaal gebruiken om je warmtepomp in gang te zetten. Maar dat kon ook al zonder dit kastje.J.E. Weinor schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Hoe gaat dat is zijn werk als je een warmtepomp hebt, die in combinatie met je boiler werkt?
de Peer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Dit is natuurlijk omgekeerde logica. Het is niet 'goed' om 4 kWh op te slaan in een COP 1 boiler als je ook gewoon dezelfde hoeveelheid warmte kunt opwekken voor 0,5 kWh met de warmtepompboiler.
Stroom 'opmaken/verspillen' is geen doel op zich.
dit soort apparaatjes is alleen nuttig voor Henk en Ingrid die er niets van begrijpen en dit standaard geinstalleerd krijgen.
Tweakers regelen het zelf wel.
Er zijn meer Henk en Ingrid dan tweakers die snappen in de materie en complexiteit niet ,net als met de energieleveranciers om het uiterste er uit te halen om minder te betalen, vooral met een dynamisch contract op tijden en uren van de dag om het meeste voordeel er uit te halen, komt wel meer bij kijken in de materie enz.de Peer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Dit is natuurlijk omgekeerde logica. Het is niet 'goed' om 4 kWh op te slaan in een COP 1 boiler als je ook gewoon dezelfde hoeveelheid warmte kunt opwekken voor 0,5 kWh met de warmtepompboiler.
Stroom 'opmaken/verspillen' is geen doel op zich.
dit soort apparaatjes is alleen nuttig voor Henk en Ingrid die er niets van begrijpen en dit standaard geinstalleerd krijgen.
Tweakers regelen het zelf wel.
Da's niet helemaal juist. Ik zelf heb als proef en test het elektrisch element tijdelijk afgekoppeld gehad in m'n WPB. Dit zodat ik deze onafhankelijk kon aansturen in Node red bij PV overschot. Langdurig getest en werkt eigenlijk best prima. Nadeel: was alleen aan/uit dus 1800 Watt of niets. In de zomer prima want dan lever ik uren aan een stuk 3 a 4 kW terug.Martin7182 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Het werkt alleen bij COP 1 boilers met een 'domme' weerstand. Warmtepompboilers kun je niet dimmen van buitenaf. Want er zit een display op
[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 27-02-2025 13:50 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Vreemde keuze. waarom zou je dat doen?Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Na 2027 ga ik dan een deel van m'n PV overschot in een (WP) boiler dumpen.
Dat lijkt me dus heel geschikt. 20 sec is prima. Lekker boeiend dat je dan soms 5 eurocent per dag meer moet betalen vanwege een snelle wolk.Dit omdat het terug regelen in vermogen van m'n SMA omvormers ongeveer 20 seconden duurt.
Wel als je 100% resultaat nastreeft, accepteer je ook 97% dan is jouw opzet nogal overkill.Da's lastig regelen op die manier tijdens wisselende bewolking.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 27-02-2025 13:53 ]
Dat snap ik, maar lees even terug waar ik op reageerde. Zo'n dimmer kan dus alleen op een COP 1 element!Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Da's niet helemaal juist. Ik zelf heb als proef en test het elektrisch element tijdelijk afgekoppeld gehad in m'n WPB. Dit zodat ik deze onafhankelijk kon aansturen in Node red bij PV overschot. Langdurig getest en werkt eigenlijk best prima. Nadeel: was alleen aan/uit dus 1800 Watt of niets. In de zomer prima want dan lever ik uren aan een stuk 3 a 4 kW terug.
Ben nu bezig met een (zelfbouw) dimbare versie. Na 2027 ga ik dan een deel van m'n PV overschot in een (WP) boiler dumpen. Dit omdat het terug regelen in vermogen van m'n SMA omvormers ongeveer 20 seconden duurt. Da's lastig regelen op die manier tijdens wisselende bewolking. Met een dump weerstand kan ik op de seconde regelen bij snel wisselende opbrengst.
Als dit dan de Henk en Ingrid tweakers, die je toch steeds meer ook hier ziet, gaan doen is het wachten op de eerste woningsbranden cq ongevallen door onkundig werken met ... .Doggieman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Da's niet helemaal juist. Ik zelf heb als proef en test het elektrisch element tijdelijk afgekoppeld gehad in m'n WPB. Dit zodat ik deze onafhankelijk kon aansturen in Node red bij PV overschot. Langdurig getest en werkt eigenlijk best prima. Nadeel: was alleen aan/uit dus 1800 Watt of niets. In de zomer prima want dan lever ik uren aan een stuk 3 a 4 kW terug.
Ben nu bezig met een (zelfbouw) dimbare versie. Na 2027 ga ik dan een deel van m'n PV overschot in een (WP) boiler dumpen. Dit omdat het terug regelen in vermogen van m'n SMA omvormers ongeveer 20 seconden duurt. Da's lastig regelen op die manier tijdens wisselende bewolking. Met een dump weerstand kan ik op de seconde regelen bij snel wisselende opbrengst.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
1) Gewoon omdat het kan. Hobby en intresse in spelen met Node-red.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq