Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het is niet alleen maar verdienen aan de TLB maar bij Engie is tevens een manier om klanten te overstappen naar een andere contractvorm. Als ik de vaste TLB bedrag per jaar neem, dan is dat omgerekend meer dan 1100 kWh aan stroom wat zij extra aftikken tegen 0,30 per kWh. Die 0,30 per kWh is volgens mij een realistisch bedrag op het moment. Al je dan het kale leveringstarief zou nemen dan is het vast meer dan 2200 kWh overproductie per jaar.

Dit gaat dan ook op voor klanten zonder zonder zonnepanelen, die zitten ook in het zelfde bootje. Die tikken ook 1100 kWh extra af op hun jaarrekening.

Aangezien dit in de wet dit niet verboden is, mag het gewoon. De ACM wil dat wel op termijn veranderen maar of dat ook binnenkort is, dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

In de tussentijd moeten de klanten met een modelcontract hun knopen tellen en bekijken of zij gaan overstappen naar een contract met nu slechtere voorwaarden dan voorheen bij Engie. Of zelfs naar een andere energie leverancier uitkijk moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dan over de ACM hoe die omgaan met de tarieven. Dit zijn twee teksten hun site:

Tarief per dag of maand

Voor vaste leveringskosten zoals de administratie, betalen kleinverbruikers een tarief per dag of maand. Dit staat los van de hoeveelheid energie die iemand verbruikt.

Als het tarief onredelijk is voor kleinverbruikers, vragen wij de energieleverancier om de prijs te verlagen. Gebeurt dit niet, dan kunnen wij een maximumtarief bepalen voor de leverancier.

Controle van redelijke tarieven

Volgens de Elektriciteitswet en Gaswet moeten wij controleren of de tarieven voor kleinverbruikers redelijk zijn. Energieleveranciers geven ons daarom al hun tarieven door.

Het tarief is redelijk als energieleveranciers niet te veel winst maken. Het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs van hun energie mag niet te groot zijn.

Hoe we dit precies berekenen, is geheim. Anders kunnen energieleveranciers hier misbruik van maken door de hoogst mogelijke tarieven uit te rekenen en alleen die hoge prijzen te gebruiken.

De eerste deel gaat over vaste leveringskosten. Nu wordt de TLB ook verwerkt in de vaste leveringskosten die zijn nu feitelijk naar boven open. Hier handhaaft de ACM dan feitelijk niet meer.

Het tweede citaat geeft de ACM aan dat zij niet hun maximale marge bekend willen maken. Echter de leverancier die het hoogste tarief heeft en niet gecorrigeerd wordt door de ACM geeft de andere leveranciers al een indicatie dat er nog ruimte naar boven is.

Het is dan wachten op een volgende of dezelfde leverancier om er weer een schepje erbij op te doen en zo de begrenzing van de ACM op te zoeken. Worden zij dan wel aangesproken door de ACM dan is bekend waar dan die grens ligt.

De onderzochte marge wordt echter wel beïnvloed door het percentage zonnepaneel bezitters in het klantenbestand van een enkele energieleverancier. Het invoeren van de TLB maakt het vergelijken van de marges per energieleverancier nu nog ingewikkelder voor de ACM.

In de energiemonitors van de ACM zijn nog steeds de TLB niet meegenomen terwijl die toch al een tijdje er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik raad aan om het volgende artikel te lezen over hoe er over alles geacht wordt.

De Tweede Kamerleden van de vaste commissie voor Financiën en de commissie Klimaat en Groene Groei werden tijdens een technische briefing door ambtenaren van het ministerie van Financiën en medewerkers van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bijgepraat over het stopzetten van de salderingsregeling. Het op enige manier vastleggen van een minimale hoogte van de terugleververgoeding zal volgens de ACM consumenten helpen om in toekomst hun recht te halen.

Lees hier verder: https://solarmagazine.nl/...ing-in-wet-vast-te-leggen

Ik lees: De gemiddelde inkoopkosten voor klanten met zonnepanelen zijn hoger ten opzichte van klanten zonder zonnepanelen, omdat er voor deze klanten relatief meer moet worden ingekocht voor de duurdere momenten.

Daarentegen zijn juist de prijzen lager op de goedkopere momenten omdat er minder ingekocht hoeft te worden. Er is soms zelfs zoveel stroom dat die weer verkocht kan worden. Dat zou dan toch elkaar dan grotendeels moeten opheffen?

Redelijke vergoeding hoger dan nul.
Jolanda Strijker-Reintjes: ‘Dat kan en staat inderdaad in de wet. Als lidstaten een vergoeding willen geven die hoger is dan een afspiegeling van de marktwaarde, kan dat via steunregelingen. Dat zou niet iets zijn wat de marktdeelnemers (red. de energieleveranciers) moeten uitkeren, maar de overheid.’

Hmmm de salderingsregeling kost de overheid en zo de burger 500-600 miljoen elk jaar. Als er dan op een andere wijze een steunregeling komt dan zou ik zeggen reken eens uit wat een nieuwe steunregeling kost. Misschien is salderingsregeling nog wel eens niet zo ongunstig voor ons allemaal.

[ Voor 44% gewijzigd door esphome op 17-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:44
De VVD en SP willen zieltjes winnen
https://nos.nl/artikel/25...igenaren-van-zonnepanelen

Hoop trouwens wel dat ze het serieus de kamer in gaan brengen en dat het verbod er straks komt als de saldering is afgelopen. Niet dat ik vind dat we veel geld moeten krijgen voor een kWh die we hebben opgewekt, maar een zonnepaneel zou netto altijd iets moeten opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
President schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 06:12:
De VVD en SP willen zieltjes winnen
https://nos.nl/artikel/25...igenaren-van-zonnepanelen

Hoop trouwens wel dat ze het serieus de kamer in gaan brengen en dat het verbod er straks komt als de saldering is afgelopen. Niet dat ik vind dat we veel geld moeten krijgen voor een kWh die we hebben opgewekt, maar een zonnepaneel zou netto altijd iets moeten opleveren
En je wilt natuurlijk gaan voorkomen dat die kosten de spuigaten uit kunnen en mogen lopen. Het is "normaal" dat alles maar duurder en duurder wordt, Jan Modaal zit er niet op te wachten dat die terugleverkosten over 10 jaar verdubbeld zijn, gewoon omdat het kan.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
esphome schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:01:
Ik raad aan om het volgende artikel te lezen over hoe er over alles geacht wordt.

De Tweede Kamerleden van de vaste commissie voor Financiën en de commissie Klimaat en Groene Groei werden tijdens een technische briefing door ambtenaren van het ministerie van Financiën en medewerkers van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bijgepraat over het stopzetten van de salderingsregeling. Het op enige manier vastleggen van een minimale hoogte van de terugleververgoeding zal volgens de ACM consumenten helpen om in toekomst hun recht te halen.

Lees hier verder: https://solarmagazine.nl/...ing-in-wet-vast-te-leggen

Ik lees: De gemiddelde inkoopkosten voor klanten met zonnepanelen zijn hoger ten opzichte van klanten zonder zonnepanelen, omdat er voor deze klanten relatief meer moet worden ingekocht voor de duurdere momenten.

Daarentegen zijn juist de prijzen lager op de goedkopere momenten omdat er minder ingekocht hoeft te worden. Er is soms zelfs zoveel stroom dat die weer verkocht kan worden. Dat zou dan toch elkaar dan grotendeels moeten opheffen?

Redelijke vergoeding hoger dan nul.
Jolanda Strijker-Reintjes: ‘Dat kan en staat inderdaad in de wet. Als lidstaten een vergoeding willen geven die hoger is dan een afspiegeling van de marktwaarde, kan dat via steunregelingen. Dat zou niet iets zijn wat de marktdeelnemers (red. de energieleveranciers) moeten uitkeren, maar de overheid.’

Hmmm de salderingsregeling kost de overheid en zo de burger 500-600 miljoen elk jaar. Als er dan op een andere wijze een steunregeling komt dan zou ik zeggen reken eens uit wat een nieuwe steunregeling kost. Misschien is salderingsregeling nog wel eens niet zo ongunstig voor ons allemaal.
helemaal mee eens, en bedenk dat deze kosten infeite het gemis van energiebelasting is, dus of je dat nu kosten kunt gaan noemen is hoe je daarna kijkt.
om dat enigsinds te verduidelijken: stel je hebt een campanje waar je hoopt dat men minder energie verbruikt. kosten van deze campanje is 2 miljoen euro.
het effect blijkt dat in het eerste jaar dit een 15% verminderd energieverbruik tot gevolg heeft, en dus ook 15% minder inkomsten vanuit de energiebelasting (stel dat deze 15% 150 miljoen minder energiebelasting betekend), is het kostenplaatje van deze campanje dan ook plots geen 2 miljoen maar 152 miljoen ? :S :N :N :N
De saldering is bedoeld als promotie om meer duurzame energie te produceren en een gevolg daarvan is dat de energiebelastingen daardoor zullen verminderen.
Je zou ook de vraag kunnen stellen of je wel energiebelasting kan/moet heffen op hernieuwbare energie ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Amendement (CDA)die tijdsperiode van 1 maand invoegt dat terugleververgoeding niet negatief mag zijn, zodat dynamische tarieven in huidige vorm kunnen bestaan
https://www.tweedekamer.n...2024Z16057&did=2024D38900

Amendement (CU & D66) Minimale terugleververgoeding van 50% voor eerste 3 jaar daarna vaststelling door ACM
https://www.tweedekamer.n...2024Z16247&did=2024D39303

Amendement (CU & VVD) toevoeging van een evaluatiemoment voor 2030 of en hoeveel PV er nog wordt geplaatst na beeindiging saldering
https://www.tweedekamer.n...2024Z16300&did=2024D39429

Amendement (CU & VVD & SP) terugleverkosten verwerken in terugleververgoeding
https://www.tweedekamer.n...2024Z16072&did=2024D38929

NSC & BBB ??

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 18-10-2024 11:48 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
MacD007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

helemaal mee eens, en bedenk dat deze kosten infeite het gemis van energiebelasting is, dus of je dat nu kosten kunt gaan noemen is hoe je daarna kijkt.
om dat enigsinds te verduidelijken: stel je hebt een campanje waar je hoopt dat men minder energie verbruikt. kosten van deze campanje is 2 miljoen euro.
het effect blijkt dat in het eerste jaar dit een 15% verminderd energieverbruik tot gevolg heeft, en dus ook 15% minder inkomsten vanuit de energiebelasting (stel dat deze 15% 150 miljoen minder energiebelasting betekend), is het kostenplaatje van deze campanje dan ook plots geen 2 miljoen maar 152 miljoen ? :S :N :N :N
De saldering is bedoeld als promotie om meer duurzame energie te produceren en een gevolg daarvan is dat de energiebelastingen daardoor zullen verminderen.
Je zou ook de vraag kunnen stellen of je wel energiebelasting kan/moet heffen op hernieuwbare energie ?
Niet alleen dat maar ben benieuwd hoe groot verschil terugloopt met accijnzen en belasting nu met minder tot geen gas verbruikt.

Vooral benieuwd wanneer ze dat evt gaan verschuiven naar electra.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
Offens1490 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:24:
Vooral benieuwd wanneer ze dat evt gaan verschuiven naar electra.
Per kWh zit er allang een hogere belasting op elektriciteit in vergelijking met gas of benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

esphome schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:01:
(en waarom zijn die prijzen lager: teveel aanbod).
Voor hun klanten met PV moeten ze alleen dure stroom inkopen, want op goedkope momenten verbruiken die minder/niets/zelfs terugleveren.
Ze kunnen de goedkope stroom alleen verkopen aan mensen zonder PV.
De maatschappelijke winst van gemiddeld lagere prijzen dankzij PV gaat niet naar de leveranciers, maar wordt doorgegeven aan de klanten.
Het bestaansrecht van dit topic is tenslotte dat PV klanten onder de streep niet hetzelfde betalen als PV-lozen voor hetzelfde verbruik.

Hoe zou dat 'opheffen' volgens jou voor dezelfde prijs moeten zorgen voor mensen met PV?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

(en waarom zijn die prijzen lager: teveel aanbod).
Voor hun klanten met PV moeten ze alleen dure stroom inkopen, want op goedkope momenten verbruiken die minder/niets/zelfs terugleveren.
Ze kunnen de goedkope stroom alleen verkopen aan mensen zonder PV.
De maatschappelijke winst van gemiddeld lagere prijzen dankzij PV gaat niet naar de leveranciers, maar wordt doorgegeven aan de klanten.
Het bestaansrecht van dit topic is tenslotte dat PV klanten onder de streep niet hetzelfde betalen als PV-lozen voor hetzelfde verbruik.

Hoe zou dat 'opheffen' volgens jou voor dezelfde prijs moeten zorgen voor mensen met PV?
Prijzen zijn dan over de gehele lijn lager.

Dan, waarom zouden klanten zonder zonnepanelen kunnen profiteren van de investeringen die klanten met zonnepanelen hebben gedaan? Het salderen is straks weg en de boetes worden nu vol op geïnd.

Wat als de PV bezitters denken dan ga ik alleen nog eigen verbruik doen. Veel omvormers kunnen prima kun productie regelen en het zou zelf standaard ingebouwd kunnen worden. Heeft wel een externe waarde nodig en dat is het interne verbruik of een berekening met behulp van de export vanuit de meter (P1).

productie - export = intern verbruik

Goodwe heeft ook CT sensor die om de fase draad gaan in de meterkast die de hoeveelheid stroom er doorheen gaat. Zit een kabel aan van wel 30 meter en zo is omvormer wel te bereiken.

Dan is er helemaal geen input nodig uit externe bronnen om de output van de omvormer te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@esphome Ah, het 'opheffen' is blijkbaar wensdenken. De mensen met meer verbruik tijdens lagere prijzen hebben onvermijdelijk meer voordeel van die lagere prijzen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Tanuki schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

En je wilt natuurlijk gaan voorkomen dat die kosten de spuigaten uit kunnen en mogen lopen. Het is "normaal" dat alles maar duurder en duurder wordt, Jan Modaal zit er niet op te wachten dat die terugleverkosten over 10 jaar verdubbeld zijn, gewoon omdat het kan.
+1
Wie maakt de onbetrouwbare politiek duidelijk dat oa Energie een noodzakelijke voorziening is waar mensen afhankelijk van zijn. Gewoon niet speculeren met energie neem als overheid de regie terug en misbruik energie niet voor politiek gewin of baantjes jacht zoals Nieuwenhuizen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:33
MacD007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Dat we energiebelasting moeten betalen over hernieuwbare energie, zou ik niet erg vinden. Anders zou windenergie ook belasting vrij mogen zijn, en ja hoeveel verbruik jij op welk moment tegen welke prijs en belasting. Dat wordt echt onoverzichtelijk.

Maar voor de consument een belasting korting van bijvoorbeeld 50% over de zelf opgewekte kWh, dat lijkt mijn geen gek idee.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Domba schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:29:

Amendement (CU & D66) Minimale terugleververgoeding van 50% voor eerste 3 jaar daarna vaststelling door ACM
https://www.tweedekamer.n...2024Z16247&did=2024D39303
Als iets is gebleken is dat wel dat we niets aan de ACM moeten toevertrouwen... Het interesseert ze geen snars en houden er zeer creatieve berekeningen op na. Als ik op die manier mijn huur zou berekenen moet de verhuurder mij betalen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:31
computerjunky schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 02:30:
[...]

Als iets is gebleken is dat wel dat we niets aan de ACM moeten toevertrouwen... Het interesseert ze geen snars en houden er zeer creatieve berekeningen op na. Als ik op die manier mijn huur zou berekenen moet de verhuurder mij betalen :+
De ACM houdt alleen maar toezicht op de manier zoals de regering dat wil..

dus dat kan je de ACM niet aanrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-10 18:38
hoevenpe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Kale levertarief is minder dan 10 cent, de rest zijn belastingen, heffingen en BTW.
De leveringskosten die ik heb zijn 17 ct/kWh incl BTW en de energiebelasting is 13 ct/kWh incl BTW.

80 % van 17 ct/kWh is 13.5 ct/kWh terugleververgoeding. Dat is bijna het dubbele van 7 ct/kWh.

Volgen puntje van zorg is de de minister nu zegt verbod op terugleverkosten niet mogelijk is:

https://solarmagazine.nl/...ngsregeling-niet-mogelijk

Het heeft als regering geen nut om over terugleververgoeding te steggelen als de terugleverkosten niet wordt meegenomen.

Terugleververgoeding = leveringskosten - terugleverkosten.

En niet: (50% als voorbeeld genomen)

Terugleververgoeding = leveringskosten x 50% - terugleverkosten.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
computerjunky schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 02:30:
[...]
Het zal een uitdaging voor de ACM zijn om een percentage vast te stellen, als ook dat de methode die ze gaan hanteren openbaar moet zijn, ze hebben nu op redelijkheid op niveau van gehele bedrijf gecontroleerd een percentage vaststellen is wel wat anders.
Het is dan ook opmerkelijk dat ze voor het eerste rapport geen openheid willen geven in de exacte opbouw.

Want het rammelt als je vergelijk maakt tussen HH met 3400kWh afname en 10 paneeltjes (2400kWh afname en 2400kWh teruglevering, dat de kosten enkele honderden euro's zouden zijn op jaarbasis.
Als je met kale levertarief 15ct/kWh vergelijkt 3400kWh versus 4800kWh (verschil 210 euro) wat heen en weer gaat op jaarbasis, kale levertarief daar energieleverancier EB&BTW namens belastingdienst int, dat energieleverancier meer kosten zou hebben en de teruggeleverde 2400 kWh's hebben op jaarbasis ook nog enige marktwaarde.
Dan wil je wel exact weten hoe die kosten zijn opgebouwd en welke extra kosten energieleverancier er nog opstappeld vanwege de vrijheid van energieleverancier waar de kosten neerslaan.

Lijkt een beetje op fabeltje van Ministerie van Financië, dat je eigenverbruik van 30% naar 60% kan verhogen met iets dat maar ca 10% van je totale verbruik is, terwijl het enkel met zeer forse investeringen mogelijk is en al knap is als je 30% eigenverbruik hebt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:48
Domba schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Lijkt een beetje op fabeltje van Ministerie van Financië, dat je eigenverbruik van 30% naar 60% kan verhogen met iets dat maar ca 10% van je totale verbruik is, terwijl het enkel met zeer forse investeringen mogelijk is en al knap is als je 30% eigenverbruik hebt.
Dat laatste kan ik bevestigen en ook dat dit een zeer schadelijk fabeltje is. Ondanks een EV en het feit dat ik er goed op let kom ik niet boven de 17.2% op jaarbasis. Ik heb geen idee wat een warmtepomp nog voor verschil gaat maken maar ik denk dat ik niet eens in de buurt kom van 30%, laat staan 60%.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
cville schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Dat laatste kan ik bevestigen en ook dat dit een zeer schadelijk fabeltje is. Ondanks een EV en het feit dat ik er goed op let kom ik niet boven de 17.2% op jaarbasis. Ik heb geen idee wat een warmtepomp nog voor verschil gaat maken maar ik denk dat ik niet eens in de buurt kom van 30%, laat staan 60%.
Ik zit het afgelopen jaar op 30.1%. Dit zou misschien nog iets hoger kunnen door er beter op te letten. Met een thuisaccu verwacht ik naar ca. 50% te kunnen. Dit wordt uiteraard pas na 2027 i.v.m. nu nog volledige saldering.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Jojan265 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Ik zit het afgelopen jaar op 30.1%. Dit zou misschien nog iets hoger kunnen door er beter op te letten. Met een thuisaccu verwacht ik naar ca. 50% te kunnen. Dit wordt uiteraard pas na 2027 i.v.m. nu nog volledige saldering.
Mooie cijfers; ik neem aan dat je flink wat km maakt met de EV om aan de 30% te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
cville schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Mooie cijfers; ik neem aan dat je flink wat km maakt met de EV om aan de 30% te komen.
ca. 20dkm/jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Rincon schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Indien ik mijn EV aan de eigen laadpaal zet laad hij met 11Kw, terwijl ik bij volop zon 2.5 Kw opwek, ik kan hem dus niet “voldruppelen” maar neem dus 8.5 Kw van het net af.
Op mijn wallbox (Zappi) kan ik instellen dat hij de EV alleen oplaadt met zonnestroom.

En over het afschaffen van TLB bij einde salderingsregeling: mensen, denk even na.
De creativiteit van energieleveranciers is net losgegaan op de TLB.
Als die TLB weg moet, dan verzinnen ze wel wat anders.
Zoals verhoging van het maandrecht. Doen ze immers bij de modelcontracten ook.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tao schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:02:
[...]
En over het afschaffen van TLB bij einde salderingsregeling: mensen, denk even na.
De creativiteit van energieleveranciers is net losgegaan op de TLB.
Als die TLB weg moet, dan verzinnen ze wel wat anders.
Zoals verhoging van het maandrecht. Doen ze immers bij de modelcontracten ook.
De kosten worden echt wel doorberekend, de proceskosten die overblijven na salderen wegvalt zijn variabel

Punt is dat energieleveranciers dat willen is dat de vergoeding niet negatief mag zijn en ze eigen PV opwek hebben en voor elke opwek tijdens de niet negatieve marktprijs periode krijgen ze SDE subsidie.

Als de wet niet regelt dat deze kosten in de terugleververgoeding dienen te zitten, met energiewet kan je verschillende energieleveranciers hebben voor afname en teruglevering.
Je hebt door spiegeling in de energiewet al voor beode abbo/administratiekosten al zonder meer en kan de energieleverancier de terugleverkkosten nogeens hoger maken en als nog dat je netto kosten hebt aan elke kWh die ingevoed wordt en niet 0 of een kleine vergoeding.
ACM controleert niet op tarief niveau, maar op bedrijfsniveau en alleen dat wat in de wet staat en mag geen oordeel hebben bij welke groep de energieleverancier die kosten laat neerslaan als het op bedrijfsniveau wel redelijk is.
Want energieleverancier heeft nu ook diverse mogelijkheden om de kosten door te berekenen en je zou daar nog een extra aan toe willen voegen, en met de energiewet worden dat 2twee verschillende contracten en dan heb je 4 combinaties er zowiezo bij (waarbij variabel alles kan zijn van 1 uur tot 6 maanden),
(afname/teruglevering) vast/vast, vast/variabel. variabel/vast, variabel/variabel

-welkomstbonus
-vaste leverkosten (abbo)
-levertarief
-terugleververgoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:12
cville schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Of gewoon weinig panelen. Direct eigen verbruik is iets heel anders dan dekking van je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Martin7182 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Of gewoon weinig panelen. Direct eigen verbruik is iets heel anders dan dekking van je verbruik.
Nee; hij had al aangegeven dat hij 14kWp aan panelen heeft. Dan is 30% al helemaal bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Einde van terugdraaiende teller finaal in zicht in Vlaanderen

Netbeheerder Fluvius verstuurt volgende week de eerste uitnodigingen naar klanten met zonnepanelen die nog geen digitale meter hebben om een te plaatsen.

Het gaat om 403.000 woningen, appartementen en kleine bedrijven met zonnepanelen.

bron:
https://www.vrt.be/vrtnws...18/terugdraaiende-teller/

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:21
pms1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:06:
Einde van terugdraaiende teller finaal in zicht in Vlaanderen

Netbeheerder Fluvius verstuurt volgende week de eerste uitnodigingen naar klanten met zonnepanelen die nog geen digitale meter hebben om een te plaatsen.

Het gaat om 403.000 woningen, appartementen en kleine bedrijven met zonnepanelen.

bron:
https://www.vrt.be/vrtnws...18/terugdraaiende-teller/
Is een 'uitnodiging' een verplichting tot verwijdering?
Want in Nederland sturen de netbeheerders ook een brief of je een digitale meter wilt, maar je bent (nog) niet verplicht om op dat aanbod in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
Truus01 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Is een 'uitnodiging' een verplichting tot verwijdering?
Want in Nederland sturen de netbeheerders ook een brief of je een digitale meter wilt, maar je bent (nog) niet verplicht om op dat aanbod in te gaan.
"Vanaf 2025 moet iedereen een digitale meter aanvaarden. Ook de eigenaars van zonnepanelen die nog een analoge meter hebben. Het gaat om 403.000 woningen, appartementen en kleine bedrijven met zonnepanelen. Er zullen zo'n 30.000 meters per maand worden vervangen. Let op: wie exclusief nachttarief heeft, kan de analoge teller nog houden tot 2028."

bron:
https://www.vrt.be/vrtnws...de-terugdraaiende-teller/

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
pms1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

"Vanaf 2025 moet iedereen een digitale meter aanvaarden. Ook de eigenaars van zonnepanelen die nog een analoge meter hebben. Het gaat om 403.000 woningen, appartementen en kleine bedrijven met zonnepanelen. Er zullen zo'n 30.000 meters per maand worden vervangen. Let op: wie exclusief nachttarief heeft, kan de analoge teller nog houden tot 2028."

bron:
https://www.vrt.be/vrtnws...de-terugdraaiende-teller/
Niet om het een of ander maar wat is de relevantie van een Belgische situatie mbt de totaal andere situatie in Nederland.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:25

de Peer

under peer review

Snarfie31 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Niet om het een of ander maar wat is de relevantie van een Belgische situatie mbt de totaal andere situatie in Nederland.
Dit forum is ook voor Belgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

..en wij zijn dan kaaskoppen en ollanders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 20:06
Proton_ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:24:

Hoedanook is een klant met PV voor de leverancier duurder dan een PV-loze klant.
Zo is ook de klant met een warmtepomp duurder voor een leverancier (het verbruikzwaartepunt ligt daar ook in de wintermaanden met die dure stroom) dan dezelfde klant maar dan met een gaskacheltje.

En dat is dan maar 1 van de redenen waarom de huidige situatie met de invoedboetes onrechtvaardig aanvoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
esphome schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

..en wij zijn dan kaaskoppen en ollanders. ;)
En in Brabant (woon er) en Limburg reserve Belgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
gAzu schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:04:
Zo is ook de klant met een warmtepomp duurder voor een leverancier (het verbruikzwaartepunt ligt daar ook in de wintermaanden met die dure stroom) dan dezelfde klant maar dan met een gaskacheltje.

En dat is dan maar 1 van de redenen waarom de huidige situatie met de invoedboetes onrechtvaardig aanvoelt.
Ik denk dat als energieleveranciers een truc kunnen verzinnen om extra te rekenen voor een WP, ze dat zullen doen. Vooral als een zeer grote groep toch gewoon bij de grote levernaciers blijven, wat de prijzen ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:07
phicoh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:43:
Ik denk dat als energieleveranciers een truc kunnen verzinnen om extra te rekenen voor een WP, ze dat zullen doen.
Staffels voor piekbelasting, zowel invoer als afname. Een 'gewoon' huis zonder WP of EV komt zelden boven de 6kW, daar kan je congestieheffing oid voor invoeren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hoevenpe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Staffels voor piekbelasting, zowel invoer als afname. Een 'gewoon' huis zonder WP of EV komt zelden boven de 6kW, daar kan je congestieheffing oid voor invoeren.
Wat heeft congestieheffing te maken de kosten die een energieleverancier maakt? Die heeft helemaal geen last van congestie. Maar alleen van wanneer stroom afgenomen wordt, tijdens goedkope of tijdens dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@gAzu (en @phicoh)
Mee eens, daarom zou de (particuliere) energiemarkt meer gereguleerd mogen worden met voldoende flexibiliteit voor veranderde marktomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Volgens mij is een WP qua verbruik makkelijker in te schatten (en dus mee te nemen in een contract waarbij je als leverancier voor >90% van het te verwachten verbruik - goedkoper dan in de winter - inkoopt) dan zonnepanelen. Want die fluctueren dagelijks, en met ons wolkenrijk land is dat erg onvoorspelbaar.
Een WP zonder panelen zou dus geen significant hogere inkoopkosten teweeg hoeven brengen.

Maar leveranciers zijn leveranciers. Misschien gaan ze deze kaart ook spelen als kosten verhogend... 8)7

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tao als de ACM voldoende tanden krijgt om kartelvorming tegen te gaan zou dat zelfbeschadigend voor de leverancier zijn.
Maar veel warmtepompen zijn stuurbaar (EVU contact) dus een speciaal warmtepompcontract met sturing en lagere prijzen zijn geen vergezocht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
phicoh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:06:
Wat heeft congestieheffing te maken de kosten die een energieleverancier maakt? Die heeft helemaal geen last van congestie. Maar alleen van wanneer stroom afgenomen wordt, tijdens goedkope of tijdens dure uren.
Klopt, maar het is wel een manier om impliciete WP en EV boetes in te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Proton_ schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:46:
Maar veel warmtepompen zijn stuurbaar (EVU contact) dus een speciaal warmtepompcontract met sturing en lagere prijzen zijn geen vergezocht idee.
Ik vraag het me af of dat veel zin heeft. De warmtevraag zal in het algemeen niet afnemen. En als door sturing de efficientie lager wordt, dan kost het hoe dan ook extra energiebelasting.

Ik vraag me af of er veel te verdienen valt. In het algemeen is er (bij vloerverwarming) in de avond weinig warmtevraag. Dus de winst zou dan moeten komen om in de ochtend de WP uit te schakelen. Dan moet die WP in nacht wel harder stoken, en dan is het koud.

Voor de netbeheerder kan het wel veel uitmaken. Maar dan moet er een manier komen om laag gebruik bij congestie te belonen.

Meestal wordt er geroepen om een capacteitstarief en niet om het verminderen van verbruik op bepaalde uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hoevenpe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:56:
Klopt, maar het is wel een manier om impliciete WP en EV boetes in te kunnen voeren.
Dat kan. Maar voor een WP denk ik dat de overheid er geen belang bij heeft. Warmtenetten zijn op dit moment een chaos. Als de overheid dan ook nog WP's actief gaat remmen dan gaat er helemaal niets gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:47
[...]

Ik denk dat een leverancier dat graag ziet gebeuren. Akkoord dat die meer kosten heeft, want hij moet energie bij aankopen, die die dan met winst kan doorverkopen. Zijn vaste kosten (personeel, facturatie,...) stijgen niet hierdoor.
In de veronderstelling dat die klant geen panelen heeft of dat het salderen wordt afgeschaft.

De paneeleigenaars, omwille van het salderen, zorgen voor een hogere kostenpost voor energieleveranciers (maar dat is hier al meermaals uitgelegd).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
de Peer schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Oeps wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
phicoh schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat als energieleveranciers een truc kunnen verzinnen om extra te rekenen voor een WP, ze dat zullen doen. Vooral als een zeer grote groep toch gewoon bij de grote levernaciers blijven, wat de prijzen ook zijn.
Tatataaa. Daar ga je op termijn met 24/7 je WP laten draaien https://www.nu.nl/klimaat...-goedkoper-uit.html#nujij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:15:
Tatataaa. Daar ga je op termijn met 24/7 je WP laten draaien.
Is iemand echt verrast?

Een nieuwe gasgestookte CV-ketel is zo gek nog niet, linksom of rechtsom ga je betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goed plan toch? Ik ben voor

Of zien de stamgasten in dit topic hier ook weer een complot in?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Is iemand echt verrast?

Een nieuwe gasgestookte CV-ketel is zo gek nog niet, linksom of rechtsom ga je betalen.
Noooouuuuu. Je gasaansluiting wordt €400,- per jaar duurder op termijn. Feest man! :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Goed plan toch? Ik ben voor

Of zien de stamgasten in dit topic hier ook weer eem complot in?
Niet zo moeilijk toch? Overdag de WP naar 23/24 graden stoken en in de avond uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:37
Of toch maar weer de houtkachel aan 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Niet zo moeilijk toch? Overdag de WP naar 23/24 graden stoken en in de avond uit.
Ja met vloerverwarming kun je mooi een beetje bufferen.

Zelf heb ik alleen airco's dus voor mij is het lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rojado schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:46:
Of toch maar weer de houtkachel aan 😎
Ik had een adresje voor hout. Ondertussen €110,- per kuub ongedroogd. Betaalde 3 jaar geleden nog €60,-. Mede daardoor en besef fijnstof stop ik daar ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:37
MotorBeast schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Ik had een adresje voor hout. Ondertussen €110,- per kuub ongedroogd. Betaalde 3 jaar geleden nog €60,-. Mede daardoor en besef fijnstof stop ik daar ook mee.
Met die fijnstof valt het bij mij mee, met kerst 🎄 gaat de kachel aan, voor de rest van het jaar staat hij in de slaapstand 😊 én 0 kWh, om even on topic te blijven 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Rojado op 21-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hoe zou dat dan gaan voor de mensen welke (nog) geen slimme meter hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jojan265 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Hoe zou dat dan gaan voor de mensen welke (nog) geen slimme meter hebben?
Dat zal dan wel verplicht worden tegen die tijd. Is pas over 5 of 10 jaar waarschijnlijk. Is een proefballon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
de Peer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Dat zal dan wel verplicht worden tegen die tijd. Is pas over 5 of 10 jaar waarschijnlijk. Is een proefballon
De slimme meter kan wel verplicht worden, maar vanwege privacy kun je altijd weigeren om het uitlezen van de data vrij te geven voor de energieleverancier.

Dus ik vraag me oprecht af hoe dit dan gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:46
Jojan265 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

De slimme meter kan wel verplicht worden, maar vanwege privacy kun je altijd weigeren om het uitlezen van de data vrij te geven voor de energieleverancier.

De netbeheerder is geen leverancier.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

De netbeheerder is geen leverancier.
Daar heb je gelijk in, ik was even op het verkeerde been gezet. De netbeheerder mag nu de gegevens uitlezen t.b.v. algemeen beheer van het net, zolang niet per huishouden wordt gekeken. Of dat dan ook mag om er een tarief aan te hangen per huishouden denk ik niet. Ook dan gaat de privacy wet gelden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Jojan265 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

In België is er het capaciteitstarief, dat ook wordt bekeken via de digitale meter. Als er geen digitale meter is, wordt er gerekend met een forfaitair bedrag.
Ik zou denken dat als mensen bewust gegevens niet delen, dat er dan dus ook een theoretisch model wordt gebruikt. "Een normaal gezin kookt om dat uur, laadt zijn elektrische wagen dan op,..." Als je vermoedt dat dit theoretisch model niet overeenkomt met je eigen levensstijl, kan je er voor kiezen om de gegevens toch te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Arator schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 02:21:
[...]

In België is er het capaciteitstarief, dat ook wordt bekeken via de digitale meter. Als er geen digitale meter is, wordt er gerekend met een forfaitair bedrag.
Ik zou denken dat als mensen bewust gegevens niet delen, dat er dan dus ook een theoretisch model wordt gebruikt. "Een normaal gezin kookt om dat uur, laadt zijn elektrische wagen dan op,..." Als je vermoedt dat dit theoretisch model niet overeenkomt met je eigen levensstijl, kan je er voor kiezen om de gegevens toch te delen.
Ik heb het vermoeden dat ik meer gebruik dan gemiddeld (ca. 11 MWh/jaar) en ook meer opwek dan gemiddeld (ca. 11 MWh/jaar). Een theoretisch model zou voor mij nog wel eens gunstig kunnen uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 06:50:
[...]

Ik heb het vermoeden dat ik meer gebruik dan gemiddeld (ca. 11 MWh/jaar) en ook meer opwek dan gemiddeld (ca. 11 MWh/jaar). Een theoretisch model zou voor mij nog wel eens gunstig kunnen uitpakken.
Je hebt naast een vast bedrag (10%) ook een variabel bedrag (14%), waarbij ze kijken naar een kwartier piek van afname, die ze omrekenen naar een maand piek en dan naar de gemiddelde maand piek van het jaar.
Ze gaan ook uit van een minimale maandpiek van 2,5 kW, als je gemiddelde maand piek lager is, of als je geen slimme meter hebt.

Dus de hoeveelheid is niet zo van belang, hoeveel je tegelijk afneemt is belangrijker, dus je moet je afname proberen te spreiden.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Je hebt naast een vast bedrag (10%) ook een variabel bedrag (14%), waarbij ze kijken naar een kwartier piek van afname, die ze omrekenen naar een maand piek en dan naar de gemiddelde maand piek van het jaar.
Ze gaan ook uit van een minimale maandpiek van 2,5 kW, als je gemiddelde maand piek lager is, of als je geen slimme meter hebt.

Dus de hoeveelheid is niet zo van belang, hoeveel je tegelijk afneemt is belangrijker, dus je moet je afname proberen te spreiden.
Maar die weten ze toch niet van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Dat staat er ook, dan wordt met een 2,5 kW gemiddelde maandpiek gerekend.

https://www.vreg.be/nl/wa...en-hoe-worden-ze-berekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
PeteSplit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Ik ga ombouwsetjes verkopen om vermogen te halveren van wasmachines, vaatwassers, boilers, waterkokers, strijkijzers, koffiezetapparaten, tosti-ijzers etc. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xam3iP4wHmuzGl21jgGYVENM0f0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQQEUxVrf4AJk2dlpswa7Q9T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik verwacht niet dat dit systeem van Vlaanderen in Nederland ingevoerd gaat worden. Ik denk dat het eerder een systeem zoals in Wallonië gaat worden, met verschillende tarieven gedurende de dag. In Wallonië kun je daar zelf voor kiezen. Het aanmoedigingstarief:

https://www.renouvelle.be...ive-des-2026-en-wallonie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Dat staat er ook, dan wordt met een 2,5 kW gemiddelde maandpiek gerekend.

https://www.vreg.be/nl/wa...en-hoe-worden-ze-berekend
Sorry, niet goed gelezen. Die 2.5 kW zou voor mij niet verkeerd zijn. Ik snap alleen dan nog niet de opmerking in het document dat het goedkoper is om een slimme meter aan te schaffen. De netkosten zouden dan lager zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Ik ga ombouwsetjes verkopen om vermogen te halveren van wasmachines, vaatwassers, boilers, waterkokers, strijkijzers, koffiezetapparaten, tosti-ijzers etc. *O*

[Afbeelding]
Voor slechts 50 euro per stuk te monteren voor het verwarmingselement.
Gouden handel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Ll9kYh0tAYyqmSn8aAlXWORxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COpk1RrvcScUkNU2WF3iuxyd.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Sorry, niet goed gelezen. Die 2.5 kW zou voor mij niet verkeerd zijn. Ik snap alleen dan nog niet de opmerking in het document dat het goedkoper is om een slimme meter aan te schaffen. De netkosten zouden dan lager zijn?
Ze betalen iets meer per kWh:

" Met een klassieke meter betaalt u een hoger nettarief per kWh dan iemand met een digitale meter. Gemiddeld over Vlaanderen is het nettarief per kWh voor een klassieke meter 2,37 eurocent hoger dan dat voor een digitale meter. U betaalt dus in verhouding meer voor kWh en minder voor kW. Wie een digitale meter heeft betaalt in verhouding minder voor kWh en meer voor kW. Dat compenseert elkaar. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-10 17:36
John245 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Laten we gewoon gaan voor een eerlijke vergoeding. En ja als je een dynamisch contract heb kan dat ook negatief zijn.

Het lijkt wel of mensen alleen de lusten en niet de lasten willen. Dat wil ik natuurlijk ook wel, maar is niet reëel.
Het is de vraag of die negatieve prijzen eerlijk en reëel zijn. Of is dit heel kunstmatig en met opzet, met een onderliggende verborgen afspraak.

Wij hebben een heilig geloof in "marktwerking" maar we weten gewoon dat dat lang niet overal werkt. Zie bv de rente van de NL banken. Dat is gewoon een kartel.

Wat doen energiehandelaren en energieproducenten? Hoe kunnen er zulke idiote prijsschommelingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Crapton Wat ontbreekt er aan de standaarduitleg van must-run en gesubsidieerde opwek?
Een kartel is niet nodig om de huidige situatie te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Jojan265 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Ik gaf het dat capacitieitstarief maar mee als voorbeeld, en dat ze dus ook werken met een forfaitair bedrag.

Een typisch verbruik piekt tijdens de ochtend en avond, wanneer mensen thuis zijn/komen en koken, wagen opladen,...
Stel dat je nu een oost-west opstelling hebt, qua panelen, waarbij je eigenlijk de ganse dag je stroomverbruik van het net kan minderen, maar (net) niet genoeg om je gehele verbruik te dekken.
Met een digitale meter die steeds je kwartierverbruik doorgeeft, betaal je dan tijdens de ochtend- en avondpiek een klein beetje van die dure elektriciteit, en tijdens de middag een kleine beetje van die goedkope stroom.
Of zelfs zonder panelen. Stel dat je altijd met een late shift moet werken. Dan kook je je potje rond de middag, en tijdens de avondpiek ben je op het werk. Dus je verbruikt tijdens de goedkope uren, en (bijna) niets tijdens de dure uren.
Zou je verbruik echter via het theoretische model gaan, omdat je geen gegevens deelt, dan gaan ze je ganse verbruik mooi verdelen in die dure pieken, en weinig in de goedkope middaguren, wegens een typisch gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 20:06
Martin7182 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik vraag me af wat de gevolgen zijn als men, door stom toeval, op grote schaal allemaal de zelfde helft van de sinus gaat doorlaten... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
gAzu schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Ik vraag me af wat de gevolgen zijn als men, door stom toeval, op grote schaal allemaal de zelfde helft van de sinus gaat doorlaten... :9
Dan komt er vast een gelijkrichtboete :+
Met dat geld verstevigen ze dan de generator die 50×/s een zetje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Crapton schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Het is de vraag of die negatieve prijzen eerlijk en reëel zijn. Of is dit heel kunstmatig en met opzet, met een onderliggende verborgen afspraak.

Wij hebben een heilig geloof in "marktwerking" maar we weten gewoon dat dat lang niet overal werkt. Zie bv de rente van de NL banken. Dat is gewoon een kartel.

Wat doen energiehandelaren en energieproducenten? Hoe kunnen er zulke idiote prijsschommelingen zijn?
Welke partij heeft er dan belang bij een negatieve energieprijs?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:14
John245 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Ik, met name als het gas betreft. :)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
John245 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Energieleveranciers. Want nog maar weinigen hebben een dynamisch contract, dus de energieleverancier kan zo dubbel geld vangen. Een vast of flexibel contract heeft namelijk nooit een negatieve prijs.

Netto verbruikers wordt voorgehouden dat de gemiddelde stroomprijs dermate hoog is dat het de prijs van het contract rechtvaardigt.

Netto terugleveraars wordt voorgehouden dat de gemiddelde stroomprijs dermate laag is dat het de terugleverboete rechtvaardigt.

En dat bij dezelfde energieleverancier 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Martin7182 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:36:
Netto verbruikers wordt voorgehouden dat de gemiddelde stroomprijs dermate hoog is dat het de prijs van het contract rechtvaardigt.

Netto terugleveraars wordt voorgehouden dat de gemiddelde stroomprijs dermate laag is dat het de terugleverboete rechtvaardigt.
Die twee zijn niet in tegenspraak. De gemiddelde stroomprijs is (onder andere) hoog omdat de gemiddelde klant 's ochtends en 's avonds stroom afneemt als de prijzen hoog zijn.

Terugleveren gebeurt in de middag als de stroomprijs laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 22:16

Osxy

Holy crap on a cracker

Wel mooi hoe hiermee het normale dal en piektarief grofweg mee wordt omgedraait.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
En daar is het voornemen...
Kabinet grijpt hard in op overvolle stroomnet: 55.000 trafohuisjes erbij en nieuwe nettarieven voor consument

Het bomvolle stroomnet zorgt voor vertraging bij de bouw van woningen en bedrijven, het verduurzamen van de industrie, voor minder werkgelegenheid én maakt ons land onaantrekkelijker voor nieuwe bedrijven. Reden voor minister Sophie Hermans (Energie) om ’gas’ te geven in een noodpakket met maatregelen, dat De Telegraaf in handen heeft gekregen. Slim stroomverbruik voor huishoudens en bedrijven krijgt daarbij prioriteit.

Voor consumenten betekent het ook dat het systeem van de nettarieven wordt aangepast, waaronder voor huishoudens en kleingebruikers. Door bijvoorbeeld op dagen dat de zon schijnt de elektrische auto op piekmomenten op te laden of de wasmachine te laten draaien, kunnen ’pieken’ worden voorkomen.

De netbeheerders hebben onlangs een onderzoek gepubliceerd over mogelijkheden om het systeem van nettarieven zo aan te passen dat spreiding van elektriciteitsverbruik over de dag financieel wordt gestimuleerd. Hermans zet hier druk achter, omdat zij het ’van groot belang’ vindt dat slim netgebruik ook door huishoudens wordt beloond en dat kleinverbruikers grip houden op hun energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Ik ben benieuwd of dit betekent dat over 5 jaar half Nederland vol staat met thuisaccu's. Dat kan interessant effecten gaan geven. Als netbeheer huishoudens gaan stimuleren om accu's overdag op te laden terwijl dat normaal gesproken de tijd is dat bedrijven stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:48
Vraagje.

De jaarfactuur zal binnenkort weer worden opgemaakt voor periode dec 2023 - nov 2024.
Deze bestaat eerst uit nog 10 maanden vast contract, tot slot 2 maanden variabel contract.

Vanaf 1 maart introduceerde de leverancier terugleverkosten, specifiek voor jaarcontracten afgesloten vanaf eind 2023 (niet het mijne dus):

https://energie.vanons.or...eze-maatregel-moet-weten/

Mijn idee was dus dat TLK op de jaarfactuur zullen worden berekend over de laatste 2 maanden.

Maar gaat het dan om de daadwerkelijke teruglevering over die 2 maanden (niet veel, nog geen TLK) of neemt men ook alle maanden van het vaste contract mee (wel veel, >300 euro TLK)? Wat mij betreft het eerste, omdat ten tijde van het lopende jaarcontract nog geen sprake was van TLK.

Het lijkt er echter op (stelt de helpdesk) dat men toch het gehele jaar meeneemt.

Ben benieuwd wat men hier vindt.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:54
zeegerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:41:

Het lijkt er echter op (stelt de helpdesk) dat men toch het gehele jaar meeneemt.

Die TLV zou alleen over die 2 maanden variabel contract mogen gaan. Daarvoor had je namelijk een contract waarin nog geen sprake is van een TLV.
Check dus vooral je jaarrekening en laat hier vooral weten wat je energieleverancier gekozen heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Vraagje.

De jaarfactuur zal binnenkort weer worden opgemaakt voor periode dec 2023 - nov 2024.
Deze bestaat eerst uit nog 10 maanden vast contract, tot slot 2 maanden variabel contract.

Vanaf 1 maart introduceerde de leverancier terugleverkosten, specifiek voor jaarcontracten afgesloten vanaf eind 2023 (niet het mijne dus):

Mijn idee was dus dat TLK op de jaarfactuur zullen worden berekend over de laatste 2 maanden.

Maar gaat het dan om de daadwerkelijke teruglevering over die 2 maanden (niet veel, nog geen TLK) of neemt men ook alle maanden van het vaste contract mee (wel veel, >300 euro TLK)? Wat mij betreft het eerste, omdat ten tijde van het lopende jaarcontract nog geen sprake was van TLK.

als je vast contract nog geen TLK heeft dan heb je in die periode ook geen TLK, ze moeten deze twee periodes ook afzondelijk bekijken en uit je verhaal verwacht ik wel dat je over je variabel deel wel die TLK zult hebben.
dus als ze over het hele jaar TLK in rekening gaan brengen is dat niet juist.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:48
MacD007 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:58:
[...]
uit je verhaal verwacht ik wel dat je over je variabel deel wel die TLK zult hebben.
Ja, wel TLK over het variabele contract inderdaad. Ik bedoelde met 'specifiek voor vast' dat het gaat om vaste contracten die ingingen vanaf eind dec (TLK dan berekend vanaf maart). Voor nieuwe variabele: berekend vanaf maart. Dus inderdaad verwacht ik alleen voor de laatste 2 maanden (variabel).

[ Voor 4% gewijzigd door zeegerd op 24-10-2024 12:25 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vraagje.

Ze zullen toch de meterstanden moeten weten bij wijziging contract dus daar heb je al vastigheid van.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:14
zeegerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Ja, wel TLK over het variabele contract inderdaad. Ik bedoelde met 'specifiek voor vast' dat het gaat om vaste contracten die ingingen vanaf eind dec (TLK dan berekend vanaf maart). Voor nieuwe variabele: berekend vanaf maart. Dus inderdaad verwacht ik alleen voor de laatste 2 maanden (variabel).
‘T is een smerige truck: maar volgens mij verwoorden ze het als volgt in sommige situaties:

De TLK worden dan berekend als extra “vaste” lasten, waarvan de hoogte is gebaseerd op het aantal teruggeleverde kWh in de afgelopen 12 maanden. En daarmee ook een soort van zaken uit het verleden meenemen. Mag het? Geen idee….

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
De eerste van mijn kennissen die ik naar GC heb geloodst met het roemruchte contract stuurde me net een overzichtje van haar app en de stroomkosten. Mooi man zo'n overzicht waar het postje TLK wel op staat maar het bedrag €0,00. 8) Nog paar weken en dan gaan mijn 3 jaren in. Ik ben dit topic zo dankbaar en mijn kennissen ook. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De energieleveranciers wilden diegenen die geen zonnepanelen hadden 'eerlijker' behandelen en zo gingen diegenen zonnepanelen hadden een boete betalen.

Nu komen de netbeheerders ook fr klanten zonder zonnepanelen aansporen om stroom te gaan verbruiken als er veel zonnestroom geproduceerd wordt.

Die moeten nu ook aan de bak omdat er in het verleden gekozen is om onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen en daarom daar dan veel geld te stoppen.

Wat als al dat geld in nu kerncentrales was gestopt, dan hadden wij nu genoeg energie gehad en ook nog een overschot aan het buitenland kunnen verkopen.

Het lijkt erop dat wij het allemaal wel goed bedoelen, maar dat wij er uiteindelijk ons zelf mee in het vlees snijden.

https://www.netbeheernede...r-slimmer-gebruik-van-het

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:52:
De energieleveranciers wilden diegenen die geen zonnepanelen hadden 'eerlijker' behandelen en zo gingen diegenen zonnepanelen hadden een boete betalen.

Nu komen de netbeheerders ook fr klanten zonder zonnepanelen aansporen om stroom te gaan verbruiken als er veel zonnestroom geproduceerd wordt.

Die moeten nu ook aan de bak omdat er in het verleden gekozen is om onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen en daarom daar dan veel geld te stoppen.

Wat als al dat geld in nu kerncentrales was gestopt, dan hadden wij nu genoeg energie gehad en ook nog een overschot aan het buitenland kunnen verkopen.

Het lijkt erop dat wij het allemaal wel goed bedoelen, maar dat wij er uiteindelijk ons zelf mee in het vlees snijden.

https://www.netbeheernede...r-slimmer-gebruik-van-het
Het gaat niet om geld, maar om duurzame energie.

Prima toch om consumenten aan te sporen vooral stroom te gebruiken als die in overschot aanwezig is. Win win.

Waarom dit ook weer in negatief daglicht plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Prima toch om consumenten aan te sporen vooral stroom te gebruiken als die in overschot aanwezig is. Win win.

De meeste mensen zijn van nature bang voor veranderingen. Ik vindt het ook een positief verhaal. Alhoewel ik ook wel zie dat als je niet met de verandering mee gaat het nadelig voor je uit kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Ik geef aan dat er andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden en zo hadden de nu ontstane problemen vermeden kunnen.

Alle mensen krijgen straks een extra taak in hun dagelijks leven met het in de gaten houden wanneer zij wat kunnen doen, en vooral wanneer zij het niet kunnen doen zonder daarvoor beboet te worden.

Niet te hard rijden met de auto want krijg je een schikkingsvoorstel van het CJIB, niet de wasmachine aanzetten als de zon niet schijnt want dan betaal je extra aan de netbeheerder, etc..

Als de kinderen op bed zijn en dan de kleding wassen en drogen voor de volgde dag is dan er niet meer bij. De zon schijnt niet dus is het kostbaar geworden.

@John245 Is er dan een keuze om niet mee te gaan? Nee die is er niet en je zult moeten buigen als jij de extra kosten niet kunt opbrengen.

Dan, als ik de redenatie volg van de vervuiler betaalt alleen meer dan is straks het produceren van duurzame stroom door niet meer te doen en ik kan nog hier regelen dat ik niets teruglever aan het net. Maar dat is toch jammer van de produceerde stroom die niet meer beschikbaar komt voor anderen.

Ik ben dan alleen nog voor mijzelf bezig en dan neem alleen nog stroom af, als ik zelf te weinig productie heb op dat moment. Ik moet mij dan nog steeds registreren als terugleveraar maar ik dan betaal geen boetes meer aan de energie leverancier. Echter, straks wel weer, als ik niet zelfvoorzienend ben op bepaalde momenten van de dag. Dan een boete betalen aan de netbeheerder. Die noemen het een prikkel, ik noem het anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Ik geef aan dat er andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden en zo hadden de nu ontstane problemen vermeden kunnen.

Alle mensen krijgen straks een extra taak in hun dagelijks leven met het in de gaten houden wanneer zij wat kunnen doen, en vooral wanneer zij het niet kunnen doen zonder daarvoor beboet te worden.

Niet te hard rijden met de auto want krijg je een schikkingsvoorstel van het CJIB, niet de wasmachine aanzetten als de zon niet schijnt want dan betaal je extra aan de netbeheerder, etc..

Als de kinderen op bed zijn en dan de kleding wassen en drogen voor de volgde dag is dan er niet meer bij. De zon schijnt niet dus is het kostbaar geworden.

@John245 Is er dan een keuze om niet mee te gaan? Nee die is er niet en je zult moeten buigen als jij de extra kosten niet kunt opbrengen.

Dan, als ik de redenatie volg van de vervuiler betaalt alleen meer dan is straks het produceren van duurzame stroom door niet meer te doen en ik kan nog hier regelen dat ik niets teruglever aan het net. Maar dat is toch jammer van de produceerde stroom die niet meer beschikbaar komt voor anderen.

Ik ben dan alleen nog voor mijzelf bezig en dan neem alleen nog stroom af, als ik zelf te weinig productie heb op dat moment. Ik moet mij dan nog steeds registreren als terugleveraar maar ik dan betaal geen boetes meer aan de energie leverancier. Echter, straks wel weer, als ik niet zelfvoorzienend ben op bepaalde momenten van de dag. Dan een boete betalen aan de netbeheerder. Die noemen het een prikkel, ik noem het anders.
Kom op maak het niet zo groot.
fanatiekelingen kunnen 10 euro per maand besparen door goed te timen. Maar dat hoeft niet.

Je kunt net zo goed blikjes op straat gaan inzamelen voor het statiegeld.

Je bent enorm gefrustreerd en gefixeerd op die terugleverboete. Zonde van je tijd. Die kun je ook leuk of nuttig inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
esphome schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Er veranderen toch zoveel dingen in het leven waar je mee moet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

Kom op maak het niet zo groot.
fanatiekelingen kunnen 10 euro per maand besparen door goed te timen. Maar dat hoeft niet.

Je kunt net zo goed blikjes op straat gaan inzamelen voor het statiegeld.

Je bent enorm gefrustreerd en gefixeerd op die terugleverboete. Zonde van je tijd. Die kun je ook leuk of nuttig inzetten.
Wij zijn ondertussen op pagina 480 over de zonnepanelen-boete. Ik ben kennelijk niet de enige die daar een probleem mee heeft.

@John245 Ik zie liever "kunt" staan in plaats van "moet". Ik kan het zelf zo aanpassen dat het ook "kunt" zal zijn, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 25-10-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:12
esphome schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

Wij zijn ondertussen op pagina 480 over de zonnepanelen-boete. Ik ben kennelijk niet de enige die daar een probleem mee heeft.

@John245 Ik zie liever "kunt" staan in plaats van "moet". Ik kan het zelf zo aanpassen dat het ook "kunt" zal zijn, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Het "welvaart" bonnetje zal betaald moeten worden.
Het is altijd politiek wie en ook het meeste moet betalen. Ik ga dan ook liever voor de mag optie.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Welkom terug, zie PM

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:37
phicoh schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik ben benieuwd of dit betekent dat over 5 jaar half Nederland vol staat met thuisaccu's. Dat kan interessant effecten gaan geven. Als netbeheer huishoudens gaan stimuleren om accu's overdag op te laden terwijl dat normaal gesproken de tijd is dat bedrijven stroom gebruiken.
Ik vraag mij ook af nu je zegt dat half NL vol gaat staan met thuisaccu's hoe veilig die zijn.... Als je ziet hoe lastig een elektrische auto al te blussen is. De brandweer kan niet even je huis onder dompelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
zeegerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Ik verwacht dat je alleen in die 2 maanden TLK betaalt. Alleen men heeft het over VASTE kosten. Die worden dus berekend met de teruglevering van een periode voor het ingaan van dat variabele contract (anders zijn het variabele kosten), dat zal dan wel de 12 maanden voor het ingaan zijn zo te horen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:56
Nougat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:

Ik vraag mij ook af nu je zegt dat half NL vol gaat staan met thuisaccu's hoe veilig die zijn.... Als je ziet hoe lastig een elektrische auto al te blussen is. De brandweer kan niet even je huis onder dompelen.
Accu's mogen alleen in de garage worden geplaatst. Er zijn al veel meer branden veroorzaakt door elektrische fietsen en scooters.
Pagina: 1 ... 120 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)