• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:25
Taatort schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:10:
[...]

Inderdaad, de meeste regelingen en subsidies voor consumenten gaan aan hun eigen succes ten onder.
Wat op zich logisch is. Neem als voorbeeld mijn zonnepanelen die ik in 2010 heb aangeschaft. Daar heb ik 93,33% subsidie op gekregen. Had zelfs boven de 100% kunnen zijn als ik niet van het laatste stukje subsidie had afgezien.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-10 21:37
Taatort schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:10:
[...]

Inderdaad, de meeste regelingen en subsidies voor consumenten gaan aan hun eigen succes ten onder.
Laten we wel wezen, het grootste deel van de subsidies komt vaak bij de leveranciers terecht, via een kleine omweg natuurlijk maar door subsidies valt de marktwerking oftewel het aanbieden van een scherpe prijs vaak weg.
Leveranciers komen dan dan met een ‘bruto=netto’ offerte (zonder korting dus) samen met het verhaal ‘daar krijg je dan nog xx subsidie op’ . Op het moment dat subsidies wegvallen zakken de aanbiedingsprijzen vaak ook.

Andersom werkte het ook, nog een voorbeeld uit de oude doos was de introductie van het fietsplan (via de belasting bruto/netto verrekening met de loonstrook, in aanvang voor maximaal 750 euro).
Meteen bij introductie sprongen de prijzen van ‘basisfietsen’ van rond de 500 naar 749 euro. In die tijd, voor en na introductie, had ik fietsen nodig voor de kinderen en weet dus waar ik het over heb. 😉

En nu weer on-topic 😊

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Marktwerking blijft gewoon hoor; door subsidies stijgt de vraag, dus ook de prijzen.

En met terugleverboetes daalt de interesse in zonnepanelen, dus dalen de prijzen. Ook van installateurs waarvan er inmiddels een aantal failliet zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zag van de week een post van iemand. 15 panelen voor €4500,- incl installatie. Ik heb 1 jaar geleden nog voor 17 panelen ruim 2 mille meer betaald. Ja de marges zijn wel naar de vaantjes voor de panelen mannen.

Wel mooi dat de markt voor L/W WP ook aan het zakken is. Ben nu ruim €2.500,- goedkoper uit voor een betere configuratie. Pak denk ik deze aanbieding met nog de hoge subsidie want die is volgend jaar ook lager. Krijg ik straks de WP Boete. De "U neemt geen gas af boete" :D

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2024 15:53 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:44

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psl2NdkGuyoL9P755ejJR3GfjvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEdr63MwxjBWElWUX7H3Zz4r.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm mag dit hier wel wat Delta doet? Kom mij over ondanks dat ik meer verbruik als dat ik teruglever toch een boete moet betalen met mn nieuwe contract ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Woohooo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:19:
[Afbeelding]

Hmm mag dit hier wel wat Delta doet? Kom mij over ondanks dat ik meer verbruik als dat ik teruglever toch een boete moet betalen met mn nieuwe contract ...
Wettelijk is het niet verboden, dus het mag. Zij gaan voor een absolute winst maximalisering en ben je er niet mee dan moet je maar snel wegwezen. Staat onder elk wijzigingsvoorstel maar dan in wat andere bewoording, dat is wel wettelijk geregeld.

Jij kunt bij Delta kijken waar de terugleverkosten variabel zijn of verkassen naar een andere energieleverancier zoals een modelcontract bij VanDeBron of Vattenfall.

• esphome
  • Niet online
Subsidies veroorzaken dan dit soort aanbiedingen die geen objectieve keuze tegenwerkt: Warmtepomp Monoblock 4.0kW (BIJNA GRATIS) - Hoge Subsidie - Eigen investering €25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 20:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Woohooo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:19:
[Afbeelding]

Wat @esphome al hierboven zei.
Bij een modelcontract is het (in elk geval nu nog steeds) verboden om terugleverkosten te rekenen.

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Innova komt met een contract zonder terugleverboete. Wel tot max 3000 kWh teruglevering en alleen af te sluiten icm gas.

https://www.innovaenergie.nl/zonzeker/

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jejXON-u1VIWm8ER9IPkl0gB5a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nidN6oGBNmSnkeUym2XABADs.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat Delta die ook aanbied. Of je dan bij een modelcontract goedkoper uit bent is mij ook nog niet duidelijk, althans het lijkt van niet. Of zie ik iets over het hoofd hier?

208,10 / 12 + 8.49 is ook 25,83 per maand aan vaste leveringskosten....

[ Voor 6% gewijzigd door Woohooo op 25-09-2024 19:19 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:10
storm-biker schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:00:
Innova komt met een contract zonder terugleverboete. Wel tot max 3000 kWh teruglevering en alleen af te sluiten icm gas.

Bedankt, Ik dacht even, mooi, dan kan ik Vandebron annuleren.

Maar ik kom iets hoger uit en het zou dan voor 3 jaar zjn terwijl ik liever 1 jaar heb

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Woohooo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]

Ik zie dat Delta die ook aanbied. Of je dan bij een modelcontract goedkoper uit bent is mij ook nog niet duidelijk, althans het lijkt van niet. Of zie ik iets over het hoofd hier?

208,10 / 12 + 8.49 is ook 25,83 per maand aan vaste leveringskosten....
Of je goedkoper uit bent met een modelcontract, hangt af van je specifieke situatie. Dat wordt dus rekenen >:)
I.h.a. geldt:
- bij meer invoeden dan afnemen is de kW-prijs niet van belang. Je saldeert immers alles weg.
- bij (iets) meer afnemen dan invoeden hangt het van de prijzen af of het interessant is.
Je betaalt echter geen terugleverboete, dus dat scheelt een hoop.

Blijven alleen de vaste leverkosten over die je vergelijkt.

Uiteindelijk heb je jouw jaarprijs berekend en zie je in hoeverre je uitkomt.
Als je geen zonnepanelen hebt, is een modelcontract niet interessant.
(Want: kW-prijzen zijn ruim hoger dan bij andere contracten, cashbacks en welkomstkortingen worden niet gegeven, e.d.)

Diablo3

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:23
Ik ben niet zo goed thuis in de materie, dus hoop een beetje input/advies te krijgen welke kant ik op moet denken.
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis, en ik heb de electra getallen van vorig jaar gekregen.
De huidige bewoners in 2023:
- 20680 kWh afname van het net
- 8460 kWh terug geleverd
- 10200 kWh PV opbrengst (dus 1740 kWh meteen zelf verbruikt)
- 9430 kWh is in hun elektrische auto gegaan

De huidige bewoners verwarmen met hybride warmtepomp en airco naar volgens mij 24 graden, dat hoeft voor ons niet.

Echter, ik kan lastig inschatten wat ons verbruik gaat zijn. We hebben geen elektrische auto.
Stel dat wij 10000 kWh gaan afnemen van het net, en 10000 kWh opbrengst hebben van de panelen is er met salderen niks aan de hand. Echter, als ik wel 8000 kWh afneem (en dus maar 2000 kWh PV direct verbruik), wat is dan slim om te kiezen? Betaal ik dan voor 8000 kWh en krijg ik geld terug voor die 10000 kWh terug geleverd? Of ben ik met een 3 jarig modelcontract gegarandeerd van salderen? Wat voor contract kan ik het beste afsluiten?

En hoe zit het precies met de modelcontracten? Ik zie dat als ik nu afsluit tarieven vaststaan tot 1-1-2025, wat kan er daarna allemaal veranderen? Alleen de tarieven of ook andere voorwaarden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal...

[ Voor 75% gewijzigd door zunrob op 26-09-2024 00:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

zunrob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:32:
Ik ben niet zo goed thuis in de materie, dus hoop een beetje input/advies te krijgen welke kant ik op moet denken.
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis, en ik heb de electra getallen van vorig jaar gekregen.
De huidige bewoners in 2023:
- 20680 kWh afname van het net
- 8460 kWh terug geleverd
- 10200 kWh PV opbrengst (dus 1740 kWh meteen zelf verbruikt)
- 9430 kWh is in hun elektrische auto gegaan

De huidige bewoners verwarmen met hybride warmtepomp en airco naar volgens mij 24 graden, dat hoeft voor ons niet.

Echter, ik kan lastig inschatten wat ons verbruik gaat zijn. We hebben geen elektrische auto.
Stel dat wij 10000 kWh gaan afnemen van het net, en 10000 kWh opbrengst hebben van de panelen is er met salderen niks aan de hand. Echter, als ik wel 8000 kWh afneem (en dus maar 2000 kWh PV direct verbruik), wat is dan slim om te kiezen? Betaal ik dan voor 8000 kWh en krijg ik geld terug voor die 10000 kWh terug geleverd? Of ben ik met een 3 jarig modelcontract gegarandeerd van salderen? Wat voor contract kan ik het beste afsluiten?

En hoe zit het precies met de modelcontracten? Ik zie dat als ik nu afsluit tarieven vaststaan tot 1-1-2025, wat kan er daarna allemaal veranderen? Alleen de tarieven of ook andere voorwaarden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal...
Als jij je verbruik wil schatten, moet je eerst beginnen te kijken naar je gezinssamenstelling.
Is die hetzelfde als de vorige bewoners of niet?
De reden is dat bij een warmtepomp (de hoeveelheid van) het warmwaterverbruik m.i. de grootste stroomvreter is. (Tenzij je in een label Z woning woont ;) ) Het is minimaal de helft bij een gezin van 3 a 4 mensen (ok, mede afhankelijk van je douchetijden en de hoeveelheid dat je jouw was- en vaatmachine laat draaien).
Dus: vraag eens het m3 waterverbruik op bij de verkoper en vergelijk die met de jouwe.

1. Met 10k invoeden via de meter en verbruiken saldeer je inderdaad gewoon. In dat geval ben je aangewezen op een modelcontract, want je wil geen terugleverkosten/-boete over 10k kW gaan betalen.
(Maar gemiddeld verbruik je zelf voor de meter al 25 - 30%, dus dat zal wel anders uitpakken.)

2. Als je 8000kW afneemt en dus maar 2000 kW direct verbruik -> dat klopt niet.
Het een is je verbruik via de meter, het andere is je eigen verbruik van je opwek voor de meter. Je verbruikt toch 10k kW?
Als je maar 8000 kW nominaal 'afneemt', dan moet je daar 25 - 30% vanaf trekken.
Maar wellicht interpreteer ik dat even anders dan je het bedoelt.

Je directe verbruik - voor de meter - is globaal 25 - 30% van je totale opwek. Dus zelf verbruik je voor de meter 2500 - 3000 kW. Geregistreerde meterverbruik wordt dan 7500 tot 7000 kW bij 10k nominaal verbruik.
Dan betaal je bij een vast of variabel gewoon contract (zoals je bij prijsvergelijkers ziet)
a) voor die 7500/7000 kW verbruik op de meter
b) voor die teruggeleverde 7000/7500 kW. Dat kan per kW zijn of via staffelbedragen, afhankelijk van de leverancier. Dat betreffen honderden euro's; en geloof me dat wil je niet.
(Je krijgt niet voor die 10000 teruggeleverde, want 25 - 30% verbruik jezelf al direct voordat de rest door de meter gaat.)
Daarnaast betaal je vaste leverkosten per maand. Ook nog een aardige slok van de borrel.

Bij een modelcontract betaal je voor je meterverbruik en krijg je een terugleververgoeding voor je invoeding.
De vaste maandkosten en de kW-prijs liggen wat hoger dan bij andere contracten. De verschillen tussen de contracten kun je zelf uitrekenen (die kun je vrij snel schatten).

3. Dan is er nog een dynamisch contract.
Zolang je nog kan salderen, plus met terugleveren, is dat alleen aan te raden als je
- per uur kunt ingrijpen op wanneer je wat verbruikt
- jouw zonnepanelen voor een X aantal uren per jaar kunt afschakelen (als de stroomprijs stevig negatief is).
Er worden vooralsnog geen terugleverkosten berekend bij een dynamisch contract.

Je bent altijd gegarandeerd van salderen. Bij elk contract. Alleen wordt je bij een modelcontract niet leeg gemolken (althans, met jouw relatief hoge teruglevering van stroom).
Of je 3 jaar 'moet' kiezen, is je eigen keuze. Ik dacht dat een modelcontract geen vaste periode kent(?). Dat gaat gewoon in en de prijzen ervan wordt halfjaarlijks aangepast. Daarnaast kun je er met 30 dagen opzegtermijn snel vanaf.
De andere 2 varianten kennen inderdaad 1, 2 of 3 jaar vast. Hoe langer, hoe hoger de kW-prijs.
En hoe langer je die terugleverkosten moet betalen. Opzegtermijn is relatief kort, maar er wordt een opzegboete berekent die redelijk stevig is (afhankelijk van hoe lang het contract nog duurt).

Wat voor contract je het beste afsluiten?
Zo op het oog een modelcontract.
Wat je kunt vergelijken is: de verschilprijs in kW en vaste maandkosten van een vast of modelcontract + de terugleverkosten bij een vast contract (dit alles per jaar). Neem daarin 'nieuwe klantkorting' en evt. cashback bij een vast contract mee vzv van toepassing. Dan zie je wat goedkoper is voor jou.
Als je tussentijds een vast contract zou willen opzeggen, moet je die kosten ook meenemen.

"En hoe zit het precies met de modelcontracten? Ik zie dat als ik nu afsluit tarieven vaststaan tot 1-1-2025, wat kan er daarna allemaal veranderen? Alleen de tarieven of ook andere voorwaarden?"
In principe alleen de tarieven. Andere voorwaarden niet (het is immers een modelcontract wat niet door een individuele leverancier aangepast mag worden). Tenzij de ACM opeens besluit dat terugleverkosten ook gerekend mogen worden bij een modelcontract...
Daarnaast gaan ongetwijfeld de netbeheerkosten omhoog, maar dat loopt separaat van leveranciers.

"Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal..."
De bomen zijn het bos >:)
Maar het blijft een beetje rekenen ja....

Diablo3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
Tao schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:19:
Zolang je nog kan salderen, plus met terugleveren, is dat alleen aan te raden als je
- jouw zonnepanelen voor een X aantal uren per jaar kunt afschakelen (als de stroomprijs stevig negatief is).
In het algemeen is dynamisch ook gunstig als je helemaal niets doet. Als je de prijs neemt van de grote 3 dan zit 'dom' dynamisch gebruik daar in het algemeen fors onder. Er zijn soms aanbiedingen van kleine partijen die erg scherp zijn. Maar dat zijn uitzonderingen.

Met PV, is het slechter salderen van dynamisch in het algemeen beter dat de terugleverboete die je bij veel variabele of vaste contracten krijgt.

Een WP is in het algemeen wel in te stellen dat ie niet precies als de prijs het hoogst is SWW gaat opwarmen. Bij een EV zal je wel zelf moeten opletten dat je niet aan het begin van de avond gaat laden.

Alle andere dingen, wassen, koken, etc. hebben nauwelijks invloed.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

phicoh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:36:
[...]

In het algemeen is dynamisch ook gunstig als je helemaal niets doet. Als je de prijs neemt van de grote 3 dan zit 'dom' dynamisch gebruik daar in het algemeen fors onder. Er zijn soms aanbiedingen van kleine partijen die erg scherp zijn. Maar dat zijn uitzonderingen.

Met PV, is het slechter salderen van dynamisch in het algemeen beter dat de terugleverboete die je bij veel variabele of vaste contracten krijgt.

Een WP is in het algemeen wel in te stellen dat ie niet precies als de prijs het hoogst is SWW gaat opwarmen. Bij een EV zal je wel zelf moeten opletten dat je niet aan het begin van de avond gaat laden.

Alle andere dingen, wassen, koken, etc. hebben nauwelijks invloed.
Ja, goede aanvulling.
Wassen en douchen echter is afhankelijk van je gebruik.
Mijn buren wassen elke dag, en dan tikt het best aan. Hun kinderen douchen ook geen 10 minuten.... 8)7

Diablo3

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 20:19

Bedankt. Ik las het gisteren maar toen vond ik de link bij Innova zelf nog niet. Mooi dat die staffel boete pas bij 3000 kWh begint. Netto lever ik niks terug maar ook deze zal wel over de bruto teruglevering gaan. Daarmee zit ik op ca 1600 kWh. Dan is het nog steeds een nette aanbieding en qua kosten vergelijkbaar met mijn huidige Essent 1 jaar vast (ook gas en stroom).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• pepperlook
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 13:51
henkzelf schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:07:
[...]

Bedankt. Ik las het gisteren maar toen vond ik de link bij Innova zelf nog niet. Mooi dat die staffel boete pas bij 3000 kWh begint. Netto lever ik niks terug maar ook deze zal wel over de bruto teruglevering gaan. Daarmee zit ik op ca 1600 kWh. Dan is het nog steeds een nette aanbieding en qua kosten vergelijkbaar met mijn huidige Essent 1 jaar vast (ook gas en stroom).
Ik ben wel enthousiast over dit contract van Innova, al voelt het toch alsof er een addertje onder het gras zit.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
pepperlook schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ik ben wel enthousiast over dit contract van Innova, al voelt het toch alsof er een addertje onder het gras zit.
Wees er blij mee. Concurrentie gaat zijn werk doen. Wellicht komen anderen er ook mee.

• Viper®
  • Niet online
[...]

Wat als je vanaf 3.000 kWh per jaar teruglevert?
Als je vanaf 3.000 kWh per jaar teruglevert, gelden de reguliere tarieven van vaste terugleveringskosten volgens onze voorwaarden.
Als je over de 3000 kWh per jaar gaat krijg je dus extra kosten zo lees ik het. Voor sommige lastig in the schatten of bij te houden.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:37
[...]

Natuurlijk zit er een adder onder het gras. Het is geen liefdadigheids instelling.

Wat zijn de tarieven en let vooral op de vaste kosten.

• pepperlook
  • Laatst online: 06-10 13:51
hanev001 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:34:
[...]

Natuurlijk zit er een adder onder het gras. Het is geen liefdadigheids instelling.

De tarieven lijken overeen te komen met wat andere leveranciers vragen. Ik lever ook niet meer dan 3000kwh terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuMVSygAH2kNXDUN0B0xdDW1mt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KSCAgGwy97i1RelI95BqzNrj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
[...]

Is het addertje onder het gras dat het een 3-jarig contract is en dat je in 2027 niet meer mag salderen? Dan is alles wat je in 2027 niet meteen na opwek verbruikt immers teruglevering?

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 22:48

Wat vervelend voor diegene die nu allemaal aan een contract vastzitten met TLV!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
turkeyhakan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:35:
[...]

In mijn geval is dat nog steeds goedkoper dan dit contract.. €45 pm vs €70.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

turkeyhakan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:35:
[...]

Ik vind het niet vervelend met een contract dat nog 34 maanden loopt zonder boete en een TLV van 11,5 cent.
Deze van Innova is toch een mooie voor mensen met weinig pv en nog gasverbruik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:10
pms1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:31:
[...]

Is het addertje onder het gras dat het een 3-jarig contract is en dat je in 2027 niet meer mag salderen? Dan is alles wat je in 2027 niet meteen na opwek verbruikt immers teruglevering?
Terugleverkosten gaat over wat je meter registreert als teruglevering
Saldering gaat over het verschil tussen teruglevering en levering.

Dus stel je krijgt 2000 kWh gelevert en je levert 1500 kWh terug.
Dit jaar zou je dan een factuur krijgen voor 500kWh levering en 1500 kWh teruglevering
Vanaf 2027 zou je dan een factuur voor 2000 kWh levering en 1500 kWh teruglevering

Die terugleverkosten worden berekent VOOR toepassen salderen, gewoon puur wat je meter registreert aan teruglevering

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 26-09-2024 15:46 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

pms1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:31:
[...]

Of dat je straks -als het allemaal doorgaat- de regering 'hopelijk' zoiets besluit dat je 80% van je normal tarief aan de klant moet betalen als vergoeding voor de stroom die je teruglevert.

Dan zit je met je €0,06 vs €0,11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la7JqcL5N6-oVQFEzMmD-QoP9p4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vhwD57nHBWGRYKhZJGTj5uLN.png?f=user_large

Daarom nog huiverig om nu al een contract voor 2027 te nemen....

[ Voor 5% gewijzigd door Woohooo op 26-09-2024 15:58 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Als je kijkt naar de terugleverkosten t/m 3000kWh per jaar, moet je bij de andere partijen rond de 300 euro betalen. Een korting van 300 euro om weer klanten aan te trekken is altijd al aardig de norm geweest. Dus ik verwacht weinig addertjes onder het gras hier, ik verwacht dat ze gewoon weer op zoek zijn naar nieuwe klanten.

Wel vraag ik me af hoe ze die 3000kWh bepalen als je nog een Feraris-meter hebt. Ik zit momenteel nog bij UC met een dynamisch contract, omdat ze daar aangeven geen terugleverkosten te kunnen rekenen vanwege de analoge meter. Maar verschillende andere partijen lijken hetzelfde te doen en dan is het misschien juist slim om het wel ergens vast te zetten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:23
Tao schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:19:
[...]

Als jij je verbruik wil schatten, moet je eerst beginnen te kijken naar je gezinssamenstelling.
Is die hetzelfde als de vorige bewoners of niet?
De reden is dat bij een warmtepomp (de hoeveelheid van) het warmwaterverbruik m.i. de grootste stroomvreter is. (Tenzij je in een label Z woning woont ;) ) Het is minimaal de helft bij een gezin van 3 a 4 mensen (ok, mede afhankelijk van je douchetijden en de hoeveelheid dat je jouw was- en vaatmachine laat draaien).
Dus: vraag eens het m3 waterverbruik op bij de verkoper en vergelijk die met de jouwe.

1. Met 10k invoeden via de meter en verbruiken saldeer je inderdaad gewoon. In dat geval ben je aangewezen op een modelcontract, want je wil geen terugleverkosten/-boete over 10k kW gaan betalen.
(Maar gemiddeld verbruik je zelf voor de meter al 25 - 30%, dus dat zal wel anders uitpakken.)

2. Als je 8000kW afneemt en dus maar 2000 kW direct verbruik -> dat klopt niet.
Het een is je verbruik via de meter, het andere is je eigen verbruik van je opwek voor de meter. Je verbruikt toch 10k kW?
Als je maar 8000 kW nominaal 'afneemt', dan moet je daar 25 - 30% vanaf trekken.
Maar wellicht interpreteer ik dat even anders dan je het bedoelt.

Je directe verbruik - voor de meter - is globaal 25 - 30% van je totale opwek. Dus zelf verbruik je voor de meter 2500 - 3000 kW. Geregistreerde meterverbruik wordt dan 7500 tot 7000 kW bij 10k nominaal verbruik.
Dan betaal je bij een vast of variabel gewoon contract (zoals je bij prijsvergelijkers ziet)
a) voor die 7500/7000 kW verbruik op de meter
b) voor die teruggeleverde 7000/7500 kW. Dat kan per kW zijn of via staffelbedragen, afhankelijk van de leverancier. Dat betreffen honderden euro's; en geloof me dat wil je niet.
(Je krijgt niet voor die 10000 teruggeleverde, want 25 - 30% verbruik jezelf al direct voordat de rest door de meter gaat.)
Daarnaast betaal je vaste leverkosten per maand. Ook nog een aardige slok van de borrel.

Bij een modelcontract betaal je voor je meterverbruik en krijg je een terugleververgoeding voor je invoeding.
De vaste maandkosten en de kW-prijs liggen wat hoger dan bij andere contracten. De verschillen tussen de contracten kun je zelf uitrekenen (die kun je vrij snel schatten).

Je bent altijd gegarandeerd van salderen. Bij elk contract. Alleen wordt je bij een modelcontract niet leeg gemolken (althans, met jouw relatief hoge teruglevering van stroom).
Of je 3 jaar 'moet' kiezen, is je eigen keuze. Ik dacht dat een modelcontract geen vaste periode kent(?). Dat gaat gewoon in en de prijzen ervan wordt halfjaarlijks aangepast. Daarnaast kun je er met 30 dagen opzegtermijn snel vanaf.
De andere 2 varianten kennen inderdaad 1, 2 of 3 jaar vast. Hoe langer, hoe hoger de kW-prijs.
En hoe langer je die terugleverkosten moet betalen. Opzegtermijn is relatief kort, maar er wordt een opzegboete berekent die redelijk stevig is (afhankelijk van hoe lang het contract nog duurt).

Wat voor contract je het beste afsluiten?
Zo op het oog een modelcontract.
Wat je kunt vergelijken is: de verschilprijs in kW en vaste maandkosten van een vast of modelcontract + de terugleverkosten bij een vast contract (dit alles per jaar). Neem daarin 'nieuwe klantkorting' en evt. cashback bij een vast contract mee vzv van toepassing. Dan zie je wat goedkoper is voor jou.
Als je tussentijds een vast contract zou willen opzeggen, moet je die kosten ook meenemen.

"En hoe zit het precies met de modelcontracten? Ik zie dat als ik nu afsluit tarieven vaststaan tot 1-1-2025, wat kan er daarna allemaal veranderen? Alleen de tarieven of ook andere voorwaarden?"
In principe alleen de tarieven. Andere voorwaarden niet (het is immers een modelcontract wat niet door een individuele leverancier aangepast mag worden). Tenzij de ACM opeens besluit dat terugleverkosten ook gerekend mogen worden bij een modelcontract...
Daarnaast gaan ongetwijfeld de netbeheerkosten omhoog, maar dat loopt separaat van leveranciers.

"Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal..."
De bomen zijn het bos >:)
Maar het blijft een beetje rekenen ja....
Wat een uitgebreide reactie, dankjewel!

Nu woont er een ouder koppel. Wij zijn een jong gezin, met 3 kindjes. Wij verbruiken nu jaarlijks ongeveer 3000-3500 kWh. We hebben nu een huis zonder warmptepomp, en sinds vorige week zonnepanelen.
Ik verwacht dat het verbruik van onze apparaten gelijk blijft, maar dat we meer gaan verbruiken omdat het huis groter is én omdat er de warmtepomp en airco's in zit. Ik vind het lastig inschatten hoeveel het netto verbruik gaat zijn, maar meer dan 10 kWh verwacht ik niet dat het gaat zijn.

Als ik de aangeleverde data goed interpreteer wekken de panelen 10200 kWh op (afgelezen op de omvormer denk ik), en leveren ze 8460 kWh terug aan het (afgelezen op de stroommeter denk ik). Op basis daarvan beredeneer ik dat ze van de opgewerkte energie 1740 kWh meteen verbruiken, en dus niet terugleveren.

Ik snap je opmerking bij 2) niet helemaal. Maar ik veronderstel dus eigenlijk dat ik 10000 kWh netto aan stroom ga verbruiken (hopelijk minder...), ongeveer 10200 kWh opwek met de panelen maar daarvan ongeveer 1500-2000 kWh meteen zelf verbruik. Oftewel, ik verwacht dat ik netto gezien evenveel opwek als ik zou verbruiken. Ik zou dan idd ongeveer 8000 kWh afnemen van het net, en ook ongeveer 8000 kWh retour leveren. Maak ik toch een denkfout? Volgens mij bedoelen we hetzelfde, alleen reken ik met ongeveer 20% en jij met net iets meer.

Op basis hiervan wil ik nu dus geen 'energiecontract', maar een modelcontract. (?) Omdat er dus gesaldeerd wordt zal ik, uitgaand van 8000 kWh afname en 8000 kWh retour, netto weinig hoeven betalen, en in ieder geval zeker geen terugleverboete (die in de papieren loopt).

Je uitleg is verder wel duidelijk. De wijzigingen in een modelcontract (vooral tarieven) zijn me ook duidelijk. Ik denk dat ik aan de hand van het plaatje begin deze maand in dit topic eens even moet gaan rekenen, maar volgens mij gaat Vandebron het gunstigst zijn.

Het huis is uit de jaren 80, maar met dus erg veel zonnepanelen erop. In die zin is het qua stroom dus 'zelfvoorzienend'. Uit interesse, wat zijn de verschillen met alle moderne energiezuinige woningen die zelfvoorzienend zijn? Ik snap dat het verbruik en teruglevering minder zal zijn, maar in de basis hebben deze huizen hetzelfde probleem dat zel veel energie (ook al is het absolute getal minder dan bij ons) terugleveren, niet?

Ik weet overigens niet wat het waterverbruik is, en ik weet ook de technische details van de PV installatie niet, en of deze te schakelen is. Wel is het systeem in 3 etappes gelegd, en zijn het op zijn minst 2 verschillende systemen (een met omvormer en andere met micro-omvormer als ik het goed begreep).

We krijgen eind november de sleutel. Sluit ik het beste nu dus al het modelcontract af?

Vind het wel heel spannend wat er vanaf 2027 gaat gebeuren zonder salderen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-10 15:25
zunrob schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:54:
[...]

Nu woont er een ouder koppel. Wij zijn een jong gezin, met 3 kindjes. Wij verbruiken nu jaarlijks ongeveer 3000-3500 kWh. We hebben nu een huis zonder warmptepomp, en sinds vorige week zonnepanelen.
Ik verwacht dat het verbruik van onze apparaten gelijk blijft, maar dat we meer gaan verbruiken omdat het huis groter is én omdat er de warmtepomp en airco's in zit. Ik vind het lastig inschatten hoeveel het netto verbruik gaat zijn, maar meer dan 10 kWh verwacht ik niet dat het gaat zijn.

Als ik de aangeleverde data goed interpreteer wekken de panelen 10200 kWh op (afgelezen op de omvormer denk ik), en leveren ze 8460 kWh terug aan het (afgelezen op de stroommeter denk ik). Op basis daarvan beredeneer ik dat ze van de opgewerkte energie 1740 kWh meteen verbruiken, en dus niet terugleveren.

Ik snap je opmerking bij 2) niet helemaal. Maar ik veronderstel dus eigenlijk dat ik 10000 kWh netto aan stroom ga verbruiken (hopelijk minder...), ongeveer 10200 kWh opwek met de panelen maar daarvan ongeveer 1500-2000 kWh meteen zelf verbruik. Oftewel, ik verwacht dat ik netto gezien evenveel opwek als ik zou verbruiken. Ik zou dan idd ongeveer 8000 kWh afnemen van het net, en ook ongeveer 8000 kWh retour leveren. Maak ik toch een denkfout? Volgens mij bedoelen we hetzelfde, alleen reken ik met ongeveer 20% en jij met net iets meer.

Op basis hiervan wil ik nu dus geen 'energiecontract', maar een modelcontract. (?) Omdat er dus gesaldeerd wordt zal ik, uitgaand van 8000 kWh afname en 8000 kWh retour, netto weinig hoeven betalen, en in ieder geval zeker geen terugleverboete (die in de papieren loopt).

Je uitleg is verder wel duidelijk. De wijzigingen in een modelcontract (vooral tarieven) zijn me ook duidelijk. Ik denk dat ik aan de hand van het plaatje begin deze maand in dit topic eens even moet gaan rekenen, maar volgens mij gaat Vandebron het gunstigst zijn.

Het huis is uit de jaren 80, maar met dus erg veel zonnepanelen erop. In die zin is het qua stroom dus 'zelfvoorzienend'. Uit interesse, wat zijn de verschillen met alle moderne energiezuinige woningen die zelfvoorzienend zijn? Ik snap dat het verbruik en teruglevering minder zal zijn, maar in de basis hebben deze huizen hetzelfde probleem dat zel veel energie (ook al is het absolute getal minder dan bij ons) terugleveren, niet?

Ik weet overigens niet wat het waterverbruik is, en ik weet ook de technische details van de PV installatie niet, en of deze te schakelen is. Wel is het systeem in 3 etappes gelegd, en zijn het op zijn minst 2 verschillende systemen (een met omvormer en andere met micro-omvormer als ik het goed begreep).

We krijgen eind november de sleutel. Sluit ik het beste nu dus al het modelcontract af?

De meeste gaan er vanuit dat salderen in 2027 stopt. Dat is nu al meerdere keren niet doorgegaan. Realistische is dat dit kabinet geen lang leven beschoren is dat lijkt de verwachting. Bij een val begint zoals zo vaak het hele salderings spel weer opnieuw. Lekker betrouwbaar die politiek. _O-

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

zunrob schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:54:
[...]

Het huis is uit de jaren 80, maar met dus erg veel zonnepanelen erop. In die zin is het qua stroom dus 'zelfvoorzienend'. Uit interesse, wat zijn de verschillen met alle moderne energiezuinige woningen die zelfvoorzienend zijn? Ik snap dat het verbruik en teruglevering minder zal zijn, maar in de basis hebben deze huizen hetzelfde probleem dat ze veel energie (ook al is het absolute getal minder dan bij ons) terugleveren, niet?

Nog een paar opmerkingen:

Over gelijk verbruik houden: neem jij ook al jouw keukenapparatuur mee of neem je die over van de verkoper...? (Meestal het laatste namelijk.) Dat kan al verschil opleveren met je huidige verbruik (in positieve of negatieve zin).

Je kunt je verbruik bijhouden. Een goede gratis methode is gewoon de meterstanden elke dag/week/14 dagen/o.i.d. noteren. Of met een slimme meter een dongel op je P1 poort.

Het direct verbruik voor de meter is vrij laag vlg. je info, rond de 20%. Gemiddeld is dat 30%. Je kunt je incidentele verbruikers - was-/vaat/droogmachine e.d. - het beste overdag laten draaien (achter elkaar wel te verstaan) -> zo tussen 10 en 16.00 uur. Als er nog een EV-auto bijkomt, die ook dan opladen; scheelt avondbelasting van het net en je gebruikt gelijk je eigen panelenstroom.

Contract afsluiting kun je doen wanneer je wil. Voor je er in trekt natuurlijk 8)

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Laatst online: 06-10 20:38
Tao schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:15:
[...]
Het direct verbruik voor de meter is vrij laag vlg. je info, rond de 20%. Gemiddeld is dat 30%. Je kunt je incidentele verbruikers - was-/vaat/droogmachine e.d. - het beste overdag laten draaien (achter elkaar wel te verstaan) -> zo tussen 10 en 16.00 uur. Als er nog een EV-auto bijkomt, die ook dan opladen; scheelt avondbelasting van het net en je gebruikt gelijk je eigen panelenstroom.
Dat gemiddelde van 30% eigen verbruik haal je niet met zoveel panelen, tenzij je zware verbruikers hebt die je gestuurd kunt aanzetten (dus als de zon schijnt).

Hier een full electric NOM-woning die ca. 6300 kWh opwekt. Nieuwe apparatuur, ik werk veel thuis. Geen EV. Eigen verbruik was vorig jaar 20%, dit jaar geprobeerd om de wasmachine en wasdroger vooral te gebruiken als de zon schijnt, dito voor het opwarmen van het sanitaire warm water. Resultaat tot nu toe: 21% eigen verbruik… die paar kWh van die apparaten bost gewoon niet erg aan.

Als je de gelegenheid hebt om een EV te laden als de zon schijnt is het een ander verhaal, dan ga je dat percentage flink hoger krijgen (als je hem dan ook regelmatig gebruikt, anders niet natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
banaliteit schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:05:
[...]

Volgens mij waren de vaste kosten toch wel iets hoger bij de GC deal? Hoeveel zijn jouw vaste kosten per jaar?
Excuses voor de late reactie. Was nogal druk.

0.20822 per dag.
Dus ongeveer: 76 eur per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41
Turrican schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 06:50:
[...]

Dat gemiddelde van 30% eigen verbruik haal je niet met zoveel panelen, tenzij je zware verbruikers hebt die je gestuurd kunt aanzetten (dus als de zon schijnt).

Hier een full electric NOM-woning die ca. 6300 kWh opwekt. Nieuwe apparatuur, ik werk veel thuis. Geen EV. Eigen verbruik was vorig jaar 20%, dit jaar geprobeerd om de wasmachine en wasdroger vooral te gebruiken als de zon schijnt, dito voor het opwarmen van het sanitaire warm water. Resultaat tot nu toe: 21% eigen verbruik… die paar kWh van die apparaten bost gewoon niet erg aan.

Als je de gelegenheid hebt om een EV te laden als de zon schijnt is het een ander verhaal, dan ga je dat percentage flink hoger krijgen (als je hem dan ook regelmatig gebruikt, anders niet natuurlijk).
Er zijn meer zaken die daar invloed op kunnen hebben:
  • Timing SWW run warmtepomp
  • Oost/West PV ipv Zuid

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Laatst online: 06-10 20:38
big bang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:02:
[...]

• Oost/West PV ipv Zuid
Timing SWW run WP heb ik genoemd. Die van mij heb ik dus dit jaar getimed naar zonuren, vorig jaar deed ik het nog om 23:05 (daltarief). Scheelt dus ca. 1% in mijn geval.

Mijn panelen liggen bijna pal west, dus ik pik in de zomer ook nog de ovens en de inductieplaat mee van de avondmaaltijd. Het bost niet erg aan allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Turrican op 27-09-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
esphome schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:54:
[...]

Dank voor zoeken en het vinden van de bron en ik weet nu ook hoe ik die bestanden kan bekijken. Wordpad in Windows 10 kan die openen.

Alle punten in het overzicht betreffende zonnepanelen:

34 Kunt u een overzicht geven van netcongestie problematiek in 2024?
35 Hoeveel huurders hebben zonnepanelen op hun woningen?
36 Kunt u een overzicht geven van de percentages en aantallen per energielabel voor koopwoningen?
37 Kunt u een overzicht geven van de percentages en aantallen per energielabel voor huurwoningen?
38 Hoeveel verdiende huishoudens aan terugleverkosten in 2024?
39 Wat waren de kosten geweest voor huishoudens indien er geen terugleververgoeding was via de salderingsregeling in 2024?
40 Wat betekent het eventueel afschaffen van de salderingsregeling voor het tempo van de energietransitie?
41 Welke percentage van het Nederlandse energiegebruik kwam van duurzame energiebronnen in 2024?
42 Hoeveel bedrijven die zich bezig houden met de installatie van zonnepanelen zijn failliet gegaan in 2024?
43 Wat voor effect verwacht u op bedrijven die zich bezig houden met de installatie van zonnepanelen als gevolg van het eventueel afschaffen van de salderingsregeling?
44 Hoeveel woningen in Nederland hebben geen zonnepanelen?
45 Wat zou het kosten om zonnepanelen te installeren op alle woningen die nog geen zonnepanelen hebben?

Dus bij vraag 38 kan het op twee manieren verwoordt worden en ik denk dat hier per ongeluk beiden verhaspeld zijn:

- Hoeveel betaalden huishoudens aan terugleverkosten in 2024
- Hoeveel verdienden huishoudens aan terugleververgoeding in 2024

Vraag 39 trok ook mijn aandacht:

Wat waren de kosten geweest voor huishoudens indien er geen terugleververgoeding was via de salderingsregeling in 2024?

Ik heb te doen met de ambtenaren die daar mee aan de slag moeten. De ACM doet momenteel een onderzoek en als die afgesloten is dan zou er wel een wel algemene getallen geven kunnen worden.

Gelukkig is veel data wel te vinden, indien niet, dan wordt verwezen naar diegene die wel de data heeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat de data er gewoonweg niet is of dat i.v.m. privacy niet kan worden verstrekt.

Data Overheid site met een filtering op energie:

https://data.overheid.nl/...e&sort=sys_created%20desc

EDSN heeft ook veel data en zo ook de data van Energieleveren site die de aanmelding/afmelding van de zonnepanelen/accu/etc. verzorgd.
Antwoorden van de regering op die lijst van vragen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:42
Antwoorden van de regering op die lijst van vragen
Tegenover de investeringskosten staat een lagere energierekening. Milieu Centraal heeft berekend dat van geen naar goede isolatie zo'n € 1.900 per jaar kan schelen aan energiekosten bij een gasprijs van € 1,45
Erg mooie cijfers! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:38
Jesaul schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:59:
[...]

Tegenover de investeringskosten staat een lagere energierekening. Milieu Centraal heeft berekend dat van geen naar goede isolatie zo'n € 1.900 per jaar kan schelen aan energiekosten bij een gasprijs van € 1,45
Erg mooie cijfers!
wat een stelletje stumpers.... :F

Ik ken mensen die "slechte" isolatie hebben, en nog ruim onder dit bedrag blijven aan jaarkosten voor verwarming.

En dan tóch € 1.900 besparen??

je zou bijna garantie vragen op die uitspraak,
en een volkstuinhuis gaan isoleren... en € 1.899,= cashen <+:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xikker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 21:51
Dag mede Tweakers. Ik volg dit draadje al een tijdje, maar kom er niet helemaal uit.
Over ruim een maand loopt mijn contract af en ben het volgende van plan.
Ons huis heeft een warmtepomp en we hebben 2 EV's en 22 zonnepanelen, we hebben geen gasaansluiting meer. Verbruik: 10000 kwh en opwek teruglevering is 4600kwh.
Onze nieuwe laadpaal ondersteunt slim laden, dus we kunnen bijvoorbeeld in het weekend of thuiswerken een van onze EV's aankoppelen, hoe vaak is onzeker. De baas betaalt de rekening van de grootste EV tegen het gemiddelde van piek en dal. Via Gaslicht zijn de maandelijkse lasten ongeveer 130 euro, maar weet niet of dat reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@xikker Opwek is 4600 kWh, en wat is dan de teruglevering?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xikker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 21:51
Excuus, dat is de teruglevering volgens mijn huidige energieleverancier.
over het hele jaar: verbruikt: 10.000, teruglevering 4600
ik heb ongeveer 7000 wp aan panelen

[ Voor 41% gewijzigd door xikker op 30-09-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:04:
[...]

wat een stelletje stumpers.... :F

Ik ken mensen die "slechte" isolatie hebben, en nog ruim onder dit bedrag blijven aan jaarkosten voor verwarming.

En dan tóch € 1.900 besparen??

je zou bijna garantie vragen op die uitspraak,
en een volkstuinhuis gaan isoleren... en € 1.899,= cashen <+:)
Zo gaat het ook bij alle bedrijven die hier isolatie willen aanbieden. Je kan er X euro per jaar mee besparen!!!!
Leuk, maar mijn rekening is minder dan de helft daarvan, dus uhm, hoe dan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Jesaul schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:59:
[...]

Erg mooie cijfers! :o
MC noemt wel vaker vreemde getallen.
Maar goed, behoorlijk offtopic onderwerp voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
bart.koppers schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 00:27:
MC noemt wel vaker vreemde getallen.
Het gemiddelde variabele leveringstarief voor elektriciteit bedroeg in 2024 tot nu toe circa € 0,31/kWh en de redelijke vergoeding € 0,05/kWh. Een ruwe inschatting is daarom dat voor een huishouden met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 3.150 kWh en een opwek door zonnepanelen van 3.300 kWh, de opbrengsten van zonnepanelen in 2024 circa € 984 bedragen[1].
Energieleveranciers brengen sinds dit jaar echter ook terugleverkosten in rekening bij zonnepaneelbezitters. Dit omdat klanten met zonnepanelen voor extra kosten zorgen vergeleken met klanten zonder zonnepanelen[2]. Bij terugleverkosten van € 0,115/kWh dient het huishouden in dit voorbeeld nog € 253 te betalen aan de leverancier. Een huishouden zonder zonnepanelen met hetzelfde verbruik betaalt in 2024 € 976,50 aan variabele leveringskosten. De totale besparing op de energierekening komt dan uit op € 731 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dank en ik ben aan lezen gegaan en al lezende valt mij op dat "CO2 besparing" er helemaal niet in voorkomt en is dan al die propaganda over opwarming van de aarde dan echte propaganda!?

Vraag 38 wordt handig omzeilt omdat er gewoon onzin staat. Er wordt verwezen naar het antwoord op vraag 39.

..bedroeg in 2024 tot nu toe circa € 0,31/kWh en de redelijke vergoeding € 0,05/kWh

De minister vindt zo een van minder dan 20% redelijk en wij gingen hier nog uit van een redelijke vergoeding van 80%. Dat is nu dus meteen de grond in geboord door de minister en ik noem het dan liever een onredelijke vergoeding!

Ik moet nog even nadenken over het advies van de minister om meer zelf te gaan verbruiken. Ik kan bijvoorbeeld de was doen en als die klaar is die nog een gaan doen en nog een keer totdat de zon onder is.

Dan ben ik zo wel een brave burger, het is natuurlijk wel erg slecht voor de kleding omdat die sneller slijt door het vele wassen. Dan op naar de Primark om weer goedkope kleding te kopen waardoor ze in swaetshops overuren moeten draaien. Zij produceren nog met stroom uit steenkolen centrales....ik denk dat er hier dan wat mis gaat en zo gaan wij de de aarde nooit afkoelen door de CO2 productie naar beneden te brengen.

Ministers en ambtenaren kunnen vaak niet verder kijken dan de eerste schakel in een keten. Daarom gaat er ook zoveel mis met wat er uit Den Haag komt van zijde van de regering.

Dan het rekenvoorbeeld waarin de minister zich siert met andermans veren:

Eigen verbruik: 1.100 kWh x € 0,31 = € 341.
Salderen: 2.050 kWh x € 0,31 = € 635,50.
Terugleververgoeding: 150 kWh x € 0,05 = € 7,50.

Ik zie dat als volgt:
Eigen verbruik: 1.100 kWh x € 0,00 = € 0,00 (investering is al terugverdient. Joepie!!!!)
Salderen: 2.050 kWh x € 0,31 = € 635,50
Terugleververgoeding: 2.000 kWh x € 0,05 = € 100,00 (kWh naar 2000 gebracht zodat het verschil duidelijker is)

Dan ziet de berekening er al heel anders uit en duidelijk dat er een fooi wordt gegeven voor ambachtelijk geproduceerde stroom en die is ook nog eens CO2 vrij geproduceerd is.

Dat was dan antwoord 38+39 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 06:36
esphome schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Dank en ik ben aan lezen gegaan en al lezende valt mij op dat "CO2 besparing" er helemaal niet in voorkomt en is dan al die propaganda over opwarming van de aarde dan echte propaganda!?

Vraag 38 wordt handig omzeilt omdat er gewoon onzin staat. Er wordt verwezen naar het antwoord op vraag 39.

..bedroeg in 2024 tot nu toe circa € 0,31/kWh en de redelijke vergoeding € 0,05/kWh

De minister vindt zo een van minder dan 20% redelijk en wij gingen hier nog uit van een redelijke vergoeding van 80%. Dat is nu dus meteen de grond in geboord door de minister en ik noem het dan liever een onredelijke vergoeding!

Ik moet nog even nadenken over het advies van de minister om meer zelf te gaan verbruiken. Ik kan bijvoorbeeld de was doen en als die klaar is die nog een gaan doen en nog een keer totdat de zon onder is.

Dan ben ik zo wel een brave burger, het is natuurlijk wel erg slecht voor de kleding omdat die sneller slijt door het vele wassen. Dan op naar de Primark om weer goedkope kleding te kopen waardoor ze in swaetshops overuren moeten draaien. Zij produceren nog met stroom uit steenkolen centrales....ik denk dat er hier dan wat mis gaat en zo gaan wij de de aarde nooit afkoelen door de CO2 productie naar beneden te brengen.

Ministers en ambtenaren kunnen vaak niet verder kijken dan de eerste schakel in een keten. Daarom gaat er ook zoveel mis met wat er uit Den Haag komt van zijde van de regering.

Dan het rekenvoorbeeld waarin de minister zich siert met andermans veren:

Eigen verbruik: 1.100 kWh x € 0,31 = € 341.
Salderen: 2.050 kWh x € 0,31 = € 635,50.
Terugleververgoeding: 150 kWh x € 0,05 = € 7,50.

Ik zie dat als volgt:
Eigen verbruik: 1.100 kWh x € 0,00 = € 0,00 (investering is al terugverdient. Joepie!!!!)
Salderen: 2.050 kWh x € 0,31 = € 635,50
Terugleververgoeding: 2.000 kWh x € 0,05 = € 100,00 (kWh naar 2000 gebracht zodat het verschil duidelijker is)

Dan ziet de berekening er al heel anders uit en duidelijk dat er een fooi wordt gegeven voor ambachtelijk geproduceerde stroom en die is ook nog eens CO2 vrij geproduceerd is.

Dat was dan antwoord 38+39 ;)
De redelijke vergoeding van 80% ging altijd al over de kale aankoopprijs, niet de volledige aankoopprijs. Wat dat betreft is die 5ct niet zo vreemd. Onze kale aankoopprijs hier is 6ct, en onze huidige 11ct terugleververgoeding is dus bijna 2x de kale aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:07
big bang schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:02:
[...]

• Oost/West PV ipv Zuid
Je 2e punt is natuurlijk wel afhankelijk van je type dak en de richting waarop die ligt. Meeste woningen in NL liggen waar het even mogelijk met de tuin op het zuiden. Nieuwbouw kán hier rekening mee houden maar dat zie ik ook nog niet echt gebeuren.

Mijn bestaande woning daar kan ik niet even mijn dak van draaien naar oost-west.

Eigen verbruik omhoog brengen met EV valt ook niet mee. Die EV hebben we voor het werk buitenshuis nodig. Opladen waar mogelijk doen we overdag maar ook dan schijnt de zon niet altijd. Meestal lukt dit niet en laden we dus in de avond.

Warmtepomp hebben we nog niet. Zeker wanneer salderen wegvalt (ooit) dan vraag ik mij af hoeveel zin dat zal hebben tegenover de investering die ervoor nodig is.

En ja, gasprijzen zullen vast gaan stijgen. Maar ik zie dan hierboven een aanbieder met relatief gunstige voorwaarden mits je een gasaansluiting hebt. Tsja…

Ik denk dat in NL je eigen verbruik maximaliseren redelijk lastig gaat zijn zonder kostbare, niet rendabele thuisaccu’s

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:21:
[...]
De redelijke vergoeding van 80% ging altijd al over de kale aankoopprijs, niet de volledige aankoopprijs. Wat dat betreft is die 5ct niet zo vreemd. Onze kale aankoopprijs hier is 6ct, en onze huidige 11ct terugleververgoeding is dus bijna 2x de kale aankoopprijs.
kWh prijs inclusief belastingen in het voorbeeld is 31ct dan is de kale prijs geschat 15ct en 80% daarvan is 12ct.

Bij Engie is nu de terugleververgoeding 12ct en de teruglever kosten zijn 11ct en zo is die 80% (12ct) twaalf keer (1200%) hoger dan je bij Engie krijgt.

Vergeleken met de 5ct, dan is die 12ct 240% hoger.

Engie 8,33%
voorbeeld 41,5%

Beiden komen niet in de buurt van de verwachte 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 21:32

filthy rich

löp wa los

Kalentum schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:45:
[...]

Terugleverkosten gaat over wat je meter registreert als teruglevering
Saldering gaat over het verschil tussen teruglevering en levering.

Dus stel je krijgt 2000 kWh gelevert en je levert 1500 kWh terug.
Dit jaar zou je dan een factuur krijgen voor 500kWh levering en 1500 kWh teruglevering
Vanaf 2027 zou je dan een factuur voor 2000 kWh levering en 1500 kWh teruglevering

Die terugleverkosten worden berekent VOOR toepassen salderen, gewoon puur wat je meter registreert aan teruglevering
In die vergelijkingssites zie je wel vaak dat ze het volle bedrag rekenen met terugleververgoeding, maar daar gaat dus altijd nog wat af omdat je ook direct stroom verbruikt van je panelen. De terugleverkosten vallen dan volgens mij veelal lager uit dan dat ze op die websites rekening mee houden. Verrekenen jullie dit allemaal zelf in een excelletje? Wordt er allemaal niet makkelijker op zo

Voorbeeld:
Ik gebruik per jaar ca 4200kwh
Mijn zonnepanelen leveren per jaar ca 5200kwh op
Gas gebruik ik ca 700m3 per jaar.
Effectieve teruglevering (saldering) is dus 1000kwh

Als ik dit invul in de energievergelijkers
Afname: 4200
Teruglevering:5200
Gas: 700

dan zie ik veelal het volgende terug in de berekeningen:
Terugleverkosten (schaal 5000 - 5499 kWh)

Echter gebruik ik per jaar ca 1300kwh van mijn panelen direct, waardoor de terugleverkosten dus lager zijn dan deze energievergelijker aangeeft.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:26
@filthy rich Je voert je PV opbrengst in, maar je moet je teruglevering zoals de meter die registreert opgeven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:18

FreakNL

Well do ya punk?

filthy rich schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

In die vergelijkingssites zie je wel vaak dat ze het volle bedrag rekenen met terugleververgoeding, maar daar gaat dus altijd nog wat af omdat je ook direct stroom verbruikt van je panelen. De terugleverkosten vallen dan volgens mij veelal lager uit dan dat ze op die websites rekening mee houden. Verrekenen jullie dit allemaal zelf in een excelletje? Wordt er allemaal niet makkelijker op zo

Voorbeeld:
Effectieve teruglevering is dus 1000kwh

Echter gebruik ik per jaar ca 1300kwh van mijn panelen direct, waardoor de terugleverkosten dus lager zijn dan deze energievergelijker aangeeft.
Je effectieve teruglevering is niet 1000. Je bent in de war met salderen. Je teruglevering is ook niet 5200. Je bent in de war met opwek.

Je moet even op je slimme meter of in de app van je energieleverancier kijken hoeveel je terug levert in 1 jaar. Dat is relevant en dat vul je in.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 02-10-2024 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
filthy rich schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Voorbeeld:
Effectieve teruglevering is dus 1000kwh

Jij moet uitgaan wat de meter aangeeft. Wat jij intern direct gebruikt wordt niet geregistreerd door de meter.

Als jij dan 5200 genereert en 1300 direct gebruikt dan kun je uitgaan van 3900. Dat is ook immers wat de meter gaat aangeven als je dat gaat genereren en verbruiken.

De uiteindelijk toegepaste schaal wordt overigens pas toegekend op de jaar of eindrekening.

Lever je echter meer terug dan de verwachte 3900 dan ga je weer een schaal of meer hoger op de jaar of eindrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 21:32

filthy rich

löp wa los

BarryH schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:36:
@filthy rich Je voert je PV opbrengst in, maar je moet je teruglevering zoals de meter die registreert opgeven
5200-1300 dus.

En afname is dan ook 4200-1300 neem ik aan...

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Exact. Als je 4200 verbruikt waarvan 1300 direct, dan neem je dus 2900 af uit het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Aedes: ‘Huursector hardst geraakt door einde salderingsregeling zonnepanelen’

Minister toch.....tijd om de roze bril af te zetten!

Van Rijn uit, nu zijn organisatie het wetsvoorstel van bestudeert heeft, in zijn brief commentaar op enkele aannames die het kabinet doet. ‘In de memorie van toelichting wordt genoemd dat het eigen verbruik volgens Milieu Centraal gemiddeld 30 procent is en dat dit zal toenemen door de afschaffing van de salderingsregeling. In projecten van woningcorporaties zien wij het direct eigen verbruik zelden tot nooit boven de 25 procent uitkomen. Veel vaker ligt het percentage rond de 20 procent. Hier wordt een te optimistisch beeld van de realiteit geschetst en dat gaat niet goed zodra er onderzoek wordt gedaan naar de businesscase. Deze wordt dan positiever dan de werkelijkheid.’

De klant moet veel slikken maar wordt niet vet ervan zoals de "foie gras" gans dat wel doet. In beide gevallen is het slecht voor de slikkende

Daarnaast geldt voor elke gebruiker van zonnepanelen, in een koop- of huurwoning, dat zij gebaat is bij een bepaald niveau van consumentenbescherming. Het voorstel zoals het er nu ligt besteed in onze ogen onvoldoende aandacht aan deze zaken en kan helaas nog niet op onze steun rekenen.’

Dan nog even over de terugleverkosten

Aedes vraag minister Hermans om in de wetstekst duidelijke kaders op te nemen over de vaststelling van de terugleverkosten en de manier waarop leveranciers die kosten voor eindafnemers inzichtelijk moeten maken. ‘Met het verdwijnen van de salderingsregeling kan het niet zo zijn dat de terugleverkosten die energieleveranciers hanteren op gelijk niveau blijven. Maak daar (niet vrijblijvende) afspraken over met de energiesector.’

https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:30
35% directverbruik is met een oost-west opstelling gewoon mogelijk, zonder grote aanpassingen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:35
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
35% directverbruik is met een oost-west opstelling gewoon mogelijk, zonder grote aanpassingen.
Gaat het in de reactie er niet om dat die 30 of 35% niet vanzelf gaat, en voor de doorsnee gebruiker slechts op 20% zit?
Als Tweaker ben je geen doorsnee gebruiker. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Gewoon oost-west...ook soms een roze bril op!?

De zonnepanelen gaan hoofdzakelijk het dak op bij huurwoningen om zo een hoger energielabel te verkrijgen. Dat moet zo goedkoop mogelijk en dan gaat er maar aan één kant van het dak de 6-8 panelen erop.

Allemaal zuid, is niet goed echter een woningbouw heeft veel woningen dus in de mix is het wel goed verdeelt maar daar heeft de afzonderlijke huurder niets aan.
Eigenlijk is het wel goed geregeld en zou de ligging van de zonnepanelen ook een factor moeten zijn in de berekening van de zonnepaneelboete.

Ligging zonnepanelen en een korting op de zonnepaneelboete:

Zuid = geen korting
Oost = elke graad meer naar oosten is meer korting
West = elke graad meer naar het westen is meer korting
Oost-West is dan ook een dubbele korting, rekeninghoudende met de graden
Noord = geen zonnepaneel korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Jazeker, maar dat zegt helemaal niets. Met een noord of zuid opstelling is ook 100% mogelijk. Lekker boeiend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:43
Simpel360 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Gaat het in de reactie er niet om dat die 30 of 35% niet vanzelf gaat, en voor de doorsnee gebruiker slechts op 20% zit?
Inderdaad. En Tweakers werken thuis en zetten dan de vaatwasser en wasmachine aan. Voor mensen in het onderwijs, de zorg en in de winkels en fabrieken geldt dat zij veel meer stroom (moeten) verbruiken op momenten dat de zon niet schijnt. Namelijk in de vroege ochtend of in de avonden. Niet voor iedereen is 35% dus haalbaar “zonder grote aanpassingen”, ook niet bij Oost-West.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
esphome schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:53:
Aedes: ‘Huursector hardst geraakt door einde salderingsregeling zonnepanelen’

Minister toch.....tijd om de roze bril af te zetten!

Van Rijn uit, nu zijn organisatie het wetsvoorstel van bestudeert heeft, in zijn brief commentaar op enkele aannames die het kabinet doet. ‘In de memorie van toelichting wordt genoemd dat het eigen verbruik volgens Milieu Centraal gemiddeld 30 procent is en dat dit zal toenemen door de afschaffing van de salderingsregeling. In projecten van woningcorporaties zien wij het direct eigen verbruik zelden tot nooit boven de 25 procent uitkomen. Veel vaker ligt het percentage rond de 20 procent. Hier wordt een te optimistisch beeld van de realiteit geschetst en dat gaat niet goed zodra er onderzoek wordt gedaan naar de businesscase. Deze wordt dan positiever dan de werkelijkheid.’

De klant moet veel slikken maar wordt niet vet ervan zoals de "foie gras" gans dat wel doet. In beide gevallen is het slecht voor de slikkende

Daarnaast geldt voor elke gebruiker van zonnepanelen, in een koop- of huurwoning, dat zij gebaat is bij een bepaald niveau van consumentenbescherming. Het voorstel zoals het er nu ligt besteed in onze ogen onvoldoende aandacht aan deze zaken en kan helaas nog niet op onze steun rekenen.’

Dan nog even over de terugleverkosten

Aedes vraag minister Hermans om in de wetstekst duidelijke kaders op te nemen over de vaststelling van de terugleverkosten en de manier waarop leveranciers die kosten voor eindafnemers inzichtelijk moeten maken. ‘Met het verdwijnen van de salderingsregeling kan het niet zo zijn dat de terugleverkosten die energieleveranciers hanteren op gelijk niveau blijven. Maak daar (niet vrijblijvende) afspraken over met de energiesector.’

https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen
Dat zijn de echte slachtoffers, die personen hebben vaak niet eens om de zonnepanelen gevraagd, maar die zijn er door de verhuurders opgelegd (met dikke subsidies)

Het is zelfs voor mij als criminele stroomfabriek (7250 Kw teruglevering p j.) is het nog net rendabel:

-Teruglevering boven verbruik 0,055 cent vergoeding 398,75 euro (volgens de leverancier 238,10 euro 8)7
-Terugleverboete van 926,23 euro per jaar :X
-Vermindering energiebelasting van 631,39 euro per jaar

dat betekend dat mijn 7250 Kw (teruglevering) kost / opbrengt :
Versie 1 mijn versie: 398,75 euro - de boete 926,23 + vermindering energiebelasting 631,39 = 103,91 euro

Versie 2 (leverancier) 238,10 - de boete 926,23 + vermindering energiebelasting 631,39 = -56,74 euro betalen 8)7 Voor het leveren van 7250 Kwh stroom die ze zelf doorleveren voor (in mijn geval) 0,29594 euro per Kwh) die ze zelf niet hoeven te produceren.

Anyway, ik kijk dit nog tot komende maart aan, over een maand heb ik een thuisaccu staan, dan heb ik geen nacht verbruik meer en minder teruglevering. Na komende maart gaan mijn zonnepanelen deels uit, of ik zet elke zomerse dag 9000 Watt aan electrisch kachels in de tuin aan om af te fakkelen. (al getest en het werkt, raar gezicht die rode gloeispiralen bij 25 graden en zon 8)7 )
Zelf de stroom doorverkopen aan buren die electrische auto's hebben mag dan weer niet |:( dus dan maar affakkelen net als Pernis

Sorry, moest even een rant kwijt, daar sta ik dan met mijn goede gedrag :F

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

Ik tweak veel en ben ook van het gas af. Meer kan ik echt niet gebruiken, EV is onbetaalbaar tweedehands. Ik koop altijd COP1 apparaten (straalkachels, boiler) zodat ik maximaal gebruik kan maken van zonnestroom maar ik kom niet eens aan die reëlere 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

remzor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Inderdaad. En Tweakers werken thuis en zetten dan de vaatwasser en wasmachine aan. Voor mensen in het onderwijs, de zorg en in de winkels en fabrieken geldt dat zij veel meer stroom (moeten) verbruiken op momenten dat de zon niet schijnt. Namelijk in de vroege ochtend of in de avonden. Niet voor iedereen is 35% dus haalbaar “zonder grote aanpassingen”, ook niet bij Oost-West.
En zelfs dan, die vaatwasser en wasmachine zetten ook weinig zoden aan de dijk. Waar vooral goed is voor eigen verbruik is constant laag verbruik van "iets".. Dat kan een warmtepomp zijn.

In mijn geval heb ik al jaren een server+nas draaien. Dat doet zo 180watt.. (zou iets zuiniger kunnen overigens) en dat is mijn eerste "winst"... Dat is zo al een KWH of 600 per jaar (van de 3200 opwek) die direct daarnaartoe gaan, dan heb ik mijn eerste -+20% al te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Dat zijn de echte slachtoffers, die personen hebben vaak niet eens om de zonnepanelen gevraagd, maar die zijn er door de verhuurders opgelegd (met dikke subsidies)

Het is zelfs voor mij als criminele stroomfabriek (7250 Kw teruglevering p j.) is het nog net rendabel:

-Teruglevering boven verbruik 0,055 cent vergoeding 398,75 euro (volgens de leverancier 238,10 euro 8)7

Versie 1 mijn versie: 398,75 euro - de boete 926,23 + vermindering energiebelasting 631,39 = 103,91 euro

Versie 2 (leverancier) 238,10 - de boete 926,23 + vermindering energiebelasting 631,39 = -56,74 euro betalen 8)7 Voor het leveren van 7250 Kwh stroom die ze zelf doorleveren voor (in mijn geval) 0,29594 euro per Kwh) die ze zelf niet hoeven te produceren.

Anyway, ik kijk dit nog tot komende maart aan, over een maand heb ik een thuisaccu staan, dan heb ik geen nacht verbruik meer en minder teruglevering. Na komende maart gaan mijn zonnepanelen deels uit, of ik zet elke zomerse dag 9000 Watt aan electrisch kachels in de tuin aan om af te fakkelen. (al getest en het werkt, raar gezicht die rode gloeispiralen bij 25 graden en zon 8)7 )
Zelf de stroom doorverkopen aan buren die electrische auto's hebben mag dan weer niet |:( dus dan maar affakkelen net als Pernis

Hee, rustig aan met die hamers!!!! Ik heb er nu een virtuele koppijn van!

Als jij zoveel produceert met jouw "criminele" zonnepanelen dan kun je beter naar een modelcontract gaan.

ps. je kunt ook zwembad met verwarming in de tuin graven en die kun dan verwarmen met al die "criminele" stroom die jij opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

En zelfs dan, die vaatwasser en wasmachine zetten ook weinig zoden aan de dijk. Waar vooral goed is voor eigen verbruik is constant laag verbruik van "iets".. Dat kan een warmtepomp zijn.

In mijn geval heb ik al jaren een server+nas draaien. Dat doet zo 180watt.. (zou iets zuiniger kunnen overigens) en dat is mijn eerste "winst"... Dat is zo al een KWH of 600 per jaar (van de 3200 opwek) die direct daarnaartoe gaan, dan heb ik mijn eerste -+20% al te pakken.
Als tweaker moet je helemaal gaan omdenken. Altijd bezig geweest met zuinige apparatuur installeren, RaspberryPI als servers en voor home automation. Nu moet je van de minister een serverfarms gaan plaatsen opdat je stroom gaat slurpen.

Ik weet niet of alle tweakers deze verandering ook kunnen meemaken en die kunnen dan beter een hulplijn bellen voordat zij twee spijkers in het stopcontact doen om maximaal aan stroom te gaan verbruiken. Waarschuwing dit brengt terminale schade toe aan een Tweaker dus bellen naar de hulplijn.

....niet doen hé

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Doorsnee huurder moet gewoon meer servers draaien en home automation installeren.
Dan haal je die 30% zo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
[...]

Ach, gelukkig hebben al een hoop PV omvormers een slider oid om het opgewekte vermogen te temperen, en zolang er nog contractvormen zijn zonder TLB en er nog te salderen is hoef je nog niet af te fakkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zelfs als er geen salderen meer zou zijn is affakkelen niet verstandig.. Behalve als de TLB hoger is dan de TLV, maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:04:
Zelfs als er geen salderen meer zou zijn is affakkelen niet verstandig.. Behalve als de TLB hoger is dan de TLV, maar dat verwacht ik niet.
Bij sommige leveranciers is dat al het geval, zou daar niet teveel op rekenen.
Onder de streep rond nul lijkt me helaas realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Simpel360 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Ach, gelukkig hebben al een hoop PV omvormers een slider oid om het opgewekte vermogen te temperen, en zolang er nog contractvormen zijn zonder TLB en er nog te salderen is hoef je nog niet af te fakkelen :)
Misschien dat ik verkeerd zoek, maar ik kan geen contracten (vast of variabel) vinden zonder TLB. Heb je tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@FreakNL Er zijn een paar clubs waarbij dat inderdaad het geval is, maar dan is de beste oplossing niet om PV uit te zetten maar om een ander contract te zoeken.

Daarnaast zijn er ook heel wat clubs met staffels, waardoor 1001 kWh terugleveren meer kost dan 1000 kWh.
Bijvoorbeeld vandeBron maakt het interessant om de omvormer op NoM te zetten als je meer dan 1000 kWh, maar minder dan 1369 kWh teruglevert in een jaar. Bij de 999 kWh aangekomen is terugleveren dan niet meer financieel interessant. Dan is de beste oplossing niet de omvormer uitzetten, maar op NoM regelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RSH Zoekterm: modelcontract.
Dynamisch is ook een optie, eventueel op een SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Misschien dat ik verkeerd zoek, maar ik kan geen contracten (vast of variabel) vinden zonder TLB. Heb je tips?
Dynamisch is ook een contractvorm.
O.a. Frank, Tibber, Zonneplan, ANWB e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:10:
@FreakNL Er zijn een paar clubs waarbij dat inderdaad het geval is, maar dan is de beste oplossing niet om PV uit te zetten maar om een ander contract te zoeken.

Daarnaast zijn er ook heel wat clubs met staffels, waardoor 1001 kWh terugleveren meer kost dan 1000 kWh.
Bijvoorbeeld vandeBron maakt het interessant om de omvormer op NoM te zetten als je meer dan 1000 kWh, maar minder dan 1369 kWh teruglevert in een jaar. Bij de 999 kWh aangekomen is terugleveren dan niet meer financieel interessant. Dan is de beste oplossing niet de omvormer uitzetten, maar op NoM regelen.
I know maar ik hoop eigenlijk dat ze daar weer mee stoppen als salderen er daadwerkelijk af is. Of dat er wetgeving voor komt dat je iig minimaal 1ct/kwh voor je teruglevering krijgt.

Mensen die Pv gaan uitzetten lijkt me niet echt de bedoeling

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

I know maar ik hoop eigenlijk dat ze daar weer mee stoppen als salderen er daadwerkelijk af is. Of dat er wetgeving voor komt dat je iig minimaal 1ct/kwh voor je teruglevering krijgt.

Mensen die Pv gaan uitzetten lijkt me niet echt de bedoeling
0 of 1 cnt/kWh TLV maakt niet uit, je praat dan over weinig verschil in geld, als ze maar zorgen dat er geen betaalvorm (boete) is voor jouw overproductie.
Het is dan aan je zelf om "nuttiger" gebruik te maken van je overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:04:
Hoezo!? Hier wordt het advies van de minister gevolgd om zelf meer stroom direct te verbruiken. Engie geeft bijvoorbeeld een schamele 1 cent per kWh aan "redelijke" vergoeding.

Het verschil tussen nul en één is minimaal en zo is de keuze betrekkelijk eenvoudig voor de klant.

Fakkelen of je hand ophouden voor een schamele 1 cent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Simpel360 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

0 of 1 cnt/kWh TLV maakt niet uit, je praat dan over weinig verschil in geld, als ze maar zorgen dat er geen betaalvorm (boete) is voor jouw overproductie.
Het is dan aan je zelf om "nuttiger" gebruik te maken van je overproductie.
Ik zit momenteel op Pricewatch te kijken voor serverfarm die echt veel stroom verbruikt. Niet gemakkelijk want de nadruk ligt juist op zuinigheid. Zo 2022.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
(RSH) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Innova heeft een contract waarbij er tot 3000kwu geen Terugleverkosten zijn.
Reken wel uit of het voordeliger is voor je (vaste kosten e.d.)

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
[...]

Mining..... 30%->110%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
pms1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Innova heeft een contract waarbij er tot 3000kwu geen Terugleverkosten zijn.
Reken wel uit of het voordeliger is voor je (vaste kosten e.d.)
Zojuist alle gegevens daar ingevoerd :

126,79 per maand terwijl ik nu 125 euro per maand betaal bij Essent (125 euro i.v.m. de terugleverboete, daarvoor had ik een termijn van 29 euro per maand en kreeg ik afgelopen jaar nog 280 euro terug.

Overigens al ruim 30 jaar klant, variabel contract, PNEM iemand? :+

Voorlopig hou ik voor komende voorjaar en zomer nog het affakkelen op de planning, als ik dan nog steeds geen EV tankstation aan huis mag hebben voor de buurtbewoners :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Als wij dat allemaal gaan doen dan moeten de buurlanden moeten ons redden om zo tenminste nog wat voltage op de stroomleidingen te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
veel te kort door de bocht.

Heb je één (1) paneel, dan zal je directverbruik VEEEEELhoger zijn... (teruglevering % nihil)

heb je hónderd panelen (100) dan zal je directverbruik vééééél láger zijn.

En zo spelen er nog veel méér aspecten mee.

kortom.... haaks boggie.... ;)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Hansieo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:51:
Heb je één (1) paneel, dan zal je directverbruik VEEEEELhoger zijn... (teruglevering % nihil)

heb je hónderd panelen (100) dan zal je directverbruik vééééél láger zijn.
Het ging om huurwoningen, die zijn eerder onder- dan overgedimensioneerd qua aantal panelen.

Minimale investering van de WoCo voor een maximale extra huurverhoging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 14:48
Ik kom ondanks dat ik een EV heb en een oost/west systeem niet boven de 22.4% op jaar basis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLmxiUW6H06E4aucB5PC6odbjDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1GmjI6MZv3Q6fB3A7sdIlXW.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Wat een geneuzel allemaal. Snapt nou werkelijk niemand (uitgezonderd @Hansieo ) dat het percentage direct eigen verbruik helemaal niets zegt? 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

dat uítzetten (om boetes te voorkomen..)is precies wat "ze " willen.

Er zijn nog bosjes mensen die géén PV zullen hebben, willen hebben, kunnen hebben...
en WIE gaat dan die stroom leveren??

juist, de zonneparken die 0.0001% eigen verbruik hebben.

En omdat de energieboeren dan niét meer met hun tengels bij "onze" goedkope * kWh-tjes kunnen...
gaat de prijs/kWh omhoog...(klaagzang weinig verkoop, wel vééél kosten etc etc.)

en WIE-o-WIE gaan dat (grotendeels) betalen?? O-) O-),
de mensen die geen PV hebben, willen, kunnen betalen.
Op die manier betalen deze klanten dubbel+dwars méér dan de "a-sociale" boete bedragen

* note
vanuit e-boer:
installatie kosten voor weiland vol, + onderhoud komt al snel op 5ct/kWh.
maar je doet het niet voor de kat zijn viool, dus moet je 8ct?? rekenen??
Beter dus de particulieren een "redelijke" 2ct geven...

hi-hi-hi.....ha-ha-ha, ministers staan er bij en kijken er naar.. (kleuterklas 2e kamer liedje... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
esphome schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:21:
Als wij dat allemaal gaan doen dan moeten de buurlanden moeten ons redden om zo tenminste nog wat voltage op de stroomleidingen te houden.
Dit is het meest werkende en stabiele voorstel. Het is beter dan een zwembad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:43
Martin7182 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:09:
Wat een geneuzel allemaal. Snapt nou werkelijk niemand (uitgezonderd @Hansieo ) dat het percentage direct eigen verbruik helemaal niets zegt? 7(8)7
Het zegt niets omdat 35% van 2000 opwek waarschijnlijk prima te halen is en 35% van 7500 opwek niet of nauwelijks. Dat klopt.
Maar een tweaker hier stelde dat “35% makkelijk haalbaar is”. Dat kun je dan idd niet stellen (rekening houdend met bovenstaande) maar ook niet doordat niet iedereen op dezelfde momenten thuis is/werkt/verbruikt. Ik reageerde met name op dat tweede punt maar de mate van opwek speelt wellicht een nog grotere rol ja ;)

Edit: ah, dat zegt @Hansieo idd min of meer al.

@(RSH) Waarom geen modelcontract voor je? Kost je €8,50 per maand aan vaste kosten bij vandenbron. Meer niet. (Tenzij de vaste kosten worden verhoogd, maar terugleverboetes zijn er niet bij modelcontracten).

[ Voor 15% gewijzigd door remzor op 03-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 17:14
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Het ging om huurwoningen, die zijn eerder onder- dan overgedimensioneerd qua aantal panelen.

Minimale investering van de WoCo voor een maximale extra huurverhoging...
Ik ben ook huurder en kom niet verder dan 15% (zp 3400, eigen gebruik 485, saldering 1190, tlv 1725).
Overdag als zon schijnt werk ik en s'avonds als ik verbruik, schijnt de zon niet.(zp zuid-oost)
(Nu haal ik de huur van zonnepanelen(16/mnd) nog wel uit(ev en saldering 0,25, tvl 0,11). Maar na afschaffing saldering 485x0,25 + 2915 x 0,02 = 180 lager dan jaarhuur!?)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Voor het leveren van 7250 Kwh stroom die ze zelf doorleveren voor (in mijn geval) 0,29594 euro per Kwh) die ze zelf niet hoeven te produceren.
Nog even voor de volledigheid; voor de leverancier is alleen het kale levertarief relevant en dat is bij lange na geen 29 cent.
En voor het verschil tussen je 5.5 cent en je kale levertarief zijn er ook diverse verklaringen die moeilijk te ontkennen zijn (onbalans bestaat, bijvoorbeeld. Net als prijsverschillen over de dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Martin7182 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:09:
Ik begrijp het volledig (gaat in se over een zo hoog mogelijke zelfverzienighedsgraad maar daar begin je doorgaans zelf pas aan wanneer je niet meer gaat salderen) maar geen 0-W opstelling maar ZZ0 op 35° helling dus ander uitgangspunt. :)
(En genoeg oplossingen om indirect verbruik te verhogen en teruglevering te beperken maar dat is een ander verhaal).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
remzor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:43:
Maar een tweaker hier stelde dat “35% makkelijk haalbaar is”. Dat kun je dan idd niet stellen (rekening houdend met bovenstaande) maar ook niet doordat niet iedereen op dezelfde momenten thuis is/werkt/verbruikt.
Makkelijk haalbaar is inderdaad te kort door de bocht, maar met een beetje inzicht/aanpassing en een relatief kleine set is 30% goed te doen. Dat woningcoorporaties 20% gebruiken lijkt me erg ongunstig, iedereen heeft wel 100w-200w sluipgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Nog even voor de volledigheid; voor de leverancier is alleen het kale levertarief relevant en dat is bij lange na geen 29 cent.
En voor het verschil tussen je 5.5 cent en je kale levertarief zijn er ook diverse verklaringen die moeilijk te ontkennen zijn (onbalans bestaat, bijvoorbeeld. Net als prijsverschillen over de dag).
Correct.
Afgelopen september lag de gemiddelde energiekost tussen de 6 en 7 cent/kWh.
Inclusief de werkingskosten, investeringsbuffer, belastingen, ...... lag de verkoopprijs voor de energieleverancier dan rond de 11-12 cent/kWh.
Met de overheadkosten (accijnzen, heffingen, BTW, netkosten,....) heeft de energieleverancier geen uitstaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Makkelijk haalbaar is inderdaad te kort door de bocht, maar met een beetje inzicht/aanpassing en een relatief kleine set is 30% goed te doen. Dat woningcoorporaties 20% gebruiken lijkt me erg ongunstig, iedereen heeft wel 100w-200w sluipgebruik.
Zoals reeds meermaals aangehaald hangt het gewoon van de verhouding tussen je verbruik en je productie af of dat streefdoel meer of makkelijker te halen is.

Ik heb geen al te grote installatie maar ook niet echt klein en alle verbruikers worden hier zoveel mogelijk gebruikt tijdens de uren dat de zon schijnt. Geen inspanning is daarvoor teveel.
En nog haal ik dat direct verbruik met standaard huishoudelijke apparatuur niet. Het jaargemiddelde zit rond de 25% waarbij je in de zomer (veel productie, minder verbruik) nog veel lager zit en in de winter (weinig productie, meer verbruik) makkelijk heel hoge cijfers haalt.

Het wordt al anders wanneer je bv. door de dag een EV kan laden op je productie. Dan schiet het direct verbruik vanzelf de hoogte in (hier bv. richting 70% en meer).
Maar dat is al geen standaard opstelling meer.
Maar geeft wel aan dat het makkelijk bereiken van een hoog direct verbruik gewoon afhangt van de verhouding tussen verbruikers en productie.
Hoge productie met laag verbruik geeft een klein percentage direct verbruik (maar op jaarbasis doorgaans een hoog percentage autarkie).
Lage productie met hoog verbruik geeft een hoog percentage direct verbruik (maar op jaarbasis doorgaans een lage autarkie).

Je hebt uiteraard gelijk dat met een kleine PV set (relatief lage productie) je wel een hoog direct verbruik kan halen. Maar dan zakt je autarkie (m.a.w. je zal nog veel van het net moeten importeren om je verbruik rond te krijgen).
Allemaal niet belangrijk wanneer je de eigen opwek nog over een jaar kan salderen.
Maar wanneer dat niet meer het geval is (door eigen keuze of door beleidsbelissingen) is niet het percentage direct verbruik voor een consument het belangrijkste (dat is maar een statistiek) maar wel een hoog percentage zelfvoorzienigheid (waarbij je verbruik zo weinig mogelijk uit het net komt en zoveel mogelijk uit eigen productie).
En dat laatste is in de praktijk veel moelijker te realiseren dan een hoog percentage direct verbruik. Dat laatste haal je gewoon door een (te) kleine PV installatie en/of een (zeer) hoog verbruik.

ps. mijn sluipverbruik ligt tussen de 30 en 90W dus de getallen die je aanhaalt slaan ook niet op iedereen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 17:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:58
hoevenpe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Ik ben niet iedereen, maar mijn eigen sluipverbruik ligt al onder de 100W.
Ik denk ook dat je vergeet dat de meeste mensen die huren bij een woningcorporatie, het niet zo breed hebben. En die hebben veelal geen apparaten om hun verbruik te sturen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
remzor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Het zegt niets omdat 35% van 2000 opwek waarschijnlijk prima te halen is en 35% van 7500 opwek niet of nauwelijks. Dat klopt.
Maar een tweaker hier stelde dat “35% makkelijk haalbaar is”. Dat kun je dan idd niet stellen (rekening houdend met bovenstaande) maar ook niet doordat niet iedereen op dezelfde momenten thuis is/werkt/verbruikt. Ik reageerde met name op dat tweede punt maar de mate van opwek speelt wellicht een nog grotere rol ja ;)

Edit: ah, dat zegt @Hansieo idd min of meer al.

@(RSH) Waarom geen modelcontract voor je? Kost je €8,50 per maand aan vaste kosten bij vandenbron. Meer niet. (Tenzij de vaste kosten worden verhoogd, maar terugleverboetes zijn er niet bij modelcontracten).
Heel simpel, ook bij modelcontracten krijg ik tot nu toe geen (redelijke) voordelen vinden. Misschien is het omdat ik al zo lang klant ben (krijg de maximale korting 10% ?15%?). Ik heb eigenlijk nooit voordelige aanbiedingen gevonden, hoogstens iets 1 jarigs, met welkoms bonus, maar dan zou ik elk jaar moeten overstappen.
En misschien heb ik iets te veel horror verhalen gehoord in de begin tijd van het overstappen.

Ik vul elk jaar wel een keer de gaslichtpuntcom en independerpuntnl in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als we het over N=1 hebben, ik heb te weinig PV.
Jaargemiddeld 58% eigenverbruik, geen batterij, wel warmtepomp + laadpaal.
Met 4 kWp blijf ik onder 1000 kWh invoeding.
De enige slimmigheid bestaat uit wat tijdklokjes hier en daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFcairhU_LRAOdXDLGGY_mvFPbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dm3d1TMlMuBz26g8as9eYkGW.png?f=fotoalbum_large

@cville je kunt percentages niet zomaar middelen, want ze zijn over verschillende aantallen kWh berekend.
Eigenverbruik over een jaar bereken je over de jaartotalen kWh teruggeleverd en opgewekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 03-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 10:48
Ik ben met nu een paar uurtjes aan het verdiepen in de wondere wereld van terugleververgoedingen en tergleverkosten.

Voor nu heb ik nog een energiecontract zonder terugleverkosten, maar helaas veranderd dit in 2025.

Om even te kijken of ik het nu goed begrijp een voorbeeld van Vattenfal (momenteel de goedkoopste bij mijn verbruik)

Daarbij zijn de vergoedingen:
Teruglevertarief normaal € 0,123 / kWh
Teruglevertarief dal € 0,123 / kWh

De terugleverkosten:
3.000 tot 3.500 kWh € 330,-
Ofwel 330/3000 = € 0,11 / kWh in het meest ongunstige geval

Klopt het dan dat je eigenlijk nog steeds het best kan blijven terugleveren? Dit omdat de vergoeding meer is dan de kosten.

Hier en daar zie ik namelijk tips om het verbruik toe te laten nemen door kachels aan te zetten in de zomer of om de PV-omvormer echt uit te zetten. Deze situatie is nu nog niet van toepassing toch?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@(RSH) Gaslicht en independer zijn niet volledig (of onafhankelijk).
Je hebt meer aan Wat is nu de beste terugleververgoeding? denk ik.

Pagina: 1 ... 116 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)