Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Snarfie31 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Ik had nog een contract vorige week vrijdag dat 28,18 pm was paar dagen later is dat onder de 28,- gekomen plus ik verbruik 0kwh en slecht 100 kuub gas.
Tja voor zulk verbruik maakt het echt niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
MotorBeast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:08:
[...]

1 heb maar 1 keer een 3 jarig contract gehad, nu. Omdat ik de ellende oorlog/Groningen zag aankomen. Heeft me veel geld gescheeld. Daarvoor altijd 1 jaar gehad. Zelfs mijn hypotheek heb ik jaren op 1 jaar vast gehad. Langjarig betaal je altijd "verzekeringspremie".
Het probleem is dat nu variabele tarieven hoger zijn dan de vaste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:50
Ik zou zelf geen 3 jaar afsluiten met gas. Volgens mij moet de gasprijs verdubbelen wil je op de tarieven uitkomen die de energiebedrijven vragen. Ik heb wel een vast contract en de boete is dusdanig dat het weer geen zin heeft te beeindigen en de boete te pakken. Zijn ook geen enorme bedragen. Ik tik in feite het te behalen voordeel in 1 keer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Davidrrr schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:13:
Ik zou zelf geen 3 jaar afsluiten met gas. Volgens mij moet de gasprijs verdubbelen wil je op de tarieven uitkomen die de energiebedrijven vragen. Ik heb wel een vast contract en de boete is dusdanig dat het weer geen zin heeft te beeindigen en de boete te pakken. Zijn ook geen enorme bedragen. Ik tik in feite het te behalen voordeel in 1 keer af.
Op dit moment is de belasting op een kuub gas 71 cent en inkoop zit je op rond 30cent. Beetje winst is dan 1.15/1.20 niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 10:25
Figo112 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:17:
[...]

Op dit moment is de belasting op een kuub gas 71 cent en inkoop zit je op rond 30cent. Beetje winst is dan 1.15/1.20 niet normaal?
Voor ons PV bezitters is die 0,71 niet zo'n probleem heb ik opgelost met een airco met zeer gunstige COP. Echter voor sommige mensen hier in de omgeving met name ouderen zie ik letterlijk toen het onder 0 was met 2 jassen rond lopen. Echt schrijnend. Die 0,71 is toch niet meer verantwoordelijk. Was per kuub 3 jaar geleden nog 0,60 inc belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 18-02-2024 15:29 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Snarfie31 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Voor ons PV bezitters is die 0,71 niet zo'n probleem heb ik opgelost met een airco met zeer gunstige COP. Echter voor sommige mensen hier in de omgeving met name ouderen zie ik letterlijk toen het onder 0 was met 2 jassen rond lopen. Echt schrijnend. Die 0,71 is toch niet meer verantwoordelijk
Ja maar ik bedoel meer de gasprijs opzich, denk eerlijk gezegd niet dat nog prijzen onder de 1 euro gaan zien. Dat je het met stroom compenseert en dus minder afhankelijk bent van gas is zeker een goede zaak. Ik begrijp alleen niet waarom het vastzetten van gasprijs voor 3 jaar in de meeste gevallen niet slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Figo112 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Ja maar ik bedoel meer de gasprijs opzich, denk eerlijk gezegd niet dat nog prijzen onder de 1 euro gaan zien. Dat je het met stroom compenseert en dus minder afhankelijk bent van gas is zeker een goede zaak. Ik begrijp alleen niet waarom het vastzetten van gasprijs voor 3 jaar in de meeste gevallen niet slim is.
Vind ik wel slim met name als je zoals ik het Welkom Energie debakel heb meegemaakt. Gesaldeerde overschot kwijt tegen fooi potentiële invoerboetes nieuwe leverancier en mogelijk fluiten naar je bonus. En de nu nog veel meer instabiele volatiele energie markt die wacht op een ramp.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Bij innova zie ik bijv erg lage gas prijzen 99 cent per kuub all in?
Dus misschien handig om 3 jaar hier gas af te nemen en stroom 3 jaar ergens anders af te sluiten. Weet alleen niet hoe groot innova is of die bestand is tegen recessie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Snarfie31 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:21:
[...]

Voor ons PV bezitters is die 0,71 niet zo'n probleem heb ik opgelost met een airco met zeer gunstige COP. Echter voor sommige mensen hier in de omgeving met name ouderen zie ik letterlijk toen het onder 0 was met 2 jassen rond lopen. Echt schrijnend. Die 0,71 is toch niet meer verantwoordelijk. Was per kuub 3 jaar geleden nog 0,60 inc belasting.
Tja als de meerderheid van NL zijn systeem niet waterzijdig inregelt stook je je arm. Ik kan hier met 1200m3 140m2 warm houden incl SWW en koken op gas. Zoveel rijker ga ik niet worden hier met L/L.

Er is maar 1 groep waar ik medelijden mee heb. De minima die in slechte hokken zitten van verhuurders. NB: de meerderheid van de ouderen heeft een riant pensioen met koopwoning. Die moeten niet huilie huilie doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:42

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:43:
Dus misschien handig om 3 jaar hier gas af te nemen en stroom 3 jaar ergens anders af te sluiten. Weet alleen niet hoe groot innova is of die bestand is tegen recessie etc.
Nou ze hebben in ieder geval vele tonnen aan terugleververgoeding betaald aan tweakers afgelopen jaar. Ik ontving 16.000 euro.
Dat hebben ze overleefd dus ik denk dat ze de zaken goed genoeg op orde hebben.
In het verleden zijn ze (bijna?) failliet gegaan maar dat zou je ook als leermoment kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gas dynamisch nemen. Ik zou dat wel aandurven. Heb alleen nog oude meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
MotorBeast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Gas dynamisch nemen. Ik zou dat wel aandurven. Heb alleen nog oude meters.
Is die van innova dynamisch dan? Bedoel 99 cent is echt cheap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Figo112 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Is die van innova dynamisch dan? Bedoel 99 cent is echt cheap
Weet ik niet. Bij dynamisch fluctueert de prijs continue. Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 18-02-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 19:14
Snarfie31 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Ik had nog een contract vorige week vrijdag dat 28,18 pm was paar dagen later is dat onder de 28,- gekomen plus ik verbruik 0kwh en slecht 100 kuub gas.
Zou je niet van het gas af willen met zo weinig verbruik? Bij zitten hier op +/- 50 kuub en betalen omgerekend per kuub nu wel de hoofdprijs (vaste kosten meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06
Wolly schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:56:
[...]

De vraag ging volgens mij over de cooperaties die op de Greenchoice pagina staan.
Daar gaat mijn antwoord ook over. Emmeloordopgewekt (ook wel het Breedschap genoemd) is een van de coöperaties waarmee Greenchoice samenwerkt (of andersom :+). Ik zag intussen de uitspraak dat alle tarieven gelijk waren. Blijkbaar zijn alle coöperaties vrijgesteld van energiebelasting en betaal je overal dezelfde contributie? Heb ik zelf niet gechecked omdat ik al gekozen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Martin7182 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Zou je niet van het gas af willen met zo weinig verbruik? Bij zitten hier op +/- 50 kuub en betalen omgerekend per kuub nu wel de hoofdprijs (vaste kosten meegenomen).
Hou nu max 1500 kwh over met zo'n winter als deze goed te doen. Echter strenge winter komt ik flink te kort kan echter op de garage nog 4 a 6 panelen kwijt dan word het mogelijk interessant om van het gas af te gaan nadeel is weer behoorlijk investeren in boilers WP etc. Voor die 350,- euro per jaar aan gas denk niet de moeite waard ook gelet op mn leeftijd 65. Meer interessant is die 4 a 6 extra panelen (zolang je kan salderen) en iets beter isoleren vloer bijvoorbeeld spouwmuren bijspuiten (als er geen vleermuizen in zitten _O- ) om een strenge winter electrische beter/ efficiënter door te komen. Aan de andere kant ik woon vlak bij de kust word hier bijna nooit onder 0 overdag ( zee klimaat) en snachts staat alles uit hooguit -2 a 3 graden paar dagen per jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Snarfie31 op 18-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Batilan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Daar gaat mijn antwoord ook over. Emmeloordopgewekt (ook wel het Breedschap genoemd) is een van de coöperaties waarmee Greenchoice samenwerkt (of andersom :+). Ik zag intussen de uitspraak dat alle tarieven gelijk waren. Blijkbaar zijn alle coöperaties vrijgesteld van energiebelasting en betaal je overal dezelfde contributie? Heb ik zelf niet gechecked omdat ik al gekozen heb :)
Kan je aangeven waar Emmeloordopgewekt staat op de pagina van de betreffende aanbieding?
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hendrikus1967
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-08 09:43
Hoi, even een vraag die mij dwars zit in de teruglever boete discussie. Men zegt dat de terugleververgoeding ervoor zorgt dat wij meer voordelen ondervinden dan mensen zonder zonnepanelen. Maar de stroomprijs zou toch veel hoger liggen als wij als zonnepanelen eigenaren niet zouden terugleveren? Dat maakt toch als je een variabele stroomprijs hebt afgesproken je toch bijna negatief stroom kunt inkopen vanwege het aanbod bij overvloedige zonneschijn? Of zie ik dat verkeerd? Het feit dat er zonnepanelen zijn zorgt toch voor n lagere stroomprijs voor iedereen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Figo112
hendrikus1967 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:58:
Hoi, even een vraag die mij dwars zit in de teruglever boete discussie. Men zegt dat de terugleververgoeding ervoor zorgt dat wij meer voordelen ondervinden dan mensen zonder zonnepanelen. Maar de stroomprijs zou toch veel hoger liggen als wij als zonnepanelen eigenaren niet zouden terugleveren? Dat maakt toch als je een variabele stroomprijs hebt afgesproken je toch bijna negatief stroom kunt inkopen vanwege het aanbod bij overvloedige zonneschijn? Of zie ik dat verkeerd? Het feit dat er zonnepanelen zijn zorgt toch voor n lagere stroomprijs voor iedereen?
Dat stukje zijn ze vergeten in de analyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Stel je niet teveel voor van die prijsdaling door PV op daken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 16:14

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ja (dat is overigens al eerder opgemerkt hier).

Stel je niet teveel voor van die berekening van de kosten van de energieleveranciers.
Dat is vnl. humbug om hun winsten te maximaliseren.
Zo lang we geen inzage hebben van hun inkoop- en verkoopprijzen is dat allemaal giswerk.
Daarnaast, als je het hebt over het vaak opgemerkte verhaal over dure stroom in de winter te moeten leveren en niks-waard-stroom in de zomer met verlies te moeten verkopen, bedenk dat je het dan ten hoogste hebt over 200 uur in de zomer. En dan hangt het er natuurlijk ook nog af van hoeveel negatief die stroomprijs is. En wat hun eigen verkoopprijs is.
Al die berekeningen over gemiddeld verlies is allemaal schattingswerk. Waarbij wij niets kunnen narekenen, want er wordt geen openheid van zaken geleverd. Dat is natuurlijk vanwege concurrentie afwegingen.

Men grijpt alles aan om winsten te maximaliseren. Het lijkt wel een ziekte tegenwoordig...

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Figo112 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Dat stukje zijn ze vergeten in de analyse
Gemaks halve _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:01
Davidrrr schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:19:
Zijn er mensen die ervaring hebben met greenchoice? Klopt de app? Werkt die goed? Actuele standen etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2qNycmLx12i875O9C-5dGvDtV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnYEU2QcB1DPGJFuWMcEXxNS.jpg?f=fotoalbum_large
Al behoorlijk wat jaren. Eerst voor elektra en gas. Nu al een twee jaar met alleen elektra. Gas koop ik bij ANWB. GC pakte dit in 1 keer goed op, niet vanzelfsprekend in deze sector. Dus ik ben over hun administratieve vaardigheden tevreden. De App, een screenshot, voor wat het waard is. Ik kan er voldoende mee. Voor de dagelijkse logging gebruik ik umeter . Je kunt bij GC tot op uur nivo kijken op euro en verbruikseenheden. En tot slot, de app is bijgewerkt t/m de dag ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Stond deze ook al niet zo bekend voor? Lijkt me wel een kandidaat om ook om te vallen als het weer slecht gaat.
Er was ooit hier op een forum een overzicht over de financiële status van energieboeren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kalentum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Stel je niet teveel voor van die prijsdaling door PV op daken.

[Twitter]
Als je deze post verder leest zit daar wel heel veel gis en thee blaadjes wijsheid in, overigens is zijn ongefundeerde startpunt al niet veel waard. Dus hecht ik aan deze info niet veel waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 10:23
Nee nog niet maar ben me aan het oriënteren nadat mijn dak vervangen is. Zodra ik panelen heb, is een dynamisch contract misschien niet meer het beste wat je kan hebben. Ik zag alleen dat hij ook een Welkom energie slachtoffer was en wilde even reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:02
Wat betalen zonneweide-exploitanten aan boete?

Op zoek naar antwoorden vond ik onderstaand artikel van een coöperatie uit Salland.

https://hierinsalland.nl/...iekproductie-van-panelen/

VandeBron gaat geld vragen aan eigenaren van zonnepanelen als die terugleveren aan het net. Hoe zit dat met zonneweides? “Ik schat zo maar in dat die niet mee hoeven te betalen” aldus een reactie op onze site. Die vraag hebben we voorgelegd aan Endona.

Moeten jullie ook terugbetalen?

Richard Jansman geeft namens Endona antwoord: Ja en nee. Wij doen aan curtailen, dat houdt in dat tijdens pieken op het elektriciteitsnet de teruglevercapaciteit van een zonnepark wordt teruggeschroefd of stop gezet. We schakelen sinds april het zonnepark automatisch uit als de prijs slecht is, ofwel als er teveel stroom is ten opzichte van de vraag. Wij ontvangen dan vaak een vergoeding voor het uitschakelen. De hele dag worden de prijzen in de gaten gehouden, waarbij weersvoorspellingen en onze panelen algoritmes aan het werk zetten om te bepalen wanneer we afschakelen en hoeveel we daarvoor vergoed krijgen.

Omdat wij afschakelen ontstaat er gelijk veel ruimte op het net voor particulieren met zonnepanelen. En daardoor duurt het langer voordat er een negatieve prijs ontstaat. Er zijn dit jaar al dertien dagen geweest waarop de prijs meer dan zes uur aaneen negatief was. In totaal 121 uur. Tijdens die uren ontvang je als particulier met een dynamisch contract (prijs per uur) ook geen subsidie (salderingsregeling) omdat je geld toe krijgt op stroom kópen. Zonneparken kunnen niet salderen. Ze hebben een andere verhouding tot de grote energiebedrijven. Ze nemen geen stroom af, maar dragen alleen bij aan de productie.

Uiteindelijk zullen alle zonneparken en windmolens gaan curtailen en vlakken de prijsschommelingen wellicht iets meer af. Het weer blijft echter wel veranderlijk en afschakelen blijft nodig voor de balans op het net.

Vorig jaar was de stroom bijna niet te betalen. Die prijs is compleet de andere kant op gegaan. In principe is het toch geweldig dat de stroom zo goedkoop is dankzij zon en wind, maar het mag niet onder de kostprijs komen. Nu nog veel windmolens bouwen, zodat we in de winter goedkope stroom hebben voor warmtepompen. Niet specifiek in Salland, maar op plekken waar dat gunstig is.

Overigens is Jansman op persoonlijke titel niet blij met de heffing van VandeBron: “VandeBron is van Essent. Dit lijkt mij meer een proefballon om te kijken hoe ver ze kunnen gaan. VandeBron heeft veel klanten met zonnepanelen. De grote drie hebben fossiele centrales en minder klanten met zonnepanelen. Ze bedonderen je waar je bij staat en leggen het uit alsof bepaalde kosten bij hen liggen, terwijl dat niet zo is. Ik vind het heel tricky wat VandeBron, lees Essent nu doet. “

Jansman verwijst verder naar onderstaand filmpje van ‘ketel klets’ “waar wel een hele mooie uitleg gegeven wordt hoe een groot deel van de energiemarkt werkt.”

Tot zover het artikel

De eerste vraag is welke vergoeding daar dan tegenover staat en hoe die vergoeding zich verhoudt tot de kWh prijs die zij als leverancier krijgen.

De tweede vraag is of particulieren ook iets dergelijks moeten of kunnen gaan doen, en zo ja welke vergoeding daar dan tegenover staat.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Remco45 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:59:
Wat betalen zonneweide-exploitanten aan boete?

Op zoek naar antwoorden vond ik onderstaand artikel van een coöperatie uit Salland.

https://hierinsalland.nl/...iekproductie-van-panelen/

VandeBron gaat geld vragen aan eigenaren van zonnepanelen als die terugleveren aan het net. Hoe zit dat met zonneweides? “Ik schat zo maar in dat die niet mee hoeven te betalen” aldus een reactie op onze site. Die vraag hebben we voorgelegd aan Endona.

Moeten jullie ook terugbetalen?

Richard Jansman geeft namens Endona antwoord: Ja en nee. Wij doen aan curtailen, dat houdt in dat tijdens pieken op het elektriciteitsnet de teruglevercapaciteit van een zonnepark wordt teruggeschroefd of stop gezet. We schakelen sinds april het zonnepark automatisch uit als de prijs slecht is, ofwel als er teveel stroom is ten opzichte van de vraag. Wij ontvangen dan vaak een vergoeding voor het uitschakelen. De hele dag worden de prijzen in de gaten gehouden, waarbij weersvoorspellingen en onze panelen algoritmes aan het werk zetten om te bepalen wanneer we afschakelen en hoeveel we daarvoor vergoed krijgen.

Omdat wij afschakelen ontstaat er gelijk veel ruimte op het net voor particulieren met zonnepanelen. En daardoor duurt het langer voordat er een negatieve prijs ontstaat. Er zijn dit jaar al dertien dagen geweest waarop de prijs meer dan zes uur aaneen negatief was. In totaal 121 uur. Tijdens die uren ontvang je als particulier met een dynamisch contract (prijs per uur) ook geen subsidie (salderingsregeling) omdat je geld toe krijgt op stroom kópen. Zonneparken kunnen niet salderen. Ze hebben een andere verhouding tot de grote energiebedrijven. Ze nemen geen stroom af, maar dragen alleen bij aan de productie.

Uiteindelijk zullen alle zonneparken en windmolens gaan curtailen en vlakken de prijsschommelingen wellicht iets meer af. Het weer blijft echter wel veranderlijk en afschakelen blijft nodig voor de balans op het net.

Vorig jaar was de stroom bijna niet te betalen. Die prijs is compleet de andere kant op gegaan. In principe is het toch geweldig dat de stroom zo goedkoop is dankzij zon en wind, maar het mag niet onder de kostprijs komen. Nu nog veel windmolens bouwen, zodat we in de winter goedkope stroom hebben voor warmtepompen. Niet specifiek in Salland, maar op plekken waar dat gunstig is.

Overigens is Jansman op persoonlijke titel niet blij met de heffing van VandeBron: “VandeBron is van Essent. Dit lijkt mij meer een proefballon om te kijken hoe ver ze kunnen gaan. VandeBron heeft veel klanten met zonnepanelen. De grote drie hebben fossiele centrales en minder klanten met zonnepanelen. Ze bedonderen je waar je bij staat en leggen het uit alsof bepaalde kosten bij hen liggen, terwijl dat niet zo is. Ik vind het heel tricky wat VandeBron, lees Essent nu doet. “

Jansman verwijst verder naar onderstaand filmpje van ‘ketel klets’ “waar wel een hele mooie uitleg gegeven wordt hoe een groot deel van de energiemarkt werkt.”

Tot zover het artikel

De eerste vraag is welke vergoeding daar dan tegenover staat en hoe die vergoeding zich verhoudt tot de kWh prijs die zij als leverancier krijgen.

De tweede vraag is of particulieren ook iets dergelijks moeten of kunnen gaan doen, en zo ja welke vergoeding daar dan tegenover staat.
Goed dat je zelf op zoek gaat naar informatie!

Wat wel weggelaten wordt in bovenstaand artikel is de bonus die zonneparken krijgen als ze curtailing toepassen. Begrijp ik ook wel, het is namelijk niet echt in hun voordeel om dat te vertellen.
Later op de middag kwam een presentatie van Sunnic en daarin werd getoond hoe zij omgaan met het optimaliseren (lees afschakelen) van hun zonneparken. De hele strategie en uitvoering werd uitgelegd en aan het eind vroeg ik de presentator hoeveel hij extra had verdiend. Zijn antwoord: ”We hebben met vijf dagen curtailment en intraday-optimalisatie meer verdiend dan met vijf maanden productie. Dus meer verdienen met curtailment dan met productie gebeurt nu al. Je hoeft niet te wachten tot 2030.”
https://www.stratergy.nl/...n-productie-zonne-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:07
MotorBeast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Tja als de meerderheid van NL zijn systeem niet waterzijdig inregelt stook je je arm. Ik kan hier met 1200m3 140m2 warm houden incl SWW en koken op gas. Zoveel rijker ga ik niet worden hier met L/L.

Er is maar 1 groep waar ik medelijden mee heb. De minima die in slechte hokken zitten van verhuurders. NB: de meerderheid van de ouderen heeft een riant pensioen met koopwoning. Die moeten niet huilie huilie doen.
tot dat grote geld van die oudere in de stenen zitten en ze die er niet uit krijgen. ja verplicht verkopen en in een uithoek kleiner gaan wonen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Wolly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Kan je aangeven waar Emmeloordopgewekt staat op de pagina van de betreffende aanbieding?
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Onder de naam 'Het Breedschap' onder de provincie Flevoland. Maar is alleen beschikbaar voor postcode-roos 8301-8305 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Onder de naam 'Het Breedschap' onder de provincie Flevoland. Maar is alleen beschikbaar voor postcode-roos 8301-8305 :)
Het spijt mij maar zelfs als ik die pagina incognito open is het niet zichtbaar. Er wordt ook niet om een postcode gevraagd dus het is mij een raadsel waarop je baseert dat het alleen voor bepaalde postcodes zichtbaar zou zijn.

De enige uit Flevoland is "Emmeloord Opgewekt".

Inmiddels gevonden :o

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 19-02-2024 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:23
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:05:
[...]

Wat wel weggelaten wordt in bovenstaand artikel is de bonus die zonneparken krijgen als ze curtailing toepassen. Begrijp ik ook wel, het is namelijk niet echt in hun voordeel om dat te vertellen.

[...]

+energieleveranciers zijn zelf ook eigenaren van een deel van de zonneparken. Ze dragen dus zelf actief bij aan het overschot bij veel zon.
Natuurlijk hebben zij liever dat particulieren op de overschot-momenten meer stroom gebruiken, dure accuutjes aanschaffen, of hun paneeltjes uit zetten. Daarmee wordt hun eigen zonnepark weer wat winstgevender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Het spijt mij maar zelfs als ik die pagina incognito open is het niet zichtbaar. Er wordt ook niet om een postcode gevraagd dus het is mij een raadsel waarop je baseert dat het alleen voor bepaalde postcodes zichtbaar zou zijn.

De enige uit Flevoland is "Emmeloord Opgewekt".

[Afbeelding]
Ik denk dat dat 'm is, in jouw screenshot staat 'Breedschap'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-08 11:27
Batilan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Als je een contract afsluit via die energiecoöperaties-pagina van Greenchoice wordt je geen lid van die coöperatie, alleen sympathisant. Wat dat verder betekent, geen idee. Je hoeft ook niet dezelfde postcode te hebben of zo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:45:
[...]

de meerderheid van de ouderen heeft een riant pensioen met koopwoning. Die moeten niet huilie huilie doen.
Dit is een schandalige uitspraak. Dat iemand de eigenaar van een woning is wil niet zeggen dat deze een riant pensioen heeft of een groot kapitaal tot zijn beschikking.

Mensen hebben heel hun leven gewerkt en gespaard om die woning te betalen en dat deze op papier veel geld waard is zegt helemaal niets omdat dit in de stenen zit opgesloten. Integendeel het kan zelfs leiden tot financieele problemen omdat de lasten als gevolg van die fictieve waarde steeds hoger worden terwijl de pensioenen alle vele jaren achterblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-08 21:19
Let op, dat bedrag is excl. btw!
Op mijn telefoon zag ik dit ook niet meteen, er staat nog een kolom rechts naast incl. btw.

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat dat 'm is, in jouw screenshot staat 'Breedschap'
Krijg nou wat :+ Toch maar een ander merk koffie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Noukie_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Let op, dat bedrag is excl. btw!
Op mijn telefoon zag ik dit ook niet meteen, er staat nog een kolom rechts naast incl. btw.
Thanks man dacht al zo laag is bijna onmogelijk ze misleiden wel met all in tarief , blijkbaar is all in bij hun zonder btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Krijg nou wat :+ Toch maar een ander merk koffie proberen.
Beter geen merk koffie maar merkloze proberen van de brander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Turrican schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Als je een contract afsluit via die energiecoöperaties-pagina van Greenchoice wordt je geen lid van die coöperatie, alleen sympathisant. Wat dat verder betekent, geen idee. Je hoeft ook niet dezelfde postcode te hebben of zo.
Toch lijkt dat bij sommige coöperaties wel degelijk het geval (tenminste als je geen energiebelasting wilt betalen, en in plaats daarvan een lagere contributie bijdraagt). Van de website van Emmeloordopgewekt:

"Als lid van Energiecoöperatie Emmeloord Opgewekt en klant bij Greenchoice ben je vrijgesteld van energiebelasting (tot 10.000 kWh per jaar).

In plaats daarvan betaal je contributie. Het verschil tussen de energiebelasting en de contributie (2022: 4,2ct/kWh) is jou voordeel en zorgt voor een véél lager stroomtarief. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Toch lijkt dat bij sommige coöperaties wel degelijk het geval (tenminste als je geen energiebelasting wilt betalen, en in plaats daarvan een lagere contributie bijdraagt). Van de website van Emmeloordopgewekt:

"Als lid van Energiecoöperatie Emmeloord Opgewekt en klant bij Greenchoice ben je vrijgesteld van energiebelasting (tot 10.000 kWh per jaar).

In plaats daarvan betaal je contributie. Het verschil tussen de energiebelasting en de contributie (2022: 4,2ct/kWh) is jou voordeel en zorgt voor een véél lager stroomtarief. "
Als je ergens lid van wordt moet dat wel duidelijk vermeld staan op de pagina van GC, dat is niet het geval dus ik denk dat je redelijk sterk staat als ze een keer aankomen met lidmaatschapseisen.

GC heeft het trouwens over lid OF sympathisant, dus je kan altijd kiezen voor het laatste.
Als Het Breedschap-lid of sympathisant profiteer jij van een scherp tarief voor groene stroom en bosgecompenseerd gas én helpt Greenchoice de coöperatie te groeien met een extra jaarlijkse vergoeding. Stap over en steun Het Breedschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
[...]

Dat klopt, maar dat kan (kon?) alleen als je in de postcoderoos van dat project woont. Dat was een voorwaarde van de subsidie toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
[...]

Is die info niet verouderd ondertussen?
Zie https://www.belastingdien...ondslag/energiebelasting/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Volgens de pagina die je linkt:

U hoeft geen energiebelasting te betalen voor het verbruik van:
  • elektriciteit die u opwekt met hernieuwbare energiebronnen
  • elektriciteit die u opwekt met een noodinstallatie in geval van storingen bij de levering uit het distributienet
  • stortgas, rioolwaterzuiveringsgas of biogas dat u zelf wint
  • elektriciteit die u opwekt met een installatie voor warmtekrachtkoppeling
Dus het lijkt me dat EmmeloordOpgewekt hier gebruik van kan maken. Ik woon in postcode 8302, en verhuis naar 8305, precies op het randje van het gebied (maar vlakbij de stort die intussen een golfbaan is geworden :+)
Ah ik lees nu de paragraaf eronder.... :/
Dan mogen ze hun website wel eens updaten, anyhow ik ging toch voor 3 jaar GC zonder terugleverboete en met redelijke terugleververgoeding. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 19-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:13
Volgens mij is 3 jarig contract bij GC coöperaties nu ook niet meer mogelijk als je zonnepanelen hebt. Ik kan alleen nog variabel of 1 jarig kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 11:52

arnova

weet veel, maar niet alles

torvodlor schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:32:
Volgens mij is 3 jarig contract bij GC coöperaties nu ook niet meer mogelijk als je zonnepanelen hebt. Ik kan alleen nog variabel of 1 jarig kiezen.
Ja dat zie ik hier ook. En de tarieven zijn inmiddels behoorlijk gestegen ten op zichte van wat ik vorige week zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Laatst online: 03-08 09:51
Oeps, ja. Zaterdag dus net op tijd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
arnova schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Ja dat zie ik hier ook. En de tarieven zijn inmiddels behoorlijk gestegen ten op zichte van wat ik vorige week zag.
Apart dat ze dus 1jaars met zonnepanelen duurdere tarieven rekenen dan 1jaars zonder panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Laatst online: 03-08 09:51
Dat is dus in de lijn der verwachtingen als je ook kijkt naar andere energieleveranciers…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Zat er nog over na te denken om mijn vattenfall te annuleren maar nu er bijna geen 3 jaars contracten meer zijn moet ik hem maar gewoon houden. Per kwh 25 cent en 1.25 kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:46:
Apart dat ze dus 1jaars met zonnepanelen duurdere tarieven rekenen dan 1jaars zonder panelen
Tarieven zijn nog exact gelijk als voorheen, daar was 1 jaar al duurder dan 3 jaar, ze hebben nu alleen de 3 jaar optie weggehaald als je zonnepanelen aanvinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Novax schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Tarieven zijn nog exact gelijk als voorheen, daar was 1 jaar al duurder dan 3 jaar, ze hebben nu alleen de 3 jaar optie weggehaald als je zonnepanelen aanvinkt.
Je hebt gelijk alleen dien3 jaars is dus weggevallen voor zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 21:50
Novax schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Kortom: onze verwachting is uitgekomen. Binnen een week tijd kan je geen 3 jarige contracten meer krijgen met zonnepanelen (vattenfall sinds vrijdag ook al niet meer).
Het is nu een kwestie van tijd voordat de boetes erbij komen.

Ik ben blij dat ik dus de voortijdige boete voor lief heb genomen, en mijn 3 jarige contract in de zak heb 8)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ConQuestador schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Kortom: onze verwachting is uitgekomen. Binnen een week tijd kan je geen 3 jarige contracten meer krijgen met zonnepanelen (vattenfall sinds vrijdag ook al niet meer).

Ik ben blij dat ik dus de voortijdige boete voor lief heb genomen, en mijn 3 jarige contract in de zak heb 8)
Grappige is dat vattenfall via de chat verbaasd is dat ik een 3 jaars contract wil terwijl huifige nog loopt maar dat ze dan dag erna die mogelijkheid weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hanev001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Dit is een schandalige uitspraak. Dat iemand de eigenaar van een woning is wil niet zeggen dat deze een riant pensioen heeft of een groot kapitaal tot zijn beschikking.

Mensen hebben heel hun leven gewerkt en gespaard om die woning te betalen en dat deze op papier veel geld waard is zegt helemaal niets omdat dit in de stenen zit opgesloten. Integendeel het kan zelfs leiden tot financieele problemen omdat de lasten als gevolg van die fictieve waarde steeds hoger worden terwijl de pensioenen alle vele jaren achterblijven.
Lezen......ik schrijf de meeste hebben een riant pensioen EN koopwoning. Dat is niet allemaal. Niets schandaligs aan. Ken er genoeg hierom me heen. Buurman bijvoorbeeld 40 jaar bij dezelfde baas gewerkt dus dijk van een pensioen, zelfde huis als ik, totaal niets aan isolatie gedaan itt tot ik, enkel glas nog etc en maar klagen. Verder ken ik door mijn vak de gemiddelde inkomens/vermogenspositie van de gemiddelde ouderen en de meeste hebben echt niets te klagen. Helaas voor je maar deze generatie ouderen heeft het beter dan welke dan ooit, en nee .... niet allemaal. Laten we dan maar hopen dat die net als wij voorlopig kunnen blijven salderen.....ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
[...]

+1 je kon erop wachten. Mag lijen dat de
ACM gehakt maakt van die exorbitante hoge terugleverboetes. Maar ik heb niet veel hoop gezien het discutabele verleden van de ACM als het om salderen gaat. Voorals nog heb vrijdag week geleden ook een 3 jarig contract van Vattenfall in de pocket zonder terugleverboetes. Eigelijk te gek voor woorden dat je je als consument zo heftig dient te verdiepen in huidige energie prijs vorming gaat hier om een eerste levensbehoefte veel mensen hebben geen idee wat ze overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kijk eens naar deze zeer informatieve filmpje van ketel klets over hoe de energieboeren ons bespelen.
Ketel klets energie framing

En deze over de trukendoos die de energieboeren opentrekken om maar hun eigen winst op pijl te houden.
Hier kunnen zien dat het gewoon allemaal een grote boevenbende is.

Ketel klets trukendoos energieboeren

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
torvodlor schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:32:
3 kwartier geleden nog afgesloten voor 3 jaar ( site stond wel al vanaf vanmorgen open )
Maar als ik idd nu op de site kijk dan staat dan is de 3 jaar weg.

Mail met bevestiging is iig binnen dus hopelijk is alles goed gegaan :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 09:54

Japie.G

Colour Classic

met nog een contract dat een jaar loopt kan je zeker niet nu al een nieuw contract vastleggen..?? * Japie.G is f*cked..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je kunt nog steeds GC 3 jaar afsluiten, echter kan dat alleen door niet aan te vinken dat je zonnepanelen hebt. Je krijgt dan gewoon het identieke contract (met 11,5ct tlv) opgestuurd.

De vraag is dus alleen of er een consequentie zit aan dat vinkje niet zetten.
ik verwacht van niet en dat het gewoon als grof filter fungeert nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
Snarfie31 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:08:
[...]

+1 je kon erop wachten. Mag lijlen dat de
ACM gehakt maakt van die exorbitante hoge terugleverboetes. Maar ik heb niet veel hoop gezien het discutabele verleden van de ACM als het om salderen gaat. Voorals nog heb vrijdag week geleden ook een 3 jarig contract van Vattenfall in de pocket zonder terugleverboetes. Eigelijk te gek voor woorden dat je je als consument zo heftig dient te verdiepen in huidige energie prijs vorming gaat hier om een eerste levensbehoefte veel mensen hebben geen idee wat ze overkomt.
Doordat het een eerste levensbehoefte betreft, valt er wat voor te zeggen dat dit door overheid wordt gefaciliteerd. Of dat op zijn minst de netbeheerder terug naar de overheid gaat. De netbeheerder is namelijk degene die ervoor dient te zorgen dat het net voldoende up to date is. De overheid heeft er alle belang bij dat consumenten gestimuleerd worden om zonnepanelen aan te schaffen én gebruiken. Dus de overheid zal beleid van de energiemaatschappijen m.b.t. de terugleverboetes ook doorn in het oog zijn als consumenten daardoor zonnepanelen uitzetten en/of verbruik verhogen om zo terug leveren zoveel mogelijk te voorkomen.

Zolang er nog grijze stroom wordt gebruikt dienen zonnepanelen niet uitgezet te worden en is het dus belangrijk dat bij lokale overbelasting die stroom zo snel en efficiënt mogelijk gedistribueerd wrodt daar waar die wel nodig is. Daar ligt een taak voor de netbeheerder, dus de netbeheerder en overheid hebben hier hetzelfde belang.

Dus de netbeheerder dient terug naar de overheid te gaan en dan mogen de energiemaatschappijen privaat blijven. Het is dan aan de netbeheerder (overheid) de taak om het argument, van de energiemaatschappijen m.b.t. netcongestie, weg te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Japie.G schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:19:
met nog een contract dat een jaar loopt kan je zeker niet nu al een nieuw contract vastleggen..?? * Japie.G is f*cked..
Jawel. 2 opties :
Huidige contract opzeggen .
2e slimme meter aanvragen en daar 2e contract op aanvragen. Maar dit heeft een lange levertijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Lezen......ik schrijf de meeste hebben een riant pensioen EN koopwoning. Dat is niet allemaal. Niets schandaligs aan. Ken er genoeg hierom me heen. Buurman bijvoorbeeld 40 jaar bij dezelfde baas gewerkt dus dijk van een pensioen, zelfde huis als ik, totaal niets aan isolatie gedaan itt tot ik, enkel glas nog etc en maar klagen. Verder ken ik door mijn vak de gemiddelde inkomens/vermogenspositie van de gemiddelde ouderen en de meeste hebben echt niets te klagen. Helaas voor je maar deze generatie ouderen heeft het beter dan welke dan ooit, en nee .... niet allemaal. Laten we dan maar hopen dat die net als wij voorlopig kunnen blijven salderen.....ontopic.
Je probeert je er uit te praten met een specifiek voorbeeld. Fijn voor jouw buurman maar ik ken voorbeelden inclusief mij zelf waar de situatie heel anders ligt. Op papier bezit ik tonnen aan Euros maar in de praktijk moet ik rond komen met AOW en een klein aanvullend pensioen. Je maakte een algemene verklaring en die is verre van waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
[...]

Hier idem! Dankzij deze en het Energieleveranciers aanbiedingentopic mooi op tijd nog even een 3 jaarscontract kunnen afsluiten. Was eigenlijk al verbaasd dat dit niet eerder is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hanev001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:30:
[...]

Je probeert je er uit te praten met een specifiek voorbeeld. Fijn voor jouw buurman maar ik ken voorbeelden inclusief mij zelf waar de situatie heel anders ligt. Op papier bezit ik tonnen aan Euros maar in de praktijk moet ik rond komen met AOW en een klein aanvullend pensioen. Je maakte een algemene verklaring en die is verre van waar.
Nogmaals, niet allemaal en vele niet en dat is zeer waar. Tip voor je, er zijn mogelijkheden om je overwaarde te benutten maar dat is offtopic. Zijn andere topics voor. En weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:30:
[...]

ja, dat klopt, alleen blijkt dat dit aan die lui in den Haag maar zeer lastig te begrijpen is, ik stel voor dat ze verplicht één keer per week in de kantine (verplicht) een menu van bakstenen krijgen aangeboden.
Kunnen ze zelf merken dat op oppeuzelen van dergelijke dingen toch vrij lastig is.

overigens heeft ketel klets een zeer informatiefe filmpje gemaakt over de trukendoos die de Energieboeren opentrekken, die heb ik iets boven hier al gepost. aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dubbele post

[ Voor 96% gewijzigd door Tranquility op 19-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tranquility schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Hier idem! Dankzij deze en het energieleverancier aanbiedingen topic mooi op tijd nog even een 3 jaarscontract afgesloten. Was eigenlijk al verbaasd dat dit niet eerder is gebeurd.
het is gewoon een spel en ze kijken gewoon hoe ver dat ze kunnen gaan, in bepaalde gevallen woorden ze door de consument bestraft (door bv in grote aantalen te vertrekken, mn de kleine energieboeren dan wel een probleem) of ze worden door de politiek cq toezichthouder teruggfloten.

het probleem in Nederland is dat eigenlijk rond de 80% van de energiemarkt verdeeld is door 3 mega buitenlandse partijen (Zweeds, Duits, Japans). dus die overige 20% met elk maar een aandeel van enkele % doen eigenlijk niet meer terzake. Kon je prima zien dat Shell het ook redelijk snel weer gezien had.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
MotorBeast schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Nogmaals, niet allemaal en vele niet en dat is zeer waar. Tip voor je, er zijn mogelijkheden om je overwaarde te benutten maar dat is offtopic. Zijn andere topics voor. En weer ontopic.
Waarde in een woning maakt je niet rijk en kun je geen boodschappen van doen. En hopelijk suggereer je niet dat men 'n lening kan krijgen over de overwaarde van een woning? Die lening is vele malen duurder dan gewoon spaargeld/AOW gebruiken. De maandlasten van mensen stijgen dan alleen maar he.

Mensen met 'n eigen woning hebben veelal 30 jaar hypotheek betaald waardoor de woning qua prijs dubbel over de kop is gegaan. Ben je financieel adviseer dat je hier op Tweakers offtopic tips denkt te kunnen geven? Je wekt de indruk 'n jonge SP-stemmer te zijn die het wel prima vindt als woningbezit in box-3 komt.... :)

Laten we het weer over de techniek hebben en politieke keuzes hoe om te gaan met geld daarbuiten laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:19
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:05:
[...]

[...]

En met dat laatste deel leg je ook (misschien onbewust) juist de vinger op de zere plek van de energieleveranciers. Een deel van die curtailment gebeurt ongetwijfeld op de onbalans markt, waarbij de eigenaar van de zonneparken dus geld krijgt (of bespaart) door niets op te wekken op bepaalde momenten. En als we die quote lezen kunnen de verdiensten/besparingen hoog oplopen.

Maar waar komen die inkomsten voor die onbalans markt vandaan? Veelal bij TenneT - die betaald partijen om te helpen de onbalans te verminderen. En waar haalt TenneT dat geld weer vandaan? Bij de partijen die de onbalans veroorzaken. Die krijgen te maken met extra kosten door 'hun' onbalans.

Dus, als bijvoorbeeld er meer zon is dan voorspeld, en men meer teruglevert met hun zonnepanelen, dan betalen de energieleveranciers onbalans kosten (indirect) aan de producenten om minder stroom te leveren en zo te compenseren. Als er juist minder zon is en dus minder wordt teruggeleverd (of meer verbruikt), dan betalen leveranciers extra onbalans kosten om meer stroom op te laten wekken om voor dit gat te compenseren.

Dit zijn de onbalans kosten waar leveranciers het zo vaak over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hmm, zie net in het Energieleveranciers aanbiedingentopic dat het wel degelijk nog steeds mogelijk is bij GC een 3-jarig contract af te sluiten MET zonnepanelen!
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
Zelfs zonder coöperatie maar met dezelfde tarieven... Heel apart.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 19-02-2024 14:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Let wel op daar maar € 0,08 terugleververgoeding.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:47
Tranquility schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:14:
Hmm, zie net in het Energieleveranciers aanbiedingentopic dat het wel degelijk nog steeds mogelijk is bij GC een 3-jarig contract af te sluiten MET zonnepanelen!
Zijn ze bij GC dit niet gewoon vergeten weg te halen? :+

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turrican
Maarten69 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:15:
Let wel op daar maar € 0,08 terugleververgoeding.
En hoger vast tarief, EUR € 10,26 per maand in plaats van € 7,79 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 15:25
lurker hier.

Ik zit in hetzelfde schuitje als @Japie.G In de laatste 11 maanden van een 3 jarig contract bij Vandebron (alleen elektra).

Zoals het er nu bij staat, ga ik volgend jaar het dubbele of meer betalen bij VDB. Gezien contract einde korter dan 1.5 jaar is, is de overstap boete 50 euro (oude stelsel nog van boeteregeling toch? )

Bij een GC of Innova kan ik nu nog een 3 jarig contract afsluiten voor rond de 66 euro p/m; wat het op zich rendabel zou maken. 50 plus 11 maanden een iets hoger maandbedrag dan nu.

Of zie ik hier nog iets over het hoofd?

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
@Maarten69 & @Turrican

Scherp!
Dus toch niet zo interessant als met de coöperaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kakaisan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:01:
[...]

En met dat laatste deel leg je ook (misschien onbewust) juist de vinger op de zere plek van de energieleveranciers. Een deel van die curtailment gebeurt ongetwijfeld op de onbalans markt, waarbij de eigenaar van de zonneparken dus geld krijgt (of bespaart) door niets op te wekken op bepaalde momenten. En als we die quote lezen kunnen de verdiensten/besparingen hoog oplopen.

Maar waar komen die inkomsten voor die onbalans markt vandaan? Veelal bij TenneT - die betaald partijen om te helpen de onbalans te verminderen. En waar haalt TenneT dat geld weer vandaan? Bij de partijen die de onbalans veroorzaken. Die krijgen te maken met extra kosten door 'hun' onbalans.

Dus, als bijvoorbeeld er meer zon is dan voorspeld, en men meer teruglevert met hun zonnepanelen, dan betalen de energieleveranciers onbalans kosten (indirect) aan de producenten om minder stroom te leveren en zo te compenseren. Als er juist minder zon is en dus minder wordt teruggeleverd (of meer verbruikt), dan betalen leveranciers extra onbalans kosten om meer stroom op te laten wekken om voor dit gat te compenseren.

Dit zijn de onbalans kosten waar leveranciers het zo vaak over hebben.
Dat klinkt logisch en maakt het ook wel een complexe gedachtengang. Als de voorspelling verkeerd is verdient een leverancier die snel kan schakelen een fortuin. Als de voorspelling goed is kan het zomaar zijn dat dezelfde leverancier niets levert (want vraag was al voldoende afgedekt) of tegen een fooitje.

Als particuliere zonnedaken hier echt de oorzaak van zouden zijn dan is het in mijn ogen logischer en goedkoper om ervoor te zorgen dat die zonnestroom het net niet opkomt, bijvoorbeeld door de 253V grens aan te tippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-08 16:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Turrican schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:24:
[...]

En hoger vast tarief, EUR € 10,26 per maand in plaats van € 7,79 per maand.
Opzich is dat nog niet zo heel schokkend denk ik. Natuurlijk ook weer 3 tientjes per jaar maar geen honderden euro's.

Tja, was hier al bang voor. Uiteindelijk lever ik netto terug en is de hoogste vergoeding daarom interessant. Maar ga je dan voor 3 jaar redelijke zekerheid met 8 cent per kWh die je teruglevert of voor 1 jaar waarin je 11,5 cent terugkrijgt. Wellicht dat na dat jaar iedereen een terugleverboete heeft.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb (met zonnepanelen) gisteren nog bij Greenchoise 3 jaar lokaal groen (coöperaties) afgesloten. Had startdatum 1-7-2024 opgegeven. Vanmiddag de bevestigingsmail met contract ontvangen.
Helaas start het morgen al. Kon zij telefonisch niet meer aanpassen voor mij, maar ik mocht natuurlijk gebruik maken van mijn 14 dagen bedenktermijn...
Maar zo gelaten omdat ze de boetes van 2x €50,- ook niet rekenen. (< 18 maanden resterende looptijd van huidige contract).

Ze snapte niet dat ik het wilde uitstellen, aangezien deze tarieven véél lager waren...
Ik legde haar uit dat ik nu 520 kWh moet afrekenen (á €0,45), wat ik normaal gemakkelijk terug had kunnen salderen.
Ze vertelde dat er gewoon gesaldeerd wordt op 1 juli, want dat is per jaar.
Maar daar geloof ik natuurlijk niets van aangezien mijn einddatum van huidig contract op morgen gezet is en ingang nieuwe dan loopt. Er zal binnenkort wel een eindafrekening komen. AFijn het voelt toch als net op tijd en 3 jaar van het gezeur af.

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten69 op 19-02-2024 14:59 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ruben26 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:57:
[...]

Waarde in een woning maakt je niet rijk en kun je geen boodschappen van doen. En hopelijk suggereer je niet dat men 'n lening kan krijgen over de overwaarde van een woning? Die lening is vele malen duurder dan gewoon spaargeld/AOW gebruiken. De maandlasten van mensen stijgen dan alleen maar he.

Mensen met 'n eigen woning hebben veelal 30 jaar hypotheek betaald waardoor de woning qua prijs dubbel over de kop is gegaan. Ben je financieel adviseer dat je hier op Tweakers offtopic tips denkt te kunnen geven? Je wekt de indruk 'n jonge SP-stemmer te zijn die het wel prima vindt als woningbezit in box-3 komt.... :)

Laten we het weer over de techniek hebben en politieke keuzes hoe om te gaan met geld daarbuiten laten.
Helaas voor jou...ben 50 plus met eigen woning. ;) Ontopic...mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rfoppen schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:30:
lurker hier.

Ik zit in hetzelfde schuitje als @Japie.G In de laatste 11 maanden van een 3 jarig contract bij Vandebron (alleen elektra).

Zoals het er nu bij staat, ga ik volgend jaar het dubbele of meer betalen bij VDB. Gezien contract einde korter dan 1.5 jaar is, is de overstap boete 50 euro (oude stelsel nog van boeteregeling toch? )

Bij een GC of Innova kan ik nu nog een 3 jarig contract afsluiten voor rond de 66 euro p/m; wat het op zich rendabel zou maken. 50 plus 11 maanden een iets hoger maandbedrag dan nu.

Of zie ik hier nog iets over het hoofd?
hou wel rekening als vdB nu zijn voorwaarden eenzijdig wijzigd jij boetevrij kunt overstappen. als het goed is staat dat ook in jou voorwaarden vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:19
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Dat klinkt logisch en maakt het ook wel een complexe gedachtengang. Als de voorspelling verkeerd is verdient een leverancier die snel kan schakelen een fortuin. Als de voorspelling goed is kan het zomaar zijn dat dezelfde leverancier niets levert (want vraag was al voldoende afgedekt) of tegen een fooitje.

Als particuliere zonnedaken hier echt de oorzaak van zouden zijn dan is het in mijn ogen logischer en goedkoper om ervoor te zorgen dat die zonnestroom het net niet opkomt, bijvoorbeeld door de 253V grens aan te tippen.
Het is ook ingewikkeld. :>
En rond de tijd dat de spanning op 253V zit, zitten we al op het punt dat TenneT aan het rondvragen is of mensen willen stoppen met produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kakaisan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:41:
[...]

En rond de tijd dat de spanning op 253V zit, zitten we al op het punt dat TenneT aan het rondvragen is of mensen willen stoppen met produceren.
Waarom? Dat is alleen maar het stukje tot de wijktrafo, daar heeft niemand last van behalve de paar aangesloten huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Waarom? Dat is alleen maar het stukje tot de wijktrafo, daar heeft niemand last van behalve de paar aangesloten huizen.
En daar gaat Tennet helemaal niet over.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:08

swat!

computeraar

Tov vorige week zie ik dat het teruglevertarief is aangepast naar € 0,08000 (kwam van €0,115)

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:47
swat! schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Tov vorige week zie ik dat het teruglevertarief is aangepast naar € 0,08000 (kwam van €0,115)
Via de energiecooperatie was de TLV al een tijdje 0,115 en via de standaard website 0,08 daar is dus niets aan veranderd. Dit is tevens ook zo bij de leveringskosten. Dat 3 jarig contract via de energiecooperatie was dus best wel aardig; Stroom enkel 0,28533 / Gas 1,23151 en leveringskosten van rond de 8,00 per product per maand.

Ben benieuwd wanneer de grotere leveranciers met de terugleverkosten gaan komen of zouden ze op de ACM wachten?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-08 08:30
Goede vondst!!! Ik was net te laat met afsluiten van de 3 jaar via een coöperatie. Wilde deze week juist er even in gaan duiken.... Helaas!

Dit GC contact voor 3 jaar daarom nu maar even vastgelegd. Iets minder gunstig tov vorige week, maar ja..... Wel "zekerheid" voor 3 jaar. Kan ik de aankomende 14 dagen ook in ieder geval even rustig verder zoeken en als nodig GC alsnog annuleren.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Vanavond: https://radar.avrotros.nl...n-en-hospitaverhuur-60217

En: https://radar.avrotros.nl...r-jouw-zonnepanelen-60228

Binnenkort dus ook bij GC vermoed ik:
Greenchoice

"Door het in stand houden van de salderingsregeling blijven de elektriciteitsmarktkosten van salderen nu in de basis gespreid over alle huishoudens. Hierdoor wordt een steeds groter deel betaald door huishoudens zonder zonnepanelen. Duidelijk is dat opwek en verbruik beter aan elkaar moeten worden gekoppeld. Financiële prikkels zijn hiervoor noodzakelijk. We bekijken - nu de uitslag van de stemming bekend is - hoe we dit precies willen invullen."

Morgen dus maar even GC bellen en boete betalen en nieuw contract sluiten.

Edit: zal dat werken? Nu aanmelden via site GC (vrees dat morgen het feest over is) en morgen bellen om boete te betalen (dat kan niet via de site). Kan het uitstellen tot 18-08 op de site bij aanvragen. Ga het proberen. >:)

[ Voor 69% gewijzigd door MotorBeast op 19-02-2024 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-08 10:18
Ik krijg toch heel sterk de indruk dat veel mensen hier denken dat als zij nu overstappen naar GC dat ze dan geen 'zonnepanelenboete' betalen.

Dit klopt niet. GC heeft nu ook al een zonnepanelenboete omdat ze PV-bezitters geen cashback betalen en/of hogere tarieven in rekening brengen en dat ze dit niet doen bij mensen zonder zonnepanelen.
Let dus goed op en maak eventueel een vergelijking door bij je gegevens ook in te vullen dat je geen zonnepanelen hebt en vergelijk dit dan met als je invult wel panelen te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 19-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

MJor 🤬😠Afgelopen vrijdag als bestaande vattenfall klant gewoon (oogkleppen op 😜) de gedeelde vattenfall drie jaar aanbieding met zonnepanelen 3 jaar ingeschreven.

Weigeren ze vrijdag omdat ze graag willen voorkomen dat ik boete moest betalen wegens huidige drie jaar contract (dus oude regels!) en ze de aanvraag dis hadden gestopt.
Krijg ze bij customer services met geen mogelijkheid zover hem door te zetten, want ze bieden het niet meer aan (mijn link werkt nog.. Aanbieding in de. Mail ook)
.. . Voel me royally-f%ck'ed. 🤬

Dus nu de greenchoice drie jaar aanbieding gepakt per 1-maart. Ben nog steeds goedkoper dan m'n oude Vattenfall contact, welke ik. Ook op kon springen na de faillissementen golf twee jaar terug.
Tweakers community rules. \o/

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
marktweakt schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:58:
Ik krijg toch heel sterk de indruk dat veel mensen hier denken dat als zij nu overstappen naar GC dat ze dan geen 'zonnepanelenboete' betalen.

Dit klopt niet. GC heeft nu ook al een zonnepanelenboete omdat ze PV-bezitters geen cashback betalen en/of hogere tarieven in rekening brengen en dat ze dit niet doen bij mensen zonder zonnepanelen.
Let dus goed op en maak eventueel een vergelijking door bij je gegevens ook in te vullen dat je geen zonnepanelen hebt en vergelijk dit dan met als je invult wel panelen te hebben.
Tarief met of zonder panelen scheelt mij maar €3,- per maand. Tja.

ALARM!!! Via gaslicht.com geen 3 jaars contract meer bij GC!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

marktweakt schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:58:

Je hebt helemaal gelijk. Dit is risico beperking. Maar dit lijkt in deze opzet acceptabel als ik bedenk dat ik 7000kWh injecteer en saldeer. (alles nagenoeg Elec in huis, auto en warmtepomp) Als ze me die 7000 met een aanlevert boete gaan doen Als de berekening van Vdb aangaf dan neem ik dat voor lief!

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

ReLight schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:58:
Weigeren ze vrijdag omdat ze graag willen voorkomen dat ik boete moest betalen wegens huidige drie jaar contract (dus oude regels!) en ze de aanvraag dis hadden gestopt.
Krijg ze bij customer services met geen mogelijkheid zover hem door te zetten, want ze bieden het niet meer aan (mijn link werkt nog.. Aanbieding in de. Mail ook)
.. . Voel me royally-f%ck'ed. 🤬
Ik had iets soortgelijks, maar een maand geleden. Ik had nog 4 maanden in mijn jaarcontract bij Vattenfall en dus hadden ze de 3 jaars aanvraag geannuleerd, ik heb toen gebeld om mijn contract te beëindigen en mij een nieuw voorstel te doen, dat hebben ze gedaan.

Dus wellicht kun je gewoon je oude contract annuleren en de andere accepteren na de verwerking daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

ELD schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Ik had iets soortgelijks, maar een maand geleden. Ik had nog 4 maanden in mijn jaarcontract bij Vattenfall en dus hadden ze de 3 jaars aanvraag geannuleerd, ik heb toen gebeld om mijn contract te beëindigen en mij een nieuw voorstel te doen, dat hebben ze gedaan.

Dus wellicht kun je gewoon je oude contract annuleren en de andere accepteren na de verwerking daarvan.
Ze willen dan enkel een jaar contract aanbieden. Dan kon ik net zo goed blijven tot 1dec. Nope. Foei vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

ReLight schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:05:
[...]

Ze willen dan enkel een jaar contract aanbieden. Dan kon ik net zo goed blijven tot 1dec. Nope. Foei vattenfall...
Ik bedoel dat je het huidige contract stop zet en de link gebruikt die nog werkt zoals je zelf net aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MotorBeast schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:00:
[...]
Tarief met of zonder panelen scheelt mij maar €3,- per maand. Tja.

ALARM!!! Via gaslicht.com geen 3 jaars contract meer via GC!!!!
Zojuist nog geprobeerd,
en werkt nog steeds. Voor zolang het duurt natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kakaisan schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Dat deel zit gewoon nog bij de netbeheerders en niet bij Tennet, die beheert alleen het hoogspanningsnet vanaf 150 kV.
Daaronder zitten de netwerkbeheerders die verantwoordelijk zijn tot aan jou huisaansluiting (wat laagspanning is).
de dempel van 253V AC is de maximale spanning die op een systeem zou mogen hebben, daarom schakelen omvormers ook bij die spanning af, de werkelijke spanning op het net is dan nog altijd iets lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Tranquility schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Zojuist nog geprobeerd,
en werkt nog steeds.Voor zolang het duurt natuurlijk...
Via hun site wel maar via vergelijkingssites niet meer. Betekent denk ik dat ze vergeten zijn het van hun eigen site af te halen. Heb me net alsnog maar aangemeld via hun site. Morgen erachteraan bellen om boete te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poderosoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:13
Heb zelf ook GC voor 3 jaar via energiecoöperatie afgesloten, met ingangsdatum 01-08-24 want eigenlijk nog tot het einde van dit jaar vast bij Vattenfall (toen ook 3 jarig contract). Nu zie ik in mijn greenchoice dat het automatisch op dubbel-tarief is gezet, wat ik niet per se expliciet had aangeven. Als ik dan de netto teruglevervoorwaarden kijk zie ik dat greenchoice met dubbel-tarief saldeert per telwerk (normaal/dal). Aangezien ik meer opwek dan verbruik is het sowieso verstandig om direct als het contract in gaat om te zetten naar enkeltarief lijkt me? Nu had ik vandaag de klantenservice gebeld, maar dit konden ze nu nog niet doen.

Dit ook in het kader van een ander topic hier op tweakers waarbij GC niet correct zou salderen in het achterhoofd houdende.

Wot-stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Volgens mij ben ik echt net op tijd. 3 jaar van de site van GC af met zonnepanelen.

Feest GC is voorbij.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 19-02-2024 19:31 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 149 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)