Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:45

Dennis1812

Amateur prutser

eksnva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:59:
Zoals zovelen twijfel ik ook wat ik het beste kan doen.

Mijn huidige contract bij United Consumers loopt op 2 juli af. Ik kan al een nieuw contract afsluiten met ingangsdatum 2 juli. Maar de vraag is welk contract.

Huidig verbruik:
Normaal 1950 kWh
Teruglevering normaal 1680
Dal 2800
Teruglevering dal 700

Gas: 1650 m3

We hebben geen warmtepomp en geen elektrisch auto. Het gasverbuik is redelijk hoog doordat we op gas koken en 2 tieners in huis hebben die graag douchen of in bad gaan. Voor de warmte 's avonds zorgt een hybride pellet/hout kachel.

Een vast gascontract zou een optie kunnen zijn. Een variabel stroomcontract heeft denk ik weinig zin omdat die pas in juli ingaat en de tarieven dan wel weer anders zullen zijn. Dynamisch heeft denk ik ook weinig nut in onze situatie. Maar ik hoor graag als anderen daar anders over denken.

Wat is wijsheid? Bedankt voor het meedenken!
Ik zou toch naar je gasverbruik gaan kijken.
Douchen en koken is dusdanig minimaal verbruik dat het echt elders zit.

Of de douche moet 24/7 aanstaan met een 6pits fornuis 24/7 op hoog vuur.

Kijk eens naar je gasverbruik in juli/augustus. Dan verwarm je niet en zie je je verbruik voor koken/douchen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:26
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:04:
[...]

Kijk eens naar je gasverbruik in juli/augustus. Dan verwarm je niet en zie je je verbruik voor koken/douchen.
Hier hadden we eenzelfde beeld. Dame 1 en dame 2 teruggezet naar 5 minuten douchen scheelde al aardig wat. Wat bizar veel meer scheelde was de verwarming van 21,5 graden - zonder echtscheiding - terug naar 19 graden. En daar zijn de dames inmiddels keurig aan gewend. Van 1400 kuub terug naar 650 per jaar. Derde wijziging bedenk ik net was van HR+ glas naar HR+++. Alles goed voor zo'n 750 kuub minder gas.

Ik zit met eenzelfde dilemma, mijn contract loopt af eind juni, betaal nu 1,17 voor gas. Ik neig naar afwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 07-04-2026 20:16 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wij douchen en badderen zolang we willen.
Maar de kachel omlaag heeft hier ook honderden m3 gescheeld.
Van ~1150 naar ~600.

Qua isolatie zie je daar nog geen effect in. Spouwmuur is afgelopen oktober pas geïsoleerd en deze cijfers zijn van het jaar ervoor.

Ik geniet ervan om een uur in een bad van 40gr te liggen en daarna 20min te stomen in de douche. Ook fijn voor mijn chronische rugpijn en loskomen van slijm bij astma.
De meeste klagen op hun vrouw, hier in huis ben ik de koukleum.

Mijn investering in een zeer dik wollen vest is zo terugverdiend.
Op het werk zit ik in de nachtdienst onder een elektrische deken. Maar dat zitten nagenoeg alle collegas.

• eksnva
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-04 14:27
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:04:
[...]

In juli/augustus is het verbruik 15-20m3. Maar dan we meestal ook een week of 3 weg. Juni 30m3 en september 45-50m3.
We hebben een 6 pits gasfornuis..... De woning is een Limburgs vakwerkhuis. Na-isoleren is mogelijk maar dan verliest het huis zijn karakter.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:24
Ik volg de volgende redenatie: de energieprijs is op dit moment vrijwel geheel bepaald door de geopolitieke situatie in het Midden Oosten, en gegeven de blokkade waarschijnlijk op het hoogste niveau, tenzij landen door hun voorraden heen geraken, waarop iedereen tegen elkaar gaat opbieden.

Het lijkt mij dat gegeven het feit dat de door Iran geblokkeerde Straat van Hormuz de wereldwijde belangen dermate worden geschaad dat dit krachten/tegenmachten hiertegen activeert dat het toch al zwakke IRGC niet kan tegenhouden. Of het Iraanse volk nu wel of niet van hun tirannie wordt bevrijd, deze tegenmachten zullen veel te groot blijken om tegen te houden. De straat gaat hoe dan ook open.

Hiermee is voor mij de kans op een daling in het komende jaar veel waarschijnlijker dan het gelijk blijven of verhogen van de energieprijzen. Een jaar geleden nam ik Rusland ook nog mee in de calculatie, maar de kans dat Rusland Europa aanvalt lijkt mij steeds onwaarschijnlijker, om vele redenen. Wel neemt de kans dat Poetin op kernwapens ín Oekraïne overgaat steeds groter nu hij steeds meer in het nauw komt. Dat zal een kortstondige energieprijsverhoging tot gevolg hebben maar ook dan zullen de markten snelt weer kalmeren.

Oftewel: dit lijkt mij juist een ideale tijd voor een dynamisch contract zodat je die (waarschijnlijke) daling pakt, itt de nu absurd hoge vaste contracten. Tegengesteld dus wb een jaar geleden, toen ik met pijn in mijn hart van dynamisch terug ging naar vast vanwege de geopolitieke situaties.

Maar er blijft natuurlijk Taiwan en de gestoorde Xi, maar ook dat lijkt mij niet waarschijnlijk (maar zeker niet onmogelijk (qua poging)).

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

eksnva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:25:
[...]

In juli/augustus is het verbruik 15-20m3. Maar dan we meestal ook een week of 3 weg. Juni 30m3 en september 45-50m3.
We hebben een 6 pits gasfornuis..... De woning is een Limburgs vakwerkhuis. Na-isoleren is mogelijk maar dan verliest het huis zijn karakter.
Dus verbruik je niet meer dan 50m3 voor koken en douchen.

Je kan wellicht van binnenuit isoleren? Daar, en kachel omlaag, zit je winst. Niet bij koken en douchen.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:51
Ik zit tot eind juli bij United Consumers voor mijn gas. Krijg net een verlengaanbod binnen, poeh wat een prijzen met 1,66289 euro per m3. Dan is de VEH deal die ik heb een stuk interessanter. Maar twijfel nog steeds of wachten tot eind juli (nog bijna 3 maanden) niet slimmer is. Zeker nu de oorlog in Iran on hold is gezet (en hopelijk definitief voorbij is). Weet iemand of er nog een kans is dat het verlengaanbod wordt bijgesteld door UC?

Loyaliteitsbonus € 25,00
Totale korting € 25,00

Variabele kostenTarief/ Verbruik/ Totaal
Leveringskosten € 0,93609 / 566 m³ / € 529,83
Energiebelasting € 0,72680 / 566 m³ / € 411,37

Vaste kostenTarief / Periode / Totaal
Vaste leveringskosten € 0,37928 / 365 dag / € 138,44
Netbeheerkosten € 0,73048 / 365 dag / € 266,63
Alle bedragen zijn inclusief 21% btw tenzij anders vermeld.

Verwachte jaarkosten€ 1.346,27
Verwachte maandkosten€ 112,19

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:30
GeEkIe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:24:
Ik volg de volgende redenatie: de energieprijs is op dit moment vrijwel geheel bepaald door de geopolitieke situatie in het Midden Oosten, en gegeven de blokkade waarschijnlijk op het hoogste niveau, tenzij landen door hun voorraden heen geraken, waarop iedereen tegen elkaar gaat opbieden.

Het lijkt mij dat gegeven het feit dat de door Iran geblokkeerde Straat van Hormuz de wereldwijde belangen dermate worden geschaad dat dit krachten/tegenmachten hiertegen activeert dat het toch al zwakke IRGC niet kan tegenhouden. Of het Iraanse volk nu wel of niet van hun tirannie wordt bevrijd, deze tegenmachten zullen veel te groot blijken om tegen te houden. De straat gaat hoe dan ook open.

Hiermee is voor mij de kans op een daling in het komende jaar veel waarschijnlijker dan het gelijk blijven of verhogen van de energieprijzen. Een jaar geleden nam ik Rusland ook nog mee in de calculatie, maar de kans dat Rusland Europa aanvalt lijkt mij steeds onwaarschijnlijker, om vele redenen. Wel neemt de kans dat Poetin op kernwapens ín Oekraïne overgaat steeds groter nu hij steeds meer in het nauw komt. Dat zal een kortstondige energieprijsverhoging tot gevolg hebben maar ook dan zullen de markten snelt weer kalmeren.

Oftewel: dit lijkt mij juist een ideale tijd voor een dynamisch contract zodat je die (waarschijnlijke) daling pakt, itt de nu absurd hoge vaste contracten. Tegengesteld dus wb een jaar geleden, toen ik met pijn in mijn hart van dynamisch terug ging naar vast vanwege de geopolitieke situaties.

Maar er blijft natuurlijk Taiwan en de gestoorde Xi, maar ook dat lijkt mij niet waarschijnlijk (maar zeker niet onmogelijk (qua poging)).
Je redenatie volg ik, tot het punt waarom dynamisch dan ideaal zou zijn.
Inderdaad, ter overbrugging van de huidige situatie en hoge prijzen in vaste contracten, maar variabel is ook nog een optie en die is denk ik voor de meeste mensen voordeliger dan dynamisch. (Maar dat is gevoelsmatig.)

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:09:
Ik zit tot eind juli bij United Consumers voor mijn gas. Krijg net een verlengaanbod binnen, poeh wat een prijzen met 1,66289 euro per m3. Dan is de VEH deal die ik heb een stuk interessanter. Maar twijfel nog steeds of wachten tot eind juli (nog bijna 3 maanden) niet slimmer is. Zeker nu de oorlog in Iran on hold is gezet (en hopelijk definitief voorbij is). Weet iemand of er nog een kans is dat het verlengaanbod wordt bijgesteld door UC?
Tarief voor nieuwe klanten is €1,6455. Het tarief van een verlengaanbod zal bijna nooit voordeliger zijn dan overstappen (ook nog met hogere bonus).

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
[...]

Inderdaad, ter overbrugging van de huidige situatie en hoge prijzen in vaste contracten, maar variabel is ook nog een optie en die is denk ik voor de meeste mensen voordeliger dan dynamisch. (Maar dat is gevoelsmatig.)
Bij Energiek op dit moment wel, gastarief voor variabel is € 1,14062. En als je het modelcontract neemt blijft dat tarief tot 1 juli. En voordeel van nieuwe modelcontracten is dat je nog maar 5 dagen opzegtermijn hebt in plaats van 30.

• thierry1982
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 11:55
Wat is nu wijsheid. Ik heb 3 jaar afgeslopen via VEH vorige week. Stroom zo'n €0,24879 en gas €1,36810. Plus €200 cashback.

Alsnog deze annuleren en wachten op een betere tijd, wellicht van de zomer of is dit al redelijk scherp? Moeilijk te bepalen, ik heb mijn contract bij GC per 1-9-2026 stopgezet en ga dan over naar Budget Energie.

• GeEkIe
  • Laatst online: 12:24
Truus01 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
[...]

Variabele kosten worden meestal als meest ongunstige van alle contracten gezien, omdat zij de (hogere) prijzen van vaste contracten hebben (risico-opslag en leveringskosten) maar met het risico van dynamische contracten. Ik ben er ook jaren ingetrapt |:( Tot ik mij er gelukkig in ging verdiepen omdat ik de materie interessant vond.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-04 19:48
Novax schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:44:
[...]

Bij Energiek op dit moment wel, gastarief voor variabel is € 1,14062. En als je het modelcontract neemt blijft dat tarief tot 1 juli. En voordeel van nieuwe modelcontracten is dat je nog maar 5 dagen opzegtermijn hebt in plaats van 30.
Die 1,14 klopt niet. Reken maar eens het prijsvoorbeeld door als je het tarief + de belasting bij elkaar optelt komt je ook op 1,39 (0,666 + 0,72680)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T194u6FFJIHiNyV4sLtszggczZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KRZajCED49nRwY9SaMETneoN.jpg?f=user_large

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Novax schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:36:
[...]

Tarief voor nieuwe klanten is €1,6455. Het tarief van een verlengaanbod zal bijna nooit voordeliger zijn dan overstappen (ook nog met hogere bonus).
Bedoel je dat je bij verlengingsaanbod soms ook een bonus aangeboden krijgt? Dat heb ik nog nooit gezien...

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:25
Ons contract loopt 1 juli af. We hebben een gasloos huis met warmtepomp en zonnepanelen.
Afgelopen jaren was ons gebruik ongeveer als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzQZaZ6QtXOEOSlsNbuHYtIxTDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A7uk2HGMRpuPr5IqqZunf5Mx.png?f=user_large

Aangezien we nog een half jaar mogen salderen zal ons netto verbruik de rest van het jaar ongeveer nul zijn. Zou het nu juist wel of niet handig zijn om vanaf 1 juli een nieuwe energieleverancier te selecteren voor een nieuw jaar contract? Of is het juist handiger om per 1 januari de zaak opnieuw te bekijken zonder salderen?

Het aanbod van VEH is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FUPsZ7_2BJdFhEsi3UECskKSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW0qVByRyUyS8BCzNokjMZJQ.png?f=fotoalbum_large

Omdat onze warmtepomp 24/7 draait lijkt mij een dynamisch contract niet echt slim, omdat je niet echt kunt timen wanneer je je energie verbruikt. (uiteraard is het opwarmen van het warmwater wel geplant in de middag , wanneer de opwek het hoogste is)

Hoe gaan jullie met dergelijke situaties om? Enige adviezen?

• Italioboy
fifa4ever schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:04:
Ons contract loopt 1 juli af. We hebben een gasloos huis met warmtepomp en zonnepanelen.

[Afbeelding]

Aangezien we nog een half jaar mogen salderen zal ons netto verbruik de rest van het jaar ongeveer nul zijn. Zou het nu juist wel of niet handig zijn om vanaf 1 juli een nieuwe energieleverancier te selecteren voor een nieuw jaar contract? Of is het juist handiger om per 1 januari de zaak opnieuw te bekijken zonder salderen?

[Afbeelding]

Omdat onze warmtepomp 24/7 draait lijkt mij een dynamisch contract niet echt slim, omdat je niet echt kunt timen wanneer je je energie verbruikt. (uiteraard is het opwarmen van het warmwater wel geplant in de middag , wanneer de opwek het hoogste is)

Kijk een bij energiek.nl, de terugleverkosten zijn nogal behoorlijk bij Budget Energie namelijk. Ook de kWh prijs is vrij veel imo.

Wat voor warmtepomp heb je? Want je kan een warmtepomp uiteraard ook op de uurprijzen laten sturen met bijvoorbeeld een Tado Warmtepomp Optimizer X. Als je een goed geisoleerd huis hebt is het warmteverlies zeer beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Italioboy op 08-04-2026 16:11 ]

• Novax
  • Niet online
Italioboy schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:16:
[...]

Die 1,14 klopt niet. Reken maar eens het prijsvoorbeeld door als je het tarief + de belasting bij elkaar optelt komt je ook op 1,39 (0,666 + 0,72680)

[Afbeelding]
Raar, bij het variabele model (gas) contract klopt het wel en is het € 0,414. Het all-in tarief in jouw plaatje is dan weer wel goed met € 1,14062. Ik denk dat je op de tarieven af moet gaan, niet de maandberekening.

• fifa4ever
Italioboy schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:06:
[...]

Kijk een bij energiek.nl, de terugleverkosten zijn nogal behoorlijk bij Budget Energie namelijk. Ook de kWh prijs is vrij veel imo.

Wat voor warmtepomp heb je? Want je kan een warmtepomp uiteraard ook op de uurprijzen laten sturen met bijvoorbeeld een Tado Warmtepomp Optimizer X. Als je een goed geisoleerd huis hebt is het warmteverlies zeer beperkt.
Bedankt voor je reactie, ik ga eens kijken!

We hebben een nieuwbouw woning uit 2023, dus isolatie zit wel goed. Warmtepomp is een bodemwarmtepomp van Itho Daalderop (WPU 55l-5G).

Edit:
Energiek.nl lijkt wel interessant idd. Geen vaste teruglever kosten en lage stroom tarieven ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7kgwAPVyZUQNuuTVGxtQrZ5pbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWSPIu1Juyx00x2UswUkqnka.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door fifa4ever op 08-04-2026 20:18 ]

• Novax
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:30:
Bedoel je dat je bij verlengingsaanbod soms ook een bonus aangeboden krijgt? Dat heb ik nog nooit gezien...
Nee, ik refereerde aan de hogere bonus die je krijgt als nieuwe klant bij overstappen.

Maar volgens mij krijgt @laredo hierboven bij het verlengingsaanbod van UC een loyaliteitsbonus van €25, niet zo hoog maar het komt dus wel voor. Wellicht als je belt kan je ook nog onderhandelen.

• Novax
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:09:

Loyaliteitsbonus € 25,00
Totale korting € 25,00

Variabele kostenTarief/ Verbruik/ Totaal
Leveringskosten € 0,93609 / 566 m³ / € 529,83
Energiebelasting € 0,72680 / 566 m³ / € 411,37

Vaste kostenTarief / Periode / Totaal
Vaste leveringskosten € 0,37928 / 365 dag / € 138,44
Netbeheerkosten € 0,73048 / 365 dag / € 266,63
Alle bedragen zijn inclusief 21% btw tenzij anders vermeld.

Verwachte jaarkosten€ 1.346,27
Verwachte maandkosten€ 112,19
United Consumers is vandaag bij de vergelijkers met het gastarief van €1,6455 naar € 1,4810 gegaan. Wellicht dat je verlengaanbod nu ook beter is/kan?

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
Mijn huidige energiecontract bij Greenchoice loopt af op 28 mei, ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een nieuw contract.

Huidige situatie en verbruik:
Elektriciteitsverbruik: 1.674 kWh / jaar
Elektriciteitsverbruik (dal): 1.819 kWh / jaar
Teruglevering: 3.164 kWh / jaar
Teruglevering (dal): 1.262 kWh / jaar

Sinds kort beschikken we over twee Marstek V3’s .
Voor verwarming maken we vrijwel volledig gebruik van airco’s (5 kW en 2,5 kW).
Stadsverwarming wordt momenteel alleen nog gebruikt voor douchen. Helaas is er geen ruimte voor een boiler; ik ben nog aan het onderzoeken welke alternatieven hiervoor mogelijk zijn.

Ik heb een aanbod ontvangen van VEH (zie hieronder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r_-9vcEytJjvf1qOCY7PmizPmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlXvWIiNVrSGvopt6mO8DeqH.png?f=fotoalbum_large
Daarnaast heb ik ook een voorstel van Zonneplan gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnUkBpicm66oJjWVMdjM37FWgyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G8DXPatLN8ylupelox3zQFrb.png?f=user_large
deze zie ik hier regelmatig voorbij komen. Op het eerste gezicht lijkt dat de beste optie, maar ik hoor graag jullie ervaringen en advies.

• fifa4ever
edddy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:01:
Mijn huidige energiecontract bij Greenchoice loopt af op 28 mei, ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een nieuw contract.

Stadsverwarming wordt momenteel alleen nog gebruikt voor douchen. Helaas is er geen ruimte voor een boiler; ik ben nog aan het onderzoeken welke alternatieven hiervoor mogelijk zijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
deze zie ik hier regelmatig voorbij komen. Op het eerste gezicht lijkt dat de beste optie, maar ik hoor graag jullie ervaringen en advies.
Hoe kom je aan het aanbod van zonneplan inclusief teruglevering? Op hun site kan ik dit nergens aanvragen. (al gevonden)

Zonneplan klinkt mij wel als een goedkope leverancier zolang je nog mag salderen of zie ik iets over het hoofd? Aangezien ze geen terugleverkosten hebben en dagelijks opzegbaar zijn, zou ik deze ook tot 1 januari 2027 kunnen aanhouden.

Is energiek.nl voor jou ook geen optie? Jouw situatie lijkt enigszins met die van mij overeen te komen zoals een paar posts hierboven (enkel geen accu).

[ Voor 6% gewijzigd door fifa4ever op 09-04-2026 08:12 ]

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
fifa4ever schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:07:
[...]

Hoe kom je aan het aanbod van zonneplan inclusief teruglevering? Op hun site kan ik dit nergens aanvragen. (al gevonden)

Zonneplan klinkt mij wel als een goedkope leverancier zolang je nog mag salderen of zie ik iets over het hoofd? Aangezien ze geen terugleverkosten hebben en dagelijks opzegbaar zijn, zou ik deze ook tot 1 januari 2027 kunnen aanhouden.

Is energiek.nl voor jou ook geen optie? Jouw situatie lijkt enigszins met die van mij overeen te komen zoals een paar posts hierboven (enkel geen accu).
Heb die ook even bekeken, maar daar ben ik een stuk duurder uit. Heb jij ook dit aanbod?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-8Sr8nyWk15i6TJcYLXm8jN8L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjKa98KG8nXW51Q982t2jkYx.png?f=fotoalbum_large

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-04 20:59
edddy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:06:
[...]

Heb die ook even bekeken, maar daar ben ik een stuk duurder uit. Heb jij ook dit aanbod?
[Afbeelding]
Volgens mij kun je beter de tarieven en bijkomende kosten vergelijken. Een voorschot is maar een voorschot.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02

bloody

0.000 KB!!

Tip: je cashback kan fors hoger uitpakken als je net iets hoger opgeeft dan een drempelwaarde.

Voorbeeld: je gebruikt eigenlijk 1950 m3 gas.
Cashback bij bv budget energie is dan ruim 300 euro.
Als je dit verhoogd naar 2000 m3 gas wordt de cashback ineens 400 euro.

Dat kan in sommige gevallen handig zijn.

nope

• Novax
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:28:
Tip: je cashback kan fors hoger uitpakken als je net iets hoger opgeeft dan een drempelwaarde.

Voorbeeld: je gebruikt eigenlijk 1950 m3 gas.
Cashback bij bv budget energie is dan ruim 300 euro.
Als je dit verhoogd naar 2000 m3 gas wordt de cashback ineens 400 euro.

Dat kan in sommige gevallen handig zijn.
Je moet daarvoor wel goed de actievoorwaarden lezen van de aanbieding. Sommige leveranciers baseren de korting op je SJV (niet op wat je opgeeft) en anderen kunnen na de looptijd de korting verlagen als blijkt dat je minder hebt verbruikt. Maar er zijn inderdaad leveranciers waar je dit kan doen.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:02

bloody

0.000 KB!!

Novax schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:36:
[...]

Je moet daarvoor wel goed de actievoorwaarden lezen van de aanbieding. Sommige leveranciers baseren de korting op je SJV (niet op wat je opgeeft) en anderen kunnen na de looptijd de korting verlagen als blijkt dat je minder hebt verbruikt. Maar er zijn inderdaad leveranciers waar je dit kan doen.
Dat is wel een goede idd. Je verbruikt is per definitie niet gelijk elk jaar. Als je een keer een strenger winter hebt ga je al over je schatting heen.
Maar het zou wel vreemd zijn als je cashback ineens minder zou worden bij een hele zachte winter, daar kun je niet veel aan doen.
Ik zal eens de voorwaarden goed gaan lezen van de aanbieders die ik nu op het oog heb :)

nope

• fifa4ever
edddy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]
Dit is mijn aanbod:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqLZx3OELm-Eup5o3qSlTqb3T-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eyT3emXgCkW0pHIANyJ33XI0.png?f=fotoalbum_large

Zonneplan lijkt iets goedkoper, maar salderen in combinatie met dynamisch contract is mij nog niet helemaal helder. Mag je daar ook opgewekte stroom van de zomer afstrepen tegen verbruik in winter? Of krijg je de "zomerprijs kWh" en moet je de "winterprijs kWh" daarentegen betalen? Want dan zou je uiteraard netto moeten betalen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
fifa4ever schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:31:

]
Zonneplan lijkt iets goedkoper, maar salderen in combinatie met dynamisch contract is mij nog niet helemaal helder. Mag je daar ook opgewekte stroom van de zomer afstrepen tegen verbruik in winter? Of krijg je de "zomerprijs kWh" en moet je de "winterprijs kWh" daarentegen betalen? Want dan zou je uiteraard netto moeten betalen.
Bij iedere dynamische leverancier saldeer je alleen de energiebelasting. De kale stroomprijs wordt niet gesaldeerd. Gewoon inkoop en verkoop van stroom volgens de uurprijzen. Dit alles zonder terugleverkosten

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Italioboy
edddy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:01:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijkbaar saldeert Next Energy verkeerd. Zie ook ervaringen in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754 Ik twijfelde ook om dit aanbod te nemen maar uiteindelijk veilig gegaan en voor zonneplan gekozen.

• fifa4ever
Gerardus1956 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:12:
[...]

Bij iedere dynamische leverancier saldeer je alleen de energiebelasting. De kale stroomprijs wordt niet gesaldeerd. Gewoon inkoop en verkoop van stroom volgens de uurprijzen. Dit alles zonder terugleverkosten
En dit is bij een jaar contract anders ? (Modelcontract energiek.nl bijvoorbeeld)

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
fifa4ever schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:17:
[...]

En dit is bij een jaar contract anders ? (Modelcontract energiek.nl bijvoorbeeld)
Bij vaste, variabele of modelcontracten saldeer je naast de energiebelasting ook de kale stroomprijs.
Alleen krijg je bijna altijd te maken met terugleverkosten, zodat de stroom weinig opbrengt.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Energie-leveranciers geven verschillende welkomstkortingen bij vergelijkbare, naast elkaar gelegen woningen. Mijn situatie, Essent geeft € 340 welkomstkorting en € 440 als ik exact dezelfde cijfers opgeef voor mijn buren met vergelijkbaar huis (verschil, mijn huis is geschakeld, dat van hun hoekhuis). De energiekosten en netbeheerder zijn verder hetzelfde. Het verschijnsel doet zich voor op diverse vergelijkingswebsites als op de site van Essent zelf. Ik ben een jaarlijkse overstapper, dus mogelijk zit daar het probleem. Echter, ik ben al ca. 8 jaar weg bij Essent. Is het een bekende werkwijze dat overstappers ongunstiger welkomstaanbiedingen krijgen of zit het ergens anders in? Een belletje met de klantenservice van Essent leidde tot verwijzen naar 'het systeem bepaald dat zo' of 'andere energieleveranciers doen het ook zo' of 'dat het maar om 8 euro per maand gaat' en zelfs ridicule beweringen als 'het ook te maken kan hebben met dat de buren andere apparatuur gebruiken'.

Edit.
@mkmi. Ze mogen mijn historische verbruik als niet-klant niet inzien bij de netbeheerder, dat is strijdig met de AVG-wetgeving. Dus of ze lappen deze wet aan hun laars, of baseren zich op mijn verbruik 8 jaar geleden (hoe lang mogen ze die data bewaren is dan weer de vraag), of er speelt een andere factor.

[ Voor 13% gewijzigd door Megalodon_67 op 10-04-2026 17:17 ]

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:26
Ik vermoed dat energieleveranciers niet alleen afgaan op de gegevens die een klant invult, maar deze aanvullen met beschikbare data uit hun eigen systemen en ook van externe bronnen zoals netbeheerders. Ze willen ook voorkomen dat iemand bewust een te hoog verwacht verbruik opgeeft voor een hogere welkomstkorting.

• Novax
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:19:
Energie-leveranciers geven verschillende welkomstkortingen bij vergelijkbare, naast elkaar gelegen woningen. Mijn situatie, Essent geeft € 340 welkomstkorting en € 440 als ik exact dezelfde cijfers opgeef voor mijn buren met vergelijkbaar huis (verschil, mijn huis is geschakeld, dat van hun hoekhuis). De energiekosten en netbeheerder zijn verder hetzelfde. Het verschijnsel doet zich voor op diverse vergelijkingswebsites als op de site van Essent zelf. Ik ben een jaarlijkse overstapper, dus mogelijk zit daar het probleem. Echter, ik ben al ca. 8 jaar weg bij Essent. Is het een bekende werkwijze dat overstappers ongunstiger welkomstaanbiedingen krijgen of zit het ergens anders in? Een belletje met de klantenservice van Essent leidde tot verwijzen naar 'het systeem bepaald dat zo' of 'andere energieleveranciers doen het ook zo' of 'dat het maar om 8 euro per maand gaat' en zelfs ridicule beweringen als 'het ook te maken kan hebben met dat de buren andere apparatuur gebruiken'.

Edit.
@mkmi. Ze mogen mijn historische verbruik als niet-klant niet inzien bij de netbeheerder, dat is strijdig met de AVG-wetgeving. Dus of ze lappen deze wet aan hun laars, of baseren zich op mijn verbruik 8 jaar geleden (hoe lang mogen ze die data bewaren is dan weer de vraag), of er speelt een andere factor.
Nog niet tegengekomen. ik weet wel dat er een verschil in bonus kan zijn als je aangeeft dat je gaat verhuizen (of als je een nieuw contract neemt en niet gebruik maakt van overstappen). Dit moet je aangeven als je de vergelijking start.

Essent geeft nu overigens €500 bonus bij stroom+gas, zowel via de vergelijkers als via de eigen site.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:34:
[...]

Nog niet tegengekomen. ik weet wel dat er een verschil in bonus kan zijn als je aangeeft dat je gaat verhuizen (of als je een nieuw contract neemt en niet gebruik maakt van overstappen). Dit moet je aangeven als je de vergelijking start.

Essent geeft nu overigens €500 bonus bij stroom+gas, zowel via de vergelijkers als via de eigen site.
Mogelijk nadeel is dat je dan zelf je oude contract moet stopzetten waarschijnlijk. In hoeverre dat altijd vlekkeloos gaat, geen ervaring mee.

• Truus01
Veel gestelde vragen over energiecontracten
Dit opent een (gratis) pdf-artikel van de Consumentenbond.

• Mooper
  • Laatst online: 18:52
fifa4ever schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Draait je warmtepomp echt 24/7, ook in de maanden waar het minder koud is? Ik weet niet hoe geavanceerd je warmtepomp is maar als je SWW kan timen, kan je misschien ook een tijdschema maken waarin je aangeeft tijdens de piekuren niet te verwarmen. Dit heb ik een lange tijd gedaan met dynamisch.

Mocht je handig zijn met Home Assistant en je warmtepomp het toelaten dan kan je ook altijd nog automatiseren op goedkope momenten. Er zijn ook energieleveranciers zoals Frank Energie waarbij je de warmtepomp kan koppelen en dan regelen zij het, én krijg je nog een bonus.

Ik kan juist dynamisch contract aanraden met warmtepomp, zelfs met de huidige oorlog heb je genoeg dal momenten waarbij de stroom ruim onder de €0,22 gaat. Winter zal daarentegen weer spannender worden.

• fifa4ever
Mooper schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:41:
[...]

Draait je warmtepomp echt 24/7, ook in de maanden waar het minder koud is? Ik weet niet hoe geavanceerd je warmtepomp is maar als je SWW kan timen, kan je misschien ook een tijdschema maken waarin je aangeeft tijdens de piekuren niet te verwarmen. Dit heb ik een lange tijd gedaan met dynamisch.

Mocht je handig zijn met Home Assistant en je warmtepomp het toelaten dan kan je ook altijd nog automatiseren op goedkope momenten. Er zijn ook energieleveranciers zoals Frank Energie waarbij je de warmtepomp kan koppelen en dan regelen zij het, én krijg je nog een bonus.

Ik kan juist dynamisch contract aanraden met warmtepomp, zelfs met de huidige oorlog heb je genoeg dal momenten waarbij de stroom ruim onder de €0,22 gaat. Winter zal daarentegen weer spannender worden.
Hij draait niet echt 24/7 maar hij draait wel wanneer hij dat nodig vindt. Ik weet niet zeker of ik dat kan reguleren, het betreft een Itho wpu 5g.

Ik ga denk ik toch voor een jaarcontract zodat ik weet waar ik aan toe ben, ook in de wintermaanden.

Energiek lijkt vooralsnog de beste keuze. Kwam er ook op gaslicht als goedkoopste uit.

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Na veel gelezen te hebben in de diverse topics, ben ik het overzicht kwijt geraakt met alle opties :+ en heb wat hulp nodig...

2 personen
Verbruik: 2.100 kWh
Teruglevering 2.400 kWh
Gas: 650 m3
En een antieke draaischijfmeter.

Ik krijg een verlengingsaanbod van Vattenfall (1 jaar vast):
Stroom: € 0,2646/kWh
Gas: € 1,435980/m3
€ 120,-/maand

Via Energiedirect lijkt het voor mijn situatie het meest voordelig:
Stroom: € 0,26343/kWh
Gas: € 1,41771/m3
€ 400,- korting na 1 jaar
€ 101,-/maand

Lijkt dit een goede deal? Of is overstappen naar een slimme meter nu uiteindelijk toch verstandiger...
(jeroen.nl heb ik ook al doorgespit, maar met de draaischijf lijk ik daar niet veel aan te hebben)

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Magic6399 schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:33:
Na veel gelezen te hebben in de diverse topics, ben ik het overzicht kwijt geraakt met alle opties :+ en heb wat hulp nodig...

2 personen
Teruglevering 2.400 kWh

€ 120,-/maand

€ 101,-/maand

Lijkt dit een goede deal? Of is overstappen naar een slimme meter nu uiteindelijk toch verstandiger...
(jeroen.nl heb ik ook al doorgespit, maar met de draaischijf lijk ik daar niet veel aan te hebben)
Als je een antieke draaischijf meter hebt blijf je gewoon "salderen". De meter registreert volgens mij alleen het verbruik en geen teruglevering. M.a.w. alles wat je opwekt wordt via de meter terug gedraaid. Niemand kan dus zien wat je werkelijk verbruikt/teruggeleverd hebt. Bij een slimme meter worden alle 4 de telwerken afzonderlijk geregistreerd. Hou er wel rekening mee dat ook jou meter vervangen gaat worden (verplichting), vrag is alleen wanneer

• Novax
  • Niet online

2 personen
Teruglevering 2.400 kWh

€ 120,-/maand

€ 101,-/maand

Hoe weet je van de draaischijfmeter dat je 2100 kWh hebt verbruikt van het net en 2400 kWh hebt teruggeleverd?

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:46
Omwisselen naar een slimme meter is nooit verstandig tenzij je wil gaan handelen met stroom. Met je huidige status behoudt je in 2027 het salderen omdat een draaiwielmeter (Ferraris) niet anders kan. Dit geldt echter tot jouw netbeheerder contact met je opneemt voor het plaatsen van een nieuwe meter. Ik heb dezelfde situatie en hoop dat ze zo lang mogelijk geen monteur vinden die dat komt doen maar dat is afwachten. Het zijn ambtenaren die de regels verzonnen hebben voor het salderen en het probleem van planning en organisatie ligt nu bij de netbeheerders. Wel kan het wellicht handig zijn om je zonnepanelen op een zeker moment uit te schakelen als blijkt dat je over een jaarperiode teveel hebt teruggeleverd, dit ivm de terugleverboete maar dat ligt dus aan je contract. Maar de netbeheerder kan in jouw huidige situatie nooit uitlezen hoeveel er afgenomen is en hoeveel er teruggeleverd is. Alleen de meterstanden geven achteraf het eindgetal en dat kan het beste zo zicht mogelijk tegen 0KW zitten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12
Momenteel zit ik bijna 1 jaar bij Zonneplan. Hebben jullie tips over dynamisch contract aanhouden of overstappen naar vast contract?

Eind februari ben ik overgestapt naar hybride warmtepomp, waardoor kWh verbruik stijgt en m3 enorm is gedaald van 1200m3 naar +-300m3.
Nieuw verwachte verbruik:
kWh: 3400
m3: 300

En 12 zonnepanelen die 2300 kWh per jaar terugleveren.

Bij overstappen.nl komt met Vast contract Budgetenergie het goedkoopt eruit met 81 per maand en 340 welkomsbonus. En dynamisch contract NextEnergy met 58 per maand en 310 welkomsbonus.

Zal ik gewoon voor de goedkoopste gaan, dus dynamisch of toch terug naar vast?

• Novax
  • Niet online
voil schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:34:
Momenteel zit ik bijna 1 jaar bij Zonneplan. Hebben jullie tips over dynamisch contract aanhouden of overstappen naar vast contract?

Eind februari ben ik overgestapt naar hybride warmtepomp, waardoor kWh verbruik stijgt en m3 enorm is gedaald van 1200m3 naar +-300m3.

Bij overstappen.nl komt met Vast contract Budgetenergie het goedkoopt eruit met 81 per maand en 340 welkomsbonus. En dynamisch contract NextEnergy met 58 per maand en 310 welkomsbonus.

Met zo'n laag gasverbruik kan je je voordeel doen met hoge bonussen. Als je een los gas contract neemt voor een jaar kan je via de vergelijkers bijvoorbeeld Greenchoice nemen met een bonus van € 175. Het tarief is op dit moment € 1,37 maar minder belangrijk vanwege de hoge bonus.

Stroom kan je dan apart nemen (bij een andere leveranciers) als vast of dynamisch.

• Truus01

2 personen
Teruglevering 2.400 kWh

€ 120,-/maand

€ 101,-/maand

Ja, lijkt op zich een OK deal. De gasprijs lijkt me wat hoog. Heb je ook gekeken of het misschien voordeliger is om stroom en gas te splitsen?
Momenteel lijkt de meeste winst te zitten in een hoge cashback/bonus/korting.

En zoals anderen al gezegd hebben, zolang mogelijk gebruik blijven maken van je oude meter, dan heb je ook geen terugleverkosten. (Als dit in jouw geval nog een (contract)jaar blijft, dan heb je gesaldeerd, geen terugleverkosten betaald en ontvang je een terugleververgoeding over die 300kWh.)

De laagste gasprijs met de hoogste korting is waarschijnlijk het gunstigste voor jou, omdat de stroomprijs er niet toe doet zolang je die oude meter hebt.
(Je kunt ook nog zoeken naar de hoogste terugleververgoeding, maar dat is het denk ik niet waard, en mochten ze toch snel de meter komen vervangen, heb je daar waarschijnlijk eerder nadeel van, dan voordeel.)

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Novax schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:55:
[...]

Hoe weet je van de draaischijfmeter dat je 2100 kWh hebt verbruikt van het net en 2400 kWh hebt teruggeleverd?
Mijn jaarverbruik ligt op -300 kWh (en via de app van de zonnepanelen zie ik natuurlijk dat het ~ 2.400 kWh opbrengt)
Truus01 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:01:
[...]

Ja, lijkt op zich een OK deal. De gasprijs lijkt me wat hoog. Heb je ook gekeken of het misschien voordeliger is om stroom en gas te splitsen?
Momenteel lijkt de meeste winst te zitten in een hoge cashback/bonus/korting.

En zoals anderen al gezegd hebben, zolang mogelijk gebruik blijven maken van je oude meter, dan heb je ook geen terugleverkosten. (Als dit in jouw geval nog een (contract)jaar blijft, dan heb je gesaldeerd, geen terugleverkosten betaald en ontvang je een terugleververgoeding over die 300kWh.)

De laagste gasprijs met de hoogste korting is waarschijnlijk het gunstigste voor jou, omdat de stroomprijs er niet toe doet zolang je die oude meter hebt.
(Je kunt ook nog zoeken naar de hoogste terugleververgoeding, maar dat is het denk ik niet waard, en mochten ze toch snel de meter komen vervangen, heb je daar waarschijnlijk eerder nadeel van, dan voordeel.)
Dan is mijn gedachtengang goed, om de oude meter te houden en inderdaad voor een lage gasprijs te gaan (aangezien dit de grootste kostenpost van het contract is).

Dank voor de reacties!

• Novax
  • Niet online
Magic6399 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:37:
[...]

Mijn jaarverbruik ligt op -300 kWh (en via de app van de zonnepanelen zie ik natuurlijk dat het ~ 2.400 kWh opbrengt)
Ah, maar je zonnepanelen opbrengst is niet gelijk aan wat je daadwerkelijk aan het net teruglevert want daar gaat je eigen direct verbruik nog vanaf. Die cijfers moet je ook niet gebruiken voor het invullen bij de vergelijkers om een schatting te krijgen van het maandbedrag. Eigenlijk moet je 1 kWh voor verbruik invullen en 300 kWh voor teruglevering.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

voil schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:34:

Kijk ook eens naar Energiek met hun modelcontract (of alternatieve aanbieders), dat was voor mij ook veel aantrekkelijker bij behoudt van zekerheid t.o.v. wat ik kon vinden aan 'gewone' vaste contracten.
Het probleem wat ik heb met elk contract dat niet vaste tarieven hanteert is dat we in volgens mij amper vier jaar drie keer een energiecrisis gehad hebben. Nul garantie dat dat niet gebeurd in de komende winter, als ik 40+ kWh per dag door mijn (hybride) WP trek als het lekker vriest. Overigens ook nul garantie dat het wel gebeurd en dynamisch niet gewoon ergens rond de 25ct/kWh hangt hoor.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:41
Magic6399 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:37:
[...]

[...]

Dan is mijn gedachtengang goed, om de oude meter te houden en inderdaad voor een lage gasprijs te gaan (aangezien dit de grootste kostenpost van het contract is).

Dank voor de reacties!
Jij gaat de oude meter niet houden. Voor 2027 gaat hij eruit. De mijne gaat na ruim 18 jaar salderen helaas volgende week naar de schroothoop. Het waren mooie jaren met salderen zonder gezeur. :'(

• Truus01
MotorBeast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:44:
[...]

Jij gaat de oude meter niet houden. Voor 2027 gaat hij eruit. De mijne gaat na ruim 18 jaar salderen helaas volgende week naar de schroothoop. Het waren mooie jaren met salderen zonder gezeur. :'(
Houden niet, maar het kan even duren voordat hij (of een ander hier) aan de beurt is.
Er is uitloop mogelijk tot 2029, als ik me niet vergis.
Maar meer daarover oa in dit topic.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:57
Truus01 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:02:
[...]

Houden niet, maar het kan even duren voordat hij (of een ander hier) aan de beurt is.
Als de pv nooit aangemeld is komen ze voorlopig ook niet

1 PVoutput . Dongen NB

• MotorBeast
Truus01 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:02:
[...]

Lijkt me stug met de Energiewet. We gaan het zien.

• MotorBeast
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:04:
[...]

Als de pv nooit aangemeld is komen ze voorlopig ook niet
Ben je ook in overtreding.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vanaf nu graag weer terug naar het topic : "Zal ik van energiecontract wisselen"

• CrimsonRider
  • Laatst online: 28-04 09:07
Ik kom bij Greenchoice vandaan en vergelijken lijkt bijna niet te doen.
Dat verlengaanbod van ze wijkt zoveel af qua indeling van de markt dat het overzicht lastig te maken is. Maar goed, hier gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Verbruik 
1822 normaal
2025 dal

Teruglevering
2046 normaal
932 dal

Gas
1113
Huishouden met anderhalve elektrische auto, koken en verwarmen op gas, vanaf de zomer airco in het hele huis. En een stuk of 14 zonnepanelen. We wonen er met zijn vieren, 2 kinderen, net geen tieners.

Aanbod Greenchoice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FdLxVsyq-6EpjWvnYr7XZ6f5yI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DdAsJiTCsSQmm8AMUFk4J3iY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y489WhPSowTRyiMBfEwmaApuPiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kvxWrXZXYWsaPovenLPI7JB7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L32X8etryfyq3Gb9rw8e3r0Tu_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtxTbvVpRobyW540voHJvXoJ.png?f=user_large

Dat is stevig. Komt op 265 euro per maand. Okay. Dat zou kunnen. Maar ik snap het niet. Als ik naar vergelijkers ga, dan hebben die hogere tarieven. Maar wel significant goedkopere contracten. Wat zie ik over het hoofd?

Hier neem Vattenfall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3yVex1kX4ScMrDX6ZBwNKOEh1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7tMDiPWsgnB01N4l4md5nZU2.png?f=user_large

Zelfs voor de korting is die 500+ euro goedkoper. Terwijl Greenchoice tarief lager ligt voor stroom. Wellicht krijg ik na een tijdje zoeken tunnelvisie. Maar ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie.

[ Voor 3% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 20:58 . Reden: Typo ]

Code, justify, code - Pitr Dubovich

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:30:
Ik kom bij Greenchoice vandaan en vergelijken lijkt bijna niet te doen.
Dat verlengaanbod van ze wijkt zoveel af qua indeling van de markt dat het overzicht lastig te maken is. Maar goed, hier gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Verbruik 
1822 normaal
2025 dal

Teruglevering
2046 normaal
932 dal

Gas
2978
Huishouden met anderhalve elektrische auto, koken en verwarmen op gas, vanaf de zomer airco in het hele huis. En een stuk of 14 zonnepanelen. We wonen er met zijn vieren, 2 kinderen, net geen tieners.

Aanbod Greenchoice
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is stevig. Komt op 265 euro per maand. Okay. Dat zou kunnen. Maar ik snap het niet. Als ik naar vergelijkers ga, dan hebben die hogere tarieven. Maar wel significant goedkopere contracten. Wat zie ik over het hoofd?

Hier neem Vattenfall
[Afbeelding]

Zelfs voor de korting is die 500+ euro goedkoper. Terwijl Greenchoice tarief lager ligt voor stroom. Wellicht krijg ik na een tijdje zoeken tunnelvisie. Maar ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Hoeveel kuub gas verbruik je? Want je tekstblok geeft wat anders weer dan je GC berekening volgens mij en Vattenfall kan ik niet iets uit wijs worden zo.

• CrimsonRider
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:57:
[...]

Hoeveel kuub gas verbruik je? Want je tekstblok geeft wat anders weer dan je GC berekening volgens mij en Vattenval kan ik niet iets uit wijs worden zo.
1113 8)7
Ik zie dat ik daar een typo maakte, ook even in de post aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 20:59 ]

• CrimsonRider
En ik zie dat dat waarschijnlijk het issue was.
Ik ga opnieuw kijken, een typo, ik zit te lang hier naar te staren.

[ Voor 93% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 21:03 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:58:
[...]

1113 8)7
Ik zie dat ik daar een typo maakte, ook even in de post aangepast.
Dan zou ik ook eens serieus naar de modelcontracten kijken. Die staan nooit op de vergelijkingssites. Zie hier Energiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhgeaPcyFTwk1wBsEpXa9ygZF8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/39vQVbBoFwCgKcmhFCmPJuHC.png?f=user_large

Dit is een 1 jaar vast modelcontract, je hebt ze ook (ook bij Energiek) voor vaste prijzen per kwartaal.
Dit is dus € 2.058,00 per jaar met vast of met een kwartaal-vaste-prijs is dit € 1.928,04.

Zie ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 daar staat een Google docs sheet in die je ook kunt gebruiken (overigens zonder gas).

Let op ik heb random een PC/HN ingevuld bij Energiek, dus de exacte kosten zullen iets anders zijn i.v.m. netbeheerders en mogelijke aansluitingen en SJV.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 24-04-2026 21:03 ]

• CrimsonRider
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:02:
[...]

Dan zou ik ook eens serieus naar de modelcontracten kijken. Die staan nooit op de vergelijkingssites. Zie hier Energiek:
[Afbeelding]

Dit is een 1 jaar vast modelcontract, je hebt ze ook (ook bij Energiek) voor vaste prijzen per kwartaal.
Dit is dus € 2.058,00 per jaar met vast of met een kwartaal-vaste-prijs is dit € 1.928,04.

Zie ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 daar staat een Google docs sheet in die je ook kunt gebruiken (overigens zonder gas).

Let op ik heb random een PC/HN ingevuld bij Energiek, dus de exacte kosten zullen iets anders zijn i.v.m. netbeheerders en mogelijke aansluitingen en SJV.
Tx, daar had ik dus helemaal niet naar gekeken. Wel een raar ding dat Greenchoice. Ik zie nu pas dat ze in hun aanbieding de verbruiken al uit elkaar hebben getrokken. Vond het al raar dat het niet overeen kwam met wat ik zelf had gezien.

Nu op basis van de data van de netbeheerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujHzDzFdyQp2RxOwi1hzcgHB0Mg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eBidTOCNk8FVL0a0eyvglLgg.png?f=user_large

• CrimsonRider
[...]

[Afbeelding]

Nou, dat scheelt. Inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG39DP-AarJreDDSnGg9L1OYfUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeSecWihfEdoue8r0oDacmDE.png?f=fotoalbum_large

Wat is dat gas bizar duur eigenlijk geworden. Er komt moderne airco in het hele huis, ik ga toch overwegen daar mee te verwarmen ook.

Tx again. Dit scheelt.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:03

Vos

AFCA

[...]

[Afbeelding]

Ik dacht altijd dat die duurder waren, maar deze is wel interessant.

• Truus01
CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:46:
Wat is dat gas bizar duur eigenlijk geworden. Er komt moderne airco in het hele huis, ik ga toch overwegen daar mee te verwarmen ook.
Dat is een slim idee. Vooral als je dan echt zou stoppen met gas, want de besparing op de vaste kosten van gas is ook best aardig.

• Truus01

Apart dat het een 1-jaar vast modelcontract is.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:18
Truus01 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:33:
[...]

Apart dat het een 1-jaar vast modelcontract is.
Dit is een nieuw modelcontract van de ACM. Zie: https://www.acm.nl/nl/pub...euwe-modelcontracten-vast

• Truus01
Och ja. Ik dacht dat er juist alleen die kwartaal-contracten waren.

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:25
Ik moet ook weet overstappen.
Heb 15 panelen.
Klopt dit nou dat ik bij energiek niks kost voor een jaar vast? (Alleen stroom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7c4S42of6jQ2ZZmJFqNtjOT5KQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/014Fc6loyoYeTUGKKCDxiKnI.png?f=fotoalbum_large

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Ozza ik ben een maand geleden overgestapt naar Energiek maar herinner me dat de berekening op hun eigen site toen voor geen meter klopte (voor mijn situatie). Weet niet meer wat het was, misschien geen rekening houdend met einde salderen?

• MotorBeast
Ik heb sinds een paar dagen een slimme meter gekregen. Kon tot nu toe altijd met de oude Ferraris heel makkelijk salderen maar dat feest is voorbij. Nu heb ik nog tot november 2027 terugleveren zonder kosten maar toch nu met slimme meter in dynamisch gedoken. Als ik bereken bij Zonneplan kom ik op negatief €9,- per maand terwijl ik nu voor stroom €50,- per maand betaal bij Greenchoice. Hoe serieus kan ik die schatting nemen van Zonneplan want het lijkt me gebaseerd op een gemiddelde maar mijn hoge stroomverbruik ligt met name in de wintermaanden met een WP en dan lijken me de dynamische tarieven hoog met weinig zonenergie en dan komt de berekening wellicht totaal anders eruit te zien. Iemand ervaring hiermee want anders breek ik GC open met een boete van zo'n €130,-.

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:25
Wat ik merk ik dat zonneplan en energiek geen vaste netbeheerkosten laten zien dus het lijkt beter maar is het niet..

• MotorBeast
@Ozza Toch wel: Vaste leveringskosten stroom
€ 75
Netbeheerkosten stroom
€ 475,83

• Pejdref
  • Niet online
@MotorBeast Als je nu nog een contract zonder terugleverkosten hebt en je een groot deel van je verbruik weg kunt salderen (ligt aan je totale afname/teruglevering) dan zou ik dat contract dit jaar nog niet op gaan breken.
De zonneplan berekening gaat ervan uit dat je teruggeleverde stroom gemiddeld net zo veel waard is als je afgenomen stroom. Dat haal je zonder EV of grote thuisaccu niet.

Ik vraag me dan wel af hoe je met GC zonder terugleverkosten op 50€ per maand uitkomt.

• MotorBeast
@Pejdref Mijn oude meter gaf een verbruik van zo'n 2100kWh en de panelen leveren zo'n 5800kWh. De Wp slurpte in 2025 3500kWh voor verwarmen woning en SWW.

• Pejdref
  • Niet online
@MotorBeast Ah ja, je hebt door de oude meter natuurlijk geen inzicht in teruglevering en direct eigenverbruik. Wat heb je ingevuld voor de zonneplan berekening?

Je moet je totale netafname en totale teruglevering invullen. Je teruglevering is je opwek verminderd met je eigenverbruik. Je netto verbruik na salderen is dus 2100kWh, eigenverbruik zou ik op 30% schatten.

Teruglevering is dan: 70% van 5800 = 4060kWh
Netafname is dan: 2100+4060 = 6160kWh

Die zou je in moeten vullen voor de berekeningen, dit is dus wel met de aanname van 30% eigenverbruik.
Wat is je kWh tarief in je GC contract?

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
Oké ik denk dat ik in dit topic moet zijn.

Wat adviseren jullie in mijn situatie een overstap naar dynamisch of opzoek naar een vast contract.
Ik heb nog een vast contract voor 6 maanden.

Situatie 2025, geen gas (wp), elektrische auto.
Woning verbruik 6,72 MWh
Opbrengt zonnepanelen 7,2MWh

Energie aansluiting:
Gebruik 5,38Mwh
Teruglevering 4,9MWh

Uitsplitsing:
Wp 1900KWh
Auto 1550KWh (99% ‘s nachts laden)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Over dag of wat gaat mijn nieuwe contract in dat ik 2 maanden terug vastlegde bij Energiek. Dat was op op de 3e dag van de oorlog, dus ergens dom, maar als ik nu naar Energiek was gedaan, was ik 14% meer kwijt geweest, dus ben tevreden.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Daros schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:13:
Oké ik denk dat ik in dit topic moet zijn.

Wat adviseren jullie in mijn situatie een overstap naar dynamisch of opzoek naar een vast contract.
Ik heb nog een vast contract voor 6 maanden.

Situatie 2025, geen gas (wp), elektrische auto.
Woning verbruik 6,72 MWh
Opbrengt zonnepanelen 7,2MWh

Energie aansluiting:
Gebruik 5,38Mwh
Teruglevering 4,9MWh

Uitsplitsing:
Wp 1900KWh
Auto 1550KWh (99% ‘s nachts laden)
Heb je al aan een thuisbatterij gedacht?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• MotorBeast
Pejdref schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:16:
@MotorBeast Ah ja, je hebt door de oude meter natuurlijk geen inzicht in teruglevering en direct eigenverbruik. Wat heb je ingevuld voor de zonneplan berekening?

Je moet je totale netafname en totale teruglevering invullen. Je teruglevering is je opwek verminderd met je eigenverbruik. Je netto verbruik na salderen is dus 2100kWh, eigenverbruik zou ik op 30% schatten.

Teruglevering is dan: 70% van 5800 = 4060kWh
Netafname is dan: 2100+4060 = 6160kWh

Die zou je in moeten vullen voor de berekeningen, dit is dus wel met de aanname van 30% eigenverbruik.
Wat is je kWh tarief in je GC contract?
Afgerond €0,29.

• Truus01
Bravertal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:38:
[...]

Nu met salderen nog niet nodig.
Maar vanaf 2027, vooral icm het 's nachts laden lijkt het in deze situatie wel een goed idee.

En dan waarschijnlijk met dynamisch.
Al zou dat 's winters dan nog wel eens vies tegen kunnen vallen, dus wat dat betreft misschien toch een vast contract. Eigenlijk juist eerder bedenk ik me nu. Want zomers heb je dan alles uit de accu, en waarschijnlijk is er alleen 's winters nog verbruik, dan kun je beter zoeken naar een goedkoop vast tarief voor in de winter (om het tekort van de panelen en accu op te vangen).

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik ga binnen nu en twee weken zonnepanelen plaatsen. Het vermogen is zo'n 2500 Wp. Ik weet nog niet wat ik ga terugleveren etc. Het betreft een vrij simpel huishouden. Geen elektrische auto, warmtepomp of iets dergelijks.

Mijn huidige contract is van Budget Energie en die loopt begin juli af. Nu wil ik daar niet blijven want zij bieden nu al bijna geen salderingsvergoeding ten opzichte van andere bedrijven, maar ik kan nu ook niet weg anders ben ik mijn welkomsbonus kwijt.

Is het handig om per juli al over te stappen naar een dynamisch contract? Of zal ik eerst nog een jaar vast afnemen bij partij X om daarna de overstap naar dynamisch te maken? Ik wil het liefst dit jaar nog het maximale uit de salderingsregeling halen.

Verbruik: 2.500 kWh
Gas: 700 m3

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Beun op 28-04-2026 13:50 ]

• Truus01
Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:49:
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik ga binnen nu en twee weken zonnepanelen plaatsen. Het vermogen is zo'n 2500 Wp. Ik weet nog niet wat ik ga terugleveren etc. Het betreft een vrij simpel huishouden. Geen elektrische auto, warmtepomp of iets dergelijks.

Mijn huidige contract is van Budget Energie en die loopt begin juli af. Nu wil ik daar niet blijven want zij bieden nu al bijna geen salderingsvergoeding ten opzichte van andere bedrijven, maar ik kan nu ook niet weg anders ben ik mijn welkomsbonus kwijt.

Is het handig om per juli al over te stappen naar een dynamisch contract? Of zal ik eerst nog een jaar vast afnemen bij partij X om daarna de overstap naar dynamisch te maken? Ik wil het liefst dit jaar nog het maximale uit de salderingsregeling halen.

Alvast bedankt!
In jouw geval denk ik dat het beter is om dit jaar nog een vast contract te pakken, dit omdat jij je verbruik (en teruglevering) niet kunt sturen en dan heeft het nog niet veel nut om een dynamisch contract te pakken (denk ik).
Je zou in ieder geval kunnen kijken of gas en stroom splitsen voordelig is.
En op welke contracten je een goede welkomstbonus krijgt.
En/of dat je een contract voor een half jaar kunt nemen. Misschien is een modelcontract wel iets, wat dat betreft.

• Beun
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:26:
[...]

In jouw geval denk ik dat het beter is om dit jaar nog een vast contract te pakken, dit omdat jij je verbruik (en teruglevering) niet kunt sturen en dan heeft het nog niet veel nut om een dynamisch contract te pakken (denk ik).
Je zou in ieder geval kunnen kijken of gas en stroom splitsen voordelig is.
En op welke contracten je een goede welkomstbonus krijgt.
En/of dat je een contract voor een half jaar kunt nemen. Misschien is een modelcontract wel iets, wat dat betreft.
Bedankt, hier kan ik wat mee! :)

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:38

Ersus

Zuid-Limburg

Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:49:

Alvast bedankt!
Jouw panelen leveren het meeste aan opwek in de uren dat de stroom het minste waard is.

Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.

Uurtarieven Zonneplan vandaag en morgen ex energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0dYdsg2x-UsbrVkd_cKk6B4JW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRsFlORh5HDu3pGIXFN6GbjT.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het huisverbruik kan verschuiven naar de piek opwek van eigen dak zul je nog meer van eigen dak direct verbruiken.

Een Homewizard P1 meter kan je straks een mooi overzicht geven van je verbruiksgedrag.

Wellicht zie je dan ook aan die gegevens of een kleine stekker batterij interessant is voor de nachtoverbrugging vanaf 2027.

Wellicht al rekening houden met een Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer zodat je eventueel kan remmen van opwek als je ooit Dynamisch gaat. Terugleveren met negatieve tarieven is niet erg praktisch.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Beun
  • Niet online
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:54:
[...]

Jouw panelen leveren het meeste aan opwek in de uren dat de stroom het minste waard is.

Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.

[Afbeelding]

Als je het huisverbruik kan verschuiven naar de piek opwek van eigen dak zul je nog meer van eigen dak direct verbruiken.

Een Homewizard P1 meter kan je straks een mooi overzicht geven van je verbruiksgedrag.

Wellicht zie je dan ook aan die gegevens of een kleine stekker batterij interessant is voor de nachtoverbrugging vanaf 2027.

Wellicht al rekening houden met een Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer zodat je eventueel kan remmen van opwek als je ooit Dynamisch gaat. Terugleveren met negatieve tarieven is niet erg praktisch.
Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Homewizard P1 meter heb ik direct besteld. Een batterij staat op de verlanglijst maar ik kijk nog even wat die prijzen doen.
Zal voor nu wel de focus leggen op een vast contract met gunstige voorwaarden.

De Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer klinkt interessant. Hier moet ik eens wat meer over gaan lezen. Volgens mij kan ik ook zoiets doen met de API van mijn omvormer in combinatie met Home Assistant? Of heb ik het dan verkeerd?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:18:
[...]

Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Homewizard P1 meter heb ik direct besteld. Een batterij staat op de verlanglijst maar ik kijk nog even wat die prijzen doen.
Zal voor nu wel de focus leggen op een vast contract met gunstige voorwaarden.

De Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer klinkt interessant. Hier moet ik eens wat meer over gaan lezen. Volgens mij kan ik ook zoiets doen met de API van mijn omvormer in combinatie met Home Assistant? Of heb ik het dan verkeerd?
Klopt, als de omvormer modbus TCP/IP spreekt dan kun je het vermoedelijk wel in HA integreren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• MotorBeast
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:54:
[...]

[Afbeelding]

Waarom krijg ik dan in de berekening van Zonneplan dit voor mijn teruglevering na 2027?

Teruglevering
-4060 kWh ✕ € 0,14€ -567,47

Terugleververgoeding
€ -434,69
Inkoopvergoeding vergoeding 2 ct/kwh
€ -81,2
Zonnebonus 10%
€ -51,59

Panelen knallen hier nu tegen de 4000W en leveren nu reeds zo'n 35kWh per dag. Krijg ik nooit opgemaakt. WP draait nu om boiler van 300 liter op te warmen met zo'n 1000W.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2026 16:12 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:08:
[...]

Waarom krijg ik dan in de berekening van Zonneplan dit voor mijn teruglevering na 2027?

Teruglevering
-4060 kWh ✕ € 0,14€ -567,47

Terugleververgoeding
€ -434,69
Inkoopvergoeding vergoeding 2 ct/kwh
€ -81,2
Zonnebonus 10%
€ -51,59

Panelen knallen hier nu tegen de 4000W en leveren nu reeds zo'n 35kWh per dag. Krijg ik nooit opgemaakt. WP draait nu om boiler van 300 liter op te warmen met zo'n 1000W.
Geen idee hoe zij rekenen vooraf maar ik kreeg met mijn getallen ingegeven bij Zonneplan ook hele andere cijfers dan dit. En onderstaande bevalt me beter dan wat uit hun berekening kwam.

Verklaar jij mij maar hoe het kan dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQHJ-ODJ9Hw_W4bEl2FNRaa7ec0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDeJ4XePoNjFwr2VisPFnwkk.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
@Ersus Ik hoef toch niets te verklaren? Jij stelt dat je niets terugkrijgt terwijl hun site zegt van wel. Welles, nietes, welles, nietes enz enz. Wordt lachen in 2027 na afschaf salderen. Er is nu al geen peil op te trekken en dat wordt denk ik alleen maar erger. Vroeger was niet alles beter maar sommige dingen wel.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:28:
@Ersus Ik hoef toch niets te verklaren? Jij stelt dat je niets terugkrijgt terwijl hun site zegt van wel. Welles, nietes, welles, nietes enz enz. Wordt lachen in 2027 na afschaf salderen. Er is nu al geen peil op te trekken en dat wordt denk ik alleen maar erger. Vroeger was niet alles beter maar sommige dingen wel.
De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.'

Ik ben zelf niet verrast maar goed voorbereid.

• MotorBeast
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:39:
[...]

De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.'

Ik ben zelf niet verrast maar goed voorbereid.
Ik weet niet welke kant je nu op wil? Je stelt levert niets op en laat dan zien van wel. Wat is het nu? Deze vage antwoorden kan niemand of ik niets mee. Mooi dat jij bent voorbereid maar hoe of wat?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik had met GC 0,28 per kWh aanbod september vorig jaar en ~ 800€ teruglever vergoeding er bovenop.

Na een half jaar to nu heb ik inmiddels met Tibber gemiddeld €0,22 per kWh betaald en sinds er een thuisaccu staat dus veel meer zelf gebruikt en of terug geleverd. Laatste maand gemiddeld 0,16€ per kWh.

Met ~ 11.000kWh per jaar gaat dat wel goed alleen al kijkende naar de 6ct per kWh bespaard + die 800€ terugleverboete niet hoeven betalen. Oke, 3500kWh is de auto en gaat zakelijk, maar toch. En de zomer is pas net begonnen :)

Komende jaren zal het wel fors veranderen: lagere prijzen voor accu’s, meer mensen die dus de prijs gaan stabiliseren en dus voor iedereen normalere prijzen. Maargoed, geen glazen bol.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet welke kant je nu op wil? Je stelt levert niets op en laat dan zien van wel. Wat is het nu? Deze vage antwoorden kan niemand of ik niets mee. Mooi dat jij bent voorbereid maar hoe of wat?
De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.' En ik had geen stelling naar MotorBeast gegeven, geen idee welke kan je nu op wil MotorBeast...

Je klinkt je in op iets en verdraait de stelling en dan zet je een andere toon? Hm...

Gewoon niet doen lijkt de betere oplossing te zijn.

• MotorBeast
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
[...]

De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.' En ik had geen stelling naar MotorBeast gegeven, geen idee welke kan je nu op wil MotorBeast...

Je klinkt je in op iets en verdraait de stelling en dan zet je een andere toon? Hm...

En je geeft weer geen antwoord op de vragen. Zinloos dit.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:57
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
[...]

Hij vind jou stelling naar beun nogal tegenstrijdig denk ik ....

1 PVoutput . Dongen NB

• Beun
  • Niet online
Nog even een hele stomme vraag van mijn kant. Mijn vast contract bij Budget Energie loopt tot 1 juli 2026. Ik wil het liefst maximaal gebruik maken van de saldering. Klopt het dat ik pas op 2 juli mijn contract kan opzeggen? Normaal let ik hier amper op maar dit jaar is het net even anders.

• Pejdref
  • Niet online
De energiecontracten jungle is nogal maatwerk geworden. Een stelling gericht aan persoon X hoeft dus niet te gelden voor persoon Y in een andere situatie.

Zoals al eerder gezegd; de berekening van de zonneplan site is erg optimistisch als je geen/weinig planbaar stroomverbruik hebt. En pessimistisch voor diegene die een zeecontainer vol accu's thuis hebben staan.

Zelf heb ik een full electric woning, gros van het verbruik gaat dus naar de warmtepomp in de winter. Warm water bereiding doe ik in de zonnige uren. Daarmee kwam ik in een simulatie over 2025 uit op ca 28,5 cent afname en 21 cent teruglevering, de postsaldeer TLV zou daarmee uitkomen op ongeveer 4,5 cent. Bij zonneplan zou ik daarmee uitkomen op ongeveer 7 cent TLV (zonnebonus).

• Truus01
Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:00:
Nog even een hele stomme vraag van mijn kant. Mijn vast contract bij Budget Energie loopt tot 1 juli 2026. Ik wil het liefst maximaal gebruik maken van de saldering. Klopt het dat ik pas op 2 juli mijn contract kan opzeggen? Normaal let ik hier amper op maar dit jaar is het net even anders.
Even bellen om het zeker te weten, want er zit sowieso verschil in tot en tot en met.
Jij schrijft tot, dan zou je juist op 1 juli het nieuwe contract moeten laten beginnen.
Opzeggen moet waarschijnlijk al eerder, vaak een maand van tevoren.

• Beun
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
[...]

Even bellen om het zeker te weten, want er zit sowieso verschil in tot en tot en met.
Jij schrijft tot, dan zou je juist op 1 juli het nieuwe contract moeten laten beginnen.
Opzeggen moet waarschijnlijk al eerder, vaak een maand van tevoren.
Ik ga morgen bellen. Heb altijd wel een dubbel gevoel bij een klantenservice. Er heerst bij mij nogal wat onwetendheid en dan ben ik bang dat ze er dankbaar gebruik van maken.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
Bravertal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:38:
[...]

Ja dat is zeker iets wat ik volgend jaar wil gaan nemen.
Voor nu alleen de keuze ga ik naar dynamisch of ga ik voor vast.
Ik denk gezien mijn verbruik voornamelijk snachts zit en de opwek overdag ik beter uitben met een vast contract zolang je nog deels kan salderen.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.