Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:35

Dennis1812

Amateur prutser

eksnva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:59:
Zoals zovelen twijfel ik ook wat ik het beste kan doen.

Mijn huidige contract bij United Consumers loopt op 2 juli af. Ik kan al een nieuw contract afsluiten met ingangsdatum 2 juli. Maar de vraag is welk contract.

Huidig verbruik:
Normaal 1950 kWh
Teruglevering normaal 1680
Dal 2800
Teruglevering dal 700

Gas: 1650 m3

We hebben geen warmtepomp en geen elektrisch auto. Het gasverbuik is redelijk hoog doordat we op gas koken en 2 tieners in huis hebben die graag douchen of in bad gaan. Voor de warmte 's avonds zorgt een hybride pellet/hout kachel.

Een vast gascontract zou een optie kunnen zijn. Een variabel stroomcontract heeft denk ik weinig zin omdat die pas in juli ingaat en de tarieven dan wel weer anders zullen zijn. Dynamisch heeft denk ik ook weinig nut in onze situatie. Maar ik hoor graag als anderen daar anders over denken.

Wat is wijsheid? Bedankt voor het meedenken!
Ik zou toch naar je gasverbruik gaan kijken.
Douchen en koken is dusdanig minimaal verbruik dat het echt elders zit.

Of de douche moet 24/7 aanstaan met een 6pits fornuis 24/7 op hoog vuur.

Kijk eens naar je gasverbruik in juli/augustus. Dan verwarm je niet en zie je je verbruik voor koken/douchen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 20:33
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:04:
[...]

Kijk eens naar je gasverbruik in juli/augustus. Dan verwarm je niet en zie je je verbruik voor koken/douchen.
Hier hadden we eenzelfde beeld. Dame 1 en dame 2 teruggezet naar 5 minuten douchen scheelde al aardig wat. Wat bizar veel meer scheelde was de verwarming van 21,5 graden - zonder echtscheiding - terug naar 19 graden. En daar zijn de dames inmiddels keurig aan gewend. Van 1400 kuub terug naar 650 per jaar. Derde wijziging bedenk ik net was van HR+ glas naar HR+++. Alles goed voor zo'n 750 kuub minder gas.

Ik zit met eenzelfde dilemma, mijn contract loopt af eind juni, betaal nu 1,17 voor gas. Ik neig naar afwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Houtenklaas op 07-04-2026 20:16 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wij douchen en badderen zolang we willen.
Maar de kachel omlaag heeft hier ook honderden m3 gescheeld.
Van ~1150 naar ~600.

Qua isolatie zie je daar nog geen effect in. Spouwmuur is afgelopen oktober pas geïsoleerd en deze cijfers zijn van het jaar ervoor.

Ik geniet ervan om een uur in een bad van 40gr te liggen en daarna 20min te stomen in de douche. Ook fijn voor mijn chronische rugpijn en loskomen van slijm bij astma.
De meeste klagen op hun vrouw, hier in huis ben ik de koukleum.

Mijn investering in een zeer dik wollen vest is zo terugverdiend.
Op het werk zit ik in de nachtdienst onder een elektrische deken. Maar dat zitten nagenoeg alle collegas.

• eksnva
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-04 23:18
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:04:
[...]

In juli/augustus is het verbruik 15-20m3. Maar dan we meestal ook een week of 3 weg. Juni 30m3 en september 45-50m3.
We hebben een 6 pits gasfornuis..... De woning is een Limburgs vakwerkhuis. Na-isoleren is mogelijk maar dan verliest het huis zijn karakter.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:55
Ik volg de volgende redenatie: de energieprijs is op dit moment vrijwel geheel bepaald door de geopolitieke situatie in het Midden Oosten, en gegeven de blokkade waarschijnlijk op het hoogste niveau, tenzij landen door hun voorraden heen geraken, waarop iedereen tegen elkaar gaat opbieden.

Het lijkt mij dat gegeven het feit dat de door Iran geblokkeerde Straat van Hormuz de wereldwijde belangen dermate worden geschaad dat dit krachten/tegenmachten hiertegen activeert dat het toch al zwakke IRGC niet kan tegenhouden. Of het Iraanse volk nu wel of niet van hun tirannie wordt bevrijd, deze tegenmachten zullen veel te groot blijken om tegen te houden. De straat gaat hoe dan ook open.

Hiermee is voor mij de kans op een daling in het komende jaar veel waarschijnlijker dan het gelijk blijven of verhogen van de energieprijzen. Een jaar geleden nam ik Rusland ook nog mee in de calculatie, maar de kans dat Rusland Europa aanvalt lijkt mij steeds onwaarschijnlijker, om vele redenen. Wel neemt de kans dat Poetin op kernwapens ín Oekraïne overgaat steeds groter nu hij steeds meer in het nauw komt. Dat zal een kortstondige energieprijsverhoging tot gevolg hebben maar ook dan zullen de markten snelt weer kalmeren.

Oftewel: dit lijkt mij juist een ideale tijd voor een dynamisch contract zodat je die (waarschijnlijke) daling pakt, itt de nu absurd hoge vaste contracten. Tegengesteld dus wb een jaar geleden, toen ik met pijn in mijn hart van dynamisch terug ging naar vast vanwege de geopolitieke situaties.

Maar er blijft natuurlijk Taiwan en de gestoorde Xi, maar ook dat lijkt mij niet waarschijnlijk (maar zeker niet onmogelijk (qua poging)).

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

eksnva schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:25:
[...]

In juli/augustus is het verbruik 15-20m3. Maar dan we meestal ook een week of 3 weg. Juni 30m3 en september 45-50m3.
We hebben een 6 pits gasfornuis..... De woning is een Limburgs vakwerkhuis. Na-isoleren is mogelijk maar dan verliest het huis zijn karakter.
Dus verbruik je niet meer dan 50m3 voor koken en douchen.

Je kan wellicht van binnenuit isoleren? Daar, en kachel omlaag, zit je winst. Niet bij koken en douchen.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik zit tot eind juli bij United Consumers voor mijn gas. Krijg net een verlengaanbod binnen, poeh wat een prijzen met 1,66289 euro per m3. Dan is de VEH deal die ik heb een stuk interessanter. Maar twijfel nog steeds of wachten tot eind juli (nog bijna 3 maanden) niet slimmer is. Zeker nu de oorlog in Iran on hold is gezet (en hopelijk definitief voorbij is). Weet iemand of er nog een kans is dat het verlengaanbod wordt bijgesteld door UC?

Loyaliteitsbonus € 25,00
Totale korting € 25,00

Variabele kostenTarief/ Verbruik/ Totaal
Leveringskosten € 0,93609 / 566 m³ / € 529,83
Energiebelasting € 0,72680 / 566 m³ / € 411,37

Vaste kostenTarief / Periode / Totaal
Vaste leveringskosten € 0,37928 / 365 dag / € 138,44
Netbeheerkosten € 0,73048 / 365 dag / € 266,63
Alle bedragen zijn inclusief 21% btw tenzij anders vermeld.

Verwachte jaarkosten€ 1.346,27
Verwachte maandkosten€ 112,19

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:46
GeEkIe schreef op woensdag 8 april 2026 @ 00:24:
Ik volg de volgende redenatie: de energieprijs is op dit moment vrijwel geheel bepaald door de geopolitieke situatie in het Midden Oosten, en gegeven de blokkade waarschijnlijk op het hoogste niveau, tenzij landen door hun voorraden heen geraken, waarop iedereen tegen elkaar gaat opbieden.

Het lijkt mij dat gegeven het feit dat de door Iran geblokkeerde Straat van Hormuz de wereldwijde belangen dermate worden geschaad dat dit krachten/tegenmachten hiertegen activeert dat het toch al zwakke IRGC niet kan tegenhouden. Of het Iraanse volk nu wel of niet van hun tirannie wordt bevrijd, deze tegenmachten zullen veel te groot blijken om tegen te houden. De straat gaat hoe dan ook open.

Hiermee is voor mij de kans op een daling in het komende jaar veel waarschijnlijker dan het gelijk blijven of verhogen van de energieprijzen. Een jaar geleden nam ik Rusland ook nog mee in de calculatie, maar de kans dat Rusland Europa aanvalt lijkt mij steeds onwaarschijnlijker, om vele redenen. Wel neemt de kans dat Poetin op kernwapens ín Oekraïne overgaat steeds groter nu hij steeds meer in het nauw komt. Dat zal een kortstondige energieprijsverhoging tot gevolg hebben maar ook dan zullen de markten snelt weer kalmeren.

Oftewel: dit lijkt mij juist een ideale tijd voor een dynamisch contract zodat je die (waarschijnlijke) daling pakt, itt de nu absurd hoge vaste contracten. Tegengesteld dus wb een jaar geleden, toen ik met pijn in mijn hart van dynamisch terug ging naar vast vanwege de geopolitieke situaties.

Maar er blijft natuurlijk Taiwan en de gestoorde Xi, maar ook dat lijkt mij niet waarschijnlijk (maar zeker niet onmogelijk (qua poging)).
Je redenatie volg ik, tot het punt waarom dynamisch dan ideaal zou zijn.
Inderdaad, ter overbrugging van de huidige situatie en hoge prijzen in vaste contracten, maar variabel is ook nog een optie en die is denk ik voor de meeste mensen voordeliger dan dynamisch. (Maar dat is gevoelsmatig.)

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
laredo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:09:
Ik zit tot eind juli bij United Consumers voor mijn gas. Krijg net een verlengaanbod binnen, poeh wat een prijzen met 1,66289 euro per m3. Dan is de VEH deal die ik heb een stuk interessanter. Maar twijfel nog steeds of wachten tot eind juli (nog bijna 3 maanden) niet slimmer is. Zeker nu de oorlog in Iran on hold is gezet (en hopelijk definitief voorbij is). Weet iemand of er nog een kans is dat het verlengaanbod wordt bijgesteld door UC?
Tarief voor nieuwe klanten is €1,6455. Het tarief van een verlengaanbod zal bijna nooit voordeliger zijn dan overstappen (ook nog met hogere bonus).

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
[...]

Inderdaad, ter overbrugging van de huidige situatie en hoge prijzen in vaste contracten, maar variabel is ook nog een optie en die is denk ik voor de meeste mensen voordeliger dan dynamisch. (Maar dat is gevoelsmatig.)
Bij Energiek op dit moment wel, gastarief voor variabel is € 1,14062. En als je het modelcontract neemt blijft dat tarief tot 1 juli. En voordeel van nieuwe modelcontracten is dat je nog maar 5 dagen opzegtermijn hebt in plaats van 30.

• thierry1982
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:03
Wat is nu wijsheid. Ik heb 3 jaar afgeslopen via VEH vorige week. Stroom zo'n €0,24879 en gas €1,36810. Plus €200 cashback.

Alsnog deze annuleren en wachten op een betere tijd, wellicht van de zomer of is dit al redelijk scherp? Moeilijk te bepalen, ik heb mijn contract bij GC per 1-9-2026 stopgezet en ga dan over naar Budget Energie.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:55
Truus01 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:20:
[...]

Variabele kosten worden meestal als meest ongunstige van alle contracten gezien, omdat zij de (hogere) prijzen van vaste contracten hebben (risico-opslag en leveringskosten) maar met het risico van dynamische contracten. Ik ben er ook jaren ingetrapt |:( Tot ik mij er gelukkig in ging verdiepen omdat ik de materie interessant vond.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:03
Novax schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:44:
[...]

Bij Energiek op dit moment wel, gastarief voor variabel is € 1,14062. En als je het modelcontract neemt blijft dat tarief tot 1 juli. En voordeel van nieuwe modelcontracten is dat je nog maar 5 dagen opzegtermijn hebt in plaats van 30.
Die 1,14 klopt niet. Reken maar eens het prijsvoorbeeld door als je het tarief + de belasting bij elkaar optelt komt je ook op 1,39 (0,666 + 0,72680)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T194u6FFJIHiNyV4sLtszggczZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KRZajCED49nRwY9SaMETneoN.jpg?f=user_large

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Novax schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:36:
[...]

Tarief voor nieuwe klanten is €1,6455. Het tarief van een verlengaanbod zal bijna nooit voordeliger zijn dan overstappen (ook nog met hogere bonus).
Bedoel je dat je bij verlengingsaanbod soms ook een bonus aangeboden krijgt? Dat heb ik nog nooit gezien...

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:21
Ons contract loopt 1 juli af. We hebben een gasloos huis met warmtepomp en zonnepanelen.
Afgelopen jaren was ons gebruik ongeveer als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzQZaZ6QtXOEOSlsNbuHYtIxTDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A7uk2HGMRpuPr5IqqZunf5Mx.png?f=user_large

Aangezien we nog een half jaar mogen salderen zal ons netto verbruik de rest van het jaar ongeveer nul zijn. Zou het nu juist wel of niet handig zijn om vanaf 1 juli een nieuwe energieleverancier te selecteren voor een nieuw jaar contract? Of is het juist handiger om per 1 januari de zaak opnieuw te bekijken zonder salderen?

Het aanbod van VEH is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FUPsZ7_2BJdFhEsi3UECskKSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW0qVByRyUyS8BCzNokjMZJQ.png?f=fotoalbum_large

Omdat onze warmtepomp 24/7 draait lijkt mij een dynamisch contract niet echt slim, omdat je niet echt kunt timen wanneer je je energie verbruikt. (uiteraard is het opwarmen van het warmwater wel geplant in de middag , wanneer de opwek het hoogste is)

Hoe gaan jullie met dergelijke situaties om? Enige adviezen?
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.