Dean Martin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:11:
[...]
77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.
6% pertinent niet.
Als de VVD het niet gaat doen, kan ik me zomaar voorstellen dat een groot deel van de VVD stemmers bij een volgende verkiezing op de PVV gaat stemmen.
Ik kan van de NSC stemmers geen recente peiling hierover vinden, maar voor de verkiezingen wilde ook daar de meerderheid met Wilders in een coalitie.
Afhankelijk hoe alles nu gaat lopen denk ik dat de PVV nog lang niet is uitgegroeid.
Ik vond deze wel interessant.
https://nos.nl/collectie/...omen-die-stemmers-vandaan
Ik had vooraf wel winst voor de PVV verwacht, maar zeker niet zoveel als nu is gebeurd.
De VVD had op zich goed door toen ze de boel op immigratie lieten klappen dat dat speelt.
Waar ze zich misrekend hebben is waarschijnlijk hun eigen geloofwaardigheid op dat punt. De PVV daarentegen is op dat punt altijd consistent geweest. 15% van VVD stemmer die naar de PVV zijn geswitched. Deze had ik in enige mate wel verwacht.
FvD levert de PVV extra stemmen op.
Deze kan echt niemand verrast hebben. PVV heeft eerder veel verloren aan FvD. Alleen heeft die partij zich ontmaskerd als een groepje dwazen verenigd in samenzweringstheorieën. Dat FvD ging verliezen was door iedereen voorspeld. Als je niet doorhad dat die mensen terug zouden gaan naar PVV dan heb je niet opgelet.
De overstap van JA21 stemmers naar PVV had ik niet verwacht.
In tegenstelling tot FvD hebben die volgens mij weinig gedaan wat iemand die nu PVV stemt zou afschrikken. Ik denk dat we hier het gevolg van 'strategisch stemmen zien.
Opvallender zijn de overstappers van D66 en SP met ieder 4% en GL/PvdA, samen ook goed voor 2%. Ik had die niet verwacht. Ondanks dat het 'programma' van de PVV redelijk wat linkse standpunten kopieert (alleen dan zonder te zeggen hoe ze die gaan financieren). Ik kan maar twee punten bedenken waarom je die stap zou maken. Immigratie is heel belangrijk voor je, of het anti EU standpunt van de PVV is belangrijk voor je. Ik hoop dat hier nog een goed opinie onderzoek naar komt.
Algemeen heb ik bij de uitslag van de verkiezingen het gevoel dat de meeste partijen een erbarmelijke campagne hebben gevoerd. De VVD zwalke de hele aanloop van de verkiezingen. NSC heeft met het wel/niet van Omtzicht als premier zichzelf ook geen goed gedaan. Maar links heeft duidelijk compleet op het verkeerde paard gewed. Het verbaast me echt dat ze de publieke opinie zo slecht hebben gelezen.
De plattelandsstem was sowieso grotendeels verloren aan BBB en NSC, maar blijkbaar heeft men gedacht dat het milieu meer leefde in Nederland. Terwijl het toch echt al sinds voor de val van het kabinet vooral ging om woningen, energie kosten en immigratie. Dan kan je dat fout vinden, maar mag het je toch ook niet verbazen dat als je campagne voert met :
- Milieu en het stikstof beleid wat nu de woningbouw frustreerd
- Een dure energie transitie op het moment dat veel mensen in je traditionele achterban hun energie nota onbetaalbaar zien worden
- Roept dat alle vluchtelingen welkom zijn als die vluchtelingen opeens wel in woningen geplaatst kunnen worden, waar de jaren ervoor de eigen bevolking uit is gegooid omdat het niet in overeenstemming met het bestemmingsplan.
Dat je achterban het gevoel met je partij kwijt raakt.
En dan heb ik het nog niet over Timmermans die zo tegen kernenergie is dat hij de boel met leugens probeert af te doen. Leugens waar je met 10 minuten onderzoek doorheen prikt. Hoe kan hij niet doorhebben dat zijn debat tegenstanders die 10 minuten echt wel besteed hebben en er doorheen prikken. En dan boos worden als je op de leugen wordt aangesproken... oftewel erbarmelijk in het debat.
En nu zitten we met een probleem dat of een persoon als Wilders ons internationaal gaat vertegenwoordigen. Of dat men een brede (lees: vlees noch vis) coalitie gaat vormen om hem uit die positie te houden. Wat geen houdbare regering op gaat leveren en bij mij de vrees opwekt dat bij de onvermijdelijke nieuwe verkiezingen nog meer mensen (of in ieder geval niet minder) PVV gaan stemmen.