Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
*knip*, reactie op geknipte reactie

Dat wordt overigens ook de baan van Wilders straks. Een staatsbezoek van Wilders, aan Saudi-Arabië, hoe stellen we ons dat straks voor? Gaat er een bataljon van de marechaussee mee het vliegtuig in?

[ Voor 42% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip*, grof

[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Dean Martin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:11:
[...]

77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.

6% pertinent niet.

Als de VVD het niet gaat doen, kan ik me zomaar voorstellen dat een groot deel van de VVD stemmers bij een volgende verkiezing op de PVV gaat stemmen.

Ik kan van de NSC stemmers geen recente peiling hierover vinden, maar voor de verkiezingen wilde ook daar de meerderheid met Wilders in een coalitie.

Afhankelijk hoe alles nu gaat lopen denk ik dat de PVV nog lang niet is uitgegroeid.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een democratie ongeveer 15-20% 'populisme' kan hebben. Wij zitten daar nu boven (PVV+FvD 25,8%). Zou het niet kunnen dat we een soort maximum is bereikt? Zit de kern van de PVV niet ergens rond de 10% van de stemgerechtigden?

De rest fladdert heen en weer en bij volgende verkiezingen kan zomaar een andere partij het momentum hebben.

Je had nu ook dat eerst BBB enorm hoog ging, toen NCS en uiteindelijk PVV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 65% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:40:
[...]

Niet eens, als het kritiek op Wilders is omarmen van Poetin of een dictator (wat hij imo niet doet)
Hoe rijm je het noemen van een dictator "een sterk leider" niet met het omarmen van voorgenoemde dictator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ga je ook nog hardop een controversieel punt maken of blijf je bij insinueren dat het prima is om achter Poetin's regime te staan - niet veel later nadat die 298 Nederlanders heeft vermoord?

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 38% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
mitsumark schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:04:
[...]
Het is helemaal niet interessant, want het zegt gewoon helemaal niks |:(
Ik gaf zelf al een duidelijke disclaimer dat het geen sterk verband is. Maar dit is overdreven. Heb je het artikel ook bekeken?

In die context is het zeker wel relevant, als het populisme duidelijk baat heeft bij social media en dat gelinkt kan worden aan 1: De afname van draagvlak voor progressief links, of 2: de toename van draagvlak voor populisme dan kunnen we ook gaan kijken naar welke sociale constructen er waren waardoor die balans tussen beide richtingen de jaren daarvoor behouden bleef en nu doorbroken is.

Een goede democratie moet zich ontwikkelen en dan moet de impact van sociale media daar ook in meegenomen worden.

Nogmaals ik leg geen verband vast in die grafiek, maar het kan een indicator zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:54:
[...]

Ga je ook nog hardop een controversieel punt maken of blijf je bij insinueren dat het prima is om achter Poetin's regime te staan - niet veel later nadat die 298 Nederlanders heeft vermoord?
Een dictator is een sterk leider, dus de uitspraak klopt.

De MH17 was uit de lucht geschoten door een Russische buck maar door iemand die dacht dat hij een vrachtvliegtuig uit de lucht schoot van Oekraïne later ontkenden ze in alle toonaarden er wat mee te maken te hebben.

Wilders was 4 jaar later in Rusland toen het onderzoek nog liep maar er wel een redelijke verdenking lag.
Dat was geen handige actie maar daar hebben we er meer van gezien binnen de politiek.

*knip*, dit draagt niets bij.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:46
walletje-w schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:07:
[...]

Ik gaf zelf al een duidelijke disclaimer dat het geen sterk verband is. Maar dit is overdreven. Heb je het artikel ook bekeken?

In die context is het zeker wel relevant, als het populisme duidelijk baat heeft bij social media en dat gelinkt kan worden aan 1: De afname van draagvlak voor progressief links, of 2: de toename van draagvlak voor populisme dan kunnen we ook gaan kijken naar welke sociale constructen er waren waardoor die balans tussen beide richtingen de jaren daarvoor behouden bleef en nu doorbroken is.

Een goede democratie moet zich ontwikkelen en dan moet de impact van sociale media daar ook in meegenomen worden.

Nogmaals ik leg geen verband vast in die grafiek, maar het kan een indicator zijn.
Je vervangt nu rechts door populisme (links en rechts), dan kan ik er meer in vinden. Populisme heeft inderdaad baat bij social media.
Zo zie je bv ook (klimaat)protesten meegroeien met social media, die hebben daar ook baat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:44:
Verder is het zo dat windmolens en zonneparken vooral vergund moeten worden. Exploitanten staan te trappelen om te investeren, of willen slechts een zeer lage gegarandeerde stroomprijs. Kerncentrales kosten de belastingbetaler fors geld. Ze hebben zeker hun waarde voor onze energiezekerheid, maar we moeten ze zien voor wat ze zijn: een dure investering in een gegarandeerde stroomvoorziening.
En zelfs dat laatste kan je over twisten inmiddels. Ik heb inmiddels uit een aantal kringen uit zowel de IPCC als de energiehoek geluiden gehoord dat je voor het geld van kernenergie (*die je nog moet bouwen; als je het al hebt ligt het anders) ook een dusdanige hoeveelheid zon/wind zou kunnen neerzetten dat de noodzaak ervan discutabel is. (is het nooit overal windstil, enzovoorts). Zal kijken of ik nog een bron kan achterhalen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:38
Onze nieuwe premier met clown emojis.. manman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUNE1YvoitTaHzA6iXZNUicA59Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6LIgZzy4kzDzqmhBnqmAaMc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
dglavimans schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:53:
Onze nieuwe premier met clown emojis.. manman

[Afbeelding]
Heeft ie niets beters te doen? Ow wacht, het is zijn vrije zaterdagavond.

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 25-11-2023 22:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:44:
[...]

Verder is het zo dat windmolens en zonneparken vooral vergund moeten worden. Exploitanten staan te trappelen om te investeren, of willen slechts een zeer lage gegarandeerde stroomprijs. Kerncentrales kosten de belastingbetaler fors geld. Ze hebben zeker hun waarde voor onze energiezekerheid, maar we moeten ze zien voor wat ze zijn: een dure investering in een gegarandeerde stroomvoorziening.

In de rechtse fantasiewereld is kernenergie spotgoedkoop, en draaien windmolens alleen op subsidie. Maar het is dus omgekeerd.
Daar komt dus ook bij dat bouwen van windmolens aan de vrije markt over gelaten kan worden, die willen graag en zijn bereid de (meeste) risico's te dragen. Bij kerncentrales is er geen markt partij die zich er aan wil branden vanwege de gigantische financiële risico's om zo'n ding te bouwen, het komt daarom volledig op de overheid aan. Dat maakt het nog extra bizar dat de rechtse partijen, die voor een kleine overheid en voor vrije markt zijn, juist wel kerncentrales willen en geen wind.

Maar de echte reden waarom ze zo staan te drammen over kernenergie is omdat ze ook wel weten dat alleen voor het vergunningstraject je zo al 10 jaar bezig bent en het dan waarschijnlijk nog niet doorgaat. Het is gewoon een manier om de energie transitie te traineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:15:
[...]

Met dat verschil dat Wilders ook ná de invasie Rusland nog 'een goede bondgenoot' genoemd heeft. Herhaaldelijk, dus niet één keer.

Het is ook al jaren officieus bekend dat Wilders best wel pro-Rusland en pro-Poetin is.
Na de oorlog heeft Wilders ook gezegd dat Putin de agressor is.

Eveneens: "Ik sta niet aan de kant van Putin, precies aan de tegenovergestelde kant."

Gevalletje "Never attribute to malice that which is adequately explained by neglect, ignorance or incompetence."

[ Voor 7% gewijzigd door danslo op 25-11-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
danslo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:08:
[...]

Eveneens: "Ik sta niet aan de kant van Putin, precies aan de tegenovergestelde kant."

Gevalletje "Never attribute to malice that which is adequately explained by neglect, ignorance or incompetence."
Als we dan toch van de spreuken zijn.

misverstanden en nalatigheid veroorzaken meer verwarring in deze wereld dan bedrog en kwaadaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
Morty schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:00:
[...]

Dat maakt het nog extra bizar dat de rechtse partijen, die voor een kleine overheid en voor vrije markt zijn, juist wel kerncentrales willen en geen wind.
Volgens mij willen aardig wat partijen aan de rechter kant ook gewoon windenergie? I.i.g. op zee. Laten we PVV-punten niet op heel rechts projecteren aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:19:
[...]

Volgens mij willen aardig wat partijen aan de rechter kant ook gewoon windenergie? I.i.g. op zee. Laten we PVV-punten niet op heel rechts projecteren aub.
Het is niet alleen PVV, ook andere rechtse partijen als BBB, FvD en Ja21 zijn tegenstander van windenergie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:21:
[...]

Het is niet alleen PVV, ook andere rechtse partijen als BBB, FvD en Ja21 zijn tegenstander van windenergie.
BBB heeft wat voorwaarden, maar zijn geloof ik niet geheel tegen. Maar goed, VVD, NSC, CDA, en consorten zijn vziw gewoon voor.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 25-11-2023 23:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hoe mooi zou het zijn dat als alle zonneweides eerst waren voorzien van huizen om dan vervolgens die daken vol te leggen met panelen..

3640 hectare...

Dat was een hoop woonruimte geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:26:
[...]Dus als je kritisch bent op Wilders, of niet meteen met hem wegloopt als een soort God, dan is het meteen afzeiken?

Kritiek op hem of zijn potentiele (wan)beleid is dus niet toegestaan, want 'afzeiken'?

Volgens mij werkt het niet zo...
Och, afzeiken bedoelde ik meer als aanduiding van een topic dat alleen maar zaken van beide kanten herhaalt en uiteindelijk schiet je er niets mee op. Het is gewoon een nodeloze herhaling van zetten. En zijn voorstanders verlaten de draad en je houdt alleen een echoput over. Maar kom vooral met kritiek als dat oplucht ;)
mekkieboek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:33:
[...]Nu ja, 25% van de Nederlanders, dat is een heleboel mensen daar niet maar niet de meerderheid. Daarnaast heeft (naar mijn vermoeden) een deel vd stemmers maar voor een deel vd PVV punten gestemd.

Maar het is toch begrijpelijk? Wilders en zijn mensen hebben jaar in jaar uit vanaf de zijlijn lopen schelden en allerlei schokkerende opmerkingen de samenleving in geslingerd en groepen tegen elkaar opgezet. Dan moet je niet vreemd opkijken als je vijandig wordt benaderd.
Ja, dus uiteindelijk heeft hij helemaal geen macht. Laten we eens kijken wat de toekomst brengt. Niemand weet hoe het gaat lopen.
ZieMaar! schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:46:
[...]Volgens mij valt het afzeiken wel mee. Ja, men is kritisch, maar die kritiek wordt, over t algemeen, goed onderbouwd (terwijl veel repliek dat iets minder lijkt).

Niemand hier gelooft dat buitenlanders gedeporteerd worden. Dat is een flauwe frame, waarmee je makkelijk voorbij gaat aan het het een partij is die vanuit zijn programma haat zaait, de grondwet opzij wil schuiven en flirt met bijvoorbeeld Orban. Dat het Nederlandse systeem gelukkig waarborgen kent die noodzakelijk maken dat daar in de praktijk genuanceerder mee omgegaan wordt, maakt natuurlijk niet opeens al die dingen acceptabel…
Dat is niet specifiek 'mijn' frame. Het is simpelweg de teneur van deze draad die ik noem. En het was meer een overdrachtelijke manier aan te geven dat Wilders geen macht heeft.
nst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
[...]Dat vond ik nog wel het minst belastend, zijn uitlatingen en banden met de grote maffiabaas in die regio vond ik veel ernstiger. Lijkt bij velen ook niet te landen wat de implicaties daarvan zijn.

Om dan te lezen dat PVV stemmers zich beledigd of gediscrimineerd voelen en er een verzoek is om dit tot anti-Wilders topic te benoemen, daar kan ik echt niet bij. Men wil niet alleen openlijk kunnen benoemen dat ze anti-vrijheid zijn, daar mag blijkbaar ook nog eens geen kritiek op komen.
Met die opmerking over 'anti Wilders topic' refereer je denk ik naar mij. Het was een luchtige manier om aan te geven dat het anti Wilders sentiment in deze draad allemaal wel mag maar dat je er niets mee opschiet en Wilders toch niet waar kan maken wat hij zijn stemmers beloofd heeft. Dus kom gerust met kritiek als je dat fijn vindt ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:40:
[...]Het is natuurlijk wel absurd dat we iemand die een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert, hun geloof verkettert en illegaal wil maken binnen onze landsgrenzen, banden met andere nationalistische politici onderhoudt en ook nog eens groot fan is van een Oostelijke moderne dictator, als een normaal persoon zijn gaan beschouwen. Waardoor hij nu de grootste partij van Nederland onder de vleugels van zijn meeuw heeft. En een reële kans maakt om premier te worden, al dan niet met de handen gebonden door de bescherming van onze grondwettelijke kaders.

We zijn blijkbaar zo gewend geraakt aan deze extreme standpunten dat we het niet eens meer als vreemd beschouwen en massaal op hem stemmen.

Vindt u dat eigenlijk niet raar?
Nee dat vind ik niet raar. Ik verwijs je graag naar mijn eerdere posting over Donner en zijn opmerking over de mogelijkheid tot het invoeren van de Sharia. De wal zal het schip keren, daar geloof ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:54

Fiber

Beaches are for storming.

ijdod schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:15:
[...]

En zelfs dat laatste kan je over twisten inmiddels. Ik heb inmiddels uit een aantal kringen uit zowel de IPCC als de energiehoek geluiden gehoord dat je voor het geld van kernenergie (*die je nog moet bouwen; als je het al hebt ligt het anders) ook een dusdanige hoeveelheid zon/wind zou kunnen neerzetten dat de noodzaak ervan discutabel is. (is het nooit overal windstil, enzovoorts). Zal kijken of ik nog een bron kan achterhalen.
Kosten weet ik niet maar in het efficiënt benutten van de schaarse ruimte in Nederland is kernenergie oneindig veel beter. Een paar van die dingen op de Maasvlakte, Eemshaven, Den helder en nog een paar uithoeken staan niemand in de weg en is een stuk handiger dan al die lelijke, herrie en trillingen veroorzakende windmolens en vooral lelijke, gevaarlijke en milieubelastende zonnepanelen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Dean Martin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:11:
[...]

77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.

6% pertinent niet.

Als de VVD het niet gaat doen, kan ik me zomaar voorstellen dat een groot deel van de VVD stemmers bij een volgende verkiezing op de PVV gaat stemmen.

Ik kan van de NSC stemmers geen recente peiling hierover vinden, maar voor de verkiezingen wilde ook daar de meerderheid met Wilders in een coalitie.

Afhankelijk hoe alles nu gaat lopen denk ik dat de PVV nog lang niet is uitgegroeid.
Ik vond deze wel interessant.

https://nos.nl/collectie/...omen-die-stemmers-vandaan

Ik had vooraf wel winst voor de PVV verwacht, maar zeker niet zoveel als nu is gebeurd.

De VVD had op zich goed door toen ze de boel op immigratie lieten klappen dat dat speelt.
Waar ze zich misrekend hebben is waarschijnlijk hun eigen geloofwaardigheid op dat punt. De PVV daarentegen is op dat punt altijd consistent geweest. 15% van VVD stemmer die naar de PVV zijn geswitched. Deze had ik in enige mate wel verwacht.

FvD levert de PVV extra stemmen op.
Deze kan echt niemand verrast hebben. PVV heeft eerder veel verloren aan FvD. Alleen heeft die partij zich ontmaskerd als een groepje dwazen verenigd in samenzweringstheorieën. Dat FvD ging verliezen was door iedereen voorspeld. Als je niet doorhad dat die mensen terug zouden gaan naar PVV dan heb je niet opgelet.

De overstap van JA21 stemmers naar PVV had ik niet verwacht.
In tegenstelling tot FvD hebben die volgens mij weinig gedaan wat iemand die nu PVV stemt zou afschrikken. Ik denk dat we hier het gevolg van 'strategisch stemmen zien.

Opvallender zijn de overstappers van D66 en SP met ieder 4% en GL/PvdA, samen ook goed voor 2%. Ik had die niet verwacht. Ondanks dat het 'programma' van de PVV redelijk wat linkse standpunten kopieert (alleen dan zonder te zeggen hoe ze die gaan financieren). Ik kan maar twee punten bedenken waarom je die stap zou maken. Immigratie is heel belangrijk voor je, of het anti EU standpunt van de PVV is belangrijk voor je. Ik hoop dat hier nog een goed opinie onderzoek naar komt.

Algemeen heb ik bij de uitslag van de verkiezingen het gevoel dat de meeste partijen een erbarmelijke campagne hebben gevoerd. De VVD zwalke de hele aanloop van de verkiezingen. NSC heeft met het wel/niet van Omtzicht als premier zichzelf ook geen goed gedaan. Maar links heeft duidelijk compleet op het verkeerde paard gewed. Het verbaast me echt dat ze de publieke opinie zo slecht hebben gelezen.

De plattelandsstem was sowieso grotendeels verloren aan BBB en NSC, maar blijkbaar heeft men gedacht dat het milieu meer leefde in Nederland. Terwijl het toch echt al sinds voor de val van het kabinet vooral ging om woningen, energie kosten en immigratie. Dan kan je dat fout vinden, maar mag het je toch ook niet verbazen dat als je campagne voert met :
  • Milieu en het stikstof beleid wat nu de woningbouw frustreerd
  • Een dure energie transitie op het moment dat veel mensen in je traditionele achterban hun energie nota onbetaalbaar zien worden
  • Roept dat alle vluchtelingen welkom zijn als die vluchtelingen opeens wel in woningen geplaatst kunnen worden, waar de jaren ervoor de eigen bevolking uit is gegooid omdat het niet in overeenstemming met het bestemmingsplan.
Dat je achterban het gevoel met je partij kwijt raakt.

En dan heb ik het nog niet over Timmermans die zo tegen kernenergie is dat hij de boel met leugens probeert af te doen. Leugens waar je met 10 minuten onderzoek doorheen prikt. Hoe kan hij niet doorhebben dat zijn debat tegenstanders die 10 minuten echt wel besteed hebben en er doorheen prikken. En dan boos worden als je op de leugen wordt aangesproken... oftewel erbarmelijk in het debat.

En nu zitten we met een probleem dat of een persoon als Wilders ons internationaal gaat vertegenwoordigen. Of dat men een brede (lees: vlees noch vis) coalitie gaat vormen om hem uit die positie te houden. Wat geen houdbare regering op gaat leveren en bij mij de vrees opwekt dat bij de onvermijdelijke nieuwe verkiezingen nog meer mensen (of in ieder geval niet minder) PVV gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:21:
[...]

Rechts en Links die termen dekken de lading al lang niet meer.
Ik kan die 4 partijen die je nu opnoemt alleen maar als populistisch zien.

*edit. De SGP dat is duidelijk een echte rechtse partij.

[ Voor 7% gewijzigd door PP_Sound op 26-11-2023 00:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:46:
Hoe mooi zou het zijn dat als alle zonneweides eerst waren voorzien van huizen om dan vervolgens die daken vol te leggen met panelen..

3640 hectare...

Dat was een hoop woonruimte geweest.
Nou...ik denk niet dat je veel huizen slijt op de 60 hectare tussen de A15 en de Betuwelijn waar nu 160.000 zonnepanelen op landbouwgrond liggen. En zo zie ik wel meer zonneweides liggen waar je niet wilt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 26 november 2023 @ 01:03:
[...]

Nou...ik denk niet dat je veel huizen slijt op de 60 hectare tussen de A15 en de Betuwelijn waar nu 160.000 zonnepanelen op landbouwgrond liggen. En zo zie ik wel meer zonneweides liggen waar je niet wilt wonen.
Tja en zo wil ik in een grachtenpand in Amsterdam niet worden gevonden.

Ik denk dat er een hoop mensen maar wat blij zijn met woonruimte waar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:47:
[...]
je houdt alleen een echoput over
*knip*, daar is het feedbacktopic voor.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 26-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:51:
[...]

Dat je achterban het gevoel met je partij kwijt raakt.

En dan heb ik het nog niet over Timmermans die zo tegen kernenergie is dat hij de boel met leugens probeert af te doen. Leugens waar je met 10 minuten onderzoek doorheen prikt. Hoe kan hij niet doorhebben dat zijn debat tegenstanders die 10 minuten echt wel besteed hebben en er doorheen prikken. En dan boos worden als je op de leugen wordt aangesproken... oftewel erbarmelijk in het debat.
is het samenvoegen van de PvdA en GroenLinks nu achteraf gezien een daverend succes geweest of eigenlijk gewoon een mislukt project gebleken?
In principe hebben ze 12,5 zetel per partij, niet echt bijzonder te noemen.

Wat zou er qua zetels zijn gebeurd als een PvdA en GroenLinks zelfstandig deze Verkiezingen zouden zijn ingegaan?
Zou dat ten gunste van PvdA of juist GroenLinks zijn geweest (qua zetels) ?
Zou GroenLinks (of juist PvdA) er meer hebben gekregen en zou 1 van de 2 partijen nu spijt hebben van deze fusie achteraf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Fiber schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:48:
[...]

Kosten weet ik niet maar in het efficiënt benutten van de schaarse ruimte in Nederland is kernenergie oneindig veel beter. Een paar van die dingen op de Maasvlakte, Eemshaven, Den helder en nog een paar uithoeken staan niemand in de weg en is een stuk handiger dan al die lelijke, herrie en trillingen veroorzakende windmolens en vooral lelijke, gevaarlijke en milieubelastende zonnepanelen.
Mijn punt was voornamelijk dat mensen met inhoudelijk verstand van zaken daar een stevig onderbouwde mening over hadden die anders was dan 'doe maar even kerncentrales', ipv nogal subjectieve argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Verwijderd In de peilingen kwam deze winst ook niet echt naar voren. Hoe verklaar je dat? Wat is er vlak voor de verkiezingen gebeurd dat dit zoveel kiezers heeft overgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46
ijdod schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:13:
@Verwijderd In de peilingen kwam deze winst ook niet echt naar voren. Hoe verklaar je dat? Wat is er vlak voor de verkiezingen gebeurd dat dit zoveel kiezers heeft overgehaald?
Peilingen zitten er wel vaker naast, omdat het meten en voorspellen een grote onnauwkeurigheid heeft. Stemwijzers en opiniepeilingen zijn twijfelachtige zaken.

Zou niet erg zijn om ze te verbieden, want beiden beïnvloeden ze de uitkomst. Mensen die strategisch kiezen, gaan sneller voor de PVV als ze zien dat een partij als GLPvdA groot dreigt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:17
[...]

> 77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.

> 6% pertinent niet.

15% van VVD stemmer die naar de PVV zijn geswitched.
Dan vindt blijkbaar minstens ~2/3 van die 15% dat ze eigenlijk op twee partijen hebben gestemd. Leuk bedacht maar zo werkt het niet. Als je als VVD stemmer PVV stemt moet je zelf op de blaren zitten.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

_Bailey_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 03:56:
[...]

Wat zou er qua zetels zijn gebeurd als een PvdA en GroenLinks zelfstandig deze Verkiezingen zouden zijn ingegaan?
Met of zonder Timmermans? O-)
Ik denk dat beide partijen, los met maarook zonder Timmermans, samen meer zetels zouden hebben dan ze nu hebben. Timmermans is zo toxic voor veel mensen. Maar misschien zitten die niet op links. Dat zou zo maar kunnen.\

Het zou me zelfs niet verbazen als het de PVV meer stemmen heeft opgeleverd dan het GLPvdA heeft gekost.

[ Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 26-11-2023 07:45 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MrMonkE schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:38:
Met of zonder Timmermans? O-)
Ik denk dat beide partijen, los met maarook zonder Timmermans, samen meer zetels zouden hebben dan ze nu hebben. Timmermans is zo toxic voor veel mensen. Maar misschien zitten die niet op links. Dat zou zo maar kunnen.
In dit interview door (een lekker scherpe) Ischa Meijer beschrijft Jan Marijnissen het goed: Links heeft (ook 30 jaar geleden) altijd een "intellectuele" en een "activistische" vleugel gehad. In zijn jonge jaren manifesteerde dat in het verschil tussen de afdeling van de SP in Oss, en de afdeling van de SP in Nijmegen.

In PvdA/GL zie je eigenlijk alleen nog de intellectuele vleugel. Er zijn nog wel kamerleden die snappen dat je niet "de lage inkomens" kunt vertegenwoordigen als je nauwelijks een idee hebt wat er in die groepen speelt, maar ze zijn schaars.

(En verder is deze tegenstelling al zo oud als linkse politiek zelf. Bakoenin fulmineerde al tegen linkse intellectuele burgermannetjes die vonden dat ze de arbeider konden vertellen "hoe het moest")

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
Ik zit nu podcast #523 van Maarten van Rossem te luisteren, met een stukje analyse. We zitten nu met de brokken van een strategische epic fail van de VVD die geprobeerd heeft om te scoren door migratie zo'n thema te maken. En het dringt wederom door:

VVD. The gift that keeps giving :X . 13 jaar sociale afbraak en nu dit :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Delerium schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:43:
[...]

Dat is het andere ding. Wilders al tig jaar officieel vriend van Rusland maar zijn volgelingen in dit topic weten het wel beter. De reden dat rechtse aanhang dom genoemd wordt is omdat ze de woorden van hun eigen leider zelfs na 20 jaar consequent herhalen niet begrijpen.

Wilders is echt geen graad gedraaid, iets anders opschrijven is de waarheid geweld aandoen.
Mooi samengevat.

Ze zijn alleen niet dom, maar hebben gewoon opeens geen actieve herinnering aan eerder gedane uitspraken.

Zie ook de reacties op Kaag die zegt dat Wilders hoe dan ook niet haar premier wordt. Poeh, dat ze dat zomaar zegt joh! Wat hautain! Wat zuur links!

(Even conveniently vergetend dat Wilders Kaag jarenlang in de kamer heeft belaagd met spreuken als heks, IS-sympatisant, terroristenknuffelaar etc. Dat zijn ze "opeens" vergeten. Kaag kon letterlijk niks op zulke dingen, want je wil ook niet naar dat niveau afzakken in de politiek).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ijdod schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:15:
Zeker. Kernenergie is de speelbal van een groep mensen die een schaakspel spelen met nogal ideologische argumenten. Aan de linkerkant zijn er nog steeds de anti-kernenergieactivisten. Na Tsjernobyl was de rem op kernenergie een van de grote overwinningen die het activistische milieu heeft binnengesleept, en men klampt zich daar aan vast.

Aan de rechterkant zijn de mensen die vooral geen windenergie willen, en kernenergie vooral voorstellen om de aanleg van windparken te voorkomen.
Je hebt groot gelijk dat ruimtegebruik een van de belangrijkste discussiepunten van Nederland is. Landbouw, woningbouw, energietransitie, migratie, eigenlijk gaat alles wel indirect over hoe we ruimte gebruiken.

Tegelijkertijd is het dodelijk voor een economie om "dure" energie te hebben. Als we ons landschap leeg houden en een paar peperdure kerncentrales neer zetten, worden we op termijn misschien een aantrekkelijk vakantieland, maar industrie en zakelijke activiteit zal verkassen.

En qua milieubelasting is het altijd wel interessant wat foto's van uraniummijnen te bekijken. Kernenergie heeft weinig impact in ons land. Maar het ruimtegebruik en de milieuimpact van de mijnbouw is wel degelijk heel groot. Maar goed, dat is in Verweggistan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

danslo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:08:
[...]

Ja maar dat is het punt. Ik erger me al Jaren aan zowel LPF aan PVV om deze reden.
Dat hijgerige met de Russen. Dat de PVV momenteel zegt dat ze niets met Rusland willen boeit me niet. Ik heb geheugen. En als Rusland de PVV wil helpen moeten ze nog veel meer vluchtelingen de europese grenzen over jagen. Dan verdwijnen alle vluchtelingenverdragen als sneeuw voor de zon in de EU.
PVV en .ru blij

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:55
CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:46:
[...]

Zeker. Kernenergie is de speelbal van een groep mensen die een schaakspel spelen met nogal ideologische argumenten. Aan de linkerkant zijn er nog steeds de anti-kernenergieactivisten. Na Tsjernobyl was de rem op kernenergie een van de grote overwinningen die het activistische milieu heeft binnengesleept, en men klampt zich daar aan vast.

Aan de rechterkant zijn de mensen die vooral geen windenergie willen, en kernenergie vooral voorstellen om de aanleg van windparken te voorkomen.

[...]

Je hebt groot gelijk dat ruimtegebruik een van de belangrijkste discussiepunten van Nederland is. Landbouw, woningbouw, energietransitie, migratie, eigenlijk gaat alles wel indirect over hoe we ruimte gebruiken.

Tegelijkertijd is het dodelijk voor een economie om "dure" energie te hebben. Als we ons landschap leeg houden en een paar peperdure kerncentrales neer zetten, worden we op termijn misschien een aantrekkelijk vakantieland, maar industrie en zakelijke activiteit zal verkassen.

En qua milieubelasting is het altijd wel interessant wat foto's van uraniummijnen te bekijken. Kernenergie heeft weinig impact in ons land. Maar het ruimtegebruik en de milieuimpact van de mijnbouw is wel degelijk heel groot. Maar goed, dat is in Verweggistan.
Heb je de foto geopend en het onderschrift bekeken? Het is een foto van een kopermijn.

Los daarvan. Je kan ook foto's van neodymium en siliciummijnen hier plaatsen. Heb je precies hetzelfde beeld. Alleen dan nog een stukje erger, want er gaan vele malen meer tonnen aan materiaal in windmolens en zonnepanelen. Alleen al beton en staal zit je aan grofweg een factor 10x meer materiaal voor hetzelfde opgestelde vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nathilion schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:07:
Heb je de foto geopend en het onderschrift bekeken? Het is een foto van een kopermijn.

Los daarvan. Je kan ook foto's van neodymium en siliciummijnen hier plaatsen. Heb je precies hetzelfde beeld. Alleen dan nog een stukje erger, want er gaan vele malen meer tonnen aan materiaal in windmolens en zonnepanelen. Alleen al beton en staal zit je aan grofweg een factor 10x meer materiaal voor hetzelfde opgestelde vermogen
Zeker. Voor de volledigheid een foto van een echte Uraniummijn. Er zullen zeker mensen zijn die in één oogopslag het verschil kunnen zien, maar alle open-pit mining lijkt op elkaar.

Mijn punt was dat kerncentrales werden vergeleken met "milieuvervuilende" zonnepanelen, en dat is natuurlijk een valse tegenstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
[...]

Opvallender zijn de overstappers van D66 en SP met ieder 4% en GL/PvdA, samen ook goed voor 2%. Ik had die niet verwacht. Ondanks dat het 'programma' van de PVV redelijk wat linkse standpunten kopieert (alleen dan zonder te zeggen hoe ze die gaan financieren). Ik kan maar twee punten bedenken waarom je die stap zou maken. Immigratie is heel belangrijk voor je, of het anti EU standpunt van de PVV is belangrijk voor je. Ik hoop dat hier nog een goed opinie onderzoek naar komt.
Dat de SP en PVV deels in dezelfde vijver vissen is geen nieuws. Beide spreken (oa) lager opgeleide, provincial-urbane mensen aan. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dus waar migranten inderdaad een dreiging zijn.
Ik denk dat Timmermans niet zo gewend (meer) was aan het soort debat hier. Niet gek, maar niet handig. En ondanks dat ik hem op dit punt ook foute info zie uitdragen, het is een feit dat met zo'n volatiele politiek als hier kernenergie geen goed idee is. Daar heb je een soort Franse continuiteit voor nodig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:30:
[...]

In PvdA/GL zie je eigenlijk alleen nog de intellectuele vleugel. Er zijn nog wel kamerleden die snappen dat je niet "de lage inkomens" kunt vertegenwoordigen als je nauwelijks een idee hebt wat er in die groepen speelt, maar ze zijn schaars.
(Ik zal je het 'geheim' verklappen; de meesten zitten er voor hunzelf. Maar dat is geen topgeheim)

Maar hoe moeilijk is wanneer je hoort dat 5% van de huishoudens amper nog verse groenten, fruit en vlees kunnen betalen? Of dat ze geen nieuwe kleren kunnen kopen of de verwarming niet kunnen betalen. Ik hoef zelf niet aan de tering te leggen om te snappen dat dat heel impactvol is voor een gezin en dat mensen die het beter hebben moeten inleveren om die mensen onderaan naar een hoger nivo te tillen.

Goede interviewer. Een soort mini podcast in the 90's. Waar zijn ze gebleven de 'interviewjournalisten'.
Helaas heeft de SP een monarchistische actie binnen de partij gepleegd en zijn ze voor mij voorlopig 'af'.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MrMonkE schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:45:
Maar hoe moeilijk is wanneer je hoort dat 5% van de huishoudens amper nog verse groenten, fruit en vlees kunnen betalen? Of dat ze geen nieuwe kleren kunnen kopen of de verwarming niet kunnen betalen. Ik hoef zelf niet aan de tering te leggen om te snappen dat dat heel impactvol is voor een gezin en dat mensen die het beter hebben moeten inleveren om die mensen onderaan naar een hoger nivo te tillen.
En dan krijg je een partijprogramma dat keurig aan de checklist voldoet. Alleen weet je niet wat "de man in de straat" bezighoudt. Dan snap je niet dat het leven van Frans Timmernans mijlenver afstaat van de mensen die hij claimt te vertegenwoordigen. In een gezonde partij had Frans geen kans gekregen.
Goede interviewer. Een soort mini podcast in the 90's. Waar zijn ze gebleven de 'interviewjournalisten'.
Helaas heeft de SP een monarchistische actie binnen de partij gepleegd en zijn ze voor mij voorlopig 'af'.
In het label "Zolderkamercommunisten" hoor je nog de stem van Jan doorklinken; intellectuele types die Karl Kautsky kunnen citeren, maar geen idee hebben van hoe ze een demonstratie kunnen organiseren. Ik snap wel waarom de SP die machtsstrijd heeft ingezet.

Tegelijkertijd is het zo dat Lillian simpelweg niet het charisma van haar vader heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:06:
[...]

Tegelijkertijd is het zo dat Lillian simpelweg niet het charisma van haar vader heeft.
Ook niet raar want Jan is een bijzonder charmante en innemende man.
Ik vind haar ook niet slecht maar vind opvolging binnen politiek onaanvaardbaar.

Dacht dat hij al dood was.

Johannes Guillaume Christianus Andreas Marijnissen
Catholic much?
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:23:
[...]

Prima, dan zetten we toch een kerncentrale bij jou in de achtertuin, kun je tegen de groene buren zeggen: "Kijk eens wat een prachtige ontwikkeling".
Bovendien, wat denk je dat buurlanden gaan zeggen wanneer we er een paar tegen onze buitengrenzen aan gaan bouwen?
Dan planten we er 1 in de Noordzee. Ver weg de kust en van gas en olie winning i.v.m. aardbevingen.
NIET combineren met een luchthaven want dan ben je je luchthaven kwijt bij een incident.
En zware bewaking. Je wilt niet dat een schip met 200 enthousiaste boosdoeners een kans hebben.
Maar geen militairen! Het mag nooit de schijn hebben een militaire basis te zijn. </OT>

[ Voor 56% gewijzigd door MrMonkE op 26-11-2023 10:37 . Reden: Niet dood ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:42
[...]In het efficiënt benutten van de schaarse ruimte in Nederland is kernenergie oneindig veel beter. Een paar van die dingen op de Maasvlakte, Eemshaven, Den helder en nog een paar uithoeken staan niemand in de weg en is een stuk handiger dan al die lelijke, herrie en trillingen veroorzakende windmolens en vooral lelijke, gevaarlijke en milieubelastende zonnepanelen.
Prima, dan zetten we toch een kerncentrale bij jou in de achtertuin, kun je tegen de groene buren zeggen: "Kijk eens wat een prachtige ontwikkeling".
Bovendien, wat denk je dat buurlanden gaan zeggen wanneer we er een paar tegen onze buitengrenzen aan gaan bouwen?
En, het gebouw van een kerncentrale zelf mag dan wel 'weinig' ruimte in beslag nemen, maar er zit wel een verplichte veiligheidszone omheen waar absoluut niet gebouwd mag worden. Plus dat er nogal wat aanvullende voorzieningen gebouwd moeten worden, o.a. hoogspanningsmasten en trafo voorzieningen waar ook niemand onder of naast wil wonen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Een kamerlid ontvangt een kleine 9000 euro bruto per maand. Tenzij die letterlijk rechtstreeks uit die onderkant van de samenleving komen, hebben die bijna per definitie 'geen idee' van wat daar speelt. En zelfs als dat wel het geval is, hoe lang duurt dat? (Enige partij die ik daar potentieel als afwijkend in zie is SP) Dat is niet ideaal, maar is dat echt een probleem? Of beter: is dat rationeel een groter probleem dan kamerleden in dezelfde positie die uberhaupt geen oog hebben (ongeacht de afstand) voor die groep? Wat dat betreft vind ik de term salonsocialist altijd wat kansloos. In feite is het gewoon verdeel en heers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:39
Met haar vader Jan nog aan het roer, was de SP minstens 3 tot 4 keer zo groot geweest daar ben ik van overtuigd. Of een andere straatvechter. Lilian, met alle respect, is het gewoon niet. Te lief, te zacht. In de huidige maatschappij red je het daar niet mee.

Alle signalen staan al jaren op groen voor een grote SP, maar ze eindigen nu op een schamele 5 zeteltjes. Ze krijgen overal complimenten voor, maar "de anderen" gaan er met de stemmers vandoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
(Ik zal je het 'geheim' verklappen; de meesten zitten er voor hunzelf. Maar dat is geen topgeheim)
Wat ik de afgelopen tijd heb meegekregen is dat kamerlid een matig redelijk betalende klotebaan is met groot risico op burn-out, bedreigingen, sociale media terreur en andere ongein. Met een beetje opleiding liggen er veel betere banen voor het oprapen die vermoedelijk nog beter betalen ook.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

_Bailey_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 03:56:
[...]

is het samenvoegen van de PvdA en GroenLinks nu achteraf gezien een daverend succes geweest of eigenlijk gewoon een mislukt project gebleken?
In principe hebben ze 12,5 zetel per partij, niet echt bijzonder te noemen.

Zou dat ten gunste van PvdA of juist GroenLinks zijn geweest (qua zetels) ?
Zou GroenLinks (of juist PvdA) er meer hebben gekregen en zou 1 van de 2 partijen nu spijt hebben van deze fusie achteraf?
Dat is een goede vraag. Ik heb alleen mijn gedachte en anectdoten. In de familie en vrienden kring is het voornamelijk VVD stemmers. Ik weet van de meeste wat ze stemmen, omdat we daar geen geheim van maken en elkaar niet op aanspreken zolang we elkaar er niet mee lastig vallen.

Er zijn twee VVD stemmers die in ieder geval openlijk zeggen dat ze op PVV hebben gestemd 'als signaal naar de VVD' ze zijn lid van de VVD en hebben dat ook aan de partij geschreven, voor wat dat waard is.

Dan de kleine groep linkse stemmers: De GL stemmers hebben PvdA/GL gestemd. Drie van de PvdA stemmers hebben D66 gestemd omdat ze in de combinatie alleen maar GL herkenden en het 'hun partij niet meer was'. En dan is er nog een PvdA stemmer die nu PVV heeft gestemd met het motto milieu is leuk en aardig, maar we hebben een groter onmiddelijk probleem op te lossen. De overgrote meerderheid is honkvast.

Maar is dat representatief? Blijkbaar niet.

Hier wat de NOS publiceert: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9oAFwlTht-xgRA4NlfdBP027iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr5f3RXQewbvGSm3k2hwKljw.jpg?f=fotoalbum_large

Slechts 44% van de GLPVDA stemmers zijn voormalig GL of PvdA stemmer! Om op 17 zetels te komen (wat ze in 2021 hadden) hadden ze 68% van de stemmen nodig die ze hebben gehad. Ze zijn dus grofweg een derde van de kiezers uit 2021 kwijtgeraakt, dat hebben ze voornamelijk goed gemaakt door D66 leeg te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mekkieboek schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:31:
[...]

Wat ik de afgelopen tijd heb meegekregen is dat kamerlid een matig redelijk betalende klotebaan is met groot risico op burn-out, bedreigingen, sociale media terreur en andere ongein. Met een beetje opleiding liggen er veel betere banen voor het oprapen die vermoedelijk nog beter betalen ook.
124000 euro per jaar is geen redelijk betalende baan, dat is een zeer goed betalende baan. Laten we niet doen alsof ze zich uit de naad moeten werken voor een habbekrats. Zoals voor de meeste van hun kiezers wel geldt.

[ Voor 11% gewijzigd door evilution op 26-11-2023 10:53 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:13:
Goede vraag, waar best wat onderzoek naar kan worden gedaan.

Een deel is denk ik dat de PVV en voormalig FvD kiezers erg wantrouwend zijn. Richting overheid zeker, maar wellicht ook richting opinie onderzoekers en dus minder geneigd zijn mee te werken.

Een deel wellicht schaamte dat men er niet voor durft uit te komen.

En je kan ook niet uitsluiten dat de oproep van GLPVDA strategisch te stemmen wat mensen bewogen heeft.

Hoe dan ook is dat een onderzoek op zich waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:50:
Slechts 44% van de GLPVDA stemmers zijn voormalig GL of PvdA stemmer
Het had handiger geweest als ze de herkomst van alleen de groei hadden weergegeven. Nu zeggen die percentages niet zoveel. Idem bij een gekrompen partij, waar zijn die kiezers heen gegaan.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:54:
Ik denk inderdaad dat voor een aantal partijen en zeker GL/PvdA een post-mortem zeer op zijn plaats is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

[...]

Een deel is denk ik dat de PVV en voormalig FvD kiezers erg wantrouwend zijn. Richting overheid zeker, maar wellicht ook richting opinie onderzoekers en dus minder geneigd zijn mee te werken.

Een deel wellicht schaamte dat men er niet voor durft uit te komen.

En je kan ook niet uitsluiten dat de oproep van GLPVDA strategisch te stemmen wat mensen bewogen heeft.

Van wat ik in mijn omgeving veel zie zijn veel voormalig VVD stemmers voor de PVV gegaan door het gedraai van Yesilgoz. En de mensen die toch VVD hebben gestemd voelen zich nu behoorlijk genaaid en hebben spijt niet ook op de PVV te hebben gestemd.

En natuurlijk massaal - strategisch - tegen GLPVDA stemmen.

In mijn geval kwamen daar nog de pro Israël standpunten van Wilders bij, maar dat is een stukje persoonlijke overtuiging

Maar goed, natuurlijk ook puur vanuit de bubbel geobserveerd verder hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door London op 26-11-2023 11:24 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:23:
[...]

En, het gebouw van een kerncentrale zelf mag dan wel 'weinig' ruimte in beslag nemen, maar er zit wel een verplichte veiligheidszone omheen waar absoluut niet gebouwd mag worden. Plus dat er nogal wat aanvullende voorzieningen gebouwd moeten worden, o.a. hoogspanningsmasten en trafo voorzieningen waar ook niemand onder of naast wil wonen.
Uiteindelijk zijn ook voor de kerncentrales oplossingen te bedenken, waarbij het een zo klein mogelijke impact heeft op burgers. Niemand zit ook te wachten op windmolens in de achtertuin of wat te denken van al die zonneparken in de weilanden. Ik was vroeger ook tegen kerncentrales vanwege het afval, maar als je je er meer in verdiept dan is dit realistisch gezien is dit de enige echte oplossing voor Nederland.

Laten we het eens gaan hebben over de afval van al die andere ‘duurzame’ oplossingen. Natuurlijk zijn daar ook oplossingen voor te bedenken, maar vergeet niet wat dit enorm veel kosten met zich mee brengt. En verwacht niet dat de bedrijven die miljarden hieraan verdienen hier zonder verplichting van de overheid hier ook maar aan mee zullen betalen. En als ze het moeten oplossen gaan ze voor de goedkoopste oplossing en niet het beste voor de mensen en het milieu. Gaan we onze afval dan allemaal weer naar derde wereld landen verschepen zodat hun met de problemen zitten.

Hoe je het went of keert zal er een goede combinatie van energie voorziening moeten zijn, zeker voor als het niet waait en de zon niet schijnt. Kernenergie is de enige realistische manier waarop we enigszins nog in de goede richting van een duurzame energietransitie komen.

De manier waarop de overheid een heel groot deel van de burgers een oor aan naait door de belasting op gas zo te verhogen en op elektriciteit te verlagen slaat de plank al helemaal mis en laat zien dat ze de burgers niet op de eerste plaats zetten. Dit raakt juiste de mensen die het al moeilijk hebben en niet het geld hebben om te investeren.
En wat te denken van de mensen, waaronder ikzelf die geïnvesteerd hebben in verduurzaming waaronder zonnepanelen en waarbij het elektriciteitsnetwerk het niet eens aan kan, waardoor systemen continue in storing gaan. Of al die huishoudens en bedrijven die wachten op een aansluiting op het electriciteitsnet.

Partijen zoals GL/PvdA moeten zich schamen dat ze burgers en zichzelf zo voor zitten liegen. Het is nu al voor veel mensen onbetaalbaar om je huis te verwarmen en ik ben blij dat in plaats van al dat lapwerk de NSC met Omtzigt echt wat probeert te doen aan deze kosten die bijna alle burgers in Nederland raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:30:
[...]

Uiteindelijk zijn ook voor de kerncentrales oplossingen te bedenken, waarbij het een zo klein mogelijke impact heeft op burgers. Niemand zit ook te wachten op windmolens in de achtertuin of wat te denken van al die zonneparken in de weilanden. Ik was vroeger ook tegen kerncentrales vanwege het afval, maar als je je er meer in verdiept dan is dit realistisch gezien is dit de enige echte oplossing voor Nederland.
Oprecht, ik ben bang dat als je je er echt in verdiept, dit niet zo eenduidig is. Je betoog is redelijk het standaard riedeltje vanuit een bepaalde hoek. Het gaat meer om 'tegen groen' dan inhoudelijk waarom kernenergie wel de goede oplossing zou zijn. Er zitten nogal wat cherrypicking zaken in. Denk je oprecht dat er bv niemand heeft nagedacht over die winstille nacht?

En waarom je dat links aanrekent is helemaal een gotspe. Leugens? Dat is de pot verwijten dat de ketel zwart ziet.

Je zit nog steeds in ontkenning over een aantal zaken. En dat gaat ons op termijn nog veel meer kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 26-11-2023 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:30:
Partijen zoals GL/PvdA moeten zich schamen dat ze burgers en zichzelf zo voor zitten liegen. Het is nu al voor veel mensen onbetaalbaar om je huis te verwarmen en ik ben blij dat in plaats van al dat lapwerk de NSC met Omtzigt echt wat probeert te doen aan deze kosten die bijna alle burgers in Nederland raakt.
I dunno dude.

Ik pleit voor een belasting die de daadwerkelijke kostprijs - van zowel grondstoffen als vervuiling - verdisconteert in de energieprijzen. Immers, als we dat nu al niet doen, dan zal dat in de toekomst gaan gebeuren. Tenzij je rekent op een andere antropgeen einde aan de beschaving zoals we die nu kennen, natuurlijk.

Partijen die deze taks bij toekomstige generaties leggen moeten zich nog veel dieper schamen. Sterker, ze weigeren pertinent uit te leggen wat ze aan het doen zijn. Enfin.

Gelukkig zijn we het eens over partijen die burgers en zichzelf voorliegen. Daar is namelijk geen tekort aan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:17
> Wat is er vlak voor de verkiezingen gebeurd dat dit zoveel kiezers heeft overgehaald?

Die toename valt toch samen met het 'mild' worden van Wilders vlak voor de verkiezing: meer nadruk op "bestaanszekerheid" en minder op immigratie/islam. Het is te verwachten dat veel 'lage middenklassers' die traditioneel VVD stemmen, de VVD afrekenen op afgenomen bestaanszekerheid wat zich de afgelopen paar kabinetten Rutte heeft ontwikkeld.

Aldus ook Nieuwsuur: YouTube: Waarom Wilders juist nu wint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joFIok-snxGEydp8xPWeEkjrKYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTS1J9kddgP4QA9ByoBv9nhG.png?f=fotoalbum_large

Naast 15% VVD stemmers zijn er ook 5% CDA en 4% D66 stemmers die nu PVV hebben gestemd. Ook niet vreemd dat dankzij de mildere opstelling van Wilders flink veel niet-stemmers over de streep zijn getrokken.
https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
ijdod schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:44:
[...]

Oprecht, ik ben bang dat als je je er echt in verdiept, dit niet zo eenduidig is. Je betoog is redelijk het standaard riedeltje vanuit een bepaalde hoek. Het gaat meer om 'tegen groen' dan inhoudelijk waarom kernenergie wel de goede oplossing zou zijn. Er zitten nogal wat cherrypicking zaken in. Denk je oprecht dat er bv niemand heeft nagedacht over die winstille nacht van je?

En waarom je dat links aanrekent is helemaal een gotspe. Leugens? Dat is de pot verwijten dat de ketel zwart ziet.

Je zit nog steeds in ontkenning over een aantal zaken. En dat gaat ons op termijn nog veel meer kosten.
Ik denk toch echt dat je er zelf wat meer in mag verdiepen en bepaalde zaken ontkent. Vertel mij eens hoe het echt in elkaar zit volgens jou, want zulke niet constructieve reacties ken ik nu wel. Op de persoon en doen alsof de standpunten nergens op slaan. Geef eens reëele voorbeelden.

Wat mij betreft is jou reactie een goed voorbeeld van hoe de huidige politiek tegenwoordig werkt, ze zitten in hun eigen bubbel en weten niet of amper wat er daadwerkelijk in de samenleving speelt.

Ik ben helemaal niet tegen verduurzaming en de natuur, maar wel de manier waarop dit gepusht wordt. Wij hebben zelf al weet ik hoeveel geld geïnvesteerd in het verduurzamen van ons huis. En dat was niet om de subsidies, want wij konden dat niet in een keer doen waardoor we niet eens recht hadden op een enkele subsidie!

Kom niet aanzetten alsof de lasten eerlijk zijn verdeelt en ik snap je punt niet want betreft het milieu en natuur ben ik juist eerder centrum/links dan rechts. Wat mij betreft moeten juist de bedrijven en dan vooral de vervuilende bedrijven betalen. Afspraken voor grootverbruikers moeten we vanaf en die dienen ook meer te betalen. De gewone burger moet juist weer normaal hun huis kunnen verwarmen.

Ik weet dat bepaalde mensen niet kunnen begrijpen dat niet alles zwart of wit is en dat mensen die rechtse standpunten hebben het ook eens kunnen zijn met bepaalde centrum of sociale opvattingen. De behoefte om alles te categoriseren begint steeds triester te worden en de vooroordelen hier in het topic al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ijdod schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:25:
Een kamerlid ontvangt een kleine 9000 euro bruto per maand. Tenzij die letterlijk rechtstreeks uit die onderkant van de samenleving komen, hebben die bijna per definitie 'geen idee' van wat daar speelt. En zelfs als dat wel het geval is, hoe lang duurt dat? (Enige partij die ik daar potentieel als afwijkend in zie is SP) Dat is niet ideaal, maar is dat echt een probleem? Of beter: is dat rationeel een groter probleem dan kamerleden in dezelfde positie die uberhaupt geen oog hebben (ongeacht de afstand) voor die groep? Wat dat betreft vind ik de term salonsocialist altijd wat kansloos. In feite is het gewoon verdeel en heers.
Het probleem is niet zozeer het salaris van kamerleden, maar eerder de afkomst. En dan niet voor de VVD, want die vertegenwoordigt vanaf de hogere middenklasse. De linkse partijen zouden in de kamer eerste generatie geld moeten werven. Dus niet mensen die opgegroeid zijn op witte scholen in dure buitenwijken en vervolgens naar het stedelijk gymnasium zijn gegaan en daarmee dus nooit in aanraking zijn gekomen met de rest van de maatschappij. Hoe kan je een groep vertegenwoordigen waar je nooit onderdeel van bent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MrMonkE schreef op zondag 26 november 2023 @ 07:38:
[...]Met of zonder Timmermans? O-)
Ik denk dat beide partijen, los met maarook zonder Timmermans, samen meer zetels zouden hebben dan ze nu hebben. Timmermans is zo toxic voor veel mensen. Maar misschien zitten die niet op links. Dat zou zo maar kunnen.\

Het zou me zelfs niet verbazen als het de PVV meer stemmen heeft opgeleverd dan het GLPvdA heeft gekost.
Voor mij was het lijsttrekkerschap van Timmermans één heel belangrijke reden om niet op zijn partij te stemmen. En ik zal niet de enige zijn.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:30:
[...]In dit interview door (een lekker scherpe) Ischa Meijer beschrijft Jan Marijnissen het goed: Links heeft (ook 30 jaar geleden) altijd een "intellectuele" en een "activistische" vleugel gehad. In zijn jonge jaren manifesteerde dat in het verschil tussen de afdeling van de SP in Oss, en de afdeling van de SP in Nijmegen.

(En verder is deze tegenstelling al zo oud als linkse politiek zelf. Bakoenin fulmineerde al tegen linkse intellectuele burgermannetjes die vonden dat ze de arbeider konden vertellen "hoe het moest")
Een combinatie van salonsocialist en regentesk is dodelijk. Zie ook mijn eerdere verwijzing naar Kok, al had hij wel goede bedoelingen. Het wordt tijd voor iemand die zich kan identificeren met verschillende groepen en daar een gemeenschappelijke toekomst voor kan schetsen en dat de energie van politici wordt gestopt in samen oplossingen te vinden waar iedereen zich min of meer in kan vinden, in plaats van het benadrukken van verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
London schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:15:
[...]Van wat ik in mijn omgeving veel zie zijn veel voormalig VVD stemmers voor de PVV gegaan door het gedraai van Yesilgoz. En de mensen die toch VVD hebben gestemd voelen zich nu behoorlijk genaaid en hebben spijt niet ook op de PVV te hebben gestemd.
En natuurlijk massaal - strategisch - tegen GLPVDA stemmen.
Maar goed, natuurlijk ook puur vanuit de bubbel geobserveerd verder hoor.
Inderdaad een N=1 bubbel.
In maart van dit jaar (na de 1e kamer verkiezingen) was er namelijk nog veel onvrede onder veel Limburgse VVD-kiezers. 62 procent van hen vond toen niet dat de VVD mag besturen met de PVV.
Bron: 1Vandaag

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Roenie schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:10:
Het wordt tijd voor iemand die zich kan identificeren met verschillende groepen en daar een gemeenschappelijke toekomst voor kan schetsen en dat de energie van politici wordt gestopt in samen oplossingen te vinden waar iedereen zich min of meer in kan vinden, in plaats van het benadrukken van verschillen.
En laat dat nou juist Timmermans zijn. Iemand die in het Europese Parlement (vol angels en voetklemmen) het toch voor elkaar heeft gekregen om de Europese Klimaatwet er (deels) door te krijgen. Een goed voorbeeld hoe je met praten en onderhandelen toch (deels) je doelen kunt bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Yaksa op 26-11-2023 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:16
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:50:
[...]

124000 euro per jaar is geen redelijk betalende baan, dat is een zeer goed betalende baan. Laten we niet doen alsof ze zich uit de naad moeten werken voor een habbekrats. Zoals voor de meeste van hun kiezers wel geldt.
Qua bedrag heb je volkomen gelijk, maar qua werkdruk ben ik bang dat als je serieus bezig bent met je taak als kamerlid dat het nog behoorlijk onderbetaald is.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:21:
[...]

...maar een groot aandeel van de Nederlanders kiest er weer voor. In ergere mate zelfs.
Ik denk eigenlijk niet dat de positie van Wilders t.o.v. Rusland een rol heeft gespeeld in deze verkiezingen. Maar je linkt een artikel uit 2018, een tijd dat de Nederlandse overheid de Russen nog faciliteerde in hun buitenlandse politiek. Op zich weinig buitengewoons van de PVV dus (afgezien misschien van de presentatie ervan).

Veel interessanter zou ik het van na 2022 vinden, toen de rest van de Nederlandse politiek een beetje bijdraaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:30:
[...]

Aan de andere kant gaat het wel interessant worden hoe premier Wilders zal omgaan met islamitische dictatoriale sharia regimes zoals Saoedie Arabie waar we thans dikke economische belangen in en uit halen en de koning (die ook een biertje met Poetin dronk) op staatsbezoek ging. En alle kritiek op Poetin ten spijt, we spekken nog steeds zijn oorlogskassa https://www.trouw.nl/duur...-voor-de-oorlog~b4b4aa2f/
Vooral ook interessant dat zijn gebrek aan klimaat ambities, als ik het zo mag noemen, ons langer afhankelijk houdt van dezelfde sharia staten. En die afhankelijkheid is ook niet gratis en kost gewoon politiek kapitaal (naast dollars natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:16:
[...]En laat dat nou juist Timmermans zijn. Iemand die in het Europese Parlement (vol angels en voetklemmen) het toch voor elkaar heeft gekregen om de Europese Klimaatwet er (deels) door te krijgen. Een goed voorbeeld hoe je met praten en onderhandelen toch (deels) je doelen kunt bereiken.
Ik ben heel blij voor hem ;) maar ik vind hem simpelweg niet geloofwaardig. Dus hopelijk staat er iemand op die hetzelfde kan en het beste voor heeft met mensen van alle rangen en standen en meer dan alleen het klimaatthema.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Roenie Je lijkt te vergeten dat de PVV de ene uitzondering is waarbij alleen de lijsttrekker de dienst uitmaakt. PvdAGL is veel groter dan Timmermans.
Maakt verder niet uit, de verkiezingen zijn al geweest, maar precies dit soort redenaties leveren bij mij onbegrip op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
[deleted]

[ Voor 97% gewijzigd door Helixes op 26-11-2023 12:35 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
Roenie schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:10:
was het lijsttrekkerschap van Timmermans één heel belangrijke reden om niet op zijn partij te stemmen. En ik zal niet de enige zijn.
Misschien was Aboutaleb toch een betere keuze geweest, we zullen het niet weten. Hij steunde Timmermans zo lees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
mekkieboek schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:37:
Misschien was Aboutaleb toch een betere keuze geweest, we zullen het niet weten. Hij steunde Timmermans zo lees ik.
Timmermans was de droomkandidaat.

Maar ik begrijp ook dat Aboutaleb (nog) geen interesse had in partijleiderschap cq premierschap. Hij zou wel zijn gepolst.

Er is nog steeds wel een scenario waarin Aboutaleb alsnog premier wordt. Wanneer namelijk de grotere partijen proberen zonder PVV iets te smeden, maar Timmermans, als vertegenwoordiger van de grootste partij in de coalitie wordt gevetoot, bijvoorbeeld door de VVD. En als je concreet wordt gevraagd in een situatie als deze schrijft de traditie voor dat je geen nee zegt.

We gaan het zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Helixes op 26-11-2023 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Proton_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:32:
@Roenie Je lijkt te vergeten dat de PVV de ene uitzondering is waarbij alleen de lijsttrekker de dienst uitmaakt. PvdAGL is veel groter dan Timmermans.
Maakt verder niet uit, de verkiezingen zijn al geweest, maar precies dit soort redenaties leveren bij mij onbegrip op.
Een partij zonder leden, zonder wetenschappelijk bureau. Ik ben toch wel benieuwd hoe dat gaat werken als zo'n partij bestuursverantwoordelijkheid krijgt. Allemaal verlengstukken van de grote leider :? ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Helixes schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:44:
[...]

Timmermans was de droomkandidaat.
Lol wut? Voor wie? Links heeft al geen verhaal wat de kiezer aanspreekt en dan dat verhaal laten vertellen door Timmermans en non-binaire Bram gaat ook geen stemmen opleveren zoals gebleken is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
[...]

Waar doel je op? Het opzij zetten van de activistische jongerenclub? Dat leek me niet zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 08:57
[...]

Ik snap echt niet dat hij het niet geworden is. Ook al had hij zelf misschien niet zo’n trek. Partij- en landsbelang en zo. Volgens mij is Aboutaleb veel meer een verbinder, en wekt hij lang niet zo veel weerstand en afkeer op als Timmermans doet bij een grote groep mensen. Ik denk dat hij zeker ook een groot deel van midden-rechts kiezers had kunnen trekken.

(Zelfde overigens voor Klaas Dijkhoff; met Klaas ipv Dilan had de VVD dit verlies niet gehad)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:54:
[...]Lol wut? Voor wie? Links heeft al geen verhaal wat de kiezer aanspreekt en dan dat verhaal laten vertellen door Timmermans en knip Bram gaat ook geen stemmen opleveren zoals gebleken is.
Sorry, maar van 17 naar 25 zetels zijn toch wel degelijk heel wat stemmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:54:
Lol wut? Voor wie? Links heeft al geen verhaal wat de kiezer aanspreekt en dan dat verhaal laten vertellen door Timmermans en (...) Bram gaat ook geen stemmen opleveren zoals gebleken is.
Nou, de kiezer bestaat niet. GLPvdA is de één na grootste partij en heeft nog steeds kans de premier te leveren.

Voor de jonge romance tussen GL en PvdA was, of is geweest, Timmermans voorafgaand aan de campagne de gedroomde kandidaat van GL- en PvdA leden. Hij was de gestolde voorvechter van een groene, niet per se antropocentristiche toekomst met rijke bestuurlijke ervaring.

Je wekt mij niet echt de indruk lid te zijn van een van die partijen. Ik ook niet. We zullen dit dus verder moeten accepteren als historisch feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
ijdod schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:44:
[...]

Oprecht, ik ben bang dat als je je er echt in verdiept, dit niet zo eenduidig is. Je betoog is redelijk het standaard riedeltje vanuit een bepaalde hoek. Het gaat meer om 'tegen groen' dan inhoudelijk waarom kernenergie wel de goede oplossing zou zijn. Er zitten nogal wat cherrypicking zaken in. Denk je oprecht dat er bv niemand heeft nagedacht over die winstille nacht?

Kern energie is geen oplossing voor de energie transitie doelen in 2030. Een kern centrale bouwen kost tussen de 10 en 20 jaar dus het is volledig zinloos voor 2030 doelen. En dat is vaak de context dat kernenergie wordt aangehaald, daarnaast kost het een fortuin om zo'n centrale te bouwen. Waardoor er minder geld over blijft voor groene energie bronnen en projecten. Als je een centrale kan bouwen naast de 2030 doelen halen met wind en zon dan ga je gang, maar meestal wordt het aangehaald i.p.v. wind en zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Helixes schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:59:
[...]

Timmermans voorafgaand aan de campagne de gedroomde kandidaat van GL- en PvdA leden.
Ja, maar die leden zijn al binnenboord. Bij de rest van een hoop kiezers die het zat is aan het einde van hun salaris een halve maand over te hebben gaan de nekharen recht overeind staan alleen al bij het horen van de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
ArgantosNL schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:03:
[...]

Kern energie is geen oplossing voor de energie transitie doelen in 2030. Een kern centrale bouwen kost tussen de 10 en 20 jaar dus het is volledig zinloos voor 2030 doelen. En dat is vaak de context dat kernenergie wordt aangehaald, daarnaast kost het een fortuin om zo'n centrale te bouwen. Waardoor er minder geld over blijft voor groene energie bronnen en projecten. Als je een centrale kan bouwen naast de 2030 doelen halen met wind en zon dan ga je gang, maar meestal wordt het aangehaald i.p.v. wind en zon.
2030 is toch ook helemaal geen 0-emissie doel? Kerncentrale's bouw je dan eerder voor de 2050 doelen. Tevens is het niet zo zwart-of-wit bij de niet-populistische partijen (of kern of wind). Je hebt er ook niets aan dat je in (noem eens wat) 2040 de emissies flinkt hebt afgeschaald mbv windenergie maar bij een matige dag de kolen-stroom uit Duitsland importeert. Je zal altijd een mix moeten hebben van bronnen, en die zullen allen emissie-arm moeten zijn in de toekomst. Dan zijn de keuzes gelimiteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:56:
(Zelfde overigens voor Klaas Dijkhoff; met Klaas ipv Dilan had de VVD dit verlies niet gehad)
Het VVD partijbestuur is misschien al een tijdje aan het 4D schaken, hebben ze de huidige wanorde zien aankomen en wilden daar Dijkhoff niet aan blootstellen en hebben ze Dilan als tussenpaus naar voren geschoven. Of is dat al te cynisch gedacht? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

We kunnen een herhaling van zetten van Hoe past kernenergie in de energiemix? doen, of er gewoon naar verwijzen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:12:
[...]

Ja, maar die leden zijn al binnenboord. Bij de rest van een hoop kiezers die het zat is aan het einde van hun salaris een halve maand over te hebben gaan de nekharen recht overeind staan alleen al bij het horen van de naam.
Waarom? Ik hoor dit sentiment vaker maar waar komt dit vandaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:04:
[...]

Wat mij betreft moeten juist de bedrijven en dan vooral de vervuilende bedrijven betalen. Afspraken voor grootverbruikers moeten we vanaf en die dienen ook meer te betalen. De gewone burger moet juist weer normaal hun huis kunnen verwarmen.
Dat is nu exact wat linkse partijen voorstellen. Maar dan komt altijd het frame van de VVD dat die bedrijven dan weggaan.
Ik weet dat bepaalde mensen niet kunnen begrijpen dat niet alles zwart of wit is en dat mensen die rechtse standpunten hebben het ook eens kunnen zijn met bepaalde centrum of sociale opvattingen. De behoefte om alles te categoriseren begint steeds triester te worden en de vooroordelen hier in het topic al helemaal.
Dat kunnen mensen prima begrijpen. Wat ze niet begrijpen is dat mensen dan hun toevlucht zoeken tot partijen die a) bijna een miljoen Nederlanders als minderwaardig beschouwen en b) vooral gratis bier beloven en in de praktijk niks doen voor die Nederlander

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

En dat is het cynische. Hoe langer rechts de onderkant arm houdt en klimaatingrepen uitstelt hoe duurder die klimaatingrepen worden en hoe meer verzet bij precies die onderkant.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Helixes
Ik denk dat de gemiddelde kiezer de naam Frans Timmermans alleen kent van de haatcampagne die Telegraaf cs tegen hem hebben gevoerd.

Ik verwijs graag naar de doorrekeningen van de partijprogramma's waar het beeld dat je schat niet echt uit naar voren komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Helixes op 26-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:56:
[...]

Ik snap echt niet dat hij het niet geworden is. Ook al had hij zelf misschien niet zo’n trek. Partij- en landsbelang en zo. Volgens mij is Aboutaleb veel meer een verbinder, en wekt hij lang niet zo veel weerstand en afkeer op als Timmermans doet bij een grote groep mensen. Ik denk dat hij zeker ook een groot deel van midden-rechts kiezers had kunnen trekken.

Ik denk dat hij ten eerste niet wilde. Het afbreukrisico was ook te groot vermoed ik. Ten tweede helpt de fusie daarbij ook niet: waar hij voor PvdA-ers of SP-ers of kiezers wat meer uit het midden waarschijnlijk een prima stemmentrekker was geweest kan ik me weinig voorstellen bij de combinatie Aboutaleb en GL. Ik kan me voorstellen dat daar weerstand was geweest. Timmermans had naast een PvdA achtergrond natuurlijk ook een groene achtergrond.

Ten tweede vind ik rechtse kiezers die nu massaal Timmermans als schuldige aanwijzen een beetje vals. Want dan stel ik de vraag: hadden ze wel op die partij gestemd als Moorman of pakweg Westerveld (goed GL kamerlid) lijsttrekker waren geweest? Het anti-linkse sentiment is bij een deel van de kiezers zo groot dat er weinig lijsttrekkers zijn te verzinnen die daar tegenin zouden kunnen hebben gaan. Dat moet eerst wat minderen. Wellicht dat een rechtse shitshow bij het komende kabinet daarbij kan helpen maar ik ben niet positief gestemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
eric.1 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:14:
[...]Je zal altijd een mix moeten hebben van bronnen, en die zullen allen emissie-arm moeten zijn in de toekomst. Dan zijn de keuzes gelimiteerd.
Weet je wie er emissie-arm moeten zijn in de toekomst?
Dat zijn de consumenten, die moeten consuminderen. Energie die je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Dan zijn de keuzes ineens reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:41
Helixes schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde kiezer de naam Frans Timmermans alleen kent van de haatcampagne die Telegraaf cs tegen hem hebben gevoerd.

Ik verwijs graag naar de doorrekeningen van de partijprogramma's waar het beeld dat je schat niet echt uit naar voren komt.
Ja ik heb het beetje gekeken op Twitter met dingen die in mijn for you tab kwamen. En de 2 dingen die rechts tegen Timmermans voedde was hij komt persoonlijk je auto afnemen en dit is de dikke villa van Frans Timmermans . Dus ja het is ook fout dat een rijk iemand pleit dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten betalen.
Maar natuurlijk deed Omzigt ook mee met zijn verhaal van alleenverdiener met 65k gaat er 10000 achteruit. Hoezo pakken ze allen de rijken.
En ja hij zegt wel dat het een zzp’er is. Maar hij weet ook hoe de media werkt en hoe slecht mensen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
offtopic:
Ik heb heel lang hetzelfde standpunt aangehangen, dus ik weet waar je vandaan komt.

Het probleem is niet dat kernenergie geen nut heeft, het probleem is dat kernenergie een oplossing is die eigenlijk een gepasseerd station is. Daar hadden we 20-30 jaar geleden op moeten inzetten, toen zon/wind nog behoorlijk prijzig was. Daar nu op willen inzetten is too little too late. Een beetje als, bij wijze van spreken, nu pas inzien van BlueRay geen fad is.

Zon/Wind zijn in verhouding spotgoedkoop, en slaan een enorme deuk in de CO2 discussie. Dat geldt niet in die mate voor kernenergie. Onder de streep is de moraal van het verhaal dus dat je het geld veel beter in kan zetten voor zon/wind, en je bestaande (idd fossiele) infra kan inzetten als backup, voor zover je die dan nog nodig hebt.

Ongeacht de keuzes die je maakt zal je moeten kijken naar hoe je dat gaat inrichten en doorgelasten. De discussie over de rekening is verder politiek, maar voor niets gaat de zon op, ongeacht de keuzes die je maakt. We hebben daar al decennia de bal laten liggen. En dat is op vrijwel alle vlakken. Daar plukken we nu de vruchten van. En dat is ook de reden dat het 'nu zo gepusht' wordt. En ja, daar hebben wij als een van der welvarendste landen ter wereld wel degelijk onze rol te pakken.

Wat beginpunten ter verdere verkenning:
https://twitter.com/dorfman_p/status/1697905861081878937
https://www.volts.wtf/p/w...nt-always-shining#details

En terecht:
[quote]Proton_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:15:
We kunnen een herhaling van zetten van Hoe past kernenergie in de energiemix? doen, of er gewoon naar verwijzen :)
[/quote]

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 26-11-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

walletje-w schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:15:
[...]

Waarom? Ik hoor dit sentiment vaker maar waar komt dit vandaan?
Als het sentiment er eenmaal is maakt het waarom niet meer uit. Zeker niet in verkiezingstijd waarin je maar beperkt tijd hebt dat sentiment te beïnvloeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:24:
[...]

Dat zijn de consumenten, die moeten consuminderen. Energie die je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Dan zijn de keuzes ineens reuze.
https://www.deondernemer....urzaam-ondernemen~44dd17a
Bedrijven doen mee met Black Friday om meer te verkopen, stelt Romijn. Meer korting leidt tot meer impulsaankopen. En dat zorgt voor nog meer gebruik van grondstoffen, energie en transport. ,,Als je bijvoorbeeld kijkt naar elektronica dan zie je dat de milieuschade van de verkochte producten torenhoog is: een stuk hoger dan van het energieverbruik van de verkoper zelf. Bedrijven die serieus werk willen maken van duurzaam ondernemen, doen niet mee aan Black Friday."
Misschien kan Tweakers een goed voorbeeld geven door er in het vervolg geen aandacht meer aan te besteden ;) .

Ook een oproep aan het nieuwe kabinet: https://www.ad.nl/binnenl...oep-is-een-ramp~a6ec3937/
Het uit Amerika overgewaaide Black Friday moet in de huidige vorm worden afgeschaft. Dat is de bikkelharde eis van onderzoekers en hoogleraren aan het nieuwe kabinet. Het koopjesfestijn wakkert een ongezonde kooplust aan en is uit oogpunt van duurzaamheid een ramp voor onze planeet, stellen zij. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), een belangrijk adviesorgaan van de regering, presenteert vandaag een rapport met hetzelfde advies: de aarde kan onze ongeremde consumptie niet aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Bananenplant op 26-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:33:
[...]

Als het sentiment er eenmaal is maakt het waarom niet meer uit. Zeker niet in verkiezingstijd waarin je maar beperkt tijd hebt dat sentiment te beïnvloeden.
Het maakt wel uit, want sentiment is niet iets permanents, anders had Wilders nu ook niet zo groot kunnen worden. Daarnaast is mijn vraag niet gesteld om de verkiezingen te beantwoorden maar om beter te begrijpen waar dit sentiment vandaan komt omdat ik het niet bij mezelf herken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:24:
[...]

ja..goed..succes daarmee. In de tussentijd moeten we gewoon schone (relatief) energie opwekken. Het is geen of of, het is en en....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
definieer de gemiddelde kiezer. Is daar een duidelijk (objectief) schetsbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
[...]

Diederik Samson! Ervaring met campagne voeren, groen imago, en duidelijk PVDA achtergrond. En wat meer van de straat dan Timmermans. Ik hoopte eigenlijk dat ze hem naar voren zouden schuiven. Timmermans stond ook niet op 1 bij mij, wel op hem gestemd omdat ik het inhoudelijk meest met PVDA/GL eens ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
eric.1 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:38:
[...]In de tussentijd moeten we gewoon schone (relatief) energie opwekken. Het is geen of of, het is en en....
*knip*, dit draagt niks bij.

[ Voor 32% gewijzigd door NMH op 26-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
_Bailey_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:40:
definieer de gemiddelde kiezer. Is daar een duidelijk (objectief) schetsbeeld van?
Nee dank je.

Ik verwijs graag naar de rest van mij discussie met @evilution. Hij begon met een stelling over de kiezer. Ik wees hem er op dat die niet bestond. In de reactie daarop begon die over de gemiddelde kiezer. De reactie die je aanhaalt borduurt voort op die gemiddelde kiezer die hij daar ogenschijnlijk definieert.

Als je het mij vraagt bestaat de gemiddelde kiezer niet. De mediane kiezer heeft voor NSC gestemd, schat ik zo. Maar ook daar kan je niks mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
HEY_DUDE schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:42:
[...]

Diederik Samson! Ervaring met campagne voeren, groen imago, en duidelijk PVDA achtergrond. En wat meer van de straat dan Timmermans. Ik hoopte eigenlijk dat ze hem naar voren zouden schuiven. Timmermans stond ook niet op 1 bij mij, wel op hem gestemd omdat ik het inhoudelijk meest met PVDA/GL eens ben.
Samsom? De man die de PvdA na al die mooie beloften in Rutte 2 eigenhandig naar negen zetels bracht? Dat zou voor mij, als linkse kiezer, echt een reden zijn om er juist nooit meer op te stemmen.

Als ik hem hoor terug kijken op Rutte 2 is het alsof ik een VVD-er hoor praten. Nog steeds heeft hij niet door dat heel veel keuzes van dat kabinet lijnrecht in zijn gegaan tegen alles waar de PvdA voor zou moeten staan. Nog steeds heeft hij niet door dat compromissen sluiten iets anders is dan de retoriek van je opponent overnemen.

Ik kan er nog kwaad over worden: voor de verkiezingen hoog van de toren blazen over meer samenwerking en minder concurrentie in de zorg en na de verkiezingen de voorgenomen afbraak van de vrije artsenkeuze verdedigen en drie dappere PvdA-senatoren die daar tegenin gaan voor de bus gooien. En onderweg fikte hij ook nog Roemer af die deed wat de PvdA naliet.

@Bananenplant
Terecht besmet wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Besmet door Rutte 2.

Pagina: 1 ... 41 ... 45 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws

Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.

Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.