Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is ook weer tekort door de bocht, dat is een "big tent" partij waarbij ze het hele spectrum meepikken.psychodude schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:09:
[...]
Grappig is in deze overigens dat de democraten in de VS ongeveer even links zijn als de VVD.
Overigens loopt het daar net als in Nederland sterk over centrum/periferie (en over raciale as, maar onze politiek is nog steeds erg blank waarbij emancipatie een gemeden topic is).
Hoewel ik het persoonlijk echt niet eens ben met het standpunt van de PVV, moeten we nu niet doen alsof de PVV op dit moment al verantwoordelijk is van de huidige staat waarop Schiphol jarenlang hun gang heeft kunnen gaan. En dan doet Schiphol ook nog net of ze het erg vinden voor de omwonenden dat ze niet kunnen krimpen door verdragen die ze zelf hebben afgesloten.Miki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:21:
Eentje om in te lijsten
[Afbeelding]
https://nos.nl/r/461089

Als ze allemaal zo goedwillig zijn dan was dit probleem toch nooit ontstaan?
Daarbij was het een kwart die voor de PVV heeft gestemd in Haarlemmermeer, dus 75% niet. Maar ook 21% van die overige stemmers hebben op de VVD gestemt die ook politiek gezien altijd voor groei van schiphol is geweest en in principe nog steeds is, zolang het op een duurzame wijze gebeurd. Die minimale krimp die eerst nodig is voor de uitbreiding is gewoon populair geneuzel.
Wat ze eigenlijk dus willen zeggen in het artikel is dat iedereen die op de PVV, maar ook de VVD hebben gestemd niet hebben nagedacht of gelezen. Maar mischien hebben die mensen wel andere prioriteiten die ze belangrijker vinden?
En als we echt even nadenken dan is er een partij die inderdaad niets geeft om de gezondheid van burgers en dat is de VVD. Kijk eens naar Groningen, maar ook Tata-Steel of Chemours, maar ook Schiphol. Allemaal bedrijven die jarenlang hun gang hebben kunnen gaan zonder consequenties. En dan hebben we het nog niet eens over de verzorgingstehuizen, ouderenzorg en zorg in het algemeen. Waar overal het financiele belang boven de burgers staat. Vergeet niet dat de coalitiepartijen samen met de VVD hier ook allemaal net zo verantwoordelijk voor zijn.
Want rechts doet dit niet met linkse partijen? Frans Timmermans heeft geen leuzennaam?
Want er waren geen protesten toen de democratisch verkozen politiek van plan was om stikstofuitstoters uit te kopen?*knip*
Jij ziet liever dat we Rusland hun gang laten gaan? Nog niet zo heel lang geleden hebben die gasten een burgervliegtuig met honderden Nederlanders de lucht uit geschoten...*knip*
Geen idee wat je hier mee wil zeggen[*knip*
Maar een ex-VVDer die gewoon opnieuw samen wil met de VVD gaat het denk ik hoe dan ook niet oplossen.
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 13:23 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
En dat is nu een stukje bestuurscultuur, die doorrekeningen zijn een sterk staaltje Hollandse rekenkunde. Die zijn bedoelt om partij programma's te verkopen, en daar heeft de kiezer uiteindelijk niets aan.ZieMaar! schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:47:
[...]
Ik benoemde niet voor niets sec de bestaanszekerheid. Lage en middeninkomens komen er in de doorrekeningen prima uit bij GL/PvdA. Maar ik ben benieuwd wat je bedoelt?
Het beleid van de laatste jaren was VVD beleid. Dat is gewoon rechts.
die 1-3% o.i.d. die iedereen er elk jaar op vooruit gaan daar klopt echt geen pepernoot van. We gaan al jaren zoveel procent per jaar achteruit. En na zoveel jaar begint dat echt te knellen voor een steeds grotere groep mensen.
Dus we kunnen beter helemaal niet doorrekenen en vertrouwen op het "boerenverstand" van politici?Brazos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:27:
[...]
En dat is nu een stukje bestuurscultuur, die doorrekeningen zijn een sterk staaltje Hollandse rekenkunde. Die zijn bedoelt om partij programma's te verkopen, en daar heeft de kiezer uiteindelijk niets aan.
die 1-3% o.i.d. die iedereen er elk jaar op vooruit gaan daar klopt echt geen pepernoot van. We gaan al jaren zoveel procent per jaar achteruit. En na zoveel jaar begint dat echt te knellen voor een steeds grotere groep mensen.
Noted. Gewoon geen verantwoording afleggen, en over 4 jaar zien we het wel weer qua tekorten en bezuinigingen. Andere partij mag weer puin ruimen, en dat wordt dan weer gespind als "zie je wel, ze bezuinigen op de hardwerkende Nederlander!!!11"
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Geen idee, ik heb de oplossing ook niet. Beter lijkt me om een gedegen rekenmodel op te zetten dat niet politiek maar statistisch van aard is.Jeroenneman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:41:
[...]
Dus we kunnen beter helemaal niet doorrekenen en vertrouwen op het "boerenverstand" van politici?
Noted. Gewoon geen verantwoording afleggen, en over 4 jaar zien we het wel weer qua tekorten en bezuinigingen. Andere partij mag weer puin ruimen, en dat wordt dan weer gespind als "zie je wel, ze bezuinigen op de hardwerkende Nederlander!!!11"
Die laatste alinea kan ik wel enigszins om lachen. Ik heb zolang ik stemrecht heb nog nooit een (reeks) kabinet(ten) gezien dat zo'n grote puinhoop achterlaat als het huidige.
En volgens mij hebben die het allemaal wel netjes doorgerekend hoor. Verantwoording kennen we in onze politiek sowieso niet meer, dat heeft Rutte wel het land uitgekregen.
[ Voor 5% gewijzigd door Brazos op 25-11-2023 13:51 ]
Neemt waarschijnlijk: https://www.reddit.com/r/tokkiefeesboek/ iets te serieus.Jeroenneman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:49:
[...]
Not sure wat je nu precies probeert te verwoorden.
Aan de ene kant vind je dat we worden leeggeroofd, aan de andere kant vind je het een probleem dat we geld overmaken naar Oekraïne?
Zeker gezien daaronder een post staat die weggemod is omdat er geen betrouwbare bronnen bij standpunten gevoegd waren..Bananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:49:
[...]
Nu word ik nieuwsgierig, wat zei hij precies en waar is het uit gejat?
"man is not truly one, but truly two,"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2c91JEcT1X3e77t11afRIPD4.jpg?f=user_large)
Dit is precies wat er de afgelopen jaren gaande en zo zal blijven.
En bedacht me ineens hoe zou dat eruit zien naast de opkomst van social media (Facebook even gepakt als voorbeeld) En toevallig stuurde een vriend ook het volgende artikel door, welke ik nog niet helemaal gelezen heb maar wat er wel raakvlakken mee heeft. https://www.scielo.br/j/t...xW8s5HbwbqP83pdC/?lang=en
Trek er geen conclusies uit. Maar het is wel interessant om te zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/M8m3CtH6BD8aYe22xmqLhZZL.png?f=user_large)
Hetzelfde grafiekje kan je maken met de opkomst van streaming audiowalletje-w schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:12:
[Afbeelding]
Of omgekeerd evenredig de verkopen van CD's
[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2023 14:17 ]
Absoluut vandaar ook de correlatie en geen causaal verbandmr_petit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:15:
[...]
Hetzelfde grafiekje kan je maken met de opkomst van streaming audio
Maar inhoudelijk denk ik dat daar misschien ook wel een conjunctuurgolf overheen te leggen is. In 2010 begon de crisis nederland hard te treffen. (het is natuurlijk een beetje lastig om eea exact uit te lijnen, voor verkiezingen zijn er natuurlijk maar een paar peildata)walletje-w schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:16:
[...]
Absoluut vandaar ook de correlatie en geen causaal verband
Het klinkt mij logisch in de oren dat als er geld genoeg te besteden is (of althans als mensen dat idee hebben) dat er meer op links gestemd wordt, en als de portemonnaie krap wordt, veel mensen op rechts gaan stemmen.
En voor facebook had je natuurlijk hyves. Bestaat dat nog?
[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2023 14:21 ]
zou het wellicht ook mogelijk zijn dat die man met die helm helemaal geen moeite heeft de koekjes te delen met de 'foreigner' ondanks dat de politieke voorkeur niet overeenkomt met die van de man in het midden?AndereKoekoek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:09:
[Afbeelding]
Dit is precies wat er de afgelopen jaren gaande en zo zal blijven.
Of past dat niet in het beeld dat de auteur heeft van de man met de helm, van deze smakeloze tekening?
Ik woon in de omgeving van Schiphol en de meeste bewoners zijn helemaal niet tegen verdere groei van Schiphol. Dat is inderdaad ook in de stemcijfers te zien.Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:17:
[...]
Hoewel ik het persoonlijk echt niet eens ben met het standpunt van de PVV, moeten we nu niet doen alsof de PVV op dit moment al verantwoordelijk is van de huidige staat waarop Schiphol jarenlang hun gang heeft kunnen gaan. En dan doet Schiphol ook nog net of ze het erg vinden voor de omwonenden dat ze niet kunnen krimpen door verdragen die ze zelf hebben afgesloten.![]()
Als ze allemaal zo goedwillig zijn dan was dit probleem toch nooit ontstaan?
Daarbij was het een kwart die voor de PVV heeft gestemd in Haarlemmermeer, dus 75% niet. Maar ook 21% van die overige stemmers hebben op de VVD gestemt die ook politiek gezien altijd voor groei van schiphol is geweest en in principe nog steeds is, zolang het op een duurzame wijze gebeurd. Die minimale krimp die eerst nodig is voor de uitbreiding is gewoon populair geneuzel.
Wat ze eigenlijk dus willen zeggen in het artikel is dat iedereen die op de PVV, maar ook de VVD hebben gestemd niet hebben nagedacht of gelezen. Maar mischien hebben die mensen wel andere prioriteiten die ze belangrijker vinden?
En als we echt even nadenken dan is er een partij die inderdaad niets geeft om de gezondheid van burgers en dat is de VVD. Kijk eens naar Groningen, maar ook Tata-Steel of Chemours, maar ook Schiphol. Allemaal bedrijven die jarenlang hun gang hebben kunnen gaan zonder consequenties. En dan hebben we het nog niet eens over de verzorgingstehuizen, ouderenzorg en zorg in het algemeen. Waar overal het financiele belang boven de burgers staat. Vergeet niet dat de coalitiepartijen samen met de VVD hier ook allemaal net zo verantwoordelijk voor zijn.
Het is een illustratie van hoe rechtse politieke marketing werkt. Mensen laten vechten om de kruimels._Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
[...]
zou het wellicht ook mogelijk zijn dat die man met die helm helemaal geen moeite heeft de koekjes te delen met de 'foreigner' ondanks dat de politieke voorkeur niet overeenkomt met die van de man in het midden?
Of past dat niet in het beeld dat de auteur heeft van de man met de helm, van deze smakeloze tekening?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Leuk in die ook is de recente video van The Onion ten aanzien van de correlatie tussen de levensjaren van Greta Thunberg en onze klimaat impact als mensheid met als conclusie dat Greta moet stoppen niet haar best te doenmr_petit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:15:
[...]
Hetzelfde grafiekje kan je maken met de opkomst van streaming audio
Wat ik wel denk is dat Wilders doorgaans gewoon meer handig gebruik maakt van social media. En hiermee sneller een gevoel van verbintenis afgeeft. Meeste politici die meer gematigd of links zijn, zijn doorgaans een stuk zakelijker in hun benadering. En waar ze hiervan af wijken, is het vaak erg gemaakt. Enerzijds sluit dit natuurlijk beter aan bij het profiel van een politiek leider. Maar laten we wel wezen, verkiezingen zijn onder de streep toch een grote popularity contest geworden.
Waarom vind je dit smakeloos? (oprechte vraag)_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
zou het wellicht ook mogelijk zijn dat die man met die helm helemaal geen moeite heeft de koekjes te delen met de 'foreigner' ondanks dat de politieke voorkeur niet overeenkomt met die van de man in het midden?
Een actuele Nederlandse variant zou kunnen zijn, de VVD die afgelopen decennium volkshuisvesting heeft uitgekleed (Stef Blok), woningen zijn in bulk verkocht aan private partijen waardoor het tekort aan goedkope woningen nog veel groter is geworden.
En nu wordt er gewezen naar al die asielzoekers die 'onze' woningen bezetten terwijl wij op de wachtlijst moeten staan. Dat laatste is niet onwaar maar wij bekvechten om het koekje en de VVD is zegmaar de man in het midden.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
En geen Turkse of Marokkaanse bewindslieden! De PVV was, is en blijft altijd tegen bewindslieden en kamerleden met een dubbele nationaliteit, dus die Yesilgoz met haar Turkse nationaliteit hoort absoluut NIET in het kabinet thuis.
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) 30 december 2021
Zeer teleurstellend dat de VVD zonder een minuut te hebben onderhandeld zegt niet deel te willen nemen aan een centrumrechts kabinet. Dit is ook niet wat de VVD-kiezer wil volgens mij. Erg jammer. Ik hoop dat ze nog van gedachten veranderen want regeren is beter dan gedogen.
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) 24 november 2023
Zoals met Trump, there's always a tweet.
Wat pas het beste in mijn straatje qua bewoording/beeldvorming
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 25-11-2023 14:46 ]
Prachtig voorbeeld hoe hij zijn achterban constant in de maling weet te nemen.user109731 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:45:
Ik vond deze wel mooi gevonden, bijna twee jaar verschil
[Twitter][Twitter]
De grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezingen, de PVV, zegt in het verkiezingsprogramma te willen stoppen met alle kunst- en cultuursubsidies. Een klap in het gezicht van de sector, die net de coronaperiode te boven is.
'Eigenlijk begon de afbraak van de cultuursector al eerder', blikt Wever terug. 'Toen Halbe Zijlstra (de VVD'er die van 2010 tot 2012 staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap was, red.) besloot miljoenen te bezuinigen op cultuur. Cultuur wordt gezien als iets van de linkse elite, maar zonder subsidie wordt cultuur juist een elitaire hobby. Dan vallen er theaters om en worden kaartjes onbetaalbaar. Wij zijn er in Delfzijl juist trots op dat we een laagdrempelig theater hebben.'

Zeker als je bedenkt dat cultuur nogal eens iets is om je blik op dingen te verruimen en een stuk commentaar op de maatschappij kan zijn schuurt dit aardig dicht tegen anti-intellectualisme aan. Een van de speerpunten van fascistische politiek zoals omschreven in How Fascism Works

Ja misschien. Maar ik denk ook dat mensen die ontevreden zijn meer verbintenis hebben met elkaar dan mensen die tevreden zijn.psychodude schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:39:
[...]
Wat ik wel denk is dat Wilders doorgaans gewoon meer handig gebruik maakt van social media. En hiermee sneller een gevoel van verbintenis afgeeft.
Ik ken wel het fenomeen angry mob, maar heb eigenlijk nog nooit van een happy mob gehoord
Ik denk dat daar ook het grote probleem van de PVDA heeft gelegen.
Dat was vroeger de grootste partij omdat het de partij voor arbeiders was. Een groep die natuurlijk bijna van nature ontevreden is. Bij Fortuyn kwam er een nieuw geluid om ontevreden te zijn, waar de PVDA nooit op ingesprongen is, waar Wilders dat wel deed. Daarmee heeft hij heel veel van oudsher PVDA stemmers gekregen, namelijk de arbeiders, wat nu heel veel zzp'ers zijn. Maar nog steeds relatief laag opgeleid, afzettende tegen de elite. En dat is nu dus (in hun ogen) linkse elite. En ik denk dat Timmermans heel erg aan dat verwachtingspatroon van hun voldoet.
PVV is daarom ook een grote concurrent voor de SP. Want die zet zich niet echt af tegen de linkse elite, maar alleen de rechtse elite.
[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2023 15:02 ]
Dat zie je verkeerd, de grote leider heeft het licht gezien en is opeens milder geworden.Miki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:49:
[...]
Prachtig voorbeeld hoe hij zijn achterban constant in de maling weet te nemen.
Ik heb begrepen dat hij ook al terugkwam van zijn uitspraken over nep parlement nu hij zelf het parlement in kan. Geert MildersPP_Sound schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:56:
[...]
Dat zie je verkeerd, de grote leider heeft het licht gezien en is opeens milder geworden.
Ging zij ook niet haar paspoort inleveren?user109731 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:45:
Ik vond deze wel mooi gevonden, bijna twee jaar verschil
[Twitter][Twitter]
Edit: ging blijkbaar om haar Turkse sofinummer en daar heeft ze afstand van gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Palindrome op 25-11-2023 15:07 ]
Het is helemaal niet interessant, want het zegt gewoon helemaal nikswalletje-w schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:12:
Ik zat naar die grafieken te kijken op de NOS https://nos.nl/collectie/...thema-s-geclaimd-door-pvv
En bedacht me ineens hoe zou dat eruit zien naast de opkomst van social media (Facebook even gepakt als voorbeeld) En toevallig stuurde een vriend ook het volgende artikel door, welke ik nog niet helemaal gelezen heb maar wat er wel raakvlakken mee heeft. https://www.scielo.br/j/t...xW8s5HbwbqP83pdC/?lang=en
[Afbeelding]

Hoewel ik niks met Geert Wilders heb, weet ik zeker dat je van elke politicus in het verleden tweets tegenkomt die ze vandaag nooit gedaan zouden hebben. Iets met voortschrijdend inzicht en een veranderde mening.Miki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:49:
[...]
Prachtig voorbeeld hoe hij zijn achterban constant in de maling weet te nemen.
Ach, we zien wel waar het schip strandt. Misschien wordt Geert wel de beste premier die we ooit gehad hebben. Of de engste klootzak sinds Hitler. We weten het niet maar we gaan het ongetwijfeld zien!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
https://m.leidschdagblad....google&utm_medium=organicPVV-verkenner Gom van Strien kan zich zijn uitspraken over de Eerste Kamer als "nep-parlement" niet herinneren, zei hij desgevraagd op zijn eerste persconferentie in zijn nieuwe functie. Van Strien vindt het bovendien nu "niet relevant" of hij zich ooit zo heeft uitgelaten. "Ik heb alle vertrouwen in het Nederlandse parlement", zei hij.
Je zou verwachten dat ze meer voorrang zouden willen geven aan alleen regionale cultuurdoelen. In de regio is ook behoeft aan cultuur, de zangvereniging, de lokale fanfare, praalwagens, de muziekschool in het dorp, poppodium in de buurt, dat soort dingen. Gemiste kans voor een populistische partij.Bananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:53:
Zeker als je bedenkt dat cultuur nogal eens iets is om je blik op dingen te verruimen
Snap je de afbeelding wel?_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Toch maar even een samenvatting: Wikipedia: How Fascism WorksDe PVV wil het gelijkheidsbeginsel afschaffen, het leger inzetten als politiemacht op straat, boeken verbieden die haar ideologisch niet aanstaan en gevangenisstraffen voor volwassenen uitdelen aan kinderen vanaf veertien jaar.
Of zoals het NOS Journaal het samenvatte: ‘De PVV pleit in zijn verkiezingsprogramma voor de terugkeer van de oer-Hollandse gezelligheid.’
Mens, erger je niet... aan het fascisme, wil de NOS maar zeggen. Gezelligheid kent geen tijd, dus ook geen geschiedenislessen. Anders nog iets, Jeroen Overbeek?
En eentje die hier nog niet bijstaat is de Grote Leider. Hoeveel van deze items kunnen we afvinken voor de PVV?Stanley identifies the pillars of fascist politics that deepen the divide between "us" and "them"—denying equality, using a culture of victimhood, and feeding the sexual anxiety of men. Strategies include undermining journalists and reporters, promoting anti-intellectualism, the use of propaganda, spreading conspiracy theories, letting fear and anger overtake "reasoned debate", and then calling on "law and order" solutions.[6] Stanley describes how one of the hallmarks of fascism is the "politics of hierarchy"—a belief in a biologically determined superiority—whereby fascists strive to recreate a "mythic" and "glorious" past by excluding those they believe to be inferior because of their ethnicity, religion, and/or race
Maar dat de lokale zangvereniging een benefietconcert gaat geven rondom het thema vluchtelingen, zulke dingen moeten we niet hebben natuurlijk. Dat mensen die waarschijnlijk bovengemiddeld vaak open staan voor nieuwe ervaringen (uit de Big 5) elkaar vinden om ideeën uit te wisselen en daar vervolgens uiting aan te geven voor een publiek moeten we zoveel mogelijk ontmoedigen.mekkieboek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:18:
[...]
Je zou verwachten dat ze meer voorrang zouden willen geven aan alleen regionale cultuurdoelen. In de regio is ook behoeft aan cultuur, de zangvereniging, de lokale fanfare, praalwagens, de muziekschool in het dorp, poppodium in de buurt, dat soort dingen. Gemiste kans voor een populistische partij.
Wat een stemmingsmakerij en onzin om hier ook maar een punt van te maken, als je het in context hoort en weet wat er exact gezegd is dan was het niet eens een persoonlijke mening van de beste man.Miki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:08:
De PVV verkenner Gom van Strien heeft ook last van geen actieve herinneringen
[...]
https://m.leidschdagblad....google&utm_medium=organic
We zijn echt in een dieptepunt van onze samenleving beland dat dit soort zaken zo opgeblazen wordt en gezien wordt als nieuwswaardig. Wat men tegenwoordig wel niet doet om iedereen met een ander standpunt of denkwijze wel niet zwart te maken. Het is gewoon triest.
Ik ben daarnaast heel benieuwd naar mensen die zich hier druk over maken of die ooit van mening zijn verandert ongeacht waarover.
[ Voor 9% gewijzigd door Andyk125 op 25-11-2023 15:56 ]
Het is soms dan ook wel belachelijk hoeveel geld hier in omgaat en ook waarheen. Zo hebben wij hier een pop podium dat enkel met subsidie kan bestaan terwijl de lokale horeca bewijst dat het ook makkelijk zonder kan. Het poppodium heeft bijvoorbeeld zwaar gesponsorde uitgaans avonden met thema's, waar zelfs flinke entree prijzen voor gevraagd wordt, terwijl de lokale horeca dat soort avonden kostendekkend kan organiseren, zonder entree en ook nog eens van hogere kwaliteit met meer publiek.Bananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:53:
https://www.rtvnoord.nl/n...t-na-verkiezingswinst-pvv
[...]
[...]
Zeker als je bedenkt dat cultuur nogal eens iets is om je blik op dingen te verruimen en een stuk commentaar op de maatschappij kan zijn schuurt dit aardig dicht tegen anti-intellectualisme aan. Een van de speerpunten van fascistische politiek zoals omschreven in How Fascism Works.
De insteek zou mijn inziens moeten zijn dat de sector zichzelf gewoon moet kunnen bedruipen, en als jij dan een schilder bent die niet genoeg schilderijen kan verkopen om in eigen onderhoud te voorzien, of wanneer je bandje niet genoeg mensen trekt na jaren van proberen dan moet je misschien wat anders gaan doen.
En dan zullen er altijd wat zaken zijn in de sector waar wel subsidie heen moet omdat je die wil behouden, maar het moet mijn inziens geen sector zijn die alleen kan bestaan op subsidie, dat moet de uitzondering zijn en niet de regel.
Een dergelijk baude opmerking schreeuwt natuurlijk om een stevige onderbouwing.mr_petit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:56:
[...]Ik denk dat daar ook het grote probleem van de PVDA heeft gelegen.
Dat was vroeger de grootste partij omdat het de partij voor arbeiders was. Een groep die natuurlijk bijna van nature ontevreden is.
De voorloper van de PVDA, de SDAP was idd een partij voor de arbeiders, maar na WOII richtte ze, samen met vooruitstrevende liberalen, rooms-katholieken en protestants-christenen de PVDA op. Vanaf dat moment stond niet meer slechts de arbeidersklasse centraal, maar de ontplooiing van het individualisme in dienst van de samenleving.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bij Rutte en andere partijen vonden mensen het altijd zeer ernstig en was het ‘draaikonten’ en ‘geen actieve herinnering’ grappen, maar nu als het om een PVV’er gaat moet het ineens niet zoveel uitmaken?Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:52:
[...]
Wat een stemmingsmakerij en onzin om hier ook maar een punt van te maken, als je het in context hoort en weet wat er exact gezegd is dan was het niet eens een persoonlijke mening van de beste man.
We zijn echt in een dieptepunt van onze samenleving beland dat dit soort zaken zo opgeblazen wordt en gezien wordt als nieuwswaardig. Wat men tegenwoordig wel niet doet om iedereen met een ander standpunt of denkwijze wel niet zwart te maken. Het is gewoon triest.
Ik ben daarnaast heel benieuwd naar mensen die zich hier druk over maken of die ooit van mening zijn verandert ongeacht waarover.
Ik vind het ook overdreven, maar het is wel schijnheilig als dit nu ineens anders bemeten wordt
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wat de kroegen bij jouw in de buurt als 'hogere kwaliteit' aanbieden kan voor een ander natuurlijk gewoon 'takkeherrie' zijn. Ik heb liever dat een poppodium ook andere 'kwaliteiten' aanbiedt dan puur hetgeen een barkeper als zaaltjesvullend ziet.Dennism schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:52:
[...]Het is soms dan ook wel belachelijk hoeveel geld hier in omgaat en ook waarheen. Zo hebben wij hier een pop podium dat enkel met subsidie kan bestaan terwijl de lokale horeca bewijst dat het ook makkelijk zonder kan. Het poppodium heeft bijvoorbeeld zwaar gesponsorde uitgaans avonden met thema's, waar zelfs flinke entree prijzen voor gevraagd wordt, terwijl de lokale horeca dat soort avonden kostendekkend kan organiseren, zonder entree en ook nog eens van hogere kwaliteit met meer publiek.
De insteek zou mijn inziens moeten zijn dat de sector zichzelf gewoon moet kunnen bedruipen, en als jij dan een schilder bent die niet genoeg schilderijen kan verkopen om in eigen onderhoud te voorzien, of wanneer je bandje niet genoeg mensen trekt na jaren van proberen dan moet je misschien wat anders gaan doen.
En dan zullen er altijd wat zaken zijn in de sector waar wel subsidie heen moet omdat je die wil behouden, maar het moet mijn inziens geen sector zijn die alleen kan bestaan op subsidie, dat moet de uitzondering zijn en niet de regel.
Dat is dan geen terechte vergelijking, het gaat om hetzelfde soort thema avonden, in etablissementen van vergelijkbare grootte. Ook in live muziek doen de commerciële bedrijven het hier beter met bandjes in vergelijkbare genre's (vooral alternatief, ik ben geen pop liefhebber).. En dat is nu ook juist het probleem, gezien de enorme zak geld die het poppodium krijgt zou je daar een veel beter aanbod verwachten en verwachten dat ze meer kwaliteit leveren. Maar dat doen ze simpelweg niet.Yaksa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:14:
[...]
Wat de kroegen bij jouw in de buurt als 'hogere kwaliteit' aanbieden kan voor een ander natuurlijk gewoon 'takkeherrie' zijn. Ik heb liever dat een poppodium ook andere 'kwaliteiten' aanbiedt dan puur hetgeen een barkeper als zaaltjesvullend ziet.
Ik ben uiteraard geen bruine kroeg met bijvoorbeeld een populaire volkszanger aan het vergelijken met een poppodium.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 25-11-2023 16:23 ]
Het is vooral ironisch dat je een dag of wat nadat je de grootste bent direct zelf blijkt te doen wat je zegt te verafschuwen en het deksel op de neus krijgt op manier die je zelf vaak gebruikt. Natuurlijk zal er meer context zijn, maar die hoor ik ook nooit als dat 0,00x% klimaatdingetje weer langskomtAndyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:52:
[...]
Wat een stemmingsmakerij en onzin om hier ook maar een punt van te maken, als je het in context hoort en weet wat er exact gezegd is dan was het niet eens een persoonlijke mening van de beste man.
Verder niet te zwaar aan tillen, eens zien hoe hij het er vanaf gaat brengen.
Veel anti Wilders mensen in dit topic (en bij allerlei demonstraties en speeches de laatste dagen), geloven dat buitenlanders nu massaal gedeporteerd gaan worden en zo. En diezelfde mensen beweren ook al tijden en ook nu weer dat PVV stemmers dom zijn om Wilders zijn beloftes te geloven, omdat hij daar toch niets waar van kan maken.
Wat is het nu: heeft hij wel of niet die macht? Zo ja, dan krijgen de PVV stemmers dus wel waar zij voor gestemd hebben en dat is simpelweg democratie. Zo nee, dan is het niet nodig om je druk te maken. Ik ga er gemakshalve van uit dat iedereen in deze draad wel snapt dat Wilders vanaf nu niet alles kan bepalen en dat zijn plannen niet ingevoerd gaan worden.
De verkiezingen zijn geweest, de bevolking heeft gesproken en het is hoe het is. Eerst een formatie en dan kijken wat voor een regeerakkoord er op tafel komt te liggen. De soep wordt niet zo heet opgediend.
Dus als je kritisch bent op Wilders, of niet meteen met hem wegloopt als een soort God, dan is het meteen afzeiken?Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:22:
Kan dit topic niet beter hernoemd worden naar: "Wilders afzeik topic"
Kritiek op hem of zijn potentiele (wan)beleid is dus niet toegestaan, want 'afzeiken'?
Volgens mij werkt het niet zo...
Virussen? Scan ze hier!
Nu ja, 25% van de Nederlanders, dat is een heleboel mensen daar niet maar niet de meerderheid. Daarnaast heeft (naar mijn vermoeden) een deel vd stemmers maar voor een deel vd PVV punten gestemd.Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:22:
...
Zo ja, dan krijgen de PVV stemmers dus wel waar zij voor gestemd hebben en dat is simpelweg democratie.
Maar het is toch begrijpelijk? Wilders en zijn mensen hebben jaar in jaar uit vanaf de zijlijn lopen schelden en allerlei schokkerende opmerkingen de samenleving in geslingerd en groepen tegen elkaar opgezet. Dan moet je niet vreemd opkijken als je vijandig wordt benaderd.
Je hebt de macht pas als je een absolute meerderheid van de kiezers achter je hebt staan.Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:22:
Wat is het nu: heeft hij wel of niet die macht? Zo ja, dan krijgen de PVV stemmers dus wel waar zij voor gestemd hebben en dat is simpelweg democratie. Zo nee, dan is het niet nodig om je druk te maken.
Dat is hier niet het geval, zo'n 75% van alle kiezers staat niet achter Wilders. (En ik vermoed, vanwege alle proteststemmen dat dat er nog wel eens meer kunnen zijn).
En ook enige vorm van zelfreflectie, mag flinterdun zijn, is ook niet hoe 't werkt?wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:26:
[...]
Dus als je kritisch bent op Wilders, of niet meteen met hem wegloopt als een soort God, dan is het meteen afzeiken?
Kritiek op hem of zijn potentiele (wan)beleid is dus niet toegestaan, want 'afzeiken'?
Ik heb aan linkerzijde nog nauwelijks tot niets gelezen wat enige zelfreflectie aantoont wat betreft de campagne van de Linkse partijen.
Ik vind de kritiek (je hebt kritiek en je hebt afzeiken) op PVV, Wilders, VVD prima en gezond.
Maar het is echt niet eng om eens een énkele keer hand in eigen boezem (die van je gekozen partij) te steken.
Volgens mij valt het afzeiken wel mee. Ja, men is kritisch, maar die kritiek wordt, over t algemeen, goed onderbouwd (terwijl veel repliek dat iets minder lijkt).Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:22:
Veel anti Wilders mensen in dit topic (en bij allerlei demonstraties en speeches de laatste dagen), geloven dat buitenlanders nu massaal gedeporteerd gaan worden en zo. En diezelfde mensen beweren ook al tijden en ook nu weer dat PVV stemmers dom zijn om Wilders zijn beloftes te geloven, omdat hij daar toch niets waar van kan maken.
Wat is het nu: heeft hij wel of niet die macht? Zo ja, dan krijgen de PVV stemmers dus wel waar zij voor gestemd hebben en dat is simpelweg democratie. Zo nee, dan is het niet nodig om je druk te maken. Ik ga er gemakshalve van uit dat iedereen in deze draad wel snapt dat Wilders vanaf nu niet alles kan bepalen en dat zijn plannen niet ingevoerd gaan worden.
De verkiezingen zijn geweest, de bevolking heeft gesproken en het is hoe het is. Eerst een formatie en dan kijken wat voor een regeerakkoord er op tafel komt te liggen. De soep wordt niet zo heet opgediend.
Niemand hier gelooft dat buitenlanders gedeporteerd worden. Dat is een flauwe frame, waarmee je makkelijk voorbij gaat aan het het een partij is die vanuit zijn programma haat zaait, de grondwet opzij wil schuiven en flirt met bijvoorbeeld Orban. Dat het Nederlandse systeem gelukkig waarborgen kent die noodzakelijk maken dat daar in de praktijk genuanceerder mee omgegaan wordt, maakt natuurlijk niet opeens al die dingen acceptabel…
Dat is natuurlijk geen conclusie die je kan trekken op basis van de uitslag. Ik vermoed dat er genoeg kiezers zijn die ook al hebben ze op een andere partij gestemd aan de rechterkant of mogelijk zelfs in het centrum, ook best (deels) achter Wilders staan. En mogelijk ook zelfs kiezers aan de linkerkant van het spectrum, ik zag bijvoorbeeld ook al mensen die steevast SP stemmen sinds ik ze ken die niet heel ontevreden leken te zijn.Yaksa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:33:
[...]
Je hebt de macht pas als je een absolute meerderheid van de kiezers achter je hebt staan.
Dat is hier niet het geval, zo'n 75% van alle kiezers staat niet achter Wilders. (En ik vermoed, vanwege alle proteststemmen dat dat er nog wel eens meer kunnen zijn).
Ik zou daarvoor eerder kijken naar welke mogelijke coalities de kiezer lijkt te steunen. Ik zou er in ieder niet raar van staan te kijken, als gezien de uitslag er best 50%+ van de kiezers het wel eens zou zijn met Wilders als premier.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 25-11-2023 16:51 ]
Waar is zelfreflectie voor nodig als het toch allemaal de schuld is van die domme kiezer_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:38:
[...]
En ook enige vorm van zelfreflectie, mag flinterdun zijn, is ook niet hoe 't werkt?
Ik heb aan linkerzijde nog nauwelijks tot niets gelezen wat enige zelfreflectie aantoont wat betreft de campagne van de Linkse partijen.
Ik vind de kritiek (je hebt kritiek en je hebt afzeiken) op PVV, Wilders, VVD prima en gezond.
Maar het is echt niet eng om eens een énkele keer hand in eigen boezem (die van je gekozen partij) te steken.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Menig revolutie is door arbeiders gestaagd.Yaksa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:05:
[...]
Een dergelijk baude opmerking schreeuwt natuurlijk om een stevige onderbouwing.
Dat deden ze niet uit tevredenheid denk ik
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2023 16:55 ]
Sja, pop staat voor populair. Als pop niet populair is dan zou je kunnen spreken van mislukking.Dennism schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:52:
[...]
Het is soms dan ook wel belachelijk hoeveel geld hier in omgaat en ook waarheen. Zo hebben wij hier een pop podium dat enkel met subsidie kan bestaan terwijl de lokale horeca bewijst dat het ook makkelijk zonder kan. Het poppodium heeft bijvoorbeeld zwaar gesponsorde uitgaans avonden met thema's, waar zelfs flinke entree prijzen voor gevraagd wordt, terwijl de lokale horeca dat soort avonden kostendekkend kan organiseren, zonder entree en ook nog eens van hogere kwaliteit met meer publiek.
Wat de kiezer misschien niet begrepen heeft is dat bij voorstel van PVV de eigen cultuur wordt afgeschaft. Als je terug wil naar het oude model van koningen en adel die de cultuur bekostigen, dan kan je dat geld natuurlijk niet uitgeven aan die kiezer.
Als het volk de eigen cultuur wil bewaren en doorgeven zullen ze dat op dit moment zelf moeten bekostigen, want het onderwijs is niet meer dan een fabriek met verdienmodellen, en dus gaat de nieuwe generatie daar niet veel wijzer van worden.
Men kan nu gelukkig nog hoogwaardige cultuur (uitgevoerd door armoedige zzp'ers) bezoeken zonder dat een kaartje meteen vijfhonderd euro kost, maar u kunt niet de westerse cultuur behouden en tegelijkertijd de economie omdraaien naar populistisch gegraai ten behoeve van jet-set oligarchen.
Een debat over culturele identiteit had heel interessant kunnen zijn geweest. Een pleidooi voor culturele opvoeding zou passend zijn geweest. Echter, de laatste filosoof die hier gewoond heeft heet Spinoza.
Dit "debat" verwordt daarom tot een televisiespektakel waarbij er om het hardst geschreeuwd wordt over migranten, alles geleid door presentatoren die zelf ook nooit een boek gelezen hebben.
Vraag aan een willekeurige politicus wie Sweelinck is en men kijkt je vreemd aan. Wees niet verbaasd als je je wat op drift voelt. Dat heeft te maken met de economisering van het publieke leven en onze cultuur.
Wijzelf breken onze beschaving af, niet de migranten.
Overigens is 24% van de inwoners van Amsterdam en Diemen ondanks 18+ niet kiesgerechtigd. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...emmen-is-50-jaar-of-ouder
[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 25-11-2023 17:25 . Reden: Foutje ]
A'dam PVOutput
Als cultuur slechts kan bestaan als het economisch rendabel is houd je McDonaldscultuur over. Geen smaak zodat ook niemand het vies kan vinden. Op dezelfde manier als dat grote platenlabels tegenwoordig geen risico's meer nemen met iets vernieuwends.bulle bas schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:56:
[...]
Men kan nu gelukkig nog hoogwaardige cultuur (uitgevoerd door armoedige zzp'ers) bezoeken zonder dat een kaartje meteen vijfhonderd euro kost, maar u kunt niet de westerse cultuur behouden en tegelijkertijd de economie omdraaien naar populistisch gegraai ten behoeve van jet-set oligarchen.
Als het over iets belangrijks was gegaan had ik je gelijk gegeven, maar niet hierom. Heb je überhaupt zelf geluisterd naar het fragment? Dan kan ik mij goed voorstellen dat hij zich dat niet kan herinneren, want het niet eens een mening van hemzelf en iets van 8 jaar geleden.YakuzA schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:11:
[...]
Bij Rutte en andere partijen vonden mensen het altijd zeer ernstig en was het ‘draaikonten’ en ‘geen actieve herinnering’ grappen, maar nu als het om een PVV’er gaat moet het ineens niet zoveel uitmaken?
Ik vind het ook overdreven, maar het is wel schijnheilig als dit nu ineens anders bemeten wordt
Als het bij Rutte echt zo ernstig was geweest dan hadden we dat wel terug gezien in de zetels al die jaren.
Daarnaast was het zo dat Rutte het bij allerlei zaken gebruikte en dan praten we niet over kleine onzinnige dingen. Misschien dat enkelen daar geen actieve herinneringen meer aan hebben, maar gelukkig hebben we Youtube.
In mijn ogen niet bepaald vergelijkbaar en al helemaal niet nieuwswaardig. Ook niet als het iemand van een andere partij was geweest. Ik vind persoonlijk ook niet dat je al die zaken kunt herinneren, maar ik neem aan dat wanneer je weet dat je kamervragen krijgt of je bij een enquetecommisie moet verantwoorden dat je je wel goed voorbereid.
[ Voor 9% gewijzigd door Andyk125 op 25-11-2023 17:14 ]
Dat vond ik nog wel het minst belastend, zijn uitlatingen en banden met de grote maffiabaas in die regio vond ik veel ernstiger. Lijkt bij velen ook niet te landen wat de implicaties daarvan zijn.
Om dan te lezen dat PVV stemmers zich beledigd of gediscrimineerd voelen en er een verzoek is om dit tot anti-Wilders topic te benoemen, daar kan ik echt niet bij. Men wil niet alleen openlijk kunnen benoemen dat ze anti-vrijheid zijn, daar mag blijkbaar ook nog eens geen kritiek op komen.
Ik weet dat in elk geval GroenLinks een evaluatie rapport publiceert. Andere partijen meestal ook._Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:38:
[...]
En ook enige vorm van zelfreflectie, mag flinterdun zijn, is ook niet hoe 't werkt?
Dus even geduld.
Het parlement ontkennen als legitieme institutie zou ik niet onbelangrijk vinden. Dat is vrij historisch, als je teruggaat zoeken kom je bij onze oosterburen uit, en dat is inmiddels ook weer een jaartje of wat geleden.Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
[...]
Als het over iets belangrijks was gegaan had ik je gelijk gegeven, maar niet hierom. Heb je überhaupt zelf geluisterd naar het fragment?
Zo te zien stoken we vanaf medio 2024 inderdaad weer op Russisch gasnst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
[...]
Dat vond ik nog wel het minst belastend, zijn uitlatingen en banden met de grote maffiabaas in die regio vond ik veel ernstiger. Lijkt bij velen ook niet te landen wat de implicaties daarvan zijn.

Dat staat er niet, er staat dat 76% wèl mag stemmen, dus 24% niet.ericplan schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:01:
Overigens is 75% van de inwoners van Amsterdam en Diemen ondanks 18+ niet kiesgerechtigd. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...emmen-is-50-jaar-of-ouder
Dat is dus ook een van de meest zorgwekkende dingen. De schade die Wilders kan veroorzaken valt niet meer in miljarden uit te drukken. EDIT: dat is maffioos gezien dus ook een enorme hefboom die gebruikt kan worden tegen partijen met een vorm van geweten en vooruitzicht.nst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
[...]
Inderdaad, daarom moet de NPO ook opgedoekt worden. Nou waren die nog zo vriendelijk om het program van Wilders te citeren als Hollandse gezelligheid, maar de omzichtigheid zal niet mogen baten.Om dan te lezen dat PVV stemmers zich beledigd of gediscrimineerd voelen en er een verzoek is om dit tot anti-Wilders topic te benoemen, daar kan ik echt niet bij. Men wil niet alleen openlijk kunnen benoemen dat ze anti-vrijheid zijn, daar mag blijkbaar ook nog eens geen kritiek op komen.
[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 25-11-2023 17:23 ]
Je negeert de kriticek op VVD over de gedoogsteun of NSC ? Kom op, het is een man die tegen de grondwet aanschuurt, dat schreeuwt hij over de daken ... dan moet je open staan voor kritiek.wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:26:
[...]
Dus als je kritisch bent op Wilders, of niet meteen met hem wegloopt als een soort God, dan is het meteen afzeiken?
... gecensureerd ...
Suf. Uiteraard. Post gecorrigeerd.zacht schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:21:
[...]
Dat staat er niet, er staat dat 76% wèl mag stemmen, dus 24% niet.
A'dam PVOutput
Tsja, en dat kritiek hebben mag van sommigen in dit topic dus niet, want dat is 'afzeiken'. Dat Wilders wél kritiek had op vorige kabinetten mag kennelijk opeens wel. Dan is het kennelijk geen afzeiken...hamsteg schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:23:
[...]
Je negeert de kriticek op VVD over de gedoogsteun of NSC ? Kom op, het is een man die tegen de grondwet aanschuurt, dat schreeuwt hij over de daken ... dan moet je open staan voor kritiek.
Meten met twee maten noemen ze dat.
En Wilders heeft inderdaad al wel vaker opgeroepen tot maatregelen die regelrecht tegen de Grondwet in gaan.
Godzijdank kan hij als hij premier wordt de Grondwet niet wijzigen, en dus zijn verkiezingsbeloften niet waarmaken. Gelukkig zijn er goede waarborgen om te voorkomen dat één persoon de Grondwet zomaar kan aanpassen.
Virussen? Scan ze hier!
Nee dat ben ik helemaal met je eens, maar er is nogal een verschil dat je iets roept uit ongenoegen in een radio programma dan dat je zulke statements in de tweede of eerste kamer zegt. Daarbij is het niet eens zo verwoord en vraag ik mij af of je het fragment überhaupt het gehoord. De presentator roept zelf een bepaalde reactie uit. Het is bijna lachwekkend dat mensen hier een kwestie van maken.bulle bas schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:14:
[...]
Het parlement ontkennen als legitieme institutie zou ik niet onbelangrijk vinden. Dat is vrij historisch, als je teruggaat zoeken kom je bij onze oosterburen uit, en dat is inmiddels ook weer een jaartje of wat geleden.
Nog maal het is allemaal pure stemmingsmakerij, niet meer niet minder. En dat komt van iemand die niet eens op de PVV gestemd heeft.
Zelf maakt het mij weinig uit wie de verkenner is, al had ik het persoonlijk wel beter gevonden als men niet iemand van de PVV of andere grote partijen had gekozen.
Dat kwam ook heus wel aan bod, maar misschien wel vooral tijdens campagnetijd._Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:38:
[...]
Maar goed, om een duit in het zakje te doen:
PvdD: integriteitskwestie heeft de campagne genekt
PvdA/GL: waar wil je beginnen? PvdA die nog last heeft van ideologische keuzes uit het verleden? Eeuwig vage gedoe over fusie/samenwerking? Imago van Timmermans? Slechte debater?
Eerlijk gezegd verbaasde het me dat ze nog zoveel zetels wisten te halen.
SP: gebrek aan verbetering in de marketing, dezelfde lijsttrekker, weinig vernieuwing, vertrek van enkele toppers (bijv. Leijten)
Volt: duidelijke visie, maar voor velen een (EU-)stap te ver, onderwijsplan viel (of is) verkeerd
D66/CU: gevolgen van kabinetsdeelname, verlies eigenlijk niet te voorkomen
Denk: wellicht te conservatieve ideologie gekozen, ze blijven wel stabiel
Bij1: teveel intern gedoe, onbekende lijsttrekker
Mag ik nu weer kritiek geven op "rechts"?

(lees: VVD en PVV, want niemand heeft het meer over de andere "rechtse" partijen als een Ja21 en SGP)
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Waren ze vorig jaar ook niet zo enorm volwassenen bezig met een heksenbezem als cadeau voor Kaag ofzo?wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:25:
[...]
Tsja, en dat kritiek hebben mag van sommigen in dit topic dus niet, want dat is 'afzeiken'. Dat Wilders wél kritiek had op vorige kabinetten mag kennelijk opeens wel. Dan is het kennelijk geen afzeiken...
Meten met twee maten noemen ze dat.
Had v/d Staaij wel prima gevonden. Bakken ervaring en goed in de verbindende dialoog. Zelf wel PVV gestemd overigens.Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:28:
[...]
Zelf maakt het mij weinig uit wie de verkenner is, al had ik het persoonlijk wel beter gevonden als men niet iemand van de PVV of andere grote partijen had gekozen.
Tesla M3LR '21
Klopt, hoewel het 2021 was, niet vorig jaar. Zie Zien: Wilders doet Sigrid Kaag een bezem cadeauBananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:35:
[...]
Waren ze vorig jaar ook niet zo enorm volwassenen bezig met een heksenbezem als cadeau voor Kaag ofzo?
Laat wel een stukje onprofessionaliteit en puberale onvolwassenheid zien idd, dat je je tot dit soort zaken moet verlagen als je het op de inhoud kennelijk niet kunt winnen.
Virussen? Scan ze hier!
Uiteindelijk moet het ook niet uitmaken op wie je gestemd hebt, maar ik weet zeker dat er dan weer Tweakers zijn die zeggen dat de reactie voort komt uit een bepaald vooroordeel en dat wilde ik voorkomen.London schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:36:
[...]
Had v/d Staaij wel prima gevonden. Bakken ervaring en goed in de verbindende dialoog. Zelf wel PVV gestemd overigens.
V/d Staaij was zeker ook een goede geweest.
Verwijderd
Het is natuurlijk wel absurd dat we iemand die een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert, hun geloof verkettert en illegaal wil maken binnen onze landsgrenzen, banden met andere nationalistische politici onderhoudt en ook nog eens groot fan is van een Oostelijke moderne dictator, als een normaal persoon zijn gaan beschouwen. Waardoor hij nu de grootste partij van Nederland onder de vleugels van zijn meeuw heeft. En een reële kans maakt om premier te worden, al dan niet met de handen gebonden door de bescherming van onze grondwettelijke kaders.Roenie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:22:
We zijn blijkbaar zo gewend geraakt aan deze extreme standpunten dat we het niet eens meer als vreemd beschouwen en massaal op hem stemmen.
Vindt u dat eigenlijk niet raar?
Probleem voor Wilders is dat hij in eerdere jaren vanuit Israël is gesponsord, maar die sponsoring is ooit weggevallen omdat hij niet kon leveren als niet-regeringswaardig.nst6ldr schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:00:
[...]
Er zijn geen demonstraties tegen de uitslag, het gros van de PVV stemmers heeft zichzelf niet geholpen, er zullen best een aantal extremisten tussen zitten (open social media voor de grap eens), ik heb letterlijk niemand zien roepen dat er al treinen klaar staan (ironisch genoeg in dit topic al wel PVV stemmers die suggesties opperen over hoe we toch van dat volk af komen), en de Nederlandse samenleving is uberhaubt niet geholpen met een agent van het Kremlin als minister president (drie keer raden welk land die vluchtelingenstroom bewust op gang brengt).
[Twitter]
[Afbeelding]
Ik snap niet dat er niet veel meer protesten zijn eerlijk gezegd.
Wat ik je brom: zet Wilders in de regering en het geld gaat weer lopen. Bedenk dat in weerwil van wat de media je per ongeluk laten geloven er geen sprake is van een politieke partij, althans niet in de zin van wat de gewone man bij dit begrip denkt. Wilders is alleenheerser, hij bepaalt alles. Dat maakt ook vatbaar voor buitenparlementaire beïnvloeding, sowieso al een gapend gat in de huidige regeling.
Die andere extremistische partij met vriendelijke marketing heeft onlangs nog laten weten dat als het moet ze via omzeiling van de wet vast blijven houden aan dit business model. Maar ja, ergens moet je de VVD gelijk geven: wat is het nut van een partij zonder belanghebbenden?
Bij de VVD zien ze het probleem niet, ook al heeft de Tweede Kamer vorig jaar besloten donaties van meer dan een ton van één ‘gever’ te verbieden. Dat moest de kans verkleinen op het kopen van invloed bij politieke partijen, zoals in de Verenigde Staten aan de orde van de dag is.
Maar als drie bestuurders van één bedrijf samen twéé ton doneren, dan mag dat gewoon van de VVD.
Het gaat om Jumeaux Holding, een grote speler op de markt voor „flexibele huisvesting” van arbeidsmigranten. Dat bedrijf wordt bestuurd door onder meer Frank van Gool, bekend van uitzendbureau Otto Work Force, zijn zakenpartner (en ex-vrouw) Karolina Swoboda en Wim Smits, die zijn uitzendbureaus ForeignFlex en Werkpool Flex in 2020 aan Van Gool verkocht.
Dit is denk ik de reden dat ik de PVV als grootste totaal niet aan heb zien komen en ook niet heb stilgestaan bij de fascistoïde kenmerken van die partij. Ik had simpelweg niet verwacht dat zoveel mensen op zo'n karikatuur zouden stemmen en zat qua populistische dreiging veel meer met de BBB in mijn hoofd. Het verval van FvD heeft me blijkbaar ook te gerust gemaakt over de dreiging van fascisme en Russische inmenging.wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:38:
[...]
Laat wel een stukje onprofessionaliteit en puberale onvolwassenheid zien idd, dat je je tot dit soort zaken moet verlagen als je het op de inhoud kennelijk niet kunt winnen.
Niet dat ik er verder veel aan had kunnen doen, maar toch...
Die meeuw is de tegenhanger van de uil van minerva?Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:40:
[...]
Waardoor hij nu de grootste partij van Nederland onder de vleugels van zijn meeuw heeft. En een reële kans maakt om premier te worden
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
*knip* Er zijn zoveel symptomen dat de diagnose in je gezicht schreeuwt. De hele reut is al 20 jaar oud, het program is geen oprisping van gisteren.Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:28:
[...]
Nee dat ben ik helemaal met je eens, maar er is nogal een verschil dat je iets roept uit ongenoegen in een radio programma dan dat je zulke statements in de tweede of eerste kamer zegt. Daarbij is het niet eens zo verwoord en vraag ik mij af of je het fragment überhaupt het gehoord. De presentator roept zelf een bepaalde reactie uit. Het is bijna lachwekkend dat mensen hier een kwestie van maken.
Nog maal het is allemaal pure stemmingsmakerij, niet meer niet minder. En dat komt van iemand die niet eens op de PVV gestemd heeft.
Als u het niet gelooft, ga eens praten met Bosma. Die wil de publieke omroep echt afschaffen, hij denkt echt in termen van verslaan en vervangen. *knip* Hij is goed, zo niet beter dan Wilders zelf.
U hoopt dat men al 20 jaar lang toneel speelt, volgens Wilders zelf zit het program in zijn DNA. Iedereen moet nu dimmen omdat hij sinds vorige week vage dingen zegt over schaduwen. Maar wie ondanks matige pers de ogen open heeft ziet pijnlijk veel parallellen met bijv Orban en Trump. Voor wie dat niet kan geloven gaat Wilders er mee op de foto of twittert hij uitvoerige loftuitingen. Op basis van observatie en politieke wetenschap kan je een beetje uitrekenen waar de dynamiek normaal gesproken naar toe gaat.
*knip*
Teveel op de man.
[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 20:45 ]
Ik ben warm voorstander van de staat Israël (voor zover ze een beetje normaal doen), maar dit is echt niet het volk waar ik mee gezien wil wordenbulle bas schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:43:
[...]
Probleem voor Wilders is dat hij in eerdere jaren vanuit Israël is gesponsord, maar die sponsoring is ooit weggevallen omdat hij niet kon leveren als niet-regeringswaardig.

Verwijderd
Ronald.42 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:53:
[...]
Die meeuw is de tegenhanger van de uil van minerva?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/91O0KXEoxhcxI9Bxl8tVRUbp.jpg?f=user_large)
De meeuw uit het logo he
Blegh, meeuwenstrontRonald.42 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:53:
[...]
Die meeuw is de tegenhanger van de uil van minerva?

Dat is allemaal best zorgwekkend, maar de gevestigde politiek in Nederland en een aaneenschakeling van kabinetten heeft altijd nauwe banden gehad met die maffiabaas. Altijd de politieke lijn van het Kremlin verkondigd, de Russen beschermd tegen sancties, geholpen geld wit te wassen, geholpen met hun gas-chantage politiek.nst6ldr schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:07:
[...]
Om dan te lezen dat PVV stemmers zich beledigd of gediscrimineerd voelen en er een verzoek is om dit tot anti-Wilders topic te benoemen, daar kan ik echt niet bij. Men wil niet alleen openlijk kunnen benoemen dat ze anti-vrijheid zijn, daar mag blijkbaar ook nog eens geen kritiek op komen.
Het is pas sinds de 2e invasie van Oekraïne dat Nederland daar in is veranderd. Dus daarin is Wilders zeker niet uniek.
Haha ik wist niet eens dat ie een zeemok in zijn logo had..Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:00:
[...]
[Afbeelding]
De meeuw uit het logo he

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wilders in de oppositie is alleenheerser. Als het zover komt dat zijn kabinet wordt beëdigd dan ontstaat voor de PVV een groot probleem. Het meeste moeten ze laten varen. Veel van de mooie beloftes uit het PVV programma kunnen ze niet waarmaken want ze krijgen daarmee de begroting niet sluitend. Dan nog de kaders van de Nederlandse wetten, de kaders vanuit de EU, de kaders van gedoogsteun partij(en).bulle bas schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:43:
Wilders is alleenheerser, hij bepaalt alles. Dat maakt ook vatbaar voor buitenparlementaire beïnvloeding, sowieso al een gapend gat in de huidige regeling.
Als ik Wilders was zou ik de formatiepoging opgeven en overdragen aan wie het maar wil en weer lekker de oppositebanken ingaan nog een paar jaar en dan lekker met vroegpensioen, hij is 60 inmiddels.
Met dat verschil dat Wilders ook ná de invasie Rusland nog 'een goede bondgenoot' genoemd heeft. Herhaaldelijk, dus niet één keer.Brazos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:07:
[...]
Dat is allemaal best zorgwekkend, maar de gevestigde politiek in Nederland en een aaneenschakeling van kabinetten heeft altijd nauwe banden gehad met die maffiabaas. Altijd de politieke lijn van het Kremlin verkondigd, de Russen beschermd tegen sancties, geholpen geld wit te wassen, geholpen met hun gas-chantage politiek.
Het is pas sinds de 2e invasie van Oekraïne dat Nederland daar in is veranderd. Dus daarin is Wilders zeker niet uniek.
Het is ook al jaren officieus bekend dat Wilders best wel pro-Rusland en pro-Poetin is.
Ook krijgt de PVV aanzienlijke (financiele) steun uit Moskou, daar had Follow The Money recent nog een mooi artikel over: Gelekte documenten bewijzen tot nu toe onbekende connecties tussen Rusland en de PVV
Meer info in het artikel.Het Kremlin probeert al sinds 2013 banden te ontwikkelen met de PVV. En met succes. De partij figureert prominent in Russische beïnvloedingscampagnes, blijkt uit gelekte documenten. Die maken ook duidelijk dat Geert Wilders probeert om connecties met Rusland uit het zicht te houden.
De PVV komt in 2013 op de radar van het Kremlin.
Geert Wilders legt dan in de aanloop naar de Europese verkiezingen de basis voor een nieuwe, rechtse, Europese beweging.
Lega Nord in Italië, de FPÖ in Oostenrijk, Vlaams Belang in België, Front National in Frankrijk, de PVV (en later ook Alternative für Deutschland) willen in 2014 één blok vormen: Europe of Nations and Freedom (ENF).
Dit moest een duidelijk signaal geven aan de kiezer. ‘Het was om te laten zien: wij zijn niet gek of extreem, in elk EU-land heb je een grote partij die hetzelfde denkt en zegt als wij,’ stelt een bron in kringen rond de PVV.
Tussen 2013 en 2018 zijn de leden van het nieuwe rechtse blok veelvuldig te gast in Rusland.
Ok, Wilders is nog niet zó pro-Rusland als Baudet, maar toch. Als het aan Baudet lag verkocht hij Nederland direct aan Rusland en worden we een oblast (provincie) van Rusland. Die stond immers ook als enige noga lfel de invasie in Oekraine vorig jaar te verdedigen in de Tweede Kamer. Zo gek was zelfs Wilders toen niet (om PR redenen).
Virussen? Scan ze hier!
...maar een groot aandeel van de Nederlanders kiest er weer voor. In ergere mate zelfs.Brazos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:07:
[...]
Dat is allemaal best zorgwekkend, maar (...)
Wilders selecteert aan de voorkant mensen die zich schikken. Wilders bepaalt aan de achterkant op welke positie je komt voor de volgende verkiezingen. Als een PVV'er stoer doet en daarna naar het uitzendbureau moet, komt 'ie erachter dat er erg weinig banen zijn voor PVV'ers, op niveau dan.mekkieboek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:15:
[...]
Wilders in de oppositie is alleenheerser. Als het zover komt dat zijn kabinet wordt beëdigd dan ontstaat voor de PVV een groot probleem. Het meeste moeten ze laten varen.
Trek dat door naar de gemiddelde sollicitant bij de PVV. Die verlaat geen indrukwekkende betrekking doorgaans.
Wilders werkt met conflictmodel, ook intern. Opvallende parallel met Putin, maar dat terzijde. In dat model is resultaat/constructie niet zo van belang of wordt bereikt langs de weg van destructie.Veel van de mooie beloftes uit het PVV programma kunnen ze niet waarmaken want ze krijgen daarmee de begroting niet sluitend. Dan nog de kaders van de Nederlandse wetten, de kaders vanuit de EU, de kaders van gedoogsteun partij(en).
Als ik Wilders was zou ik de formatiepoging opgeven en overdragen aan wie het maar wil en weer lekker de oppositebanken ingaan nog een paar jaar en dan lekker met vroegpensioen, hij is 60 inmiddels.
Maar eens dat oppositie het beste is voor Geert. Next time is better.
Of de man met de helm het koekje wel/niet wil delen. De gemiddelde Nederlanders worden wel tegen elkaar opgezet, terwijl bjn de gemiddelde Nederlander weinig te halen valt._Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
[...]
Dat moet een laag hoger gezocht worden. En die worden uit de wind gehouden.
En terecht dat je geen kritiek geeft op de SGP. De SGP zit al sinds ver voor de tweede wereldoorlog onafgebroken in de tweede kamer, zonder fusies e.d. Dat kan doet geen enkele andere partij ze na. Met ook al sinds ver voor de tweede wereldoorlog een steady 2 of 3 zetels. Zoals iemand anders in dit topic al zei: de drie zekerheden van het leven zijn de dood, belastingen, en de SGP.drooger schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:34:
[...]
Mag ik nu weer kritiek geven op "rechts"?![]()
(lees: VVD en PVV, want niemand heeft het meer over de andere "rechtse" partijen als een Ja21 en SGP)
Ze hebben nu gewoon weer 3 zetels behaald.
[ Voor 0% gewijzigd door zacht op 25-11-2023 19:02 . Reden: Woord vergeten ]
Aan de andere kant gaat het wel interessant worden hoe premier Wilders zal omgaan met islamitische dictatoriale sharia regimes zoals Saoedie Arabie waar we thans dikke economische belangen in en uit halen en de koning (die ook een biertje met Poetin dronk) op staatsbezoek ging. En alle kritiek op Poetin ten spijt, we spekken nog steeds zijn oorlogskassa https://www.trouw.nl/duur...-voor-de-oorlog~b4b4aa2f/Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:40:
[...]
Het is natuurlijk wel absurd dat we iemand die een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheert, hun geloof verkettert en illegaal wil maken binnen onze landsgrenzen, banden met andere nationalistische politici onderhoudt en ook nog eens groot fan is van een Oostelijke moderne dictator, als een normaal persoon zijn gaan beschouwen. Waardoor hij nu de grootste partij van Nederland onder de vleugels van zijn meeuw heeft. En een reële kans maakt om premier te worden, al dan niet met de handen gebonden door de bescherming van onze grondwettelijke kaders.
We zijn blijkbaar zo gewend geraakt aan deze extreme standpunten dat we het niet eens meer als vreemd beschouwen en massaal op hem stemmen.
Hoe Wilders daar mee om zou gaan is één. Andersom is het natuurlijk ook even aankijken hoe dergelijke landen reageren - indien Wilders MP wordt. Dat zal menig internationale relatie geen goed doen lijkt me.Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:30:
[...]
Aan de andere kant gaat het wel interessant worden hoe premier Wilders zal omgaan met islamitische dictatoriale sharia regimes zoals Saoedie Arabie waar we thans dikke economische belangen in en uit halen en de koning (die ook een biertje met Poetin dronk) op staatsbezoek ging.
En we hebben in de recente geschiedenis ook kunnen zien hoe bepaalde landen en internationale groeperingen op een land als Zweden hebben gereageerd, waar Koran-branden werden toegestaan of mild werden veroordeeld. Nu is dat een probleem op zich, maar ja, Wilders en zijn historie...wordt dan wel het gezicht van Nederland. Plak maar geen Nederlands vlaggetje op je rugzak in het verre buitenland

Gelukkig is klimaatverandering de normaalste zaak ter wereld volgens het PVV-partijprogramma, en moeten we onmiddelijk stoppen met het bouwen van windmolens en zonneparken.Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:30:
En alle kritiek op Poetin ten spijt, we spekken nog steeds zijn oorlogskassa https://www.trouw.nl/duur...-voor-de-oorlog~b4b4aa2f/
Ik heb echt hard gelachen om dat stukje - er staan inderdaad hele gekke dingen in dat program maar voor wat betreft Nederland ben ik inmiddels wel voor wat betreft de aanpassingen wat meer in balans gaan denken.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:57:
[...]
Gelukkig is klimaatverandering de normaalste zaak ter wereld volgens het PVV-partijprogramma, en moeten we onmiddelijk stoppen met het bouwen van windmolens en zonneparken.
Onze co2 uitstoot is bv enorm omlaag gegaan. https://www.nu.nl/klimaat...ks-economische-groei.html en om echt drastische maatregelen tegen meer uitstoot te doen moeten we China, Rusland en India naast de VS veel meer bewegen dan tientallen miljarden verder in onze maatregelen te pompen. Ik ben zeker wat NL betreft een stuk cynischer geworden nadat NL dreiging vanuit VS en Brussel kreeg om Schiphol vliegbewegingen te verminderen. So much for our sovereignty. En ook Wopke ''2030 is niet heilig'' Hoekstra als Timmermans vervanger in de EU? Come on.
Het uitgangspunt van dat PVV program is lachwekkend maar de handelingen van Rutte C.S. (niet in de laatste plaats juist met 2 miljard per jaar aan fossiele brandstoffen uit SA) is dat minstens zo. Wilders voorstellen vind ik zelf te begrijpen. We doen het met de huidige maatregels al prima. We hebben geld nodig voor andere zaken. De zorg bv. Ook wil hij kerncentrales bouwen. Er is dus wel wat constructiefs.
77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.Dennism schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:47:
[...]
Dat is natuurlijk geen conclusie die je kan trekken op basis van de uitslag. Ik vermoed dat er genoeg kiezers zijn die ook al hebben ze op een andere partij gestemd aan de rechterkant of mogelijk zelfs in het centrum, ook best (deels) achter Wilders staan. En mogelijk ook zelfs kiezers aan de linkerkant van het spectrum, ik zag bijvoorbeeld ook al mensen die steevast SP stemmen sinds ik ze ken die niet heel ontevreden leken te zijn.
Ik zou daarvoor eerder kijken naar welke mogelijke coalities de kiezer lijkt te steunen. Ik zou er in ieder niet raar van staan te kijken, als gezien de uitslag er best 50%+ van de kiezers het wel eens zou zijn met Wilders als premier.
6% pertinent niet.
Als de VVD het niet gaat doen, kan ik me zomaar voorstellen dat een groot deel van de VVD stemmers bij een volgende verkiezing op de PVV gaat stemmen.
Ik kan van de NSC stemmers geen recente peiling hierover vinden, maar voor de verkiezingen wilde ook daar de meerderheid met Wilders in een coalitie.
Afhankelijk hoe alles nu gaat lopen denk ik dat de PVV nog lang niet is uitgegroeid.
[ Voor 18% gewijzigd door Dean Martin op 25-11-2023 20:16 ]
The best is yet to come
Het eerste deel van die zin is natuurlijk onzin inderdaad, maar windmolens en zonneparken word ik ook niet vrolijk van. Liever een handvol of meer moderne kerncentrales...CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:57:
[...]
Gelukkig is klimaatverandering de normaalste zaak ter wereld volgens het PVV-partijprogramma, en moeten we onmiddelijk stoppen met het bouwen van windmolens en zonneparken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Probleem Omtzigt: richt een partij op met als doel Constitutioneel Hof (grondwet!), bescherming van gewone burgers tegen overheid (immigranten vs politiek). Ergo: BIJ1 zou nog eerder een logische partner voor PVV zijn dan NSC.Dean Martin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:11:
[...]
Ik kan van de NSC stemmers geen recente peiling hierover vinden, maar voor de verkiezingen wilde ook daar de meerderheid met Wilders in een coalitie.
Afhankelijk hoe alles nu gaat lopen denk ik dat de PVV nog lang niet is uitgegroeid.
De Omtzigt-kiezer: sympathiseert met PVV en is vooral boos op gevestigde orde.
Ik zit net wat te grasduinen in de Volkskrant, hebben een serie puike analyses die helaas te laat komen waaronder deze must-read.
Dit heeft nul relevantie tot het topic.Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:30:
[...]
En alle kritiek op Poetin ten spijt, we spekken nog steeds zijn oorlogskassa https://www.trouw.nl/duur...-voor-de-oorlog~b4b4aa2f/
Indien je zuiver kijkt zijn het vrij sterk overeenkomen de partijen. De top weet echter dat de PVV geen bestuurders kan leveren, geen ervaring heeft en naast Wilders geen onafhankelijke mensen heeft. Puur praktisch kan je met Wilders geen kabinet vormen.Dean Martin schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:11:
[...]
77% van de VVD stemmers wil met Wilders in een coalitie.
6% pertinent niet.
.
Indien je als VVD dan ook nog tweede viool mag spelen zal de VVD overkomen wat het zelf steeds deed de afgelopen 13 jaar; helemaal leeggegeten worden en de volgende verkiezingen verliezen a la D66 (regeren is halveren).
Maar electoraal is de PVV een creatie van de VVD, ze zien zelf maar hoe hun monster getemd moet worden of hoe ze ten onder gaan als het CDA. Tig jaren profiteren van de PVV door wel rechtser willen zijn maar als niet-radicaal alternatief te willen spelen heeft dus wel de PVV groot gemaakt.
Omtzigt trouwens ook zoiets, een regelfetisjist die dan met de PVV iedere regel aan de laars zou willen lappen. Hun monster, hun probleem. Succes.
[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 25-11-2023 20:41 ]
Niet eens, als het kritiek op Wilders is omarmen van Poetin of een dictator (wat hij imo niet doet), dan geldt dat voor de hele politiek en zeker het feitelijke regeringsbeleid. You cant have your cake and eat it too (ook al lijkt ons beleid er verdomd veel op.)
[ Voor 10% gewijzigd door Rene44 op 25-11-2023 21:55 ]
Dat is het andere ding. Wilders al tig jaar officieel vriend van Rusland maar zijn volgelingen in dit topic weten het wel beter. De reden dat rechtse aanhang dom genoemd wordt is omdat ze de woorden van hun eigen leider zelfs na 20 jaar consequent herhalen niet begrijpen.Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:40:
[...]
Niet eens, als het kritiek op Wilders is omarmen van Poetin of een dictator (wat hij imo niet doet), dan geldt dat voor de hele politiek en zeker het feitelijke regeringsbeleid.
Wilders is echt geen graad gedraaid, iets anders opschrijven is de waarheid geweld aandoen.
Wederom in de herhaling, het energieplafond alleen al heeft de overheid in dit jaar alleen al 10 miljard euro gekost. Dat is nog boven op het bedrag wat huishoudens zelf betalen. Dat geld is geen investering, het is "opgebrand".Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:08:
Het uitgangspunt van dat PVV program is lachwekkend maar de handelingen van Rutte C.S. (niet in de laatste plaats juist met 2 miljard per jaar aan fossiele brandstoffen uit SA) is dat minstens zo. Wilders voorstellen vind ik zelf te begrijpen. We doen het met de huidige maatregels al prima. We hebben geld nodig voor andere zaken. De zorg bv. Ook wil hij kerncentrales bouwen. Er is dus wel wat constructiefs.(Maar ik geef toe, ik heb echt hardop gelachen toen ik dat stukje in PVV program las.)
10 miljard is evenveel als "de miljarden" die we de afgelopen 10 jaar in duurzame energie geinvesteerd hebben.
Verder is het zo dat windmolens en zonneparken vooral vergund moeten worden. Exploitanten staan te trappelen om te investeren, of willen slechts een zeer lage gegarandeerde stroomprijs. Kerncentrales kosten de belastingbetaler fors geld. Ze hebben zeker hun waarde voor onze energiezekerheid, maar we moeten ze zien voor wat ze zijn: een dure investering in een gegarandeerde stroomvoorziening.
In de rechtse fantasiewereld is kernenergie spotgoedkoop, en draaien windmolens alleen op subsidie. Maar het is dus omgekeerd.
En liever nog geven we blijkbaar miljarden uit aan Poetin (die misschien ideologisch nog wat overeenkomsten heeft met Wilders), en de golfstaten, die ons geld gebruiken om Wahabistische zendelingen te financieren. Juist dat laatste lijkt me helemaal niet in overeenstemming met de doelen van de PVV.
[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 25-11-2023 22:27 ]
Dit topic is gesloten.
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.