Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

De Tweede Kamerverkiezingen kroeg

Dit topic is bedoeld voor het praten over de Tweede Kamer verkiezingen met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.

Voor serieuze en inhoudelijke discussie kan je terecht in de thematopics:
Welkom het themaforum verkiezingen - Lees dit eerst!

Voor actualiteiten en algemene informatie is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info
Huisregels in de kroeg
  • Geen culture war talking points
  • Geen naamverbasteringen
  • Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
  • Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
  • Geen memes, dit is een discussie topic.
  • Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
  • Geen complottheorieën
  • Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
  • Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
  • Speel de bal, niet de persoon

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Misschien een vreemd onderwerp maar ik zit nou al een paar dagen live naar de beschouwingen in de Plenaire Zaal van de Tweede Kamer te kijken en ik zie kapot tapijt, bureaubladen vol vlekken, half afgewerkte kabelgeleidingen, enz. Het geheel ziet er nogal sjofel uit. Zijn daar nog geen Kamervragen over gesteld?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:05:
Misschien een vreemd onderwerp maar ik zit nou al een paar dagen live naar de beschouwingen in de Plenaire Zaal van de Tweede Kamer te kijken en ik zie kapot tapijt, bureaubladen vol vlekken, half afgewerkte kabelgeleidingen, enz. Het geheel ziet er nogal sjofel uit. Zijn daar nog geen Kamervragen over gesteld?
Zal wel met de verbouwing van de ‘echte’ 2e kamer te maken hebben?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
YakuzA schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Zal wel met de verbouwing van de ‘echte’ 2e kamer te maken hebben?
Dat denk ik ook, maar dan nog.
Ik vind het er niet echt representatief uit zien voor een organisatie die het land gaat besturen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
En als de tijdelijke kamer er dan fancy uit ziet wordt er weer geklaagd dat er teveel wordt uitgegeven voor iets tijdelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:39
Frame164 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:52:
En als de tijdelijke kamer er dan fancy uit ziet wordt er weer geklaagd dat er teveel wordt uitgegeven voor iets tijdelijks.
iK v1nD h3t s03wie5so nIEt g0ED w4t d3 h0g3 H3R3n iN d3n h44g D0EN!!!!! O-) O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
scrappy.doo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

iK v1nD h3t s03wie5so nIEt g0ED w4t d3 h0g3 H3R3n iN d3n h44g D0EN!!!!! O-) O-) O-)
VAN MIJ BELASTING CENTUH!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
Hm, is Mona nu ineens weer wel premierskandidaat?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:26

NMH

Moderator General Chat
Bananenplant schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:26:
Hm, is Mona nu ineens weer wel premierskandidaat?
Voor een partij die is voortgekomen uit een communicatiebureau is de communicatie behoorlijk inconsistent. Ik vraag me af of er een strategie achter zit, want het komt behoorlijk klungelig en warrig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

„Ja, er gaan mensen dood door opwarming van de aarde. Maar er gaan ook juist mínder mensen dood omdat het minder koud
Aldus Mona Keizer. Is die nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Moeilijk kiezen deze keer. Alle stemhulpen bevestigen mijn eigen ideeën: er is werkelijk geen partij met wie ik het voor meer dan 50% eens ben.
Zelfs met voorkeur voor slechts enkele onderwerpen lijkt een muntje opgooien nog de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:30:
Moeilijk kiezen deze keer. Alle stemhulpen bevestigen mijn eigen ideeën: er is werkelijk geen partij met wie ik het voor meer dan 50% eens ben.
Zelfs met voorkeur voor slechts enkele onderwerpen lijkt een muntje opgooien nog de beste oplossing.
Ik wil best voor je kiezen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Na vele verkiezingen heb ik juist het omgekeerde. :)
Eindelijk eens weer een partij waarbij hun gedachte over onderwerpen voor meer dan 50% overeenkomt met die van mij. :)
En ook nog eens significant meer (4 procentpunt) dan de nr. 2 in het lijstje. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De keuze maken is (imho) veel makkelijker als je eerst onderzoekt waar je zelf staat op het gebied van politieke ideologie. D.w.z. ben je op economisch vlak links of rechts of op sociaal maatschappelijke gebied progressief of conservatief.

Het is alleen bij ideologie altijd oppassen dat partijen niet altijd handelen volgens gecommuniceerde ideologie. Het is altijd goed om de prestaties en keuzes van de partij in het verleden te checken of die ook overeenkomen.

Als je dat eenmaal weet, dan wordt vanzelf de keuze qua partijen een stuk kleiner en als je een keuze maakt zit het iig in de buurt van je eigen ideologie.

Voor ideologie had hiervoor al een topic gemaakt: Politieke ideologie in NL: definitie, problemen en discussie

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Stemhulpen zijn eigenlijk best gevaarlijk. Anderen maken een selectie uit de verkiezingsprogramma's en dan moet je maar hopen dat alle relevante zaken duidelijk worden. Het beste kan je gewoon de verkiezingsprogramma's lezen. En dat hoeft natuurlijk niet van iedere partij want je hebt ongetwijfeld een idee waar je zeker niet op wilt stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 09:43

Nox

Noxiuz

Frame164 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:46:
[...]

Stemhulpen zijn eigenlijk best gevaarlijk. Anderen maken een selectie uit de verkiezingsprogramma's en dan moet je maar hopen dat alle relevante zaken duidelijk worden. Het beste kan je gewoon de verkiezingsprogramma's lezen. En dat hoeft natuurlijk niet van iedere partij want je hebt ongetwijfeld een idee waar je zeker niet op wilt stemmen.
Ik doe een stemhulp en lees daarna de reacties van partijen. Dan zie ik vaak wel interessante dingen voorbij komen. En je ziet ook gelijk weer de onzin van bepaalde partijen. Dan barf ik ff over m'n telefoon en kan ik weer verder met m'n leven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:26

NMH

Moderator General Chat
Ik vraag me af of de CDA leden bij het zien van de peilingen van hun eigen partij en die van NSC nog wel eens denken "Wat nou als we de vorige keer Omtzigt als lijsttrekker hadden gekozen?". Ik betwijfel of hij als CDA voorman zo groot was geworden, maar het CDA had er waarschijnlijk een stuk beter voorgestaan dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
defiant schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:10:
[...]

De keuze maken is (imho) veel makkelijker als je eerst onderzoekt waar je zelf staat op het gebied van politieke ideologie. D.w.z. ben je op economisch vlak links of rechts of op sociaal maatschappelijke gebied progressief of conservatief.
Of je zet je eigen idealen opzij en stemt op de partij waarvan je denkt dat Nederland die hard nodig heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
XWB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:46:
Of je zet je eigen idealen opzij en stemt op de partij waarvan je denkt dat Nederland die hard nodig heeft.
Dat is nu het hele punt van ideologie, wat iemand denkt dat Nederland nodig heeft is grotendeels gerelateerd aan ideologie.

Maar het probleem is dat er in Nederland nauwelijks wordt gesproken over ideologie en de gevolgen. D.w.z. de hoe vraag en welke gevolgen dat heeft staat eigenlijk nauwelijks ter discussie. Terwijl de problemen die we hebben in dit land in principe veelal een logisch gevolg zijn van de ideologische keuzes die politieke partijen gemaakt hebben.

De politiek zou een stuk beter functioneren als dat beter naar voren zou komen door zowel politici als journalistiek. Het hele idee van het privatiseren en decentraliseren van overheidsdiensten of het samenvoegen van ministeries of afschaffen ervan is nooit echt duidelijk naar voren gekomen qua keuze. Maar de gevolgen zijn wel enorm geweest.

Kijk bijvoorbeeld naar de woningmarkt:
In 2017 werd de liberalisering van de woningbouw voltooid met de opheffing van Volkshuisvesting door VVD-minister Stef Blok. „Ik ben de eerste VVD’er die een heel ministerie heeft doen verdwijnen”, jubelde Blok toen trots. „De woningmarkt is af.”
De woningmarkt is een van de punten waar ideologie zeer duidelijk naar voren komt, de gevolgen zijn dan ook erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 14:36
Blok heeft wel gelijk, de woningmarkt is af... Maar niet zoals die het bedoelde volgens mij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Ik heb altijd gestemd op een partij die het beste aansloot op mijn ideologie, ook al gaven stemwijzers iets anders aan. Maar het heeft niet veel geholpen.
De meeste Nederlanders stemmen toch vooral met hun portemonnee en onderbuik gevoelens.
Daarom voorspel ik dat het volgende kabinet bestaat uit alweer VVD, aangevuld met NSC (CDA zonder C) en BBB. En als dat geen meerderheid oplevert, dan zie ik de PVV ook aanschuiven.
Het NSC staat nu in de belangstelling vanwege het Pieter Omtzigt effect, maar Renske Leijten (SP) speelde net zo'n grote rol in de toeslagen-affaire, maar heeft dat niet uitgebuit om carrière te maken in de politiek.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Frame164 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:46:
[...]

Op wie ik niet wil stemmen weet ik inderdaad, dat zijn er stiekem best veel. De verkiezingsprogramma's van de partijen op mijn shortlist heb ik gelezen voor ik de stemhulpen geraadpleegd heb.
XWB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:46:
[...]

[...]

Dat is min of meer al ingebakken in mijn 'probleem'. Er is geen partij die geen mening heeft waar ik echt faliekant op tegen ben, terwijl ik in het verleden hooguit een mening zag waarvan ik dacht: 'liever niet, maar er zijn belangrijkere zaken'.
Dus ja, ergens moet ik over mijn principes heen stappen, nu nog bedenken op welk onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:47
JukeboxBill schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:42:
Ik heb altijd gestemd op een partij die het beste aansloot op mijn ideologie, ook al gaven stemwijzers iets anders aan. Maar het heeft niet veel geholpen.
De meeste Nederlanders stemmen toch vooral met hun portemonnee en onderbuik gevoelens.
Daarom voorspel ik dat het volgende kabinet bestaat uit alweer VVD, aangevuld met NSC (CDA zonder C) en BBB. En als dat geen meerderheid oplevert, dan zie ik de PVV ook aanschuiven.
Het NSC staat nu in de belangstelling vanwege het Pieter Omtzigt effect, maar Renske Leijten (SP) speelde net zo'n grote rol in de toeslagen-affaire, maar heeft dat niet uitgebuit om carrière te maken in de politiek.
Ik denk niet dat Omtzigt de toeslagenaffaire uitbuit. Omtzigt plukt nu vooral de vruchten van de "functie elders"- affaire. De man heeft laten zien zijn rol in de TK ten kostte van zichzelf en zijn carriere te willen uitvoeren, dat levert vertrouwen op. Eindelijk een man zonder mooie praatjes maar eentje die hard werkt een zichzelf wegcijfert.

Voeg daarbij dat een groot deel van de kiezers officieel dak- en thuisloos is en we hebben de zoveelste aardverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
zacht schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:16:
[...]

Op wie ik niet wil stemmen weet ik inderdaad, dat zijn er stiekem best veel. De verkiezingsprogramma's van de partijen op mijn shortlist heb ik gelezen voor ik de stemhulpen geraadpleegd heb.

[...]

Dat is min of meer al ingebakken in mijn 'probleem'. Er is geen partij die geen mening heeft waar ik echt faliekant op tegen ben, terwijl ik in het verleden hooguit een mening zag waarvan ik dacht: 'liever niet, maar er zijn belangrijkere zaken'.
Dus ja, ergens moet ik over mijn principes heen stappen, nu nog bedenken op welk onderwerp.
Ik heb ook weinig kwesties waar ik écht de straat voor op zou gaan. Wat ik wel kijk: Zou ik de partij met mijn boekhouding vertrouwen :+

Gisteren geluisterd naar één van de partijen die hun programma niet heeft laten doorrekenen. Dat trekt bij mij wel een wenkbrauw op, maar kan een goede reden hebben.
Maar als dan het argument is "je kan de economie toch niet voorspellen" en "ja maar stoppen met maatregel X gaat wel 1000 miljard opleveren" waar geen enkele onderbouwing aan zit....

Dat soort types zie je ook wel eens op tv, bij dat programma waarbij ze diep in de schulden zitten maar wel 800 euro aan boodschappen per week halen bij de Albert Heijn en ze enkel de dure merken kopen :+ Die types wil ik niet mijn boekhouding laten doen.... laat staan dat van een volledig land.

Want je kan de meest nobele ideeen er op na houden, maar als het financieel niet klopt ga je die ideeen niet halen en het enkel erger maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 22:18
Waar heb je het precies geluisterd? Ik ben tijdje terug begonnen met het terug luisteren van de correspondent show waar ze de lijsttrekkers interviewen. En wat jij beschrijft klinkt heel erg als BBB?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54
Waah schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb ook weinig kwesties waar ik écht de straat voor op zou gaan. Wat ik wel kijk: Zou ik de partij met mijn boekhouding vertrouwen :+

Gisteren geluisterd naar één van de partijen die hun programma niet heeft laten doorrekenen. Dat trekt bij mij wel een wenkbrauw op, maar kan een goede reden hebben.
Maar als dan het argument is "je kan de economie toch niet voorspellen" en "ja maar stoppen met maatregel X gaat wel 1000 miljard opleveren" waar geen enkele onderbouwing aan zit....

Dat soort types zie je ook wel eens op tv, bij dat programma waarbij ze diep in de schulden zitten maar wel 800 euro aan boodschappen per week halen bij de Albert Heijn en ze enkel de dure merken kopen :+ Die types wil ik niet mijn boekhouding laten doen.... laat staan dat van een volledig land.

Want je kan de meest nobele ideeen er op na houden, maar als het financieel niet klopt ga je die ideeen niet halen en het enkel erger maken
Dit is inderdaad belangrijk en naar mijn idee anti-populistisch (=goed).

Het is heel makkelijk om iets te roepen waar iedereen het mee eens is, maar heel moeilijk om een project af te ronden waar iedereen het mee eens.

Partij van de Dieren geeft aan dat er nog genoeg zonnepanelen op de daken bij kunnen. En dat samen met een totaalverbod op kerncentrales en fosiele energie. Dan vragen hoe dat in de praktijk moet: kopen we uit het buitenland stroom in. Interviewer is niet scherp genoeg. De vervolgopmerking had moeten zijn: maar die stroom is grotendeels weer grijs... 8)7

PvdD wil 75% van de veeteelt weg. De koeien eten meer dan ze ons aan eten opleveren, is een argument. Maar... wij eten niet laagwaardig voedsel zoals gras, maar hoogwaardig zuivel en vlees.

Goede punten waar iedereen achter staat, onuitvoerbare plannen als ze zouden regeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
NMH schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:42:
Ik vraag me af of de CDA leden bij het zien van de peilingen van hun eigen partij en die van NSC nog wel eens denken "Wat nou als we de vorige keer Omtzigt als lijsttrekker hadden gekozen?". Ik betwijfel of hij als CDA voorman zo groot was geworden, maar het CDA had er waarschijnlijk een stuk beter voorgestaan dan nu.
We hebben eigenlijk 3 CDA's die meedoen, elk met hun eigen thema's die de oorspronkelijke CDA uit het oog is verloren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Veel vleesvervangers zijn natuurlijk ook hoogwaardig. Het gaat er natuurlijk in dat standpunt om dat je kiest voor of je hele land ( even overdreven gezegd) vol plempt met koeien voor 1 hamburger. Of dat je je hele land vol plempt met planten waar iedereen dan van kan eten. Maar ik snap je punt.

Vanmorgen ook tijdens de podcast van Dijkhoff & Segers dit standpunt gehoord. Ging over het doorrekenen van plannen. Het is heel makkelijk om je programma niet door te laten rekenen en vervolgens iemand af te slachten op een punt dat wel is doorgerekend en verkeerd uitpakt. Andere kant is ook waar. Als je het al doorrekent dan gaan partijen selectief keuzes maken en doen ze net of dat zei de redder in nood zijn want CPB said so. Terwijl op andere punten je misschien de hele economie ten gronde brengt ( volgens de modellen ).
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:39:
[...]

We hebben eigenlijk 3 CDA's die meedoen, elk met hun eigen thema's die de oorspronkelijke CDA uit het oog is verloren.
Klopt. En het CDA staat er bij en kijkt er naar en roept heel hard tegen sommigen. Jongens.. kom nou teruug..

[ Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 10-11-2023 09:40 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Webgnome schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:21:
Waar heb je het precies geluisterd? Ik ben tijdje terug begonnen met het terug luisteren van de correspondent show waar ze de lijsttrekkers interviewen. En wat jij beschrijft klinkt heel erg als BBB?
Nee geen BBB, maar FvD

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Thierry Baudet bij Sven Kockelmann op Radio 1: Over de verkiezingen, ruimtevaart en de EU

onder het mom: je moet alle kanten aanhoren, ook waar je het niet mee eens denkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45

polthemol

Moderator General Chat
Playa del C. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:28:

Partij van de Dieren geeft aan dat er nog genoeg zonnepanelen op de daken bij kunnen. En dat samen met een totaalverbod op kerncentrales en fosiele energie. Dan vragen hoe dat in de praktijk moet: kopen we uit het buitenland stroom in. Interviewer is niet scherp genoeg. De vervolgopmerking had moeten zijn: maar die stroom is grotendeels weer grijs... 8)7
het gaat hier om een combinatie van zaken, PvdD pleit ook voor flink wat minder consumeren, waardoor je ook beduidend minder nodig hebt van veel zaken. Stroom uit het buitenland hoeft niet grotendeels grijs te zijn, waarbij elke uitstootbron die je nu weg kunt halen er natuurlijk 1 is, anders blijf je voor eeuwig naar elkaar staren en wachten tot er iets gebeurt :)
PvdD wil 75% van de veeteelt weg. De koeien eten meer dan ze ons aan eten opleveren, is een argument. Maar... wij eten niet laagwaardig voedsel zoals gras, maar hoogwaardig zuivel en vlees.
Dat is oversimplificatie, want ook hier wijst men naar alternatieven. En die zijn niet 'gras eten!' wat jij er nu van maakt.

Ik denk dat dat ook vaak het probleem is met die stemwijzers of zaken als doe doorrekeningen door het CPB: het zegt zo weinig, er zijn zo veel mitsen en maren die helemaal wegvallen tegen de doorrekening. Anderen gebruiken dat gegeven dan weer om gewoon geen berekening te laten doen, niet vanwege flaws maar omdat het je partijprogramma 'to shreds' trekt.

Zoals altijd, probeert men uit alles politiek gewin te halen ergens in plaats van dat het over inhoud gaat :/

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:47:
[...]

het gaat hier om een combinatie van zaken, PvdD pleit ook voor flink wat minder consumeren, waardoor je ook beduidend minder nodig hebt van veel zaken. Stroom uit het buitenland hoeft niet grotendeels grijs te zijn, waarbij elke uitstootbron die je nu weg kunt halen er natuurlijk 1 is, anders blijf je voor eeuwig naar elkaar staren en wachten tot er iets gebeurt :)
Gezien eigenlijk geen één land een overschot heeft aan groene energie, zelfs Noorwegen zat met bijna lege stuwmeren toen de vraag hoog genoeg was, komt het er toch heel snel op neer dat je dan grijze stroom gaat halen. Hooguit op papier groen.

En dat betekend niet dat je niks moet doen, wel dat je geen uitstootbron weghaalt door hem te vervangen door een nog grotere uitstootbron in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:26:
[...]

Gezien eigenlijk geen één land een overschot heeft aan groene energie, zelfs Noorwegen zat met bijna lege stuwmeren toen de vraag hoog genoeg was, komt het er toch heel snel op neer dat je dan grijze stroom gaat halen. Hooguit op papier groen.

En dat betekend niet dat je niks moet doen, wel dat je geen uitstootbron weghaalt door hem te vervangen door een nog grotere uitstootbron in het buitenland.
En is er natuurlijk het punt van groen vs grijs, landschapsbeeld en geluidsoverlast vs niet-duurzaam en kern-afval. Rekening houdende met dezelfde opbrengst: wil je 6000 windmolens of één kerncentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:19

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

zacht schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:35:
[...]

En is er natuurlijk het punt van groen vs grijs, landschapsbeeld en geluidsoverlast vs niet-duurzaam en kern-afval. Rekening houdende met dezelfde opbrengst: wil je 6000 windmolens of één kerncentrale?
Wat levert meer afval en overlast op?

Een kerncentrale creëert bijna geen afval; windmolens hebben na hun levensduur enorm veel afval. Nog buiten het feit dat wind energie niet continu aan staat. Windmolens zijn enorm verstorend de omgeving.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Is dat zo ? Over die windmolens>? Volgens mij zijn daar de afgelopen jaren ook al aardig wat stappen gezet. Het gaat er natuurlijk ook om wat de afval is gedurende het leven van een dergelijke voorziening. Een windmolen/zonnenpaneel heeft nagenoeg geen afval gedurende zijn productie tijd. etc etc..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 00:22
Webgnome schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:56:
Is dat zo ? Over die windmolens>? Volgens mij zijn daar de afgelopen jaren ook al aardig wat stappen gezet. Het gaat er natuurlijk ook om wat de afval is gedurende het leven van een dergelijke voorziening. Een windmolen/zonnenpaneel heeft nagenoeg geen afval gedurende zijn productie tijd. etc etc..
Groen heeft een relatief grote hoogwaardige materiële investering per opgewerkte kWh over zijn levensduur (je hebt er relatief veel van nodig), en die materialen (glasvezelmaterialen in windmolens of de semiconductors van panelen) zijn slecht of niet te recyclen (ik geloof dat er onlangs een mogelijke oplossing voor glasvezelwieken is gepresenteerd, maar die is de labfase nog lang niet uit en alle eerdere oplossingen kwamen neer op het op vulmiddel in laagwaardig beton stoppen). Nou kun je zeggen dat die berg beton van een kerncentrale ook niet niets is, en deels ook slecht hergebruikt kan worden. Dat sommetje, lifetime en full lifecycle milieu-impact, daar zoek ik al mijn hele leven naar :+ Energy is business is politics zullen we maar zeggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

offtopic:
Misschien beginnen met een fact-check of die vergelijking in den beginne überhaupt klopt ;)
Spoiler: 1744 windmolens voor 3 kerncentrales, dus nee. Één kerncentrale kan je beter vergelijken met 582 windmolens. (en dan laten we wind op zee nog buiten beschouwing)
Zie https://pointer.kro-ncrv....ig-om-elektriciteit-van-3

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Net een beetje dat NSC programma zitten doorlezen maar het komt erop neer: stikstofmaatregeken van tafel, rekenmodellen verzinnen die naar de fout toe corrigeren en boeren lekker laten vervuilen. En voor de rest natuurlijk wind mee op alle fietspaden.

Tja.. wat willen we voor wereld achterlaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
Brent schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:10:
Groen heeft een relatief grote hoogwaardige materiële investering per opgewerkte kWh over zijn levensduur (je hebt er relatief veel van nodig), en die materialen (glasvezelmaterialen in windmolens of de semiconductors van panelen) zijn slecht of niet te recyclen (ik geloof dat er onlangs een mogelijke oplossing voor glasvezelwieken is gepresenteerd, maar die is de labfase nog lang niet uit en alle eerdere oplossingen kwamen neer op het op vulmiddel in laagwaardig beton stoppen).
Windmolenwieken vertegenwoordigen zo'n 10-15% van de massa van een windmolen. De rest is prima te recyclen. En het Deense Vestas claimt dat ze een procede hebben dat de onderdelen van windmolens eenvoudig herbruikbaar maakt.

Wat overigens ook goed nieuws is voor vliegtuigvleugels, waar vrijwel niemand over klaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
DeKever schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:24:
[...]

Ik denk niet dat Omtzigt de toeslagenaffaire uitbuit. Omtzigt plukt nu vooral de vruchten van de "functie elders"- affaire. De man heeft laten zien zijn rol in de TK ten kostte van zichzelf en zijn carriere te willen uitvoeren, dat levert vertrouwen op. Eindelijk een man zonder mooie praatjes maar eentje die hard werkt een zichzelf wegcijfert.

Voeg daarbij dat een groot deel van de kiezers officieel dak- en thuisloos is en we hebben de zoveelste aardverschuiving.
Dat hij profiteert van "functie elders" is best wel zorgelijk. Dat hij beloont wordt voor z'n werk met de toeslagenaffaire, helemaal goed. Maar profiteren van een fout van een ander zegt helemaal niets over dat het slachtoffer van die fout bepaalde talenten heeft. Dat is eerder een soort van wraak en daar los je problemen niet mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
Frame164 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:44:
[...]

Dat hij profiteert van "functie elders" is best wel zorgelijk. Dat hij beloont wordt voor z'n werk met de toeslagenaffaire, helemaal goed. Maar profiteren van een fout van een ander zegt helemaal niets over dat het slachtoffer van die fout bepaalde talenten heeft. Dat is eerder een soort van wraak en daar los je problemen niet mee op.
Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het zo is, maar het zou wel verklaren waarom juist hij wel zo populair is.

Volgens mij moet je bij "functie elders" als verklaring niet alleen focussen op de misstappen van de anderen. Omtzigt heeft wél doorgebeten, vastgehouden de rug recht gehouden etc. Dat heeft extra aandacht gekregen doordat hij gedumpt werd. Ik zou dus zeggen dat hij een zekere mate van populariteit wel degelijk verdiend heeft.

Ik zelf weet nog niet of hij gewoon stronteigenwijs en dwarsligger is of daadwerkelijk een man met visie. Enig karakter kan hem niet in ieder geval niet ontzegt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01
Frame164 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:44:
[...]

Ware het niet dat, indien hij dergelijke talenten niet had gehad en/of ingezet, "functie elders" nooit tot stand was gekomen.

Nu doen alsof zijn enige politieke bestaansrecht een medelijdensstem is van verongelijkt Nederland, is wel erg cynisch richting iemand die misstanden in in de maatschappij en politiek niet alleen aanspreekt, maar juist op ee niet-populistische manier poogt hier oplossingen voor te vinden.

Als hij werkelijk even integriteitsvrij was als de gemiddelde FVD'er, zou ik verwachten dat zijn spindoktors vandaag nog door de VVD worden ingelijfd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-06 16:59
Tja, de andere kant is dat we gewoon 30% van alle stemmen een protest stem is op het huidige beleid van de gevestigde order. En vooral een protest stem richting de rechterkant.

het gaan van FvD, Naar BBB en nu naar NSC, de CDA en de D66 achterban hoppen van het ene naar het andere. kijk naar het stukje ja21, en bvnl en wat nog meer.

Het voordeel van NSC is wel dat je iemand hebt die zeer vooraan staat met het streven voor een goed opererende rechstaat en democratisch bestel. Iets wat vele van die andere partijen een worst kunnen wezen. Dat scheelt gelukkig weer.

Maar Ja NSC is gewoon CDA+ of CDA- afhankelijk van waar je staat. Jammer voor het CDA, maar tja. niet perse een dramatische partij.

vergeet niet, de CDA achterban op het platteland, de ouderen, en de boeren, voelen dat het CDA hun in de steek heeft gelaten bij de vorige kabinetten rutte, met betrekking op stikstof, en klimaat etc. niet zo gek dat die een andere partij zoeken, en partij dat heel dicht bij de CDA idealen staat. das ook een stukje afstraffing van het gevoerde beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
https://www.metronieuws.n...mans-land-naar-de-kloten/

Ik ben om: als Timmermans premier wordt gaat Gerard Joling emigreren :Y.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:55
Bananenplant schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:04:

Ik krijg wel een Fox-News achtige vieze bijsmaak van dit soort boodschappen :/

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
Kunnen zulke lui niet gewoon eventjes naar de tribune worden gewezen wanneer het over dergelijke zaken gaat, tenzij het toevallig over bijvoorbeeld cultuur en media gaat en specifiek politiek beleid die hen wel direct treft?
Gerard Joling dus: „Ik ben bezig met een appartement in Monaco, dat had ik natuurlijk al twintig jaar eerder moeten doen. Maar als die Timmermans met GroenLinks aan de macht komt, dat ga ik écht verhuizen. Dan gaat het land naar de kloten kan ik je vertellen. Dat zeg ik uit de grond van m’n hart.”

Met de blik nog even op de camera gericht: „Niet naar links mensen… Stem niet links, het wordt een drama in dit land.” Beau van Erven Dorens vond het toen wel even mooi geweest.
Lees: Volkszanger en VVD stemmer, met huis in Monaco, vraagt het volk om voor de partij voor de rijken te stemmen.

Je zou het haast met het FVD eens worden met betrekking tot de mainstream media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 08:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op diezelfde tribune, of ieder geval deels voor hetzelfde publiek zat gisteren Timmermans bij VI. Ik ben blijven hangen, want ik was benieuwd wat daar, waar de doelgroep toch echt een stuk conservatiever en rechtser is dan dat je als doelgroep van GL/PvdA kan zien, te halen viel voor Timmermans.

Naast de open deuren (vermogen belasten ed), waar hij zich echt simpel staande hield, werd er toch ook opvallend veel geknikt door met name Derksen. Zou dat dan toch een slim optreden zijn geweest? Vanavond Yesilgöz, wat waarschijnlijk veel meer aansluit. Wellicht toch even kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 17-11-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

ZieMaar! schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:09:
Op diezelfde tribune, of ieder geval deels voor hetzelfde publiek zat gisteren Timmermans bij VI. Ik ben blijven hangen, want ik was benieuwd wat daar, waar de doelgroep toch echt een stuk conservatiever en rechtser is dan dat je als doelgroep van GL/PvdA kan zien, te halen viel voor Timmermans.

Naast de open deuren (vermogen belasten ed), waar hij zich echt simpel staande hield, werd er toch ook opvallend veel geknikt door met name Derksen. Zou dat dan toch een slim optreden zijn geweest? Vanavond Yesilgöz, wat waarschijnlijk veel meer aansluit. Wellicht toch even kijken.
Derksen klinkt, voor zover ik hem over politiek dingen heb horen roepen, zowel economisch als qua progressiviteit vaak best wel als een klassieke PvdA-er, dus zo gek vind ik dat niet eens.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 17-11-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Wie?

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 17-11-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Jos_V schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:50:
Tja, de andere kant is dat we gewoon 30% van alle stemmen een protest stem is op het huidige beleid van de gevestigde order. En vooral een protest stem richting de rechterkant.
Alleen daarom zou je erg terughoudend moeten zijn met referenda. Die zullen ook worden misbruikt om gewoon "tegen" te stemmen, ongeacht het onderwerp. Als de zittende regering A wil kies je B.
Het voordeel van NSC is wel dat je iemand hebt die zeer vooraan staat met het streven voor een goed opererende rechstaat en democratisch bestel. Iets wat vele van die andere partijen een worst kunnen wezen. Dat scheelt gelukkig weer.
Maar wel straks een hele grote fractie met allemaal onervaren kamerleden. En net al in een bedrijf moet je niet in 1 keer allemaal nieuwe mensen hebben. Er is straks niemand in die partij die de nieuwe kamerleden het vak van kamerlid kan leren. Omtzigt kan dat niet alleen.
vergeet niet, de CDA achterban op het platteland, de ouderen, en de boeren, voelen dat het CDA hun in de steek heeft gelaten bij de vorige kabinetten rutte, met betrekking op stikstof, en klimaat etc. niet zo gek dat die een andere partij zoeken, en partij dat heel dicht bij de CDA idealen staat. das ook een stukje afstraffing van het gevoerde beleid.
Als je erg kortzichtig bent dan kan je denken dat je in de steek bent gelaten. Maar de kleinkinderen van die ouderen zullen profiteren van de maatregelen die eigenlijk genomen hadden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 08:49

ZieMaar!

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:47
Luitjes, niet vergeten vandaag te stemmen. Volgens facebook tenminste, hier begon m'n feed mee vandaag 7(8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Ydn16fou3ISz2cDjK_wtmjL5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm8N4nOitXT7FLxXzIXw0c7i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 22:21
Frame164 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:06:
[...]

Alleen daarom zou je erg terughoudend moeten zijn met referenda. Die zullen ook worden misbruikt om gewoon "tegen" te stemmen, ongeacht het onderwerp. Als de zittende regering A wil kies je B.

[...]

Maar wel straks een hele grote fractie met allemaal onervaren kamerleden. En net al in een bedrijf moet je niet in 1 keer allemaal nieuwe mensen hebben. Er is straks niemand in die partij die de nieuwe kamerleden het vak van kamerlid kan leren. Omtzigt kan dat niet alleen.

[...]

Als je erg kortzichtig bent dan kan je denken dat je in de steek bent gelaten. Maar de kleinkinderen van die ouderen zullen profiteren van de maatregelen die eigenlijk genomen hadden moeten worden.
toon volledige bericht
Er staan naast Omtzigt nog 5 oud-kamerleden op de lijst, waarvan 4 in de top 15 én daarnaast nog best wel een aantal andere provinciale/gemeentelijke oud-politici. Wat dat betreft ook niet vreemd dat 't programma redelijk CDA-ig/rechtsig is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Iedereen praat dit na, maar Omtzigt heeft hier nog bar weinig van laten zien. Zijn communicatie is verre van transparant of open over alles omtrent zijn partij. Ook zoiets als dat richtgetal van 50.000 immigranten is gewoon een goedkope en onhaalbare verkiezingsleugen / slogan.

Hij wil het liefste door met de VVD, de partijen bij uitstek van de achterkamer dealtjes, wetsvoorstellen op bestelling en oude bestuurscultuur. En ja, de BBB - de partij die werkelijk nog niks zinnigs heeft ingebracht en vooral de kop in het zand steekt op elk lastig dossier.

De toeslagen blijven ook gewoon bestaan bij Omtzigt en het programma / de coalitie wordt rechts. Ouders met toeslagen en een kleine beurs hebben er dus niks te zoeken.

Maar ja, er is weer een nieuwe verlosser opgestaan dus hobbelt heel ontevreden NL er weer blindelings achteraan. Totdat blijkt dat er ook deze keer weer niks van terecht komt en we weer op zoek gaan naar de volgende... Wat dat betreft had Maarten van Rossem het goed omschreven in zijn podcast.

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 16-11-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Morrar schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:37:
[...]

De toeslagen blijven ook gewoon bestaan bij Omtzigt en het programma / de coalitie wordt rechts. Ouders met toeslagen en een kleine beurs hebben er dus niks te zoeken.
Afschaffen van toeslagen helpt primair de mensen zonder toeslagen (logischerwijs). Kijk naar voorstellen rond kinderopvang. Die toeslag afschaffen helpt niet degene die de (maximale) toeslag al krijgen, het helpt degene die nu geen / weinig toeslag krijgen, en de hele handel nu zelf moeten betalen, en straks (bijna) gratis kinderopvang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Morrar schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:37:
[...]

Maar ja, er is weer een nieuwe verlosser opgestaan dus hobbelt heel ontevreden NL er weer blindelings achteraan. Totdat blijkt dat er ook deze keer weer niks van terecht komt en we weer op zoek gaan naar de volgende... Wat dat betreft had Maarten van Rossem het goed omschreven in zijn podcast.
Hij is een reli rakker en als puntje bij paaltje komt zal dat boven politiek staan. Net als die andere reli partijen. cu, sgp, cda, etc. Zijn inzinking is ook geen plus punt om voor hem te kiezen. Dan is er nog het socialistische koningskind bij de SP. Ook niet op te stemmen vanwege nepotisme. PVV '1 lid', LPF 'loose canon' .. nope. Groenlinks D66 Bij1 Volt NOPE! Gaat het wel hard zo. Wie heb ik nog?? BBB? PvdD? En andere rand partijen. Dank dat het maar BBB wordt dan.
Build Back Better! boerburgerbeweging(?!) ;)
Wel veel -lelijk- groen op de site bij BBB... take it down a notch!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou het ook niet weten.
Vorige keer heb ik niet gestemd en nu is het kabinet gevallen en voel ik me persoonlijk verantwoordelijk.

ajnsmjnz

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Bananenplant schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:04:

Dat zou dan de enige reden kunnen zijn om op PvdA te stemmen.

Die partij heeft samen met de VVD in de paarse kabinetten de neoliberale politiek en een Angelsaksisch economiemodel ingevoerd. Vooral goed voor bedrijven en beleggers en daarmee dachten ze ook de arbeiders te helpen want "rijkdom sijpelt naar beneden". Helemaal fout gedacht want de rijken houden alles voor zichzelf en als het even kan betalen ze ook geen belasting.

Dat neem ik ze nog altijd kwalijk, dus nooit meer PvdA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:02:
[...]

Dat zou dan de enige reden kunnen zijn om op PvdA te stemmen.

Die partij heeft samen met de VVD in de paarse kabinetten de neoliberale politiek en een Angelsaksisch economiemodel ingevoerd. Vooral goed voor bedrijven en beleggers en daarmee dachten ze ook de arbeiders te helpen want "rijkdom sijpelt naar beneden". Helemaal fout gedacht want de rijken houden alles voor zichzelf en als het even kan betalen ze ook geen belasting.

Dan blijft er weinig over behalve een VOLT, PvdD of de SP. De rest is een splinterpartij of heeft er actief aan bijgedragen dat dit tot stand is gekomen en/of gebleven.

De laatste keer dat men strategisch stemde om rechts tegenwicht te bieden kregen we Rutte II... Iets met verhoging AOW-leeftijd, overhandiging jeugdzorg aan gemeenten en sociaal leenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik kwam via Reddit tot de ontdekking dat er iets bestaat als Democracy Sausage. De organisatie die het stembureau huisvest verkoopt dan wat eten of drinken.

Ik ben voor. Dat je na het stemmen een rookworst of een hotdog kan kopen. Goed voor de opkomst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:29:
Ik ben voor. Dat je na het stemmen een rookworst of een hotdog kan kopen. Goed voor de opkomst!
Pas maar op, links gaat dit spinnen als dat er zo meer rijke mensen gaan stemmen ten opzichte van armere mensen. Kom er maar in met de hotdog-toeslag voor arme mensen om het speelveld gelijk te maken })

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ari3 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:48:
[...]
Pas maar op, links gaat dit spinnen als dat er zo meer rijke mensen gaan stemmen ten opzichte van armere mensen. Kom er maar in met de hotdog-toeslag voor arme mensen om het speelveld gelijk te maken })
En dan kan rechts weer klagen dat 'werken niet loont' want als je minder werkt, heb je minder inkomen en krijg je de hotdog-toeslag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Kalentum schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:29:
Ik kwam via Reddit tot de ontdekking dat er iets bestaat als Democracy Sausage. De organisatie die het stembureau huisvest verkoopt dan wat eten of drinken.

Dat zou bij ons in het dorp makkelijk kunnen, want het stemlokaal is in het dorpshuis, annex feestzaal, annex snackbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

En als je in de ochtend komt stemmen een DD (democratiedonut) voor bij de koffie

Ik ben voor.

Maar verder wordt het echt een ramp. Ik heb nog nooit zo dicht voor de verkiezingen zo weinig inzicht gehad in wat het gaat worden. Ik ben het zeker niet eens met hoe het de laatste decennia is gegaan maar qua vertrouwen in wie de problemen kan oplossen is de spoeling uitermate dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Cid Highwind schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:17:
[...]

Dan blijft er weinig over behalve een VOLT, PvdD of de SP. De rest is een splinterpartij of heeft er actief aan bijgedragen dat dit tot stand is gekomen en/of gebleven.

De laatste keer dat men strategisch stemde om rechts tegenwicht te bieden kregen we Rutte II... Iets met verhoging AOW-leeftijd, overhandiging jeugdzorg aan gemeenten en sociaal leenstelsel.
Ja, naar zitten kijken. PvdD is onrealistisch en zelfs extremistisch in mijn ogen, bovendien zijn ze er alleen voor sommige dieren en verder niet al teveel voor mensen. SP heeft wel eens aardige dingen maar gaat het ook niet worden. Volt heb ik een beetje de indruk van D66 light alhoewel ze wel wat zinniger omgaan met bepaalde onderwerpen. Die zie ik in de toekomst ook nog wel groter worden.

Enfin, ik heb nog een heel weekeinde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
Ik blijf het ongelooflijk vinden. Zo tegen je eigen belang stemmen. De Volkskrant op bezoek bij een boze boer. Omkeerde vlag. Een boer die niet weet of 'ie nou wel of niet moet investeren in een koeiestal. Onzekerheid over hoe het verder moet. Dan denk je dus, simpel, BBB toch? Maar nee, liever dus de VVD dan dat er een links kabinet zou kunnen komen.
Oldebroek, het dorp van de omgekeerde vlag, oogt nu als een dorp in verwarring. Want vraag aan boer Stouwdam wat hij gaat stemmen en je krijgt een opmerkelijk antwoord. De christelijke melkveehouder laat zijn stem niet weer ‘verloren gaan’ aan de SGP. Zich tot de BBB wenden doet hij ook niet. Caroline van der Plas flirt hem teveel met Pieter Omtzigt, die in zijn partijprogramma heeft opgenomen dat de veestapel ‘iets kleiner’ moet.

Nee, de ‘moegestreden boer’ denkt te gaan stemmen op een partij waar hij toch echt een paar van zijn kopzorgen aan te danken heeft. De partij die in vier kabinetten beleid maakte – of dat juist naliet – waardoor hij nu zonder geldige stikstofvergunning zit. Een politieke nalatenschap die ook weinig perspectief biedt voor de volgende generatie Stouwdam. De partij bovendien van Oldebroeks burgemeester, die al zoveel kwaad bloed zette bij de plaatselijke bevolking.

Dat is wat er geworden is van Stouwdams blauw-wit-rood, dat inmiddels tamelijk kleurloos aan zijn schutting hangt: ‘Met de VVD weet ik tenminste zeker dat het niet over links gaat.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
Indoubt schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:57:
[...]

Ja, naar zitten kijken. PvdD is onrealistisch en zelfs extremistisch in mijn ogen, bovendien zijn ze er alleen voor sommige dieren en verder niet al teveel voor mensen. SP heeft wel eens aardige dingen maar gaat het ook niet worden. Volt heb ik een beetje de indruk van D66 light alhoewel ze wel wat zinniger omgaan met bepaalde onderwerpen. Die zie ik in de toekomst ook nog wel groter worden.

Enfin, ik heb nog een heel weekeinde
Het zou voor de discussie beter zijn als je kan uitleggen welke punten je onrealistisch of extremistich vind. Of onderbouwen/uitwijden waarom de SP het ook niet gaat worden. Wellicht dat anderen er dan ook nog iets aan hebben, of misschien je van repliek kunnen bedienen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

edie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:06:
[...]

Het zou voor de discussie beter zijn als je kan uitleggen welke punten je onrealistisch of extremistich vind. Of onderbouwen/uitwijden waarom de SP het ook niet gaat worden. Wellicht dat anderen er dan ook nog iets aan hebben, of misschien je van repliek kunnen bedienen.
Inderdaad. Als je het programma van de PvdD leest zal je toch zien dat ze vrij veel voor mensen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Google Bard weet al hoeveel zetels de PVV gaat halen in de verkiezingen.
https://g.co/bard/share/59cbbdef7825

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8pkU-pz9HMrl35nF4Iq2-M3ZwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcQ8jcuHI8ewNHdGCv6NVBWL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
[...]

Niet alleen is je opbrengst getal fors anders dan je denkt, je gaat ook heel makkelijk voorbij aan de twee factoren waardoor kern-energie zowel in de USA als in Europa niet doorbreekt:

- Startupkosten
- Extreem lange bouwtijd.

Daarom is het zo extreem lastig om een exploitant te vinden, dus zal je dat heftig moeten subsidieren. Kortom, het kernenergie gebrul vanaf de bühne gaat voorbij aan het feit dat het helemaal niet zo simpel is. Stellen dat we dit twintig jaar geleden hadden moeten doen gaan voorbij aan de complete marginalisering van groene politiek die we tot recentelijk hebben gehad (en dat is een eufemisme, we hebben nog nooit een partij met ecologische grondslag laten regeren). En ook nu gaan we partijen kiezen die toch vooral gewoon aan het fossiele infuus willen hangen en het blikje vrolijk weer door de straat gaan schoppen.

Verder wil ik ook stellen dat als je door de polder rijdt je overal zonnepanelen ziet, tot aan koeienstallen volgeplempt. Maar als je dan in Amsterdam rondrijdt je je zal verbazen over het gebrek aan zonnepanelen. En dat zijn niet alleen huurwoningen, ook koopwoningen. Daar is echt heel veel te winnen.

Dat is aanzienlijk sneller en goedkoper te realiseren dan een plek moeten vinden voor een kerncentrale en dan een Vattenfall geld toe proppen om ze zo ver te krijgen dat ze het willen exploiteren.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 20-11-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Ik zat net het programma van de PVV te lezen. Als Wilders echt mee wil regeren, dan moet hij misschien wel 90% van z'n programmapunten laten vallen.

En mocht hij veel van die punten wel gerealiseerd krijgen, dan zullen heel veel mensen, ook onder zijn eigen kiezers, erg schrikken van het resultaat.

Dus misschien is het wel de manier om van de PVV af te komen. Laat ze maar even meeregeren.... Wel jammer dat we dan weer een paar jaar verliezen..

[ Voor 19% gewijzigd door Frame164 op 20-11-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Frame164 is dat een hele grote verrassing? Het is toch al vanaf de oprichting duidelijk dat de PVV er niet zit om zich netjes aan de regel te houden?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Frame164 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:58:
Ik zat net het programma van de PVV te lezen. Als Wilders echt mee wil regeren, dan moet hij misschien wel 90% van z'n programmapunten laten vallen.

En mocht hij veel van die punten wel gerealiseerd krijgen, dan zullen heel veel mensen, ook onder zijn eigen kiezers, erg schrikken van het resultaat.

Dus misschien is het wel de manier om van de PVV af te komen. Laat ze maar even meeregeren.... Wel jammer dat we dan weer een paar jaar verliezen..
Toch ook maar even doorgenomen. Met de hand voor de ogen en wars van de wereld terug naar vroeger, want vroeger was alles beter. Memberberry the party.

Ergens bekroop me ook het gevoel het relaas van een Nederlandse Ayatollah te lezen die voor een politiestaat is, waar je je in het gareel hebt te houden en als iemand die niet in de pas loopt beter preventief kunt vertrekken, dan na eventueel gelegaliseerd politiegeweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Eigenlijk hebben we in NL best wel saaie politici ;)
Ben benieuwd of Baudet hier nog wat inspiratie uit gaat halen :P

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2023 12:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mekkieboek
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:02:
Die partij heeft samen met de VVD in de paarse kabinetten de neoliberale politiek en een Angelsaksisch economiemodel ingevoerd.
...
Ze waren inderdaad flink van het pad af (c.q. om de tuin geleid). En ze hebben daarvoor flink betaald zodanig dat ze daar niet te boven zijn gekomen. Maar paars is inmiddels 20 jaar geleden. Het is de vraag hoeveel van die PvdA nu nog bestaat. Allemaal andere poppetjes met andere ideeen. En de buitenwereld is ook totaal veranderd.

Het is ook wrang, de VVD is voluit doorgegaan op diezelfde weg, de schade is duidelijk zichtbaar voor iedereen en toch willen ze van al die foute keuzes uit het verleden niets van weten en kijken alleen vooruit. En het wordt geaccepteerd, zo lijkt het.

Zet dat eens af tegen de PvdA. Ja, je kunt zeggen dat er nooit een post-mortem heeft plaatsgevonden en ze zaten echt volledig fout destijds. Maar 20 jaar is 20 jaar. En voor de VVD is het nog geen 20 weken en de meesten zijn het weer vergeten en we kijken alleen vooruit.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 14:23
Wat een bagger in de vorm van debatten krijgen we toch op ons af voorafgaand aan de verkiezingen. Tenenkrommend heb ik naar wat debatten op tv gekeken.
Logisch dat mensen die niks hebben met politiek maar toch gaan stemmen geen goede keuze maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Daarom dat ik zelf nooit naar die debatten kijk maar via andere kanalen min informatie tot mij neem. Denk aan het luisteren van podcasts Hoe het allemaal mis ging, Rudi en Freddi grote verkiezingsshow, Dijkhoff en Segers.

En natuurlijk bepaalde stemwijzers doen. NIet een keer maar gewoon een aantal keren gedurende een aantal maanden.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
MrMonkE schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:21:
[...]
[..]
Ik zou het ook niet weten.
Vorige keer heb ik niet gestemd en nu is het kabinet gevallen en voel ik me persoonlijk verantwoordelijk.
Heb een beetje hetzelfde probleem.. elke verkiezingsronde opnieuw. Hele hoop grote woorden en beloftes tot zelfs breekpunten aan toe.
Puntje bij paatlje komt er of niks van terecht of zijn zelfs breekpunten niet meer heilig.
Soms gestemd op een partij omdat ik vierkant achter hun breekpunt stond, vervolgens komen ze in de kamer en prompt is het breekpunt toch niet meer zo aan de orde en kunnen ze er best in schuiven.
Zo al iets te vaak voorgelogen door verschillende partijen dus ik zit nu echt een beetje met mijn handen in het haar.. waar moet ik op stemmen!?!? Kieswijzers gedaan en die komen allemaal uit op partijen die mijn geloof compleet kwijt zijn.. dus dat gaat hem ook niet worden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Om breekpunten weg te doen moet je imo wel met een heel goed verhaal komen, dat ben ik met je eens. En dus niet zoals één partij al op de avond na de verkiezingen, nog voor de uitslag bekend was, dat breekpunt al weggooien.

Maar buiten dat om: Hebben ze jou voorgelogen omdat ze iets beloofd hebben, en dat waren ze nooit van plan uit te voeren, of wilde ze het wel, maar is het door de coalitie afspraken niet gelukt? Want als je wil dat een partij enkel en alleen een regering in gaat als ze hun gehele programma kunnen uitvoeren, dan wil je dus een partij die nooit hun programma kan uitvoeren.

Oftewel om het anders te vragen: Als die partij toen ze jou hadden voorgelogen niet in de regering was gekomen (neem aan dat het daarover gaat): Was dan het beleid van de regering meer naar jouw idealen geweest? Dat is waar het uiteindelijk (imo) over gaat: Is het beter voor jou erop geweest doordat ze wel wat van hun idealen hebben kunnen doorvoeren? En natuurlijk, binnen redelijkheid. Geen D66 stemmer gaat akkoord met Sharia wetgeving, als we daardoor wel de gekozen burgermeester krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 21-11-2023 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:41
Willem30 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:36:
Wat een bagger in de vorm van debatten krijgen we toch op ons af voorafgaand aan de verkiezingen. Tenenkrommend heb ik naar wat debatten op tv gekeken.
Logisch dat mensen die niks hebben met politiek maar toch gaan stemmen geen goede keuze maken.
Die TV debatten zitten vol met goedkope oneliners en marketingpraat. Daar is de host(ess) vaak ook nog schuldig aan door geen ruimte te laten voor verdieping.

Bij uitstek een platform om populistische kreten te laten vallen, maar vervolgens niet in te gaan op de hoe.

Verschikkelijk eigenlijk, maar helaas wel een belangrijke voor de beeldvorming (en het bepalen van de stem). Ik snap het ook wel weer, niemand gaat even 20 verkiezingsprogramma's doorlezen.

Zo veel mogelijk van wegblijven inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 14:23
PureLOOD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:44:
[...]

Die TV debatten zitten vol met goedkope oneliners en marketingpraat. Daar is de host(ess) vaak ook nog schuldig aan door geen ruimte te laten voor verdieping.

Bij uitstek een platform om populistische kreten te laten vallen, maar vervolgens niet in te gaan op de hoe.

Verschikkelijk eigenlijk, maar helaas wel een belangrijke voor de beeldvorming (en het bepalen van de stem). Ik snap het ook wel weer, niemand gaat even 20 verkiezingsprogramma's doorlezen.

Zo veel mogelijk van wegblijven inderdaad.
Helaas trok het toch veel kijkers....
Met maar liefst 1.404.000 kijkers is het SBS6-debat het best bekeken verkiezingsdebat tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Is natuurlijk ook niet heel gek als je bedenkt dat SBS 6 net als de Telegraaf erg veel kijkers/lezers hebben. Heb het debat zelf niet gezien dus kan niet oordelen of dat er hier met oneliners gestrooid werd?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Willem30 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:36:
En het erge is: er worden dingen gezegd die gewoon niet overeenkomen met de verkiezingsprogramma's. Maar die vormen vanaf donderdag wel de basis voor de onderhandelingen. En dan is iedereen weer boos dat het beleid niet zou kloppen. Je zou eigenlijk een soort examen moeten doen over wat in de verkiezingsprogramma's staat voordat je mag stemmen. Of bij de TV debatten moet een jury o.i.d. direct ingrijpen als politici dingen zeggen te gaan doen die niet overeenkomen met het verkiezingsprogramma. En als een politicus dat doet, mag hij/zij even in de hoek staan en even niet mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
DonJunior schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:41:
[...]

Puntje bij paatlje komt er of niks van terecht of zijn zelfs breekpunten niet meer heilig.
Toch is heel veel beleid dat de afgelopen jaren is gevoerd gewoon in de verkiezingsprogramma's terug te vinden. Maar we gaan het nu ook weer zien. Mensen willen eigenlijk een socialer beleid en gaan vervolgens nog weer rechtser stemmen dan de vorige keer. En over een half jaar, als kabinet Wilders 1 is gevallen, iedereen weer klagen hoe asociaal het rechtse beleid was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Willem30 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:56:
[...]

Helaas trok het toch veel kijkers....
Met maar liefst 1.404.000 kijkers is het SBS6-debat het best bekeken verkiezingsdebat tot nu toe.
En dat is waarom democratie zo teleurstellend is. Democratie, net zoals kapitalisme, veronderstelt een actief participerende, actief zelf-informerende en rationeel opererende bevolking.

Die bevolking bestaat gewoon niet. In realiteit zijn we over het algemeen een enorm feilbaar, door welvaart apatisch geslagen volk dat zich op internet zeer selectief informeert binnen de bubbel waar we in zitten. En dat geldt voor beide kanten van het politieke spectrum.

Daarbij laten we ons onder leiding van de media, die op zoek is naar een nieuw verdienmodel, ophitsen tot het geloven dat links en rechts van het spectrum andere dingen willen, in plaats van dat we begrijpen dat we hetzelfde willen maar dan met andere wegen naar Rome. Met haar, geweld, minachting en frustratie wederzijds.

Democratie is een k*tsysteem maar het is vooralsnog wel het minst k*tte systeem dat er bestaat.

Ik heb hoogopgeleide collega's die trots zeggen politiek goed geïnformeerd te zijn en vervolgens geen enkele inhoudelijke vraag kunnen beantwoorden. En als je dan doorvraagt blijken ze het met hun gekozen partij niet eens eens te zijn (in dit geval erfbelasting van de PvdA/GL) en komt de aap uit de mouw. Hun "actieve participatie" bestond uit het invullen van een stemwijzertje.

Ze hebben niet eens acht of bij de stemmingen van afgelopen vier jaar gestemd is naargelang wat partijen in hun verkiezingsprogramma beloven...

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:57
https://stem.scholierenverkiezingen.nl/uitslagen

Wat is dat nou met die harde bocht naar rechts van scholieren, vooral FVD? Jammer dat ik niet zo snel motivaties kan vinden, kan alleen maar inbeelden dat populistisch geblaf zoals anti buitenlanders en minder belasting, het goed doen op social media.

Je kan me niet wijs maken dat een 16 jarige doordenkt over de gevolgen van een nexit of dat rusland de good guy aan het uithangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:49
dakka schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:48:

Wat is dat nou met die harde bocht naar rechts van scholieren, vooral FVD? Jammer dat ik niet zo snel motivaties kan vinden, kan alleen maar inbeelden dat populistisch geblaf zoals anti buitenlanders en minder belasting, het goed doen op social media.

Je kan me niet wijs maken dat een 16 jarige doordenkt over de gevolgen van een nexit of dat rusland de good guy aan het uithangen is.
Fvd doet als 1 van de weinige veel met Tiktok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Laatst online: 23:34
Scholieren lijken mij inderdaad nogal vatbaar voor populisme. Je ziet dan ook dat PVV, FVD en Denk hoog scoren. Vooral FVD en Denk scoren bij volwassenen toch een behoorlijk stuk lager. Iedere scholier kent natuurlijk Thierry, wat die roept gekke dingen. Omtzigt zullen de meeste hooguit kennen van gezicht.

Maar het laat wel zien dat er in de samenleving wat borrelt. Heel veel Nederlanders zijn het pappen en nathouden van linkse partijen gewoon helemaal beu. We praten bijvoorbeeld al dik tien jaar over kernenergie, op migratie wordt er niets ondernomen, woningtekort en een bouwstop laten ze allemaal maar gebeuren, of die gigantische pot met geld voor klimaat, wat wereldwijd een druppel op de hete plaat is, terwijl we het geld elders veel harder nodig hebben. Noodwetten zijn er nodig, handen uit de mouwen en aanpakken die handel. Daar is Nederland groot op geworden, en daar smachten veel Nederlanders naar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 20:58
MadDogMcCree schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:19:
Heel veel Nederlanders zijn het pappen en nathouden van linkse partijen gewoon helemaal beu.
Ik snap niet zo goed wat je bedoeld gezien we al 12 jaar een overwegend rechtse regering hebben? Het blijft fascinerend om te zien hoe rechtse partijen het land slopen en dan op een of andere manier er toch mee wegkomen dat links dit zou hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Silvos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:07:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld gezien we al 12 jaar een overwegend rechtse regering hebben? Het blijft fascinerend om te zien hoe rechtse partijen het land slopen en dan op een of andere manier er toch mee wegkomen dat links dit zou hebben gedaan.
Dit. Mijn vader (arbeider met een benedel modaal salaris) stemt naar eigen zeggen nooit meer links sinds eind jaren 90. Nog steeds boos om het 'kwartje van Kok'. Klaagt ondertussen steen en been en blijft stoïcijns bij elke verkiezing de schuld aan links geven.

Ik snap er helemaal niets van. Verdere uitleg blijft uit en ik ontwijk het ook maar zoveel mogelijk, want het is als een rode lap...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Silvos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:07:
[...]

Maar dat klopt niet helemaal, hoewel de VVD de 13 jaar altijd de grootste is geweest, heeft het op Rutte I na altijd samen moeten regeren met linkse partijen. Zoals de PvdA en D66. Rutte I was al vanaf het begin gedoemd te mislukken, want enorme economische malaise. Van de afgelopen 13 jaar heeft het kabinet 11 jaar een relatief links beleid moeten voeren i.v.m. de coalitiepartners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:28:
[...]

Maar dat klopt niet helemaal, hoewel de VVD de 13 jaar altijd de grootste is geweest, heeft het op Rutte I na altijd samen moeten regeren met linkse partijen. Zoals de PvdA en D66. Rutte I was al vanaf het begin gedoemd te mislukken, want enorme economische malaise. Van de afgelopen 13 jaar heeft het kabinet 11 jaar een relatief links beleid moeten voeren i.v.m. de coalitiepartners.
Dat laatste klopt wat je zegt. Ik zie nu al decennia gebeuren dat links en rechts samen in een coalitie zitten en eigenlijk alles wel weg wegsmelt in compromissen met als gevolg dat er nooit eens doorgepakt wordt. En mede door ons meerderheidskabinet stelsel zit de oppositie er continu maar voor spek en bonen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Imperium schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
[...]

Dat laatste klopt wat je zegt. Ik zie nu al decennia gebeuren dat links en rechts samen in een coalitie zitten en eigenlijk alles wel weg wegsmelt in compromissen met als gevolg dat er nooit eens doorgepakt wordt. En mede door ons meerderheidskabinet stelsel zit de oppositie er continu maar voor spek en bonen bij.
Verbaasd me wel dat je denkt dat de oppositie er voor spek en bonen bij zit. Kijk maar eens wat kamerleden als Omtzigt, Stoffers, Westerveld of Leijten aan amendementen doorgevoerd hebben gekregen. Oppositie kan inderdaad niet zomaar de hoofdlijnen van een kabinet tegenhouden (dat kunnen vooral de kiezers) maar als je af en toe een debatje volgt over iets dat je interesseert dan zie je dat er genoeg moties enzo van oppositiekamerleden worden aangenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:19
dakka schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:48:

Interessant is ook om te kijken naar de uitslag per provincie, daar zitten ook nog wat verschillen tussen.

Denk zelf dat scholieren redelijk vatbaar zijn voor populisme en inderdaad niet verder doordenken over gevolgen (nou geldt dat helaas niet alleen voor de scholieren). Verder weet ik zelf nog wel dat er ook altijd wel klasgenoten waren die "voor de meme" op iets als PVV of FvD gingen stemmen, dus er moet mogelijk ook wel een korrel zout bij die uitslagen.

Wat me ook opvalt is het verschil met de provinciale staten wat nog best recent is: https://stem.scholierenverkiezingen.nl/uitslagen/32/er/2 (wel met de kleine kanttekening dat de opkomst daar een stuk lager was wat mogelijk best veel uitmaakt)

[ Voor 10% gewijzigd door skimine op 21-11-2023 21:28 . Reden: Toevoegen stukje over provinciale staten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
MadDogMcCree schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:28:
[...]

D66 is een centrumrechtse partij, PvdA is een centrumpartij, een centrum partij die met behulp van Jetta Kleinsma bijvoorbeeld de participatiewet heeft ingevoerd, niet bepaald links beleid lijkt me. Ook op andere gebieden zoals onderwijs, veiligheid en justitie is vooral bezuinigd (= liberaal = rechts) en wat betreft milieu zijn zaken vooral uitgesteld (zie bijvoorbeeld de stikstofcrisis, de slechte waterkwaliteit en de aardbevingenaffaire in Groningen). Dat is volgens jou dus relatief links beleid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
Slot debat aan het kijken maar partijen zijn wel bang voor Wilders door hem steeds erbij te betrekken als die niet eens op het podium staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:44
dglavimans schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:52:
Slot debat aan het kijken maar partijen zijn wel bang voor Wilders door hem steeds erbij te betrekken als die niet eens op het podium staat?
De laatste peilingen laten zien dat Wilders de te kloppen man is. En zijn partij krijgt mogelijk een hele belangrijke rol in de formatie. Zie maar eens om zoveel zetels heen te formeren indien de alternatieven relatief ver uit elkaar liggen qua standpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
Waarom mogen steeds mensen zo dicht bij politici komen? Zijn beveiliging aan het slapen en moet er eerst iemand dood of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Silvos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

D66 is een centrumrechtse partij, PvdA is een centrumpartij, een centrum partij die met behulp van Jetta Kleinsma bijvoorbeeld de participatiewet heeft ingevoerd, niet bepaald links beleid lijkt me. Ook op andere gebieden zoals onderwijs, veiligheid en justitie is vooral bezuinigd (= liberaal = rechts) en wat betreft milieu zijn zaken vooral uitgesteld (zie bijvoorbeeld de stikstofcrisis, de slechte waterkwaliteit en de aardbevingenaffaire in Groningen). Dat is volgens jou dus relatief links beleid? :+
Op het gebied van energie, klimaat en migratie wel ja, laten dat nou juist sleutelonderwerpen zijn deze verkiezingen. Maarre, je kan ook prima over politiek discussiëren zonder clown emoticon hoor. Het is hier geen twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
MadDogMcCree schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:01:
[...]

Op het gebied van energie, klimaat en migratie wel ja, laten dat nou juist sleutelonderwerpen zijn deze verkiezingen.
Ja precies, dat linkse beleid om schiphol te laten krimpen, de stikstof uitstoot aan te pakken, de waterkwaliteit te verbeteren en te zorgen dat er voldoende bedden zijn voor asielzoekers of die doortastende afbouw van fossiele subsidies?
Maarre, je kan ook prima over politiek discussiëren zonder clown emoticon hoor. Het is hier geen twitter.
Je kan ook prima over politiek discussiëren met feiten en zonder onderbuikgevoelens. Feit is dat we 12 jaar lang een rechts beleid hebben gehad en misschien vind jij dat geen probleem, dat kan en is je goed recht maar dat maakt het niet opeens links beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Silvos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
Dat is volgens jou dus relatief links beleid? :+
Dan wil ik niet weten wat een relatief rechts beleid zou zijn geweest :P.

Hoe dan ook, als we zien dat de VVD in 13 jaar een spoor van sterk gereduceerde coalitiepartijen (PvdA, CDA, D66) heeft achtergelaten terwijl de VVD min of meer overeind is blijven staan dan vraag je je toch af waarom juist dié kiezers zijn vertrokken. Toch?

Al is het denkbaar dat een deel is gevallen voor de verleidelijke taal van al die populistische splinterfracties (en zo de invloed van hun stemrecht min of meer zijn kwijtgeraakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
Als ik morgen groenlinks/pvda en zo strategisch zou stemmen hoe groot is de kans dat hun d66 meenemen in de coalitie (welke uit mijn wijzers etc kwamen en wat normaal mijn keus dan ook zou zijn)

[ Voor 32% gewijzigd door dglavimans op 22-11-2023 00:26 ]

Pagina: 1 2 ... 45 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws

Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.

Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.