Mugwump schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:20:
[...]
Maar je praat hier in vage algemeenheden, terwijl ik reageerde op een hele concrete stelling, namelijk dat dit als dit kabinet niets doet de schade aan de natuur niet meer te herstellen zou zijn. Dat is natuurlijk een stelling die je helemaal niet wetenschappelijk kunt onderbouwen. Uitspraken als 'indien de stikstofuitstoot niet met X daalt heeft dat waarschijnlijk effect Y op de biodiversiteit" is van een hele andere orde dan 'wanneer het volgende kabinet niets doet, dan gaat de natuur naar de klote'. Een operationele definitie en daarmee een toetsbare hypothese is voor zoiets natuurlijk vrijwel onmogelijk te geven.
Is het ene voor jou dan niet een logisch gevolg van het ander? Want zo zie ik het wel. Een hyperbool is inderdaad een stijlfiguur, maar wel een die je om een bepaalde reden doet. Stelling, argument en bewijs.
Het argument dat ik maak is dat men juist grijp naar stijlfiguren, omdat overheden juist steeds minder bereid zijn om te luisteren naar het argument voor meer/minder terwijl het bewijs steeds groter wordt.
Dus wat sommige mogelijk als een hyperbool beschouwen zou omgekeerd door de wetenschappers ervaren kunnen worden als een afwijzende reactie op hun werk.
offtopic:
Overigens... Zou ik heel benieuwd zijn wat de wetenschappelijke definitie van "naar de klote [gaan]" zou zijn

De wetenschap kan noodzakelijkerwijs niet anders dan heel restrictief zijn waar het extrapolatie van wetenschappelijk onderzoek naar beleidseffecten betreft. Er zit in mijn ogen een groot verschil tussen 'evidence based'-beleid en het idee dat wetenschap haar eigen onderzoek in combinatie met beleidsmaatregelen kan combineren tot een deterministisch toekomstbeeld.
Dat is niet helemaal juist. Beleidseffecten kunnen gemeten worden op basis van historisch informatie, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het bewijs voor een argument niet 100% sluitend kan zijn en daar wil ik je gelijk geven. Echter voordat soort zaken bestaan o.a. p-waardes.
En inderdaad, daar is een groot verschil tussen beleid op bewijs en beleid dat een deterministisch resultaat kent. Maar dat mes gaat beide kanten op.
Maar om even terug te keren naar de reden waarom ik reageerde, want we zijn nu behoorlijk afgedwaald. Voor mij was het belangrijk om aan te geven dat protesterende wetenschappers/onderzoekers een reden hebben stijlfiguren te hanteren waarmee ze hun argument extra kracht geven.
En voordat iemand (anders) roept "dat moeten wetenschappers niet doen", eens, maar alleen als iedereen het doet. Laten aub we niet verschillende standaarden hanteren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel