Zat NL'er die inderdaad meer zou kunnen/moeten werken. Maar dat bedrijven arbeidsmigranten uitbuiten want "lekker goedkoop" + dat die persoon ergens in het buitenland een lagere levenstandaard/goedkoper leven kan leiden omdat de uitbuiting hier nog altijd meer is dan de normale beloning daar. Dus die puzzel is ook lastig.Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:22:
[...]
Immigratie is wel tweeledig. Je hebt asielzoekers, en daar zitten dan de gelukszoekers tussen, en je hebt arbeidsmigranten uit de EU die hier komen om te werken.
Mensen om te werken hebben we hard nodig. Als je ziet hoezeer de land- en tuinbouw en logistiek drijft op buitenlandse werknemers dan begrijp je dat we een groot probleem hebben als je dat wil inperken. Ik zou willen dat al onze Nederlandse werklozen dat werk op zich zouden nemen (dan hoefde ik minder WW premie te betalen), maar die kunnen dat niet/willen dat niet/zijn er niet genoeg van (zal wel een combinatie zijn).
Maar uiteraard zie je alleen de asielzoekers en dan vooral die die problemen veroorzaken. "Dus moeten de buitenlanders eruit".
ik denk serieus dat daarom een hoop kiezers op links zijn afgehaakt, daar de linkse partijen deze Verkiezingen vol op het orgel zijn gegaan qua klimaat (uiteraard zeer belangrijk, maar wellicht iets te extreem deze Verkiezingen).ArcticWolf schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:29:
[...]
Ik vond de milieu plannen van "links" ook wel redelijk extreem
Kan me zeer goed voorstellen dat een minima die eerst links stemde, zich nu totaal ongehoord voelde en elders is uitgeweken (en of dat dan de juiste keuze is geweest, daar kun je een hele discussie op loslaten).
[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 27-11-2023 13:36 ]
Weet iemand een goede podcast over politiek? Ik heb er een paar geluisterd (NRC en haags kwartiertje), maar vond het niet heel informatief.
Om daarna te horen krijgen dat ze volgens beter op "die" hadden moeten stemmen want dan hadden ze hun stem w geaccepteerd/begrepen._Bailey_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:34:
[...]
ik denk serieus dat daarom een hoop kiezers op links zijn afgehaakt, daar de linkse partijen deze Verkiezingen vol op het orgel zijn gegaan qua klimaat (uiteraard zeer belangrijk, maar wellicht iets te extreem deze Verkiezingen).
Kan me zeer goed voorstellen dat een minima die eerst links stemde, zich nu totaal ongehoord voelde en elders is uitgeweken.
Nou ja, minimumloon moet je toch altijd betalen. Het mag dan wel fysiek redelijk zwaar werk zijn, maar veel meer wordt dan ook niet betaald.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:32:
[...]
Zat NL'er die inderdaad meer zou kunnen/moeten werken. Maar dat bedrijven arbeidsmigranten uitbuiten want "lekker goedkoop" + dat die persoon ergens in het buitenland een lagere levenstandaard/goedkoper leven kan leiden omdat de uitbuiting hier nog altijd meer is dan de normale beloning daar. Dus die puzzel is ook lastig.
Desondanks worden daarvoor hele vakantieparken aangelegd om ze te huizen (is ook niet goedkoop), de uitzendbureau's verdienen er flink aan (moet ook betaald worden) en toch komen ze van 1000 km ver om hier te werken.
500 meter achter waar ik woon is zo'n teler. Een stuk of 50 "luxe stacaravans", het terrein staat vol met autotjes van de leasemaatschappij die nu zelfs een hele bubs Dacia Springs heeft gekocht, dus er staan ook 20 laadpalen.
Dat kan niet goedkoop zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat je krijgt als je in Polen werkloos bent. Misschien niets.
Signatures zijn voor boomers.
Als je nu niks te verliezen hebt. Heb je dat straks ook niet. Heel veel stemmers om mij heen zeggen. Zien we dan wel weer. Dan stem ik over x maanden als het klapt wel weer wat anders. Dus ja. Genoeg voer voor de andere partijen, dat wanneer en waarom dit straks klapt hun programma en communicatie daarop aan te passen._Bailey_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:34:
[...]
Kan me zeer goed voorstellen dat een minima die eerst links stemde, zich nu totaal ongehoord voelde en elders is uitgeweken (en of dat dan de juiste keuze is geweest, daar kun je een hele discussie op loslaten).
Offff wishful thinking. Gaat het straks met iedereen ineens een beetje beter. Tegen alle verwachting in. Ligt dat dan aan de tand des tijds of toch de invloed van Wilders haha. Ben benieuwd
Ben ik helemaal met je eens hoor, maar dat zijn alleen een paar geluiden die ik opgevangen heb. Dus ik zie het ze wel doen, mocht het gevraagd worden.hamsteg schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:26:
[...]
Coryfeeën, mannen en vrouwen die al een poos in de bestuursbubbel hebben gezeten, die alleen maar willen regeren om het plusje? Ik hoop dat ze juist niet in het kabinet gaan en gaan gedogen. VVD staat voor Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, de laatste twee is precies waar de PVV vol tegenaan schopt. Bepaalde groepen geen vrijheid en dus geen democratie.
Terzijde: de eerste, volkspartij, hebben ze zelf wel weggegooid door zich aan grote bedrijven te koppelen (die alsnog hun eigen weg gaan) en daar de normaal werkenden of MKB te vergooien.
Als de partij nog enige principes heeft en wil borgen dan is gedogen de beste oplossing om zowel zelf je eigenwaarden overeind te houden en op elk moment deze te kunnen tonen zonder vast te zitten aan een coalitie akkoord en toch ook het land verder te helpen op de punten die netjes uitgevoerd kunnen worden. Ik zou niet willen worden geassocieerd of verbonden zijn aan een intolerante/ongrondwettelijke club.
dus men heeft wel geld om vakantieparken te bouwen en andere investeringen te doen. Ipv de werker een beter/hoger loon te geven. Dan zal er uiteindelijk toch iets worden verdiend over iemand zijn rug.Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:43:
[...]
Nou ja, minimumloon moet je toch altijd betalen. Het mag dan wel fysiek redelijk zwaar werk zijn, maar veel meer wordt dan ook niet betaald.
Desondanks worden daarvoor hele vakantieparken aangelegd om ze te huizen (is ook niet goedkoop), de uitzendbureau's verdienen er flink aan (moet ook betaald worden) en toch komen ze van 1000 km ver om hier te werken.
500 meter achter waar ik woon is zo'n teler. Een stuk of 50 "luxe stacaravans", het terrein staat vol met autotjes van de leasemaatschappij die nu zelfs een hele bubs Dacia Springs heeft gekocht, dus er staan ook 20 laadpalen.
Dat kan niet goedkoop zijn.
Ik weet natuurlijk niet wat je krijgt als je in Polen werkloos bent. Misschien niets.
Precies, klimaat is ook belangrijk. Wat mij tegenstond was dat alle linkse partijen allemaal tegen kernenergie zijn. Zeker in de huidige staat van de energiemix lijkt het mij niet juist om die optie niet mee te nemen._Bailey_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:34:
[...]
ik denk serieus dat daarom een hoop kiezers op links zijn afgehaakt, daar de linkse partijen deze Verkiezingen vol op het orgel zijn gegaan qua klimaat (uiteraard zeer belangrijk, maar wellicht iets te extreem deze Verkiezingen).
Valt wel mee. De SP is voorlopig nog tegen kernenergie en wil zonnepanelen op daken en windparken op zee, maar heeft het toch vooral over betaalbare energierekeningen en andere maatregelen om de koopkracht van minima te verhogen. Ik heb op ze gestemd, maar niet vanwege hun klimaat-dingen (daar ben ik het namelijk niet helemaal mee eens)._Bailey_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:34:
[...]
Lastig dan.Rukapul schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:06:
[...]
Een oordeel ligt er in elk geval: https://uitspraken.rechts...cht%2Bholdings%2522&idx=1
Bovenstaande uitspraak bevestigt 2 dingen:
- Strien loog want de uitspraak is van afgelopen juli
- de feiten verzameld door Deloitte zijn overtuigend genoeg om gedaagde entiteiten waaronder Strien gegevens te laten afgeven
Dit soort zaken kost vaak veel tijd juridisch (zaak van Bouwfonds en Philips Pensioenfonds bv). Voordat het tot definitieve veroordelingen komt zijn er echter voldoende (deel)feiten beschikbaar om tot conclusie te komen dat er iets niet in de haak is.
Er is nog steeds geen sprake van een veroordeling maar het besluit om ermee te stoppen van Van Strien is het juiste.
Ik denk dat de Nederlandse werkloze gewoon niet komt. Want fysiek werk.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:49:
[...]
dus men heeft wel geld om vakantieparken te bouwen en andere investeringen te doen. Ipv de werker een beter/hoger loon te geven. Dan zal er uiteindelijk toch iets worden verdiend over iemand zijn rug.
Precies wat ik zeg dus, want er zijn vanuit verschillende gemeentes wel degelijk mogelijkheden geweest om in die situatie toch voor zonnepanelen te kunnen kiezen. En als je die had gehad, had je die het afgelopen jaar al snel voor 50% terugverdiend en had het je aan lening minder gekost dan het op zou brengen._Bailey_ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:23:
[...]
veel van die minima zitten al over hun oren in de schulden, denk niet dat een lening voor zonnepanelen hoog op hun lijstje staat om die er ook nog maar eens bij te nemen.
''Zal ik geld lenen om maar m'n kinderen aan het einde van de maand nog eten te kunnen geven, of geld lenen voor zonnepanelen?''. Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Alleen dan moet er dus wel goede informatie komen van wat er wel/niet mogelijk is en wat er wel/niet slim is om te doen. In de meeste gevallen is zo'n lening gewoon dom, in dit geval was het eigenlijk een no-brainer (mits je de ruimte had natuurlijk)
[removed]
Je had het niet perfecter kunnen bewoorden.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:58:
[...]
Leuk he ,al die misinformatie. Denken dat de milieuplannen niet nodig zijn en dat immigratie zorgt voor allerlei problemen. En dat terwijl de milieuplannen juist niet ver genoeg gaan en ons daardoor in de nabije toekokmst alleen maar meer zullen kosten. En die immigratieplannen alleen maar in het nieuws komen doordat de afgelopen kabinetten Ter Apel compleet hebben uitgekleed en er daardoor nu een ondercapaciteit is. En nogal wiedus dat dat zorgt voor meer overlast, meer aandacht vanuit de media e.d.
Als immigratie echt alle problemen zouden veroorzaken, dan zouden we afgelopen jaar een rampenjaar gehad moeten hebben met al die Oekrainers die pas echt overal tussendoor mochten zeilen. Ik moet echter zeggen dat ik maar amper iets daarvan heb gehoord, terwijl die groep bijna het dubbele is van wat we jaarlijks aan asielzoekers binnenkrijgen.
Ach als wij straks ons land nog minder draaide kunnen houden omdat we duizenden te weinig arbeiders hebben en klimaatverandering totaal genegeerd hebben dan hoeven we iig niet bang te zijn voor azielzoekers, die willen dan niet meer komen
Sowieso moet je hier mee opletten, want Wilders is vooral op het migratiebeleid extreem rechts, maar economisch gezien is ie juist erg links. Voor de economie zelf heeft ie er best goede plannen tussen zitten, ware het niet dat ze niet onderbouwd zijn met echte getallen en het daarmee dus de vraag is wat er wel/niet realistisch is.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:44:
[...]
Offff wishful thinking. Gaat het straks met iedereen ineens een beetje beter. Tegen alle verwachting in. Ligt dat dan aan de tand des tijds of toch de invloed van Wilders haha. Ben benieuwd
[removed]
Ik heb dit weekend op een verjaardag een discussie gehad met iemand over de huidige politiek. Diegene gaf aan zelf op NSC te hebben gestemd, maar snapte wel dat de PVV gewonnen had. Hij was nogal aan het fulmineren tegen de PVDA die volgens hem nooit meer mocht regeren.
De achtergrond daarvan was dat volgens hem de PVDA in het verleden een aantal keer veel te rigoureus had ingegrepen op de momenten dat zij over financiën gingen (laatste voorbeeld Dijsselbloem). Hij als journalist van het FD had dat zien gebeuren en alle economische experts hadden daartegen gewaarschuwd. In dezelfde adem gaf hij aan dat op die momenten het begrotingstekort wel veel te ver was opgelopen door toedoen van de voorgaande regeringen, en dat ingrijpen noodzakelijk was geweest, maar de PVDA had dat veel te hard aangepakt.
Toen ik aangaf dat Dijsselbloem idd wat rucksichtloss te werk was gegaan, maar dat het toch vreemd is om dan de schuld te leggen bij de partij die de financiële troep op moet ruimen keek hij me vreemd aan. Het is kennelijk niet logisch om de partijen te verwijten dat ze troep maken, maar wel als ze troep opruimen..
De achtergrond daarvan was dat volgens hem de PVDA in het verleden een aantal keer veel te rigoureus had ingegrepen op de momenten dat zij over financiën gingen (laatste voorbeeld Dijsselbloem). Hij als journalist van het FD had dat zien gebeuren en alle economische experts hadden daartegen gewaarschuwd. In dezelfde adem gaf hij aan dat op die momenten het begrotingstekort wel veel te ver was opgelopen door toedoen van de voorgaande regeringen, en dat ingrijpen noodzakelijk was geweest, maar de PVDA had dat veel te hard aangepakt.
Toen ik aangaf dat Dijsselbloem idd wat rucksichtloss te werk was gegaan, maar dat het toch vreemd is om dan de schuld te leggen bij de partij die de financiële troep op moet ruimen keek hij me vreemd aan. Het is kennelijk niet logisch om de partijen te verwijten dat ze troep maken, maar wel als ze troep opruimen..
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ongetwijfeld een deel. Zal een combinatie van factoren zijn. Dacht dat over 1 kam scheren over het algemeen niet geaccepteerd was hier.Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:57:
[...]
Ik denk dat de Nederlandse werkloze gewoon niet komt. Want fysiek werk.
Of zoals hier: ik woon in een appartementencomplex (gelukkig wel twee verdiepingen maar).Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:08:
[...]
Maar je moet er wel voor "kunnen" investeren. Je vergat een woordje
Het is al vaker in dit topic besproken dat iemand zijn realiteit en prioriteit ergens anders ligt. Ook als je over hetzelfde onderwerp praat.
Ik zou KUNNEN investeren in zonnepanelen; ik zou het ook wel willen. Helaas is het dak niet alleen van mij en mag ik niet zomaar daar wat plaatsen.
En omdat er wat anderen in ons complex zijn die niet mee willen doen met zonnepanelen (omdat ze bang zijn dat ze eerst investeringen moeten doen) mag ik ook niet op het dak plaatsen ...
Grappig trouwens dat links de schuld krijgt van centrum-rechtse interpretatie van zogenoemde klimaatoplossingen
-Geen duidelijk beleid stikstofdoelen/probleem
-Minimale subsidie elektrische auto
-Eerst zelf moeten betalen/investeren in verduurzaming voordat je een (klein) deel terugkrijgt
-Zeer weinig impuls om (sociale) huurwoningen te verduurzamen
-Geen duidelijk beleid stikstofdoelen/probleem
-Minimale subsidie elektrische auto
-Eerst zelf moeten betalen/investeren in verduurzaming voordat je een (klein) deel terugkrijgt
Mwa, dat is niet echt de vraag hoorredwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:03:
[...]
Sowieso moet je hier mee opletten, want Wilders is vooral op het migratiebeleid extreem rechts, maar economisch gezien is ie juist erg links. Voor de economie zelf heeft ie er best goede plannen tussen zitten, ware het niet dat ze niet onderbouwd zijn met echte getallen en het daarmee dus de vraag is wat er wel/niet realistisch is.
Hij heeft veel plannen om geld uit te geven, geen enkele om geld binnen te halen.
Je kunt toch gewoon geld bijdrukken? Dan hoeft er ook niks binnen te komen.Morty schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:12:
[...]
Mwa, dat is niet echt de vraag hoor
Hij heeft veel plannen om geld uit te geven, geen enkele om geld binnen te halen.
Tuurlijk geeft dat inflatie, maar tegen de tijd dat dat optreed is Wilders toch geen premier meer, en is het andermans probleem.
Wilders werkt immers op veel punten op de 'na mij de zondvloed'-methode: problemen gewoon op het bordje van toekomstige generaties dumpen tbv korte-termijn voordeeltjes.
Virussen? Scan ze hier!
Het is erg lastig in dit topic een pagina te vinden waar dat niet gebeurt.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:07:
[...]
Dacht dat over 1 kam scheren over het algemeen niet geaccepteerd was hier.
Is het ene voor jou dan niet een logisch gevolg van het ander? Want zo zie ik het wel. Een hyperbool is inderdaad een stijlfiguur, maar wel een die je om een bepaalde reden doet. Stelling, argument en bewijs.Mugwump schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:20:
[...]
Maar je praat hier in vage algemeenheden, terwijl ik reageerde op een hele concrete stelling, namelijk dat dit als dit kabinet niets doet de schade aan de natuur niet meer te herstellen zou zijn. Dat is natuurlijk een stelling die je helemaal niet wetenschappelijk kunt onderbouwen. Uitspraken als 'indien de stikstofuitstoot niet met X daalt heeft dat waarschijnlijk effect Y op de biodiversiteit" is van een hele andere orde dan 'wanneer het volgende kabinet niets doet, dan gaat de natuur naar de klote'. Een operationele definitie en daarmee een toetsbare hypothese is voor zoiets natuurlijk vrijwel onmogelijk te geven.
Het argument dat ik maak is dat men juist grijp naar stijlfiguren, omdat overheden juist steeds minder bereid zijn om te luisteren naar het argument voor meer/minder terwijl het bewijs steeds groter wordt.
Dus wat sommige mogelijk als een hyperbool beschouwen zou omgekeerd door de wetenschappers ervaren kunnen worden als een afwijzende reactie op hun werk.
offtopic:
Overigens... Zou ik heel benieuwd zijn wat de wetenschappelijke definitie van "naar de klote [gaan]" zou zijn
Overigens... Zou ik heel benieuwd zijn wat de wetenschappelijke definitie van "naar de klote [gaan]" zou zijn
Dat is niet helemaal juist. Beleidseffecten kunnen gemeten worden op basis van historisch informatie, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het bewijs voor een argument niet 100% sluitend kan zijn en daar wil ik je gelijk geven. Echter voordat soort zaken bestaan o.a. p-waardes.De wetenschap kan noodzakelijkerwijs niet anders dan heel restrictief zijn waar het extrapolatie van wetenschappelijk onderzoek naar beleidseffecten betreft. Er zit in mijn ogen een groot verschil tussen 'evidence based'-beleid en het idee dat wetenschap haar eigen onderzoek in combinatie met beleidsmaatregelen kan combineren tot een deterministisch toekomstbeeld.
En inderdaad, daar is een groot verschil tussen beleid op bewijs en beleid dat een deterministisch resultaat kent. Maar dat mes gaat beide kanten op.
Maar om even terug te keren naar de reden waarom ik reageerde, want we zijn nu behoorlijk afgedwaald. Voor mij was het belangrijk om aan te geven dat protesterende wetenschappers/onderzoekers een reden hebben stijlfiguren te hanteren waarmee ze hun argument extra kracht geven.
En voordat iemand (anders) roept "dat moeten wetenschappers niet doen", eens, maar alleen als iedereen het doet. Laten aub we niet verschillende standaarden hanteren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Soms moet je eerst weer even wandelen om op adem te komen om weer vooruit te kunnen rennen. Daarmee kan een korte termijn voordeel, een start zijn voor de lange termijn oplossing.wildhagen schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:14:
[...]
Je kunt toch gewoon geld bijdrukken? Dan hoeft er ook niks binnen te komen.
Tuurlijk geeft dat inflatie, maar tegen de tijd dat dat optreed is Wilders toch geen premier meer, en is het andermans probleem.
Wilders werkt immers op veel punten op de 'na mij de zondvloed'-methode: problemen gewoon op het bordje van toekomstige generaties dumpen tbv korte-termijn voordeeltjes.
*Kleine edit/verwijderd omtrent geld lenen. Hersenspinsel waarvan ik niet weet of het überhaupt kon.
[ Voor 21% gewijzigd door Millie-ano op 27-11-2023 14:38 ]
Af en luister ik het land van Wiert duk en Washington is calling (amerikaans). Beide van telegraaf. Is wel wat rechtser, want telegraaf, maar geeft af en toe wel een interessante blik.hotymoty schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:36:
Weet iemand een goede podcast over politiek? Ik heb er een paar geluisterd (NRC en haags kwartiertje), maar vond het niet heel informatief.
Maar de podcast met Wiert Duk praat hij als enige (afgezien van presentator). Zonder andere gasten of iets. Een uur lang eenzijdig naar 1 persoon kan ik niet zo mee eerlijk gezegdjordy89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:33:
[...]
Af en luister ik het land van Wiert duk en Washington is calling (amerikaans). Beide van telegraaf. Is wel wat rechtser, want telegraaf, maar geeft af en toe wel een interessante blik.
Nee sorry, hier gaat de wetenschapsfilosoof in mij niet mee akkoord.DevWouter schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:25:
[...]
Is het ene voor jou dan niet een logisch gevolg van het ander? Want zo zie ik het wel. Een hyperbool is inderdaad een stijlfiguur, maar wel een die je om een bepaalde reden doet. Stelling, argument en bewijs.
Het argument dat ik maak is dat men juist grijp naar stijlfiguren, omdat overheden juist steeds minder bereid zijn om te luisteren naar het argument voor meer/minder terwijl het bewijs steeds groter wordt.
Dus wat sommige mogelijk als een hyperbool beschouwen zou omgekeerd door de wetenschappers ervaren kunnen worden als een afwijzende reactie op hun werk.
offtopic:
[...]
Dat is niet helemaal juist. Beleidseffecten kunnen gemeten worden op basis van historisch informatie, maar ik neem aan dat je bedoelt dat het bewijs voor een argument niet 100% sluitend kan zijn en daar wil ik je gelijk geven. Echter voordat soort zaken bestaan o.a. p-waardes.
En inderdaad, daar is een groot verschil tussen beleid op bewijs en beleid dat een deterministisch resultaat kent. Maar dat mes gaat beide kanten op.
Er kunnen heel veel verschillende soorten empirisch onderzoek gedaan worden en in het meest solide onderzoek slaag je er in om situatie met en zonder ceteris paribus te vergelijken en daar statistische analyse op los te laten. Idealiter gebeurt dit in veel onafhankelijke, vergelijkbare onderzoeken waardoor je uiteindelijk tot een redelijk beeld komt van de mate waarin X een bepaald effect heeft op Y. Iets als de effecten van 'beleid' gaan voorspellen is meer iets voor wichelroedelopers of, nog erger, economen. Er moeten wetten komen, die moeten door de kamer heen, er moet uitvoering aan het beleid gegeven worden, dat heeft weer een bepaalde uitwerking en ga zo maar door. In alles zit een zekere mate van onvoorspelbaarheid.
Maar goed, we dwalen inderdaad hopeloos af.
Ja en als we dan teruggaan naar de kern vind ik dat je 'wetenschappers' en belangenclubjes niet één op één gelijk kunt schakelen. Belangenclubjes, of dat nu de tabaksindustrie, de antirookbeweging, de olie- en gasindustrie of dit soort natuur- en mileuclubs zijn, ze zijn altijd ideologisch c.q. financieel gemotiveerd ook al schermen ze allemaal met wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent niet dat ze daarom allemaal evenveel gelijk of ongelijk hebben (ik sta persoonlijk heel wat negatiever tegenover de industrieclubjes), maar het betekent wel dat ze hun eigen belang nog wel eens overschreeuwen.Maar om even terug te keren naar de reden waarom ik reageerde, want we zijn nu behoorlijk afgedwaald. Voor mij was het belangrijk om aan te geven dat protesterende wetenschappers/onderzoekers een reden hebben stijlfiguren te hanteren waarmee ze hun argument extra kracht geven.
En voordat iemand (anders) roept "dat moeten wetenschappers niet doen", eens, maar alleen als iedereen het doet. Laten aub we niet verschillende standaarden hanteren.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
We zijn al 30 jaar aan het wandelen. Problemen stapelen zich op na 2 decennia pappen en nathouden van de VVD. Misschien dat het tijd wordt om te rennen voor het echt te laat is.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:33:
[...]
Soms moet je eerst weer even wandelen om op adem te komen om weer vooruit te kunnen rennen. Daarmee kan een korte termijn voordeel, een start zijn voor de lange termijn oplossing.
[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 27-11-2023 14:41 ]
Dit dus.
Tja, alleen zie ik dan toch liever dat we gaan wandelen dan dat we de verkeerde kant op rennen.FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:40:
[...]
We zijn al 30 jaar aan het wandelen. Problemen stapelen zich op na 2 decennia pappen en nathouden van de VVD. Misschien dat het tijd wordt om te rennen voor het echt te laat is.
[removed]
ieder zijn eigen realiteit en prioriteit op allerlei onderwerpen.FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:40:
[...]
We zijn al 30 jaar aan het wandelen. Problemen stapelen zich op na 2 decennia pappen en nathouden van de VVD. Misschien dat het tijd wordt om te rennen voor het echt te laat is.
Wetenschappers wijzen ons al decennia in de juiste richting. Misschien moeten we daar naar luisteren.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
[...]
Tja, alleen zie ik dan toch liever dat we gaan wandelen dan dat we de verkeerde kant op rennen.
Dit dus.
Yup, maar de VVD zegt er iets mee te doen, maar doet uiteindelijk niets en de PVV wil helemaal niet luisteren. Dus welke groep brengt ons dan wel waar we moeten zijnFunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:46:
[...]
Wetenschappers wijzen ons al decennia in de juiste richting. Misschien moeten we daar naar luisteren.
[removed]
Om de hardlopen sfeer te blijven. Als iedereen bezig is met een marathon. Hoe hard je ook blijft roepen naar de laatste loper, hij weet de weg naar de finish. Maar hij gaat er niet harder van kunnen lopen.FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:46:
[...]
Wetenschappers wijzen ons al decennia in de juiste richting. Misschien moeten we daar naar luisteren.
GL/PvdA en andere linkse partijen. Met doorgerekende programma's. Die correct duiden dat klimaat het grootste probleem is van Nederland en de rest van de mensheid en niet dat een laagopgeleid persoon een keer een pakje sigaretten minder kan kopen. Maar goed, blijf lekker populistisch rechts stemmen met zijn allen. Mijn tijd duurt het (hopelijk) wel.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:48:
[...]
Yup, maar de VVD zegt er iets mee te doen, maar doet uiteindelijk niets en de PVV wil helemaal niet luisteren. Dus welke groep brengt ons dan wel waar we moeten zijn
Het tweakers klimaat topic doet me echter vermoeden dat het alleen maar nog harder op ons afkomt.
[ Voor 8% gewijzigd door FunkyTrip op 27-11-2023 14:50 ]
Dit dus.
Dit klinkt als het begin van een "hold my beer" grap.Millie-ano schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:44:
[...]
Als je nu niks te verliezen hebt. Heb je dat straks ook niet. Heel veel stemmers om mij heen zeggen. Zien we dan wel weer. Dan stem ik over x maanden als het klapt wel weer wat anders. Dus ja. Genoeg voer voor de andere partijen, dat wanneer en waarom dit straks klapt hun programma en communicatie daarop aan te passen.
Doet uiteindelijk niets? Er is toch gewoon beleid gevormd, er zijn doelstellingen geformuleerd, plannen gevormd en er is een flink budget ingepland?redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:48:
[...]
Yup, maar de VVD zegt er iets mee te doen, maar doet uiteindelijk niets en de PVV wil helemaal niet luisteren. Dus welke groep brengt ons dan wel waar we moeten zijn
Dat er altijd meer gedaan kan of moet worden, dat kan. Maar niets is wel een beetje overdreven, lijkt me.
Nog steeds jammer dat Duivesteijn daar gedurende Rutte II middels het woonakkoord uiteindelijk mee in heeft gestemd met het gedrocht van Stef Blok.Basekid schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:11:
Het was nou juist een mooi moment geweest om de woningvoorraad te verbeteren en verduurzamen, contra cyclisch dus ook economisch aardig voor de bouwnijverheid (ook wat dat betreft blijft het verwonderlijk vanuit de VVD zelf). Al is het misschien enigszins verklaarbaar omdat we in de jaren er voor zaten met de zonnekoningen in Corporatieland.
Het gebruik van vooroordelen zien we gelukkig over de hele linie terug, zowel links als rechts.FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:50:
[...]
GL/PvdA en andere linkse partijen. Met doorgerekende programma's. Die correct duiden dat klimaat het grootste probleem is van Nederland en de rest van de mensheid en niet dat een laagopgeleid persoon een keer een pakje sigaretten minder kan kopen. Maar goed, blijf lekker populistisch rechts stemmen met zijn allen. Mijn tijd duurt het (hopelijk) wel.
Het tweakers klimaat topic doet me echter vermoeden dat het alleen maar nog harder op ons afkomt.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
*knip*, op de manFunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:50:
[...]
GL/PvdA en andere linkse partijen. Met doorgerekende programma's. Die correct duiden dat klimaat het grootste probleem is van Nederland en de rest van de mensheid en niet dat een laagopgeleid persoon een keer een pakje sigaretten minder kan kopen. Maar goed, blijf lekker populistisch rechts stemmen met zijn allen. Mijn tijd duurt het (hopelijk) wel.
[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 27-11-2023 19:14 ]
Volgens mij is overbevolking nog steeds het grootste probleem van de wereld, en klimaatverandering daar een gevolg van.FunkyTrip schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:50:
[...]
Die correct duiden dat klimaat het grootste probleem is van Nederland en de rest van de mensheid
En wat is dan de toekomst van de woningmarkt? Behalve hard roepen dat er meer huizen moeten komen is er totaal niets gedaan. Ja, financiering is verruimd met als gevolg dat de prijzen nog harder stijgen, maar dat is vooral een stap achteruit. De toeslagenaffaire loopt ook nog steeds, Groningen is ook nog steeds niet fatsoenlijk afgehandeld. Gaan we dan naar het salderen kijken is er nog steeds geen flauw idee wat daarmee gaat gebeuren. Dan stikstofbeleid, voorlopig is het gros van de plannen al weer uitgesteld en kunnen de boeren vrolijk verder boeren. Er wordt al jaren geroepen dat de inkomensval moet worden aangepakt, maar voorlopig ga je er nog steeds op achteruit als je vanuit de bijstand part-time gaat werken. Dus wat is er de afgelopen jaren gebeurd waar we als land ook echt beter van geworden zijn?eric.1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:53:
[...]
Doet uiteindelijk niets? Er is toch gewoon beleid gevormd, er zijn doelstellingen geformuleerd, plannen gevormd en er is een flink budget ingepland?
Dat er altijd meer gedaan kan of moet worden, dat kan. Maar niets is wel een beetje overdreven, lijkt me.
Bedenk dan ook dat stilstand achteruitgang is en vergeleken met wat er had kunnen en moeten gebeuren kun je wel zeggen dat er niets is gebeurd.
[removed]
Gaan we het weer daar op gooien?zacht schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:07:
[...]
Volgens mij is overbevolking nog steeds het grootste probleem van de wereld, en klimaatverandering daar een gevolg van.
Slechts 10% van de wereldpopulatie is verantwoordelijk voor de helft van de vervuiling.
Dus die 7.2 miljard mensen doen het best wel prima vergeleken met de 0.8 miljard vervuilers.
[removed]
*knip*, niet bevorderlijk voor de discussie.zacht schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:07:
[...]
Volgens mij is overbevolking nog steeds het grootste probleem van de wereld, en klimaatverandering daar een gevolg van.
[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 27-11-2023 17:26 ]
Die conclusie kan ik niet delen. Die 7,2 miljard mensen zijn nog steeds verantwoordelijk voor de helft van de vervuiling. Dat neemt overigens niet weg dat die 0,8 miljard vervuilers het eerste mikpunt moeten zijn als je tegen de vervuiling op wil treden.Nathilion schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
[...]
Gaan we het weer daar op gooien?
Slechts 10% van de wereldpopulatie is verantwoordelijk voor de helft van de vervuiling.
Dus die 7.2 miljard mensen doen het best wel prima vergeleken met de 0.8 miljard vervuilers.
*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 27-11-2023 17:26 ]
Is de uitsoot van broeikasgassen hetzelfde als vervuiling? Je noemt het namelijk vervuiling, maar het uitstoten van broeikasgassen en vervuiling zijn in mijn ogen niet hetzelfde.Nathilion schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
[...]
Gaan we het weer daar op gooien?
Ja natuurlijk stoten de rijkere mensen veel meer uit, vooral door consumptie. Maar welke landen vervuilen en breken de natuur het meeste af, dit zijn toch meestal de armere en overbevolkte landen. Landen waar juist heel veel mensen wonen en waar de bevolkingsdichtheid enorm groot is daar zal weinig tot geen natuur zijn, of deze zal in zeer slechte staat zijn omdat deze zaken namelijk nou niet bepaald samen gaan.
Arme landen hebben daarnaast niet dezelfde prioriteiten als de rijkere landen. Die geven minder om de natuur, omdat ze de welvaart en een maaltijd op tafel belangrijker vinden. In veel westerse landen en dan voornamelijk de rijkere landen is er een kantelpunt bereikt, dat er een goede of betere balans moet komen, maar armere landen denken daar anders over.
Dat laagopgeleiden in het algemeen vaker en meer roken is geen vooroordeel, dat is onderzocht en is gewoon zo.Licko schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:03:
[...]
Het gebruik van vooroordelen zien we gelukkig over de hele linie terug, zowel links als rechts.
Plasterk de nieuwe verkenner. Zeer sterke zet van Wilders. Mooi.
Vanmorgen wilde hij nog iemand met afstand van de politiek? Een oud minister die politieke columns schrijft….Cheezborger schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:51:
Wat er dan ook gebeurt, links krijgt de schuld.
Nou is hij als telegraafcolumnist wel aardig richting pvv afgedreven, dit maakt zijn reputatie wel een beetje af.
Nou is hij als telegraafcolumnist wel aardig richting pvv afgedreven, dit maakt zijn reputatie wel een beetje af.
Dat wordt dan gelukkig weer gecompenseerd door de wijn nippende hoger opgeleide oudere.Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:45:
[...]
Dat laagopgeleiden in het algemeen vaker en meer roken is geen vooroordeel, dat is onderzocht en is gewoon zo.
En zo dragen ze allemaal wat bij aan de staatskas
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kees van der Staaij was ook geen slechte keuze geweest, hoewel dit vrijdag een grap was geweest van een grapjoker die zich PVVpers noemde op Twitter/X, waarna de media deze serieuze keuze overnamen.Cheezborger schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:51:
Succes voor Plassterk.
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 27-11-2023 16:02 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Net zoals mensen met een migratieachtergrond over het algemeen vaker verdacht zijn van een misdrijf, t.o.v. mensen zonder migratieachtergrond?Maasluip schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:45:
[...]
Dat laagopgeleiden in het algemeen vaker en meer roken is geen vooroordeel, dat is onderzocht en is gewoon zo.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81959NED
Of past dat niet in het narratief?
Iemand op een forum vragen wat de toekomst van de woningmarkt is, ja, nou, sorry, mijn glazen bol is kaputredwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
[...]
En wat is dan de toekomst van de woningmarkt? Behalve hard roepen dat er meer huizen moeten komen is er totaal niets gedaan. Ja, financiering is verruimd met als gevolg dat de prijzen nog harder stijgen, maar dat is vooral een stap achteruit. De toeslagenaffaire loopt ook nog steeds, Groningen is ook nog steeds niet fatsoenlijk afgehandeld. Gaan we dan naar het salderen kijken is er nog steeds geen flauw idee wat daarmee gaat gebeuren. Dan stikstofbeleid, voorlopig is het gros van de plannen al weer uitgesteld en kunnen de boeren vrolijk verder boeren. Er wordt al jaren geroepen dat de inkomensval moet worden aangepakt, maar voorlopig ga je er nog steeds op achteruit als je vanuit de bijstand part-time gaat werken. Dus wat is er de afgelopen jaren gebeurd waar we als land ook echt beter van geworden zijn?
Bedenk dan ook dat stilstand achteruitgang is en vergeleken met wat er had kunnen en moeten gebeuren kun je wel zeggen dat er niets is gebeurd.
Zonder gekkigheid, geen idee. Ik heb aardig wat partijprogramma's doorgenomen omtrent de woningmarkt en echt een revolutionaire oplossing kon ik niet noteren. Het draait allemaal om; meer bouwen, veel meer bouwen, meer subsidie, veel meer subsidie, meer controle op huurprijzen, meer controle op huurverhogingen, meer controle als overheid op bouwprojecten. Goed, dat is allen niet heel nieuw t.o.v. de huidige plannen.
Uiteindelijk trekt geen enkele partij de huidige woningmarkt nu zonder meer uit de slob. Daar is het allemaal veel te ingewikkeld voor. Kost tijd, en heeft gewoon keiharde, dure en impopulaire maatregelen nodig. Zie ik niet zo snel gebeuren in het huidige politieke systeem - want je wordt er direct en hard op afgestraft.
zullen we een en ander eerst eens een kans geven ipv gelijk 'af te serveren'?Delerium schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:56:
Wat er dan ook gebeurt, links krijgt de schuld.
Laten we hem niet gelijk afserveren, maar wel een klein beetje bedacht zijn op de anti Europa en visie en het tegen de wetenschap in gaan op gebied van klimaatbeleid en stikstof, die deze man meebrengt. Deze man ademt in alles ‘Telegraaf’, al heeft ie natuurlijk politiek gezien zijn sporen wel enigszins verdiend.brothermaynard schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:10:
[...]
zullen we een en ander eerst eens een kans geven ipv gelijk 'af te serveren'?
Wellicht iemand met wie BBB het zeker goed kan vinden.
https://www.sikkom.nl/act...-aanrichten-28774053.html
Het noopt Molijn tot een interessant draadje op X. Daarin waarschuwt de hoogleraar dat een antidemocratische en antirechtstatelijke partij aan het roer in korte tijd veel schade kan aanrichten. „Wat Poolse en Hongaarse collega’s mij telkens vertelden: achteraf waren we verbaasd over de snelheid van ontwikkelingen.”
Daarna stipt hij de rol van polarisatie en populisme aan. „Begrijp de samenhang tussen de wij/zij-retoriek en (politieke en andere) acties die daaruit volgen.” Een van die gevolgen is de druk op de rechtstaat. „Die volgt overal in Europa hetzelfde patroon.” Dat is geen patroon dat bij toeval ontstaat, meent Morijn. „Het is een draaiboek.”
Lekker bruingallig beeld dat de professor schetst, maar gelukkig komt de geleerde ook met mogelijkheden om de antidemocratische krachten buiten de deur te houden. Maar daar moet wel wat voor gebeuren. Morijn doet daarom een appel op alle mensen en in het bijzonder op de journalistiek, waar hij zeer kritisch op is.
Geparafraseerd: „Word politiek actief of in ieder geval lid van een partij. Ondersteun een maatschappelijke organisatie. Lees een goed boek over de materie. Check (online) kranten en betaal voor nieuws.” Want journalistiek is belangrijk. Het is een van de beschermlagen van de goed functionerende democratie. Op hyperlokale schaal met onderzoeken naar valse energielabels. Op geopolitiek niveau om ondermijnende bedreigingen te signaleren en duiden.
Kudo's dat een lokaal medium zoiets publiceert. Ik ga in elk geval de Correspondent maar weer verlengen, ookal kom ik er vaak niet aan toe. En ook maar weer eens nadenken over partijlidmaatschap, hoewel actief worden er voor mij op de korte termijn niet in zal zitten. Misschien ook maar lid van de VPRO worden.„Het belangrijkste van allemaal? Niet in paniek raken of in fatalisme vervallen. Maar laten we wel veel meer en actiever op onze hoede zijn. Denk niet dat Nederland zo anders is. Als we niets doen worden Hongaarse en Poolse toestanden ook hier snel mogelijk. Echt.”
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Het hele punt is dat de VVD 15 jaar de mogelijkheid heeft gehad om hierover na te denken en iets aan te doen. En veel verder dan extra leningen/hypotheken en financieringsverruiming zijn we in die tijd niet gekomen. En hetzelfde geldt voor de andere punten die ik benoemde, wel aangeven dat er een probleem is en dat het aangepakt moet worden, maar verdere stappen worden niet gedaan.eric.1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:09:
[...]
Iemand op een forum vragen wat de toekomst van de woningmarkt is, ja, nou, sorry, mijn glazen bol is kaput
Zonder gekkigheid, geen idee. Ik heb aardig wat partijprogramma's doorgenomen omtrent de woningmarkt en echt een revolutionaire oplossing kon ik niet noteren. Het draait allemaal om; meer bouwen, veel meer bouwen, meer subsidie, veel meer subsidie, meer controle op huurprijzen, meer controle op huurverhogingen, meer controle als overheid op bouwprojecten. Goed, dat is allen niet heel nieuw t.o.v. de huidige plannen.
Heel cru gezegd heeft het vooral een plan van aanpak nodig. Daar zijn helemaal geen dure en impopulaire maatregelen voor nodig. Zouden ze b.v. beginnen met bouwgaranties geven, zijn dat tijdelijke kosten die je later weer terugkrijgt op het moment dat de woningmarkt weer aantrekt. Het probleem is alleen dat ze die plan van aanpak vertikken te maken. Waarbij we bij mijn hele punt komen, zonder dat plan van aanpak gebeurd er gewoon niets en staan we dus stil (beter gezegd, gaan we er op achteruit)Uiteindelijk trekt geen enkele partij de huidige woningmarkt nu zonder meer uit de slob. Daar is het allemaal veel te ingewikkeld voor. Kost tijd, en heeft gewoon keiharde, dure en impopulaire maatregelen nodig. Zie ik niet zo snel gebeuren in het huidige politieke systeem - want je wordt er direct en hard op afgestraft.
[removed]
Yup, moet zeggen dat deze keuze me goed meevalt en daadwerkelijk een slimme keuze is. Een PvdA'er die al regelmatig ageert tegen het PvdA en daarmee wel redelijk neutraal te noemen is en een keuze waar de meesten prima mee zullen kunnen leven.Cheezborger schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:51:
[removed]
Wat Plasterk ook is, hij is niet neutraal en heeft al helemaal geen 'afstand tot de politiek'. Het is in dat kader wel typerend dat Wilders juist bij hem uitkomt. Je hoeft maar de koppen van zijn laatste columns te lezen om te kunnen constateren dat hij politiek behoorlijk is opgeschoven en onwaarheden c.q. leugens in zijn columns niet schuwt (zie ook de aflevering van de Snijtafel over één van zijn colums waarin hij klimaatactivisten in één adem vergelijkt met moordenaars).redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:41:
[...]
Yup, moet zeggen dat deze keuze me goed meevalt en daadwerkelijk een slimme keuze is. Een PvdA'er die al regelmatig ageert tegen het PvdA en daarmee wel redelijk neutraal te noemen is en een keuze waar de meesten prima mee zullen kunnen leven.
-
[ Voor 100% gewijzigd door VeeGee op 27-11-2023 16:50 ]
Wat heeft Wilders te maken met mijn reden om niet op PVDAGL te stemmen vanwege Timmermans?Proton_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:32:
@Roenie Je lijkt te vergeten dat de PVV de ene uitzondering is waarbij alleen de lijsttrekker de dienst uitmaakt. PvdAGL is veel groter dan Timmermans.
Maakt verder niet uit, de verkiezingen zijn al geweest, maar precies dit soort redenaties leveren bij mij onbegrip op.
Je offtopic opmerking ondersteund anders wel de eerdere opmerking van @St@m. Als je zo een niet ter zake doende opmerking plaatst kunnen mensen wel eens het idee hebben dat je inderdaad elitair bent, terwijl je misschien enkel een taalpurist bent. Al lijkt dat laatste mij ook niet het geval gezien het gebruik van ' was' in plaats van 'ware' in je posting drie kwartier laterDevWouter schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:44:
[...]
offtopic:
Allereerst: Niet "is een metafoor", maar "wordt gebruikt als metafoor" of "is een metafoor voor".
Echter er is geen gemiddelde. Je kan rustig twee uiterste krijgen.
[...]
Ik verwees niet naar jou, maar naar de mensen die naar de markt gaan in jouw verhaal.
Vergeleken met zijn voorganger is hij een heel stuk neutraler te noemen. Dat Wilders iemand zoekt die enigszins in zijn straatje zit lijkt me logisch en duidelijk, dat is bij eerdere verkenners meestal ook het geval geweest.VeeGee schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:49:
[...]
Wat Plasterk ook is, hij is niet neutraal en heeft al helemaal geen 'afstand tot de politiek'. Het is in dat kader wel typerend dat Wilders juist bij hem uitkomt. Je hoeft maar de koppen van zijn laatste columns te lezen om te kunnen constateren dat hij politiek behoorlijk is opgeschoven en onwaarheden c.q. leugens in zijn columns niet schuwt (zie ook de aflevering van de Snijtafel over één van zijn colums waarin hij klimaatactivisten in één adem vergelijkt met moordenaars).
[removed]
Haha dat snap ik. Ik luister het ook niet altijd. Het schijnt dat als de podcaster zich teveel bemoeit met het onderwerp dat de luisteraars dan gaan klagen dat zij alleen Wiert willen horenhotymoty schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:36:
[...]
Maar de podcast met Wiert Duk praat hij als enige (afgezien van presentator). Zonder andere gasten of iets. Een uur lang eenzijdig naar 1 persoon kan ik niet zo mee eerlijk gezegd

Goed, dan hebben andere partijen 15 jaar lang de tijd gehad om een plan te serveren waar een kiezer van denkt; poh, die trekt alles uit de drek. Niets is minder waar, allemaal hetzelfde in een ander jasje.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:37:
[...]
Het hele punt is dat de VVD 15 jaar de mogelijkheid heeft gehad om hierover na te denken en iets aan te doen. En veel verder dan extra leningen/hypotheken en financieringsverruiming zijn we in die tijd niet gekomen. En hetzelfde geldt voor de andere punten die ik benoemde, wel aangeven dat er een probleem is en dat het aangepakt moet worden, maar verdere stappen worden niet gedaan.
Nu ben ik zelf geen VVD-er, en de kritiek is terecht. Maar het is allemaal zo makkelijk roepen.
Net zoals dit, een bouwgarantie...dan moet wel de ruimte er zijn om te bouwen. We zitten vast in regelgeving. In milieu-eisen. In andere meuk. Terwijl menig huiseigenaar een overwaarde van 50-100k heeft. Maar door de markt ze liever investeren in verduurzaming dan een verhuizing.[...]
Heel cru gezegd heeft het vooral een plan van aanpak nodig. Daar zijn helemaal geen dure en impopulaire maatregelen voor nodig. Zouden ze b.v. beginnen met bouwgaranties geven, zijn dat tijdelijke kosten die je later weer terugkrijgt op het moment dat de woningmarkt weer aantrekt. Het probleem is alleen dat ze die plan van aanpak vertikken te maken. Waarbij we bij mijn hele punt komen, zonder dat plan van aanpak gebeurd er gewoon niets en staan we dus stil (beter gezegd, gaan we er op achteruit)
De oplossing is niet simpel; "even een PvA opstellen". Was het maar zo'n feest.
Natuurlijk is het makkelijk roepen, maar een partij die al 15 jaar de kans heeft gehad om iets te doen en in die tijd niet verder is gekomen dan roepen dat er iets aangepakt moet worden heeft natuurlijk afgedaan (wat mij betreft 5 a 10 jaar geleden al trouwens). Daarbij zie je bij verschillende partijen wel degelijk dat ze plannen hebben, en dan ook nog eens plannen die doorgerekend zijn. En dan moet je niet verwachten dat die het probleem snel oplossen, maar wel dat je dan een meerjaren plan hebt om het probleem op te lossen waardoor je op zijn minst de goede kant op gaat. Terwijl het tekort met de VVD alleen maar is opgelopen.eric.1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:57:
[...]
Goed, dan hebben andere partijen 15 jaar lang de tijd gehad om een plan te serveren waar een kiezer van denkt; poh, die trekt alles uit de drek. Niets is minder waar, allemaal hetzelfde in een ander jasje.
Nu ben ik zelf geen VVD-er, en de kritiek is terecht. Maar het is allemaal zo makkelijk roepen.
En wie bepaalt die regelgeving en moet zorgen dat die dusdanig is dat je zowel aan de Europese regels als de milieu-regels voldoet als dat ze werkbaar zijn? Ik zeg trouwens nergens dat de oplossing simpel is, maar ik zeg wel dat we er zonder een meerjaren plan nooit zullen komen. Daarbij loopt de huidige bouw vooral vast omdat ze het niet verkocht krijgen, dus wat we gaan krijgen is dat we nu te weinig bouwen omdat het niet verkocht wordt. En over een jaar of 3 hebben we nog steeds dat tekort maar dan omdat de bouwbedrijven teveel mensen heeft moeten laten gaan en bouwers tekort komt (een cyclus die we de afgelopen tijd al een paar keer hebben gehad trouwens)[...]
Net zoals dit, een bouwgarantie...dan moet wel de ruimte er zijn om te bouwen. We zitten vast in regelgeving. In milieu-eisen. In andere meuk. Terwijl menig huiseigenaar een overwaarde van 50-100k heeft. Maar door de markt ze liever investeren in verduurzaming dan een verhuizing.
De oplossing is niet simpel; "even een PvA opstellen". Was het maar zo'n feest.
[removed]
De meerderheid heeft rechts gestemd.walletje-w schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:26:
[...]
Volgens mij heeft een zeer ruime meerderheid aangegeven het niet eens te zijn met Wilders.
PVV representeert nog steeds een overduidelijke minderheid.
En de demonstraties van Extinction Rebellion lijken toch wel effect te hebben als je kijkt naar hoe de klimaat demonstraties steeds meer mensen aantrekken en de hoeveelheid nieuws het gekregen heeft. Dat het ook averechts effect kan hebben op een andere doelgroep is ook niet te ontkennen maar dat heb je altijd. De boeren die de snelweg blokkeerden leverden ook ongemak op en dat waren nog onaangekondigde demonstraties op onverwachte plekken en zonder makkelijke alternatieve routes.
Wilders leert je oppervlakkig kijken, want hij ís de PVV waar bij PvdA/GL Timmermans slechts lijsttrekker is van een hele organisatie.Roenie schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:
[...]
Wat heeft Wilders te maken met mijn reden om niet op PVDAGL te stemmen vanwege Timmermans?
Persoonlijke afkeer is bij de PVV een rationeel argument, bij PvdGL kan je gewoon nummer 2 of 3 kiezen als je hun plan verder OK vindt.
Het was wel eens gebeurd dat de lijsttrekker niet de meeste stemmen had, dacht ik. Dat is een sterker signaal dan 'strategisch' stemmen op een partij.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Economisch gezien is Wilders links. Of we als Nederland overwegend rechts of links hebben gestemd ligt er dus aan naar welk onderwerp je kijkt.
[removed]
Roenie schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:52:
[...]
Je offtopic opmerking ondersteund anders wel de eerdere opmerking van @St@m. Als je zo een niet ter zake doende opmerking plaatst kunnen mensen wel eens het idee hebben dat je inderdaad elitair bent, terwijl je misschien enkel een taalpurist bent. Al lijkt dat laatste mij ook niet het geval gezien het gebruik van ' was' in plaats van 'ware' in je posting drie kwartier later
offtopic:
Het is niet mijn taak om te bepalen wat anderen van mij vinden, maar het ging mij niet om het taalgebruik.
Wel valt het me op dat mensen vaak niet door hebben dat een metafoor uitermate beperkt is en zeker als het gebruikt om iets te verklaren. Je kan het gebruiken voor parallellen en beeldspraak maar dan houdt het eigenlijk op. Onze Taal heeft hier wat mooie voorbeelden staan https://onzetaal.nl/taalloket/metafoor
Hier op GoT wordt een metafoor vaak gebruikt om slecht voorbeeld goed te praten. En een slecht voorbeeld als argument tja, dat is argument die zeer makkelijk aan diggelen geslagen worden <-- Metafoor
Het is niet mijn taak om te bepalen wat anderen van mij vinden, maar het ging mij niet om het taalgebruik.
Wel valt het me op dat mensen vaak niet door hebben dat een metafoor uitermate beperkt is en zeker als het gebruikt om iets te verklaren. Je kan het gebruiken voor parallellen en beeldspraak maar dan houdt het eigenlijk op. Onze Taal heeft hier wat mooie voorbeelden staan https://onzetaal.nl/taalloket/metafoor
Hier op GoT wordt een metafoor vaak gebruikt om slecht voorbeeld goed te praten. En een slecht voorbeeld als argument tja, dat is argument die zeer makkelijk aan diggelen geslagen worden <-- Metafoor
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Hoezo niet de meeste mensen hebben rechts gestemd? Ik zeg helemaal niet dat ze hun mond moeten houden. Dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat ik het onzinnig vind.D-e-n schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:35:
[...]
Dat kun je duizend keer zeggen maar dat maakt het nog geen argument in de discussie.
En laten we het omdraaien. Jarenlang hebben we moeten aanhoren dat we de zorgen van de groep PVV-stemmers serieus moeten nemen, dat het ook kiezers zijn die we moeten horen. En nu zijn ze de grootste en moeten mensen die hier tegen ageren maar hun mond houden?
Ik stel het nu even iets te scherp maar het is precies die houding die een eerste stap zou kunnen zijn richting een onvrij land als Hongarije.
Je moet ze op zijn minst een kans geven. Maar leer er nou eens van waarom zoveel mensen rechts hebben gestemd. Een hoop mensen zit niet te wachten op dat klimaat gedram. En die willen dat er wat gebeurt aan de woningmarkt en minder migratie. En Daar voorziet links totaal niet in. Die willen alleen maar alles duurder maken en bedrijven wegjagen.
Frans Timmermans was gewoon een slappe zak aardappels en staat ver van de realiteit. Met zijn dikke EU salaris (belasting vrij). Je hebt een voorbeeld functie! laat die 3 maanden zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 27-11-2023 17:28 ]
Dat ben ik met je eens wilders is lastig te plaatsen.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
[...]
Economisch gezien is Wilders links. Of we als Nederland overwegend rechts of links hebben gestemd ligt er dus aan naar welk onderwerp je kijkt.
Ik denk dat we dit inderdaad beter kunnen afsluiten met de volgende quote op wikipedia:Mugwump schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:39:
[...]
Nee sorry, hier gaat de wetenschapsfilosoof in mij niet mee akkoord.![]()
Er kunnen heel veel verschillende soorten empirisch onderzoek gedaan worden en in het meest solide onderzoek slaag je er in om situatie met en zonder ceteris paribus te vergelijken en daar statistische analyse op los te laten. Idealiter gebeurt dit in veel onafhankelijke, vergelijkbare onderzoeken waardoor je uiteindelijk tot een redelijk beeld komt van de mate waarin X een bepaald effect heeft op Y. Iets als de effecten van 'beleid' gaan voorspellen is meer iets voor wichelroedelopers of, nog erger, economen. Er moeten wetten komen, die moeten door de kamer heen, er moet uitvoering aan het beleid gegeven worden, dat heeft weer een bepaalde uitwerking en ga zo maar door. In alles zit een zekere mate van onvoorspelbaarheid.
Maar goed, we dwalen inderdaad hopeloos af.
Veel wetenschapbeoefenaren zijn het in grote lijnen eens over wat wetenschap moet zijn, al kunnen er tussen de vakgebieden en beroepspraktijken verschillen in interpretaties bestaan.[5]
Dat was ook wat ik probeerde te communiceren, dat er wetenschappers en onderzoekers in dienst staan van belangenclubs.Ja en als we dan teruggaan naar de kern vind ik dat je 'wetenschappers' en belangenclubjes niet één op één gelijk kunt schakelen. Belangenclubjes, of dat nu de tabaksindustrie, de antirookbeweging, de olie- en gasindustrie of dit soort natuur- en mileuclubs zijn, ze zijn altijd ideologisch c.q. financieel gemotiveerd ook al schermen ze allemaal met wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent niet dat ze daarom allemaal evenveel gelijk of ongelijk hebben (ik sta persoonlijk heel wat negatiever tegenover de industrieclubjes), maar het betekent wel dat ze hun eigen belang nog wel eens overschreeuwen.
Helaas is dat inherent aan de huidige tijd, en het geldt niet alleen voor podcasts.hotymoty schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:36:
[...]
Maar de podcast met Wiert Duk praat hij als enige (afgezien van presentator). Zonder andere gasten of iets. Een uur lang eenzijdig naar 1 persoon kan ik niet zo mee eerlijk gezegd
Luister zelf een vrij breed scala aan (onder andere politieke) podcast. Van Wierd Duk tot Boekestijn en De Wijk tot Maarten van Rossum.
Al deze lieden hebben in de eerste plaats gemeen dat ze zichzelf heel graag horen praten en ook (wellicht daardoor ongemerkt) onversneden populistisch zijn. Maarten van Rossum is sinds afgelopen donderdag een stuk minder genuanceerd. Denkt naar eigen zeggen zelfs serieus na over scenario's waarbij kiezers een IQ test moeten doen om te bepalen of ze mogen stemmen. Over ongrondwettelijk gesproken.
Punt is dat enkel uitgesproken podcasts nog maar een redelijk groot publiek lijken te trekken. Polarisering lijkt een soort fetisj voor veel mensen.
En luisteren doet al helemaal niemand meer, men praat veel liever. Terwijl als je praat je niets nieuws leert, dat kan enkel als je luistert.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
[quote]redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
[...]
[...]
Dat hij economisch-links zou zijn, valt allemaal wel mee.
https://www.trouw.nl/nieu...-keihard-rechts~bdb6de73/
https://decorrespondent.n...3e-0484-3542-382a78c79c0f
Zoals gezegd ligt het er aan naar welk punt je kijkt. Als je kijkt wat de PVV heeft gestemd en wat er in het programma staat zie je dat zowel linkse als rechtse punten door elkaar staan. En als je zoals die artikelen focust op de rechtse punte er uit zul je inderdaad stellen dat ie ook economisch niet links is. Er zijn echter ook genoeg linkse standpunten te vinden. Niet voor niets dat hij in de media vaak economisch links wordt genoemd.Saitek schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:35:
[...]
[quote]redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
[...]
Dat hij economisch-links zou zijn, valt allemaal wel mee.
https://www.trouw.nl/nieu...-keihard-rechts~bdb6de73/
https://decorrespondent.n...3e-0484-3542-382a78c79c0f
En dat geheel maakt de PVV juist heel lastig te plaatsen. Uiteindelijk is het enige wat echt overduidelijk is, dat ze extreem-rechts zijn wat miratie en minderheden betreft.
[removed]
Tja. Ik vind die duiding wel meevallen.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
Zoals gezegd ligt het er aan naar welk punt je kijkt. Als je kijkt wat de PVV heeft gestemd en wat er in het programma staat zie je dat zowel linkse als rechtse punten door elkaar staan. En als je zoals die artikelen focust op de rechtse punte er uit zul je inderdaad stellen dat ie ook economisch niet links is. Er zijn echter ook genoeg linkse standpunten te vinden. Niet voor niets dat hij in de media vaak economisch links wordt genoemd.
En dat geheel maakt de PVV juist heel lastig te plaatsen. Uiteindelijk is het enige wat echt overduidelijk is, dat ze extreem-rechts zijn wat miratie en minderheden betreft.
Op basis van het zelfde programma zou je kunnen stellen dat de PVV rechtse en populistische standpunten heeft. Zeker gezien de uitvoerbaarheid denk ik dat dat een aardige benadering is van die partij.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De geloofwaardigheid van zijn uitvoering. De punten die hem zogenaamd links maken is alleen maar om ongeïnformeerde kiezers te trekken en laat hij vallen zodra hij de kans krijgt. In een kieskompas staat hij niet voor niets rechts en conservatief.Helixes schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:45:
[...]
Tja. Ik vind die duiding wel meevallen.
Op basis van het zelfde programma zou je kunnen stellen dat de PVV rechtse en populistische standpunten heeft. Zeker gezien de uitvoerbaarheid denk ik dat dat een aardige benadering is van die partij.
In dat opzicht heb ik te doen met zijn partijgenoten, indien Wilders ermee kapt staan ze allemaal met lege handen.
Hoe vaak moet er nog gezegd worden dat het probleem met Wilders niet is dat hij rechts is? Zijn discriminerende agenda, dat is het probleem.TheDudez schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:23:
[...]
Maar leer er nou eens van waarom zoveel mensen rechts hebben gestemd.
Als Omtzigt de grootste was geweest en zonder Wilders had geprobeerd zijn minderheidskabinet in elkaar te flansen hadden we deze hele discussie niet gehad.
Iedereen, dus ook de mensen aan de onderkant, gouden bergen beloven is niet links. Dat is goedkoop scoren. Links beleid gaat over de verhouding kapitaal vs arbeid. Bij links beleid hoort keuzes maken.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
[...]
En op het gebied van huurbescherming, CAO etc.. is Wilders gewoon net zo rechts als de VVD.
Vraagje: is er ook animo voor een topic "fascisme in de Nederlandse politiek"?
Links standpunten maar ondertussen met nagenoeg alles met de VVD meestemmen.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
[...]
Zoals gezegd ligt het er aan naar welk punt je kijkt. Als je kijkt wat de PVV heeft gestemd en wat er in het programma staat zie je dat zowel linkse als rechtse punten door elkaar staan. En als je zoals die artikelen focust op de rechtse punte er uit zul je inderdaad stellen dat ie ook economisch niet links is. Er zijn echter ook genoeg linkse standpunten te vinden. Niet voor niets dat hij in de media vaak economisch links wordt genoemd.
Dat Wilders zogenaamd economisch links is, is al vaak ontkracht
Denk ik best wel een actueel onderwerp. We moeten alleen wel scherp zijn op vergelijkingen met bepaalde historische regimes, maar dan niet gelijk in een Godwin-stuip schieten.Bananenplant schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:09:
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zie dat niet snel tot een (zinvolle) discussie leiden. Er is hier al veel over geschreven, maar wellicht hebben andere zinvolle stellingen.Bananenplant schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:09:
edit: Wat @Stoney3K schrijft, door het benoemen van Fascisme verval je denk ik al snel in de bruinhemden discussie. Interessanter zou zijn om te kijken naar de aanloop naar de machtsgreep van (de partij van) Hitler
https://duitslandinstituu...overname-van-adolf-hitler In Keulen hebben ze daar overigens een goed museum over (en de periode daarna)
Dus wie spelen er op de achtergrond mee bij PVV en FvD, dat is niet alleen Rusland wat hier veel genoemd wordt.
[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 27-11-2023 18:21 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook sterk gerelateerd is democratische erosie. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe eea te scopen. De actualiteit om te zien hoe ver het zich ontwikkelt (of juist niet) was een beetje mijn idee ermee.
Dat is onjuist.zacht schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:07:
mwoah - was vandaag op BNR een wetenschapper die het niet mer je eens was (big5)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat ik ook al eerder benoemde is dat de situatie in Duitsland toen wel de 'perfect storm' was. Niet alleen had je een persoon achter de partij staan die behoorlijk slim was, maar ook de omstandigheden waren juist om de perfecte trigger te veroorzaken. Onder andere de machtsverdeling na de Eerste Wereldoorlog waardoor er tussen landen onderling niet één front gevormd kon worden, maar er juist veel gekibbeld werd over de nasleep van die oorlogfranssie schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:16:
[...]edit: Wat @Stoney3K schrijft, door het benoemen van Fascisme verval je denk ik al snel in de bruinhemden discussie. Interessanter zou zijn om te kijken naar de aanloop naar de machtsgreep van (de partij van) Hitler
https://duitslandinstituu...overname-van-adolf-hitler In Keulen hebben ze daar overigens een goed museum over (en de periode daarna)
De EU is deels opgericht om één blok te vormen en die situatie te verhinderen. Als er dus één rogue land tussen zou zitten, dan kan dat land op zichzelf niet veel uithalen door misbruik te maken van de verdeeldheid van andere landen.
Daarom zie ik Wilders, Orban en Putin niet echt als vergelijkbaar met Mussolini en Hitler.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Aan de andere kant daarmee wordt het probleem dat Nederland heeft wel een stuk zichtbaarder. Maar aan de andere anderé kant, verkenning kan verleiden tot accepteren van extremen.franssie schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:16:
[...]
Ik zie dat niet snel tot een (zinvolle) discussie leiden. Er is hier al veel over geschreven, maar wellicht hebben andere zinvolle stellingen.
edit: Wat @Stoney3K schrijft, door het benoemen van Fascisme verval je denk ik al snel in de bruinhemden discussie. Interessanter zou zijn om te kijken naar de aanloop naar de machtsgreep van (de partij van) Hitler
Dus wie spelen er op de achtergrond mee bij PVV en FvD, dat is niet alleen Rusland wat hier veel genoemd wordt.
De omgeving is inderdaad anders (gelukkig in dit continent van oorlog) maar de democratie wordt helaas wel weer uitgehold. Daar valt bij mij Polen, UK, USA, ook onder.Stoney3K schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:33:
[...]
Wat ik ook al eerder benoemde is dat de situatie in Duitsland toen wel de 'perfect storm' was. Niet alleen had je een persoon achter de partij staan die behoorlijk slim was, maar ook de omstandigheden waren juist om de perfecte trigger te veroorzaken. Onder andere de machtsverdeling na de Eerste Wereldoorlog waardoor er tussen landen onderling niet één front gevormd kon worden, maar er juist veel gekibbeld werd over de nasleep van die oorlog
De EU is deels opgericht om één blok te vormen en die situatie te verhinderen. Als er dus één rogue land tussen zou zitten, dan kan dat land op zichzelf niet veel uithalen door misbruik te maken van de verdeeldheid van andere landen.
Daarom zie ik Wilders, Orban en Putin niet echt als vergelijkbaar met Mussolini en Hitler.
Verkenning kan leiden tot accepteren. ben ik met je eens. Negeren is echter ook meestal niet echt een goede oplossing van een probleem helaas.DevWouter schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:35:
[...]
Aan de andere kant daarmee wordt het probleem dat Nederland heeft wel een stuk zichtbaarder. Maar aan de andere anderé kant, verkenning kan verleiden tot accepteren van extremen.
Heeft die ook gezegd wélke 10% van de wereldbevolking we op moeten offeren om het probleem significant te helpen? Want technisch gezien kan je met minder mensen op de aardkloot een hoop oplossen.franssie schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:33:
[...]
mwoah - was vandaag op BNR een wetenschapper die het niet mer je eens was (big5)
Je moet het alleen niet daar zoeken waar het geboortecijfer het hoogst is, integendeel.
Nee - sommige problemen zijn er gewoon en moet je accepteren. Niet alles is op te lossen.Cid Highwind schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:45:
[...]
Heeft die ook gezegd wélke 10% van de wereldbevolking we op moeten offeren om het probleem significant te helpen? Want technisch gezien kan je met minder mensen op de aardkloot een hoop oplossen.
Je moet het alleen niet daar zoeken waar het geboortecijfer het hoogst is, integendeel.
Zat in die uitzending ook wel een mooie uitspraak in de trant van "evolutie gaat niet over de kwaliteit van leven". De landbouwers hadden een veel slechtere kwaliteit van leven dan de jagers/verzamelaars en een kortere levensverwachting, maar kregen meer kinderen.
Ik vind Wilders vangen in links of rechts eigenlijk een rare onderneming. De man is populist. Dat is veel meer zijn positie dan rechts of links.redwing schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
[...]
leuk maar dat maakt het niet ineens waar. Het probleem met klimaatverandering is duidelijk, we gebruiken in moordens tempo fossiele brandstoffen waar o.a. CO2 vrijkomt die over millenia is vastgelegd door planten/bomen etc. tegelijk hebben we de aarde bijna ontdaan van al zijn groen en daarmee de capaciteit om CO2 vast te leggen verlaagd.franssie schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:33:
[...]
overbevolking geeft extra druk om meer resourcea te gebruiken dus ja, het draagt bij. Maar nee, het is niet de drijvende factor. Als we iedereen behalve de Amerikanen en west-europa ineens wegtoveren hebben we nog steeds te veel uitstoot en dus klimaatverandering maar in elk geval geen overbevolking meer.
?Fr33z schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:52:
[...]
leuk maar dat maakt het niet ineens waar. Het probleem met klimaatverandering is duidelijk, we gebruiken in moordens tempo fossiele brandstoffen waar o.a. CO2 vrijkomt die over millenia is vastgelegd door planten/bomen etc. tegelijk hebben we de aarde bijna ontdaan van al zijn groen en daarmee de capaciteit om CO2 vast te leggen verlaagd.
overbevolking geeft extra druk om meer resourcea te gebruiken dus ja, het draagt bij. Maar nee, het is niet de drijvende factor. Als we iedereen behalve de Amerikanen en west-europa ineens wegtoveren hebben we nog steeds te veel uitstoot en dus klimaatverandering maar in elk geval geen overbevolking meer.
Ben het met je eens (edit: al overdrijf je wat met het groen), en die wetenschapper (was iemand die ijstijden etc onderzoekt op basis van bodemopgravingen) en zijn stelling was juist dat door onze uitstoot/bevolkingsdichtheid de natuurlijke cyclus van IJstijden waarschijnlijk voorbij is. Want ja, 5000 jaar geleden kon je naar Engeland lopen - als je eens in de buurt van Castricum bent is dit ook wel een leuke https://www.huisvanhilde.nl/
edit 2: Maar uitstoot is niet de enige dimensie van overbevolking.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 27-11-2023 19:04 ]
Overbevolking wordt een probleem op het moment dat andere continenten evenveel gaan uitstoten als.Fr33z schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:52:
[...]
Als we iedereen behalve de Amerikanen en west-europa ineens wegtoveren hebben we nog steeds te veel uitstoot en dus klimaatverandering maar in elk geval geen overbevolking meer.
Fr33z schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:52:
die over millenia is vastgelegd door planten/bomen
offtopic:
eerder miljoennia
eerder miljoennia
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
franssie schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:56:
Want ja, 5000 jaar geleden kon je naar Engeland lopen
offtopic:
Inderdaad ja, als ik het goed begrijp is de Thames een zijrivier van de Rijn. Daar was een youtube docu over. Ergens.
Inderdaad ja, als ik het goed begrijp is de Thames een zijrivier van de Rijn. Daar was een youtube docu over. Ergens.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.