Waah schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:35:
[...]
En in het democratisch proces moet juist alles door de stemmer te controleren zijn. Een audit door wie? Door de regering?

Dat werkt nu nog ja, maar in genoeg landen werkt dat niet hoor

want wie betaald, bepaald

Tja, technisch gezien kan de stemmer het ook controleren, als die genoeg kennis van zaken heeft, net zoals je niet analfabeet, blind of geestelijk gehandicapt moet zijn bij het handmatig tellen.
Nou is de verhouding van mensen die genoeg technische kennis enorm veel kleiner, maar het is nog steeds de stemmer, waarbij het idee is dat de stemmer het recht heeft om het proces te kunnen controleren maar niet dat iedere stap voor alle stemmers begrijpelijk moet zijn.
Maar verder zitten er genoeg haken en ogen waardoor ik online stemmen alsnog een slecht idee vind, je computer kan geïnfecteerd zijn, valse links die verspreid worden, database kan corrupt raken, als je blockchain gebruikt risico van 51% aanvallen, etc...
Ik vind mijn idee voor een printer die een kaartje print veel leuker, de machine heeft geen idee wie er stemt, die wordt gewoon aangezet door de persoon die je stempas controleert met een aan/uit knop, scheelt veel ruimte en papier lijkt me, ja hij kan vastlopen, maar met een beetje QA en reserves, is die kans net zo groot als alle rode potloden op raken.