| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Volgorde van de lijst is de standaard.mekkieboek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
Want stel dat Frans T 95% van alle stemmen zou krijgen, wat gaat dan de verdeelsleutel GL vs PvdA zijn?
De kandidaten staan door elkaar heen, ze zijn gefuseerd, dus het is nu één partij. Timmermans staat logischerwijs op één, als lijsttrekker. Op 2 en 3 staan ex-GL mensen (Lahia en Klaver), op 4 weer een oud-PvdA-er en vanaf daar is het om-en-om een ex-GL-er en ex-PvdA-er.mekkieboek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
[...]
Ik zag op de kandidatenlijst dat GL of PvdA niet stond vermeld bij de kandidaten. Je moet dus of de poppetjes bij naam met partij kennen en je kiest voor de gezamenlijke fractie. Het onderscheid GL of PvdA raakt hierdoor wel vertroebeld.
Want stel dat Frans T 95% van alle stemmen zou krijgen, wat gaat dan de verdeelsleutel GL vs PvdA zijn?
Die verdeling is dus vrij duidelijk. Uiteraard even los van zaken als voorkeursstemmen en restzetels enzo.
Het is dus één gezamenlijke fractie tegenworodig, zie hun wiki:
Bij de ingang van het verkiezingsreces op 27 oktober 2023 werden de fracties van de twee partijen formeel samengevoegd, nadat fractieleden al enige tijd namens elkaars fracties het woord voerden.
[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 22-11-2023 18:07 ]
Virussen? Scan ze hier!
Opkomst tot 17.45 uur 50 procent, lager dan 2017
Tot 17.45 uur heeft 50 procent van de stemgerechtigden zijn stem uitgebracht, meldt onderzoeksbureau Ipsos. Dat is lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017: toen was het percentage op hetzelfde tijdstip 55 procent.
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Verwijderd
mensen die nooit gaan stemmen doen dat ook niet als je 3 dagen de tijd ervoor hebt. het wordt lang van toveren aangegeven. nee hoor 1 dag is zatWebgnome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
Snap niet dat ze er niet net als tijdens corona een meerdaagse van hebben gemaakt. Je wilt toch juist dat de opkomst zo hoog mogelijk is?
Maar het zorgt er wel voor dat de mensen die vandaag niet zouden kunnen ( om welke reden dan ook, niet willen stemmen is maar een klein aandeel ) morgen kunnen. Dat heeft wel gewoon gewerkt.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:32:
[...]
mensen die nooit gaan stemmen doen dat ook niet als je 3 dagen de tijd ervoor hebt. het wordt lang van toveren aangegeven. nee hoor 1 dag is zat
Nu maar op Omtzigt bij gebrek aan beter.
Ik frut, dus ik epibreer
Moet je wel veel meer beroep doen op de vrijwilligers. Als een hoge opkomst een doel was geweest, dan hadden we de opkomstplicht wel gehouden. Maar die is dus afgeschaftWebgnome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
Snap niet dat ze er niet net als tijdens corona een meerdaagse van hebben gemaakt. Je wilt toch juist dat de opkomst zo hoog mogelijk is?
Ik zie zelf liever RoodLinks.danslo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:34:
Het wordt tijd voor een terugkeer van GroenRechts in Nederland, had er graag op gestemd.
Nee, serieus. Op zich zit mijn voorkeur links, maar ik vind de meeste linkse partijen juist vaak iets te groen. Vooral teveel anti-auto. Maar goed, dat is mijn mening.
De opkomst in 2021 was lager dan in 2017 ondanks die extra dagen.Webgnome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
Ik denk dat het maar een marginale extra op zou leveren als je nu ook 3 dagen zou doen.
Online stemmen zou potentieel veel meer toevoegen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En als je zelf niet kan dan kan je iemand nog machtigen.Agent47 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:46:
Als je vandaag niet komt opdagen moet je ook niet zeuren. Er is tijd en ruimte zat voor iedereen. Ik snap dat je niet komt opdagen bij overlijden etc. Maar iedereen heeft tijd zat.
Ik frut, dus ik epibreer
Maar wat als je politiek dakloos bent? Hoeveel mensen komen niet omdat ze vertegenwoordiging missen?Agent47 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:46:
Als je vandaag niet komt opdagen moet je ook niet zeuren. Er is tijd en ruimte zat voor iedereen. Ik snap dat je niet komt opdagen bij overlijden etc. Maar iedereen heeft tijd zat.
[ Voor 8% gewijzigd door nst6ldr op 22-11-2023 20:09 ]
26 partijen, verdeeld over het hele spectrum, ik zou dan wel eens een voorbeeld willen van iemand die zich niet vertegenwoordigd voelt en waarom dan wel.nst6ldr schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:08:
[...]
Maar wat als je politiek dakloos bent? Hoeveel mensen komen niet omdat ze vertegenwoordiging missen?
Nou ja, er zijn genoeg gaten in het politieke spectrum, maar dan kies je dus gewoon hetgeen het best bij je past. Of als je echt ver weg zit, hetgeen je het minste op tegen hebt.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:11:
[...]
26 partijen, verdeeld over het hele spectrum, ik zou dan wel eens een voorbeeld willen van iemand die zich niet vertegenwoordigd voelt en waarom dan wel.
Er zijn altijd mensen die teleurgesteld afhaken. Dat ligt niet aan de democratie, maar aan de realiteit.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:11:
[...]
26 partijen, verdeeld over het hele spectrum, ik zou dan wel eens een voorbeeld willen van iemand die zich niet vertegenwoordigd voelt en waarom dan wel.
Hoe ziet groenrechts er dan uit? Welke standpunten hebben ze dan? In het kieskompas is het kwadrant van progressief rechts leeg, dus wat zou een partij groenrechts maken?danslo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:34:
Het wordt tijd voor een terugkeer van GroenRechts in Nederland, had er graag op gestemd.
Je kan altijd blanco stemmennst6ldr schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:08:
[...]
Maar wat als je politiek dakloos bent? Hoeveel mensen komen niet omdat ze vertegenwoordiging missen?
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Present, omdat geen van de partijen serieuze plannen met defensie heeft. Ben alleen maar populistische zaken tegengekomen. Ook heb ik er maar weinig gezien die zich bewust zijn van buitenlandse inmenging.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:11:
[...]
Punt is alleen wel dat je dan dus beleid mogelijk maakt waar je zelf niet achter staat. Ik ken mensen die daar principieel niet mee om kunnen gaan, dus stemmen ze niet of blanco.Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:13:
[...]
Nou ja, er zijn genoeg gaten in het politieke spectrum, maar dan kies je dus gewoon hetgeen het best bij je past. Of als je echt ver weg zit, hetgeen je het minste op tegen hebt.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Qua zekerheidje hebben we i.i.g. de 3 zetels voor SGP.Quad schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:27:
Ik ga vanavond voor een "too close to call" uitslag om 21u.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dat kan, maar goed, dan krijg je dus wel beleid wat verder afstaat van wat je wil.nst6ldr schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:26:
[...]
Punt is alleen wel dat je dan dus beleid mogelijk maakt waar je zelf niet achter staat. Ik ken mensen die daar principieel niet mee om kunnen gaan, dus stemmen ze niet of blanco.
Wat natuurlijk solide is. Maar het spande wel eens erom of het 4 of zelfs 2 werd.drooger schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:35:
[...]
Qua zekerheidje hebben we i.i.g. de 3 zetels voor SGP.
Ik zelf heb gestemd op CU, niet met alle punten eens, maar ligt wel het dichtst bij mijn overtuiging.
⏩ PVOutput☀️
12 jaar VVD was ook niet zo spannend. Ik merk dat ik het nu ook echt meer volg en ik heb het idee dat de andere 2 partijen er dichter op zitten dan ooit.TrailBlazer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:49:
Ik kan me niet herinneren dat ik de uitslag ooit zo spannend gevonden heb.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik was vandaag ziek en kon mijn bed amper uitkomen, maar toch heb ik gestemd. Kwestie van volmacht afgeven.Webgnome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:33:
[...]
Maar het zorgt er wel voor dat de mensen die vandaag niet zouden kunnen ( om welke reden dan ook, niet willen stemmen is maar een klein aandeel ) morgen kunnen. Dat heeft wel gewoon gewerkt.
Werkgevers zijn verder verplicht je de mogelijkheid tot stemmen te geven, dus tenzij je ligt te bevallen ofzo is er niet echt een reden om niet te stemmen.
De uitslag was de afgelopen jaren vooral gerommel in de marge en uiteindelijk won de VVD.Agent47 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:50:
[...]
12 jaar VVD was ook niet zo spannend. Ik merk dat ik het nu ook echt meer volg en ik heb het idee dat de andere 2 partijen er dichter op zitten dan ooit.
⏩ PVOutput☀️
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
⏩ PVOutput☀️
Dat geluid ging al dagen rond, blijkt toch dat veel mensen tactisch hebben gestemdAgent47 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
Wauw. Nooit verwacht dat het land zo veel op Wilders zou stemmen.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-11-2023 21:08 ]
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Eerder aan de VVD ben ik bangD-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
Ruim eenvijfde van de Nederlanders heeft dus een teringhekel aan moslims?
Hoezo is dit tactisch? Dit is gewoon haat richting buitenlandersDennusB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
[...]
Dat geluid ging al dagen rond, blijkt toch dat veel mensen tactisch hebben gestemd
Opvallend. VVD veel kleiner dan peilingen
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 22-11-2023 21:05 ]
En dus ook uit de EU willen stappen en met Rusland heulen… echt wtfD-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:

Wat een domme conclusieD-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 22-11-2023 21:05 ]
Het kan natuurlijk zijn dat de exitpolls er helemaal naastzitten maar meestal is het toch meer gerommel in de marge
In een land met 25 partijen en inwoners die het mogelijk zat zijn na x jaar Rutte? Geen idee?Malfunctions schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
In wat voor land met debielen wonen we in godsnaam als de PVV de grootste partij wordt?
Omdat mensen de VVD spuug zat zijn, stemmen op kleine partijen had na de eerste polls weinig zinD-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:04:
[...]
Hoezo is dit tactisch? Dit is gewoon haat richting buitenlanders
Het is o.a. een afspiegeling van wat mensen vinden wat anders moet.
Persoonlijk had ik gehoopt op een vrouwelijke minister president
"man is not truly one, but truly two,"
Ik denk eerder dat er veel mensen op hem gestemd hebben nadat hij het anti-islam-beleid niet meer als heilig noemde.D-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Leg uit? Wilders voornaamste punt blijft toch buitenlander haat.
Lekker gewerkt

Alsof PVV stemmers daar gevoelig voor zijn.Trishul schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
Wow haha maar misschien is dit een goed iets. PVV de grootste, laat Wilders regeren dan zien zijn stemmers eindelijk zelf wat hij kan waarmaken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zeker!
Ja inderdaad. Dat de afvoerput in dit land steeds voller raakt leek al evident. Maar dit is wel een klap.Malfunctions schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
In wat voor land met debielen wonen we in godsnaam als de PVV de grootste partij wordt?
Emigreren dan maar?
Wil niet zeggen dat die mensen een hekel hebben aan Moslims.Miki schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:05:
[...]
Lees anders even zijn programma voordat je dit soort opmerkingen maakt
Tja, we zijn dat al 400 jaar, en heeft ons gemaakt tot een van de rijkste/ welvarendste landen ter wereldPalindrome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:05:
Het experiment van een multicultureel samenleving en integratie is mislukt lijkt de consensus onder de stemmers
Benieuwd wat t kabinet wordt…
Met dit verschil? Not a chance...eric.1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:06:
Nou, dan maar GLPvdA, VVD, NSC en D66.
Gelukkig wil niemand samen met ze, dus dat gaat oppositie worden.
Maar wat beschamend zeg
Terwijl Wilders al 20 jaar roept over de islamisering van Nederland en het is nog steeds niet gebeurt. Het is nog steeds een verdomd fijn land om in te wonen.Palindrome schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:05:
Het experiment van een multicultureel samenleving en integratie is mislukt lijkt de consensus onder de stemmers
drooger schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:35:
[...]

Dat, en FvD van 8 naar 3, dikke primaLZ86 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:04:
Enige positieve is dat Bij1 en bvnl gelukkig weg lijkt.
Ze hadden ook op Omtzigt of BBB kunnen stemmen he? Die waren niet zo klein.DennusB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:05:
[...]
Omdat mensen de VVD spuug zat zijn, stemmen op kleine partijen had na de eerste polls weinig zin
Ik ben de VVD al tien jaar zat en geen haar op mijn hoofd die erover denkt PVV te stemmen
Welke partij laat Wilders MP worden? Gaat niet gebeuren, maar met 35 zetels laat Wilders dit ook niet afpakken. Succes daarmee.
Trouwens...gewoon weer dezelfde fout aan het maken als in Maart; protest-stem uitbrengen op een ...-partij.
[ Voor 16% gewijzigd door eric.1 op 22-11-2023 21:08 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niemand?LZ86 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:07:
maar wat ben je voor type als je "strategisch stemt" op de fucking PVV......
Gelukkig wil niemand samen met ze, dus dat gaat oppositie worden.
Maar wat beschamend zeg
Bbb, vvd, nsc...
Je kan niet concluderen dat die mensen allemaal Moslims haten.D-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:05:
[...]
Leg uit? Wilders voornaamste punt blijft toch buitenlander haat.
En mensen plussen mijn punt....
[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 22-11-2023 21:09 ]
De dood, de belastingen en de SGP. De drie zekerheden van het leven.drooger schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:35:
[...]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Welke van die wappies uit forum zijn we nu vanaf? v Houwelingen toch?JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:07:
[...]
Dat, en FvD van 8 naar 3, dikke prima
Nieuw Paars dus met Omtzigt 1?TrailBlazer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:02:
Ik verwacht dat VVD NSC en GL-PVDA het vanavond nog op een akkoordje gooien.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

3 te weinig...LZ86 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:08:
[...]
Welke van die wappies uit forum zijn we nu vanaf? v Houwelingen toch?
We leven in een vrij land. Dus ja dat mag. Ik zou alleen niet weten waarom. Nu begint het echte werk natuurlijk. De formatie. Dat word nog wat met deze drie. Zal mij niets verbazen als PVV / VVD weer een huwelijk gaan sluiten samen met iets als CDA of vergelijkbaar.
Ik weet eigenlijk zelf niet wat ik hier nu mee moet. Aan de ene kant zal het wel want we merken het pas over een paar weken aan de andere kant vraag ik mij echt heel erg af. WAAROM? Waarom een partij als de PVV waar de mensen die er in zitten / zaten nou niet echt een heel erg betrouwbare indruk hebben achter gelaten. Graus die zijn handjes niet thuis kon houden, Wilders die de openlijk bevolkingsgroepen overal en nergens de schuld van geeft. Heb er vast nog wel een paar gemist.
En dan natuurlijk niet te vergeten dat ene experiment met de PVV en de VVD wat uiteindelijk voor een breuk zorgde. Dus waarom stemmen mensen op deze partij? Waarom?
Ik heb liever Timmermans. Die man heeft bewezen een goed politicus te zijn. Tuurlijk die man heeft ook zo zijn nadelen maar die halen het bij lange na niet bij WildersJeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
Ugh dus Wilders of Timmermans als premierIk weet niet welke ik beter vind.
[ Voor 14% gewijzigd door Webgnome op 22-11-2023 21:10 ]
Eerlijk is eerlijk, ik ben blij met de uitslag. Laten we het eens anders gaan doen dan we de afgelopen jaren hebben gedaan.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Met Wilders weet je gewoon niet welke kant het op gaat, die trekt de Islam weer uit de kast.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
Elect a clown, expect a circus.
Dat vind ik nog een optimistische schatting. Met deze uitslag is een volledig rechts kabinet een reëele optie. En dat vind ik een ontzettend angstaanjagend idee.DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:07:
Tja ik zag dit eigenlijk al aankomen. Op het laatste moment zijn heel veel mensen van de VVD naar de PVV gegaan vanwege migratie om de VVD nog verder naar rechts te trekken en "het linkse gevaar". Resultaat is dat de PVV nu met niemand kan regeren, de VVD fors is afgestraft en het initiatief zal nu uiteindelijk bij PvdA/GL komt te liggen.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dat is precies het probleem. Kiezers wegzetten als idioten. Nu ben ik geen PVV fan maar om dan maar 1/5e van Nederland zo weg te zetten daar pas ik voor.Malfunctions schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:03:
In wat voor land met [mbr] knip laat dat[/] wonen we in godsnaam als de PVV de grootste partij wordt?
XXXVI
Absoluut niet hetzelfde.JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
Die gaan 100% samen werken…het enige wat ze principieel niet deden was echt de PVV uitsluiten…Vrietje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:08:
Nu gaat blijken hoe principieel Omzigt en Dilann werkelijk zijn.
Dit topic is gesloten.
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.