Het zijn economen die hier goed over hebben nagedacht, beter dan dat jij en ik dat kunnen.
Maar ook staat daar
"Aan de andere kant: als de accijnzen verhoogd worden, wordt autorijden voor mensen met lage inkomens of middeninkomens mogelijk onbetaalbaar."
Maar natuurlijk!
De oplossing is zorgen voor meer besteedbaar geld voor de lage inkomens en middeninkomens. Met 1.2 miljard (dat kost de accijnsverhoging, voor 1 jaartje) kan je 10% van de huishoudens (totaal 8.3m), de 10% armste gezinnen (830k), meer dan €120 per maand geven, of 1440 euro per jaar.
Zoveel voordeel halen ze niet uit 15 cent goedkopere benzine. Zo ingewikkeld is dat niet, toch?
Het break even point voor hen ligt op 800 liter per maand. De laagste inkomens staan niet bijna dagelijks hun 35L tank te vullen hoor. De laagste inkomens hebben regelmatig überhaupt geen auto

Je zegt het inderdaad zelf hier: de hoogste inkomens maken de meeste kilometers en hebben wél het geld om een EV aan te kopen. Dat is iets heel anders dan dat "de toename aan EVs ligt". Zonder EV's was dat waarschijnlijk ook gebeurt.
Dat doet er echter niks aan af dat er ook heel veel bovenmodale Nederlanders zijn die ook aanzienlijk veel kilometers rijden met een ICE.
Terwijl het merendeel van kilometers door autos van 6 jaar of ouder gereden wordt
Ja duuh, de gemiddelde auto in Nederland is bijna 2x zo oud. Geen wonder dat de meeste kilometers gereden worden door de grootste groep. Wist je dat de meeste inkomstenbelasting betaald wordt door mensen die ouder zijn dan 14 jaar?

Dus ik ben niet overtuigd dat lagere accijnsen beter en voornamelijk voor de hogere inkomens zijn, die steeds meer gesubsideerde BEVS rijden, of dat lagere acijnsen/kosten zorgen voor 'veel meer nieuwe autos'.
Je vertrouwt dus op je eigen bierviltjesberekening, maar wantrouwt economen omdat ze "geen wetenschappelijk onderzoek" hebben gedaan?
In je conclusietrekking zijn in ieder geval gaten te prikken, zoals ik hierboven liet zien.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 25-11-2023 12:34
]