Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10 11:41
CornermanNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:10:
We zijn blijkbaar een volgevreten xenofoob volkje wat anderen het licht in de ogen niet gunt en het daarbij prima vinden om grondrechten te verliezen die ook ons beschermen ter uitruil voor een grotendeels imaginaire vijand terwijl er grotere problemen te tackelen zijn.

Ik chargeer natuurlijk maar in essentie is het allemaal boosheid en onbegrip, wellicht zelfs pure haat.

Mensen met echte zorgen worden door de PVV echt niet geholpen. Zeker niet op de lange termijn.

Of gaan we alle ‘echte Nederlanders’ straks opvangen in Amersfoort aan zee?

We zijn nu eenmaal een klein land die het moet hebben van een sterke internationale reputatie, zonder onze sterke en stabiele belangen in omgeving met goed onderwijs, vrijheid van meningsuiting, pers en rechtsstaat zijn we een landje dat afzinkt in de Noordzee als we niet uitkijken.

Buiten de staatsrechtelijke ellende in het programma van de PVV is je afkeren en je kop in het zand steken het slechtste wat je kunt doen als, en laten we het puur economisch bekijken, Bv Nederland. En dat is wat de PVV wil alles dicht en hopen op een versie van de jaren 50 waarin wel iedereen gelukkig was.
Dit soort berichten op fora, tv en face-to-face zorgt er voor dat mensen op de PVV stemmen. Een links iemand die zich beter voelt dan mensen met andere denkwijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:18
Waah schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:33:
[...]

Zodra je dat doet, word je gewoon als communist weggezet als links....

Iedereen weet eigenlijk wel dat alles wat we aan de vrije markt hebben overgelaten enkel duurder is geworden op de lange termijn met slechtere dienstverlening. Maar als je zegt "we moeten meer doen vanuit de overheid" volgt iedereen de rechtse ideologie. Want de vrije markt werkt!

Kwam deze toevallig tegen in mijn feed (wel grappig want ik kom zeker niet uit Amsterdam of enigzins die omgeving) maar een mooi voorbeeld over hoe "links" beleid heeft gezorgt voor betaalbare huurwoningen die voor 85% van de bevolking te bewonen zijn omdat je "maximale loon" vrij hoog is, en er daardoor geen issue is met sloppenwijken zoals in NL waar alle "sociale huurwoningen" enkel voor de laagste klasse beschikbaar zijn.

[YouTube: In Wenen zijn huurprijzen wél laag: hoe kan dat?]

Toen ik jong was, was men nog druk bezig om ook de immigraten en lage inkomens zoveel mogelijk te verspreiden over de wijken en Nederland, ipv alles bij elkaar. Maar toen hadden we ook nog een veel linkser beleid met o.a. Kok volgens mij (ik was toen nog klein).

Vooral interessant om te zien hoe andere landen kijken naar ons huurbeleid.

Het laat zien wat er gebeurt als je niet alles aan de vrije markt over laat :+
Het klopt inderdaad dat Wenen vooral uit huurwoningen bestaat die eigendom zijn van de gemeente. Mijn vriendin heeft daar gestudeerd en zeer goedkoop gewoond. Wij komen nog met enige regelmaat in Wenen. Er zijn een aantal dingen die opvallen daar. Het leven is een stuk goedkoper dan in Amsterdam, horeca scheelt met de helft minstens qua prijzen maar de studentenlonen zijn daar ook lager.

Het is een feit dat studenten in Amsterdam in de horeca al behoorlijk boven minimumloon verdienen en dat zorgt deels ervoor dat de horecaprijzen in Amsterdam absurd is. Voor een biertje, 33cl betaal je dik 5 euro tegenwoordig, een stukje vlees met wat friet is al snel 25 tot 30 euro. In Wenen kost een halve liter bier 4 euro en een groot lap vlees met wat friet kost daar rond de 15 euro. Waarom? De huren zijn zeer hoog in Amsterdam en de personeelstekorten zijn gigantisch. Horecaondernemers zitten met de handen in het haar want zij moeten die hoge huren betalen, voor de gewone man is uiteten te duur in de grote stad door de hoge lonen van studenten die het direct door mogen sluizen naar de huurbazen.

Ik snap niet links zo verketterd word en dat zij verantwoordelijk zijn voor de prijs-loonspiraal terwijl het Neo Liberalisme er zelf verantwoordelijk voor is. Want alles aan de markt overlaten betekend ook dat het kwartje de andere kant kan oprollen en in tijden van personeelskrapte, iets waar we door de vergrijzing nog dik 20 jaar minstens mee te maken gaan hebben, de neo liberalen zelf de pineut zijn door de hoge huren.

Dit gaat ook over parttime werken, Neo liberalisme werkt enkel als iedereen zich volledig inzet, echter de huidige attitude is eerder, o ik verdien meer dan genoeg en een dikke BMW hoef ik niet te rijden, ik kies er eerder voor om parttime te werken, dat is de vrije markt ook namelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
jordy89 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:40:
[...]
Een links iemand die zich beter voelt dan mensen met andere denkwijzen.
Waar haal jij dat nu uit? Er staat toch niets over 'beter voelen'? En waarom was de reactie 'links'?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Met de gedoogactie heeft de VVD gelijk een verkoopkwartier gekregen bij Nieuwsuur.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:15
loewie1984 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:20:
[...]

Neem je verlies, nog nooit zo'n quatsch gehoord. Wacht nou eens af waar ze mee komen.
En anders neem je er toch een paar in huis als t je zo aan het hart gaat?
De kern van mijn post is je ontgaan, het is niet mijn verlies. Zo ervaar ik dat niet, maar een beweging die al 20 jaar lang als speerpunt heeft het inperken van de grondrechten van een deel van de samenleving is nu de grootste.

Wat zegt dat over ons als samenleving? Dat we nog steeds elkaars grondrechten respecteren of dat we neigen naar xenofobie?

Waarom moet ik wachten op waar de PVV mee komt? Dat staat overduidelijk al 20 jaar in hun programma, of eigenlijk in zijn programma.

En dat is per definitie niet goed voor iedereen in de samenleving. Of je nu een ander beleid wil op het gebied van migratie of wat dan ook, van het fundament van onze samenleving blijf je af.

Maar blijkbaar heeft een groot deel niet door dat het doel uiteindelijk is het dicteren wat wij als individu mogen geloven, voelen en doen.

Dat kan nooit een uitruil zijn voor wat dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:31
PP_Sound schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:51:
Met de gedoogactie heeft de VVD gelijk een verkoopkwartier gekregen bij Nieuwsuur.
Natuurlijk. Ze weten bij de VVD hoe ze dit spelletje moeten spelen. Regeren met PVV en BBB is een buitenkansje voor hen - ze kunnen nu allerlei dingen doorvoeren die in een coalitie met "serieuze" partijen van tafel gehoond zouden worden.

Maar ze moeten niet te gretig lijken. En dus gaan ze doen alsof het een ont-zet-tend compromis is dat ze met die ver-schrik-ke-lij-ke Wilders in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
De oplossing is al dichtbij, PVV en BBB gaan regeren. VVD en NSC gaan gedogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:02
*knip* het draait om een persoonlijke overtuiging, maar de onderbouwing ervan.

[ Voor 76% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:06 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:59
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:53:
[...]
Natuurlijk. Ze weten bij de VVD hoe ze dit spelletje moeten spelen. Regeren met PVV en BBB is een buitenkansje voor hen - ze kunnen nu allerlei dingen doorvoeren die in een coalitie met "serieuze" partijen van tafel gehoond zouden worden.

Maar ze moeten niet te gretig lijken. En dus gaan ze doen alsof het een ont-zet-tend compromis is dat ze met die ver-schrik-ke-lij-ke Wilders in zee gaan.
Vooral in een positie als "gedoger" lijken ze me prima te kunnen gaan stoken met de handen semi-vrij bij iets van PVV en/of BBB en/of NSC. Helaas lijken een hoop kiezers ook een actief geheugen te hebben als een minister-president, dus ik verwacht dat dat met alle marketing inzet en bespelen van de media die zelf nog steeds niet echt doorprikken, dan een groot deel weer terug keert al dan niet gedesillusioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:31
PP_Sound schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:57:
En dan heb je 45 zetels in de TK, 88 met gedoogsteun
En maximaal 30 zetels in de EK, dus zelfs met gedoogsteun geen meerderheid.

Elke (vermeende) rechtsstatelijke onvolkomenheid van de PVV gaat reden zijn om het kabinet te laten vallen. BBB houdt zich niet aan Europese regels? Onbestaanbaar!

Ik zou er niet mee akkoord gaan als ik Wilders was. En ik denk dat hij dat ook niet hoeft, want de VVD wil heel graag meeregeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:39:
[...]

Leestip: https://www.goodreads.com...8255329-how-fascism-works

FvD zit er nog een stuk dichter tegenaan, maar het "wij vs zij" is bijvoorbeeld bij de PVV wel een prominent ding. Ik zou het weer eens moeten herlezen, denk ik, even opfrissen.
Dat wij tegen zij wordt andersom door de andere kiezers net zo goed uitgedragen. Wij gaan niet met zij regeren. Wij zijn wel weldenkend dan zij. Wij hebben ons wel beter ingelezen dan zij... Omdat wij wel "iedereen" willen betrekken (behalve zij uiteraard) .. omdat wij <enter random tegenstelling> dan zij ..

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Dit soort berichten op fora, tv en face-to-face zorgt er voor dat mensen op de PVV stemmen. Een links iemand die zich beter voelt dan mensen met andere denkwijzen.
Nogmaals de grondwet is er voor ons allemaal, beschermt ons allemaal. Links of rechts, ik ben overigens geen van beide. Ik hou meer van pragmatisch denken. Dus de politieke verdeling in links of rechts past mij niet.

Ik kan in vrijheid naar de kerk op zondag, anderen naar de moskee. Nu stemmen we op een beweging die dat deel van de grondwet wil aanpassen zodat een deel zijn geloofsovertuiging niet meer mag uitvoeren.

Stel je nu voor dat dat doorgaat, wie geeft mij dan de garantie en bescherming dat ik niet de volgende ben die dat niet mee mag?

Juist, niemand. Er is immers gesleuteld aan dat mechanisme dat mij en alle anderen in de samenleving moet beschermen tegen dit soort uitsluiting en degradatie tot 2e rangs burgers.

Onafhankelijk van of je politieke stroming links rechts of midden is, die basis mag nooit ter discussie komen. Want op die basis, de grondwet moeten wij ons allemaal vrij en veilig voelen om onze doelen binnen deze kaders na te kunnen en mogen streven.

Maar een groot deel van de stemmers heeft dat blijkbaar niet in beeld.

Het is een hellend vlak, voor iedereen niet alleen voor de moslims.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Op basis van wat? Heeft de PVV al afstand genomen van dat standpunt? Of het geschrapt?

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 15:15
Waarom zouden VVD en NSC dit doen?

Dna kunnen VVD en NSC net zo goed samen het kabinet vormen....evenveel zetels.

[ Voor 15% gewijzigd door eric.1 op 24-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:02
CornermanNL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:04:
[...]

Op basis van wat? Heeft de PVV al afstand genomen van dat standpunt? Of het geschrapt?
Als ze het al willen komt het er niet doorheen bij de coalitiepartner of gedoogpartner, en ik ben er van overtuigd dat het al in de kiem wordt gesmoord aan de onderhandelingstafel tijdens de formatie.

Moeten we weer overal afstand van gaan nemen voor we mogen regeren?

En ik snap de verwijten van links wel: ze roepen 20 jaar lang dat ‘alle buitenlanders eruit moeten’, er wordt gezegd: gedraag je, accepteer onze normen en waarden, integreer en leer Nederlands.

Dat is toch geen bijzondere vraag?

Waar in de wereld kan ik als Christen naar toe in een Moslim land en dan ff aankloppen of ik op mijn klompjes in mijn korte broek en mijn vrouw in haar jurkje naar een kerk toe kan?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:07:
[...]

Waarom zouden VVD en NSC dit doen?
Om niet samen met de PVV te hoeven regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 15:15
PP_Sound schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:11:
[...]

Om niet samen met de PVV te hoeven regeren.
Dus dan steunen ze het PVV beleid maar terwijl ze evenveel zetels hebben als de regering...de kans is groter dat vanavond de maan tegen de aarde aanknalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
loewie1984 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:10:
[...]

Als ze het al willen komt het er niet doorheen bij de coalitiepartner of gedoogpartner, en ik ben er van overtuigd dat het al in de kiem wordt gesmoord aan de onderhandelingstafel tijdens de formatie.

En ik snap de verwijten van links wel: ze roepen 20 jaar lang dat ‘alle buitenlanders eruit moeten’, er wordt gezegd: gedraag je, accepteer onze normen en waarden, integreer en leer Nederlands.

Waar in de wereld kan ik als Christen naar toe in een Moslim land en dan ff aankloppen of ik op mijn klompjes in mijn korte broek en mijn vrouw in haar jurkje naar een kerk toe kan?
En dat kan hier dus allemaal en alleen omdat we een grondwet hebben die dat garandeert.

Het punt is dat het programma van de PVV een essentieel onderdeel bevat wat een rechtstreekse afbraak doet aan de grondwet, dat het nu nog sneuvelt aan de onderhandelingstafel snap ik.

Het gaat mij erom dat de kiezer niet door lijkt te hebben wat de grondwet beschermd. Laat ik het anders verwoorden.

Extremisme en terrorisme op basis van geloof, en nu is dat vanuit islamitische hoek, in de laatste golf, is niet anders dan terrorisme op basis van welk ander geloof of ideologie dan ook.

Dat moet bestreden worden, maar je kan daarbij niet iedereen over 1 kam scheren en de grondwet aanpassen zodat je dat geloof of die overtuiging niet meer mag hebben.

In beginsel heeft geen enkel geloof namelijk een terroristische inslag.

Je moet de gewone burgers beschermen tegen de extremisten, maar niet door maar rechten af te nemen van iedereen. Dat is schieten met hagel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:14:
[...]

Dus dan steunen ze het PVV beleid maar terwijl ze evenveel zetels hebben als de regering...de kans is groter dat vanavond de maan tegen de aarde aanknalt.
Dan krijgen PVV en BBB de kans om zich te bewijzen, JA21 zal ook wel aan willen sluiten, FvD lijkt me niet zo'n goed idee maar dat moeten ze dan zelf maar bekijken.

Ik verheug me nu al op de bezetting van alle ministeries. Dat wordt weer lachen.

[ Voor 8% gewijzigd door PP_Sound op 24-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:53:
[...]

Ik denk echter dat VVD onderschat wat voor impact dit voor de toekomst gaat hebben. Mensen vergeten inderdaad wel snel bepaalde zaken, kijk maar naar de hoeveelheid stemmen die de VVD nog heeft gekregen, terwijl ze na jaren de toeslagen affaire nog niet opgelost hebben, de Groningers niet hebben geholpen en ons Nederlanders hebben opgescheept met een tal van onwijs grote uitdagingen met migratie, het woningentekort en de zorg. Maar aan de andere kant zijn mensen ook klaar met de politieke spelletjes, het vertrouwen in de politiek is ontzettend laag en ik ben bang dat de VVD niet door heeft dat de manier waarop ze zich nu opstellen voor nog meer gezichtsverlies en ontevredenheid lijdt.
Ik denk dat NSC echt wel gaat mee regeren als ze het eens kunnen worden, die gaan niet hetzelfde doen als de VVD. NSC had geen problemen met een minderheidskabinet.

Ik heb zelf het gevoel dat de VVD naar een of twee jaar de handdoek in de ring gaat gooien als er een gedoogconstructie komt. Vooral als ze denken dat ze hun imago weer hebben opgekrikt. Ik hoop alleen dat mensen daar doorheen prikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Andyk125 op 24-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10
DeKever schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:12:
Gegeven deze feiten, wat is dan verstandig?
Wat 'verstandig' is dat boeit niet want dat komt blijkbaar niet aan.

Wat effectief zou kunnen zijn, om ergens te beginnen is
  • bij herhaling communiceren in welke mate de have-not's zullen worden ontzien bij alle uitdagingen. Het verhaal van de sterkste schouders/zwaarste lasten heeft twee kanten.
  • bij herhaling te laten zien dat de populistische oplossingen niet realistisch zijn en laten zien waarom.
  • bij herhaling te laten zien hoe bepaalde partijen alleen selectieve belangen dienen.
Ja dat is 3 keer 'bij herhaling', herhaling werkt in de reclame en in het onderwijs.
En humor helpt, zie Lubach.

En dan hopen dat de groepen waarvoor je het allemaal doet niet alleen de telegraaf lezen of alleen verstrooing zoeken op tv.

Het is een up-hill battle, dat lijkt me wel.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:19

hneel

denkt er het zijne van

Waar vind ik trouwens de complete uitslagen? Dus het totaal aantal stemmen per partij.
Ik ben wel benieuwd wie van de 2 er meer stemmen kreeg: CDA of SP? En PvdD of FvD?

Vroeger stonden dit soort uitslagen altijd de volgende dag op de voorpagina van de krant.
Maar nu vind ik ze nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46

drooger

Falen is ook een kunst.

hneel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:00:
Waar vind ik trouwens de complete uitslagen? Dus het totaal aantal stemmen per partij.
Ik ben wel benieuwd wie van de 2 er meer stemmen kreeg: CDA of SP? En PvdD of FvD?

Vroeger stonden dit soort uitslagen altijd de volgende dag op de voorpagina van de krant.
Volgens mij wordt dat pas vanaf 1 december bekend gemaakt:
Het centraal stembureau (de Kiesraad) stelt de officiële uitslag van de Tweede Kamerverkiezing van 22 november 2023 vast in een openbare zitting, op vrijdag 1 december om 10.00 uur in de Tweede Kamer. De zitting is te volgen via een livestream.
Bron: https://www.kiesraad.nl/v...agen/bekendmaking-uitslag

edit:
Al zal je natuurlijk vast wel ergens een officieus samenraapsel van alle gemeenten kunnen vinden. Ik heb ze alleen nog niet gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door drooger op 24-11-2023 23:21 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

hneel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:00:

Alstublieft: https://wiekrijgtderestzetel.nl/stemcijfers.html Ik heb maar zelf een website opgezet die de ANP feeds continue uitleest.

Het is nog wachten op de laatste 15% van gemeente Amsterdam (die zou vanavond komen is niet gebeurd) en de ongeveer 35.000 briefstemmbers, die komen begin volgende week.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 25-11-2023 00:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wonderlijk, je hebt op een partij gestemd die je zelf niet serieus neemt als ik het goed begrijp?

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:34
Het hele verkiezingsprogramma van de PVV staat vol met dingen die grondwettelijk gezien niet kunnen.

Als er uit een formatie met de bekende partijen een half verkiezingsprogramma geschrapt wordt, dan noemen we dat 'kiezersbedrog' en 'ze doen niet wat ze hadden beloofd!'

En nu bij de PVV is het opeens toevallig gewenst dat die ene helft die dan toch wel lastig wordt, genegeerd word?

Dat staat er simpelweg niet bij. Ook niet bij een andere kandidaat dan de lijsttrekker.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:37:
[...]

Wonderlijk, je hebt op een partij gestemd die je zelf niet serieus neemt als ik het goed begrijp?
Ik gok dat hij niet de enige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:37:
[...]

Het hele verkiezingsprogramma van de PVV staat vol met dingen die grondwettelijk gezien niet kunnen.
Die schuift Wilders in zijn eentje aan de kant wanneer het hem uitkomt want zo werkt het in die partij.

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 25-11-2023 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

PP_Sound schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 01:08:
[...]

*knip* s.v.p. geen rants. Als je maatregelen voorstelt, dan zien we graag ook onderbouwing en stappen qua haalbaarheid in relatie tot de EU en andere instituties.

[ Voor 147% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
*knip* commentaar op moderatie mag in een DM naar de mods, maar hoort niet in het topic.

[ Voor 101% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
[...]

*knip* maak het s.v.p, niet persoonlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 25-11-2023 02:48 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Real schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:44:
[...]

Waar haal jij dat nu uit? Er staat toch niets over 'beter voelen'? En waarom was de reactie 'links'?
Het lijkt er eerder op dat rechtse mensen zich altijd minder voelen en dat vertalen naar dat linkse mensen zich beter voelen. Dat zie je op alle fora. Zelfs nu rechts veel groter is dan links voelen ze zich nog steeds Calimero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:47

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Stem dan gewoon niet i.p.v. te trollen met een stem op een racistische partij, zou ik zeggen.

Maar eigenlijk vind ik dat ze ook de blanco stemmen zouden moeten tellen.

Wat is trouwens het uiteindelijke opkomstpercentage?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
[...]

En gezien jouw reactie, en de nodige andere, is dat vreemd? Links kan het gewoon niet goed doen. De nuances worden genegeerd, en als je daar dan op wijst ben je elitair en hautain. Maar dat mag je dan kennelijk weer niet benoemen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sowieso roepen ze dat het tijd is voor een rechts kabinet, want de linkse kabinetten hebben ons gebracht waar we nu zijn.

Kan me geen links kabinet herinneren. Voor mijn gevoel is het al even meer een centrum rechts kabinet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:51:
Sowieso roepen ze dat het tijd is voor een rechts kabinet, want de linkse kabinetten hebben ons gebracht waar we nu zijn.

Kan me geen links kabinet. Voor mijn gevoel is het al even meer een centrum rechts kabinet.
Nederland heeft inderdaad nog nooit een links kabinet gehad.

Wél centrumlinkse kabinetten, maar de laatste daarvan was Kabinet-Den Uyl van 1973-1977.

Dat is dus 50 jaar geleden.

Daarna heeft Nederland alleen nog maar (centrum-)rechtse kabinetten gehad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 18:16
Oef... of dit nou zo slim was van de vvd? Dit gaat een ellenlange formatie worden, als er uberhaupt al wat te formeren gaat worden. Ik denk eerder dat de vvd de zwarte piet krijgt toegespeelt en bij de volgende verkiezingen nog wat zetels kan inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 06:44:
[...]

Maar eigenlijk vind ik dat ze ook de blanco stemmen zouden moeten tellen.
Dat doen ze ook.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jordy89
ijdod schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:32:
[...]

En gezien jouw reactie, en de nodige andere, is dat vreemd? Links kan het gewoon niet goed doen. De nuances worden genegeerd, en als je daar dan op wijst ben je elitair en hautain. Maar dat mag je dan kennelijk weer niet benoemen.
Ik stem overigens geen PVV, maar het valt mij op dat er vaak minder respect is voor mensen die rechts stemmen en dat die worden weggezet als xenofobisch/dom etc. De mensen die rechts stemmen respecteren de linkse stemmers veel meer dan andersom. Er wordt niet constant betweterig geprobeerd om iemand te overtuigen om ook rechts te stemmen. Ik chargeer nu, maar deze tendens valt mij gewoon op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
jordy89 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:34:
[...]

Ik stem overigens geen PVV, maar het valt mij op dat er vaak minder respect is voor mensen die rechts stemmen en dat die worden weggezet als xenofobisch/dom etc. De mensen die rechts stemmen respecteren de linkse stemmers veel meer dan andersom. Er wordt niet constant betweterig geprobeerd om iemand te overtuigen om ook rechts te stemmen. Ik chargeer nu, maar deze tendens valt mij gewoon op.
Er zit dan ook nog wel een verschil tussen rechts VVD of PVV stemmen.

Ik vind mensen die niet verder kunnen kijken dan populistisch/xenofoob geroeptoeter ook gewoon dom. En elk gesprek dat ik de afgelopen dagen gehad heb met PVV stemmers komt neer op dezelfde niet reële angsten en verwachtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Als ik naar een reactie-segment kijk over bijv. klimaat of asiel, zoals bijv. op GeenStijl of nu.nl, dan zou je juist het compleet andere beeld krijgen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:57:
[...]

Ik vind mensen die niet verder kunnen kijken dan populistisch/xenofoob geroeptoeter ook gewoon dom. En elk gesprek dat ik de afgelopen dagen gehad heb met PVV stemmers komt neer op dezelfde niet reële angsten en verwachtingen.
Wat slap gelul.
Wat mij opvalt is posts zoals deze allemaal prima is. Maar zodra er een ander geluid komt het wordt weggemoffeld gemodereerd.

Niet reële angsten zijn er andersom ook. 1933-1945 heb ik voorbij zien komen in het topic. Straks gaan alle moslims het land uit. Straks dit . Straks zo.

Het zal er niet van komen. Maar zet dan maar GL/PVDA en PVV in 1 hok. Dan heb je een middenkabinet waar iedereen wat meer of minder van hun standpunten zal moeten accepteren.

Maar nee. Ga vooral mokken tegenover de ander.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Voor de zoveelste keer, kom een keer uit die Pavlov reactie om iedereen die het niet met je eens is als linkse vluchtelingknuffelaar neer te zetten.

Mensen wijzen gewoon op de ongrondwettelijke en volledig onrealistische standpunten van de PVV, daar is niks links of rechts aan, dat zijn gewoon feiten die ik nog niemand heb zien ontkrachten. Het enige tegenargument wat telkens komt is dat PVV-stemmers ook wel weten dat al die standpunten onzin zijn en nooit doorgezet kunnen worden, maar dat het zo’n warm gevoel geeft dat iemand op hun angsten inspeelt.

Sorry maar dat vind ik wel heel zwak.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11
https://decorrespondent.n...8704e69&mc_eid=dab3518bf5

Mooie analyse over het "nostalgisch nationalisme" dat nu ook in Nederland de kop opsteekt. Nostalgie naar een verleden dat nooit waar geweest is.
Dat dit nostalgisch nationalistische verhaal zo resoneert is evenzeer de verdienste van de retorische begaafdheid van zijn bekendste verkondigers als van de chronische tekortkomingen van zijn prominentste bestrijders.

Want al jarenlang lijdt de progressieve politiek wereldwijd aan een schreeuwend tekort aan verbeeldingskracht. Overal in het Westen, Nederland niet uitgezonderd, kampt de progressieve politiek, zowel liberaal als sociaal-democratisch, met hetzelfde probleem: ze heeft geen overtuigend vergezicht dat schetst hoe de wereld fundamenteel beter kan.

Tussen de melodietjes van eerlijker delen en biologischer boeren klinkt namelijk voortdurend het refrein van: minder, minder, minder. Niet het soort ‘minder’ waarmee Geert Wilders al jaren tegen de grenzen van de rechtsstaat aanschuurt, maar van het soort waarmee je de rijke westerse postmoderne consument regelrecht het kamp van de tegenpartij injaagt: die van minder vlees op de barbecue, minder vakanties in verre oorden, minder vrijheid om te doen en laten wat je wil.

Waar de nostalgisch nationalist zijn achterban, doodsbang voor de toekomst, mee op reis neemt naar mythische tijden van overvloed, toen Amerika nog great was, en Nederland nog ‘van ons’, daar spiegelt de progressief te vaak, en te luid, een toekomst voor van ‘doen of doodgaan’, ‘ontgroeien’ en een ‘rebellie tegen de uitsterving’.

Een verhaal dat weliswaar gestoeld is op een bittere, wetenschappelijke werkelijkheid – maar geen verhaal over een toekomst om naar te verlangen.
En inderdaad een tekortkoming om het alternatief aantrekkelijker te doen lijken dan de valse beloftes van populistisch rechts :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:05
[...]

De gemiddelde PVV stemmer heeft op korte noch lange termijn baat bij een stem op PVV. Hoe zou jij het gedrag om tegen eigen belang in te stemmen anders classificeren?

Er wordt ook zeker niet overtuigd om rechts te stemmen. Er worden gewoon populistische one-liners gedropt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Millie-ano schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:02:
[...]

Dat wij tegen zij wordt andersom door de andere kiezers net zo goed uitgedragen. Wij gaan niet met zij regeren. Wij zijn wel weldenkend dan zij. Wij hebben ons wel beter ingelezen dan zij... Omdat wij wel "iedereen" willen betrekken (behalve zij uiteraard) .. omdat wij <enter random tegenstelling> dan zij ..
Ik heb het niet over kampen met verschillende politieke overtuigingen. Ik heb het over dingen als "minder, minder, minder".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

zal 'm dan nog eens een keer herhalen hier;

Iedereen heeft recht op een Linkse vrijheid van meningsuiting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

drooger schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:03:
[...]

Als ik naar een reactie-segment kijk over bijv. klimaat of asiel, zoals bijv. op GeenStijl of nu.nl, dan zou je juist het compleet andere beeld krijgen.
Ja. En de D66 rechters natuurlijk. Die kwamen regelmatig langs.
Snap zelf de aantrekkingskracht van geenstijl niet. Ordinair taalgebruik in de artikelen. Maar Joop is niet veel beter. Kom bij beide vrijwel nooit meer. Ook dumpert kom ik nooit. Alle 3 ranzige sites vol haters die de hand boven het hoofd word gehouden.. mits je natuurlijk de juiste haat uitdraagt! Echokamers en tijdverspilling.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

DirtyBird

Praktiserend denker

_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:14:
[...]

Bedoel je vrijheid van linkse-meningsuiting, of vind je vrijheid van meningsuiting een links fenomeen? :/

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:05
[...]

Wie willen de publieke omroep afschaffen of vervangen, omdat de mening ze niet bevalt? Is overigens wel heel duidelijk bij alle nationalistische bewegingen. Kijk naar Polen, kijk naar Hongarije, etc.

Wil je dat onze samenleving die kant op gaat?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
[...]

Ik zie bij ver rechts veel vaker feitenvrije argumenten, snedige oneliners en gebrek aan nuance. Dan valt er weinig te overtuigen naar linkser toe. Het is mijns inziens ook waarom de VVD in die kringen vaak ook al als links wordt weggezet. En die geschetste beeldvorming komt vaak letterlijk van de gegeven stellingen en antwoorden (vandaar mijn 'vind je het gek'). Ik heb het dan niet over zaken als belastingtheorie, of bedrijven of burgers belasten beter is of juist niet. Dat gaat voorbij aan agree to disagree.

(dat is niet iets inherent van links of rechts specifiek, wel iets van extremen, en in de huidige praktijk speelt dat in veel grotere mate op de rechterkant)
Millie-ano schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:08:
[...]

Wat slap gelul.
Wat mij opvalt is posts zoals deze allemaal prima is. Maar zodra er een ander geluid komt het wordt weggemoffeld gemodereerd.

Niet reële angsten zijn er andersom ook. 1933-1945 heb ik voorbij zien komen in het topic. Straks gaan alle moslims het land uit. Straks dit . Straks zo.

Het zal er niet van komen. Maar zet dan maar GL/PVDA en PVV in 1 hok. Dan heb je een middenkabinet waar iedereen wat meer of minder van hun standpunten zal moeten accepteren.

Maar nee. Ga vooral mokken tegenover de ander.
En met alle respect, dit is dus precies mijn punt. Geen enkele zelfreflectie *waarom* iets wordt weggemodereerd, nee hoor dat is enkel wegens een 'ander geluiid'. Nooit wegens de inhoud (or lack thereof) van dat geluid. Lekker feitenvrij roeptoeteren, maar als je nuance zoekt heeft 'links' het gedaan.

Maar het beestje benoemen, dat mag dan niet. Grappig, daar ze al jaren zeuren dat 'hun issues niet benoemd mogen worden', ondanks hele politieke partijen die dat doen, de rest van de politiek die dat ook doen, media die dat doen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:40
[...]

PVV is niet rechts, PVV is populistisch. Een kleine greep uit het partijprogramma:
› Verlaging BTW op boodschappen van 9% naar 0
› Verlagen energierekening (lagere belasting en btw)
› Verlagen sociale huren
› Verhogen wettelijk minimumloon
› Verhogen van de huurtoeslag
› Afschaffen van het eigen risico in de zorg
› Verlaging van de brandstofaccijnzen
› Verhoging ouderenkorting
› Handhaven IOAOW

Zijn toch typisch linkse punten die ik ook bij een partij als de SP zou verwachten. Verder is er natuurlijk het klimaat hoofdstuk, maar dat zou ik niet als links - rechts categoriseren, maar als progressief - conservatief, waarbij de PVV ultra conservatief is in deze. Het enige punt waar ze uitgesproken rechts zijn is migratie en hoe het standpunt over de islam bestempeld moet worden?

Overigens zie ik van rechts over links net zo veel kansloze opmerkingen, zoals bijv "links deugmens".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
loewie1984 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:10:
[...]

Turkije

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:13
[...]

Bedankt trouwens, lees ook even mijn post een paar pagina's terug waarom ik PVV gestemd hebt. Beetje kortzichtige reactie van je. Je doet overigens nu precies wat Wilders ook doet he lekker polariseren door mensen dom te noemen die op de grootste partij van Nederland hebben gestemd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
voor de paar mensen hierboven die reageerde op mijn vorige post;

het lijkt me wel inmiddels een bekend gegeven dat je als je in een kring van collegae, familie of vrienden vaker open kan zijn met een Linkse mening met vrijwel alleen maar ja-knikkers, met een rechtse mening heb je vooral te maken met soort van kruisverhoren en de alom bekende stempels als racistisch en/of exenofoob.

En dat bedoel ik niet om een soort van zielig te zijn, het is op veel werkvloeren, vriendengroepen en familie gewoon de werkelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 25-11-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:25:

En met alle respect, dit is dus precies mijn punt. Geen enkele zelfreflectie *waarom* iets wordt weggemodereerd, nee hoor dat is enkel wegens een 'ander geluiid'. Nooit wegens de inhoud (or lack thereof) van dat geluid. Lekker feitenvrij roeptoeteren, maar als je nuance zoekt heeft 'links' het gedaan.

Maar het beestje benoemen, dat mag dan niet. Grappig, daar ze al jaren zeuren dat 'hun issues niet benoemd mogen worden', ondanks hele politieke partijen die dat doen, de rest van de politiek die dat ook doen, media die dat doen...
Noem iets uit de quote van Hubers wat inhoud heeft. En waarom zijn quote op basis van die inhoud niet gemodereerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:00
https://www.opendoors.nl/ranglijst/turkije/
Het is daar voor Christenen niet beter dan voor Moslims in Nederland met PVV aan het roer..

Heb je nog meer slechte voorbeelden?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 25-11-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:28:
voor de paar mensen hierboven die reageerde op mijn vorige post;

het lijkt me wel inmiddels een bekend gegeven dat je als je in een kring van collegae, familie of vrienden vaker open kan zijn met een Linkse mening met vrijwel alleen maar ja-knikkers, met een rechtse mening heb je vooral te maken met soort van kruisverhoren en de alom bekende stempels als racistisch en/of exenofoob.

En dat bedoel ik niet om een soort van zielig te zijn, het is op veel werkvloeren, vriendengroepen en familie gewoon de werkelijkheid.
Dat ligt misschien ook aan je definitie van "rechts", is dat een kleine overheid, lage belastingen, nadruk op zelfredzaamheid of meer grenzen dicht, verbod op de islam en asielzoekers komen er niet meer in.
Ik herken mij in ieder geval totaal niet in bovenstaande, maar goed mogelijk heeft dat met de bubbel te maken waarin ik mij bevind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Oilman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:26:
[...]

PVV is niet rechts, PVV is populistisch. Een kleine greep uit het partijprogramma:
› Verlagen sociale huren
› Handhaven IOAOW
heel veel Nederlanders kunnen nauwelijks het einde van de maand halen en dan spreken deze punten natuurlijk aan.
Er zijn echt veel Nederlanders die NU een probleem hebben en dat graag zien opgelost worden.

Die zijn niet of nauwelijks bezig over hoe de wereld over 50 jaar eruitziet. Die zijn niet bezig met een warmtepomp van +€10.000 , ze hebben het loeizwaar om het einde van de maand te halen.
Een D66 heeft vol ingezet op klimaat en heeft de eerder door mij aangehaalde groep Nederlanders in zijn geheel niet aangesproken deze campagne (gezien de uitslag).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:06
Oilman schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:26:
[...]

› Verlagen sociale huren
› Handhaven IOAOW

Zijn toch typisch linkse punten die ik ook bij een partij als de SP zou verwachten. Verder is er natuurlijk het klimaat hoofdstuk, maar dat zou ik niet als links - rechts categoriseren, maar als progressief - conservatief, waarbij de PVV ultra conservatief is in deze. Het enige punt waar ze uitgesproken rechts zijn is migratie en hoe het standpunt over de islam bestempeld moet worden?

Overigens zie ik van rechts over links net zo veel kansloze opmerkingen, zoals bijv "links deugmens".
Ik zou het tof vinden als PVV’ers eens over de brug komen met hoe bovenstaande zaken betaald moeten worden. De asielopvang gaat dicht dus dat levert 0.5 - 1.5 miljard op. De BTW op boodschappen eraf is al 7 miljard.

Het programma is gewoon een populistisch kletsverhaaltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
mitsumark schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:34:
[...]

https://www.opendoors.nl/ranglijst/turkije/
Het is daar voor Christenen niet beter dan voor Moslims in Nederland met PVV aan het roer..

Heb je nog meer slechte voorbeelden?
De bijbel is verboden in Turkije? In de meeste overwegend islamitische landen is er ook een kleine (orthodoxe) christelijke kerk aanwezig. Als het partijprogramma van de PVV uitgevoerd wordt, dan moet Nederland afzakken naar het niveau van pak 'm beet Iran en Pakistan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:11:
https://decorrespondent.n...8704e69&mc_eid=dab3518bf5

Mooie analyse over het "nostalgisch nationalisme" dat nu ook in Nederland de kop opsteekt. Nostalgie naar een verleden dat nooit waar geweest is.

[...]

En inderdaad een tekortkoming om het alternatief aantrekkelijker te doen lijken dan de valse beloftes van populistisch rechts :/ .
Dat vat het goed samen. Het vergezicht (PvdA / GL heeft dat wel) van we moeten nu acteren want anders is het Amersfoort / Venlo aan Zee komt niet net zo positief / optimistisch over als het geluid van Nederland voor de Nederlanders en directe lastenverlichting die niet alleen Wilders voorspiegelt maar ook een Vd Plas met BBB, Baudet met FvD.

Wat daarbij komt dat links weigert te erkennen dat arbeidsmigratie nadelen kent, de multiculturele samenleving lang niet voor iedereen als een verrijking aanvoelt. En zaken als lgbtq+ rechten niet voor iedereen evenveel prioriteit krijgt boven klassieke rechtse thema als de economie, veiligheid, migratie. Dat vervolgens het geschetste beeld van rechtse partijen haaks staat op internationale wetgeving, gerechtelijke uitspraken doet er qua uitvoerbaarheid niet toe voor de kiezers. Het is het gevoel van verandering kunnen afdwingen, gehoord worden wat de doorslag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:38:
[...]

ik respecteer je duiding, maar het ietwat neerbuigende antwoord als hierboven is, in mijn ogen , nou net 1 van de redenen geweest dat PVV zoveel zetels heeft behaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bananenplant
Ipv oeverloos praten over links of rechts is het wellicht zinniger om vast te stellen dat een kwart van het electoraat op een populistisch-nationalistische partij gestemd heeft en wat dit betekent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Ben blij dat er beetje bij beetje meer aandacht komt in de media voor alle migranten die PVV hebben gestemd.

Ik weet mij omringd door migranten, expats en zelfs 1e generatie vluchtelingen die PVV hebben gestemd. Ook zij beseffen dat er nu echt wat aan migratie moet worden gedaan. Daarom slaat de verdeeldheidsstrom waar Frans op slaat nauwelijks aan. Populistisch angst aanjagen: de meeste stemmers trappen daar niet in. Mijn boodschap voor Frans en al zijn witte elitaire vrienden is: meng je in het dagelijkse leven is echt met migranten in plaats van het altijd voor ze “op te nemen”.

Zelfs Nederlandse-Marokkanen om mij heen stemmen PVV. Hardwerkende mensen die zich nauwelijks aangesproken hebben gevoeld door Wilders afgelopen jaren.

PVV is juist deze verkiezingen een brede volkspartij waar mensen van allerlei komaf zich in kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Bananenplant schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:43:
Ipv oeverloos praten over links of rechts is het wellicht zinniger om vast te stellen dat een kwart van het electoraat op een populistisch-nationalistische partij gestemd heeft en wat dit betekent.
Voeg daar maar conservatief aan toe.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
[...]

Ik zou het tof vinden als PVV’ers eens over de brug komen met hoe bovenstaande zaken betaald moeten worden. De asielopvang gaat dicht dus dat levert 0.5 - 1.5 miljard op. De BTW op boodschappen eraf is al 7 miljard.

Ik denk dat de gemiddelde PVV kiezer het ook helemaal niet erg vindt als niet al die zaken worden geregeld. ik denk dat die het al prima vindt als de immigratie stopt... En met die hoofdzaak maken alle bijzaken minder uit.

Eventueel gaat de PVV ook aan de slag met nog iets uit je lijst. Of dat nou 'de sociale huren verlagen' is of iets anders. Desnoods niks. Ik denk ook niet dat de Islam de reden is dat de PVV nu zo groot is geworden, maar meer dat mensen ook gewoon stemmen uit onvrede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Helixes schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:45:
[...]

Voeg daar maar conservatief aan toe.
Bij de PVV zijn de progressieve waarden veiliger op termijn dan bij de partijen die het woord Islam nooit in de mond durven te nemen.

Een stem op de PVV vandaag is voor mij ook een progressieve stem op langere termijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Malarky schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:47:
Bij de PVV zijn de progressieve waarden veiliger op termijn dan bij de partijen die het woord Islam nooit in de mond durven te nemen.

Een stem op de PVV vandaag is voor mij ook een progressieve stem op langere termijn.
Dat mag je uitleggen.

PVV bij uitstek verlangt terug naar een tijd dat alles beter was, ook al heeft die tijd nooit echt bestaan. Dat definieert conservatisme.

Waarin zie jij de progressieve kant van de PVV?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Joosie200 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:42:
[...]

Wat daarbij komt dat links weigert te erkennen dat arbeidsmigratie nadelen kent, de multiculturele samenleving lang niet voor iedereen als een verrijking aanvoelt. En zaken als lbtq+ rechten niet voor iedereen evenveel prioriteit krijgt boven klassieke rechtse thema als de economie, veiligheid, migratie.
De paradox van inclusief willen zijn voor iedereen is inderdaad dat je dat dus ook wilt zijn voor migranten uit landen met behoudendere opvattingen over dit soort thema's dan Nederland (wat meestal zo is). Dat is iets waarvan ik persoonlijk vind dat er wel wat meer tolerantie voor mag zijn vanuit de progressieve hoek :) .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Malarky schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:47:
[...]

Hoe dan? Werkelijk alles is op de korte termijn gericht, klimaat, pensioenleeftijd, migratie, Europa etc. Hoe pakt dat op lange termijn progressief uit? Puur door dat we vooral de islam conservatief vinden en die naar buiten willen?

De PVV verlangt terug naar een land dat we nooit waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
[...]

Deze mening mag men best uiten, maar dan heb ik ook de vrijheid om het dom te vinden.

Overigens zijn er zeker zaken die niet geuit mogen worden wat mij betreft. Maar daarvoor verwijs ik graag naar de paradox of tolerance. Een oplossing van deze paradox wordt op wiki beschreven als:
A similar solution has been proposed by describing tolerance as a social contract, wherein the intolerant have violated the terms of the social contract and are thereby not subject to its protection.
Wat dan wel weer een grappige overlap heeft met de NSC die de schone taak in de schoenen krijgt om dat sociale contract vorm te gaan geven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:43:
[...]

ik respecteer je duiding, maar het ietwat neerbuigende antwoord als hierboven is, in mijn ogen , nou net 1 van de redenen geweest dat PVV zoveel zetels heeft behaald.
Maar dat is juist het probleem. Het *is* een ondoordacht populistisch kletspraatje. Maar je mag het niet als ondoordacht populistisch kletspraatje benoemen want dan kom je belerend en elitair over? Een soort catch-22.
Denk je dat linkse stemmers niet waanzinnig gefrustreerd zijn? Ze kijken naar de doorgerekende plannen van hun partijen en zien dat die het meest opleveren voor de Henk & Ingrids van deze wereld en zien vervolgens Henk & Ingrid stemmen op een partij die een (voor hen) overduidelijk populistisch kletspraatje heeft, dat niet doorgerekend is (met een reden uiteraard) en dat mogen ze vervolgens niet tegen Henk & Ingrid vertellen, want dan komen ze betweterig over. 8)7

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
FunkyTrip schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:57:
[...]

Maar dat is juist het probleem. Het *is* een ondoordacht populistisch kletspraatje. Maar je mag het niet als ondoordacht populistisch kletspraatje benoemen want dan kom je belerend en elitair over? Een soort catch-22.
Denk je dat linkse stemmers niet waanzinnig gefrustreerd zijn? Ze kijken naar de doorgerekende plannen van hun partijen en zien dat die het meest opleveren voor de Henk & Ingrids van deze wereld en zien vervolgens Henk & Ingrid stemmen op een partij die een (voor hen) overduidelijk populistisch kletspraatje heeft, dat niet doorgerekend is (met een reden uiteraard) en dat mogen ze vervolgens niet tegen Henk & Ingrid vertellen, want dan komen ze betweterig over. 8)7
zouden die doorberekeningen het mega succes verklaren deze Verkiezingen van een D66?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:18
[...]

Er staan best wat punten op die haalbaar zijn, een is bijvoorbeeld het eigen risico, dit verdiend zichzelf terug doordat zorgmijders minder dure behandelingen of operaties nodig hebben als ze direct naar de dokter gaan met problemen. Veel zorgmijders hadden prima uit de voeten gekund met fysio, dat kost een paar honderd euro voor de verzekeraar, maar na een jaar kutten moeten ze nu ineens aan een operatie van 10K of meer. En dan hebben we niet over een deel van de mensen in de WIA die niet kunnen werken omdat ze de behandeling niet kunnen betalen. Bij het UWV hebben ze hun handen vol hier aan.

Accijns verlaging naar het niveau van België zal niet zoveel kosten want de grensoverstekers zal hiermee fors beperkt worden. BPM op auto's afschaffen zal een forse verhoging van nieuwe auto's brengen omdat het nu ineens betaalbaar is om een nieuwe auto te kopen.

Er is meer mogelijk als je verder kijkt dan de neus lang is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Andyk125
Helixes schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:48:
[...]

Dat mag je uitleggen.

PVV bij uitstek verlangt terug naar een tijd dat alles beter was, ook al heeft die tijd nooit echt bestaan. Dat definieert conservatisme.

Dit is wel heel erg kortzichtig en doet absoluut geen recht aan waarom de meeste mensen de PVV hebben gestemd. Ook al ben ik er zelf niet een van. Je ziet overal dat mensen verandering willen, omdat het op de huidige manier niet goed ging en niet omdat ze direct terug verlangen naar vroeger. Als mensen nu echt reflecteren dan is dat ook echt het geval, voor heel veel mensen in Nederland gaat het niet goed.

Nog nooit hebben zoveel gezinnen en alleenstaanden moeite om de maand door te komen. Er zijn al tientallen jaren niet zoveel mensen die zich melden bij de voedselbank. Mensen kunnen hun verwarming niet aanzetten omdat de energieprijzen belachelijk hoog zijn. En dan hebben we het nog niets over de toeslagen affaire, Groningen, het woningtekort en de migratieproblemen.

Dat gezeik dat men verlangt naar een betere tijd die er zogenaamd niet geweest is slaat echt helemaal nergens op, want die was er wel voor miljoenen mensen. Alleen omdat er een deel van de bevolking is die het extreem goed heeft wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. De reden waarom iedereen zo verbaast is over de winst van de PVV is omdat mensen in hun eigen bubbel zitten en niet verder kijken naar wat er echt in de samenleving speelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

Klimaatpotje waar 25 miljard inzit leegtrekken? De status van netto betaler aan de EU, want dat zijn wij al jaren,omdraaien? Een groot deel van de achterban is iedere maand bezig met overleven, die zien het klimaat niet als prioriteit. Wat je daar ook van mag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:24
spijkerhoofd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:01:
[...]

Er staan best wat punten op die haalbaar zijn, een is bijvoorbeeld het eigen risico, dit verdiend zichzelf terug doordat zorgmijders minder dure behandelingen of operaties nodig hebben als ze direct naar de dokter gaan met problemen. Veel zorgmijders hadden prima uit de voeten gekund met fysio, dat kost een paar honderd euro voor de verzekeraar, maar na een jaar kutten moeten ze nu ineens aan een operatie van 10K of meer. En dan hebben we niet over een deel van de mensen in de WIA die niet kunnen werken omdat ze de behandeling niet kunnen betalen. Bij het UWV hebben ze hun handen vol hier aan.

Accijns verlaging naar het niveau van België zal niet zoveel kosten want de grensoverstekers zal hiermee fors beperkt worden. BPM op auto's afschaffen zal een forse verhoging van nieuwe auto's brengen omdat het nu ineens betaalbaar is om een nieuwe auto te kopen.

Maar is het ding niet juist dat het niet aan de kiezer is uit te leggen, maar aan de partij? Natuurlijk zijn er best dingen mogelijk, maar als er niet uitgelegd wordt wat er op welke manier mogelijk is, dan is het eigenlijk een invuloefening voor de kiezer, die dan maar op hoop van zegen kan zeggen, ik hoop dat deze dingen wel gebeuren en deze niet.

Mijn excuses voor de bij nader inzien vrij onleesbare zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
drooger schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:03:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat zijn geen websites waar ik kom. Mijn ervaring is gebaseerd op dit forum, Reddit en mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:56:
[...]

Hoe dan? Werkelijk alles is op de korte termijn gericht, klimaat, pensioenleeftijd, migratie, Europa etc. Hoe pakt dat op lange termijn progressief uit? Puur door dat we vooral de islam conservatief vinden en die naar buiten willen?

De PVV verlangt terug naar een land dat we nooit waren.
Zie de eerdere quote van Bailey. Soms moet je even op adem komen om vervolgens weer vooruit te kunnen rennen. Op de korte termijn bepaalde zaken oppakken kan ervoor zorgen dat de neuzen vervolgens weer ergens anders opgericht kunnen worden.
_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:35:
[...]

heel veel Nederlanders kunnen nauwelijks het einde van de maand halen en dan spreken deze punten natuurlijk aan.
Er zijn echt veel Nederlanders die NU een probleem hebben en dat graag zien opgelost worden.

Die zijn niet of nauwelijks bezig over hoe de wereld over 50 jaar eruitziet. Die zijn niet bezig met een warmtepomp van +€10.000 , ze hebben het loeizwaar om het einde van de maand te halen.
Een D66 heeft vol ingezet op klimaat en heeft de eerder door mij aangehaalde groep Nederlanders in zijn geheel niet aangesproken deze campagne (gezien de uitslag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:02:
Dit is wel heel erg kortzichtig en doet absoluut geen recht aan waarom de meeste mensen de PVV hebben gestemd. Ook al ben ik er zelf niet een van. Je ziet overal dat mensen verandering willen, omdat het op de huidige manier niet goed ging en niet omdat ze direct terug verlangen naar vroeger. Als mensen nu echt reflecteren dan is dat ook echt het geval, voor heel veel mensen in Nederland gaat het niet goed.
Ik observeer een groot verschil tussen de PVV en diens stemmers. Het kan zijn dat mensen om redenen PVV hebben gestemd dan waar de partij voor staat. Dat vind ik wel interessant.

Maar mijn opmerking sloeg op de PVV zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:32
FunkyTrip schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:57:
[...]

Iemand vertellen dat ie dom doet werkt meestal niet zo goed.

In mijn beleving komt links heel snel prekerig over. Inhoudelijk kan je dan honderd keer gelijk hebben, maar je krijgt het dan niet, om maar eens een wijs en licht populistisch iemand te citeren.

Kan je dan helemaal niet wijzen op het populistische karakter van het programma? Natuurlijk kan dat wel. Maar iets minder frontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 22:45
...berekend volgens modellen waarvan de thans 2 voorstaande regeringspartijen niets in zien. Inc bbb zelfs 3.

Ik ben overigens best benieuwd waar dit allemaal op uit gaat komen maar ik volg en begrijp wel (Omtzigts) idee dat de verkiezingscijfers beloftes zijn die sowieso pas duidelijk worden na een formatie vanwege hun onderhandelbaarheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:59:
[...]

zouden die doorberekeningen het mega succes verklaren deze Verkiezingen van een D66?
Hier kom je weer met een gekke oneliner aan. D'66 is economisch rechts en raakte bovendien een groot deel van zijn kiezers kwijt aan strategische stemmen op GL/PvdA.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
Andyk125 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:02:
[...]

Nog nooit hebben zoveel gezinnen en alleenstaanden moeite om de maand door te komen. Er zijn al tientallen jaren niet zoveel mensen die zich melden bij de voedselbank. Mensen kunnen hun verwarming niet aanzetten omdat de energieprijzen belachelijk hoog zijn. En dan hebben we het nog niets over de toeslagen affaire, Groningen, het woningtekort en de migratieproblemen.
De meeste van deze dingen zijn het gevolg van VVD-beleid en een heilig geloof in de vrije markt.

Maar waarom hebben deze mensen dan geen SP gestemd? Dat lijkt me perfect passen bij deze groep. Die blijkbaar heeft nagelaten om verder te kijken waar de PVV voor staat of het populistisch nationalisme blijkbaar wel best vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 25-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:31
Helixes schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:48:
[...]

Dat mag je uitleggen.

Ik heb niet gestemd, maar zou ook op de PVV hebben gestemd. De redenen:
- alle partijen zeggen mij niks. Vvd? GroenLinks? Geen idee
- ik zie wel in dat migratie een probleem is en alleen maar groter wordt. Zelf heb ik er niks mee te maken, maar ik zou ook geen asielzoekers in de buurt van mijn huis willen hebben.
- geloof maakt mij allemaal niks uit. Of je Christen bent of Moslim maakt mij echt helemaal niks uit. De Koran verbranden vind ik provocatie, maar vind ook niet dat het feit alleen juridische gevolgen zou moeten hebben maar wel de provocatie
- Baudet vond ik ook prima overkomen in een filmpje waarin ik zag dat hij tegen de gender onzin inging. Los dat iedereen zich mag voelen zoals hij/zij wil vind ik dat onderwerp ook veel te ver gaan tegenwoordig en de hetze die vervolgens ontstaat omdat je het er niet mee eens bent of je er niet in kan vinden

Verder vind ik het prima wonen in Nederland voor mezelf en ook financieel vind ik alles prima met mijn salaris en dat van mij vrouw. Ik loop 24/7 veilig over straat en in mijn woonplaats loop ik ook niet om voor een groepje jongeren op straat, ongeacht etniciteit of vervoermiddel.

En voor zover ik weet is PVV en FvD zijn de enige partij die een einde willen aan asielzoekers is. Maar FvD met Baudet trekt mij niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Bailey_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:59:
[...]

Nee, eerder de overschatting van de kiezers dat ze niet voor populisme zouden vallen. Het is heel makkelijk om stemmen te winnen met mooie verhaaltjes, maar is dat het doel? Of is het doel om vooruit te komen in het land?

Je kan iedereen die op de feiten wijst als belerend afstempelen, maar laat dan eens zien waarom ze geen gelijk hebben? Waarom al die genoemde punten wel realistisch zijn. Want tot nu toe kom je niet verder dan een protest tegen iedereen die door je sprookjes heenprikt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy89
fsfikke schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:10:
[...]

Voor de zoveelste keer, kom een keer uit die Pavlov reactie om iedereen die het niet met je eens is als linkse vluchtelingknuffelaar neer te zetten.

Mensen wijzen gewoon op de ongrondwettelijke en volledig onrealistische standpunten van de PVV, daar is niks links of rechts aan, dat zijn gewoon feiten die ik nog niemand heb zien ontkrachten. Het enige tegenargument wat telkens komt is dat PVV-stemmers ook wel weten dat al die standpunten onzin zijn en nooit doorgezet kunnen worden, maar dat het zo’n warm gevoel geeft dat iemand op hun angsten inspeelt.

Sorry maar dat vind ik wel heel zwak.
Ik ga de standpunten van de PVV niet verdedigen, want zoals ik zei ik stem er niet op dus ik sta er ook niet achter. Ik vind alleen dat mensen die op de partij hebben gestemd niet worden gerespecteerd en dat het vanuit de fora etc die ik gebruik enkel vanuit 1 kant lijkt te komen. Ik vind dat daar de mensen te kort mee worden gedaan. Daarnaast zorgt het constant kritiek leveren/proberen te overtuigen alleen maar voor meer stemmen die kant op en verdere polarisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helixes schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:09:
[...]

Ik observeer een groot verschil tussen de PVV en diens stemmers. Het kan zijn dat mensen om redenen PVV hebben gestemd dan waar de partij voor staat. Dat vind ik wel interessant.
Wat ik dan afvraag is waarom mensen zo'n extreme partij kiezen en niet een andere partij, zoals bijvoorbeeld de NSC, de partij die juist verandering als kernpunt heeft.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen puur als tegenstem op zo'n partij als de PVV stemmen en dan kernwaarden (misschien zelf raison d'etre) van de PVV zoals het schrappen van het gelijkheidsbeginsel of vrijheid van religie uit de grondwet maar voor lief nemen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Die redenen boeien nu natuurlijk niet meer, de PVV heeft immers het mandaat gekregen op basis van het volledige programma waarmee ze deze verkiezingen in zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Was ontwikkelingshulp niet al 5 miljard (richtlijn 0.7%, werkelijk iets minder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRAxDz-rnQUlt42zO-uKTHQ-FuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsMZ7nlqd1zfRzhq6FrUXQfg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie zo 30 miljard liggen.
Onderwijs, cultuur, wetenschap kan een deel vanaf.
Buitenlandse zaken / internationale samenwerking kan vrijwel geheel naar 0.
Klimaat.
En daarnaast zijn er al gereserveerde potjes die je anders kunt gebruiken met vele miljarden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:27

Ik denk niet dat de pvv zoveel stemmen heeft gewonnen vanwege hun partijprogramma, maar vanwege de onvrede over andere partijen en hun lijsttrekkers.

De pvv is vanaf dag 1 al een oppositiepartij en veelal uitgekotst door andere partijen. De kans is aanwezig dat ze dachten dat altijd te blijven. Dan kun je het je prima permitteren om onrealistische idealen na te streven en hoef je je niet druk te maken om de betaalbaarheid/haalbaarheid, omdat jouw ideeën toch nooit 1 op 1 uitgevoerd zullen worden.

Juist als oppositiepartij kun je het uiterste opzoeken in je standpunten, zodat daar iig geen twijfel over kan bestaan naar je achterban.

Ik zie het een beetje als onderhandelen; hoog inzetten om zo op een acceptabel punt uit te komen waar beide kanten het gevoel hebben iets gewonnen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:06
spijkerhoofd schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:01:
[...]

Accijnsverlaging is iets van 250 miljoen dat zijn de kosten inderdaad niet. Gezondheidswinst is natuurlijk fijn, maar je kan dat niet direct bij de baten schrijven. Duurt bijvoorbeeld even voordat dat het effect heeft. Dit soort effecten moet je dan ook voor de auto meenemen. Lagere benzine kosten en goedkopere auto’s leidt tot veel meer auto’s op de weg en moeten er dus weer veel dure wegen worden aangelegd.

Toegegeven er zijn best enkele geïsoleerde punten te vinden die haalbaar zijn. Maar het punt blijft dat het grote geheel ontzettend duur en er geen dekking voor en dat maakt het programma zo goed als onhaalbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
fsfikke schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:17:
[...]

Je kan iedereen die op de feiten wijst als belerend afstempelen, maar laat dan eens zien waarom ze geen gelijk hebben? Waarom al die genoemde punten wel realistisch zijn. Want tot nu toe kom je niet verder dan een protest tegen iedereen die door je sprookjes heenprikt.
Volgens mij ligt de wortel van dit probleem erbij dat politiek tegenwoordig een soort markt is met kiezers als consumenten die verwachten dat er geleverd wordt, maar tegelijkertijd steeds minder lid van partijen zijn en nauwelijks meer participeren in politiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:02
anandus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:21:
[...]
Wat ik dan afvraag is waarom mensen zo'n extreme partij kiezen en niet een andere partij, zoals bijvoorbeeld de NSC, de partij die juist verandering als kernpunt heeft.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen puur als tegenstem op zo'n partij als de PVV stemmen en dan kernwaarden (misschien zelf raison d'etre) van de PVV zoals het schrappen van het gelijkheidsbeginsel of vrijheid van religie uit de grondwet maar voor lief nemen.
Ja maar dat relativeren ze weg: "Dat gaat nooit gebeuren", "Ik stem niet op hem vanwege zijn anti-islam standpunt" (wat nou net zijn enige 'DNA' is) etc. En ja, Wilders is een lang eind verwijderd van een meerderheid.

Rationeel gezien zijn de mensen die het moeilijk hebben, financieel, beter af bij de SP of bij GL/PvdA.

Ik denk dat de veelgehoorde analyse (VVD zet de deur open voor de PVV, VVD agendeert migratie, PVV als topic owner profiteert daarvan) wel zo ongeveer klopt.

Ik verwacht om die reden dat bij de volgende verkiezingen de deuren weer dicht gaan en iedereen weer terughobbelt naar de BBB en de NSC

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 25-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-10 22:45
HEY_DUDE schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:26:
[...]

Lagere benzine kosten en goedkopere auto’s leidt tot veel meer auto’s op de weg
Hoe kom je op die conclusie? Mij staat het voor dat veel mensen die kosten als behoorlijke lastenverzwaring zien, en lagere kosten hooguit zorgt voor meer geld in de portemonnee, niet dat ze ineens voor duizenden euros nieuwe autos kopen en veel meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy89
ijdod schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:25:
[...]

Ik zie bij ver rechts veel vaker feitenvrije argumenten, snedige oneliners en gebrek aan nuance. Dan valt er weinig te overtuigen naar linkser toe. Het is mijns inziens ook waarom de VVD in die kringen vaak ook al als links wordt weggezet. En die geschetste beeldvorming komt vaak letterlijk van de gegeven stellingen en antwoorden (vandaar mijn 'vind je het gek'). Ik heb het dan niet over zaken als belastingtheorie, of bedrijven of burgers belasten beter is of juist niet. Dat gaat voorbij aan agree to disagree.

(dat is niet iets inherent van links of rechts specifiek, wel iets van extremen, en in de huidige praktijk speelt dat in veel grotere mate op de rechterkant)

[...]

Ik snap niet waarom er geprobeerd moet worden om met die mensen in discussie te gaan. Als dat de mening van iemand is laat diegene lekker gaan. Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat juist door constant de discussie aan te gaan en proberen te overtuigen dat wat anders beter is mensen nog rechtser worden. Als voorbeeld bijvoorbeeld Sander Schimmelpennink. Die noemt iedereen op X domrechts. Dat zorgt er naar mijn mening alleen maar meer voor dat mensen recht(ser) gaan stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Maar mijn opmerking sloeg op de PVV zelf.
Volgens mij verlangt de PVV ernaar dat de Nederlandse burger weer voorop gezet wordt met het behoud van de Nederlandse cultuur. De manier waarop mensen doen alsof te partij volledig terug verlangt naar vroeger is in mijn ogen dan nog steeds kortzichtig en ook compleet onmogelijk. Dat er conservatieve standpunten zijn bij de PVV dat klopt, maar er zijn ook centrum en linkse partijen die dat hebben. En die partijen worden ook niet altijd neergezet als een partij die terug verlangt naar vroeger.

In mijn ogen zeggen mensen dit om juist te doen alsof de kiezers van de PVV alleen met hun gevoel stemmen en niet met hun verstand. En dat slaat gewoon nergens op zoals ik ook in mijn vorige reactie heb uitgelegd. Mensen willen verandering en dat is ook de reden dat naast de PVV, Omtzigt zo groot is geworden, de BBB is gestegen en dat de gevestigde partijen veel stemmen hebben verloren.

[ Voor 7% gewijzigd door Andyk125 op 25-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:03
mitsumark schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:23:
[...]Ik zie zo 30 miljard liggen.
Onderwijs, cultuur, wetenschap kan een deel vanaf.
Buitenlandse zaken / internationale samenwerking kan vrijwel geheel naar 0.
Klimaat.
En dan gaan we dus naar die goede oude tijd die de PVV wil.
De tijd waarin de rijke fabrieksdirecteur tegen de hoofdonderwijzer zei: "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Yaksa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:36:
[...]

En dan gaan we dus naar die goede oude tijd die de PVV wil.
De tijd waarin de rijke fabrieksdirecteur tegen de hoofdonderwijzer zei: "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm".
Van meer rekenen en taal wordt je niet dom,
Au contraire.
Pagina: 1 ... 38 ... 45 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws

Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.

Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.