Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:59:
[...]

Nee dank je.

Ik verwijs graag naar de rest van mij discussie met @evilution. Hij begon met een stelling over de kiezer. Ik wees hem er op dat die niet bestond. In de reactie daarop begon die over de gemiddelde kiezer. De reactie die je aanhaalt borduurt voort op die gemiddelde kiezer die hij daar ogenschijnlijk definieert.

Als je het mij vraagt bestaat de gemiddelde kiezer niet. De mediane kiezer heeft voor NSC gestemd, schat ik zo. Maar ook daar kan je niks mee.
excuses, die discussie had ik gemist. Ik heb ook niet het idee dat die bestaat, dé gemiddelde kiezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 08:57
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat hij ten eerste niet wilde. Het afbreukrisico was ook te groot vermoed ik. Ten tweede helpt de fusie daarbij ook niet: waar hij voor PvdA-ers of SP-ers of kiezers wat meer uit het midden waarschijnlijk een prima stemmentrekker was geweest kan ik me weinig voorstellen bij de combinatie Aboutaleb en GL. Ik kan me voorstellen dat daar weerstand was geweest. Timmermans had naast een PvdA achtergrond natuurlijk ook een groene achtergrond.

Ten tweede vind ik rechtse kiezers die nu massaal Timmermans als schuldige aanwijzen een beetje vals. Want dan stel ik de vraag: hadden ze wel op die partij gestemd als Moorman of pakweg Westerveld (goed GL kamerlid) lijsttrekker waren geweest? Het anti-linkse sentiment is bij een deel van de kiezers zo groot dat er weinig lijsttrekkers zijn te verzinnen die daar tegenin zouden kunnen hebben gaan. Dat moet eerst wat minderen. Wellicht dat een rechtse shitshow bij het komende kabinet daarbij kan helpen maar ik ben niet positief gestemd.
Niet helemaal mee eens dat Timmermans "nu massaal als schuldige aangewezen wordt". Voor de verkiezingen hoorde je exact hetzelfde geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:15:
[...]

Dat is nu exact wat linkse partijen voorstellen. Maar dan komt altijd het frame van de VVD dat die bedrijven dan weggaan.
Dat is toch exact wat ik aangeef in mijn eigen reactie, het probleem bij partijen als GL/PvdA is dat die compleet doorgeslagen zijn naar mijn mening.

En hoewel de framing wat jij benoemd zeker door de VVD gespeeld wordt, toch moet er goede en duidelijke wet- en regelgeving komen hoe bedrijven dit dan moeten betalen. Want als iedereen eerlijk is en goed nadenkt dan is het wel degelijk zo dat bedrijven kunnen gaan verdwijnen of deze kosten gaan terugverhalen op hun klanten. Wat betekend dat de kosten uiteindelijk nog steeds bij de burger terechtkomt. Daarom is het ook niet allemaal zo zwart en wit.
Dat kunnen mensen prima begrijpen. Wat ze niet begrijpen is dat mensen dan hun toevlucht zoeken tot partijen die a) bijna een miljoen Nederlanders als minderwaardig beschouwen en b) vooral gratis bier beloven en in de praktijk niks doen voor die Nederlander
Dat is nu net het grote probleem in de huidige samenleving dat mensen juist niet begrijpen dat niet alles zwart en wit is. Kijk alleen eens in dit topic en de manier waarop hier de politiek besproken wordt. Je bent of Rechts of Links, je bent voor de PVV of er tegen. Je bent voor boeren of tegen boeren. Je bent voor het klimaat of er tegen. Je bent voor Israel of voor de Palastijnen. Er is totaal geen middenweg en die wordt ook niet geaccepteerd, dat zie je ook in zo goed als elke reactie die hier geplaatst wordt terug.

Waarom denk je dat de partijen aan weerskanten van het politieke spectrum zo populair zijn, of waarom mensen strategisch stemmen sinds ze door hebben dat de PVV of GL/PvdA wel eens de grootste kon gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
*knip*, op de man.

[ Voor 65% gewijzigd door NMH op 26-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:11:
[...]

Niet helemaal mee eens dat Timmermans "nu massaal als schuldige aangewezen wordt". Voor de verkiezingen hoorde je exact hetzelfde geluid.
Dan had ik hetzelfde antwoord gegeven.

Nadat Yesilgoz de PVV salonfähig had gemaakt en Omtzigt overduidelijk voor een rechts kabinet koos waren de verkiezingen verloren voor links, wie er ook lijsttrekker geweest was van PvdA-GL. Ik ben achteraf dan ook blij dat Aboutaleb of Moorman het niet geworden zijn, dan had je die kunnen afschrijven. Nu hebben ze die nog "in het vat voor de toekomst" om het maar zo te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:15:
[...]

Dat is toch exact wat ik aangeef in mijn eigen reactie, het probleem bij partijen als GL/PvdA is dat die compleet doorgeslagen zijn naar mijn mening.
Waarin slaan ze door? Je geeft aan dat de kosten bij bedrijven moeten liggen en niet bij de burger. Dan moet je de bedrijven dus dwingen minder uit te stoten. Die principiële keuze maakt links wel en rechts niet. Daar kun je het mee oneens zijn maar dan moet je niet zeggen dat links de kosten bij de burger probeert te leggen want dat is niet zo.
Dat is nu net het grote probleem in de huidige samenleving dat mensen juist niet begrijpen dat niet alles zwart en wit is. Kijk alleen eens in dit topic en de manier waarop hier de politiek besproken wordt. Je bent of Rechts of Links, je bent voor de PVV of er tegen. Je bent voor boeren of tegen boeren. Je bent voor het klimaat of er tegen. Je bent voor Israel of voor de Palastijnen. Er is totaal geen middenweg en die wordt ook niet geaccepteerd, dat zie je ook in zo goed als elke reactie die hier geplaatst wordt terug.

Waarom denk je dat de partijen aan weerskanten van het politieke spectrum zo populair zijn, of waarom mensen strategisch stemmen sinds ze door hebben dat de PVV of GL/PvdA wel eens de grootste kon gaan worden.
Maar wie verwijt je dat nu? De grootste partij is een partij die de schuld van alle problematiek bij buitenlanders legt. Dat lijkt me het voorbeeld van zwart-wit denken. Dan kun je boos worden op mensen die iets tegen die partij hebben maar een ieder die tegen zwart-wit denken is zou ver ver weg moeten blijven van die club in mijn ogen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:16:
[...]

Dan had ik hetzelfde antwoord gegeven.

Nadat Yesilgoz de PVV salonfähig had gemaakt en Omtzigt overduidelijk voor een rechts kabinet koos waren de verkiezingen verloren voor links, wie er ook lijsttrekker geweest was van PvdA-GL. Ik ben achteraf dan ook blij dat Aboutaleb of Moorman het niet geworden zijn, dan had je die kunnen afschrijven. Nu hebben ze die nog "in het vat voor de toekomst" om het maar zo te zeggen.
sterker nog, indien Timmermans 35 of zelfs 45 zetels had gewonnen dan was nog het rechtse blok evident. Er is gewoon veel rechts in Nederland en daarom dus ook veel rechtse kritiek op links of Timmermans.

Voor de goede orde, Timmermans is wel mijn droomkandidaat. Roots uit de PvdA, in de EU zeer duidelijk GL signatuur gedaan (en pro-EU) en als politicus dingen voor elkaar gekregen (lees, bekend met vieze handen maken). Er zijn maar weinig politici die dat kunnen nazeggen. Wilders heeft na 20 jaar niet eens een ledenpartij weten op te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
Delerium schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:23:
[...]
sterker nog, indien Timmermans 35 of zelfs 45 zetels had gewonnen dan was nog het rechtse blok evident. Er is gewoon veel rechts in Nederland en daarom dus ook veel rechtse kritiek op links of Timmermans.

Voor de goede orde, Timmermans is wel mijn droomkandidaat. Roots uit de PvdA, in de EU zeer duidelijk GL signatuur gedaan (en pro-EU) en als politicus dingen voor elkaar gekregen (lees, bekend met vieze handen maken). Er zijn maar weinig politici die dat kunnen nazeggen. Wilders heeft na 20 jaar niet eens een ledenpartij weten op te zetten.
Het grootste probleem met Timmermans vind ik nog wel dat hij pas na de verkiezingen echt zijn campagne begon. Zijn verhaal nadat bleek dat PVV gewonnen had was tig keer beter dan wat ik hem voor de verkiezingen ook maar heb horen zeggen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ik betwijfel het.

Ik zie het persoonlijk als veel waarschijnlijker dat ze niet in de coalitie willen stappen bij een vrijwel zeker binnen 4 jaar te klappen kabinet, om verdere imagoschade te doen beperken.
Kysia Hekster, politiek verslaggeefster van de NOS geeft aan dat zij diverse bronnen in Brussel heeft gesproken dat 't zeer zeker wat zou betekenen voor een toekomstige baan (NAVO of de E.C) voor Rutte in Brussel als de VVD bij PVV in een kabinet gaat zitten.

Persoonlijk krijg ik er geen prettig gevoel bij, deze wurggreep/bemoeienis/chantage vanuit Brussel.
"Leuk hoor, die democratie en Verkiezingen van jullie daar in Nederland, maar moet wel in óns straatje passen", dit gevoel bekruipt mij.

In onderstaande tweet het audio fragment van de radio uitzending waarin de NOS verslaggeefster bovenstaande benoemd:

https://twitter.com/geert...tatus/1728428331769422170

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 26-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
_Bailey_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:48:
[...]

Kysia Hekster, politiek verslaggeefster van de NOS geeft aan dat zij diverse bronnen in Brussel heeft gesproken dat 't zeer zeker wat zou betekenen voor een toekomstige baan (NAVO of de E.C) voor Rutte in Brussel als de VVD bij PVV in een kabinet gaat zitten.

Persoonlijk krijg ik er geen prettig gevoel bij, deze wurggreep/bemoeienis/chantage vanuit Brussel.
Hoezo wurggreep/bemoeienis/chantage vanuit Brussel? Het lijkt me nogal logisch dat het impact heeft als je besluit samen te gaan werken met een extreem rechtse partij. Ik zou het eerder heel zorgelijk vinden als het geen impact zou hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Als je over bepaalde partijpunten stapt, die ook nog eens ingaan tegen hetgeen je als EU wil bereiken dan is het niet heel onlogisch dat je als EU niet heel erg staat te springen om een vertegenwoordiger vanuit die partij. Hoewel Rutte geen partijleider meer is kan ik me niet voorstellen dat hij nul invloed heeft in de koers van de VVD, die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en daar schuilt dan ook de uitdaging, je kan de kritiek al uittekenen als je in zo'n positie komt en de lokale partij neemt deel aan zo'n regering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

In onderstaande tweet het audio fragment van de radio uitzending waarin de NOS verslaggeefster bovenstaande benoemd:

Ik weet niet of het chantage is. Het zou natuurlijk ook raar zijn: aan de ene kant een premier hebben die uitstraalt niks van verregaande buitenlandse samenwerking te moeten hebben en aan de andere kant wel iemand op zo'n post willen hebben.

Het is natuurlijk vooral de VVD die hier tactisch zit te draaien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50
[...]

"Leuk hoor, die democratie en Verkiezingen van jullie daar in Nederland, maar moet wel in óns straatje passen", dit gevoel bekruipt mij.

*knip* commentaar op modeesties verloopt per DM

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 26-11-2023 19:07 ]

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
loewie1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ik werd hier twee dagen geleden weggemod toen ik zei dat mijn gevoel is dat er sprake was van inmenging van een hogere macht, zijnde Brussel of het WEF waarom de VVD niet mee (mag) doen.
Dit heeft geen reet met inmenging te maken. Als je je als land afkeert van Europa is het logisch dat je niet snel in aanmerking komt voor een post.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Wat is daar chantage/wurggreep aan? Als VVD besluit samen te werken met een partij met extreem-rechtse trekken, zoals de PVV, lijkt het me vrij logisch dat daar consequenties aan verbonden zijn.

Ze verbieden dus niet om deel te nemen, dát zou wel fout zijn. Ze geven alleen aan dat, mocht de VVD zich aan sluiten bij een naar extreem-rechts neigend kabinet, dat dat gevolgen heeft. Niet meer, niet minder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
redwing schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:50:
[...]

Hoezo wurggreep/bemoeienis/chantage vanuit Brussel? Het lijkt me nogal logisch dat het impact heeft als je besluit samen te gaan werken met een extreem rechtse partij. Ik zou het eerder heel zorgelijk vinden als het geen impact zou hebben.
Brussel hoort zich niet te bemoeien met landelijke kwesties zoals een formatie. Rutte wordt als Navo-topman niet door een land gedirigeerd maar hoort zelfstandig het belang van de NAVO te promoten. Hij is geen onderdeel van de coalitie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
martwoutnl schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:57:
[...]

Brussel hoort zich niet te bemoeien met landelijke kwesties zoals een formatie. Rutte wordt als Navo-topman niet door een land gedirigeerd maar hoort zelfstandig het belang van de NAVO te promoten. Hij is geen onderdeel van de coalitie.
Zij bemoeien zich daar dan ook niet mee, ze geven alleen aan dat het consequnties kan hebben als VVD zich bij een naar extreem-rechts neigend kabinet aansluit.

Dat is een keuze die de VVD moet maken. Brussel geeft aan dat aan keuzes, zoals altijd, consequenties zietten. Niet meer, niet minder.

De VVD mag dat dus gewoon doen, zolang ze de aangegeven consequenties gewoon accepteren doet Brussel daar écht niks tegen hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:55:
[...]

Dit heeft geen reet met inmenging te maken. Als je je als land afkeert van Europa is het logisch dat je niet snel in aanmerking komt voor een post.
Dus jij vindt politieke druk uitoefenen op de baantjescaroussel geen inmenging?

Nog even los van als je als land kiest om uit de EU te gaan door je huidige regering je dan ook niets te zoeken hebt in een functie in de EU. Maar dat is een logisch gevolg.

Nu wordt de indruk gewekt dat als Rutte zijn baantje bij de Navo wilt de VVD beter niet in het kabinet stapt.

Dat is regelrechte chantage vanuit Brussel en inmenging in een democratisch proces in een van haar lidstaten en ook daar bevestigd Brussel mee wat we al weten dat het (naar mijn mening) een hypocriet corrupt zooitje is.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
loewie1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:00:
[...]

Dat is regelrechte chantage vanuit Brussel en inmenging in een democratisch proces in een van haar lidstaten en ook daar bevestigd Brussel mee wat we al weten dat het een hypocriet corrupt zooitje is.
Een beschuldiging van corruptie is nogal zwaar. Heb je hier ook bewijs voor, of is het alleen roepen vanuit de onderbuik?

Met chantage heeft het overigens al helemaal niets te maken. Het is gewoon aangeven dat het consequenties kan hebben als VVD zich aansluit bij een naar extreem-rechts neigend kabinet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Brussel hoort zich niet te bemoeien met landelijke kwesties zoals een formatie.
Je kan het ook anders stellen, de VVD zou zich primair moeten focussen op Nederland en als ze dus zouden willen regeren met PVV moeten accepteren dat bepaalde ambities van politici - zoals Rutte - uit het zicht raken.
Rutte wordt als Navo-topman niet door een land gedirigeerd maar hoort zelfstandig het belang van de NAVO te promoten. Hij is geen onderdeel van de coalitie.
Zouden we hier niet net zo reageren als een partij met Orban zou gaan regeren en vervolgens aangesteld wordt als NAVO-topman? Dit soort besluiten hebben impact en de link tussen de partij en een oud-partijleider is niet opeens weg. Ook de EU heeft zijn beeld te managen en dat is gewoon lastig als de lokale partij met een partij als de PVV gaat samenwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Dat is geen kwestie van bemoeien. Het is een kwestie van zieltjes winnen. En als je als kandidaat uit een land komt dat weinig op heeft met samenwerking dan is het nu eenmaal zo dat andere landen denken "doe maar een ander".

En ik denk dat het overigens vooral de angst van machtspartij VVD is die hier een rol speelt. En die kan het dan straks lekker weer op Europa schuiven want ze zouden maar eens in de spiegel moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Gaat de positie van Navo topman naar een persoon of naar een partij?

Naar een persoon -> Dan is het m.i. zeker wel een zekere mate van inmenging.
Naar een partij -> Dan kan ik me voorstellen dat men consequenties hangt aan VVD deelname aan een PVV kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Napo schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:03:
[...]

Je kan het ook anders stellen, de VVD zou zich primair moeten focussen op Nederland en als ze dus zouden willen regeren met PVV moeten accepteren dat bepaalde ambities van politici - zoals Rutte - uit het zicht raken.
Dat dus inderdaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:00:
[...]

Zij bemoeien zich daar dan ook niet mee, ze geven alleen aan dat het consequnties kan hebben als VVD zich bij een naar extreem-rechts neigend kabinet aansluit.
'ze geven alleen aan dat', dat is toch al bemoeienis. Of spreekt daar juist nul bemoeienis uit?
Ik zie dat blijkbaar toch echt anders, ik respecteer verder jouw persoonlijke uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Als dit dan dat, dat doet toch geen recht aan een democratisch proces?

Oorzaak gevolg snap ik, maar tot hoever mogen deze uitspraken reiken of effect hebben. Er wordt klaarblijkelijk wel op gestuurd, en dat is per definitie verkeerd. En dan zijn we weer terug bij af: democratie wordt geaccepteerd als de winnaar er onderdeel vanuit maakt, maar zodra ze verliezen dan doen we niet meer mee.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Nu wordt de indruk gewekt dat als Rutte zijn baantje bij de Navo wilt de VVD beter niet in het kabinet stapt.
Ik denk dat vooral de VVD baat heeft bij het versterken van deze indruk. Want dat is alles wat het is nu.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 26-11-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:04:
...
Naar een persoon -> Dan is het m.i. zeker wel een zekere mate van inmenging.
...
Ik denk ook dat het anders zou liggen als Rutte zodra de VVD met de PVV gaat samenregeren zijn VVD-lidmaatschap publiek met gerelateerde redenen omkleed opzegt.

Lidmaatschap van een partij is nu eenmaal een kenmerk van een persoon. De activiteiten van een partij stralen af op de leden. Als ik Hamas-lid zou zijn neem ik ook aan dat dat (terecht) gevolgen voor mij zou kunnen hebben, als het aankomt op functies die mij worden toebedeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
loewie1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:06:
Als dit dan dat, dat doet toch geen recht aan een democratisch proces?
Was er enige verwachting dan dat in de politieke arena dat beeldvorming niet van cruciaal belang is?

Politici worden voor de kleinste dingen afgebrand omdat het toch niet een heel handige combinatie is, waarom zou dit een ander verhaal zijn? Beelvorming is van essentieel belang zeker als je een bepaalde rol moet spelen. En we kunnen wel de perceptie creeeren dat Rutte nu compleet los staat van de VVD - wat ik durf te betwijfelen - maar dat maakt het niet anders dat wat de VVD nu doet wel impact heeft op Rutte omdat die link nog bijzonder vers is.
begintmeta schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:08:
[...]

Ik denk ook dat het anders zou liggen als Rutte zodra de VVD met de PVV gaat samenregeren zijn VVD-lidmaatschap publiek met gerelateerde redenen omkleed opzegt.

Lidmaatschap van een partij is nu eenmaal een kenmerk van een persoon. De activiteiten van een partij stralen af op de leden. Als ik Hamas-lid zou zijn neem ik ook aan dat dat (terecht) gevolgen voor mij zou kunnen hebben, als het aankomt op functies die mij worden toebedeeld.
Het heeft voor- en nadelen om 13 jaar lang partijleider van een partij te zijn. Je kan niet enkel de vruchten plukken en nu, terwijl je nog demisionair ministerpresident bent, verwachten dat die link opeens niet meer bestaat

[ Voor 35% gewijzigd door Napo op 26-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
begintmeta schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:08:
[...]

Ik neem aan dat bij jouw sollicitaties ook niet gevraagd wordt naar welke partij je lid van bent, en je de baan niet krijgt omdat je PVDA lid bent (of wat voor partij dan ook).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:09:
[...]

Ik neem aan dat bij jouw sollicitaties ook niet gevraagd wordt naar welke partij je lid van bent, en je de baan niet krijgt omdat je PVDA lid bent (of wat voor partij dan ook).
Deze vergelijking slaat als een tang op een varken, en dat zie je zelf dan ook wel in dunkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Plus dat er Russische connecties zijn bij Wilders, je wil al helemaal geen NAVO-hoofdman hebben met politieke connecties met een door Rusland gesteunde partij. Zelfs al zijn die connecties tweedegraads.

Het gaat dan niet eens om hoe groot de kans op problemen is, het gaat om de mogelijke schijn van. En dat kan de NAVO enorm veel schade opleveren.

Stel Rutte wordt een hoge pief bij de NAVO, en begint over pacifisme en toenadering tot Rusland te spreken. Doet hij dat omdat ie oprecht een duif is, of omdat hij dat direct of indirect moet door een andere partij?

Zelfde voor EU posities.

5 jaar geleden was dit veel minder een issue, maar in deze tijden moeten EU en NAVO eenheid uitstralen, en mensen hebben die zo ver mogelijk afstaan van Rusland. Rutte is niet zo'n persoon als de VVD en de PVV in 1 bed slapen.

Grote kans dat er overigens geen enkele Nederlander die positie gaat krijgen met Wilders aan het roer, tenzij het iemand is waarvan het 100% duidelijk is dat hij de huidige politiek niet steunt.

Misschien kan Timmermans NAVO-chef worden :+ Groene energie, groene tanks :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
loewie1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:06:
Er wordt klaarblijkelijk wel op gestuurd, en dat is per definitie verkeerd. En dan zijn we weer terug bij af: democratie wordt geaccepteerd als de winnaar er onderdeel vanuit maakt, maar zodra ze verliezen dan doen we niet meer mee.
Waar zie je die sturing precies terug?

De verkiezingsuitslag wordt wel degelijk geaccepteerd. Wat hier los van staat is dat als de grootste partij liefhebber is van een nexit scenario, wat toch echt in het programma van de PVV staat, de PVV vervolgens in een Wilders I kabinet beland dankzij de VVD, men in Europa dan zegt: jullie krijgen geen post in Europa om te bekleden. Want als je je internationaal terug trekt ala PVV heb je ook geen invloed meer bij een navo, EU etc.

Nederland eerst, de rest daarna heeft precies dat tot gevolg. Is niks geen chantage of sturing. Is oorzaak: nexit en gevolg: niet meer meedoen in de Europese commissie, raad van Europa en wellicht NAVO (geen idee hoe de PVV daar tegen staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:22:
[...]

Waarin slaan ze door? Je geeft aan dat de kosten bij bedrijven moeten liggen en niet bij de burger. Dan moet je de bedrijven dus dwingen minder uit te stoten. Die principiële keuze maakt links wel en rechts niet. Daar kun je het mee oneens zijn maar dan moet je niet zeggen dat links de kosten bij de burger probeert te leggen want dat is niet zo.
Waar in slaan ze door? Misschien het feit dat ze de klimaatdoelen 5 jaar naar voren willen schuiven, terwijl we nu al tegen ontzettend veel problemen aanlopen.

Ik ben er voor dat de kosten eerlijk verdeeld worden. Afgezien van enkele hele grote bedrijven die heel veel uitsoten en heel vervuilend zijn hebben we heel veel MKB'ers. Je kunt dus niet zo simpel zeggen we leggen de kosten bij alle bedrijven neer, want dat raakt de gewone burger ook, helemaal als je zaken gaat pushen, zoals GL/PvdA graag wil. Veel bedrijven hebben nu eenmaal tijd nodig om te verduurzamen.

Als ik jou reactie lees dan vraag ik mij af waar die zogenaamde middenweg is als niet alles zwart of wit is. En doen alsof het versnellen van de klimaatdoelen niet tot gevolg heeft dat veel bij de burger terecht komt is gewoon kul. De partijen willen zo snel mogelijk af van het gas, dus huishoudens moeten aan warmtepompen. Die voor veel woning helemaal niet rendabel of mogelijk zijn zonder nog tal van andere investeringen te doen.
[...]

Maar wie verwijt je dat nu? De grootste partij is een partij die de schuld van alle problematiek bij buitenlanders legt. Dat lijkt me het voorbeeld van zwart-wit denken. Dan kun je boos worden op mensen die iets tegen die partij hebben maar een ieder die tegen zwart-wit denken is zou ver ver weg moeten blijven van die club in mijn ogen.
Hoezo wie verwijt je dat nu? De mensen die zo denken en redeneren natuurlijk, of gaan we nu de schuld daarvan ook bij iemand anders neerleggen. Volgens mij zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hoe ze zich gedragen en uitlaten.

De manier waarop je een bepaalde tendens in mijn reactie wilt creeren slaat nergens op, ik ben niet boos. Voor mijn gevoel ben je zelf boos en gergert over de verkiezingsuitslag. Ik constateer gewoon iets en of je het er mee eens bent of niet dat is aan jezelf. Is dat niet zo dan prima, maar kom met goede weerwoorden en niet met een reactie die vol staat van vooroordelen en verwijten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:11:
Plus dat er Russische connecties zijn bij Wilders, je wil al helemaal geen NAVO-hoofdman hebben met politieke connecties met een door Rusland gesteunde partij. Zelfs al zijn die connecties tweedegraads.
Dat vind ik een goed punt: Wilders is pro-Rusland, en pro-Poetin.

Wil je dan de NAVO, die Europa tegen Rusland moet beschermen, laten leiden door iemand (in dit geval Rutte) die samenwerkt met iemand die pro-Rusland is, en die indirect dus ook Rusland steunt?

Wat zou daar ooit fout kunnen gaan?

Ik denk dat dat best wel iets is wat je als NAVO zijnde niet moet willen.

Dit geldt ook, in iets mindere mate weliswaar, voor een functie bij de EU.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Hij is en blijft VVD en als de VVD samenwerkt met extreem-rechts dan zal dat impact hebben. Dat heeft niets te maken met het bemoeien met een formatie, dat heeft ermee te maken dat je niet iemand die extreem-rechts steunt op zo'n positie wil hebben. Dat soort dingen kun je politiek gezien absoluut niet los van elkaar zien.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Maar mijn baan is geen politieke functie of ook maar iets wat er aan raakt. Om het breder te trekken: ik neem aan dat Esther Ouwehand ook niet word aangenomen als woordvoerder van de vleesindustrie of dat Leijten voorzitter wordt van de werkgeversvakbond.

En voor zo'n NAVO functie zullen meerdere kandidaten zijn. Dan is het niet gek dat degenen die daar over beslissen iemand kiezen uit een land waar geen gezeik is met een radicaal rechtse partij aan het roer. Wat denk je dat je voor onrust kweekt binnen de NAVO als Wilders iets over Turkije gaat zeggen op het moment dat Rutte daar op bezoek is? Daar zitten Europese landen niet op te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
loewie1984 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ik werd hier twee dagen geleden weggemod toen ik zei dat mijn gevoel is dat er sprake was van inmenging van een hogere macht, zijnde Brussel of het WEF waarom de VVD niet mee (mag) doen.
Tja, schijnbaar wordt normale en logische politiek tegenwoordig nogal vaak gezien als bemoeienis om het dan ook gelijk te koppelen met WEF. Als je je echter een beetje inleest en bedenkt wat voor impact een samenwerking met de PVV in dit geval heeft hoef je geen alu-hoedje op te zetten. Zoals ik hier boven al zei, het zou pas echt slecht met Europa gesteld zijn als een samenwerking van VVD met extreem rechts geen impact zou hebben.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_Bailey_ schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:05:
[...]

'ze geven alleen aan dat', dat is toch al bemoeienis. Of spreekt daar juist nul bemoeienis uit?
Ik zie dat blijkbaar toch echt anders, ik respecteer verder jouw persoonlijke uitleg.
Het is een verslaggeefster die om een leuk berichtje te schrijven anonieme bronnen vraagt of zij het positief of negatief zouden zien. Jij doet nu alsof Ursula net een persconferentie heeft gegeven waarin ze Rutte dreigt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:04
[...]

Als je daarentegen op Facebook publiek lidmaatschap uitdraagt van een extremistische partij...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dus jij vindt politieke druk uitoefenen op de baantjescaroussel geen inmenging?
Dit is geen politieke druk, dit is gewoon een logisch gevolg dat openlijk wordt aangegeven.
Nog even los van als je als land kiest om uit de EU te gaan door je huidige regering je dan ook niets te zoeken hebt in een functie in de EU. Maar dat is een logisch gevolg.

Nee, het is precies andersom. Als de VVD samen gaat werken met extreem rechts zal dat impact hebben op zulke baantjes. Ik blijf het apart vinden dat mensen denken dat zoiets geen impact zou mogen hebben? Voor zo'n positie kun je geen banden met extreem-rechts hebben.
Dat is regelrechte chantage vanuit Brussel en inmenging in een democratisch proces in een van haar lidstaten en ook daar bevestigd Brussel mee wat we al weten dat het (naar mijn mening) een hypocriet corrupt zooitje is.
Nogmaals, pas als dit geen impact zou hebben zou dat laten zien dat extreem rechts ook al ingeburgert zit in Brussel. Het feit dat ze echter aangeven dat ze er problemen mee hebben als een kandidaat onderdeel is van een partij die samenwerkt met extreem-rechts geeft juist aan dat dat niet het geval is. Jammer dat dit soort dingen steeds vaker andersom worden uitgelegd. Want uiteindelijk is het heel simpel, op zo'n post wil je iemand hebben die een goede reputatie heeft. Onderdeel zijn van een groep die samenwerkt met extreem-rechts is dat dus niet. En dus zal (en moet) dat impact hebben.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:13:
[...]
Je kunt dus niet zo simpel zeggen we leggen de kosten bij alle bedrijven neer,
Dat zeggen ze ook niet. Ze willen grootverbruikers aanpakken.
want dat raakt de gewone burger ook,
Die is in de CPB berekeningen prima af bij GL/PvdA
Als ik jou reactie lees dan vraag ik mij af waar die zogenaamde middenweg is als niet alles zwart of wit is. En doen alsof het versnellen van de klimaatdoelen niet tot gevolg heeft dat veel bij de burger terecht komt is gewoon kul. De partijen willen zo snel mogelijk af van het gas, dus huishoudens moeten aan warmtepompen. Die voor veel woning helemaal niet rendabel of mogelijk zijn zonder nog tal van andere investeringen te doen.
Ik ben helemaal voor het zoeken naar een middenweg. Ook Timmermans heeft dat overigens al gezegd. Maar ik ben hier ook niet om het programma van PvdA/GL te verdedigen. Ik vind niet al hun punten goed en heb er niet eens op gestemd. Maar ik ageer tegen het frame dat ze de gewone burger pakken want dat is gewoon bewezen onzin. De burger is bij PVDA-GL niet per definitie slechter af dan bij rechtse partijen. Bij de VVD is de gemiddelde burger zelfs slechter af.
Hoezo wie verwijt je dat nu? De mensen die zo denken en redeneren natuurlijk, of gaan we nu de schuld daarvan ook bij iemand anders neerleggen. Volgens mij zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hoe ze zich gedragen en uitlaten.
Maar wie zijn dat? Ik constateer dat het programma van de PVV het schoolvoorbeeld is van zwart-wit denken maar dat mag je anno 2023 dus kennelijk al niet meer zeggen want dan beledig je kiezers?
met een reactie die vol staat van vooroordelen en verwijten.
Wat is het vooroordeel hier? Mag je me uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:22:
[...]

Als je daarentegen op Facebook publiek lidmaatschap uitdraagt van een extremistische partij...
Ja, maar dat is nogal wat anders. Hier gaat het om iemand die op eigen en persoonlijke titel solliciteert naar een baan, en daarbij kennelijk niet beoordeeld wordt op wie hie is, of hij gekwalificeerd is voor de baan en op zijn track record. Maar op de partij waar hij lid van is en die nu geleid wordt door iemand anders mogelijk deel wil nemen aan een kabinet waar ook een ongewenste partij in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:30:
[...]

Maar op de partij waar hij lid van is en die nu geleid wordt door iemand anders mogelijk deel wil nemen aan een kabinet waar ook een ongewenste partij in zit.
Als gevolg van verkiezingen die hij welbewust zelf veroorzaakt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
fsfikke schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:20:
[...]

Het is een verslaggeefster die om een leuk berichtje te schrijven anonieme bronnen vraagt of zij het positief of negatief zouden zien. Jij doet nu alsof Ursula net een persconferentie heeft gegeven waarin ze Rutte dreigt.
Dat dus. Het wordt nu heel groot gemaakt maar het laat enkel zien dat dit soort benoemingen sowieso ingewikkeld zijn en dat er over geluld wordt. En dan wil je geen lijken in de kast hebben. En laten we eerlijk zijn: premier Wilders is voor een functionaris uit Nederland een behoorlijk lijk in de kast. Je moet zo'n baan niet eens willen op zo'n moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:33:
[...]

Als gevolg van verkiezingen die hij welbewust zelf veroorzaakt heeft.
Ah, ze nemen het hem kwalijk dat hij geen goed glazen bolletje had waarin hij voorzag dat PVV de grootste zou worden. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ja, maar dat is nogal wat anders. Hier gaat het om iemand die op eigen en persoonlijke titel solliciteert naar een baan, en daarbij kennelijk niet beoordeeld wordt op wie hie is, of hij gekwalificeerd is voor de baan en op zijn track record. Maar op de partij waar hij lid van is en die nu geleid wordt door iemand anders mogelijk deel wil nemen aan een kabinet waar ook een ongewenste partij in zit.
Hij was de partijleider en zal daarmee ook nu nog steeds veel invloed op de partij hebben. Je kunt dit gewoon niet los van elkaar zien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:35:
[...]

Ah, ze nemen het hem kwalijk dat hij geen goed glazen bolletje had waarin hij voorzag dat PVV de grootste zou worden. :+
Dat de PVV er profijt van zou hebben was wel te voorspellen natuurlijk. Migratie is het hoofdpunt van de PVV dus als je daar op breekt.... Ik vind wel dat Yesilgoz uiteindelijk meer "schuld" heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hij wordt beoordeeld op wie hij is. VVD-lid-zijn is deel van wie hij is (tenzij hij daar een eind aan maakt).

Ik snap trouwens dat er een naar grijs gebied is bij dat soort groepsaffiliatie-gerelateerde beoordelingen, maar in dit geval lijkt het me nog enigszins helder.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 26-11-2023 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:35:
[...]

En laten we eerlijk zijn: premier Wilders is voor een functionaris uit Nederland een behoorlijk lijk in de kast. Je moet zo'n baan niet eens willen op zo'n moment.
We zijn het risee van Europa op het moment. Zie jij al gebeuren dat een Hongaar secretaris-generaal van de NAVO wordt? Ookal is die persoon geen lid van Fidesz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:50:
[...]

We zijn het risee van Europa op het moment. Zie jij al gebeuren dat een Hongaar secretaris-generaal van de NAVO wordt? Ookal is die persoon geen lid van Fidesz?
Pleit je hier nu voor discriminatie op basis van land van afkomst? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:50:
[...]

Ik zou het bijzonder problematisch vinden als een goede Hongaarse kanidaat afgewezen zou worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:53:
[...]

Pleit je hier nu voor discriminatie op basis van land van afkomst? :?
Nee, meer de observatie dat het voor de beeldvorming niet zal meehelpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lees ik nu goed dat indien Wilders als premier geen enkele steun aan de Oekraïne geeft dat Rutte nog steeds NAVO chef moet kunnen worden?

De uitleg waarom sommige kiezers dom genoemd worden ligt er wel erg dik bovenop. Dat is namelijk volstrekt logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:55:
[...]

Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar het is natuurlijk wel inmenging.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
Delerium schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:02:
Lees ik nu goed dat indien Wilders als premier geen enkele steun aan de Oekraïne geeft dat Rutte nog steeds NAVO chef moet kunnen worden?

De uitleg waarom sommige kiezers dom genoemd worden ligt er wel erg dik bovenop. Dat is namelijk volstrekt logisch.
Oef... ik hoop dat je inziet dat dit de attitude is die kiezers naar de extreme partijen duwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Tsja ook politici blijven gewoon mensen.

And this is Rutte, the former Prime-Minister of the Netherlands, his party is now working together with a party that is against everything the NATO stands for. Give him a big round of applause please!

Zal best goed ontvangen worden. Zal echt geen gefronsde wenkbrauwen op leveren.
En dit zal ook niet alleen over Rutte gaan. Maar dit geldt voor elke VVD'er.

Internationale samenwerkingsverbanden zitten niet te wachten op mensen die moedwillig samenwerken met de mensen die hun proberen te ondermijnen.
Dat kun je heel oneerlijk vinden, maar ook op dat niveau gaat het om vertrouwen en gunfactor. Juist op dat niveau, want ze hoeven niet een Nederlander te kiezen. Vooral de NATO gaat om zo 800 miljoen inwoners in de deelnemende landen. Waarom zouden ze überhaupt kiezen voor iemand uit zo'n klein landje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:02:
[...]

Nee, meer de observatie dat het voor de beeldvorming niet zal meehelpen.
En die beeldvorming is wel oke en prima volgens jou?
Mijn vriendin is van Hongaarse afkomst. Ik kan je verzekeren dat we beiden 'not amused' zijn als ze bepaalde politieke functies niet meer kan krijgen omdat Hongarije (waar ze niet meer woont en niet meer stemt) geleid wordt door Orban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:27:
[...]

Dat zeggen ze ook niet. Ze willen grootverbruikers aanpakken.
Tijdens de debatten is goed na voren gekomen wat er kan gaat gebeuren met het plan van GL/PvdA. En dat is dat naast de grootverbruikers, veel MKB bedrijven ook in de problemen gaan komen.
[...]

Die is in de CPB berekeningen prima af bij GL/PvdA
En de CPB berekeningen en modellen houden daar allemaal rekening mee? Volgens hun eigen uitleg namelijk niet. Ze doen aannames en hebben totaal geen idee hoe het bedrijfsleven zal gaan reageren op de grootte lasten verzwaring op winst en vermogens, of wat de pushen van de klimaatdoelen exact voor impact gaat hebben.
[...]

Ik ben helemaal voor het zoeken naar een middenweg. Ook Timmermans heeft dat overigens al gezegd. Maar ik ben hier ook niet om het programma van PvdA/GL te verdedigen. Ik vind niet al hun punten goed. Maar ik ageer tegen het frame dat ze de gewone burger pakken want dat is gewoon bewezen onzin. De burger is bij PVDA-GL niet per definitie slechter af dan bij rechtse partijen. Bij de VVD is de gemiddelde burger zelfs slechter af.
Timmermans heeft duidelijk laten zien dat Klimaat en Natuur bij hem stipt op 1 staat. Defineer de 'gewone' burger, want volgens mij heeft hun programma best een impact op de 'gewone' burger, helemaal de hardwerkende burger die na al die jaren wat vermogen heeft opgebouwd. Voor de mensen met lagere inkomens en mensen in armoede doet GL/PvdA het inderdaad beter dan vele andere partijen.
Maar wie zijn dat? Ik constateer dat het programma van de PVV het schoolvoorbeeld is van zwart-wit denken maar dat mag je anno 2023 dus kennelijk al niet meer zeggen want dan beledig je kiezers?
Ik zie niet wat een politieke partij er mee te maken heeft dat mensen in de samenleving zwart-wit denken en dat een middenweg niet meer bestaat. Jij mag dat prima constateren of je mening geven, maar ik snap niet wat de PVV daar mee te maken heeft. Zowel Links als Rechts maak zich schuldig aan zulke praktijken, voornamelijk door het zaaien van angst.
Wat is het vooroordeel hier? Mag je me uitleggen?
Lees je reacties eens terug, het vooroordeel dat rechtse partijen niets voor de burgers doet. De PVV die alle problematiek bij buitenlanders legt. Partijen die gratis bier beloven, maar in de praktijk niets doen voor de Nederlander. Dat links wel principele keuzes maakt m.b.t. het dwingen dat bedrijven minder uitsoten, maar rechts niet.

Wat ik niet snap is dat je zelf al aangeeft dat je niet alle punten van GL/PvdA goed vindt, maar in mijn ogen niet begrijpt dat er ook mensen zijn die op een rechtse partij stemmen die het misschien ook niet eens zijn met alle standpunten.

Uiteindelijk is er geen perfecte partij om op te stemmen, want er is geen partij die exact hetzelfde denkt als de kiezer. Elke kiezer is anders, heeft andere prioriteiten en andere standpunten. Daarom blijf ik zeggen niet alle is zwart of wit. Daarbij kan een situatie ook snel veranderen en veranderen mensen van mening of inzicht, maar die nuance is tegenwoordig gewoon ver te zoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:05:
[...]

Oef... ik hoop dat je inziet dat dit de attitude is die kiezers naar de extreme partijen duwen.
Ik hoop dat die kiezers doorkrijgen dat ze bedonderd worden. Jouw soort verhalen doen denken dat wat je ook zegt extra zetels naar Wilders gaat, maar voor dat intimidatie heb ik weinig sympathie. Denken ze echt dat hoe meer Nederland niet meedoet hoe meer het buitenland gaat aandringen en cadeaus geeft aan Nederland? Ons GDP per persoon kan nog moeiteloos 50k omlaag wat met zo’n instelling snel realiteit wordt… om dat weer bij links te parkeren zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
sugarlevi01 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:06:
[...]

Tsja ook politici blijven gewoon mensen.

And this is Rutte, the former Prime-Minister of the Netherlands, his party is now working together with a party that is against everything the NATO stands for. Give him a big round of applause please!

Zal best goed ontvangen worden. Zal echt geen gefronsde wenkbrauwen op leveren.
En dit zal ook niet alleen over Rutte gaan. Maar dit geldt voor elke VVD'er.

Internationale samenwerkingsverbanden zitten niet te wachten op mensen die moedwillig samenwerken met de mensen die hun proberen te ondermijnen.
Dat kun je heel oneerlijk vinden, maar ook op dat niveau gaat het om vertrouwen en gunfactor. Juist op dat niveau, want ze hoeven niet een Nederlander te kiezen. Vooral de NATO gaat om zo 800 miljoen inwoners in de deelnemende landen. Waarom zouden ze überhaupt kiezen voor iemand uit zo'n klein landje?
Sorry, je bent het nu wel heel erg aan het buigen he?
  • Wanneer heb je ooit gehoord dat de secretaris-generaal v/d Navo aangekondigd wordt door het vernoemen welke partij hij lid is?
  • Kun jij zonder het op te zoeken zelfs wel benoemen van welke partij Stoltenberg lid is? En wat de huidige partijleiding van die partij precies met Europa wil?
  • "mensen die moedwillig samenwerken met de mensen die hun proberen te ondermijnen" :? May I remind you: Rutte heeft de PVV uitgeloten. Yeşilgöz maakt andere keuzes, dat kun je Rutte niet kwalijk nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:08:
[...]

Mijn vriendin is van Hongaarse afkomst. Ik kan je verzekeren dat we beiden 'not amused' zijn als ze bepaalde politieke functies niet meer kan krijgen omdat Hongarije (waar ze niet meer woont en niet meer stemt) geleid wordt door Orban.
Ik vind niks "prima".

Als ze prominent politiek actief is bij de oppositie zou het wel lollig zijn als ze in een EU-onderzoekscommissie naar democratische ondermijning ging zitten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Delerium schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:14:
[...]

Ik hoop dat die kiezers doorkrijgen dat ze bedonderd worden. Jouw soort verhalen doen denken dat wat je ook zegt extra zetels naar Wilders gaat, maar voor dat intimidatie heb ik weinig sympathie. Denken ze echt dat hoe meer Nederland niet meedoet hoe meer het buitenland gaat aandringen en cadeaus geeft aan Nederland? Ons GDP per persoon kan nog moeiteloos 50k omlaag wat met zo’n instelling snel realiteit wordt… om dat weer bij links te parkeren zeker.
Ik vind het wat onduidelijk welk punt je hier precies probeert te maken. Kun je duiden wat je bedoeld net "mijn soort verhalen"? En "dat soort intimidatie"?

En (jammer dat dit moet omdat we kennelijk allemaal zo gepolariseerd zijn dan we alleen onze eigen zienswijze kunnen verdedigen): De PVV is niet mijn partij en ik heb niet op Wilders gestemd, nog ben ik happy met een 'kabinet Wilders'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:16:
[...]: Rutte heeft de PVV uitgeloten. Yeşilgöz maakt andere keuzes, dat kun je Rutte niet kwalijk nemen.[/li]
[/list]
Dat klopt, ga er maar vanuit dat binnen de VVD er momenteel erg veel speelt en dat Ruttes toekomstige baan wel degelijk een groot punt is. Rutte heeft nog zat connecties en intend, Dilan heeft hooguit kapitale inschattingsfouten gemaakt en de verkiezingen verloren ( en Wilders groot gemaakt). Dat zal nog lang spelen en wat de uitkomst ook is, Rutte zal zijn baan gaan krijgen en daar het nodige wisselgeld voor mee moeten nemen.

Dit is dus ook waarom ik denk dat over 4 maanden de VVD met hangende pootjes Timmermans premier maakt. Niet hetzelfde programma wellicht, maar premier Wilders is simpelweg te duur voor een partij als de VVD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Andyk125 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:13:
[...]

Tijdens de debatten is goed na voren gekomen wat er kan gaat gebeuren met het plan van GL/PvdA. En dat is dat naast de grootverbruikers, veel MKB bedrijven ook in de problemen gaan komen.
Zegt wie? Debatten zijn een kunstje. Daar worden geen berekeningen gemaakt. Sowieso heeft in elk geval Yesilgoz daar gewoon, naar goed VVD-lijstrekker gebruik, lopen liegen.
Ik zie niet wat een politieke partij er mee te maken heeft dat mensen in de samenleving zwart-wit denken en dat een middenweg niet meer bestaat.
Politici, zoals Wilders, voeden het zwart-wit denken. Politici zouden ook een goed voorbeeld kunnen geven toch? En als ze het niet doen: dan kun je als burger er voor kiezen niet op zo'n polariserende club te stemmen.
Jij mag dat prima constateren of je mening geven, maar ik snap niet wat de PVV daar mee te maken heeft. Zowel Links als Rechts maak zich schuldig aan zulke praktijken, voornamelijk door het zaaien van angst.
De valse balans weer. Er valt genoeg aan te merken op alle politici maar een miljoen Nederlanders tot zondebok verklaren is toch wel de overtreffende trap van alles.
Lees je reacties eens terug, het vooroordeel dat rechtse partijen niets voor de burgers doet. De PVV die alle problematiek bij buitenlanders legt. Partijen die gratis bier beloven, maar in de praktijk niets doen voor de Nederlander. Dat links wel principele keuzes maakt m.b.t. het dwingen dat bedrijven minder uitsoten, maar rechts niet.
Dat de PVV meer wil uitgeven dan er binnenkomt is een feit. Dat de VVD burgers van alles belooft maar niet waarmaakt ook. Ik heb verder niks tegen iemand als Omtzigt maar daar hebben al die kiezers dus niet zo massaal voor gestemd.

Maar lees je eigen reacties eens terug. De Timmermans haat spat er vanaf.
Wat ik niet snap is dat je zelf al aangeeft dat je niet alle punten van GL/PvdA goed vindt, maar in mijn ogen niet begrijpt dat er ook mensen zijn die op een rechtse partij stemmen die het misschien ook niet eens zijn met alle standpunten.
Ik begrijp prima als mensen op Omtzigt stemmen. Ik begrijp het niet als ze op een polariserende club als de PVV stemmen of op de VVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Delerium schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:22:
[...]

Dit is dus ook waarom ik denk dat over 4 maanden de VVD met hangende pootjes Timmermans premier maakt. Niet hetzelfde programma wellicht, maar premier Wilders is simpelweg te duur voor een partij als de VVD.
Er is dus nog hoop dat Gerard Joling gaat emigreren :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:33:
[...]

Ieder nadeel heb zijn voordeel? :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
https://nos.nl/artikel/24...d-gebracht-met-fraudezaak
In een rapport van onderzoeksbureau Deloitte uit 2022 staat volgens de krant dat Van Strien en diens opvolger aandelen van bedrijven die zijn ontstaan uit de universiteit of het UMC in handen speelden van een extern bedrijf. Van dat bedrijf hadden hun echtgenotes ieder 32 procent van de aandelen in handen. De andere aandeelhouders waren een oud-buurman en vriend van Van Strien, en diens zus, schrijft NRC.

Naar aanleiding van het rapport van Deloitte deed Utrecht Holdings aangifte van oplichting en omkoping "in verband met aandelentransacties (...) in de periode 2006-2018". Op de website schrijft het bedrijf dat uit het onderzoek is gebleken dat de (oud)-medewerkers niet in het bedrijfsbelang hebben gehandeld. "Utrecht Holdings is hierdoor financieel benadeeld."
Begint weer lekker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:37:
[...]

Ieder nadeel heb zijn voordeel? :o
Als het daadwerkelijk speelt dat de VVD in een kabinet gaat zitten om Ruttes volgende baan veilig te stellen hoop ik dat dit breed wordt uitgemeten in de media zodat de VVD met minimale inbreng in het regeerakkoord bij het kruisje mag gaan tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:29:
Politici, zoals Wilders, voeden het zwart-wit denken. Politici zouden ook een goed voorbeeld kunnen geven toch? En als ze het niet doen: dan kun je als burger er voor kiezen niet op zo'n polariserende club te stemmen.
In een ideale wereld zouden politici het goede voorbeeld moeten geven (niet kunnen). Helaas blijkt dat geen stemmen te trekken. Henri Bontenbal heeft wat mij betreft een fijne campagne gevoerd wat dat betreft.
Brengt het CDA alleen niet zo veel.
De valse balans weer. Er valt genoeg aan te merken op alle politici maar een miljoen Nederlanders tot zondebok verklaren is toch wel de overtreffende trap van alles.
Een met die valse balans. Maar een miljoen Nederlanders tot zondebok verklaren is ook een onaangenaam frame dat links steeds wil herhalen. Je kunt prima een geloofsovertuiging ongewenst vinden en liever niet in Nederland hebben (hoewel dat idee niet realiseerbaar is) zonder dat je mensen "weg zet als zondebok voor alles" zoals het frame steeds gaat.
[...]
Ik begrijp prima als mensen op Omtzigt stemmen. Ik begrijp het niet als ze op een polariserende club als de PVV stemmen of op de VVD.
Maar lees je eigen reacties ook eens terug? De haat voor alles wat rechts is spat er ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:40:
[...]

Als het daadwerkelijk speelt dat de VVD in een kabinet gaat zitten om Ruttes volgende baan veilig te stellen hoop ik dat dit breed wordt uitgemeten in de media zodat de VVD met minimale inbreng in het regeerakkoord bij het kruisje mag gaan tekenen.
Huh? Wat heeft dat met de emigratie van Joling te maken? :?

(enne.. de discussie hierboven is toch juist dat Rutte geen kans meer maakt op die baan als de VVD in dat kabinet gaat zitten? 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:45:
[...]

Huh? Wat heeft dat met de emigratie van Joling te maken? :?

(enne.. de discussie hierboven is toch juist dat Rutte geen kans meer maakt op die baan als de VVD in dat kabinet gaat zitten? 8)7 )
Een kabinet onder Timmermans. Toevallig ook waarover Joling verklaard heeft te gaan emigreren als het gebeurt ;) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:05:
[...]

En wat brengt appeasement ook alweer? Iemand lief behandelen gaat niet voor andere standpunten zorgen. Je moest eens weten wat ik soms voor labels naar m'n hoofd krijg, daar ga ik niet ineens mijn (enige!) stem voor vergooien. Ook dat is niet intelligent.
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:08:
[...]

Niet vergelijkbaar, zij is niet politiek verbonden aan Orban. Rutte zou verbonden zijn aan Wilders als de VVD kiest te regeren met Wilders.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:42:
[...]

In een ideale wereld zouden politici het goede voorbeeld moeten geven (niet kunnen). Helaas blijkt dat geen stemmen te trekken. Henri Bontenbal heeft wat mij betreft een fijne campagne gevoerd wat dat betreft.
Brengt het CDA alleen niet zo veel.
Maar dat mag ik kiezers toch verwijten? Ik word een beetje moe van die "kiezer heeft altijd gelijk" retoriek.
[...]

Een met die valse balans. Maar een miljoen Nederlanders tot zondebok verklaren is ook een onaangenaam frame dat links steeds wil herhalen. Je kunt prima een geloofsovertuiging ongewenst vinden en liever niet in Nederland hebben (hoewel dat idee niet realiseerbaar is) zonder dat je mensen "weg zet als zondebok voor alles" zoals het frame steeds gaat.
Elke geloofsovertuiging heeft orthodoxe en minder orthodoxe varianten. Op het moment dat je daar onderscheid in gaat maken zet je mensen weg.
[...]

Maar lees je eigen reacties ook eens terug? De haat voor alles wat rechts is spat er ook vanaf.
Je bent wel selectief. Ik heb niks gezegd over Omtzigt en die is toch echt gewoon rechts. Ik kan er niks aan doen dat de twee grootste rechtse partijen de PVV en de VVD zijn. Ik denk dat rechtse mensen zich eens moeten afvragen waarom een keurige man als Omtzigt minder stemmen krijgt dan de PVV en een club die al dertien jaar aan het pluche plakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:33:
[...]

Timmermans moet lekker oppositie gaan voeren. PVV, VVD en BBB zoeken het maar uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:59:
[...]

Timmermans moet lekker oppositie gaan voeren. PVV, VVD en BBB zoeken het maar uit.
Laat ze maar episch falen, ja. Dat wordt even twee jaar doorbijten. En hopen dat er niet teveel gesloopt wordt intussen :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:03:
[...]
Laat ze maar episch falen, ja. Dat wordt even twee jaar doorbijten. En hopen dat er niet teveel gesloopt wordt intussen :/ .
Daar zit wel een addertje onder het gras. Zo kan ook een wijziging van de grondwet erdoor gejast worden. Er zit helaas geen restrictie op de regeringsduur, alleen dat het twee opeenvolgende regeringen moeten zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
nst6ldr schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:51:
[...]
En wat brengt appeasement ook alweer? Iemand lief behandelen gaat niet voor andere standpunten zorgen. Je moest eens weten wat ik soms voor labels naar m'n hoofd krijg, daar ga ik niet ineens mijn (enige!) stem voor vergooien. Ook dat is niet intelligent.
Links heeft al een probleem doordat het als ‘elitair’ gezien wordt, neerkijkend op de mensen die anders denken en stemmen dan zij. Die allemaal wegzetten als ‘dom’ zoals hier gebeurde versterkt dat verder en drijft ze nog eerder in de armen van extreem rechts. Dat vind ik ook geen intelligente houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:57:
[...]

Elke geloofsovertuiging heeft orthodoxe en minder orthodoxe varianten. Op het moment dat je daar onderscheid in gaat maken zet je mensen weg.
Nee, dan zet je die geloofsovertuiging weg. Iedereen is vrij een andere of een minder orhodoxe variant te kiezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:29
Duidelijk een man die weet wat er in de samenleving speelt. De man van de straat snapt best dat je verschillende bedrijven via louche constructies op naam van je echtgenote en buurman zet. Dat maakt je nummero 1 kandidaat om een kabinet te formeren voor de gewone man.

Wat is dat toch met die rechtse partijen dat die altijd omgeven lijken te worden door mensen die vooral hun met louche zaken hun eigen zakken vullen. Mag hopen dat Geert Wilders maandag een andere informateur verkenner aanwijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Een verkenner is nog geen informateur. En toch waarom verbaast me dit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:57:
Je bent wel selectief. Ik heb niks gezegd over Omtzigt en die is toch echt gewoon rechts. Ik kan er niks aan doen dat de twee grootste rechtse partijen de PVV en de VVD zijn. Ik denk dat rechtse mensen zich eens moeten afvragen waarom een keurige man als Omtzigt minder stemmen krijgt dan de PVV en een club die al dertien jaar aan het pluche plakt.
Evenzo mogen linkse mensen (als we dan toch graag willen simplificeren met die 2 labeltjes) zich afvragen waarom links steeds verder gemarginaliseerd wordt. Het kan ook natuurlijk dat iedereen dom is (als ik soms naar het gedrag van Hooligans kijk kan ik daar best in meegaan :+ ). Of wellicht is het gedachtegoed uit de tijd en hebben de mensen er geen trek meer in. Dat is ook democratie, een land kan een richting op gaan die jou niet aanstaat.

(Ik moet er nu overigens vandoor. Dank voor de discussie)

[ Voor 3% gewijzigd door Stiggy op 26-11-2023 17:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:26:
[...]

Nee, dan zet je die geloofsovertuiging weg. Iedereen is vrij een andere of een minder orhodoxe variant te kiezen.
Nee. Dat kan niet in het wereldbeeld van Wilders. Je kunt niet orthodox zijn en als moslim de Koran willen lezen maar dat mag niet van Geert. Geert wil alleen vrijheid voor degenen die hetzelfde denken als hij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:16:
[...]. Die allemaal wegzetten als ‘dom’ zoals hier gebeurde versterkt dat verder en drijft ze nog eerder in de armen van extreem rechts. Dat vind ik ook geen intelligente houding.
Die frame blijf je zelf opwerpen en bewijzen. Lees nu eens precies wat Wilders al 20 jaar consequent zegt ipv hem proberen te duiden met andere woorden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:16:
[...]

Sorry, je bent het nu wel heel erg aan het buigen he?
  • Wanneer heb je ooit gehoord dat de secretaris-generaal v/d Navo aangekondigd wordt door het vernoemen welke partij hij lid is?
  • Kun jij zonder het op te zoeken zelfs wel benoemen van welke partij Stoltenberg lid is? En wat de huidige partijleiding van die partij precies met Europa wil?
  • "mensen die moedwillig samenwerken met de mensen die hun proberen te ondermijnen" :? May I remind you: Rutte heeft de PVV uitgeloten. Yeşilgöz maakt andere keuzes, dat kun je Rutte niet kwalijk nemen.
Gaat niet om mij Stiggy, en gaat niet om jou. Want wij kiezen niet wie de secretaris-generaal van de NAVO gaan worden.
Het gaat erom hoe de mensen die de macht hebben om Rutte wel of niet te kiezen er tegenover staan.

En die gaan dat wel weten. En dan wil je iemand hebben zonder smetje, en er zijn nog tig andere kandidaten beschikbaar zonder dat smetje. Dus dan ga je een van die andere mensen voordragen.

Het is niet Yesilgöz die de baas is. Yesilgöz is nog een baby die nu als gezicht is aangesteld, maar de partij blijft de dienst uitmaken. Het is niet Yesilgöz die besluit wel of niet samen te werken. Dat zal de VVD zijn.
Net zoals Rutty niet de VVD is, maar hij is wel een vertegenwoordiger van de partij. En als zijn clubje met de PVV gaat samenwerken straalt dat ook op hem af. En elke andere VVD'er.

En dat gaat ze behoorlijk wat goodwill kosten binnen de internationale gemeenschap. En dat betekent ook minder internationale baantjes. Simpelweg omdat er mensen gaan zijn die niet van die samenwerking gediend gaan zijn en ze daar op gaan afrekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:30:
[...]
Dat is ook democratie, een land kan een richting op gaan die jou niet aanstaat.
Maar dan is het ook democratie om je ongenoegen duidelijk te maken in een demonstratie. Dus die hele heisa van vooral PVV aanhang dat PvdA / GL mensen besloten tot een demonstratie is ook een non issue. Als Wilders vrij is om te zeggen wat hij wil, staat het de achterban van PvdA / GL het vrij om ongelukkig te zijn met de uitslag.

Overigens is niet mijn premier trending door de uitspraak van Kaag. Al sinds Paars II is het land richting een kant gegaan die mij niet aanstaat. Balkenende noch Rutte waren niet mijn premier. Een termijn van Wilders I, Yesilgoz I gaat daar weinig in veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
ericplan schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:16:
[...]

Daar zit wel een addertje onder het gras. Zo kan ook een wijziging van de grondwet erdoor gejast worden. Er zit helaas geen restrictie op de regeringsduur, alleen dat het twee opeenvolgende regeringen moeten zijn.
Alleen moet er na die verkiezingen wel een 2/3 meerderheid zijn, in beide kamers. Dus dat 'erdoorheen jassen' kan zeer zeker niet.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 26-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D-e-n
Stiggy schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:30:
[...]

Evenzo mogen linkse mensen (als we dan toch graag willen simplificeren met die 2 labeltjes) zich afvragen waarom links steeds verder gemarginaliseerd wordt. Het kan ook natuurlijk dat iedereen dom is (als ik soms naar het gedrag van Hooligans kijk kan ik daar best in meegaan :+ ). Of wellicht is het gedachtegoed uit de tijd en hebben de mensen er geen trek meer in. Dat is ook democratie, een land kan een richting op gaan die jou niet aanstaat.
Voor als je terug bent: ik denk dat kiezers anno 2023 ten eerste slecht geïnformeerd worden. Talkshows zijn rampen die enkel gaan voor de sensatie en debatten zijn vaak een wedstrijdje oneliners. En kiezers laten zich, van links tot rechts, slecht informeren. Stemwijzers zijn wat dat betreft onvoldoende. Dat maakt dat ze niet meer weten waar partij ideologieën voor staan en dus van partij naar partij hoppen en maakt ze vatbaar voor populisten die van alles beloven. En de scorende populisten zitten in Nederland nu eenmaal meer op rechts dan op links.

Ten tweede hebben we in Nederland het probleem dat we jarenlang welvaart hebben gehad en dat die door omstandigheden onder druk staat. Denk aan klimaat maar ook een onveilige wereld, vergrijzing en een gasbel die op is. En dan moet je als politicus het eerlijke verhaal gaan vertellen dat misschien niet alles meer kan. Ook dan heeft een populist die vertelt dat het allemaal aan de buitenlanders ligt en dat hij alles zal houden zoals vroeger het natuurlijk makkelijk. En dan helpt die zwakke pers natuurlijk ook niet. Die spreekt smullend van een "milde Wilders" maar verzaakt de, inhoud te duiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:45:
[...]

En dan helpt die zwakke pers natuurlijk ook niet. Die spreekt smullend van een "milde Wilders" maar verzaakt de, inhoud te duiden.
Ook zoiets. Hoeveel mensen betalen nog voor nieuws? Het ligt ook aan onszelf dat ze sensatie moeten brengen om te overleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Voor als je terug bent: ik denk dat kiezers anno 2023 ten eerste slecht geïnformeerd worden.
Je mag als kiezer zelf ook wel wat doen. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om aan alle informatie te komen als tegenwoordig. Iedere partij heeft een goed toegangelijke website waar iedereen de plannen kan lezen. De meeste partijen hebben zelfs meerder versies van hun een programma: de complete en 1 in eenvoudigere bewoordingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Frame164 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:48:
[...]

Je mag als kiezer zelf ook wel wat doen. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om aan alle informatie te komen als tegenwoordig. Iedere partij heeft een goed toegangelijke website waar iedereen de plannen kan lezen. De meeste partijen hebben zelfs meerder versies van hun een programma: de complete en 1 in eenvoudigere bewoordingen.
Ik zeg erna toch dat ze zich ook slecht laten informeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:48:
[...]

Ook zoiets. Hoeveel mensen betalen nog voor nieuws? Het ligt ook aan onszelf dat ze sensatie moeten brengen om te overleven.
Met de juiste browser plug-ins kost het geen drol om geïnformeerd te zijn :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:32:
[...]

Nee. Dat kan niet in het wereldbeeld van Wilders. Je kunt niet orthodox zijn en als moslim de Koran willen lezen maar dat mag niet van Geert. Geert wil alleen vrijheid voor degenen die hetzelfde denken als hij
Daarin is hij overigens wel consequent: iedereen, ongeacht afkomst, die ergens iets anders over denkt en hem daarover een vraag heeft gesteld op X/Twitter heeft hij geblokkeerd. Ben wel benieuwd wat hij met die blokkades gaat doen als hij straks "premier van alle Nederlanders" is. Hij zou nu op z'n minst kunnen beginnen met deblokkeren.

PS: de vraag die ik hem stelde op Twitter en waarvoor hij mij blokkeerde was "Hoe wilt u dat realiseren?" Dus geeneens heel kritisch, gewoon een vrij normale vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
We zijn nog geen week verder, en het gaat al lekker met die verkenner. Een herkenbaar geheugen (kan gebeuren, kennen we wel). Nu ook --mogelijk-- een aangifte van fraude tegen hem omtrent een wat oudere zaak;
In een rapport van onderzoeksbureau Deloitte uit 2022 staat volgens de krant dat Van Strien en diens opvolger aandelen van bedrijven die zijn ontstaan uit de universiteit of het UMC in handen speelden van een extern bedrijf. Van dat bedrijf hadden hun echtgenotes ieder 32 procent van de aandelen in handen. De andere aandeelhouders waren een oud-buurman en vriend van Van Strien, en diens zus, schrijft NRC.
Naja, goed, of dit waar is, is een tweede. Maar echt lekker is dit ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
[...]Voor als je terug bent: ik denk dat kiezers anno 2023 ten eerste slecht geïnformeerd worden.
*knip*, op de man. Alle partijprogramma's zijn zo van internet te plukken. Je mag er toch van uit gaan dat 85 % van de kiezers een hoog genoeg IQ heeft dat ze weten hoe ze die programma's moeten interpreteren. Maar als je dan nog zo dom bent om je te laten beïnvloeden door de bubbel van Social Media, gekleurde dagbladen en TV-zenders dan gun ik het je wel om voor de gek gehouden te worden. Ik ga me er niet druk over maken, er is altijd nog een ruime meerderheid om gekkies en wappies tegen te houden.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 26-11-2023 19:21 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
evilution schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:51:
[...]

Met de juiste browser plug-ins kost het geen drol om geïnformeerd te zijn :+
Als niemand meer een abonnement op een krant neemt gaan de journalisten op den duur wat anders doen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Frame164 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:48:
[...]

Website is vooral marketing van de partij zelf. Een goeie journalist heeft een meerwaarde die een websitebezoek niet kan vervullen.

Helaas is dat gestorven met de dood van Fortuyn als je de journalisten van toen vraagt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Zegt wie? Debatten zijn een kunstje. Daar worden geen berekeningen gemaakt. Sowieso heeft in elk geval Yesilgoz daar gewoon, naar goed VVD-lijstrekker gebruik, lopen liegen.
Omtzigt heeft dat heel goed en mooi verwoordt in de debatten.

Gelukkig kunnen we Timmermans op zijn mooie ogen geloven.
Zwart- wit denken is wat anders dan het polariserende gedrag van Wilders waar jij het over hebt. Daarbij hoe polariserend is hij daadwerkelijk, want vandaag zag ik weer verschillende programma's waarin ze lieten zien dat ook allochtonenen gewoon op Wilders hebben gestemt.

Ik zie nog steeds niet hoe een politici verantwoordelijk zou moeten zijn voor het gedrag van een ander. Ja ze kunnen het goede voorbeeld geven, maar of het nu links of rechts is ze doen er allemaal aan mee. het is gewoon stemmingsmakerij.
[...]

Sorry maar hierbij houdt het bij mij op, als je niet ziet dat partijen aan beide kanten van het politieke spectrum mensen angst inboezemen om zo druk achter hun eigen standpunt(en) te zetten dan vraag ik mij hoe kortzichtig je kunt zijn.
[...]

Dat de PVV meer wil uitgeven dan er binnenkomt is een feit. Dat de VVD burgers van alles belooft maar niet waarmaakt ook. Ik heb verder niks tegen iemand als Omtzigt maar daar hebben al die kiezers dus niet zo massaal voor gestemd.

Dat de VVD de burgers van alles beloofd en niets waarmaakt, dat ben ik volledig met je eens.

Als er iemand in zijn reactie ontzettend kleur bekend dan ben je dit toch echt zelf, gezien de opmerkingen die je maakt. Je hebt verder niets tegen iemand als Omtzigt want die staat nog niet zo ver van je eigen standpunten af, maar de rest wel en daar kun je blijkbaar moeilijk tegen.

Hoezo hebben kiezers niet massaal voor Omtzigt gestemd, de beste man heeft 20 zetels behaald met een partij die helemaal nieuw is. Het zal je misschien nog meer verbazen maar ik ben zelf een van die kiezers.

Ik heb absoluut geen haat voor de heer Timmermans, ik ben het niet met hem eens en we zullen nooit vrienden worden dat klopt. Maar wie is er nu continue aan het polariseren met zulke woorden.
[...]

En daar komt wat mij betreft de aap uit de mouw, alleen omdat jij het niet kunt begrijpen betekend het dat je gelijk hebt of dat andere mensen jou mening moeten delen? Ik begrijp ook niet hoe zoveel mensen nog na de afgelopen jaren en al die schandalen op de VVD stemmen, maar dat accepteer ik gewoon. Mensen hebben nu eenmaal verschillende prioriteiten en standpunten. We hoeven ook niet te doen of de VVD daar alleen verantwoordelijk voor was. De PvdA zat ook gewoon in het Rutte 2 kabinet en het CDA was ook bij veel zaken betrokken net als D66 en de CU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Yaksa schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:57:
[...]

*knip* Alle partijprogramma's zijn zo van internet te plukken. Je mag er toch van uit gaan dat 85 % van de kiezers een hoog genoeg IQ heeft dat ze weten hoe ze die programma's moeten interpreteren. Maar als je dan nog zo dom bent om je te laten beïnvloeden door de bubbel van Social Media, gekleurde dagbladen en TV-zenders dan gun ik het je wel om voor de gek gehouden te worden. Ik ga me er niet druk over maken, er is altijd nog een ruime meerderheid om gekkies en wappies tegen te houden.
Dat zou je denken maar kennelijk laten kiezers zich toch in grote getalen leiden door van alles behalve de programma's

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 26-11-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bananenplant schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:58:
[...]

Als niemand meer een abonnement op een krant neemt gaan de journalisten op den duur wat anders doen natuurlijk...
Dat is op zich waar alleen bereik je wel mensen die het geld er niet voor hebben of willen neerleggen. Niet veel anders dan je krant aan de buurman geven die geen abo heeft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
D-e-n schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:00:
[...]

Dat zou je denken maar kennelijk laten kiezers zich toch in grote getalen leiden door van alles behalve de programma's
Het boeit de meesten gewoon te weinig om verder te kijken dan hun onderbuikreflex.

Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws

Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.

Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.