Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maakt niet uit wat ze kosten. Je hebt er niet zo 1 2 3 eentje gemaakt. Dat is veel belangrijker...SkiFan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
Auw. Wat kosten die dingen, miljoentje of 3-5?
Mooie verliezen weer van RU #ninabrinktweeduimenomhoog
[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 06-10-2023 16:15 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat verklaart de hogere cijfers inderdaad.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Zou mooi zijn, alleen jammer dat er geen tweede drone bij vloog die bevestiging zou kunnen geven. Denk niet dat Oryx hem telt.YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:42:
Het nieuwste artillerie speeltje van RU op het slagveld heeft al een ontmoeting gehad met een FPV drone.
(uitkomst onbekend)
[Twitter](zo nieuw dat ik nog geen engelse wiki pagina kan vinden)
iig 13 km range, dus zal idd fpv drone voer zijn:
Wikipedia: 2S40 Floks — Wikipédia
[...]
Defence-blog claimt hem wel.
https://defence-blog.com/...russian-artillery-system/
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
For the second time in 10 days, the Russians have shot down one of their own $85,000 000 Su-35 aircraft on the southern front.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 6 oktober 2023
This one on Mariupol.
Pilot has survived, waiting for more details. pic.twitter.com/psy2cUnpva
tweede keer friendly fire. wat zou het zijn, onkunde of zijn ze zenuwachtig / trigger happy door alles wat er van UA door de lucht vliegt aan raketten?
Fratricide is helaas vrij normaal in grootschalige conflicten, zeker in Joint OPS. Blijkbaar is 10-20% casualties een gemiddelde, iets wat ook bij UAF zal gelden, maar hopelijk in mindere mate.gise schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
tweede keer friendly fire. wat zou het zijn, onkunde of zijn ze zenuwachtig / trigger happy door alles wat er van UA door de lucht vliegt aan raketten?
Bron?MailMan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
Fratricide is helaas vrij normaal in grootschalige conflicten, zeker in Joint OPS. Blijkbaar is 10-20% casualties een gemiddelde, iets wat ook bij UAF zal gelden, maar hopelijk in mindere mate.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Dat is op een slagveldsituatie neem ik aan. Dit was km's van het frontMailMan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:30:
Blijkbaar is 10-20% casualties een gemiddelde,
Zal wel veel op papier gaan gebeuren.
PSN
Schattingen lopen ver uiteen (van 2 tot zelfs meer dan 20%), maar tijdens wargaming houdt men 10-20% aan.
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA279536.pdf
https://www.jstor.org/stable/43961959
Is dit een volledig autonoom unit? Dan hebben ze er straks 3?user109731 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Nog meer:
[Twitter]
Het is jammer dat Scholz de Taurus nog blokkeert maar verder doet Duitsland het niet slecht.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
⚡️A photo of an F-16CJ pilot wearing the “Ghost of Kyiv” patch from the 480th Fighter Squadron, 52nd Fighter Wing of the US Air Force at Fetesti Air Base, Romania has appeared online.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 6 oktober 2023
👉 @Flash_news_ua pic.twitter.com/P0e3mLRvdw
[ Voor 7% gewijzigd door consolefreak op 07-10-2023 00:11 ]
Verwijderd
Misschien wel een optocht met 3 tanks.YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:35:
Morgen verjaardag van Putin blijkbaar.
Zal wel veel op papier gaan gebeuren.
De MLD hier in Nederland heeft ook een herinneringspatch van Ghost of Kyiv, inderdaad als steunbetuiging.consolefreak schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:07:
Zo te zien zijn de trainingen voor de F16's in Roemenië in elk geval gestartof zal het een steunbetuiging zijn?
[Afbeelding]
[Embed]
Zo te zien heeft Putin z’n kadootjes van Ukraine al gehad. Wat een aantallen weer!
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Men vermoedt dat dit wapenleveringen zijn vanuit Noord-Korea aan Rusland.
Verder heeft men vlakbij het station een enorme bedrijvigheid gezien qua bouwwerken, opslaghuizen en olieopslagplaatsen.
https://beyondparallel.cs...c-after-kim-putin-summit/
/f/image/y3tAlGbmNRUJXuzGFGF9hude.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IhzrMEMYy6BKjRyzBVQp9UKD.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Het vervelende aan dit soort dingen is dat je wanneer je er geen bevestiging voor hebt niet zomaar de boel kan opblazen (mits aan Russische zijde van de grens, zolang het in Noord-Korea staat sowieso niet) of saboteren.Arator schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:19:
Op satellietbeelden is er een enorme bedrijvigheid te zien in het grensstation tussen Rusland en Noord-Korea. Er zouden een 70-tal goederenwagens gereed staan, terwijl dit pre-corona nooit meer dan 20 is geweest.
Men vermoedt dat dit wapenleveringen zijn vanuit Noord-Korea aan Rusland.
Verder heeft men vlakbij het station een enorme bedrijvigheid gezien qua bouwwerken, opslaghuizen en olieopslagplaatsen.
https://beyondparallel.cs...c-after-kim-putin-summit/
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind dit wel een erg vervelende ontwikkeling omdat Putin meer een blaffende hond is die niet bijt (met nukes), maar als door dit soort zaken Noord-Korea betrokken wordt *knip* laten we hierover speculeren achterwege laten.
[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 07-10-2023 13:17 ]
Denk dat de bulk van de hogere cijfers hier vandaan komen,Rusland had hier recentelijk extra troepen heen gestuurd.
Uit Oekraïne komt niks qua nieuws uit de Kupyansk regio, maar bij gebrek aan Russische succesverhalen ga ik uit van een mislukte poging.
Kupyansk-Dvorichna
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 6 oktober 2023
➡️The Russian offensive there ended in a complete failure. After failing to gain a foothold in Synkivka, Russian forces have now also lost ground west of Lyman Pershyi. The forest area there is partly under AFU control again. pic.twitter.com/x5UxzjZ9de
Recently, I've tried to refrain from making negative statements about the overall situation. However, over the past two months, I've come across a continuous stream of statements that I find not only incorrect but also potentially harmful.
— Tatarigami_UA (@Tatarigami_UA) 6 oktober 2023
One of the most recent trends I've…
Ik ben zelf de hoop al enige tijd geleden verloren. En dan vooral omdat ik de westerse overheden niet vertrouw. Er is nog steeds geen enkel gevoel voor urgentie en in sommige landen begint de steun te eroderen.Recently, I've tried to refrain from making negative statements about the overall situation. However, over the past two months, I've come across a continuous stream of statements that I find not only incorrect but also potentially harmful.
One of the most recent trends I've observed is the assertion that the russians lack reserves and are running out of troops. This information is not only inaccurate but also lacks substantiated data on the location and availability of russian reserves.
In the past, I made a similar comment when regiments from the 76th division started moving southward.
Unfortunately, I continue to witness the deployment of additional units and reserves across various parts of the frontline. While I harbor doubts about their potential for an offensive, they appear to be deployed in the areas where Ukrainian forces might breach defenses. Their purpose seems to be slowing down Ukrainian troops and severely limiting their ability to exploit any breakthroughs.
Ultimately, russian forces may not need to advance at this moment but aim to minimize Ukrainian gains from this counter-offensive. They aim to undermine both political and military support for Ukraine.
The enemy remains formidable and capable, despite all their shortcomings. They still possess significant anti-tank capabilities, the ability to deploy remote minefields, employ loitering munitions, maintain artillery and counter-battery capabilities, and continue fortifying their defenses. When individuals push the narrative that the russians are on the verge of collapse and have exhausted their reserves, it fosters unrealistic expectations and diverts attention from the necessity for long-term planning and vision. It can lead to an overemphasis on short-term optimism and hinder the recognition of mistakes, the need for change, or an increase in support.
To an observer, it may seem that advances can continue endlessly. However, this situation underscores the fact that Ukraine does not possess an unlimited supply of ammunition, much of which was provided by South Korea through the US. Furthermore, Ukraine does not have an inexhaustible pool of personnel in the already deployed brigades along the front lines.
Maintaining a healthy optimism is absolutely necessary as our troops make further progress. It's true that russian troops have suffered severe degradation, and counter-battery fire degraded their artillery capabilities. Their captured soldiers have testified about a lack of discipline and a diminishing will to fight. However, this optimism shouldn't transform into delusional hopefulness.
Earlier this spring, I cautioned against setting unrealistic expectations and the belief that russian defenses would collapse within weeks or days, leading to celebrations in liberated Crimea. I emphasized that a counter-offensive alone would not win this war and that we needed to plan for the long term. I hope that now, my message will resonate more strongly.
Bedoel je dit als generieke statement, i.e. met het oog op de lange termijn, of ook wat betreft de ontwikkelingen op een termijn van een maand of 3 - 6?RoD schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:04:
Tatarigami, wmb een van de best ingevoerde en realistische analisten, met een weinig hoopvolle analyse
[Embed]
[...]
Ik ben zelf de hoop al enige tijd geleden verloren. En dan vooral omdat ik de westerse overheden niet vertrouw. Er is nog steeds geen enkel gevoel voor urgentie en in sommige landen begint de steun te eroderen.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ik bedoel dit in het kader van het slagen van het counteroffensief. Waarbij ik slagen definieer als het terugpakken van voldoende gebied zodat de Krim niet meer houdbaar wordt voor rusland. Voorbeeldje: ik acht het niet meer aannemelijk dat het UA gaat lukken om Melitopol te bevrijden als er niet iets serieus verandert qua steun.Jedi_Pimp schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:07:
[...]
Bedoel je dit als generieke statement, i.e. met het oog op de lange termijn, of ook wat betreft de ontwikkelingen op een termijn van een maand of 3 - 6?
Je ziet juist dat de steun aan het afnemen is in plaats van aan het toenemen. Eerst was er het Poolse graan akkefietje dat voor verminderde steun uit Poland zorgde, toen de overwinning van de partij die op hand is van het Kremlin in Slowakije, en als klop op de vuurpijl nog het grootste probleem, het verwijderen van de steun aan Oekraïne uit de Amerikaanse begroting. Allemaal landen die een belangrijke rol spelen in de mogelijkheden van Oekraïne. Nu is te hopen dat de West Europese landen en wellicht Zuid-Korea een extra steentje bij kunnen dragen. Maar of dat gaat lukken...RoD schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Ik bedoel dit in het kader van het slagen van het counteroffensief. Waarbij ik slagen definieer als het terugpakken van voldoende gebied zodat de Krim niet meer houdbaar wordt voor rusland. Voorbeeldje: ik acht het niet meer aannemelijk dat het UA gaat lukken om Melitopol te bevrijden als er niet iets serieus verandert qua steun.
Ja, dat was ook wat ik zei. En de hoofdreden dat ik negatief gestemd ben.q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Je ziet juist dat de steun aan het afnemen is in plaats van aan het toenemen.
Ik las hem ook en ik kan het niet oneens zijn. Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat RU gaat winnen.RoD schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:04:
Tatarigami, wmb een van de best ingevoerde en realistische analisten, met een weinig hoopvolle analyse
[Embed]
[...]
Ik ben zelf de hoop al enige tijd geleden verloren. En dan vooral omdat ik de westerse overheden niet vertrouw. Er is nog steeds geen enkel gevoel voor urgentie en in sommige landen begint de steun te eroderen.
Ja, het Westen schommelt met welke kant ze op gaan. Maar ook in de VS begrijpt men heel goed dat dit echt de goedkoopste manier is om van Rusland af te komen.
Nu RU zijn zin geven is uiteindelijk een carte blanche om nog verder te gaan.
En ik onderschat UA ook echt niet. Ze maken het leven van de Russen behoorlijk zuur.
Het kan ook ineens over zijn door een evenement wat wij ons nog niet voor kunnen stellen. Oorlogen zijn soms op hele creatieve manieren tot hun einde gekomen.
Time will tell.
(Ik blijf Rusland overigens tot op het bot haten)
Vergeet niet dat Oekraïne potentieel de meest zwaarbewapende lidstaat van Europa kan worden met een hoop innovaties die zijn toegespitst op het type oorlog dat rusland voert.RoD schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:04:
[Embed]
[...]
Als ethiek niet de stimulans is om Oekraïne te helpen, dan moet marktwerking dat worden. Het staat niet heel deftig, maar je kan bij dit soort beslissingen beter pragmatisch zijn.
Maar misschien is het achterliggende idee van het westen om deze oorlog heeeeel lang door te laten gaan. Zo lang Rusland bezig gehouden wordt door Oekraine zijn ze uitgespeeld op de rest van het wereldtoneel. Maar Als Oekraine wint en Rusland zich terugtrekt, dan begint in Rusland ook weer de opbouw van de krijgsmacht om tzt ergens anders te gaan etteren.Snow_King schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:19:
Ja, het Westen schommelt met welke kant ze op gaan. Maar ook in de VS begrijpt men heel goed dat dit echt de goedkoopste manier is om van Rusland af te komen.
En ik onderschat UA ook echt niet. Ze maken het leven van de Russen behoorlijk zuur.
Ik zit in de gedachte dat er een soort genadeslag moet worden uitgedeeld aan Rusland. Het ge-etter moet over zijn. Als het Westen hun steun laat afnemen, met als gevolg dat Rusland de bezette gebieden defacto mag inlijven (a la de Krim), dan krijgen we een hele andere dynamiek waarin ook China ineens kan opspelen. Dan is het namelijk een kwestie van Taiwan binnenvallen en volhouden tot de Amerikanen het opgeven.Snow_King schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Ik las hem ook en ik kan het niet oneens zijn. Dat wil echter niet zeggen dat ik geloof dat RU gaat winnen.
De reden dat het nu niet vordert zoals we zouden willen zien is omdat de Surovikin line toch wel extreem goed is opgezet. Plant het vol met mijnen en je tegenstander loopt letterlijk vast.
Ik zie wel 2 positieve dingen. Ten eerste is de Zwarte Zee vloot verbannen uit het westelijk deel van de Zwarte Zee. Die durven daar niet meer te komen. SOF landen geregeld op de Krim inmiddels, en dat kunnen ze omdat er van alles is uitgeschakeld.
Het tweede is een stukje uitleg van Ryan McBeth:
Ik had bedacht dat de 300km ATACMS clustermunitie zou worden ingezet om ieder vliegveld in de buurt onbruikbaar te maken. Ryan noemt dat niet maar heeft wel een ander doel voor ogen. Deze munitie is uitermate geschikt om Air Defense tot 300 km achter het front te laten verdwijnen. Heb je het nou over een S-400 batterij dan kunnen ze alleen met de 40N6E raket tot 80 km achter de linies schieten. De rest haalt de frontlijn niet, de beste komt 60 km tekort. Dat geeft Oekraïne "luchtoverwicht" over de fronlinie, waarbij ze enkel rekening hoeven te houden met manpads.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Navo kan er ook nog wel wat van bijleren.nst6ldr schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:56:
[...]
Vergeet niet dat Oekraïne potentieel de meest zwaarbewapende lidstaat van Europa kan worden met een hoop innovaties die zijn toegespitst op het type oorlog dat rusland voert.
Als ethiek niet de stimulans is om Oekraïne te helpen, dan moet marktwerking dat worden. Het staat niet heel deftig, maar je kan bij dit soort beslissingen beter pragmatisch zijn.
Zag recent een filmpje waar er in Syrië of Irak een drone granaten aan het droppen was op een Abrams.
PSN
Luka weer door de bocht.
Wat is er aan de hand, voelt hij nattigheid en slaat zijn weergaloze overlevings-instinct nu aan?
Ik kan mij niet voorstellen dat Putin dit fijn vindt, zou Luka denken dat de tijd rijp is om zoiets te gaan roepen zonder consequenties vanuit het Kremlin?
"Zelenskyy is acting absolutely appropriately," Lukashenko said immediately after Putin's Valdai speech.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 7 oktober 2023
"We, and Russians, and journalists say that Zelenskyy is this and that, a beggar, acting disrespectfully and dishonestly. And I have to say that Zelenskyy is acting… pic.twitter.com/WR7Efc4SN2
nope
Als je het Engels leest en dat vertaalt naar het Nederlands dat staat er dat Zelenski zich gepast gedraagt. Dat is op 2 manieren uit te leggen. De ene is "gepast naar de situatie" en de andere is "gepast naar wat Luka eerder beweerde". Het kan ook zijn dat de Engelse vertaling knullig is.bloody schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:22:
Dit past nergens, dus dan maar hier..
Luka weer door de bocht.
Wat is er aan de hand, voelt hij nattigheid en slaat zijn weergaloze overlevings-instinct nu aan?
Ik kan mij niet voorstellen dat Putin dit fijn vindt, zou Luka denken dat de tijd rijp is om zoiets te gaan roepen zonder consequenties vanuit het Kremlin?
[Twitter]
In ieder geval denk ik niet dat Luka hier out of line stapt in de retoriek van het Kremlin.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Yep, dat kan ook idd, vond het wel bijzonder genoeg om het hier te plaatsen.asing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:28:
[...]
Als je het Engels leest en dat vertaalt naar het Nederlands dat staat er dat Zelenski zich gepast gedraagt. Dat is op 2 manieren uit te leggen. De ene is "gepast naar de situatie" en de andere is "gepast naar wat Luka eerder beweerde". Het kan ook zijn dat de Engelse vertaling knullig is.
In ieder geval denk ik niet dat Luka hier out of line stapt in de retoriek van het Kremlin.
We gaan zien hoe het verder uitpakt
nope
Waarschijnlijk was hij niet uitgenodigd voor het verjaardagsfeestjebloody schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:22:
Luka weer door de bocht.
[Twitter]
Zoals een comment al zegt: out of context.bloody schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:22:
Luka weer door de bocht.
[Twitter]
Poetin ziet dit trouwens niet. Die zit niet op internet.
https://edition.cnn.com/2...nukes-intl-hnk/index.htmlBelarusian President Alexander Lukashenko said Friday that by arming Ukraine, the United States is pushing Russia toward using nuclear weapons.
PSN
Nu is CNN niet de neutraalste bron en je moet rekening houden met het feit dat niet iedereen in de Verenigde Staten staat te juichen bij al die uitgaven aan oekraïne. En nuclear saber rattling noort al sinds het begin van het conflict bij het arsenaal.YakuzA schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:53:
Bij CNN komt de quote idd niet zo voor:
[...]
https://edition.cnn.com/2...nukes-intl-hnk/index.html
Dat valt eigenlijk wel mee:
https://mediabiasfactcheck.com/left/cnn-bias/
Gematigd links, wel een aardige credibility, geen clickbait. Totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld Fox...
Ik vermoed dat het Westen niet zoveel wapens en munitie naar Oekraïne stuurt omdat men hier niet voldoende middelen/productie heeft om dat binnen afzienbare tijd aan te vullen. We willen wel ons kunnen verweren indien een ander land begint met aanvallen. Oekraïne moet dus leren om zuinig met het beschikbare materieel om te gaan, en daardoor moeten ze zich defensiever opstellen dan ze eigenlijk willen. Dat zie je ook aan de kaartjes met de huidige linies dat dat de laatste tijd nauwelijks nog verschuift. Maar de oorlog is nog steeds duidelijk gaande, kijk maar naar die dagelijkse Russische verliezen met daarop tientallen tanks en artillerie per dag.vanaalten schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:57:
[...]
Maar misschien is het achterliggende idee van het westen om deze oorlog heeeeel lang door te laten gaan. Zo lang Rusland bezig gehouden wordt door Oekraine zijn ze uitgespeeld op de rest van het wereldtoneel. Maar Als Oekraine wint en Rusland zich terugtrekt, dan begint in Rusland ook weer de opbouw van de krijgsmacht om tzt ergens anders te gaan etteren.
Zolang Rusland ook meer materieel verliest dan ze kunnen aanvullen, wordt het op den duur makkelijker (en goedkoper wat betreft materieel en mensenlevens) om het verloren stuk land weer terug in te nemen. En daarnaast duurt het steeds langer voordat Rusland weer terug op sterkte is, wat voor minder onrust in de wereld zal zorgen.
Natuurlijk wil Oekraïne terug naar de afgesproken grenzen van 1991. Maar zodra dat bereikt is, is niet zomaar die oorlog afgelopen. De ontvoerde mensen moeten namelijk ook nog terug uit Rusland gehaald worden, en dat is een flinke opgave wat nog vele jaren zal duren.....
Speel ook Balls Connect en Repeat
UA heeft een dag geprobeerd om volgas vooruit te gaan, was niet bepaald overdonderend succes. Nu zitten ze iets te doen wat theoretisch onmogelijk is: offensieve druk hoog houden en tegelijkertijd meer attritie bij de verdediger teweeg brengen dan ze zelf lijden. Ben erg benieuwd hoe het uiteidelijk gaat aflopen.Onbekend schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:35:
[...]
Ik vermoed dat het Westen niet zoveel wapens en munitie naar Oekraïne stuurt omdat men hier niet voldoende middelen/productie heeft om dat binnen afzienbare tijd aan te vullen. We willen wel ons kunnen verweren indien een ander land begint met aanvallen. Oekraïne moet dus leren om zuinig met het beschikbare materieel om te gaan, en daardoor moeten ze zich defensiever opstellen dan ze eigenlijk willen. Dat zie je ook aan de kaartjes met de huidige linies dat dat de laatste tijd nauwelijks nog verschuift. Maar de oorlog is nog steeds duidelijk gaande, kijk maar naar die dagelijkse Russische verliezen met daarop tientallen tanks en artillerie per dag.
Maar even heel cynisch over het Westen, vooral de US: de enorme getallen aan financiele waarde van hulp dat we sturen is puur boekhoudkundig: wat die meuk ons gekost heeft. Feitelijk is het de overstock uit de achterkant van de oplsag wegdoen zodat er plek is voor nieuw spul. Werkelijke prijs is minimaal, en wordt dubbel en dwars terugverdiend in werkgelegenheid en economische waarde van het bestellen van de vervanging.
Bij US speelt ook dat Pentagon al langer de oude USSR-voorraden weg wil hebben - een sterke RU kan ermee op oorlogspad gaan (zoals o.a. hier gebeurt), uit een zwakke RU kan het alle kanten op verspreiden naar terroristen en schurkenstaten wereldwijd. De huidige drip-feed van wapentuig aan UA zorgt ervoor dat RU niet snel verslagen is, maar juist langdurig door alle oude voorraad heen brandt. Dat is een strategische doel op zich, al denk ik niet dat er veel mensen in UA zelf begrip kunnen opbrengen voor feit dat zij met bloed, zweet en tranen hiervoor moeten betalen.
Oslik blyat! Oslik!
https://www.ukrinform.net...age-to-ukraine-media.htmlU.S. President Joe Biden reportedly intends to ask Congress to approve the largest package of military and humanitarian aid to Ukraine in the amount of $100 billion, for a period of about two years.
PSN
Verwijderd
Zou mooi zijn als dit er doorgedrukt wordt, is een sterke boodschap naar het kremlin.YakuzA schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:08:
Go big or go home?
[...]
https://www.ukrinform.net...age-to-ukraine-media.html
Biden is bezig met dit aid package omdat een deel van de Republikeinen zich gebint te roeren. Dat zorgt ervoor dat beslissingen steeds lastiger door te drukken zijn. Vandaar een groot aid package zodat Biden de vraag niet meer hoeft te stellen tot na de volgende verkiezingen.Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:21:
[...]
Zou mooi zijn als dit er doorgedrukt wordt, is een sterke boodschap naar het kremlin.
The battle with another Russian T-90M and its subsequent destruction. Destroyed by a ATGM system of the 66th brigade of Ukraine. Lyman direction, Luhansk region.https://t.co/isTj8kOevR pic.twitter.com/whnvwguVf4
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 8 oktober 2023
“Defenders of the anti-tank company of the 66th brigade of the Armed Forces of Ukraine destroyed 25 enemy tanks in just four days,” the head of the press service of the Eastern group Ilya Yevlash said. pic.twitter.com/gpA9Zodya9
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2023
Ik las net op Twitter dat RU toch nog 200 tanks per jaar zou kunnen maken. Dat vind ik nog best veel.user109731 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:30:
Bizar hoeveel tanks er nog steeds vernietigd worden.
[Twitter][Twitter]
Want dan moeten ze sancties behoorlijk ontlopen omdat ze gewoon westers spul nodig hebben.
200 moeten vernietigen is best wat werk.
Zeker, daar is de Oekraïne toch snel anderhalve week mee bezig.Snow_King schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Ik las net op Twitter dat RU toch nog 200 tanks per jaar zou kunnen maken. Dat vind ik nog best veel.
Want dan moeten ze sancties behoorlijk ontlopen omdat ze gewoon westers spul nodig hebben.
Op huidig tempo: 10 dagen werk.Snow_King schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Ik las net op Twitter dat RU toch nog 200 tanks per jaar zou kunnen maken. Dat vind ik nog best veel.
RU's productiecapaciteit moet niet onderschat worden, maar hoe onhoudbaar huidige verliezen zijn ook niet. Het valt ook op hoeveel T-90M ertussen zit. Dat is een indicatie dat die dingen zowat van fabriek naar front gereden worden, dat zou erop kunnen wijzen dat groot deel van de eenvoudig bruikbare oude reserves op aan het raken zijn. Laten we dat hopen.
Oslik blyat! Oslik!
Met de huidige snelheid van Russische tanks vernietigen is dat een dag of tien werk, dus 200 tanks per jaar er bij bouwen is niet zo veel. Die Russen hebben er 200 per week nodig als ze weer wat willen opbouwen.Snow_King schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Voor zover ik begrijp is het onduidelijk of hiermee óók wordt bedoeld dat de Russen oude tanks aan het refurben zijn en/of units uit deep storage betreft.Snow_King schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:41:
Het ziet er naar uit dat dat inderdaad het geval is, maar het is niet echt alsof Rusland daar openheid over gaat geven. De vuistregel is sowieso dat wanneer Rusland ergens géén duidelijkheid over geeft, je uit moet gaan van het slechtste scenario. Dus tja.
Voor geïnteresseerden: Perun deed over dit onderwerp een PowerPoint presentatie.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Er zit een aparte youtube knop in de balk, dan kan je direct linken ipv er een URL van te maken.Helixes schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Voor zover ik begrijp is het onduidelijk of hiermee óók wordt bedoeld dat de Russen oude tanks aan het refurben zijn en/of units uit deep storage betreft.
Het ziet er naar uit dat dat inderdaad het geval is, maar het is niet echt alsof Rusland daar openheid over gaat geven. De vuistregel is sowieso dat wanneer Rusland ergens géén duidelijkheid over geeft, je uit moet gaan van het slechtste scenario. Dus tja.
Voor geïnteresseerden: Perun deed over dit onderwerp een PowerPoint presentatie.
Tellen van Russisch geschut, tanks en dergelijke is duidelijk een probleem. Hoeveel ze er hebben is omgeven met aannames, mistige informatie en leugens. Zo is er bijvoorbeeld een overeenkomst waarbij Oost en West afspraken maakten over de hoeveelheid aan tanks die er zouden mogen zijn. Je kan denk ik wel raden dat Rusland een factor zoveel boven dat aantal zat en feitelijk een hoop tanks moest vernietigen. In de afspraken stond ook een geografische grens, de Oeral. Dus de Russen deden niks anders dan het overschot aan tanks ten westen van de Oeral verplaatsen naar een plek ten oosten van de Oeral en dan telden ze niet meer mee.
We kunnen een paar zaken vaststellen:
- artritie van tanks en artillerie is hoger dan de produktie (nieuw of reburb)
- van alles is een finite aantal, alleen weet niemand wat dat getal is en schattingen blijken niet te kloppen
- als de Russen all in gaan dan weten we aan het eind van het conflct wat ze nog over hebben en waarmee ze begonnen
- een tussentijdse raming is redelijk te doen door satellietfoto's te gebruiken om te tellen
Russian tank with a mega cope cage. pic.twitter.com/ArFuePJbbS
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 oktober 2023
PSN
Doen die dingen nou echt iets? Of is het vooral voor de sier?YakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:25:
Die anti-drone netten op tanks blijven maar groeien:
[Twitter]
zie weinig succesverhalen(ooit één foto gezien van een rpg shell die er in is blijven hangen), maar ze worden wel steeds mooier.Muncher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:03:
[...]
Doen die dingen nou echt iets? Of is het vooral voor de sier?
Tegen (raket) artillerie (HEAT) en ATGM heeft het vrij weinig nut (daardoor ontstond rond het begin van de invasie de licht beledigend "cope cage" omschrijving), maar tegen kamikaze drones lijken ze wel enig effect te hebben. Er duiken met enige regelmaat (om de paar weken of zo) foto's op waarbij een lancet is gevangen door zulke netten.Tens schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:07:
[...]
zie weinig succesverhalen(ooit één foto gezien van een rpg shell die er in is blijven hangen), maar ze worden wel steeds mooier.
Of het echt structureel werkt tegen drones, of dat zo'n vangst puur geluk is en vervolgens enorm wordt uitvergroot op twitter ed. blijft uiteraard een open vraag.
Kan je wel leuk vogeltjes in houdenYakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:25:
[Twitter]
Ik heb een aantal beelden gezien waarin een drone is blijven hangen in een net. Dat waren dan wel de beter gemaakte netten. Die halfslachtige cope cages doen niets.Muncher schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:03:
[...]
Doen die dingen nou echt iets? Of is het vooral voor de sier?
Vuurtje eronder en je komt er nooit meer levend uit.YakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:25:
[Twitter]
Wel echt over nagedacht........
Bij een direct hit kom je sowieso niet levend uit een Russische tank. Dus ik denk dat ze dit een acceptabele trade off vinden.TrekDr0p schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:25:
[...]
Vuurtje eronder en je komt er nooit meer levend uit.
Wel echt over nagedacht........
Juist het refurbed is lastig.Helixes schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Voor zover ik begrijp is het onduidelijk of hiermee óók wordt bedoeld dat de Russen oude tanks aan het refurben zijn en/of units uit deep storage betreft.
Zo'n antieke tank is eigenlijk gewoon een metalen doos met wat bewegende delen. Dat kan Rusland nog prima produceren. Maar alle elektronica en optica in zo'n tank zijn verouderd. En laat dat nu net de delen zijn die Rusland deels importeerde.
Maar die kan zijn turret nu toch niet eens meer draaien? Lijkt me dat ie alleen nog als arillerie gebruikt kan worden, want ik geef je weinig kans om nog ergens echt op te kunnen mikken.YakuzA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:25:
[Twitter]
[removed]
Is dat wel zo? Het verhaal over de kogellagers gaat al lang rond, maar er zouden ook problemen zijn met de productie van lopen voor artillerie. Er zit best wat lastige metaalbewerking in zo'n ding, en volgens mij is dat pantser ook niet zomaar gewoon ijzer.RocketKoen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Juist het refurbed is lastig.
Zo'n antieke tank is eigenlijk gewoon een metalen doos met wat bewegende delen. Dat kan Rusland nog prima produceren. Maar alle elektronica en optica in zo'n tank zijn verouderd. En laat dat nu net de delen zijn die Rusland deels importeerde.
Misschien alleen in gebruik tijdens transport, ik zie de gevechtsmeerwaarde in dit geval ook niet zo. Als artillerie zie ik het ook niet gebeuren want de loop kan ook niet echt omhoog zonder de/het tent/net/kooi eraf te gooien.redwing schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:02:
[...]
Maar die kan zijn turret nu toch niet eens meer draaien? Lijkt me dat ie alleen nog als arillerie gebruikt kan worden, want ik geef je weinig kans om nog ergens echt op te kunnen mikken.
Of deze tanks zijn gewoon bedoeld om neer te zetten voor de mooi... zoals een groot deel van de Russische krijgsmacht naar nu blijkt.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 09-10-2023 07:31 ]
Bijzondere 'uitslag' deze keer. Nagenoeg geen materieel, terwijl er nog wel veel manschappen uitgeschakeld zijn. Benieuwd wat de verklaring hiervoor is.
Ik vindt het ook een beetje vreemd want van een ander kanaal hoor ik weer dat er juist veel tanks buit gemaakt zijn. (Dan wel vernietigd als verlaten door russen.) gevonden.Homer-Simpson schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:31:
[...]
Bijzondere 'uitslag' deze keer. Nagenoeg geen materieel, terwijl er nog wel veel manschappen uitgeschakeld zijn. Benieuwd wat de verklaring hiervoor is.
https://x.com/AndrewPerpetua/status/1711239766010658981?s=20
[ Voor 7% gewijzigd door Thombias op 09-10-2023 08:13 ]
Het kan zijn dat nog niet alle verslagen goed zijn doorgekomen en/of verwerkt. Kans dat het morgen hele hoge cijfers zijn als alle cijfers verwerkt zijn.Homer-Simpson schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:31:
[...]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
De zondag is bijna altijd een rustige rapportage dag. De cijfers zijn steevast lager dan het gemiddelde van de week.
Ja, maar niet zo extreem.gustaveau schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:07:
[...]
De zondag is bijna altijd een rustige rapportage dag. De cijfers zijn steevast lager dan het gemiddelde van de week.
Dit zijn denk ik serieus de allerlaagste nummers sinds de start van de oorlog.
[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 09-10-2023 10:06 ]
Toch nietgustaveau schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:07:
[...]
Thombias in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
Thombias in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
De afgelopen 3 zondagen zijn heel wisselend. De vorige op 2 oktober was zelfs een uitschieter naar boven.
Misschien is het wel gewoon op en zien we morgen 2000 mobiks gerapporteerd. Da's mooi want dan kan je met kerst weer thuis zijn
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik ga er wel vanuit dat onze politici blijven nadenken en zich niet laten 'afleiden' door het conflict in Israël.Speaking at the Nato parliamentary assembly in Copenhagen, she said: “Brave Ukrainian men and women are fighting on the battlefield. They are the face of right against wrong, of good against evil. This [invasion] is a threat to the ideas our alliance is built on – freedom, democracy, the rule of law.”
She continued “We must be with Ukraine to the bitter end. None of us can claim war fatigue while Ukraine continues its tireless fight. Let us decide that war fatigue will not take place in our transatlantic community.”
Overigens keek ik vanmorgen nog Reporting from Ukraine: UA lijkt nog steeds succes te boeken, maar dan klein. Het is even rustig (vanuit ons perspectief!!)
Uiteindelijk blijft UA nog steeds heel veel Russisch spul kapot maken, waaronder ook de T-90M tanks en ander modern en duur spul van de Russen.
Het kost alleen zo veel levens, tijd en geld

Het succes is met name ten westen van Robotyne waar de tegenaanval woedde. Deze is de kop in gesmoord omdat deze is geflanked. De flanker geflanked. Altijd leuk in Total War.Snow_King schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:58:
https://www.theguardian.c...-6523ae278f08297bb3424ab8
[...]
Ik ga er wel vanuit dat onze politici blijven nadenken en zich niet laten 'afleiden' door het conflict in Israël.
Overigens keek ik vanmorgen nog Reporting from Ukraine: UA lijkt nog steeds succes te boeken, maar dan klein. Het is even rustig (vanuit ons perspectief!!)
[YouTube: 08 Oct: UKRAINIANS DISMANTLE A RUSSIAN FLANK ATTACK IN MERE MINUTES | War in Ukraine Explained]
Uiteindelijk blijft UA nog steeds heel veel Russisch spul kapot maken, waaronder ook de T-90M tanks en ander modern en duur spul van de Russen.
Het kost alleen zo veel levens, tijd en geld
https://www.wsj.com/polit...ink=article_copyURL_share
Pro-Ukraine senators from both parties, unnerved by the upheaval in the House, say they want to move quickly to pass a yearlong aid package for the war-torn country that far exceeds the amount of aid requested by President Biden in August and would last through the 2024 election.
[ Voor 36% gewijzigd door Skynett op 09-10-2023 17:22 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dat gaat waarschijnlijk gewoon geregeld worden.Skynett schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:21:
Misschien toch nog een lichtpunt(je) in deze bizarre tijden. Laten we het hopen.
https://www.wsj.com/polit...ink=article_copyURL_share
Pro-Ukraine senators from both parties, unnerved by the upheaval in the House, say they want to move quickly to pass a yearlong aid package for the war-torn country that far exceeds the amount of aid requested by President Biden in August and would last through the 2024 election.
Nogmaals, ook in de VS weten er senatoren, hoge militairen en ander politici dondersgoed dat dit een hele goedkope manier is om van RU af te komen. Tegelijk stellen ze hiermee ook een voorbeeld voor China.
Precies. En nu UA laten vallen speelt ook China in de kaart. "Ooh, die Amerikanen hebben er na een jaartje genoeg van. Dan kunnen we nog wel eens naar Taiwan kijken".Snow_King schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:23:
[...]
Dat gaat waarschijnlijk gewoon geregeld worden.
Nogmaals, ook in de VS weten er senatoren, hoge militairen en ander politici dondersgoed dat dit een hele goedkope manier is om van RU af te komen. Tegelijk stellen ze hiermee ook een voorbeeld voor China.
Bron: https://nv.ua/ukraine/eve...anciyu-k-rf-50359254.html
Vertaald met google translate:
Last year, Ukraine's military leadership made efforts to liberate Energodar and the Zaporozhye Nuclear Power Plant ( ZNPP). GUR commander Kirill Budanov and his colleagues talk about this in the article Operations named after GUR. Crimea, Energodar, “helicopter” - NV reveals details of the most daring operations of Ukrainian intelligence,” which was published in NV magazine No. 4.
Thus, the first operation took place in August 2022, special forces soldiers from the Main Intelligence Directorate crossed the then-full Kakhovka Reservoir on the Dnieper in the Energodar area in boats. Their goal, as said by Vladimir, a participant in that operation, commander of a special unit of GUR Shaman, who spoke with NV on condition of anonymity, was to create a bridgehead on the left bank suitable for the further liberation of the city and the adjacent Zaporizhia NPP.
It was this station that the Russians wanted to connect to their energy system in order to provide energy to the occupied south of Ukraine, including Crimea. This would help Moscow gain a foothold in the region.
In August 2022, several dozen fighters raced along river waters in civilian high-speed boats—the GUR did not yet have special military watercraft.
The fighters landed near Energodar, but were unable to gain a foothold - after spending half a day on the left bank of the Dnieper, the fighters were forced to retreat under pressure from superior enemy forces.
“ It was psychologically difficult for the guys [to carry out this operation],” says Vladimir, “After all, you are floating on the waves at night, the water floods the boats, you need to bail it out, transfer to other watercraft, and all this happens under enemy fire.”
Subsequently, the GUR forces attempted to land twice more on the left bank of the Dnieper, and the last of these attempts involved several hundred people.
Budanov, in a conversation with NV, admits that the success of the three “ Energodar” operations was hampered by both managerial and executive shortcomings. However, they completed the task: the Russians did not dare to connect the Zaporizhia NPP to their energy system.
“ Also, the Energodar operation played another role: it gave everyone - from command staff to soldiers - practical skills on how to act on the water,” he assures, “This experience is now being applied and used very well. For example, during the landing in Crimea.”
https://kyivindependent.c...r-of-war-camp-in-ukraine/
Interessant artikel.consolefreak schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:38:
De Kiev independent heeft een blik mogen werpen in het grootste POW kamp in Oekraïne. Ze mogen spreken met diverse gevangenen en beschrijven hoe een gemiddelde dag eruit ziet en hoe Oekraïne zich aan de Genève conventie houd. Wat voor mij het interessantse is, is dat Oekraïne gemiddeld voor elk POW ze twee Oekraïners terug krijgen.
https://kyivindependent.c...r-of-war-camp-in-ukraine/
Ik weet niet of Oekraïne inderdaad gevangen weet te ruilen in een 1:2 verhouding. Alle nieuwsberichten tot nu toe hebben het over een 1:1 verhouding.
In het artikel staat ook dat er volgens Oekraïne in 48 swaps 2600 POW's zijn teruggekomen en volgens Russische bronnen in 20 swaps 1220 Russische POW's. Dat klinkt eerder alsof de Russische bronnen simpelweg wat swaps hebben gemist.
[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 10-10-2023 04:29 ]
Rusland heeft inderdaad een aantal keren geclaimd een aanval op Enerhodar van tien, nee dertig, nee driehonderd SF op speedboten te hebben afgeslagen. Dat leek een meme.consolefreak schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:55:
ik had eerder al geruchten gehoord, maar blijkbaar heeft Oekraïne daadwerkelijk 3 pogingen gedaan bij de kerncentrale in Zaporiha. Ze schrijven deze acties toe aan dat Rusland de centrale nooit gekoppeld heeft aan het elektriciteitsnet van Rusland zelf.
Bron: https://nv.ua/ukraine/eve...anciyu-k-rf-50359254.html
Vertaald met google translate:
[...]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Wat ik her en der lees: Mist en wolkenbarry86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:14:
Hé? Alweer bijna niets gesloopt? Wat is er aan de hand?
Dat maakt het minder makkelijk om spul te spotten en daarna te vernietigen.
That objective: to advance forces far enough south from Mala Tokmachka, in southern Ukraine’s Zaporizhzhia Oblast, toward Russian-occupied Melitopol—50 miles to the south—in order to bring the town of Tokmak under Ukrainian fire-control.
In recent days, Ukrainian brigades finally met the objective. Sometime in the first week of October, Ukrainian artillery—perhaps American-made High-Mobility Artillery Rocket System launchers—edged close enough to Tokmak to hit a Russian supply train rolling near the town.
A dramatic video that circulated online on Sunday depicts the train in flames.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Drones hebben (nog) geen IR aan boord om mens en materieel te spotten in mist.barry86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:14:
Hé? Alweer bijna niets gesloopt? Wat is er aan de hand?
Beetje rare combi, Tokmak (en Melitopol) was altijd al binnen HIMARS range.
Dus ik zie geen link tussen de strike met HIMARS/M270 en dat verhaal ervoor over dichterbij komen.
PSN
https://www.ukrinform.net...ge-of-up-to-100b-wsj.htmlSenators from both parties told the media outlet that they see more sense in one large package than in several smaller ones. Such a package could be passed between October 16, when the Senate returns from recess, and November 17, when the current temporary spending law expires.
PSN
https://www.ukrinform.net...al-election-uk-intel.htmlThe Kremlin will try to minimize unpopular political moves in the build-up to the Russian presidential election, so Russia will unlikely hold a new wave of mobilization before March 2024.
The UK Defense Ministry said this in an intelligence update
PSN
Eens, alleen blijkbaar wel een rijdende trein geraakt en dat is dan weer niet zo eenvoudig. Wat daar alleen weer vreemd aan is, is dat het verhaal zich baseert op beelden die circuleren online maar niet bevestigd zijn. Dus al met al niet een hoogstandje - maar een Oryx categorie 'trein' en dan +1 zou op zich grappig zijn.YakuzA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:16:
[...]
Beetje rare combi, Tokmak (en Melitopol) was altijd al binnen HIMARS range.
Dus ik zie geen link tussen de strike met HIMARS/M270 en dat verhaal ervoor over dichterbij komen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
True, ik denk dat die 10 kilometer maar een paar seconden zal schelen met mach 2,5 van de GMLRS.NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Eens, alleen blijkbaar wel een rijdende trein geraakt en dat is dan weer niet zo eenvoudig. Wat daar alleen weer vreemd aan is, is dat het verhaal zich baseert op beelden die circuleren online maar niet bevestigd zijn. Dus al met al niet een hoogstandje - maar een Oryx categorie 'trein' en dan +1 zou op zich grappig zijn.
Maar een rijdende trein is idd wel moeilijk
PSN
Worth hundreds of millions of euros, the German government has arranged for a further delivery of over 150,000 shells 155mm artillery ammunition (Expal Systems ammunition + DM121) to #Ukraine under an existing contract with Rheinmetall. The first tens of thousands of shells are… pic.twitter.com/bNTuQeaeIB
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 10 oktober 2023
The first tens of thousands of shells are to be delivered in 2023, the rest in 2024.
As early as 06th of October 2023, the German government had ordered several tens of thousands of artillery shells from Rheinmetall for Ukraine. Now the second order in a couple of days.https://t.co/v6qDa4NqIk
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 10 oktober 2023
Russian offensive in the Avdiyivka direction 😅 pic.twitter.com/rrdAJ9Sx1f
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 10 oktober 2023
ondanks dat, lijkt het er op dat er wel beweging is. (de verkeerde kant op)
I’ll be honest with you, very difficult situation near Avdiyivka, Russian aviation and artillery are actively working. They were able to capture several of our positions. We have losses, but Russian infantry has huge losses!#SlavaUkraini 🇺🇦
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 10 oktober 2023
Glory to Heroes 🛡️❤️ pic.twitter.com/I02egc57qf
[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 10-10-2023 15:12 ]
Ik zou verwachten dat die hele colonne aan puin ging, maar dan valt alleen de truck van de brug af.Tens schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:20:
vanmorgen berichten over zware artilleriebeschietingen rond Adviivka, nu dit:
[Twitter]
PSN
de colonne staat stil, recon drone in de buurt. zal niet lang duren voordat artillerie ingeschoten is.YakuzA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Ik zou verwachten dat die hele colonne aan puin ging, maar dan valt alleen de truck van de brug af.
WTFTens schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:20:
vanmorgen berichten over zware artilleriebeschietingen rond Adviivka, nu dit:
[Twitter]

onder het motto "beter van de brugski dan naar het frontski" ?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zo te zien komt dat ding ondersteboven terecht, weet niet wat het is en of je er dan nog uitkan, maar het lijkt me geen feestjeFraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
WTF...op fullscreen even bekeken maar niks wijst ook op een gesaboteerde brug ofzo....al aan het begin lijkt het erop als dat voertuig niet goed zijn lijn pakt en domweg eraf stort
![]()
VDV: Very Drunk driVerFraggert schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
WTF...op fullscreen even bekeken maar niks wijst ook op een gesaboteerde brug ofzo....al aan het begin lijkt het erop als dat voertuig niet goed zijn lijn pakt en domweg eraf stort
![]()
Het zou ook kunnen dat deze brug niet breed genoeg was. Hij hield 't in ieder geval wel. In Nederland hebben we hier verkeersborden voor. In Oekraïne in dit soort buitengebieden blijkbaar niet
zonder die hele clip te willen disecten hier lijkt het erop alsof hij al aan het begin veel te veel naar rechts zit, die brug lijkt mij breed zat.Jerie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:24:
[...]
VDV: Very Drunk driVer
Het zou ook kunnen dat deze brug niet breed genoeg was. Hij hield 't in ieder geval wel. In Nederland hebben we hier verkeersborden voor. In Oekraïne in dit soort buitengebieden blijkbaar niet
anyhow.........wat een faal

ik ben benieuwd of we die hele colonne morgen in het overzicht terugvinden
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2023 14:51 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Russians demonstrate an advanced method of reloading a Grad MLRS pic.twitter.com/QqYWzW9KIj
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 10 oktober 2023
nope
Die apc er achter raakt in paniek en draait zich gelijk om...YakuzA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Ik zou verwachten dat die hele colonne aan puin ging, maar dan valt alleen de truck van de brug af.
tanks hebben een escape hatch aan de onderkant... ik neem aan ook de Russische.DeDooieVent schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Zo te zien komt dat ding ondersteboven terecht, weet niet wat het is en of je er dan nog uitkan, maar het lijkt me geen feestje
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid